Indonesische economie kampt met tegenslagen Ir. M. Klasema EXPORT BLEEF VER BENEDEN DE EERSTE VERWACHTINGEN OESO vreest overbesteding in Amerika ingen GROTE BAAS VAN DIENST f TER ZAKE 15 DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 28 DECEMBER 1967 baat Colombo 27 v Port Pirien K°sTERDI.)K 28 Miami verw. PnmviE 28 Ptobarrios verw. lSuS,MARIA P 27 Algi6rS n Langste spoorwagon Drukkerij Nout overgenomen do°r N.V. Bosch Meer inflatie Dure rijst ZOUT ORGANON GEVRAAGD Dividend 18 pet bij Gist-Brocades In november 202 faillissementen zegt de Fransman zeggen wy BESTE „KONJAK" ft tb M randyII Slecht jaar voor Sanders behang Sportcarrière Toch Flevoland Bereikbaar Expansie verwacht, maar TWEE MILJOENSTE PASSAGIER BIJ K.L.M. Europees middel lang krediet sterk vergroot WATERSTANDEN CAMPHUYS 27 rede Muscat UW-TOR 27 te Barcelona KATENDRECHT 27 te Madras kATSEDIJK 27 te Hamburg STRAAT LAGOS 28 te Wellington verw. AMPENAN 27 te Cebu KINDERDIJK 27 te Los Angeles MIJDRECHT 27 v Gotenburg n Rot- PG.'tHULIN 23 v Pto Ordaz n St.- SLIEDRECHT 26 v Cristobal n Huil STATENDAM 27 v Manzanillo n Los Angeles VIANA 27 te Curacao aLAMAK 25 te Kuwait HERMES 24 v Cristobal n Ptarenas PERICLES 25 te Pacasmayo STREEFKERK 24 v Bremen n Antwer AMSTELLAND 23 v Santos n Bahia ATTIS 23 v Gonaives n Nassau raLON 23 v Antwerpen n Genua CALTEX GORINCHEM 24 v Kopen hagen n Kalundborg KATELYSIA 24 te Eastham KORENDIJK 24 te Antwerpen NEDER EBRO 24 te Portland NEDER ELBE 24 te Los Angeles PEPERKUST 23 v Maracaibo n Wil lemstad POELDIJK 24 te Antwerpen STRAAT FIJI 24 te Port Swettenham CARTAGO 23 v New York n Kingston GAASTERDIJK 23 v Antwerpen n Charleston KLOOSTERKERK 24 te Genua MEERDRECHT 24 te Avonmouth SINON 23 v Paramaribo n Amsterdam TOGOKUST 23 v Freetown n Dakar ARGOS 23 v Istanbul n Izmir CALAMARES 23 te Pto Cortes CRANIA 23 v Shelhaven n Kopenha gen GAASTERKERK 23 v Chalna n Co lombo KARA 24 te Pta Cardon KOPIONELLA 23 v. Ardrossan n Cu racao KOUDEKERK 24 te Nagoya LOPPERSUM 23 v New Orleans n Le Havre PARKHAVEN 22 v Buenos Aires n Rio de Janeiro PENDRECHT 23 rede Yokohama STRAAT FUTAMI 24 te Nagoya VIANA 22 v New York n Pta Cardon WATERLAND 23 v Nacala n Beira ACTEON 26 v Rotterdam n Teesport ALNATI 26 v Rotterdam n Hamburg AMELAND 23 v Rotterdam n Stanlow ANNENKERK 23 v Rotterdam n Mar seille ATLANTIC STAR 27 v Rotterdam n New York CALTEX Amsterdam 23 v Rotterdam n Bahrein CALTEX DELFZIJL 27 v Rotterdam n Norresunby DIOGENES 24 te Rotterdam DORESTAD 24 te Rotterdam EOS 23 te Rotterdam ESSO AMSTERDAM 25 v Rotterdam n Amsterdam GREBBEDIJK 26 v Rotterdam n Ham burg GULF HOLLANDER 24 v Rotterdam n Perz. Golf HATHOR 24 v Rotterdam n Malta HOOGKERK 25 te Rotterdam LOOSDRECHT 26 v Rotterdam n Lon den MOERDIJK 27 te Rotterdam NEDER LINGE 24 te Rotterdam OLDEKERK 23 te Rotterdam POELDIJK 25 te Rotterdam SIMONSKERK 26 v Rotterdam n Ant werpen STENTOR 26 v Rotterdam n Hamburg TARA 24 te Rotterdam THUREDRECHT 22 v Rotterdam n Philadelphia WALCHEREN 24 te Rotterdam WILLEMSKERK 26 v Rotterdam n Bremen WOLTERSUM 24 v Rotterdam n New Orleans CHARIS 27 te Amsterdam GRAVELAND 23 v Amsterdam n Sal vador JASON 24 te Amsterdam NEDER RIJN 23 te Amsterdam POLYDORUS 24 te Amsterdam PRINS DER NEDERLANDEN 25 te Amsterdam SOCRATES 23 v Amsterdam n Suri name SOLON 26 v Amsterdam n Wcst-Indië AMMON 27 te Hamburg ARCA 27 t.a. Camranhbay AVEDRECHT pass 27 Comoren n Perz. Golf BALONG pass 27 Gibraltar n Genua CALTEX NAPLES 27 te Rastanura DALLIA 26 v Fahal n Halul KARACHI 28 te Manilla verw. JBNIA 27 v Djakarta n Pladju KONINGSWAARD 27 v Stockholm n Kalmar MBURG 27 v Singapore n Manilla SniÏÏSïPU'ULOYD 27 rede, Abudhabi niniSï^AND 27 te Las Palmas pAPENDRECHT 26 v Hiroshima n Melbourne PRINSES EMILIA 26 v Lissabon n St.-John PROVENIERSSINGEL 27 v Shanghai Chingwangtao pass 27 Dakar n Teneriffe 27 *e Curacao SARPEDON pass 27 Pantellaria n Bremen SENAGALKUST 27 v Monrovio n Freetown Adelaide S™AAT MOZAMBIQUE 26 te Singa- £®BGARA pass 27 Flores n Brisbane yt0»O 27 te Calcutta AmmSl te Hamburg p 27 Gibraltar n Mar- mTKs„27 te Savannah rnraï 1 te Stockholm FnnpcJv Ouessant n Fredericia ISBBSTLAKE 27 te Brake Aa? 0WN P 27 Kp St.-Vincent n Antwerpen srSvl Calc"tta verw. boum 27 v Fremantle n Mel* ^Penang ^7 v Swettenham n i^RIA 27 v Ptomiranda n St.-Croix EliS? AORK (AP) Westinghouse Er„ c CorP. heeft dinsdagavond de 6 voiste spoorwagon ter wereld in ge lang omI01"™! De avagon is 48,5 m last o.ï tn?' 10 wielen en kan een El,„ J 5?" ton vervoeren, is Ha» i?e kwaliteit van de wagon en' vertiet ^tddengedeelte horizontaal zal gebruikt kan ,bewe8en- Du wagon van onl worden voor het vervoer ïriaakt^ «me' do Westinghouse ge- centrales 8 °ren naar elektrische #ervinrC™ Door de ver" ket he"eft t r, e aandelenpak- Btrecht de „V' Urukkerij Bosch te Nout en Utrechtse Drukkerij Bboeht oveJ<,„aan de Kanaalweg te teming beoosT^u Met deZe over" ,an de totaal ïv!511 aanpassing «an de sterk be?cbdtbare capaciteit ^WerkstelliseFtt!611^? offsetomzet te jntslagen voorzullen dan geen ker'i Nout ui? vt Personeel var druk- c°mmim „„r1 voortvl°eien. ®"»iqUe van drukkerij '«'kviutjien, AlUUs i drukkerij Bosch, DJAKARTA (AP) De Indonesische economie is niet zo gezond als de officiële woordvoerders willen doen geloven. Men wordt de laatste maanden geconfronteerd met tegenslagen in verschillende kri tieke sectoren- De zorgen betreffen een toenemend begrotingstekort, stijgende inflatie, stijgende kosten van levensonderhoud, vooral voor de rijst, en dalende export. De economische tegenslagen in deze es sentiële sectoren waarover vier maanden geleden de meeste economen nog optimistisch waren, zijn een teken aan de wand. Wat vooral zorgen baart is het feit, dat Indonesië niet in staat is geweest zijn dalende export nieuw leven in te blazen. De regering had aanvankelijk de exportverdiensten voor dit jaar op 520 miljoen dollar geschat. Voor zichtigheidshalve had zij in de publici teit het dioel op 475 miljoen dollar gesteld, zodat zij zich op de borst kon slaan als dit cijfer zou worden over troffen. Maar het lijkt er nu op, dat dit mi nimum doel niet zal worden bereikt. Na de eerste twee kwartalen stond de export Oo 58 procent van het doel- cijfer. In april werd 50.2 miljoen dol lar bereikt, een stuk boven de 40 mil joen dollar van het maandoel. Maar toen begon de inzinking: mei 44.7 mil joen dollar, juni 24.4 miljoen, juli 38.4 miljoen, augustu 26.9 miljoen en september 24.2 miljoen. De economen van de regering verwachten echter dat het cijfer over september weer wat beter zal zijn. In juli begon de regering haar eer ste echte bezorgheid te tonen. Op 28 juli werden er nieuwe ruime bepalin gen gemaakt om de bureaucratie weg te snijden en de export gemakkelijker te maken. Maar tot nu toe is succes uitgebleven. Een ander terrein van grote zorg Is het begrotingstekort. Dit jaar is het jaar van Indonesië's 2e officiële begroting in 22 jaar en onder druk van het Internationale Mo netaire Fonds heef. de regering er in toegestemd om te proberen tot een evenwichtige begroting te komen, Maar dat lukt niet. Het IMF meende, dat een tekort van ongeveer acht miljard roepiah aan vaardbaar zou zijn. Het tekort zal ech ter, naar verwachting 12 miljard roe piah (66 miljoen dollar) bedragen. Het gevolg van een groter tekort zal toenemende inflatie zijn. De economi sche plannemakers meenden, dat ze de inflatie dit jaar tot een stijging van 65 procent konden beperken. Maar de economen verwachten nu een cijfer van 85 procent voor dit jaar. De derde grote zorg is de omhoog schietende prijs van de rijst, het hoofd- voedsel van de 110 miljoen Indonesiërs. In september is de prijs met 100 procent gestegen en de stijging zet langzaam door. Bijna alle zaken be talen een flink deel van de lonen in rijst om de verliezen goed te maken, die de arbeiders door de monetaire inflatie lijden. Maar als de rijstprijs het dubbele is of zoals in sommige gebieden 't drie voudige, dan betalen de ondernemin gen en de regering dubbele of drievou dige lonen. In Noord-Sumatra, waar op de grote rubberplantages duizen den mensen werken, is de prijs van AMSTERDAM (ANP) Het uitzonderlijk lange weekeinde heeft de beurs blijkbaar goed gedaan. Dit bleek gisteren uit de openingskoersen van de interna tionale waarden, waarvan de stemming aan de vaste kant was. Het publiek gaf van enige kooplust blijk wat al voldoende was om hogere koersen te doen registreren. Zo opende Philips op 123.90, tegen een voorgaande slotprijs van 122.30. Ook AKU kwam goed voor de dag met een koerswinst van 1.40 op 63.90. Unilever deed het wat kalmer aan op 107.10 (106.40). Kon. Olie moest een paar dubbeltjes prijsgeven op 155.40. Voorbeurs werd echter als laagste koers 154.50 in Kon. Olie gedaan, zodat van die kant bezien van een herstel sprake was. De iets lagere koers van dit olie-aandeel kwam hoofdzakelijk doordat Kon. Olie op 2e kerstdag in Wall Street lager sloot. De koers van Hoogovens werd op 122 (120.70) geadviseerd. De handel in de hoofdfondsen verliep zeer rustig. Aanhoudende vraag voor AKU deed de koers verder oplopen tot 64.40. Kon Zout/Organon lag gevraagd in de markt op de grote uitbreidingen door het toetreden tot dit concern van een Duitse en een En gelse maatschappij. Ook voor Centrale Suiker Maatschappij bestond goede be langstelling. De stemming in de scheepvaartsector was licht verdeeld met merendeels geringe koersverbeteringen. Van de cultures lag Amsterdam Rubber zwak in de markt. De staatsfondsen waren over een breed front gemakkelijker, eveneens met weinig zaken. Na een kleine inzinking trokken de meeste internationale waarden later weer aan, waardoor deze waarden op vrijwel het hoogste punt van de dag sloten. AKU verliet de markt op 62.40, Philips deed 124, Unilever 107.20 en Kon. Olie 155.40. In de scheepvaartsector kwam plotseling een wijdverspreide speculatieve vraag voor van Nievelt. Hieraan kon alleen worden voldaan tegen sterk oplopende koersen. Uiteindelijk verbeterde dit fonds 5 1/2 punt op 128 3/4. In de le periode ging Alb. Heijn 12 en Bijenkorf Beheer vier punten omhoog. Het aandeel van Nelle was zeven punten hoger niet aan te komen. Nutricia was zeer vast op 572. Chem. Naarden gaf een koersverbetering te zien van 16 punten. Key en Kramer steeg zes en Sinkep Tin negen punten. Geveke en Fokker waren ieder vijf punten hoger. Hoogovens steeg 1.30 en Elsevier drie gulden maar de Spaarnestad was tien punten lager. Ook van Reevwijk was vijf punten hoger niet te krijgen. Vijf punten lager waren Duyvis, Bührmann, Udenhout en Holl. Beton. Gist-Brocades gaf zes, Lijm Gelatine zeven, Wyers zes, de Gruyter 13 en I.H.C. Holland 12 punten prijs. Koudijs daalde drie gulden en KLM vijf. Mulder-Vogem was vijf punten lager laten en hetzelfde deed Gazelle met zes punten. Kemo daalde 24 punten na voorgaande laatkoersen. de rijst de laatste zes maanden ver viervoudigd. Diit is »en zware slag voor de plantagebezitters. Daarbij komt nog, dat de regering onlangs 19,5 miljoen dollar Ameri kaans krediet moest gebruiken om 100.000 ton rijst u^t de Verenigde Sta ten te kopen. In groot verband gezien biedt de In donesische economie op langere ter mijn goede vooruitzichten. Investerin gen worden voorbereid of zijn al ge daan in olie, bauxiet, rubber, tin, ko per, hout en andere produkten, maar de resultaten hiervan zullen pas over twee a drie jaar te merken zijn- DELFT (ANP) De raad van be stuur van Gist-Brocades n.v. deelt in een communiqué mee dat overeenkom stig de in de loop van 1967 in het omwisj selingsaanbod aan aandeelhouders Kon. Ned. Gist- en Spiritusfabriek en Broca des gepubliceerde verwachtingen de verhoogde omzet de kostenstijgingen heeft goedgemaakt. Over het afgelopen boekjaar mag dan ook een resultaat worden verwacht dat niet noemenswaard zal afwijken van de gezamenlijke resultaten van de beide gefusioneerde maatschappijen over 1966 In het kader van de fusies vonden wijzigingen in de kapitalisatie plaats, in die zin dat het geplaatste kapitaal van Brocades door uitkering van een bonus werd uitgebreid, terwijl het ge plaatste kapitaal van de gistfabriek per saldo enige verlaging onderging. In ver band hiermee acht het bestuur het wenselijk ditmaal, in afwijking van het geen in deze ondernemingen gebruike lijk is, reeds de verwachting uit te spreken dat te zijner tijd een dividend van 18 procent over het boekjaar 1967 kan worden voorgesteld. Tenslotte wordt meegedeeld dat in middels praktisch alle uitstaande aan delen Kon. Ned. Gist- en Spiritusfabriek en Brocades ter omwissel:' delen Gist-Brocades n. boden. Naar aanleiding zer dagen met de „Vereniging voor de effectenhandel" overeengekomen de no tering van de Amsterdamse beurs te beperken tot de aandelen, c.q. certifi caten Gist-Brocades n.v. en de notering van de aandelen van de beide gefusio neerde vennootschappen te beëindigen. (Van onze correspondent) AMSTERDAM Het totaal aantal uitgesproken faillissementen in de maand november 1967 bedraagt 202 (188) te verdelen als volgt: In de pro vincie Noord-Holland (exclusief Am sterdam) 17 (12, Amsterdam 14 (11), Zuid-Holland (exclusief Den Haag en Rotterdam) 28 (21), Den Haag 8 (1), Rotterdam 15 (20), Utrecht 21 (17), Gel derland 19 (11)Noord-Brabant 27 (25) Limburg 26 (28), Zeeland 2 (3), Fries land 7 (5), Groningen 11 (11), Drente 4 (4)Overijsel 13 (19)Het totaal aan tal uitgesproken faillissementen van 1 januari 1967 tot en met 30 november 1967 bedraagt 2024 (1614). Tussen geplaatst cijfers hebben betrekking op dezelfde periode van 1966. Uil op lI lLUÜlüUI iU-H. wisseling in aan- n.v. zijn aange- ng hiervan is de- (ADVERTENTIE) Genieten doen we allebei. De Fransman van zijn heerlijke cognac, wij van onze eigen B00TZ BRANDY SPÉCIAL. Een „Hollandse" door Bootz gemaakt. Vraag ernaar, waar dan ook. NEDERLANDS FABRIKAAT f 10,45 PER HELE LITER U VIEUX tl SPÉCIAL J| ff BERGEN OP ZOOM, 27 dec. Witlof 92-176, savooi 8-32, prei 16-30, br.peen 5-12, r.kool 7-11, w.kool 12, gele kool 6-9, uien 10-15, spruiten 25- 1,71, k.selderie 7-13, sprantselderie 120- 129, bosselderie 31, boerk. 6-17, peter selie 182-219, koolraap 8, wasp. 42-47, sla 27-37, stoofsla 80-115, Goudr. 15-35, G. Del. 19-43, Winston 21-36, Jonath 15- 31, Cox 55-72, Legip. 38-51, St.Remy84. BREDA, 27 dec. Andijvie 65—80, boerenkool 1525, kroten A 815, B 5 7, rodekool 15—20, sav.kool-groen 15—25 prei AI 30—40, All 18—25, selderie-bos 1525, knolselderie A 30—45, sla I 35 45 sla II 2025, spruiten AI 128143, All 113—125, BI 77, BII 61, Dl 174—181 DII 155—157, peterselie-bos 15—25, wit lof AI 160—175, All 140—150, BII 110 125, waspeen I 2533, winterpeen 1215 ROTTERDAM, 27 dec. Totale aan voer 1971. Slachtrunderen 580. Ge- bruiksvee 255. Vette kalveren 40. Gras kalveren 23. Nuchtere kalveren 837. Varkens (alleen maandag) 167. Biggen 16. Paarden 4. Schapen of lammeren 49. Prijzen: Slachtrunderen (in ets per kg): extra kwal. 440 - 475; le kwal. 395 - 435, 2e kwal. 350 - 375, 3e kwal. 330 - 340. Vette kalveren: le kwal. 390- 415, 2e kwal. 365 - 385, 3e kwal. 340 - 360. Varkens: le kwal. 225 - 230, 217 - 223; 3e kwal. 210 - 215; Stieren 410 - 465: Worstkoeien: 305 - 325; Kalf- en melkkoeien (in gld, p. s.) 1050 - 1550; Vare koeien 725 - 1075! Pinken 475 - 625; Graskalveren 290 - 460; Nuchtere kalveren (in ct. p. kg) 150 - 160; Mest- kalveren (in gld. p. st.) 70 - 195; Slacht- zeugen (in ets. p. kg) 160 - 170; Zware varkens (per stuk) 195 - 205; Schapen 90 - 135; Lammeren 100 - 150. Slacht runderen: aanvoer: kleiner, handel: vlot, prijzen, pven hoger; Kalf- en melkkoeien: tamelijk, redelijk, iets ho ger; Vare koeien: kort, kalm, onveran derd; Vaarzen en pinken: klein, matig, stabiel; Graskalveren: kort, stil, als vo rige week; Vette kalveren: klein, rede lijk, constant; Nuchtere kalveren: korter, tamelijk, prijshoudend; Var kens: klein, redelijk, iets minder: Scha pen en lammeren: matig, goed, onver anderd. TERNEUZEN, 27 dec. Sla 2 10-22, witlof a 153-155, a 2 134-139, b 145-149, b 2 127-148, afwijkend 12-123 per kg. prei 28-41, waspeen 6-30, spruiten 25- 70, sav.kool 15-35, rode kool 6,5-18, boe renkool 13-19, knolselderie 2-25, andij vie 15-56, uien 12-14. ROTTERDAM (ANP) Na het op 16 november gepubliceerde overzicht van n.v. fabriek van behangselpapier gebr. Sanders, waarin reeds stond dat het resultaat in het boekjaar 1966-'67 is gedaald en het dividend zal worden verlaagd van elf tot negen pet. in con tanten (over 1965-'66 werd bovendien vijf pet. in aandelen uitgekeerd)wordt aan het heden verschenen jaarverslag nog het volgende ontleend: de resul taten zijn beneden de verwachtingen gebleven. Naast de loon- en overige kostenont wikkelingen hebben ook andere facto ren een ongunstige invloed gehad op het resultaat. De kostprijs van het eindprodukt is meer gestegen dan op grond van de normale kostenstijgingen te verwachten viel. De afschrijvingen moeten aanmerkelijk worden verhoogd. De hans binnenkomende orders ge ven een bevredigend beeld en verwacht mag worden dat het produktie-appa- raat volledig bezet zal zijn. De kosten ontwikkelingen hebben de volle aan dacht. Met een aanzienlijke stijging van de sociale lasten moet rekening gehouden worden. De personeelssterk te aan het einde van het afgelopen boekjaar bedroeg 260 personen (vorig jaar 251). De gemiddelde prijs van het verkochte produkt heeft weer een stijging laten zien, gevclg van toene mende vraag naar betere kwaliteit. De omzet van de dochter gebr. Eijf- finger n.v. vertoonde een aanzienlijke stijging. Ook hier deden zich kostenstij gingen voor, maar deze konden door de verhoogde omzet worden opgevan gen, hetgeen dan ook in het bedrijfs resultaat tot uiting is gekomen. (Van een medewerker) In een statig negentiende-eeuws herenhuis aan het Haagse Swee- linckplein komen we binnen over marmeren treden, zorgvuldig afgedekt om ze te behoeden voor ontsierende verfspatten. Schilders zijn druk bezig een wat fraaier aanzien te geven aan het interieur van het pand, waar de plannen voor de inpoldering van de Zuiderzee zo niet werden geboren, dan toch wel voor een groot deel hun uitwerking op papier krijgen. Dat interieur is bij 'n eerste aanblik niet bepaald 'n sieraad tussen de reeks van des Rijks gebouwen in de Residentie. Op de eerste etage gaat achter de eerste deur echter een royale kamer schuil. Hoge, brede ramen bezwangeren deze kamer met licht en vanuit die grote ruimte komt ons tegemoet de man die zich sinds 1 november het hoofd van de „Dienst der Zuiderzeewerken" mag noemen: ir. M. Klasema, oud 55 jaar. Ir. Klasema is geen man die on middellijk van wal steekt met te ver tellen wat zijn aandeel toch wel is in de gigantische inpolderingswerk zaamheden van het IJsselmeer. Hij spreekt naderhand ook niet over een „journalist" of „verslaggever", maar over een „interviewer". Hij wacht tot de vragen op hem afkomen. En toch, ook zonder die vragen zou ir. Klasema ongetwijfeld veel weten te vertellen. Want bijna dertig, jaar werkt hij bij de Dienst Zuiderzeewer ken na elf maanden op het Water loopkundig Laboratorium werkzaam te zijn geweest in Delft, waar hij in 1937 afstudeerde als civiel-ingenieur aan de T.H. Ook uit zijn studietijd moet hij al een heel levensverhaal kunnen samen stellen. Want ir. Klasema was in zijn studentenjaren een sportbeoefenaar die voorzover de sport bekendheid genoot in die jaren, toch wel bij de beken de namen behoorde. Hij nam in 1936 zelfs deel aan de Olympische Spelen in Berlijn, kwam tot 7.285 (trainings- sprong persoonlijk record 7.43) bij het verspringen en tot een negende plaats bij de hink-stap-sprong met 14,50 meter. Als hij ziet dat wij deze pres taties noteren, meent ir. Klasema, die ook nog reserve was voor de beken de estafetteploeg van Berger, Van Beveren, etc. dat dat „helemaal niet meer belangrijk is-" Toch kunnen we niet nalaten nog op te schrijven dat ir. Klasema drie keer de Elfstedentocht uitreed (voor het laatst in 1956) terwijl hij in de barre tocht van 1963 als geboren Fries eerst ermee ophield toen het hem hal verwege toch wat al te erg werd. „Dan gaat de leeftijd een woordje meespre ken, je denkt wat beter om je hajh je", verklaart hij. Ook in 1947 haal de ir. Klasema de finish niet. Een ge broken schaats speelde hem toen par ten. Ir. Klasema is een man die ook bij Zuiderzeewerken tot interessante cij ferverrichtingen kwam zonder dat er sprake was van een sportieve presta tie. Tot 1949 had hij reeds tien ver schillende standplaatsen (w.o. Den Oe ver en Enkhuizen) gehad. Daarna verbleef hij nog in Zierikzee (bij de watersnoodramp in 1953) en in Den Haag, inmiddels al weer ettelijke ja ren. Het Zuiderzeewerk begon voor Ir. Klasema bij de Noordoostpolder, waar hij in de uitvoering van de dijkbouw- werken zijn aandeel heeft geleverd. Volgens de toen bestaande plannen zou de 48-000 ha tellende Noordoost polder gevolgd worden door de 60-000 ha grote Markerwaard. Flevoland, toen nog gepland als éên polder, zou met 100.000 ha de groot ste en laaste Zuiderzee-inpoldering zijn in de reeks. Een immens grote kaart beslaat een van de hoge wanden in de werkka mer van ir. Klasema. Deze kaart geeft precies aan hoe de plannen zijn en in welk stadium van uitvoering ze verkeren. De kaart is voor !r. Klase ma de handleiding van zijn betoog. Hoe groot zijn aandeel nu wel is in deze plannen? Ir. Klasema wuift de vraag weg met de opmerking: „Dat laat zich niet aanduiden. Het is een gezamenlijk werk van velen". In de korte gestencilde levensschets van de afd. Voorlichting van het Mi nisterie van Verkeer en Waterstaat staat te lezen dat ir. Klasema een expert is in dijkenbouw. Hij bracht adviezen uit bij werkzaamheden in Ja pan, Canada, Israël, Pakistan, India en de Verenigde Staten. Na de oorlog droeg ir. Klasema het zijne bij tot het herstel van de Wie- ringermeerdijk. De Markerwaard was vervolgens opnieuw de eerste op het programma van uit te voeren inpol deringen. Het zou echter Oostelijk Flevoland worden na een zorgvuldig afwegen van voor- en nadelen. En ir. Klasema geeft een om zijn zakelijkheid boeiend betoog ten beste dat de technische verschillen uiteen zet over de dijkaanleg van Oostelijk Flevoland en de door Noord-Holland beschutte dijk van de Markerwaard. Ir. Klasema kreeg de dagelijkse lei ding over de aanleg van dijkwerken t-b.v. Oostelijk Flevoland, in 1957 scheen het verhaal wordt eento nig de Markerwaard weer op het programma te staan. Maar de financiën speelden in die jaren een voor het rijk benauwende rol en ir. Klasema, de levensschets» spreekt van een man ,,met bijzonde re capaciteiten" kreeg te horen dat toch maar eerst Zuidelijk Flevoland aan de beurt moest komen. De argumenten hiervoor? De dijk- lengte van Zuidelijk Flevoland be- IR. M. KLASEMA Ir. M. Klasema rookt niet. Dat heeft niets met zijn sportcarrière te maken, want in die jaren rookte hij wel af en toe. In Enkhuizen echter leerde ir. Klasema het roken af. Op een vroege ochtend belde hij aan bij het sigarenwinkeltje in de Spoorstraat De winkelier („Ik ge loof dat hij Kuiper heette", zegt ir. Klasema) kwam in zijn pyjama aan de deur met de opmerking: „Wat moet je hebben? Kun je niet een uurtje wachten?" Het antwoord van ir. Klasema was eenvoudig: „Natuurlijk. Ik kan zelfs mijn hele leven wel wachten". En tot dusver heeft hij zich aan zijn woord ge houden. droeg 70 km, die van de Markerwaard 100 km, terwijl bovendien de dijken ook per strekkende meter bij de Mar kerwaard aanzienlijk hoger liggen- „De ondergrond langs de Noordhol landse kust is veel slechter dan die langs de Veluwe", zegt ir. Klasema en hij voegt eraan toe: „Bovendien ging de ruimtelijke ordening in die tijd een woordje meespreken". De dijk rond Zuidelijk Flevoland Is nu dicht. Ir. Klasema wil graag van de gelegenheid gebruik maken om te weerleggen hetgeen beweerd werd over de sluiting van het laatste dijk- gat. „Ook zonder rekening .te hou den met de komst van de koningin zou dat gat niet eerder gedicht kun nen worden". Met Zuidelijk Flevoland moet de Dienst Zuiderzeewerken toch al haast maken. Want de Dienst IJsselmeer- polders komt spoedig gereed in Oos telijk Flevoland en „een dienst die jaarlijks 400 ha in cultuur brengt moet continu kunnen doorwerken", meent ir. Klasema. Zijn dienst moet het land dus tijdig „volledig droog en bereikbaar maken", zoals dat heet. Het gesprek met ir. Klasema, dat is inmiddels wel duidelijk, wordt geen portret van de man, die nu het hoofd van de dienst is. Ir. Klasema presen teert zich in het totaal van de werk zaamheden, die zijn dienst uitvoert. Over de geschiedenis praat hij ge makkelijk, het heden ligt hem nabij, maar de toekomst? De Markerwaard is deze toekomst- Het ziet er, volgens ir. Klasema, naar uit dat in 1968 niet meer gerealiseerd kan worden dan de voltooiing van het dijklichaam tot aan Enkhuizen. Daarna zal het praktisch geheel af hangen van de financiële middelen die het rijk beschikbaar stelt, hoe snel de verdere werkzaamheden kun nen vorderen. „Technisch gesproken kan de gehele dijk in 1976 gereed zijn commentaar erop nog niet ge- 1980", meent ir. Klasema. Over de vorm van de Markerwaard schijnt het laatste woord nog niet ge sproken. De Contactcommissie voor Natuur- en Landschapsbescherming heeft juist vorige week een rapport uitgebracht dat volgens de presenta tie nogal revolutionair afwijkende voor stellen inhield m.b.t. de grootte van de randmeren vooral. Ir. Klasema wil zijn commentaar erop nig niet ge ven. Hij vergelijkt de ideeënschets van de betreffende commissie slechts met zijn planningskaart en zegt dan: „Het zou niet verstandig van me zijn de commissie via dit interview het standpunt te laten weten, dat ik de heren liever persoonlijk meedeel". Over de toekomstige ligging van Marken is ir. Klasema al even zwijg zaam. O ja, hij heeft er een duide lijke mening over, gestoeld op tech nische en sociologische argumenten. Maar ook hier geldt voor hem: „Het interview ls in dit opzicht niet de ge- eigende weg tot officiële standpunts bepaling en informatie." Toch zal dat standpunt binnenkort openbaar moeten worden, zo goed als ooit de Markerwaard gereed zal zijn. Houdt de Dienst dar Zuiderzeewerken daarna op te bestaan? Ir. Klasema ver wacht het niet. „Er ligt een belangrijke coördine rende taak bij het beheer van het IJsselmeer. Het lijkt mij dat dit tie nieuwe functie van onze dienst zal worden". ZWIJNDRECHT, 27 dec. 1967 An dijvie 89—105, uien 15—18, boerenkool 1823, rodekool 5,5014, sav.kool 617, winterpeen 910, veldsla 251280, wit* lof AI 170—188, All 140—158, BII 111— 141, spruiten A 40—47, B 37—42, D 55— 62, sla AI 23-45, Cl 13—26, knolselde rie 15—44, selderie 14—31, peterselie 30 —34, Golden Del. 3040. PARIJS (REUTER) In een door de organisatie voor economische sa menwerking en ontwikkeling (O.E.S.- O.) samengesteld overzicht omtrent de financieel-economische toestand in de Verenigde Staten wordt er hij de Verenigde Staten op aangedrongen een buitensporige toename van de vraag te vermijden teneinde een verscher ping van het probleem van de beta lingsbalans te voorkomen. Als het Amerikaanse congres er niet in slaagt spoedig afdoende fiscale maat regelen goed te keuren, zou er vol gens het overzicht een moeilijke toe stand kunnen ontstaan. Dan zou een aanzienlijke verscherping van de mo netaire politiek nauwelijks kunnen wor den voorkomen, hetgeen het risico met zich mee zou brengen van een herha ling van de moeilijkheden, welke zich in 1966 hebben voorgedaan. Zelfs wan neer er sprake zou zijn van hogere belastingen en van enige vermindering van de regeringsuitgaven voor goede ren en diensten zal de Amerikaanse economie waarschijnlijk in staat zijn een hoog niveau van economische ex* pansie in 1968 te handhaven. DE KONINKLIJKE Holland:che Lloyd in Amsterdam heeft aan de ma chinefabriek en scheepswerf van P. Smit jr. n.v. in Rotterdam opdracht gegeven voor de bouw van een motor vrachtschip van circa 9.200 ton, dat voornamelijk bestemd is voor de vaart op Brazilië. De oplevering zal plaats vinden in januari 1969. DE n.v. Philips' telecommunicatie in. dustrie heeft een contract getekend met het Indonesische ministerie van mari tieme communicatie voor de levering van twee complete radio-kuststations in 1968. De te leveren apparatuur verte genwoordigt een waarde van circa dn# miljoen gulden. SCHIPHOL (ANP) 1967 was voo» de KLM het jaar, waarin de maat. schappij voor het eerst in haar bijna 50-jarig bestaan, meer dan 2 miljoen passagiers vervoerde. Een opmerkelijke mijlpaal, vooral wan. neer men daarbij bedenkt, dat de ge middelde KLM-passagier een afstand van ca. 2200 km aflegt, het dubbel# van die afstand die de gemiddelde „we. reldpassagier" per vliegtuig reist. Aan het einde van dit jaar waren er ca. 14.100 personen bij de KLM in dienst. Tegen 13.950 aan het eind van het vorig jaar. Door de KLM werden in 1967 nieuwe vlootbestellir-gen gedaan, wadrmee met inbegrip van reserveonderdelen een be. drag was gemoeid van rond 500 miljoen gulden. Bij dit forse bedrag, dat groter is dan in enig jaar tevoren, dient men wel te bedenken dat voor zover thans valt te voorzien de vlootbe. hoef te van de KLM tot het boekjaar 1971-1972 zal zijn gedekt. De huidige KLM-vioot omvat than# 42 vliegtuigen: 2 Super DC-8's, 17 (ge wone) DC-8's, waarvan 4 DC-8F „Jet Traders", 2 DC-9-30's (de verlengde versie van de oorspronkelijke DC-9), 6 DC-9-10's, 11 Lockheed Electra'# ea 4 DC-7F vrachtvliegtuigen. AMSTERDAM (ANP) De Europe se bank voor middellang- krediet (B.- E.C.) te Brussel heeft haar kapitaal verhoogd van B. frs. 750 miljoen tot B.frs. 1.250 miljoen (25.000.000 dir.) ten einde de deelname mogelijk te maken van de Banca Commerciale Italiana te Milaan en van de Crédit Lyonnais en de Société Générale te Parijs. In de onlangs te Brussel gehouden al gemene vergadering van aandeelhou ders werden zes nieuwe leden van de raad van beheer benoemd, n.l. de he ren: T. de Feuinard de Chauvin (Cré dit Lyonnais), M. Laure (Société Gé nérale), A. Monti (Banca Commercia le Italiana), J. Richard (Société Géné rale), A. Righi (Banca Commerciale Italiana) en M. Sclfiogel (Crédit Lyon nais). De B.E.C. werd op 18 september 1967 opgericht door vijf vooraanstaan de Europese bankinstellingen t.w. Am sterdam-Rotterdam Bank, Deutsche Bank, Midland Bank, Société Géné rale de Banque en Samuel Montagu en co. ltd. Het toetreden van Banca Commer ciale Italiana, Crédit Lyonnais en So ciété Générale tot de groep der oor spronkelijke aandeelhouders en de om vang van het kapitaal, welke de B.E.C. tot de grootste instelling op haar ge bied maakt, stellen deze bank in staat een belangrijke rol te spelen bij de financiering op middellange ter mijn van industriële vestigingen, zegt een heden verstrekt communiqué. Konstanz 289 (onv.), Rheinfelden 226 (—5), Straatsburg 264 (—20), Plitters- dorf 433 (—41), Maxau 494 (—71), Plo- ehingen 172 24), Mannheim 429 (—57), Steinbach 506 (+53), Mainz 489 (+2), Bingen 399 6), Kaub 490 18), Trier 797 44), Koblenz 644 (—4), Keulen 690 (+20), Ruhrort 894 (+65), Loblth 1435 (+107), Nijmegen 1174 (+112), Arnhem 1120 (+92), Eefd# IJssel 610 (+62), Deventer 476 (+54), Monsin 5615 35), Borgharen 4371 (—59), Belfeld 1649 (+4), Grave ben#- den de sluis 812 (+44).

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 15