K
agens
LST
Minister Lardinois vindt
eigen weg in EEG-doolhof
C nr
op zaterdagavond...
u."D
IA
per hele
bessenjenever
fles
'paraat'
ZIELEH ERDER WORDEN
IN TÏF7F TÏÏIV> 5e"ken,religiezijn
Iachine
EZOEK
NEDERLANDSE LANDBOUW NIET IN VERDOMHOEK
ELISABETH BAS
Italië pakt
rokende jeugd
stevig aan
overveld
België wil van
Nederland meer
en goedkoper
aardgas
Vergeefs beroep van
minister De Block op
jaarbeursdirectie
11
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 22 DECEMBER 1967
10
b apparaten
aatsing
Tel. 01150-4255
actie
ia Splended 33
tourcaravans
stacaravans
Wie 'n feestelijke
avond wacht,
vertrouwt op Norit
Problemen van
eenwordend
Europa
en op élke andere avond:
r 1
(ook verkrijgbaar
Mwwwwl IJiv vl
in literflessen)
'n lichte forse bolknak
in dozen van 10 stuks
BESPREKINGEN
VERTROUWEN
HANGIJZERS
STRUCTUUR
Sovjet-gezinde
communisten
in Cuba
gearresteerd
Italië stelt weer
onderzoek in naar
ond komplot
„Ministerie voorlopig
niet verantwoordelijk
voor concentraties
in krantenwereld"
ILL 1 JL/B am j I i 11<I1/ beide in beroering.
Allerwegen heten roeping en geestelijk ambt minder in tel te zijn.
Wat beweegt jonge mensen om in deze tijd toch voor dat ambt te kiezen?
Vier jongemannen van verschillende richtingen getuigen ervan in het
Kerstnummer van Elsevier.
„Waarom ben ik dan tóch priester geworden? Misschien omdat ik moeilijk kan geloven dat
God dood is(Toekomstig missionaris.)
„Ik heb het rabbinale ambt niet gekozen. Ik werd daarvoor aangezocht en heb mij beschikbaar
gesteld. Het bood de mogelijkheid de vele door de vervolging opengevallen plaatsen in te nemen."
(Jonge rabbijn.)
„Het was niet zo dat ik het ambt om het ambt wildeIk wenste slechts de h e 1 e Schrift te
verkondigen. Ja, ik wil predikant worden, maar eerst theoloog." (Aanstaand predikant.)
in het Leger des Heils is het redden van
mensen weer mijn specialiteit. Ik besloot het ene leger te
verlaten en in dienst bij Gods Leger te gaan.
In militaire dienst zou ik nu kapitein zijn geweest
Nu moet ik met vrouw en drie jongens van f 102,-
per week rondkomen. In dit Leger voel ik me thuis."
(Luitenant-kadet van het Leger des Heils.)
Wat heeft deze jonge mensen in Gods naam nog meer
bewogen om zich in Zijn dienst te stellen?
Lees Elseviers omslagverhaal.
ZOALS HET IN ELSEVIER SIMT,
ZO IS HET GEBEURD
11
S>
j
DECEMBER 1967. j
ummers van de verkochte
genoteerd.
wordt telkens één nummer
ens nummer uit de-bus komt, g
van de machine, zijnde f 225,- I
6 machines heeft er dus altijd
hines wordt verzocht vooraf
it ons op te nemen in verband i
verzendklaar maken der ma- f
inruilaetie. Bij aankoop van
of telmachine, geven wij j
g voor uw oude machine. On- g
land, waarin de machine ver- g
arantie
I
01652—2597 OUDENBOSCH
mm>; B^i ii
(ADVERTENTIE)
(Van onze Brusselse correspondent)
BRUSSEL „Ik zie een minister van landbouw in elke opzet als een echte
politicus. Ik ge,loof niet dat hij ooit een topambtenaar gaat worden, die
nationaal mag uitvoeren wat in Brussel beslist wordt. Zon er ooit een
Europese regering komen dan gaat de functie van nationaal minister in
Europees verband ergens de positie van de Amerikaanse senator benaderen.
Maar het zal voor de politieke partijen aantrekkelijk blijven een man op
deze post te hebben. Waarmee Ik overigens niet wil zeggen, dat het in de
meeste landen nu zo aantrekkelijk is om minister van landbouw te zijn.
Het blijft een politieke functie van behoorlijk gewicht, vooral ook omdat
een landbouwminister niet alleen een producentenpolitiek voert, maar zeer
grote bemoeiienis heeft met vele economische activiteiten, die in het ver
lengstuk van de boerderij liggen."
Mr. ir. P. Lardinois ls ervan over
tuigd en hij ervaart het in de dage
lijkse praktijk diat hij ondanks
„Brussel" over het algemeen genomen
nog een eigen beleid kan voeren. Hij
voegt er wel aan toe: „Overigens met
nog meer beperkingen dan vroeger".
Op het gebied van de markt- en prijs
politiek. is de invloed van de minister
van landbouw minder direct geworden.
De regelingen worden in Brussel vast
gesteld. „Maar daar gebeurt het niet
zonder de minister van landbouw.
Neem nu de prijsvaststelling. Toen het
nog allemaal nationaal geregeld werd
kwam het Landbouwschap bij de minis
ter om verlangens naar voren te bren
gen. Na overleg met het kabinet pro
beerde de minister met het Landbouw
schap tot overeenstemming te komen.
Lukte dat, dan was er geen vuiltje
aan die lucht. Lukte het niet, dan sprong
het parlement erin en moest de mi
nister het parlement voor zijn denk
beelden zien te winnen of en die
ruimte was er ook wat aan het
parlement toegeven.
Ja,
Samen uit.
gezellig. Maar
soms kunnen
maag- en darm
stoornissen Uw
plezier vergallen.
Neem geen risico.
Neem wel Norit!
Norit geeft U het
veilige gevoel dat
U ongestoord
kunt genieten.
Norit (de bekende
git-zwarte tablet
jes) waarmee
maag- en darm
stoornissen snel
worden bestreden.
Vraag Norit aan
Uw apotheker of
drogist
BRUSSEL. De eenwording van
Europa op vele terreinen van het
economische leven betekent in veel
gevallen het verschuiven van beslis
singsbevoegdheid van nationale rege
ringscentra naar Brussel. De natio
nale parlementen zullen hoe langer
hoé meer hun greep op die Brusselse
beslissingen gaan verliezen. Bij ge
brek aan bevoegdheden kan het Euro
pese parlement dat vacuüm in de
inspraak van de volksvertegenwoordi
gingen niet opvullen. Wat is daar
over de mening van bewindslieden,
die veel in Brussel opereren en bij
het nemen van beslissingen terdege
rekening moeten houden met gemeen
schapsaspecten? Onze correspondent
in Brussel had over dit onderwerp
gesprekken met de Nederlandse mi
nister van landbouw, ir. Lardinods
en de Nederlandse staatssecretaris
van financiën, dr. Grapperhaus.
(ADVERTENTIES)
BRUSSEL (ANP) De Belgische mi
nister van economische zaken, Van
Offelen, heeft verklaard dat met Neder
land besprekingen worden gevoerd over
de mogelijkheid om de Nederlandse
aardgasleveranties te verhogen van de
huidige vijf miljard m3 per jaar tot
10 of 15 miljard m3.
Zo'n grotere hoeveelheid kan echter
alleen warden afgenomen als de prijzen
worden verlaagd, zo zei hij in de com
missie van economische zaken en
energie van de Belgische kamer.
De minister voegde hieraan toe, dat
ook de mogelijkheid oan aardgas van
Britse producenten te betrekken, wordt
overwogen.
(ADVERTENTIE)
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG. Drs. De Block heeft
vergeefs geprobeerd de directie van de
Utrechtse jaarbeurs ervan te overtui
gen, dat opening van de beurs op zon
dag minder gewenst is. Wel heeft de
minister van economische zaken gedaan
kunnen krijgen, dat de beurs op zon
dagmorgen gesloten blijft, zodat ieder
een in staat is zijn religieuze verplich
tingen na te komen.
De minister heeft dit meegedeeld na
dat o.a. de Tweede Kamerleden Van
Rossum (S.G.P.) en Jongeling (G.P.V.)
bezwaren tegen de gang van zaken
hadden aangevoerd. Drs. De Block ant
woordde, dat hij de jaarbeursdirectie
had gezegd, diat dit besluit zou kunnen
stuiten op weerstanden.
In de Kamer werd met dit antwoord
van de minister geen genoegen geno
men. De heer Scholten (CHU) diende
een motie ter zake in, die werd ge
steund door de heer Lems (PvdA),
Van Rossum (SGP), De Mooy (ARP),
Notenboom (KVP) en het Gereformeerd
Politiek Verbond.
(ADVERTENTIE)
PROBEER 'M VANAVQNn NOG!
Nu de prijsvaststelling In Brussel ge
beurt zijn er op nationaal vlak ook
voorbesprekingen met het Landbouw
schap. Op basis van voorstellen van de
Europese Commissie. De minister over
legt met het kabinet, met de vaste com
missie van landbouw in de Kamer en
hij weet dan binnen welk kader hij
moet onderhandelen. Bij de laatste
prijsvaststelling liepen de standpunten
nationaal wel wat uit elkaar maar toch
niet zo erg veel. Bij de beslissing in
Brussel heeft de optiek van ons land
het in grote lijnen gehaald. Niet omdat
wij het alleen wilden maar omdat ook
de partners in die richting dachten.
Er is een compromis uit gekomen. Na
tionale prijsvaststellingen waren ook
compromissen. Ik ging naar Den Haag
terug met een Brusselse beslissing op
zak. Ik had in Brussel niet akkoord
hoeven te gaan. Ik had in de belissing
kunnen toestemmen op voorwaarde van
nadere bevestiging. Maar dat was niet
nodiig omdat ik wist, dat de beslissing
lag binnen het kader van wat tevoren
met het bedrijfsleven, in het kabinet
en met die kamercommissie was bespro
ken. Een dergelijke gang van zaken
is nu nog mogelijk, nu in de praktijk
alle beslissingen in Brussel nog met
unanimiteit moeten worden genomen".
Het overleg dat voorafgaande aan
„Brusselse" beslissingen wordt gevoerd
is belangrijk. Juist omdat het nationaal
parlement in vele gevallen niet meer
aan zo'n belissing kan tornen. Het par
lement kan de betrokken bewindsman
naar huis sturen als het van oordeel
zou zijn, dat hij het er in Brussel bij
heeft laten zitten. Maar daarmee is de
beslissing nog niet ongedaan gemaakt.
En de praktijk leert, dat het heel moei
lijk is op besluiten, dlie in Brussel ge
nomen zijn, terug te komen. Minister
Lardinois: „Ik heb ondervonden, dat
parlement en bedrijfsleven goed weten
waar ze naar toe willen. Er is een
groot begrip voor de moeilijkheden
waarvoor de minister staat.
Men plaatst verlangens tegenover de
reëele mogelijkheden. Als men ver
trouwen in je heeft, als men weet dat
je eruit zult halen wat eruit te halen
valt, dan kun je op goodwill rekenen.
Bovendien, het bedrijfsleven staat voor
dezelfde problematiek. Het wordt zelf
geconfronteerd met de harde werke
lijkheid en de eisen van andere lan
den. Men weet uit eigen ervaring, dat
onderhandelen in Brussel geen kwestie
van dicteren kan zijn".
De zaak komt weer heel anders te
liggen als die unanimiteitsregel wordt
afgeschaft en belangrijke beslissingen
op landbouwgebied genomen kunnen
worden met (gekwalificeerde) meerder
heid van stemmen. „Het is nu al no
dig". zegt ir. Lardinois, „maar dan is
het zeker noodzakelijk, dat het Euro
pees parlement versterkt wordt".
Een dergelijke uitspraak verwondert
niet uit de mond van een Nederlands
minister en bovendien oud-Europees
parlementarieër. De gemeenschappelij
ke landibouwfinaneiering, daaraan ge
koppeld het systeem van meerderheids
beslissingen en door Nederland daar
aan verbonden de versterking van
het parlement" zijn in het Europa van
de zes hete hangijzers. Eind 1965 ont
stond daarover een crisis. Die is (schijn
baar) opgelost door het akkoord van
Luxemburg in 1966.
Maar de hangijzers zijn nog even
heet. Voor 1970 moet de gemeen
schappelijke landbouwfinanciering ge
regeld zijn. Minister Lardinois is er
zeer duidelijk over: „Nederland blijft
op het standpunt staan, dat bij de ge
meenschappelijke financiering de be
voegdheden van het parlement groter
moeten worden. Op dit moment ben ik
bepaald niet optimistisch over de mo
gelijkheid en verwezenlijking. Ik wil
ook niet zeggen, dat ik optimistisch zou
zijn als die beslissing over twee jaar
moet vallen. Ik sta niet op het Franse
standpunt, dat de financiering geregeld
moet zijn voordat Engeland lid zou
kunnen worden. Engeland moet bij het
overleg over die regeling betrokken
worden ook al is net land dan nog niet
formeel als lid toegetreden".
Minister Lardinois, door enige jaren
Londense ervaring als landbouw-at-
taché, goed bekend met de Britse pro.
blemen, weet nog niet of er van En
gelse zijde veel steun te verwachten
zou zijn voor versterking van het Euro
pees parlement. Een Engelsman zei eens
tegen hem, dat het moeilijk aan te
nemen is, dat er nog iets bestaat aan
souvereiniteit tussen het Britse par
lement en God zelf. „De uitbreiding van
le bevoegdheden van het Europees par
lement heeft natuurlijk ook een nega
tief effect op de bevoegdheden van
het nationale parlement. Die worden
kleiner. In Nederland vormt dat geen
het supranationalisme. In andere lan-
MINISTER P. LARDINOIS
probleem. Het past in onze optiek van
den ligt dlit bepaald minder sterk. Ik
weet niet hoe het gaat uitvallen. Uit
een oogpunt van democratie zou je
van Engeland grote steun mogen ver
wachten voor het Europees parlement.
Geredeneerd vanuit het Britse bestel
en de insulaire gerichtheid zou het nog
wel eens tegen kunnen vallen".
De Britse toetreding tot die EEG zal,
naar het oordeel van minister Lardi
nois, op lange termijn gunstig zijn voor
die Nederlandse land- en tuinbouw. „En
geland is een van onze belangrijkste
markten. Wij zijn altijd voor de Britse
toetreding geweest en ook al zijn we
er ons van bewust, diat er een grote
concurrent binnenkomt. Ik kan me
voorstellen, diat we niet langs die kant
zullen staan juichen als Denemarken
een geducht concurrent, die zich ook
op onze specialistische terreinen be
weegt binnenkomt. Maar desondanks
zijn we ook nliet tegen een Deens lid
maatschap. De Britse toetreding zal
voor de graanproducenten moeilijk zijn.
Voor de tuinbouw, de veredelingsland-
bouw en grote produktietakken in de
akkerbouw is het gunstig. Maar dan
liefst wel een sterker Engeland dan
nu".
Een van de grote problemen in het
Europese 1 andbouWbeleid wordt in de
komende jaren ongetwijfeld de struc
tuur van de landbouw en van het
landbouwbedrijf. Er is In bepaalde krin
gen wel kritiek geleverd op Europees
landbouw-commissaris Mantholt, die pas
nu zo zegt men dan aandacht
gaat krijigen voor de structuur. Minis
ter Lardinois: „Ik neem het Mams-holt
niet kwalijk, dat hij tot nu toe nog niel
zoveel aandacht heeft gehad voor de
structuur. Je moet het ook menselijk
benaderen. Hij en het apparaat hebben
de handen vol gehad aan het markt- en
prijsbeleid. Zonder een man als Mans-
holt, zonder zijn doorzettingsvermogen
en politieke wil om er wat van te
maken zou bet nooit zover gekomen
zijn in de Europese landbouw. Ik vand
het niet juist om dan nu langs de lijn
te staan en te zeggen: maar de struc
tuur heeft-ie verwaarloosd. Dat is niet
menselijk. Het blijft waar, dat er op
dit terrein relatief weinig is gebeurd
en dat er nog geen conceptie van een
structuurbeleid is. Ik geloof niet in de
mogelijkheid van aanzienlijke struc
tuurverbeteringen in de EEG-landbouw
op korte termijn. Het fundamentele pro
bleem is de miljoenen mensen die in de
landbouw een éigen bedrijf hebben en
in streken wonen waar geen andere
werkgelegenheid, is. Als ze wegtrekken
verpauperd zo'n gebied. Dit jaar ver
laten een half miljoen mensen netto
de landbouw in de EEG. Dat vormt een
probleem tien maal zo groot als het
mijnprobleem. Over het mijnprobleem
doen we tien tot vijftien jaar. Het kost
enorm veel geld. De landbouw zal nog
meer geld eisen. Er bestaat voor de
oplossing van dat probleem geen ge
makkelijke formule. Dat moeten we ons
goed realiseren. Maar bij een geharmo
niseerd landbouwbeleid op het gebied
van de markt en de prijzen hoort een
structuurbeleid met gemeenschappelijke
elementen. Het is redelijk dat de com
missie meer armslag zou krijgen om
een structuurbeleid te realiseren. Maar
van de andere kant zie ik geen nood
zaak om te pleiten voor meer geld
voor dlit beleid als er met dit geld niet
heel wat anders gebeurt dan nu".
„5fuiten CBoóck",
3<Cerótmió 1967
cYÏ[enu'A op aanvraag
telefoon 01608-2340-3403
HAVANNA (AP). Ongeveer 40
Sovjetgezinde communisten onder wie
een lid van het machtige centrale co
mité zijn gearresteerd omdat zij zich
kanten tegen de koers van de partij,
aldus is van goed ingelichte zijde mee
gedeeld.
De arrestaties werden drie of vier
maanden geleden verricht en de belang
rijkste man in de zuivering is Anibal
Escalante, die in 1962 in het openbaar
aan de kaak werd gesteld en discipli
nair gestraft door premier Fidel Castro.
Zegslieden hebben meegedeeld, dat
de Sovjetgezinde communisten zich ver
zetten tegen de guerrillagezinde bui
tenlandse politiek van Cuba en de cam
pagne om de beloningen voor arbeiders
te schrappen.
(ADVERTENTIE)
ev> x>oor
kwaliteit
ROME (RTR) De Italiaanse rege
ring heeft toegegeven aan de eis van
de oppositie, het onderzoek te herope
nen naar een vermeend militair com
plot tegen de veiligheid van de staat,
dat drie jaar geleden zou hebben
plaatsgevonden.
Minister van defensie Roberto Tre-
melloni, die dit in het parlement be
kendmaakt, weigerde echter een vol
ledig openbaar onderzoek in te stellen
naar de rol van de Italiaanse inlich
tingendienst in het complot, omdat
daardoor geheimen onthuld zouden
worden.
In mei van dit jaar ontkende de re
gering dat hi juli 1964 een militair
complot op het laatste ogenblik ver
ijdeld kon worden door de vorming
van een coalitieregering, maar onlangs
verklaarde een generaal in een proces
tegen twee journalisten, dat hij, evenals
andere districtscommandanten, een lijst
had ontvangen met da namen van 44
vooraanstaande politici, die voor de
staatsgreep gearresteerd en overge
bracht moesten worden naar een vlieg
veld voor verbanning naar het buiten
land.
De twee terechtstaande journalisten
waren door de voormalige stafchef van
het leger, generaal Giovanni de Lo
renzo, aangeklaagd wegens smaad, om
dat zij hem ervan hadden beschuldigd
de leiding van het complot te hebben
gehad.
Generaal De Lorenzo is zes jaar
commandant van de contra-inlichtingen
dienst geweest. Hij werd in maart zon
der opgaaf van reden als stafchef van
het leger ontslagen nadat in een offi
cieel rapport was onthuld dat zijn
dienst geheime archieven had bijge
houden van politici, industriëlen en
zelfs vooraanstaande geestelijken.
ROME (AP) Het Italiaanse mi
nisterie van volksgezondheid heeft
vandaag een plan aangekondigd dat
een eind zal moeten maken aan het
roken door jonge mensen.
Francesco Scanga, directeur van de
nationale gezondheidsdienst, vertelde
op een persconferentie dat tegenwoor
dig meer Italiaanse jongeren onder de
twintig roken dan vroeger.
Hij betoogde dat. het gemiddelde per
centage rokers 50 procent van de be
volking uitmaakt, maar dat van stu
denten en scholieren zeker 60 procent
rookt.
In het rapport van het ministerie
worden verschillende maatregelen ge
noemd die een eind zouden kunnen
maken aan het roken van jongeren.
Enkele daarvan luiden als volgt:
Onderwijzend en ander personeel
aan scholen moet verboden worden te
roken.
Studenten en scholleren moeten
de laboratoriumresultaten worden ge
toond waaruit blijkt hoe gevaarlijk
roken is.
Een wet uit 1934 opnieuw gaan
toepassen, waarbij personen die tabak
aan jongeren van onder de zestien
verstrekken en de jongeren zelf, die
betrapt worden bij roken, worden be
boet.
In het rapport wordt de regering
ook geadviseerd wetontwerpen te
steunen die het roken verbieden in
openbare gelegenheden zoals bioscopen
en theaters.
Film- en televisieregisseurs zouden
moeten worden gevraagd hun acteurs
minder te laten roken.
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG Staatssecretaris Van
Son is van mening, dat de concentraties
in de krantenwereld niet in de eerste
plaats vallen onder de verantwoording
van het ministerie van economische
zaken.
Bij de begrotingsbehandeling hadden
enige kamerleden naar de reacties van
de bewindslieden gevraagd. De staats
secretaris sprak als oordeel uit, dat
uit strikt economische overwegingen de
concentratie eer. gezonde ontwikkeling
is. Anders wordt het, als de concen
traties zullen leiden tot machtposities,
met mogelijk onaanvaardbare gevolgen
voor concurrentie en abonnees. Pas dan
zou ingevolge de wet op de mededeling
actie van het ministerie van econo
mische zaken verwacht mogen worden.
Een moedig getuigenis in het Kerstnummer van Elseviers Weekblad
ANDERE HOOGTEPUNTEN IN
ELSEVIERS KERSTMAGAZINE:
Dr. mr. F. M. Havermans:
Criminaliteit in cijfers
Zorgen van het huis Savoye
Jan Brusse: De nieuwe nachten van
Parijs
Wie hebben en wie krijgen de
atoombom?
Het nieuwe boek van Jan Wolkers
Paarden kopen in het warenhuis.
Wie is de grafschenner?
ELSEVIERS WEEKBLAD
VOOR BE ZAKENMAN DEZE WEEK:
Amsterdams gemeentebestuur haat
de auto
Prof. dr. D. W. van Krevelen:
Research en industriële ontwikkeling
Engeland staat voor kentering
De Grote Kerstpuzzel
Het enige Nederlandse magazine - losse nummers 75 cent.
Daarnaast Elseviers Weekblad voor de Zakenman (waarin opgenomen Pe Nationale Pcrsoncelgids) te krantenformaat 45 cent.
Waar het nieuws b, daar is Elsevier. Uw
krant en TV geven de feiten) veelzijdig
Elsevier vertelt de feiten én hun achter
gronden. Dit maakt Elsevier zo boeiend
en u zo goed geïnformeerd. Nood
zakelijk in elk gezin.