Zeeuwse ontwikkeling loopt
in Den Haag vertraging op
Kamperen bij ,De Vogel
zeeuwse yv v zoekt
naar 20 mille
ssenj-
Voorzitter K.v.K. voor Midden-en Noord-Zeeland
Minder garnalen en tong
na afsluiting zeegaten
NOG IN ZOMERSEIZOEN 1969
Ook gedacht
aan zwembad
Ontsluiting
havengebied
Goes vandaag
verbeterd
Motorenbouw
zoekt het in
krachtpatsers
W. A, van 8©c!i®ve
XRGEN
meUWS uit
en streek
5.3-5-7
Kinderkamers' in Delta verdwijnen
Gunstig onthaal
R u il ve r ka veling
Financiering
Brievenbus in
brand gestoken
Pechiney
Sluizen
De veren
W erkgelegenheicl
Directeur J. de Regt: Honderd
miljoen per jaar in het laatje
Vrijwillig
DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 4 JANUARI 1968
ing zou het op prUs
le kamer ook bij vis-
en stem in het kapi-
lison bracht de veer-
aan de orde. Zijns
e veren tolvrij moe-
ïd het tot daar aan
le overtocht betaald
m verhoging van de
ij beslist niet toe te
mmeraad, beloofde,
ïlijkheid om te pro-
de tariefsverhoging
gegrepen. Hij stond
tegenover nog meer
eden. Volgens het
d C. F. van der Peijl
ijkheid om de zaak
mg van de begroting
waterstaat aan de
Hij noemde dit een
gelijkheid.
iose vroeg zich af of
itspositie van de pro-
iotdiensten veranderd
Eodat het rijksveren
provinciale bijdrage"
>ose. De heer Van der
p dat Gedeputeerde
n zeggenschap kwijt)
van Strien opperde:
at onze vingers tussen
kan de Kamer van
n bij G.S. gehoord
de tariefiëring". De
ad meende dat de ta-
goed lagen. De heer
de wat heen en weer
.•ijzen voor enkele rei-;
boekjes.
n van de vergadering
J. P. Berdenis van
nieuwjaarsrede van
meraad. Volgens de
aad worden gestreefd
kschap dat. beide Wes-
>rs administratief en
ir zijn beheer heeft,
.e de heer Berdenis
dat er in het rapport,
werkgroep van het
voor de zeehavenont-
Zuidwest-Nederland
porden gesteld dat het
an een krampachtig
ld in het Noord-Sloe
irmate belangrijk. Hij
er mee dat de admini-
bereidingen voor het
jetrokken instanties tot
le zijn gebracht. Het
nog op de financiën,
er Berdenis van Berle-
ak van het bedrijfsle-
e bijdrage moeten ko-
its tweemaal, 18 j.
uur
even, 18 J.
rtin gedood, 18 j.
10 uur
is goifkampioenen, 18 j-
buiten, a.l.
!0.30 uur Lady Godiva
Vaudeville, 18 j.
a, 18 j.
|>m te leven, 18 J.
ïster, a.l.
leimzinnige landhuis, 18 j
tndermans kop
>f playgiri. 18 j.
icht Casablanca, 18 j.
nturiers, 18 j.
Tokio, 18 j.
oze afrekening, 18 J
19-20 uur NieuwJaars-
SU TE DOEkl.MAAE
IOEGAUGEES ZUUBU
zdu!
JACK
DAITOK
BElOWlMd
E6W UUNSTVOOR'
WBSP SCUT
6+PS
(Van onze correspondent)
VLISSINGEN Gedeputeerde
Staten van Zeeland hebben een
commissie in het leven geroepen,
die na afsluiting van de delta-
armen de meest geschikte Zeeuwse
visserij-plaats moet aanwijzen. In
feite betekent dit, dat er een tech-
nisch-nautisch en economisch
verantwoord advies moet komen
welke bestaande haven (of ha
vens) na sluiting van de Ooster-
schelde het nieest geschikt is
(zijn) om de vloot van Colijns-
plaat (waarin Veere en Arnemui-
den al een toevlucht hebben ge
zocht) op te vangen. De strijd zal
vooral gaan tussen Vlissingen en
Breskens, die in de uitbreiding
van hun visserij-haven-accommo
datie; niet alleen een economisch,
maar ook een toeristisch en folk
loristisch belang zien.
De grote vraag, die de biologen
in de zeevisserij zich echter stellen
is: op welke vissoorten gaat de
vangst zich in de toekomst van de
Zeeuwse visserij specialiseren? En
wat gebeurt er met het kustgebied
als de grote delta-armen zijn af
gesloten? Is er dan nog wel gar
naal en tong voor de kotter-
visserij „om de zuid"? Het lijkt er
op, dat deze belangwekkende
vraag, die de hele visserij aangaat
en ook de sportvissers-zeehenge
laars zijdelings machtig in
teresseert van groot belang kan-
zijn voor de toekomstige keuze
van een Zeeuwse vissersplaats en
de aard van de visserij, die daar
ontstaat.
Een belangrijk deel van de vis
serij vanuit de Zeeuwse en Zuid-
hollundse of zelfs Westbrabantse
vissersplaatsen richt zich op de
garnalen en platvis; vooral tong.
De rijke tongstang en garnalen-
stand voor de kust is vooral te
danken aan de Oosterschelde- en
Grevelingen-bekkens. Dit zijn vol
gens prof. dr. K. Korringa van het
RIVO in IJmuiden de kinder
kamers voor tong en jonge gar
naal. Beide „vissoorten" worden
op zee geboren, maar ge trekken
in hun vroegste jeugdperiode de
zeearmen binnen, die bijzonder
voedselrijk èn lekker warm in de
zomermaanden zijn.
De RIVO-biologen zijn er van
overtuigd, dat de garnalen en
platvisstand voor de Zeeuwse kust
na afsluiting van de zeegaten
vooral bij Grevelingen en Ooster
schelde dus, belangrijk zal terug
lopen. Professor Korringa durft
nog niet te zeggen hoeveel, maar
van een rijke garnalen, en plat
visstand, zoals thans het geval is,
zal dan geen sprake meer zijn. De
vissers vanuit Zeeland zullen dus
veel verder van huis hun vangsten
moeten zoeken. Het is algemeen
bekend, dat ook het zeegebied van
Texel tot het Duitse eiland Sylt
met het vruchtbare ondiepe wad
dengebied er achter, voor een rijke
garnalen- en platvisstand in het
noorden zorgt. Na 1978 zal' er dus
zeker een trek naar dat zeegebied
komen voor vele kotters, die nu
dichter bij huis de kost kunnen
verdienen.
Hoewel Rijkswaterstaat nog
steeds geen zuiver inzicht in de
nieuwe bodemsituatie van het
kustgebied heeft gegeven na af
sluiting van de zeegaten, zit het
er voor de deskundige biologen dik
in, dat het milieu voor de gar
nalen en de tong veel minder gun
stig wordt, omdat de kinderkamers
in de Zeeuwse delta-armen wor
den afgeknepen.
Er zal dus altijd wel een gar
nalen- en platvisstand op zee voor
deze Zeeuwse kust blijven, maar
de concentraties worden veel klei
ner en dus minder economisch
bevisbaar. Dat maakt het pro
bleem van de „Zeeuwse vissers
haven van de toekomst," erg ac
tueel. Temeer, omdat er een ten
dens' is naar grotere schepen, die
langer van huis blijven op nieuice
verre visgronden. Schepen, die ook
bij slecht weer langer kunnen vis
sen, mede dank zij grote koel- en
diepvriesinstallaties. Er is ook een
drang naar meer concentratie van
de aanvoer van de vis, die voor de
handel beter centraal te bereiken
is en dus bij massale aankopen
van de gehele handel betere prij
zen oplevert.
Ook de zeehengelaars kunnen
zich de gevolgen voor het biolo
gisch leven voor de kust na afslui
ting van de zeegaten aantrekken.
De voedseltoestand (minder gar
nalen en kleine visjesbr-engt
minder grote vis, zoals schar en
kabeljauw op de kust. Er zal zelfs
een teruggang van de makreel en
geep komen en veel meer wijzi
gingen, die nu nog moeilijk te
voorspellen zijn. De sluiting van
de haven van Colijnsplaat kan
niet op 1978 wachten, ook al, om
dat er voor de definitieve sluiting
van de Oosterscheldedam zulke
hoge stroomsnelheden op dat wa
ter komen, dat de vissers beter
enkele jaren eerder al kunnen af
meren en markten. Is het gek, dat
de biologen zich afvragen, waar de
Zeeuwen dan op gaan vissen?
(Van een onzer verslaggevers)
GOES De voorzitter van de
Kamer van Koophandel en Fa
brieken voor midden- en noord-
Zeeland, de heer C. A. Kamme-
raad, heeft in zijn jaarrede voor
de leden van de Kamer, woens
dagmorgen in Goes, behartens-
waardige dingen gezegd ten aan
zien van de problemen waarmee
het Zeeuwse bedrijfsleven in 1967
is geconfronteerd. Alle acute
vraagstukken passeerden de re
vue, zodat men met enig recht
mag spreken van een tokkelcon-
cert op hete hangijzers.
In zijn inleiding schetste de heer
Kammeraad de overheersende be
tekenis van de Westerschelde voor
de economische ontwikkeling van
het omliggende gebied. „Deze ri
vier en zeearm wordt meer en meer
het hoofdmotief waarop ons denken
over de toekomst zal zijn afgestemd,
zei hij.
De waarde van het gehele Delta
gebied vond hij bevestigd in de in
stelling van het overlegorgaan voor
de zeehavenontwikkeling in Zuid-
west-Nederland. Was het tijdsver
loop tussen de Middelburgse haven
dag, waar over de oprichting van
een dergelijk orgaan was gesproken,
en de feitelijke totstandkoming van
het overlegorgaan al zeer kort
niet veel langer duurde het, door
dat bekend werd dat een werkgroep
van het orgaan een inventarisatie
rapport met aanbevelingen geprodu
ceerd had. Binnen enkele weken
wordt dit rapport, vermoedelijk wat
bijgewerkt en aangevuld, gepubli
ceerd. „Voor overheden een onge
kend tempo", zei de heer Kamme
raad niet zonder ironie. „Het duidt
waarschijnlijk op een verheugend
gezamenlijk besef voor een tijdige
presentatie van de noodzakelijk te
verrichten investeringen aan de
regering," zo meende hij.
Uit de voorgeschiedenis hoopte de
heer Kammeraad te mogen aflei
den, dat een gunstig onthaal van
het rapport bij de regering waar
schijnlijk is.
Na dit positieve vooruitzicht te heb
ben belicht, wees de voorzitter even
wel op de andere kant van de me
daille: de vertragingen die in de
Zeeuwse ontwikkeling dreigen te
ontstaan, door in Den Haag getrof
fen maatregelen en besluiten.
De volgende punten passeerden
hierop de revue:
Het zal nog lang duren eer de
wet Havenschap Vlissingen-Oost er
zal zijn.
De nog steeds onzekere toekom
stige positie van de n.v. Haven van
Vlissingen baart zorgen. „Het lijkt
mij", aldus de heer Kammeraad,
„dat de bestuurderen van het ha-
venschap-in-oprichting de waarde
van deze onderneming voor de zelf
standige ontwikkeling' van economi-
(Van een onzer verslaggevers)
VOGELWAARDE - Nog in het
zomerseizoen 1969, naar wordt
aangenomen, zal in het recreatie
gebied „De Vogel" in de gemeen
te Vogelwaarde volop kunnen
worden gekampeerd. De realise
ring van de plannen verloopt bij
zonder vlot. De aanleg van het
bungalowpark, één van de drie
onderdelen in dit grote recreatie-
project. valt buiten de subsidie
regeling. De uitvoering is defini
tief door G.S. van Zeeland goed
gekeurd.
In het voorjaar nog zal men met
het werk beginnen, zodat ook vol
gend jaar 52 bungalows, waarvoor de
belangstelling momenteel zeer groot
is, semi-permanent bewoond kunnen
worden.
Het recreatieplar wordt onder
scheiden in drie gedeelten: a. een
bungalowpark, b een dagrecreatie
terrein, met een open zwembad, en
e. een caravan- en kampeerterrein
Het hele gebied dat een oppervlakte
heeft van ruim 17 ha ligt ten noorden
van de kreek ,,De Vogel". Alle gron
den zijn reeds in eigendom van de
gemeente. De wateroppervlakte be
draagt circa 14 ha Het vorig winter
seizoen is men begonnen met de uit
voering van het cultuurtechnisch
werk (grondwerk, zoals egaliseren
etc.) in a.c.w.-verband (aanvullend
werk).
Wat de aanieg van de onderdelen
b. en c. betreft wil de ruilverkave
ling Stoppeldijk deze alsnog voor
haar rekening nemen. Het gaat hi.erbij
om de aanleg van wegen, riolering,
etc. Van deze ziide w'! men een sub
sidie geven tot ruim 60 procent van
de kosten Voordien evenwei moet
het cultuurtechnisch werk beëindigd
zijn Dit is niet mogelijk in het hui
dige tempo. De a.c.w heeft inmiddels
goedgekeurd, dat dit werk wordt om
gezet in z.g. half-duurwerk (machi
naal) In de eerste helft nog van dit
jaar kan de uitvoering op deze wijze
plaatsvinden Hierop aansluitend zal
de ruilverkaveling de rest op zich ne
men. Zo is het mogelijk, dat nog dit
jaar het hele plan kan worden gerea
liseerd.
Voor de gemeente blijft een finan
ciering van drie ton Het bungalow
park staat hier los van Daarom zal
een vaste geldlening moeten worden
afgesloten via Den Haag. Momenteel
wordt hard gewerkt om deze te ver
krijgen. Wordt geen lening verstrekt,
dan verliesl de gemeente de kans
om het werk uitgevoerc te krijgen in
ruiiverkavelingsverb nd (63 procent
subsidie). Uiteraard zal de cultuur
technische uienst nog zijn fiat aan de
ze uitvoering moeten geven. Bij Eco
nomische Zaken in Den Haag is in
tussen nog geen subsidieverzoek in
gediend.
Beide onderdelen, zowel b. als c.
zuilen door de gemeente worden ge
ëxploiteerd. Het kampeerterrein en
caravanterrein zullen een oppervlakte
beslaan van 6 ha. Ongeveer 50 een
heden per ha zullen geplaatst kun
nen worden. Voorzien wordt ook in
een toiletgebouw Ook op het dag- en
recreatieterrein zal een dergelijk ge
bouw komen Bovendien wordt ge
dacht aan de bouw van een restau
rant. Op het dagrecreatieterrein
wordt een tegelterras aangelegd en
een kleuterbad van 10 bij 10 meter.
Het ligt in ,de bedoeling om dit ter
rein uit te breiden met een zwembad.
Op een speelweide zullen diverse
ipeelwerktuigen worden geplaatst.
Langs het water van De Vogel wordt
een strand aangebracht.
(Van onze correspondent)
MIDDELBURG Op 3 januari tus
sen 10.45 uur en H-35 uur hebben on
bekende daders een brievenbus van
de P.T.T. gelegen aan de Domburg-
schuitvlot in brand gestoken. De
poststukken die in de brievenbus la
gen zijn alle geheel of gedeeltelijk
verbrand. De brand is ontstaan door
dat er in de brievenbus brandende
lucifers zijn gegooid. De politie ver
zoekt eventuele getuigen zich te mel
den op het politiebureau van Middel
burg.
sche activiteiten in Vlissingen-Oost
nog onvoldoende onderkennen.
De moeilijke en trage besluit
vorming over de aanleg van een los-
kade leken de heer Kammeraad Be
paald niet het gevolg van een juist
begrip voor de belangen die hieraan
zijn verbonden. Hij achtte het van
groot belang, dat de verhouding tus
sen het Havenschap en de N.V. Ha
ven van Vlissingen, zo spoedig mo
gelijk wordt geregeld, opdat daarna
het beheer van de havengebieden
op beide Schelde-oevers in één Ha
venschap voor het gehele Wester-
scheldebekken kan worden onderge
bracht.
T-- „Het moet mij van het jart",
aldus de voorzitter van de Kamer,
„dat de regering bij dit soort van
zeer delicate vestigingen (hij doelde
hierbij op de aiuminiumfabriek Pe
chiney - red.) zich in het verleden
te veel heeft vastgelegd, of dat zij
zich toen te veel heeft laten beïnvloe
den door omstandigheden van het
moment. Het openhouden van de
vrijwel unieke ontwikkelingmogelijk
heden aan onze zeekust vereist toch
de eerste zorg en aandacht. Tot nu
toe kan ik de gang van zaken bij
deze vestigingsaanvrage waarderen
noch begrijpen", merkte hij op. Ove
rigens achtte de heer Kammeraad
het gelukkig dat de Pechiney-kwes-
tie nog niet geheel verloren is.
Er zijn in Zeeland reeds belang
rijke investeringen gedaan. Deze zul
len echter onvoldoende rendement
afwerpen, indien volgende vestigin
gen niet met zeer veel begrip voor
hun betekenis in groter verband,
met kracht worden bevorderd.
Hoe denkt de overheid over het
project voor een achterwaartse bin-
nenvaartweg van het Sloe-gebied?"
zo vroeg de voorzitter. Dit project
wordt wel in de toelichting op het
ontwerpstreekplan voor midden-Zee
land genoemd, maai" het komt niet
als aanduiding op de kaart voor.
Dit schept onzekerheid en het maakt
een ongunstige indruk op de buiten
wereld.
De Volkeraksluizen zijn al ge
ruime tijd in gebruik, maar de
schepen moeten nog steeds vrij lang
wachten voordat zij geschut kunnen
worden.
Een belangwekkende „achter
waartse verbinding" voor het haven
en industriegebied van Vlissingen-
Oost, noemde de K.v.K.-voorzitter
een systeem van pijpleidingen voor
het transport van produkter van de
petrochemische ondernemingen.
Dat de Zeelandbrug nu nog niet
rendabel geëxploiteerd kan worden,
achtte de heer Kammeraad geen
ramp. Ais de aansluitende verbindin
gen in Zuid-Holland verbeterd zul
len zijn, zal de route in aantrek
kelijkheid winnen, mede door de nog
grotere tijdwinst die dan behaald
kan worden.
De minister van Verkeer en Wa
terstaat wil het de beroepsgoederen-
vervoerders blijkbaar goed inpren
ten, dat de Westerschelde ons niet
alleen goede kansen biedt, maar ons
ook economisch nadeel kan bezor
gen, zo stelde de voorzitter onder
hilariteit vast. Hij noemde de ver
hoging van de veertarieven, afge
dwongen door vermindering van de
rijksbijdrage aan de verenexploitatie
„een aangelegenheid met een nare
smaak", speciaal door de motive
ring van minister Bakker, dat de
vermindering van de rijksbijdrage
een belangrijk aspect van de begro
ting van Verkeer en Waterstaat zou
zijn. „Het bedrag waar het om
gaat", aldus de voorzitter van de Ka
mer, „bedraagt 5 procent van de
provinciale begroting, maar op de
begroting van Verkeer en Water
staat voor dit jaar is het niet veel
meer dan één pro mille!
Het veer Vlissingen Breskens
zal weldra niet meer kunnen voor
zien in het oplopend vervoersaan
bod. „Het wordt tijd om nu ook
voor dit veer een dubbeldekker te
bestellen", zo zei de heer Kamme
raad. Deze uitbreiding van varende
capaciteit beschouwde hij als drin
gender dan de aanleg van een nieu
we veerhaven ten oosten van de
huidge.
Er wordt, ook door de Kamer
van Koophandel, smartelijk gewacht
op het ogenblik dat het tracé voor
de vaste oeververbinding tussen Z.-
Beveland en Zeeuwsch-Vlaanderen
zal zijn vastgesteld. Pas als daar
over zekerheid bestaat, kan men
met verdere onderzoekingen en voor
bereidingen voortgang maken.
De belangstelling voor een een
voudig vliegveld (b.v. in het Noord-
Sloe) is duidelijk groeiende.
Over de werkgelegenheid in het
district liet de voorzitter zich gema
tigd optimistisch uit. Een beduidend
aantal ondernemingen kampt met 'n
tekort aan arbeidskrachten. Het
gaat hierbij om bepaalde groepen ge
schoolden. De heer Kammeraad
achtte het mogelijk dat door enige
coördinatie en door gerichte wer
vingsacties in Zuid-Nederland, re
sultaten kunnen worden geboekt.
Een laatste wens: Verbetering van
het onderzoek naar de toekomstige
behoefte aan geschoolde arbeid en
de voorlichting hierover.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG „De provincie'
heeft ons een hand toegestoken
met 20.000 gulden erin. Als wij!
die hand willen „drukken" zul
len we in de andere hand ook
20.000 gulden moeten hebben. Die
zullen van het bedrijfsleven moe
ten komen. Dat is de voorwaarde
van de provincie". Directeur J.
de Regt van de Provinciale
Zeeuwse Vereniging voor Vreem
delingenverkeer, zit om dat geld
te springen om het zo snel
mogelijk weer uit te geven. Zijn
vurigste wensen zijn nieuwe of
betere behuizing voor zijn bureau
en uitbreiding van het personeel.
De provinciale VVV Iaat er trou
wens geen gras over groeien. Op 15
januari zal het dagelijks bestuur aan
het algemeen bestuur voorstellen om
een commissie in te stellen, die tot
taak zal krijgen de wegen aan te wij
zen waarlangs de 20.000 gulden van
het bedrijfsleven kan worden verkre
gen.
„Eigenlijk is er in die laatste staten
vergadering een wonder gebeurd", zo
meent de heer De Regt. We krijgen
van de provincie een vaste subsidie
van 35.000 gulden en een variabele
subsidie en daar gaat het ons nu
om in het tekort tot een maximum
van 20.000 gulden. Op onze begroting
voor 1968 is een tekort geraamd van
bijna 37.000 gulden. Trouwens als we
hier aan de Lange Giststraat in Mid
delburg blijven zitten zullen we altijd
nog met een tekort van 13.000 gulden
blijven zitten. Hèt probleem is, dat
het bedrijfsleven de 20.000 gulden zal
moeten opbrengen.
De heer De Regt ziet het liefst, dat
de provincie de twintig mille ter be
schikking stelt zonder voorafgaande
voorwaarden of genoegen had geno
men met een toezegging van de pro
vinciale VVV, dat getracht zou worden
de inkomsten van particuliere zijde
zoveel mogelijk te verhogen; vraagt
zich af of het bedrijfsleven wel zo
weinig bijdraagt als hier en daar be
weerd wordt.
In totaal zijn er in Zeeland 36 VVV's
die elk op hun manier gelden innen.
Enige lijn is er overigens wel in te
bespeuren. De VVV's worden globaal
verdeeld in „aan of nabij de kust" en
„in het binnenland". De verenigingen
in het binnenland dragen één achtste
aan de provinciale vereniging af, die
aan de kust 21 cent per jaar per bed
van een aangesloten hotelbedrijf en 8
cent per plaats van een bij de plaatse
lijke VVV aangesloten kampeerbe-
drijf enz.
Directeur De Regt is pessimistisch
wanneer hij denkt de vereiste 20.000
gulden via een verhoging van deze
bijdragen binnen te krijgen.
Als enige mogelijkheid ziet de heer
De Regt, dat het bedrijfsleven vrij
willig tot een hogere bijdrage zou
besluiten. Op dit punt heeft rij al po
sitieve geluiden gehoord, o.m. van de
Zeeuwse afdeling van de Horecaf.
Zoals gezegd is de heer De Regt be
paald niet ontevreden met hetgeen nu
al door het bedrijfsleven wordt ge
daan. Per jaar betalen de hotelhou
ders, campinghouders enz. in totaal
een bedrag van 150.000 gulden aan
contributies. Daar komen nog een
45.000 gulden bij, die zij spenderen
aan advertenties enz. De, overheid
rijk, provincie en gemeenten stel
len daar een bedrag van 80.000 gulden
aan subsidies tegenover. Dat is nog
niet de helft van hetgeen uit particu
liere bron, rond twee ton, komt.
Het bedrijfsleven doet natuurlijk
nog veel meer aan „promotion". Er
komt naar schatting een totale bij
drage uit 'deze hoek wel van een half
miljoen gulden per jaar.
Ofschoon dit een niet gering bedrag
is, naar de mening van de heer De
Regt is zeker de vraag gewettigd of
deze particuliere bijdrage hoog ge
noeg kan worden genoemd in verge
lijking met hetgeen in de provincie
door het toerisme in totaal in het laa
tje komt. Naar ruwe schatting moet
dat thans honderd miljoen gulden per
jaar belopen. Volgens sommigen is
die schatting overigens nog aan de
zeer lage kant. Daarbij is de VVV in
Sluis, die meent dat er alleen al in
die plaats per jaar 'n bedrag van vijf
miljoen gulden wordt ontvangen. Dan
is zo'n half miljoen voor de „verkoop
van het produkt" niet bepaald aan de
hoge kant.
Hij zou de zakenlieden en andere
ondernemers de slogan willen voor
houden: „Er is geen gulden beter be
steed dan aan de VVV". Naar de me
ning van directeur De Regt moet de
zakenman zijn financiële medewer
king dan ook niet zien als een con
tributie maar als een wezenlijk deel
van het budget van zijn bedrijf.
Hoe het ook zij, de 20.000 gulden
moeten er komen, „anders staan we
voor het provinciaal bestuur in ons
blootje", aldus directeur De Regt.
Een mogelijkheid om althans een
aanloop tot het begeerde bedrag te
krijgen ziet hij overigens nog in het
instituut der „bijzondere leden" (Ge
wone leden zijn de plaatselijke
VVV's).
Bijzondere leden mét stemrecht
moeten 1000 gulden per jaar betalen,
bijzondere leden zonder stemrecht
kunnen zich voor 100 gulden per jaar
aansluiten.
Directeur De Regt trekt een be
zorgde rimpel in het voorhoofd als hij
het over de huidige ontwikkeling van
het toerisme in Nederland heeft.
Hij heeft voor zich op zijn bureau
een folder van een grote luchtvaart
maatschappij. Die biedt een volledig
verzorgde vakantie van vijftien dagen
aan, aan niets minder dan de Costa
del Sol voor rond vijfhonderd gulden.
„Hier aan de Zeeuwse kust zijn ge
noeg verhuurders, die voor een zo
merhuisje zo'n driehonderd vijftig
gulden per week vragen" verzucht de
heer de Regt. Men moet Zeeland ais
„aantrekkelijk" verkopen, maar dan
moet het dat ook zijn.
De westelijke ontsluitingsweg, die
ten aanzien van het havengebied an
nex industrieterrein van Goes zijn
naam volledig waar maakt, is van
daag voor het verkeer opengesteld
(Zie foto).
Met de aanleg van deze weg ls in
oktober 1965 begonnen. In februari
1967 was het eerste gedeelte, waar
in als kunstwerk een brug voorkomt,
gereed. Eveneens in februari 1967
werd met de aanleg van het tweede
gedeelte begonnen, dat nu voltooid
is. De ontsluitingsweg, die 1421 me
ter langs is, geeft 't haven- en indu
strieterrein 'n aan de eisen des tijds
aangepaste verbinding met de rijks
weg.
De opening van de westelijke ont
sluitingsweg geschiedde zonder cere
monieel. (Zie ook: In gesprek met)
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG De enige Die-
selmotorenfabriek die Zeeland rijk
is (Snit en Bolnes te Zierikzee)
heeft in het afgelopen jaar een
onderbezette orderportefeuille gehad
Bovendien moest af en toe genoegen
worden genomen met prijzen die
minder lonend waren. Do dieselmo-
torenfabriek heeft voor 1968 echter
hoopvolle verwachtingen. Men is
begonnen met de bouw van motoren
met een vergroot vermogen, name
lijk van 220 pk per cilinder.
HET haven- en industrieterrein van
Goes ligt sinds vandaag niet langer
als een soort eiland van bedrijvigheid
in moeilijk bereikbare verten. Met het
gereedkomen van de westelijke ont
sluitingsweg is het haven- en indu
strieterrein „aangesloten" op de Zuid-
bevelandse hoofdverkeersader. Van
niet minder belang is de spoorweg die
Gemeentewerken van Goes hebben
laten aanleggen en die eveneens het
haven- en industrieterrein van een
betere „bloedsomloop' verzekert.
DE directeur van Gemeentewerken-
Goes, de heer W. A. van Bochove: „Al
is dit maar een betrekkelijk korte en
smalle weg, toch zijn er jaren ge
moeid geweest met de voorbereidin
gen ervoor. Toen ik in 1963 als ad
junct-directeur van Gemeentewerken
in functie kwam, lagen daar de plan
nen al voor een systeem van ontslui
tingswegen. Maar we wisten toen nog
niet hoe het plan er tenslotte in bij
zonderheden uit zo konten te zien. De
„papieren fase" heeft jaren geduurd.
DEZE westelijke ontsluitingsroutes, be
staande uit de nieuwe weg en een
spoorlijn, vormen eigenlijk slechts een
deel van een groter plan, dat behelst:
het binnen eikaars bereik brengen
uan de twee excentrisch, gelegen in
dustrieterreinen van Goes. Er staat
al een „oostelijke ontsluitingsweg" in
stippellijntjes op de kaart, maar de
aanleg van dat deel van „een indu
striële ringbaan" is nog verre toe
komstmuziek. Totdusverre hebben
we, tot bij de Kroon toe, nul op re
kest gekregen, maar we kunnen er
wel op vertrouwen, dat de naaste toe
komst ons nieuwe argumenten in de
hand zal spelen, om tóch die hele
rondvqeg te kunnen voltooien. Als
over een jaar of vijf rijksweg 58 ver
legd is, krijgt de oosielijke ontslui
tingsweg een totaal andere functie.
MAAR er openbaart zich een nog veel
weidser perspectief, waarmee de ver-
keerscommissie zich op het ogenblik
bezighoudt. Deze commissie licht o.a.
de wegenstructuur rond Goes door en
let daarbij op het plan van de provin
cie om dwars door Zuid-Beveland,
iets beoosten Goes, een grote noord
zuid-verbinding aan te leggen. Deze
noord-zuid-route nu, is onmogelijk
!os te denken van ontwikkelingen die
in het West-Europa van morgen zul
len optreden.
IN die grote zogenaamde ruitpatronen,
waarin een markante lijn gevormd
zal worden door een toekomstige Ka
naaltunnel, heeft de „kleine ruit" van
het wegenstelsel rondom Goes een
niet weg te denken, centrale functie.
Wie verbindingslijnen over de land
kaart trekt en zo de verschillende
Europese economische centra met
elkaar verbindt, die treft op het punt
waar bijna alle lijnen elkaar kruisen
het Deltagebied aanDe „Goese
ruit" hangt centraal in de Delta-
ruit en deze op zijn beurt in die veel
grotere, Europese ruit en dat plaatst
ons in een heel bijzondere positie. Wat
Goes in een niet eens zo verre toe
komst zal beleven, daarvan kunnen
we nu zelfs nog niet dromen. Het
plaatst in elk geval zo'n korte, 'nieu
we weg wel in een weidser perspec
tief."
DE HELD Die OW9
VAN DESSB8DEDESS t>
DALTON WSB8T
VSSLOST
Den Bosch, Schapenmarkt 17 Tel. 04100-39125
Breda Eihdstraat 14 Tel. 01600-31.066,.
Tilburg Heuvelstraat 44 Tel. 04250-31620
perr.Bosch,Schapenmarl<tl7 Tel. 04100-39125
BredirV' V;- Eihdstratit 1+ T€l.»0160tóibtë
Tïlhiircr - U-....„I,.AA
Heuvelstraat 44 Tel. 04250-31620