Ir. v. Krevelen: veren zijn varende wegen
Z.-VLAAMSE K. v. K. IS FEL TEGEN
VERHOGING VAN VEERTARIEVEN
sprek met
f
Concentratie visserij
in Zeeland nodig
Winter in de herfst
Wapen van
mgr. Ernst
Vreemde eend
in de bijt
heetman
Intellectuelen
in Rusland
ageren tegen
Avetsschending
3
DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 12 DECEMBER 1967
GRAPILLOM
Overheidstaak
Streep
Freek de Jonge
Onaantrekkelijk
Discriminatie
Prijzenslag?
DE GRUYTER
VERLAAGT
PRIJZEN
Bonnen
Drie auto's op
rijksweg 58
totaal vernield
Olietanker bij
Bath vastgelopen
F.L.E.C. komt in
Tilburg bijeen
ROLEX
Pagbla* Pc Stem
Andermans
veren r
CülifoiMui,soep...di§ is pas lekker!
Gedeputeerde M. J. van Poelje:
Auto rijdt
etalage in
l ADVERTENTIES)
Kostelijk voor uw kinderen
v alcoholvrij druivensap
rTrigl'"T
(gebr. steur n.vi
(Van een onzer verslaggevers)
BREDA Het wapen van mgr. H.
Ernst, die 17 december in de kathe
draal te Breda tot bisschop zal worden
gewijd, wordt deze week bekend ge
maakt in het bisdomblad Onderweg.
Het bestaat uit vier kwartieren, die
voor een deel zijn samengevat uit de
wapens van de steden Middelburg en
Breda (respectievelijk burcht en an-
drieskruisen).
Als spreuk heeft mgr. Ernst gekozen
„Christus heri et hodie", „Christus gis
teren en heden". Hierom werd ook de
leeuw als wapenbeeld genomen.è De
leeuw is in de heraldiek een van de
symbolen van Christus. De spreuk is
ontleend aan de paasliturgie en gaat te
rug op de brief ami de Hebreeën:
„Jezus Christus is dezelfde: gisteren,
lieden en in eeuwigheid". (Hebr. 13.8).
Het wapen is ontworpen door Rob de
Cduwé, een priester afkomstig uit het
bisdom Breda, die in Kunnarla in. Fin
land verbonden is aan een oecumenisch
centrum.
(Van onze correspondente)
TERNEUZEN De Kamer
van Koophandel en Fabrieken in
Zeeuwsch-Vlaanderen heeft gis
termiddag tijdens een spoedver
gadering in Terneuzen de door
gedeputeerde staten van Terneu
zen voorgestelde nieuwe tariefs
verhoging van de Zeeuwse veren,
met kracht van de hand gewezen.
De kamer zal in een schrijven
haar standpunt kenbaar maken
aan het provinciaal bestuur, dat
woensdag en donderdag over de
ze kwestie vergadert, aan de vas
te waterstaatscommissie uit de
Tweede Kamer en aan de Zeeuw
se Tweede-Kamerleden.
De conclusie van deze vergadering
was, dait, inidiien heit provinciaal bestuur
de consequenties aanvaardt van de ver
mindering van de rijksbijdrage, deze
het ontbrekende bedrag van 1,3 miljoen
gulden uit andere middelen moet zien
te vinden dan via tariefsverhoging. In
een aantal kritische vragen zal de ka
mer enkele alternatieven aanwijzen.
Ten eerste: kunnen er ten aanzien van
de exploitatie geen middelen gevonden
worden die tot een grotere efficiency
leiden? En is het voor1 de provincie
volstrekt onmogelijk zelf iets te beta
len?
Voorzitter ir. R. van Krevelen wilde
aanvankelijk de inhoud van het protest
beperken tot het commerciële vervoer.
Dit stuitte echter op een zodanig verzet
van de vergadering (die ook een verho
ging van het meer incidentele vervoer
ontoelaatbaar achtte), dat beslaten werd
tegen de algehele verhoging te protes
teren.
Enkele leden zagen een inconsequen
tie in het protest en zij vonden dat de
kamer eigenlijk door de knieën ging,
omdat de voorzitter aan het schrijven
nog de eis wilde vastknopen, dat deze
verhoging de laatste moest zijn. „Het is
misschien wel inconsequent", aldus de
voorzitter, „maar we staan met onze
rug tegen de muur".
„De twee grote veren Kruidingen -
Perkpolder en VMssmgen-Breskens zijn
rijkswegen in varende vorm", aldus de
heer Van Krevelen. „Wanneer een
vierbaansweg onvoldoende blijkt wordt
deze zesbaams gemaakt. Men verbreedt
wegen, legt nieuwe aan, maakt een kla
ver olad, bouwt tunnels en bruggen en
diit alles wordt uit de algemene midde
len betaald. Het is een overheidstaak
dat het verkeer zich op normale wijze
kan bewegen. Ik ban niet inzien dat de
regering enerzijds miljoenen investeert
in de industriële ontwikkeling, ander
zijds geen middel weet om 1,3 miljoen
gulden te fourneren. Dit economisch
motief is de grootste inconsequentie".
„Sinds 1958 zijn de sociale lasten van
het vrachtvervoer met 130 procent ge
stegen. In het half uur dat men vaart,
(ADVERTENTIE)
n
CD
ui
O
CD
„JE kunt het je haast niet voorstellen.
Vrouwen met een kind op de arm als
metselaars. Steentje voor steentje
(het gaat allemaal heel kalm) heb
ben ze de nieuwe Nederlandse am
bassade in New Delhi gebouwd. Aan
een touw trekken ze de mandjes met
cemert naar boven. En alles wordt
op het werk zelf met de hand ge
maakt de deuren, de kozijnen, zelfs
het hele meubilair van de ambassa
de. Maar vraag je me nou wat me
het meest getroffen heeft, dan zeg ik:
de armoe. Onvoorstelbaar."
FREEK de Jonge (25) komt net terug
uit India. Daar heeft hij vijf weken
gewerkt voor zijn Axelse baas. Een
Axelse elektricien in India. „En ik
ben eigenlijk helemaal geen vakantie-
Banger. Ik ga nooit naar het buiten
land. Ik ga veel liever een beetje
vissen hier in de omtrek. Maar denk
niet dat het voor mij iv Delhi vakan
tie ?oas. Het was hara werken. De
elektrische installatie van de am
bassade is door een Indiaas bedrijf
aangelegd, maar ze doen het nu een
maal een beetje anders dan wij en
het was allemaal nogal ingewikkeld
daarom konden ze me best gebrui
ken."
„VEEL contact met de bevolking heb
ik niet gehad. Met de chef-monteur
een beetje, maar dat ging alleen over
het werk. Natuurlijk ben ik er wel
zoveel mogelijk op uit geweest, maar
"Is je bijvoorbeeld in het oude
Delhi komt, dan struikel je over de
bedelaars, letterlijk. Maar ik heb er
ook prachtige dingen gezien, tempels
en mausolea. Geineldig, zoiets ver
geet je nooit meer Vee: vreemde din
gen ook. Zelfs het nieuwe gedeelte
van Delhi is voor mij trouwens
vreemd. Maar heilige koeien vind je
daar niet. Die mogen er niet komen.
uat kan trouwens niet met al dat
verkeer."
„Ik vind de Indiërs wel veel correcter
in het verkeer dan de Nederlanders.
Ze hebben ook veel minder haast. Ik
neb me laten vertellen dat het werk.
empol op 5 ligt in vergelijking met
er En dan kun je zeggen dat een
goede elektricien daa, meer verdient
dan hier Ze vonden het trouwens
sÏÏlJfi Vree,rXd iat ik m«'! ei<Jen
spullen droeg. Daar heeft een Indiase
elektricien zijn hulpje voor. En zo
zijn er zoveel dingen. Dat tijdens een
regenbui bijvoorbeeld de vlammen
uit de draden slaan van het boven
grondse net. Tja, veiligheidsvoor
schriften zoals bij ons kennen ze er
niet."
„WAT ik aan wegen gezien heb, dat
viel me geweldig mee. Van New Delhi
naar Akkra bijvoorbeeld loopt een
goede asfaltweg Je kunt dan het best
met een taxi gaan. Heel goedkoop.
Het zijn aftandse vehikels met slechte
banden, want ook daar is geen con
trole op. Wel op de taximeters. Je
wordt niet afgezet. En onderweg kom
je dan ineens kameelkaravanen te
gen of er lopen olifanten op de weg.
Ik zou er toel niet willen wonen maar
ik ben blij dat ik er ben geweest. Ja,
ik heb veel vreemde dingen gezien."
legit men op de weg minstens 35 km af.
Door de opinie, dat de overtocht door
benzinebespaonig en geen bandenslijta-
ge voordeel op zou leveren, kam nu wel
een streep gezeit worden".
De heer Van Krevelen rekende voor,
dart het veertarief vijf procent van het
vrachttarief uitmaakt. „Bij het ministe
rie van Economische Zaken kan men
echter niet aankomen met het verzoek
de vrachttarieven met vijf procent te
verhogen". De voorzitter vond wel, dat
de minister een nieuw element in de
discussie had gebracht: wanneer de pro
vincie de middelen om het tekort te
dekken weet te vinden, mag het deze
(ADVERTENTIE)
De heer J. van de Voorde, lid van
de Provinciale Starten voor de KVP, on
derschreef de stellingen var. de voor
zitter. „Een dergelijke wijze van rege
ren is niet erg aantrekkelijk", zei hij.
„Het is een vestzak-broekzak politiek,
waarbij men met de ene hand neemt
wait men met de andere geeft".
„Ik heb er helemaal geen bewonde
ring voor", was de mening van de heer
A. Ver brugge uit Terneuzen, die voor
stelde, d-ait de kamer contact zou opne
men met de Zeeuwse vertegenwoordi
gers van alle politieke partijen in de
Tweede Kamer.
„Men moet niet proberen", zei hij,
„de handicap die de Schelde toch al
voor ons vormt, nog groter te maken".
Hij becijferde, dait een kleine vervoer
der jaarlijks minstens duizend gulden
aan veergelden betaalt voor een combi
natie. Dit nog afgezien van andere ver
hoogde lasten, veroorzaakt door de lan
gere werktijden die heit vervoer per
ve^r met zich meebrengt.
De heer H. Pallada uit Oostburg was
van mening, dal door de voorgestelde
verhoging de bevolking van Zeeuwsch-
Vlaanderen weer een stap achteruit ge
zet was. „Hier wordt domweg gedis
crimineerd", zei hij. De heer Pallada
noemde het onjuist, deze verhoging nu
reeds te accepteren. Het aanvankelijke
voorstel (alleen een uitzondering voor
het bedrijfsleven te maken) vond hij
irreëel: „Wij zijn een Zeeuwsch-Vlaam-
se Kamer van Koophandel".
De heer Van Krevelen legde er de
nadruk op, dat in hert schrijven een aan
tal pertinente vragen zouden gesteld
worden alsmede de eis: hier is thans
de streep gezert en nu kan er alleen
nog maar gestreefd worden naar de vol
ledige afbraak van de tarieven. In een
stadium als dit de els tot vrije veren
te stellen, von d hij echter geen haal ba
re zaak. Doelende op de in aantocht
zijnde dubbeldeksponten zei hij: „We
moeten de provincie dwingen tot een
duidelijke uitspraak en de kwestie los
zien van de bekende koppeling: nu krij
gen jullie wart nieuws, maar Je moet er
ook meer voor betalen".
Ir. J. Denie vroeg nog - los van deze
kwestie - naar de vorderingen bij het
in de vaart brengen van 'n tweede dub.
beldekker. De kamer was hert er ovei
eens, dat hierin geen "tagnatie mocht
komen en zou dirt eveneens kenbaar
maken aan de betreffende instanties,
(Van onze redartie binnenland)
DEN BOSCH. De Gruyter gaat alle
prijzen verlagen met tien prodent of
meer. Tevens wordt vanaf vandaag het
tien-procents-kortingsysteem afgeschaft.
In plaats daarvan komt een spaarsys
teem. Met deze stap zou De Gruyter
wel eens een prijzenslag van onover
zienbaar formaat kunnen ontketenen.
Tot nu toe verkocht De Gruyter zijn
eigen artikelen tegen dezelfde prijzen
als de artikelen van andere merken.
Gisteren zijn alle filialen gesloten ge
weest om de hele winkelvoorraad op
nieuw te prijzen. De directie van De
Gruyter zegt tot deze stap gekomen te
zijn „omdat de moderne consument
voorkeur heeft voor prijzen, waar de
korting direct in rekening is gebracht"
Men verwacht bovendien dat de klan
ten sneller aan de kassa geholpen kun
nen worden, en de consument meer
prijsbewust gaai kopen doordat vergelij
king makkelijker is geworden.
Voortaan kan men tot tien procent
van det aankoopbedrag kassabonnen
kopen Op 25 gulden kassabonnen krijgt
men bovendien een spaarpremie van
tien procent zodat de vijfentwintig
gulden in vijf jaar kunnen aangroeien
tot 37,50 gulden.
De omzet van De Gruyter wordt ge-
schat rond de half miljard per jaar.
Het Bossche bedrijf is de laatste jaren
voorbijgestreefd door Albert Heijn (536
miljoen per jaaromzet). Maar van di-
rectiewege wordt ontkend dat de actie
een poging is het getij in een slag te
keren ten gunste van De Gruyter.
(Van onze correspondent)
GEERTRUIDENBERG Een
vreemde eend in de bijt had giste
ren kooiker J. M. Reuser van de
Hoofdmansplaat in de Biesbosch.
Volgens een deskundige identifica
tie bevond zich tussen de bekende
eenden, óók een Bahama Pijlstaart
uit Zuid-Amerika. Het dier is in
Nederland nog niet eerder waarge
nomen. De zeldzame vondst zal
worden afgestaan aan diergaarde
Blijdorp in Rotterdam.
De Bahama Pijlstaart is een fraai
gevormde vogel, overwegend licht
bruin van kleur en zwart gespik
keld. De nek is blauw met aan
weerszijden oranjerode vlekken.
Het onderste deel van de nek is
wit en de rechte pylveer van de
staart is iets korter dan bij gewo
ne pijlstaarten. Aldus de kenners.
De heer Reuser heeft al eerder
zeldzame eenden in zyn kooi ge
had: de Baikal Taling uit Siberië
en een Afrikaanse Taling. De Sibe
rische vogel verhuisde naar Artis
in Amsterdam en de Afrikaanse,
die niet in leven bleef, naar het
Natuurhistorisch Museum in Lei
den.
(ADVERTENTIE)
„cHuió ten 6Boóclx". -0ttcn_,
3<Cerótmie 1967
op aanoraag
telefoon 016Ó8-2340-3403
(Van onze correspondent)
RILLAND-BATH Gistermorgen
vroeg zijn op rijksweg 58 drie personen
auto's op elkaar gereden. Van de per
sonenauto, bestuurd door C. B. uit Kam
perland, die uit de richting Bergen op
Zoom kwam, viel plotseling de verlich
ting uit. B. remde af maar zijn auto
draaide een slag om en kwam tot stil
stand. De mede-inzittende, M. B., pro
beerde de onverlichte auto van de rijks
weg af te tillen, maar op hetzelfde mo
ment reed J. M. uit Halsteren, in volle
vaart op de stilstaande onverlichte auto,
welke vervolgens van de dijk aftuimel
de en tegen een boom bleef hangen.
Terwijl de auto van J M. uit Halsteren
nog op de rijksweg stond, reed een
Duitse personenauto op de wagen. De
materiële schade was bijzonder groot.
Alle drie de personenauto's moesten
worden weggesleept. Er deden zich ech
ter geen persoonlijke ongelukken voor.
Zou het de ondervonden over
last zjjn, die men zich straks van
de vroege sneeuwperiode herin
nert? Of heeft de fotograaf geljjk
en is het de straffe schoonheid van
een met sneeuw bevroren stuk na
tuur, die toch langer in de ge
dachten vast blijft kleven? Nu de
bodem ongevraagd met enkele cen
timeters koude neerslag is be
strooid, kan iedereen ontdekken,
dat twee ogenschijnlijk zo uiteen
lopende begrippen als overlast en
schoonheid dichter hij elkaar lig
gen, dan men zou vermoeden.
(Van een onzer verslaggevers)
BATH In de nacht van zondag op
maandag om 0130 uur is de Italiaanse
supertanker Pacific Satelite op de Wes-
terschelde ter hoogte van Bath in dich
te mist aan de grond gelopen.
Gistermorgen wist het 26.032 ton
metende schip, met een lading ru
we olie op weg van Gahr Island naar
Antwerpen zich op eigen kracht vlot
te komen. De sleepboten van de Union
uit Antwerpen hoefden niet in aktie
te komen. De tanker liep geen schade
op.
(Van onze correspondent)
TILBURG Het is inmiddels 25
jaar geleden dat de Federatie van Land
en Tuinhouwwerktuigen Exploiterende
Coöperaties werd opgericht. De F.L.E.C.
stelt zich o.a. tot taak de hesparing op
de mechanisatiekosten in het belang
van land- en tuinbouw te bevorderen.
Als een van de mogelijkheden daar
toe ziet zij een goede werktuigencoöpe
ratie, naast diverse andere mogelijkhe
den, zoals een goed georganiseerde sa
menwerking met de loonwerker. Ter
gelegenheid van het 25-jarig jubileum
wordt in iedere provincie een bijeen
komst belegd onder het motto „Bespa
ring op be werkingskosten". Aan deze
bijeenkomsten wordt medewerking ver
leend door de in de betreffende provin
cies werkzame coöperatiediensten.
Voor de provincie Noord-Brabant zal
deze bijeenkomst gehouden worden op
dinsdag 19 december a.s. te Tilburg in
hotel „De Postelse Hoeve", 's middags
van 2 tot 5 uur. Het programma van
die middag is als volgt: opening door
11' 9' Braks.» hoofd coöperatiedienst van
de N.C.B., inleiding door ir. A. Crijns,
hoofdingenieur-directeur voor de rijks
landbouwvoorlichting, over „Wat zijn
en hoe ontstaan bewerkingskosten". De
heer W. Riethorst, secretaris F.L.E.C.,
over „Besparing op bewerkingskosten
van de mechanisatie en arbeid".
Na een korte inleiding over de gang
van zaken bij een werktuigencoöperatie
zal een forum worden gevormd door de
inleiders en vertegenwoordigers van in
de provincie werkzame standsorganisa
ties.
Het meesterstuk van Rolex,
gedragen door vele grote
persoonlijkheden over
de hele wereld.
Een officiële chronometer
met automatische opwinding door
Rolex Perpetual rotor mechanisme.
Gegarandeerd waterdicht
tot op 50 meter door
Oyster kast met Twinlock
opwindknop.
Duidelijke datumaanwijzing
door ingenieuze Cyclops lens.
ROLEX DATEJUST vanaf J80.-
edelsteenkundige f.g.a.
diamantexpert g.i.a.
Lijnbaan 92-Oostzeedijk 155-157
Tel. 1166 70 Rotterdam
MOSKOU (AP) Meer dan 100 Rus
sische intellectuelen hebben de Russi
sche autoriteiten beschuldigd van het
schenden der wet dtfor het proces tegen
vier jonge Russen op te schorten. Het
viertal wordt beschuldigd van anti-Sov-
jetpropaganda.
Het proces had gisteren moeten be
ginnen, maar werd om niet nader ge
noemde redenen uitgesteld.
De Russische intellectuelen hebben de
overheid er al enige weken van be
schuldigd het proces uit te stellen. Vol
gens de Russische wet moet een pro
ces worden begonnen twee weken na
dat het vooronderzoek is afgesloten. Dit
zou volgens dé intellectuelen op 26 ok
tober het geval zijn geweest.
Niet nader genoemde personen zou
den het afgelopen weekeinde op de
universiteit van Moskou pamfletten
hebben verspreid waarin er bij de stu
denten op werd aangedrongen te de
monstreren ten gunste van de vier
arrestanten. De Russische pers zwijgt
in alle talen over de zaak.
In het pamflet werd er bij de studen
ten op aangedrongen het proces bij te
wonen omdat, zo werd gezegd, het pro
ces niet alleen is gericht tegen de vier
verdachten maar „tevens het recht van
iedere Russische burger behandelt om
onafhankelijk te denken en te doen wat
men goeddunkt".
„We moeten allemaal de waarheid
over dit proces weten en daarom mo
gen we niet toestaan dat het met ge
sloten deuren zal worden gevoerd".
Een veroordeling van het viertal kan
mogelijk zeven jaar dwangarbeid in
houden.
TNe huurliberalisatie in Zeeland beeft
de belangstelling voor het eigen
woningbezit een krachtige stimulans
gegeven. Als men moet kiezen tus
sen een dure huurwoning of een du
re koopwoning, dan slaat de balans
allicht ten gunste van de koopwo
ning door. Bevordering van het eigen
woningbezit is trouwens een beleids
punt van verschillende Nederlandse
regeringen geweest. Premiestelsels
en allerlei andere faciliteiten, moe
ten de toekomstige woningbezitter
van zijn drempelvrees afhelpen.
In het totale beeld van de woningmarkt
nemen de woningwetwoningen een
aparte plaats in. In principe is het
toegestaan dat men als bewoner
van zo'n woning mits men aan de ge
stelde voorwaarden voldoet er
eigenaar van wordt. Het gaat dan
evenwel niet op dat men één woning
uit een rijtje koopt. Het gaat met
aaneengebouwde blokken tegelijk.
Alle huurders van zo'n blok moeten
stuk voor stuk hun huis willen ko
pen. Is er één die dit niet kan of die
buiten de selectie valt, dan gaat het
hele feest niet door.
Uier en daar gaan dan ook stemmen
op om te komen tot stichting van
kleine huurderscoöperaties, die sa
men het door hen bewoonde blok ko
pen en via een huur-spaarsysteem
ook de minder kapitaalkrachtige
huurders in hun blok, in het bezit
van een eigen woning stellen. Onder
houd komt voor gezamenlijke reke
ning, evenals straat- en rioolbelas
ting e.d. Dergelijke kleine coöperaties
zouden organiek ergens tussen de
woningbouwcorporaties en de indi-,
viduele woningbezitter in geplaatst
kunnen worden.
Als deze ontwikkeling zich werke
lijk baanbreekt, dan wordt er van
de woningbouwcorporaties, die nu in
meerderheid de woningwetwoningen
exploiteren wel een uiterste van
welwillendheid gevraagd. Immers,
wat de „kleine coöperaties" willen
doen, is van stond af aan de specifie
ke taak van de corporaties geweest.
Wethouder M. Wattel van Middel
burg heeft daar onlangs in een raads
vergadering, waarbij het ook ging
over de verkoop van woningwetwo
ningen aan de huurders, op gewezen.
Hij herinnerde eraan dat de woning
bouwcorporaties in de beginjaren
bestonden uit mensen die gezamen
lijk iets wilden doen wat de enke
ling niet kon: het verschaffen van
een (eigen) woning aan mensen met
een smalle beurs. De wethouder vond
dat de woningbouwcorporaties aan
deze omstandigheid moesten denken
als huurders van door hen geëxploi
teerde woningen kwamen aanklop
pen met de vraag: mag ik mijn wo
ningwetwoning kopen?
jy^aar nu de kleine coöperaties Zij
vormen een listige uitweg (en
geef ze maar eens ongelijk) door zich
sterk te maken op een principe dat de
grote corporaties nolens volens nau
welijks konden waarmaken. In plaats
van corporaties werden zij beheers
instituten met grote aantallen wo
ningen, complete woonwijken zelfs.
Deze corporaties werden en worden
voor een niet gering deel opgeknapt
met een stuk uitvoeringsbeleid van
de overheid op het stuk van sociale
woningbouw. Van de oude idealen
kan zelfs geen sprake meer zijn.
Dat er nu symptomen zijn dat an
deren hun oud ideaal opnieuw tot
leven willen wekken zal de grote
corporaties, die daar de kans niet toe
kregen, dan ook wel bitter stemmen.
Maar zo is het leven
(ADVERTENTIE)
Van een onzer verslaggevers)
GOES „De Zeeuwse visserij zal
in één haven geconcentreerd moeten
worden", aldus de heer M. van Poelje,
lid van Gedeputeerde Staten van Zee
land, gistermiddag tijdens een lunch-
bjjeenkomst van het departement Zee
land van de Nederlandsche Maatschap
pij voor Nijverheid en Handel. De bij
eenkomst vond plaats in de Korenbeurs
te Goes. Gedeputeerde Staten hebben
inmiddels een commissie gevormd, die
de kwestie van de concentratie be
studeert. In deze commissie hebben
uiteraard ook de vissers zelf de nodige
inspraak.
Zeeland heeft 200 vissers, 70 schepen
en 4 vissershavens. Al voor 1978 (af
sluitingsjaar van de Oosterschelde) zal
Colijmsplaat verdwijnen en uiteindelijk
zal er een keuze gemaakt moeten wor
den uit twee havens: Breskens en
Vlissingen. De eerste heeft een goed
kustapparaat, een goede walorganisatie,
een goed apparaat vooi de garnalen-
export en is in het algemeen gunstiger
gelegen dan Vlissingen. Daarentegen
heeft Vlissingen een goed apparaat
voor de afzet van schar en schol. Geen
van beide is op het ogenblik echter in
staat alle schepen onder te brengen.
Breskens heeft een derde haven nodig.
In Vlissingen zal zelfs de huidige vis
sershaven gesloten worden omdat er
een nieuwe zeewering moet komen.
Als voordelen van de concentratie
noemde de heer Van Poelje: coöpera
tieve inkoop, een betere dienstverlening
en het gebruik van één vismijn. De
visserij exporteert jaarlijks voor- 25
miljoen gulden. „Dit is wel geen door
slaggevend bedrag In vergelijking met
de industrie", aldus de gedeputeerde,
„maar de verdwijning van de visserij
zou toch een verarming betekenen."
Gedeputeerde J. van den Bos sprak
over de mossel- en oestercultuur. Hij
betreurt het, dat de schaderegeling voor
de oesterkwekars in Yerseke nog steeds
niet afgehandeld is. Hij hoopte, dat
deze zou samenvallen met de sanering
van de mosselcultuur. Hij zei het te
betreuren dat Den Haag (nog) niet is
ingegaan op het gemeenschappelijke
compensatieprogram, dat de gemeenten
hebben opgesteld. In Bruinisse heeft
men hiervoor inmiddels een actiecomité
in het leven geroepen.
Een definitieve keuze voor een Ne
derlandse mosselverwaterplaats is door
de regering nog niet gemaakt. Bij
Texel wordt op het ogenblik een proef
genomen. Ei- is echter nog een kleine
kans voor Zeeland. Als het plan van
de getijdencentrale verwezenlijkt wordt,
dan is er een mogelijkheid in de Oos
terschelde. Op het ogenblik ligt het
accent van de Zeeuwse mosselcultuur
niet meer in de Waddenzee maar weer
in Zeeland zelf. Zonder verwaterplaats
zal dit echter door de deltawerken niet
lang meer het geval zijn.
De heer Van den Bos, die in vogel
vlucht de geschiedenis van de Zeeuwse
oester- en mosselvisserij vanaf 1500 in
beeld bracht, was van oordeel dat.de
visserijgemeenten als geheel gecompen
seerd behoorden te worden voor- de
schade, die de deltawerken aanbrengen,
niet alleen aan de visserij zelf, maar
aan een hele gemeenschap.
(Van onze correspondent)
GRAAUW Toen J. van B in
Graauw met zijn auto uit de geslechten
Dijk de Hoofdstraat kwam ingereden
duwde hij i.p.v. op de rem op het gas-'
pedaal met het gevolg dat hij de etalage
inreed van het kruideniersbedrijf van
J. van Daele. Hieraan werd veel scha
de toegebracht evenals aan de auto
De chauffeur en inzittende weiden
slechts licht gewond