Belgische E-3 in '72 klaar? Even uitblazen mevrouw ryhbehde ..papier voor uw pen Jim Garrison: komplot van 15 man tegen Kennedy DE SCHELDE GROOTSTE HINDERPAAL STUDENT BOUWT ZELF SPORTWAGEN Zuidmolukkers vragen premier i i weervrijheid Discussie Financiering Novotny uitgerangeerd Internationale vogelshow „De ruggegraat van West-Europa JAN SOLDAAT KIEST VOOR HET KOSTUUM IN ZIJN VRIJE TIJD Batterijen mogen niet lang in winkel liggen Zitten en opstaan ïisenbank Clinge LOTEN t van januari ari Doodkist van f 250.- H it Halveren Op tijd aanwezig Yvonne Paul Duidelijkheid (Van onze correspondent) BRUSSEL Het beeld dat het Europa van vóór de Tweede We reldoorlog bood is bekend: zorgvuldig afgebakende, zorgvuldig be waakte grenzen en een voor ieder land nationaal wegennet dat qua infrastructuur, er zeker niet op gericht was het internationaal weg verkeer te bevorderen. Nee, men mocht het eventuele „aanvallers" niet te gemakkelijk maken! Zijn wij sindsdien wyzer geworden? In elk geval werd er een begin ge maakt met Benelux, dc Europese ge meenschappen werden opgericht en in het Europa van vandaag in het Europa van morgen vervagen de grenzen steeds meer. Waarin men echter, se dert de verklaring van Genève op 16 september 1950 door 33 W--;st en Oost- europese landen afgelegd over de aanleg an internationale - utowegen, verklaring die bevestigd werd door de in 1953 opgerichte „Europese Confe rentie van Ministers van verkeer", misschien wel het verst is gevorderd, is precies het openleggen van Europa door middel va.i internationale auto snelwegen, de E-wegen genoemd. Wanneer men de kaart bekijkt van het internationaal wegennet, gehecht aan voormelde verklaring van Genè ve, ee^ kaart waarop zo maar 100 E- wegen zijn getraceerd, dan valt het on middellijk op dat voor België de voor naamste en belangrijkste verkeersader van dit net de E 3-weg is. De E 3-weg is, in acht Westeuropese landen, sedert jaren een begrip ge worden. Het is dn intematiobale auto snelweg die heel noordwest Europa doorkruist, van Lissabon tot Stockholm, over Valladolid, en San Sebastian in Spanje, Bordeaux, Tours, Parijs en Rijssel in Frankrijk, Kortrijk, Gent, St.-Niklaas, Antwerpen en Turnhout in België, Eindhoven en Venlo in Neder land, Hannover en Hamburg in Duits land, Aarhus, Aalborg en Frederiks- haven in Denemarken Göteborg in Zweden om slechts de voornaam- se steden te vermelden. In totaal 3.662 km lang en op één na de langste van Europa. De sectie die over Bel gisch grondgebied loopt, heeft een lengte van ongeveer 180 km. Onmiddellijk rijzen twee vragen: Hoe denken de acht landen erover die bij IIIIHIIIIIHIIIIHIIIimil ■IIIIIMIIIMIIIIIHIII Een panel van vijf herenmodedeskun digen en een forum van vijf dienstplich tige militairen heeft in een grote Ne derlandse garzizoensstad gediscussieerd over het onderwerp: wat trekken sol daten in hun vrije uren aan? In het deskundigenpanel zaten leer lingen van een hogere technische school voor de confectie-industrie, aangevuld met textiel- en modevakmensen. Deze experts werden geconfronteerd met de meningen van vijf militairen. Het klinkt allemaal erg geleerd; maar een zaal met ruhn 100 jongens die óók goed van de tongriem gesneden waren, maakte er gewoon een gezellige avond van. De vragen; Draagt u in vrije tijd burgerkleding of militair uniform, en waarom? Hoe vindt u de jonge mode en wilit u die dragen? koopt u actief of passief, (koopt u be wust of laat u zich wat aanpraten?). Let u op stof of dessin of belijning? Over de eerste vraag ontstond nau welijks discussie. Noch zuinigheidsover- wegingen, noch de stille voorkeur, die iTkiLVr0UW VOOr k0* uniform heet te nebben, brengt de mening van 85 pet. van de jongens aan het wankelen; ze Kiezen voor het kostuum. Ze kijken naar kleren vinden veel nedendaagse niode mooi niet de imita tie van vaders pak maar de eigen, jonge Kleding. Echt „hip" is niet geliefd. Des ondanks kopen ze niet geheel en al ac- Batteryen worden soms uren ach- t.ree5- 6ebruikt bvjv. in een transis- jorradio en soms met tussenpozen tel- t„ m.a'(r even bijv. in een zaklan- rir' ..dikkestaaf" batterijen die rin ?nsumen£enbond onderzocht wer- a daarom zowel continu '.is discon- ,1ei,roefd. Waarbij voor beiderlei L,verschillende batterijen het 2L eken te voldoen. Eén deed het tinii ?°wel voor cont'nu als diseon- "nu gebruik goed. dim?0„Veei' batterijen komen vermel- sear Jls "leak Proo£" of „tight wordt waarmee gesuggereerd nadat aP het euvel van lekken sprake ,1 ba£teriJ uitgeput is, geen batterijen Z1Jin' In £eite bleken deze door in h Xaa wel te lekken. Waar- doen aanm u°^fel waa™ ze dienst aangericht 6 SChade ka" W°1'" 'enbond'5 iü .£oe.n de Consumen- Wordt er nep batterijen onderzocht, °P datumstemr,nr weer aangedrongen te lans bH ^le "gi de batterijen al een het? ™kelier liggen, zijn het gegaan tn handen tojgt consument Dressman tussen dienstplichtigen tief. Ze laten zich niets aanpraten door de verkoper, maar de doorslaggevende stem is die van het meisje! Er wordt eerst op stof, dan op dessin en belijning gelet. Op deze avond kwam ook aan het licht dat de jongelui graag kopen in een „eigentijdse koopomgeving". Hoe dikwijls staat u per dag wel niet op? Vanuit een gemakkelijke stoel, van de eettafel, van achter uw bureau, va:-, uw plaats in de bus enz. U staat ontelbare malen per dag op zonder daarbij na te denken. Maak er een oefening van voor uw heupen en dijen. Plaatst de ene voet iets voor de andere en sta op zonder uw han den te gebruiken. Houd uw rug recht bij het opstaan en u zult merken, dat uw dijspieren stevig aangespannen worden. Gaat u ook altijd op deze wijze zitten dan doet u de oefening dubbel met dubbel succes. Steek nooit de bips achteruit. Kom niet steunend overeind en plof niet meer met een doffe dreun. de aanleg van de E 3-weg betrokken zijn. Hoever is men met die aanleg ge vorderd. De heer J. F. J. Stalmans, public re lations manager voor de E 3 in Bel gië, is zeer voorzichtig met zijn ant woord: hoe noordelijker men komt, hoe enthousiaster men wordt. Portu gal uitgezonderd, want daar werkt men er met geestdrift aan. Spanje is min der enthousiast. De E 3 loopt er door hoofdzakelijk agrarische gebieden met weinig industrie en weinig toeristisch verkeer. Frankrijk heeft belangrijker wegen op het programma staan, hoe wel er tussen de Spaanse grens en Parijs al verscheidene stukken klaar zijn. In België is de E 3 een absolute noodzaak geworden. Stond Nederland enkele jaren geleden nog aarzelend te genover dit project, thans is het met de grote industrie-centra Eindhoven en Venlo, al even enthousiast. De sectie op Nederlands grondgebied, zal eerder aangelegd zijn dan de Belgische. In Duitsland is men het verst gevorderd, want de E 3 verbindt het Ruhrgebied met de grote Westeuropese havens. In Denemarken wordt de E 3, samen met de E 4 de belangrijkste verkeersader van hat land en dit is ook het geval in Zweden. Wanneer de E 3 voor het verkeer zal worden opengesteld? Laten wij ons niet wagen aan voorspellingen. Wat het Belgische gedeelte betreft, wijzen voorzichtige ramingen op 1972. Tegen die tijd zal men wel van Parijs, zeker van Kortrijk naar Stockholm kunnenlangs de autosnelweg E 3. „Het volstaat de kaart van Europa te bekijken en enkele economisch-geo- grafische begrippen te hebben van het belang der grote produktie- en ver- bruikscentra. Om dadelijk in te zien dat België deel uitmaakt en in het centrum ligt van Europa's sterkst ge concentreerde industriële zone met de grootste bevolkingscijfers. De E 3 schraagt dit belangrijk Europese ge bied als een ruggegraat tussen Parijs in het zuiden en Hamburg in het noor den, waardoor Antwerpen, Gent en Kortrijk rechtstreeks verbonden wor den met het Ruhrgebied en met de Noordfranse industriezone", aldus de heer Bertrand, Belgisch Minister van Verkeerswezen. Beter kon het kapi taal belang van de E 3 voor België niet worden uitgedrukt. Dit geldt eveneens voor het zuidelijke deel van Nederland dat de E 3 doorkruist. Voe gen wij hieraan toe dat van de huidige weg Kortrijk - Antwerpen in 1965 per dag 11.000 tot 17.000 automobilisten ge bruik maakten, waardoor hij, na Brus sel - Antwerpen, de drukst bereden weg van België is; dat zorgvuldige be rekeningen hebben aangetoond dat in 1970 het daggemiddelde aan voertui gen om en bij de 19.000 zal liggen en tenslotte dat het verkeer op de weg Antwerpen - Kortrijk zich sneller ont wikkelt dan op het geheel van het Bel gische wegennet, dan begrijpt men zon der moeite wat de E 3 voor België be tekent. De E 3 kruist in Antwerpen de Schel de. De huidige Sclhieldetunnel voor voer tuigen met slechts één rijstrook in elke richting is nu reeds meer dan over belast en er moest dus in de eerste plaats een tweede tunnel (of brug) komen, berekend op het vervoer van 1972. (Thans reeds topdagen van 30.000 voertuigen). Na een lange dis cussie (brug of tunnel) won deze laat ste oplossing het pleit en deze tunnel die de grootste hinderpaal bleek op de Belgische sectie ,van de E 3, zal het eerst klaar zijn: contractueel moet hij op 9 september 1968 voor het ver keer worden opengesteld. Aan dit gro te project werken thans vijf maat schappijen, vier Belgische en een Deen se tunnelbouwmaatschappij, met man en macht. De nieuwe Scheldetunnel is een meesterwerk in zijn genre. De werken werden reeds bezocht door hon derden Amerikaanse, Canadese, Duitse, Nederlandse ingenieurs, afgezien van de duizenden (in 1966 precies 417 gelei de groepen met een totaal van 19.659 personen) andere belangstellenden. Hij wordt 690 m lang, 10 m hoog bij 47,85 m breed en hiermee is hij de breedste tunnel ter wereld. Van die 690 m vor men 510 meter wat men noemt de „gezonken tunnel" die dus op de bo dem van de Schelde ligt. Wat de be langstelling van al die ingenieurs uit ae hele wereld wekt ?Het bouwprocédé 5 ,aU1tgaat van Pré-fabricage. Inder daad, het gezonken gedeelte van de inr?nel bestaat uit vijf elementen, elk 100 meter lang, die één voor één in een speciaal gegraven droogdok wor den gebouwd. Deze „geprefabriceerde" stukken worden dan op de Schelde gesleept en daar tot zinken gebracht op 30 meter diepte in een vooraf uit gebaggerd. feul (823.000 m2 grond moeten worden verwijderd). Het zou °n? -e- verlei<*en een technische be schrijving van deze tunnelbouw te ge ven. Zeggen wij alleen om een idee van de omvang der werken te geven dat ieder van de vijf elementen een waterverplaatsing heeft van 47.000 ton, dis is evenveel als een grote tanker! DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 28 DECEMBER 196? pamsteen, Cldnge en Heökawt ecember a.s. voor alle bank- is er een avondzitbing v-ur BOEKJES worden beleefd op een van onze kantoren óók de reden waarom lensen deze verfijnde n... Zet die fles Ryn' op tafel. Hij maS Betreurenswaardig is het dat er met u, W. v. Dongen meerderen zijn die hét idee hebben voor f 125.- een vei lige auto te kunnen kopen. Wanneer we de gemiddelde nieuwprijs van een nieuwe auto op f 6000,- stellen bete kent dit 2 pet. Voor deze doe-het-zel- ver prijs is 't niet meer mogelijk 4 nieuwe banden te kopen. OOSTERHOUT J.H. BEKERS. it, dat werkelijk zo gtad scheert,1 shebben. ■erende Sixtant scheersysteem !s jd met 2300 zeskantige openingen, oscopisch fijne golfsnede. ver platina. Mesjes van roestvrij recisie tondeuze. ïsette met spiegel albert eggermont n.v. Korte Nieuwstraat 21 Hulst -Tel. 2478 In het raadsverslag in De Stem van vrijdag 21 dec. las ik dat de reini gingsrechten in de gemeente Terheij- den aanmerkelijk omhoog gaan f 25,- voor le en 2e emmer voortaan. Nu meen ik zeker te weten dat de be jaarden en alleen wonenden kunnen vol staan met 1 emmer. Deze drastische verhoging is voor hen wederom een rigoreuze aanval op hun O.A.W.-in* komsten, terwijl door de diverse, haast ontelbare prijsverhogingen, hun inkom sten toch al een flinke knauw heb ben gekregen. Nu deze verhoging me dio 1968 ingaat is het taak dunkt my van de besturen van de bejaardenbon den in deze diligent te 2ijn en het ge meentebestuur te yerzoeken in dat raadsbesluit 'n zodanige wijziging aan te brengen dat voor bejaarden die maar 1 emmer niodig hebben (dikwijls nog niet eens) ook de rechten gehalveerd worden dus op f 12,50 per jaar komen. WAGENBERG J.T, Volgens een bijdrage in „Papier voor uw pen" van 14 dec. 1.1. is bij de hu welijkssluiting in de St.-Jozefparochie te Dongen een moeilijkheid voorge komen, omdat het huwelijksgezelschap circa een hailf uur te laat in de kerk kwam, terwijl de pastoor na 10 mi nuten wachten met de mis begonnen was. Dat min of meer of soms veel te laat verschijnen van de huwelijksstoet heb ik ook tijdens mijn pastoraat dikwijls beleefd, totdat ik o-p het idee kwam om de kerkklokken voor de bruidsmis niet te laten luiden, als het bruidspaar meer dan een kwartier te laat kwam. Dat bleek daartoe een eenvoudig en goed middel te zijn, evenals het doel treffend was, om de vaders de doop van hun kinderen m de kerk te laten bijwonen. Meerdere verzoeken daartoe in Bavel waren tevergeefs geweest, maar toen de kerkklok na de doop plechtigheid door de eigen vader moest worden aangezet tenzij bij om een geldige reden verhinderd was, o.a. bij een vermeerdering in de vee stal en wel de grote Mok voor een jongen en de kleine voor een meisje, waren deze daartoe wel be reid. De moeder had daarbij meer in vloed op haar man, dan de pastoor, en zij Wilde daarmede gaarne het gehe le kerkdorp van haar blijde gebeur tenis in kennis stellen. De mensen hou den niog wei van uiterlijkheden, en het middel tot overtuiging is soms vrij een- OOSTBURG P. DOENS pc, Toen ik las, dat Yvonne Pau! sl 76 dagen op Schiphol vertoefde, vroeg ik mezelf af, of dit nog wel kon voorkomen in 196/ Ik vind, d'at de overheid zich ermee moet bemoei en. Wellicht kan minister Luns eens praten met de Amerikanen. Hoewel Yvonne Paul de Nederlandse natio naliteit bezit, is het toch wel mogelijk, dat ze een verblijfsvergunning kan krijgen, voor Amerika. Ze is toch geen misdadigster, die men niet in het land wil hebben, al lijkt het «r veel op. Ik hoop, dat ze spoedig op haar flat in Amerika zit. DONGEN J. v. Dongen Degenen, die heit hardst roepen om politieke duidelijkheid voelen zichaeUif daarom nog geenszins verplicht d^e duidelijkheid na te streven. Dit is al thans één mijner conclusies uit de ver slagen der jongste KVP-ra adsverga der ing; waarbij anderzijds tot mijn Op luchting bleek, dat de politiek zich ten onzent nog niet geheel en al mid dels slogan en spandoek laat bedrijven. Eien greep uit uw „bloemlezing van meningen in KVP-kringen" moge een en ander illustreren. Verstegen (kring Dordrecht): „In de partijleiding moe ten nodig nieuwe gezichten komen". Niet onwaarschijnlijk doelt de man hier mede op zijn eigen gezicht, hetzij dat hij een zwak heeft voor koortsogén en bakkebaarden, politieke instru menten die in het buitenland nogal eens verwarring stichten omtrent de duidelijkheid. In beide gevallen zie ik maar liever de „oude" gezichten, waar van men zio ongeveer weet wat ze vertegenwoordigen Harry Gielen (voorzitter KVP-jon- geren, namens minderheid sprekend: „De scherpe aanval op minister Luns in ons blad was niiet representaithü' voor de mening der meerderheid. Ook onder jongeren bestaan mentaliteits- verschillen". Kier zien we de waarde ring van een staatsman niet langer be paald door gebleken capaciteiten, c.q. zijn staat van dienst (hetgeen kon wij zen op enig zakelijk inzicht aan de kant der beooirdeeJaars), maar door „mentatiteitsverschillen". Hopelijk blij ven eerstgenoemde factoren toch nog een poosje meespelen, t.a.v. „buiten landse zaken". Antoine Jacobs (namens de radica len in de KVP-jongeren)„Met genu anceerd praten komen w>e er niet". In deze lijkt het van belang, precies te weten waar men komen wil. En zelfs dan kan het z.g. genuanceerd pra ten (of althans denken) ons nog voor velerlei vergissingen behoeden. Proe ven van botweg ongenuanceerd den ken laten zich vaak raden bij de pro paganda voor het z.g. stembusiakkoord, dat nog nliet volledig afgerichte stok paardje der radioalen. Een dankbaar onderwerp voor levendige discussies weliswaar, doch waarbij men niet zel den verzuimt de meest waarschijn lijke consequenties door te praten. Eén daarvan staat wel als een paal boven water. Namelijk dat men de kiezers ongevraagd voor voldongen feiten stelt nog voor zij hun stemmen hebben uit gebracht. En mijns inziens mag be twijfeld worden, of zulks aan de wer king onzer parlementaire democratie ten goede zou komen, in elk geval niet aan de (door de kiezers) gewens te duidelijkheid'. BREDA L. FTSON NEW ORLEANS: David Ross, een op een VW-chassis. Het kostte hem wat hy nu is, maar het resultaat zal ÏÏL bouwde dit aantrek. 21/2 jaar om de auto te maken tot menige kever-eigenaar jaloers maken! kelyke sportwagentje van „plywood" Jim Garrison, officier van justitie, heeft verklaard, dat ten minste 15 personen betrokken zijn geweest bij de samenzwering om president Ken nedy te vermoorden. Hy herhaalde ook zijn kritiek op president John son, die belangrijke feiten zou ver zwijgen. DEN HAAG Zes- a zevenhonderd Zuidmolukse jongeren hebben giste ren deelgenomen aan de jaarlijkse de monstratie van de centrale jongeren or ganisatie van de republiek Zuid-Moluk- ken in Den Haag. Hierdoor wil men kracht bijzetten in het streven naar totale vrijheid waar naar circa 3 miljoen Ambonezen over de gehele wereld verspreid verlangen. In een lange stoet wandelden de de monstranten onder meevoering van spandoeken en Zuidmolukse vlaggen vanaf de Haagse dierentuin naar het kantoor van premier De Jong om daar een petitie te overhandigen. Hierin wordt aan de deelnemers van de des tijds gehouden ronde tafel conferentie gevraagd de beloften na te komen het Zuidmolukse volk gedaan. Namens de premier werd de petitie in ontvangst genomen door mr. J. M. Kielstra die een deputatie van vier jon geren toezegde het geschrift aan de pre mier te overhandigen. Het NTS-achter het nieuws-journaal Panoramiek projecteerde gisteravond een sympathiek portret van Cuba. Vol gens het filmpje legt de regering van dit eiland, dat nu al bijna tien jaar lang een revolutionair bestaan leidt, de men sen, die de vreemde verkiezen boven het vaderland geen strobreed in de weg. Een paar maal per week kiezen een aantal volgepakte vliegtuigen onge hinderd het Cubaanse luchtruim en zwaaien de ontevreden emigrés c met de handjes tegen de Castro-suppor- ters, die him enige hoop gevestigd blij ken te hebben op de jeugd. En indien de getoonde beelden het bestaan op Cuba waarheidsgetrouw weergaven, wordt dit vertrouwen, dat de jongeren er genieten, door hen geenszins beschaamd. Onder de overal aanwezige, altijd wat treurig weerge geven ogen van de aanbeden Ché Guevarra zagen we de jongens en meis jes van dit eiland zich uitsloven voor de opbouw en toekomst van hun land Iedereen vervult er opgewekt zijn of haar militaire dienstplicht, men stapelt met blote handen dijken bij elkaar en in de avonduren wordt er gestudeerd bij het leven. De drijfveer voor deze lofwaardige activiteiten is hun idealistische vader landsliefde, een verschijnsel dat wij hier in het westen nog lang niet, of lie ver, allang niet méér kennen! N.R. De tunnel zelf omvat vier „kokers" namelyk twee kokers met elk drie rij stroken voor het autoverkeer, een ko ker voor fietsers en bromfietsers en een koker die uitgerust is voor elek trisch dubbel spoorwegverkeer. Vraagt men naar de kosten van het hele project op Belgisch grondgebied, dan is het antwoord al even omzichtig! De nieuwe Scheldetunnel zal ongeveer 4,5 miljard frank kosten, toevoerwegen inbegrepen: de ringweg rond Antwer pen, nog eens 4 miljard, dus meer dan 8 miljard uitsluitend voor Antwer pen. Het verdere tracé kost 15 tot 17 miljard, in totaal dus zowat 25 miljard Belgische frank, die binnen de zeven jaar moeten worden geïnves teerd. Het was uitgesloten dat de Bel gische regering dit bedrag, voor een enkele autoweg, op haar budget kon inschrijven. De oplossing werd gevonden in de op richting op 21 januari 1963 van een instelling met rechtspersoonlijkheid: de „Intercommunale ^Vereniging voor de autoweg E3êê (I.V.A.). Zij is sa mengesteld uit de provincies Antwer pen, West- en Oost-Vlaanderen en de steden Kortrijk, Gent, St.-Niklaas, Ant werpen en Turnhout, evenals uit het „Wegenfonds". De Belgische Staat sloot met de I.V.A. een concessie overeenkomst af voor 30 jaar. Hieruit volgt lat de I.V-A. voor deze periode, als concessiehouder, instaat voor de bouw, de uitrusting, de exploitatie en het onderhoud van de E 3 in België. De financiering geschiedt door het Wegenfonds dat oen jaarlijkse dotatie krijgt op de buitengewone begroting en verder leningen door de Staat gewaarborgd uitschrijft. Zo werd reeds in 1965 een lening van 2,5 mil jard en in 1966 een van 3 miljard uitgeschreven. De Staat zal, binnen de dertig jaar, alle uitgaven aan haar concessiehouder, de ..Intercommunale' terugbetalen. FRANKFORT (AP) Volgens het als uiterst betrouwbaar te boek staande dagblad „Frankfurter Allgemeine" heeft partijleider Antoniin Novotny van Tsje- cho-Slowakije zijn ontslag ails partijled- der aangeboden. Hert: blad schreef, diait die maanden lang durende crisis in het leiderschap in een kritiek stadium is geraakt daar de par tij het niet eens kon worden over de benoeming van oen opvolger. „Onder de bestaande omstandigheden lijkt bet nu twijfelachtig of Novotny nog president van zijn land kaai blij ven", aldus het blad. AXEL De „Zeeuwsch-Vlaamse Vo gelvrienden" te Axel organiseerden tij dens de kerstdagen in de voormalige lagere technische school aan de Kerk- dreef een tentoonstelling met interna tionale deelname. Ruim 250 siervogels waren voor deze jaarlijkse show ingezonden. Keurmees ters waren: voor de kanaries de heren J. van Gestel uit Tilburg, en R. Ha mers uit Beek; voor de tropische vo gels de heer C. Dorst uit Amsterdam. De voornaamste uitslagen waren: Klasse 1 (4 vogels E.k.) 1 B. de Waal uit sluiskil 364 punten met goud-agaat, 2 P. Morel uit Breskens met 361 punten met oranje-rood-isabel, 3 L. van Vlier- bergen uit Graauw met 360 punten met oranje-rood. Klasse 2: 2 vogels E.k.: 1 P. Morel uit Breskens 180 punten met oranje- rood-isabel, 2 B. de Waal uit Sluiskil 179 punten met goud-isabel, 3 L. van Vlierbergen uit Graauw met 178 punten met oranje-rood. Klasse 3: 1 vogel E.k.: 1 A. Verschue- ren uit Terneuzen met' 90 punten met oranje-rood-brons, 2 A. Christiaens, Kieldrecht (B.) met 90 punten met goud-groen, 3 Chr. Vinke, Axel met 90 punten met open klasse. Klasse 4: 1 vogel O.k.: 1 A. Ver- schueren uit Terneuzen met 90 punten met oranje-rood-brons, 2 A. Verschue- ren uit Terneuzen met 90 punten met oranje-rood-bruin, 3 R. van Poecke uit Westdorpe met 90 punten met citroen geel. Klasse 5: 1 vogel kruising: 1 A. Chris tiaens uit Kieldrecht (B.) met 89 punten met kneuskanarie, 2 C. A. Wisse uit Sas van Gent' met 89 punten met putter x kanarie. Klasse 6: exoten E.k.: 1 Corn. Vinke uit Axel met 89 punten met Japans meeuwtje, 2 Corn. Vinke uit Axel met 89 punten met Japans meeuwtje, 3 R. de Smet uit Spui met 88 punten met Chinees dwergkwartel. Klasse 7 tropen O.k.: 1 B. van Ste- vendael uit Kloosterzande met 90 pun ten met oranje koakie, 2 F. de Beer uit Koewacht met 89 punten met band- vink, 3 H. van de Voorde uit Spui met 88 punten met Japanse nachtegaal. Klasse 8: grote en kleine parkieten: 1 D. de Smet uit Spui met 90 punten met halsbandparkiet, 2 C. Hamelink uit Axel met 89 punten met valk-parkiet, 3 J. van der Walle uit Hulst met 88 punten met' roodrugparkiet. Uitslagen klassement van verdienste: 1 B. de Wael uit Sluiskil met 450 pun ten, 2 M. Wieland uit Zaamslag met 449 punten, 3 P. Morel uit Breskens met 449 punten, 4 A. Verschueren uit Terneuzen met 449 punten, 5 A. Chris tiaens uit Kieldrecht (B.) met 446 pun ten, 6 L. van Vlierbergen uit Graauw met 446 punten. De show, die veel belangstelling had genoten, werd gesloten door de voor zitter van de Zeeuwsch-Vlaamse vogel vrienden, de heer A. Schieman. Deze dankte de inzenders voor hun medewerking en sprak de hoop uit, dat een volgende tentoonstelling evenveel succes mag oogsten. De uitstekend aangebrachte entourage van de firma J. J. den Doelder te Axel gaf de show een natuurlijk aanzien.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 5