1 alleen ware duwe Aluminiu m..toekomst-metaal eet'n appel! fj „Pechiney zou belangrijk lid van Zeeuwse industriële familie kunnen vormen Even uitblazen mevrouw Ook elders sclmde Twee redders van 12-jarig meisje onderscheiden en pitfilg. raad. fop lie iun geld snoep verstandig: ak. 55 De zeem, die vensters werkelijk sfreeploos zeemt. Reeds v.a. 3,95 Gordijn-,aandrijving" Ingeblikte waar Muziekkamp in Aardenburg zeer geslaagd V eehouder ijdag in Axel SNEÏXE GROEI GRONDSTOF VOORTREKKER Verkeerslichten in Kloetinge worden vernieuwd Kettingbotsing op rijksweg 58 Jubilea* in 1968 Norbertijnen IN YERSEKE Fusie NAC/Baronie Loslopende honden IV Loslopende honden V Veilingkwesti'e DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 9 JANUARI 1968 Auto's - Motoren e gaan het nieuwe Jaar in et de volgende voorraad au- •s. Opel Rekord 4 drs. met dio 1965, Opel Rekord 4 drs. et schuifdak 1964, Opel Ka- »tt caravan 1965, Ford Taunus M 1965, Ford Taunus 12 M 65, Ford Taunus 12 M 1964, ord Cortina 1965, Ford Tau- us 17 M Stationcar. 1964 Peu- aot 404 1965, Renault R 16 1965 W 1200 1965, Vauxhall Viva >65, NSU Prinz 4 1964, Fiat >0 1966, Fiat 850 1965. Fiat )0 1965, Fiat 600 1964, Fiat >00 1965. Austin Seven 1965, itroën Ami 6 1965 Daffodil ombi 2965, Daffodil 1964, Dai- >dil 1963. Trabant 1964, Skoda IB 1000 1965, Simca 1000 1967 imca 1000 1966. Simca 1000 )65, Simca 1000 1964, en zo oort, te veel om op te noemen l1 deze wageps zijn geheel na- ezien en met 3 mnd. en-of 0.000 km garantie verkocht, roor een betrouwbare gebruik - e auto na^r een betrouwbaar dres. Het adres met de groot te voorraad, de grootste om- et en met de allergrootste ervice. Belcrum garage Min. vanstraat 1620, Breda, Tel. >1600-39900. Alle dagen geopend au 8 uur v.m. tot iO uur n.m. Zondags van 1 tot 5. 3elcrum-garage vraagt steeds lanrijdingvrije auto's v*a. 1963 e koop Min. Kanstraat 16—20 Breda, tel. 01600 - 39900. Automobielbedrijf Firma Gij nen bieden u onder onze beken- ie service te koop aan; Honda Sport als nieuw bouwjaar 1967 Austin Seven 850 bouwjaar '67 Opel Coupé 1900 L 1966, Aus tin Seven 1964. Taunus 15 M 1966, Taunus 12 M TS 1966, Taunus 12 M de luxe 1966, slechts 20.000 km gelopen, Tau nus 12 M Combinatie wagen 1965, 2 maal Opel 1700 1965, 1964, 1963, Simca 1500 grand luxe 1965, Simca 1000 GLS 1965 Simca 1000 1965 en 1964, Mer cedes Diesel 1962, Wartburg 1967 als nieuw, NSU Prinz 4, 1965, Austin Glider 1965, Aus tin Bonanza 1965 zeer weinig gelopen Taunus 20 M 1965, Taunus 17 M F3 1964. Fiat 1100 1964, Fiat 1300 1965, Fiat 1500 1964, Fiat Multiply 1835 20.000 km gelopen. Renault 4L 2965, Kadett luxe 1965, BMW LS 1963, Renault R 16 1965, Vaux hall Viva .1964, Trabant 1964, Cprtlna 1965, Citroën Break 1965, Ambi zes break 1965, in geruild VW 1200 1962, 2 maal Opel 1962, DKW F 11 1964, VW 1960, deze wagens worden voor spotprijzen verkocht. Dit is een kleine greep uit onze voorraad. Al deze wagens wor den in onze eigen werkplaats getest, olie ververst en van nieuwe onderdelen voorzien. Garantie op onderdelen en ar beidsloon. Ook inruil, financie ring mogelijk met 25 procent aanbetaling. Showroom geo pend 9 ,uur« tot 8.30 zondags 1 Uur tot 6 uur. Tel. 39870 privé 43598. Gevestigd.' Academiesin gel 34a, recht tegenover KMA ingang langs de poort. Spoor straat 32 bij het station Breda. Lessen 10 AutorJjlèssen voor f 47,50 vervolg- en losse lessen f 6,50 Fonkelnieuwe V.W.'s. Bonds- autorijschool „De Centrale" Aanmeldingsadressen Breda Stationsplein 5, tel. 38718. Bergen op Zoom, Lekstraat 9, tel. 6504, Roosendaal. Boule vard 113, tel. 4097. Etten-Leur Guido GezeUelaan 12, tel. 3219. O'hout Bouwlingstr. 75. tel. 19. (ADVERTENTIE) Roger Jean-Pierre, die de Oosterse stijl aanhangt, schiep een collier aan langwerpige steentjes in zonne kleur, met een hanger van piramide vorm: saffierblauwe kristalletjes ge schikt om een grote vierkante steen.' Mn de basis van de piramide hangt ten franje in drie zonnekleuren. Het haar-ornament is hierbij passend. Roger vond voor zijn sieraden on der meer insuiratie in de vruchten schaal. Herhaaldelijk zien wij een ananasje. Maar ook roofvogels. Jean- Rjerre is ook bekend om zijn fanta siesnopen, o.a. in de vorm van een Bretonse hoed. Jams houden het langer uit, maar veranderen soms van kleur. Non- alcoholische dranken en bier niet langer dan zes maanden laten staan! Dit alles geldt voor blikjes die in West-Europa zijn gevuld; blikjes die van achter het ijzeren gordijn ko men moet men wat kritischer bekij ken. Ze houden het meestal niet zo lang. Als u zich in de Verenigde Staten vestigt kunt u de gordijnen in uw appartement laten voorzien van een apparaatje waarmee u ze zonder van uw stoel op te staan geruisloos kunt sluiten en openen. U drukt op het knopje naast uw geliefkoosde zetel en een zeer kleine elektrische motor zonder bewegende delen zorgt voor de rest. De gordijnroe wordt met een gewoon snoer verbonden met een stopcontact. De stroom schept dan een magnetisch veld. Dit activeert een klein magnetisch spoeltje, dat onzichtbaar aan de raamzijde van het gordijn is bevestigd en dit zorgt ervoor dat de gordijnen, die dus ook geen koorden hebben, geopend res pectievelijk gesloten worden. Bruik baar voor gordijnen van alle afme tingen en van de meest uiteenlopen de stoffen. Een enorme baggermachine verwij dert de uit slappe klei bestaande deklagen boven een bauxiet-win- plaats in Suriname. Hoe lang kan men voedsel in blik bewaren? Dat hangt ervan af: niet alard van de inhoud van ■jet blikje is bepalend, maar zelfs ','eer Hetzelfde voedsel door ver- l™,'Hende fabrikanten wordt aange- °«n de tijdsduur belangrijk tbS 1 afhankelijk van de me- oae van conservering. Het zon hrio?"! Sewenst z'in wanneer de fa- V.1van conserven op het blik van j da' smaak en kwaliteit Mn, '"houd gegarandeerd goed IVanT" tnt een bepaalde datum. knn„, huisvrouw die een blikje d7u, JVe.et nooit hoe lang dit al in telt 'le' uanwezig is, en natuurlijk ren dat het daar is opgesla- 'nlmuTh,buUd»a,en h°e 'angde al.gemt!en gesproken kunnen bewaa.a1 i!?-blik 66n tot twee jaar van era !?J.ven> met uitzondering sannon j-rUlt' Pruimen en vruchten- dan on'n -le men zeker "iet langer meeat» Jaar moet .laten staan. De Eoeri iroent,en hlijven zeer lang SDina7i7»ar. bijvoorbeeld asperges, binnen i°,maten moet men zeker meren Tvf6 laar na aankoop consu- het kfar matenpuree moet binnen het hfL °.rdeP Sebrulkt. Vlees en in «Sr S in blik zijn voe- nrnSr-l n dle men zo spoedig ren De\na7ankoop 01061 consume- jes 'ia „Sr!gaarheid van deze blik- resel j zeer ongelijk en een set is daarom met aan te geven. (Van onze correspondent) AARDENBURG. Vier dagen lang heeft in de Van Eeghenstichting te Aardenburg de muziek hoogtij ge vierd. „Jeugd en Muziek Nederland" hield daar haar jaarlijkse muziék- kamp dat door een kleine vijftig jon gelui werd bezocht. Naast een instrumentale groepe ring die onder leiding stond van Ru van Sevenhuyzen, was er een vocale sector waarbij dirigent Peter Jense dé scepter zwaaide. Repetities in de morgen-, middag en zelfs avonduren werden afgewis seld met een muzikale quiz en het draaien van grammofoonplaten. En zelfs in de „vrije tijd" werden nog wel groepjes gevormd die zich op enigerlei wijze met muziek bezig hielden. Ondanks deze vrij „zware" repetities zijn de dagen voor deze jongelui omgevlogen. Gistermiddag brachten zij het in gestudeerde repertoire ten gehore voor ouders en verdere belangstel lenden en daaruit bleek dat er goed gestudeerd was. Men kon tevens con cluderen dat zo'n paar studiedagen soms meer effect teweeg brengen dan een wekelijkse repetitie. Het gros van deze jongelui is vertegenwoor digd in het Zeeuws Jeugdorkest dat zijn domicilie heeft in Middelburg. Orkest en koor hadden in studie genomen de bekende cantate „Music Hall" van Hans Keuning. De is een muziekstuk dat echt voor jeugd, orkest en koor is gecomponeerd. Het houdt het midden tussen een vorm van klassieke, amusements-"en jazz muziek. Orkest en koor hadden hier hun handen aan vol, maar ze lever den op de slotmiddag al een aardige prestatie, hoewel men van een con cert van dit drie delen tellende stuk nog niet kon spreken. Het slotdeel dat de bijzondere titel van „Koffiehuis" kreeg toebedeeld, waarbij de cafésfeer werd uitgebeeld en waar naast instrumentaal en voc- cale gedeelten ook gesproken teksten in voorkwamen, kwam goed uit de verf. De dwarse strepen die volgens Pa rijs deze winter door onze man tels behoren te lopen, suizen ook de besneeuwde berghellingen af: geel-oranje-zandk!eur-diep dofbruin, voor het knickerbockerpak van nyl- france, dat in kleine V-vormen is doorgestikt. (Van onze correspondent) AXEL In „Het Gezellenhuis" in Axel wordt vandaag om half een een veehouderij dag gehouden. Spre kers zullen! zijn: ir. M. J. de Jong, rijkslandbouwconsulent voor de weide- en voederbouw. Hierna volgt een forum waarin plaats zullen nemen: de inleiders ir. M. J. de Jong, ir. H. T. Thomas, ir. W. Harmsen, rijks veeteeltconsulent en de heer R. C. C. de Bruyckere, bedrijfskundige gemengde bedrijven. Voorzitter van het forum is ir. L. Th. J. M. de Wit, rijkslandbouw consulent voor Zeeuws-Vlaanderen. (Van een onzer redacteuren) MIDDELBURG De geruchten en speculaties over de mogelijke vestiging van het Franse aluminiumbedrijf Pechiney in Zeeland hebben ook hier een moderne grondstof met een grandioos toekomst perspectief, in veler belangstelling geplaatst. Wat is eigenlijk „alu minium", waar wordt het van gemaakt en wat maakt men ervan? Het antwoord op dit laatste vraag: wat maakt men ervan? verklaart waarom een aluminiumbedrijf zo'n belangrijk lid van de Zeeuwse industriële familie zou kunnen vormen. Nederland telt op het ogenblik slechts één aluminiumsmelterij en de ze staat in Delfzijl, dicht bij het win- gebied van het aardgas, waarmee men de gigantische hoeveelheden elektrische energie opwekt, die nodig zijn om aluinaarde - 't tussenprodukt tussen bauxiet en aluminium - te smelten en te zuiveren. De Delfzijlse fabriek zal binnenkort een jaarcapa citeit van 72.000 ton aluminiumme- taal hebben. „Aldel", zoals dat bedrijf in de wandeling heet, had ook in Limburg kunnen staan. In 1935 waren daar al plannen voor, maar het is tenslotte Groningen geworden. Was dit (in 1935) anders gelopen, dan zou het werkgelegenheidspro bleem in Limburg er thans waar schijnlijk heel anders hebben uitge zien. Want de aluminiumindustrie geeft aan vele handen werk. Niet al leen in de bedrijven die de grond stof omsmelten, maar ook in de on dernemingen die het aluminiumme- taal verder veredelen en verwerken. Men kan met aluminium zoveel méér doen dan er platen van walsen die in de vliegtuigindustrie worden ge bruikt De delfstof bauxiet is genoemd naar het plaatsje Les Baux, in Frankrijk, waar een zekere Paul Berthier in 1821 een metaalhoudende, verweerde steensoort vond. Dit werd de grond-! stof waaruit het aluminium wordt ge wonnen. Nog vóór het tot de zogenaamde aluinaarde is omgewerkt (aluinaarde kan men het best beschouwen als het voor-gezuiverde aluminiumerts) is het al bruikbaar voor verschillende chemische en industriële toepassin gen. Dat geldt ook voor de aluinaarde zelf. Nog voor deze aluminium de smelt ovens ingaat, levert zij waardevolle grondstoffen voor (alweer) de chemi sche industrie op. Pas het primaire aluminium, het eindrodukt van de smelterij, is het materiaal dat wij te genkomen in de bouw, in de vlieg tuigindustrie, de scheepsbouw, de verpakkingsindustrie (zilverpapier in de elektrotechnische industrie en nog in tientallen andere takken van nijverheid meer. Het verbruik van aluminium is het snelst groeiend van alle metalen,) waaraan het zijn naam van „metaal i van de toekomst" te danken heeft. In het jaar 1965 bedroeg het wereldver- bruik van aluminium 6,5 miljoen ton, maar in 1980, zo verwacht men, zal! de wereld aan zeventien miljoen ton aluminium per jaar al niet genoeg meer hebben. Om aan die vraag te kunnen voldoen moeten er op alle vindplaatsen geweldige hoeveelheden bauxiet worden gewonnen. Naar schatting, in 1980 90 miljoen ton. Een zeer belangrijke leverancier is Suri name, dat in 1980 goed zal zijn voor zo'n zeven miljoen ton bauxiet per jaar, zijnde 8 procent van de wereld- produktie. Het leeuwendeel in de bauxietwinning zal worden geleverd door Australië en Guinea, waar zich ruim de helft van de op aarde beken de reserve aan bauxiet bevindt. De bauxietwinning op Suriname bevindt zich momenteel in een snelle groei. Het bauxiet wordt daar ter plaatse voor-gezuiverd tot aluinaarde en de ze wordt verscheept naar Delfzijl. Reeds „b(j de bron" blijkt het bauxiet' een waardevolle delfstof te zijn. Vier tot vijf procent van de wereldproduktie aan ruwe bauxiet gaat naar de fabrieken van kerami sche produkten, sljjpmiddelen, vuur vaste en krimprije ovenstenen enz. De aluihaarde wordt opnieuw tot grondstof. Een tiende deel ervan wordt gebruikt voor de vervaardiging van hittewerend en vuurvast mate riaal, hoogspanningsisolatoren, alumi nium-chloride, materiaal voor de zui vering van gassen en de scheiding Het primaire aluminium is het van vloeistoffen e.d. - ADVERTENTIE eigenlijke „toekomstmetaal". Een be langrijke bijkomstigheid in de hele aluminiumfabricage is dat een groot deel van de produktie te danken is aan het zogenaamde- secundaire alu minium. Dat wil zeggen: aluminium dat ai eens is gebruikt, of dat als af val van de verwerkingsbedrijven is teruggekomen. Op het ogenblik wordt 20 procent van de totale behoefte aan aluminium als grondstof voor de half fabrikaten- en eindproduktenindustrie al door deze secundaire aluminium gedekt. Hoezeer aluminium bij de moderne tijd hoort blijkt wel uit de volgende percentages. Bij de produktie van halffabrikaten en eindprodukten wordt 26 procent van het beschikbare aluminium in de vervoersindustrie gebruikt, zestien procent belandt bij de verpakkingsindustrie, twaalf pro cent in de bouw en 38 procent in de overige industrieën, waaronder vooral de chemische industrie een belangrij ke plaats inneemt. De aluminiumindustrie blijkt in het verleden de voortrekker te zijn ge weest bij het vinden van geheel nieu we metaallegeringen, die op dit ogen blik o.a. in de ruimtevaart en in de kernlaboratoria worden gebruikt. Maar in het voetspoor van deze voortrekker werden nog andere waardevolle dingen gevinden, bij voorbeeld door de verfindustrie, die er kleurpoeders aah dankt, door de plasticindustrie, die er het aluminium- stearaat aan overhield en door de oliefabrieken, die aan dit aluminium- stearaat bepaalde verdikkingsmidde len onttrekken. Heel bijzondere mogelijkheden biedt het aluminium als materiaal voor de vervaardiging van onderde len voor elektronische apparaten. Nie mand kan. voorspellen welk een vlucht het aluminium nog zai ne men. De mogelijkheden schijnen in elk geval onbeperkt, om welke reden er zowel in Suriname als in de an dere landen waar bauxiet als delf stof voorkomt, hard wordt gewerkt om rendabele lagen te exploreren. Daarnaast is het voor de concerns die zich in deze sector bewegen, van groot belang dat zij hun smelterijen kunnen vestigen op plaatsen waar elektrische energie overvloedig en goedkoop voorhanden is. Per kilo gram aluminiummetaal wordt in de smelterij maar liefst 15 tot 20 kilo watt/uur verbruikt. Dat maakt dui delijk waarom de vestiging van Pe chiney in zo sterke mate afhangt van de levering van goedkope energie omdat daardoor de produktie van alu minium tegen redelijke prijs mogelijk wordt. Wielrennen. Dies Kosten, Wim Schepers en Gerard Vianen gaan, nu het trainingskamp van hun ploeg Ca- ballero niet doorgaat, op eigen gele genheid naar het zuiden. In de om geving van Nice zullen zij zich voor bereiden op het komend seizoen. (Van onze correspondent) KLOETINGE Voor het zomer seizoen hoopt men de bestaande ver- keerslichteninstallatie op het kruis punt Rijksweg - Lewestraat - Buijs Ballotstraat in Kloetinge te vernieu wen en uit te breiden. De nieuwe installatie zal worden voorzien van zogenaamde portalen over de Rijksweg, terwijl ook de over steekplaats voor voetgangers zal wor den voorzien van aparte verkeers lichten. In totaal komen er zeven tien verkeerslichten die zijn gekop peld aan de Ahob-installatie van de spoorwegovergang? Rijkswaterstaat zal deze installatie aanleggen zodra de materialen be schikbaar zijn. De kosten van 't pro ject zijn globaal geraamd op 70.000. (Van onze correspondent) KAPELLE. Op rijksweg 58, na bij Kapelle, heeft zich een gecompli ceerde slippartij voorgedaan waarbij zes auto's waren betrokken. Door de sneeuwval en het gladde wegdek ge raakte de personenauto van J. M. uit Den Haag In een slip en hotste op een uit tegenovergestelde richting naderende vrachtauto, bestuurd door C. F. uit Eethen. Beide wagens liepen zware materiële schade op. Een personenauto, bestuurd door A. K. uit Halsteren trachtte de twee auto's te ontwijken, en raakte daar bij in de berm. De bestuurder P. G. uit Goes probeerde hetzelfde met zijn personenwagen, maar slipte on de achterzijde van de auto van A. K. Beide voertuigen werden licht be schadigd. Een vrachtauto met aanhanger, be stuurd door P. K. wist dusdanig met zijn voertuig te manoeuvreren dat hij de inmiddels gestrande auto's wist te ontwijken, doch op het laatste moment slipte ook hij tegen de per sonenauto van A.G. uit Middelburg. Materiële schade was het gevolg. Ook te Koudekerke deed zich een slippartij voor waarbij een bestuur der licht werd gewond. Op de ver bindingsweg rijksweg 18Grevelin- gendam, ging een servicewagen uit Hansweert aan het slippen. De be stuurder werd licht gewond. Te Serooskerke gaf de heer J. uit Serooskerke geen voorrang aan een personenauto, bestuurd door De L. uit Serooskerke. De auto van De L- werd zwaar beschadigd, terwijl de bestuurder zelf een rugkwetsuur op liep. a In 1968 zullen o.a. de volgende ju bilea gevierd worden: 60 jaar priester: 15 augustus Th. H. Serrarens, emeritus-pastoor Hon- tenisse, Z.V.l. 12,5 jaar priester: 7 februari V. J. Terlingen, leraar en econoom gymnasium, Heeswijk; L. A. Tie- dink, kapelaan te Den Bosch. 50-jarig professiefeest: 8 oktober G. M. J. Laane, pastoor te Enge len. 40-jarig professiefeest: 8 oktober: G. G. van der Velden, pastoor in Bokhoven- (Van een onzer verslaggeefsters) YERSEKE „Het ls zo afgelopen hoor. Stil maar", zei burgemeester mr. C. Pijl Hogeweg van Yerseke gisteravond op een bijeenkomst in het gemeentehuis bemoedigend tot het 12-jarig inwoonstertje Jacqueline Verwijs. Op 22 augustus van het vo rig jaar is het meisje op een volgens de burgemeester unieke wijze van de verdrinkingsdood gered. Gisteravond was ze, kennelijk onder de indruk van al het officiële, getuige van de huldiging die haaf redders ten deel is gevallen. Haar „helden", de heren M. Hoogesteger en E. Vermast uit Yerseke, zijn beiden onderscheiden. De heer Hoogesteger door het Carne- gie-heldenfonds met een bronzen me daille, de heer Vermast door de Maat schappij tot redding van drenkelin gen met een bronzen erepenning, en een getuigschrift. De heer Hoogesteger is gepensio neerd ambtenaar van de visserijpo- litie, de heer Vermast mossel- en oesterwerker. De onderscheidingen werden uitgereikt door burgemeester Pijl Hogeweg. Aan de hand van het officiële politierapport ging hij het gebeuren op de 22e augustus nog eens na. Tijdens het zwemmen bij een steiger van een van de oesterput ten kwam het meisje in gevaar. De heer Hoogesteger, die in de buurt was hoorde hulpgeroep van vrien dinnetjes van Jacqueline. De heer Hoogesteger, 71 jaar, en hartpatiënt, aarzelde geen moment om het water in te duiken. Hij kon het kind, dat al onder water was verdwenen, grij pen en' met behulp van de vriendin netjes aan de kant krijgen. Op dat moment kwam de heer Vermast er aan te pas. Hij paste bij het kind mond-op-mond beademing toe. Hoe dat precies moest wist hij niet. Alles wat hij er van wist, had hij een paar dagen tevoren op de t.v. gezien. Na een week ziekenhuis kwam Jacque line gezond en wel weer bij haar ouders thuis. Het unieke van deze redding werd onderstreept door de vertegenwoordi ger van het Carnegie-heldenfonds, kanselier M. J. Kapteyn den Bouw meester. Hij vertelde dat het fonds per jaar 15 tot 20 medailles u'itreikt. Iedere uitreiking is dus een bijzon dere gebeurtenis, vond hij. De heer Hoogesteger kwam voor een onder scheiding in aanmerking omdat hij het kind met gevaar voor eigen le ven heeft gered. De heer Vermast heeft dat niet gedaan. Maar was hjj niet op de plaats des onheils ge weest, dan was het meisje niet in le ven gebleven, aldus de kanselier. Overigens was dit al de derde red ding van de heer Vermast. Jacqueline die tussen haar redders troonde kreeg geen kans het tweetal te bedanken. Omdat volgens de burgemeester min derjarigen in de raadzaal niet het woord mogen voeren moest ze dat overlaten aan haar vader, de heer P. Verwijs. Hij bracht zijn dank en er kentelijkheid over aan de redders in de eerste plaats, maar ook aan de hele Yersekes bevolking voor het medeleven. Dank bracht hij ook aan het college van b. en w. en de raad, die de bijeenkomst in gezelschap van de echtgenotes bijwoonden. In antwoord op het stukje over Voet bal op zondag van H. M. uit Fijnaart van 3 jan. over het gemeenteraadsbe sluit de sportvelden op zondag gesloten te houden, zou ik willen zeggen, dat m i. niet alleen godsdienstige bezwaren meespreken. Want diezelfde raad gaf wel toestemming voor tennissport op zondag, zij het dan met de beperking: ..geen competitieverband". Die bepaling werd volgens mjj niet uit geloofsover tuiging genomen, maar om te voorko men dat men ook voetbal op zondag zou moeten toestaan. Ook opmerkingen als: „Dan moeten ze maar op zaterdag gaan spelen", duiden hier op. Dit geeft mij het gevoel, dat men O.L.T.O. tot een fusie met V.V.U. wil pressen. Ik ben dan ook geneigd aan te nemen, dat men niet zozeer uit geloofsovertuiging, maar meer uit machtswellust represaillemaat- tegelen treft tegen een specifiek katho lieke vereniging en tevens tegen de ge hele katholieke bevolking. KLUNDERT, J. M. Naar uit een bericht in uw gewaar deerd blad te lezen valt zouden reeds het volgend jaar NAC en Baronie sa men moeten vloeien, om zodoende met één elftal aan de dan te beginnen com petitie deel te nemen. Onze geachte heer burgemeester zou dit een geweldig succes vinden. Wij voetballiefhebbers zouden dit succes echter maar matig vinden, daar wij dan slechts éénmaal in de veertien dagen een wedstrijd zou den kunnen volgen. Het lijkt mij veel beter indien de besturen van NAC en Baronie en niet in de laatste plaats het gemeentebestuur met aan het hoofd de beer burgemeester, zouden gaan pro testeren bij c\e KNVB en de competitie leider tegen het samenstellen van het wedstrij drooster voor NAC en Baronie. Wait is ml. het geval. Nu al voor de derde maal spelen NAC en Baronie op één zondag thuis. (Baronie wordt ge dwongen op zaterdag te speleril) en vo rige week hadden beide clubs een uit wedstrijd, zodat Breda volledig van semieprof-voetbal verstoken was. M.i. gaat dit op de eerste plaats de beide verenigingen aan doch ook het gemeen tebestuur zou mét deze gang van zaken minder gelukkig moeten zijn, daar de recreatie van de voetballiefhebbers in Breda zodoende in het gedrang komt. In plaats van over fusie te gaan praten moeten de betreffende heren hiertegen eens krachtig in het geweer treden om zodoende te~ verzekeren dat in Breda ieder zondag een wedstrijd gespeeld wordt. Mij brandt nog een vraag op de lip pen: „Waarom fusie"? Voor zover mij bekend bestaan beide clubs al meer dan 40 jaar. Moet al het werk van deze jaren zo maai* plotse ling teniet gedaan worden? Moeten bei de verenigingen dan maar ineens de graderen naar de 4e klas? Een veel be tere weg zou toch zijn om beide ver enigingen zodanige gemeentelijke fi nanciële steun te geven dat beiden met sterke elftallen aan de competities kun nen deelnemen en te trachten om NAC zijn plaats te kunnen laten handhaven en de Baronie een paar klassen hoger op te klimmen. Waarom zouden de leden van Baronie voor fusie moeten zijn? Hun vereniging is kerngezond en naar mij is medege deeld schuldenvrij. Hoe het in dit op zicht gesteld is met NAC is mij niet bekend. Ik en met mij vele anderen die ik hierover sprak zijn per se tegen fusie. Waarom moeten beide clubs op geofferd worden om samen het beste materiaal af te geven voor een te vor men stichting (lees nieuwe voetbal club). Moeten wij als NAC of Baronie supporters zondags gaan kijken naar NACAvendo of BaronieChaam. In dien wij onze clubs willen zien voetbal len hebben wij geen gelegenheid de nieuwe club te zien spelen. Fusie is volgens mij helemaal niet noodzakelijk daar Breda best twee betaalde clubs kan hebben. De gemeente geeft toch ook subsidie aan het toneel, zonder dat verlangd wordt dat de Bredase to neelverenigingen moeten fuseren. De to neelsubsidie wordt toch gegeven om het betere toneel in Breda te krijgen en voor de recreatie van de toneellief hebbers. BRiEDA, H. L. Een beest zonder verstand kan er niets aan doen als de baas hem een paar km van huis af uit de auto zet. En dan maar doodschieten hé? Waar mogen de honden lopen? Ner gens. Niet in het bos, niet op de straat (gevaar voor auto's). Het is waar dat de reeën beschermd moeten worden, maar niet op een abnormale wijze. BREDA, CORRIE VAN DER KORT Het is heel erg dat een reebok of gelijk welk ander dier, door een ander dier wordt afgemaakt. Maar is de schrijver F. A. H. zich ervan bewust dat alle hondenbezitters f 20 per jaar betalen voor hun hond. Mogen zij dan een keertje loslopen in het bos. Of is het bos alleen maar voor mensen, die zogenaamd van de natuur houden. Wat hebben- wij met landen te maken waar de hond wordt doodgeschoten? Gelukkig hier nog niet. Een mens, die hier op zinspeelt kent die regel uit de bijbel niet: God schiep mens en dier. BREDA. MEJ. C. MALLENS Hoewel ik geen „insider" ben, zou ik toch graag langs deze weg willen rea geren op het artikel in Dagblad De Stem van vrijdag j.l. over de veiling in Bre da, waarin tuinder W. v. Es naar mijn mening verkeerde uitlatingen heeft ge daan. Is het niet zeer logisch dat de door hem genoemde „grote broers" net zo veel betalen als de „kleintjes"? Eigenlijk zouden ze meer moeten be talen om zodoende de kleinere te steu nen. Is het niet zo dat „de grote" vroe ger ook kleintjes zijn geweest? Verder is het kinderachtig om dood te vallen op dat ene procent dat de tuinders straks meer moeten betalen. Als dat prachtige veilingebouw er straks staat, is dat dan niet zo dat het er staat om de tuinder vlotter en beter te helpen, zodoende tijd te winnen en betere resultaten te boeken? Trouwens, als een bedrijf met dat ene procent staat of valt, lijkt het mij ook niet hele maal gezond en zou men misschien in derdaad beter r aar Zwijndrecht kunnen rijden. BREDA, A. G.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 5