DRAGONFLY MAAKTE EERSTE PLAAT Jeugd moet met 18 jaar al mee kunnen spreken Stem speelt bij Tom Jones een hoofdrol mensen kunnen naar Jonge Amerika HENNY LUCAS (22) WON NATIONALE WEDSTRIJD VOOR JONGE MODE ONTWERPERS Groep vertrekt binnenkort naar Amsterdam BURGEMEESTER J. BOERSMA VAN BROUWERSHAVENVINDT: Aankunnen Kwalijk Verlagen DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 27 JANUARI 1968 De 22-jarige Hennie Lucas uit Amsterdam heeft de eerste prijs behaald in de nationale voorronde van de Europawedstrijd voor jonge mode-ontwerpers. De jury, die haar de prijs van duizend gulden toekende, bestond uit Frans Mole naar, Sophie van Kleef en Hans Ducro. Op 21 maart zal Hennie Ne derland mogen vertegenwoordi gen op het internationale slotcon- cours te Oxford in Engeland. De jongeren tot 23 jaar, die mochten deelnemen aan de wedstrijd, moes ten schetsontwerpen voor strand-, dag- en avondkleding insturen. Doel was jong talent meer bekend heid en meer kansen in de inter nationale mode-wereld te geven. Gebrek aan zelfkritiek, aldus de jury, bleek een vetl voorkomend euvel. Menigeen schoot te kort in originaliteit. Hun modellen waren afspiegelingen van reeds bestaan de ontwerpen. Ook de mode uit de jaren twintig was in vele gevallen bron voor inspiratie geweest. Hennie ontwierp een jurkje ge maakt van zwart ribflueel. De strandponcho wordt vervaardigd van zijden of katoenen stof waar op een patroon gestikt is. De avondjapon werd gemaakt van zwart fluweel. Harembroek en de rouche rond de hals en enkels zijn van organza. Hoewel de Verenigde Staten in de ogen van velen hebben inge boet aan glans als het land van de onbegrensde mogelijkheden toch zal menigeen de kans aan grijpen wanneer hij in de gelegen heid wordt gesteld om een jaar in Amerika te werken, luist voor jonge mensen, die hun vakoplei ding hebben voltooid en die even tueel al enige praktijkervaring hebben opgedaan, heeft het land van üncle Sam meer glans dan het vroeger voor de gelukzoekers had. Op tientallen gebieden is de Amerikaanse industrie toonaange vend. Vele moderne technieken van management tot industriële massafabricage ontstonden of wer den voor het eerst op grote schaal toegepast in dat land. Het is dan ook niet verwonder lijk, dat ongeveer 700 jonge Ne derlanders in de laatste acht jaar een kans, die hun geboden werd om er binnen hun vakgebied te werken, ook inderdaad met beide handen hebben aangegrepen. De ze kans werd hun geboden door „The Netherland-America Foun dation Inc.", een organisatie die in 1921 werd opgericht door een aan tal Amerikanen, die zich door hun afkomst nauw verbonden voelden met ons land. De latere president Franklin Delano Roosevelt was één van hen. De Foundation stelde zich tot doel de culturele betrek kingen tussen beide landen te ont wikkelen en te verstevigen, waar bij speciaal het accent werd ge legd op de bevordering van we derzijds begrip en vriendschap. Aan de activiteiten van de foun dation werd in 1959 het zogenaam de „Trainee Program" toegevoegd een programma dat beoogde om, in samenwerking rnet instellingen en industrieën uit de Verenigde Staten, jonge Nederlanders ge durende één tot anderhalf jaar in de gelegenheid te stellen praktisch te werken in dat land om daardoor enerzijds waardevolle ervaringen op te doen in hun vak en ander zijds mede te werken aan het stre ven van de Foundation: het ver stevigen van de vriendschapsban den. (Van onze correspondent) MIDDELBURG Wat dromerig zweven de melancholieke tonen van Het pas uitgebrachte nummer „Ce lestial Dreams" door het smalle Dregmanstraatje in Middelburg Daar bewoont de leadsinger van de pop- group „Dragonfly", Johnie Caljouw met zijn vriendin een klein huisje. In de voorkamer, waarin weinig meubilair te vinden is, ligt de kat voor de kachel behaaglijk te spin nen. Johnie Caljouw vertelt over Dragonfly. De genoemde 700 „trainee's" zijn uitgezworven over de gehele Verenigde Staten. Zij werkten in ziekenhuizen, op laboratoria, op in genieurs- en bij reclamebureaus. Zij bemoeiden zich met public re lations en standsontwikkeling en keerden na uiterlijk anderhalf jaar terug naar Nederland, een grote ervaring rijker. Allen keerden te rug, want dat is één van de voor waarden die het programma uit drukkelijk stelt. Eventuele emigra tie is pas mogelijk twee jaar na terugkeer in Nederland en beslist niet eerder. De andere eisen die worden gesteld zijn: minstens 21 jaar oud zijn, beroeps- of vakop leiding op tenminste middelbaar niveau voltooid hebben en de En gelse taal redelijk beheersen. Als illustratie van de beroepen die in aanmerking komen een greep uit de beroepen van een aan tal oud-trainee's. Onder hen waren h.t.s.'ers, afgestudeerden van ho telscholen, architecten, ingenieurs, verpleegsters, analisten, fysiothe rapeuten, landbouwkundigen en ve le anderen uit de industrie, de handel of het bank- en verzeke ringswezen. De weg naar een ver blijf in de Verenigde Staten is min der moeilijk dan hij lijkt. Zij, die belangstelling hebben voor het Trainee Programma van „The Netherland - America Foun dation" kunnen zich voor het ver krijgen van nadere inlichtingen in verbinding stellen met Secretari aat N.A.F. Nederland, Overdam 9, Amsterdam-Buitenveldert. Men kent in de platenwereld eigenlijk twee soorten zangers. Zij, die behept zijn met 'n goede stem en zij, die door het gemis hiervan afhankelijk zijn van compositie en arrangement. Van beide genres zijn twee steunpilaren wijd en zijn be kend: Tom Jones en Chris Far- lowe. Met Tom Jones weet je: en ditin tegenstelling tot Chris al direct waar je aan toé bent. Beluister bijvoorbeeld eens zijn laatste single „Fm coming home" Het eerst wat opvalt is de hoofd rol, die zijn stem in het „smart lapachtige" melodietje vertolkt. Die uiterste stembeheersing van Tom maakt het tot één luisterge not. Hetzelfde kan gezegd worden van zijn nieuwste elpee „Thirteen hits", die onlangs in de handel werd ge bracht. Naast het imponerende „Fun ny familiar forgotten feelings" zingt hij een aantal cover-versies van bekende nummers, die in zijn uitvoering een veel grotere waar de krijgen. Heel anders is het gesteld met Chris Farlowe. Hij heeft en hij is daar zelf ook van overtuigd vrijwel geen stem. Desondanks kan hij Beatles en Rolling Stones tot zijn grote fans rekenen. De oorzaak van Chris' succes moet dan ook in de eerste plaats gezocht worden bij anderen. Bij die men- ,sen achter de schermen, die zijn platen maken. En de belangrijk ste daarvan is dan arrangeur Art Greenslade. Wat deze van een. simpel melo dietje als „Life is but nothing" gecomponeerd door Skinner Rose (beter bekend als „Twice as much") weet te maken, grenst aan het ongelooflijke. Het liedje is te vinden op de elpee „The art of Chris Falowe", waar eveneens „Out of time" en „I've been loving you too long" op staat. In al deze nummers komt duidelijk tot uiting, dat Art zijn stempel op het geheel drukt. Vandaar ook, dat de titel mis schien beter gewijzigd kan worden in „The art of Art Greenslade". Op de Bühne daarentegen is Chris Farlowe zélf de figuur door zijn grote persoonlijkheid. Dan impo neert hij meer dan Tom Jones, hoewel wij aan laatstgenoemde de voorkeur blijven geven.- Maar dat is louter een kwestie van persoon lijke smaak. De groep heeft in vrij korte tijd zeer veel bekendheid gekregen. Niet in het minst door de verwikkelingen in verband met het vroegere VPRO- programma „Hoepla". „Het was een vreemde aangelegenheid" zegt Johnie Caljouw, „maar zakelijk hebben wij er beslist geen nadelige gevolgen door ondervonden. Er zijn aanbiedin gen gekomen van „Fanclub", het tienerprogramma van de VARA en van „Moef Ga Ga" van de AVRO." Wel is door de verwikkelingen met Hoepla het uitkomen van de eerste plaat van Dragonfly vertragd. Op die plaat, een e.p., staan twee num mers waarvoor sologitarist Rudi de Queljoe de muziek en Johnie Cal jouw de tekst schreef: „Celestial Dreams", en „Desert of Almond" Beide nummers, het eerste werd van een arrangement voorzien door jazz pianist Mischa Mengelberg, zijn ge ïnspireerd op Zeeland. Producer van de plaat is de oud-Vlissinger Hans Verhagen. Deze, tegenwoordig in Amsterdam wonende dichter, ver vult volgens Johnie Caljouw in Dra gonfly een allesomvattende rol. „Hij is onze artistiek leider. Hij bemoeit zich eigenlijk overal mee. Behalve met geldzaken. Daar hebben we weer andere mensen voor", zegt Johnie Caljouw. Kort geleden veranderde de pop- group van Johnie Caljouw zijn naam. Tijdens de plaatopname speelden ze nog onder de naam „Group 69". Kort geleden, even voor de plaat uitkwam, werd het „Dragonfly". Wat is de reden hier van? „Onze ideeën zijn veranderd We zijn zelf ook helemaal veran derd", zegt Johnie. „Bovendien was de naam „Group 69" volko men onbruikbaar geworden. Daar bij dacht men direct aan drank. Het had geen niveau. De kick van al cohol past niet bij ons, die moet helemaal van de muziek komen. Muziek en leven is één". De „Dragonfly" heeft nog een druk programma in het vooruit zicht. Nog deze maand zullen er plaatopnamen worden gemaakt van de muziek bij de film „Prin ce of Amboyna", die wordt ge maakt door Wim van der Linden en waarin sologitarist Rudi de Queljoe een hoofdrol krijgt. Voorts zullen de musici optreden tijdens het internationale popfestival in Rome, waar ook de befaamde Ji- mi Hendrix Experience en The Birds hun medewerking zullen ver lenen. Lang zal „Dragonfly" niet in Zeeland blijven nu de drummer Huib Pouwer, die als enige nog niet „beroeps" was, zijn laatste da gen op het gemeentesecretarie van Koudekerke uitzit. Als hij hele maal „vrij" is, wil de groep naar Amsterdam verhuizen, waar ook de producer woont en waar men een beter werkgebied hoopt te vin den. In het Engelse rapport wordt fel de mening verworpen, dat de heden daagse jeugd „een bende gillende en hysterische tieners" zou zijn. Integendeel, zegt de commissie. De jeugd is vrij sober beter opgevoed en heeft meer gevoel voor ver antwoordelijkheid en is rijper dan haar ouders op dezelfde leeftijd. Als generatie is zij echter gehandi capt in haar poging om het beste van haar leven te maken door het feit dat zoveel mensen rondom hen steeds het ergste vrezen. Het onthouden van verantwoordelijk heid aan mensen die er wel de leeftijd voor hebben zou bij kunnen dragen tot een anti-sociale houding „Er zijn natuurlijk ook mensen die het niet aankunnen op hun achttiende. Maar het is- een val3 argument te zeggen: nog geen stemrecht voor die groep, want ze weten niet hoe ze van dat stem recht gebruik zullen maken. Net of ze dat dan met 21 wel weten. Er zijn ook mensen van veertig of vijftig die het nog niet weten. Het zelfde geldt voor het huwelijk. Er zijn jongeren die wel de verant woordelijkheid van vroeg trouwen aankunnen. Daar heb ik geen be denking tegen. Persoonlijk vind ik achttien jaar om te trouwen wel jong. Maar het is belachelijk dat je tot de dertigste aan ouderlijke toestemming gebonden bent. Ik zit nog maar een jaar in Brouwersha ven. Met jongeren hier heb ik hierover nog niet van gedachten gewisseld. Wel met jongeren uit mijn vorige gemeente (Wedde in Groningen). Met bewuste jongeren. Medestanders? Ten aanzien van de verlaging van de leeftijd voor het actieve en passieve kiesrecht zeker. Maar u moet niet denken dat we er nou een actie van gaan maken of iets dergelijks. Het ziet er voorlopig ook niet naar uit, dat de huidige situatie snel verandert. Ze hebben de leeftijd van de kies gerechtigden nog maar net ver laagd van 23 naar 21. En daar heb ben ze dertig jaar over gedaan..." José Toirken» „Er zijn maar weinig mensen politiek bewust. Dat neem ik ons onderwijssysteem nogal kwalijk", zegt mr. Boersma. Op de scholen wordt veel te weinig gedaan aan staatkundige vorming". Ook poli tieke interesse moet bijgebracht worden. Dat zou al vroeg moeten beginnen. „Je kunt op de lagere school toch leren dat de wegen er in ons land niet vanzelf komen; dat de woningen niet vanzelf wor den gebouwd. Door de kinderen te confronteren met feiten en moei lijkheden zou je kunnen vragen: hoe zou jij het doen? En als ze antwoorden: nou op manier x, dan moet die onderwijzer zeggen: ja wel, maar als je het zó doet moet je toch ook rekening houden met dat en dat. Je zou de jeugd al bewust kunnen maken in een ge meenschapje te zitten met rech ten en verplichtingen". Niet alleen op het gebied van het kiesrecht, maar ook in het al gemeen zou aldus mr. Boersma, iemand van 18 meer verantwoor delijkheid moeten krijgen. „Als we alleen al nemen, dat verschillen den als ze 18 zijn zelfstandig op kamers gaan wonen en de verant woordelijkheid voor hun leven in eigen hand nemen. En laten we er niet omheen draaien we we ten best wat er dan allemaal gebeurt". Zover zal het bij de verkiezingen nog wel niet zijn. Maar de leeftijd moet omlaag. Als je mensen van achttien jaar kunt oproepen om voor het vaderland te strijden, als de gemeenschap op zo'n manier een beroep doet op jongeren, zou daar tegenover moeten staan dat ze er ook over mee mogen praten". Dit is de gedecideerde mening van mr. J. P. Boersma burge meester van Brouwershaven. Vorige week pleitte hij in een vergadering van het Zeeuwse instituut voor bestuurs wetenschappen voor een verlaging van de leeftijd voor het lidmaatschap van een gemeenteraad tot 18 jaar. „In ieder geval", aldus de heer Boersma zouden de leeftijden voor het actieve en passieve kiesrecht gelijk moeten worden". Dat betekent een grotere verant woordelijkheid voor de jongeren. Maar kunnen zij deze verantwoor delijkheid aan? „Dat is op iedere leeftijd aanvechtbaar. Iedereen die zegt: het zal mij een zorg wezen, zal het niet aankunnen. Maar die mensen komen op hun veertigste ook niet in de gemeenteraad. Ik ken jongeren, die zeer politiek be wust zijn. En het is een fout van de ouderen, als ze er niets aan kunnen doen. Als je achttien jaar bent en zeker met 'n behoorlijke opvoeding zou je meer moge lijkheden moeten krijgen. Ik vraag me trouwens wel eens af of vele ouderen politiek bewust zijn. Kijk maar eens naar de randverschijn selen. Zo'n Boerenpartij bijvoor beeld. De verantwoordelijkheid om een 18-jarige in een gemeenteraad te zetten ligt natuurlijk bij een po litieke partij. In een ledenvergade ring van zo'n partij wórdt beslist: die en die dragen Wij voor. Als de leden dan zeggen: „Die 18-ja- rige is een grote snotneus; die wil len we niet", dan komt hij na tuurlijk niet op de lijst. Maar neem nou een onderwijzer die toe vallig vroeg afgestudeerd is en wijs g-noeg is. Die zullen ze mis schien wel kiezen. Begrijp me goed. Ik zeg niet: iedere achttienjarige in de gemeenteraad. Maar wél: maak het mogelijk. Ik persoonlijk vind het geen bezwaar om met een 18-jarige te vergaderen". Op nieuw valt de term: politiek be wust; een belangrijke en ook nood zakelijke factor. Loze kreten wor den er immers in ons land al ge noeg geslaakt. De jeugd moet ook weten hoe ze de verantwoordelijk heid moet dragen. De Brouwershavense burgemees ter (bijna 40) zou zich waarschijn lijk opperbest thaisvoelen in het gezelschap van de Engelse com missie, die na 'n onderzoek van twee jaar in een lijvig rapport heeft ge concludeerd, dat Engelands jeugd op 18-jarige leeftijd al meerderja rig moet worden. Ook zonder dit rapport zijn de Engelsen al wat verder dan Neder land. De Nederlander is kiesge rechtigd op zijn 21ste jaar, mag trouwen na het 16e jaar (meisjes) of 18e jaar (jongens), maar alleen met toestemming van de ouders. Pas als ze dertig of ouder zijn mo gen Nederlanders trouwen zonder ouderlijke toestemming. Beneden de 21 jaar mag je in ons land geen contracten sluiten of zakelijke ver plichtingen aangaan. Hiervan kan echter bij wettelijke handlichting afgeweken worden. De Engelse commissie, waarvan de leden allen toch wel een res pectabele leeftijd hebben, vindt, dat de jongeren op 18-jarige leef tijd al volledig als volwassenen moeten worden behandeld en niet pas met 21 jaar; ze moeten op hun 18e kunnen trouwen zonder ouder lijke toestemming, en ze moeten zelfstandig huurcontracten kunnen sluiten en goederen op afbetaling kunnen kopen, een paspoort kun nen aanvragen en bloed kunnen afstaan. In een tweede rapport van deze commissie zal worden aange drongen op een verlaging van de stemgerechtigde leeftijd tot 18 jaar. O

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 22