Christie-thriller loopt al 16 jaar in Londen NO( Duitse poppenspelers gaan nieuwe wegen Hermien wil je ean stuk kaas* uit het vuistje F. J. Degenhardt zingt melancholieke songs GRATIS STERC0C0S CATALOGUS BIGGLES: Alarm in Gadougou Preslii top-ts op C „MUIZENVAL" KLAPT 6250 KEER DICHT Succes voor schrijfster onverklaarbaar ACTEURS OPBOUW MAGISCH DANSENDE SYMBOLEN SCHOLIEREN HOOG SPEL Schilders uit Gouden Eeuw in Japan Amerikaanse filmcritici bekronen Bergman NEDERLAND I Gert en Hermien show NEDERLAND II Good times wonderful times I BELGIë (Vlaams) Ten oosten van Eden BELGIë (Waals) Agence O „BaNKELSaNGER 1967" wordt u op t.v. gepresenteerd. Stuur een briefkaart aan: Stercocos, Postbus 68, Amsterdam. je bedreiöd Dat beM $oedm m je rnhet pomebmum$em HELDEN STRIJDEN OM DE EER Günter Traub Innsbruck sne, DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 8 JANUARI 1968 I LONDEN Het stuk „De Muizeval" van Agatha Christie loopt nu voor het zestiende jaar in het Ambassadors Theatre te Londen. Sinds 12 april 1958, toen de 2.239e opvoering plaatsvond, is het hou der van het record voor de langste looptijd in de geschiedenis van het Engelse toneel. In december is het de 6.250e opvoering gepasseerd. Het stuk is op 25 november 1952 in het kleine Ambassadors Theatre heel bescheiden in première gegaan. Sir Winston Churchill was nog pre De toneelcriticus van de „Morning Advertiser" schreef na afloop: „Het hele publiek zat verstijfd op de stoelen en ontspande zich vervol gens met een verlegen gemurmel, toen het gordijn was gevallen. Ik daag iedereen uit te ontdekken wie de moordenaar was, voor miss Chris tie heeft goedgevonden dat te ont hullen". Meer dan twee miljoen mensen hebben sinds die avond verstijfd op hun plaatsen gezeten en het geheim van Agatha Christie ontsluierd ge zien. Het gordijn is 75.000 maal om hoog en omlaag geweest. De kassa van het Ambassadors Theatre, die niet meer dan 433 zit plaatsen per voorstelling kan ver kopen, heeft meer dan 1.250.000 pond sterling ontvangen. Dat is voor Agatha Christie, die meer dan 60 spannende misdaad- en avonturenromans, nog 17 andere to neelstukken, zes liefdesgeschiedenis sen en een boek over oudheidkunde heeft geschreven (zij is de vrouw van de eminente Britse oudheidkun dige prof. Max Mallowan), min of meer een schok geweest. Zij is nu 76 jaar en onderwerpt zich niet meer aan persgesprekken over „De Muizeval". Eens heeft zij evenwel gezegd: „Bij de premiere vond ik het een aardig toneelstukje, dat heel goed in elkaar zat in deze betekenis, dat het publiek werkelijk wilde weten hoe het afliep, maar ik gaf het vier of vijf maanden, niet langer." Zij heeft het stuk ongeveer 30 keer gezien. Zij heeft niet bekendgemaakt hoe zij op het idee voor het stuk is ge komen, maar eens heeft zij verteld: „enkele van mijn beste intriges zijn in me opgekomen bij de goot steen". Zij heeft de rechten op „De Mui zeval" afgestaan aan haar kleinzoon Matthew Pritchard, toen hij nog maar twaalf jaar oud was. Hij is nu 27, getrouwd en rijk. Bij de première werden de hoofd rollen gespeeld door Richard Atten- borough en zijn vrouw, Sehila Sim. Sindsdien zijn in het stuk, dat slechts acht rollen telt, 104 acteurs en ac trices opgetreden. Peter Saunders, de producer, is van mening, dat hij de bezetting elk jaar moet wijzigen om de opvoerin gen fris en levendig te houden. De tegenwoordige bezetting met John Hiswood en Carol Haddon in de hoofdrollen, speelt het stuk sinds 27 november van het afgelopen jaar. Waar gaat het nu eigenlijk over? De handeling vindt plaats in een pension niet ver van Londen, ge naamd „Monkswell Manor". In een sneeuwstorm komen gasten aan om er te logeren. Bij de première werd hun medegedeeld, dat de huur ze ven pond per week bedroeg. Dit be drag heeft men thans verhoogd tot twaalf pond per week. Er komt een detective op ski's, die te kennen geeft, dat hij moorden in het pension verwacht en aan het eind van het eerste bedrijf wordt in derdaad prompt een moord geleverd. Het stuk eindigt met het weglei den van de moordenaar en als het terugroepen van de acteurs een ein de heeft genomen, stapt de detective naar het voetlicht met het verzoek: „Vertelt als 't u belieft aan niemand wie het heeft gedaan". De toneelopbouw is erg eenvoudig en wordt in het hele stuk gebruikt. Het is de grote zaal van Monkswell Manor met deuren naar de salbn, de bibliotheek, de eetzaal, de keuken en de kelder. Afgezien van een le deren stoel en een klok, die de slij tageslag van vijftien jaar hebben o- verleefd, is het hele meubilair twee maal vernieuwd. De klok loopt nog, maar het publiek kan de wijzers niet zien. De kostuums zijn in de loop der jaren veranderd. De japonnen van de jongere actrices vielen in 1952 tot op de kuit, thans zijn zij gematigd mini ongeveer vijf cm boven de knie. Een paar handschoenen dat in het stuk gedurende de uitvoering op het toneel wordt gebracht, maar nooit gedragen, is zesmaal ver- nieuws. Het verdwijnt eenvoudig. Acteurs en actrices komen en gaan, maar de costumière, Maisie Wilmer-Brown, is sinds de première ononderbroken bij het stuk gebleven. Zij heeft berekend dat zij in de loop der jaren voor de vijf mannelijke spelers meer dan 40 km overhemd heeft gestreken. Acteurs, die de rol van de sinis tere heer Paravicini spelen, hebben meer dan 6.000 sigaren gerookt. Dit komt niet uit op één per voorstel ling, want de heer Paravicini heeft eens zes weken een keelontsteking gehad en toen mocht hij niet roken. Niemand heeft precies kunnen ver klaren, waarom het stuk zulk een succes is geweest en nog is, afge zien van het feit, dat het wordt op gevoerd in een heel klein theatertje en de magische naam van Agatha Christie meedraagt. Producer Saunders wijst erop dat het een „uitstekend stuk voor het hele gezin met heel wat grappige momenten" is. „Niets om bezwaar tegen te maken en niets gruwelijks". „Het staat ook op een lange lijst van dingen, die iedere toerist moet hebben gezien", zegt hij. „Ze gaan 's middags naar de Tower en 's a- vonds naar „De Muizeval". Van het theater kan men niet an ders zeggen dan dat het knus is. Er zijn maar 16 rijen stoelen plus een klein balkon en twee loges, zo groot als poppenhuizen. Er is veel verguld sel in de versieringen. De kassa heeft ongeveer de afmetingen van een telefooncel. Volgens een legende had men, toen het theater in 1913 werd gebouwd, vergeten er een kassa in te bou wen en dientengevolge moest men later een deel van de ruimte van de damestoiletten vorderen. Saunders heeft de filmrechten in 1956 verkocht aan Romulus Films, maar daarbij bepaald, dat de film pas in circulatie mocht worden ge bracht, zes maanden nadat het stuk niet meer op het toneel zou worden opgevoerd. De film is nog niet ge maakt, aangezien niemand er enig idee van heeft, wanneer het stuk op het toneel zal zijn uitgespeeld. Saunders heeft tweemaal aangebo den de filmrechten terug te kopen, maar Romulus is bereid te wachten. De producers beweren niet, dat de lange looptijd van „De Muizeval" een wereldrecord is. Zij zeggen -dat uit documenten blijkt, dat een stuk met name „De dronkaard"- 20 jaar heeft gelopen in Los Angeles. Toen „De Muizeval" in 1952 haar première beleefde, kostten de beste plaatsen in de schouwburg 15 shil ling. Thans kosten ze 25 shilling. (Van een correspondent) BONN Twaalf mannelijke en vrouwelijke studenten van de pe dagogische hogeschool in Bonn heb ben onlangs voor hun nogal tijdro vende liefhebberij een artistieke be kroning in ontvangst mogen nemen tijdens het poppenspclersfestival in Bochum maakten hun prestaties ver uit de meeste indruk. Zij werkten allang niet meer met de traditione le marionetten en noemen zichzelf dan ook liefst „beoefenaars van fi guratief toneel". Hun „poppen" zijn allang geen vervreemde imitaties van mensen- of sprookjesfiguren. Het zijn een soort symbolen. Uit bronskleu rig gespoten karton maken zij bij voorbeeld huis en televisie, dat wil zeggen: de stereotype symbolen van een goed burgerlijk leven. Voor een deel zijn de symbolen waarvan zij gebruik maken volkomen abstract Wat er echter mee bedoeld wordt, laat aan duidelijkheid en indrukwek kendheid niet te wensen over. Het publiek, dat aanvankelijk dacht een opgewekt poppenspel zonder woorden voorgeschoteld te zullen krijgen, verliet de zaal in een wat peinzende stemming. Het begon met beat-muziek: een schare uit oude matrassen afkomstige springveren kwam het toneel op gehuppeld en begon een extatische dans op te voe ren. De verschillende springveren werden van elkaar onderscheiden door een strik, een pruik, een rok of andere felgekleurde lapjes. Zij boden een amusant en stimulerend schouwspel. Plotseling verstomde de muziek. Op het toneel verschenen verkeersborden, die orde- en regel maat in het springveren-gedrang kwamen stichten. Tenslotte dwongen zij de grappige spiraaltjes om in twee keurige rijen van het toneel te verdwijnen. Daarna doken de spring veren nog een keer op, maar dit keer zonder hun oorspronkelijke individu ele kenmerken. De beat was intus sen door marsmuziek vervangen en de spiralen marcheerden keurig in de pas. Hierna werden zij opgedeeld met behulp van het gebruikelijke blauwe verkeersbord met twee uit elkaar lopende pijlen. De hele „ope ratie" kwam geheel legitiem tot stand zonder dat er gebruik hoefde te wor den gemaakt van een rood-wit ver bodsbord. De blauwwitte gebodsbor den bleken dus voldoende-om plezier en individualisme de laan uit te hel pen. Tot slot verscheen er op hef. toneel een verbodsbord, dat in het verkeer niet voorkomt. In de „stille" taal van de poppenspelers zou men kunnen zeggen: een verbodsbord, dat nooit in het openbaar wordt getoond maar door onbekende en angstaan jagende machten voortdurend ge reed wordt gehouden: twee witte pij len op een blauwe ondergrond, tegen elkaar in gericht. De beide kolon- nes marcheerden keurig in de pas op elkaar af. Daarna verschenen een naar beneden gerichte pijl. Zij ver dwijnen. Uiteraard hadden zij elkaar voordien kunnen aanvallen. Maar professor Friederich Münch, die aan het hoofd staat van deze studenten- groep uit Bonn, was helemaal niet van plan om er bloedserieus toneel van te maken. Hij wilde alleen la ten zien wat men met heel weinig materiaal, licht en geluid allemaal kan doen: de fantasie van de spe lers en de gedachten van de toe schouwers in beweging zetten, hen tot nieuwe ideeën aanzetten, hun lu dieke instincten cultiveren en aldus volwassenen te „vermaken". Het poppenspelersfestivai van Bo chum wordt reeds elf jaar gehou den en heeft reeds 123 poppenspe lersensembles uit 15 landen naar het Roergebied weten te lokken. Van het jaar was het festival gewijd aan ensembles uit scholieren- en studen tenkringen. Men zou boekdelen kun nen schrijven over de pedagogische functie van het poppenspel. Som mige opvoeringen hadden dan ook een zuiver pedagogische bedoeling. I De opvoering van een groep fröbel- juffrouwen uit Siegen, die geheel voor kleine kinderen was bedoeld, vertoonde alle kwaliteiten van een dergelijk pedagogisch spel. De tek sten waren simpel en werden door opgewekt gezongen kinderliederen begeleid. Het was een zeer geslaagd en dus ook bekroond „bezoek aan het circus", waarin precies rekening werd gehouden met wat kinderen willen, fijn vinden en nodig hebben, wat zij mee kunnen voelen, waarmee zij zich kunnen identificeren. In deze leeftijdsgroep is zuiver illusionistisch toneel nog helemaal van kracht, om dat kinderen werkelijkheid en fanta sie nog ongescheiden van elkaar be leven kunnen. Of het traditionele illusionistische toneel ook voor volwassenen nog steeds belangwekkend is, blijft een onbesliste vraag. Op Java, waar het poppenspel het sterkst is ontwik keld, komt het publiek uiteraard met andere verwachtingen kijken dan in Europa. Als speciale gasten kwamen van het jaar twee professionele en sembles in Bochum aan bod: het „kleine toneel" uit Athene onder lei ding van Dimo Sofianos bracht een prachtige, zij het traditionele opvoe ring van „het oude poppenspel van Dr. Johann Faustus" voor het voet licht. De critici vonden het echter over het algemeen een soort „mu seumopvoering". Het marionettenthe ater uit Königsgratz in Bohemen toonde daarentegen een soort meng sel uit menselijk toneel en poppen spel: de spelers zijn tijdens de op voering volkomen zichtbaar, hun ma noeuvres worden open en bloot in het spel betrokken. Er bestaat dus geen enkele kans op illusie. De Tsje chen gelden traditioneel als de bes te poppenspelers van Europa. De al gemene secretaris van de UNIMA (internationale vakorganisatie van poppenspelers) is dan ook niet voor niets een Tsjech. Het poppenspel is m de Oosteuyopese landen veel ster ker ontwikkeld en veel geliefder dan in het Westen. De initiatieven van het „Bauhaus" en de kunstnijver heidsschool in Zürich zijn nu al bij na een halve eeuw oud en worden nog slechts voortgezet door kleine groepen van liefhebbers. (ADVERTENTIE) voedzaam gemakkelijk lekker TOKIO In oktober zullen in To kio en Kyoto tentoonstellingen van schilderijen van Rembrandt van Rijn en andere Nederlandse schil ders worden gehouden. De tentoonstellingen worden geor ganiseerd door de Yomiuri Shimbun, een Japans dagblad. Voor de ten toonstellingen zullen ruim 100 schil derijen worden geleend van mu seums in Den Haag, Amsterdam en Rotterdam. De eerste tentoonstelling wordt gehouden in het Nationale Museum van westerse kunst te Tokio. De tweede tentoonstelling komt in het stedelijke kunstmuseum van Kyoto. Behalve de Rembrandtszullen in de zalen werken hangen van Frans Hals, Jan Vermeer, Jan Steen, Pau- lus Potter en Meindert Hobbema. NEW YORK (AP) De Ameri kaanse nationale vereniging van filmcritici heeft Ingmar Bergmans film „Persona" uitgeroepen tot de beste film van 1967. Bibi Anderson, die een hoofdrol in Persona speelt, werd uitgeroepen tot beste actrice. Rod Steiger werd onderscheiden als beste acteur voor zijn rol in de film „In the heat of the night". Vorige week werd „In the heat of the night" door de Newyorkse critici als beste film van het jaar uitge roepen. 18.50 19.00 19.07 19.32 20.00 20.20 21.20 22.00 22.30 18.50 19.00 19.03 20.00 20.20 21.20 22.10 PIPO DE CLOWN NIEUWS IN HET KORT KENMERK AVRO'S SPORTPANORAMA JOURNAAL WEERZIEN MET INDONESIË. De vierde en te vens laatste uitzending in deze serie is gewijd aan de prachtige cultuur van Java en Bali. DE GERT EN HERMIEN SHOW. Vanavond de Gert en Hermien show, gelardeerd met alles wat op, aan en rond de zee vastzit. TWISTGESPREKKEN MET GOD JOURNAAL PIPO DE CLOWN NIEUWS IN HET KORT HOEPLA, t.v.-magazine JOURNAAL GOOD TIMES, WONDERFUL TIMES! In deze film worden wij geconfronteerd met het feit, dat anno 1968 het oorlogsgebeuren nog dagelijks dui zenden mensenlevens vergt. FORUM. In deze aflevering zal men proberen aan te sluiten op de film „Good Times". JOURNAAL 14.05 SCHOOLTELEVISIE 18.40 PASSE PARTOUT. Franse les 18.55 ZANDMANNETJE. Voor de kleuters 19.00 STRINGRAY. Voor de jeugd 19.25 VERGROOTGLAS OP DE POSTZEGEL 19.40 OPENBAAR KUNSTBEZIT. Geboorte van Jezu», door Melchior Broederlam. 19.52 MEDEDELINGEN 20.00 NIEUWS 20.25 TEN OOSTEN VAN EDEN. Dramatische speel film van Elia Kazan 22.15 GASTPROGRAMMA 22.45 NIEUWS 18.25 18.30 18.55 19.10 19.25 19.30 20.00 20.30 21.00 22.00 22.45 NIEUWS SCHOOLTELEVISIE LES TRAVAUX ET LES JOURS. Uitzending van Albert Moulin BOUTIQUE. Voor de vrouw ZANDMANNETJE. Voor de kleuters SPORTPROGRAMMA JOURNAAL CONSUMENTENRUBRIEK. Vanavond over aardgas LES DOSSIERS DE L'AGENCE O. Detective serie naar Georges Simenon. De chantage van agent O. LA RENAISSANCE ANGLAISE JOURNAAL Melancholieke taar. (ADVERTENTIE) jc rici/i ytv (Van een correspondent) SAARBRüCKEN Hij is doctor in de rechtswetenschappen en we tenschappelijk medewerker aan de universiteit daarnaast is hij ech ter thans de bekendste en populair ste chansonnier van de Duitse Bonds republiek: Franz-Josef Degenhardt. Hij is gehuwd en vader van drie kinderen. Misschien zijn daarom zijn liederen niet aggressief, maar eer der melancholiek. Misschien echter verstaat hij daarom ook zo bijzon der goed de kunst zijn tijdgenoten een spiegel voor te houden, waarin zij hun kleine zwakten en grote fou ten duidelijk zien. Niet alleen in zijn uiterlijke ver schijning lijkt de 36-jarige zanger op zijn voorbeeld, de Fransman George Brassens. Uit zijn ogen en liederen spreekt dezelfde droefheid en in de ze ogen en liederen komt ook de smartelijke wetenschap tot uitdruk king. Degenhardts liederen zijn het meest gezongen verhalen, zijn een mengsel van sentimentaliteit en iro nie, groteske en realisme. „Zij zul len niet attaqueren, niet choqueren soms misschien prikkelen. Hijzelf noemt ze Baenkel-songs (Bankelsanger waren vroeger reizen de artiesten, die staande op een bang griezelballades zongen) omdat ik in de liederen de voor de Ban- kelsang karakteristieke mengeling van „huivering" en „parodie" tracht verder te mixen, tot de „me lancholie" van onze tijd ontstaat, zo als deze muzikaal soms in de mo derne jazz geboden wordt. Degenhardts kracht: zijn teksten kloppen tot in alle details zijn ar- geschoten pijlen raken, ook al is het dan zacht, het hart, omdat hij een uitstekend beschouwer is. Tot zijn bekendste songs behoren „Deutscher Sonntag" de toehoorder krijgt het koud van de kleinburgerlijke gezel ligheid en „Schmuddelkinder", het lied van het brave kind, dat met de door hem benijde „Schmuddel kinder" (smoezelige kinderen) niet mag spelen en niet spreken mag. In een ander chanson zoekt de jon ge jurist naar een Beloofd Land, waarin men gewoon „das Leben schwanzen kann", en waarheen hij desnoods nog wel te voet wil gaan. Daar echter noch hij noch anderen het ooit zullen bereiken, wil hi) slechts verder trachten de mensen rondom hem door zijn liederen tol wat naastenliefde en vriendelijkheid te verleiden. (Van onze radio- en t.v.-redactie) HILVERSUM In „Tweeduuster" een serie buitengewone verhalen van Rod Sterling, die zich afspelen in het niemandsland tussen fantasie en halve Waarheid, is dinsdagavond 9 januari via Nederland 2 om 22.00 uur de aflevering „De held van het Wilde Westen" te zien. Rance McGrew is een held van het witte doek. Hij treedt in het strijdperk tegen een held van het wilde westen: Jesse James. Maandag 8 januari HILVERSUM I 402 M NCRV: 12.00 Stereo: Moderne amuse-1 mentsmuziek (gr.) 12.22 Voor boer t.. tuinder 12.27 Mededelingen voor land-1 en tuinbouw 12.30 Nieuws 12.40 Actuali-1 teiten 12.50 Variant: radio-snelbuffe! I 13.30 Stereo: Lichte orkestmuziek er. I zangsoliste 13.50 Schoolradio 14,15 Amahl and the night visitors, opera van I Menotti (gr.) 15.00 Hervormde middag-1 dienst. NRU: 15.30 Zoeklicht op Neder land: de provincie Limburg 17.20 Over heidsvoorlichting: Districten van Suri-I name. Spreker: J. A. Hummelen, NC-I RV: 17.30 Voor de kleuters 17.45 Voorl de kinderen 18.00 Koorzang met orkest- begeleiding (gr.) 18.10 Uitzending var de Pacifistisch Socialistische Partij 18,30 Nieuws en weerpraatje 18.45 Actuali teiten 19.00 Op de man af, praatje 19.05 Muziek en dienst: A. Kerkorgelconcert: klassieke en moderne muziek; B. Ste reo: Moderne gewijde muziek 19.30 Ste reo: Licht instrumentaal ensemble met zangsoliste 19.50 Stereo: Metropole-oii, amusementsmuziek 20.10 Het grote po dium: A. Stereo: Weens Filharmonisch orkest: klassieke muziek;B. Herinne ringen aan Richard 'Tauber 22.15 Lite- rama: radiokroniiek over boeken, schrij vers en toneel 22.30 Nieuws 22,40 Avondoverdenking 22.50 Stereo: NCRV Vocaal ensemble: klassieke liederen 23.15 Modern strijkkwartet (gr.) 23.30 Moderne blaasinstrumenten en hun no? levende oervormen, muzikale lezing 23.55-24,00. Nieuws. HILVERSUM n 298 M VPRO: 12.00 Blauwe maandag: gevar. programma 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw 12.30 Stereo: Muzi kale aanwinsten 12.50 Tien voor één: praatje 13.00 Nieuws 13.10 Informatie: I Ontwikkelingshulp 13.20 Pro memorie, I praatje 13.25 Klassieke en moderne I grammofoonmuziek 14.25 Schoolradio, I NRU: 14.45 Kleintje cabaret. AVRO: 15- Voor de vrouw 15.40 Licht orkest 16.001 Nieuws 16.02 Braziiiana: Lichte Zuid-1 amerikaanse muziek 16.30 Stereo: Me* I tropole orkest: amusementsmuziek 17.001 Ontmoeting met... Pieter Goemans: licht muziekprogramma 17.30 Brabant I journaal 18.00 Nieuws 18.15 Radiojour-1 naai 18.25 Ik verbind u door.praatje! 18.30 De tafel van (half) zeven: gevar.l programma (19.08 Paris vous parle) I 19.35 RVU: Muzikaal Spectrum, door! Klaas A. Posthuma. NRU: 20.05 Brief! Mila: de besnijdenis, gesprekken 20.301 Jazz Work Shop (opn.) 21.00 Musonette; V licht muziekprogramma 21.30 In Neder- V lands lucht: documentaire over del luchtverontreiniging in Nederland 22,Ml Stereo: Glenn Miller orkest met zang* solist (gr.) 22.20 Bonld Zonder Nai Wat uit het hart komt, blijft In 22.30 Nieuws 22.40 Actualiteiten 22.55 Metro) I Midnight Music: gevar. muziekprogr. (opn.) 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM III 240 M EN FM TROS: 12.00 Nieuws 12.02 Actualitei-I ten 12.10 Verzoekplatenprogtr. KR0:| 13.00 Niéuws 13.02 TNT: KnalmuaelJ 14.00 Nieuws 14.02 Kick: muziek en| sport 15.00 Nieuws 15.02 Swing time! 16.00 Nieuws 16.02 lORRrrr. platen* show 17.00 Nieuws 17.02 Actualiteiten 17.07-18.00 Verzoekplatenprogramma, BRUSSEL VLAAMS 324 M 12.00 Nieuws 12.03 Jazzmuziek 12.® I Landbouwkroniek 12.15 Lichte muzie»| 12.40 Weerbericht, mededelingen, gramma-overzicht en SOS-berichten voor -de schippers 12.48 Lichte c muziiek 12.55 Overzicht van de buiten-1 landse pers 13.00 Nieuws, weerbericht I en beursberichten 13.20 Tafelmuzie* I 14.00 Nieuws 14.03 Schoolradio 15™ I Lichte muziek 16.00 Nieuws 16.03 Beui* I berichten 16.09 Programma voor de zie-1 ken 17.00 Nieuws, weerberient ennie-l dedlingen 17.15 Volksmuziek 18.00 Ntf* I 18.03 Voor de soldaten 18.28 Paaflyl sportuitslagen 18.30 Lichte muziek 18.61 Sportkroniek 18.52 Taalwenken 18-551 Zang 19.00 Nieuws, weerbericht en I diokroniek 19.40 Klarinetmuziiek 19" I Missieklankbeeld 20.00 Operakronifo' I 22.00-22.15 Nieuws en berichten. Dinsdag 9 januari HILVERSUM I 402 M NCRV' 7.00 Nieuws 7.10 Het lew"1.! Woord 7.15 Stereo: Pianorecital semi-klhssieke muziek 7.30 Nieuws WJ Actualiteiten 7.45 Volksmuziek uit JjJI goslavië 8.00 Nieuws 8.10 NCRV-ljCJ I 8.13 Gewijde muziek (gr.) 8.30 NieU^ I 8.32 Voor de huisvrouw 9.15 Omr^| V dubbelkwartet: moderne liederen I Waterstanden 9.40 Schoolradio 1W| Theologische etherleergang 10.35 Stertj; I Klavecimbel-recital: oulde muziek n-" Nieuws 11.02 Voor de zieken. HILVERSUM II 298 M AVRO: 7.00 Nieuws 7.10 OchtendgJJ I nastiek 7.20 Lichte grammofoonrnuz^.; I VPRO: 7.55 Deze dag, praatje. goii I 8.00 Nieuws 8.10 Radiojournaal Lichte grammofoonmuziek (8$ De groenteman) 8.50 Morgenwijd™; I NRU: 9.00 Uitgebreide reportages y- I Koormuziek uit de Middeleeuwen de Renaissance (opn.). AVRO: I Voor de kleuters 10.10 Arbeidsvataiu I nen: populair verzoekplatenprogra® I (11.00-11.02 Nws.) 11.55 Beursbericht HILVERSUM III 240 M EN f.'< VARA: 9.00 Nieuws 9.02 NAK: Ne«« landse Artiesten Revue op de PL. I 10.00 Nieuws 10.02 Klink - Klaar, v» der nonsens (11.00 Nieuws) De Noor Fred Anton Maie op weg naar een nieuw were AMSTERDAM (ANP) I lerjongste meisje en een voor feitennis afgedankte „veteraar ben zaterdag in het riante lloyd-gebouw te Amsterdam d lijkse achtkampen van de NT wonnen. Ellen Klatt, de kleii komen onbekende jeugdsp van de Salamanders uit Den vierde haar veertiende verj met een verrassende overwini de strijd om de Limburg-cup. Schools, met zijn 28 jaar be seizoen te oud bevonden voor training van de nieuw ben Zuidslavische trainer Dusan man, won met overmacht de cup. De achtkampen brachte schrille wijze aan het licht h de weinig elegante manier een aantal spelers en speelstc gm dit seizoen te horen kreg zij te oud waren om nog vo centrale training te worden ui digd de sfeer heeft vertroebel werd een prestige-duel tuss, jongere en oudere generatie w sport ondergeschikt aan wer maakt. Frans Schoofs („Hier l maanden naar toegeleefd") zich ongeslagen door alle roneï ersloeg in de finale de tweevt nationale kampioen Bert vaj fnelm met 21~17' 23-21 na een ml3ng vai} 19~in de tweec Ursula Stulemeyer, ook «oudje eindigde bij de dam. teer!reeA6 Plaats voor alle Se A-speelsters. Maar zij deelde de sfeer zo ongezond, c scheiri"111^iddellijke ingang haa konrtiL r, e wedstrijdsport de m h Bert °nnes- °ok leet?» ifln' dle zich via da vo een uil* gekaatst, durfde w een if** J?lessure 'het "sico stek fl,?g niet aan en «ei ourinr- er de kansen vl trainino aIsn°g in de nat) sportcomm' W0','d.en oPgenomei ten w» u e"lld Van Dilst: kornis zo ze8gen- Bij de tTlt Ve£gndering zal het ken nl Schoofs worden b(| niet' v=?nnaal" van °nnes zal s| De dnn' °^e heeft afgedaa jonge een ,.Tleerman gekoes reden H gaf overigens i kwamen l,ulchen' Van de A Bert l?hn feen Bert van der dan noe ii ?n CareI Deken door dl invaller voor O Q00r de voorronden. Ze spe 3»00 meter geveld. reC°rd werd "in' 42 6 °P de, 500 meter 'vj meter af in a leSde de driel hiermee ku "i1"' 25-3 sec- én het oude üna frie seeonden ■nermann ,dc2!jd van Gerhard Wirn BeuWo u °nze lar>dgi ter achter rv ?ze te m de 300C Plaats mTt Gunta?! Tra"b de tv met een tqd van 4.34.0.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 4