Ir. v. Krevelen: veren zijn varende wegen Z.-VLAAMSE K. v. K. IS FEL TEGEN VERHOGING VAN VEERTARIEVEN sprek met f Concentratie visserij in Zeeland nodig Winter in de herfst Wapen van mgr. Ernst Vreemde eend in de bijt heetman Intellectuelen in Rusland ageren tegen Avetsschending 3 DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 12 DECEMBER 1967 GRAPILLOM Overheidstaak Streep Freek de Jonge Onaantrekkelijk Discriminatie Prijzenslag? DE GRUYTER VERLAAGT PRIJZEN Bonnen Drie auto's op rijksweg 58 totaal vernield Olietanker bij Bath vastgelopen F.L.E.C. komt in Tilburg bijeen ROLEX Pagbla* Pc Stem Andermans veren r CülifoiMui,soep...di§ is pas lekker! Gedeputeerde M. J. van Poelje: Auto rijdt etalage in l ADVERTENTIES) Kostelijk voor uw kinderen v alcoholvrij druivensap rTrigl'"T (gebr. steur n.vi (Van een onzer verslaggevers) BREDA Het wapen van mgr. H. Ernst, die 17 december in de kathe draal te Breda tot bisschop zal worden gewijd, wordt deze week bekend ge maakt in het bisdomblad Onderweg. Het bestaat uit vier kwartieren, die voor een deel zijn samengevat uit de wapens van de steden Middelburg en Breda (respectievelijk burcht en an- drieskruisen). Als spreuk heeft mgr. Ernst gekozen „Christus heri et hodie", „Christus gis teren en heden". Hierom werd ook de leeuw als wapenbeeld genomen.è De leeuw is in de heraldiek een van de symbolen van Christus. De spreuk is ontleend aan de paasliturgie en gaat te rug op de brief ami de Hebreeën: „Jezus Christus is dezelfde: gisteren, lieden en in eeuwigheid". (Hebr. 13.8). Het wapen is ontworpen door Rob de Cduwé, een priester afkomstig uit het bisdom Breda, die in Kunnarla in. Fin land verbonden is aan een oecumenisch centrum. (Van onze correspondente) TERNEUZEN De Kamer van Koophandel en Fabrieken in Zeeuwsch-Vlaanderen heeft gis termiddag tijdens een spoedver gadering in Terneuzen de door gedeputeerde staten van Terneu zen voorgestelde nieuwe tariefs verhoging van de Zeeuwse veren, met kracht van de hand gewezen. De kamer zal in een schrijven haar standpunt kenbaar maken aan het provinciaal bestuur, dat woensdag en donderdag over de ze kwestie vergadert, aan de vas te waterstaatscommissie uit de Tweede Kamer en aan de Zeeuw se Tweede-Kamerleden. De conclusie van deze vergadering was, dait, inidiien heit provinciaal bestuur de consequenties aanvaardt van de ver mindering van de rijksbijdrage, deze het ontbrekende bedrag van 1,3 miljoen gulden uit andere middelen moet zien te vinden dan via tariefsverhoging. In een aantal kritische vragen zal de ka mer enkele alternatieven aanwijzen. Ten eerste: kunnen er ten aanzien van de exploitatie geen middelen gevonden worden die tot een grotere efficiency leiden? En is het voor1 de provincie volstrekt onmogelijk zelf iets te beta len? Voorzitter ir. R. van Krevelen wilde aanvankelijk de inhoud van het protest beperken tot het commerciële vervoer. Dit stuitte echter op een zodanig verzet van de vergadering (die ook een verho ging van het meer incidentele vervoer ontoelaatbaar achtte), dat beslaten werd tegen de algehele verhoging te protes teren. Enkele leden zagen een inconsequen tie in het protest en zij vonden dat de kamer eigenlijk door de knieën ging, omdat de voorzitter aan het schrijven nog de eis wilde vastknopen, dat deze verhoging de laatste moest zijn. „Het is misschien wel inconsequent", aldus de voorzitter, „maar we staan met onze rug tegen de muur". „De twee grote veren Kruidingen - Perkpolder en VMssmgen-Breskens zijn rijkswegen in varende vorm", aldus de heer Van Krevelen. „Wanneer een vierbaansweg onvoldoende blijkt wordt deze zesbaams gemaakt. Men verbreedt wegen, legt nieuwe aan, maakt een kla ver olad, bouwt tunnels en bruggen en diit alles wordt uit de algemene midde len betaald. Het is een overheidstaak dat het verkeer zich op normale wijze kan bewegen. Ik ban niet inzien dat de regering enerzijds miljoenen investeert in de industriële ontwikkeling, ander zijds geen middel weet om 1,3 miljoen gulden te fourneren. Dit economisch motief is de grootste inconsequentie". „Sinds 1958 zijn de sociale lasten van het vrachtvervoer met 130 procent ge stegen. In het half uur dat men vaart, (ADVERTENTIE) n CD ui O CD „JE kunt het je haast niet voorstellen. Vrouwen met een kind op de arm als metselaars. Steentje voor steentje (het gaat allemaal heel kalm) heb ben ze de nieuwe Nederlandse am bassade in New Delhi gebouwd. Aan een touw trekken ze de mandjes met cemert naar boven. En alles wordt op het werk zelf met de hand ge maakt de deuren, de kozijnen, zelfs het hele meubilair van de ambassa de. Maar vraag je me nou wat me het meest getroffen heeft, dan zeg ik: de armoe. Onvoorstelbaar." FREEK de Jonge (25) komt net terug uit India. Daar heeft hij vijf weken gewerkt voor zijn Axelse baas. Een Axelse elektricien in India. „En ik ben eigenlijk helemaal geen vakantie- Banger. Ik ga nooit naar het buiten land. Ik ga veel liever een beetje vissen hier in de omtrek. Maar denk niet dat het voor mij iv Delhi vakan tie ?oas. Het was hara werken. De elektrische installatie van de am bassade is door een Indiaas bedrijf aangelegd, maar ze doen het nu een maal een beetje anders dan wij en het was allemaal nogal ingewikkeld daarom konden ze me best gebrui ken." „VEEL contact met de bevolking heb ik niet gehad. Met de chef-monteur een beetje, maar dat ging alleen over het werk. Natuurlijk ben ik er wel zoveel mogelijk op uit geweest, maar "Is je bijvoorbeeld in het oude Delhi komt, dan struikel je over de bedelaars, letterlijk. Maar ik heb er ook prachtige dingen gezien, tempels en mausolea. Geineldig, zoiets ver geet je nooit meer Vee: vreemde din gen ook. Zelfs het nieuwe gedeelte van Delhi is voor mij trouwens vreemd. Maar heilige koeien vind je daar niet. Die mogen er niet komen. uat kan trouwens niet met al dat verkeer." „Ik vind de Indiërs wel veel correcter in het verkeer dan de Nederlanders. Ze hebben ook veel minder haast. Ik neb me laten vertellen dat het werk. empol op 5 ligt in vergelijking met er En dan kun je zeggen dat een goede elektricien daa, meer verdient dan hier Ze vonden het trouwens sÏÏlJfi Vree,rXd iat ik m«'! ei<Jen spullen droeg. Daar heeft een Indiase elektricien zijn hulpje voor. En zo zijn er zoveel dingen. Dat tijdens een regenbui bijvoorbeeld de vlammen uit de draden slaan van het boven grondse net. Tja, veiligheidsvoor schriften zoals bij ons kennen ze er niet." „WAT ik aan wegen gezien heb, dat viel me geweldig mee. Van New Delhi naar Akkra bijvoorbeeld loopt een goede asfaltweg Je kunt dan het best met een taxi gaan. Heel goedkoop. Het zijn aftandse vehikels met slechte banden, want ook daar is geen con trole op. Wel op de taximeters. Je wordt niet afgezet. En onderweg kom je dan ineens kameelkaravanen te gen of er lopen olifanten op de weg. Ik zou er toel niet willen wonen maar ik ben blij dat ik er ben geweest. Ja, ik heb veel vreemde dingen gezien." legit men op de weg minstens 35 km af. Door de opinie, dat de overtocht door benzinebespaonig en geen bandenslijta- ge voordeel op zou leveren, kam nu wel een streep gezeit worden". De heer Van Krevelen rekende voor, dart het veertarief vijf procent van het vrachttarief uitmaakt. „Bij het ministe rie van Economische Zaken kan men echter niet aankomen met het verzoek de vrachttarieven met vijf procent te verhogen". De voorzitter vond wel, dat de minister een nieuw element in de discussie had gebracht: wanneer de pro vincie de middelen om het tekort te dekken weet te vinden, mag het deze (ADVERTENTIE) De heer J. van de Voorde, lid van de Provinciale Starten voor de KVP, on derschreef de stellingen var. de voor zitter. „Een dergelijke wijze van rege ren is niet erg aantrekkelijk", zei hij. „Het is een vestzak-broekzak politiek, waarbij men met de ene hand neemt wait men met de andere geeft". „Ik heb er helemaal geen bewonde ring voor", was de mening van de heer A. Ver brugge uit Terneuzen, die voor stelde, d-ait de kamer contact zou opne men met de Zeeuwse vertegenwoordi gers van alle politieke partijen in de Tweede Kamer. „Men moet niet proberen", zei hij, „de handicap die de Schelde toch al voor ons vormt, nog groter te maken". Hij becijferde, dait een kleine vervoer der jaarlijks minstens duizend gulden aan veergelden betaalt voor een combi natie. Dit nog afgezien van andere ver hoogde lasten, veroorzaakt door de lan gere werktijden die heit vervoer per ve^r met zich meebrengt. De heer H. Pallada uit Oostburg was van mening, dal door de voorgestelde verhoging de bevolking van Zeeuwsch- Vlaanderen weer een stap achteruit ge zet was. „Hier wordt domweg gedis crimineerd", zei hij. De heer Pallada noemde het onjuist, deze verhoging nu reeds te accepteren. Het aanvankelijke voorstel (alleen een uitzondering voor het bedrijfsleven te maken) vond hij irreëel: „Wij zijn een Zeeuwsch-Vlaam- se Kamer van Koophandel". De heer Van Krevelen legde er de nadruk op, dat in hert schrijven een aan tal pertinente vragen zouden gesteld worden alsmede de eis: hier is thans de streep gezert en nu kan er alleen nog maar gestreefd worden naar de vol ledige afbraak van de tarieven. In een stadium als dit de els tot vrije veren te stellen, von d hij echter geen haal ba re zaak. Doelende op de in aantocht zijnde dubbeldeksponten zei hij: „We moeten de provincie dwingen tot een duidelijke uitspraak en de kwestie los zien van de bekende koppeling: nu krij gen jullie wart nieuws, maar Je moet er ook meer voor betalen". Ir. J. Denie vroeg nog - los van deze kwestie - naar de vorderingen bij het in de vaart brengen van 'n tweede dub. beldekker. De kamer was hert er ovei eens, dat hierin geen "tagnatie mocht komen en zou dirt eveneens kenbaar maken aan de betreffende instanties, (Van onze redartie binnenland) DEN BOSCH. De Gruyter gaat alle prijzen verlagen met tien prodent of meer. Tevens wordt vanaf vandaag het tien-procents-kortingsysteem afgeschaft. In plaats daarvan komt een spaarsys teem. Met deze stap zou De Gruyter wel eens een prijzenslag van onover zienbaar formaat kunnen ontketenen. Tot nu toe verkocht De Gruyter zijn eigen artikelen tegen dezelfde prijzen als de artikelen van andere merken. Gisteren zijn alle filialen gesloten ge weest om de hele winkelvoorraad op nieuw te prijzen. De directie van De Gruyter zegt tot deze stap gekomen te zijn „omdat de moderne consument voorkeur heeft voor prijzen, waar de korting direct in rekening is gebracht" Men verwacht bovendien dat de klan ten sneller aan de kassa geholpen kun nen worden, en de consument meer prijsbewust gaai kopen doordat vergelij king makkelijker is geworden. Voortaan kan men tot tien procent van det aankoopbedrag kassabonnen kopen Op 25 gulden kassabonnen krijgt men bovendien een spaarpremie van tien procent zodat de vijfentwintig gulden in vijf jaar kunnen aangroeien tot 37,50 gulden. De omzet van De Gruyter wordt ge- schat rond de half miljard per jaar. Het Bossche bedrijf is de laatste jaren voorbijgestreefd door Albert Heijn (536 miljoen per jaaromzet). Maar van di- rectiewege wordt ontkend dat de actie een poging is het getij in een slag te keren ten gunste van De Gruyter. (Van onze correspondent) GEERTRUIDENBERG Een vreemde eend in de bijt had giste ren kooiker J. M. Reuser van de Hoofdmansplaat in de Biesbosch. Volgens een deskundige identifica tie bevond zich tussen de bekende eenden, óók een Bahama Pijlstaart uit Zuid-Amerika. Het dier is in Nederland nog niet eerder waarge nomen. De zeldzame vondst zal worden afgestaan aan diergaarde Blijdorp in Rotterdam. De Bahama Pijlstaart is een fraai gevormde vogel, overwegend licht bruin van kleur en zwart gespik keld. De nek is blauw met aan weerszijden oranjerode vlekken. Het onderste deel van de nek is wit en de rechte pylveer van de staart is iets korter dan bij gewo ne pijlstaarten. Aldus de kenners. De heer Reuser heeft al eerder zeldzame eenden in zyn kooi ge had: de Baikal Taling uit Siberië en een Afrikaanse Taling. De Sibe rische vogel verhuisde naar Artis in Amsterdam en de Afrikaanse, die niet in leven bleef, naar het Natuurhistorisch Museum in Lei den. (ADVERTENTIE) „cHuió ten 6Boóclx". -0ttcn_, 3<Cerótmie 1967 op aanoraag telefoon 016Ó8-2340-3403 (Van onze correspondent) RILLAND-BATH Gistermorgen vroeg zijn op rijksweg 58 drie personen auto's op elkaar gereden. Van de per sonenauto, bestuurd door C. B. uit Kam perland, die uit de richting Bergen op Zoom kwam, viel plotseling de verlich ting uit. B. remde af maar zijn auto draaide een slag om en kwam tot stil stand. De mede-inzittende, M. B., pro beerde de onverlichte auto van de rijks weg af te tillen, maar op hetzelfde mo ment reed J. M. uit Halsteren, in volle vaart op de stilstaande onverlichte auto, welke vervolgens van de dijk aftuimel de en tegen een boom bleef hangen. Terwijl de auto van J M. uit Halsteren nog op de rijksweg stond, reed een Duitse personenauto op de wagen. De materiële schade was bijzonder groot. Alle drie de personenauto's moesten worden weggesleept. Er deden zich ech ter geen persoonlijke ongelukken voor. Zou het de ondervonden over last zjjn, die men zich straks van de vroege sneeuwperiode herin nert? Of heeft de fotograaf geljjk en is het de straffe schoonheid van een met sneeuw bevroren stuk na tuur, die toch langer in de ge dachten vast blijft kleven? Nu de bodem ongevraagd met enkele cen timeters koude neerslag is be strooid, kan iedereen ontdekken, dat twee ogenschijnlijk zo uiteen lopende begrippen als overlast en schoonheid dichter hij elkaar lig gen, dan men zou vermoeden. (Van een onzer verslaggevers) BATH In de nacht van zondag op maandag om 0130 uur is de Italiaanse supertanker Pacific Satelite op de Wes- terschelde ter hoogte van Bath in dich te mist aan de grond gelopen. Gistermorgen wist het 26.032 ton metende schip, met een lading ru we olie op weg van Gahr Island naar Antwerpen zich op eigen kracht vlot te komen. De sleepboten van de Union uit Antwerpen hoefden niet in aktie te komen. De tanker liep geen schade op. (Van onze correspondent) TILBURG Het is inmiddels 25 jaar geleden dat de Federatie van Land en Tuinhouwwerktuigen Exploiterende Coöperaties werd opgericht. De F.L.E.C. stelt zich o.a. tot taak de hesparing op de mechanisatiekosten in het belang van land- en tuinbouw te bevorderen. Als een van de mogelijkheden daar toe ziet zij een goede werktuigencoöpe ratie, naast diverse andere mogelijkhe den, zoals een goed georganiseerde sa menwerking met de loonwerker. Ter gelegenheid van het 25-jarig jubileum wordt in iedere provincie een bijeen komst belegd onder het motto „Bespa ring op be werkingskosten". Aan deze bijeenkomsten wordt medewerking ver leend door de in de betreffende provin cies werkzame coöperatiediensten. Voor de provincie Noord-Brabant zal deze bijeenkomst gehouden worden op dinsdag 19 december a.s. te Tilburg in hotel „De Postelse Hoeve", 's middags van 2 tot 5 uur. Het programma van die middag is als volgt: opening door 11' 9' Braks.» hoofd coöperatiedienst van de N.C.B., inleiding door ir. A. Crijns, hoofdingenieur-directeur voor de rijks landbouwvoorlichting, over „Wat zijn en hoe ontstaan bewerkingskosten". De heer W. Riethorst, secretaris F.L.E.C., over „Besparing op bewerkingskosten van de mechanisatie en arbeid". Na een korte inleiding over de gang van zaken bij een werktuigencoöperatie zal een forum worden gevormd door de inleiders en vertegenwoordigers van in de provincie werkzame standsorganisa ties. Het meesterstuk van Rolex, gedragen door vele grote persoonlijkheden over de hele wereld. Een officiële chronometer met automatische opwinding door Rolex Perpetual rotor mechanisme. Gegarandeerd waterdicht tot op 50 meter door Oyster kast met Twinlock opwindknop. Duidelijke datumaanwijzing door ingenieuze Cyclops lens. ROLEX DATEJUST vanaf J80.- edelsteenkundige f.g.a. diamantexpert g.i.a. Lijnbaan 92-Oostzeedijk 155-157 Tel. 1166 70 Rotterdam MOSKOU (AP) Meer dan 100 Rus sische intellectuelen hebben de Russi sche autoriteiten beschuldigd van het schenden der wet dtfor het proces tegen vier jonge Russen op te schorten. Het viertal wordt beschuldigd van anti-Sov- jetpropaganda. Het proces had gisteren moeten be ginnen, maar werd om niet nader ge noemde redenen uitgesteld. De Russische intellectuelen hebben de overheid er al enige weken van be schuldigd het proces uit te stellen. Vol gens de Russische wet moet een pro ces worden begonnen twee weken na dat het vooronderzoek is afgesloten. Dit zou volgens dé intellectuelen op 26 ok tober het geval zijn geweest. Niet nader genoemde personen zou den het afgelopen weekeinde op de universiteit van Moskou pamfletten hebben verspreid waarin er bij de stu denten op werd aangedrongen te de monstreren ten gunste van de vier arrestanten. De Russische pers zwijgt in alle talen over de zaak. In het pamflet werd er bij de studen ten op aangedrongen het proces bij te wonen omdat, zo werd gezegd, het pro ces niet alleen is gericht tegen de vier verdachten maar „tevens het recht van iedere Russische burger behandelt om onafhankelijk te denken en te doen wat men goeddunkt". „We moeten allemaal de waarheid over dit proces weten en daarom mo gen we niet toestaan dat het met ge sloten deuren zal worden gevoerd". Een veroordeling van het viertal kan mogelijk zeven jaar dwangarbeid in houden. TNe huurliberalisatie in Zeeland beeft de belangstelling voor het eigen woningbezit een krachtige stimulans gegeven. Als men moet kiezen tus sen een dure huurwoning of een du re koopwoning, dan slaat de balans allicht ten gunste van de koopwo ning door. Bevordering van het eigen woningbezit is trouwens een beleids punt van verschillende Nederlandse regeringen geweest. Premiestelsels en allerlei andere faciliteiten, moe ten de toekomstige woningbezitter van zijn drempelvrees afhelpen. In het totale beeld van de woningmarkt nemen de woningwetwoningen een aparte plaats in. In principe is het toegestaan dat men als bewoner van zo'n woning mits men aan de ge stelde voorwaarden voldoet er eigenaar van wordt. Het gaat dan evenwel niet op dat men één woning uit een rijtje koopt. Het gaat met aaneengebouwde blokken tegelijk. Alle huurders van zo'n blok moeten stuk voor stuk hun huis willen ko pen. Is er één die dit niet kan of die buiten de selectie valt, dan gaat het hele feest niet door. Uier en daar gaan dan ook stemmen op om te komen tot stichting van kleine huurderscoöperaties, die sa men het door hen bewoonde blok ko pen en via een huur-spaarsysteem ook de minder kapitaalkrachtige huurders in hun blok, in het bezit van een eigen woning stellen. Onder houd komt voor gezamenlijke reke ning, evenals straat- en rioolbelas ting e.d. Dergelijke kleine coöperaties zouden organiek ergens tussen de woningbouwcorporaties en de indi-, viduele woningbezitter in geplaatst kunnen worden. Als deze ontwikkeling zich werke lijk baanbreekt, dan wordt er van de woningbouwcorporaties, die nu in meerderheid de woningwetwoningen exploiteren wel een uiterste van welwillendheid gevraagd. Immers, wat de „kleine coöperaties" willen doen, is van stond af aan de specifie ke taak van de corporaties geweest. Wethouder M. Wattel van Middel burg heeft daar onlangs in een raads vergadering, waarbij het ook ging over de verkoop van woningwetwo ningen aan de huurders, op gewezen. Hij herinnerde eraan dat de woning bouwcorporaties in de beginjaren bestonden uit mensen die gezamen lijk iets wilden doen wat de enke ling niet kon: het verschaffen van een (eigen) woning aan mensen met een smalle beurs. De wethouder vond dat de woningbouwcorporaties aan deze omstandigheid moesten denken als huurders van door hen geëxploi teerde woningen kwamen aanklop pen met de vraag: mag ik mijn wo ningwetwoning kopen? jy^aar nu de kleine coöperaties Zij vormen een listige uitweg (en geef ze maar eens ongelijk) door zich sterk te maken op een principe dat de grote corporaties nolens volens nau welijks konden waarmaken. In plaats van corporaties werden zij beheers instituten met grote aantallen wo ningen, complete woonwijken zelfs. Deze corporaties werden en worden voor een niet gering deel opgeknapt met een stuk uitvoeringsbeleid van de overheid op het stuk van sociale woningbouw. Van de oude idealen kan zelfs geen sprake meer zijn. Dat er nu symptomen zijn dat an deren hun oud ideaal opnieuw tot leven willen wekken zal de grote corporaties, die daar de kans niet toe kregen, dan ook wel bitter stemmen. Maar zo is het leven (ADVERTENTIE) Van een onzer verslaggevers) GOES „De Zeeuwse visserij zal in één haven geconcentreerd moeten worden", aldus de heer M. van Poelje, lid van Gedeputeerde Staten van Zee land, gistermiddag tijdens een lunch- bjjeenkomst van het departement Zee land van de Nederlandsche Maatschap pij voor Nijverheid en Handel. De bij eenkomst vond plaats in de Korenbeurs te Goes. Gedeputeerde Staten hebben inmiddels een commissie gevormd, die de kwestie van de concentratie be studeert. In deze commissie hebben uiteraard ook de vissers zelf de nodige inspraak. Zeeland heeft 200 vissers, 70 schepen en 4 vissershavens. Al voor 1978 (af sluitingsjaar van de Oosterschelde) zal Colijmsplaat verdwijnen en uiteindelijk zal er een keuze gemaakt moeten wor den uit twee havens: Breskens en Vlissingen. De eerste heeft een goed kustapparaat, een goede walorganisatie, een goed apparaat vooi de garnalen- export en is in het algemeen gunstiger gelegen dan Vlissingen. Daarentegen heeft Vlissingen een goed apparaat voor de afzet van schar en schol. Geen van beide is op het ogenblik echter in staat alle schepen onder te brengen. Breskens heeft een derde haven nodig. In Vlissingen zal zelfs de huidige vis sershaven gesloten worden omdat er een nieuwe zeewering moet komen. Als voordelen van de concentratie noemde de heer Van Poelje: coöpera tieve inkoop, een betere dienstverlening en het gebruik van één vismijn. De visserij exporteert jaarlijks voor- 25 miljoen gulden. „Dit is wel geen door slaggevend bedrag In vergelijking met de industrie", aldus de gedeputeerde, „maar de verdwijning van de visserij zou toch een verarming betekenen." Gedeputeerde J. van den Bos sprak over de mossel- en oestercultuur. Hij betreurt het, dat de schaderegeling voor de oesterkwekars in Yerseke nog steeds niet afgehandeld is. Hij hoopte, dat deze zou samenvallen met de sanering van de mosselcultuur. Hij zei het te betreuren dat Den Haag (nog) niet is ingegaan op het gemeenschappelijke compensatieprogram, dat de gemeenten hebben opgesteld. In Bruinisse heeft men hiervoor inmiddels een actiecomité in het leven geroepen. Een definitieve keuze voor een Ne derlandse mosselverwaterplaats is door de regering nog niet gemaakt. Bij Texel wordt op het ogenblik een proef genomen. Ei- is echter nog een kleine kans voor Zeeland. Als het plan van de getijdencentrale verwezenlijkt wordt, dan is er een mogelijkheid in de Oos terschelde. Op het ogenblik ligt het accent van de Zeeuwse mosselcultuur niet meer in de Waddenzee maar weer in Zeeland zelf. Zonder verwaterplaats zal dit echter door de deltawerken niet lang meer het geval zijn. De heer Van den Bos, die in vogel vlucht de geschiedenis van de Zeeuwse oester- en mosselvisserij vanaf 1500 in beeld bracht, was van oordeel dat.de visserijgemeenten als geheel gecompen seerd behoorden te worden voor- de schade, die de deltawerken aanbrengen, niet alleen aan de visserij zelf, maar aan een hele gemeenschap. (Van onze correspondent) GRAAUW Toen J. van B in Graauw met zijn auto uit de geslechten Dijk de Hoofdstraat kwam ingereden duwde hij i.p.v. op de rem op het gas-' pedaal met het gevolg dat hij de etalage inreed van het kruideniersbedrijf van J. van Daele. Hieraan werd veel scha de toegebracht evenals aan de auto De chauffeur en inzittende weiden slechts licht gewond

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 3