ZONDAGS „MELKRIJDEN" WORDT
BINNENKORT NIET MEER NODIG
Glazen pijpje als
vervanger
van de bloedproef
Cees Raas bouwt
racefiets op maat
Onderzoek naar „black
spots'' in Middelburg
Proef in Zeeland begint waarschijnlijk spoedig
J. Hoek
Monumenten
in Goedereede
wankelen
Bijrijder viel
uit rijdende
vrachtwagen
3
F. van Helsdingen in Sas van Gent
Wachten op de wet
Lesje
Gevaarlijk
Helemaal in t klein begonnen
Proefrayon
JAARVERSLAG POLITIE
LANGER
EIGEN MERK
Nieuwe order voor
De Schelde
Binnenschepen
in konvooi over
Westerschelde
Processen-verbaal
Strand en duinen
van Voorne moeten
ontzien worden
Bcroepingswerk
DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 24 JANUARI 1968
3
(Van een onzer verslaggevers)
SAS VAN GENT „Zelf drink
ik graag een borrel. Denk dus
niet dat ik een strijd wil gaan
voeren tegen het gebruik van al
cohol". De heer F. van Helsdin
gen in Sas van Gent loopt rond
met een pijpje, dat veel overeen
komst vertoont met een plastic
penicellinespuitje. Het heeft er
echter niets mee te maken. De
vele grapjes die de laatste tijd de
ronde doen over het zogenaamde
„ballonnetjes blazen", hebben er
alles mee te maken. „Het is al
leen nog wachten op die wet",
zegt de heer Van Helsdingen. „De
wet zal moeten regelen wat de
grens wordt". De grens waar hij
op doelt, staat met een dikke rode
lijn aangegeven op het pijpje.
„Je zou het de maximumsnelheid
voor de alcoholdrinker kunnen noe
men", zegt hij, terwijl hij twee gla
zen volschenkt. „We zullen het straks
eensproberen".
De heer Van Helsdingen, die ja
renlang als planter in Indië heeft
gewerkt (tot 1955) en daarna lange
tijd in Spanje heeft gewoond, kwam
enige tijd geleden in contact met
het zogenaamde blaaspijpje.
„Het- was in een of andere bar'
vertelt hij. „Ik vond het interessant.
Als er in Nederland een wet komt,
waarbij dergelijke apparaten mogen
worden gebruikt, ga ik die dingen
op de markt brengen".
In België, Italië, Duitsland en Zwe
den is de „safetest" reeds een effi
ciënt gebruiksartikel. Automobilisten
hebben de buisjes in de auto lig
gen, bij de kapper vindt men de
doosjes naast de tandpasta en in de
sigarenwinkels liggen ze naast de si
garen en sigaretten.
Bij de test van alcoholgebruik door
automobilisten wordt in Zweden de
maatstaf 0,5 promille gehanteerd. In
België, Duitsland, Italië, Zweden en
Engeland heeft men de grens be
paald op 0,8. Bij de Nederlandse
justitie overweegt men momenteel
ook om de limiet te stellen op 0,8.
Het pijpje van de heer van Hels
dingen, dat vervaardigd wordt door
de farmaceutische laboratoria Eupha
S.A. bestaat uit een glazen buisje,
waarin zich een scheikundig reactief
bevindt, datde eigenschap heeft om
groen te worden als het in aanra
king komt met alcoholhoudende lucht
Het is getest do"r het scheikundig
laboratorium van het T.N.O. in Delft
en goedgekeurd. Als men ingelicht
wil worden over het percentage al
cohol dat men na gebruik van ster
ke drank in zich heeft, is het vol
doende enkele seconden in het pijpje
te blazen volgens de bijgevoegde ge
bruiksaanwijzing. Na enkele minuten
kan men dan zien of de groene kleur
boven of onder de rode streep (0,8)
is gebleven. Heeft de kleur de grens
overschreden, dan is het raadzaam
met meer achter het stuur te gaan
zitten. „Nu er in Nederland wat dat
betreft nog geen enkele wet is", al
dus de heer van Helsdingen, „kun je
uiteraard ook nog niet spreken van
een grens van 0,8. Er is helemaal
nog geen grens. Heb je gedronken
en word je gesnord dan ben je hoe
dan ook de klos".
In Engeland daalde in het eerste
jaar, waarin dit pijpje werd gebruikt
en wettelijk werd erkend, het alco
holgebruik met 50 procent. Nu ligt
het gebruik nog 20 procent lager dan
de vroegere hoeveelheid. Ook de ver
keersongelukken die veroorzaakt
werden door het rijden onder invloed
zijn hier beduidend minder geword
en.
Het scheikundig reactief bestaat
uit silicium-kristallen, die gedrenkt
zijn in een sulfochroomoplossing. Om
de scheikundige reactie tot stand te
brengen volstaat men met het ont
kurken aan beide zijden van het
buisje. Vervolgens moet men er 15
seconden lang in blazen en dan drie
minuten wachten. Als de persoon
die wordt getest, of zichzelf test, een
alcoholgehalte in het bloed heeft van
0,5 gram per liter dan zal het reac
tief groen worden over een afstand
van 7 mm. Indien het gehalte 0,8
bedraagt zal het groen zich uitstrek
ken over 11 mm. Bij 1,5 gram zal
de verkleuring een lengte bereiken
van 22 mm.
„Voor de automobilisten is het een
praktisch middel om zelf na te gaan
in hoeverre zij na het gebruik van
enkele glazen alcoholhoudende drank
nog in staat zijn veilig te rijden",
meent de heer Van Helsdingen.
„Men moet echter wel bedenken
dat de „kennelijke staat" niet altijd
de gevaarlijkste vorm is van dron
kenschap, maar wel de overmoed
die optreedt na gebruik van vrij wei
nig alcoholhoudende drank. In dit
laatste stadium heeft de automobi
list helemaal niet de indruk dron
ken te zijn. Hij ziet niet het minste
gevaar als hij achter het stuur
kruipt".
„De deskundigen inzake alcohol-
toxicologie zijn van oordeel dat van
af een alcoholgehalte van 0,5 gram
per duizend het besturen van een
voertuig gevaarlijk wordt voor de
meeste mensen, en wel zo, dat in
vele landen dat gehalte reeds straf
baar is voor automobilisten. Een
alcoholgehalte van 0,5 gram per dui
zend krijgt men al na het drinken
van enkele glazen bier of wijn".
„Zowel de automobilist als de po
litiefunctionaris gebruik in de reeds
genoemde landen dit apparaatje om
het alcoholpercentage te bepalen.
Een automobilist die niet meer in
staat is om in het buisje te blazen,
kan dit in een ballonnetje doen, dat
daarna wordt aangesloten op 't buis
je, met hetzelfde resultaat.
Als we afscheid nemen heeft de
groene lijn nog net niet de rode lijn
van 0,8 gram bereikt
(Van een onzer redacteuren)
GOES/UTRECHT Sinds enige
tijd worden overal in Zeeland voor
lichtingsbijeenkomsten gehouden, die
ten doel hebben de melkveehouders
vertrouwd te maken met diepkoe-
ling van melk en met rijdende melk-
ontvangst. Het ziet er naar uit, dat
over niet al te lange tijd ergens in
Zeeland een begin met de toepassing
van dit nieuwe systeem zal worden
gemaakt, al is het slechts als proef
project.
De meest in het oog lopende con
sequentie van het nieuwe systeem
is, dat de melkveehouder voor het
eerst sinds mensenheugenis, zoiets
als een vrij weekend kan krijgen.
Diepkoeling van melk maakt het
mogelijk om de werkzaamheden in
de veehouderij eindelijk essentieel te
reorganiseren, doordat opslag van de
melk gedurende langere tijd moge
lijk is. De melkbus gaat bij het nieu
we systeem verdwijnen. De melk
wordt op de bedrijven opgehaald
door tankwagens, die mogelijk
slechts éénmaal per week langs de
leveranciers zullen rijden.
Door aanleg van een melkleiding
van de melkmachine naar de opslag
tanks wordt het interne transport
van de melk verder beperkt.
De investeringskosten, die gemaakt
moeten worden als men van de bus
op de tank overgaat, belopen onge
veer duizend gulden per koe. Het
ontwikkelings- en saneringsfonds
vergoedt hiervan echter 40 procent
en verder wordt ernaar gestreefd dat
de melkfabrieken en/of de coöpera
ties een gedeelte van het prijsvoor
deel dat zij door het nieuwe systeem
behalen, aan de melkveehouders uit
keren.
Vooral in gebieden waar de melk
veebedrijven ver uiteen liggen, zo
als in Zeeuwsch-Vlaanderen, bieden
de rjjdende melkontvangst en de
diepkoeling grote perspectieven.
In het westen van het land wordt
op het ogenblik in een proefrayon
ondervinding met het diepkoelen en
de rijdende melkontvangst opgedaan.
De Coöperatieve Melk Centrale,
het grootste melkverwerkende be
drijf in het westen, heeft een aantal
bedrijven doen overschakelen op
diepkoeltanks voor de opslag van
melk, terwijl een afdeling in de
melkfabriek helemaal voor de ver
werking van de bij grote hoeveelhe
den aangevoerde melk is ingericht.
De resulitaten zijn zeer bemoedi
gend, naar de directeur van de
C.M.C., drs. C. Timmer, op een
CBTB-conferentie in Utrecht heeft
meegedeeld. Een van de positieve
punten was, dat de aanvoer van eer
ste kwaliteit melk automatisch toe
neemt als er reeds bij de producent
tot diepkoeling wordt overgegaan.
De Zeeuwse melkwinningscommis-
sie is zich al geruime tijd geleden
met de problematiek en de aanlok
kelijke mogelijkheden van diepkoe
ling en rijdende melkontvangst gaan
bezighouden. De grootste moeilijk
heid is, dat het niet goed mogelijk
is om het nieuwe systeem èn het
oude naast elkaar te laten bestaan.
Men is genoodzaakt, zo vertelde de
rijksveelteeltconsulent in Zeeland, ir.
W. L. Harmsen, streekprojecten op
te zetten, waarin de melkfabriek de
centrale plaats inneemt. Alles tus
sen koe en melkfles, populair ge
sproken, moet als een fabriekspro-
ces in elkaar grijpen anders gaan de
voordelen die het systeem biedt,
verloren.
Er zijn momenteel zeven proefpro
jecten, die uit het ontwikkelings
fonds gesubsidieerd worden.
He heer Hels<Hn?<> i,ot
nieuwe -apparaatje"
(Van onze correspondent)
GOEDEREEDE Meer dan de
helft van het aantal gebouwen in
Goedereede staat op de monumen
tenzorglijst. Dat betekent, dat zij een
soort heiligverklaring hebben gekre
gen en dat er niets mee mag gebeu
ren zonder toestemming van Monu
mentenzorg. Een situatie die ook in
diverse Zeeuwse gemeenten bestaat.
Er gebeurt intussen toch wel iets
met de monumenten. Zij staan na
melijk te wankelen en vormen een
groot gevaar voor de voorbijgangers.
In de gemeenteraadsvergadering is
daar door de heer L. Visser (A.R.)
op bloemrijke wijze op gewezen. Hij
noemde vooral het Toepad als een
straat, die, vanuit historisch oogpunt
bezien, wel aantrekkelijk is, maar
die levensgevaarlijk blijkt te zijn als
men er doorheen wandelt. De huizen
hellen naar voren over en sommige
muren staan op instorten.
In het stadsbeeld van Goedereede
hebben de bouwvallige monumenten
niet zo'n geweldige betekenis. In het
veen kijkt men niet op een turfje.
Maar afbreken of stutten is niet toe
gestaan, zonder een akkoordverkla
ring van Monumentenzorg. Nu houdt
de politie een oogje in het zeil.
In Goedereede kan trouwens véél.
De meisjes vereniging Tabitha te
Ouddorp, heeft onderdak gekregen
in de brandweerkazerne.
De meisjes raakten hun vereni
gingslokaaltje kwijt en zij wisten zo
gauw niets anders te vinden. De
brandweer beschikte over een klein
zaaltje en de spuitgasten waren
graag bereid om spuit-gastheren te
worden. De meisjes hebben beloofd
als tegenprestatie de overalls van
de brandweerlieden te zullen her
stellen en af en toe voor koffie te
zorgen-.
Cees Raas bij zijn eigen merk-frame.
MIDDELBURG De politie van de
Zeeuwse hoofdstad is begonnen met
een onderzoek naar de aanwezigheid
van „black spots" onder de kruis
punten in de gemeente. Met „black
spots" worden die punten bedoeld,
waar in verhouding veel ongevallen
plaatsvinden. Treft men gevaarlijke
kruispunten in de stad aan, dan zul
len voorstellen tot verbetering wor
den gedaan. Voorts zal de politie in
tensievere controle uitoefenen op ver-
keersgevaarlijke overtredingen.
Een en ander is een acute noodzaak
geworden. In 1967 eiste het verkeer
in Middelburg de tol van zes men
senlevens: een bedenkelijk record.
(In 1966 vielen er twee doden in het
verkeer). Het aantal gewonden steeg
van 97 tot 118.
Dit blijkt uit het jaarverslag dat de
Middelburgse politie het licht heeft
doen zien. Het is de eerste maal in
de geschiedenis van het korps, dat
het op deze manier naar buiten
treedt. Het gebeurt om twee rede-
(Van onze correspondent)
RILLAND-BATH Gistermiddag
deed zich op rijksweg 58 een merk
waardig ongeval voor met een Itali
aanse tankauto met aanhang op weg
naar Vlissingen. De bijrijder van de
ze auto die had geslapen op de plaats
'achter de chauffeur, was daar zijn
kleren aan het rechttrekken toen hij
plotseling zijn evenwicht verloor en
over de chauffeur tegen de deur van
de auto, en ook naar buiten viel. Hij
kwam op zijn voeten terecht, doch
vanwege de snelheid van de auto, die
70 km reed, sloeg hij enkele malen
over de kop. Met een zware hersen
schudding is hij per ziekenwagen
naar het A.G.B. te Bergen op Zoom
vervoerd.
(Van een onzer verslaggevers)
'S-HEERENHOEK „Het begon
met het plakken van racetuben. Dat
is een lastig karweitje. De meeste
coureurs voelen er niks voor om dat
zelf te doen. Daarom kwamen ze
naar mij. Nu bouw ik complete race
fietsen, „op maat" van de koper en
naar geheel eigen inzichten".
Met de activiteiten van Cees Raas
(27) heeft de Zeeuwse wielrennerij
er een bijzonder en voor deze sport
eigenlijk onontbeerlijk ruggesteun-
tje bijgekregen. Om goed mee te
kunnen komen in deze snelle sport
moet men over het beste en be
trouwbaarste materiaal kunnen be
schikken.
In de periode 1955-1960 boekte hij
als nieuweling en als auteur ver
schillende overwinningen. Hij koers
te in die jaren met renners als Jan
sen, Nijdam en Rentmeester, die la
ter tot de eerste rijen van de profs
wisten door te dringen. Dat lukte
Cees Raas niet.
Cees Raas: „Cees Rentmeester, op
het moment een van de sterkste Ne
derlandse amateurs, kwam in het be
gin nogal eens bij me om het een en
ander te vragen. Hij bracht weer
anderen mee. De een had lekke tu
ben, de ander problemen met zijn
derailleur. Ik hielp ze zo goed mo
gelijk en van lieverlede ben ik een
steeds groeiend assortiment aan race
spullen gaan opbouwen.
Wat mij vooral opviel was dat de
frames van Nederlandse racefietsen
aan de korte kant waren. Toen Jo de
Roo voor een Frans merk reed en
fietsen uit Frankrijk meebracht, ble
ken de frames daarvan aanmerke
lijk langer. De jongens, die bij mij
om advies en om spullen kwamen,
wilden dikwijls ook langere fietsen.
Er zat toen maar één ding voor mij
op: naar een framebouwer toestap
pen om de gewenste maten te krij
gen. Wil je werkelijk goed op je fiets
zitten dan moet die wel aan de „zit'
en aan het lichaam zijn aangepast.
Ik koop zelf het beste wat er op dit
gebied te krijgen is, in en lever dat
aan de framebouwer. De coureurs
weten zo dat ze niet beduveld wor
den, want in de buis staat een num
mer geslagen.
(ADVERTENTIE)
Rillerig? Onprettig?
Pas dan op voor griep!
Neem direct 2 'ASPRO's.
'ASPRO' bevat alles om
een opkomende griep
snel en doeltreffend te
bestrijden.
In de juiste dosering
óók voor kinderen!
UètofbótOS 6/}
Dat framebouwen is een apart vak.
Als het niet goed gebeurt, bijvoor
beeld door het te snel afkoelen van
het gesoldeerde, waardoor er struc
tuurverandering in het metaal ont
staat, kunnen er de grootste rampen
gebeuren".
Cees Raas heeft, nog wat schuch
ter, nu zijn eigen merk op de markt
gebracht: „Cera". Het is niet moei
lijk om daarin zijn eigen naam te
herkennen. De „fabriek" is nog van
uiterst bescheiden omvang. Op de
eerste verdieping van zijn nieuwe
woning aan de Louwstraat in 's-Hee-
renhoek is zijn showroom, op zolder
hangen de frames en in de schuur
achter het huis is de „montageafde
ling". In de takels hangt een splin
ternieuwe „velo" in wording voor
Cees Rentmeester. Behalve voor hem
is Raas momenteel ook bezig een
fiets te bouwen voor Ko de Vrieze,
een al even verdienstelijk Zeeuws
coureur. Beiden zijn lid van de Aci-
fit-amateurploeg. Cees Raas hoopt
natuurlijk dat ze op zijn fietsen tot
grote overwinningen kunnen komen
Dat zou hem kunnen helpen de nood
zakelijke economische basis te schep
pen om zich geheel aan dit werk te
kunnen wijden. Zijn hoofdberoep is
nu nog constructie-bankwerker.
Dat „nog" kan natuurlijk nog lang
duren, want de renners zijn op de
eilanden niet al te dik gezaaid. Uit
Zeeuwsch-Vlaanderen komen de cou
reurs wel eens bij hem op bezoek,
maar voor hen ligt België dicht bij
de deur. Daar hoeft men niet ver te
zoeken naar specialisten in het „me
chanische hoofdstuk" van de wieler
sport.
??-■
(Van onze correspondent)
De N.V. Koninklijke Maatschappij
„De Schelde" te Vlissingen, lid van
de Rijn-Schelde Groep, heeft onlangs
van de Machinefabriek en Scheeps
werf van P. Smit Jr. N.V. te Rotter
dam opdracht ontvangen tot het bou
wen van een Schelde-Sulzer scheeps
motor, type 5 RD 68, die een vermo
gen zal leveren van 5.500 pk.
De motor is bestemd voor een
vrachtschip, dat in aanbouw is voor
rekening van de N.V. tot voortzetting
van de Koninklijke Hollandsche
Lloyd te Amsterdam; bediening van
de motor zal geschieden via pneuma
tische afstandsbediening vanaf de
brug.
Gezien de situatie op de internatio
nale markt voor scheepsvoortstu
wingsmotoren gedurende de laatste
jaren, beschouwt „De Schelde" deze
opdracht als een belangrijk succes.
HET GEVAAR voor een tyfus-
epidemie in het door aardschokken
getroffen westen van Sicilië is voor
bij. Dit heeft het Italiaanse ministerie
van gezondheid gisteren meegedeeld.
(Van onze correspondent)
TERNEUZEN Gistermiddag zijn
vier binnenschepen, de „Emma"
(1700 ton) van schipper Van Den
deren uit Hulst, de „Honte" en de
„Jeanne", respectievelijk 950 en 900
ton van de n.v. „De Hoop" te Ter-
neuzen en de „Jeanne" uit Antwer
pen (550 ton) in konvooi de Wester
schelde overgestoken.
Zij werden door de met radar uit
geruste sleepboot „Schelde" van de
firma Muller door de dichte mist
veilig de haven van Temeuzen bin
nen geloodst. De vier binnenvaartui
gen, die sedert jl. zondag in Hans-
weert lagen omdat ten gevolge van
de dichte mist het oversteken van
de Westerschelde niet mogelijk was,
zijn gisternamiddag om 2.00 uur ver
trokken en om half vijf in Temeu
zen aangekomen.. Gisteravond werd
met het lossen van de ladingen zand
en grind voor de n.v. „De Hoop" be
gonnen.
Volgens ingewijden is dit de eerste
keer dat binnenschepen op deze ma
nier de Westerschelde overstaken.
nen: het bekendheid geven aan de
werkzaamheden, die de politie ver
richt en het voor de toekomst vast
leggen van de officiële gegevens.
Het Middelburgse politiekorps heeft
geen personeelsproblemen. Er is zelfs
één korpslid boven de sterkte op
de opleidingsschool voor de gemeen
tepolitie te Wassenaar geplaatst.
Moeilijker is het om de reservepo-
litie op organieke sterkte te bren
gen. Van de 42 man die men or
ganiek moet hebben, zfijn er slechts
17 aanwezig. Getracht wordt om in
de rij van buitengewoon dienstplich
tige militairen, die anders bij de
B.B. worden ingelijfd, vrijwilligers te
werven.
De verhouding publiek - politie laat
in Middelburg, althans uiterlijk,
niets te wensen over. Sinds oktober
bezit de politie een eigen „public-re-
lations officer" in brigadier A. Len
selink.
Het aantal processen-verbaal nam
in de verslagperiode toe van 4198
tot 5.000. Terzake van misdrijf werd
niet meer processenverbaal dan in
1966 opgemaakt.
Over de ontwikkeling van de jeugd
criminaliteit treedt het jaarover
zicht niet in bijzonderheden. Er
moeten over dit onderwerp meer ge
gevens worden verzameld en daar
mee is reeds een begin gemaakt,
De lotgevallen van het korps zelf
zijn met reden geboekstaafd. Het
korps heeft bijvoorbeeld de beste
provinciale politieschutter in zijn ge
lederen. Het is adjudant P. Koek
koek. Het scherpschuttersteam van
de Middelburgse politie kwam in no
vember in bezit van de „Mr. van
Aartsen-wisselbeker".
Het Middelburgse politie-apparaat
wordt ook wat de techniek betreft,
snel bij de tijd gebracht. Sinds 1967
heeft men een eigen vingerafdruk
kensysteem.
(Van onze correspondent)
ROTTERDAM Gedeputeerde
staten van Zuid-Holland hebben, in
antwoord op vragen van het staten
lid G. v. d. Zande, bevestigd, dat
de Voornse kust gespaard moet blij
ven.
Men kijkt al enige tijd met hoop
en vreze naar de werkzaamheden op
de Maasvlakte, die het Rotterdam
se havenareaal moeten uitbreiden.
G.S. van Zeeland hebben nu echter
formeel laten weten, dat er voldoen
de waarborgen moeten komen, dat
het in te dijken gebied op de Maas-
valkte het strand en de duinen van
Voorne niet zal opslokken. Ten over
vloede heeft het college erop gewe
zen, dat de plannen voor deze uit
breiding nog geen vaste vorm hebben
aangenomen.
(Van onze correspondent)
MIDDELBURG Beroep aange
nomen: ds. J. Bosman te Vrouwen
polder (Geref. Kerk), naar Eindho
ven. Tevoren bedankte ds. Bosman
voor Kampen en Bussum.
Bedankt door Maassluis, ds. A. G.
Kornet te Vlissingen. (Ger. Kerk)
Beroepen: te Rotterdam-zuid, ds.
J. C. Weststrate te Meliskerke (ge
ref. gemeente).
„HET opbouwen van een beeldarchief
van en voor Middelburg doe ik piet
enthousiasme. In Middelburg is in
de loop der tijden al zoveel verloren
gegaan, dat juist hier een mogelijk
heid ligt tenminste nog een herin
nering te bewaren aan al hetgeen in
de stad is gebeurd. Voor de heer J.
Hoek (72), vorig jaar als wethouder
gepensioneerd, komt dit karwei niet
uit de lucht vallen.
„AL tijdens mijn wethouderschap was
ik „amateur-historicus" en stond
mijn besluit vast om na mijn pen
sionering met dit verzamelwerk te
beginnen. Bij het bombardement in
1940 is het archief dat zich in de
Vierschaarvan het stadhuis be
vond door brand vernietigd. Dat is
een groot verlies geweest. Zo waren
in dat archief de oudste gemeente
rekeningen die Nederland kent n.l.
van 1365 aanwezig. Dan zijn natuur
lijk alle oude gebouwen en woon
huizen verdwenen. Zo is de bezetting
van Engelse troepen in 1809 nog van
dien aard geweest dat vele gebouwen
waarin die soldaten gelegerd waren
na hun vertrek als ruïne moesten
worden afgebroken. Het ontbreken
van afbeeldingen van deze en andere
zaken is steeds als een bezwaar ge
voeld.
GELUKKIG bleken nog heel wat an
sichtkaarten beschikbaar. Dat is het
eerste begin geweest tot het beeld-
archief. We zoeken zelf veel op, maar
ook wat men ons stuurt over Mid
delburg in verleden en heden in wat
voor soort afbeelding dan ook, is
natuurlijk welkom. Ik ben bang dat
veel van dit materiaal verloren gaat,
vooral bij oud-Middelburgers, die MIJN liefste wens is thans om van
dergelijke dingen in hun bezit heb- hetgeen wij bezitten en er natuurlijk
chirurgijn in de stad was geweest.
Zij bleek in het bezit te zijn van
manuscripten met platen over Mid
delburg van zijn hand.
ben en het maar al te dikwijls als
oude rommel weggooien.
nog bij verwerven 's zomers een ten
toonstelling in te richten. Ook voor
toeristen kan dat interessant zijn. De
zolder van het stadhuis is daar een
uitermate geschikte plaats voor.
VASIL BILAK is gisteren door
het centrale comité van de Slowaakse
communistische partij gekozen tot
eerste secretaris.
OOK boeken met afbeeldingen, pers
foto's b.v. van koninklijke bezoeken
enz. verzamelen wij. Voorts zijn wij
bezig om in museums foto's te laten ^A, als iemand iets wil afstaan,
maken van schilderijen waarop Mid- dan Jieb ik het liefst dat zij eerst
delburgse stadsbeelden enz. voor
komen. We hebben wel eens een
buitenkansje. Zo berichtte nog niet
zo lang geleden een bejaarde dame
dat zij nog het enige in leven zijnde
lid was van een oude Middelburgse
familie, waarvan overgrootvader
een kaartje sturen aan: Conservator,
Middelburgs Beeldarchief, Stadhuis
Middelburg, met vermelding van wat
men heeft aan te bieden. Zo kan ik
voorkomen dat men b.v. ansichtkaar
ten stuurt die wij al in ons bezit
hebben."