Ook de Turken in
ons land vierden
gisteren feest
Benzinewagen blijft
koning van de weg
Vonnis van Duits
rapport:
levenslang leren
REL
„BAY GELURAN 'NUSM
Wanordèlij
Den Haag
Zuid-Af rika
waarschuwt
Wilson
VERBRANDINGSMOTOR
AL IN EERSTE
RACE SUPERIEUR
Ondanks kortere, praktische opleidingen
SMIDJE
VERHOLEN
tmi
Zwaarbevochte
zege van
Manchester U.
GEEN KANS VOOR ELEKTRISCHE AUTO
Ramadan-feest
in Dongen en
Tilburg
Afgevallen
Dag en nacht
servicedienst
pn I
-©EREN I
TEKMELZEN
Dagblad De Stem
Familiefeest
Gewicht en prijs
Abop wil af van
stakingsverbod
Geen hulp
Onomstreden koning
Nimmer concurrentie
KWALITEIT
VANDAAG
MORGEN
Het geheia
van de
Marinebasis als sto
tiAötJLAe tit ïrttM VAN OtNSDAG 1 JANUARI 1968
(Van een onzer verslaggevers)
DONGEN/TILBURG In het gehele
land vierden gisteren mohammedaanse
gastarbeiders het grote Ramadanfeest,
het einde van 30 dagen vasten. ,,Deze
wordt in de Islamitische landen streng
nageleefd", verzekerde ons een der
Turken die in het gebouw het Heem
te Dongen 's morgens eerst een gebeds
bijeenkomst hadden, en vervolgens een
koffiemaaltijd aangebeden kregen. On
geveer 70 Turkse gastarbeiders wensten
elkaar daar veel geluk in het nieuwe
jaar. Bay geluran 'nus kudler olsun".
De viering werd gehouden onder aus
piciën van de stichting regionale bij
stand buitenlandse arbeiders in Midden-
Brabant. Er waren echter niet alleen
Turken. Het plaatselijk comité van ge
noemde stichting en dames van het
vrouwengilde deden hun best het de
gasten zoveel mogelijk naar hun zin te
maken. Het Ramadan, ook wel Seker
Bayrami genoemd (Suikerfeest), duurt
in Turkije drie dagen. Het komt uiter
lijk overeen met onze nieuwjaarsdag.
Ook in Turkije zoeken de families elk
aar op, en wensen elkaar het beste. Voor
de middenstand zijn het daar eveneens
hoogtijdagen. Per traditie geeft men
elkaar allerlei soorten suiker- en snoep
goed, zoals bonbons.
De eerste dag van het jaar heeft er
een sterk godsdienstig karakter. Voor
de in Nederland werkende Turken be
gon de vasten van 2 op 3 december op
(ADVERTENTIE)
Veiligheid in uw hujs
Op al uw gasapparaten
J. A. H. v. HOEFLAKEN N.V.
Axel Tel. 01155-625
Middelburg Tel. 01180 - 2883
Kerstboomverbranding. Evenals
vorige jaren zal woensdag gelegenheid
worden gegeven de kerstbomen naar
een braakliggend stuk grond aan de
Bellamystraat te brengen om te ver
branden. Deze kerstboomverbranding
wordt georganiseerd door het "Wieier-
comité Terneuzen in samenwerking met
het Actiecomité Terneuzen. De kerst
bomen kunnen vanaf 14.00 uur worden
„ingeleverd". De kinderen, die kerst
bomen brengen krijgen een gratis lot
waarmee zij mooie prijzen kunnen win
nen. De trekking heeft tijdens de ver
branding van de kerstbomen 's avonds
om 7.00 uur plaats.
Kloosterzande
Cursus Veilig Verkeer. Voor de
tweede maal in deze winter zal het
bestuur van de Bond voor Veilig Ver
keer te Kloosterzande in de zaal van
hotel Van Leuven een verkeerscursus
organiseren. De eerste les zal gegeven
worden op donderdag 18 januari om
19.30 'uur. Opgave voor deelname kan
geschieden bij de voorzitter de heer F
de Waal, Julianastraat 22 en bij de in
structeurs A. van de Broeke, Beatrix-
straat 37 en J. Rombout, Beatrixstraat
12 te Kloosterzande.
Dagblad voor Zeeland
KANTOREN:
Steenstraat 14, Hulst, tel.
01140 - 2377.
Klokstraat 1 Goes, tel. 01100
- 6252.
EXPLOITATIE ADV.:
L. K. M. de Jong,
Breitnerstraat 11, Terneuzen,
tel. 01150 - 4281.
Th. de Bakker,
Potgieterstraat 3, Terneuzen,
tel. 01150 - 2601.
M. Bogers,
Nieuwstraat 41, Oostburg,
tel. 01170 - 2893.
C. Menu,
Klokstraat 1, Goes, tel. 01100
- 6252.
REDACTIE:
A. Koopman,
Klokstraat 1, Goes, tel. 01100
- 6252.
J. Hüsken,
Breitnerstraat 81, Terneuzen,
tel. 01150 - 3296.
J. Robesin,
Kijkuit 18 - 20, Axel, tel.
01140 - 2005.
Ch. Schets,
Kromme Weele 4, Middel
burg.
Mej. S. Maaskant,
Singelstraat 17, Goes, tel.
01100 - 5689.
een tijdstip dat door de Turkse ambas
sade bekend werd gemaakt. Dagelijks,
vanaf dat uur tot zonsondergang, mocht
daarna niets gegeten worden.
Een tijdens de koffiemaaltijd aan een
puntboterham met muisjes .glippende"
gastarbeider, legde ons uit„De vas
ten wil de mensen leren geduld te heb.
ben. Als je niets hebt mag je zomaar
niet gaan stelen. Je moet wachten, hon
gerlijden desnoods. En zo is het met
veel dingen. Dit is de boodschap van
de Ramadan. Maar er is nog iets. Wach
ten is goed voor je gezondheid. Ook
daar is de Ramadan voor bedoeld. Na
30 dagen ben je wel enkele ponden af
gevallen". Evenals verrassend veel van
zijn collega's praat hij zeer verstaan
baar Nederlands.
Uit het gesprek viel op te maken
dat de vasten streng in acht wordt ge
nomen. „Alleen zieken krijgen onthef
fing, maar zij moeten het goedmaken",
zeiden twee, drie gastarbeiders tegelijk.
Is men een lange periode ziek dan is
men verplicht even zovele dagen een
arm gezin van de nodige maaltijden te
voorzien. Volgens het mohammedaanse
geloof dient de ziel tijdens de Ramadan
tot rust te komen. Het is volgens de Is
lam zo dat gedurende de vastentijd de
folteringen in de hel worden stopgezet
om ook de verdoemden tot bezinning
te laten komen. Over de hel spreken zij
overigens met dezelfde „afschuw" als
wij in het westen.
Typerend voor de goede geest was
het feit dat na de koffiemaaltijd een
groot aantal Dongenaren de aanwezigen
kwamen feliciteren. Heel wat buren van
gastarbeiders, collega's, vertegenwoor
digers uit het bedrijfsleven en afgevaar
digden van plaatselijke NKV-afdelingen
wensten de buitenlanders geluk.
Onder hen waren veel bloedverwan
ten. Broers, neven, zwagers, die in ver
schillende plaatsen werken. Zij zaten
allen bij elkaar aan een tafeltje. Ver
van huis was op die manier nog een
klein familiefeest.
Aan het bingospel na de koffiemaal
tijd waren leuke prijzen verbonden door
de bedrijven en plaatselijke middenstand
bijeengebracht, 's Avonds vulden Tur
ken uit geheel Midden-Brabant de gro
te zaal van de Tilburgse stadsschouw
burg waar zij keken naar een geheel
Turks programma van muziek en dans.
Tot de genodigden behoorde de Turkse
ambassadeur in Nederland Adnan Toy-
gar. Hij wenste zijn landgenoten een ge
lukkig nieuwjaar toe, en dankte de Ne
derlanders, in het bijzonder de heer A.
van Bommel uit Dongen, voorzitter van
de stichting regionale bijstand voor bui
tenlandse gastarbeiders, voor de orga
nisatie van dit Nederlandse" Rama
danfeest. Voorts spoorde hij de Turkse
gastarbeiders aan hard te werken. „Ie
dereen kijkt naar jullie", zo zei de am
bassadeur.
LONDEN (ANP) Een produktie
van drie doelpunten in zeventien minu
ten heeft Mancheeter United een zwaar
bevochten 3-2 zege opgeleverd tegen
Wolverhampton Wanderers, dat reeds
na een halve minuut de score had ge
opend. Pas één minuut na rust scoorde
Bobby Charlton de gelijkmaker. Dat
was het sein voor een serie verwoede
aanvallen, die resulteerden in goals van
John Aston en Brian Kidd. In de
laatste minuten bracht Mike Bailey de
achterstand tot 3-2 terug.
Manchester heeft thans de leiding met
35 punten uit 24 wedstrijden voor Liver
pool dat'door een 1-0 zege op Coventry
op 32 punten kwam. Leeds United,
dat Sheffield Wednesday met 3-2 ver
sloeg nam de derde plaats over van de
plaatsgenoot van de leiders: Manches
ter City, dat op eigen terrein met 2-0
verloor van West Bromwich Albion.
Leeds heeft 31 punten én Manchester
City 30 pnt.
De uitslagen luiden: ArsenalChelsea
1-1; Burnley—Evertom 2-1; Fulham
Tottenham Hotspur 1-2; Leeds United
Sheffield Wednesday 3-2; Leicester
City—West Ham United 2-4; Liverpool-
Coventry City 1-0; Manchester City-
West Bromwich Albion 0-2; Sheffield
UnitedSouthampton 4-1; Stoke City
Nottingham Forest 1-3; Sunderland
Newcastle United 3-3; Wolverhampton
WanderersManchester United 2-3.
MADRID De uitslagen van de voor
.de Spaanse competitie gespeelde wed
strijden Malaga—Pontevedra 3-1; Real
Sociedad—Elche 5-0; EspamolSabadell
3-1; Atletico MadridValencia 0-0; Las
Pa: lm asReal Madrid 22; Atletico
Bilbao—Betis 8-0; SevillaBarcelona
2-1; ZaragozaCordova 3-0.
Atletico Madrid heeft de leiding met
19 punten. Barcelona, Real Madrid en
Las Palmas delen de tweede plaats met
één punt achterstand.
ROME De uitslagen van de wed
strijden gespeeld voor de Italiaanse
competitie luidenAtalanta, Bergamo
Spal Ferrare 1-0; Fiorentina Florence-
Mantua 20; Juveütus TurijnInterna
tionale Milaan 3-2; Lanerossi Vieenza—
SampdOria Genua 0-0; A. C. Milaan
Bologna 4-2; NapelsA.S. Turijn 2-2;
A S RomeBrescia 2-0; VareseCag-
liari 2-1.
Na dertien competitiedagen luidt de
stand: 1. A C Milaan 19 pnt; 2/3 A S
Rome en Varese 16; 4 Napels, Fioren
tina en Juventus 15; 7 Cagliari en In
ternationale Milaan beide 14.pnt.
LISSABON Benfica is in de Por
tugese competitie ingehaald door F C
Porto. Benfica verloor met 3-1 van stad
genoot Sporting, terwijl Porto op eigen
terrein met 3-2 zegevierde over Bar-
reirense. Benfica en F C Porto hebben
thans 18 punten uit 11 wedstrijden.
Derde staat Sporting met 17 punten.
De uitslagen zijnVarzim—Guima-
raes 0-1; F C PortoBanreirense 3-2;
SpotrtingBenfica 3-1; AcademicaSe-
tubai 3-0: SanjoanenseBeienenses 1-1;
CUF—Leixoes 1-1; Braga—Tirsense 3-0.
(Van een onzer redacteuren)
BREDA Op de eerste novemberdag van het jaar 1895 werd de
eerste automobielwedstrijd in Amerika gehouden. Van de zes star
tende wagens, hadden er vier benzinemotoren en de andere twee
electromotoren. Winnaar werd de Duryea van de gelijknamige
broers uit Springfield. De wagen bleef tweemaal staan, maar reed
de 70 km toch in tien uur en 23 minuten. De beide electrische wa
gens haalden de eindstreep niet. Het is goed hieraan te denken, als
men leest, dat het nu hetzelfde Amerika is, waar de automobiel met
verbrandingsmotor zijn .grootste triomfen vierde, dat overstroomd
wordt met berichten over electrische tractie.
benzine kan men in enkele minuten
overal tanken. Niettemin moet worden
toegegeven, dat de elektrische wagens
met batterijen in de loop der jaren
belangrijk zfjn verbeterd. De energie
capaciteit van fle batterij per kg ge
wicht is in de afgelopen veertig ja
ren verdubbeld. Dat is een van de oor
zaken dat men betrekkelijk veel elek
trische bestelwagens ziet. Die rijden
hun dagelijkse routes en worden des
nachts in hun garage bijgeladen.
In fabrieken ziet men veel elektrische
vorkheftrucks. Als men de toekomst
van de elektrishe wagen wil beoor
delen, moet men uitgaan van de hui
dige stand. Als men enige hoop wil
koesteren dat er omstreeks 1975 een
elektrische automobiel in produktie is,
ongeveer overeenkomend met wat de
hedendaagse auto met verbrandings
motor doet in elk opzicht, dan zouden
de prototypen nu al moeten rijden.
Zoals de situatie nu is zal er bin
nen afzienbare tijd geen elektrische
auto worden gerealiseerd, die ook
maar in de verste verten kan worden
vergeleken met de benzine-automobiel.
De grote kracht van de automobiel
met benzinemotor was de onbeperkte
vrijheid van gaspedaal en stuurwiel
die hij bood. De grote handicap van
de elektrische auto zijn en blijven de
batterijen, ondanks de zilver-zinkbat-
terijen van General Motors bijvoor
beeld. De jaarlijkse zilvërproduktie in
de hele wereld zou voldoende zijn voor
de vervaardiging van120.000 wa
gens van dit type en als men de hele
retooling daarmee moet verrekenen,
is het plan economisch niet verant
woord.
De grote rel tegen de benzinemo
tor in Amerika begon in de vijfti
ger jaren, toen dr. A. J. Haagen-
Smit in Californië bewees, dat be
paalde bestanddelen in de uitlaatgas
sen van automotoren chemisch rea
geerden op zonlicht en „smog" vorm
den, de gevaarlijke, verstikkende^ gele
nevel, die o.m. Los Angeles teistert.
Inmiddels Is uit dit relletje een grote
rel gegroeid met de nodige commis
sies van onderzoek in Congres en Se
naat, terwijl diverse ministeries hun
eigen onderzoekingen doen en opge
wonden ingezonden-stukken-schrijvèrs
een algeheel verbod van verbran
dingsmotoren eisen.
De auto is er in Amerika ook al
lang aan gewend van alles de schuld te
moeten krijgen In het begin van deze
eeuw, toen de verbrandingsmotor
nog een felle strijd streed met
stoom en elektriciteit, werden in het
meest vrije land ter wereld de eerste
wetten uitgevaardigd, die het bestaan
van de automobiel bedreigden. In en
kele jaren tijd wist de auto zich in
Amerika populair te maken, ondanks
het verzet tegen voertuigen met ben
zinemotoren zoals de auto in zijn pril
le tijd was. De oorzaak lag voor de
hand: de wagen startte direct, de
brandstof was goedkoop en overal te
koop en iedereen, die een auto zag,
wiilde er een hebben. En dat kón,
nadat de massaproduktie de auto goed
koop gemaakt had. De stoomwagen
wist zich nog enkele jaren te handha
ven, de elektrische auto verloor de
strijd meteen, voornamelijk als gevolg
van haar gewicht.
Een Detroit Electric, toen een van
de meest populaire elektrische wagens
woog 2700 kg, een 1912 Model T-Ford
toerwagen woog er slechts 700. Het
gewicht vormt nog altijd de grote han
dicap voor de ontwikkeling van de
elektrische auto. Weinig voertuigen
heben zo'n goede verhouding van pk en
gewicht als de auto met verbrandings
motor.
Een tank gevuld met ongeveer 45
kg benzine geeft ongeveer hetzelfde
aantal km als batterijen gevuld met
lood en zuur, met een gezamenlijk
gewicht van 2250 kg. Het herladen
van de batterijen vergt enkele uren,
DEN HAAG (ANP) Tot de be
langrijkste besluiten, die het congres
van die Algemene Bond van Ouderwij
zend Personeel (Abop) zaterdag geno
men heeft, behoort het voorstel om te
komen tot een periodieke, bijvoorbeeld
tweejaarlijkse, keuring van onderwijs
krachten, die ouder dan 55 jaar zijn;
verder wil de Abop de wenselijkheid
onderzoeken van een gecoördineerde
benadering van de seksuele opvoeding
toepasselijk voor alle vormen van voort
gezet onderwijs maar ook voor het ba
sisonderwijs. Tenslotte zal de Abop het
discriminerde stakingsverbod voor
ambtenaren nogmaals binnen het alge
meen comité overheidspersoneel aan de
orde stellen.
Volgens het congres blijkt meer en
meer, dat in het georganiseerd overleg
de werknemersbond slechts gehoord
worden en de werkgever i.e. de over
heid, toch haar eigen weg gaat. Voor
een juiste onderhandelingspositie moet
er de mogelijkheid bestaan om nee te
kunnen zeggen en dit neen ook metter
daad waar te kunnen maken door een
staking.
Ford werkt met een sodium-zwavel
systeem, dat economisch veel be
looft, echter voortdurend op een tem
peratuur van plm. 220 graden Celsius
moet worden gehouden. Men heeft ge
dacht hulp van de ruimtevaarttech
niek te krjjgen, toen hier een systeem
werd ontwikkeld, dat met behulp van
een platina katalysator uit waterstof
en zuurstof water vormt met een
zwakke elektrische stroom als winst.
De brandstofcel van de Gemini woog
180 kg en gaf 1 KW, wat neerkomt op
een en eenderde pk en bevatte voèr
dertigduizend gulden aan platina.
Er zijn zoveel „ja-maar's" verbon
den aan de elektrische auto, dat deze
FOTO BOVEN
Een van de eerste succesvolle
benzinewagens van Ford, de K-
Ford. Dit model werd gebouwd
in 1906.
nauwelijks een kans heeft. En die
.:ans wordt steeds kleiner omdat men
nu veel doet om de verbrandingsmo
tor nog verder te verboteren. In Ame
rika moeten sedert 1961 alle nieuwe
automobielen zijn voorzien van een
apparaat om de uitlaatgassen te ver
delgen. Een van de belangrijkste pun
ten hierbij, is het ontsnappen van een
brandstof-luchtmengsel via het carter,
Een tweede bron is onverbrande
brandstof in de uitlaat. Men heeft dit
kunnen opvangen, door wijzigingen in
de motor zelf en door diverse syste
men die koolwaterstoffen in het uit
laatsysteem zelf verbranden.
Een andere factor is die van ver
dampende brandstof uit het brandstof-
systeem, een probleem, dat technisch
kan worden opgelost. Koolmonoxyde
en stikstofoxdèn vormen twee ande
re onaangename bijkomstigheden; de
wetenschap van de thermodynamica
houdt zich met dit probleem bezig,
by welhaast elke grote aardoliemaat-
schappij. De tyd ia allang voorbij,
dat men al biy was dat de motor
liep, zonder dat iemand zich erom
bekommerde wat er uit de uitlaat
kwam. Daar is de laatste jaren een
zeer grote verandering in gekomen
De laatste jaren beschikt nen ov,er
apparaten om uitlaatgassen te ana
lyseren, zoals men voordien riiet ken
de. Motorbrandstoffen en smeermidde
len van hoge kwaliteit met toevoegin
gen die onverbrande resten in de ver
brandingskamers moeten tegengaan,
zijn in ontwikkeling. Met behulp van
nabranders en katalytische omvor
mers, kan men nu al 85 pet. van de
stikstof-oxyden vernietigen. Deskundi
gen menen, dat het binnenkort moge
lijk moet zijn, een produktiemodel te
maken van een automotor (zoals nu
al in laboratoria geschiedt) waarvan
de uitlaatgassen maar 10 pet. van de
schadelijke bestanddelen bevatten van
de hedendaagse nieuwe automobiel.
Verbeteringen van een dergelijke om
vang zullen niet alleen de luchtver
vuiling in belangrijke mate tegengaan,
maar ook de toekomst van de auto
mobiel helpen verzekeren.
In twintig jaar tijd zal de re
search al zover zijn gevorderd,
dat het percentage tot minder
dan 1 pet. zal zijn teruggebracht.
Misschien heeft de elektrische
auto dan wel een bescheiden
toekomst, maar de automobiel
met verbrandingsmotor zal daar
nimmer enige ernstige concur
rentie van gaan ondervinden.
Dat soort auto's is voorbestemd
de onomstreden koning van de
weg te blijven
BONN De Duitse bondsregering heeft onlangs een „rapport over
de stand van zaken op het gebied van de onderwijs-politiek gepubli
ceerd. Dit rapport en het erbij behorende onderzoek werd drie jaar
geleden door het parlement geëist. Het is duidelijk, dat een dergelijke
beschrijving van de huidige ontwikkeling gekoppeld aan een goed
gefundeerde prognose niet zomaar kon worden opgesteld. Daarbij
komt nog, dat de bondsregering dit rapport alleen maar in samen
werking met de elf verschillende deelstaten tot stand heeft kunnen
brengen. Elke deelstaat is namelijk voor zijn eigen onderwijs verant
woordelijk.
Het rapport houdt zich ook bezig
met de stand van zaken in Oost-
Duitsland. Bovendien wordt er inge
gaan op de schoolsystemen en be
roepsopleidingen in landen als Dene
marken, Frankrijk, Engeland, Italië,
Nederland, Noorwegen, Oostenrijk en
Zweden.
In het rapport worden eveneens de
mogelijkheden, maar ook de grenzen
van een voorspelling bekeken: men
moet in dat geval namelijk rekening
houden met de economische en socia
le veranderingen in de maatschappij.
Daarna kan men echter binnen de per
ken van de ontwikkeling van de be
volking ongeveer voorspellen hoe de
toekomst er uit zal zien.
Het wördt dan vanzelf duidelijk, dat
men het idee van flexibiliteit meer
dan dusver zal moeten gaan waarde
ren. Vandaag de dag is er nog sprake
van starre-onderwijs-methodes, die de
opleiding eindeloos rekken. In de toe
komst zal men echter kortere, inten
sere opleidingsmogelijkheden moeten
scheppen. Een dergelijk verkort pro
gramma zou een gesloten geheel moe
ten vormerf, dat uitsluitend op de prak
tijk is gericht. Toch moet tegelijker
tijd de mogelijkheid blijven bestaan
om eventueel verder te gaan. In prin
cipe komt dat neer op een nooit vol
tooide opleiding, die zich aan zou kun
nen passen aan de snelle veranderin
gen in de economie en de maatschap
pij.
Om het onderwijs-systeem van een
dergelijke flexibiliteit te voorzien heeft
men het idee van „levenslang leren"
naar voren geschoven.- Daarmee doet
men afstand van de tot dusver ge
bruikelijke opleiding van het zesde tot
het 26ste levensjaar. Deze periode zou
dus kunnen worden verkort en boven
dien afgewisseld kunnen worden door
periodes van zuiver praktische aard.
De totale opleidingsduur, verdeeld
over het hele leven, zal echter eerder
toe- dan afnemen. Volgens het rapport
van de bondsregering zal de stimu
lans voor een dergelijke ontwikkeling
van drie kanten tegelijk afkomstig zijn:
uit de economie, de particuliere belan
gen en tenslotte uit de toename van de
democratisering Op alle gebied. Ten
opzichte van de economie betekent dit
als eerste vereiste: een uiterst hoog
kwalificatie-niveau in elk stadium van
de opleiding. Als men hier niet de
hand aan zou houden, zouden de pres
taties sterk achter uit kunnen gaan.
Op alle niveau's zal er een hogere ont
wikkeling vereist zijn dan tot dus ver.
Aanwezige talenten moeten intensiever
worden ontwikkeld dan tot nu toe ge
beurt. Als men dit principe toepast
op de beroepsopleiding, dan vereist
dit in de toekomst een voortdurende
aanpassing van de opleiding aan de
ontwikkelingen in de maatschappij,
economie en de techniek. Binnen het
kader van particuliere belangen zal
moeten blijken, wat voor invloed de
vergrote vrije tijd op de ontwikke
ling van het onderwijs heeft. Men zal
namelijk op velerlei nuttige manieren
van de verkregen vrijheid gebruik moe
ten i vaken.
De tendentie tot democratisering
van het bestaan, die tot uitdrukking
komt in de grotere zelfstandigheid
van de staatsburger, zal de vraag
naar exacte politieke informatie ver
groten. De politieke opvoeding zal dus
een steeds grotere rol spelen. Ingrij
pende veranderingen zullen zich niet
abrupt, maar eerder zachtjes aan vol
trekken. De nodige hervormingen kun
nen uiteraard de grenzen van de eco
nomie niet te buiten gaan. Ook in de
toekomst blijft de onderwijs-politiek on
derhevig aan de eisen van de econo
mie. Daarbij wordt het aspect van de
.rationaliteit steeds belangrijker.
Het rapport van de bondsregering
kan uiteraard geen alomvattend beeld
van de huidige onderwijs-discussie le
veren. Er kunnen slechts een aantal
kernpunten worden aangegeven. Daar
toe behoort bijvoorbeeld de opvoeding
voor het schoolgaan Op vrijwillige ba
sis. Vervolgens wordt de vraag gesteld
of het juist zou zijn om het huidige
drietraps-stelsel van de opleidingsme
thode lagere school, H.B.S. en gym
nasium) te handhaven. Misschien is
het verstandiger om verschillende cur
sussen in te stellen, die elk hun eigen
methode gebruiken. Het rapport wijst
er nadrukkelijk op. dat het idee van
een „totale school" nog lang niet hel
der genoeg is uitgewerkt. Van een vol
ledige omwenteling kan op dit mo
ment geen sprake zijn Er kunnen hoog
stens bepaalde veranderingen in het
huidige systeem worden aangebracht.
Voorts houdt het rapport zich bezig
met vraagstukken als verplicht om"
wijs, vrefmde- talen, de vorming van
grotere school-eenheden en het feite
lijke opleidings-instituut. Ook het pro
bleem van de overgang op een, hoger
opleidingscentrum komt in het rapport
aan de 'órde.
De bydrage van de deelstaten toont
echter aan hoezeer de ontwikkeling
door geografische ligging, regionale
structuur, door de geschiedenis en niet
in de laatste plaats door de religieuze
basis van de verschillende deelstaten
wordt beïnvloed.
HULST
Bioscoopgebouw 20 uur
The bridge on the river Kwal
KOEWACHT
V. J. Thijs 14 uur Bejaardenschieting
TERNEUZEN
Luxor 20 uur
De Viking-koningin, 14 j.
MIDDELBURG
City 20 uur
Samen uit, samen thuis a.l.
ANTWERPEN
Rex 12, 14, 16, 18, 20 en 22 uur
Caroline Cherie, 18 j.
Odeon 12, 14, 16, 18, 20 en 22 uur
Commissaris Maigret te Figalle, 18 j,
Pathe 12, 14, 16, 18, 20 en 22 uur
Wai een vakantie, a.l
Rubens 12, 14, 16, 18, 20 en 22 uur
Een dozijn ploerten, 18 j.
Ambassade 14, 16, 18, 2u en 22 uur
De nacht vju de Alligators, 18 j.
Savoy 14, 16, 18, 20 en 22 uur
De vijanden, 18 j.
Astrid 14, 16, 18, 20 en 22 uur
Asterix de Galliër, a.l.
Qucllin 14, 16, 18, 20 en 22 uur
Mary Poppins, a.l.
Astra 14, 16, 18 20 en 22 uur
Ontembare Angélique, 18 j.
Capitole 14, 16, 18, 20 en 22 uur
Hinderlaag te Teheran, 18 j.
Palace 14, 16, 18, 20 en 22 uur
De vos ontsnapt om 3 uur, 18 j.
NKT 20.30 uur Een glas water
TURNHOUT
Kurzaal De veroveraars van Texas,
14 jaar
Forum De onvrijwillige schuldige, 14 j,
Palace De slag van de Ardennen, 14 j,
BRUGGE
Memling 20 uur
Men leeft slechts tweemaal, 18 J.
Zwart Huis 20 uur
Leven om te leven, 18 j.
Forum 20 uur
Ik heb Raspoetin gedood, 18 j.
Capitool 15 - 20 uur
Jerry en Lewis golf kampioenen, 18
Scala 20 uur
Jerry blijft er buiten, a.l.
GENT
Capitole Oscar Vaudeville, 18 j.
Majestic Millie, 18 j.
Plaza Leven om te leven, 18 j.
Select Assepoester, a.l.
Savoy Het geheimzinnige landhuis, 18 j.
SINT NIKLAAS
Eden t Maagd of playgiri. 18 j.
Centüry Opdracht Casablanca, 18 J.
Palace De avonturiers, 18 j.
Rex Operatie Tokio, 18 j,
Scala Genadeloze afrekening, 18 J.
OOSTBURG
Kath. Kring 20 uur Jaontje
MIDDELBURG
City 20 uur Samen uit, samen thuis
ANTWERPEN
Bioscopen: Als onder vandaag
TURNHOUT
Bioscopen Zie onder vandaag
BRUGGE
Bioscopen Zie onder vandaag
GTNT
Bioscopen Zie onder vandaag
SINT NIKLAAS
Bioscopen Zie onder vandaag
1336: Ja, Gozewijn van Uylen zou ook nog wat voor
smidje Verholen doen. De volgende ochtend, al héél
vroeg, werd hij namelijk wakker van een enorm
lawaai op het pleintje voor de smidse. Daar klonken
de vrolijke stemmen van arbeidzame mannen, die
vlijtig met balken, planken en stenen smeten. In een
wip was smidje Verholen zijn bed uit en in de
kleren, om vervolgens ijlings naar buiten te stormen.
„Wel gompeldepipl", riep hij verrast uit. „Wat moet
dat met die steiger hier? Vooruit, wegwezen met dat
ding! Ik heb nergens opdracht voor gegeveh!"
„Die steiger BLIJFT!", antwoordde een pijprokende
architect, die een werktekening in de hand had en
alles nauwkeurig in de gaten hield. „Dit oude, ver
waarloosde pandje is toch het huis „Uylenborgh",
niet waar? Welnu wij gaan dat pandje keurig
terugbrengen in de oorspronkelijke, zeventiende-
ceuwse staat. Dat is een daad van groot cultureel
belang, makker! Daar kunnen die stadsvernielers in
Den Haag nog een mooi voorbeeld aan nemen. Ga
er maar eens kijken: één grote puinhoop. Eerst demp
ten ze de oude stadsgrachten en nu breken ze de
rest van de eeuwenoude bebouwing óók nog af. Geen
greintje cultureel besef!" „Maar wie heeft dan
opdracht gegeven voor deze restauratie?", vroeg de
smid. die een bepaald vermoeden kreeg „Ene
van Uylen uit Ravelijn," antwoordde de architect.
„En hij heeft al betaald óók, zodat we snel kunnen
werken." En dat er snel gewerkt werd, moet et
kend worden. Vakbekwame metselaars brachten de
oude trapgeveltjes weer aan, en zetten ook de oude
gevelsteen weer precies op zijn oorspronkelijke
plaats, En toen na een paar maanden het werk
gereed was, stond smidje Verholen met open mond
naar dat prachtige, oude bouwwerkje te kijken, waar
in hij, dank zij Gozewijn, wonen mocht.
geloof, dat die sakkerlootse smid hier erg blij W
is," glimlachte een heer. die bescheiden op de achter
grond stond. Toen draaide die heer zich om en w*n'
delde het verhaal uit. Niets aan te doen: uit is uit.
EINDE
B. VORSTER
dreigementen
JOHANNESBURG (AP) Prem
Balthazar Vorster van Zuid-Afril
heeft verklaard dat hy in het komen
jaar zyn gedachten zal laten ga
over de overeenkomst van Simonsto
waarbij Britse oorlogsschepen
recht hebben gekregen de Zuid-A
kaanse marinebases te gebruiken. V
ster wees de redenen van dc hand
premier Harold Wilson van Enj
land heeft aangevoerd voor het wei
ren van vergunningen aan Britse v
penfabrikanten om Zuidafrikaai
orders aan te nemen.
De premier zei dat de Labour-rej
ring er niets om geeft of Zuid-Afr
een prooi wordt van agressie over la
of over zee. „Ik moet me inhoud
om me op dit punt niet krachtiger
te drukken", zei hij in een nieuwjaa
boodschap tot het Zuidafrikaanse v
via de radio.
Zuid-Afrika weet nu waar het p
de regering-Wilson aan toe is, zei
verder. „Het Britse besluit zal c
echter niet zonder verdedigingsmidc
len laten en we zullen zeker niet c
vrienden vergeten die ons wel lever
nu of wanneer de wolken zijn we
getrokken". Deze opmerking sloeg ki
nelijk op Frankrijk dat het afgelop
jaar orders voor onderzeeboten en 1
licopters voor troepenvervoer hei
aangenomen-
Wij zijn niet zo erg afhankelijk v
Engeland voor defensieve wapens
integendeel. Engeland moet beter d
eni,_ ander land weten wat onze apa;|
heidspolitiek inhoudt en wat preci
onze doelstellingen zijn. De reden
die Engeland aanvoert voor het oi[
houden van defensieve bewapening a
ons, snijden voor mij geen hout en
verwerp ze zonder meer,!' aldus F<
ster.
Nadat zaterdagavond de drie kwi
tier „Kees Verkerk" door het nimm
aflatend gezanik van Joan Haanap]
(„Die baard staat je leuk, Ard. Dat
een mooie muts, Kees, vertel er ee
iets over" eniz.) bijna de mist was
gejaagd, kwam de voorzitter van
Tros nog eenis uiteenzetten welke v<
heven etherdoelstellingen zijn cl
voor de ogen zweven. De heer Lantj
besloot het speech je niet de nadruk!
lijke belofte, dat zijn vereniging er al
aan gelegen is die kijkers te voorz:
van programma's „zonder veel gek
ter".
Een dag later ontmoetten wy ïema
die deze opmerking een directe ta
vond in die richting van omroepen
KRO en VARA, die, om met de poj
laire Ridder te spreken, wel eens „jj
ken over Vietnam" en dergelijke, m<
dat is natuurlijk allemaal flauwek
Voorlopig waren wij enkel nieuwsgie.
naar de wijze, waarop de Tros h«
naar verstrooiing hakende aamihc
zou tevreden stellen.
Met veel bombarie werd een unn
Meneer Prior-produktie aangekondi'
welke een tijdje geleden in elkaar ge
was aan boord van ons aller vli<
kampsohip Karei Doorman. Voordat
spul begon moesten we evenwel eej
een tweedelig voorprogramma uit:
ten.. Door middel van een soort ïmr
tatie oorlogsjournaal, voorzien van
zwollen militair commentaar, kon
kijker belastingbetaler met eigen i
lede ogen ondermeer aanschouwen Ij
des Karel's met sonar toegeruste he|
naar uit de lucht gegrepen duikbo
speurden. Toen dat, en nog veel hm
er allemaal opzat werd het kijk-
iuistergenot volledig vergald door
langdradig geleuter (hé!) waarmee!
peettante van de Tros: mevrouw
Wamelen-Kraaykamp, het leven mc
lijk maakte van de gezagvoerder v
de Doorman. Hoe moet je nou als
pitein van zo'n schuit in vredesnë
reageren als een televisiedame tel
je zegt: „Enig hè, helemaal naar
Canarische Eilanden"?
Daarna startte dan eindelijk de sh
die met een buikspreker, een imm;
tor en een kwartet je zingende ma;
zen van middelmatigheid aan elk
bleek te hangen, maar die
op t.v. nog nimmer vertoond diej
punt bereikte toen Rika Jansen
podium op mocht. Haar smakel.
dreunen mochten in het feestelijk
sierde ruim dan wel succes oogstten,j
als één der miljoenen daar niet s
wezigen, wensen van dergelijke gr
platheden verschoond te blijven.
Nog afgezien van deze wanprest
bewees de Tros deze avond overig
opniieuw, dat zij toch eigenlijk n;
voorstelt.
De programma's, die het einde
'67 en het begin van '68 begeleid!
vonden we wat lauw. De oorzaak h
van is waarschijnlijk gelegen in
omstandigheid, dat het kijkgoed te
weg had van dat van vorig jaar.
Goede Oude Tijd" had een paar gc
momenten, maar doordat men er
censuurschaar had ingezet werd het
heel toch niet wat we ervan verwa
ten.