Het buitenhout veel van huizen niet meer te redden GRIEP? Personenvervoer per bus had inzinking van 8 procent in ?67 CHHE) Aspirine9 helpt snel en Burgemeester kritiseert stijldictatuur in bouw In gesprek met an voor Basispl overdekt bad te Middelburg Bezorgdheid om Vitrite N.Y. Middelburg Vlissingen wil Oranjemolen kopen Wethouder-schilder D. Leys over impregneren: Brood duurder A. L. de Vin Ongeval dat afliep met duik voor kantonrechter „Is er wel geld om rot hout te vervangen?" Waarmee Voor-oorlogs Buitensporig IN NIEUWJAARSREDE Aan gevolgen van ongeluk overleden NA VERHOGING VAN HET TARIEF: Toerproduktie Tob niet langer. Ruil uw oude naaimachine in. Schaf u de moderne Pfaff aan. 248.-T0T798.- Pfaff Naaimachinehuis W. RIKKEN N.V. Groepsvervoer Prognose In Terneuzen Gemachtigde liep boos weg van kantongerecht Knolselderij telers vergaderden 3 DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 17 JANUARI 1968 3 (ADVERTENTIE) (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG Aan de bouw van een overdekt zwembad voor Middelburg wordt door het gemeen tebestuur een hoge urgentie toege kend. Uit een aantal alternatieven is een voorlopige keus gedaan, terwijl thans hard wordt gewerkt aan het opstellen van een basisplan. Dit werd medegedeeld door burge meester mr. J. Drijber in zijn nieuw jaarsrede. Hij zei ervan overtuigd te zijn, dat ook de burgerij een derge lijk zwembad als momenteel het meest urgente voor de stad zou aan duiden. De burgemeester zei voorts, dat de sporthal, die nu voor de derde maal van een nieuw dak is voorzien, ein delijk lekvrjj is. Ten aanzien van het veldencom- plex Nassaulaan-Nadorst zei hij te hopen, dat in 1968 een begin zal kun nen worden gemaakt met de drin gend noodzakelijke verbeteringen. „Onze trots over vijf nieuwe gym nastieklokalen in 1966 zijn wij ver geten, nu de dringende behoefte aan nog vier nieuwe zich heeft aange diend", aldus de heer Drijber Het gemeentebestuur zal trachten daar voor met de Ned. Heide Mij weder om een „bouwstroompje" te doen ontspringen. (Van onze correspondente) TERNIjjUZEN In augustus van het vorig jaar overkwam de chauf feur P. J. B. uit Axel een ongeval, dat goed voor hem afliep. In een striemende regen reed hij met een vrachtwagen over rijksweg 61 te Sas van Gent achter een collega. Hij pas seerde hierbij een stilstaande trekker met oplegger, waarvar de chauffeur aan de overkant van de weg onder het geboomte heil zocht tegen de plensregens. Terwijl E. zich nog op de linkerweghelft bevond, maakte zijn collega voor hem plotseling een uitwijkmanoeuvre naai rechts voor een tegemoetkomende bestelwagen, die B slechts op het laatste moment "oor zich zag opdoemen. Toen hij eveneens naar rechts wilde om de be stelauto te ontwijken raakte hij in een slip en kwam dwars over de weg te staan, waarna de wagen naar het kanaal afgleed B had de grote te genwoordigheid van geest, nog voor e vrachtwagen het water raakte, f™ m het kanaal tt duiken. Hij aPY hierdoor met een nat pak en schrik vrij. De vrachtauto ver dween in de diepte nioest zich vooi de kantonrech- tp^t rn"""1, VVU1 UC r.dij tuil j r, ernruzen verantwoorden, om- 7„n u u?p pan verboden weggedeelte J16" '"gehaald er voor het in gevaar brengen van het verkeer. De sto r; mr Lebret, bestreed het eer. i«„ va.n de tenlartelegging: men haiQ een ,stilstaand voertuig niet in- vrijspraak M vroeg hierv00r biiDeJ-Mtorchauffeur H- v- L- was wpoon 1g tot boete veroordeeld V0,r„S verboden oarkeren Dit was rechter *1.' van Hees' de kant°n- Hart e begin van alle ellende, kunnoi g,eer,' ,regenias over uw hoofd vroe» rekken en zo doorrijden?" setnf r?an Van lj- 'die optrad als em JL °e, ufficier ™"d dat B. al lige Hiuu ,Wa;' me1 zi-'n onvrijwil- boete en. beperkte zijn eis tot een ziin i,ran 'n tegenstelling tot Sewoonte en wegens de inge- neid v1 - -v^es niet bepaalde deze op januari VankHBheid- van dp zaak deed mr. beDaaia„Sjnie* dlrect uitspraak, doch ^worden pers?nen z'in gedood en "hingen die jermist .na. de overstro- °P de Pu r e- Provmcie Oost-Davao end heuv, PPU?en Ujdens het week" Q "ebben getroffen. (Van een onzer verslaggevers) BERGEN OP ZOOM De heer D. Leys uit Bergen op Zoom heeft in het bestuur van het bedrijf schap schildersbedrijf, waarin hij de Katholieke Bond van Schil derspatroons „St. Lucas" verte genwoordigt gezegd dat van veel na-oorlogse woningen het buiten houtwerk dikwijls al na vier of vjjf jaar moet worden vervangen. Omdat het dan, geheel of gedeel telijk, is verrot. Aan de bewuste woningen moet men zodoende on derhoudskosten spenderen, waar mee men bij de opzet van de ex ploitatie van die woningen beslist geen rekening heeft gehouden. Met alle narigheden van dien. „Zo is het in de krant gekomen. Je kunt de indruk hebben, dat ik daar in het bestuur van het bedrijf schap iets spectaculairs heb gezegd. Wat veelal niet in de kranten stond was, dat ik die opmerkingen heb geplaatst in het kader van ons debat over het impregneren van het bui tenhout", zegt de heer Leys. Het debat in het bestuur van het bedrijfschap schildersbedrijf had als onderwerp het voornemen van het ministerie om de aannemers binden de voorschriften te stellen ten aan zien van het impregneren of laten impregneren van kozijnen en derge lijke. Ook op het ministerie is men namelijk al lang tot de conclusie ge komen, dat het buitenhoutwerk van vooral de woningwetwoningen het maar korte tijd tegen inwerkingen als gevolg van het natte Ne derlandse klimaat kan bolwerken. Dus moet dat hout geconserveerd (geïmpregneerd) worden, zodat het aanmerkelijk langer mee kan. „Tot zover zijn wij het helemaal eens met de overheid Maar we zien nog een paar haken en ogen. Dat impregneren is goed en wel, als wij schilders, maar weten met welk ma teriaal het gebeurt. Dat moeten we namelijk beslist weten, anders is voor ons een goede verdere bewer king van het hout niet mogelijk" aldus de heer Leys. „Er zijn middel tjes, die agressief zijn Op het hout, dat met een dergelijk middel is ge ïmpregneerd, kun je zoveel verf op brengen als je wilt, maar het resul taat zal niet bijster goed zijn." Maar het schildersbedrijf kan toch afspraken maken met de aannemers? De heer Leys: „Dat is natuurlijk mogelijk. Maar het béste is uiter aard, dat er over de gehele linie sluitende afspraken worden gemaakt. Dan pas zijn we er volkomen zeker van, dat we elkaar bij de bewerking van het hout niet in de weg lopen. We gaan nu proberen het zover te krijgen. In afwachting daarvan heeft het ministerie nog geen bindende voorschriften willen «stellen, maar adviseert het gewoon de buitenbouw te laten impregnereji Het schildersbedrijf is er dus alles zins voor, dat het buitenhoutwerk wordt geïmpregneerd. Alleen over de wijze waarop moeten de nodige afspraken worden gemaakt. „Overi gens is volgens mij het impregneren wel een oplossing, maar niet DE oplossing. We zouden bij de bouw van woningwetwoningen eigenlijk een beter stuk hout moeten gebrui ken. Grenehout bijvoorbeeld. Dat is goed materiaal, dat tegen een stootje kan. Woningwetwoningen moeten zo goedkoop mogelijk gehouden worden. Vandaar het gebruik van het („bui tenlandse") vurehout Ik heb er weinig verstand van maar zeg nou eens, dat bij het gebruik van gre nehout de woningwetwoningen dui zend piek per huis meer gaan kos ten. Maai dan ben je voorlopig van alle ellende van rottend hout en dergelijke af. Kijk maar eens naar de vooroor ogse huizen Bij de bouw daarvan gebruikte men goed hout. Voor een gedeelte eikehout bijvoor beeld. Dat hout is, als het tenminste een beetje is onderhouden, nog steeds goed." Hoe goed het buitenhoutwerk van de te bouwen woningen ook zal wor den geconserveerd (of. in een ander geval: hoe goed de houtsoort ook is, die men straks misschien eens „mag" gaan gebruiken), men blijft in Ne derland zitten met een groot aantal huizen, waarvan het buitenhout der mate te lijden heeft gehad van weers invloeden, dat ei geen impregneren meer aan helpt. „Neem nu een complex van dui zend woningwetwoningen, waarvan het buitenhoutwerk moet worden vernieuwd. Reken maar, dat dat per huis zo'n twaalfhonderd vijftig gul den gaat kosten Vooi het hele com plex wordt dat een bedrag van on geveer 1,2 miljoen gu'den. Op der gelijke buitensporige kosten is het onderhoudsfonds natuurlijk niet be rekend. Ik beschik niet over officiële cijfers, maar ik houd het erop, dat veel gemeenten in Nederland met De heer D. Leys: „DE oplossing is, dat we bij de bouw van wo ningwetwoningen een beter stuk hout gaan gebruiken." dit probleem zitten te kijken. In Bergen op Zoom (waar de heer Leys een schildersbedrijf heeft, maar waar hij ook wethouder van openbare werken en woningbeheer is, red.) hebben we ook een flinkstel van die huizen staan." „De moeilijkheid is: waar haalt men straks het geld vandaan, waar mee de vervanging van het rotte hout moet worden bekostigd. Je kunt natuurlijk een aanvraag doen bij het ministerie. Maar dat zal er echt niet voor voelen de hele zaak te betalen, omdat het emde dan nog niet in zicht is. Een mogelijkheid is, dat rijk en gemeente samen een deel van de kosten voor hun rekening nemen en de rest zal moeten worden opge vangen in een huurverhoginkje. Dus ook de huurders van de bewuste wo ningen worden een beetje de dupe. Dat is natuurlijk niet plezierig. Maar nogmaals: daar ging het in die vergadering van het bestuur van het bedrijfschap niet ever. We had den het daar, behalve over een aan tal andere zaken, alleen maar over het impregneren." (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG —Hoe gezond is de financiële positie van het groot ste industriebedrijf in Middelburg Vi trite n.v. nog? Deze vraag is weer actueel geworden, nadat burgemees ter mr. J. Drijber in zijn nieuw jaarsrede opmerkte, dat „de terug gang in de produktie en werkgele genheid bij ons grootste bedrijf ons vervullen, althans op korte termijn, met zorg". Vitrite een bdrijf dat zich ge heel heeft toegelegd op de fabrica ge van lampvoeten (fittingen) heeft al in het tweede termijn ver korting van werktijd gekregen voor een aantal werknemers in het be drijf. De laatste maal tot 1 maart a.s. De arbeidstijdverkortingen zul len zich dan over een periode van bijna een jaar hebben uitgestrekt. De adjunct-directeur van Vitrite weigerde desgevraagd pertinent enig commentaar te geven op de opmer king van de burgemeester van Mid delburg. Districtbestuurder Leemans van de Algemene Bedrijfsbond voor de Me taal-Nijverheid en de E'ectrotechni- sche Industrie (ANMB) gaf als zijn commentaar, dat de situatie rond dit bedrijf ook hem met zorg vervult. Enige maanden geleden heeft de di rectie hem nog wel verzekerd, dat er in de periode dat de werktijdver korting van kracht zal zijn, geen ont slagen zullen vallen. Het bedrijf zou in moeilijkheden zij geraakt door de nieuwe ontwikkelin gen in de lampvoet-industrie. Ande re bedrijven schijnen al ver gevor derde proefnemingen te hebben ge daan met lampen, die helemaal zon der de conventionele fitting worden vervaardigd. Een andere factor die een negatie ve invloed op het floreren van het bedrijf heeft uitgeoefend, zou de ver doorgevoerde automatisering zijn. (Van onze correspondent) SPIJKENISSE Burgemeester P. J. Bliek van Spijkenisse heeft in zijn nieuwjaarsrede in open wonden ge roerd, door achtereenvolgens te spre ken over: de gemeentelijke herinde ling, het Gouden Delta-plan, de, wat hij noemde: „bevoordeling van de noordelijke en oostelijke provincies" en de moderne woningbouw. Wat deze laatste betreft merkte hij op, dat het tijd wordt, dat wij ons ontworstelen aan „de dictatoriale bouwwijze, waarbij aan zoveel moge. lijk mensen een. zo onpersoonlijk mo gelijke woonvorm wordt opgedron gen". Hij zei: „Er moet gezocht wor den naar bouwmogelijkheden waar bij de bewoner zelf zijn eigen ruim te kan bepalen op basis van bepaal de, geprefabriceerde bouwelementen, die naar de wensen van de bewoner van het huis-in-aanbouw kunnen worden geplaatst en die zijn eigen dom moeten zijn. De woning, louter ruimtelijk beschouwd, zou daardoor goedkoper kunnen worden. Sprekend over de herindeling van Voorne-Putten zei hij: „De 65.000 mensen die hier wonen, moeten de werkelijkheid onder ogen durven zien. Alleen sterke bestuurlijke een heden kunnen zich als gesprekspart ners presenteren. Het voorstel van GS van Zuid-Holland inzake de her indeling noemde hij „zonder visie", omdat het te weinig rekening houdt met de enorme ontwikkelingen die gaande zijn en waarop een actueel BRESKENS (A.N.P.) In het zie kenhuis te Oostburg is de 87-jarige E. Haers uit Waterlandkerkje over leden. De heer Haers werd twee we ken geleden ernstig gewond bij een verkeersongeval op de provinciale weg Oostburg-Waterlandkerkje, toen hij door een autobus werd aangere den. licht is geworpen door de publikatles van het overlegorgaan Zuidwest-Ne derland. Meer waardering had hij voor het rapport van de Stichting Landbouw belangen, dat tot de conclusie komt, dat een herindeling tot de vorming van vier gemeenten moet lelden. (Van onze parlementaire redacteur) DEN HAAG Maandag wordt het brood twee cent per 800 gram duurder. De prijsverhoging is onder meer het gevolg van de verhoging der bloemprijzen. De prijs' van water-witbrood in de steden bedraagt als het brood in de winkel wordt afgehaald, komt van 67 op 69 cent. Waar in de provincie steden de huidige prijs 68 cent be draagt, mag deze worden verhoogd tot 70 cent. In de overige plaatsen mag de prijs van dit brood van 69 op 71 cent worden gebracht. De prijzen van ander wit en bruin brood mogen eveneens worden verhoogd, voor aan huis bezorgd brood mag de prijs drie cent per 800 gram hoger liggen dan brood dat in de winkel wordt afge haald. EEN AMERIKAANS militair vlieg tuig met 12 man aan boord wordt bo ven westelijk Japan vermist. (Van een onzer redacteuren). MIDDELBURG. De bus lijndiensten in midden- en noord- Zeeland hebben in het jaar 1967 «ruim acht pröcent minder rei zigers vervoerd dan in het voor gaande jaar. Dat is te wijten aan de verhoging van het tarief, die nodig was door de kostenstijgin gen, speciaal in de loonsector. In februari kregen de autobus maatschappijen toestemming om de vaste aanslag op de enkele-reisbiljet- ten met vijf cent te verhogen. Mede als gevolg van de tariefsverhogingen die al eerder waren doorgevoerd, be gon de vervoersomvang in de eerste maanden van 1967 al te dalen.. In de eerste acht maanden van het vorig jaar met niet minder dan ruim tien procent! In september trad er echter een herstel in, maar de netto daling bleef, over het gehele jaar gerekend, toch ruim acht procent bedragen. De toename van het reizigersverkeer door de frequentieverhoging op de lijn VlissingenPaauwenburg en de doortrekking van de lijn Vlissingen Zuidsloe naar de in het Sloegebied gevestigde industrieën, heeft men in de berekeningen betrokken. Een en ander heeft tot gevolg ge had, dat de opbrengst van de lijn diensten in 1967 slechts acht .procent hoger was dan in het jaar daarvoor. De totale toerproduktie blijft fi nancieel vijftien procent beneden de cijfers over 1966. Gerekend naar het aantal gereden kilometers blijft men zelfs twintig procent beneden de aantallen van 1966. Dit is in hoofd zaak te wijten aan de daling van het aantal buitenlandse busreizen. Het (ADVERTENTIE) Bij aankoop van een Pfaff zigzag-machine kan immers in de meeste gevallen uw oude naaimachine, ongeacht welk merk, worden ingeruild! Bespreek deze mogelijkheid eens in een Pfaff-zaak. ONS ZIGZAG-PROGRAMMA LOOPT VAN ELEKTRISCH, COMPLEET MET KOFFER Bergen op Zoom: Kortemeestraat 17, tel. 01640-5878 Terneuzen: Nieuwe Diepstraat 23, tel. 01150-2294 Verder verkrijgbaar bij: A. C. Bastiaanse Papagaaistraat 4, Goes tel. 01100-7476 H. A. de Breuck, B. F. v. Waesberghestr. 16, Hulst tel. 01140-2215 G. Hemelaar, Nieuwendijk 29, Vlissingen tel. 01184-3729 G. Hemelaar, Langevieie 52, Middelburg tel. 01180-5241 eigen auto-bezit, de toenemende po pulariteit van vliegvakanties en an dere factoren spelen de vervoersbe drijven hier parten. De activiteiten voor het vervoer in grensoverschrijdend verkeer, die toch al geremd werden door ver- voersbelastingen en' beperkende be palingen in verschillende Europese landen, ondervonden in 1967 boven dien de nadelige invloed van de spainningen in het Midden-Oosten, Hierdoor verminderde vooral het vervoer van Amerikanen. Voor het groepsvervoer wordt een opbrengststijging met ruim" zes pro cent verwacht, zo meldt een over zicht van de Kamer van Koophandel en Fabrieken m Midden- en Noord- Zeeland. De kilometerproduktie bij het groepsvervoer is intussen gedaald door de beëindiging van eèn contract voor het vervoer van arbeiders in grensoverschrijdend verkeer. Deze daling beloopt niet minder dan acht procent. De vervoersbedrijven zijn in de loop van vorig jaar met een neven activiteit begonnen: het verzorgen van rondvaarten op het Veerse meer. Hiermee heeft men een goede start gemaakt. De belangstelling was groot en het resultaat kon daardoor posi tief zijn. Bij de vervoersbedrijven in Mid den- en Noord-Zeeland verwacht men dat de totale opbrengst van de (Van onze correspondente? TERNEUZEN Tijdens de zit ting van het kantongerecht deed zich een incident voor, waarbij de West- dorpse chauffeur W C. W van E. bij zonder heftig tegen de kantonrech ter, mr. C. van Hees, te keer ging. Van E„ die terechtstond als gemach tigde voor zijn werknemer L. G. van M„ eveneens uit Westdorpe, voor een aanrijdingszaak, waarbij de vracht wagen, die werd bestuurd door Van M., op de Graafjansdijk betrokken was, zei dat de aangereden perso nenauto met een vaart van 100 km naderde. Toen mr. Van Hees zijn twijfel aan deze snelheid op de bochtige weg, die de Graafjansdijk is, uitsprak, ontstak de gemachtigde v. E. in woede er zei eerst zacht, daar na echter met stemverheffing enige malen achter elkaar: „Dus je gelooft me niet, dan zeg ik niets meer". Mr. 'Van Hees vermaande hem, doch na een volgende vraag geruime tijd ge zwegen te hebben, begon Van E. ge sticulerend te schreeuwen: „En jij mag niet zeggen dat je mij niet ge looft". Mr. Van Hees dreigde Van E. uit de zaal te zullen laten verwijde ren, doch deze zei hierop: „Ik ga al". En voegde de daad bij het woord. De zaak werd aangehouden om de verdachte Van M. zich persoonlijk te laten verantwoorden. l verschillende activiteiten in 1967 on geveer zes procent hoger zal liggen dan in het jaar daarvoor. De fijn- exploitatiekosten zullen naar men verwacht echter met acht procent stijgen, waardoor het exploitatiever lies op de interlokale en lokale diens ten vrijwel gelijk zal zijn aan dat in 1966. Alhoewel men het totale exploita tieresultaat niet onbevredigend noemt, is er toch geen sprake van het zo noodzakelijke herstel van ren tabiliteit. Deze rentabiliteit is nood zakelijk, omdat deze een streekver- voerbedrijf de mogelijkheid geeft o.a de onrendabele lijnen in exploitatie te blijven nemen. Aan tariefsverhoging (het enige al ternatief naast opheffing van onren dabele lijnen) zal in 1968 dan ook niet te ontkomen zijn. (Van een onzer verslaggevers) VLISSINGEN. De gemeente Vlissingen wil de Oranjemolen kopen voor een bedrag van 20.000.van de huidige eigenaresse, mevrouw C. de LangeOlijslager in Middelburg. Het gemeentebestuur wil tot koop en later tot restauratie overgaan om de molen voor nog verder verval en uiteindelijk verdwijnen te behoeden. De molen verkeert momenteel in een zeer vervallen staat. De rijkssub sidievoorwaarden zijn van dien aard, dat het de eigenaresse onmogelijk is de molen op rendabele wijze te ex ploiteren. Het gemeentebestuur meent, dat de molen een onverbreke lijk element vormt in het silhouet van Vlissingen, terwijl het bouwsel ook uit historisch oogpunt van be lang is. De Oranjemolen, die in 1699 werd gebouwd, staat op de monumenten lijst. De mogelijkheid bestaat, dat in de restauratiekosten, die ongeveer 200 dujzend gulden belopen, door rijk en provincie voor respectievelijk veertig en twintig procent zal worden bijge dragen. Het gemeentebestuur zal in de ver gadering van 26 januari de raad voor stellen tot aankoop over te gaan. KAPELLE In de kantine van het veilinggebouw in Kapelle-Bieze. linge werd een druk bezochte bijeen komst gehouden van leden van deze veiling die in het komende seizoen knolselderij op contract voor indu strie of export wensen te telen. De leiding berustte bij de vice- voorzitter van de veiling in Kapelle, de heer B. Leys, die vertelde dat via de bemiddeling van de veiling in 1967 ruim 80 ha knolselderij werd ge. contracteerd tegen een gemiddelde prijs van ongeveer 22 cent per kg, De totale opbrengst was ruim 2,5 miljoen kg. Dank zij een goede organisatie had de aflevering van dit produkt een vlot verloop. De telers zijn thans weer m de ge legenheid om op te geven welk areaal zij dit seizoen met knolselderij willen 'telen. De voorverkoop zal plaatsvinden op woensdag 14 fe- Iruari via de veilingklok in Kapelle. De veiling zal ook weer haar be middeling verlenen om planten welke voor deze teelt nodig zijn, te verkrij gen. Besloten werd enkel het ras Roem van Zwijndrecht voor deze con. tractteelt te gebruiken. De knolsel- derijteelt is in dit gebied de laatste jaren sterk naar voren gekomen. Nog maar enkele jaren geleden was deze teelt van zeer geringe betekenis op Zuid-Beveland. „ALS je bij de brandweer goed door de eerste twee jaren komt, dun krijg je de brandweerkoorts (zo noemen we dat) en die kan alleen maar erger worden. Bovendien kun je nooit een goeie brandweerman zvjn, als je geen goeie (brandweer)vrouw hebt, want je bent nogal eens een avondje van huls." De heer A. L. de Vin, de onder commandant van.de Terneuzense.vrij willige brandweer, weet, waarover hij praat, als hij dit zegt, want hij loopt zelf al twintig jaar mee. ,IK ben de jongste van de oudsten. En er zijn er toch al heel wat die er een jubileum (koper of zilver) heb ben opzitten. Ik ben speciaal belast met de opleiding, het toezicht, onder houd en aanschaf van het materieel. Terneuzen eh Sluiskil te zamen be schikken over ongeveer vijftig brand weerlieden, allemaal met het diploma 2e of le klasse brandwacht. Wij mo gen zelfs opleiden tot hoofdbrand wacht. Als men nog verder wil gaan voor onderbrandmeester, moet men een opleiding in Breda volgen aan de brandweerschool". „WIJ hebben ongeveer 15 brandweer leden, die het diploma hoofdbrand wacht hebben. Het is natuurlijk van enorm belang dat je goed geïnstru eerde en goed geoefend.e mensen hebt, die hun taak kennen en zelf kunnen zien wat er moet gedaan worden. Daarvan hebben wij de resultaten ge. zien bij de grote brand van vorige week dinsdag. Het is allemaal goed verlopen en gelukkig hadden wij het vuur vrij gauw onder controle". WAT de oprichting van het jeugd- brandweerkorps betreft, wij hopen (en vertrouwen) dat er zaterdag 20 januari a.s. een 20-tal jongens van 14 tot 16 jaar tussen 2.00 en 3.00 uur naar de brandweerkazerne zal komen om zich als lid op te geven. Wij moe- ten wel eer beetje streng zijn. Zo'n -A OU, in ae zomer wordt er ook ge- jongen moet dus zeker de toestem- zamenlijk aan sport gedaan. Zij kun- riaal waarmee zij gaan werken is pre cies hetzelfde als bij de „gewone" brandweer: theorie en praktijk, om op hun 18e jaar bij het korps te wor den ingedeeld als daarvoor plaats Is. Wij moeten n.l. voor de nodige re serves zorgen. Je ziet wel hoe enorm belangrijk een goede brandweer is". ming van zijn ouderr hebben. Hij moet medisch volkomen geschikt zijn (daarvoor wordt hij gekeurd) en hij moet zo goed als zeker weten, dat hij niet over een jaar Terneuzen gaat verlaten". .TOT hun 18e oefenen zij Dan mogen zij nog niet blussen, maar het mate- nen op jeugdkamp met andere jeugd- brandweerkorpsen. En na een jaar doen zij mee aan jeugdbrandweer- wedstrijden. Er zal vast wel genoeg belangstelling zijn. Middelburg, op het ogenblik nog de enige, die tan jeugdbrandweerkorps heeft, beschikt zelfs over een wachtlijst. Waarom dan Terneuzen niet?!''

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 3