AUSTIN BALANZA:
rne RUIM EN STABIEL
s
AUSTIN
(wage F0NS VAN DORST
Roolvink niet somber
over automatisering
Een moderne bank
biedt u veel.
Maar misschien miste
u toch nog iets.
Misschien dit
(Nap
de bank waar ook zich thuis voelt
Austin
PROBLEMEN ZIJN OPLOSBAAR
ieer!
IANN
11.495,-
bij
marius
de jong
tips - tips-tips-tips
wassen van witte syn-
den, bloeses, lingerie
ezels zijn van zichzelf
it er pas later - in de
n duur af. Het goed
i is er dato! Dato ver-
lato doet dat met een
iine of met de hand
Topsnelheid 153 itL^Cp,
km per uur
Snel
)de zakdoe-
i - toeters -
- snorren-
U een ver-
AUSTIN
BALANZA
Ruimte
Garage
L. D. Boone en Zoon
AUSTIN-DEALER
„Bergen op Zoom"
Voor alle
MODELLEN
Aantrekkingskracht
U vraagt maar
Materialisme
Bijsturen
Tijdelijke bijslag op
minimum-inkomen
HET NMB/PS PAKKET. Een pakket vol bankdiensten. Dat is bijvoorbeeld
een salarisrekening met 31/2% rente en de mogelijkheid van een maand
salaris extra als gezinskrediet. Dat is keuze uit zeer gunstige spaarre
gelingen met een hoge rente, tot zelfs 6%. Dat is geld voor u laten ontvangen
en betalingen voor u laten verrichten. Dat is, dat is zoveel... En daar voegt
nu onze NMB nog een heel belangrijke dienst aan toe. De Persoonlijke
Service! Vraag gratis het NMB/PS Pakket! De NMB is groot genoeg om
die Service groot te zien. En de NMB is nog juist klein genoeg om die service
Persoonlijk te houden. De
NMB zendt u het PS Pak
ket graag en gratis toe.
Vult u even de bon in?
BANKBON VOOR NMB/PS PAKKET
Na Shell-explosie
Rotterdam wil
centrale-
rampendienst
BA6BLAD DE STEM VAN VRIJPAS 2 FEBRUARI 1968
I®
De Britse automobielindustrie en BMC in het bijzonder, gaan dit jaar een
felle concurrentiestrijd voeren met de producenten van het continent. De
devaluatie van het Engelse pond sterling heeft er voor gezorgd dat de con
currentiepositie beter is geworden en de nogal drastische prijsverlagingen die
begin van dit jaar werden aangekondigd, maakten duidelijk dat de Engelsen
koste wat het kost in Europa vaste voet aan de grond willen hebben. In dat
licht bezien stapten wij in de Austin Balanza voor een roadtest. De wagen die
vorig jaar nog f 12.500 heeft gekost, wordt nu voor f 11.495.- op de markt ge
bracht en daardoor is de Balanza .nu in een klasse terechtgekomen vanwaar-
uit de concurrentiestrijd met o.a. de BMW 1600 TI, Opel Commodore, Peu
geot 404 Injection, Toyota Crown en o.a. de Taunus 20 M TS kan beginnen.
Tevens heeft de Balanza, sinds de introductie van enkele jaren geleden, nogal
wat wijzigingen ondergaan en dat waren allemaal punten om de wagen aan
een nieuwe test te onderwerpen.
■*- npr uur
pen. De schakelmomenten zijn: 045
080 km per uur;
per uur en 25153 km
per uur.
ROOSENDAAL
De wijzigingen aan de wagen heb
ben niet alleen betrekking op het
interieur. Ook het mechanische deel
van de Balanza is onderhanden ge
nomen. In eerste instantie werd een
verandering aan de eindreductie van
de motor aangebracht, waardoor het
brandstofverbruik daalde, maar de
prestaties van de motor wat min
der werden. Door nu de „ademha
ling" verder te perfectioneren (daar
voor kwam een nieuwe nokkenas) en
de compressieverhouding verder op
te voeren, is men er in geslaagd om
de topsnelheid en de acceleratie naar
een hoger niveau te brengen, ter
wijl het benzine-verbruik er geen na
delige gevolgen van heeft ondervon
den.
Tijdens de test vielen verder de yol-
gende zaken op:
Blotor: De trekkracht van. de wa-
tergekoelde 4 cilinder-lijnmotor, die
dwars voorin is geplaatst en de
voorwielen aandrijft, is onder alle
omstandigheden goed. De cilinderin
houd bedraagt 1798 cc, terwijl het
maximum vermogen 84 pk is.
Transmissie: De combinatie motor
transmissie is redelijk geruisarm. Al
le vier de versnellingen zijn gesyn
chroniseerd. De schakeling, via een
kort pookje op de vloer, is wat stug
doordat de vergrendeling wat te po
sitief is. De koppeling werkt licht en
grijpt gelijkmatig aan. Wel moet men
het koppelingspedaal volledig intrap-
ADVERTENTIES)
breda keizerstraat 5 tel. 36150
Acceleratie: Ondanks het feit
dat de Balanza vrij groot is en nog
al zwaar, mogen de acceleratietijden
er nu zijn. Van 040 km per uur
ging in 3.5 sec.; 060 km per uur
in 7.1 sec.; 080 km per uur in
10.8 sec.; 0100 km per uur in 16.8
sec.; 0120 km per uur in 25.7 sec.
Tijdens inhaalmanoeuvres bleek dat
men om van 80 naar 100 km per
uur iets meer dan 8 seconden nodig
heeft. De topsnelheid bedroeg 153
km. per uur.
Besturing: De stuureigenschappen
zijn zeer goed. De stand van het
stuurwiel neigt meer naar het hori
zontale dan men van personenauto's
gewend is. Na enkele kilometers rij
fden.,is men aan deze situatieigewend,
v^aarna het besturen geen; proble
men meer met zich mee brengt. De
draaicirkel is 11.8 meter.
Wegligging: Zo goed als ongevoe
lig voor zijwind en de koersstabili-
teit is groot. Ook in scherp genomen
bochten gedraagt deze Austin zich
voortreffelijk.
Vering: Het Moulton Hydrolas-
tic systeem zorgt ervoor dat vooral
grote oneffenheden in het wégdek
snel en doeltreffend worden opge
vangen.
Remmen: Voor schijfremmen en
achter trommelremmen. Een be
krachtiging wordt standaard gele
verd. Bij hete remmen willen er nog
al eens blokkeerneigingen voorko
men, maar fadingverschijnselen wer
den er niet geconstateerd. De beno
digde pedaaldruk om de remmen in
te schakelen is gering.
AUSTIN - DEALER
Axelscstraat 148, Terneuzen
Telefoon 3478 - 2037 - 2717
UW
voor Bergen op Zoom en
omgeving
N V. AUTOMOBIELBEDRIJF
Glymesstraat 7, Bergen op Zoom
Tel. 3503
Carrosserie: Zelfdragend vier-
deurs. Doordat de wielen op de ui
terste hoeken van de wagen staan,
heeft men in het interieur bijzonder
veel ruimte. De kofferruimte is gro
ter dan men op grond van het wa
genprofiel zou verwachten. De af
metingen van de bagageruimte (het
reservewiel is onder het bagagecom
partiment te vinde. en bereikbaar
zonder dat de vloer eerst moet wor
den verwijderd) zijn: 122 cm breed,
95 cm diep en 47 cm hoog. De af
metingen van de totale carrosserie
zijn: lengte 417, breedte 170 en hoog
te 143 cm.
Comfort: Reeds eerder hebben wij
gewezen op de ruimte in 't interieur.
Dit is vooral merkbaar op de ach
terbank waar drie personen kunnen
plaatsnemen. Voor benen en hoofd,
is er ruimte in overvloed.
Door het ontbreken van een cardan-
tunnel beschikt men ook vanaf de
gescheiden voorstoelen (die ruim ver
stelbaar zijn) over v .Idoende ruimte.
De stoelen zijn vernieuwd. De ve
ring is zachter geworden en de vorm
geving beter, waardoor men nu vol
doende zijdelingse steun krijgt. In
vergelijking met het voorgaande mo
del vallen o.a. ook de volgende ver
anderingen in het interieur op: ge
wijzigd (imitatie) hout'en uitmonste
ring van dashboard, pakjesplank die
nu niet meer over de volle breedte
doorloopt, uitklapbare armsteun ach
ter, doorlopend vloertapijt en in alle
portieren armsteunen.
TERHEIJDEN BREDASEWEG 11-13
TELEFOON 01690-336
De Austin Balanza is een toon
beeld van de Engelse automo
biel-industrie: een stevige en
stabiele auto.
Benzine-verbruik: Rustig gereden
traject 1:13,6; snel gereden traject
1:7,4. Gemiddeld verbruikt tijdens
testperiode 1:9,8.
Prijs: f 11.495,-.
Conclusie: De Austin Balanza
is een ruime auto waarin .men zich
spoedig thuis voelt. De besturing,
de goede remmen en de vering dra
gen er toe bij dat men ook op zeer
lange trajecten weinig vermoeid
raakt. Deze stevige en stabiele auto
met zeer veel ruimte binnen de car
rosserie, zal mede door de sterk
verlaagde prijs dit jaar een groter
koperspubliek weten aan te trekken.
rpe ver afslijten van de contact-
punten kan resulteren in ontste
kingsstoringen terwijl tevens afwij
kingen in het ontstekingstijdstip zui
len optreden. Als „norm" dient u
dan ook de contactpunten wel om de
10.000 km te vernieuwen en als u
dit dan combineert met het vernieu
wen van de bougies dan kan u in
dit opzicht niet veel meer overko
men. I
Jn sommige autorfbbieliherken
worden de sierlijsten met een
soort klemmen bevestigd die door
•de staalplaat steken. Om te voorko
men dat langs deze klemmen water
naar „binnen" komt moeten de
klemmen aan de onderzijde zijn voor
zien van rubber hoedjes. Om een
goede afdichting te krijgen moeten
de hoedjes stevig tegen de staalplaat
aangedrukt worden. Het is raadzaam
deze bevestigingen regelmatig te
controleren en de hoedjes zonodig te
vernieuwen.
praktisch alle antivriesoplossingen
in het water van de ruite-
sproeiers (spiritus inbegrepen) zul
len min of meer de waslaag op de
lak jantasten. Het is daarom aan
te bevelen dat gedeelte van de car
rosserie waar sproeiwater op of
langs stroomt, zo om de paar we
ken van een extra waslaagje te
voorzien. Dit voorkomt o.m. dat de
lak ter plaatse doffe plekken gaat
vertonen.
glijtagedeeltjes, zand, stof etc.
vormen een ernstige bedreiging
voor de levensduur van uw motor.
Het is dan ook daarom, dat er fil
ters zijn aangebracht nm de aange
zogen lucht, de smeerolie en meestal
ook de benzine te kunnen filteren.
Het al dan niet functioneren van de
ze filters hangt echter volkomen van
uzelf af want het zijn de filterele
menten die het eigenlijke werk moe
ten doen en aangezien deze maar
een beperkt vuilopnamevermogen
hebben dient u er voor te zorgen
dat ze tijdig schoongemaakt of ver
wisseld worden.
De heer Van Z. te Goes vraagt
wat de compressieverhouding van
een motor te make-, heeft met het
motorvermogen. Hij merkt voorts
(terecht) op dat er in de technische
gegevens van motoren zo'n grote
verschillen zijn op te merken in de
compressieverhoudingen en wil ook
graag daarover het waaróm weten.
Voor het geval dat u het niet meer
precies weet-eerst even dit. Met de
compressieverhouding van een mo
tor wordt bedoeld de verhouding
van het volume boven de zuiger in
haar laagste stand tot het volume
boven de zuiger in de hoogste stand.
Met het groter worden van deze ver
houding wordt het gasmengsel dus
meer samengedrukt en zal het warm-
terendement.^niet evenredig) groter
worden. Het vermogen van een mo
tor wordt echter niet alleen bepaald
door de compressieverhouding maar
uiteraard in de eerste plaats door
de „inhoud" van de motor. Hier
naast speelt dan het toerental nog
een zeer belangrijke roV Bij een ge
lijke cilinderinhoud is het o.a. mo
gelijk, dat motor A met een com
pressieverhouding van 9:1 bij 4800
toeren 70 PK afgeeft terwijl motor B
met een compressieverhouding van
7,6:1 bij 5500 toeren 76 PK levert.
U moet de compressieverhouding dan
ook zien als één van de factoren
waardoor het mogelijk is, in beperkte
mate het motorvermogen te kunnen
beïnvloeden. Bij Europese motoren
vindt men variaties van 6,5:1 tot
11,2:1.
(Van een onzer verslaggevers)
AMSTERDAM Minister Roolvink (Sociale Zaken en Volksgezond
heid) is niet somber gestemd over de automatisering. Dat liet hij
blijken op de katholieke studentendagen, waar hij „de betekenis van
de automatisering voor onze maatschappij" schetste. Hij erkende
wel dat de automatisering wel allerlei problemen met zich brengt.
Maar, zei hij, de moeilijkheden moeten niet worden overdreven, in
beginsel lijken ze me zeker op te lossen.
Produktiviteitsverbetering als ge
volg van de technische ontwikkeling
betekent welvaartsgroei, zei de mi
nister. Maar door de automatisering
kunnen storingen op de arbeidsmarkt
optreden, die de overheid dan door
het voeren van de juiste economische
politiek moet bestrijden. Nu kan men
stellen dat de automatisering sneller
verloopt dan voorheen en de veran
deringen op de arbeidsmarkt daar
door ingrijpender zijn, waardoor de
werkloosheid kan stijgen. Dan valt
echter tegen te werpen, aldus de mi
nister, dat die veelbesproken snelheid
van de technische ontw'kkeling een
uitermate ongrijpbaar begrip is,
waarvoor geen bruikbare maatstaven
te vinden zijn.
De minister wees erop, dat de on-
derzoekafdeling van zijn ministerie
probeert methode', te ontwikkelen om
tot verantwoorde prognoses van het
verloop Van de arbeidsmarkt te ko
men.
Wat betreft de negatieve gevoelens
ten aanzien van de automatisering
zei minister Roolvink, dat men soms
de indruk krijgt dat nooit in de ge
schiedenis het materialisme zo'n gro
te vlucht heeft genomen als nu het
geval is. De minister had de indruk
dat ten onrechte de technische voor
uitgang als oorzaak of medeplichtige
van het materialisme wordt be
schouwd. Slechts dank zij de automa
tisering kunnen de ellendige omstan
digheden, waarin het gros van de
mensheid en ook nog een aantal
landgenoten verkeert, worden verbe
terd, zodat ook zij te zijner tijd een
menswaardig bestaan kunnen krijgen.
Het mag misschien waar zijn dat ve
len de vruchten van de welvaart niet
kunnen verwerken, dit mag geen re
den zijn om ze aan anderen te ont
houden
De minister vond het van groot be
lang dat overheid en bedrijfsleven
de technische ontwikkeling nauwlet
tend volgen, om zo nodig bij te stu
ren.
Die ontwikkeling is een uitdaging;
waarbij nieuwe mogelijkheden voor
ons aller welzijn kunnen worden aan
gegrepen. Vanuit deze instelling
vormt de technische ontwikkeling een
boeiend avontuur, aldus de minister.
(ADVERTENTIES l
DEN HAAG (A.N.P.) Minister
Roolvink van Sociale Zaken en
Volksgezondheid heeft het college
van rijksbemiddelaars verzocht in
een beschikking vast te leggen dat
met terugwerkende kracht tot 1 ja
nuari j.l. een tijdelijke bijslag van
3,- per week o ff 13,- per maand,
moet worden gegeven aan degenen
die het minimuminkomen van 128,-
per week hebben.
Het kabinet heeft zich verenigd
met het unanieme standpunt van het
bestuur van de Stichting van de Ar
beid over deze tijdelijke bijslag en
over de hoogte ervan. De bijslag
geldt tot 30 juni a.s.
(ADVERTENTIE)
Als een koude douche plensde het
bericht de huiskamers binnen: de
„wilde barones" is een man. Liefst
van 68, die bovendien nog professor
in de kernfysica blijkt te zijn. Wat
ik me nou heb afgevraagd is: hoe
kan men daar nu twee dagen voor
nodig hebben om dit te ontdekken.
Een ochtendblad kwam gisteren
met deze verklaring„Aanvankelijk
speelde hij zijn rol goed. De vrouwe
lijke agent, die hem fouilleerde en
dat alleen maar doet om scherpe
voorwerpen te verwijderen merkte
niet veel bijzonders".
SAIGONdergang?
Kleuters moesten niet meer op de
step naar school mogen, vindt de Ned,
Vereniging Bescherming V oetgan-
gers. Het stepverbod acht men nodig
omdat je op een step wel 15 km
haalt maar geen remmen hebt. Ove
rigens bestaan er steppen mèt rem.
Straks mag je niet eens meer knik»
keren.
De „Izwestia", het officiële dagblad
van de Russische regering, heeft ein
delijk, zo schrijft het blad woensdag,
toegegeven aan de sterke aandrang
van haar lezerspubliek. „Veel lezers",
schrijft de Izwestia, „schrijven ons
dat het noodzakelijk is fellere aan
klachten te publiceren tegen de bit
terste vijand van het mensdom, hel
imperialisme". Omdat die lezers dat
zo graag willen zal het blad voortaan
„dagelijks de misdadige activiteiten
van de hoofdschuldige, Amerika, aan
de kaak stellen", aldus deze lezers-
vriend.
Er zijn, helaas, nog teveel kranten,
die zulke smoesjes gebruiken om
hun tactiek goed en eigen ideeën
aan te praten dan dat we aan derge
lijke „toegiften" aan het publiek enig
geloof kunnen schenken.
Op het eerste het beste congres
van de vrouwenafdeling in de Gui
nese (Afrika) democratische rege
ringspartij hebben de vrouwen met
een geducht op tafel geslagen, Z$
hebben in een resolutie aangedroni
gen op een verbod op polygamie. Ze
zijn bereid een uitzondering te ma
ken wanneer er bijzondere redenen,
zijn, die door de bevoegde medische
autoriteiten zijn vastgesteld".
j
„Als je even niet bij de linkss
radio/tv-club valt, dan word je
meteen voor neo-fascist uitgescholo
den". (Mr. H. F. Heiërman, fractie
voorzitter van de Boerenpartij in de
Amsterdamse gemeenteraad).
De Verenigde Staten hebben aan
een Italiaanse farmaceutische fabriek
24.000 dollar (ongeveer 88.000 gul
den) betaald voor een geneesmiddel
tegen misselijkheid en huidziekte. Het
middel „bioceane" geheten, was aan
gekocht voor de bestrijding van deze
ziekten onder de Vietnamese bevol
king. Woensdag heeft echter een com
missie van onderzoek uit Amerikaan
se Congres bekendgemaakt dat het
gewoon zeewater is geweest.
„Op iedere drie Nederlanders leeft
In ons land één rund (CHU-kamerlid
Tolman woensdag in de Tweede Ka
mer).
Ho Tsi Minh: Non-de-THIEU I
Tot morgen,
MERIJN
de heer L. W. J. Oregoire
direktevr kantoor Maastricht
NEDERLANDSCHE
MIDDENSTANDSBANK
Zend mij als eerste bewijs van uw Persoonlijke Service
33
het NMB/PS Pakket gratis toe.
Naam:
Straat:--
Woonplaats:
Zenden in open enveloppe met 12 cent postzegel
aan Nederlandsche Middenstandsbank-Postbus 853 - Amsterdam
235 vestigingen in Nederland
(Van onze redactie binnenland)
ROTTERDAM Na een motie van
de raad hebben b. en w. van Rotter
dam zich bereid verklaard met om
liggende gemeenten te gaan praten
over de oprichting van een centrale
bestrijdingsdienst calamiteiten, die
zich bezig zou moeten gaan houden
met het voorkomen van branden en
explosies.
Dit was het antwoord van wethou-
SSLPp Vos na een interpellatie van
KV P-fractievoorzitter mr. Struik na
mens de hele raad naar aanleiding
van de explosie op de Shell-raffina-
derij te Pernis op 20 januari.
In een door heel de raad gesteun
de motie, waarin om een centrale be
strijdingsdienst werd gevraagd,
vraagt men ook de resultaten van
onderzoeken naar calamiteiten in de
raad te behandelen en verder een
overzicht en een beoordeling te ge
ven van de eigen beveiligingsmaat
regelen van de petrochemische in
dustrieën in de Rotterdamse haven.
Wethouder De Vos wees op de moei
lijkheid, dat men in rustiger tijden de
beveiligingsvoorschriften ervaart als
betutteling en ambtelijk perfectionis
me. Hoewel in Nederland geen af
geronde wetgeving over beveiliging
voorhanden is, (zoals in Duitsland en
Amerika) wijken de Nederlandse be
veiligingsvoorschriften naar de me
ning van de wethouder niet of nau
welijks af van die in het buitenland.