Fiat maakt dit
jaar m
meeste
Europa
auto's
Actie „Glaasje op
in 1968 ook
voor brommers
op zaterdagavond
6.95
per hele
Co eb ei»gh
fles
bessenjenever
De sigaar die uw vader
op zondag rookte.
Nu voor u... elke dag.
degenheden
Daf 55: temperamentvol
Nieuwe lijn
tips-tips-tips-tips
U vraagt maar
Ford gaf boekje
uit over nieuwe
versnellingsbak
Barneveld koopt
De Schaf felaar'
voor één gulden
Staat van 5000
inwoners in VN?
Officieel Fiat-agent
Automobielbedr.
J. P. HAMERS
I Gar. Sneijers I
Officieel Fiat-dealer
GEBR.
v. d. ELSHOUT
Garage
De Nieuwe Brug
24 pet van dodelijke alcohol-ongelukken
gebeurt in Brabant
Zuiden
Origineel
„Innovation"
herrijst op
zelfde plaats
Enorme partij heroïne
in beslag genomen
A Ar
en op élke andere avond:
(ook verkrijgbaar
in literflessen)
iaf 119.-. Ideale pasvorm,
a. Stijlgroep Groningen.
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 15 DECEMBER 1967
De Italiaanse auto-industrie staat er
weer goed voor. Dit geldt hoofdzakelijk
voor het grote Fiatconcem, dat onge
veer viervijfde deel van de nationale
produktie voor zijn rekening neemt.
Fiat is een wereldbedrijf dat zich nog
steeds uitbreidt en nu in Europa als
automobielproducent aan de spits staat.
In het eerste halfjaar passeerde Fiat
met ruim 700.000 wagens de VW-fabrie-
ken, die aan 540.000 stuks toekwamen.
Gedurende de laatste maanden is VW
bezig de achterstand in te lopen. In
Wolfsburg worden overuren gemaakt
om aan de, ook door de technische mo-
dellenvernieuwingen gestimuleerde,
vraag te kunnen voldoen. De totale pro
duktie van VW zal dit jaar tussen 1.3
en 1.4 miljoen komen te liggen. Fiat
hoopt, met Autobianchi erbij, aan 1.5
miljoen te tippen, maar het heeft wat
vaart moeten verminderen en werk
tijdverkortingen ingevoerd. In elk ge
val vestigt Fiat een nieuw produktie-
record.
De Italianen motorise-
M ren zich in snel tempo.
Jftl Dat het zuidelijk deel van
MkuHl het lanc* achterblijft en
met de florissante pro
vincies niet mee kan ko-
EJ men, is niet te merken
||n aan het cijfermateriaal.
IIP Met bijna acht miljoen
w motorvoertuigen heeft dé
autodichtheid hier één
a wagen op zeven inwo-
ma| ners gedegen vormen
a Oï aan°enomen- Vergeleken
wil met de eerste negen
maanden van 1966 wer
den er dit jaar circa 18 pet. meer per
sonenwagens en 34 pet. meer bedrijfs
auto's ingeschreven. De produktie be
reikte in dezelfde periode een record
aantal van 1.2 miljoen, dat is 17 pet.
peer dan verleden jaar. Nog niet zo
lang geleden klaagden de Italiaanse
autofirma's steen en been over de moei
lijkheden en de regeringsmaatregelen,
die een normale ontwikkeling tegen
hielden.
Het_ con junctuur weer is echter vrij
spoedig weer zonnig geworden. De Ita
liaanse autoindustrie heeft zich goed
door de malaise heengeslagen. Men
vraagt zich alleen af hoe lang de hausse
zal standhouden. Er kan een nieuwe
terugslag komen en de markt raakt
langzamerhand verzadigd. Maar op dit
moment, tegen het eind van het zeer
gunstige autojaar, is er in Italië alle
reden om optimistisch te zijn. Bij Fiat
maakt men zich geen zorgen. De oudere
en vooral de nieuwere modellen wor
den vlot verkocht, niet alleen in het
binnenland maar ook in vele andere
landen. In Oost-Europa maakt Fiat ook
naam. Zoals bekend bouwt het Turijnse
concern thans een reusachtige autofa-
briek voor de Russen. Ei is een bedrag
van ruim drie miljard gulden mee ge
moeid. Omstreeks 1970 moet de pro
duktie op volle gang komen. In de nieu
we stad Togliatti (genoemd naar de
vroegere Italiaanse communistenleider)
aan de Wolga zullen jaarlijks 600.000
iïats worden gemaakt. Ook met andere
Oosteuropese landen zijn of worden con
tracten afgesloten. Het spreekt vanzelf
dat dit perspectief voor Fiat ook grote
uitbreidingen inhoudt.
Fiat heeft zijn modellen altijd goed
kunnen verkopen. Geen enkele andere
fabriek heeft zoveel verscheidenheid in
modellen. In elke prijsklasse is er keus
en de laatste jaren is het gamma nog
aanmerkelijk aangevuld. De oudjes,
zoals de 500 en 600, lopen nog steeds
mee. Ook de 1100 en 1500 worden nog
gebouwd. Zolang een model nog rede
lijk goed wordt verkocht, blijft het in
produktie. Sommige autofabrikanten
houden er een andere stelregel op na.
Wagens, die massaal worden geprodu
ceerd, krijgen om de twee of drie jaar
een nieuw kostuum. Deze politiek is
wel vooruitstrevend, maar er wordt zo
afbreuk gedaan aan de „merkentrouw''
van het publiek. Fiat blijft aan de con
servatieve kant, wat de modellenpoli-
tiek zowel als de vernieuwingen aan
gaat.
Van een nieu\V model wordt weinig
ophef gemaakt. Haast geruisloos werd
indertijd de Fiat 850 geïntroduceerd,
een kleine, pretentieloze auto voor vier
personen, met een goed prestatievermo
gen, maar tegen een aantrekkelijke
prijs. Men had iets anders, iets sensa
tionelere van Fiat verwacht. De vak
pers was dan ook niet erg enthousiast
over de nieuwe 850. Toch is deze een
voudige maar goed doordachte con
ceptie een bestseller geworden. Het is
nu Fiats meest verkochte model, ook in
ons land. Tot eind november werden in
Nederland ruim 14.000 wagens van de
850-serie geplaatst, dit is bijna de helft
van de totale Fiaitverkoop van ruim
32.000 exemplaren. Op de tweede plaats
kwam bij ons de Fiat 124 met bijna
6.300 stuks. We schatten het marktaan
deel van Fiat op ongeveer 14 pet.
Met de 124, die de 1300 heeft afge
lost en ongetwijfeld voormalige 1100-
rijders heeft aangetrokken, heeft Fiat
ook goed succes gehad. Ook in dit ge
val weer een onopvallende, zakelijke
en vrij sobere auto, maar ruim, snel en
niet duur. Hoewel dit model een ac
tuele indruk maakt (lage taillelijn, groot
glasoppervlak, betrekkelijk kort en
breed gebouwd), brengt het technisch
geen nieuws. Een toonbeeld van een
voud, maar praktisch en competent.
Voor zeven mille wordt hier een auto
aangeboden, die de ruimte van een mid
denklasser heeft en met zijn 1.2 liter
65 pk motor 140 km/uur draait. Aan
temperament ontbreekt het geen en
kele Fiat.
Na de 124 is Fiat op de markt ver
schenen met de 125, in diverse uitvoe
ringen en vergeleken met de concur
renten ook niet te hoog geprijsd. De
Fiat 125 is in enkele opzichten intéres
santer van de 124, maar ook niet een
opzienbarende creatie of modieus. Het
compacte koetswerk, dat breed op de
wielen staat, ziet er wel degelijker en
manlij ker uit. Het onderdeel, waarover
het meest wordt gepraat, is de sportieve
motor van 1.6 liter en 90 pk, die goed
is voor een top van 160 km/uur. In een
speciale test komen we binnenkort uit
voerig op de 125 terug.
De Daf 55 de luxe, die gisteren officieel is gepresenteerd, onderscheidt
zich van de „44" doir een nieuwe krachtbron, die door Renault wordt
geleverd. Het is de bekende 1100 cc 50 pk motor, die door DAF in licentie
zal worden gefabriceerd. Voorlopig zullen de machines rechtstreeks van
Renault worden betrokken. De eerste order omvat 40.000 stuks. Bij het
tekenen van het contract heeft de president-directeur van de Régie Renault,
Pierre Dreyfus, gezegd dat met DAF verdere technische samenwerking
niet uitgesloten is. Renault heeft namelijk veel belangstelling voor de
variomatic.
Met de l.i liter motor is de Daf 55 een wagen met temperament. De
topsnelheid is ruim 135 km/uur en de acceleratie van 0-80 km/uur in
rond 12 seconder ;s pittig. De Daf 44 doet er ruim 18 seconden over.
Nieuw bij DAF is ook de waterkoeling. Directe voordelen hiervan zijn
een effectiever verwarming en een lager geruisniveau. De „55" loopt dan
ook rustiger en soepeler dan de bestaande typen. Voor de koeling van de
motor werd een nieuw radiateurscherm aangebracht. De variomatic is bij
het vermogen van 50 pk aangepast. Ook het remsysteem. want in het
55-geval heeft DAF schijfremmen op de voorwielen toegepast. Bovendien
is het remsysteem gescheiden op vóór- en achterwielen gemonteerd
een veiligheidsmaatregel van belang.
compartiment zijn enkele details veranderd en verfijnd. Het
ashboard heefi, twee ronde klokken en twee afgesloten kastjes. Rechts
van het stuur, midden op het instrumentenpaneel, zitten vier bedienings-
oppen. De ruitewissers hebben twee snelheden. De keuzehandel op
e tunnel van de aandrijfas heeft een dwarse handgreep in plaats van
een knop. Hier is ook een handig opbergbakje gekomen, waarin kleine
toéh+n" un21en worden gedeponeerd. Het ventilatiesysteem is van het
'm a vllJ<r,type' met luchtinlaten voor de voorruit en ontiuchtingsopeningen
van mÜ? daks^le1}- Het koetswerk is met het oog op de veiligheid
nrüc m51'tt®Pjden stevig gebouwd en waar nodig extra versterkt. De
a 6595. Tegelijkertijd is ook een stationuitvoering
h geïntroduceerd, die f 6695 kost.
snnn ge£evens: Motor: watergekoelde 4-cil. 1108 cc, 50 pk bij
ComrJ?™2 en sla'S: 70 b« 72 mm. Max. koppel: 8.5 kgm/3000.
Afmetin<rp„.^ooC ,*1* 8,5 1- Zwicht rijklaar: 765 kg, max. 1110 kg.
Xd°,4 X 138 cm' Wie^asis 225 cm. Koffer: 360 liter. Draai-
95 eter Elektrische installatie: 12 Volt.
De prijsverlaging van de BMC-
produicten is in Nederland rigou
reus te noemen. De prijs van de
goedkoopste wagen van deze Brit
se fabrieken is nu onder de f 5000
komen te liggen. De BMC-mini
met 850 cc motor kost thans f 4995
tegen f 5535 voorheen.
De prijsverlagingen, die in ja
nuari weer beïnvloed zullen wor
den door de 1 1/2 procent omzet
belasting die reeds is aangekondigd,
betreft alle typen van BMC. Voor
lopig zijn de nieuwe wagens echter
nog niet leverbaar. „We zullen tot
begin volgend jaar moeten wach
ten eer deze wagens afgeleverd
kunnen worden. Ook de nieuwe
BMC-1000 en -1300, die kort ge
leden in Londen zijn geïntrodu
ceerd", zei de heer Wolters, direc
teur afdeling-automobielen bij
Stokvis N.V.
De Nederlandse importeurs van
Austin en Morris verwachten ove
rigens volgend jaar mede door de
prijsverlagingen het marktaandeel
in Nederland te verdubbelen.
De nieuwe prijzen zijn (tussen
haakjes de oude prijzen): BMC-
Mini f 4995 (5535), BMC-Mini de
luxe, 850 cc motor f 5240 (5995),
BMC 1000 cc f 6170 (6795), BMC-
Cooper 1000 cc f 7250 (7995), BMC-
Cooper S, 12 75 cc-motor f 10.600
((11.735), BMC-1100 tweedeurs
f 6550 (7995), BMC-1800 f 11.370
(12.500),
De prijzen van de nieuwe BMC-
produkten zijn: BMC-Mini 1000 cc
f 5250, BMC-Mini de luxe 5495,
BMC-1300 vierdeurs f 7295.
Fiat voert een realistisch modellen-
beleid. In Turijn weet men wat het bre
de publiek van een auto verwacht en
wat het kan betalen. Bij Fiat kan men
voor minder djan vier mille een wa
gentje kopen en als de financiën het
toelaten hogerop meer ruimte, vermo
gen en troost vinden. Behalve min of
meer eenvoudige standaardtypen heeft
Fiat ook een gevarieerde sortering
coupés en cabriolets van 6!/= tot 32 mille.
Voor minder dan f 6500 wordt reeds de
kleine 850 coupé aangeboden, in spor
tieve Italiaanse stijl, heel wat anders
dan een gewone standaard met een fast-
backje eraan, die voor een coupé moet
doorgaan. Fiat maakt ook voor spor
tieve rijders iets reëels, dat op hen
aanstekelijk werkt. En de zaken gaan
zo goed, niet op de laatste plaats door
de scherpe prijspolitiek.
rT'weewielers als motoren, scooters en
brommers zijn soms voorzien van
een z.g. décompresseur; deze is aan
gebracht om de motor te doen stoppen.
Door het décompressiekandel te lich
ten wordt een klep geopend, waardoor
het lucht-benzinemengsel in de buiten
lucht verdwijnt. Het komt wel voor dat
deze décompressieklep in gesloten toe
stand niet meer gasdicht afsluit waar
door uiteraard het motorvermogen la
ger wordt. De oorzaak hiervan kan lig
gen aan de klepveer of aan de afdich
ting tussen de klep en de -zetel. Dit
laatste kan vaak verholpen worden door
de klep op de zitting pas te schuren
met behulp van slijppasta.
Tn zwarte, roetachtige aanslag op het
„innerlijke" van de bougie herkent
men het te „rijke" mengsel. Dat wil
zeggen dat de verhouding van het
lucht-benzinemengsel dan zodanig is,
diat het mengsel teveel benzine of te
weinig lucht bevat. Dit kan worden
veroorzaakt door een ontregelde carbu
rateur, het blijven hangen van de cho-
keklep of door een vuil en dus verstopt
luchtfilter. Een te rijk mengsel kost
u onnodige benzine en levert u boven
dien minder pk's.
plotseling afslaan van de motor is vrij
wel altijd te wijten aan een los
contact in het ontstekingscircuit; een
zekerheid wordt het als dit bij herha
ling gebeurt. Het opmerkelijke is hier
bij diat de motor even na het afslaan
weer vlot is te starten hetgeen dus wijst
op een weer „hersteld" contact. Er is
natuurlijk sprake van loszittende
contacten en die zal men dan ook
meestal vinden in het contactslot, aan
de bobine of aan de stro om ver deler
Ochijfremmen hebben, naast andere
remtechnische voordelen, de pretti
ge eigenschap, na een spuitbeurt snel
droog te zijn zodat vrijwel direct over
het nuttige remeffect beschikt kan wor«
den. Bij trommelremmen ligt dat even
ongunstiger want als daar de remtrom-
mels en -voeringen nat worden dan zul
len de eerste rempogingen meestal zon.
der resultaat blijven. Men kan deze
angstige verrassing voorkomen door de
remmen even droog te rijden door zo'n
50 m. lichtjes op het rempedaal te druk
ken.
De heer Van W. te Zundert heeft in
ue avonduren toevallig opgemerkt dat
de dynamo van zijn VW 1200 alsmaar
vonkt en vraagt nu of dat kwaad kan.
Wu hebben hier maar één antwoord op
en dat is: en óf.
Het vonken dat u hebt opgemerkt
wordt veroorzaakt door een slecht en
dus steeds onderbroken contact tussen
de borstels en dat gedeelte van het
dynamo-anker, dat men collector pleegt
te noemen. In deze collector wordt de
in de ankerwindinigen opgewekte wis
selstroom „verzameld" en bovendien
omgezet in gelijkstroom. Dit laatste
gebeurt tussen twee haakjes alleen ter-
wille van. de batterij. Het vonken kan
worden veroorzaakt door te ver afge
sleten koolborstels, te zwaar in de hou
ders glijdende borstels, een te geringe
borstelveerdruk of door een vervuil
de, ingebrande of onronde collector. U
doet er zeer verstandig aan deze fout
zo spoedig mogelijk te laten herstellen
want als u daar te lang mee wacht dan
kost u dit minstens een nieuw dynamo,
anker.
5?
Om aan de steeds groeiende vraag
naar een Nederlandse beschrijving van
de unieke Ford versnellingsbak con
structie Select-O-Speed te voldoen, heeft
de N.V. Nederlandsche Ford Automo
biel Fabriek, afdeling Tractoren, een
gedetailleerd en rijk geïllustreerd boek
werkje uitgegeven.
Allereerst wordt in dit boekwerkje
een korte beschouwing gegeven over
het waarom van de versnellingsbak in
het algemeen en de praktische toepas
sing hiervan, waarna het waarom van
de Select-O-Speed in detail wordt be
handeld.
Hierna wordt uitgebreid aandacht be-
steed aan de bediening van dit systeem,
hetgeen vooral van belang is wanneer
een bestuurder overgaat van een me
chanisch geschakelde bak naar het hy
draulisch schakelende Select-O-Speed
systeem.
Een groot gedeelte van dit boekje
werd gereserveerd voor de technische
uitleg van het systeem, verduidelijkt
met ruim 25 illustraties. Eerst wordt in
gegaan op de constructie van het pla
netair tandwielstelsel, de basis van de
versnellingsbak. Hierna worden achter,
eenvolgens de werking, rembanden en
koppelingen en het hydraulisch systeem
behandeld.
Voor trekkergebruikers, studenten
en eenieder met uitgebreide technische
interesse, zal deze uitgave interessante
stof bevatten. Het boekwerkje is uit
sluitend verkrijgbaar bij de Nederland
sche Ford Tractor Dealers voor één gul
den.
BARNEVELD (ANP) De gemeente
raad van Barneveld heeft besloten het
uit de vorige eeuw stammende kasteel
„De Schaffelaar" te Barneveld aan te
kopen voor een prijs van één gulden.
Een bijbehorend koetshuis Is eveneens
voor een proformaprfjs van één gulden
aangekocht van de stichting „Het Gel
derse Landschap".
Het in gotische stijl gebouwde
kasteel zal de gemeente aankopen met
ruim vijf hectare grond. „Het Gelder
se Landschap" zal het overige deel van
het landgoed aankopen van de huidige
eigenaresse mevrouw J. L. A Clifford
Kocq van Breugel baronesse van Nagell.
Nadat de provincie 25 pet. besloot bij
te dragen in deze verwervingskosten
heeft de gemeente Barneveld eveneens
een vierde deel voor haar rekening ge
nomen. Het rijk zal verzocht worden
het resterende van dit bedrag als sub
sidie beschikbaar te stellen. Hiermee
zal dan het bijna 100 hectare grote
landgoed voor de bewoners van Barne
veld behouden blijven. Het is de be
doeling dat het landgoed ingericht zal
worden als wandelpark De gemeente
Barneveld heeft plannen om op het door
haar aangekochte deel een nieuw raad
huis of ziekenhuis te laten bouwen.
NEW YORK (AP) De V.S. hebben
woensdag voorgesteld dat de Veilig
heidsraad zal overwegen een reeds lang
sluimerende commissie nieuw leven in
te blazen om het probleem te behande
len dat gesteld wordt door het lidmaat
schap der V.N. van de kruimelstaten.
Secretaris-generaal Oe Thant had
de aandacht van de leden der V.N. op
het probleem gevestigd in zijn jaar
verslag aan de huidige zitting van de
algemene vergadering.
Thant dacht aan een gebied als Nauri
een beheerschapsgebied dat door
Australië bestuurd wordt en dat 5000
mensen telt. Het zal 31 januari onaf
hankelijk worden en het is niet van
plan het lidmaatschap der V.N. aan te
vragen.
Het kleinste lid der V:N. Malolve
telt slechts 97.000 inwoners.
(ADVERTENTIES)
Tuinstraat 22 A
Waalwijk tel. 4583
Erasstraat 1 Kaatsheuvel
tel. 2053 en 2721
(ADVERTENTIE)
MORRIS COOPER
I Inlichtingen over deze en alle
andere modellen vindt u bij
OFF. MORRIS en M.G -dealer
voor Oosterhout en omgeving
Bredaseweg 37-39 en
Nieuwe Bouwlingstraat, tel. 3434
OOSTERHOUT
voor Made en Omstreken
Adelstraat 1 A tot C Made
tel. 01626-513 b.g.g. 828
UW OFF. MORRIS EN M.G-
DEALER
voor West-Brabant
ZEVENBERGSCHENHOEK
tel. 01685-400
Herinnert u 't zich nog? Zondag? Jaren
geleden? Vader zat diep weggeleund in
de grote fauteuil. Hij rookte.
Nee, niet zo'n door-de-weeks si
gaartje van 1 cent, maar een zóndagse.
Eentje van tien.
Kalm blies uw ,ouwe heer' de
geurige rook de kamer in.
Hij genoot van een Mundi Victor.
Dit was zijn dag.
En dit zijn sigaar. Kostbaar, maar
kostelijk.
Jammer, dat ze er niet meer zijn die
fijne sigaren van toen?
Lees! Ze zijn er wèl. Mundi Victor,
hét merk van toen, ligt klaar bij uw
sigarenhandelaar. Even goed, even
geurig, even smaakvol. Uitgebalanceerde
compositie van 21 zeer rijpe tabakken.
Gemelangeerd met vooroorlogs vak
manschap. U proeft Java, Havanna en
Braziel. Volmaaktheid van het omblad.
Dekblad: pure Sumatra, eerste pluk.
Naturel (of mat).
Ja, meneer, de zondagse sigaar van
uw vader is terug. Met één verschil. De
prijs is zo gekozen, dat u hem elke dag
ktint roken!
Bolknak Parma 29 ct.
Voorradig bij de gespecialiseerde sigarenwinkelier.
AMSTERDAM (ANP) Ook in 1968
zal het Verbond voor Veilig: Verkeer
onder het motto „Glaasje op» laat je
rijden" een actie voeren die rijden
laten en laten rijden propageert on
der verkeersdeelnemers met een
bloedalcoholgehalte hoger dan 0,0
pro mille. De actie zal een meer con
tinu karakter krijgen en zowel op au
tomobilisten als op bromfietsers wor
den afgestemd. Zij start in ons land
voor de derde, in Benelux-verband
voor de tweede maal, terwijl Curasao
en Aruba nu voor het eerst met het
glaasje-op-mannetje gaan kennisma
ken-
Dit heeft gistermiddag de heer F. Sj.
van Paaschen, hoofd van die afdeling
voorlichting van het Verbond voor Vei
lig Verkeer, meegedeeld op een pers
conferentie in Amsterdam. Het Verbond
stelt zich op het standpunt, dat een
eventuele wettelijke strafbaarstelling
van een bloedalcoholgehalte van 0,8
pro mille niet betekent, dat het drinken
van drie of vier glazen toelaatbaar zou
zijn om aan het verkeer deel te ne
men. Ieder glaasje kan leiden tot zelf
overschatting en vermindering van
concentratie en reactievermogen in het
verkeer. De vertaling van de bekende
leuze moet volgens het verbond dian
ook luiden: „0,0 pro mille achter het
stuur, 0,1 pro mille ernaast".
De actie, aldus de heer Van Paaschen,
zal in het bijzonder gelden tijdens de
zomermaanden en de carnavalsperiode
in de zuidelijke provincies. Een perma
nente vorm van voorlichting bij het
gebruik van alcohol in het verkeer is
nog altijd noodzakelijk, omdat het aan
tal onherroepelijke veroordelingen we
gens het rijden onder invloed van al
cohol nog altijd groot is. (In die eerste
zes maanden van dit jaar 3154 veroorde.
lingen tegen 3223 in dezelfde periode
van het vorige jaar).
In 1965 kwamen 284 dodelijke ver
keersongelukken voor waarbij alcohol
gebruik werd geconstateerd. Er vielen
312 slachtoffers, dat is 12,6 pet. van
het totale aantal verkeersdoden.
Opmerkelijk is bovendien, dat in het
zelfde jaar 25 pet. van het totale aan
tal dodelijke alcoholongelukken in de
vakantiemaanden juli en augustus viel.
De strijd tegen de alcohol achter het
stuur l\jkt overigens in het zuiden van
ons land het meest urgent, want van de
284 alcoholongelukken met dodelijke
afloop gebeurde 24 pet resp. 15 pet.
in de provincies Brabant en Limburg.
Ook bromfietsers met een glaasje op
kunnen een groot gevaar in het ver
keer betekenen. Meer dan een kwart
van de verkeersdeelnemers die bij een
dodelijk verkeersongeluk waren be'
trokken en alcohol hadden gebruikt,
blijken bromfietsers te zijn.
De heer Van Paaschen zei, d'at de po
pulariteit van het glaasje-op-mannetje,
ctat ditmaal een wat abstracte indruk
maakt, zo groot is geworden diat hij
een ereplaats heeft gekregen in alle ge
legenheden waar de drank aan de man
wordt gebracht. Zijn beeltenis is nu
aangebracht op een miljoen bierviltjes,
op 40.000 affiches en raambiljetten en
op 100.000 plakkertjes voor taxi's, trams
en bussen.
Dat men bereid is mee te werken
aan de actie blijkt uit een wedstrijd
die het Verbond heeft uitgeschreven
onder de Amsterdamse cafés.
Het bedrijf dat op de origineelste wij
ze inhaakt op het motto „Glaasje op,
laat je rijden" ontvangt een prijs. Een
jury, bestaande uit journalisten, onder
wie Simon Carmiggelt, zal de veertig
cafés die in de finale komen, bezoeken*
Het Verbond is van plan een soortge
lijke glaasje-op-wedstrijd te houden on
der de cafés in de zuidelijke provincies
tijdens de carnavalsviering.
De actie „Glaasje op, laat je rijden"
wordt nog ondersteund door een tele
visiefilmpje op 15 december in het
AVRO/RTN-programma, terwijl de NTS
zendtijd zal reserveren op oudejaars
avond.
BRUSSEL (ANP) Het Brusselse
warenhuis „Innovation", dat in mei van
dit jaar door brand wend verwoest, zal
op dezelfde plaats aan de Nieuwstraat
in Brussel herbouwd worden.
De directie van de Inno heeft het be
sluit hiertoe genomen na wekenlange
discussies over de vraag, of het wel
licht beter zou zijn de nieuwbouw op
te trekken op het nabijgelegen Rogier-
plein, waar een z.g. Manhattan-plan in
uitvoering is.
De nieuwbouw aan de Nieuwstraat
moet in augustus 1968 beginnen en zal
twee jaar in beslag nemen.
MONTREAL (Reuter) De douane
in Montreal heeft woensdagavond een
hoeveelheid heroine ter waarde van bij
na 20 miljoen dollar in beslag genomen
op het internationale vliegveld van
Montreal. Dit was de tweede vangst in
twee dagen tijds. Dinsdag werd een
buit van naar schatting vijf miljoen
dollar gemaakt. Er zijn verscheidene
arrestaties verricht.
(ADVERTENTIE)
M w