ZONDAGS „MELKRIJDEN" WORDT BINNENKORT NIET MEER NODIG Glazen pijpje als vervanger van de bloedproef Cees Raas bouwt racefiets op maat Onderzoek naar „black spots'' in Middelburg Proef in Zeeland begint waarschijnlijk spoedig J. Hoek Monumenten in Goedereede wankelen Bijrijder viel uit rijdende vrachtwagen 3 F. van Helsdingen in Sas van Gent Wachten op de wet Lesje Gevaarlijk Helemaal in t klein begonnen Proefrayon JAARVERSLAG POLITIE LANGER EIGEN MERK Nieuwe order voor De Schelde Binnenschepen in konvooi over Westerschelde Processen-verbaal Strand en duinen van Voorne moeten ontzien worden Bcroepingswerk DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 24 JANUARI 1968 3 (Van een onzer verslaggevers) SAS VAN GENT „Zelf drink ik graag een borrel. Denk dus niet dat ik een strijd wil gaan voeren tegen het gebruik van al cohol". De heer F. van Helsdin gen in Sas van Gent loopt rond met een pijpje, dat veel overeen komst vertoont met een plastic penicellinespuitje. Het heeft er echter niets mee te maken. De vele grapjes die de laatste tijd de ronde doen over het zogenaamde „ballonnetjes blazen", hebben er alles mee te maken. „Het is al leen nog wachten op die wet", zegt de heer Van Helsdingen. „De wet zal moeten regelen wat de grens wordt". De grens waar hij op doelt, staat met een dikke rode lijn aangegeven op het pijpje. „Je zou het de maximumsnelheid voor de alcoholdrinker kunnen noe men", zegt hij, terwijl hij twee gla zen volschenkt. „We zullen het straks eensproberen". De heer Van Helsdingen, die ja renlang als planter in Indië heeft gewerkt (tot 1955) en daarna lange tijd in Spanje heeft gewoond, kwam enige tijd geleden in contact met het zogenaamde blaaspijpje. „Het- was in een of andere bar' vertelt hij. „Ik vond het interessant. Als er in Nederland een wet komt, waarbij dergelijke apparaten mogen worden gebruikt, ga ik die dingen op de markt brengen". In België, Italië, Duitsland en Zwe den is de „safetest" reeds een effi ciënt gebruiksartikel. Automobilisten hebben de buisjes in de auto lig gen, bij de kapper vindt men de doosjes naast de tandpasta en in de sigarenwinkels liggen ze naast de si garen en sigaretten. Bij de test van alcoholgebruik door automobilisten wordt in Zweden de maatstaf 0,5 promille gehanteerd. In België, Duitsland, Italië, Zweden en Engeland heeft men de grens be paald op 0,8. Bij de Nederlandse justitie overweegt men momenteel ook om de limiet te stellen op 0,8. Het pijpje van de heer van Hels dingen, dat vervaardigd wordt door de farmaceutische laboratoria Eupha S.A. bestaat uit een glazen buisje, waarin zich een scheikundig reactief bevindt, datde eigenschap heeft om groen te worden als het in aanra king komt met alcoholhoudende lucht Het is getest do"r het scheikundig laboratorium van het T.N.O. in Delft en goedgekeurd. Als men ingelicht wil worden over het percentage al cohol dat men na gebruik van ster ke drank in zich heeft, is het vol doende enkele seconden in het pijpje te blazen volgens de bijgevoegde ge bruiksaanwijzing. Na enkele minuten kan men dan zien of de groene kleur boven of onder de rode streep (0,8) is gebleven. Heeft de kleur de grens overschreden, dan is het raadzaam met meer achter het stuur te gaan zitten. „Nu er in Nederland wat dat betreft nog geen enkele wet is", al dus de heer van Helsdingen, „kun je uiteraard ook nog niet spreken van een grens van 0,8. Er is helemaal nog geen grens. Heb je gedronken en word je gesnord dan ben je hoe dan ook de klos". In Engeland daalde in het eerste jaar, waarin dit pijpje werd gebruikt en wettelijk werd erkend, het alco holgebruik met 50 procent. Nu ligt het gebruik nog 20 procent lager dan de vroegere hoeveelheid. Ook de ver keersongelukken die veroorzaakt werden door het rijden onder invloed zijn hier beduidend minder geword en. Het scheikundig reactief bestaat uit silicium-kristallen, die gedrenkt zijn in een sulfochroomoplossing. Om de scheikundige reactie tot stand te brengen volstaat men met het ont kurken aan beide zijden van het buisje. Vervolgens moet men er 15 seconden lang in blazen en dan drie minuten wachten. Als de persoon die wordt getest, of zichzelf test, een alcoholgehalte in het bloed heeft van 0,5 gram per liter dan zal het reac tief groen worden over een afstand van 7 mm. Indien het gehalte 0,8 bedraagt zal het groen zich uitstrek ken over 11 mm. Bij 1,5 gram zal de verkleuring een lengte bereiken van 22 mm. „Voor de automobilisten is het een praktisch middel om zelf na te gaan in hoeverre zij na het gebruik van enkele glazen alcoholhoudende drank nog in staat zijn veilig te rijden", meent de heer Van Helsdingen. „Men moet echter wel bedenken dat de „kennelijke staat" niet altijd de gevaarlijkste vorm is van dron kenschap, maar wel de overmoed die optreedt na gebruik van vrij wei nig alcoholhoudende drank. In dit laatste stadium heeft de automobi list helemaal niet de indruk dron ken te zijn. Hij ziet niet het minste gevaar als hij achter het stuur kruipt". „De deskundigen inzake alcohol- toxicologie zijn van oordeel dat van af een alcoholgehalte van 0,5 gram per duizend het besturen van een voertuig gevaarlijk wordt voor de meeste mensen, en wel zo, dat in vele landen dat gehalte reeds straf baar is voor automobilisten. Een alcoholgehalte van 0,5 gram per dui zend krijgt men al na het drinken van enkele glazen bier of wijn". „Zowel de automobilist als de po litiefunctionaris gebruik in de reeds genoemde landen dit apparaatje om het alcoholpercentage te bepalen. Een automobilist die niet meer in staat is om in het buisje te blazen, kan dit in een ballonnetje doen, dat daarna wordt aangesloten op 't buis je, met hetzelfde resultaat. Als we afscheid nemen heeft de groene lijn nog net niet de rode lijn van 0,8 gram bereikt (Van een onzer redacteuren) GOES/UTRECHT Sinds enige tijd worden overal in Zeeland voor lichtingsbijeenkomsten gehouden, die ten doel hebben de melkveehouders vertrouwd te maken met diepkoe- ling van melk en met rijdende melk- ontvangst. Het ziet er naar uit, dat over niet al te lange tijd ergens in Zeeland een begin met de toepassing van dit nieuwe systeem zal worden gemaakt, al is het slechts als proef project. De meest in het oog lopende con sequentie van het nieuwe systeem is, dat de melkveehouder voor het eerst sinds mensenheugenis, zoiets als een vrij weekend kan krijgen. Diepkoeling van melk maakt het mogelijk om de werkzaamheden in de veehouderij eindelijk essentieel te reorganiseren, doordat opslag van de melk gedurende langere tijd moge lijk is. De melkbus gaat bij het nieu we systeem verdwijnen. De melk wordt op de bedrijven opgehaald door tankwagens, die mogelijk slechts éénmaal per week langs de leveranciers zullen rijden. Door aanleg van een melkleiding van de melkmachine naar de opslag tanks wordt het interne transport van de melk verder beperkt. De investeringskosten, die gemaakt moeten worden als men van de bus op de tank overgaat, belopen onge veer duizend gulden per koe. Het ontwikkelings- en saneringsfonds vergoedt hiervan echter 40 procent en verder wordt ernaar gestreefd dat de melkfabrieken en/of de coöpera ties een gedeelte van het prijsvoor deel dat zij door het nieuwe systeem behalen, aan de melkveehouders uit keren. Vooral in gebieden waar de melk veebedrijven ver uiteen liggen, zo als in Zeeuwsch-Vlaanderen, bieden de rjjdende melkontvangst en de diepkoeling grote perspectieven. In het westen van het land wordt op het ogenblik in een proefrayon ondervinding met het diepkoelen en de rijdende melkontvangst opgedaan. De Coöperatieve Melk Centrale, het grootste melkverwerkende be drijf in het westen, heeft een aantal bedrijven doen overschakelen op diepkoeltanks voor de opslag van melk, terwijl een afdeling in de melkfabriek helemaal voor de ver werking van de bij grote hoeveelhe den aangevoerde melk is ingericht. De resulitaten zijn zeer bemoedi gend, naar de directeur van de C.M.C., drs. C. Timmer, op een CBTB-conferentie in Utrecht heeft meegedeeld. Een van de positieve punten was, dat de aanvoer van eer ste kwaliteit melk automatisch toe neemt als er reeds bij de producent tot diepkoeling wordt overgegaan. De Zeeuwse melkwinningscommis- sie is zich al geruime tijd geleden met de problematiek en de aanlok kelijke mogelijkheden van diepkoe ling en rijdende melkontvangst gaan bezighouden. De grootste moeilijk heid is, dat het niet goed mogelijk is om het nieuwe systeem èn het oude naast elkaar te laten bestaan. Men is genoodzaakt, zo vertelde de rijksveelteeltconsulent in Zeeland, ir. W. L. Harmsen, streekprojecten op te zetten, waarin de melkfabriek de centrale plaats inneemt. Alles tus sen koe en melkfles, populair ge sproken, moet als een fabriekspro- ces in elkaar grijpen anders gaan de voordelen die het systeem biedt, verloren. Er zijn momenteel zeven proefpro jecten, die uit het ontwikkelings fonds gesubsidieerd worden. He heer Hels<Hn?<> i,ot nieuwe -apparaatje" (Van onze correspondent) GOEDEREEDE Meer dan de helft van het aantal gebouwen in Goedereede staat op de monumen tenzorglijst. Dat betekent, dat zij een soort heiligverklaring hebben gekre gen en dat er niets mee mag gebeu ren zonder toestemming van Monu mentenzorg. Een situatie die ook in diverse Zeeuwse gemeenten bestaat. Er gebeurt intussen toch wel iets met de monumenten. Zij staan na melijk te wankelen en vormen een groot gevaar voor de voorbijgangers. In de gemeenteraadsvergadering is daar door de heer L. Visser (A.R.) op bloemrijke wijze op gewezen. Hij noemde vooral het Toepad als een straat, die, vanuit historisch oogpunt bezien, wel aantrekkelijk is, maar die levensgevaarlijk blijkt te zijn als men er doorheen wandelt. De huizen hellen naar voren over en sommige muren staan op instorten. In het stadsbeeld van Goedereede hebben de bouwvallige monumenten niet zo'n geweldige betekenis. In het veen kijkt men niet op een turfje. Maar afbreken of stutten is niet toe gestaan, zonder een akkoordverkla ring van Monumentenzorg. Nu houdt de politie een oogje in het zeil. In Goedereede kan trouwens véél. De meisjes vereniging Tabitha te Ouddorp, heeft onderdak gekregen in de brandweerkazerne. De meisjes raakten hun vereni gingslokaaltje kwijt en zij wisten zo gauw niets anders te vinden. De brandweer beschikte over een klein zaaltje en de spuitgasten waren graag bereid om spuit-gastheren te worden. De meisjes hebben beloofd als tegenprestatie de overalls van de brandweerlieden te zullen her stellen en af en toe voor koffie te zorgen-. Cees Raas bij zijn eigen merk-frame. MIDDELBURG De politie van de Zeeuwse hoofdstad is begonnen met een onderzoek naar de aanwezigheid van „black spots" onder de kruis punten in de gemeente. Met „black spots" worden die punten bedoeld, waar in verhouding veel ongevallen plaatsvinden. Treft men gevaarlijke kruispunten in de stad aan, dan zul len voorstellen tot verbetering wor den gedaan. Voorts zal de politie in tensievere controle uitoefenen op ver- keersgevaarlijke overtredingen. Een en ander is een acute noodzaak geworden. In 1967 eiste het verkeer in Middelburg de tol van zes men senlevens: een bedenkelijk record. (In 1966 vielen er twee doden in het verkeer). Het aantal gewonden steeg van 97 tot 118. Dit blijkt uit het jaarverslag dat de Middelburgse politie het licht heeft doen zien. Het is de eerste maal in de geschiedenis van het korps, dat het op deze manier naar buiten treedt. Het gebeurt om twee rede- (Van onze correspondent) RILLAND-BATH Gistermiddag deed zich op rijksweg 58 een merk waardig ongeval voor met een Itali aanse tankauto met aanhang op weg naar Vlissingen. De bijrijder van de ze auto die had geslapen op de plaats 'achter de chauffeur, was daar zijn kleren aan het rechttrekken toen hij plotseling zijn evenwicht verloor en over de chauffeur tegen de deur van de auto, en ook naar buiten viel. Hij kwam op zijn voeten terecht, doch vanwege de snelheid van de auto, die 70 km reed, sloeg hij enkele malen over de kop. Met een zware hersen schudding is hij per ziekenwagen naar het A.G.B. te Bergen op Zoom vervoerd. (Van een onzer verslaggevers) 'S-HEERENHOEK „Het begon met het plakken van racetuben. Dat is een lastig karweitje. De meeste coureurs voelen er niks voor om dat zelf te doen. Daarom kwamen ze naar mij. Nu bouw ik complete race fietsen, „op maat" van de koper en naar geheel eigen inzichten". Met de activiteiten van Cees Raas (27) heeft de Zeeuwse wielrennerij er een bijzonder en voor deze sport eigenlijk onontbeerlijk ruggesteun- tje bijgekregen. Om goed mee te kunnen komen in deze snelle sport moet men over het beste en be trouwbaarste materiaal kunnen be schikken. In de periode 1955-1960 boekte hij als nieuweling en als auteur ver schillende overwinningen. Hij koers te in die jaren met renners als Jan sen, Nijdam en Rentmeester, die la ter tot de eerste rijen van de profs wisten door te dringen. Dat lukte Cees Raas niet. Cees Raas: „Cees Rentmeester, op het moment een van de sterkste Ne derlandse amateurs, kwam in het be gin nogal eens bij me om het een en ander te vragen. Hij bracht weer anderen mee. De een had lekke tu ben, de ander problemen met zijn derailleur. Ik hielp ze zo goed mo gelijk en van lieverlede ben ik een steeds groeiend assortiment aan race spullen gaan opbouwen. Wat mij vooral opviel was dat de frames van Nederlandse racefietsen aan de korte kant waren. Toen Jo de Roo voor een Frans merk reed en fietsen uit Frankrijk meebracht, ble ken de frames daarvan aanmerke lijk langer. De jongens, die bij mij om advies en om spullen kwamen, wilden dikwijls ook langere fietsen. Er zat toen maar één ding voor mij op: naar een framebouwer toestap pen om de gewenste maten te krij gen. Wil je werkelijk goed op je fiets zitten dan moet die wel aan de „zit' en aan het lichaam zijn aangepast. Ik koop zelf het beste wat er op dit gebied te krijgen is, in en lever dat aan de framebouwer. De coureurs weten zo dat ze niet beduveld wor den, want in de buis staat een num mer geslagen. (ADVERTENTIE) Rillerig? Onprettig? Pas dan op voor griep! Neem direct 2 'ASPRO's. 'ASPRO' bevat alles om een opkomende griep snel en doeltreffend te bestrijden. In de juiste dosering óók voor kinderen! UètofbótOS 6/} Dat framebouwen is een apart vak. Als het niet goed gebeurt, bijvoor beeld door het te snel afkoelen van het gesoldeerde, waardoor er struc tuurverandering in het metaal ont staat, kunnen er de grootste rampen gebeuren". Cees Raas heeft, nog wat schuch ter, nu zijn eigen merk op de markt gebracht: „Cera". Het is niet moei lijk om daarin zijn eigen naam te herkennen. De „fabriek" is nog van uiterst bescheiden omvang. Op de eerste verdieping van zijn nieuwe woning aan de Louwstraat in 's-Hee- renhoek is zijn showroom, op zolder hangen de frames en in de schuur achter het huis is de „montageafde ling". In de takels hangt een splin ternieuwe „velo" in wording voor Cees Rentmeester. Behalve voor hem is Raas momenteel ook bezig een fiets te bouwen voor Ko de Vrieze, een al even verdienstelijk Zeeuws coureur. Beiden zijn lid van de Aci- fit-amateurploeg. Cees Raas hoopt natuurlijk dat ze op zijn fietsen tot grote overwinningen kunnen komen Dat zou hem kunnen helpen de nood zakelijke economische basis te schep pen om zich geheel aan dit werk te kunnen wijden. Zijn hoofdberoep is nu nog constructie-bankwerker. Dat „nog" kan natuurlijk nog lang duren, want de renners zijn op de eilanden niet al te dik gezaaid. Uit Zeeuwsch-Vlaanderen komen de cou reurs wel eens bij hem op bezoek, maar voor hen ligt België dicht bij de deur. Daar hoeft men niet ver te zoeken naar specialisten in het „me chanische hoofdstuk" van de wieler sport. ??-■ (Van onze correspondent) De N.V. Koninklijke Maatschappij „De Schelde" te Vlissingen, lid van de Rijn-Schelde Groep, heeft onlangs van de Machinefabriek en Scheeps werf van P. Smit Jr. N.V. te Rotter dam opdracht ontvangen tot het bou wen van een Schelde-Sulzer scheeps motor, type 5 RD 68, die een vermo gen zal leveren van 5.500 pk. De motor is bestemd voor een vrachtschip, dat in aanbouw is voor rekening van de N.V. tot voortzetting van de Koninklijke Hollandsche Lloyd te Amsterdam; bediening van de motor zal geschieden via pneuma tische afstandsbediening vanaf de brug. Gezien de situatie op de internatio nale markt voor scheepsvoortstu wingsmotoren gedurende de laatste jaren, beschouwt „De Schelde" deze opdracht als een belangrijk succes. HET GEVAAR voor een tyfus- epidemie in het door aardschokken getroffen westen van Sicilië is voor bij. Dit heeft het Italiaanse ministerie van gezondheid gisteren meegedeeld. (Van onze correspondent) TERNEUZEN Gistermiddag zijn vier binnenschepen, de „Emma" (1700 ton) van schipper Van Den deren uit Hulst, de „Honte" en de „Jeanne", respectievelijk 950 en 900 ton van de n.v. „De Hoop" te Ter- neuzen en de „Jeanne" uit Antwer pen (550 ton) in konvooi de Wester schelde overgestoken. Zij werden door de met radar uit geruste sleepboot „Schelde" van de firma Muller door de dichte mist veilig de haven van Temeuzen bin nen geloodst. De vier binnenvaartui gen, die sedert jl. zondag in Hans- weert lagen omdat ten gevolge van de dichte mist het oversteken van de Westerschelde niet mogelijk was, zijn gisternamiddag om 2.00 uur ver trokken en om half vijf in Temeu zen aangekomen.. Gisteravond werd met het lossen van de ladingen zand en grind voor de n.v. „De Hoop" be gonnen. Volgens ingewijden is dit de eerste keer dat binnenschepen op deze ma nier de Westerschelde overstaken. nen: het bekendheid geven aan de werkzaamheden, die de politie ver richt en het voor de toekomst vast leggen van de officiële gegevens. Het Middelburgse politiekorps heeft geen personeelsproblemen. Er is zelfs één korpslid boven de sterkte op de opleidingsschool voor de gemeen tepolitie te Wassenaar geplaatst. Moeilijker is het om de reservepo- litie op organieke sterkte te bren gen. Van de 42 man die men or ganiek moet hebben, zfijn er slechts 17 aanwezig. Getracht wordt om in de rij van buitengewoon dienstplich tige militairen, die anders bij de B.B. worden ingelijfd, vrijwilligers te werven. De verhouding publiek - politie laat in Middelburg, althans uiterlijk, niets te wensen over. Sinds oktober bezit de politie een eigen „public-re- lations officer" in brigadier A. Len selink. Het aantal processen-verbaal nam in de verslagperiode toe van 4198 tot 5.000. Terzake van misdrijf werd niet meer processenverbaal dan in 1966 opgemaakt. Over de ontwikkeling van de jeugd criminaliteit treedt het jaarover zicht niet in bijzonderheden. Er moeten over dit onderwerp meer ge gevens worden verzameld en daar mee is reeds een begin gemaakt, De lotgevallen van het korps zelf zijn met reden geboekstaafd. Het korps heeft bijvoorbeeld de beste provinciale politieschutter in zijn ge lederen. Het is adjudant P. Koek koek. Het scherpschuttersteam van de Middelburgse politie kwam in no vember in bezit van de „Mr. van Aartsen-wisselbeker". Het Middelburgse politie-apparaat wordt ook wat de techniek betreft, snel bij de tijd gebracht. Sinds 1967 heeft men een eigen vingerafdruk kensysteem. (Van onze correspondent) ROTTERDAM Gedeputeerde staten van Zuid-Holland hebben, in antwoord op vragen van het staten lid G. v. d. Zande, bevestigd, dat de Voornse kust gespaard moet blij ven. Men kijkt al enige tijd met hoop en vreze naar de werkzaamheden op de Maasvlakte, die het Rotterdam se havenareaal moeten uitbreiden. G.S. van Zeeland hebben nu echter formeel laten weten, dat er voldoen de waarborgen moeten komen, dat het in te dijken gebied op de Maas- valkte het strand en de duinen van Voorne niet zal opslokken. Ten over vloede heeft het college erop gewe zen, dat de plannen voor deze uit breiding nog geen vaste vorm hebben aangenomen. (Van onze correspondent) MIDDELBURG Beroep aange nomen: ds. J. Bosman te Vrouwen polder (Geref. Kerk), naar Eindho ven. Tevoren bedankte ds. Bosman voor Kampen en Bussum. Bedankt door Maassluis, ds. A. G. Kornet te Vlissingen. (Ger. Kerk) Beroepen: te Rotterdam-zuid, ds. J. C. Weststrate te Meliskerke (ge ref. gemeente). „HET opbouwen van een beeldarchief van en voor Middelburg doe ik piet enthousiasme. In Middelburg is in de loop der tijden al zoveel verloren gegaan, dat juist hier een mogelijk heid ligt tenminste nog een herin nering te bewaren aan al hetgeen in de stad is gebeurd. Voor de heer J. Hoek (72), vorig jaar als wethouder gepensioneerd, komt dit karwei niet uit de lucht vallen. „AL tijdens mijn wethouderschap was ik „amateur-historicus" en stond mijn besluit vast om na mijn pen sionering met dit verzamelwerk te beginnen. Bij het bombardement in 1940 is het archief dat zich in de Vierschaarvan het stadhuis be vond door brand vernietigd. Dat is een groot verlies geweest. Zo waren in dat archief de oudste gemeente rekeningen die Nederland kent n.l. van 1365 aanwezig. Dan zijn natuur lijk alle oude gebouwen en woon huizen verdwenen. Zo is de bezetting van Engelse troepen in 1809 nog van dien aard geweest dat vele gebouwen waarin die soldaten gelegerd waren na hun vertrek als ruïne moesten worden afgebroken. Het ontbreken van afbeeldingen van deze en andere zaken is steeds als een bezwaar ge voeld. GELUKKIG bleken nog heel wat an sichtkaarten beschikbaar. Dat is het eerste begin geweest tot het beeld- archief. We zoeken zelf veel op, maar ook wat men ons stuurt over Mid delburg in verleden en heden in wat voor soort afbeelding dan ook, is natuurlijk welkom. Ik ben bang dat veel van dit materiaal verloren gaat, vooral bij oud-Middelburgers, die MIJN liefste wens is thans om van dergelijke dingen in hun bezit heb- hetgeen wij bezitten en er natuurlijk chirurgijn in de stad was geweest. Zij bleek in het bezit te zijn van manuscripten met platen over Mid delburg van zijn hand. ben en het maar al te dikwijls als oude rommel weggooien. nog bij verwerven 's zomers een ten toonstelling in te richten. Ook voor toeristen kan dat interessant zijn. De zolder van het stadhuis is daar een uitermate geschikte plaats voor. VASIL BILAK is gisteren door het centrale comité van de Slowaakse communistische partij gekozen tot eerste secretaris. OOK boeken met afbeeldingen, pers foto's b.v. van koninklijke bezoeken enz. verzamelen wij. Voorts zijn wij bezig om in museums foto's te laten ^A, als iemand iets wil afstaan, maken van schilderijen waarop Mid- dan Jieb ik het liefst dat zij eerst delburgse stadsbeelden enz. voor komen. We hebben wel eens een buitenkansje. Zo berichtte nog niet zo lang geleden een bejaarde dame dat zij nog het enige in leven zijnde lid was van een oude Middelburgse familie, waarvan overgrootvader een kaartje sturen aan: Conservator, Middelburgs Beeldarchief, Stadhuis Middelburg, met vermelding van wat men heeft aan te bieden. Zo kan ik voorkomen dat men b.v. ansichtkaar ten stuurt die wij al in ons bezit hebben."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 3