Belgische E-3 in '72
klaar?
Even uitblazen mevrouw
ryhbehde
..papier
voor
uw
pen
Jim Garrison: komplot van
15 man tegen Kennedy
DE SCHELDE GROOTSTE HINDERPAAL
STUDENT BOUWT ZELF SPORTWAGEN
Zuidmolukkers
vragen premier
i i
weervrijheid
Discussie
Financiering
Novotny uitgerangeerd
Internationale
vogelshow
„De ruggegraat
van
West-Europa
JAN SOLDAAT KIEST VOOR HET
KOSTUUM IN ZIJN VRIJE TIJD
Batterijen mogen niet
lang in winkel liggen
Zitten en opstaan
ïisenbank
Clinge
LOTEN
t van januari
ari
Doodkist van f 250.- H
it
Halveren
Op tijd aanwezig
Yvonne Paul
Duidelijkheid
(Van onze correspondent)
BRUSSEL Het beeld dat het Europa van vóór de Tweede We
reldoorlog bood is bekend: zorgvuldig afgebakende, zorgvuldig be
waakte grenzen en een voor ieder land nationaal wegennet dat qua
infrastructuur, er zeker niet op gericht was het internationaal weg
verkeer te bevorderen. Nee, men mocht het eventuele „aanvallers"
niet te gemakkelijk maken!
Zijn wij sindsdien wyzer geworden?
In elk geval werd er een begin ge
maakt met Benelux, dc Europese ge
meenschappen werden opgericht en in
het Europa van vandaag in het Europa
van morgen vervagen de grenzen
steeds meer. Waarin men echter, se
dert de verklaring van Genève op 16
september 1950 door 33 W--;st en Oost-
europese landen afgelegd over de
aanleg an internationale - utowegen,
verklaring die bevestigd werd door de
in 1953 opgerichte „Europese Confe
rentie van Ministers van verkeer",
misschien wel het verst is gevorderd,
is precies het openleggen van Europa
door middel va.i internationale auto
snelwegen, de E-wegen genoemd.
Wanneer men de kaart bekijkt van
het internationaal wegennet, gehecht
aan voormelde verklaring van Genè
ve, ee^ kaart waarop zo maar 100 E-
wegen zijn getraceerd, dan valt het on
middellijk op dat voor België de voor
naamste en belangrijkste verkeersader
van dit net de E 3-weg is.
De E 3-weg is, in acht Westeuropese
landen, sedert jaren een begrip ge
worden. Het is dn intematiobale auto
snelweg die heel noordwest Europa
doorkruist, van Lissabon tot Stockholm,
over Valladolid, en San Sebastian in
Spanje, Bordeaux, Tours, Parijs en
Rijssel in Frankrijk, Kortrijk, Gent,
St.-Niklaas, Antwerpen en Turnhout in
België, Eindhoven en Venlo in Neder
land, Hannover en Hamburg in Duits
land, Aarhus, Aalborg en Frederiks-
haven in Denemarken Göteborg in
Zweden om slechts de voornaam-
se steden te vermelden. In totaal 3.662
km lang en op één na de langste
van Europa. De sectie die over Bel
gisch grondgebied loopt, heeft een
lengte van ongeveer 180 km.
Onmiddellijk rijzen twee vragen: Hoe
denken de acht landen erover die bij
IIIIHIIIIIHIIIIHIIIimil
■IIIIIMIIIMIIIIIHIII
Een panel van vijf herenmodedeskun
digen en een forum van vijf dienstplich
tige militairen heeft in een grote Ne
derlandse garzizoensstad gediscussieerd
over het onderwerp: wat trekken sol
daten in hun vrije uren aan?
In het deskundigenpanel zaten leer
lingen van een hogere technische school
voor de confectie-industrie, aangevuld
met textiel- en modevakmensen. Deze
experts werden geconfronteerd met de
meningen van vijf militairen.
Het klinkt allemaal erg geleerd; maar
een zaal met ruhn 100 jongens die óók
goed van de tongriem gesneden waren,
maakte er gewoon een gezellige avond
van.
De vragen;
Draagt u in vrije tijd burgerkleding of
militair uniform, en waarom?
Hoe vindt u de jonge mode en wilit u
die dragen?
koopt u actief of passief, (koopt u be
wust of laat u zich wat aanpraten?).
Let u op stof of dessin of belijning?
Over de eerste vraag ontstond nau
welijks discussie. Noch zuinigheidsover-
wegingen, noch de stille voorkeur, die
iTkiLVr0UW VOOr k0* uniform heet te
nebben, brengt de mening van 85 pet.
van de jongens aan het wankelen; ze
Kiezen voor het kostuum.
Ze kijken naar kleren vinden veel
nedendaagse niode mooi niet de imita
tie van vaders pak maar de eigen, jonge
Kleding. Echt „hip" is niet geliefd. Des
ondanks kopen ze niet geheel en al ac-
Batteryen worden soms uren ach-
t.ree5- 6ebruikt bvjv. in een transis-
jorradio en soms met tussenpozen tel-
t„ m.a'(r even bijv. in een zaklan-
rir' ..dikkestaaf" batterijen die
rin ?nsumen£enbond onderzocht wer-
a daarom zowel continu '.is discon-
,1ei,roefd. Waarbij voor beiderlei
L,verschillende batterijen het
2L eken te voldoen. Eén deed het
tinii ?°wel voor cont'nu als diseon-
"nu gebruik goed.
dim?0„Veei' batterijen komen vermel-
sear Jls "leak Proo£" of „tight
wordt waarmee gesuggereerd
nadat aP het euvel van lekken
sprake ,1 ba£teriJ uitgeput is, geen
batterijen Z1Jin' In £eite bleken deze
door in h Xaa wel te lekken. Waar-
doen aanm u°^fel waa™ ze dienst
aangericht 6 SChade ka" W°1'"
'enbond'5 iü .£oe.n de Consumen-
Wordt er nep batterijen onderzocht,
°P datumstemr,nr weer aangedrongen
te lans bH ^le "gi de batterijen
al een het? ™kelier liggen, zijn
het gegaan
tn handen tojgt consument
Dressman tussen dienstplichtigen
tief. Ze laten zich niets aanpraten door
de verkoper, maar de doorslaggevende
stem is die van het meisje! Er wordt
eerst op stof, dan op dessin en belijning
gelet. Op deze avond kwam ook aan het
licht dat de jongelui graag kopen in een
„eigentijdse koopomgeving".
Hoe dikwijls staat u per dag wel
niet op? Vanuit een gemakkelijke
stoel, van de eettafel, van achter uw
bureau, va:-, uw plaats in de bus enz.
U staat ontelbare malen per dag op
zonder daarbij na te denken. Maak
er een oefening van voor uw heupen
en dijen. Plaatst de ene voet iets voor
de andere en sta op zonder uw han
den te gebruiken. Houd uw rug recht
bij het opstaan en u zult merken, dat
uw dijspieren stevig aangespannen
worden. Gaat u ook altijd op deze
wijze zitten dan doet u de oefening
dubbel met dubbel succes. Steek nooit
de bips achteruit. Kom niet steunend
overeind en plof niet meer met een
doffe dreun.
de aanleg van de E 3-weg betrokken
zijn.
Hoever is men met die aanleg ge
vorderd.
De heer J. F. J. Stalmans, public re
lations manager voor de E 3 in Bel
gië, is zeer voorzichtig met zijn ant
woord: hoe noordelijker men komt,
hoe enthousiaster men wordt. Portu
gal uitgezonderd, want daar werkt men
er met geestdrift aan. Spanje is min
der enthousiast. De E 3 loopt er door
hoofdzakelijk agrarische gebieden met
weinig industrie en weinig toeristisch
verkeer. Frankrijk heeft belangrijker
wegen op het programma staan, hoe
wel er tussen de Spaanse grens en
Parijs al verscheidene stukken klaar
zijn. In België is de E 3 een absolute
noodzaak geworden. Stond Nederland
enkele jaren geleden nog aarzelend te
genover dit project, thans is het met
de grote industrie-centra Eindhoven en
Venlo, al even enthousiast. De sectie
op Nederlands grondgebied, zal eerder
aangelegd zijn dan de Belgische. In
Duitsland is men het verst gevorderd,
want de E 3 verbindt het Ruhrgebied
met de grote Westeuropese havens. In
Denemarken wordt de E 3, samen met
de E 4 de belangrijkste verkeersader
van hat land en dit is ook het geval
in Zweden.
Wanneer de E 3 voor het verkeer
zal worden opengesteld? Laten wij
ons niet wagen aan voorspellingen.
Wat het Belgische gedeelte betreft,
wijzen voorzichtige ramingen op 1972.
Tegen die tijd zal men wel van Parijs,
zeker van Kortrijk naar Stockholm
kunnenlangs de autosnelweg E 3.
„Het volstaat de kaart van Europa
te bekijken en enkele economisch-geo-
grafische begrippen te hebben van het
belang der grote produktie- en ver-
bruikscentra. Om dadelijk in te zien
dat België deel uitmaakt en in het
centrum ligt van Europa's sterkst ge
concentreerde industriële zone met de
grootste bevolkingscijfers. De E 3
schraagt dit belangrijk Europese ge
bied als een ruggegraat tussen Parijs
in het zuiden en Hamburg in het noor
den, waardoor Antwerpen, Gent en
Kortrijk rechtstreeks verbonden wor
den met het Ruhrgebied en met de
Noordfranse industriezone", aldus de
heer Bertrand, Belgisch Minister van
Verkeerswezen. Beter kon het kapi
taal belang van de E 3 voor België
niet worden uitgedrukt. Dit geldt
eveneens voor het zuidelijke deel van
Nederland dat de E 3 doorkruist. Voe
gen wij hieraan toe dat van de huidige
weg Kortrijk - Antwerpen in 1965 per
dag 11.000 tot 17.000 automobilisten ge
bruik maakten, waardoor hij, na Brus
sel - Antwerpen, de drukst bereden
weg van België is; dat zorgvuldige be
rekeningen hebben aangetoond dat in
1970 het daggemiddelde aan voertui
gen om en bij de 19.000 zal liggen en
tenslotte dat het verkeer op de weg
Antwerpen - Kortrijk zich sneller ont
wikkelt dan op het geheel van het Bel
gische wegennet, dan begrijpt men zon
der moeite wat de E 3 voor België be
tekent.
De E 3 kruist in Antwerpen de Schel
de. De huidige Sclhieldetunnel voor voer
tuigen met slechts één rijstrook in elke
richting is nu reeds meer dan over
belast en er moest dus in de eerste
plaats een tweede tunnel (of brug)
komen, berekend op het vervoer
van 1972. (Thans reeds topdagen van
30.000 voertuigen). Na een lange dis
cussie (brug of tunnel) won deze laat
ste oplossing het pleit en deze tunnel
die de grootste hinderpaal bleek op de
Belgische sectie ,van de E 3, zal het
eerst klaar zijn: contractueel moet hij
op 9 september 1968 voor het ver
keer worden opengesteld. Aan dit gro
te project werken thans vijf maat
schappijen, vier Belgische en een Deen
se tunnelbouwmaatschappij, met man
en macht. De nieuwe Scheldetunnel is
een meesterwerk in zijn genre. De
werken werden reeds bezocht door hon
derden Amerikaanse, Canadese, Duitse,
Nederlandse ingenieurs, afgezien van
de duizenden (in 1966 precies 417 gelei
de groepen met een totaal van 19.659
personen) andere belangstellenden. Hij
wordt 690 m lang, 10 m hoog bij 47,85
m breed en hiermee is hij de breedste
tunnel ter wereld. Van die 690 m vor
men 510 meter wat men noemt de
„gezonken tunnel" die dus op de bo
dem van de Schelde ligt. Wat de be
langstelling van al die ingenieurs uit
ae hele wereld wekt ?Het bouwprocédé
5 ,aU1tgaat van Pré-fabricage. Inder
daad, het gezonken gedeelte van de
inr?nel bestaat uit vijf elementen, elk
100 meter lang, die één voor één in
een speciaal gegraven droogdok wor
den gebouwd. Deze „geprefabriceerde"
stukken worden dan op de Schelde
gesleept en daar tot zinken gebracht
op 30 meter diepte in een vooraf uit
gebaggerd. feul (823.000 m2 grond
moeten worden verwijderd). Het zou
°n? -e- verlei<*en een technische be
schrijving van deze tunnelbouw te ge
ven. Zeggen wij alleen om een idee
van de omvang der werken te geven
dat ieder van de vijf elementen een
waterverplaatsing heeft van 47.000 ton,
dis is evenveel als een grote tanker!
DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 28 DECEMBER 196?
pamsteen, Cldnge en Heökawt
ecember a.s. voor alle bank-
is er een avondzitbing v-ur
BOEKJES worden beleefd
op een van onze kantoren
óók de reden waarom
lensen deze verfijnde
n... Zet die fles Ryn'
op tafel. Hij maS
Betreurenswaardig is het dat er met
u, W. v. Dongen meerderen zijn die
hét idee hebben voor f 125.- een vei
lige auto te kunnen kopen. Wanneer
we de gemiddelde nieuwprijs van een
nieuwe auto op f 6000,- stellen bete
kent dit 2 pet. Voor deze doe-het-zel-
ver prijs is 't niet meer mogelijk
4 nieuwe banden te kopen.
OOSTERHOUT J.H. BEKERS.
it, dat werkelijk zo gtad scheert,1
shebben.
■erende Sixtant scheersysteem !s
jd met 2300 zeskantige openingen,
oscopisch fijne golfsnede.
ver platina. Mesjes van roestvrij
recisie tondeuze.
ïsette met spiegel
albert eggermont n.v.
Korte Nieuwstraat 21
Hulst -Tel. 2478
In het raadsverslag in De Stem van
vrijdag 21 dec. las ik dat de reini
gingsrechten in de gemeente Terheij-
den aanmerkelijk omhoog gaan f 25,-
voor le en 2e emmer voortaan. Nu
meen ik zeker te weten dat de be
jaarden en alleen wonenden kunnen vol
staan met 1 emmer. Deze drastische
verhoging is voor hen wederom een
rigoreuze aanval op hun O.A.W.-in*
komsten, terwijl door de diverse, haast
ontelbare prijsverhogingen, hun inkom
sten toch al een flinke knauw heb
ben gekregen. Nu deze verhoging me
dio 1968 ingaat is het taak dunkt my
van de besturen van de bejaardenbon
den in deze diligent te 2ijn en het ge
meentebestuur te yerzoeken in dat
raadsbesluit 'n zodanige wijziging aan te
brengen dat voor bejaarden die maar
1 emmer niodig hebben (dikwijls nog
niet eens) ook de rechten gehalveerd
worden dus op f 12,50 per jaar komen.
WAGENBERG J.T,
Volgens een bijdrage in „Papier voor
uw pen" van 14 dec. 1.1. is bij de hu
welijkssluiting in de St.-Jozefparochie
te Dongen een moeilijkheid voorge
komen, omdat het huwelijksgezelschap
circa een hailf uur te laat in de kerk
kwam, terwijl de pastoor na 10 mi
nuten wachten met de mis begonnen
was.
Dat min of meer of soms veel te laat
verschijnen van de huwelijksstoet heb
ik ook tijdens mijn pastoraat dikwijls
beleefd, totdat ik o-p het idee kwam
om de kerkklokken voor de bruidsmis
niet te laten luiden, als het bruidspaar
meer dan een kwartier te laat kwam.
Dat bleek daartoe een eenvoudig en
goed middel te zijn, evenals het doel
treffend was, om de vaders de doop
van hun kinderen m de kerk te laten
bijwonen. Meerdere verzoeken daartoe
in Bavel waren tevergeefs geweest,
maar toen de kerkklok na de doop
plechtigheid door de eigen vader
moest worden aangezet tenzij bij
om een geldige reden verhinderd was,
o.a. bij een vermeerdering in de vee
stal en wel de grote Mok voor een
jongen en de kleine voor een
meisje, waren deze daartoe wel be
reid. De moeder had daarbij meer in
vloed op haar man, dan de pastoor,
en zij Wilde daarmede gaarne het gehe
le kerkdorp van haar blijde gebeur
tenis in kennis stellen. De mensen hou
den niog wei van uiterlijkheden, en het
middel tot overtuiging is soms vrij een-
OOSTBURG P. DOENS pc,
Toen ik las, dat Yvonne Pau! sl
76 dagen op Schiphol vertoefde,
vroeg ik mezelf af, of dit nog wel
kon voorkomen in 196/ Ik vind, d'at
de overheid zich ermee moet bemoei
en. Wellicht kan minister Luns eens
praten met de Amerikanen. Hoewel
Yvonne Paul de Nederlandse natio
naliteit bezit, is het toch wel mogelijk,
dat ze een verblijfsvergunning kan
krijgen, voor Amerika. Ze is toch
geen misdadigster, die men niet in
het land wil hebben, al lijkt het «r
veel op. Ik hoop, dat ze spoedig op
haar flat in Amerika zit.
DONGEN J. v. Dongen
Degenen, die heit hardst roepen om
politieke duidelijkheid voelen zichaeUif
daarom nog geenszins verplicht d^e
duidelijkheid na te streven. Dit is al
thans één mijner conclusies uit de ver
slagen der jongste KVP-ra adsverga
der ing; waarbij anderzijds tot mijn Op
luchting bleek, dat de politiek zich
ten onzent nog niet geheel en al mid
dels slogan en spandoek laat bedrijven.
Eien greep uit uw „bloemlezing van
meningen in KVP-kringen" moge een
en ander illustreren. Verstegen (kring
Dordrecht): „In de partijleiding moe
ten nodig nieuwe gezichten komen".
Niet onwaarschijnlijk doelt de man
hier mede op zijn eigen gezicht, hetzij
dat hij een zwak heeft voor koortsogén
en bakkebaarden, politieke instru
menten die in het buitenland nogal
eens verwarring stichten omtrent de
duidelijkheid. In beide gevallen zie ik
maar liever de „oude" gezichten, waar
van men zio ongeveer weet wat ze
vertegenwoordigen
Harry Gielen (voorzitter KVP-jon-
geren, namens minderheid sprekend:
„De scherpe aanval op minister Luns
in ons blad was niiet representaithü'
voor de mening der meerderheid. Ook
onder jongeren bestaan mentaliteits-
verschillen". Kier zien we de waarde
ring van een staatsman niet langer be
paald door gebleken capaciteiten, c.q.
zijn staat van dienst (hetgeen kon wij
zen op enig zakelijk inzicht aan de
kant der beooirdeeJaars), maar door
„mentatiteitsverschillen". Hopelijk blij
ven eerstgenoemde factoren toch nog
een poosje meespelen, t.a.v. „buiten
landse zaken".
Antoine Jacobs (namens de radica
len in de KVP-jongeren)„Met genu
anceerd praten komen w>e er niet".
In deze lijkt het van belang, precies
te weten waar men komen wil. En
zelfs dan kan het z.g. genuanceerd pra
ten (of althans denken) ons nog voor
velerlei vergissingen behoeden. Proe
ven van botweg ongenuanceerd den
ken laten zich vaak raden bij de pro
paganda voor het z.g. stembusiakkoord,
dat nog nliet volledig afgerichte stok
paardje der radioalen. Een dankbaar
onderwerp voor levendige discussies
weliswaar, doch waarbij men niet zel
den verzuimt de meest waarschijn
lijke consequenties door te praten. Eén
daarvan staat wel als een paal boven
water. Namelijk dat men de kiezers
ongevraagd voor voldongen feiten stelt
nog voor zij hun stemmen hebben uit
gebracht. En mijns inziens mag be
twijfeld worden, of zulks aan de wer
king onzer parlementaire democratie
ten goede zou komen, in elk geval
niet aan de (door de kiezers) gewens
te duidelijkheid'.
BREDA L. FTSON
NEW ORLEANS: David Ross, een op een VW-chassis. Het kostte hem wat hy nu is, maar het resultaat zal
ÏÏL bouwde dit aantrek. 21/2 jaar om de auto te maken tot menige kever-eigenaar jaloers maken!
kelyke sportwagentje van „plywood"
Jim Garrison, officier van justitie,
heeft verklaard, dat ten minste 15
personen betrokken zijn geweest bij
de samenzwering om president Ken
nedy te vermoorden. Hy herhaalde
ook zijn kritiek op president John
son, die belangrijke feiten zou ver
zwijgen.
DEN HAAG Zes- a zevenhonderd
Zuidmolukse jongeren hebben giste
ren deelgenomen aan de jaarlijkse de
monstratie van de centrale jongeren or
ganisatie van de republiek Zuid-Moluk-
ken in Den Haag.
Hierdoor wil men kracht bijzetten in
het streven naar totale vrijheid waar
naar circa 3 miljoen Ambonezen over
de gehele wereld verspreid verlangen.
In een lange stoet wandelden de de
monstranten onder meevoering van
spandoeken en Zuidmolukse vlaggen
vanaf de Haagse dierentuin naar het
kantoor van premier De Jong om daar
een petitie te overhandigen. Hierin
wordt aan de deelnemers van de des
tijds gehouden ronde tafel conferentie
gevraagd de beloften na te komen het
Zuidmolukse volk gedaan.
Namens de premier werd de petitie
in ontvangst genomen door mr. J. M.
Kielstra die een deputatie van vier jon
geren toezegde het geschrift aan de pre
mier te overhandigen.
Het NTS-achter het nieuws-journaal
Panoramiek projecteerde gisteravond
een sympathiek portret van Cuba. Vol
gens het filmpje legt de regering van
dit eiland, dat nu al bijna tien jaar lang
een revolutionair bestaan leidt, de men
sen, die de vreemde verkiezen boven
het vaderland geen strobreed in de
weg. Een paar maal per week kiezen
een aantal volgepakte vliegtuigen onge
hinderd het Cubaanse luchtruim en
zwaaien de ontevreden emigrés c
met de handjes tegen de Castro-suppor-
ters, die him enige hoop gevestigd blij
ken te hebben op de jeugd.
En indien de getoonde beelden het
bestaan op Cuba waarheidsgetrouw
weergaven, wordt dit vertrouwen, dat
de jongeren er genieten, door hen
geenszins beschaamd. Onder de overal
aanwezige, altijd wat treurig weerge
geven ogen van de aanbeden Ché
Guevarra zagen we de jongens en meis
jes van dit eiland zich uitsloven voor
de opbouw en toekomst van hun land
Iedereen vervult er opgewekt zijn of
haar militaire dienstplicht, men stapelt
met blote handen dijken bij elkaar en
in de avonduren wordt er gestudeerd
bij het leven.
De drijfveer voor deze lofwaardige
activiteiten is hun idealistische vader
landsliefde, een verschijnsel dat wij
hier in het westen nog lang niet, of lie
ver, allang niet méér kennen! N.R.
De tunnel zelf omvat vier „kokers"
namelyk twee kokers met elk drie rij
stroken voor het autoverkeer, een ko
ker voor fietsers en bromfietsers en
een koker die uitgerust is voor elek
trisch dubbel spoorwegverkeer.
Vraagt men naar de kosten van het
hele project op Belgisch grondgebied,
dan is het antwoord al even omzichtig!
De nieuwe Scheldetunnel zal ongeveer
4,5 miljard frank kosten, toevoerwegen
inbegrepen: de ringweg rond Antwer
pen, nog eens 4 miljard, dus meer
dan 8 miljard uitsluitend voor Antwer
pen. Het verdere tracé kost 15 tot
17 miljard, in totaal dus zowat 25
miljard Belgische frank, die binnen de
zeven jaar moeten worden geïnves
teerd. Het was uitgesloten dat de Bel
gische regering dit bedrag, voor een
enkele autoweg, op haar budget kon
inschrijven.
De oplossing werd gevonden in de op
richting op 21 januari 1963 van een
instelling met rechtspersoonlijkheid:
de „Intercommunale ^Vereniging voor
de autoweg E3êê (I.V.A.). Zij is sa
mengesteld uit de provincies Antwer
pen, West- en Oost-Vlaanderen en de
steden Kortrijk, Gent, St.-Niklaas, Ant
werpen en Turnhout, evenals uit het
„Wegenfonds". De Belgische Staat
sloot met de I.V.A. een concessie
overeenkomst af voor 30 jaar. Hieruit
volgt lat de I.V-A. voor deze periode,
als concessiehouder, instaat voor de
bouw, de uitrusting, de exploitatie en
het onderhoud van de E 3 in België.
De financiering geschiedt door het
Wegenfonds dat oen jaarlijkse dotatie
krijgt op de buitengewone begroting
en verder leningen door de Staat
gewaarborgd uitschrijft. Zo werd
reeds in 1965 een lening van 2,5 mil
jard en in 1966 een van 3 miljard
uitgeschreven. De Staat zal, binnen
de dertig jaar, alle uitgaven aan haar
concessiehouder, de ..Intercommunale'
terugbetalen.
FRANKFORT (AP) Volgens het als
uiterst betrouwbaar te boek staande
dagblad „Frankfurter Allgemeine" heeft
partijleider Antoniin Novotny van Tsje-
cho-Slowakije zijn ontslag ails partijled-
der aangeboden.
Hert: blad schreef, diait die maanden lang
durende crisis in het leiderschap in een
kritiek stadium is geraakt daar de par
tij het niet eens kon worden over de
benoeming van oen opvolger.
„Onder de bestaande omstandigheden
lijkt bet nu twijfelachtig of Novotny
nog president van zijn land kaai blij
ven", aldus het blad.
AXEL De „Zeeuwsch-Vlaamse Vo
gelvrienden" te Axel organiseerden tij
dens de kerstdagen in de voormalige
lagere technische school aan de Kerk-
dreef een tentoonstelling met interna
tionale deelname.
Ruim 250 siervogels waren voor deze
jaarlijkse show ingezonden. Keurmees
ters waren: voor de kanaries de heren
J. van Gestel uit Tilburg, en R. Ha
mers uit Beek; voor de tropische vo
gels de heer C. Dorst uit Amsterdam.
De voornaamste uitslagen waren:
Klasse 1 (4 vogels E.k.) 1 B. de Waal
uit sluiskil 364 punten met goud-agaat,
2 P. Morel uit Breskens met 361 punten
met oranje-rood-isabel, 3 L. van Vlier-
bergen uit Graauw met 360 punten met
oranje-rood.
Klasse 2: 2 vogels E.k.: 1 P. Morel
uit Breskens 180 punten met oranje-
rood-isabel, 2 B. de Waal uit Sluiskil
179 punten met goud-isabel, 3 L. van
Vlierbergen uit Graauw met 178 punten
met oranje-rood.
Klasse 3: 1 vogel E.k.: 1 A. Verschue-
ren uit Terneuzen met' 90 punten met
oranje-rood-brons, 2 A. Christiaens,
Kieldrecht (B.) met 90 punten met
goud-groen, 3 Chr. Vinke, Axel met 90
punten met open klasse.
Klasse 4: 1 vogel O.k.: 1 A. Ver-
schueren uit Terneuzen met 90 punten
met oranje-rood-brons, 2 A. Verschue-
ren uit Terneuzen met 90 punten met
oranje-rood-bruin, 3 R. van Poecke uit
Westdorpe met 90 punten met citroen
geel.
Klasse 5: 1 vogel kruising: 1 A. Chris
tiaens uit Kieldrecht (B.) met 89 punten
met kneuskanarie, 2 C. A. Wisse uit
Sas van Gent' met 89 punten met putter
x kanarie.
Klasse 6: exoten E.k.: 1 Corn. Vinke
uit Axel met 89 punten met Japans
meeuwtje, 2 Corn. Vinke uit Axel met
89 punten met Japans meeuwtje, 3 R.
de Smet uit Spui met 88 punten met
Chinees dwergkwartel.
Klasse 7 tropen O.k.: 1 B. van Ste-
vendael uit Kloosterzande met 90 pun
ten met oranje koakie, 2 F. de Beer uit
Koewacht met 89 punten met band-
vink, 3 H. van de Voorde uit Spui met
88 punten met Japanse nachtegaal.
Klasse 8: grote en kleine parkieten:
1 D. de Smet uit Spui met 90 punten
met halsbandparkiet, 2 C. Hamelink uit
Axel met 89 punten met valk-parkiet,
3 J. van der Walle uit Hulst met 88
punten met' roodrugparkiet.
Uitslagen klassement van verdienste:
1 B. de Wael uit Sluiskil met 450 pun
ten, 2 M. Wieland uit Zaamslag met
449 punten, 3 P. Morel uit Breskens
met 449 punten, 4 A. Verschueren uit
Terneuzen met 449 punten, 5 A. Chris
tiaens uit Kieldrecht (B.) met 446 pun
ten, 6 L. van Vlierbergen uit Graauw
met 446 punten.
De show, die veel belangstelling had
genoten, werd gesloten door de voor
zitter van de Zeeuwsch-Vlaamse vogel
vrienden, de heer A. Schieman.
Deze dankte de inzenders voor hun
medewerking en sprak de hoop uit, dat
een volgende tentoonstelling evenveel
succes mag oogsten.
De uitstekend aangebrachte entourage
van de firma J. J. den Doelder te Axel
gaf de show een natuurlijk aanzien.