AUSTIN BALANZA: rne RUIM EN STABIEL s AUSTIN (wage F0NS VAN DORST Roolvink niet somber over automatisering Een moderne bank biedt u veel. Maar misschien miste u toch nog iets. Misschien dit (Nap de bank waar ook zich thuis voelt Austin PROBLEMEN ZIJN OPLOSBAAR ieer! IANN 11.495,- bij marius de jong tips - tips-tips-tips wassen van witte syn- den, bloeses, lingerie ezels zijn van zichzelf it er pas later - in de n duur af. Het goed i is er dato! Dato ver- lato doet dat met een iine of met de hand Topsnelheid 153 itL^Cp, km per uur Snel )de zakdoe- i - toeters - - snorren- U een ver- AUSTIN BALANZA Ruimte Garage L. D. Boone en Zoon AUSTIN-DEALER „Bergen op Zoom" Voor alle MODELLEN Aantrekkingskracht U vraagt maar Materialisme Bijsturen Tijdelijke bijslag op minimum-inkomen HET NMB/PS PAKKET. Een pakket vol bankdiensten. Dat is bijvoorbeeld een salarisrekening met 31/2% rente en de mogelijkheid van een maand salaris extra als gezinskrediet. Dat is keuze uit zeer gunstige spaarre gelingen met een hoge rente, tot zelfs 6%. Dat is geld voor u laten ontvangen en betalingen voor u laten verrichten. Dat is, dat is zoveel... En daar voegt nu onze NMB nog een heel belangrijke dienst aan toe. De Persoonlijke Service! Vraag gratis het NMB/PS Pakket! De NMB is groot genoeg om die Service groot te zien. En de NMB is nog juist klein genoeg om die service Persoonlijk te houden. De NMB zendt u het PS Pak ket graag en gratis toe. Vult u even de bon in? BANKBON VOOR NMB/PS PAKKET Na Shell-explosie Rotterdam wil centrale- rampendienst BA6BLAD DE STEM VAN VRIJPAS 2 FEBRUARI 1968 I® De Britse automobielindustrie en BMC in het bijzonder, gaan dit jaar een felle concurrentiestrijd voeren met de producenten van het continent. De devaluatie van het Engelse pond sterling heeft er voor gezorgd dat de con currentiepositie beter is geworden en de nogal drastische prijsverlagingen die begin van dit jaar werden aangekondigd, maakten duidelijk dat de Engelsen koste wat het kost in Europa vaste voet aan de grond willen hebben. In dat licht bezien stapten wij in de Austin Balanza voor een roadtest. De wagen die vorig jaar nog f 12.500 heeft gekost, wordt nu voor f 11.495.- op de markt ge bracht en daardoor is de Balanza .nu in een klasse terechtgekomen vanwaar- uit de concurrentiestrijd met o.a. de BMW 1600 TI, Opel Commodore, Peu geot 404 Injection, Toyota Crown en o.a. de Taunus 20 M TS kan beginnen. Tevens heeft de Balanza, sinds de introductie van enkele jaren geleden, nogal wat wijzigingen ondergaan en dat waren allemaal punten om de wagen aan een nieuwe test te onderwerpen. ■*- npr uur pen. De schakelmomenten zijn: 045 080 km per uur; per uur en 25153 km per uur. ROOSENDAAL De wijzigingen aan de wagen heb ben niet alleen betrekking op het interieur. Ook het mechanische deel van de Balanza is onderhanden ge nomen. In eerste instantie werd een verandering aan de eindreductie van de motor aangebracht, waardoor het brandstofverbruik daalde, maar de prestaties van de motor wat min der werden. Door nu de „ademha ling" verder te perfectioneren (daar voor kwam een nieuwe nokkenas) en de compressieverhouding verder op te voeren, is men er in geslaagd om de topsnelheid en de acceleratie naar een hoger niveau te brengen, ter wijl het benzine-verbruik er geen na delige gevolgen van heeft ondervon den. Tijdens de test vielen verder de yol- gende zaken op: Blotor: De trekkracht van. de wa- tergekoelde 4 cilinder-lijnmotor, die dwars voorin is geplaatst en de voorwielen aandrijft, is onder alle omstandigheden goed. De cilinderin houd bedraagt 1798 cc, terwijl het maximum vermogen 84 pk is. Transmissie: De combinatie motor transmissie is redelijk geruisarm. Al le vier de versnellingen zijn gesyn chroniseerd. De schakeling, via een kort pookje op de vloer, is wat stug doordat de vergrendeling wat te po sitief is. De koppeling werkt licht en grijpt gelijkmatig aan. Wel moet men het koppelingspedaal volledig intrap- ADVERTENTIES) breda keizerstraat 5 tel. 36150 Acceleratie: Ondanks het feit dat de Balanza vrij groot is en nog al zwaar, mogen de acceleratietijden er nu zijn. Van 040 km per uur ging in 3.5 sec.; 060 km per uur in 7.1 sec.; 080 km per uur in 10.8 sec.; 0100 km per uur in 16.8 sec.; 0120 km per uur in 25.7 sec. Tijdens inhaalmanoeuvres bleek dat men om van 80 naar 100 km per uur iets meer dan 8 seconden nodig heeft. De topsnelheid bedroeg 153 km. per uur. Besturing: De stuureigenschappen zijn zeer goed. De stand van het stuurwiel neigt meer naar het hori zontale dan men van personenauto's gewend is. Na enkele kilometers rij fden.,is men aan deze situatieigewend, v^aarna het besturen geen; proble men meer met zich mee brengt. De draaicirkel is 11.8 meter. Wegligging: Zo goed als ongevoe lig voor zijwind en de koersstabili- teit is groot. Ook in scherp genomen bochten gedraagt deze Austin zich voortreffelijk. Vering: Het Moulton Hydrolas- tic systeem zorgt ervoor dat vooral grote oneffenheden in het wégdek snel en doeltreffend worden opge vangen. Remmen: Voor schijfremmen en achter trommelremmen. Een be krachtiging wordt standaard gele verd. Bij hete remmen willen er nog al eens blokkeerneigingen voorko men, maar fadingverschijnselen wer den er niet geconstateerd. De beno digde pedaaldruk om de remmen in te schakelen is gering. AUSTIN - DEALER Axelscstraat 148, Terneuzen Telefoon 3478 - 2037 - 2717 UW voor Bergen op Zoom en omgeving N V. AUTOMOBIELBEDRIJF Glymesstraat 7, Bergen op Zoom Tel. 3503 Carrosserie: Zelfdragend vier- deurs. Doordat de wielen op de ui terste hoeken van de wagen staan, heeft men in het interieur bijzonder veel ruimte. De kofferruimte is gro ter dan men op grond van het wa genprofiel zou verwachten. De af metingen van de bagageruimte (het reservewiel is onder het bagagecom partiment te vinde. en bereikbaar zonder dat de vloer eerst moet wor den verwijderd) zijn: 122 cm breed, 95 cm diep en 47 cm hoog. De af metingen van de totale carrosserie zijn: lengte 417, breedte 170 en hoog te 143 cm. Comfort: Reeds eerder hebben wij gewezen op de ruimte in 't interieur. Dit is vooral merkbaar op de ach terbank waar drie personen kunnen plaatsnemen. Voor benen en hoofd, is er ruimte in overvloed. Door het ontbreken van een cardan- tunnel beschikt men ook vanaf de gescheiden voorstoelen (die ruim ver stelbaar zijn) over v .Idoende ruimte. De stoelen zijn vernieuwd. De ve ring is zachter geworden en de vorm geving beter, waardoor men nu vol doende zijdelingse steun krijgt. In vergelijking met het voorgaande mo del vallen o.a. ook de volgende ver anderingen in het interieur op: ge wijzigd (imitatie) hout'en uitmonste ring van dashboard, pakjesplank die nu niet meer over de volle breedte doorloopt, uitklapbare armsteun ach ter, doorlopend vloertapijt en in alle portieren armsteunen. TERHEIJDEN BREDASEWEG 11-13 TELEFOON 01690-336 De Austin Balanza is een toon beeld van de Engelse automo biel-industrie: een stevige en stabiele auto. Benzine-verbruik: Rustig gereden traject 1:13,6; snel gereden traject 1:7,4. Gemiddeld verbruikt tijdens testperiode 1:9,8. Prijs: f 11.495,-. Conclusie: De Austin Balanza is een ruime auto waarin .men zich spoedig thuis voelt. De besturing, de goede remmen en de vering dra gen er toe bij dat men ook op zeer lange trajecten weinig vermoeid raakt. Deze stevige en stabiele auto met zeer veel ruimte binnen de car rosserie, zal mede door de sterk verlaagde prijs dit jaar een groter koperspubliek weten aan te trekken. rpe ver afslijten van de contact- punten kan resulteren in ontste kingsstoringen terwijl tevens afwij kingen in het ontstekingstijdstip zui len optreden. Als „norm" dient u dan ook de contactpunten wel om de 10.000 km te vernieuwen en als u dit dan combineert met het vernieu wen van de bougies dan kan u in dit opzicht niet veel meer overko men. I Jn sommige autorfbbieliherken worden de sierlijsten met een soort klemmen bevestigd die door •de staalplaat steken. Om te voorko men dat langs deze klemmen water naar „binnen" komt moeten de klemmen aan de onderzijde zijn voor zien van rubber hoedjes. Om een goede afdichting te krijgen moeten de hoedjes stevig tegen de staalplaat aangedrukt worden. Het is raadzaam deze bevestigingen regelmatig te controleren en de hoedjes zonodig te vernieuwen. praktisch alle antivriesoplossingen in het water van de ruite- sproeiers (spiritus inbegrepen) zul len min of meer de waslaag op de lak jantasten. Het is daarom aan te bevelen dat gedeelte van de car rosserie waar sproeiwater op of langs stroomt, zo om de paar we ken van een extra waslaagje te voorzien. Dit voorkomt o.m. dat de lak ter plaatse doffe plekken gaat vertonen. glijtagedeeltjes, zand, stof etc. vormen een ernstige bedreiging voor de levensduur van uw motor. Het is dan ook daarom, dat er fil ters zijn aangebracht nm de aange zogen lucht, de smeerolie en meestal ook de benzine te kunnen filteren. Het al dan niet functioneren van de ze filters hangt echter volkomen van uzelf af want het zijn de filterele menten die het eigenlijke werk moe ten doen en aangezien deze maar een beperkt vuilopnamevermogen hebben dient u er voor te zorgen dat ze tijdig schoongemaakt of ver wisseld worden. De heer Van Z. te Goes vraagt wat de compressieverhouding van een motor te make-, heeft met het motorvermogen. Hij merkt voorts (terecht) op dat er in de technische gegevens van motoren zo'n grote verschillen zijn op te merken in de compressieverhoudingen en wil ook graag daarover het waaróm weten. Voor het geval dat u het niet meer precies weet-eerst even dit. Met de compressieverhouding van een mo tor wordt bedoeld de verhouding van het volume boven de zuiger in haar laagste stand tot het volume boven de zuiger in de hoogste stand. Met het groter worden van deze ver houding wordt het gasmengsel dus meer samengedrukt en zal het warm- terendement.^niet evenredig) groter worden. Het vermogen van een mo tor wordt echter niet alleen bepaald door de compressieverhouding maar uiteraard in de eerste plaats door de „inhoud" van de motor. Hier naast speelt dan het toerental nog een zeer belangrijke roV Bij een ge lijke cilinderinhoud is het o.a. mo gelijk, dat motor A met een com pressieverhouding van 9:1 bij 4800 toeren 70 PK afgeeft terwijl motor B met een compressieverhouding van 7,6:1 bij 5500 toeren 76 PK levert. U moet de compressieverhouding dan ook zien als één van de factoren waardoor het mogelijk is, in beperkte mate het motorvermogen te kunnen beïnvloeden. Bij Europese motoren vindt men variaties van 6,5:1 tot 11,2:1. (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM Minister Roolvink (Sociale Zaken en Volksgezond heid) is niet somber gestemd over de automatisering. Dat liet hij blijken op de katholieke studentendagen, waar hij „de betekenis van de automatisering voor onze maatschappij" schetste. Hij erkende wel dat de automatisering wel allerlei problemen met zich brengt. Maar, zei hij, de moeilijkheden moeten niet worden overdreven, in beginsel lijken ze me zeker op te lossen. Produktiviteitsverbetering als ge volg van de technische ontwikkeling betekent welvaartsgroei, zei de mi nister. Maar door de automatisering kunnen storingen op de arbeidsmarkt optreden, die de overheid dan door het voeren van de juiste economische politiek moet bestrijden. Nu kan men stellen dat de automatisering sneller verloopt dan voorheen en de veran deringen op de arbeidsmarkt daar door ingrijpender zijn, waardoor de werkloosheid kan stijgen. Dan valt echter tegen te werpen, aldus de mi nister, dat die veelbesproken snelheid van de technische ontw'kkeling een uitermate ongrijpbaar begrip is, waarvoor geen bruikbare maatstaven te vinden zijn. De minister wees erop, dat de on- derzoekafdeling van zijn ministerie probeert methode', te ontwikkelen om tot verantwoorde prognoses van het verloop Van de arbeidsmarkt te ko men. Wat betreft de negatieve gevoelens ten aanzien van de automatisering zei minister Roolvink, dat men soms de indruk krijgt dat nooit in de ge schiedenis het materialisme zo'n gro te vlucht heeft genomen als nu het geval is. De minister had de indruk dat ten onrechte de technische voor uitgang als oorzaak of medeplichtige van het materialisme wordt be schouwd. Slechts dank zij de automa tisering kunnen de ellendige omstan digheden, waarin het gros van de mensheid en ook nog een aantal landgenoten verkeert, worden verbe terd, zodat ook zij te zijner tijd een menswaardig bestaan kunnen krijgen. Het mag misschien waar zijn dat ve len de vruchten van de welvaart niet kunnen verwerken, dit mag geen re den zijn om ze aan anderen te ont houden De minister vond het van groot be lang dat overheid en bedrijfsleven de technische ontwikkeling nauwlet tend volgen, om zo nodig bij te stu ren. Die ontwikkeling is een uitdaging; waarbij nieuwe mogelijkheden voor ons aller welzijn kunnen worden aan gegrepen. Vanuit deze instelling vormt de technische ontwikkeling een boeiend avontuur, aldus de minister. (ADVERTENTIES l DEN HAAG (A.N.P.) Minister Roolvink van Sociale Zaken en Volksgezondheid heeft het college van rijksbemiddelaars verzocht in een beschikking vast te leggen dat met terugwerkende kracht tot 1 ja nuari j.l. een tijdelijke bijslag van 3,- per week o ff 13,- per maand, moet worden gegeven aan degenen die het minimuminkomen van 128,- per week hebben. Het kabinet heeft zich verenigd met het unanieme standpunt van het bestuur van de Stichting van de Ar beid over deze tijdelijke bijslag en over de hoogte ervan. De bijslag geldt tot 30 juni a.s. (ADVERTENTIE) Als een koude douche plensde het bericht de huiskamers binnen: de „wilde barones" is een man. Liefst van 68, die bovendien nog professor in de kernfysica blijkt te zijn. Wat ik me nou heb afgevraagd is: hoe kan men daar nu twee dagen voor nodig hebben om dit te ontdekken. Een ochtendblad kwam gisteren met deze verklaring„Aanvankelijk speelde hij zijn rol goed. De vrouwe lijke agent, die hem fouilleerde en dat alleen maar doet om scherpe voorwerpen te verwijderen merkte niet veel bijzonders". SAIGONdergang? Kleuters moesten niet meer op de step naar school mogen, vindt de Ned, Vereniging Bescherming V oetgan- gers. Het stepverbod acht men nodig omdat je op een step wel 15 km haalt maar geen remmen hebt. Ove rigens bestaan er steppen mèt rem. Straks mag je niet eens meer knik» keren. De „Izwestia", het officiële dagblad van de Russische regering, heeft ein delijk, zo schrijft het blad woensdag, toegegeven aan de sterke aandrang van haar lezerspubliek. „Veel lezers", schrijft de Izwestia, „schrijven ons dat het noodzakelijk is fellere aan klachten te publiceren tegen de bit terste vijand van het mensdom, hel imperialisme". Omdat die lezers dat zo graag willen zal het blad voortaan „dagelijks de misdadige activiteiten van de hoofdschuldige, Amerika, aan de kaak stellen", aldus deze lezers- vriend. Er zijn, helaas, nog teveel kranten, die zulke smoesjes gebruiken om hun tactiek goed en eigen ideeën aan te praten dan dat we aan derge lijke „toegiften" aan het publiek enig geloof kunnen schenken. Op het eerste het beste congres van de vrouwenafdeling in de Gui nese (Afrika) democratische rege ringspartij hebben de vrouwen met een geducht op tafel geslagen, Z$ hebben in een resolutie aangedroni gen op een verbod op polygamie. Ze zijn bereid een uitzondering te ma ken wanneer er bijzondere redenen, zijn, die door de bevoegde medische autoriteiten zijn vastgesteld". j „Als je even niet bij de linkss radio/tv-club valt, dan word je meteen voor neo-fascist uitgescholo den". (Mr. H. F. Heiërman, fractie voorzitter van de Boerenpartij in de Amsterdamse gemeenteraad). De Verenigde Staten hebben aan een Italiaanse farmaceutische fabriek 24.000 dollar (ongeveer 88.000 gul den) betaald voor een geneesmiddel tegen misselijkheid en huidziekte. Het middel „bioceane" geheten, was aan gekocht voor de bestrijding van deze ziekten onder de Vietnamese bevol king. Woensdag heeft echter een com missie van onderzoek uit Amerikaan se Congres bekendgemaakt dat het gewoon zeewater is geweest. „Op iedere drie Nederlanders leeft In ons land één rund (CHU-kamerlid Tolman woensdag in de Tweede Ka mer). Ho Tsi Minh: Non-de-THIEU I Tot morgen, MERIJN de heer L. W. J. Oregoire direktevr kantoor Maastricht NEDERLANDSCHE MIDDENSTANDSBANK Zend mij als eerste bewijs van uw Persoonlijke Service 33 het NMB/PS Pakket gratis toe. Naam: Straat:-- Woonplaats: Zenden in open enveloppe met 12 cent postzegel aan Nederlandsche Middenstandsbank-Postbus 853 - Amsterdam 235 vestigingen in Nederland (Van onze redactie binnenland) ROTTERDAM Na een motie van de raad hebben b. en w. van Rotter dam zich bereid verklaard met om liggende gemeenten te gaan praten over de oprichting van een centrale bestrijdingsdienst calamiteiten, die zich bezig zou moeten gaan houden met het voorkomen van branden en explosies. Dit was het antwoord van wethou- SSLPp Vos na een interpellatie van KV P-fractievoorzitter mr. Struik na mens de hele raad naar aanleiding van de explosie op de Shell-raffina- derij te Pernis op 20 januari. In een door heel de raad gesteun de motie, waarin om een centrale be strijdingsdienst werd gevraagd, vraagt men ook de resultaten van onderzoeken naar calamiteiten in de raad te behandelen en verder een overzicht en een beoordeling te ge ven van de eigen beveiligingsmaat regelen van de petrochemische in dustrieën in de Rotterdamse haven. Wethouder De Vos wees op de moei lijkheid, dat men in rustiger tijden de beveiligingsvoorschriften ervaart als betutteling en ambtelijk perfectionis me. Hoewel in Nederland geen af geronde wetgeving over beveiliging voorhanden is, (zoals in Duitsland en Amerika) wijken de Nederlandse be veiligingsvoorschriften naar de me ning van de wethouder niet of nau welijks af van die in het buitenland.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 13