Protest rond veertarieven
Geen verhoging van
ekkorpsen
verdeeld
Ét
«sprek met
volksgezondheid liggen
Seizoen
invloed
werkloos
heid
viel mee
Dankbaarheid in Afrika
voor Zeeuwse gulheid
Schrijnender
dan
denkt
Bredase KABO
door huidige situatie
Exploitatie
verliezen
Iedereen
de dupe
Motie: Vakbondsleiders hebben
thans een politieke taak
HOOGWATER
Aeer nieuws uit
stad en streek
p pag. 3 en 5
N HONTENISSE
I twhbeP
Waterschap Hulster Ambacht
Met roken ophouden is
gemakkelijk geworden
en brengt f 550- cp
Verdovende middelen
Fransman werd
uitgewezen
J. de Jonge
HANGIJZER
M.i.v. 1 januari
Kranten maken
gebiedsafspraak
Je
Promotie drs. A. Nagel
MENING VAN G.S. ZEELAND:
Gemeentebesturen laten
stuk geestelijke
Gezond
Sporthal
MIVA hielp twee Zeeuwsch-Vlamingen
Rimboe
Water
In Tweede Kamer
VRAGEN OVER
DEKRATTEN
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 8 DECEMBER 1967
sen zaterdag 9 december,
fiweert, 8.40 en 21.29 uur.
neuzen, 8.10 en 20.57 uur.
singen, 7.44 en 2023 uur.
neldinge, 9.16 en 21.55 uur.
giarmonie. Tk geloof, dat dis
lelijke normen maar moeten door.
ten Het on peil houden van een
1 instrumentarium vergt enorme is,
kringen, meer dan bij een fanfa-
J>t college ga' de heer Menu ten-
Ie de verzekering, dat geprobeerd
livorden Iets te doen aan die lan-
|ke normen.
lisschien ls", zo werd gezegd,
verhoging van de subsidie langs
weg mogelijk".
porlopig wordt als de juiste weg
irdeeld een donatie t.b.v. het in-
Imentenfonds, gebaseerd op het
■tal werkende leden, weliswaar met
■restrictie, dat dit niet voor andere
lleinden mag worden gebruikt. De
ïnale lopende uitgaven moeten, zo
fien b. en w. betaald worden uit
[gewone inkomsten. Concreter zou-
wij willen voorstellen een bijdra.
gian eenderde van de jaarlijkse af.
pijvingskosten van het instrumen-
lum. Hierbij dient men er overt-
|r eigen activiteiten wordt betaald
[s van uit te gaan, dat eenderda
1 eenderde door bijdragen van der.
J'ltgaande van dit principe wil het
lege graag pogingen doen om bij
Anjerfonds aan te dringen eenzelt.
I gedragslijn te volgen. Uitgedrukt
J een bedrag zou dit alles neerko.
In op een extra-jaarlijkse bijdrage
gemeentewege ad f 12,- per wer.
id lid. Hierbij is wel rekening gr-
iden met een gemiddelde waard»
instrumenten van f 500,- en een
IchrUvlngspercentage van 7.
|ttlek, 18 J.
VEUZEN
Lor 20 uur
lnle Cross. 14 J.
lerie J 34 Expositie Ek en Asa*
tie van Zanten
ST
Vogel 15 uur Schieting
loSTERZANDE
Itcl De Linde 15 uur WildscMettal
1 VAN GENT
bien Ocdt Kaarting en schloting
JjANSTEEN
lOttjes Duivententoonstelling
loSTDIJK
Ide Waal 15 uur Bekerschieting
■WACHT
1 Clapdorp 15 uur Schieting
Irp 15 uur Zeeuwse Crosskampioen-
lappen
Iaijw
Ifé Janscns 18 uur Kaartavond
ENDIJKE
Ifé De Lozanne 20 uur Jongeren-
liëteit
|S
laiid 19 en 21 uur
leeft maar twee keer. 14 J.
-SSINGEN
lihambra 19 en 21 uur
jO.OOO dollars voor Ringo, 14 J.
Iklinge glatie
de Vijver 15 uur Schieting
J3RTE INHOUD
lm zoon van rijke ouders,
In de vervreemding die tussen n,
tstaat, zoekt zijn vertier ja
Inte feesten en verhoudingen
Houwen, tegenover wie hu zien nv
Jaagt.
lil inbreker biedt zich bij
Llse geheime dienst aan als dj1
lion- Met medewerking yan veie
Ilse autoriteiten weet hij voor
|ote acties de Duitsers valse a"6
ps door te geven.
nes Bond bindt de strijd a^n
internationale misdaadsyn
fECTRE, dat met onderschepteim"
Jchepen een wereldoorlog
tenen.
schietend, vechtend, waarbij
|n karatetechniek gebruikt, ve
ld van de. geheime dienst zi en
f overwinnmg. Ook tegen de v
lot hij een probaat middel om
llten gevecht te stellen.
In klein schatrijk meisje
Ier ze wees is geworden uw, 0?
loers (allen door .Terry L« i(t
It doek gebracht) een nieuwe v
pzen.
Is evenwel kreeg de <je spi»'
Tk, toen hij daar- zo plotselmg tjeS ie
Ir zag binnenvliegen. •;K-1 8Sje-
lamelde hij. „N niet sL jepte «4
liders zo rauwe stemgelu mepf*
langst. Maar K'e"nt3edet één W8'
I op Janus' smeekbede. buitefl P
le hij de schietende boef Wa
|jp c v ,;V
(Van een onzer verslaggevers)
HULST De leden van de alge
mene vergadering van het waterschap
Hulster Ambacht konden gisteren
zonder veel commentaar instemmen
met de begroting 1968. Door hoofdin
geland P. Brand te Hulst werd tevo
ren slechts de opmerking gemaakt,
dat het aanbeveling verdient zo spoe
dig mogelijk een begin te maken met
de ordening en inventarisatie van het
oude archief van de voormalige pol
ders, opdat dit, zo zei hij, bruikbaar
is. niet alleen ten behoeve van het
beheer van het waterschap maar ook
ten dienste van studies en wetenschap.
Hij achtte voorlopig een uitgave van
f 3.000,- voor dit werk op zijn plaats.
De vergadering ging akkoord met het
uittrekken van deze post op de be
groting 1968, teneinde al vast in het
komende jaar een begin te kunnen
maken-
Vastgesteld werden bovendien met
algemene instemming de rekeningen
ov 1965, 1966 en 1967. ,,We komen
hier niet meer op terug", aldus dijk
graaf M. Staal. ..Er is een batig slot.
Hieruit blijkt voldoende, dat het dijk-
geschot van 58 gulden indertijd juist
(ADVERTENTIE)
NEW-YORK Het Anti-Ta bacco-
Propaganda Center" deelt mede 4at
men thans het verlangen om te roken
kwijt kan raken zonder er zioh reken
schap van te geven dank zij een tablet
dat geleidelijk de behoefte aan nicotine
doet verdwijnen.
Dank zij dit tablet zijn duizenden Ame
rikaanse, Duitse, Zwitserse en andere
rokers, waaronder artsen, definitief met
roken opgehouden.
Dit tablet werd getest op 95.526 ver
stokte rokers, waaronder talrijke artsen
Resultaat: 88.648 van hen oftewel 82.8%
hielden op met roken na 6 tot 22
dagen.
Door geen sigaretten meer te hoeven
kopen bespaart men jaarlijks ongeveer
f 550.
Rokers die op hun beurt het roken
zouden willen laten worden uitgeno
digd zich rechtstreeks te richten tot het
Anti-Tabak Propaganda Centrum Afd
260 R. I.), Brugstraat 44, Postbus 123,
Roosendaal. Zij behoeven hiertoe slechts
een envelop met hun naam of adres
aan deze organisatie te zenden. Het is
geheel gratis.
werd geschat. We praten nergens meer
over. Dat is een mededeling, geloof
ik, waar ik de hoofdingelanden een
plezier mee doe". Geen verhoging dus
van het dijkgeschot voor 't waterschap
Hulster Ambacht.
„Alleen", vervolgde de heer Staal,
,,moet de hoogte van bezit-schulo en
voor- en achterstand nog worden be
rekend". Hij drukte in zeer lovende
bewoordingen zijn respect uit voor het
goede werk, dat in deze door het
administratief personeel was verzet.
Besloten werd vervolgens om gron
den 'te verkopen aan de gemeente
Clinge voor de verbetering van de
weg Cling Nieuw-Namen. Ook met
de verkoop van gronden, benodigd
voor de verbetering c.q. aanleg van
de weg Hulst Drieschouwen West-
doroe Sas van Gent aan de provin
cie (provinciaal wegenplan) kon de
vergadering instemmen.
Het beheer en onderhoud van een
deel van het wegvak Absdale Der
de Verkorting werd overgedragen aan
de provincie. Hiervoor werd een be
drag gevoteerd van f 31.094.
De heer Staal deelde aan het slot
van de vergadering nog mee, dat het
wa+erschap plannen heeft om de oude
directiegebouwen te Ossenisse te ver
kopen.
(Van een onzer verslaggevers)
GEERTRUIDENBERG. Op last
van de officier van justitie te Breda
is de 19-jarige Fransman G. L. C. G.
uitgewezen. De jongeman had hier
geen vaste woon- of verblijfplaats en
was ook zonder middelen van be
staan. Als ongewenste vreemdeling
is hij over de grens gezet.
Hy was één van de jongemannen
die zondagavond in Geertruidenberg
zjjn gearresteerd op verdenking van
vermeend gebruik van verdovende
middelen. Een 19-jarige Gorkumer
J. B., wordt nog steeds vastgehouden.
Verder is proces-verbaal opgemaakt
tegen H. A. V. (19) uit Sliedrecht, N.
C. B. C. (18) uit Gorkum, B. E. 18 uit
Dongen en C. B. (20) uit Sliedrecht.
„ER hebben tot nu toe 330 inwoners
van Borssele het bezwaarschrift dat
is opgesteld tegen een onderdeel van
het ontwerp-streekplan Midden-Zee
land ondertekend. Van de 1500 inwo
ners die het dorp telt, komen er ruim
™0 voor ondertekening in aanmer
king. We verwachten wel dat zeker
90 procent van dit aantal dat ook
zal doen". Deze uitleg geeft de heer
J- de Jonge uit Borssele, één uan de
initiatiefnemers die het bezwaar
schrift hebben opgesteld.
I „OVER het algemeen genomen is het
natuurlijk prachtig dat er een streek-
I Plan is, ook al ts het tammer dat het
er nu pas is. Er is al zoveel in Mid
den-Zeeland gebeurd zonder dat er
een globaal plan was Het was b.v.
prettiger geweest, wanneer er bij ves
tigingen van industrieën in het Sloe-
avengebied wat meer openheid was
geweest. Onze bezwaren m.b.t. het
antwerp-streekplan zijn gericht te
gen de stippellijn die in dit plan rond
borssele is getrokken en die de be
grenzing aangeeft van het reserve
naven- en -industrieterrein. Boven
dien is er bezwaar tegen 't driehoekig
stuk industrieterrein dat ten zuid-
geven"Van ^^rsselse dijk is aange-
willen dit stuk niet zien als in
dustrieterrein. Het ligt te dicht bij de
gemeente. We zijn eroan uitgegaan
als we niets doen geen bezwaren
mak en de stippellijn ei zeker zal ko
men.Daarom moet je op zijn minst
Mitinl En' l ""k maaT ietS Zal
ten m! ?u'!en we moeten afwach-
en. Wel denken we dat in ieder ge-
aandnehi mdd?1 van deze actie de
tiad nJ °P B°rssele w°rdt geves-
Xne?- eW(iek zal de handtekenin-
Srifl "Slopen zijn Het bezioaar-
ztnlLZ° J°°r de 22ste december
hrmnB, -end- Zo'n tiental inwoners
handtekeningen". Verzamelen
krai™ die om deze handte-
die zent li 9evraagd. is niemand
haat De We.et Ktet waar het over
P:,D.e meesten zetten direct bun
schrift nil,?3 hoefev het bezwaar-
linot 1, renVe lezen^doe-
overhantL l bezwaar^hrift mordt
6e konbm? aan de commissaris van
ishetdahY".- e Winde. Verder
ren naar b.edoehnga schriften te stu.
naar de verschillende fracties in
de Provinciale Staten. We willen de
politici ons standpunt graag toelich
ten. Als comité zullen, we in ieder
geval proberen de fracties te beïn
vloeden."
,IK dacht zo, dat elke politicus van
daag de dag er op bedacht is daar
waar mogelijk de democratie waar te
maken. Burgemeester Lodder van
Borssele heeft zich destijds afge
vraagd of men bij al deze streekplan-
nenmakerij heeft te maken met „dic
tatuur van deskundigen". In zijn al
gemeenheid geloof ik wel, dat we in
Nederland het gevaar van een dicta
tuur van deskundigen lopen. Maar het
wordt zo moeilijk als leek te zeggen
dat iets fout is in een plan van een
deskundige. Als politicus ben je min
of meer gedwongen aan te nemen
wat de deskundigen zeggen. Ik geloof
dat dat een probleem is dat speelt
in de democratie En het is misschien
ook een van de redenen waardoor de
democratie vaak moeilijk functio
neert".
MIDDELBURG GOES TER-
NEUZEN/HULST Het voor
stel van Ged. Staten om de ta
rieven voor de veren over de
Westerschelde met 30% te ver
hogen is in de gehele provincie,
maar speciaal in Zeeuwsch-Vlaan-
deren, ontvangen met een gevoel
van ontsteltenis. In het zakenle
ven, bij de VVV's en andere in
stanties bemerkt men een zekere
wrevel.
De politieke personen in de provincie
betreuren het dat de tariefsverhoging
nodig wordt, maar zij beseffen tevens
dat het toneel waarop een eventuele
strijd om de tariefsverhoging ongedaan
te maken moet spelen, niet in Middel
burg, doch in Den Haag moet worden
gezocht.
Daarmee wordt gedoeld op de Twee
de Kamer, waar bij de behandeling
van de begroting van Verkeer en Wa
terstaat de rijkssubsidie aan de veer
diensten aan de orde komt.
Drs. W. Dusarduyn, Zeeuws Kamer
lid voor de K.V.P., die wij om commen
taar vroegen, verklaart ons: „Ik ben
natuurlijk allesbehalve verheugd over
het feit dat de rijksbijdrage aan de ve
renexploitatie daalt, maar ik wil toch
eerst de motivering van de minister
kennen, eer ik tot een bepaalde gedrags
lijn besluit. Ik neem aan dat alle Zeeuw
se Kamerleden er zo over denken. Dat
niemand van hen het er van harte mee
eens is dat staat zonder meer vast. Wat
mijzelf betreft: Ik heb indertijd een
motie van de Staten van Zeeland, even
eens betreffende de veerdiensttarieven,
gesteund en daardoor is mijn opvatting
duidelijk genoeg, dacht ik. Maar ik wü
dat is alleen maar zuiver en zinde
lijk de argumenten van de minister
kennen".
„De veertarieven zijn al jaren een
heet hangijzer tussen rijk en provincie",
zegt ons de heer M. J. van Poelje, lid
van Ged. Staten. Er is de laatste weken
langdurig over en weer geconfereerd,
waarbij het provinciaal bestuur niet an
ders kon doen dan kiezen uit twee kwa
den, waarbij wij het belang van Zeeland
toch voorop moeten blijven stellen. Het
alternatief van een weigering, om aan
verhoging van de veertarieven mee te
werken zou n.l. geweest zijn: Een ver
mindering van de service aan de pas
sagiers, vermindering van het aantal
afvaarten dus, en dat wilden we tot geen
enkel"- prijs.
Het prov. bestuur heeft tegenover de
minister van Verkeer en Waterstaat en
van Financiën duidelijk laten blijken
dat het de consequenties van subsidie
verlaging slechts onder protest aan
vaardt.
Wij kunnen eenvoudig niet anders.
Ook zonder onze medewerking dus, b.v.
als Prov. Staten volgende week het
voorstel onzerzijds voor tariefverhoging
afstemmen, dan nóg zouden de tarie
ven omhoog gaan".
De heer Van Poelje vervolgt: „De
exploitatie-verliezen op de veerdien
sten nemen nu eenmaal snel toe. Van
8 miljoen in dit jaar zou het tekort
oplopen tot 10 miljoen in 1968. Minister
Bakker is dit niet ontgaan en bladerend
in de stukken heeft hij, veronderstel
ik, de verhoudingspercentages in op
brengsten en tekorten van 1948 gevon
den. Dat is 't jaar dat hij als norm wenst
te hanteren. Toen was de situatie zo,
dat in de totale exploitatie een tekort
van 40 pet. moest worden gedekt. Deze
verhouding is nu opgelopen tot 70 pet.
aan opbrengsten, 30 pet. aan tekorten.
De minister wil terug naar de 60-40-
verhouding en wij hebben terdege be
grepen dat deze verhouding, hoe ook
verder onze reactie zou zijn. toch in het
nieuwe exploitatiejaar zou worden ge
steld.
We kunnen nu verder geen kant
heen, want het tekort uit eigen midde
len financieren is ondenkbaar. Het pro
bleem moet dan ook op parlementair
niveau worden aangepakt. En ik hoop
dat dit ook gedaan zal worden, zo
krachtig als maar mogelijk is. Acties
in de trant van „Zeeland eist vrije ve
ren" verwacht ik niet. De vraag is
trouwens of die zullen helpen".
Informatie in Oost-Zeeu vsch-Vlaan-
deren bij verschillende bedrijven, die
dagelijks te maken hebben met vervoer
per veerboot, wees duidelijk uit dat
men verre van gelukkig is met de 30
procent verhoging. De dienstverlenende
bedrijfstakken met name zien zich ge
noodzaakt deze kostenstijging door te
berekenen. Niet overal overigens zei
men de tariefverhoging op deze wijze
te kunnen opvangen. In vele gevallen
is het bedrijf zelf, en niet te vergeten
de particulier, de dupe van deze maat
regel.
(Van een onzer verslaggevers)
BREDA De directies van Dagblad
De Stem te Breda, het Brabants Dag
blad te Den Bosch en van het Nieuws
blad van het Zuiden te Tilburg, hebben
in onderling overleg tot een gebieds-
afspraak besloten. Deze afspraak heeft
betrekking op een aantal sectoren van
de Langstraat en Midden-Brabant, die
tot dusverre gemeenschappelijk ver-
schijningsgebded waren. Als gevolg hier
van zullen genoemde dagbladen na
31 december a.s. niet meer verschijnen
in die gebieden, waar zij op dit moment
een duidelijke minderheidspositie in
nemen. Een uitzondering hierop vormen
Dongen en Gilze-Rijen. Daar wordt de
huidige situatie gehandhaafd.
In een schrijven aan de abonnees
motiveren de directies van de betrok
ken dagbladen hun beslissing met een
verwijzing naar de enorme kosten
stijging; waarvoor de dagbladpers zich
geplaatst ziet. Ook in de berichtgeving
op plaatselijk en gewestelijk terrein
wordt steeds meer geld geïnvesteerd.
Deze kostenstijging staat niet overal
m reële verhouding tot het aantal
abonnees. De voorgenomen gebieds-
afspraak gaat dit corrigeren. In de
gebieden, waar een van genoemde kran-
ten na nieuwjaar niet meer dagelijks
thuisbezorgd wordt, kan men wel door
middel van een postabonnement op de
kramt geabonneerd blijven.
Zeeuwen die reizen moeten ve
ren laten. Dat heeft de Zeeuw
tegen bij vergelijking met iemand
die b.v. in de Randstad woont. U
kunt van Den Helder naar de
zuidkust van Spanje toeren, vele
grenzen en tal van waterwegen,
ravijnen en dwarswegen kruisen,
zonder dat iemand u vraagt te
betalen. Aanwezige beletselen
worden gratis en voor niets uit
de weg geruimd. Spoorbomen
gaan gratis open, bruggen wor
den automatisch en voor niets in
zo'n stand gebracht dat u er
overheen kunt, tunnels onder ri
vieren, kanaipn en viaducten en
nog veel meer staan u ten dien
ste. Allemaal gratis. Daar waar
u nog steeds gaande van Den
Helder naar Zuid-Spanje het
Noordzeekanaal moet oversteken,
vindt u, behalve de gratis tunnel,
ook nog de gratis veerpont van
Velzen die (pikante noot) vroe
ger op de Donau heeft gevaren,
en nog altijd een vleugje roman
tiek van verre landen draagt.
Nog eens, dat is allemaal gratis.
Dit komt omdat de techniek al
tijd bij machte is gebleken om de
belemmeringen, die de natuur
aan de mens stelt, op te heffen
zonder dat de mens, die toevallig
op die belemmeringen stuit, daar
ter plaatse iets aan behoeft te
doen. Geen mankrachthulp (zo
als bij de treinen in het Verre
Westen van de vorige eeuw)
maar ook geen geldelijke steun.
De hele gemeenschap stelt de
techniek in staat die voorzienin
gen te treffen die het de mens
mogelijk maken zich over na
tuurlijke barrières te verplaat
sen. Behalve tussen twee hoofd
districten in een en dezelfde pro
vincie. Wie over de Westerschel
de wil, wordt gedwongen ter
plaatse zijn steentje bij te dra
gen aan de inspanning die het de
techniek kost om hem over de
waterbarrière heen te dragen.
Tussen Vlissingen en Breskens
houdt de weg als het ware plot
seling op en daar roept rijks
waterstaat u krachtig toe: „Help
a.u.b. een handje mee, anders ko
men we er met z'n allen nooit".
U, die aan rijkswaterstaat vraagt
waarom het varen hier wel geld
kost, en in het Noordzeekanaal-
gebied niet, waarom hier geen
tunnel ligt en in Rotterdam en
Velzen wel, waarom de techniek
het bij de Westerschelde kenne
lijk niet meer wist op te lossen, u
krijgt ten antwoord dat er nooit
voldoende geld is geweest voor
een zo kostbaar project, dat voor
relatief zo weinigen gebouwd
zou moeten worden. Gaat u
dobberend op de wateren na
denken over het kostenvraag-
stuk, dan valt het u in, dat de
veren op lange termijn toch ook
geen goedkope zaak zijn, dat er
als er tijdig visie en zakenman
schap was getoond er zelfs wel
een tunnel gegraven had kunnen
worden. Maar die visie was er
niet en evenmin dat zakeninzicht.
Sommigen vrezen dat het wel
lang zal duren eer deze komen.
Dat verklaart mede de grote wre
vel over het blijkbaar al vast
staande besluit van de ministers
van verkeer en waterstaat en van
financiën, om de rijksbijdrage
aan het hutje-bij-mutje-gedoe
met de veren terug te brengen
naar verhoudingen uit 1958. De
wrevel stamt nog niet eens zo
zeer uit de wetenschap dat het
leven in Zeeland doodgewoon
weer duurder wordt, maar voor
al uit het geval dat de ministers
steeds minder begrijpen van wat
hier eigenlijk speelt.
De subsidie wordt feitelijk ver
laagd, zoals men een gunst aan
de een of andere charitatieve in
steling vermindert.
„Jullie mogen blij zijn dat je
nog iets krijgt", zo klinkt het
hier aan.
Alsof Zeeland in de Nederland
se ruimte een andere positie in
neemt dan b.v, Limburg of
Drente, en voor voorzieningen,
die qua financiering de draag
kracht van de provincie nu een
maal te boven gaan eenvoudig
niet interessant is.
Ja, ja, varen is schrijnender
dan je denkt. T. Kpn.
Ter verkrijging van de graad van
doctor m de technische wetenschap
pen zal drs. Alfred Leo Nagel op
dinsdag 19 december 1967 te 16.00 in
de grote zaal in het auditorium van de
hogeschool een proefschrift en stellin
gen verdedigen.
De titel van het proefschrift is: „opti
malisatie van intermitterende regel
systemen met behulp van dynamische
criteria".
Zijn promotor is prof. ir. O. Rade
maker, gewoon hoogleraar in meten
en regelen van de afdeling der Tech
nische Natuurkunde aan de T.H. te
Eindhoven.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG G.S. voelen er
niets voor de uitgaven van het pro
vinciaal opbouworgaan te „bevriezen".
Dat zou naar haar mening tengevolge
hebben dat het door het opbouworgaan
bestreken terrein achter zou raken bij
andere ontwikkelingen id de provincie.
„Daarvoor is het werk van dit instituut
te belangryk", aldus G.S.
Het college merkt dit op in ant
woord op vragen van statenleden die
betrekking hebben op verschillende
voorgestelde subsidieverhogingen.
Zij merken voorts op, in antwoord op
een vraag of het orgaan bij machte is
met het huidig personeelsbestand zijn
taak naar behoren te vervullen, dat er
niet aan gedacht kan worden taken van
het opbouworgaan aan andere organen
op te dragen. Dat zou geen soelaas kun
nen bieden omdat die organen weer met
deskundig personeel zouden moeten
worden bemand.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG Het percentage van
de Zeeuwse werklozen is in de maand
november beneden het landelijk ge
middelde gebleven. Dit landelijk gemid
delde bedraagt 2,8 procent. Zeeland
kwam met 2,6 procent uit de bus, het
geen gunstig is vergeleken hij de per
centages van provincies als Groningen
(4,8), Drente (7,6) en Limburg (5,4).
Zeeland komt er, wat zijn aantal
werklozen betreft, slechts iets minder
gunstig af dan Zuid- en Noord-Holland.
Het verschil tussen de werkloosheids
cijfers van Zeeland en de andere „rand-
provincies" is groter aan het worden.
Het „nadelige saldo" t.o.v. de meest
welvarende, centrale provincies wordt
gaandeweg kleiner.
Zeeland blijkt een stabiele arbeids
markt te hebben, waarop de beruchte
seizoeninvloeden: stilvallen van de
bouw, afstoting van landarbeiders,
steeds minder vax krijgen zoals uit de
cijfers blijkt. Wel begint in de groep
„werkloos door seizoeninvloed" de
dienstverlenende sector een steeds be
langrijker plaats m te nemen, maar alle
seizoengevoelige beroepen bij elkaar
stootten in de maand november verge
leken met de maand daarvoor, toch niet
meer dan 60 mensen ai.
Het totale aantal geregistreerde werk
lozen in Zeeland bedraagt op het ogen
blik 1607. De toeneming van het aan
tal werklozen bedraagt ruim 350. Dat
is slechts weinig meer dan in dezelfde
periode van 1966, toen Zeeland het
aantal werklozen met 300 zag stijgen.
Het districtsbureau voor de arbeids
voorziening in Zeeland heeft in een
prognose op korte termijn de verwach
ting uitgesproken dat de seizoeninvloed
in de maand december nog wel iets
krachtiger van zich zal doen spreken
dan in de vorige maand gebeurd is,
maar dat een en ander zich na de eerste
krokussen zich weer even snel zal her
stellen.
Het ontbreken van de nodige midde
len voor bepaalde taken heeft wel tot
gevolg dat voldoening in het werk bij
sommige functionarissen gaat ontbreken
en om die reden elders emplooy gaan
zoeken, aldus G.S.
In antwoord op vragen over het
streeklaboratorium „Zeeland" wordt
opgemerkt dat door onvoldoende perso
neelsbezetting men noodgedwongen on
derzoekingen in Zeeuwsch-Vlaanderen
achterwege heeft moéten laten.
T.a.v. cte voorgestelde subsidieverho
ging t.b.v. de geestelijke volksgezond
heid schrijven G.S. dat 100.000 gulden
als maximumbijdrage door de provincie
dient te worden gesteld. Zij staan wel
op het standpunt dat het rijk en de ge
meente de eerst aangewezenen zijn die
deze stichting financieel in staat moet
stellen zijn werk te verrichten. Omdat
de gemeentebesturen in hun totaliteit
zich nog niet voldoende bewust waren
van hun verantwoordelijkheid, of dal
om budgettaire redenen niet voldoende
bijgedragen kon worden, heeft de pro
vincie steeds aanmerkelijk meer voor
dit werk gedaan dan van haai- verlangd
mocht worden.
Ondanks de provinciale subsidie blijft
de stichting toch nog met een tekort
van f 86.500 zitten. De stichting zoekt
naarstig naar wegen om in dit tekort te
voorzien, o.m. door aan te dringen op
meer subsidie bij de gemeentebesturen.
Door weinig inkomsten van particulie
re zijde is de stichting voor het over
grote deel aangewezen op overheids
steun. Wanneer die nie^ in voldoende
mate wordt verleend zal de stichting
haar werkzaamheden moeten inkrim
pen, zeer tot schade van hen die op
haar hulp zijn aangewezen, aldus G.S.
Op een vraag over de te verhogen
subsidie aan het Zeeuws consultatie
bureau voor alcoholisme wordt o.m. ge
antwoord dau wanneer door het uitblij
ven van voldoende subsidiëring door de
gemeenten, het werk dat geheel in de
sfeer van individuele hulpverlening ligt,
ingekrompen moet worden dan de be
trokken gemeentebesturen dienen te be
seffen dat zij tot schade van de eigen
bevolking een stuk zeer belangrijk werk
laten liggen.
A 1 meer dan een jaar wordt in Oosl-
z.eeuwseii-Viaanderen-uost ^egraat
over een sporiüal. net raaus.id Van
Wesemael ui de gemeente momeiusse
was degene, die voor net eersi uit on
derwerp ter sprake bracht m de ge
meenteraadsvergadering. Spoedig
werd hij gesteund door zijn collega
Menu. Het college van b. en w. stond
zeer positief tegenover de suggesties
uit de raad om in eigen gemeente een
sporthal te bouwen, nu de sportacti
viteiten een steeds groter wordende
omvang aannemen. Er werd niet ge
sproken over de mogelijkheid in
streekverband iets te ondernemen,
hoewel men zeer goed op de hoogte
was met de wensen van bijvoorbeeld
Hulst op dit gebied. B. en w. van
Hontenisse vroegen de jeugdraad om
advies.
Op zijn beurt won de jeugdraad weer
advies in bij de Nederlandse Heide
maatschappij, die voor wat betreft de
bouw van gymzalen en sporthallen
reeds een goede reputatie heeft ver
worven in ons land. Een sporthal, die
circa negen ton moest kosten, werd
niet realiseerbaar geacht. We] was
de Heidemaatschappij van oordeel,
dat de exploitat'eopzet voor een ge
meenschap van 20.090 inwoners een
gunstig beeld zou vertonen. Terecht
werd tijdens de begrotingsvergade
ring in de gemeente Honten'sse het
plan verworpen. De jeugdraad kon na
het horen van de Heidemij. niets an
ders adviseren. Wel ligt nu nog de
mogelijkheid open om in streekver
band te komen tot de bouw van een
dergelijk sportcomplex. De exploita
tielasten worden geraamd op f 100.000
per jaar. Als dit bedrag wordt uitge
smeerd over de zes oostelijke ge
meenten (Hulst, Clinge, Graauw, Vo
gelwaarde, St. Jansteen en Hontenis
se), dan zou dit resulteren in een bij
drage van vijf gulden pe.r hoofd van
de bevolking (20.000 inwoners).
Wij vragen ons af of hier een taak ligt
voor het rechtspersoonlijkheid bezit
tend lichaam Oost-Zeeuwsch-Vlaan-
deren-Oost. Wellicht zou de streekont-
wikkelingscommissie contact op kun
nen nemen met Hulst, waar ook plan
nen bestaan om in eigen gemeente
een sporthal te bouwen. Ook met het
oog op de herindeling zou een grote
centrale sporthal wenselijker zijn dan
een hal van beperkte omvang, waar
slechts één gemeente van kan profi
teren.
(Van een onzer verslaggevers)
BREDA. „Het bestuur en de le
den van de KABO-afdeling Breda, in
buitengewone ledenvergadering bij
een, spreken hun zeer ernstige be
zorgdheid uit over de onmacht van de
huidige, grote politieke partijen.
Vooral de samenstelling van de hui
dige regering verhoogt de onduide
lijkheid en is geen basis voor een
goed sociaal beleid".
Aldus luidt de eerste alinea van een
motie, gericht aan het hoofdbestuur
van de KABO (Katholieke Bond van
Overheidspersoneel), en voorts ter
kennis gebracht van het hoofdbestuur
van het NKV, de besturen van de
KABO-afdelingen en het bestuur van
de NKV-afdeling Breda.
De motie, die onlangs in de verga-
(Van een onzer
verslaggevers)
TERNEUZEN „lk ben
buitengewoon blij met de
Landrover die op komst
is," schrijft pater H. Kro
nenberg vanuit Bougain
ville in Noord-Salomons.
Die Landrover kon hem
geschonken worden door
de Miva, de missie ver
keersmiddelen actie, dank
zü de goedgeefsheid van
de Zeeuwse katholieken.
Met ƒ15.485,16 bracht de
Miva-kerkdeurcollecte in
Zeeland 5000 gulden meer
op dan vorig jaar.
Die Landrover was eigen
lijk bestemd voor pater
Jo de Block uit Hulst.
Die zat in Fatupaituai te
springen om een vervoer
middel. Pater De Block is
inmiddels echter door de
bisschop overgeplaatst
naar Hantoa, waar al een
goede Landrover was. „Na
overleg met pater De
Block heeft de bisschop
mij de Miva-Landrover
beloofd," aldus pater Kro
nenberg. „Ik kan hem zo
goed gebruiken," schrijft
hij, „om mijn voorraden
van de kust op te halen,
om naar Ruin te gaan,
om mensen naar het zie
kenhuis te brengen, om
een behoorlijk aantal van
mijn dorpen te bezoeken
en om eens naar een con
frater over te wippen. Op
het ogenblik ben ik nog
op mijn fiets aangewezen
en die staat op het ogen
blik met een lekke band.
Ik moet 'm nu even gaan
plakken."
Pater Kronenberg moet
zijn voorraden ophalen in
Piano, een statie in de
rimboe, ongeveer 35 km
van de kust. Zo'n 30 km
van zijn eigen statie van
daan ligt Buin. Dat is de
stad. „Maar," schrijft hij,
„een klein dorp in Neder
land is er in vergelijking
groot bij. Er zijn in elk
geval een paar Chinese
winkeltjes, een postkan
toor, een regeringskantoor
en vooral ook een zieken
huis. Ik zit hier midden
tussen de rivieren in. Als
ik naar Buin wil of naai
de kust, dan moet ik door
twee brede rivieren. Er
is natuurlijk geen brug,
zelfs geen bruggetje. Maar
een Landrover kan die
rivieren met gemak ne
men. Je moet natuurlijk
wel zorgen, dat je de
regen voor blijft. Want
als het een uur hard re
gent in de bergen, dan
zijn de rivieren zo ge
zwollen, dat je er niet
meer door kunt. Dan kun
je wachten tot het water
weer gezakt is. Maar met
zo'n Landrover kun je
je zaken veel beter rege
len. Wat zal ik blij zijn
als die hier aankomt.
Hartelijk dank."
Ook broeder C. Maen-
liout uit Grauw heeft al
les met water te maken
in het Kongolese Kutu.
De Miva kon hem 2400
gulden geven om een bui
tenboordmotor te kopen.
„Mijn hartelijke dank,"
schrijft hij. „Niet alleen
namens mij, maar ook
namens de armsten der
armen, die er gebruik
van zullen kunnen maken
wanneer ze in nood ver
keren en bij zware ziekte
geen andere mogelijkheid
hebben om hij een dokter
te komen.
Wil ook onze dank
overbrengen," schrijft hij
aan de Miva, „aan al
die goede mensen uit
Zeeuwsch-Vlaanderen, die
zo spontaan hebben mee
gewerkt."
Toen mgr. Cauwelaert
in 1954 bisschop werd ge
wijd, kreeg hij een bui
tenboordmotor cadeau.
Spontaan gaf hij hem aan
het ziekenhuis in Bokoro,
waarvoor broeder Maen-
hout toen het uitgestrekte
gebouwencomplex aan
het bouwen was. Dat
werd gefinancierd door
het fonds voor inlands
welzijn. „Wat waren we
blij met die motor,"
schrijft broeder Maei
hout, „want toen konden
de zusters elke week eens
gaan kijken hoe het met
de gezondheidstoestand
van de bevolking en
vooral met de aanstaande
moeders gesteld was. Die
motor heeft het meer dan
tien jaar volgehouden,
maar nu is hij ook echt
op, al heb ik hem nog
zo goed proberen te ver
zorgen.
Nu Kongo onafhanke
lijk is, zijn veel liefdadige
werken verdwenen. De
mensen hier zijn, vooral
als ze ziek zijn, nog veel
afhankelijker van ons ge
worden. Daarom moeten
we ze snel kunnen hel
pen. U kunt dan wel be
grijpen, dat we heel blij
zijn met een nieuwe mo
tor voor onze „zieken-
boot."
deving van de afdeling Breda van de
KABO met algemene stemmen wprd
aanvaard, luidt verder als volgt:
„Bestuur en leden menen, dat uit
deze situatie weinig goeds zal voort
komen. Daarbij bestaat het gevaar,
dat zij als werknemers in dit politie
ke spel weer het kind van de reke
ning zullen worden Een bewijs voor
deze stelling wordt geleverd door de
teleurstellende punten in de miljoe
nennota zoals o.a.
a. Het ontbreken van maatregelen op
lange termijn in de werkgelegen-
heidspolitiek.
b. De te geringe ontwikkelingshulp.
c. Het vooral voor de minst draag-
kraehtigen teleurstellende bouw
beleid.
d. Het ontbreken van plannen voor
wijziging van de structuur in de on
dernemingen.
e. De plannen voor bezuinigingsmaat
regelen ten opzichte van de ambte
naren enz. enz.
Zij menen, dat de leden van de vak
bond en vooral hun leiders thans een
politieke taak hebben, die van levens
belang voor de werknemers-leden is.
Natuurlijk niet door van de vakbond
een politieke partij te maken maar
wel door er gezamenlijk voor te zor
gen, dat in de komende nieuwe opzet
van de politieke partijen een recht
vaardige werknemersvertegenwoordi
ging opgenomen wordt. Vooral de
leiding van de vakbonden draagt in
dezen een zeer zware verantwoorde
lijkheid. Zwijgen op politiek gebied is
thans fataal. Politieke invloed bete
kent macht De vakbondsleiding en
haar leden zijn thans verplicht er
voor te zorgen het haar toekomende
deel van deze macht in handen te
krijgen. De vergadering verwacht in
dezen leiding van het hoofdbestuur
van onze bond".
Tot zover de motie. Nadat de Bre
dase afdeling reeds verscheidene ad
hesiebetuigingen van andere afde
lingen, alsmede van het bestuur van
de afdeling Breda van het NKV had
ontvangen, berichtte het hoofdbe
stuur van de KABO aan alle afdelin
gen, dat het in zijn eerstvolgende
vergadering de motie zal bespreken
en vervolgens zijn standpunt ter ken
nis van deze afdelingen zal brengen.
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG Het socialistisch
Tweede-Kamerlid ir. S. A. Posthumus
heeft minister Bakker (Verkeer en
Waterstaat) schriftelijk gevraagd of
er gesproken kan worden van een
onrustbarende toeneming van dijkrat-
ten in Zuidwest-Nederland en of de
ze dieren een gevaar voor de dijken
vormen. Het Kamerlid vraagt verder
welke maatregelen al genomen zijn
of nog zuil enworden genomen, als
inderdaad van een onrustbarende toe
neming van dijkratten sprake is.