Ook de Turken in ons land vierden gisteren feest Benzinewagen blijft koning van de weg Vonnis van Duits rapport: levenslang leren REL „BAY GELURAN 'NUSM Wanordèlij Den Haag Zuid-Af rika waarschuwt Wilson VERBRANDINGSMOTOR AL IN EERSTE RACE SUPERIEUR Ondanks kortere, praktische opleidingen SMIDJE VERHOLEN tmi Zwaarbevochte zege van Manchester U. GEEN KANS VOOR ELEKTRISCHE AUTO Ramadan-feest in Dongen en Tilburg Afgevallen Dag en nacht servicedienst pn I -©EREN I TEKMELZEN Dagblad De Stem Familiefeest Gewicht en prijs Abop wil af van stakingsverbod Geen hulp Onomstreden koning Nimmer concurrentie KWALITEIT VANDAAG MORGEN Het geheia van de Marinebasis als sto tiAötJLAe tit ïrttM VAN OtNSDAG 1 JANUARI 1968 (Van een onzer verslaggevers) DONGEN/TILBURG In het gehele land vierden gisteren mohammedaanse gastarbeiders het grote Ramadanfeest, het einde van 30 dagen vasten. ,,Deze wordt in de Islamitische landen streng nageleefd", verzekerde ons een der Turken die in het gebouw het Heem te Dongen 's morgens eerst een gebeds bijeenkomst hadden, en vervolgens een koffiemaaltijd aangebeden kregen. On geveer 70 Turkse gastarbeiders wensten elkaar daar veel geluk in het nieuwe jaar. Bay geluran 'nus kudler olsun". De viering werd gehouden onder aus piciën van de stichting regionale bij stand buitenlandse arbeiders in Midden- Brabant. Er waren echter niet alleen Turken. Het plaatselijk comité van ge noemde stichting en dames van het vrouwengilde deden hun best het de gasten zoveel mogelijk naar hun zin te maken. Het Ramadan, ook wel Seker Bayrami genoemd (Suikerfeest), duurt in Turkije drie dagen. Het komt uiter lijk overeen met onze nieuwjaarsdag. Ook in Turkije zoeken de families elk aar op, en wensen elkaar het beste. Voor de middenstand zijn het daar eveneens hoogtijdagen. Per traditie geeft men elkaar allerlei soorten suiker- en snoep goed, zoals bonbons. De eerste dag van het jaar heeft er een sterk godsdienstig karakter. Voor de in Nederland werkende Turken be gon de vasten van 2 op 3 december op (ADVERTENTIE) Veiligheid in uw hujs Op al uw gasapparaten J. A. H. v. HOEFLAKEN N.V. Axel Tel. 01155-625 Middelburg Tel. 01180 - 2883 Kerstboomverbranding. Evenals vorige jaren zal woensdag gelegenheid worden gegeven de kerstbomen naar een braakliggend stuk grond aan de Bellamystraat te brengen om te ver branden. Deze kerstboomverbranding wordt georganiseerd door het "Wieier- comité Terneuzen in samenwerking met het Actiecomité Terneuzen. De kerst bomen kunnen vanaf 14.00 uur worden „ingeleverd". De kinderen, die kerst bomen brengen krijgen een gratis lot waarmee zij mooie prijzen kunnen win nen. De trekking heeft tijdens de ver branding van de kerstbomen 's avonds om 7.00 uur plaats. Kloosterzande Cursus Veilig Verkeer. Voor de tweede maal in deze winter zal het bestuur van de Bond voor Veilig Ver keer te Kloosterzande in de zaal van hotel Van Leuven een verkeerscursus organiseren. De eerste les zal gegeven worden op donderdag 18 januari om 19.30 'uur. Opgave voor deelname kan geschieden bij de voorzitter de heer F de Waal, Julianastraat 22 en bij de in structeurs A. van de Broeke, Beatrix- straat 37 en J. Rombout, Beatrixstraat 12 te Kloosterzande. Dagblad voor Zeeland KANTOREN: Steenstraat 14, Hulst, tel. 01140 - 2377. Klokstraat 1 Goes, tel. 01100 - 6252. EXPLOITATIE ADV.: L. K. M. de Jong, Breitnerstraat 11, Terneuzen, tel. 01150 - 4281. Th. de Bakker, Potgieterstraat 3, Terneuzen, tel. 01150 - 2601. M. Bogers, Nieuwstraat 41, Oostburg, tel. 01170 - 2893. C. Menu, Klokstraat 1, Goes, tel. 01100 - 6252. REDACTIE: A. Koopman, Klokstraat 1, Goes, tel. 01100 - 6252. J. Hüsken, Breitnerstraat 81, Terneuzen, tel. 01150 - 3296. J. Robesin, Kijkuit 18 - 20, Axel, tel. 01140 - 2005. Ch. Schets, Kromme Weele 4, Middel burg. Mej. S. Maaskant, Singelstraat 17, Goes, tel. 01100 - 5689. een tijdstip dat door de Turkse ambas sade bekend werd gemaakt. Dagelijks, vanaf dat uur tot zonsondergang, mocht daarna niets gegeten worden. Een tijdens de koffiemaaltijd aan een puntboterham met muisjes .glippende" gastarbeider, legde ons uit„De vas ten wil de mensen leren geduld te heb. ben. Als je niets hebt mag je zomaar niet gaan stelen. Je moet wachten, hon gerlijden desnoods. En zo is het met veel dingen. Dit is de boodschap van de Ramadan. Maar er is nog iets. Wach ten is goed voor je gezondheid. Ook daar is de Ramadan voor bedoeld. Na 30 dagen ben je wel enkele ponden af gevallen". Evenals verrassend veel van zijn collega's praat hij zeer verstaan baar Nederlands. Uit het gesprek viel op te maken dat de vasten streng in acht wordt ge nomen. „Alleen zieken krijgen onthef fing, maar zij moeten het goedmaken", zeiden twee, drie gastarbeiders tegelijk. Is men een lange periode ziek dan is men verplicht even zovele dagen een arm gezin van de nodige maaltijden te voorzien. Volgens het mohammedaanse geloof dient de ziel tijdens de Ramadan tot rust te komen. Het is volgens de Is lam zo dat gedurende de vastentijd de folteringen in de hel worden stopgezet om ook de verdoemden tot bezinning te laten komen. Over de hel spreken zij overigens met dezelfde „afschuw" als wij in het westen. Typerend voor de goede geest was het feit dat na de koffiemaaltijd een groot aantal Dongenaren de aanwezigen kwamen feliciteren. Heel wat buren van gastarbeiders, collega's, vertegenwoor digers uit het bedrijfsleven en afgevaar digden van plaatselijke NKV-afdelingen wensten de buitenlanders geluk. Onder hen waren veel bloedverwan ten. Broers, neven, zwagers, die in ver schillende plaatsen werken. Zij zaten allen bij elkaar aan een tafeltje. Ver van huis was op die manier nog een klein familiefeest. Aan het bingospel na de koffiemaal tijd waren leuke prijzen verbonden door de bedrijven en plaatselijke middenstand bijeengebracht, 's Avonds vulden Tur ken uit geheel Midden-Brabant de gro te zaal van de Tilburgse stadsschouw burg waar zij keken naar een geheel Turks programma van muziek en dans. Tot de genodigden behoorde de Turkse ambassadeur in Nederland Adnan Toy- gar. Hij wenste zijn landgenoten een ge lukkig nieuwjaar toe, en dankte de Ne derlanders, in het bijzonder de heer A. van Bommel uit Dongen, voorzitter van de stichting regionale bijstand voor bui tenlandse gastarbeiders, voor de orga nisatie van dit Nederlandse" Rama danfeest. Voorts spoorde hij de Turkse gastarbeiders aan hard te werken. „Ie dereen kijkt naar jullie", zo zei de am bassadeur. LONDEN (ANP) Een produktie van drie doelpunten in zeventien minu ten heeft Mancheeter United een zwaar bevochten 3-2 zege opgeleverd tegen Wolverhampton Wanderers, dat reeds na een halve minuut de score had ge opend. Pas één minuut na rust scoorde Bobby Charlton de gelijkmaker. Dat was het sein voor een serie verwoede aanvallen, die resulteerden in goals van John Aston en Brian Kidd. In de laatste minuten bracht Mike Bailey de achterstand tot 3-2 terug. Manchester heeft thans de leiding met 35 punten uit 24 wedstrijden voor Liver pool dat'door een 1-0 zege op Coventry op 32 punten kwam. Leeds United, dat Sheffield Wednesday met 3-2 ver sloeg nam de derde plaats over van de plaatsgenoot van de leiders: Manches ter City, dat op eigen terrein met 2-0 verloor van West Bromwich Albion. Leeds heeft 31 punten én Manchester City 30 pnt. De uitslagen luiden: ArsenalChelsea 1-1; Burnley—Evertom 2-1; Fulham Tottenham Hotspur 1-2; Leeds United Sheffield Wednesday 3-2; Leicester City—West Ham United 2-4; Liverpool- Coventry City 1-0; Manchester City- West Bromwich Albion 0-2; Sheffield UnitedSouthampton 4-1; Stoke City Nottingham Forest 1-3; Sunderland Newcastle United 3-3; Wolverhampton WanderersManchester United 2-3. MADRID De uitslagen van de voor .de Spaanse competitie gespeelde wed strijden Malaga—Pontevedra 3-1; Real Sociedad—Elche 5-0; EspamolSabadell 3-1; Atletico MadridValencia 0-0; Las Pa: lm asReal Madrid 22; Atletico Bilbao—Betis 8-0; SevillaBarcelona 2-1; ZaragozaCordova 3-0. Atletico Madrid heeft de leiding met 19 punten. Barcelona, Real Madrid en Las Palmas delen de tweede plaats met één punt achterstand. ROME De uitslagen van de wed strijden gespeeld voor de Italiaanse competitie luidenAtalanta, Bergamo Spal Ferrare 1-0; Fiorentina Florence- Mantua 20; Juveütus TurijnInterna tionale Milaan 3-2; Lanerossi Vieenza— SampdOria Genua 0-0; A. C. Milaan Bologna 4-2; NapelsA.S. Turijn 2-2; A S RomeBrescia 2-0; VareseCag- liari 2-1. Na dertien competitiedagen luidt de stand: 1. A C Milaan 19 pnt; 2/3 A S Rome en Varese 16; 4 Napels, Fioren tina en Juventus 15; 7 Cagliari en In ternationale Milaan beide 14.pnt. LISSABON Benfica is in de Por tugese competitie ingehaald door F C Porto. Benfica verloor met 3-1 van stad genoot Sporting, terwijl Porto op eigen terrein met 3-2 zegevierde over Bar- reirense. Benfica en F C Porto hebben thans 18 punten uit 11 wedstrijden. Derde staat Sporting met 17 punten. De uitslagen zijnVarzim—Guima- raes 0-1; F C PortoBanreirense 3-2; SpotrtingBenfica 3-1; AcademicaSe- tubai 3-0: SanjoanenseBeienenses 1-1; CUF—Leixoes 1-1; Braga—Tirsense 3-0. (Van een onzer redacteuren) BREDA Op de eerste novemberdag van het jaar 1895 werd de eerste automobielwedstrijd in Amerika gehouden. Van de zes star tende wagens, hadden er vier benzinemotoren en de andere twee electromotoren. Winnaar werd de Duryea van de gelijknamige broers uit Springfield. De wagen bleef tweemaal staan, maar reed de 70 km toch in tien uur en 23 minuten. De beide electrische wa gens haalden de eindstreep niet. Het is goed hieraan te denken, als men leest, dat het nu hetzelfde Amerika is, waar de automobiel met verbrandingsmotor zijn .grootste triomfen vierde, dat overstroomd wordt met berichten over electrische tractie. benzine kan men in enkele minuten overal tanken. Niettemin moet worden toegegeven, dat de elektrische wagens met batterijen in de loop der jaren belangrijk zfjn verbeterd. De energie capaciteit van fle batterij per kg ge wicht is in de afgelopen veertig ja ren verdubbeld. Dat is een van de oor zaken dat men betrekkelijk veel elek trische bestelwagens ziet. Die rijden hun dagelijkse routes en worden des nachts in hun garage bijgeladen. In fabrieken ziet men veel elektrische vorkheftrucks. Als men de toekomst van de elektrishe wagen wil beoor delen, moet men uitgaan van de hui dige stand. Als men enige hoop wil koesteren dat er omstreeks 1975 een elektrische automobiel in produktie is, ongeveer overeenkomend met wat de hedendaagse auto met verbrandings motor doet in elk opzicht, dan zouden de prototypen nu al moeten rijden. Zoals de situatie nu is zal er bin nen afzienbare tijd geen elektrische auto worden gerealiseerd, die ook maar in de verste verten kan worden vergeleken met de benzine-automobiel. De grote kracht van de automobiel met benzinemotor was de onbeperkte vrijheid van gaspedaal en stuurwiel die hij bood. De grote handicap van de elektrische auto zijn en blijven de batterijen, ondanks de zilver-zinkbat- terijen van General Motors bijvoor beeld. De jaarlijkse zilvërproduktie in de hele wereld zou voldoende zijn voor de vervaardiging van120.000 wa gens van dit type en als men de hele retooling daarmee moet verrekenen, is het plan economisch niet verant woord. De grote rel tegen de benzinemo tor in Amerika begon in de vijfti ger jaren, toen dr. A. J. Haagen- Smit in Californië bewees, dat be paalde bestanddelen in de uitlaatgas sen van automotoren chemisch rea geerden op zonlicht en „smog" vorm den, de gevaarlijke, verstikkende^ gele nevel, die o.m. Los Angeles teistert. Inmiddels Is uit dit relletje een grote rel gegroeid met de nodige commis sies van onderzoek in Congres en Se naat, terwijl diverse ministeries hun eigen onderzoekingen doen en opge wonden ingezonden-stukken-schrijvèrs een algeheel verbod van verbran dingsmotoren eisen. De auto is er in Amerika ook al lang aan gewend van alles de schuld te moeten krijgen In het begin van deze eeuw, toen de verbrandingsmotor nog een felle strijd streed met stoom en elektriciteit, werden in het meest vrije land ter wereld de eerste wetten uitgevaardigd, die het bestaan van de automobiel bedreigden. In en kele jaren tijd wist de auto zich in Amerika populair te maken, ondanks het verzet tegen voertuigen met ben zinemotoren zoals de auto in zijn pril le tijd was. De oorzaak lag voor de hand: de wagen startte direct, de brandstof was goedkoop en overal te koop en iedereen, die een auto zag, wiilde er een hebben. En dat kón, nadat de massaproduktie de auto goed koop gemaakt had. De stoomwagen wist zich nog enkele jaren te handha ven, de elektrische auto verloor de strijd meteen, voornamelijk als gevolg van haar gewicht. Een Detroit Electric, toen een van de meest populaire elektrische wagens woog 2700 kg, een 1912 Model T-Ford toerwagen woog er slechts 700. Het gewicht vormt nog altijd de grote han dicap voor de ontwikkeling van de elektrische auto. Weinig voertuigen heben zo'n goede verhouding van pk en gewicht als de auto met verbrandings motor. Een tank gevuld met ongeveer 45 kg benzine geeft ongeveer hetzelfde aantal km als batterijen gevuld met lood en zuur, met een gezamenlijk gewicht van 2250 kg. Het herladen van de batterijen vergt enkele uren, DEN HAAG (ANP) Tot de be langrijkste besluiten, die het congres van die Algemene Bond van Ouderwij zend Personeel (Abop) zaterdag geno men heeft, behoort het voorstel om te komen tot een periodieke, bijvoorbeeld tweejaarlijkse, keuring van onderwijs krachten, die ouder dan 55 jaar zijn; verder wil de Abop de wenselijkheid onderzoeken van een gecoördineerde benadering van de seksuele opvoeding toepasselijk voor alle vormen van voort gezet onderwijs maar ook voor het ba sisonderwijs. Tenslotte zal de Abop het discriminerde stakingsverbod voor ambtenaren nogmaals binnen het alge meen comité overheidspersoneel aan de orde stellen. Volgens het congres blijkt meer en meer, dat in het georganiseerd overleg de werknemersbond slechts gehoord worden en de werkgever i.e. de over heid, toch haar eigen weg gaat. Voor een juiste onderhandelingspositie moet er de mogelijkheid bestaan om nee te kunnen zeggen en dit neen ook metter daad waar te kunnen maken door een staking. Ford werkt met een sodium-zwavel systeem, dat economisch veel be looft, echter voortdurend op een tem peratuur van plm. 220 graden Celsius moet worden gehouden. Men heeft ge dacht hulp van de ruimtevaarttech niek te krjjgen, toen hier een systeem werd ontwikkeld, dat met behulp van een platina katalysator uit waterstof en zuurstof water vormt met een zwakke elektrische stroom als winst. De brandstofcel van de Gemini woog 180 kg en gaf 1 KW, wat neerkomt op een en eenderde pk en bevatte voèr dertigduizend gulden aan platina. Er zijn zoveel „ja-maar's" verbon den aan de elektrische auto, dat deze FOTO BOVEN Een van de eerste succesvolle benzinewagens van Ford, de K- Ford. Dit model werd gebouwd in 1906. nauwelijks een kans heeft. En die .:ans wordt steeds kleiner omdat men nu veel doet om de verbrandingsmo tor nog verder te verboteren. In Ame rika moeten sedert 1961 alle nieuwe automobielen zijn voorzien van een apparaat om de uitlaatgassen te ver delgen. Een van de belangrijkste pun ten hierbij, is het ontsnappen van een brandstof-luchtmengsel via het carter, Een tweede bron is onverbrande brandstof in de uitlaat. Men heeft dit kunnen opvangen, door wijzigingen in de motor zelf en door diverse syste men die koolwaterstoffen in het uit laatsysteem zelf verbranden. Een andere factor is die van ver dampende brandstof uit het brandstof- systeem, een probleem, dat technisch kan worden opgelost. Koolmonoxyde en stikstofoxdèn vormen twee ande re onaangename bijkomstigheden; de wetenschap van de thermodynamica houdt zich met dit probleem bezig, by welhaast elke grote aardoliemaat- schappij. De tyd ia allang voorbij, dat men al biy was dat de motor liep, zonder dat iemand zich erom bekommerde wat er uit de uitlaat kwam. Daar is de laatste jaren een zeer grote verandering in gekomen De laatste jaren beschikt nen ov,er apparaten om uitlaatgassen te ana lyseren, zoals men voordien riiet ken de. Motorbrandstoffen en smeermidde len van hoge kwaliteit met toevoegin gen die onverbrande resten in de ver brandingskamers moeten tegengaan, zijn in ontwikkeling. Met behulp van nabranders en katalytische omvor mers, kan men nu al 85 pet. van de stikstof-oxyden vernietigen. Deskundi gen menen, dat het binnenkort moge lijk moet zijn, een produktiemodel te maken van een automotor (zoals nu al in laboratoria geschiedt) waarvan de uitlaatgassen maar 10 pet. van de schadelijke bestanddelen bevatten van de hedendaagse nieuwe automobiel. Verbeteringen van een dergelijke om vang zullen niet alleen de luchtver vuiling in belangrijke mate tegengaan, maar ook de toekomst van de auto mobiel helpen verzekeren. In twintig jaar tijd zal de re search al zover zijn gevorderd, dat het percentage tot minder dan 1 pet. zal zijn teruggebracht. Misschien heeft de elektrische auto dan wel een bescheiden toekomst, maar de automobiel met verbrandingsmotor zal daar nimmer enige ernstige concur rentie van gaan ondervinden. Dat soort auto's is voorbestemd de onomstreden koning van de weg te blijven BONN De Duitse bondsregering heeft onlangs een „rapport over de stand van zaken op het gebied van de onderwijs-politiek gepubli ceerd. Dit rapport en het erbij behorende onderzoek werd drie jaar geleden door het parlement geëist. Het is duidelijk, dat een dergelijke beschrijving van de huidige ontwikkeling gekoppeld aan een goed gefundeerde prognose niet zomaar kon worden opgesteld. Daarbij komt nog, dat de bondsregering dit rapport alleen maar in samen werking met de elf verschillende deelstaten tot stand heeft kunnen brengen. Elke deelstaat is namelijk voor zijn eigen onderwijs verant woordelijk. Het rapport houdt zich ook bezig met de stand van zaken in Oost- Duitsland. Bovendien wordt er inge gaan op de schoolsystemen en be roepsopleidingen in landen als Dene marken, Frankrijk, Engeland, Italië, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk en Zweden. In het rapport worden eveneens de mogelijkheden, maar ook de grenzen van een voorspelling bekeken: men moet in dat geval namelijk rekening houden met de economische en socia le veranderingen in de maatschappij. Daarna kan men echter binnen de per ken van de ontwikkeling van de be volking ongeveer voorspellen hoe de toekomst er uit zal zien. Het wördt dan vanzelf duidelijk, dat men het idee van flexibiliteit meer dan dusver zal moeten gaan waarde ren. Vandaag de dag is er nog sprake van starre-onderwijs-methodes, die de opleiding eindeloos rekken. In de toe komst zal men echter kortere, inten sere opleidingsmogelijkheden moeten scheppen. Een dergelijk verkort pro gramma zou een gesloten geheel moe ten vormerf, dat uitsluitend op de prak tijk is gericht. Toch moet tegelijker tijd de mogelijkheid blijven bestaan om eventueel verder te gaan. In prin cipe komt dat neer op een nooit vol tooide opleiding, die zich aan zou kun nen passen aan de snelle veranderin gen in de economie en de maatschap pij. Om het onderwijs-systeem van een dergelijke flexibiliteit te voorzien heeft men het idee van „levenslang leren" naar voren geschoven.- Daarmee doet men afstand van de tot dusver ge bruikelijke opleiding van het zesde tot het 26ste levensjaar. Deze periode zou dus kunnen worden verkort en boven dien afgewisseld kunnen worden door periodes van zuiver praktische aard. De totale opleidingsduur, verdeeld over het hele leven, zal echter eerder toe- dan afnemen. Volgens het rapport van de bondsregering zal de stimu lans voor een dergelijke ontwikkeling van drie kanten tegelijk afkomstig zijn: uit de economie, de particuliere belan gen en tenslotte uit de toename van de democratisering Op alle gebied. Ten opzichte van de economie betekent dit als eerste vereiste: een uiterst hoog kwalificatie-niveau in elk stadium van de opleiding. Als men hier niet de hand aan zou houden, zouden de pres taties sterk achter uit kunnen gaan. Op alle niveau's zal er een hogere ont wikkeling vereist zijn dan tot dus ver. Aanwezige talenten moeten intensiever worden ontwikkeld dan tot nu toe ge beurt. Als men dit principe toepast op de beroepsopleiding, dan vereist dit in de toekomst een voortdurende aanpassing van de opleiding aan de ontwikkelingen in de maatschappij, economie en de techniek. Binnen het kader van particuliere belangen zal moeten blijken, wat voor invloed de vergrote vrije tijd op de ontwikke ling van het onderwijs heeft. Men zal namelijk op velerlei nuttige manieren van de verkregen vrijheid gebruik moe ten i vaken. De tendentie tot democratisering van het bestaan, die tot uitdrukking komt in de grotere zelfstandigheid van de staatsburger, zal de vraag naar exacte politieke informatie ver groten. De politieke opvoeding zal dus een steeds grotere rol spelen. Ingrij pende veranderingen zullen zich niet abrupt, maar eerder zachtjes aan vol trekken. De nodige hervormingen kun nen uiteraard de grenzen van de eco nomie niet te buiten gaan. Ook in de toekomst blijft de onderwijs-politiek on derhevig aan de eisen van de econo mie. Daarbij wordt het aspect van de .rationaliteit steeds belangrijker. Het rapport van de bondsregering kan uiteraard geen alomvattend beeld van de huidige onderwijs-discussie le veren. Er kunnen slechts een aantal kernpunten worden aangegeven. Daar toe behoort bijvoorbeeld de opvoeding voor het schoolgaan Op vrijwillige ba sis. Vervolgens wordt de vraag gesteld of het juist zou zijn om het huidige drietraps-stelsel van de opleidingsme thode lagere school, H.B.S. en gym nasium) te handhaven. Misschien is het verstandiger om verschillende cur sussen in te stellen, die elk hun eigen methode gebruiken. Het rapport wijst er nadrukkelijk op. dat het idee van een „totale school" nog lang niet hel der genoeg is uitgewerkt. Van een vol ledige omwenteling kan op dit mo ment geen sprake zijn Er kunnen hoog stens bepaalde veranderingen in het huidige systeem worden aangebracht. Voorts houdt het rapport zich bezig met vraagstukken als verplicht om" wijs, vrefmde- talen, de vorming van grotere school-eenheden en het feite lijke opleidings-instituut. Ook het pro bleem van de overgang op een, hoger opleidingscentrum komt in het rapport aan de 'órde. De bydrage van de deelstaten toont echter aan hoezeer de ontwikkeling door geografische ligging, regionale structuur, door de geschiedenis en niet in de laatste plaats door de religieuze basis van de verschillende deelstaten wordt beïnvloed. HULST Bioscoopgebouw 20 uur The bridge on the river Kwal KOEWACHT V. J. Thijs 14 uur Bejaardenschieting TERNEUZEN Luxor 20 uur De Viking-koningin, 14 j. MIDDELBURG City 20 uur Samen uit, samen thuis a.l. ANTWERPEN Rex 12, 14, 16, 18, 20 en 22 uur Caroline Cherie, 18 j. Odeon 12, 14, 16, 18, 20 en 22 uur Commissaris Maigret te Figalle, 18 j, Pathe 12, 14, 16, 18, 20 en 22 uur Wai een vakantie, a.l Rubens 12, 14, 16, 18, 20 en 22 uur Een dozijn ploerten, 18 j. Ambassade 14, 16, 18, 2u en 22 uur De nacht vju de Alligators, 18 j. Savoy 14, 16, 18, 20 en 22 uur De vijanden, 18 j. Astrid 14, 16, 18, 20 en 22 uur Asterix de Galliër, a.l. Qucllin 14, 16, 18, 20 en 22 uur Mary Poppins, a.l. Astra 14, 16, 18 20 en 22 uur Ontembare Angélique, 18 j. Capitole 14, 16, 18, 20 en 22 uur Hinderlaag te Teheran, 18 j. Palace 14, 16, 18, 20 en 22 uur De vos ontsnapt om 3 uur, 18 j. NKT 20.30 uur Een glas water TURNHOUT Kurzaal De veroveraars van Texas, 14 jaar Forum De onvrijwillige schuldige, 14 j, Palace De slag van de Ardennen, 14 j, BRUGGE Memling 20 uur Men leeft slechts tweemaal, 18 J. Zwart Huis 20 uur Leven om te leven, 18 j. Forum 20 uur Ik heb Raspoetin gedood, 18 j. Capitool 15 - 20 uur Jerry en Lewis golf kampioenen, 18 Scala 20 uur Jerry blijft er buiten, a.l. GENT Capitole Oscar Vaudeville, 18 j. Majestic Millie, 18 j. Plaza Leven om te leven, 18 j. Select Assepoester, a.l. Savoy Het geheimzinnige landhuis, 18 j. SINT NIKLAAS Eden t Maagd of playgiri. 18 j. Centüry Opdracht Casablanca, 18 J. Palace De avonturiers, 18 j. Rex Operatie Tokio, 18 j, Scala Genadeloze afrekening, 18 J. OOSTBURG Kath. Kring 20 uur Jaontje MIDDELBURG City 20 uur Samen uit, samen thuis ANTWERPEN Bioscopen: Als onder vandaag TURNHOUT Bioscopen Zie onder vandaag BRUGGE Bioscopen Zie onder vandaag GTNT Bioscopen Zie onder vandaag SINT NIKLAAS Bioscopen Zie onder vandaag 1336: Ja, Gozewijn van Uylen zou ook nog wat voor smidje Verholen doen. De volgende ochtend, al héél vroeg, werd hij namelijk wakker van een enorm lawaai op het pleintje voor de smidse. Daar klonken de vrolijke stemmen van arbeidzame mannen, die vlijtig met balken, planken en stenen smeten. In een wip was smidje Verholen zijn bed uit en in de kleren, om vervolgens ijlings naar buiten te stormen. „Wel gompeldepipl", riep hij verrast uit. „Wat moet dat met die steiger hier? Vooruit, wegwezen met dat ding! Ik heb nergens opdracht voor gegeveh!" „Die steiger BLIJFT!", antwoordde een pijprokende architect, die een werktekening in de hand had en alles nauwkeurig in de gaten hield. „Dit oude, ver waarloosde pandje is toch het huis „Uylenborgh", niet waar? Welnu wij gaan dat pandje keurig terugbrengen in de oorspronkelijke, zeventiende- ceuwse staat. Dat is een daad van groot cultureel belang, makker! Daar kunnen die stadsvernielers in Den Haag nog een mooi voorbeeld aan nemen. Ga er maar eens kijken: één grote puinhoop. Eerst demp ten ze de oude stadsgrachten en nu breken ze de rest van de eeuwenoude bebouwing óók nog af. Geen greintje cultureel besef!" „Maar wie heeft dan opdracht gegeven voor deze restauratie?", vroeg de smid. die een bepaald vermoeden kreeg „Ene van Uylen uit Ravelijn," antwoordde de architect. „En hij heeft al betaald óók, zodat we snel kunnen werken." En dat er snel gewerkt werd, moet et kend worden. Vakbekwame metselaars brachten de oude trapgeveltjes weer aan, en zetten ook de oude gevelsteen weer precies op zijn oorspronkelijke plaats, En toen na een paar maanden het werk gereed was, stond smidje Verholen met open mond naar dat prachtige, oude bouwwerkje te kijken, waar in hij, dank zij Gozewijn, wonen mocht. geloof, dat die sakkerlootse smid hier erg blij W is," glimlachte een heer. die bescheiden op de achter grond stond. Toen draaide die heer zich om en w*n' delde het verhaal uit. Niets aan te doen: uit is uit. EINDE B. VORSTER dreigementen JOHANNESBURG (AP) Prem Balthazar Vorster van Zuid-Afril heeft verklaard dat hy in het komen jaar zyn gedachten zal laten ga over de overeenkomst van Simonsto waarbij Britse oorlogsschepen recht hebben gekregen de Zuid-A kaanse marinebases te gebruiken. V ster wees de redenen van dc hand premier Harold Wilson van Enj land heeft aangevoerd voor het wei ren van vergunningen aan Britse v penfabrikanten om Zuidafrikaai orders aan te nemen. De premier zei dat de Labour-rej ring er niets om geeft of Zuid-Afr een prooi wordt van agressie over la of over zee. „Ik moet me inhoud om me op dit punt niet krachtiger te drukken", zei hij in een nieuwjaa boodschap tot het Zuidafrikaanse v via de radio. Zuid-Afrika weet nu waar het p de regering-Wilson aan toe is, zei verder. „Het Britse besluit zal c echter niet zonder verdedigingsmidc len laten en we zullen zeker niet c vrienden vergeten die ons wel lever nu of wanneer de wolken zijn we getrokken". Deze opmerking sloeg ki nelijk op Frankrijk dat het afgelop jaar orders voor onderzeeboten en 1 licopters voor troepenvervoer hei aangenomen- Wij zijn niet zo erg afhankelijk v Engeland voor defensieve wapens integendeel. Engeland moet beter d eni,_ ander land weten wat onze apa;| heidspolitiek inhoudt en wat preci onze doelstellingen zijn. De reden die Engeland aanvoert voor het oi[ houden van defensieve bewapening a ons, snijden voor mij geen hout en verwerp ze zonder meer,!' aldus F< ster. Nadat zaterdagavond de drie kwi tier „Kees Verkerk" door het nimm aflatend gezanik van Joan Haanap] („Die baard staat je leuk, Ard. Dat een mooie muts, Kees, vertel er ee iets over" eniz.) bijna de mist was gejaagd, kwam de voorzitter van Tros nog eenis uiteenzetten welke v< heven etherdoelstellingen zijn cl voor de ogen zweven. De heer Lantj besloot het speech je niet de nadruk! lijke belofte, dat zijn vereniging er al aan gelegen is die kijkers te voorz: van programma's „zonder veel gek ter". Een dag later ontmoetten wy ïema die deze opmerking een directe ta vond in die richting van omroepen KRO en VARA, die, om met de poj laire Ridder te spreken, wel eens „jj ken over Vietnam" en dergelijke, m< dat is natuurlijk allemaal flauwek Voorlopig waren wij enkel nieuwsgie. naar de wijze, waarop de Tros h« naar verstrooiing hakende aamihc zou tevreden stellen. Met veel bombarie werd een unn Meneer Prior-produktie aangekondi' welke een tijdje geleden in elkaar ge was aan boord van ons aller vli< kampsohip Karei Doorman. Voordat spul begon moesten we evenwel eej een tweedelig voorprogramma uit: ten.. Door middel van een soort ïmr tatie oorlogsjournaal, voorzien van zwollen militair commentaar, kon kijker belastingbetaler met eigen i lede ogen ondermeer aanschouwen Ij des Karel's met sonar toegeruste he| naar uit de lucht gegrepen duikbo speurden. Toen dat, en nog veel hm er allemaal opzat werd het kijk- iuistergenot volledig vergald door langdradig geleuter (hé!) waarmee! peettante van de Tros: mevrouw Wamelen-Kraaykamp, het leven mc lijk maakte van de gezagvoerder v de Doorman. Hoe moet je nou als pitein van zo'n schuit in vredesnë reageren als een televisiedame tel je zegt: „Enig hè, helemaal naar Canarische Eilanden"? Daarna startte dan eindelijk de sh die met een buikspreker, een imm; tor en een kwartet je zingende ma; zen van middelmatigheid aan elk bleek te hangen, maar die op t.v. nog nimmer vertoond diej punt bereikte toen Rika Jansen podium op mocht. Haar smakel. dreunen mochten in het feestelijk sierde ruim dan wel succes oogstten,j als één der miljoenen daar niet s wezigen, wensen van dergelijke gr platheden verschoond te blijven. Nog afgezien van deze wanprest bewees de Tros deze avond overig opniieuw, dat zij toch eigenlijk n; voorstelt. De programma's, die het einde '67 en het begin van '68 begeleid! vonden we wat lauw. De oorzaak h van is waarschijnlijk gelegen in omstandigheid, dat het kijkgoed te weg had van dat van vorig jaar. Goede Oude Tijd" had een paar gc momenten, maar doordat men er censuurschaar had ingezet werd het heel toch niet wat we ervan verwa ten.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1968 | | pagina 2