Gebreken bi j 75 Jo van 3 jaar oude auto's maar het hoeft niet Ford Escort concurrent voor Kadett en Viva ZWEEDS ONDERZOEK TOONT AAN: Staatsprijs 1967 Daï 55 klaar voor de presentatie Gelukstelegrammen met vaste tekst Jêr m ai 16 Mankementen Peugeot 404 Engelse Fords beter U vraagt maar Natuurlijk hoeft 't niet, als U bij C A de kwaliteiten en de prijzen van de winterjassen ziet Dan neemt U zo'n nieuwe jas, dan bent U gekleed en representatief, als U een relatie bezoekt, naar de schouwburg gaat, op receptie bent. Dan voelt U zich happy, zelfbewust, dan weet U dat U er uitziet als man van de wereld, dat U de indruk vestigt van een korrekte, moderne man van nu. Kom en kies uit een internationale topkoliektie uw winterjas 1968 DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 8 DECEMBER 1967 1 In het rapport van de Zweedse Autoinspectie kwam de leugeot 404 er het beste vanaf. Op slechts 10,9 procent van de onderzochte Peugeots 404 moesten aanmerkingen worden gemaakt. Hoe goed zijn de auto's nog, waarin we een jaar of drie hebben gereden? Ieder heeft zijn eigen ervaringen. We kochten een wagen, die volgens de fabrieksreclame niet alleen comfortabel en sportief TIDS TIDS - (IDS - tlDS snel maar ook betrouwbaar en veilig was. In de loop der jaren zijn de zwakke punten aan 't licht gekomen. De een heeft hoge onkosten gehad, de ander kon praktisch ongestoord de servicebeurten halen. Maar zijn de auto's waarin we dagelijks rijden, werkelijk zo voor treffelijk als de firma's beweren? Hoe komt het eigenlijk dat bij serieuze controles toch allerlei afwijkingen en fouten worden ont dekt? Het betreft hier o.a. gebrekkige constructies, die bij de nor male garageconsulten niet gauw in de gaten lopen. Elementaire on derdelen, die volgens de fabriek geen regelmatig onderhoud vergen. '"Te snel op laten komen van het A koppelingspedaal resulteert in doorslaan van de wielen en het ge volg hiervan is dan weer dat de ban den onnodig en vooral ongelijkmatig zullen slijten. Door geforceerd snel op te trekken, bruusk te remmen en door bochten te scheuren" wordt overi gens hetzelfde resultaat bereikt. Een indrukwekkend M Zweeds onderzoek Mw heeft uitgewezen dat AA#||| elk model zijn zwakhe- den heeft. In het nieuwste rapport van de algemene Auto-in- llll spectie 'ezen we dat Kllï van de ruum 770.000 wagens, die in het ka der van de periodieke controle in het eerste -1^9 halfjaar 1967 werden ill nagelopen, meer dan I Va 573.000 één of meer gebreken "ertoonden. Dit is bijna driekwart van het totale aantal, dat werd bekeken. Ongeveer 686.000 personenwagens liepen niet minder dan 1.4 miljoen aanmerkingen op. Bij 315.000 was het remsysteem niet ln orde, 276.000 hadden mankementen aan de elektrische installatie, bij 260.000 deugde er iets niet met de wielbalans, de kogellagers, de stuur inrichting of de voortrein. 125.000 wa gens waren aan eer» vernieuwing van het u."llaatsyste?m toe. Dit zijn sprekende cijfers die door de automobielconstructeurs niet kun nen worden weerlegd. Bij de bekend making van het rapport merkte de technische dienst van de Auto-inspec tie op. dat de zogenaamde onder houdsvrije elementen van vele fabri kanten een verkeersgevaar van for maat dreigen te worden. Hier werd speciaal gedoeld op de lagers Bij sommige modellen zoals de Opel Ka- dett en de Taunus 17 M bleek de slijtage zo groot dat de lagers er bij na uitliepen. Veelal onttrok de oe- schermende rubberlaag, die meestal beschadigd was, de onaangename si tuatie aan het oog. Geadviseerd wordt dan ook de la gers regelmatig grondig te controle ren, bijvoorbeeld bij de 10.000 en 20.000 km-beurten. Een de autofabrie- ken dienen voor betere constructies en reële voorlichting te zorgen An dere details, die in vele gevallen be neden peil waren, zijn de uitlaat systemen en de verlichting. „Slechte constructies, minderwaardige kwaliteit en wat de koplampen aangaat moeilijk in te stellen". Interessant is het rapport over veertig modellen 1964, die samen on geveer 90 pet. van de (in bedoelde periode) geïnspecteerde personenwa gens uitmaakten. Er werd een verge lijking gemaakt tussen de verschillen de typen, die op allerlei details wer den beoordeeld, o.m. remmen, voor trein, remleidingen, handrem, stuur inrichting, wielbalans, lagers, kop lampen, uitlaatsysteem enz. Bij elk model is de frequentie van de gecon stateerde fouten en kwalen aangege ven. t it het eindoverzicht blijkt, dat de Peugeot 404 er het best afkomt. Slechts 10.9 pet. van de gecontroleerde Peu- geots gaf aanleiding tot opmerkingen. Een Zweedse wagen, de Volvo combi, staat op de tweede plaats. Op 15 pet. had de Auto-inspectie aanmerkingen. O an volgen Saab 95 combi (17 pet.), Simca 1300-1500 (18.7 pet.). Volvo „Amazone" (19.1 pet-), Saab 96 (19.2 pet.), Ford Corsair (20,4 pet.), BMC 110C (22.2 pet.), Volvo 444-544 (24.4 pet.) en als nummer 10 de Cortina (24.7 pet.). De Zweedse modellen komen er over het algemeen goed af, maar er wa ren aanmerkingen op bepaalde details. Bij Volvr was het bijvoorbeeld de voortrein en bij Saab waren het de remleidingen. De diverse tabellen leg gen de zwakke punten van de veertig modellen bloot. De Fiat 600 wagens hadden veel moeilijkheden met de remmen en de lagers, maar zwa ren uitgerust met een goed uitlaatsy steem. Bij de Simca 1000 en de Chevro let was er veel trammelant met de koplampen. De Renault 8 viel op door zijn betrouwbare remmen, de Renault 4 I door zijn slechte handrem. Er waren minder aanmerkingen op de Engelse dan op de Duitse Fords. Vauxhall slaat een beter figuur dan Opel. De BMC 1100 ls beter uit de bus gekomen dan de 850; 39 pet. van alle mini's kwam er niet onderuit. Er wa ren bedenkingen tegen de remmen, remleidingen, stuurinrichting en kop lampen. De als degelijk bekende staan de Mercedes 180-190 belandde met 33.5 pet. op de 25e en de „220" zelfs op de 27e plaats. Van de kleine Volkswa gen liep 27.4 pet. aanmerkingen op. We kunnen zo doorgaan, maar het is nilet doenlijk alle tabellen uit te wer ken. In elk geval is het omvattende Zweedse onderzoek leerzaam maar nogal schokkend, niet alleen voor de consumenten maar ook voor de fabri kanten. Tn twijfelgevallen zal het noodza- A kelijk zijn de compressie van de motor nog eens te laten opmeten. Het gaat hierbij niet zozeer oir de druk van elke cilinder apart maar meer om de onderlinge drukverschillen. Deze verschillen mogen nl. niet boven een bepaalde grens (circa 15 pet.) uitko men daar te grote drukverschillen zeer ongewenste trillingen in de kruk as veroorzaken die zelfs zo sterk kun nen worden, dat krukasbreuk optreedt. Dolen van batterijen oxyderen door 1 de chemische inwerking van het batterijzuur. De oxyde veroorzaakt een extra weerstand voor de laad- en startstroom en daarom is het belang rijk dat de polen en uiteraard ook de kabelklemmen altijd schoon zijn- Dit kunt u bereiken door door de van te voren met een staalborstel schoongemaakte polen en klemmen (de laatste ook inwendig) vrij dik in te smeren met zuurvrije vaseline. Ook kunt u gebruik maken van de z.g. anti-oxydatieringen die voor dit doel verkrijgbaar zijn. Cponsachtig aanvoelen van het rem- pedaal duidt op de aanwezigheid van lucht in het remsysteem. De te gendruk die men dan voelt wordt ver oorzaakt door de, door de pedaaldruk samengedrukte luchtbel die zich naar alle kanten wil expanseren. Lucht in het remsysteem geeft een beduidend minder remeffect zodat er beslist niet te lang gewacht mag worden met de remmen te ontluchten. De heer Van de L. te Oosterhout heeft in de technische gegevens van enkele automobielmerken iets gelezen over rem bekrachtiging en remkracht- verdeelventielen. Zijn vraag is nu, daar een nadere uitleg over te geven. Als er sprake is van rem-, stuur- of koppelingsbekrachtiging dan wil dat zeggen dat genoemde handelingen door vloeistofdruk (hydraulisch)luchtdruk (pneumatisch) of vacuüm (onderdruk) vergemakkelijkt worden zodat er min der lichaamskracht voor nodi, is om te remmen, te sturen en het koppe lingspedaal omlaag te duwen. Inplaats van het woord bekrachtiging wordt ook wel het woord servo gebruikt. Remkrachtverdeelventielen worden in toenemende mate gemonteerd om te voorkomen dat de achterwielen bij krachtig remmen eerder zullen gaan blokkeren dan de voorwielen waar door een (voortijdige) slip wordt te gengegaan Het eerder willen gaan blok keren van de achterwielen valt te ver klaren door het feit, dat tijdens het remmen het wagengewicht zich naar voren verplaats waardoor de gewichts- druk op de voorwielen groter en die op de achterwielen kleiner zal wor den. Hieruit volgt weer dat de voor wielen sterker afgeremd kunnen wor den en dat de remdruk voor de ach terwielen daarom beperkt moet blij ven tot die remdruk, waarop het ven tiel is afgesteld. Binnenkort presenteert Ford de op volger van de Anglia, die in vele opzichten verouderd is. Ook de ver nieuwde Torino-uitvoering, die onlangs op de markt kwam, heeft het auto- publiek niet meer kunnen bekoren De kleine Ford, die nu is ontworpen, is een modern model, dat de concurren tiestrijd moet aanbinden met de ac tuele één liter wagens, in de eerste plaats met de Opel Kadett en de Vauxhall Viva (van General Motors). De Escort zo heet het nieuwe model lijkt hier en daar een beet je op de Viva en de Kadett, voor al wat de stilering van de achter- partij betreft. De Escort is echter 12 centimeter korter. Met een lengte van 398 cm blijft hij evenals de nieuwe Simca 1100. de Peugeot 204 en de BMC 1100 onder de vier meter. De wagen is conventioneel gebouwd. De viercilinder motor ligt voorin en deze drijft de achterwielen aan. Met een maximum vermogen van 53 SAe pk bij 5500 omw.-min. bereikt de 1.1. li ter een topsnelheid van ongeveer 130 km-uur. De Escort wordt ook gele verd in krachtiger versies, met een 1.3 liter of zelfs 1.5 liter motor, maar het is de vraag of deze in het bin nenlandse programma worden opge nomen. De GT-versle met een 1-3 liter kracht bron haalt met ruim 60 pk een top van bijna 15f km-uur. Het is te ver wachten dat de Escort het voorbeeld van de Cortina zal volgen en voor allerlei rally's kan worden geprepa reerd. Het ziet ernaar uit dat de kleinste Ford in het 1000-1300 cc kamp wel de nodige opschudding teweeg zal brengen. Het model voorlopig tweedeurs ziet er aantrekkelijk uit. Opvallend zijn de lage, lange motor kap. de vrij platte voorruit, de brede portieren en de korte, maar harmo nisch gevormde achtersteven. Wat het profiel aangaat zou men op het eer ste gezicht zeggen: een verkleinde, afgeplatte Cortina met coupétrekjes. Na de officiële introduktie komen we uitvoerig op het interessante Ford je terug. Na de 33 en de 44 volgt binnen enkele dagen de Daf 55 met nieuwe details, waarvan het belangrijkste de 1100 cc 50 pk water gekoelde motor is. Reeds nu kan worden vastgesteld dat de ,,55" een schot in de roos is. Met een fellere krachtbron (135 km-uur) en natuurlijk de trapioze automatische transmissie heeft de nieuwste Daf nog gunstiger mogelijkheden gekregen om de concurrentie het hoofd t bieden. Overigens doet de ,,44" het uitste kend. Alleen in ons land werden er tot eind november reeds een 17.000 stuks van afgezet, d.i. gemiddeld meer dan 1500 per maand. DEN HAAG Onlangs is aan de beeldhouwer Wessel Couzijn voor zijn gehele oeuvre de Staatsprijs voor beel dende kunst en architectuur 1967 toe gekend. De minister van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk, mej. dr. M. A. M. Klompé, zal deze prijs uitreiken op zaterdag 16 december om 11.00 uur 's ochtends op het ministerie van cul tuur, recreatie en maatschappelijk werk te Rijswijk. DEN HAAG (ANP) —In de perio de van 1 december 1967 t.m. 6 janu ari 1968 kunnen via Scheveningen Ra dio gelukstelegrammen met vaste tekst worden gezonden aan opvaren den van schepeu van de Koninklijke Marine, die zich buiten Nederland be vinden. Deze telegrammen, die per post wor den verstuurd aan Scheveningen Ra dio. kunnen op alle postkantoren in Nederland vóór 21 december worden aangeboden. (ADVERTENTIE) 't kan raisseiiien A 168 A

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 16