Gezagsrapport spreekt niet het verlossende woord „Een mens drinkt Jan-Up, Piet-Up of K!aas-Up! 't ïs goed. Ko drinkt 't. Geduld actiefronten in Indonesië raakt uitgeput ft. familiefles Ondanks lof voor grondige aanpak Kerk en wereld Te algemeen Theologisch zwak Suggesties en tijdelijk bij 2 flessen nog 10 ct voordeel l Wat maakt 't uit? Er is toch praktisch geen verschil. Je zou wel gek zijn als je een cent meer uitgaf, dan nodig is. Neem Quick Up. Voor mij een beste updrank. Misschien zelfs nog iets beter dan elke andere up. En dan een héle fles voor vijf-en-vijftig-cent! ANGRY YOUNG MEN" ROEREN ZICH Voorzichtig Partij-belangen DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 8 DECEMBER 1967 Het rapport „gezagsopvattingen en gezag'sbeleving", dat onder werp van bespreking zal uitma ken op de eerste plenaire verga dering van het pastoraal concilie begin januari a.s. presenteert zichzelf met een grote beschei denheid. ,Dit rapport' aldus de in leiding, „beoogt niet meer te zijn dan een poging, om in de actuele problematiek enige lijnen te ont waren en hier en daar een hand reiking te bieden aan wie het aangaat". De kritische lezer vraagt zich af, wat hij uit een dergelijke presentatie moet op maken. Komt zij voort uit echte bescheidenheid? Of heeft zij de onuitgesproken bedoeling, even tuele critici de pas af te snijden? Laten wij het op het eerste hou den. En ons dus zonder remmin gen zetten aan het schrijven van een kritiek. Deze moet beginnen met een woord van oprechte waardering. De com missie heeft zich niet tevreden gesteld met het plaatsen van kanttekeningen en het doen van detail-suggesties, zij heeft getracht de huidige gezagspro blematiek in haar geheel te omvatten en middelen aan de hand te doen, die de huidige gezagscrisis in de wor tel zouden kunnen genezen. Daarbij kwam zij tot conclusies die volop het overwegen waard zijn. Kortom: de commisie heeft het concilie voorzien van een goede basis voor een gesprek over een uiterst gecompliceerde ma terie. En dat is geen geringe verdien ste. De opzet van het rapport is duide lijk. Het wil vanuit de totale situa tie. waarin de mens van vandaag leeft en waarin zich overal moeilijkheden met de gezagsuitoefening voordoen, proberen de gezagscrisis in de kerk te begrijpen. Het wil vanuit de wereld een aantal vragen stellen aan de kerk, met name over de uitoefening van het kerkelijk gezag. Hieraan wordt meer dan de helft der beschouwing gewijd. Volgt een korte confrontatie van het kerkelijk gezag, zoals dat momenteel functioneert, met de grond inspiratie van het christendom, geconstateerd wordt, dat het evangelisch - aposto lisch ideaal in de huidige werkelijk heid maar moeilijk terug te kennen is. Tenslotte worden dan enkele sugges ties gedaan voor een betere gezags uitoefening in onze Nederlandse kerk gemeenschap. Wij zullen de verschillen de paragrafen van het rapport op de voe' volgen en hier en daar onze sant- tekeningen plaatsen. Met de eerste paragraaf, die de ge zagscrisis in onze huidige samenleving beschrijft, kunnen wij ons V grote lijnen verenigen. De uiteenzetting heeft geen wetenschappelijke preten ties en zij kan dat ook niet hebben. Hier en daar worden de zaken nogal vereenvoudigd. Bijvoorbeeld waar de veelheid van groepsvormen tot twee ty pen worden teruggebracht. De organi- satorisehe gemeenschap (bijv. een fa briek) en de persoonsgemeenschap (bij een gezin) die ieder hun eigen j gezagstype hebben. De commissie heeft zich hier kennelijk laten inspi reren door Tonnies studie ..Gemein- schaft und Gesellschaft", die ondanks zijn blijvende waarde toch wel ver ouderd moet worden genoemd. In de tweede paragraaf probeert het i. rapport de gezagscrisis die zich bin nen de kerk voordoet, te verstaan als een weerspiegeling binnen deze specia- ie gemeenschap van de algemene ge- I zagscrisis die zich in heel de samen- leving voordoet. Factoren die in de algemene gezagscrisis een rol spelen 5- 0,ï" de democratisclie levenshou- amg het verlangen van de heden- wC me,ns- zichzelf te zijn. het ge- a *>n ,e nodige maar helaas zeld- £0 ..seskundigheid en vindingrijk- vp-„ de gezagdragers, de schaal- veigrötmg ten gevolge van het gebruik fa;L e,rn.? Publiciteitsmedia. Deze biSninH^'V8611 volêens het rapport zoS v kerkgemeenchap een bij- zonder relief. En aldus is de bijzon- vnn»- aSscrisls in de katholieke kerk een groot deel te verklaren. J" alla waardering voor de ter para era»? °Pmerl™gen, die in deze ons f word™ gemaakt, moet het Soed al? ha''t. dat hier zo aan rt v0[ g wordt voorbijgegaan Seheel eigen aard van de Natuurïïiv i ?p als soc'a'e groep, dat in i ,le,der sociaal verband, onderhevis samen|ev'ng staat. samenleviL 1 proeessen die deze ook zHn «he re™eren' Maar het heett 'och in Hi? ?lgCn en en dat zou den onrW,een? p'aats moeten wor- dokter knm? Als iemand da eerst d?'m mel klachten, at deze daarna traehfh' T'1 °"derzteken. Pas "erre achterhalen in hoe- milieu 7i?? e afwijkingen door het In iJi' geconditioneerd. Saragsnio'hiem g'eUZe groeP d°en zich msthuut S??nV00r' sPanningen tus- 'erschap en nmficrlSma' tussen Pries- i Van een heil??? tuss™ hoeders ge zielzorgers d», en h-idSevoeli- dekeken worden h? m?eten om zich ook de invloed hpewel ze natuurlijk zagsmne nul? 5 Pndergaan van de ge- samenieving "adie zich in d«»totaI» de samenstellen en'uWaarom hebben niet laten vnnlv na,n raPP°r' zich 'Is Joachim wl?j' or ecn man Sociology of Telïsi'n m 7djn boeit studie heeft eJwiw eSn ultv°erige so" problemen aai" geheel ei. gezag11 Hii ho? v, godsdienstig i van ?e verschillend? stichter van e?? ,?si!g -ezag (de rner, de nrof??t gSdsdl.ent. de hervor- naar, L P™?et' de z'ener. de tove- Ptiester, de relteifnT' de, heilige' binnen hun e,n a' zien hoe Hij geeft eè„ Sr?epfunctioneren. spanning die 5? h???^ving van de tnatisch en institï?« ,us,st!n charls- 'Pstitutioneel leiderscnap, hij laat zien hoe de gelovigen op do verschillende vormen van religieus ge zag reageren. Als de samenstellers van het rapport Wachs studie in hun werk stuk hadden verdisconteerd, zouden zo waarschijnlijk meer zicht hebben ge kregen op de geheel eigen aard van de gezagscrisis, die zich voordoet in de boezem van een religieuze groep. En minder snel hebben geconcludeerd, dat deze in eerse instantie een weer spiegeling is van de algemene gezags crisis, die zich in heel de samenleving voordoet, zij het ook. dat zij' zich in de religieuze groep heviger doet gevoelen. Een uitgesproken zwak punt in hel rapport vormt de theologisch-exegeti- sche paragraaf, die het kerkelijk ge zag, zoals wij dat kennen, confronteert met het gezag zoals het leefde in de apostolische tijd. Het rapport volstaat hier met het trekken van enkele hoofd lijnen en het citeren van wat bijbel teksten. die deze hoofdlijnen moeten ondersteunen. Een van die hoofdlijnen is, aldus het rapport, dat de eenheid van het volk Gods en zijn gehoorzaam heid aan Christus voorafgaat aan hel onderscheid tussen gezagdragers en onderdanen Het verwijst daarvoor naar bijbelteksten, die nu eens een door Christus aan de apostelen gegeven vol macht betuigen, dan weer deze vol macht „als het ware" nivelleren ten gunste van de gehele gemeenschap. Af gezien van het feit^ dat de rapporteurs hun stellingname op hinderlijke wijze vervagen door de woorden ,,als het ware" in te voegen, lijkt het te be treuren dat zij zich hier niet hebben laten inspireren door wat Hans Küng in zijn jongste boek .,De Kerk"' over de verschillende modaliteiten van het kerkelijk gezag in de apostolische tijd heeft gezegd. Küng laat duidelijk zien dat er toen twee typen van gemeen ten waren, gemeenten met een paulini sche (meer democratische) en gemeen ten met een Palestijnse (meer hiërar chische) kerkinrichting. Het aanbrengen van dit onderscheid zou de uiteenzet ting ons inziens ten goede zijn geko men. Een tweede door de rapporteurs aan gegeven hoofdlijn, namelijk dat de vol macht der bisschoppen in de jonge kerk nooit los wordt gedacht van hun feitelijke ..morele" waardigheid en positie tegenover Christus en de ge meenschap, wordt alleen gebaseerd op een passage uit de brief van Clemens. Dit is wel een heel smalle basis, ons inziens te smal om de verstrekkende suggestie, namelijk dat een niet goed functionerende bisschop door de ge meenschap zou kunnen worden afge zet, hoe dan ook waar te maken. Bo vendien hebben we ons afgevraagd, waarom het woord morele" tussen aanhalingstekens moest worden ge plaatst. Het lijkt absolute noodzaak in een rapport als het onderhavige, ter men te gebruiken, die het zonder aan halingstekens kunnen stellen. Een derde hoofdlijn die in deze pa ragraaf getrokken wordt, is ons in ziens nog vager dan de vqrige. Na gesteld te hebben, dat het leidersambt moet worden opgevat als een dienst binnen de gemeente, als een broeder lijke autoriteit, zegt het rapport: Broederlijke autoriteit bestaat tus sen twee wezenlijke gelijken, die te zamen een hoge autoriteit gehoorza men en zich slechts ter wille van orde en eenheid in een (niet louter momentane) rangorde begeven"- Wat betekent dat vraagteken achter .slechts Wat is een (niet louter momentane) rangorde? Wat moeten we met al die haakjes, vraagtekens en tussenzinnen in een concilierapport? Zij werken al thans op ons uitermate verwarrend. Ons inziens is de commissie er niet in geslaagd het moeilijke probleem van de gezagsverhoudingen in de jon ge kerk op heldere wijze uit de doe ken te doen. In ieder geval is de pa ragraaf, waarin een poging daartoe on dernomen wordt, veel zwakker dan de andere, meer sociologisch georiën teerde, paragrafen. Daardoor komt het rapport noodzakelijk naar een ka^ scheef te hangen, namelijk naar de sociologische kant. Geen wonder dal dit in de gedane suggesties voor een oplossing tot ui ting komt, ze zijn te zeer vanuit een sociologisch en te weinig vanuit een theologische gezichtshoek ontworpen. De theologisch geïnspireerde sugges ties lijken meermalen voor discussie vatbaar, bijv. dat de hele gezagsuit oefening kan worden teruggebracht tot de verkondiging (,.in alles is hij verkondiger, vertolker van de blijde boodschap, ook wanneer hij geroepen is, een beleid te bepalen in praktische zaken") en dat de kerk zou kunnen worden opgevat als een ..open sys teem", waarin ook voor „ketters" plaats zou zijn. Wij laten de discussie over deze punten graag aan de vak theologen over. Als socioloog willen wij vooral be nadrukken, dat de suggesties, welke op sociologische overwegingen geba seerd worden, te veel ontleend zijn aan de algemene sociologie en te weinig aan de specifieke godsdienstsociologie. Is het wel zo zeker dat wij de ge zagscrisis in een religieuze groep kun nen bezwaren met decentralisatie, de legatie van bestuur, communicatie, participatie, beroep op deskundigheid toepassing van goed democratische ge bruiken? Zou er niet meer gezocht moeten worden naar een herstel van het evenwicht tussen ambt en charis ma, tussen profetie en priesterschap, naar wegen om het typisch religieu ze gezag in de religieuze groep op zijn geheel eigen wijze zo goed mogelijk te doen functioneren? Misschien kunnen we onze bedoelin gen het best verduidelijken door te verwijzen naar twee figuren, die in de katholieke kerk van de laatste tijd een uitzonderlijk groot gezag hebben genoten: op internationaal vlak paus Joannes, op nationaal vlak bisschop Bekkers. Waaraan ontleenden zij dat gezag? Hoe kwam het dat het bij hen zo uitzonderlijk goed functioneerde? Omdat zij wisten te delegeren, te de centraliseren, te doen participeren? Of omdat zij beschikten over religieuze gaven van een heel bijzondere kwali teit en deze op aangepaste wijze in de kerk wisten in te zetten? Dat is een vraag, die wij in tijden van een kerkelijke gezagscrisis niet onbeant woord mogen laten. DR. ALFRED VAN DE WEIJER SOEIIARTO beslissende fase.. (Van onze correspondent Frank de Jong) DJAKARTA Terwijl Indonesië het tweede jaar van de „na-Soekarno- periode" binnentreedt is ei' in regeringskringen in Djakarta een toenemende sfeer van zorg en onbehagen. De grote vraag blijft of de waarnemend presi dent. generaal Soeharto, in staat zal blijken te zijn zijn evenwicht op het strakgespannen koord van de binnenlandse politiek te bewaren. Geen sine cure voor iemand, die aan het hoofd staat van een regering die momenteel van veel kanten bekritiseerd wordt vanwege een onaanvaardbaar hoog aantal incapabele en corrupte figuren op sleutelposten. De scherpste critici zijn te vinden onder Indonesië's angry young men" de 250.000 studenten van het Kami- actie"-ont en de bijna een miljoen le den van het Kappi-actiefront van de jeugdorganisaties en leerlingen van middelbare scholen. Daarnaast zijn er de Kapi-studenten van de colleges en hogere burgerscholen en andere niet weg te cijferen pressiegroepen, zoals het Kasi-actiefront van wetenschaps mensen. Deze en een half dozijn andere actiefronten, die sedert oktober 1965 het spits afbijten in de strijd om vernieuwing en verbetering, zijn niet tevreden met het geruisloos aan de dijk zetten van de volksmenner Soekar- no. Zij voeren momenteel een heftige actie om generaal Soeharto te bewegen de samenstelling van zijn kabinet op nieuw te herzien. Dit kabinet, dat nog pas in oktober werd gewijzigd (zeven ontslagenen, drie nieuwe benoemingen) moet volgens de actiefronten worden vervangen door een team van deskun digen, die niet aan politieke partijen zijn gebonden. Daarnaast wordt sterke aandrang uitgeoefend op het ontbinden van een andere erfenis uit de jaren van Soekarno: het „gotong rojong" (wederzijdse hulp)-parlement. Dit par lement, zo meent men. kan niet lan der als representatief worden be schouwd. Minder dan eenderde van zijn 300 leden is indertijd door het volk in de enige Indonesische verkie zingen (van 1955) gekozen. De rest is aan het eind van de vijftiger jaren benoemd door Soekarno. De ruim hon derd communisten en communistische sympathisanten, die na de mislukte staatsgreeD van oktober 1965 uit het parlement zijn ontslagen, zijn door generaal Soeharto vervangen door be noemde leden uit de klasse van zijn „nieuwe orde". Met zijn huidige samenstelling is het parlement, zo vinden de actiefron ten. een aanfluiting als stem van hei volk. Het is niet berekend op zijn taak om na een decennium van „geleide democratie" onder de grote leider van de revolutie (een inmiddels ter ziele gegane eretitel voor Soekarno) ook maar een schijn van parlementaire democratie op te houden. Generaal Soeharto, Soekarno's 46- jarige voorlopige opvolger, is het vol strekte tegendeel van de Boeng. De 6nelle opeenvolging van gebeurtenis sen na de staatsgreep (die hij in 18 uur de kop indrukte) heeft hem als het ware tegen zijn zin in de func ties opgedrongen die hij nu heeft- waarnemend president, eerste minis ter va., defensie en veiligheid. Hij staat niet alleen bekend als een zeer inte ger, maar tevens als een zeer voor zichtig, vaak talmend regeerder. Zijn denken en handelen wordt bepaald doox zijn afkomst; hij werd geboen in een klein dorp in Midden-Java. „Als hij uit Sumatra kwam zou hij wel wal rechter op de man af zijn", zeggen intellectuelen van buiten Java. Onder de critici van het huidige re giem is de 45-jarige Sumatraanse jour nalist Mochtar Loebis, die in totaal negen jaar gevangenis en huisarrest achter de rug heeft voor zijn vroegere kritiek Op het beleid van ir. Soekar no. Loebis vindt het hoog tijd voor veranderingen in Indonesië's bestuur, van hoog tot laag. Het huidige bestuur heeft alle slechte eigenschappen van zijn voorgangers overgenomen, vindt Loebis. Als voorbeeld noemt hij dp enorm hoge meergelden die nog steeds worden verlangd en die zakenlieden de voorkeur aan Singapore doen ge ven voor de verlading van goederen, bestemd voor Indonesië. Des te langer zulke toestanden ge tolereerd worden, des te tragischer zal Indonesië's toekomst worden, zo zegt Loebis. Zolang Indonesische ambtena ren op kwetsbare posities (douane en belastingen) een maandsalaris houden dat nauwelijks toereikend is voor een week levensonderhoud, zullen zij elke integriteit, die noK over is, verder kwijtraken. De vroegere hoofdredac teur van „Indonesia Raya" jaren geleden door Soekarno verboden, 'maar waarschijnlijk volgend jaar februari weer verschijnend oefent ook scher pe kritiek uit op het bankwezen, de bur gerluchtvaart en ander transport. „De hele Indonesische gemeenschap is ziek. Het zijn de naweeën van de periode-Soekarno", zegt Loebis. De ontbinding van het huidige parlement en van alle nu bestaande politieke partijen zou een nieuw politiek kli maat kunnen scheppen. Naar de me ning van Loebis heeft onder de huidige omstandigheden een alge mene verkiezing in 1968 of 1969 hoe genaamd geen zin. De meerderheid van de stemmen zou ongetwijfeld naar de extreem-orthodoxe „Nahdatoel Oe- lama"-partij van islamitische schrift geleerden gaan, van wie er velen nog steeds aanhangers van Soekarno zijn. Een extreem-rechtse groepering bin nen de „Nahdatoel Oelama" meent schijn komt, de tijd rijp is om hun dat zodra deze partij als de grote over winnaar uit de verkiezingen tevoor- grote droom te verwezenlijken: het ves tigen van een theocratische islamiti sche staat Indonesië, waarin voor an dere godsdiensten geen plaats meer zou zijn. Hoe vreemd het ook moge klinken: Loebis' Opvattingen worden wel dege lijk gedeeld door Soeharto en enige/, van zijn naaste militaire medewerkers. Het is onder ingewijden bekend dat de waarnemend president zich herhaalde lijk ergert aan het dilettantische op treden van vele parlementariërs die ten onrechte voorgeven te spreken na mens het volk. Zij komen te vaak en te duidelijk op voor hun eigen partij belangen of wat daarvoor door heet te gaan. Soeharto is, naar mij nog zeer Soeharto (geheel rechts] tijdens een zitting van het kabinet. In het mid den de Sultan van Djokja en links Roeslan Abdoelgani. onlangs door een van zijn vertrouwens mannen in Djakarta is bevestigd, vast voornemens de algemene verkiezingen nog voor verscheidene jaren uit te stellen, als dat de enige mogelijkheid zou zijn om de „victoriekreten" van de Nahdatoel Oelama in de kiem te smo ren. Soeharto. zelf een toegewijd isla miet, duldt geen ontwikkeling die ook maar in de verste verte duidt op een toeneming van kansen voor een theo cratische staat Indonesië, met de koran als enige leidraad. Hel lijdt geen twijfel of Soeharto maakt momenteel een beslissende fa se door in zijn hoge ambt. omgeven door problemen, die om een spoedige oplossing vragen. Evenmin lijdt het twijfel (en hij is zich daarvan terdege bewust) dat verscheidene van de ge neraals in zijn kabinet absoluut onge schikt zijn voor hun taak. Dat is hem nog zeer recentelijk onder ogen ge bracht door het Kasi-actiefront, geleid door de 32-jarige advocaat Adnan Boe- joen Nasoetion (geen familie van ge neraal Nasoetion. ofschoon afkomstig uit dezelfde streek in Sumatra). Het huidige kabinet treedt in de voetspo ren vsn dat van Soekarno en zijn le den zijn geen deskundigen, zo heet het in een door Kasi's front van weten- Schapsbeoefenaars afgelegde verkla ring. Ook dit actiefront heeft sterk aangedrongen op een wijziging in Soe- harto's kabinet ..dat gefaald heeft in het verbeteren van de levensomstan digheden voor de grote massa". Het is een feit, dat 13 van de 23 huidi ge ministers onder Soekarno hebben gediend en op het wetenschappe lijk enig juiste moment" zijn omge zwaaid naar Soeharto's ..nieuwe orde". De militaire commandant van Dja karta (vier miljoen inwoners) heeft zojuist z'jn zoveelste verbod tot het houden van demonstraties afgekondigd Nu de Chinese ambassade (het doel wit van zes bestormingen in twee jaar tijdst voorgoed gesloten is, staan de studenten bij duizenden voor de deur van generaal Soeharto's kantoor. In Oktober heeft hun ..sti-aatparlement"- acüe geleid tot het annuleren van de import van 130 belastingvrije royale personenwagens uit Australië. die bestemd waren om tegen zeer schap pelijke leveringsvoorwaarden aan parlementsleden verkocht te worden. Het huidige doelwit van de actiefron ten is de enorm hoog gestegen prijs van rijst, in Indonesië nog steeds hét volksvoedsel van de eerste orde De gestegen prijzen, zo zeggen de studen ten zjn het gevolg van slecht kabi netsbeleid. Neen", zegt Soeharto in een sussende toespraak tot de studen ten. het zijn de Chinese handelaar» die met de prijzen manipuleren Maar de studenten, die zich als ..het gewe ten van het volk" ziin gaan beschou wen, laten zich met dit kluitje niet in het riet sturen. A 168 A

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 17