Protest rond veertarieven Geen verhoging van ekkorpsen verdeeld Ét «sprek met volksgezondheid liggen Seizoen invloed werkloos heid viel mee Dankbaarheid in Afrika voor Zeeuwse gulheid Schrijnender dan denkt Bredase KABO door huidige situatie Exploitatie verliezen Iedereen de dupe Motie: Vakbondsleiders hebben thans een politieke taak HOOGWATER Aeer nieuws uit stad en streek p pag. 3 en 5 N HONTENISSE I twhbeP Waterschap Hulster Ambacht Met roken ophouden is gemakkelijk geworden en brengt f 550- cp Verdovende middelen Fransman werd uitgewezen J. de Jonge HANGIJZER M.i.v. 1 januari Kranten maken gebiedsafspraak Je Promotie drs. A. Nagel MENING VAN G.S. ZEELAND: Gemeentebesturen laten stuk geestelijke Gezond Sporthal MIVA hielp twee Zeeuwsch-Vlamingen Rimboe Water In Tweede Kamer VRAGEN OVER DEKRATTEN DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 8 DECEMBER 1967 sen zaterdag 9 december, fiweert, 8.40 en 21.29 uur. neuzen, 8.10 en 20.57 uur. singen, 7.44 en 2023 uur. neldinge, 9.16 en 21.55 uur. giarmonie. Tk geloof, dat dis lelijke normen maar moeten door. ten Het on peil houden van een 1 instrumentarium vergt enorme is, kringen, meer dan bij een fanfa- J>t college ga' de heer Menu ten- Ie de verzekering, dat geprobeerd livorden Iets te doen aan die lan- |ke normen. lisschien ls", zo werd gezegd, verhoging van de subsidie langs weg mogelijk". porlopig wordt als de juiste weg irdeeld een donatie t.b.v. het in- Imentenfonds, gebaseerd op het ■tal werkende leden, weliswaar met ■restrictie, dat dit niet voor andere lleinden mag worden gebruikt. De ïnale lopende uitgaven moeten, zo fien b. en w. betaald worden uit [gewone inkomsten. Concreter zou- wij willen voorstellen een bijdra. gian eenderde van de jaarlijkse af. pijvingskosten van het instrumen- lum. Hierbij dient men er overt- |r eigen activiteiten wordt betaald [s van uit te gaan, dat eenderda 1 eenderde door bijdragen van der. J'ltgaande van dit principe wil het lege graag pogingen doen om bij Anjerfonds aan te dringen eenzelt. I gedragslijn te volgen. Uitgedrukt J een bedrag zou dit alles neerko. In op een extra-jaarlijkse bijdrage gemeentewege ad f 12,- per wer. id lid. Hierbij is wel rekening gr- iden met een gemiddelde waard» instrumenten van f 500,- en een IchrUvlngspercentage van 7. |ttlek, 18 J. VEUZEN Lor 20 uur lnle Cross. 14 J. lerie J 34 Expositie Ek en Asa* tie van Zanten ST Vogel 15 uur Schieting loSTERZANDE Itcl De Linde 15 uur WildscMettal 1 VAN GENT bien Ocdt Kaarting en schloting JjANSTEEN lOttjes Duivententoonstelling loSTDIJK Ide Waal 15 uur Bekerschieting ■WACHT 1 Clapdorp 15 uur Schieting Irp 15 uur Zeeuwse Crosskampioen- lappen Iaijw Ifé Janscns 18 uur Kaartavond ENDIJKE Ifé De Lozanne 20 uur Jongeren- liëteit |S laiid 19 en 21 uur leeft maar twee keer. 14 J. -SSINGEN lihambra 19 en 21 uur jO.OOO dollars voor Ringo, 14 J. Iklinge glatie de Vijver 15 uur Schieting J3RTE INHOUD lm zoon van rijke ouders, In de vervreemding die tussen n, tstaat, zoekt zijn vertier ja Inte feesten en verhoudingen Houwen, tegenover wie hu zien nv Jaagt. lil inbreker biedt zich bij Llse geheime dienst aan als dj1 lion- Met medewerking yan veie Ilse autoriteiten weet hij voor |ote acties de Duitsers valse a"6 ps door te geven. nes Bond bindt de strijd a^n internationale misdaadsyn fECTRE, dat met onderschepteim" Jchepen een wereldoorlog tenen. schietend, vechtend, waarbij |n karatetechniek gebruikt, ve ld van de. geheime dienst zi en f overwinnmg. Ook tegen de v lot hij een probaat middel om llten gevecht te stellen. In klein schatrijk meisje Ier ze wees is geworden uw, 0? loers (allen door .Terry L« i(t It doek gebracht) een nieuwe v pzen. Is evenwel kreeg de <je spi»' Tk, toen hij daar- zo plotselmg tjeS ie Ir zag binnenvliegen. •;K-1 8Sje- lamelde hij. „N niet sL jepte «4 liders zo rauwe stemgelu mepf* langst. Maar K'e"nt3edet één W8' I op Janus' smeekbede. buitefl P le hij de schietende boef Wa |jp c v ,;V (Van een onzer verslaggevers) HULST De leden van de alge mene vergadering van het waterschap Hulster Ambacht konden gisteren zonder veel commentaar instemmen met de begroting 1968. Door hoofdin geland P. Brand te Hulst werd tevo ren slechts de opmerking gemaakt, dat het aanbeveling verdient zo spoe dig mogelijk een begin te maken met de ordening en inventarisatie van het oude archief van de voormalige pol ders, opdat dit, zo zei hij, bruikbaar is. niet alleen ten behoeve van het beheer van het waterschap maar ook ten dienste van studies en wetenschap. Hij achtte voorlopig een uitgave van f 3.000,- voor dit werk op zijn plaats. De vergadering ging akkoord met het uittrekken van deze post op de be groting 1968, teneinde al vast in het komende jaar een begin te kunnen maken- Vastgesteld werden bovendien met algemene instemming de rekeningen ov 1965, 1966 en 1967. ,,We komen hier niet meer op terug", aldus dijk graaf M. Staal. ..Er is een batig slot. Hieruit blijkt voldoende, dat het dijk- geschot van 58 gulden indertijd juist (ADVERTENTIE) NEW-YORK Het Anti-Ta bacco- Propaganda Center" deelt mede 4at men thans het verlangen om te roken kwijt kan raken zonder er zioh reken schap van te geven dank zij een tablet dat geleidelijk de behoefte aan nicotine doet verdwijnen. Dank zij dit tablet zijn duizenden Ame rikaanse, Duitse, Zwitserse en andere rokers, waaronder artsen, definitief met roken opgehouden. Dit tablet werd getest op 95.526 ver stokte rokers, waaronder talrijke artsen Resultaat: 88.648 van hen oftewel 82.8% hielden op met roken na 6 tot 22 dagen. Door geen sigaretten meer te hoeven kopen bespaart men jaarlijks ongeveer f 550. Rokers die op hun beurt het roken zouden willen laten worden uitgeno digd zich rechtstreeks te richten tot het Anti-Tabak Propaganda Centrum Afd 260 R. I.), Brugstraat 44, Postbus 123, Roosendaal. Zij behoeven hiertoe slechts een envelop met hun naam of adres aan deze organisatie te zenden. Het is geheel gratis. werd geschat. We praten nergens meer over. Dat is een mededeling, geloof ik, waar ik de hoofdingelanden een plezier mee doe". Geen verhoging dus van het dijkgeschot voor 't waterschap Hulster Ambacht. „Alleen", vervolgde de heer Staal, ,,moet de hoogte van bezit-schulo en voor- en achterstand nog worden be rekend". Hij drukte in zeer lovende bewoordingen zijn respect uit voor het goede werk, dat in deze door het administratief personeel was verzet. Besloten werd vervolgens om gron den 'te verkopen aan de gemeente Clinge voor de verbetering van de weg Cling Nieuw-Namen. Ook met de verkoop van gronden, benodigd voor de verbetering c.q. aanleg van de weg Hulst Drieschouwen West- doroe Sas van Gent aan de provin cie (provinciaal wegenplan) kon de vergadering instemmen. Het beheer en onderhoud van een deel van het wegvak Absdale Der de Verkorting werd overgedragen aan de provincie. Hiervoor werd een be drag gevoteerd van f 31.094. De heer Staal deelde aan het slot van de vergadering nog mee, dat het wa+erschap plannen heeft om de oude directiegebouwen te Ossenisse te ver kopen. (Van een onzer verslaggevers) GEERTRUIDENBERG. Op last van de officier van justitie te Breda is de 19-jarige Fransman G. L. C. G. uitgewezen. De jongeman had hier geen vaste woon- of verblijfplaats en was ook zonder middelen van be staan. Als ongewenste vreemdeling is hij over de grens gezet. Hy was één van de jongemannen die zondagavond in Geertruidenberg zjjn gearresteerd op verdenking van vermeend gebruik van verdovende middelen. Een 19-jarige Gorkumer J. B., wordt nog steeds vastgehouden. Verder is proces-verbaal opgemaakt tegen H. A. V. (19) uit Sliedrecht, N. C. B. C. (18) uit Gorkum, B. E. 18 uit Dongen en C. B. (20) uit Sliedrecht. „ER hebben tot nu toe 330 inwoners van Borssele het bezwaarschrift dat is opgesteld tegen een onderdeel van het ontwerp-streekplan Midden-Zee land ondertekend. Van de 1500 inwo ners die het dorp telt, komen er ruim ™0 voor ondertekening in aanmer king. We verwachten wel dat zeker 90 procent van dit aantal dat ook zal doen". Deze uitleg geeft de heer J- de Jonge uit Borssele, één uan de initiatiefnemers die het bezwaar schrift hebben opgesteld. I „OVER het algemeen genomen is het natuurlijk prachtig dat er een streek- I Plan is, ook al ts het tammer dat het er nu pas is. Er is al zoveel in Mid den-Zeeland gebeurd zonder dat er een globaal plan was Het was b.v. prettiger geweest, wanneer er bij ves tigingen van industrieën in het Sloe- avengebied wat meer openheid was geweest. Onze bezwaren m.b.t. het antwerp-streekplan zijn gericht te gen de stippellijn die in dit plan rond borssele is getrokken en die de be grenzing aangeeft van het reserve naven- en -industrieterrein. Boven dien is er bezwaar tegen 't driehoekig stuk industrieterrein dat ten zuid- geven"Van ^^rsselse dijk is aange- willen dit stuk niet zien als in dustrieterrein. Het ligt te dicht bij de gemeente. We zijn eroan uitgegaan als we niets doen geen bezwaren mak en de stippellijn ei zeker zal ko men.Daarom moet je op zijn minst Mitinl En' l ""k maaT ietS Zal ten m! ?u'!en we moeten afwach- en. Wel denken we dat in ieder ge- aandnehi mdd?1 van deze actie de tiad nJ °P B°rssele w°rdt geves- Xne?- eW(iek zal de handtekenin- Srifl "Slopen zijn Het bezioaar- ztnlLZ° J°°r de 22ste december hrmnB, -end- Zo'n tiental inwoners handtekeningen". Verzamelen krai™ die om deze handte- die zent li 9evraagd. is niemand haat De We.et Ktet waar het over P:,D.e meesten zetten direct bun schrift nil,?3 hoefev het bezwaar- linot 1, renVe lezen^doe- overhantL l bezwaar^hrift mordt 6e konbm? aan de commissaris van ishetdahY".- e Winde. Verder ren naar b.edoehnga schriften te stu. naar de verschillende fracties in de Provinciale Staten. We willen de politici ons standpunt graag toelich ten. Als comité zullen, we in ieder geval proberen de fracties te beïn vloeden." ,IK dacht zo, dat elke politicus van daag de dag er op bedacht is daar waar mogelijk de democratie waar te maken. Burgemeester Lodder van Borssele heeft zich destijds afge vraagd of men bij al deze streekplan- nenmakerij heeft te maken met „dic tatuur van deskundigen". In zijn al gemeenheid geloof ik wel, dat we in Nederland het gevaar van een dicta tuur van deskundigen lopen. Maar het wordt zo moeilijk als leek te zeggen dat iets fout is in een plan van een deskundige. Als politicus ben je min of meer gedwongen aan te nemen wat de deskundigen zeggen. Ik geloof dat dat een probleem is dat speelt in de democratie En het is misschien ook een van de redenen waardoor de democratie vaak moeilijk functio neert". MIDDELBURG GOES TER- NEUZEN/HULST Het voor stel van Ged. Staten om de ta rieven voor de veren over de Westerschelde met 30% te ver hogen is in de gehele provincie, maar speciaal in Zeeuwsch-Vlaan- deren, ontvangen met een gevoel van ontsteltenis. In het zakenle ven, bij de VVV's en andere in stanties bemerkt men een zekere wrevel. De politieke personen in de provincie betreuren het dat de tariefsverhoging nodig wordt, maar zij beseffen tevens dat het toneel waarop een eventuele strijd om de tariefsverhoging ongedaan te maken moet spelen, niet in Middel burg, doch in Den Haag moet worden gezocht. Daarmee wordt gedoeld op de Twee de Kamer, waar bij de behandeling van de begroting van Verkeer en Wa terstaat de rijkssubsidie aan de veer diensten aan de orde komt. Drs. W. Dusarduyn, Zeeuws Kamer lid voor de K.V.P., die wij om commen taar vroegen, verklaart ons: „Ik ben natuurlijk allesbehalve verheugd over het feit dat de rijksbijdrage aan de ve renexploitatie daalt, maar ik wil toch eerst de motivering van de minister kennen, eer ik tot een bepaalde gedrags lijn besluit. Ik neem aan dat alle Zeeuw se Kamerleden er zo over denken. Dat niemand van hen het er van harte mee eens is dat staat zonder meer vast. Wat mijzelf betreft: Ik heb indertijd een motie van de Staten van Zeeland, even eens betreffende de veerdiensttarieven, gesteund en daardoor is mijn opvatting duidelijk genoeg, dacht ik. Maar ik wü dat is alleen maar zuiver en zinde lijk de argumenten van de minister kennen". „De veertarieven zijn al jaren een heet hangijzer tussen rijk en provincie", zegt ons de heer M. J. van Poelje, lid van Ged. Staten. Er is de laatste weken langdurig over en weer geconfereerd, waarbij het provinciaal bestuur niet an ders kon doen dan kiezen uit twee kwa den, waarbij wij het belang van Zeeland toch voorop moeten blijven stellen. Het alternatief van een weigering, om aan verhoging van de veertarieven mee te werken zou n.l. geweest zijn: Een ver mindering van de service aan de pas sagiers, vermindering van het aantal afvaarten dus, en dat wilden we tot geen enkel"- prijs. Het prov. bestuur heeft tegenover de minister van Verkeer en Waterstaat en van Financiën duidelijk laten blijken dat het de consequenties van subsidie verlaging slechts onder protest aan vaardt. Wij kunnen eenvoudig niet anders. Ook zonder onze medewerking dus, b.v. als Prov. Staten volgende week het voorstel onzerzijds voor tariefverhoging afstemmen, dan nóg zouden de tarie ven omhoog gaan". De heer Van Poelje vervolgt: „De exploitatie-verliezen op de veerdien sten nemen nu eenmaal snel toe. Van 8 miljoen in dit jaar zou het tekort oplopen tot 10 miljoen in 1968. Minister Bakker is dit niet ontgaan en bladerend in de stukken heeft hij, veronderstel ik, de verhoudingspercentages in op brengsten en tekorten van 1948 gevon den. Dat is 't jaar dat hij als norm wenst te hanteren. Toen was de situatie zo, dat in de totale exploitatie een tekort van 40 pet. moest worden gedekt. Deze verhouding is nu opgelopen tot 70 pet. aan opbrengsten, 30 pet. aan tekorten. De minister wil terug naar de 60-40- verhouding en wij hebben terdege be grepen dat deze verhouding, hoe ook verder onze reactie zou zijn. toch in het nieuwe exploitatiejaar zou worden ge steld. We kunnen nu verder geen kant heen, want het tekort uit eigen midde len financieren is ondenkbaar. Het pro bleem moet dan ook op parlementair niveau worden aangepakt. En ik hoop dat dit ook gedaan zal worden, zo krachtig als maar mogelijk is. Acties in de trant van „Zeeland eist vrije ve ren" verwacht ik niet. De vraag is trouwens of die zullen helpen". Informatie in Oost-Zeeu vsch-Vlaan- deren bij verschillende bedrijven, die dagelijks te maken hebben met vervoer per veerboot, wees duidelijk uit dat men verre van gelukkig is met de 30 procent verhoging. De dienstverlenende bedrijfstakken met name zien zich ge noodzaakt deze kostenstijging door te berekenen. Niet overal overigens zei men de tariefverhoging op deze wijze te kunnen opvangen. In vele gevallen is het bedrijf zelf, en niet te vergeten de particulier, de dupe van deze maat regel. (Van een onzer verslaggevers) BREDA De directies van Dagblad De Stem te Breda, het Brabants Dag blad te Den Bosch en van het Nieuws blad van het Zuiden te Tilburg, hebben in onderling overleg tot een gebieds- afspraak besloten. Deze afspraak heeft betrekking op een aantal sectoren van de Langstraat en Midden-Brabant, die tot dusverre gemeenschappelijk ver- schijningsgebded waren. Als gevolg hier van zullen genoemde dagbladen na 31 december a.s. niet meer verschijnen in die gebieden, waar zij op dit moment een duidelijke minderheidspositie in nemen. Een uitzondering hierop vormen Dongen en Gilze-Rijen. Daar wordt de huidige situatie gehandhaafd. In een schrijven aan de abonnees motiveren de directies van de betrok ken dagbladen hun beslissing met een verwijzing naar de enorme kosten stijging; waarvoor de dagbladpers zich geplaatst ziet. Ook in de berichtgeving op plaatselijk en gewestelijk terrein wordt steeds meer geld geïnvesteerd. Deze kostenstijging staat niet overal m reële verhouding tot het aantal abonnees. De voorgenomen gebieds- afspraak gaat dit corrigeren. In de gebieden, waar een van genoemde kran- ten na nieuwjaar niet meer dagelijks thuisbezorgd wordt, kan men wel door middel van een postabonnement op de kramt geabonneerd blijven. Zeeuwen die reizen moeten ve ren laten. Dat heeft de Zeeuw tegen bij vergelijking met iemand die b.v. in de Randstad woont. U kunt van Den Helder naar de zuidkust van Spanje toeren, vele grenzen en tal van waterwegen, ravijnen en dwarswegen kruisen, zonder dat iemand u vraagt te betalen. Aanwezige beletselen worden gratis en voor niets uit de weg geruimd. Spoorbomen gaan gratis open, bruggen wor den automatisch en voor niets in zo'n stand gebracht dat u er overheen kunt, tunnels onder ri vieren, kanaipn en viaducten en nog veel meer staan u ten dien ste. Allemaal gratis. Daar waar u nog steeds gaande van Den Helder naar Zuid-Spanje het Noordzeekanaal moet oversteken, vindt u, behalve de gratis tunnel, ook nog de gratis veerpont van Velzen die (pikante noot) vroe ger op de Donau heeft gevaren, en nog altijd een vleugje roman tiek van verre landen draagt. Nog eens, dat is allemaal gratis. Dit komt omdat de techniek al tijd bij machte is gebleken om de belemmeringen, die de natuur aan de mens stelt, op te heffen zonder dat de mens, die toevallig op die belemmeringen stuit, daar ter plaatse iets aan behoeft te doen. Geen mankrachthulp (zo als bij de treinen in het Verre Westen van de vorige eeuw) maar ook geen geldelijke steun. De hele gemeenschap stelt de techniek in staat die voorzienin gen te treffen die het de mens mogelijk maken zich over na tuurlijke barrières te verplaat sen. Behalve tussen twee hoofd districten in een en dezelfde pro vincie. Wie over de Westerschel de wil, wordt gedwongen ter plaatse zijn steentje bij te dra gen aan de inspanning die het de techniek kost om hem over de waterbarrière heen te dragen. Tussen Vlissingen en Breskens houdt de weg als het ware plot seling op en daar roept rijks waterstaat u krachtig toe: „Help a.u.b. een handje mee, anders ko men we er met z'n allen nooit". U, die aan rijkswaterstaat vraagt waarom het varen hier wel geld kost, en in het Noordzeekanaal- gebied niet, waarom hier geen tunnel ligt en in Rotterdam en Velzen wel, waarom de techniek het bij de Westerschelde kenne lijk niet meer wist op te lossen, u krijgt ten antwoord dat er nooit voldoende geld is geweest voor een zo kostbaar project, dat voor relatief zo weinigen gebouwd zou moeten worden. Gaat u dobberend op de wateren na denken over het kostenvraag- stuk, dan valt het u in, dat de veren op lange termijn toch ook geen goedkope zaak zijn, dat er als er tijdig visie en zakenman schap was getoond er zelfs wel een tunnel gegraven had kunnen worden. Maar die visie was er niet en evenmin dat zakeninzicht. Sommigen vrezen dat het wel lang zal duren eer deze komen. Dat verklaart mede de grote wre vel over het blijkbaar al vast staande besluit van de ministers van verkeer en waterstaat en van financiën, om de rijksbijdrage aan het hutje-bij-mutje-gedoe met de veren terug te brengen naar verhoudingen uit 1958. De wrevel stamt nog niet eens zo zeer uit de wetenschap dat het leven in Zeeland doodgewoon weer duurder wordt, maar voor al uit het geval dat de ministers steeds minder begrijpen van wat hier eigenlijk speelt. De subsidie wordt feitelijk ver laagd, zoals men een gunst aan de een of andere charitatieve in steling vermindert. „Jullie mogen blij zijn dat je nog iets krijgt", zo klinkt het hier aan. Alsof Zeeland in de Nederland se ruimte een andere positie in neemt dan b.v, Limburg of Drente, en voor voorzieningen, die qua financiering de draag kracht van de provincie nu een maal te boven gaan eenvoudig niet interessant is. Ja, ja, varen is schrijnender dan je denkt. T. Kpn. Ter verkrijging van de graad van doctor m de technische wetenschap pen zal drs. Alfred Leo Nagel op dinsdag 19 december 1967 te 16.00 in de grote zaal in het auditorium van de hogeschool een proefschrift en stellin gen verdedigen. De titel van het proefschrift is: „opti malisatie van intermitterende regel systemen met behulp van dynamische criteria". Zijn promotor is prof. ir. O. Rade maker, gewoon hoogleraar in meten en regelen van de afdeling der Tech nische Natuurkunde aan de T.H. te Eindhoven. (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG G.S. voelen er niets voor de uitgaven van het pro vinciaal opbouworgaan te „bevriezen". Dat zou naar haar mening tengevolge hebben dat het door het opbouworgaan bestreken terrein achter zou raken bij andere ontwikkelingen id de provincie. „Daarvoor is het werk van dit instituut te belangryk", aldus G.S. Het college merkt dit op in ant woord op vragen van statenleden die betrekking hebben op verschillende voorgestelde subsidieverhogingen. Zij merken voorts op, in antwoord op een vraag of het orgaan bij machte is met het huidig personeelsbestand zijn taak naar behoren te vervullen, dat er niet aan gedacht kan worden taken van het opbouworgaan aan andere organen op te dragen. Dat zou geen soelaas kun nen bieden omdat die organen weer met deskundig personeel zouden moeten worden bemand. (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG Het percentage van de Zeeuwse werklozen is in de maand november beneden het landelijk ge middelde gebleven. Dit landelijk gemid delde bedraagt 2,8 procent. Zeeland kwam met 2,6 procent uit de bus, het geen gunstig is vergeleken hij de per centages van provincies als Groningen (4,8), Drente (7,6) en Limburg (5,4). Zeeland komt er, wat zijn aantal werklozen betreft, slechts iets minder gunstig af dan Zuid- en Noord-Holland. Het verschil tussen de werkloosheids cijfers van Zeeland en de andere „rand- provincies" is groter aan het worden. Het „nadelige saldo" t.o.v. de meest welvarende, centrale provincies wordt gaandeweg kleiner. Zeeland blijkt een stabiele arbeids markt te hebben, waarop de beruchte seizoeninvloeden: stilvallen van de bouw, afstoting van landarbeiders, steeds minder vax krijgen zoals uit de cijfers blijkt. Wel begint in de groep „werkloos door seizoeninvloed" de dienstverlenende sector een steeds be langrijker plaats m te nemen, maar alle seizoengevoelige beroepen bij elkaar stootten in de maand november verge leken met de maand daarvoor, toch niet meer dan 60 mensen ai. Het totale aantal geregistreerde werk lozen in Zeeland bedraagt op het ogen blik 1607. De toeneming van het aan tal werklozen bedraagt ruim 350. Dat is slechts weinig meer dan in dezelfde periode van 1966, toen Zeeland het aantal werklozen met 300 zag stijgen. Het districtsbureau voor de arbeids voorziening in Zeeland heeft in een prognose op korte termijn de verwach ting uitgesproken dat de seizoeninvloed in de maand december nog wel iets krachtiger van zich zal doen spreken dan in de vorige maand gebeurd is, maar dat een en ander zich na de eerste krokussen zich weer even snel zal her stellen. Het ontbreken van de nodige midde len voor bepaalde taken heeft wel tot gevolg dat voldoening in het werk bij sommige functionarissen gaat ontbreken en om die reden elders emplooy gaan zoeken, aldus G.S. In antwoord op vragen over het streeklaboratorium „Zeeland" wordt opgemerkt dat door onvoldoende perso neelsbezetting men noodgedwongen on derzoekingen in Zeeuwsch-Vlaanderen achterwege heeft moéten laten. T.a.v. cte voorgestelde subsidieverho ging t.b.v. de geestelijke volksgezond heid schrijven G.S. dat 100.000 gulden als maximumbijdrage door de provincie dient te worden gesteld. Zij staan wel op het standpunt dat het rijk en de ge meente de eerst aangewezenen zijn die deze stichting financieel in staat moet stellen zijn werk te verrichten. Omdat de gemeentebesturen in hun totaliteit zich nog niet voldoende bewust waren van hun verantwoordelijkheid, of dal om budgettaire redenen niet voldoende bijgedragen kon worden, heeft de pro vincie steeds aanmerkelijk meer voor dit werk gedaan dan van haai- verlangd mocht worden. Ondanks de provinciale subsidie blijft de stichting toch nog met een tekort van f 86.500 zitten. De stichting zoekt naarstig naar wegen om in dit tekort te voorzien, o.m. door aan te dringen op meer subsidie bij de gemeentebesturen. Door weinig inkomsten van particulie re zijde is de stichting voor het over grote deel aangewezen op overheids steun. Wanneer die nie^ in voldoende mate wordt verleend zal de stichting haar werkzaamheden moeten inkrim pen, zeer tot schade van hen die op haar hulp zijn aangewezen, aldus G.S. Op een vraag over de te verhogen subsidie aan het Zeeuws consultatie bureau voor alcoholisme wordt o.m. ge antwoord dau wanneer door het uitblij ven van voldoende subsidiëring door de gemeenten, het werk dat geheel in de sfeer van individuele hulpverlening ligt, ingekrompen moet worden dan de be trokken gemeentebesturen dienen te be seffen dat zij tot schade van de eigen bevolking een stuk zeer belangrijk werk laten liggen. A 1 meer dan een jaar wordt in Oosl- z.eeuwseii-Viaanderen-uost ^egraat over een sporiüal. net raaus.id Van Wesemael ui de gemeente momeiusse was degene, die voor net eersi uit on derwerp ter sprake bracht m de ge meenteraadsvergadering. Spoedig werd hij gesteund door zijn collega Menu. Het college van b. en w. stond zeer positief tegenover de suggesties uit de raad om in eigen gemeente een sporthal te bouwen, nu de sportacti viteiten een steeds groter wordende omvang aannemen. Er werd niet ge sproken over de mogelijkheid in streekverband iets te ondernemen, hoewel men zeer goed op de hoogte was met de wensen van bijvoorbeeld Hulst op dit gebied. B. en w. van Hontenisse vroegen de jeugdraad om advies. Op zijn beurt won de jeugdraad weer advies in bij de Nederlandse Heide maatschappij, die voor wat betreft de bouw van gymzalen en sporthallen reeds een goede reputatie heeft ver worven in ons land. Een sporthal, die circa negen ton moest kosten, werd niet realiseerbaar geacht. We] was de Heidemaatschappij van oordeel, dat de exploitat'eopzet voor een ge meenschap van 20.090 inwoners een gunstig beeld zou vertonen. Terecht werd tijdens de begrotingsvergade ring in de gemeente Honten'sse het plan verworpen. De jeugdraad kon na het horen van de Heidemij. niets an ders adviseren. Wel ligt nu nog de mogelijkheid open om in streekver band te komen tot de bouw van een dergelijk sportcomplex. De exploita tielasten worden geraamd op f 100.000 per jaar. Als dit bedrag wordt uitge smeerd over de zes oostelijke ge meenten (Hulst, Clinge, Graauw, Vo gelwaarde, St. Jansteen en Hontenis se), dan zou dit resulteren in een bij drage van vijf gulden pe.r hoofd van de bevolking (20.000 inwoners). Wij vragen ons af of hier een taak ligt voor het rechtspersoonlijkheid bezit tend lichaam Oost-Zeeuwsch-Vlaan- deren-Oost. Wellicht zou de streekont- wikkelingscommissie contact op kun nen nemen met Hulst, waar ook plan nen bestaan om in eigen gemeente een sporthal te bouwen. Ook met het oog op de herindeling zou een grote centrale sporthal wenselijker zijn dan een hal van beperkte omvang, waar slechts één gemeente van kan profi teren. (Van een onzer verslaggevers) BREDA. „Het bestuur en de le den van de KABO-afdeling Breda, in buitengewone ledenvergadering bij een, spreken hun zeer ernstige be zorgdheid uit over de onmacht van de huidige, grote politieke partijen. Vooral de samenstelling van de hui dige regering verhoogt de onduide lijkheid en is geen basis voor een goed sociaal beleid". Aldus luidt de eerste alinea van een motie, gericht aan het hoofdbestuur van de KABO (Katholieke Bond van Overheidspersoneel), en voorts ter kennis gebracht van het hoofdbestuur van het NKV, de besturen van de KABO-afdelingen en het bestuur van de NKV-afdeling Breda. De motie, die onlangs in de verga- (Van een onzer verslaggevers) TERNEUZEN „lk ben buitengewoon blij met de Landrover die op komst is," schrijft pater H. Kro nenberg vanuit Bougain ville in Noord-Salomons. Die Landrover kon hem geschonken worden door de Miva, de missie ver keersmiddelen actie, dank zü de goedgeefsheid van de Zeeuwse katholieken. Met ƒ15.485,16 bracht de Miva-kerkdeurcollecte in Zeeland 5000 gulden meer op dan vorig jaar. Die Landrover was eigen lijk bestemd voor pater Jo de Block uit Hulst. Die zat in Fatupaituai te springen om een vervoer middel. Pater De Block is inmiddels echter door de bisschop overgeplaatst naar Hantoa, waar al een goede Landrover was. „Na overleg met pater De Block heeft de bisschop mij de Miva-Landrover beloofd," aldus pater Kro nenberg. „Ik kan hem zo goed gebruiken," schrijft hij, „om mijn voorraden van de kust op te halen, om naar Ruin te gaan, om mensen naar het zie kenhuis te brengen, om een behoorlijk aantal van mijn dorpen te bezoeken en om eens naar een con frater over te wippen. Op het ogenblik ben ik nog op mijn fiets aangewezen en die staat op het ogen blik met een lekke band. Ik moet 'm nu even gaan plakken." Pater Kronenberg moet zijn voorraden ophalen in Piano, een statie in de rimboe, ongeveer 35 km van de kust. Zo'n 30 km van zijn eigen statie van daan ligt Buin. Dat is de stad. „Maar," schrijft hij, „een klein dorp in Neder land is er in vergelijking groot bij. Er zijn in elk geval een paar Chinese winkeltjes, een postkan toor, een regeringskantoor en vooral ook een zieken huis. Ik zit hier midden tussen de rivieren in. Als ik naar Buin wil of naai de kust, dan moet ik door twee brede rivieren. Er is natuurlijk geen brug, zelfs geen bruggetje. Maar een Landrover kan die rivieren met gemak ne men. Je moet natuurlijk wel zorgen, dat je de regen voor blijft. Want als het een uur hard re gent in de bergen, dan zijn de rivieren zo ge zwollen, dat je er niet meer door kunt. Dan kun je wachten tot het water weer gezakt is. Maar met zo'n Landrover kun je je zaken veel beter rege len. Wat zal ik blij zijn als die hier aankomt. Hartelijk dank." Ook broeder C. Maen- liout uit Grauw heeft al les met water te maken in het Kongolese Kutu. De Miva kon hem 2400 gulden geven om een bui tenboordmotor te kopen. „Mijn hartelijke dank," schrijft hij. „Niet alleen namens mij, maar ook namens de armsten der armen, die er gebruik van zullen kunnen maken wanneer ze in nood ver keren en bij zware ziekte geen andere mogelijkheid hebben om hij een dokter te komen. Wil ook onze dank overbrengen," schrijft hij aan de Miva, „aan al die goede mensen uit Zeeuwsch-Vlaanderen, die zo spontaan hebben mee gewerkt." Toen mgr. Cauwelaert in 1954 bisschop werd ge wijd, kreeg hij een bui tenboordmotor cadeau. Spontaan gaf hij hem aan het ziekenhuis in Bokoro, waarvoor broeder Maen- hout toen het uitgestrekte gebouwencomplex aan het bouwen was. Dat werd gefinancierd door het fonds voor inlands welzijn. „Wat waren we blij met die motor," schrijft broeder Maei hout, „want toen konden de zusters elke week eens gaan kijken hoe het met de gezondheidstoestand van de bevolking en vooral met de aanstaande moeders gesteld was. Die motor heeft het meer dan tien jaar volgehouden, maar nu is hij ook echt op, al heb ik hem nog zo goed proberen te ver zorgen. Nu Kongo onafhanke lijk is, zijn veel liefdadige werken verdwenen. De mensen hier zijn, vooral als ze ziek zijn, nog veel afhankelijker van ons ge worden. Daarom moeten we ze snel kunnen hel pen. U kunt dan wel be grijpen, dat we heel blij zijn met een nieuwe mo tor voor onze „zieken- boot." deving van de afdeling Breda van de KABO met algemene stemmen wprd aanvaard, luidt verder als volgt: „Bestuur en leden menen, dat uit deze situatie weinig goeds zal voort komen. Daarbij bestaat het gevaar, dat zij als werknemers in dit politie ke spel weer het kind van de reke ning zullen worden Een bewijs voor deze stelling wordt geleverd door de teleurstellende punten in de miljoe nennota zoals o.a. a. Het ontbreken van maatregelen op lange termijn in de werkgelegen- heidspolitiek. b. De te geringe ontwikkelingshulp. c. Het vooral voor de minst draag- kraehtigen teleurstellende bouw beleid. d. Het ontbreken van plannen voor wijziging van de structuur in de on dernemingen. e. De plannen voor bezuinigingsmaat regelen ten opzichte van de ambte naren enz. enz. Zij menen, dat de leden van de vak bond en vooral hun leiders thans een politieke taak hebben, die van levens belang voor de werknemers-leden is. Natuurlijk niet door van de vakbond een politieke partij te maken maar wel door er gezamenlijk voor te zor gen, dat in de komende nieuwe opzet van de politieke partijen een recht vaardige werknemersvertegenwoordi ging opgenomen wordt. Vooral de leiding van de vakbonden draagt in dezen een zeer zware verantwoorde lijkheid. Zwijgen op politiek gebied is thans fataal. Politieke invloed bete kent macht De vakbondsleiding en haar leden zijn thans verplicht er voor te zorgen het haar toekomende deel van deze macht in handen te krijgen. De vergadering verwacht in dezen leiding van het hoofdbestuur van onze bond". Tot zover de motie. Nadat de Bre dase afdeling reeds verscheidene ad hesiebetuigingen van andere afde lingen, alsmede van het bestuur van de afdeling Breda van het NKV had ontvangen, berichtte het hoofdbe stuur van de KABO aan alle afdelin gen, dat het in zijn eerstvolgende vergadering de motie zal bespreken en vervolgens zijn standpunt ter ken nis van deze afdelingen zal brengen. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Het socialistisch Tweede-Kamerlid ir. S. A. Posthumus heeft minister Bakker (Verkeer en Waterstaat) schriftelijk gevraagd of er gesproken kan worden van een onrustbarende toeneming van dijkrat- ten in Zuidwest-Nederland en of de ze dieren een gevaar voor de dijken vormen. Het Kamerlid vraagt verder welke maatregelen al genomen zijn of nog zuil enworden genomen, als inderdaad van een onrustbarende toe neming van dijkratten sprake is.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 3