Gebreken bi j 75 Jo van
3 jaar oude auto's
maar het hoeft niet
Ford Escort concurrent
voor Kadett en Viva
ZWEEDS ONDERZOEK TOONT AAN:
Staatsprijs 1967
Daï 55 klaar voor
de presentatie
Gelukstelegrammen
met vaste tekst
Jêr m ai
16
Mankementen
Peugeot 404
Engelse Fords beter
U vraagt maar
Natuurlijk hoeft 't niet,
als U bij C A de kwaliteiten en
de prijzen van de winterjassen ziet
Dan neemt U zo'n nieuwe jas,
dan bent U gekleed en representatief,
als U een relatie bezoekt,
naar de schouwburg gaat,
op receptie bent.
Dan voelt U zich happy, zelfbewust,
dan weet U dat U er uitziet
als man van de wereld,
dat U de indruk vestigt
van een korrekte, moderne man van nu.
Kom en kies uit een internationale topkoliektie uw winterjas 1968
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 8 DECEMBER 1967
1
In het rapport van de Zweedse Autoinspectie kwam de leugeot 404 er het beste vanaf. Op slechts 10,9 procent
van de onderzochte Peugeots 404 moesten aanmerkingen worden gemaakt.
Hoe goed zijn de auto's nog, waarin we een jaar of drie hebben
gereden? Ieder heeft zijn eigen ervaringen. We kochten een wagen,
die volgens de fabrieksreclame niet alleen comfortabel en sportief TIDS TIDS - (IDS - tlDS
snel maar ook betrouwbaar en veilig was. In de loop der jaren zijn
de zwakke punten aan 't licht gekomen. De een heeft hoge onkosten
gehad, de ander kon praktisch ongestoord de servicebeurten halen.
Maar zijn de auto's waarin we dagelijks rijden, werkelijk zo voor
treffelijk als de firma's beweren? Hoe komt het eigenlijk dat bij
serieuze controles toch allerlei afwijkingen en fouten worden ont
dekt? Het betreft hier o.a. gebrekkige constructies, die bij de nor
male garageconsulten niet gauw in de gaten lopen. Elementaire on
derdelen, die volgens de fabriek geen regelmatig onderhoud vergen.
'"Te snel op laten komen van het
A koppelingspedaal resulteert in
doorslaan van de wielen en het ge
volg hiervan is dan weer dat de ban
den onnodig en vooral ongelijkmatig
zullen slijten. Door geforceerd snel op
te trekken, bruusk te remmen en door
bochten te scheuren" wordt overi
gens hetzelfde resultaat bereikt.
Een indrukwekkend
M Zweeds onderzoek
Mw heeft uitgewezen dat
AA#||| elk model zijn zwakhe-
den heeft. In het
nieuwste rapport van
de algemene Auto-in-
llll spectie 'ezen we dat
Kllï van de ruum 770.000
wagens, die in het ka
der van de periodieke
controle in het eerste
-1^9 halfjaar 1967 werden
ill nagelopen, meer dan
I Va 573.000 één of meer
gebreken "ertoonden.
Dit is bijna driekwart van het totale
aantal, dat werd bekeken. Ongeveer
686.000 personenwagens liepen niet
minder dan 1.4 miljoen aanmerkingen
op.
Bij 315.000 was het remsysteem niet
ln orde, 276.000 hadden mankementen
aan de elektrische installatie, bij
260.000 deugde er iets niet met de
wielbalans, de kogellagers, de stuur
inrichting of de voortrein. 125.000 wa
gens waren aan eer» vernieuwing van
het u."llaatsyste?m toe.
Dit zijn sprekende cijfers die door
de automobielconstructeurs niet kun
nen worden weerlegd. Bij de bekend
making van het rapport merkte de
technische dienst van de Auto-inspec
tie op. dat de zogenaamde onder
houdsvrije elementen van vele fabri
kanten een verkeersgevaar van for
maat dreigen te worden. Hier werd
speciaal gedoeld op de lagers Bij
sommige modellen zoals de Opel Ka-
dett en de Taunus 17 M bleek de
slijtage zo groot dat de lagers er bij
na uitliepen. Veelal onttrok de oe-
schermende rubberlaag, die meestal
beschadigd was, de onaangename si
tuatie aan het oog.
Geadviseerd wordt dan ook de la
gers regelmatig grondig te controle
ren, bijvoorbeeld bij de 10.000 en
20.000 km-beurten. Een de autofabrie-
ken dienen voor betere constructies
en reële voorlichting te zorgen An
dere details, die in vele gevallen be
neden peil waren, zijn de uitlaat
systemen en de verlichting. „Slechte
constructies, minderwaardige kwaliteit
en wat de koplampen aangaat
moeilijk in te stellen".
Interessant is het rapport over
veertig modellen 1964, die samen on
geveer 90 pet. van de (in bedoelde
periode) geïnspecteerde personenwa
gens uitmaakten. Er werd een verge
lijking gemaakt tussen de verschillen
de typen, die op allerlei details wer
den beoordeeld, o.m. remmen, voor
trein, remleidingen, handrem, stuur
inrichting, wielbalans, lagers, kop
lampen, uitlaatsysteem enz. Bij elk
model is de frequentie van de gecon
stateerde fouten en kwalen aangege
ven.
t it het eindoverzicht blijkt, dat de
Peugeot 404 er het best afkomt. Slechts
10.9 pet. van de gecontroleerde Peu-
geots gaf aanleiding tot opmerkingen.
Een Zweedse wagen, de Volvo combi,
staat op de tweede plaats. Op 15 pet.
had de Auto-inspectie aanmerkingen.
O an volgen Saab 95 combi (17 pet.),
Simca 1300-1500 (18.7 pet.). Volvo
„Amazone" (19.1 pet-), Saab 96 (19.2
pet.), Ford Corsair (20,4 pet.), BMC
110C (22.2 pet.), Volvo 444-544 (24.4
pet.) en als nummer 10 de Cortina
(24.7 pet.).
De Zweedse modellen komen er over
het algemeen goed af, maar er wa
ren aanmerkingen op bepaalde details.
Bij Volvr was het bijvoorbeeld de
voortrein en bij Saab waren het de
remleidingen. De diverse tabellen leg
gen de zwakke punten van de veertig
modellen bloot. De Fiat 600 wagens
hadden veel moeilijkheden met de
remmen en de lagers, maar zwa
ren uitgerust met een goed uitlaatsy
steem. Bij de Simca 1000 en de Chevro
let was er veel trammelant met de
koplampen. De Renault 8 viel op door
zijn betrouwbare remmen, de Renault
4 I door zijn slechte handrem.
Er waren minder aanmerkingen op
de Engelse dan op de Duitse Fords.
Vauxhall slaat een beter figuur dan
Opel. De BMC 1100 ls beter uit de bus
gekomen dan de 850; 39 pet. van alle
mini's kwam er niet onderuit. Er wa
ren bedenkingen tegen de remmen,
remleidingen, stuurinrichting en kop
lampen. De als degelijk bekende staan
de Mercedes 180-190 belandde met 33.5
pet. op de 25e en de „220" zelfs op
de 27e plaats. Van de kleine Volkswa
gen liep 27.4 pet. aanmerkingen op.
We kunnen zo doorgaan, maar het is
nilet doenlijk alle tabellen uit te wer
ken. In elk geval is het omvattende
Zweedse onderzoek leerzaam maar
nogal schokkend, niet alleen voor de
consumenten maar ook voor de fabri
kanten.
Tn twijfelgevallen zal het noodza-
A kelijk zijn de compressie van de
motor nog eens te laten opmeten. Het
gaat hierbij niet zozeer oir de druk
van elke cilinder apart maar meer om
de onderlinge drukverschillen. Deze
verschillen mogen nl. niet boven een
bepaalde grens (circa 15 pet.) uitko
men daar te grote drukverschillen
zeer ongewenste trillingen in de kruk
as veroorzaken die zelfs zo sterk kun
nen worden, dat krukasbreuk optreedt.
Dolen van batterijen oxyderen door
1 de chemische inwerking van het
batterijzuur. De oxyde veroorzaakt
een extra weerstand voor de laad- en
startstroom en daarom is het belang
rijk dat de polen en uiteraard ook
de kabelklemmen altijd schoon
zijn- Dit kunt u bereiken door door de
van te voren met een staalborstel
schoongemaakte polen en klemmen (de
laatste ook inwendig) vrij dik in te
smeren met zuurvrije vaseline. Ook
kunt u gebruik maken van de z.g.
anti-oxydatieringen die voor dit doel
verkrijgbaar zijn.
Cponsachtig aanvoelen van het rem-
pedaal duidt op de aanwezigheid
van lucht in het remsysteem. De te
gendruk die men dan voelt wordt ver
oorzaakt door de, door de pedaaldruk
samengedrukte luchtbel die zich naar
alle kanten wil expanseren. Lucht in
het remsysteem geeft een beduidend
minder remeffect zodat er beslist niet
te lang gewacht mag worden met de
remmen te ontluchten.
De heer Van de L. te Oosterhout
heeft in de technische gegevens van
enkele automobielmerken iets gelezen
over rem bekrachtiging en remkracht-
verdeelventielen. Zijn vraag is nu,
daar een nadere uitleg over te geven.
Als er sprake is van rem-, stuur-
of koppelingsbekrachtiging dan wil dat
zeggen dat genoemde handelingen door
vloeistofdruk (hydraulisch)luchtdruk
(pneumatisch) of vacuüm (onderdruk)
vergemakkelijkt worden zodat er min
der lichaamskracht voor nodi, is om
te remmen, te sturen en het koppe
lingspedaal omlaag te duwen. Inplaats
van het woord bekrachtiging wordt ook
wel het woord servo gebruikt.
Remkrachtverdeelventielen worden
in toenemende mate gemonteerd om te
voorkomen dat de achterwielen bij
krachtig remmen eerder zullen gaan
blokkeren dan de voorwielen waar
door een (voortijdige) slip wordt te
gengegaan Het eerder willen gaan blok
keren van de achterwielen valt te ver
klaren door het feit, dat tijdens het
remmen het wagengewicht zich naar
voren verplaats waardoor de gewichts-
druk op de voorwielen groter en die
op de achterwielen kleiner zal wor
den. Hieruit volgt weer dat de voor
wielen sterker afgeremd kunnen wor
den en dat de remdruk voor de ach
terwielen daarom beperkt moet blij
ven tot die remdruk, waarop het ven
tiel is afgesteld.
Binnenkort presenteert Ford de op
volger van de Anglia, die in vele
opzichten verouderd is. Ook de ver
nieuwde Torino-uitvoering, die onlangs
op de markt kwam, heeft het auto-
publiek niet meer kunnen bekoren De
kleine Ford, die nu is ontworpen, is
een modern model, dat de concurren
tiestrijd moet aanbinden met de ac
tuele één liter wagens, in de eerste
plaats met de Opel Kadett en de
Vauxhall Viva (van General Motors).
De Escort zo heet het nieuwe
model lijkt hier en daar een beet
je op de Viva en de Kadett, voor
al wat de stilering van de achter-
partij betreft. De Escort is echter 12
centimeter korter. Met een lengte van
398 cm blijft hij evenals de nieuwe
Simca 1100. de Peugeot 204 en de
BMC 1100 onder de vier meter. De
wagen is conventioneel gebouwd. De
viercilinder motor ligt voorin en deze
drijft de achterwielen aan. Met een
maximum vermogen van 53 SAe pk
bij 5500 omw.-min. bereikt de 1.1. li
ter een topsnelheid van ongeveer 130
km-uur. De Escort wordt ook gele
verd in krachtiger versies, met een
1.3 liter of zelfs 1.5 liter motor, maar
het is de vraag of deze in het bin
nenlandse programma worden opge
nomen.
De GT-versle met een 1-3 liter kracht
bron haalt met ruim 60 pk een top
van bijna 15f km-uur. Het is te ver
wachten dat de Escort het voorbeeld
van de Cortina zal volgen en voor
allerlei rally's kan worden geprepa
reerd. Het ziet ernaar uit dat de
kleinste Ford in het 1000-1300 cc kamp
wel de nodige opschudding teweeg
zal brengen. Het model voorlopig
tweedeurs ziet er aantrekkelijk uit.
Opvallend zijn de lage, lange motor
kap. de vrij platte voorruit, de brede
portieren en de korte, maar harmo
nisch gevormde achtersteven. Wat het
profiel aangaat zou men op het eer
ste gezicht zeggen: een verkleinde,
afgeplatte Cortina met coupétrekjes.
Na de officiële introduktie komen we
uitvoerig op het interessante Ford je
terug.
Na de 33 en de 44 volgt binnen
enkele dagen de Daf 55 met nieuwe
details, waarvan het belangrijkste de
1100 cc 50 pk water gekoelde motor is.
Reeds nu kan worden vastgesteld dat
de ,,55" een schot in de roos is. Met
een fellere krachtbron (135 km-uur)
en natuurlijk de trapioze automatische
transmissie heeft de nieuwste Daf nog
gunstiger mogelijkheden gekregen om
de concurrentie het hoofd t bieden.
Overigens doet de ,,44" het uitste
kend. Alleen in ons land werden er
tot eind november reeds een 17.000
stuks van afgezet, d.i. gemiddeld
meer dan 1500 per maand.
DEN HAAG Onlangs is aan de
beeldhouwer Wessel Couzijn voor zijn
gehele oeuvre de Staatsprijs voor beel
dende kunst en architectuur 1967 toe
gekend.
De minister van Cultuur, Recreatie en
Maatschappelijk Werk, mej. dr. M. A.
M. Klompé, zal deze prijs uitreiken op
zaterdag 16 december om 11.00 uur
's ochtends op het ministerie van cul
tuur, recreatie en maatschappelijk werk
te Rijswijk.
DEN HAAG (ANP) —In de perio
de van 1 december 1967 t.m. 6 janu
ari 1968 kunnen via Scheveningen Ra
dio gelukstelegrammen met vaste
tekst worden gezonden aan opvaren
den van schepeu van de Koninklijke
Marine, die zich buiten Nederland be
vinden.
Deze telegrammen, die per post wor
den verstuurd aan Scheveningen Ra
dio. kunnen op alle postkantoren in
Nederland vóór 21 december worden
aangeboden.
(ADVERTENTIE)
't kan
raisseiiien
A 168 A