nog is het profiel te herkennen.... onweerstaanbaar sterk zijn de kaken.... Machine JEF JANNES: Die handel van ons is zo slecht nog niet. Er zit een dikke boterham in als je de zaak maar op de goede manier aan pakt." KI PASrw; 1 S (nlmmuui Zeker met DAGBLAD DE STEM SUPER MARKT VOOR AUTOW DAG&lAD DE STEM VAN ZATERDAG 13 JANUARI 1968 (Van een onzer verslaggevers) EINDHOVEN „Ga maar bij DAF kijken. We krijgen hetzelfde systeem in ons nieuw bedrijf, maar dan precies achterste voren. Wat de kruideniers konden, kunnen wij ook, we krijgen een „supermarkt" in autowrakken". Het klinkt allemaal wat raadselachtig, wat Jef Jan nes (34) uit Eindhoven vertelt. Hij en een broer van hem hebben een autokerkhof aan de rand van de gemeente Eindhoven. Over een op pervlakte van twee hectare hebben ze niet minder dan 3.000 ont takelde auto's schots en scheef op en naast elkaar liggen, eens de trots of bron van vergruizing van zo'n 10.000 autobezitters. Jef zegt: „We hadden vijf jaar geleden al met de nieuwe aanpak moeten beginnen. Dan hadden we de ontwikkelingen vóór kun nen blijven. De overheid heeft te laat iets gedaan aan de oplossing van het monster autokerkhof. Net als wij zelf hoor; wij heb ben ook te laat ingezien dat het een heel an dere kant uit moest". Jef Jannes heeft na een paar jaar puzzelen echter naar zijn idee een hele goede oplossing voor het probleem autowrak gevonden. Eind 1969 hoopt hij in het naburige Veldhoven een bedrijf te hebben opgezet, waarvoor hijzelf en ook overheidsinstanties nog geen passende naam hebben gevonden. „Het wordt een be drijf dat in Europa zijn weerga niet kent". Jefs „supermarkt" zal plaats kunnen bie den aan „maar" zevenhonderd afgedankte auto's. Het aanzicht van het geheel zal niet te herkennen zijn als een rotte kies in het landschap, waarop de meeste van de bijna 800 autokerkhoven in ons land sterk lijken. De autowrakken op het afgeschremde ter rein zullen alle een eigen afgebakende plaats krijgen als in een parkeergarage. De opzet van de nieuwe bedrijfsvoering van de auto sloperij van de heer Jannes is er op gericht dat er volgens een vlot lopend roulatie systeem kan worden gewerkt. Een wrak dat op de sloperij die aan de voorzijde het uiterlijk van een garage annex showroom voor gebruikte auto's zal krijgen wordt aangevoerd, wordt ontdaan van de non-ferro en „zwaar ijzer" onderdelen. Een en ander geschiedt in een overdekte ruimte Deze en andere nog bruikbare onderdelen gaan naar een centraal magazijn. Het karkas wordt vervolgens afgevoerd naar een ach ter op het terrein gelegen verbrandingsoven, waar het van verf en niet-metalen delen wordt gezuiverd. De laatste gang van wat eens een vaak vertroeteld en „vorstelijk" be zit was, eindigt in een vernederende kraak- pers. Deze zal veel weg hebben van een reu- zenhuishoudwringer. De pietmachine maakt van het holle blik een 25 cm dikke plaat. In een speciale pers wordt die plaat dan nog weer eens tot een welgevormd pakketje van 20 bij 20 cm geperst. De gang van zaken heeft inderdaad veel weg van een omgekeerd lopende-band-systeem in een autofabriek, met dit verschil dat het niet altijd om fon kelnieuwe automobielen gaat, maar vaak juist om aftandse vehikels. Een ander niet alledaags geluid voor een autosloper laat Jannes tijdens het letterlijke ontvouwen van zijn plannen horen. Het be treft de totale kosten van zijn nieuwe bedrijf. „Een dikke miljoen gulden". „De afgedankte auto heeft lang in de sfeer gezeten van gescharrel van dubieuze lieden. Ik moet als zovele andere collega-autoslopers als gevolg van de uitvoering van sanerings plannen weg uit Eindhoven. In Veldhoven kan ik best ergens een boerderij met 2 ha grond er bij kopen en op de oude voet ver der gaan. Maar dat is mijn bedoeling niet", zet Jef Jannes uiteen. „Als ik nu geen goed opgezet spul kan krijgen, pas ik". Om ideeën op te doen over beter geoutilleerde bedrij ven in zijn branche tekende hij blocnotes vol, reisde naar Parijs, Hamburg, Essen, Ulm („daar ligt een hele grote sloperij, maar 't is er net zo'n bende als hier"), Luxemburg en Londen. „Ik wilde zo graag eens een goed voorbeeld zien, waar de meeste bedrijven bleken niet eens een normaal kantoortje te hebben", schampert de heer Jannes. Met „on noemelijk" veel hulp van de Rijksnijver- heidsdienst, waar de heer Jannes niet over uitgepraat komt („de meeste slopers liggen in een onteigeningsproces, ik heb me juist tot de overheid gewend") heeft hij tenslotte zelf het hele plan voor zijn nieuwe „super markt" uitgedacht. Toch is hij een „eenvou dige jongen met alleen lagere school". „Ik heb vaak met collega's over de onhoud bare toestand op en rond de autosloperijen gesproken. Zij weten er weinig weg mee. Het zijn vooral jongens die alleen maar aan winst denken. Aan de overheid hebben ze zwaar lak. Ze zouden het toch al zo moeilijk heb ben. Nou laat de boeren maar dorsen. Die handel van ons is zo slecht nog niet. Er zit een hele dikke boterham in, als je de zaak maar op de goede manier aanpakt", redeneert de heer Jannes. De Rijksnijverheidsdienst heeft hem een goede toekomst voorspeld nü hij deze weg is ingeslagen. „Uiteraard heb ik de hele sane ring van de autokerkhoven op het oog gehad toen ik mijn plannen uitdokterde". Jef Jan nes is ervan overtuigd dat de wilde groei van opslagplaatsen voor afgedankte auto's zich niet als een olievlek kan blijven uitbreiden. Van Brabant weet hij dat in deze provincie het grootste aantal sloperijen is te vinden, niet minder dan 140. Met de meeste roestige concentraties in het gebied rond de ge meenten Breda en Tilburg. Hij weet ook dat de provinciale overheid zich al ernstig aan het beraden is over de autowrakken. Hij weet voorts dat er in zijn woonplaats de ont sierende semi-schroothopen moeten verdwij nen. Het opmerkelijke hierbij is, dat hij het volledig eens kan zijn met de zienswijze van hogerhand. Als we met hem over een baggerig terrein wandelen tussen wankele bergen oud auto- roest, zegt hij, wijzend op de rij huizen die aan de overkant van zijn sloperij staan: „Dat kan toch niet meer. Als ik in één van die hui zen zou wonen, was ik als eerste naar de ge meente gestapt om die troep weg te krijgen". Het bedrijf van Jef is druk beklant door garagehouders, handelaren in tweedehands auto's, eigenaars van uitdeuk- en spuitinrich- ingen die bij hem de gave afgesloopte onder delen kopen. „Deze mensen kunnen steeds moeilijker hun soms wat dubieuze gekalefa- ter uitvoeren. De meeste (groot) garagebe drijven willen de scharrelaars weghebben. Voor de verkoop van tweedehandsen hebben ze de laatste tijd een aanzienlijk aantal ne- venbedrijven gesticht". Al weer een teken voor de heer Jannes dat hij de bakens moest gaan verzetten. Hij is zeer verheugd dat hij „ontzaglijk veel" steun van de provinciale overheid heeft gekregen en nog krijgt. Al zegt Jef Jannes: „De overheid kan zo weinig optreden tegen de wrakkenboel. In bossen, langs wegen, in weilanden, overal ziet men wrakken staan. Maar wat de overheid nu met de autowrak ken wil gaan doen, vind ik ronduit idioot. Men zou in iedere provincie een centrale op slagplaats willen maken. Als slopers meer dan 100 auto's hebben liggen, wordt het over tollige weggehaald. Dat redden ze nooit. Men wil wel de grote sloperijen leeghalen, maar men kan de verrotte auto's die particulieren gewoon in de straat laten staan niet eens pakken. Het gras groeit er omheen, er in; 't is geen gezicht. Fatsoenlijke Nederlanders heben overigens geen wrak voor de deur staan. De anderen zijn bang dat de opkoper een dubbeltje aan hen zal verdienen en ze la ten zo'n ding dan maar staan". Hebben de sloperijen daar zelf niet een beetje schuld aan? „Jawel. Als ik 20 km van mijn bedrijf een auto moet ophalen verdien ik er nog mee. Het schroot, non-ferro (vooral koper) en zw&ar ijzer (veren, cardan) brengt nog voldoende op. Dat zekere autoslopers 25 gulden of meer laten bijbetalen is eenvoudig belachelijk. Je moet de goeie met de kwade pakken", aldus Jef Jannes. De laatste 10 jaar krijgt hij per dag 6 a 7 afgedankte auto's binnen. Door de snelle groei van het autopark en het aantal wrak ken dat daaraan inherent is, krijgt hij een steeds grotere achterstand mét het opruimen van de auto-overblijfselen. „Ik heb nu een voorraad van 1500 auto's die a la minute weg zou kunnen. Maar we hebben gewoon geen tijd om de onderdelen er af te halen". De karkassen die Jef afvoert, gaan naar een naburig pletbedrijf, waar hij een contract mee heeft lopen. Het bedrijf, van Benjamin de Jongh bezit een gigantische klap-pers, die de auto's „versthroot" tot kant-en-Klaar-pak- jes van 20 bij 20 cm. De Eindhovense groothandelaar in afdan kertjes die hem langzaam maar zeker tot een gefortuneerd man hebben gemaakt vreest dat door de alsmaar korter wordende levensduur van de normale auto de chaos op de vaderlandse autokerkhoven zo mogelijk nog groter zal worden. „Kijk maar naar me nig type uit '64. Dat zijn stuk voor stuk tod den. Die komen straks bij bossen tegelijk binnen". Hij is evenwel de mening toegedaan dat de „consument" de auto eerder zal afdan ken en er steeds minder sprake zal -zijn van derde- of vierdehandsen. „Het is nu al zo dat men door de weeks bijna geen wrakken meer ziet rijden, 's Zondags nog wel; maar de auto's gaan ontegenzeggelijk verjongen. Over een paar jaar zijn we wel weer bij. De wrak ken zijn dan weg, zodat we vervolgens de zaak goed zullen kunnen bijbenen". Om zijn nieuwe bedrijf zo rendabel mo gelijk te maken, wil hij een wrakkendienst stichten. In bescheiden mate bezit hij reeds een dergelijke ophaaldienst van wrakkige auto's. Aan de gemeenten die binnen een straal van 30 km van Eindhoven liggen, heeft hij een aantal briefkaarten gestuurd. Heeft een bepaalde gemeente een autowrak binnen de grenzen dan hoeft men slechts de kaart aan de vertegenwoordigers van de PTT mee te geven. „Mijne heren, Bij deze delen wij u mede, dat wij in het bezit zijn van een auto wrak". Aldus luidt de compacte tekst op de kaarten van de heer Jef Jannes. „Het begin is er", zegt hij over zijn dienst. „Er zijn steeds meer kaarten bij de post. Maar het gaat nog veel te stroef. Dat geldt ook voor de groot garagebedrijven die ik heb aangeschreven. De burgemeesters uit de gemeenten in de omtrek komen verschillende malen met elk aar in contact. Hebben enkelen van hen een maal een paar goede ervaringen met ons op gedaan dan zal het wel gaan lopen", veron derstelt hij. Autosloper Jannes heeft enkele kraanwa gens die dag en nacht voor f 22,50 defecte au to's kunnen vervoeren, ongeacht de plaats waar het vervoermiddel staat en ongeacht de plaats waar het heen moet worden gevoerd (Althans binnen de gemeentegrenzen van Eindhoven). Voor de wrakken heeft hij hydraulische knijpers op de wagens die de zwaar gekneus de voertuigen op een „ambulance" laden. „In Frankrijk hebben ze enkele mobiele kraakwagens gemaakt, die her en der langs de weg staande auto's direct zouden moeten „verschroten". Het experiment met de mo bile kraakinstallaties is volkomen mislukt. De auto's waren niet op te pakken of klein te krijgen. Men had over het hoofd gezien dat er zelfs aan het gammelste wrak te veel zwaar ijzer en non-ferro zit. Deze denkfout van de Fransen wordt ook veel door gemeentebesturen gemaakt. Men denkt: „auto er bij, kraken maar"; men weet echter niet wat er komt kijken, voordat een auto bjj een sloopbedrijf kan worden afge voerd", verklaart de heer Jannes. De vrij gestage stroom voertuigen die door de justitie in beslag wordt genomen, komt bij de dienst van Domeinen terecht. Over de verdere gang van zaken is Jef Jannes niet helemaal goed te spreken. „Voor een aantal auto's wordt bepaald dat het moet worden „vernietigd", zoals dat door de minister offi cieel wordt omschreven. Naar mijn mening is dat totaal onjuist gesteld; er zou moeten staan „verschroot". Gaat men bij een open bare verkoop van Domeinen kijken dan is het snel genoeg op te merken dat vooral han delaren deze automobielen opkopen. En te gen een prijs die er niet om liegt. De inspec teur van Domeinen stelt nu eenmaal, ik moet er zo'n hoog mogelijk bedrag uitkrijgen. Maar waar blijven de wrakken? Een handelaar haalt er een politieman bij; in diens bijzijn wordt bijvoorbeeld de vloer uit de auto gesneden. Hij tekent vervolgens een briefje dat de auto is vernietigd. Geloof het maar niet. Een andere vloer zit er snel in en kenteken verwisselen is een koud kunstje met het Nederlandse systeem. Ondertussen blijven we zodoende wel met de wrakken zitten", zegt Jef Jannes uit ervaring te weten. Hij zegt Domeinen een veel zekerder en bovendien goedkopere methode aan de hand te kunnen doen. „Men betaalt kapitalen aan stallingen bij Domeinen. Er moeten dure op slagloodsen worden gehuurd, enz. Laat men die auto's, waarvan vrijwel vast staat dat ze „vernietigd" moeten worden alvast (koste loos) bij een goede autosloperij zetten Bij zijn laatste opmerkingen moeten we hem wel een koekje van eigen deeg geven. De nog bruikbare onderdelen uit sloopauto's gaan na revisie weer grif van de hand. Zijn uitlating dat de sloperijen het liefst exclusie ve automobielen binnenkrijgen, is ook wel duidelijk. „Aan deze onderdelen verdienen we het meest. Die zijn nieuw niet meer te koop. Dit is de handel die oplevert." Maar het betekent uitstel van executie. „Ja", zegt hij overigens zonder schroom, „dat is nu een maal handel: Vergeet niet we vatten ook het weinig waardevolle oude spul". Ondertussen hebben de gebroeders Jannes nog met voldoende moeilijkheden te kam pen. De verbrandingsoven voor de „super markt" heeft de volledige- argwanende aan dacht van brandweerautoriteiten; daarnaast stelt de gemeentelijke overheid beperkingen aan de luchtverontreiniging. Het moeilijkste punt is evenwel dat de originele opzet van het nieuwe bedrijf ook meebrengt dat een dergelijke oven nergens te koop is. „We heb ben het idee een vierkant kamertje te maken met in elke hoek een vlammenwerper. De zaak zal op die manier best willen branden". Er is al overleg geweest met brandweer en Kunstnijverheidsdienst, die veel hulpvaardi ge interesse toont voor cliënt Jannes. Jef Jannes heeft werkelijk een baan brekend initiatief getoond om de wrak ke (n) toestand rond de autokerkhoven te doorbreken. Investeringen van meer dan een miljoen gulden in zijn bedrijfs groep zijn ongehoord. Maar is hij nu niet bevreesd dat de automobielen over enige tijd van andere materialen zullen worden gemaakt. „Ach, de plastic-auto is nu geen succes te noemen en Citroen heeft maar even met een polyester dak geëxperimenteerd. Er zijn wel enkele typen sportwagens in polyester uitge voerd", weifelt handelaar Jef even. Lachend zegt hij echter snel; „En zou het zo zijn... dan gaan we een plastic- handel beginnen". Onlangs is de Enige mogelijkb brengen. 1. Inkoop van di Voor oud-pei bestaat de m arbeidscontra sioenwet voc gekocht vooi gebruik gema. verleden inkc contract dooi inkoop thans Verzoeken orr of minderjarig Directie van 2. Pensioenaansp a. Oud-person geldige jaren kopen dienstti bij het bereike Directie van h op pensioen z: b. Weduwen destijds het hr jaar van de> ma teitspensioen c Wij adviseren dej mededeling en hi' mogelijk schrifteli Directie van het S Het is noodzakeli a. naam, voornar neelslid; b. voor de nagela letters, geboort van het oud-pe Degenen die reed: wordt verzocht tha c Schuttershofweg 1 van uw zaak! Ongetwijfeld de wens vgn iedereen weet u zeker, dat u «up to date" op de hoogte bent van al het belangrijke nieuws van dichtbij en veraf.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 20