Het buitenhout
veel
van
huizen niet meer te redden
GRIEP?
Personenvervoer per bus had
inzinking van 8 procent in ?67
CHHE)
Aspirine9 helpt
snel en
Burgemeester kritiseert
stijldictatuur in bouw
In gesprek met
an voor
Basispl
overdekt bad
te Middelburg
Bezorgdheid
om Vitrite N.Y.
Middelburg
Vlissingen wil
Oranjemolen
kopen
Wethouder-schilder D. Leys over impregneren:
Brood duurder
A. L. de Vin
Ongeval dat afliep
met duik voor
kantonrechter
„Is er wel geld
om rot hout
te vervangen?"
Waarmee
Voor-oorlogs
Buitensporig
IN NIEUWJAARSREDE
Aan gevolgen van
ongeluk overleden
NA VERHOGING VAN HET TARIEF:
Toerproduktie
Tob niet langer.
Ruil uw oude naaimachine in.
Schaf u de moderne Pfaff aan.
248.-T0T798.-
Pfaff Naaimachinehuis W. RIKKEN N.V.
Groepsvervoer
Prognose
In Terneuzen
Gemachtigde liep
boos weg van
kantongerecht
Knolselderij telers
vergaderden
3
DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 17 JANUARI 1968
3
(ADVERTENTIE)
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG Aan de bouw
van een overdekt zwembad voor
Middelburg wordt door het gemeen
tebestuur een hoge urgentie toege
kend. Uit een aantal alternatieven is
een voorlopige keus gedaan, terwijl
thans hard wordt gewerkt aan het
opstellen van een basisplan.
Dit werd medegedeeld door burge
meester mr. J. Drijber in zijn nieuw
jaarsrede. Hij zei ervan overtuigd te
zijn, dat ook de burgerij een derge
lijk zwembad als momenteel het
meest urgente voor de stad zou aan
duiden.
De burgemeester zei voorts, dat de
sporthal, die nu voor de derde maal
van een nieuw dak is voorzien, ein
delijk lekvrjj is.
Ten aanzien van het veldencom-
plex Nassaulaan-Nadorst zei hij te
hopen, dat in 1968 een begin zal kun
nen worden gemaakt met de drin
gend noodzakelijke verbeteringen.
„Onze trots over vijf nieuwe gym
nastieklokalen in 1966 zijn wij ver
geten, nu de dringende behoefte aan
nog vier nieuwe zich heeft aange
diend", aldus de heer Drijber Het
gemeentebestuur zal trachten daar
voor met de Ned. Heide Mij weder
om een „bouwstroompje" te doen
ontspringen.
(Van onze correspondente)
TERNIjjUZEN In augustus van
het vorig jaar overkwam de chauf
feur P. J. B. uit Axel een ongeval,
dat goed voor hem afliep. In een
striemende regen reed hij met een
vrachtwagen over rijksweg 61 te Sas
van Gent achter een collega. Hij pas
seerde hierbij een stilstaande trekker
met oplegger, waarvar de chauffeur
aan de overkant van de weg onder
het geboomte heil zocht tegen de
plensregens. Terwijl E. zich nog op
de linkerweghelft bevond, maakte
zijn collega voor hem plotseling een
uitwijkmanoeuvre naai rechts voor
een tegemoetkomende bestelwagen,
die B slechts op het laatste moment
"oor zich zag opdoemen. Toen hij
eveneens naar rechts wilde om de be
stelauto te ontwijken raakte hij in
een slip en kwam dwars over de weg
te staan, waarna de wagen naar het
kanaal afgleed B had de grote te
genwoordigheid van geest, nog voor
e vrachtwagen het water raakte,
f™ m het kanaal tt duiken. Hij
aPY hierdoor met een nat pak en
schrik vrij. De vrachtauto ver
dween in de diepte
nioest zich vooi de kantonrech-
tp^t rn"""1, VVU1 UC r.dij tuil
j r, ernruzen verantwoorden, om-
7„n u u?p pan verboden weggedeelte
J16" '"gehaald er voor het in
gevaar brengen van het verkeer. De
sto r; mr Lebret, bestreed het eer.
i«„ va.n de tenlartelegging: men
haiQ een ,stilstaand voertuig niet in-
vrijspraak M vroeg hierv00r
biiDeJ-Mtorchauffeur H- v- L- was
wpoon 1g tot boete veroordeeld
V0,r„S verboden oarkeren Dit was
rechter *1.' van Hees' de kant°n-
Hart e begin van alle ellende,
kunnoi g,eer,' ,regenias over uw hoofd
vroe» rekken en zo doorrijden?"
setnf r?an Van lj- 'die optrad als
em JL °e, ufficier ™"d dat B. al
lige Hiuu ,Wa;' me1 zi-'n onvrijwil-
boete en. beperkte zijn eis tot een
ziin i,ran 'n tegenstelling tot
Sewoonte en wegens de inge-
neid v1
- -v^es niet
bepaalde deze op januari
VankHBheid- van dp zaak deed mr.
beDaaia„Sjnie* dlrect uitspraak, doch
^worden pers?nen z'in gedood en
"hingen die jermist .na. de overstro-
°P de Pu r e- Provmcie Oost-Davao
end heuv, PPU?en Ujdens het week"
Q "ebben getroffen.
(Van een onzer verslaggevers)
BERGEN OP ZOOM De heer
D. Leys uit Bergen op Zoom heeft
in het bestuur van het bedrijf
schap schildersbedrijf, waarin hij
de Katholieke Bond van Schil
derspatroons „St. Lucas" verte
genwoordigt gezegd dat van veel
na-oorlogse woningen het buiten
houtwerk dikwijls al na vier of
vjjf jaar moet worden vervangen.
Omdat het dan, geheel of gedeel
telijk, is verrot. Aan de bewuste
woningen moet men zodoende on
derhoudskosten spenderen, waar
mee men bij de opzet van de ex
ploitatie van die woningen beslist
geen rekening heeft gehouden.
Met alle narigheden van dien.
„Zo is het in de krant gekomen.
Je kunt de indruk hebben, dat ik
daar in het bestuur van het bedrijf
schap iets spectaculairs heb gezegd.
Wat veelal niet in de kranten stond
was, dat ik die opmerkingen heb
geplaatst in het kader van ons debat
over het impregneren van het bui
tenhout", zegt de heer Leys.
Het debat in het bestuur van het
bedrijfschap schildersbedrijf had als
onderwerp het voornemen van het
ministerie om de aannemers binden
de voorschriften te stellen ten aan
zien van het impregneren of laten
impregneren van kozijnen en derge
lijke. Ook op het ministerie is men
namelijk al lang tot de conclusie ge
komen, dat het buitenhoutwerk van
vooral de woningwetwoningen het
maar korte tijd tegen inwerkingen
als gevolg van het natte Ne
derlandse klimaat kan bolwerken.
Dus moet dat hout geconserveerd
(geïmpregneerd) worden, zodat het
aanmerkelijk langer mee kan.
„Tot zover zijn wij het helemaal
eens met de overheid Maar we zien
nog een paar haken en ogen. Dat
impregneren is goed en wel, als wij
schilders, maar weten met welk ma
teriaal het gebeurt. Dat moeten we
namelijk beslist weten, anders is
voor ons een goede verdere bewer
king van het hout niet mogelijk"
aldus de heer Leys. „Er zijn middel
tjes, die agressief zijn Op het hout,
dat met een dergelijk middel is ge
ïmpregneerd, kun je zoveel verf op
brengen als je wilt, maar het resul
taat zal niet bijster goed zijn."
Maar het schildersbedrijf kan toch
afspraken maken met de aannemers?
De heer Leys: „Dat is natuurlijk
mogelijk. Maar het béste is uiter
aard, dat er over de gehele linie
sluitende afspraken worden gemaakt.
Dan pas zijn we er volkomen zeker
van, dat we elkaar bij de bewerking
van het hout niet in de weg lopen.
We gaan nu proberen het zover te
krijgen. In afwachting daarvan heeft
het ministerie nog geen bindende
voorschriften willen «stellen, maar
adviseert het gewoon de buitenbouw
te laten impregnereji
Het schildersbedrijf is er dus alles
zins voor, dat het buitenhoutwerk
wordt geïmpregneerd. Alleen over
de wijze waarop moeten de nodige
afspraken worden gemaakt. „Overi
gens is volgens mij het impregneren
wel een oplossing, maar niet DE
oplossing. We zouden bij de bouw
van woningwetwoningen eigenlijk
een beter stuk hout moeten gebrui
ken. Grenehout bijvoorbeeld. Dat
is goed materiaal, dat tegen een
stootje kan.
Woningwetwoningen moeten zo
goedkoop mogelijk gehouden worden.
Vandaar het gebruik van het („bui
tenlandse") vurehout Ik heb er
weinig verstand van maar zeg nou
eens, dat bij het gebruik van gre
nehout de woningwetwoningen dui
zend piek per huis meer gaan kos
ten. Maai dan ben je voorlopig van
alle ellende van rottend hout en
dergelijke af. Kijk maar eens naar
de vooroor ogse huizen Bij de bouw
daarvan gebruikte men goed hout.
Voor een gedeelte eikehout bijvoor
beeld. Dat hout is, als het tenminste
een beetje is onderhouden, nog steeds
goed."
Hoe goed het buitenhoutwerk van
de te bouwen woningen ook zal wor
den geconserveerd (of. in een ander
geval: hoe goed de houtsoort ook is,
die men straks misschien eens „mag"
gaan gebruiken), men blijft in Ne
derland zitten met een groot aantal
huizen, waarvan het buitenhout der
mate te lijden heeft gehad van weers
invloeden, dat ei geen impregneren
meer aan helpt.
„Neem nu een complex van dui
zend woningwetwoningen, waarvan
het buitenhoutwerk moet worden
vernieuwd. Reken maar, dat dat per
huis zo'n twaalfhonderd vijftig gul
den gaat kosten Vooi het hele com
plex wordt dat een bedrag van on
geveer 1,2 miljoen gu'den. Op der
gelijke buitensporige kosten is het
onderhoudsfonds natuurlijk niet be
rekend. Ik beschik niet over officiële
cijfers, maar ik houd het erop, dat
veel gemeenten in Nederland met
De heer D. Leys: „DE oplossing
is, dat we bij de bouw van wo
ningwetwoningen een beter stuk
hout gaan gebruiken."
dit probleem zitten te kijken. In
Bergen op Zoom (waar de heer Leys
een schildersbedrijf heeft, maar waar
hij ook wethouder van openbare
werken en woningbeheer is, red.)
hebben we ook een flinkstel van
die huizen staan."
„De moeilijkheid is: waar haalt
men straks het geld vandaan, waar
mee de vervanging van het rotte
hout moet worden bekostigd. Je kunt
natuurlijk een aanvraag doen bij het
ministerie. Maar dat zal er echt niet
voor voelen de hele zaak te betalen,
omdat het emde dan nog niet in zicht
is. Een mogelijkheid is, dat rijk en
gemeente samen een deel van de
kosten voor hun rekening nemen en
de rest zal moeten worden opge
vangen in een huurverhoginkje. Dus
ook de huurders van de bewuste wo
ningen worden een beetje de dupe.
Dat is natuurlijk niet plezierig.
Maar nogmaals: daar ging het in
die vergadering van het bestuur van
het bedrijfschap niet ever. We had
den het daar, behalve over een aan
tal andere zaken, alleen maar over
het impregneren."
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG —Hoe gezond is
de financiële positie van het groot
ste industriebedrijf in Middelburg Vi
trite n.v. nog? Deze vraag is weer
actueel geworden, nadat burgemees
ter mr. J. Drijber in zijn nieuw
jaarsrede opmerkte, dat „de terug
gang in de produktie en werkgele
genheid bij ons grootste bedrijf ons
vervullen, althans op korte termijn,
met zorg".
Vitrite een bdrijf dat zich ge
heel heeft toegelegd op de fabrica
ge van lampvoeten (fittingen)
heeft al in het tweede termijn ver
korting van werktijd gekregen voor
een aantal werknemers in het be
drijf. De laatste maal tot 1 maart
a.s. De arbeidstijdverkortingen zul
len zich dan over een periode van
bijna een jaar hebben uitgestrekt.
De adjunct-directeur van Vitrite
weigerde desgevraagd pertinent enig
commentaar te geven op de opmer
king van de burgemeester van Mid
delburg.
Districtbestuurder Leemans van de
Algemene Bedrijfsbond voor de Me
taal-Nijverheid en de E'ectrotechni-
sche Industrie (ANMB) gaf als zijn
commentaar, dat de situatie rond dit
bedrijf ook hem met zorg vervult.
Enige maanden geleden heeft de di
rectie hem nog wel verzekerd, dat
er in de periode dat de werktijdver
korting van kracht zal zijn, geen ont
slagen zullen vallen.
Het bedrijf zou in moeilijkheden zij
geraakt door de nieuwe ontwikkelin
gen in de lampvoet-industrie. Ande
re bedrijven schijnen al ver gevor
derde proefnemingen te hebben ge
daan met lampen, die helemaal zon
der de conventionele fitting worden
vervaardigd.
Een andere factor die een negatie
ve invloed op het floreren van het
bedrijf heeft uitgeoefend, zou de ver
doorgevoerde automatisering zijn.
(Van onze correspondent)
SPIJKENISSE Burgemeester P.
J. Bliek van Spijkenisse heeft in zijn
nieuwjaarsrede in open wonden ge
roerd, door achtereenvolgens te spre
ken over: de gemeentelijke herinde
ling, het Gouden Delta-plan, de, wat
hij noemde: „bevoordeling van de
noordelijke en oostelijke provincies"
en de moderne woningbouw.
Wat deze laatste betreft merkte hij
op, dat het tijd wordt, dat wij ons
ontworstelen aan „de dictatoriale
bouwwijze, waarbij aan zoveel moge.
lijk mensen een. zo onpersoonlijk mo
gelijke woonvorm wordt opgedron
gen". Hij zei: „Er moet gezocht wor
den naar bouwmogelijkheden waar
bij de bewoner zelf zijn eigen ruim
te kan bepalen op basis van bepaal
de, geprefabriceerde bouwelementen,
die naar de wensen van de bewoner
van het huis-in-aanbouw kunnen
worden geplaatst en die zijn eigen
dom moeten zijn. De woning, louter
ruimtelijk beschouwd, zou daardoor
goedkoper kunnen worden.
Sprekend over de herindeling van
Voorne-Putten zei hij: „De 65.000
mensen die hier wonen, moeten de
werkelijkheid onder ogen durven
zien. Alleen sterke bestuurlijke een
heden kunnen zich als gesprekspart
ners presenteren. Het voorstel van
GS van Zuid-Holland inzake de her
indeling noemde hij „zonder visie",
omdat het te weinig rekening houdt
met de enorme ontwikkelingen die
gaande zijn en waarop een actueel
BRESKENS (A.N.P.) In het zie
kenhuis te Oostburg is de 87-jarige
E. Haers uit Waterlandkerkje over
leden. De heer Haers werd twee we
ken geleden ernstig gewond bij een
verkeersongeval op de provinciale
weg Oostburg-Waterlandkerkje, toen
hij door een autobus werd aangere
den.
licht is geworpen door de publikatles
van het overlegorgaan Zuidwest-Ne
derland.
Meer waardering had hij voor het
rapport van de Stichting Landbouw
belangen, dat tot de conclusie komt,
dat een herindeling tot de vorming
van vier gemeenten moet lelden.
(Van onze parlementaire redacteur)
DEN HAAG Maandag wordt
het brood twee cent per 800 gram
duurder. De prijsverhoging is onder
meer het gevolg van de verhoging
der bloemprijzen.
De prijs' van water-witbrood in de
steden bedraagt als het brood in de
winkel wordt afgehaald, komt van
67 op 69 cent. Waar in de provincie
steden de huidige prijs 68 cent be
draagt, mag deze worden verhoogd
tot 70 cent. In de overige plaatsen
mag de prijs van dit brood van 69 op
71 cent worden gebracht. De prijzen
van ander wit en bruin brood mogen
eveneens worden verhoogd, voor aan
huis bezorgd brood mag de prijs drie
cent per 800 gram hoger liggen dan
brood dat in de winkel wordt afge
haald.
EEN AMERIKAANS militair vlieg
tuig met 12 man aan boord wordt bo
ven westelijk Japan vermist.
(Van een onzer redacteuren).
MIDDELBURG. De bus
lijndiensten in midden- en noord-
Zeeland hebben in het jaar 1967
«ruim acht pröcent minder rei
zigers vervoerd dan in het voor
gaande jaar. Dat is te wijten aan
de verhoging van het tarief, die
nodig was door de kostenstijgin
gen, speciaal in de loonsector.
In februari kregen de autobus
maatschappijen toestemming om de
vaste aanslag op de enkele-reisbiljet-
ten met vijf cent te verhogen. Mede
als gevolg van de tariefsverhogingen
die al eerder waren doorgevoerd, be
gon de vervoersomvang in de eerste
maanden van 1967 al te dalen.. In de
eerste acht maanden van het vorig
jaar met niet minder dan ruim tien
procent!
In september trad er echter een
herstel in, maar de netto daling
bleef, over het gehele jaar gerekend,
toch ruim acht procent bedragen. De
toename van het reizigersverkeer
door de frequentieverhoging op de
lijn VlissingenPaauwenburg en de
doortrekking van de lijn Vlissingen
Zuidsloe naar de in het Sloegebied
gevestigde industrieën, heeft men in
de berekeningen betrokken.
Een en ander heeft tot gevolg ge
had, dat de opbrengst van de lijn
diensten in 1967 slechts acht .procent
hoger was dan in het jaar daarvoor.
De totale toerproduktie blijft fi
nancieel vijftien procent beneden de
cijfers over 1966. Gerekend naar het
aantal gereden kilometers blijft men
zelfs twintig procent beneden de
aantallen van 1966. Dit is in hoofd
zaak te wijten aan de daling van het
aantal buitenlandse busreizen. Het
(ADVERTENTIE)
Bij aankoop van een Pfaff zigzag-machine kan immers
in de meeste gevallen uw oude naaimachine, ongeacht
welk merk, worden ingeruild! Bespreek deze mogelijkheid
eens in een Pfaff-zaak.
ONS ZIGZAG-PROGRAMMA LOOPT VAN
ELEKTRISCH, COMPLEET MET KOFFER
Bergen op Zoom: Kortemeestraat 17, tel. 01640-5878
Terneuzen: Nieuwe Diepstraat 23, tel. 01150-2294
Verder verkrijgbaar bij:
A. C. Bastiaanse Papagaaistraat 4, Goes tel. 01100-7476
H. A. de Breuck, B. F. v. Waesberghestr. 16, Hulst tel. 01140-2215
G. Hemelaar, Nieuwendijk 29, Vlissingen tel. 01184-3729
G. Hemelaar, Langevieie 52, Middelburg tel. 01180-5241
eigen auto-bezit, de toenemende po
pulariteit van vliegvakanties en an
dere factoren spelen de vervoersbe
drijven hier parten.
De activiteiten voor het vervoer
in grensoverschrijdend verkeer, die
toch al geremd werden door ver-
voersbelastingen en' beperkende be
palingen in verschillende Europese
landen, ondervonden in 1967 boven
dien de nadelige invloed van de
spainningen in het Midden-Oosten,
Hierdoor verminderde vooral het
vervoer van Amerikanen.
Voor het groepsvervoer wordt een
opbrengststijging met ruim" zes pro
cent verwacht, zo meldt een over
zicht van de Kamer van Koophandel
en Fabrieken m Midden- en Noord-
Zeeland. De kilometerproduktie bij
het groepsvervoer is intussen gedaald
door de beëindiging van eèn contract
voor het vervoer van arbeiders in
grensoverschrijdend verkeer. Deze
daling beloopt niet minder dan
acht procent.
De vervoersbedrijven zijn in de
loop van vorig jaar met een neven
activiteit begonnen: het verzorgen
van rondvaarten op het Veerse meer.
Hiermee heeft men een goede start
gemaakt. De belangstelling was groot
en het resultaat kon daardoor posi
tief zijn.
Bij de vervoersbedrijven in Mid
den- en Noord-Zeeland verwacht
men dat de totale opbrengst van de
(Van onze correspondente?
TERNEUZEN Tijdens de zit
ting van het kantongerecht deed zich
een incident voor, waarbij de West-
dorpse chauffeur W C. W van E. bij
zonder heftig tegen de kantonrech
ter, mr. C. van Hees, te keer ging.
Van E„ die terechtstond als gemach
tigde voor zijn werknemer L. G. van
M„ eveneens uit Westdorpe, voor een
aanrijdingszaak, waarbij de vracht
wagen, die werd bestuurd door Van
M., op de Graafjansdijk betrokken
was, zei dat de aangereden perso
nenauto met een vaart van 100 km
naderde. Toen mr. Van Hees zijn
twijfel aan deze snelheid op de
bochtige weg, die de Graafjansdijk is,
uitsprak, ontstak de gemachtigde v.
E. in woede er zei eerst zacht, daar
na echter met stemverheffing enige
malen achter elkaar: „Dus je gelooft
me niet, dan zeg ik niets meer". Mr.
'Van Hees vermaande hem, doch na
een volgende vraag geruime tijd ge
zwegen te hebben, begon Van E. ge
sticulerend te schreeuwen: „En jij
mag niet zeggen dat je mij niet ge
looft". Mr. Van Hees dreigde Van E.
uit de zaal te zullen laten verwijde
ren, doch deze zei hierop: „Ik ga
al". En voegde de daad bij het woord.
De zaak werd aangehouden om de
verdachte Van M. zich persoonlijk
te laten verantwoorden. l
verschillende activiteiten in 1967 on
geveer zes procent hoger zal liggen
dan in het jaar daarvoor. De fijn-
exploitatiekosten zullen naar men
verwacht echter met acht procent
stijgen, waardoor het exploitatiever
lies op de interlokale en lokale diens
ten vrijwel gelijk zal zijn aan dat
in 1966.
Alhoewel men het totale exploita
tieresultaat niet onbevredigend
noemt, is er toch geen sprake van
het zo noodzakelijke herstel van ren
tabiliteit. Deze rentabiliteit is nood
zakelijk, omdat deze een streekver-
voerbedrijf de mogelijkheid geeft o.a
de onrendabele lijnen in exploitatie
te blijven nemen.
Aan tariefsverhoging (het enige al
ternatief naast opheffing van onren
dabele lijnen) zal in 1968 dan ook
niet te ontkomen zijn.
(Van een onzer verslaggevers)
VLISSINGEN. De gemeente
Vlissingen wil de Oranjemolen kopen
voor een bedrag van 20.000.van
de huidige eigenaresse, mevrouw C.
de LangeOlijslager in Middelburg.
Het gemeentebestuur wil tot koop
en later tot restauratie overgaan om
de molen voor nog verder verval en
uiteindelijk verdwijnen te behoeden.
De molen verkeert momenteel in
een zeer vervallen staat. De rijkssub
sidievoorwaarden zijn van dien aard,
dat het de eigenaresse onmogelijk is
de molen op rendabele wijze te ex
ploiteren. Het gemeentebestuur
meent, dat de molen een onverbreke
lijk element vormt in het silhouet
van Vlissingen, terwijl het bouwsel
ook uit historisch oogpunt van be
lang is.
De Oranjemolen, die in 1699 werd
gebouwd, staat op de monumenten
lijst.
De mogelijkheid bestaat, dat in de
restauratiekosten, die ongeveer 200
dujzend gulden belopen, door rijk en
provincie voor respectievelijk veertig
en twintig procent zal worden bijge
dragen.
Het gemeentebestuur zal in de ver
gadering van 26 januari de raad voor
stellen tot aankoop over te gaan.
KAPELLE In de kantine van
het veilinggebouw in Kapelle-Bieze.
linge werd een druk bezochte bijeen
komst gehouden van leden van deze
veiling die in het komende seizoen
knolselderij op contract voor indu
strie of export wensen te telen.
De leiding berustte bij de vice-
voorzitter van de veiling in Kapelle,
de heer B. Leys, die vertelde dat via
de bemiddeling van de veiling in
1967 ruim 80 ha knolselderij werd ge.
contracteerd tegen een gemiddelde
prijs van ongeveer 22 cent per kg, De
totale opbrengst was ruim 2,5 miljoen
kg. Dank zij een goede organisatie
had de aflevering van dit produkt een
vlot verloop.
De telers zijn thans weer m de ge
legenheid om op te geven welk
areaal zij dit seizoen met knolselderij
willen 'telen. De voorverkoop zal
plaatsvinden op woensdag 14 fe-
Iruari via de veilingklok in Kapelle.
De veiling zal ook weer haar be
middeling verlenen om planten welke
voor deze teelt nodig zijn, te verkrij
gen. Besloten werd enkel het ras
Roem van Zwijndrecht voor deze con.
tractteelt te gebruiken. De knolsel-
derijteelt is in dit gebied de laatste
jaren sterk naar voren gekomen. Nog
maar enkele jaren geleden was deze
teelt van zeer geringe betekenis op
Zuid-Beveland.
„ALS je bij de brandweer goed door
de eerste twee jaren komt, dun krijg
je de brandweerkoorts (zo noemen
we dat) en die kan alleen maar erger
worden. Bovendien kun je nooit een
goeie brandweerman zvjn, als je geen
goeie (brandweer)vrouw hebt, want
je bent nogal eens een avondje van
huls." De heer A. L. de Vin, de onder
commandant van.de Terneuzense.vrij
willige brandweer, weet, waarover hij
praat, als hij dit zegt, want hij loopt
zelf al twintig jaar mee.
,IK ben de jongste van de oudsten.
En er zijn er toch al heel wat die er
een jubileum (koper of zilver) heb
ben opzitten. Ik ben speciaal belast
met de opleiding, het toezicht, onder
houd en aanschaf van het materieel.
Terneuzen eh Sluiskil te zamen be
schikken over ongeveer vijftig brand
weerlieden, allemaal met het diploma
2e of le klasse brandwacht. Wij mo
gen zelfs opleiden tot hoofdbrand
wacht. Als men nog verder wil gaan
voor onderbrandmeester, moet men
een opleiding in Breda volgen aan de
brandweerschool".
„WIJ hebben ongeveer 15 brandweer
leden, die het diploma hoofdbrand
wacht hebben. Het is natuurlijk van
enorm belang dat je goed geïnstru
eerde en goed geoefend.e mensen hebt,
die hun taak kennen en zelf kunnen
zien wat er moet gedaan worden.
Daarvan hebben wij de resultaten ge.
zien bij de grote brand van vorige
week dinsdag. Het is allemaal goed
verlopen en gelukkig hadden wij het
vuur vrij gauw onder controle".
WAT de oprichting van het jeugd-
brandweerkorps betreft, wij hopen
(en vertrouwen) dat er zaterdag 20
januari a.s. een 20-tal jongens van 14
tot 16 jaar tussen 2.00 en 3.00 uur
naar de brandweerkazerne zal komen
om zich als lid op te geven. Wij moe-
ten wel eer beetje streng zijn. Zo'n -A OU, in ae zomer wordt er ook ge-
jongen moet dus zeker de toestem- zamenlijk aan sport gedaan. Zij kun-
riaal waarmee zij gaan werken is pre
cies hetzelfde als bij de „gewone"
brandweer: theorie en praktijk, om
op hun 18e jaar bij het korps te wor
den ingedeeld als daarvoor plaats Is.
Wij moeten n.l. voor de nodige re
serves zorgen. Je ziet wel hoe enorm
belangrijk een goede brandweer is".
ming van zijn ouderr hebben. Hij
moet medisch volkomen geschikt zijn
(daarvoor wordt hij gekeurd) en hij
moet zo goed als zeker weten, dat
hij niet over een jaar Terneuzen gaat
verlaten".
.TOT hun 18e oefenen zij Dan mogen
zij nog niet blussen, maar het mate-
nen op jeugdkamp met andere jeugd-
brandweerkorpsen. En na een jaar
doen zij mee aan jeugdbrandweer-
wedstrijden. Er zal vast wel genoeg
belangstelling zijn. Middelburg, op
het ogenblik nog de enige, die tan
jeugdbrandweerkorps heeft, beschikt
zelfs over een wachtlijst. Waarom dan
Terneuzen niet?!''