Nog steeds dreunen de jaar tallen door de klas 'Winkelwijk I llikTlH„d.ezt ?ijfers blÜte wel dmde- 13 DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 19 DECEMBER 1967 planten 1 kfti MARGARINE WEET U HET NOG... w I tnaaf „W zac'htst gezegd - hele- I ™®a' ,nie modern is. De lifers schoolbel rijen jaartallen verwerKen locale colleges i -j allemaal pet „restvak" experiment geacht traditioneel Rapport toneelgroepen: Ensemble naar Brabant en fusie met Proloog Ie E»g. ewtog, 2e Eng. oorlog, 166$ 3e Eng. oorlog, 1672 •te Eng. oorlog, 11M i PLANTEN MARGARINE 250 gram 46 1678, Vrede van Nijmegen. 1667, Vrede van Rijswijk. 1713, Vrede van lUreeht, 1718, Vrede van Aker 1654» Vrede van WeAmioSer,' 1667, Vrede van Breda. 167.1, Vrede van Westminster, 1784, Vrede van Parijs, 71. De 5 Frtmse Ie Franse oorlog, 1872 2e Franse oorlog 9-jarige oorlog, 1688 3e Franse oorlog Spaanse Saotmwe-oorlog, 1702 4« Franse oorlog Oostenrijkse Sutwssie-ooriog, 17*10 5e Franse twrtef» ja 1795, Haap Verdrag. 72. De Akte nm Seéme ra 16S4 l« 1654 67j de vrede van Westminster eiste Crotaweli; Prins Wille ITT ssri nooit mAkmètr werden van Holland, 73. \letEmnigMktm m7. 1. Pril» Willem 111 tal «ooit «tadkmder van Holland warden. 2. Wie kapitein-generaal worth, mag nooit teven* stadltonder worden, 74 De Spamu Smwwe-im-kg, va» 1702 1713, Die ontstond door opvolging In Spanje, ,j De koning van Spanje, Karei 11, had geen kinderen. Eodarijk XIV wilde «ij» kteinroon koning in Sj*a»je laten w«r«km, Dit w0é» Nederland, Dttltóand, Engefetml en Oostenrijk niet Die steldvst: eert Oostenrijkse prins «te opvolger aan, fmt «te Sp*»ae tearing Melde Ladewljk XIV met geweld rij» khimoou op de Spaanse troon. Na verklaa'tden Nederland, Engeland, D»itdan4 Oostenrijk et Portugal aan Frankrijk de oorlog. 15. Bevelkbfeer» in de Spaanse' Sneeetówjortog, lobs» WFdem frise, Marlborougb, Ergerde» va» Savoye, 74 Het Barrière Trttktam, Na de Spaanse Sttcwssie-oorlog was Belgte aan Oostenrijk gekomen Om veilig te rijn tegen Frankrijk sloot Nederland met Oostenrijk he Bstrièr» Trsktasg, Zomaar een bladzy ouderwetse „stampstof". „Bonifatius velt Donar-eik btf Geismar". De goede man is kennelijk niet alleen veel overtuigings-, maar ook veel spierkracht toebedeeld Nog steeds worden dergeiyke „romantische" platen als een afspiegeling van de waarheid verkocht. GESCHIEDENIS NOG TE VEEL RIJTJESSTAMPERIJ BERLINER LEVERWORST JA 100 gram 7 ANANAS 4 schijven (Van een onzer verslaggevers) BREDA Weinig vakken die op de lagere, ulo en mid delbare scholen worden gegeven, hebben de laatste jaren zoveel veranderingen ondergaan als het geschiedenison derwijs. Op alle gebieden is hier een gedachtenverschui- ving gaande. Er manifesteert zich een diang naar waar heid en relativeren van bepaalde onderdelen. Concilie, oecumene, ruimtevaart, mammoetwet en strijd tegen fa bels en verzwijgingen zijn hier niet vreemd aan. KERSENBONBONS 150 gram Niettemin heeft in Brabant en Zee land op bijna de helft van de scho len, waarop geschiedenisonderwijs wordt gegeven, niets of nauwelijks iets doorgeklonken van de evolu tie die zich in het geschiedenison derwijs voltrekt. In Brabant en Zeeland hebben wij een onderzoekje ingesteld naar de wijze waarop de geschiedenis lessen worden gegeven en naar de inhoud van de lessen. Op meer dan de helft van de Bredase scholen is het onderwijs nog traditioneel. Op ongeveer een kwart schakelt men langzamerhand over naar een mo derne vorm. Op de overige is die reeds bereikt. In de grotere plaat sen in Zeeland en Brabant bewe gen deze percentages zich ongeveer op gelijk niveau. Steekproeven in de regio duiden er op dat in de dor pen het peil van het geschiedenis onderwijs nog lager ligt dan in de Baroniestad. Op nagenoeg alle middelbar» scho- I d» il" ,?rabant en Zeeland maken I ,rllngen kennis met een fris- I Sri er,vorm' Dat ligt niet in de I J.aats'e plaats aan het teit dat van I ,llere" bij het v-b-m.o de I dl uk-eTs wordt gevraagd van I til g.escbledenis van de laatst vijf- I evamaar' ,?e nadruk bij de eind- I riod? g namelijk °P die Pe- I on f geschiedenisonderwijs I J? lagere scholen in onze streek I tie mlla Ul°'Jcholen ziin een ''teel- I. lJe minder droef. neer waren de Stadhouderloze Tijd perken; noem de Stadhouders in de Republiek met de jaartaller en anneer stichtte Dirk Til een tol aan de Merwede?? Wij putten deze vragen letterlijk uit boekjes waarin de ene rij jaar tallen de andere verdringi. Heden ten dage moeten brave Zeeuwse en Brabantse kinderen ze nog .,van buiten" leren; weten ze alles nog van „papen" en „ketters". Het kan nauwelijks nog gezond worden ge noemd dat de nieuwe generaties dergelijke absurditeiten worden inge pompt. Tien jaar geleden was deze „leer- van-buiten' vorm ook op de mid delbare scholen nog een zeer ge waardeerde methode. De boekjes werden dan „verlucht" met opge blazen zeehelden-verhalen (wie kent de „zilveren" ode aan Piet Hein niet?) of doorspekt met vooroorde len die een prima voedingsbodem vormden om bij de vaderlandse jeugd een soort nationaal bewust zijn te kweken. volutie van de geest" is nu belang rijk geworden", aldus de heer J. Sanders, leraar geschiedenis aan hel; Möller Lyceum in Bergen op Zoom. „De historie wordt nu in het perspectief van de tijd gezien Al leen de grote structuren zijn nog belangrijk". Een enorm verschil met de inhoud van de oude (re) leerboe ken, waarvan de authenticiteit nogal eens in twijfel moet worden getrok ken. Dr. C. J. M. Brok, geschiedenis docent aan het O.L. Vrouwe Ly ceum in Breda, zegt hierover „Vroeger kende je alle kabinetten van buiten. Conservatieve en libe rale. Maar je wist niet wat libe ralisme was. Nu weten de jongens dat wel, al kennen ze het riitj* niet meer van buiten". Negen historici met elk hun uit eenlopende geestelijke overtuiging hebben gezamenlijk 'n geschiedenis boek geschreven voor het middel baar onderwijs Wereld in wording" van Novum. De bewust eenzijdige voorlichting is op deze wijze voor goed buiten spel gezet. Ingewijden zijn het er echter unaniem over eens dat niet het geschiedenisboek in de eerste plaats het gehalte van het onderwijs bepaalt. De opvattingen van de docent zijn belangrijker. „Het is bij uitstek het vak, waar in eigen levenservaring kan worden uitgedragen. Wij zijn echter niet meer zo star in ons eigen straatje blijven denken", zegt de heer Schaafsma, die tevens hoofdbe stuurslid is van de V.G-L. een Lh mken nasaa'. als bij S„ btri* psalm, kinderstem- bil mÏÏ, een scho°llokaa]1600 Slag de OosUnrt°i0rti; 162? °Pr'cbtinp van 1621 H», t f. Compagnie, 1609- De Stlt TwaabJarig Bestand, 1617 waard»'™ va" Holland stellen de zelf d» San,J618 Maurits dankt den.»™ waardgelders af, 1619 Ol- s'icht dn». ron,bootd- Batavia ge- Enla zn ™Jan P'e'ersz°on Coin, w r' dommen Zljn nieuwp bis- ming tenen t» o °m de berv"r' de Raad val I an' wa""eer trad van Beroerten op; wan De eerste hardop uitgesproken ge dachte over de mammoetwet, ruim tien jaar geleden, werkte als de schoolbel voor een ingedutte leerling- De leden van de Vereniging van Geschiedenisleraren (V.G.L.) spron gen, door studiecommissies aange vallen, op om nun standje te ver- deciigen Zij zagen door de grote nieuwe onderwijswet de positie van hun vak aangetast. De activiteit van de geschiedenis leraren heeft inmiddels zo'n omvang aangenomen dat de heer G S. Schaafsma, geschiedenisleraar aan het Stedelijk Gymnasium in Breda, er nu van durft tt spreken dat ,.de geschiedenisleraren de avant-garde zijn gaan vormen" onder Neerlands docentencorps. De historici hebben direct met ver ve de dikke laag stof die over hun vak was neergedwarreld wegge veegd. Toen ze toch eenmaal ac tief waren hebben ze fors het mes gezet in de geschiedschrijving In de nieuwe methoden heeft men willen voorkomen dat de boeken alleen maar een droge en vaak niet ge- hee juiste afspiegeling zijn van de historie. Het gevolg: minder poli tieke en krijgsgeschiedenis en dy nastiek; meer economisch sociale en cultuurgeschiedenis. Een drang naai het g^ven van inzichten in de breedte. .,De meer sociologische benade ring heeft een devaluatie au be paalde historische personen en be grippen tot gevolg gehad. De „re Door de enorme snelheid waarmee de veranderingen over het leraren corps zijn gekomen, heeft een aan tal docenten ze niet helemaal kun nen verwerken. „Lang niet iedereen bezit voldoende kennis van de so ciale en economische verbanden, waarin de verscluiving zich heeft ontwikkeld. Van alle wetenschappen is geschiedenis de minst zelfstandi ge. Ze moet de hulp van diverse andere wetenschappen inroepen om volledig te zijn. Daar zitten nogal wat leraren mee" Dit is het oor deel van de onderdirecteur van de Vlissingse R.-HBS, de heer L. W. de Bree. Een aantal veelal oudere le raren blijven (oaarom) aan hun be legen (sorr- vooroorlogse) „drille- rij" vasthouden. Het is vooi een leraar een eerste vereiste dat hij om verantwoord onderwijs te kun- ien geven - voldoende tijd en ma teriaal heeft. Het blijkt daaraan op de meeste scholen nogal te manke ren. Veranderingen zijn soms dus eenvoudig niet door te voeren. Op de ulo's geldt dit in bijzondere mate. De v.h.m.o.-scholen krijgen vol gend jaar als de mammoetwet of ficieel in de praktijk wordt gebracht, een vak meer- maatschappijleer. Een te„en dat men ook op hoger niveau de noodzakelijk hd inziet van een nieuwe aanpak van «v* ge schiedenisvak waarbij „maat schappijleer" nu nog voor een be langrijk 3eel is ondergebracht. Om de docenten met de jongste ontwikkelingen vertrouwd Xe houden of te maken worden er onder auspiciën van de VGL verschil lende -aaien per jaar lokale col leges gegeven door hoogleraren. On langs kwam de nieuwe zienswijze op de Kruistochten uit de verf. „Ze zijn onherkenbaar geworden. Twintig jaar terug waren het de brave chris tenen die de boze mohammedanen te lijf gingen. Nu tendeert de me ning in de richting dat de rauwe christenen de hoogbeschaafde mo hammedanen beroofden", zo brengt de heer Schaafsma de beweging in het historie vors en in beeld. Zijn collega Brok vertelt: „Toen ik geschiedenisles kreeg stond er in mijn boekje één alinea over Marx. Nu geef ik de jongens een stencil var 20 pagina's. Vroeger zei men Een eenvoudig «naar karakteris tiek voorbeeldje van geschiedenisver valsing. Dit wordt een reconstructie van een koepelgraf genoemd. Zoals hier afgebeeld heeft nooit een koe pelgraf bestaan. Toch is deze foute voorstelling van zaken door de jaren heen in bepaalde boekjes blijven be staan. Voor zowel ulo-leraren als onder wijzers op de lagere scholen zou naar zijn mening in combinatie met een bepaalde methode een handlei ding ipoeten worden geschreven. De onderwijsman zou de nieuwe indruk ken dan wellicht beter kunnen ver werken. Full-time geschiedenislera ren hebben al moeite genoeg om de evolutie bij te benen, laat staan part timers". Er zijn uiteraard bij deze onderwijsinrichting vernieuwingen te constateren, maar in feite is de hang naar het oude nog veel te groot. Over de geestelijke geschiedenis- Het aanzienlijk aantal kinderen dat na de lagere school naar lts of huishoud- en nijverheidsschool gaat waar ze geen geschiedenisonder wijs krijgen moet zelf maar zien wat de afkorting E.E.G. betekent of welke de «.orzaken van een of andere crisiskwestie kan zijn. Ingewijden verhalen uit eigen, rijke ervaring als ze zeggen dat deze kin deren nog al te vaak met fabeltjes de wereld worden ingestuurd. Geen groot wonder: „Bij de onderwijzers zelf leven nog fabeltjes die eer hard nekkig bestaan leiden. Je moet na tuurlijk wel eens simplificeren maar dan kan echt te ver gaan", vindt broeder Hubertus. „Marx, dat is een atheïst" en daar mee was de kous af. Tegenwoordig durven we het aan andermans stand punt te bekijken. Dern; maar aan Luther, Reformatie of Viëtnam". In welke mate zijn de nieuwe in zichten nu overgekomen naar het ulo en glo? Op de ulo-scholen is geschiedenis een zogenaamd „restvak". Dit bete kent dat eerst de hoofdvakken op het rooster volledig aan hur trek ken komen k Houdt een leraar Frans, om maar een voorbeeld te nemen, no£ een paar uurtjes over dan moet hij die maar vullen met g^s miede- nisles. Van goed onderwijs komt in de meeste gevallen weinig terecht- Het gebeurt dat een klas ieder jaar weer een andere leraar geschiede nis krijgt met steeds andere ideeën en inzichten (of soms helemaal ni^t). Openhartig verklaren enkele lera ren zelf „geen barst" van geschie denis af te weten. Het is dus niet vreemd dat vele van de nieuwe in zichten aan de ulo-leerlingen zijn voorbijgegaan. De opmerkingen van de directeur van de St. Franciscuskweekschool voor de Baronie broeder Hubertus, sluiten hierop enigszins aan. „Er moet heel wat worden verbeterd aan de opleidingsprogrammering van de kweekschool. Niet in de laatste plaats op het gebied van het ge schiedenisonderwijs" Broedei Huber tus kan met gezag spreken. Hy is zelf historicus. a. e die de lagere schoolleerling met zich torst als hij naar de ulo komt is de directeur van dt Lam- bertus-mulo in Breda slecht te spre ken. ,,Wat ze op de lagere school van geschiedenis weten kunnen ze van mij cadeau krijgen. Het is alle maal pet. Er wordt niet serieus meer gewerkt, zoals vroeger. De leerkrachten worden veel te vrij ge laten. Met aie moderne methoden tekenen de kinderen meer dan dat ze leren". Tegenover de opvattingen van broeder Bavo staat die van de heer F. H. M. Peerbooms,hoofd van de r.-k. John, Kennedyscnool in Breda- Noord. „Ik zie het geschiedenison derwijs op de lagere school als een aankweken van de liefde voor het vak. Wat de leerling hierbij op steekt is meegenomen". Docenten aan het v.h.m.o. onderschrijven de ze opvatting. Nog maar kort kan op de lagere scholen aan deze vorm voluit ge stalte worden gegeven. Geschiedenis was tot voor enkele jaren nog één van de vakken waarvoor toelatings examen voor de middelbare scho len moest wo -den gedaan. Een gro te dosis droge feitenkennis was toen onontbeerlijk. ,,Nu vind ik ruim te in de lessen om de kinderen op hun niveau uiteraard, wat bij te brengen over N.A.V.O., V.N., E.E.G. en Kennedy. Tijdens de geschillen tussen Israël en Arabië heb ik de jongens kranten laten meebrengen. In die periode heb ik de geschie denisles daar helemaal op afge stemd", aldus de heer Peerbooms. Een geschiedenisknoest waarover op vele lagere scholen in Zeeland en rabant jarenlang wordt doorge zaagd is de 80-jarige oorlog Op de Kennedyschool wordt er precies één bladzijde aan gewijd. Hij vertelt dat men enige verbe tering wil gaan brengen in de inzich ten van het onderwijzend personeel op lagere scholen en ulo's. In Ou denbosch wordt op het ogenblik ge- experimenteerd met nascholingscur sussen. De ervaringen die men tot nu toe heeft opgedaan op de Ouden- bossche kweekschool zijn heel gun stig. Naar alle waarschijnlijkheid zul len deze cursusen straks voor het on- derwijserscorps in heel West-Bra bant worden opgezet. Het zal hard nodig zijn. In Bra bant en Zeeland valt aan het geschie denisonderwijs op de lagere en ulo scholen nog heel wat te verbeteren, evenals trouwers elders in het land. Nochtans: alles is niet bij het oude ge nieven. Uit de contacten die we met Brabantse en enkele Zeeuwse school hoofden hadden kwam naar voren, dat men uit eigener beweging wijzi gingen heeft aangebracht. Opmer kelijk veel hebben de „histoire de bataille" afgezworen: „Van mij hoe ven de kinderen al die gruwelijkhe den niet te weten. Ik heb ei mijn buik van vol", zegt een schoolhoofd uit Roosendaal. Op een enkele school is men al veel verder gegaan, minder eenzijdig ervenwel. Daar worden de geschiede nislessen aan de hand van schoolra dio-uitzendingen gevolgd. „De fei ten moeten door inzichten worden verworven en niet andersom", r.o re deneert men. Het is ons gebleken dat dez-» aan pak x tg een te grote uitzondering vormt. „Een groot aantal lagere- schoolboekjes lijdt aan het euvel dat ze traditionele leerstof oevat- ten, die dan nog traditioneel wordt gebracht ook", zegt kweekschool-di recteur broeder Hubertus „Het blijft kennelijk moeilijk om de jongste in zichten in d^ boek es voor de lagere school te laten doordingen. Cijferen en taal zijn dikwijls de bijzonder eenzijdige pijlers van het les pro- gra. ima. Schoolhoofden wensen te gloriëren uiet meer gssbrgden dan de buurschool Dit verschijns* neemt af, maar helaas niet iedereen kan 't tempo blijkbaar volgen". Het kan ook nog anders: Een ouder schoolhoofd: „De methode met de jaartallen bevalt me best. Ik heb het nooit anders gedaan. Een zuster van een meisjesschool zegt: „Nee. hoor, de lessen in geschiedenis zijn bij mij niet op nieuwe leest ge- sch >eid De oude manier is toch ze ker veel gezelliger". Alleen de her vorming, die wordt bijna niet meer behandeld, vult ze nog aan. Een wat aantrekkelijker afwijking van het oude liedje is het volgen van bepaalde lijnen en parallellen door de hele geschiedenis heen. Dat we er echter nog niet zijn mag wellicht blijken uit een opmer king van een schoolmeester uit Bre da: ,.Ik verzwijg tegenwoordig steeds meer voor de kinderen, 't Geeft wel eer scheef beeld ja Van Dale's grootwoordenboek zei het al: „Histoiie": verhaal dat ge acht wordt geschied te zijn. DEN HAAG (ANP) De commis sie. ingesteld door de Raad van Di recteuren van de Vereniging van Ne derlandse Toneelgezelschappen heeft een rapport uitgebracht raar aanlei ding vin het plan van de drie weste lijke standplaatsgezelschappen (Neder landse Comedie, Haagsche Comedie en Nieuw Rotterdams Toneel). De com missie ziet het als noodzakelijk dat alle gezelscharpen voorlopig zoveel mogelijk en later uitsluitend ji eigen stad en-of streek gaan spelen, afge zien van enkele speciale to-irnee». In haar rapport geeft de commis sie „als ideaal toekomstbeeld" de vol gende indeling van het land: Amster dam: Nederlandse Comedie; Den Haag De Haagsche Comedie; Rotterdam: Nieuw Rotterdams Toneel; Noord-Hol land-Utrecht: toneelgroep Centrum met als standplaatsen Haarlem en Utrecht en verder regelmatig spelend in Amersfoort, Amsterdam, Den Hel der, Hilversum, Hoorn. Laren en Vel- sen; Noord-Brabant-Zeeland: Het Zui delijk Toneel Ensemble (wellicht ge fusioneerd met de toneelwerkgroep Proloog) met ais standplaats Eind hoven en verder regelmatig spelend in o-a. Bergen op Zoom, Breda, Hel mond, Den Bosch, Middelburg, Roo sendaal en Tilburg; Limburg: Groot- Limburgs Toneel met als standplaats Maastricht en spelend in Vlaams en Nederlands Limburg, Gelderland-Over ijssel: Toneelgroep Theater met als standplaatsen Arnhem en Nijmegen en regelmatig spelend In Apeldoorn. De venter, Doetinchem, Enschede, Henge lo, Wageningen en Zwolle; Drente- Friesl-.nd-Groningen: De Noorder Com pagnie met als standplaatsen Gro ningen en-of Drachten en spelend in zoveel mogelijk steden. „Toneelgroep Studio behoudt voor alsnog door haar werkwijze een apar te landelijke taak met het accent op Amsterdam", zo stelt de commissie. De commissie heeft de Nieuwe Kome die niet betrokken in de verdeling. „Het spreekt vanzelf", aldus de com missie. ,,dat het totale terugtrekken op „e standplaats en-of streek pas zal kunnen geschieden, als -.11e gezel schappen min of meer van gelijke kwa liteit zullen zijn". „Het gezelschap Ensemble zal zich in Eindhoven moeten vestigen om toe te komen aan zijn wezenlijke taken, met name binding met en ontwikke ling van een eigen publiek". Een nau we samenwerking of zelfs fusie tussen Ensemble en Proloog ligt dan naar het oordeel van de commissie voor de hand. De commissie beveelt aan de subsi die voor de gezelschappen vast te stel len naar aanleiding van eer door het gezelschap ingediende begroting en niet naar aanleiding van een door subsidi- ënten zelf opgestelde prognose. Het tempo, waarin de commissie heeft gewerkt, is bepaald geweest door het verlangen van de voorgestelde re constructie reeds met ingang van het seizoen 1968-69 te effectueren. ONGEWOON In een niet a.1 te sterk bezet paren- ioernooi kwant onderstaand spel voor dat enige ongewone kenmerken bevat. Het zal niet zo vaak gebeuren dat <Je leider van een 4 <5-contract moet spelen met tenminste twee verliezers in de bij ldeuren en in troef A H 9 4 tegenover 10 7 2. Ais dan bovendien blijkt dat de vijan delijke troeven 5—1 verdeeld zijn, ls men geneigd te veronderstellen dat dit con tract geen succes zal worden. Na afloop van dit spel kon de zuld- «peler de kaarten evenwel voldaan in het board stoppen, want de benodigde 10 sla gen waren gemaakt, dank zij deze „on gunstige" troefdistributle! A10 2 AH94 O A 8 AB62 4 H V 8 6 4 e? V O HV9732 H 97 V 10 7 2 O B 10 6 4 V 9 5 3 West was de gever en n-z stonden kwetsbaar. West opende met 1 O, noord doubleerde en oost paste. Zuid, die zijn spel niet zo aantrekkelijk vond, trachtte zo goedkoop mogelijk te ontsnappen en bood 1 <7. Toen west hierop 1 4 zei, acht te noord zich gerechtigd vier <3 te bieden, wat in theorie een overbieding moet wor den genoemd. Oost doubleerde niet en zuid en west pasten eveneens. De dodelijke uitkomst is O, maar west was niet helderziend en het bieden (noord doubleert 1 O, oost past) deed hem den ken dat eerder noord dan oost kort in O zou zijn. Hij startte met 4 Heer, die in noord met het Aas werd genomen. Er zijn vijf directe winstslagen zodat er het een en ander gebeuren moet om in veilige haven te belanden. Een voor de hand ■liggende extra-slag is het introeven van noords derde 4, zodat ln slag twee uit noord een kleine 4 werd gespeeld Oost nam met de Boer en speelde 0 na, maar nu was het te laat. Zuid klein, west de en noord het Aas Nu volgde Aas, waarop bij west de Vrouw viel. Daar west zeer goed V B sec van troef kon hebben werd Heer nagespeeld. Valt de Boer, dan kan zuid met de 10 naar de hand gaan, in 4 snijden en de laatste troef halen. Als west dan 4 Heer sec of tweede gehad heeft maakt zuid 4 Q)-slagen, vier ♦-slagen en twee Azen. West gooide evenwel O af en nu troefde zuid noords 4 10 af. Een kleine 4 volgde, bij west verscheen de Heer, noord het Aas en 4 Boer na. Toen west niet bekende was de gehele kaartverdeling bekend en werd het spet als volgt afgewikkeld: 4 uit noord, gesne den met de 9, de laatste 4 uit de hand en O na. Oost, met nog drie troeven la handen, moet deze slag nemen en vaa troef B 8 naar noords 9 4 spelen voor At winnende slag. Als zo vaak gold ook hier: wanhoop niet voordat de laatste kaart ls gespeeld.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 13