1
alleen
ware
duwe
Aluminiu m..toekomst-metaal
eet'n appel!
fj
„Pechiney zou belangrijk lid van Zeeuwse
industriële familie kunnen vormen
Even uitblazen mevrouw
Ook elders sclmde
Twee redders van 12-jarig
meisje onderscheiden
en pitfilg.
raad.
fop
lie
iun geld
snoep verstandig:
ak.
55
De zeem, die vensters
werkelijk sfreeploos
zeemt. Reeds v.a. 3,95
Gordijn-,aandrijving"
Ingeblikte
waar
Muziekkamp in
Aardenburg
zeer geslaagd
V eehouder ijdag
in Axel
SNEÏXE GROEI
GRONDSTOF
VOORTREKKER
Verkeerslichten in
Kloetinge worden
vernieuwd
Kettingbotsing
op rijksweg 58
Jubilea* in 1968
Norbertijnen
IN YERSEKE
Fusie NAC/Baronie
Loslopende honden IV
Loslopende honden V
Veilingkwesti'e
DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 9 JANUARI 1968
Auto's - Motoren
e gaan het nieuwe Jaar in
et de volgende voorraad au-
•s. Opel Rekord 4 drs. met
dio 1965, Opel Rekord 4 drs.
et schuifdak 1964, Opel Ka-
»tt caravan 1965, Ford Taunus
M 1965, Ford Taunus 12 M
65, Ford Taunus 12 M 1964,
ord Cortina 1965, Ford Tau-
us 17 M Stationcar. 1964 Peu-
aot 404 1965, Renault R 16 1965
W 1200 1965, Vauxhall Viva
>65, NSU Prinz 4 1964, Fiat
>0 1966, Fiat 850 1965. Fiat
)0 1965, Fiat 600 1964, Fiat
>00 1965. Austin Seven 1965,
itroën Ami 6 1965 Daffodil
ombi 2965, Daffodil 1964, Dai-
>dil 1963. Trabant 1964, Skoda
IB 1000 1965, Simca 1000 1967
imca 1000 1966. Simca 1000
)65, Simca 1000 1964, en zo
oort, te veel om op te noemen
l1 deze wageps zijn geheel na-
ezien en met 3 mnd. en-of
0.000 km garantie verkocht,
roor een betrouwbare gebruik -
e auto na^r een betrouwbaar
dres. Het adres met de groot
te voorraad, de grootste om-
et en met de allergrootste
ervice. Belcrum garage Min.
vanstraat 1620, Breda, Tel.
>1600-39900. Alle dagen geopend
au 8 uur v.m. tot iO uur n.m.
Zondags van 1 tot 5.
3elcrum-garage vraagt steeds
lanrijdingvrije auto's v*a. 1963
e koop Min. Kanstraat 16—20
Breda, tel. 01600 - 39900.
Automobielbedrijf Firma Gij
nen bieden u onder onze beken-
ie service te koop aan; Honda
Sport als nieuw bouwjaar 1967
Austin Seven 850 bouwjaar '67
Opel Coupé 1900 L 1966, Aus
tin Seven 1964. Taunus 15 M
1966, Taunus 12 M TS 1966,
Taunus 12 M de luxe 1966,
slechts 20.000 km gelopen, Tau
nus 12 M Combinatie wagen
1965, 2 maal Opel 1700 1965,
1964, 1963, Simca 1500 grand
luxe 1965, Simca 1000 GLS 1965
Simca 1000 1965 en 1964, Mer
cedes Diesel 1962, Wartburg
1967 als nieuw, NSU Prinz 4,
1965, Austin Glider 1965, Aus
tin Bonanza 1965 zeer weinig
gelopen Taunus 20 M 1965,
Taunus 17 M F3 1964. Fiat
1100 1964, Fiat 1300 1965, Fiat
1500 1964, Fiat Multiply 1835
20.000 km gelopen. Renault 4L
2965, Kadett luxe 1965, BMW LS
1963, Renault R 16 1965, Vaux
hall Viva .1964, Trabant 1964,
Cprtlna 1965, Citroën Break
1965, Ambi zes break 1965, in
geruild VW 1200 1962, 2 maal
Opel 1962, DKW F 11 1964,
VW 1960, deze wagens worden
voor spotprijzen verkocht. Dit
is een kleine greep uit onze
voorraad. Al deze wagens wor
den in onze eigen werkplaats
getest, olie ververst en van
nieuwe onderdelen voorzien.
Garantie op onderdelen en ar
beidsloon. Ook inruil, financie
ring mogelijk met 25 procent
aanbetaling. Showroom geo
pend 9 ,uur« tot 8.30 zondags 1
Uur tot 6 uur. Tel. 39870 privé
43598. Gevestigd.' Academiesin
gel 34a, recht tegenover KMA
ingang langs de poort. Spoor
straat 32 bij het station Breda.
Lessen
10 AutorJjlèssen voor f 47,50
vervolg- en losse lessen f 6,50
Fonkelnieuwe V.W.'s. Bonds-
autorijschool „De Centrale"
Aanmeldingsadressen Breda
Stationsplein 5, tel. 38718.
Bergen op Zoom, Lekstraat 9,
tel. 6504, Roosendaal. Boule
vard 113, tel. 4097. Etten-Leur
Guido GezeUelaan 12, tel. 3219.
O'hout Bouwlingstr. 75. tel. 19.
(ADVERTENTIE)
Roger Jean-Pierre, die de Oosterse
stijl aanhangt, schiep een collier
aan langwerpige steentjes in zonne
kleur, met een hanger van piramide
vorm: saffierblauwe kristalletjes ge
schikt om een grote vierkante steen.'
Mn de basis van de piramide hangt
ten franje in drie zonnekleuren. Het
haar-ornament is hierbij passend.
Roger vond voor zijn sieraden on
der meer insuiratie in de vruchten
schaal. Herhaaldelijk zien wij een
ananasje. Maar ook roofvogels. Jean-
Rjerre is ook bekend om zijn fanta
siesnopen, o.a. in de vorm van een
Bretonse hoed.
Jams houden het langer uit, maar
veranderen soms van kleur. Non-
alcoholische dranken en bier niet
langer dan zes maanden laten staan!
Dit alles geldt voor blikjes die in
West-Europa zijn gevuld; blikjes die
van achter het ijzeren gordijn ko
men moet men wat kritischer bekij
ken. Ze houden het meestal niet zo
lang.
Als u zich in de Verenigde Staten
vestigt kunt u de gordijnen in uw
appartement laten voorzien van een
apparaatje waarmee u ze zonder van
uw stoel op te staan geruisloos kunt
sluiten en openen. U drukt op het
knopje naast uw geliefkoosde zetel
en een zeer kleine elektrische motor
zonder bewegende delen zorgt voor
de rest. De gordijnroe wordt met een
gewoon snoer verbonden met een
stopcontact. De stroom schept dan
een magnetisch veld. Dit activeert
een klein magnetisch spoeltje, dat
onzichtbaar aan de raamzijde van
het gordijn is bevestigd en dit zorgt
ervoor dat de gordijnen, die dus ook
geen koorden hebben, geopend res
pectievelijk gesloten worden. Bruik
baar voor gordijnen van alle afme
tingen en van de meest uiteenlopen
de stoffen.
Een enorme baggermachine verwij
dert de uit slappe klei bestaande
deklagen boven een bauxiet-win-
plaats in Suriname.
Hoe lang kan men voedsel in blik
bewaren? Dat hangt ervan af: niet
alard van de inhoud van
■jet blikje is bepalend, maar zelfs
','eer Hetzelfde voedsel door ver-
l™,'Hende fabrikanten wordt aange-
°«n de tijdsduur belangrijk
tbS 1 afhankelijk van de me-
oae van conservering. Het zon
hrio?"! Sewenst z'in wanneer de fa-
V.1van conserven op het blik
van j da' smaak en kwaliteit
Mn, '"houd gegarandeerd goed
IVanT" tnt een bepaalde datum.
knn„, huisvrouw die een blikje
d7u, JVe.et nooit hoe lang dit al in
telt 'le' uanwezig is, en natuurlijk
ren dat het daar is opgesla-
'nlmuTh,buUd»a,en h°e 'angde
al.gemt!en gesproken kunnen
bewaa.a1 i!?-blik 66n tot twee jaar
van era !?J.ven> met uitzondering
sannon j-rUlt' Pruimen en vruchten-
dan on'n -le men zeker "iet langer
meeat» Jaar moet .laten staan. De
Eoeri iroent,en hlijven zeer lang
SDina7i7»ar. bijvoorbeeld asperges,
binnen i°,maten moet men zeker
meren Tvf6 laar na aankoop consu-
het kfar matenpuree moet binnen
het hfL °.rdeP Sebrulkt. Vlees en in
«Sr S in blik zijn voe-
nrnSr-l n dle men zo spoedig
ren De\na7ankoop 01061 consume-
jes 'ia „Sr!gaarheid van deze blik-
resel j zeer ongelijk en een
set is daarom met aan te geven.
(Van onze correspondent)
AARDENBURG. Vier dagen
lang heeft in de Van Eeghenstichting
te Aardenburg de muziek hoogtij ge
vierd. „Jeugd en Muziek Nederland"
hield daar haar jaarlijkse muziék-
kamp dat door een kleine vijftig jon
gelui werd bezocht.
Naast een instrumentale groepe
ring die onder leiding stond van Ru
van Sevenhuyzen, was er een vocale
sector waarbij dirigent Peter Jense
dé scepter zwaaide.
Repetities in de morgen-, middag
en zelfs avonduren werden afgewis
seld met een muzikale quiz en het
draaien van grammofoonplaten.
En zelfs in de „vrije tijd" werden
nog wel groepjes gevormd die zich
op enigerlei wijze met muziek bezig
hielden. Ondanks deze vrij „zware"
repetities zijn de dagen voor deze
jongelui omgevlogen.
Gistermiddag brachten zij het in
gestudeerde repertoire ten gehore
voor ouders en verdere belangstel
lenden en daaruit bleek dat er goed
gestudeerd was. Men kon tevens con
cluderen dat zo'n paar studiedagen
soms meer effect teweeg brengen
dan een wekelijkse repetitie. Het gros
van deze jongelui is vertegenwoor
digd in het Zeeuws Jeugdorkest dat
zijn domicilie heeft in Middelburg.
Orkest en koor hadden in studie
genomen de bekende cantate „Music
Hall" van Hans Keuning. De is een
muziekstuk dat echt voor jeugd,
orkest en koor is gecomponeerd. Het
houdt het midden tussen een vorm
van klassieke, amusements-"en jazz
muziek. Orkest en koor hadden hier
hun handen aan vol, maar ze lever
den op de slotmiddag al een aardige
prestatie, hoewel men van een con
cert van dit drie delen tellende stuk
nog niet kon spreken.
Het slotdeel dat de bijzondere titel
van „Koffiehuis" kreeg toebedeeld,
waarbij de cafésfeer werd uitgebeeld
en waar naast instrumentaal en voc-
cale gedeelten ook gesproken teksten
in voorkwamen, kwam goed uit de
verf.
De dwarse strepen die volgens Pa
rijs deze winter door onze man
tels behoren te lopen, suizen ook
de besneeuwde berghellingen af:
geel-oranje-zandk!eur-diep dofbruin,
voor het knickerbockerpak van nyl-
france, dat in kleine V-vormen is
doorgestikt.
(Van onze correspondent)
AXEL In „Het Gezellenhuis"
in Axel wordt vandaag om half een
een veehouderij dag gehouden. Spre
kers zullen! zijn: ir. M. J. de Jong,
rijkslandbouwconsulent voor de
weide- en voederbouw.
Hierna volgt een forum waarin
plaats zullen nemen: de inleiders ir.
M. J. de Jong, ir. H. T. Thomas, ir.
W. Harmsen, rijks veeteeltconsulent
en de heer R. C. C. de Bruyckere,
bedrijfskundige gemengde bedrijven.
Voorzitter van het forum is ir. L.
Th. J. M. de Wit, rijkslandbouw
consulent voor Zeeuws-Vlaanderen.
(Van een onzer redacteuren)
MIDDELBURG De geruchten en speculaties over de mogelijke
vestiging van het Franse aluminiumbedrijf Pechiney in Zeeland
hebben ook hier een moderne grondstof met een grandioos toekomst
perspectief, in veler belangstelling geplaatst. Wat is eigenlijk „alu
minium", waar wordt het van gemaakt en wat maakt men ervan?
Het antwoord op dit laatste vraag: wat maakt men ervan? verklaart
waarom een aluminiumbedrijf zo'n belangrijk lid van de Zeeuwse
industriële familie zou kunnen vormen.
Nederland telt op het ogenblik
slechts één aluminiumsmelterij en de
ze staat in Delfzijl, dicht bij het win-
gebied van het aardgas, waarmee
men de gigantische hoeveelheden
elektrische energie opwekt, die nodig
zijn om aluinaarde - 't tussenprodukt
tussen bauxiet en aluminium - te
smelten en te zuiveren. De Delfzijlse
fabriek zal binnenkort een jaarcapa
citeit van 72.000 ton aluminiumme-
taal hebben.
„Aldel", zoals dat bedrijf in de
wandeling heet, had ook in Limburg
kunnen staan. In 1935 waren daar al
plannen voor, maar het is tenslotte
Groningen geworden.
Was dit (in 1935) anders gelopen,
dan zou het werkgelegenheidspro
bleem in Limburg er thans waar
schijnlijk heel anders hebben uitge
zien. Want de aluminiumindustrie
geeft aan vele handen werk. Niet al
leen in de bedrijven die de grond
stof omsmelten, maar ook in de on
dernemingen die het aluminiumme-
taal verder veredelen en verwerken.
Men kan met aluminium zoveel méér
doen dan er platen van walsen die in
de vliegtuigindustrie worden ge
bruikt
De delfstof bauxiet is genoemd naar
het plaatsje Les Baux, in Frankrijk,
waar een zekere Paul Berthier in
1821 een metaalhoudende, verweerde
steensoort vond. Dit werd de grond-!
stof waaruit het aluminium wordt ge
wonnen.
Nog vóór het tot de zogenaamde
aluinaarde is omgewerkt (aluinaarde
kan men het best beschouwen als het
voor-gezuiverde aluminiumerts) is
het al bruikbaar voor verschillende
chemische en industriële toepassin
gen.
Dat geldt ook voor de aluinaarde zelf.
Nog voor deze aluminium de smelt
ovens ingaat, levert zij waardevolle
grondstoffen voor (alweer) de chemi
sche industrie op. Pas het primaire
aluminium, het eindrodukt van de
smelterij, is het materiaal dat wij te
genkomen in de bouw, in de vlieg
tuigindustrie, de scheepsbouw, de
verpakkingsindustrie (zilverpapier
in de elektrotechnische industrie en
nog in tientallen andere takken van
nijverheid meer.
Het verbruik van aluminium is het
snelst groeiend van alle metalen,)
waaraan het zijn naam van „metaal i
van de toekomst" te danken heeft. In
het jaar 1965 bedroeg het wereldver-
bruik van aluminium 6,5 miljoen ton,
maar in 1980, zo verwacht men, zal!
de wereld aan zeventien miljoen ton
aluminium per jaar al niet genoeg
meer hebben. Om aan die vraag te
kunnen voldoen moeten er op alle
vindplaatsen geweldige hoeveelheden
bauxiet worden gewonnen. Naar
schatting, in 1980 90 miljoen ton. Een
zeer belangrijke leverancier is Suri
name, dat in 1980 goed zal zijn voor
zo'n zeven miljoen ton bauxiet per
jaar, zijnde 8 procent van de wereld-
produktie. Het leeuwendeel in de
bauxietwinning zal worden geleverd
door Australië en Guinea, waar zich
ruim de helft van de op aarde beken
de reserve aan bauxiet bevindt. De
bauxietwinning op Suriname bevindt
zich momenteel in een snelle groei.
Het bauxiet wordt daar ter plaatse
voor-gezuiverd tot aluinaarde en de
ze wordt verscheept naar Delfzijl.
Reeds „b(j de bron" blijkt het
bauxiet' een waardevolle delfstof te
zijn. Vier tot vijf procent van de
wereldproduktie aan ruwe bauxiet
gaat naar de fabrieken van kerami
sche produkten, sljjpmiddelen, vuur
vaste en krimprije ovenstenen enz.
De aluihaarde wordt opnieuw tot
grondstof. Een tiende deel ervan
wordt gebruikt voor de vervaardiging
van hittewerend en vuurvast mate
riaal, hoogspanningsisolatoren, alumi
nium-chloride, materiaal voor de zui
vering van gassen en de scheiding
Het primaire aluminium is het
van vloeistoffen e.d.
- ADVERTENTIE
eigenlijke „toekomstmetaal". Een be
langrijke bijkomstigheid in de hele
aluminiumfabricage is dat een groot
deel van de produktie te danken is
aan het zogenaamde- secundaire alu
minium. Dat wil zeggen: aluminium
dat ai eens is gebruikt, of dat als af
val van de verwerkingsbedrijven is
teruggekomen. Op het ogenblik wordt
20 procent van de totale behoefte aan
aluminium als grondstof voor de half
fabrikaten- en eindproduktenindustrie
al door deze secundaire aluminium
gedekt.
Hoezeer aluminium bij de moderne
tijd hoort blijkt wel uit de volgende
percentages. Bij de produktie van
halffabrikaten en eindprodukten
wordt 26 procent van het beschikbare
aluminium in de vervoersindustrie
gebruikt, zestien procent belandt bij
de verpakkingsindustrie, twaalf pro
cent in de bouw en 38 procent in de
overige industrieën, waaronder vooral
de chemische industrie een belangrij
ke plaats inneemt.
De aluminiumindustrie blijkt in het
verleden de voortrekker te zijn ge
weest bij het vinden van geheel nieu
we metaallegeringen, die op dit ogen
blik o.a. in de ruimtevaart en in de
kernlaboratoria worden gebruikt.
Maar in het voetspoor van deze
voortrekker werden nog andere
waardevolle dingen gevinden, bij
voorbeeld door de verfindustrie, die
er kleurpoeders aah dankt, door de
plasticindustrie, die er het aluminium-
stearaat aan overhield en door de
oliefabrieken, die aan dit aluminium-
stearaat bepaalde verdikkingsmidde
len onttrekken.
Heel bijzondere mogelijkheden
biedt het aluminium als materiaal
voor de vervaardiging van onderde
len voor elektronische apparaten. Nie
mand kan. voorspellen welk een
vlucht het aluminium nog zai ne
men. De mogelijkheden schijnen in
elk geval onbeperkt, om welke reden
er zowel in Suriname als in de an
dere landen waar bauxiet als delf
stof voorkomt, hard wordt gewerkt
om rendabele lagen te exploreren.
Daarnaast is het voor de concerns
die zich in deze sector bewegen, van
groot belang dat zij hun smelterijen
kunnen vestigen op plaatsen waar
elektrische energie overvloedig en
goedkoop voorhanden is. Per kilo
gram aluminiummetaal wordt in de
smelterij maar liefst 15 tot 20 kilo
watt/uur verbruikt. Dat maakt dui
delijk waarom de vestiging van Pe
chiney in zo sterke mate afhangt van
de levering van goedkope energie
omdat daardoor de produktie van alu
minium tegen redelijke prijs mogelijk
wordt.
Wielrennen. Dies Kosten, Wim
Schepers en Gerard Vianen gaan, nu
het trainingskamp van hun ploeg Ca-
ballero niet doorgaat, op eigen gele
genheid naar het zuiden. In de om
geving van Nice zullen zij zich voor
bereiden op het komend seizoen.
(Van onze correspondent)
KLOETINGE Voor het zomer
seizoen hoopt men de bestaande ver-
keerslichteninstallatie op het kruis
punt Rijksweg - Lewestraat - Buijs
Ballotstraat in Kloetinge te vernieu
wen en uit te breiden.
De nieuwe installatie zal worden
voorzien van zogenaamde portalen
over de Rijksweg, terwijl ook de over
steekplaats voor voetgangers zal wor
den voorzien van aparte verkeers
lichten. In totaal komen er zeven
tien verkeerslichten die zijn gekop
peld aan de Ahob-installatie van de
spoorwegovergang?
Rijkswaterstaat zal deze installatie
aanleggen zodra de materialen be
schikbaar zijn. De kosten van 't pro
ject zijn globaal geraamd op 70.000.
(Van onze correspondent)
KAPELLE. Op rijksweg 58, na
bij Kapelle, heeft zich een gecompli
ceerde slippartij voorgedaan waarbij
zes auto's waren betrokken. Door de
sneeuwval en het gladde wegdek ge
raakte de personenauto van J. M.
uit Den Haag In een slip en hotste
op een uit tegenovergestelde richting
naderende vrachtauto, bestuurd door
C. F. uit Eethen. Beide wagens liepen
zware materiële schade op.
Een personenauto, bestuurd door
A. K. uit Halsteren trachtte de twee
auto's te ontwijken, en raakte daar
bij in de berm. De bestuurder P. G.
uit Goes probeerde hetzelfde met
zijn personenwagen, maar slipte on
de achterzijde van de auto van A. K.
Beide voertuigen werden licht be
schadigd.
Een vrachtauto met aanhanger, be
stuurd door P. K. wist dusdanig met
zijn voertuig te manoeuvreren dat
hij de inmiddels gestrande auto's
wist te ontwijken, doch op het laatste
moment slipte ook hij tegen de per
sonenauto van A.G. uit Middelburg.
Materiële schade was het gevolg.
Ook te Koudekerke deed zich een
slippartij voor waarbij een bestuur
der licht werd gewond. Op de ver
bindingsweg rijksweg 18Grevelin-
gendam, ging een servicewagen uit
Hansweert aan het slippen. De be
stuurder werd licht gewond.
Te Serooskerke gaf de heer J. uit
Serooskerke geen voorrang aan een
personenauto, bestuurd door De L.
uit Serooskerke. De auto van De L-
werd zwaar beschadigd, terwijl de
bestuurder zelf een rugkwetsuur op
liep.
a
In 1968 zullen o.a. de volgende ju
bilea gevierd worden:
60 jaar priester: 15 augustus Th.
H. Serrarens, emeritus-pastoor Hon-
tenisse, Z.V.l.
12,5 jaar priester: 7 februari V.
J. Terlingen, leraar en econoom
gymnasium, Heeswijk; L. A. Tie-
dink, kapelaan te Den Bosch.
50-jarig professiefeest: 8 oktober
G. M. J. Laane, pastoor te Enge
len.
40-jarig professiefeest: 8 oktober:
G. G. van der Velden, pastoor in
Bokhoven-
(Van een onzer verslaggeefsters)
YERSEKE „Het ls zo afgelopen
hoor. Stil maar", zei burgemeester
mr. C. Pijl Hogeweg van Yerseke
gisteravond op een bijeenkomst in
het gemeentehuis bemoedigend tot
het 12-jarig inwoonstertje Jacqueline
Verwijs. Op 22 augustus van het vo
rig jaar is het meisje op een volgens
de burgemeester unieke wijze van de
verdrinkingsdood gered. Gisteravond
was ze, kennelijk onder de indruk
van al het officiële, getuige van de
huldiging die haaf redders ten deel
is gevallen. Haar „helden", de heren
M. Hoogesteger en E. Vermast uit
Yerseke, zijn beiden onderscheiden.
De heer Hoogesteger door het Carne-
gie-heldenfonds met een bronzen me
daille, de heer Vermast door de Maat
schappij tot redding van drenkelin
gen met een bronzen erepenning, en
een getuigschrift.
De heer Hoogesteger is gepensio
neerd ambtenaar van de visserijpo-
litie, de heer Vermast mossel- en
oesterwerker. De onderscheidingen
werden uitgereikt door burgemeester
Pijl Hogeweg. Aan de hand van het
officiële politierapport ging hij het
gebeuren op de 22e augustus nog
eens na. Tijdens het zwemmen bij
een steiger van een van de oesterput
ten kwam het meisje in gevaar. De
heer Hoogesteger, die in de buurt
was hoorde hulpgeroep van vrien
dinnetjes van Jacqueline. De heer
Hoogesteger, 71 jaar, en hartpatiënt,
aarzelde geen moment om het water
in te duiken. Hij kon het kind, dat
al onder water was verdwenen, grij
pen en' met behulp van de vriendin
netjes aan de kant krijgen. Op dat
moment kwam de heer Vermast er
aan te pas. Hij paste bij het kind
mond-op-mond beademing toe. Hoe
dat precies moest wist hij niet. Alles
wat hij er van wist, had hij een paar
dagen tevoren op de t.v. gezien. Na
een week ziekenhuis kwam Jacque
line gezond en wel weer bij haar
ouders thuis.
Het unieke van deze redding werd
onderstreept door de vertegenwoordi
ger van het Carnegie-heldenfonds,
kanselier M. J. Kapteyn den Bouw
meester. Hij vertelde dat het fonds
per jaar 15 tot 20 medailles u'itreikt.
Iedere uitreiking is dus een bijzon
dere gebeurtenis, vond hij. De heer
Hoogesteger kwam voor een onder
scheiding in aanmerking omdat hij
het kind met gevaar voor eigen le
ven heeft gered. De heer Vermast
heeft dat niet gedaan. Maar was hjj
niet op de plaats des onheils ge
weest, dan was het meisje niet in le
ven gebleven, aldus de kanselier.
Overigens was dit al de derde red
ding van de heer Vermast. Jacqueline
die tussen haar redders troonde kreeg
geen kans het tweetal te bedanken.
Omdat volgens de burgemeester min
derjarigen in de raadzaal niet het
woord mogen voeren moest ze dat
overlaten aan haar vader, de heer P.
Verwijs. Hij bracht zijn dank en er
kentelijkheid over aan de redders in
de eerste plaats, maar ook aan de
hele Yersekes bevolking voor het
medeleven. Dank bracht hij ook aan
het college van b. en w. en de raad,
die de bijeenkomst in gezelschap van
de echtgenotes bijwoonden.
In antwoord op het stukje over Voet
bal op zondag van H. M. uit Fijnaart
van 3 jan. over het gemeenteraadsbe
sluit de sportvelden op zondag gesloten
te houden, zou ik willen zeggen, dat
m i. niet alleen godsdienstige bezwaren
meespreken. Want diezelfde raad gaf
wel toestemming voor tennissport op
zondag, zij het dan met de beperking:
..geen competitieverband". Die bepaling
werd volgens mjj niet uit geloofsover
tuiging genomen, maar om te voorko
men dat men ook voetbal op zondag
zou moeten toestaan. Ook opmerkingen
als: „Dan moeten ze maar op zaterdag
gaan spelen", duiden hier op. Dit geeft
mij het gevoel, dat men O.L.T.O. tot een
fusie met V.V.U. wil pressen. Ik ben
dan ook geneigd aan te nemen, dat men
niet zozeer uit geloofsovertuiging, maar
meer uit machtswellust represaillemaat-
tegelen treft tegen een specifiek katho
lieke vereniging en tevens tegen de ge
hele katholieke bevolking.
KLUNDERT, J. M.
Naar uit een bericht in uw gewaar
deerd blad te lezen valt zouden reeds
het volgend jaar NAC en Baronie sa
men moeten vloeien, om zodoende met
één elftal aan de dan te beginnen com
petitie deel te nemen. Onze geachte
heer burgemeester zou dit een geweldig
succes vinden. Wij voetballiefhebbers
zouden dit succes echter maar matig
vinden, daar wij dan slechts éénmaal
in de veertien dagen een wedstrijd zou
den kunnen volgen. Het lijkt mij veel
beter indien de besturen van NAC en
Baronie en niet in de laatste plaats het
gemeentebestuur met aan het hoofd de
beer burgemeester, zouden gaan pro
testeren bij c\e KNVB en de competitie
leider tegen het samenstellen van het
wedstrij drooster voor NAC en Baronie.
Wait is ml. het geval. Nu al voor de
derde maal spelen NAC en Baronie op
één zondag thuis. (Baronie wordt ge
dwongen op zaterdag te speleril) en vo
rige week hadden beide clubs een uit
wedstrijd, zodat Breda volledig van
semieprof-voetbal verstoken was. M.i.
gaat dit op de eerste plaats de beide
verenigingen aan doch ook het gemeen
tebestuur zou mét deze gang van zaken
minder gelukkig moeten zijn, daar de
recreatie van de voetballiefhebbers in
Breda zodoende in het gedrang komt.
In plaats van over fusie te gaan praten
moeten de betreffende heren hiertegen
eens krachtig in het geweer treden om
zodoende te~ verzekeren dat in Breda
ieder zondag een wedstrijd gespeeld
wordt.
Mij brandt nog een vraag op de lip
pen: „Waarom fusie"?
Voor zover mij bekend bestaan beide
clubs al meer dan 40 jaar. Moet al het
werk van deze jaren zo maai* plotse
ling teniet gedaan worden? Moeten bei
de verenigingen dan maar ineens de
graderen naar de 4e klas? Een veel be
tere weg zou toch zijn om beide ver
enigingen zodanige gemeentelijke fi
nanciële steun te geven dat beiden met
sterke elftallen aan de competities kun
nen deelnemen en te trachten om NAC
zijn plaats te kunnen laten handhaven
en de Baronie een paar klassen hoger
op te klimmen.
Waarom zouden de leden van Baronie
voor fusie moeten zijn? Hun vereniging
is kerngezond en naar mij is medege
deeld schuldenvrij. Hoe het in dit op
zicht gesteld is met NAC is mij niet
bekend. Ik en met mij vele anderen
die ik hierover sprak zijn per se tegen
fusie. Waarom moeten beide clubs op
geofferd worden om samen het beste
materiaal af te geven voor een te vor
men stichting (lees nieuwe voetbal
club). Moeten wij als NAC of Baronie
supporters zondags gaan kijken naar
NACAvendo of BaronieChaam. In
dien wij onze clubs willen zien voetbal
len hebben wij geen gelegenheid de
nieuwe club te zien spelen. Fusie is
volgens mij helemaal niet noodzakelijk
daar Breda best twee betaalde clubs
kan hebben. De gemeente geeft toch
ook subsidie aan het toneel, zonder
dat verlangd wordt dat de Bredase to
neelverenigingen moeten fuseren. De to
neelsubsidie wordt toch gegeven om het
betere toneel in Breda te krijgen en
voor de recreatie van de toneellief
hebbers.
BRiEDA,
H. L.
Een beest zonder verstand kan
er niets aan doen als de baas
hem een paar km van huis af uit de
auto zet. En dan maar doodschieten hé?
Waar mogen de honden lopen? Ner
gens. Niet in het bos, niet op de straat
(gevaar voor auto's). Het is waar dat
de reeën beschermd moeten worden,
maar niet op een abnormale wijze.
BREDA, CORRIE VAN DER KORT
Het is heel erg dat een reebok of
gelijk welk ander dier, door een ander
dier wordt afgemaakt. Maar is de
schrijver F. A. H. zich ervan bewust
dat alle hondenbezitters f 20 per jaar
betalen voor hun hond. Mogen zij dan
een keertje loslopen in het bos. Of is
het bos alleen maar voor mensen, die
zogenaamd van de natuur houden.
Wat hebben- wij met landen te maken
waar de hond wordt doodgeschoten?
Gelukkig hier nog niet. Een mens, die
hier op zinspeelt kent die regel uit de
bijbel niet: God schiep mens en dier.
BREDA. MEJ. C. MALLENS
Hoewel ik geen „insider" ben, zou ik
toch graag langs deze weg willen rea
geren op het artikel in Dagblad De Stem
van vrijdag j.l. over de veiling in Bre
da, waarin tuinder W. v. Es naar mijn
mening verkeerde uitlatingen heeft ge
daan.
Is het niet zeer logisch dat de door
hem genoemde „grote broers" net zo
veel betalen als de „kleintjes"?
Eigenlijk zouden ze meer moeten be
talen om zodoende de kleinere te steu
nen. Is het niet zo dat „de grote" vroe
ger ook kleintjes zijn geweest? Verder
is het kinderachtig om dood te vallen
op dat ene procent dat de tuinders straks
meer moeten betalen.
Als dat prachtige veilingebouw er
straks staat, is dat dan niet zo dat het
er staat om de tuinder vlotter en beter
te helpen, zodoende tijd te winnen en
betere resultaten te boeken? Trouwens,
als een bedrijf met dat ene procent
staat of valt, lijkt het mij ook niet hele
maal gezond en zou men misschien in
derdaad beter r aar Zwijndrecht kunnen
rijden.
BREDA, A. G.