Fiat maakt dit jaar m meeste Europa auto's Actie „Glaasje op in 1968 ook voor brommers op zaterdagavond 6.95 per hele Co eb ei»gh fles bessenjenever De sigaar die uw vader op zondag rookte. Nu voor u... elke dag. degenheden Daf 55: temperamentvol Nieuwe lijn tips-tips-tips-tips U vraagt maar Ford gaf boekje uit over nieuwe versnellingsbak Barneveld koopt De Schaf felaar' voor één gulden Staat van 5000 inwoners in VN? Officieel Fiat-agent Automobielbedr. J. P. HAMERS I Gar. Sneijers I Officieel Fiat-dealer GEBR. v. d. ELSHOUT Garage De Nieuwe Brug 24 pet van dodelijke alcohol-ongelukken gebeurt in Brabant Zuiden Origineel „Innovation" herrijst op zelfde plaats Enorme partij heroïne in beslag genomen A Ar en op élke andere avond: (ook verkrijgbaar in literflessen) iaf 119.-. Ideale pasvorm, a. Stijlgroep Groningen. DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 15 DECEMBER 1967 De Italiaanse auto-industrie staat er weer goed voor. Dit geldt hoofdzakelijk voor het grote Fiatconcem, dat onge veer viervijfde deel van de nationale produktie voor zijn rekening neemt. Fiat is een wereldbedrijf dat zich nog steeds uitbreidt en nu in Europa als automobielproducent aan de spits staat. In het eerste halfjaar passeerde Fiat met ruim 700.000 wagens de VW-fabrie- ken, die aan 540.000 stuks toekwamen. Gedurende de laatste maanden is VW bezig de achterstand in te lopen. In Wolfsburg worden overuren gemaakt om aan de, ook door de technische mo- dellenvernieuwingen gestimuleerde, vraag te kunnen voldoen. De totale pro duktie van VW zal dit jaar tussen 1.3 en 1.4 miljoen komen te liggen. Fiat hoopt, met Autobianchi erbij, aan 1.5 miljoen te tippen, maar het heeft wat vaart moeten verminderen en werk tijdverkortingen ingevoerd. In elk ge val vestigt Fiat een nieuw produktie- record. De Italianen motorise- M ren zich in snel tempo. Jftl Dat het zuidelijk deel van MkuHl het lanc* achterblijft en met de florissante pro vincies niet mee kan ko- EJ men, is niet te merken ||n aan het cijfermateriaal. IIP Met bijna acht miljoen w motorvoertuigen heeft dé autodichtheid hier één a wagen op zeven inwo- ma| ners gedegen vormen a Oï aan°enomen- Vergeleken wil met de eerste negen maanden van 1966 wer den er dit jaar circa 18 pet. meer per sonenwagens en 34 pet. meer bedrijfs auto's ingeschreven. De produktie be reikte in dezelfde periode een record aantal van 1.2 miljoen, dat is 17 pet. peer dan verleden jaar. Nog niet zo lang geleden klaagden de Italiaanse autofirma's steen en been over de moei lijkheden en de regeringsmaatregelen, die een normale ontwikkeling tegen hielden. Het_ con junctuur weer is echter vrij spoedig weer zonnig geworden. De Ita liaanse autoindustrie heeft zich goed door de malaise heengeslagen. Men vraagt zich alleen af hoe lang de hausse zal standhouden. Er kan een nieuwe terugslag komen en de markt raakt langzamerhand verzadigd. Maar op dit moment, tegen het eind van het zeer gunstige autojaar, is er in Italië alle reden om optimistisch te zijn. Bij Fiat maakt men zich geen zorgen. De oudere en vooral de nieuwere modellen wor den vlot verkocht, niet alleen in het binnenland maar ook in vele andere landen. In Oost-Europa maakt Fiat ook naam. Zoals bekend bouwt het Turijnse concern thans een reusachtige autofa- briek voor de Russen. Ei is een bedrag van ruim drie miljard gulden mee ge moeid. Omstreeks 1970 moet de pro duktie op volle gang komen. In de nieu we stad Togliatti (genoemd naar de vroegere Italiaanse communistenleider) aan de Wolga zullen jaarlijks 600.000 iïats worden gemaakt. Ook met andere Oosteuropese landen zijn of worden con tracten afgesloten. Het spreekt vanzelf dat dit perspectief voor Fiat ook grote uitbreidingen inhoudt. Fiat heeft zijn modellen altijd goed kunnen verkopen. Geen enkele andere fabriek heeft zoveel verscheidenheid in modellen. In elke prijsklasse is er keus en de laatste jaren is het gamma nog aanmerkelijk aangevuld. De oudjes, zoals de 500 en 600, lopen nog steeds mee. Ook de 1100 en 1500 worden nog gebouwd. Zolang een model nog rede lijk goed wordt verkocht, blijft het in produktie. Sommige autofabrikanten houden er een andere stelregel op na. Wagens, die massaal worden geprodu ceerd, krijgen om de twee of drie jaar een nieuw kostuum. Deze politiek is wel vooruitstrevend, maar er wordt zo afbreuk gedaan aan de „merkentrouw'' van het publiek. Fiat blijft aan de con servatieve kant, wat de modellenpoli- tiek zowel als de vernieuwingen aan gaat. Van een nieu\V model wordt weinig ophef gemaakt. Haast geruisloos werd indertijd de Fiat 850 geïntroduceerd, een kleine, pretentieloze auto voor vier personen, met een goed prestatievermo gen, maar tegen een aantrekkelijke prijs. Men had iets anders, iets sensa tionelere van Fiat verwacht. De vak pers was dan ook niet erg enthousiast over de nieuwe 850. Toch is deze een voudige maar goed doordachte con ceptie een bestseller geworden. Het is nu Fiats meest verkochte model, ook in ons land. Tot eind november werden in Nederland ruim 14.000 wagens van de 850-serie geplaatst, dit is bijna de helft van de totale Fiaitverkoop van ruim 32.000 exemplaren. Op de tweede plaats kwam bij ons de Fiat 124 met bijna 6.300 stuks. We schatten het marktaan deel van Fiat op ongeveer 14 pet. Met de 124, die de 1300 heeft afge lost en ongetwijfeld voormalige 1100- rijders heeft aangetrokken, heeft Fiat ook goed succes gehad. Ook in dit ge val weer een onopvallende, zakelijke en vrij sobere auto, maar ruim, snel en niet duur. Hoewel dit model een ac tuele indruk maakt (lage taillelijn, groot glasoppervlak, betrekkelijk kort en breed gebouwd), brengt het technisch geen nieuws. Een toonbeeld van een voud, maar praktisch en competent. Voor zeven mille wordt hier een auto aangeboden, die de ruimte van een mid denklasser heeft en met zijn 1.2 liter 65 pk motor 140 km/uur draait. Aan temperament ontbreekt het geen en kele Fiat. Na de 124 is Fiat op de markt ver schenen met de 125, in diverse uitvoe ringen en vergeleken met de concur renten ook niet te hoog geprijsd. De Fiat 125 is in enkele opzichten intéres santer van de 124, maar ook niet een opzienbarende creatie of modieus. Het compacte koetswerk, dat breed op de wielen staat, ziet er wel degelijker en manlij ker uit. Het onderdeel, waarover het meest wordt gepraat, is de sportieve motor van 1.6 liter en 90 pk, die goed is voor een top van 160 km/uur. In een speciale test komen we binnenkort uit voerig op de 125 terug. De Daf 55 de luxe, die gisteren officieel is gepresenteerd, onderscheidt zich van de „44" doir een nieuwe krachtbron, die door Renault wordt geleverd. Het is de bekende 1100 cc 50 pk motor, die door DAF in licentie zal worden gefabriceerd. Voorlopig zullen de machines rechtstreeks van Renault worden betrokken. De eerste order omvat 40.000 stuks. Bij het tekenen van het contract heeft de president-directeur van de Régie Renault, Pierre Dreyfus, gezegd dat met DAF verdere technische samenwerking niet uitgesloten is. Renault heeft namelijk veel belangstelling voor de variomatic. Met de l.i liter motor is de Daf 55 een wagen met temperament. De topsnelheid is ruim 135 km/uur en de acceleratie van 0-80 km/uur in rond 12 seconder ;s pittig. De Daf 44 doet er ruim 18 seconden over. Nieuw bij DAF is ook de waterkoeling. Directe voordelen hiervan zijn een effectiever verwarming en een lager geruisniveau. De „55" loopt dan ook rustiger en soepeler dan de bestaande typen. Voor de koeling van de motor werd een nieuw radiateurscherm aangebracht. De variomatic is bij het vermogen van 50 pk aangepast. Ook het remsysteem. want in het 55-geval heeft DAF schijfremmen op de voorwielen toegepast. Bovendien is het remsysteem gescheiden op vóór- en achterwielen gemonteerd een veiligheidsmaatregel van belang. compartiment zijn enkele details veranderd en verfijnd. Het ashboard heefi, twee ronde klokken en twee afgesloten kastjes. Rechts van het stuur, midden op het instrumentenpaneel, zitten vier bedienings- oppen. De ruitewissers hebben twee snelheden. De keuzehandel op e tunnel van de aandrijfas heeft een dwarse handgreep in plaats van een knop. Hier is ook een handig opbergbakje gekomen, waarin kleine toéh+n" un21en worden gedeponeerd. Het ventilatiesysteem is van het 'm a vllJ<r,type' met luchtinlaten voor de voorruit en ontiuchtingsopeningen van mÜ? daks^le1}- Het koetswerk is met het oog op de veiligheid nrüc m51'tt®Pjden stevig gebouwd en waar nodig extra versterkt. De a 6595. Tegelijkertijd is ook een stationuitvoering h geïntroduceerd, die f 6695 kost. snnn ge£evens: Motor: watergekoelde 4-cil. 1108 cc, 50 pk bij ComrJ?™2 en sla'S: 70 b« 72 mm. Max. koppel: 8.5 kgm/3000. Afmetin<rp„.^ooC ,*1* 8,5 1- Zwicht rijklaar: 765 kg, max. 1110 kg. Xd°,4 X 138 cm' Wie^asis 225 cm. Koffer: 360 liter. Draai- 95 eter Elektrische installatie: 12 Volt. De prijsverlaging van de BMC- produicten is in Nederland rigou reus te noemen. De prijs van de goedkoopste wagen van deze Brit se fabrieken is nu onder de f 5000 komen te liggen. De BMC-mini met 850 cc motor kost thans f 4995 tegen f 5535 voorheen. De prijsverlagingen, die in ja nuari weer beïnvloed zullen wor den door de 1 1/2 procent omzet belasting die reeds is aangekondigd, betreft alle typen van BMC. Voor lopig zijn de nieuwe wagens echter nog niet leverbaar. „We zullen tot begin volgend jaar moeten wach ten eer deze wagens afgeleverd kunnen worden. Ook de nieuwe BMC-1000 en -1300, die kort ge leden in Londen zijn geïntrodu ceerd", zei de heer Wolters, direc teur afdeling-automobielen bij Stokvis N.V. De Nederlandse importeurs van Austin en Morris verwachten ove rigens volgend jaar mede door de prijsverlagingen het marktaandeel in Nederland te verdubbelen. De nieuwe prijzen zijn (tussen haakjes de oude prijzen): BMC- Mini f 4995 (5535), BMC-Mini de luxe, 850 cc motor f 5240 (5995), BMC 1000 cc f 6170 (6795), BMC- Cooper 1000 cc f 7250 (7995), BMC- Cooper S, 12 75 cc-motor f 10.600 ((11.735), BMC-1100 tweedeurs f 6550 (7995), BMC-1800 f 11.370 (12.500), De prijzen van de nieuwe BMC- produkten zijn: BMC-Mini 1000 cc f 5250, BMC-Mini de luxe 5495, BMC-1300 vierdeurs f 7295. Fiat voert een realistisch modellen- beleid. In Turijn weet men wat het bre de publiek van een auto verwacht en wat het kan betalen. Bij Fiat kan men voor minder djan vier mille een wa gentje kopen en als de financiën het toelaten hogerop meer ruimte, vermo gen en troost vinden. Behalve min of meer eenvoudige standaardtypen heeft Fiat ook een gevarieerde sortering coupés en cabriolets van 6!/= tot 32 mille. Voor minder dan f 6500 wordt reeds de kleine 850 coupé aangeboden, in spor tieve Italiaanse stijl, heel wat anders dan een gewone standaard met een fast- backje eraan, die voor een coupé moet doorgaan. Fiat maakt ook voor spor tieve rijders iets reëels, dat op hen aanstekelijk werkt. En de zaken gaan zo goed, niet op de laatste plaats door de scherpe prijspolitiek. rT'weewielers als motoren, scooters en brommers zijn soms voorzien van een z.g. décompresseur; deze is aan gebracht om de motor te doen stoppen. Door het décompressiekandel te lich ten wordt een klep geopend, waardoor het lucht-benzinemengsel in de buiten lucht verdwijnt. Het komt wel voor dat deze décompressieklep in gesloten toe stand niet meer gasdicht afsluit waar door uiteraard het motorvermogen la ger wordt. De oorzaak hiervan kan lig gen aan de klepveer of aan de afdich ting tussen de klep en de -zetel. Dit laatste kan vaak verholpen worden door de klep op de zitting pas te schuren met behulp van slijppasta. Tn zwarte, roetachtige aanslag op het „innerlijke" van de bougie herkent men het te „rijke" mengsel. Dat wil zeggen dat de verhouding van het lucht-benzinemengsel dan zodanig is, diat het mengsel teveel benzine of te weinig lucht bevat. Dit kan worden veroorzaakt door een ontregelde carbu rateur, het blijven hangen van de cho- keklep of door een vuil en dus verstopt luchtfilter. Een te rijk mengsel kost u onnodige benzine en levert u boven dien minder pk's. plotseling afslaan van de motor is vrij wel altijd te wijten aan een los contact in het ontstekingscircuit; een zekerheid wordt het als dit bij herha ling gebeurt. Het opmerkelijke is hier bij diat de motor even na het afslaan weer vlot is te starten hetgeen dus wijst op een weer „hersteld" contact. Er is natuurlijk sprake van loszittende contacten en die zal men dan ook meestal vinden in het contactslot, aan de bobine of aan de stro om ver deler Ochijfremmen hebben, naast andere remtechnische voordelen, de pretti ge eigenschap, na een spuitbeurt snel droog te zijn zodat vrijwel direct over het nuttige remeffect beschikt kan wor« den. Bij trommelremmen ligt dat even ongunstiger want als daar de remtrom- mels en -voeringen nat worden dan zul len de eerste rempogingen meestal zon. der resultaat blijven. Men kan deze angstige verrassing voorkomen door de remmen even droog te rijden door zo'n 50 m. lichtjes op het rempedaal te druk ken. De heer Van W. te Zundert heeft in ue avonduren toevallig opgemerkt dat de dynamo van zijn VW 1200 alsmaar vonkt en vraagt nu of dat kwaad kan. Wu hebben hier maar één antwoord op en dat is: en óf. Het vonken dat u hebt opgemerkt wordt veroorzaakt door een slecht en dus steeds onderbroken contact tussen de borstels en dat gedeelte van het dynamo-anker, dat men collector pleegt te noemen. In deze collector wordt de in de ankerwindinigen opgewekte wis selstroom „verzameld" en bovendien omgezet in gelijkstroom. Dit laatste gebeurt tussen twee haakjes alleen ter- wille van. de batterij. Het vonken kan worden veroorzaakt door te ver afge sleten koolborstels, te zwaar in de hou ders glijdende borstels, een te geringe borstelveerdruk of door een vervuil de, ingebrande of onronde collector. U doet er zeer verstandig aan deze fout zo spoedig mogelijk te laten herstellen want als u daar te lang mee wacht dan kost u dit minstens een nieuw dynamo, anker. 5? Om aan de steeds groeiende vraag naar een Nederlandse beschrijving van de unieke Ford versnellingsbak con structie Select-O-Speed te voldoen, heeft de N.V. Nederlandsche Ford Automo biel Fabriek, afdeling Tractoren, een gedetailleerd en rijk geïllustreerd boek werkje uitgegeven. Allereerst wordt in dit boekwerkje een korte beschouwing gegeven over het waarom van de versnellingsbak in het algemeen en de praktische toepas sing hiervan, waarna het waarom van de Select-O-Speed in detail wordt be handeld. Hierna wordt uitgebreid aandacht be- steed aan de bediening van dit systeem, hetgeen vooral van belang is wanneer een bestuurder overgaat van een me chanisch geschakelde bak naar het hy draulisch schakelende Select-O-Speed systeem. Een groot gedeelte van dit boekje werd gereserveerd voor de technische uitleg van het systeem, verduidelijkt met ruim 25 illustraties. Eerst wordt in gegaan op de constructie van het pla netair tandwielstelsel, de basis van de versnellingsbak. Hierna worden achter, eenvolgens de werking, rembanden en koppelingen en het hydraulisch systeem behandeld. Voor trekkergebruikers, studenten en eenieder met uitgebreide technische interesse, zal deze uitgave interessante stof bevatten. Het boekwerkje is uit sluitend verkrijgbaar bij de Nederland sche Ford Tractor Dealers voor één gul den. BARNEVELD (ANP) De gemeente raad van Barneveld heeft besloten het uit de vorige eeuw stammende kasteel „De Schaffelaar" te Barneveld aan te kopen voor een prijs van één gulden. Een bijbehorend koetshuis Is eveneens voor een proformaprfjs van één gulden aangekocht van de stichting „Het Gel derse Landschap". Het in gotische stijl gebouwde kasteel zal de gemeente aankopen met ruim vijf hectare grond. „Het Gelder se Landschap" zal het overige deel van het landgoed aankopen van de huidige eigenaresse mevrouw J. L. A Clifford Kocq van Breugel baronesse van Nagell. Nadat de provincie 25 pet. besloot bij te dragen in deze verwervingskosten heeft de gemeente Barneveld eveneens een vierde deel voor haar rekening ge nomen. Het rijk zal verzocht worden het resterende van dit bedrag als sub sidie beschikbaar te stellen. Hiermee zal dan het bijna 100 hectare grote landgoed voor de bewoners van Barne veld behouden blijven. Het is de be doeling dat het landgoed ingericht zal worden als wandelpark De gemeente Barneveld heeft plannen om op het door haar aangekochte deel een nieuw raad huis of ziekenhuis te laten bouwen. NEW YORK (AP) De V.S. hebben woensdag voorgesteld dat de Veilig heidsraad zal overwegen een reeds lang sluimerende commissie nieuw leven in te blazen om het probleem te behande len dat gesteld wordt door het lidmaat schap der V.N. van de kruimelstaten. Secretaris-generaal Oe Thant had de aandacht van de leden der V.N. op het probleem gevestigd in zijn jaar verslag aan de huidige zitting van de algemene vergadering. Thant dacht aan een gebied als Nauri een beheerschapsgebied dat door Australië bestuurd wordt en dat 5000 mensen telt. Het zal 31 januari onaf hankelijk worden en het is niet van plan het lidmaatschap der V.N. aan te vragen. Het kleinste lid der V:N. Malolve telt slechts 97.000 inwoners. (ADVERTENTIES) Tuinstraat 22 A Waalwijk tel. 4583 Erasstraat 1 Kaatsheuvel tel. 2053 en 2721 (ADVERTENTIE) MORRIS COOPER I Inlichtingen over deze en alle andere modellen vindt u bij OFF. MORRIS en M.G -dealer voor Oosterhout en omgeving Bredaseweg 37-39 en Nieuwe Bouwlingstraat, tel. 3434 OOSTERHOUT voor Made en Omstreken Adelstraat 1 A tot C Made tel. 01626-513 b.g.g. 828 UW OFF. MORRIS EN M.G- DEALER voor West-Brabant ZEVENBERGSCHENHOEK tel. 01685-400 Herinnert u 't zich nog? Zondag? Jaren geleden? Vader zat diep weggeleund in de grote fauteuil. Hij rookte. Nee, niet zo'n door-de-weeks si gaartje van 1 cent, maar een zóndagse. Eentje van tien. Kalm blies uw ,ouwe heer' de geurige rook de kamer in. Hij genoot van een Mundi Victor. Dit was zijn dag. En dit zijn sigaar. Kostbaar, maar kostelijk. Jammer, dat ze er niet meer zijn die fijne sigaren van toen? Lees! Ze zijn er wèl. Mundi Victor, hét merk van toen, ligt klaar bij uw sigarenhandelaar. Even goed, even geurig, even smaakvol. Uitgebalanceerde compositie van 21 zeer rijpe tabakken. Gemelangeerd met vooroorlogs vak manschap. U proeft Java, Havanna en Braziel. Volmaaktheid van het omblad. Dekblad: pure Sumatra, eerste pluk. Naturel (of mat). Ja, meneer, de zondagse sigaar van uw vader is terug. Met één verschil. De prijs is zo gekozen, dat u hem elke dag ktint roken! Bolknak Parma 29 ct. Voorradig bij de gespecialiseerde sigarenwinkelier. AMSTERDAM (ANP) Ook in 1968 zal het Verbond voor Veilig: Verkeer onder het motto „Glaasje op» laat je rijden" een actie voeren die rijden laten en laten rijden propageert on der verkeersdeelnemers met een bloedalcoholgehalte hoger dan 0,0 pro mille. De actie zal een meer con tinu karakter krijgen en zowel op au tomobilisten als op bromfietsers wor den afgestemd. Zij start in ons land voor de derde, in Benelux-verband voor de tweede maal, terwijl Curasao en Aruba nu voor het eerst met het glaasje-op-mannetje gaan kennisma ken- Dit heeft gistermiddag de heer F. Sj. van Paaschen, hoofd van die afdeling voorlichting van het Verbond voor Vei lig Verkeer, meegedeeld op een pers conferentie in Amsterdam. Het Verbond stelt zich op het standpunt, dat een eventuele wettelijke strafbaarstelling van een bloedalcoholgehalte van 0,8 pro mille niet betekent, dat het drinken van drie of vier glazen toelaatbaar zou zijn om aan het verkeer deel te ne men. Ieder glaasje kan leiden tot zelf overschatting en vermindering van concentratie en reactievermogen in het verkeer. De vertaling van de bekende leuze moet volgens het verbond dian ook luiden: „0,0 pro mille achter het stuur, 0,1 pro mille ernaast". De actie, aldus de heer Van Paaschen, zal in het bijzonder gelden tijdens de zomermaanden en de carnavalsperiode in de zuidelijke provincies. Een perma nente vorm van voorlichting bij het gebruik van alcohol in het verkeer is nog altijd noodzakelijk, omdat het aan tal onherroepelijke veroordelingen we gens het rijden onder invloed van al cohol nog altijd groot is. (In die eerste zes maanden van dit jaar 3154 veroorde. lingen tegen 3223 in dezelfde periode van het vorige jaar). In 1965 kwamen 284 dodelijke ver keersongelukken voor waarbij alcohol gebruik werd geconstateerd. Er vielen 312 slachtoffers, dat is 12,6 pet. van het totale aantal verkeersdoden. Opmerkelijk is bovendien, dat in het zelfde jaar 25 pet. van het totale aan tal dodelijke alcoholongelukken in de vakantiemaanden juli en augustus viel. De strijd tegen de alcohol achter het stuur l\jkt overigens in het zuiden van ons land het meest urgent, want van de 284 alcoholongelukken met dodelijke afloop gebeurde 24 pet resp. 15 pet. in de provincies Brabant en Limburg. Ook bromfietsers met een glaasje op kunnen een groot gevaar in het ver keer betekenen. Meer dan een kwart van de verkeersdeelnemers die bij een dodelijk verkeersongeluk waren be' trokken en alcohol hadden gebruikt, blijken bromfietsers te zijn. De heer Van Paaschen zei, d'at de po pulariteit van het glaasje-op-mannetje, ctat ditmaal een wat abstracte indruk maakt, zo groot is geworden diat hij een ereplaats heeft gekregen in alle ge legenheden waar de drank aan de man wordt gebracht. Zijn beeltenis is nu aangebracht op een miljoen bierviltjes, op 40.000 affiches en raambiljetten en op 100.000 plakkertjes voor taxi's, trams en bussen. Dat men bereid is mee te werken aan de actie blijkt uit een wedstrijd die het Verbond heeft uitgeschreven onder de Amsterdamse cafés. Het bedrijf dat op de origineelste wij ze inhaakt op het motto „Glaasje op, laat je rijden" ontvangt een prijs. Een jury, bestaande uit journalisten, onder wie Simon Carmiggelt, zal de veertig cafés die in de finale komen, bezoeken* Het Verbond is van plan een soortge lijke glaasje-op-wedstrijd te houden on der de cafés in de zuidelijke provincies tijdens de carnavalsviering. De actie „Glaasje op, laat je rijden" wordt nog ondersteund door een tele visiefilmpje op 15 december in het AVRO/RTN-programma, terwijl de NTS zendtijd zal reserveren op oudejaars avond. BRUSSEL (ANP) Het Brusselse warenhuis „Innovation", dat in mei van dit jaar door brand wend verwoest, zal op dezelfde plaats aan de Nieuwstraat in Brussel herbouwd worden. De directie van de Inno heeft het be sluit hiertoe genomen na wekenlange discussies over de vraag, of het wel licht beter zou zijn de nieuwbouw op te trekken op het nabijgelegen Rogier- plein, waar een z.g. Manhattan-plan in uitvoering is. De nieuwbouw aan de Nieuwstraat moet in augustus 1968 beginnen en zal twee jaar in beslag nemen. MONTREAL (Reuter) De douane in Montreal heeft woensdagavond een hoeveelheid heroine ter waarde van bij na 20 miljoen dollar in beslag genomen op het internationale vliegveld van Montreal. Dit was de tweede vangst in twee dagen tijds. Dinsdag werd een buit van naar schatting vijf miljoen dollar gemaakt. Er zijn verscheidene arrestaties verricht. (ADVERTENTIE) M w

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 23