K agens LST Minister Lardinois vindt eigen weg in EEG-doolhof C nr op zaterdagavond... u."D IA per hele bessenjenever fles 'paraat' ZIELEH ERDER WORDEN IN TÏF7F TÏÏIV> 5e"ken,religiezijn Iachine EZOEK NEDERLANDSE LANDBOUW NIET IN VERDOMHOEK ELISABETH BAS Italië pakt rokende jeugd stevig aan overveld België wil van Nederland meer en goedkoper aardgas Vergeefs beroep van minister De Block op jaarbeursdirectie 11 DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 22 DECEMBER 1967 10 b apparaten aatsing Tel. 01150-4255 actie ia Splended 33 tourcaravans stacaravans Wie 'n feestelijke avond wacht, vertrouwt op Norit Problemen van eenwordend Europa en op élke andere avond: r 1 (ook verkrijgbaar Mwwwwl IJiv vl in literflessen) 'n lichte forse bolknak in dozen van 10 stuks BESPREKINGEN VERTROUWEN HANGIJZERS STRUCTUUR Sovjet-gezinde communisten in Cuba gearresteerd Italië stelt weer onderzoek in naar ond komplot „Ministerie voorlopig niet verantwoordelijk voor concentraties in krantenwereld" ILL 1 JL/B am j I i 11<I1/ beide in beroering. Allerwegen heten roeping en geestelijk ambt minder in tel te zijn. Wat beweegt jonge mensen om in deze tijd toch voor dat ambt te kiezen? Vier jongemannen van verschillende richtingen getuigen ervan in het Kerstnummer van Elsevier. „Waarom ben ik dan tóch priester geworden? Misschien omdat ik moeilijk kan geloven dat God dood is(Toekomstig missionaris.) „Ik heb het rabbinale ambt niet gekozen. Ik werd daarvoor aangezocht en heb mij beschikbaar gesteld. Het bood de mogelijkheid de vele door de vervolging opengevallen plaatsen in te nemen." (Jonge rabbijn.) „Het was niet zo dat ik het ambt om het ambt wildeIk wenste slechts de h e 1 e Schrift te verkondigen. Ja, ik wil predikant worden, maar eerst theoloog." (Aanstaand predikant.) in het Leger des Heils is het redden van mensen weer mijn specialiteit. Ik besloot het ene leger te verlaten en in dienst bij Gods Leger te gaan. In militaire dienst zou ik nu kapitein zijn geweest Nu moet ik met vrouw en drie jongens van f 102,- per week rondkomen. In dit Leger voel ik me thuis." (Luitenant-kadet van het Leger des Heils.) Wat heeft deze jonge mensen in Gods naam nog meer bewogen om zich in Zijn dienst te stellen? Lees Elseviers omslagverhaal. ZOALS HET IN ELSEVIER SIMT, ZO IS HET GEBEURD 11 S> j DECEMBER 1967. j ummers van de verkochte genoteerd. wordt telkens één nummer ens nummer uit de-bus komt, g van de machine, zijnde f 225,- I 6 machines heeft er dus altijd hines wordt verzocht vooraf it ons op te nemen in verband i verzendklaar maken der ma- f inruilaetie. Bij aankoop van of telmachine, geven wij j g voor uw oude machine. On- g land, waarin de machine ver- g arantie I 01652—2597 OUDENBOSCH mm>; B^i ii (ADVERTENTIE) (Van onze Brusselse correspondent) BRUSSEL „Ik zie een minister van landbouw in elke opzet als een echte politicus. Ik ge,loof niet dat hij ooit een topambtenaar gaat worden, die nationaal mag uitvoeren wat in Brussel beslist wordt. Zon er ooit een Europese regering komen dan gaat de functie van nationaal minister in Europees verband ergens de positie van de Amerikaanse senator benaderen. Maar het zal voor de politieke partijen aantrekkelijk blijven een man op deze post te hebben. Waarmee Ik overigens niet wil zeggen, dat het in de meeste landen nu zo aantrekkelijk is om minister van landbouw te zijn. Het blijft een politieke functie van behoorlijk gewicht, vooral ook omdat een landbouwminister niet alleen een producentenpolitiek voert, maar zeer grote bemoeiienis heeft met vele economische activiteiten, die in het ver lengstuk van de boerderij liggen." Mr. ir. P. Lardinois ls ervan over tuigd en hij ervaart het in de dage lijkse praktijk diat hij ondanks „Brussel" over het algemeen genomen nog een eigen beleid kan voeren. Hij voegt er wel aan toe: „Overigens met nog meer beperkingen dan vroeger". Op het gebied van de markt- en prijs politiek. is de invloed van de minister van landbouw minder direct geworden. De regelingen worden in Brussel vast gesteld. „Maar daar gebeurt het niet zonder de minister van landbouw. Neem nu de prijsvaststelling. Toen het nog allemaal nationaal geregeld werd kwam het Landbouwschap bij de minis ter om verlangens naar voren te bren gen. Na overleg met het kabinet pro beerde de minister met het Landbouw schap tot overeenstemming te komen. Lukte dat, dan was er geen vuiltje aan die lucht. Lukte het niet, dan sprong het parlement erin en moest de mi nister het parlement voor zijn denk beelden zien te winnen of en die ruimte was er ook wat aan het parlement toegeven. Ja, Samen uit. gezellig. Maar soms kunnen maag- en darm stoornissen Uw plezier vergallen. Neem geen risico. Neem wel Norit! Norit geeft U het veilige gevoel dat U ongestoord kunt genieten. Norit (de bekende git-zwarte tablet jes) waarmee maag- en darm stoornissen snel worden bestreden. Vraag Norit aan Uw apotheker of drogist BRUSSEL. De eenwording van Europa op vele terreinen van het economische leven betekent in veel gevallen het verschuiven van beslis singsbevoegdheid van nationale rege ringscentra naar Brussel. De natio nale parlementen zullen hoe langer hoé meer hun greep op die Brusselse beslissingen gaan verliezen. Bij ge brek aan bevoegdheden kan het Euro pese parlement dat vacuüm in de inspraak van de volksvertegenwoordi gingen niet opvullen. Wat is daar over de mening van bewindslieden, die veel in Brussel opereren en bij het nemen van beslissingen terdege rekening moeten houden met gemeen schapsaspecten? Onze correspondent in Brussel had over dit onderwerp gesprekken met de Nederlandse mi nister van landbouw, ir. Lardinods en de Nederlandse staatssecretaris van financiën, dr. Grapperhaus. (ADVERTENTIES) BRUSSEL (ANP) De Belgische mi nister van economische zaken, Van Offelen, heeft verklaard dat met Neder land besprekingen worden gevoerd over de mogelijkheid om de Nederlandse aardgasleveranties te verhogen van de huidige vijf miljard m3 per jaar tot 10 of 15 miljard m3. Zo'n grotere hoeveelheid kan echter alleen warden afgenomen als de prijzen worden verlaagd, zo zei hij in de com missie van economische zaken en energie van de Belgische kamer. De minister voegde hieraan toe, dat ook de mogelijkheid oan aardgas van Britse producenten te betrekken, wordt overwogen. (ADVERTENTIE) (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG. Drs. De Block heeft vergeefs geprobeerd de directie van de Utrechtse jaarbeurs ervan te overtui gen, dat opening van de beurs op zon dag minder gewenst is. Wel heeft de minister van economische zaken gedaan kunnen krijgen, dat de beurs op zon dagmorgen gesloten blijft, zodat ieder een in staat is zijn religieuze verplich tingen na te komen. De minister heeft dit meegedeeld na dat o.a. de Tweede Kamerleden Van Rossum (S.G.P.) en Jongeling (G.P.V.) bezwaren tegen de gang van zaken hadden aangevoerd. Drs. De Block ant woordde, dat hij de jaarbeursdirectie had gezegd, diat dit besluit zou kunnen stuiten op weerstanden. In de Kamer werd met dit antwoord van de minister geen genoegen geno men. De heer Scholten (CHU) diende een motie ter zake in, die werd ge steund door de heer Lems (PvdA), Van Rossum (SGP), De Mooy (ARP), Notenboom (KVP) en het Gereformeerd Politiek Verbond. (ADVERTENTIE) PROBEER 'M VANAVQNn NOG! Nu de prijsvaststelling In Brussel ge beurt zijn er op nationaal vlak ook voorbesprekingen met het Landbouw schap. Op basis van voorstellen van de Europese Commissie. De minister over legt met het kabinet, met de vaste com missie van landbouw in de Kamer en hij weet dan binnen welk kader hij moet onderhandelen. Bij de laatste prijsvaststelling liepen de standpunten nationaal wel wat uit elkaar maar toch niet zo erg veel. Bij de beslissing in Brussel heeft de optiek van ons land het in grote lijnen gehaald. Niet omdat wij het alleen wilden maar omdat ook de partners in die richting dachten. Er is een compromis uit gekomen. Na tionale prijsvaststellingen waren ook compromissen. Ik ging naar Den Haag terug met een Brusselse beslissing op zak. Ik had in Brussel niet akkoord hoeven te gaan. Ik had in de belissing kunnen toestemmen op voorwaarde van nadere bevestiging. Maar dat was niet nodiig omdat ik wist, dat de beslissing lag binnen het kader van wat tevoren met het bedrijfsleven, in het kabinet en met die kamercommissie was bespro ken. Een dergelijke gang van zaken is nu nog mogelijk, nu in de praktijk alle beslissingen in Brussel nog met unanimiteit moeten worden genomen". Het overleg dat voorafgaande aan „Brusselse" beslissingen wordt gevoerd is belangrijk. Juist omdat het nationaal parlement in vele gevallen niet meer aan zo'n belissing kan tornen. Het par lement kan de betrokken bewindsman naar huis sturen als het van oordeel zou zijn, dat hij het er in Brussel bij heeft laten zitten. Maar daarmee is de beslissing nog niet ongedaan gemaakt. En de praktijk leert, dat het heel moei lijk is op besluiten, dlie in Brussel ge nomen zijn, terug te komen. Minister Lardinois: „Ik heb ondervonden, dat parlement en bedrijfsleven goed weten waar ze naar toe willen. Er is een groot begrip voor de moeilijkheden waarvoor de minister staat. Men plaatst verlangens tegenover de reëele mogelijkheden. Als men ver trouwen in je heeft, als men weet dat je eruit zult halen wat eruit te halen valt, dan kun je op goodwill rekenen. Bovendien, het bedrijfsleven staat voor dezelfde problematiek. Het wordt zelf geconfronteerd met de harde werke lijkheid en de eisen van andere lan den. Men weet uit eigen ervaring, dat onderhandelen in Brussel geen kwestie van dicteren kan zijn". De zaak komt weer heel anders te liggen als die unanimiteitsregel wordt afgeschaft en belangrijke beslissingen op landbouwgebied genomen kunnen worden met (gekwalificeerde) meerder heid van stemmen. „Het is nu al no dig". zegt ir. Lardinois, „maar dan is het zeker noodzakelijk, dat het Euro pees parlement versterkt wordt". Een dergelijke uitspraak verwondert niet uit de mond van een Nederlands minister en bovendien oud-Europees parlementarieër. De gemeenschappelij ke landibouwfinaneiering, daaraan ge koppeld het systeem van meerderheids beslissingen en door Nederland daar aan verbonden de versterking van het parlement" zijn in het Europa van de zes hete hangijzers. Eind 1965 ont stond daarover een crisis. Die is (schijn baar) opgelost door het akkoord van Luxemburg in 1966. Maar de hangijzers zijn nog even heet. Voor 1970 moet de gemeen schappelijke landbouwfinanciering ge regeld zijn. Minister Lardinois is er zeer duidelijk over: „Nederland blijft op het standpunt staan, dat bij de ge meenschappelijke financiering de be voegdheden van het parlement groter moeten worden. Op dit moment ben ik bepaald niet optimistisch over de mo gelijkheid en verwezenlijking. Ik wil ook niet zeggen, dat ik optimistisch zou zijn als die beslissing over twee jaar moet vallen. Ik sta niet op het Franse standpunt, dat de financiering geregeld moet zijn voordat Engeland lid zou kunnen worden. Engeland moet bij het overleg over die regeling betrokken worden ook al is net land dan nog niet formeel als lid toegetreden". Minister Lardinois, door enige jaren Londense ervaring als landbouw-at- taché, goed bekend met de Britse pro. blemen, weet nog niet of er van En gelse zijde veel steun te verwachten zou zijn voor versterking van het Euro pees parlement. Een Engelsman zei eens tegen hem, dat het moeilijk aan te nemen is, dat er nog iets bestaat aan souvereiniteit tussen het Britse par lement en God zelf. „De uitbreiding van le bevoegdheden van het Europees par lement heeft natuurlijk ook een nega tief effect op de bevoegdheden van het nationale parlement. Die worden kleiner. In Nederland vormt dat geen het supranationalisme. In andere lan- MINISTER P. LARDINOIS probleem. Het past in onze optiek van den ligt dlit bepaald minder sterk. Ik weet niet hoe het gaat uitvallen. Uit een oogpunt van democratie zou je van Engeland grote steun mogen ver wachten voor het Europees parlement. Geredeneerd vanuit het Britse bestel en de insulaire gerichtheid zou het nog wel eens tegen kunnen vallen". De Britse toetreding tot die EEG zal, naar het oordeel van minister Lardi nois, op lange termijn gunstig zijn voor die Nederlandse land- en tuinbouw. „En geland is een van onze belangrijkste markten. Wij zijn altijd voor de Britse toetreding geweest en ook al zijn we er ons van bewust, diat er een grote concurrent binnenkomt. Ik kan me voorstellen, diat we niet langs die kant zullen staan juichen als Denemarken een geducht concurrent, die zich ook op onze specialistische terreinen be weegt binnenkomt. Maar desondanks zijn we ook nliet tegen een Deens lid maatschap. De Britse toetreding zal voor de graanproducenten moeilijk zijn. Voor de tuinbouw, de veredelingsland- bouw en grote produktietakken in de akkerbouw is het gunstig. Maar dan liefst wel een sterker Engeland dan nu". Een van de grote problemen in het Europese 1 andbouWbeleid wordt in de komende jaren ongetwijfeld de struc tuur van de landbouw en van het landbouwbedrijf. Er is In bepaalde krin gen wel kritiek geleverd op Europees landbouw-commissaris Mantholt, die pas nu zo zegt men dan aandacht gaat krijigen voor de structuur. Minis ter Lardinois: „Ik neem het Mams-holt niet kwalijk, dat hij tot nu toe nog niel zoveel aandacht heeft gehad voor de structuur. Je moet het ook menselijk benaderen. Hij en het apparaat hebben de handen vol gehad aan het markt- en prijsbeleid. Zonder een man als Mans- holt, zonder zijn doorzettingsvermogen en politieke wil om er wat van te maken zou bet nooit zover gekomen zijn in de Europese landbouw. Ik vand het niet juist om dan nu langs de lijn te staan en te zeggen: maar de struc tuur heeft-ie verwaarloosd. Dat is niet menselijk. Het blijft waar, dat er op dit terrein relatief weinig is gebeurd en dat er nog geen conceptie van een structuurbeleid is. Ik geloof niet in de mogelijkheid van aanzienlijke struc tuurverbeteringen in de EEG-landbouw op korte termijn. Het fundamentele pro bleem is de miljoenen mensen die in de landbouw een éigen bedrijf hebben en in streken wonen waar geen andere werkgelegenheid, is. Als ze wegtrekken verpauperd zo'n gebied. Dit jaar ver laten een half miljoen mensen netto de landbouw in de EEG. Dat vormt een probleem tien maal zo groot als het mijnprobleem. Over het mijnprobleem doen we tien tot vijftien jaar. Het kost enorm veel geld. De landbouw zal nog meer geld eisen. Er bestaat voor de oplossing van dat probleem geen ge makkelijke formule. Dat moeten we ons goed realiseren. Maar bij een geharmo niseerd landbouwbeleid op het gebied van de markt en de prijzen hoort een structuurbeleid met gemeenschappelijke elementen. Het is redelijk dat de com missie meer armslag zou krijgen om een structuurbeleid te realiseren. Maar van de andere kant zie ik geen nood zaak om te pleiten voor meer geld voor dlit beleid als er met dit geld niet heel wat anders gebeurt dan nu". „5fuiten CBoóck", 3<Cerótmió 1967 cYÏ[enu'A op aanvraag telefoon 01608-2340-3403 HAVANNA (AP). Ongeveer 40 Sovjetgezinde communisten onder wie een lid van het machtige centrale co mité zijn gearresteerd omdat zij zich kanten tegen de koers van de partij, aldus is van goed ingelichte zijde mee gedeeld. De arrestaties werden drie of vier maanden geleden verricht en de belang rijkste man in de zuivering is Anibal Escalante, die in 1962 in het openbaar aan de kaak werd gesteld en discipli nair gestraft door premier Fidel Castro. Zegslieden hebben meegedeeld, dat de Sovjetgezinde communisten zich ver zetten tegen de guerrillagezinde bui tenlandse politiek van Cuba en de cam pagne om de beloningen voor arbeiders te schrappen. (ADVERTENTIE) ev> x>oor kwaliteit ROME (RTR) De Italiaanse rege ring heeft toegegeven aan de eis van de oppositie, het onderzoek te herope nen naar een vermeend militair com plot tegen de veiligheid van de staat, dat drie jaar geleden zou hebben plaatsgevonden. Minister van defensie Roberto Tre- melloni, die dit in het parlement be kendmaakt, weigerde echter een vol ledig openbaar onderzoek in te stellen naar de rol van de Italiaanse inlich tingendienst in het complot, omdat daardoor geheimen onthuld zouden worden. In mei van dit jaar ontkende de re gering dat hi juli 1964 een militair complot op het laatste ogenblik ver ijdeld kon worden door de vorming van een coalitieregering, maar onlangs verklaarde een generaal in een proces tegen twee journalisten, dat hij, evenals andere districtscommandanten, een lijst had ontvangen met da namen van 44 vooraanstaande politici, die voor de staatsgreep gearresteerd en overge bracht moesten worden naar een vlieg veld voor verbanning naar het buiten land. De twee terechtstaande journalisten waren door de voormalige stafchef van het leger, generaal Giovanni de Lo renzo, aangeklaagd wegens smaad, om dat zij hem ervan hadden beschuldigd de leiding van het complot te hebben gehad. Generaal De Lorenzo is zes jaar commandant van de contra-inlichtingen dienst geweest. Hij werd in maart zon der opgaaf van reden als stafchef van het leger ontslagen nadat in een offi cieel rapport was onthuld dat zijn dienst geheime archieven had bijge houden van politici, industriëlen en zelfs vooraanstaande geestelijken. ROME (AP) Het Italiaanse mi nisterie van volksgezondheid heeft vandaag een plan aangekondigd dat een eind zal moeten maken aan het roken door jonge mensen. Francesco Scanga, directeur van de nationale gezondheidsdienst, vertelde op een persconferentie dat tegenwoor dig meer Italiaanse jongeren onder de twintig roken dan vroeger. Hij betoogde dat. het gemiddelde per centage rokers 50 procent van de be volking uitmaakt, maar dat van stu denten en scholieren zeker 60 procent rookt. In het rapport van het ministerie worden verschillende maatregelen ge noemd die een eind zouden kunnen maken aan het roken van jongeren. Enkele daarvan luiden als volgt: Onderwijzend en ander personeel aan scholen moet verboden worden te roken. Studenten en scholleren moeten de laboratoriumresultaten worden ge toond waaruit blijkt hoe gevaarlijk roken is. Een wet uit 1934 opnieuw gaan toepassen, waarbij personen die tabak aan jongeren van onder de zestien verstrekken en de jongeren zelf, die betrapt worden bij roken, worden be boet. In het rapport wordt de regering ook geadviseerd wetontwerpen te steunen die het roken verbieden in openbare gelegenheden zoals bioscopen en theaters. Film- en televisieregisseurs zouden moeten worden gevraagd hun acteurs minder te laten roken. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Staatssecretaris Van Son is van mening, dat de concentraties in de krantenwereld niet in de eerste plaats vallen onder de verantwoording van het ministerie van economische zaken. Bij de begrotingsbehandeling hadden enige kamerleden naar de reacties van de bewindslieden gevraagd. De staats secretaris sprak als oordeel uit, dat uit strikt economische overwegingen de concentratie eer. gezonde ontwikkeling is. Anders wordt het, als de concen traties zullen leiden tot machtposities, met mogelijk onaanvaardbare gevolgen voor concurrentie en abonnees. Pas dan zou ingevolge de wet op de mededeling actie van het ministerie van econo mische zaken verwacht mogen worden. Een moedig getuigenis in het Kerstnummer van Elseviers Weekblad ANDERE HOOGTEPUNTEN IN ELSEVIERS KERSTMAGAZINE: Dr. mr. F. M. Havermans: Criminaliteit in cijfers Zorgen van het huis Savoye Jan Brusse: De nieuwe nachten van Parijs Wie hebben en wie krijgen de atoombom? Het nieuwe boek van Jan Wolkers Paarden kopen in het warenhuis. Wie is de grafschenner? ELSEVIERS WEEKBLAD VOOR BE ZAKENMAN DEZE WEEK: Amsterdams gemeentebestuur haat de auto Prof. dr. D. W. van Krevelen: Research en industriële ontwikkeling Engeland staat voor kentering De Grote Kerstpuzzel Het enige Nederlandse magazine - losse nummers 75 cent. Daarnaast Elseviers Weekblad voor de Zakenman (waarin opgenomen Pe Nationale Pcrsoncelgids) te krantenformaat 45 cent. Waar het nieuws b, daar is Elsevier. Uw krant en TV geven de feiten) veelzijdig Elsevier vertelt de feiten én hun achter gronden. Dit maakt Elsevier zo boeiend en u zo goed geïnformeerd. Nood zakelijk in elk gezin.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 11