n huis NEDERLAND ZAL ZIJN POSITIE IN VERVOER NIET PRIJSGEVEN BREDA De ledermarkt Staatssecretaris Keyzer in Rotterdam: berichten Forse stijging Holl. Sociëteit mxWémgm*: America-Fund Amsterdamse Effectenbeurs 24 DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 1 DECEMBER 1967 29 J GAS- Beurs van koffers en lederwaren in Utrecht Zeer ernstig Ondenkbaar Plari-Leber niet tegen Europa gericht Beleg in Amerika met Goudvoorraad van Y.S. sterk geslonken WATERSTANDEN 23 {KS3 xwi' mfm %}ccSiS5' «s» graag tonen en aanbevelen. 5 dragen. Waarborg voor n en duurzaamheid.Praktischortl krijgen. in uw huishouden: net de grootste keus. ROTTERDAM (ANP) „Wij wensen dat de andere EEG-landen rekening houden met de bijzondere positie die Nederland inneemt op het gebied van het verkeer". Dit verklaarde staatssecretaris Key zer (Verkeer en Waterstaat) gisteren in Rotterdam bjj de opening van de Europese vervoersconferentie van het comité van vervoers- vakbonden in de EEG. ACHILLES 29 te Bremen. ALGOL 29 v Hamburg n Bremen. ALHENA 29 te R'dam. ALIOTH 29 thv Florianapolis n Buenos Aires. ALKMAAR 30 te Point Fortin verw. ALNATI 29 v Salvador n Las Palmas. ALUDRA 1-12 Damman verw. AMMON 29 te Georgetown. AMPENAN 30 t a Khorramshahr. AMSTELPARK 30 te Mobile. AMSTELVELD 30 te Yokohama verw. ANCOSFRAY 30 rede Calcutta. ANDIJK 30 te Marseille. ANNENKERK 30 te Antwerpen. ARCHIMEDES 29 t a rede Pto Pacas- mayo. ARTEMIS 30 te Hamburg. ATTIS 30 v R'dam n Antwerpen. BALI 30 te Genua. BARENDRECHT p 30 Alderney n Duinkerken. BILLITON 29 te A'dam. CALTEX MADRID 29 v Kharg. Eil. n Bahrein. CHEVRON THE HAGUE 30 v Bandar Mashur n Bahrein. CHIVRON 29 te Oranjestad. CERES 29 v Shoreham n Vlissingen. CONGOKUST 29 te Rouen. CRANIA 30 rede Ravenna. DAHOMEYKÜST 30 v R'dam n Rouen. DTLIGENTIA 29 te Le Havre. ECHO 30 te Dublin. ESSO ROTTERDAM 29 v Lasalina n Portland-Maine. GAASTERKERK 30 te Chittagong verw. GIESSENKERK 30 te R'dam. GOEREE 29 te Chanaral. GUINEEKUST 30 v Freetown n Da- HATHOR 29 te Piraeus. HERMES 30 te A'dam. HOLLANDSDREEF 30 v Basrah n East London. HOLLANDSDUIN 30 v Mackay n Ja pan. ITTERSUM 30 te Charleston verw. KABYLIA 30 te Bangkok. KEIZERS WAARD 30 te Santander. KOROVINA 30 v Teesport n Swansea. LEKHAVEN 29 te R'dam. LIMBURG 20 t a Hoogly River. LOOSDRECHT 30 v Marseille n R'dam. LOIRELLOYD 29 v Cristobal n Genua. MARIJKE IRENE 28 v Livorno n Mar- sa el Brega. MATARAM 1-12 te Singapore verw. MEERDRECHT 30 v Avonmouth n Nor folk. MEMNON 30 te A'dam. MENTOR 30 te Pto Limon verw. MERCURIUS 29 te A'dam. MINOS 29 v Pirea n Beiroet. MOERDIJK 28 v Portland n Stockton. MONTFERLAND p 30 Kp Verdischc Eil. n Vlissingen. MUSILLOYD 30 v Singapore n Hong kong. NEDERELBE 28 v Oakland n Portland. NIJKERK 28 ono Ascension n Duin- korkpn ONDINA 29 wzw Casablanca n Genua. OSIRIS 29 te Kingston. OUWERKERK 30 te Beira verw. PARKHAVEN p 30 St. Paulsrocks n Santos. PERICLES 30 te A'dam. REMPANG 30 v Mangelore n Mombasa SCHIEKERK 29 v Durban n Lor. Marq SCHIELLOYD p 29 Gibraltar n R'dam SEROOSKERK 29 v Bremen n Ham burg. STEENKERK 28 ono Gibraltar n Kaap stad. STENTOR 30 te Latakkia. STRAAT CLEMENT 29 v Durban n Kaapstad. STRAAT LEMAIRE 1-12 Hobart verw. STRAAT TORRES 30 v Auckland n Wellington. TARA 28 v Buenos Aires n Rio de Ja neiro. UTRECHT 1-12 te Colombo verw. WIELDRECHT 30 te Brisbane verw. WISSEKERK 1-12 te Melbourne verw. WONORATO 30 te Guayaquil. ZAANLAND 1-12 te Manilla verw. ZARIA 29 v Gamba n Curasao. (ADVERTENTIE) de ideale aansteker in diverse uitvoeringen Imp. Le Corbeau 4 Zn. Rotterdam Tel. 010-138974 UTRECHT (ANP) De Utrechtse wethouder van financiën, dr. J. de Nooij, zal op 8 januari de internationale souvenirbeurs en de wintervakbeurs voor koffers en lederwaren openen. Deze beurzen worden in de jaar beursgebouwen op het Vredenburg in Utrecht gehouden. De zestiende souve nirbeurs telt 116 deelnemers, onder meer uit Duitsland en Italië, die in to taal ruim 2.000 vierkante meter netto tentoonstellingsruimte in beslag nemen. Daarnaast wordt 2.200 m2 netto expo sitieruimte ingenomen door 115 deelne mers aan de wintervakbeurs voor kof iers en lederwaren. De twee beurzen duren tot en met 12 januari. (ADVERTENTIE) -fr jt -4r WOU) J 0 TititniiT] WtfuPiJ POT STILL I A.B.1780 door velen ontdekt In hun Irish Coffee! MP03T: SCHAEFERS WORDEMANN N.V.. AMSTERDAM Nederland claimt dat het vervoer in de E.E.G. op gelijke wijze zal wor den behandeld als bijvoorbeeld land bouw en industrie en dat met de bij zondere positie van Nederland op 't ge bied van 't vervoer rekening wordt ge houden, zoals zo vaak met harte lijke medewerking van Nederland re. kening werd en wordt gehouden met de bijzondere positie van andere lan den op andere gebieden", aldus staatssecretaris Keyzer, die in dit verband nog opmerkte dat het niet past een der bases van de welvaart van een bepaald land af te breken. „Het verdriet de Nederlanders, dat er zo weinig schot zit in het tot stand brengen van een gemeenschap pelijk vervoerbeleid in de E.E.G. Dit is een tor rein, waarop Nederland ge specialiseerd is en juiist op dit terrein blijft de ontwikkeling achter". Men moet niet vergeten, zo zei de heer Keyzer, dat het vervoer voor Nederland ongeveer dezelfde betekenis heeft als de horloge-industrie voor Zwitserland. Het ten dele wegvallen van zo een belangrijk exportprodukt zou „zeer ern stige" gevolgen hebben voor de totale economie, met name voor de betalings balans. De staatssecretaris liet mer ken, dat uitblijven van een ge- meenschapeplijke vervoerpolitiek voor alle E.E.G.-landen nadelige gevolgen zal hebben. „Wij zijn in enkele andere sectoren zo ver gevorderd met de in tegratie dat het achterblijven van het vervoer een gevaar gaat vormen voor hetgeen in andere sectoren reeds is verwezenlijkt en een rem op wat daar verder nog verwezenlijkt zou kunnen worden", zo zei de heer Keyzer. Hij vroeg zich af of een douane-unie, die de E.E.G. op 1 juli 1968 moet berei ken niet een te groot woord is voor een unie zonder een vervoerbeleid. De onbelemmerde goederenuitwisseling kan fo zei hij niet volledig functione ren, als de verplaatsing der goederen niet goed ie geregeld. „De Nederlandse regering zal zich blijven inspannen om volgens de op gestelde spelregels de vervoerpolitiek in Europa te realiseren. Mocht even tueel in het verleden mogelijk zelfs maar de schijn zijn gewekt dat wij ons niet goed aan bepaalde regels hou den, dan zal ik mij persoonlijk inspan nen om ook zulk een eventuele schijn weg te nemen"- Europa kan, zo verze kerde de heer Keyzer, in de Europese vervoerpolitiek op Nederland reke nen, onder voorwaarde evenwel dat men niet tracht de door een energiek deel van het Nederlandse volk opge bouwde positie af te breken. In ons land zijn momenteel 12.000 beroeps- vervoer-ondememingen. Deze tellen 50.000 werknemers. Ongeveer 1000 on dernemingen zijn ingesteld op interna tionaal wegvervoer. De heer Victor Bodson, beheerder van de vervoerportefeuille in de En- ropese commissie, zei, dat de econo mische unie tussen de E.E.G.-landen ondenkbaar is zonder 'n gemeenschap pelijk vervoerbeleid. Tal van voorstellen heefj de Euro pese commissie op dit gebied gedaan, meer dan tien ontwerpverordeningen zijn bij de raad van ministers in be handeling, maar de ministers komen zelden bijeen. Onlanks de achterstand zei de heer Bodson, de toekomst met vertrouwen tegemoet te zien. Daar voor zijn twee redenen. In de eerste plaats stelt de E.E.G.-douane-unie per 1 juli 1968 zijn eisen, waaraan niet te ontkomen valt, en in de tweede plaats bestaat bij de ministers van verkeer de politieke wil om te slagen. De minister van verkeer van de Duitse bondsrepubliek, Georg Leber, verklaarde in Rotterdam, dat het Duit se vervoerplan net plan Leber niet tegen Europa is gericht „Het plan is een noodmaatregel, nodig omdat de Europese vervoerpolitiek nog niet zo ver was, dat deze ons kon helpen". Minister Leber zei dat de E.E.G.-lan den eerst m eigen huis orde op zaken moeten stellen en daarna het gemeen schappelijk dak moeten bouwen. Een van de meest kenmerkende moeilijk heden, die de integratie van de ver- keershuishouaingen in de E.E.G. in de weg staat, ligt hierin, dat alle E.E.G.- landen hun eigen ordening van het ver voer bezitten. Juist op het gebied van het vervoer, aldus minister Leber, is gebleken hoe moeilijk het is uit zes delen een geheel te maken. De Duit se minister verklaarde verder, dat hij een gemeenschappelijke vervoerpoli tiek niet ziet als een doel, maar als een middel om in de E.E.G. een har monische economie tot stand te bren gen. Uit deze visie volgt, dat de E.E.G. zich niet behoeft te bezinnen over het systeem van een gemeenschappelijk vervoerbeleid. Het is beter, aldus de Duitse minister van verkeer, om tot actie over te gaan en de vraag te stel len, welke maatregelen nodig zijn om de doeleinden van de gemeenschappe lijke markt te bereiken en tegelijker tijd om de verkeersveiligheid niet te verwaarlozen. Het gaat er om> de grootste barriè res in onze verkeerssystemen op te rui men, omdat deze niet alleen de vrije concurrentie, maar ook de doelen van het E.E.G.-verdrag in gevaar brengen. Pas als dit geregeld is, zo meent mi nister Leber, kunnen de E.E.G.-landen zich wijden aan een gezamenlijk ver- keerspolitiek systeem. Hij voegde er aan toe, dat hij met voldoening uit een interview in een dagblad had ver nomen, dat de Franse minister van verkeer langs soortgelijke lijnen denkt. AMSTERDAM (ANP) Indien niet toevallig door een stimulerend bericht uit Djakarta de Philipsaandelen gisteren op de beurs van Amsterdam op de voor grond waren getreden, dan zou de handel wel een zeer onbelangrijk karakter hebben gedragen. Het was namelijk een zeer ongeanimeerde stemming waarin het beursplein verkeerde, aangezien ook van het buitenland weinig of geen invloed uitging. De Internationale concerns hadden dan ook een opmerkelijk stil verloop. Philips trok de aandacht door het bericht, dat dit bedrijf een over eenkomst heeft gesloten met de regering van Indonesië voor oprichting van een joint-venture ter vervaardiging in Indonesië van elektrische en elektronische apparatuur. Hierdoor ontstond al vroeg vraag naar Philips. De officiële opening stelde zich twee gulden hoger op 117.80 waarna 118 werd gedaan. Kon. Olie ging een gulden achteruit wegens de zwakkere houding in Wall Street. Unilever was in New York wat beter, opende hier op 106.10 en trok. aan tot 106.50 Van de overige afdelingen viel nog weinig te vermelden. De handel verliep bijzonder traag. De scheepvaarthoek had een verdeeld voorkomen maar de aanvankelijke winst voor de HAL bleef niet behouden. Toch was de ondertoon voor scheepvaart wat gunstiger. Een herstel lieten ook Nederlandse Staatsfondsen zien die over de gehele Unie op hoger niveau kwamen. Onder de lokale fondsen trok het bericht Crane Nederland de aandacht. De gewone aandelen van dit bedrijf kunnen worden ingeruild in obligaties die 5,5 pet. rente geven. De ruilverhouding is 1 op 1. Spoedig zal het jaarverslag verschijnen maar over 1967 wordt het dividend weer gepasseerd. Het laatste werd dividend uitgekeerd over 1965 en dat was twee procent. Zowel in de gewone aandelen als in de 4 pet. cum pref. aandelen mocht geen notering worden gemaakt. Op 4 december begint ter beurze de claimhan- del in Ned. Lloyd levensverzekering uit hoofde van de emissie van f 2,5 min aandelen op naam. De inschrijving is op 12 december. In de tweede beursperiode ontstond voor PhiUps een lichte reactie en Uep het fonds terug van 118 tot 117.30. AKU was goed prijshoudend, Hoogovens noteerde 110.30 en Zout-Organon 150.50. In de cultures waren Deli maatschappij en Amsterdam Rubber zwakker, maar HVA iets beter. Aandelen KLM noteerden 276 en dat was zes gulden lager. De scheepvaarthoek bleef verdeeld met Furness 5,5 punt hoger. Aandelen Holl. Sociëteit stegen Uefst 100 punten tot 560 op de mededeling over de fusie met Amstleven. Ned. Dagblad Unie ging verder om hoog tot 144. Vóór de mededeling over de commerciële en technische samen werking met de Telegraaf-combinatie waren zij 135,25. Aandelen Kluwer bleven vrijwel onberoerd door de mededeling over de te verwachten lagere resultaten. Voorts viel op een koersdaling van 25 punten voor Alb. Heijn tot 1223, koersstij gingen voor Hero, Holl. Beton, KVT en Overzee Bank en een verder afgUjden voor de EMS tot 28.10 respec. 26.10. (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) Geliik FIJNAART, 29 november 1967 Cox's Or. P. 1 55-60 15—17, 60-65 28—40, 65-70 42—36, 70-75 51—69. 75-80 53—76, 80-85 46—63, 85-90 46—56 II 55-60 21, 60-65 24—42, 65-70 3646, 70-75 45—51, 75-80 46—55, 80-85 41—63, 85-90 41—60, Jona than I 65-70 19—26, 70-75 26—31, 75-80 25—30, II 60-65 15, 65-70 18—26, 70-75 21—30, 75-80 19—30, 80-85 15—30, Gol den Del. I 60-65 17—23, 65-70 20—32. 70- 75 22—40, 75-80 29—46, 80-85 33—39, 35- 90 33—36, II 60-65 15—21, 65-70 20—23, 70-75 27—35, 75-80 28—36, 80-85 25—37, 85-90 2729, Goudreinette I 65-70 15— 18, 10-75 21—25, 75-80 23—29, 80-85 23— 35, 85-90 25—40, 90-95 26—42, Lom- bartscalville I 70-75 24, 75-80 28, 80-85 26, 35-90 24, 90-op 21, Doyenné du Com. I 65-70 1.05—1.27, 70-75 1.19—1.31, 75-80 1.22—1.31, 80-85 1.18—1.22, 85-90 1.08— 1.15, Conf. I 55-60 65—71, 60-65 70—75, 65-70 69—74, II 55-60 58—59, 60-65 61—64 65-70 64. ZWIJNDRECHT 30 nov. 1967 An dijvie 5372, spinazie 123134, uien 15—18, prei 2534, boerenkool 1317, rodekool 5,5017, sav.kool 5,5012 veld sla 76—109, witlof All 129—158, BH 113 —136, spruiten A 32—54, B 33—42. C 26, D 41—58, sla AI 8—15, selderie 11—16 peterselie 1723, sterkers 0,210,23. STEENBERGEN, 30 november Bintje klei bonken 9.5011.10, grote 89.10, Eigenheimers klei grote 9.10. OUDENBOSCH, 80 november Spruiten D I 144—151, D II 101—119, A I 86—99, A II 54—77, A afw. 40, B I 64—65, B II 40, C I 25, C II 25, ongesch. 26, St. Remy 65, Golden Delicious 75- 85 37—42, 70-75 33, 65-70 25—28, Goud renet 32, Lombarts 16—24, Jonathan 16 21, Cox's Orange 75-80 5462, 70-75 55, 65-70 46, 60-65 33, boerenkool 811, ro dekool 57, sav.kool 26, andijvie 52 61, afw. 28, sla 911, waspeen 2427, breekpeen 412, rammenas 1214, wit lof 121149, koolraap 1, knolselderie 926, prei 1625, tomaten A 410490, B 500, C 380—390, CC 260. GOES, 30 november Export- en in dustrieveiling: Cox's Orange Pippin I 80-85 54—56, 75-80 49—56, 70-75 50—55, 65-70 45—48, 60-65 35—37, 55-60 10—20, II 80-85 44—50, 75-80 45^18, 70-75 45^48, 65-70 39—44, 60-65 31—35, 55-60 10, IID 10, Golden Delicious I 90-95 32, 85-90 30 —34, 80-85 30—35, 75-80 32—38, 70-75 34 —38, 65-70 19—34, 60-65 15—24, IID 10— 15, II 90-95 32, 85-90 29—33, 80-85 28—33, 75-80 29—35, 70-75 30—36, 65-70 23—29, 60-65 16—23, Jonathan I 80-85 26, 75-80 (ADVERTENTIE) PRIJS CA. f 212.- Vraag verdere inlichtingen bij uw bankier of commissionair rnv yfv GOLDEN GATE vfv 29/11 30/11 Staatsleningen Ned. 1968-1 7% 102% 103V. Ned. 1966-2 7% 102% 103ft Ned. 1966 6%% 99 99 Neder) 1967 6 96% 96% Ned. 65 6% 93% 93%* Ned. 65 5% 93% 93% Ned. 64 5% 90 90ft Nederl. 1964.2 5% 90 90 Ned. 64 5 88% 83V. Ned. 58 4% 88H 88H Ned. 59 4% 86ys 86% Nederl 1960.1 4% 88ys 88'/. Ned 60-2 4% 85ft 85% Nederl 1963 4% 85% 85« Nederl 1964 4% 95 95 Ned 59 4% 86ft 86ft Nederl. I960 4 83% 83% Ned. 01 4% 83% 83% Nederl 1963-1 4y4 82% 82% Nederl. 1963-2 4% 82% 82% NederL 1961 4 83% 83% Ned 62 4 81% 82 Nederl. 1953 3% 80'/. 80y2b Ned Staff. 47 3% 71% 71% Nederl. 1951 3% 9oy8 90%* Ned. 1953 1-2 3% 83% 84 Ned 1956 3>/t 82 82% Nederl 1948 3% 71 y2 71% Ned. 50/1-2 3% 72% 72% Ned. 54/1-2 3% 75 75'/. Ned. 55/1 3% 75 75»/. Ned. 55/2 3% 80 81* Nederland 37 3 82% 83% Ned Gr.b 46 3 82ft 82ft Ned. Doll 47 8 87%* 88 Ned. Inverst. 99% 99% Indlë 37a 91ft Bank- en kredietwezen B. Ned. Gem 57 6 97% 97% Id. 30). 58/59 4% 85% 85% Id. 25 J -59/1-3 4% 87 87% Id. 25 J 60/3-5 4% 86% 86% Handel. Industrie, diversen A'dam Rubber 58 57* HVA My en ver. 116 116'/.* 29/11 30/11 80Mi 81% 112% 108 Va 108 60 7% 102y8x 95b 101 85% 84 100% 68'/« 68& 95 104 58,40 58,40 84,80 84,50* 109,20 115,705 117,90 105,70 106,60 671 696% 670% 668% 146,505 145,70 Scheepvaart en Luchtvaart A.K.U. Dell MIJ. t. eert. Hoogov n.r.c.v.a Philips Gem Bez Unilever c.v.a. Dort8che Petr. Dortsche Petr. 7% Kon, Petr HAL. 74 74 Java-China Pak. 167 168 KA.M t cert. K.N.S.M n.b 90* 90% 5 stv Mb Ned. 107% 107 Nlevelt Goudr. 120% 120* v. Ommeren rve 167%* 1668 Rottere Lloyd 142 Scheepv Unle 123 1245 Bank, cred - en ver/,eh-it "iswez A-B.N sp b 05-7U 113 113 R N Gem 66 1 102 102% B. N. Gem. 58 4% B. N. Gom. 63 4% B N. G rAp 64 B. N.-G. r.sp 65 B. N G. r.sp 06-1 Exp fin. Exp. fin. 58 5 Gr .lnd. c.b 66 7% Gr. tnd. c.b. 65 5% Nat. B M Kr 66 7 Ned Ontw.b 66 7 Ned Ontw.b 64 6 EUjnl Dlsc.b. 64 5 Utr. Hyp. B 7 Idem 6 Utr Hyp.b 3% Idem 3 Premieleningen en diversen A. Heyn w.o. '55 4 Amstel brouw 6 Bijenkorf beh. 6 Co-op Ned aob 7 Co-op Ned r.sp. Hoogovens 66 6 99 Ned. Gasunie 53/4 103 N. Gasunie 66 7% 99% N. Gasunie 66 6% 94V« Philips dlr '51 4 81 Idem 1948 3»/» 92% Idem dir. '49 8% Pegem 1-2 '57 6 951/4 PEGEM 88 5% 92% PEGEM 58 8 89% Idem 1-3 '52 4% 93% Pegus 1-2 1957 6 99 Obligaties: Blaauwh. 66 7% Blaauwh. 67 6% Blaauwhoed 5% Blaauwboed 43/. Bll.1denst.-W 63 5 Bredero v.g. 65 6 Bred v.b 68 7% Bred v.b. 8 Brit Petr 60 7i/4 Brit Petr 65 8 K Zout-K 68 fc M. N Bak 46 3% 86V4 81% 112% 108 V* 108% 102 95A lOlx 85% 100 93 V4 84 100% Nat Gr bez Nyma Overz Gas Rott.-Ryn Rott -Rijn Schiphol 6 4 5% 8% 43/4 6 Scholten-H 65 5% Scholten-H. Scholten-H. Scholten-H Unilever Ver Glaa Ver Mach 4 Ver MachJ Werkspoor Wilt. F.-Br. 48/4 4% 8 8 68 b 62 6 3% 3% 102% 99% 92% 87% 77 87 lOlx 101"/. 94 92 65 96 93% 89'/. 95% 92% 93 %b 93 93 95% 87x 91% 89»/. 94% 95 97 %x 104 103V. 100% 94& 80% 96'/. 92^ 90 93% 99% 102% 99% 92% 87 77 100% 87%b 101% 95 96'/. 92 %b 93% 89'/. 96 92% 93 %b 93 93 96 86% 91% 94% Obl. luchtv spoorv KLM 18-jarlg 6 KLM 20-jarig 4% idem 1962 4% urem obL 93% 93% 90% 90% 94'/. 94%b Z9/11 30/11 Ntd.S. '571-2 4% 73% 91% Alkmaar 56 2% 92 72% A'dam 1933 3 115ft Id. pr.obL '51 2% 76 77% Id. 56-1 2«/t 75% 75% Id. 56-2 2 84% 86 Id. 56-3 2V> 84% 85 Idem 1959 2% 79% 79% Breda 54 21/» 72% Dordrecht 56 2% 73% 72ft Eindhoven 54 2>/« 73% Enschede 54 2% 71ft s-Gravb 52-1 2Yi 88% 89% Idem 62-2 2% 87'/. Rotterd 52-1 2^ 91'/. Idem 52-2 2% 38 87% Idem 57 2^ 85% 86 Utrecht 52 2% 106% 105% Z.-Holland 57 214 85ft 85% Z.-Holland 59 2% 87ft 87% Converteerbare obligaties AKU 11UÜ0 4J4 88 89'/. Amstelbrouw 6% 108%b 109 Amst Ballast 4% 110 111% Bergh papt 4% 94% Berkel patent 6 90% 90% Drle Hoefyzers 6 107% Gelder Zn. v. 4% 87 86% Hoogovens 5% 112 111'/. Inodheem 89 89b Scholten Fox 4% 89 Weyers 105 88 Alg. Bank Ned. 229% 228% AMEV N.R. cert. AMRO Bank 45,50 45,50 Banken Cuituurbank 66 69 Eerst* N.V JM. 303 310 Gron Ind.-Cr. B 140 140 Holl. Bank Unle 213 213 Kasassociatle 119'/. 119'/. Nat Inv B 84% Nat Ned cert. 596 598>2 Ned. Crediet B 175% 175% Ned Mldxl B. 87 87,20 Ned. Overzee B 186 192 R.V.S cert <L 515 510x Slaven burg's B. 171 171% Zeven pr. ass. mU Conbertcerbare obligaties: Enth Cle. pi 4% 108b 102 Grass krn^. 5% 90'/. Grinten v.d 6 119 117'/. Hatema 8^ 99% 99% Havenwerken 4% 78 78% Hoek's m./z. 5% 101'/. 101 Indola 5% - 5 87b 87 Ing.b bouwn. 4% 86b 86%x Inventum 5 Koudys 4% 85 86 M N Bak. 66 6% 113 115 Meteoor bet 5% 77 77% Mulder-Vog. 5% 115 115'/. N Melk Unle 5% 117 v. Ommeren 53/4 96% Pietersen auto5 106% Pont Houth 5% 92'/. 92 Ruhaak en Co 4 Schultema 115 Stokvis en Zn 4% 87% 87% St.sp Twenthe 4% 76'/. 76% Thom.-Dr ver 4% 105% 105% Tilburg water 5% 93x 93 Vlhamy 8 89 88 Wilt. F.-Br. 5i& 97 29/11 30/11 Alb Heijn Alg ümy Onr G Amstel br. A'dam Balast My A'dam Droog My A'dam RUtuig Mij AN1EM nat. bez Beeren tricotfabr Beers en Zn. Begemann Bensdorp Intern. Bergh Jurg. f 125 Bergoss Berkei's Patent Blaauwhoed Blydenst WUL Bols Lucas Borsumy Wehry Braatmach R'dam Breda mach.fa br Bredero Ver bedr Buhrmann Tetter Byenkorf beheer Calvé Carps Garenfabr Centr Suiker My Crane Nederland Cur Handel My Daaiderop Dagra Dess tapijten fabr. Dikker en Co. Drie Hoefijzer* D.R.ü. Duyvls Jz. Emba ErdaJ My. Excelsior Figee mach.fabr. Fokker Ford Gazelle rywJJabr. Gelder-Papier Gelderl Tielena Gert» fabr Cert. Geveke en Co. Gist en SpmJabr Grasso machJabr Grinten v.d. Gruyter Zn. 8% Bergh-Jurg 5% pc Braat Bouwstofl Bredero vastgoed Caivé euro pref. Edy emaiile Hagemeyei Co Halberg mJabr. Hatema N.V Havenwerken Heinek bei beh. üeinek Blerb. Hero con Breda Hoek'* mach Jabr Holl Kattenburg Holl Beton Mij, Holl Const w. Holl Melksuiker Homburg Hougenbosch ech. Hoouneyer Zn. Indoheem lü.C Holland Ing. Bur. Bouwn. diverse» 1245 1220 x 130 130 381 382 472 477 101% 101 124 123& 61% 61% 12% 13 244 131 130 333 330 206 2O6V2 320 x 320 139 139% 72 71% 184 183.20 70 68% 343 344V2 380 b 380 477 477 630 640 741 741 197 200 409 406 75 147 )<4 151 143 x 140 176 178 102 104 93.30 93.30 310 314!/2 284 280 90 83 x 536 534 60'/. 61 127 127% 434 435 172 171 107% 107% 385 385 484 484 743 749 123 122% 173.50 171.50 112% 112% 83 x 82 x 284% 168 - 79 105 59 59 x 208 208 90% 91 584% 585% 593 595 185 b 195 67 66 379 388 94 94 290% 290% 175 228 228 84 83% 30.50 30.90 178 179 164 «9/11 30/11 Internatlo 269 269 Int gew betonb. 365 367 Inventum 142% 1« Jongeneel houth. 250 Kemo 426 430 Kempen Begeer 97 97% Key houthandel 170 172 Kledingma Smits 119% Kiene Suikerw 169 166 Kon., fabr. vb. Alex. 53 54 Kon Papierfabr. 155% 156% K.N Tex Unle 45 45% Kon Zout Ketjen Korenschoof 155 x 155 x Koudys voed. 90 87 Kon Vei lapyt 220 230 Kwatta choc. 135 137 Leeuw Papier 299 300 b Leldse Wolsp. 287 287 Lalndeteves 112% 112 Macintosh 450 b 450 b Meel Ned Bakk. 332 331 Mees bouwmat. B 95 Meteooi Beton 91% 93 Misset Uitg My 220 205 Mosa 235 x 235 Mulder- Vogem 300 300 Muller en Co. 241% 240% Mynbouwk. werk. 330 328 Naarden-Ch.fabr. 461 465 Nedap 141 141 Ned Uagbl. Unle 140 b 144 Ned Dok My. 89 88 N.exp.pap.fabr. 70 x 69 X Ned Kabellabr. 281 281% Ned Melkunie 219% 86 220 Ned.SCheepsb.My Neile wed. v. 338% 343 Netaro 159 154 Norit 180.80 180-70 Ny verdal.Cate 80 80 Oranjeboom 395 399 Overzeese Gas 99 98.50 Palemb Ind My. Pal the 61% 61% Philips 6% compr 115.10 117.10 Pietersen auto's 88 88 Lips en Gispen 52 117 Ned Springstof. Nu trie te 500 504 Keesink en Co 160 160 Reineveld Mach. 134 137 Si va 225% 225% Ruhaak en Co. .4% 143% Rijn-Schelde 190 191% Schev expl My. 28.80 28.10 Schev expl 1966 27.50 26.10 Schok betoD 197% 196 Scholten Karton 258 252 Scholten Honig 88 83.20 Simon de Wit 414% 414% Simon's emb fabr. 86 86 Smit Nymegan 147 d 143 Spaamestad 674 668 Stokvis A Zn. 77% 77 Stoomsp I wenthe 56% 56 Swaay van 232 240 b Synres Chem. 156 155 Tabak Phll c.v. 80 Tech Unle 247 247 Texoprlnt 114% 114% Tbom-Or-verblifa 102.90 104 Thomsen v bedt. 95% 95 Tw Overz Hand. 70% 71 Udenhout Steent 77 76% Unilever 7% Idem 6»/» idem 4 Utermohlen Utr asfaJtfabr. Varossleau Veenend Stm.sp. Ver Glasfabr n.b Ver Mach ia br. Ver Touwfabr. VettewlnkeJ Vezel ve r werking Vlhamy Vredensteln rub, Vulcaansoord Walvisvaart Wereldhaven Wemmk'8 Beton Wessanen Wilt Feyen.-Br. Weyers Ind EL Zaalberg Zeeuwse Conf eet Zwanen berg-Org Texoprlnt 8% pr. Mijnbouw en petroleum AJg. Expl. My. BlUltoo le rubr. BUliton 2e rubr. Moerara En lm ld. cert opr 1/10 Id. 1 wlnstbew. Id. 4 wlnstbew Oost-Borneo Mij Furness Oostzee Alg Fonds bezit Converto 1-lpb HBBbel.depl.l-2pb interbonds 1 pb Intergas Beleggingsfondsen J8/11 30/11 109 b 109 li 96 96 63% 64 277 277 252 225 184 181 175 180 107 105)4 166 168 132% 131 262 b 267 96% 99 114 116 153 153 60% 70 b 509 512 144 145 491% 493 156 y4 156 375 370 62 x 128 x 125 x 93% 93)4 31 b 31 b 775 780 142 143 1680 b 1677 2650 2630 2820 110 b 110 b 432% 438 106 106 1035 1035 985 985 756 756 635 635 394 394.50 ƒ80 ƒ80 ƒ60 ƒ00 A'dam bel.mij 50 Dutch Int Interunle Nefo Robeco Rollnco (Jul tas U tl li co Ver bez 1894 50 Europar l-lo pb Union mlnlere 1 Uoilarfondsen Anaconda Bethlehem Stee) General Klectrlo General Motors Prot and Gambia Republic Stee) Shel) OU US Stee) 10 cert 128 126.50 181.50 84.50 221.50 261.50 403 110.50 99.20 448 760 47% 31% 106)4 81% 87)4 42)4 65 40% 128.50 126.50 182 85.50 221.90 216.50 405 110.50 99.60 449 770 47% 3«4 106% 80% 88% 41% 66% 40% m «daan m bieden X m Late» g m ceduo en Ixteo b bieden e m ex cixlm d m ex dividend 25—29, 70-75 30—31, 65-70 28—29, 60-63 16—18, IID 10, II 80-85 16—25, 75-80 15 —28, 70-75 15—31, 65-70 10—29, 60-65 10 18, Goudrenet I 85-95 2631, 75-85 21—29, 65-75 20—22, II 85-95 27—28, 75- 85 21—26, 65-75 10—20, D 10, Rode Goud. renet I 95-195 30—42, 85-95 31—44, 75-83 27—36, 65-75 21—22, II 95-105 25—29, 85, 95 28—29, 75-85 23—29, 65-75 18—23. Pe ren: D. du Cornice I 85-90 110, 80-85 118, 75-80 123, 70-75 121—125, 65-70 118, 60-65 109, n 85-90 106, 80-85 115, 75-80 117, 70-75 119, 65-70 117, 60-65 108, Saint Re my I 80-90 75, 70-80 78, 60-70 76, IID 61. Op monster: Conference I 65-70 76, 60-65 73—74, 55-60 68, IID 46, grof 60, fijn 48. Verpakt: Golden Delicious I 75- 80 43, Jonathan I 70-75 39, 75-80 34, D. du Cornice I 70-75 129—130. Gewone vei. ling appels: Cox's Orange Pippin I 80- 85 52, 70-75 40, 60-65 35, nD 10, II 60-65 31, 55-60 10—17, grof 10—28, fijn 10—27 Golden Delicious I 80-85 32, 65-70 19, II 85-90 26—31, 80-85 26—33, 75-80 25—34, 70-75 24—35, 65-70 20—29, 60-65 15—19, grof 1023, fijn 1016. (Golden Deli cious klasse III in standaardkist aan voeren met 18 kg netto). Jonathan I 75- 80 22, 70-75 22—26. 65-70 16—22, 60-65 10, II 75-80 20, 70-75 16, 60-65 10, grof 10— 17, Zoete Ermgaard grof 49, fijn 27, Goudrenet grof 1019, fijn 10—16, Rode Goudrenet II 75-85 32, 65-75 21, grof 17 21. Peren: D. du Comice nD 75, grof 90—94, fijn 74—91, Conference grof 37 —58, fijn 42, Comtesse de Paris II 70-75 47, 65-70 44—49, 60-65 44—50, 55-60 39, IID 31. Kleiperen n 55-60 48, 50-55 31, Gieser Wildeman II 55-60 82. grof 67— 81, fijn 41—51. Saint Remy I 80-90 72— 81, 70-80 81. 60-70 65—73, II 80-90 67— 69, 70-80 65, grof 59—63, fiin 46—58, Totale aanvoer hard fruit 12.650 kisten. WASHINGTON (Reuter-AFP) In oktober Is de Amerikaanse goudvoor raad verminderd tot de kleinste om vang sedert mei 1935, zo heeft de Fe deral Reserve Board bekendgemaakt. Hoewel Frankrijk geen aankopen heeft gedaan is de reserve met 38 mil joen dollar afgenomen tot 13.309 mil joen dollar. Een woordvoerder van het ministerie van financiën heeft in te genstelling tot de gebruikelijke gang van zaken medegedeeld dat het verlies voor 21,4 miljoen dollar is veroorzaakt door binnenlandse aankopen van goud en dat de goudhandel in oktober eigen lijk ..bescheiden" is geweest. Van meer betekenis is de toeneming van het Amerikaanse bezit van conver teerbare deviezen met 309 miljoen dol lar, voor een deel als gevolg van het opnemen van ponden sterling. Daarin komt het begin van de aanval op het pond sterling tot uiting, die eindigde met de devaluatie. Begin november bezaten de Verenigde Staten 134 miljoen dollar aan goud in hun valutastabilisa- tiefonds, dat wordt gebruikt voor ver kopen aan het buitenland en aan de „goudpool" in Londen. In bevoegde kringen in Washington merkt men op, dat men voor het ogen blik geen aandacht heeft geschonken aan de goud verliezen van 130 miljoen dollar als gevolg van aankopen door specu lanten in de vier maanden die aan de devaluatie van het pond voorafgingen. De verkopen van goud aan binnenland se afnemers, die in oktober 21,4 miljoen dollar hebben bedragen, zijn voor de voorafgaande drie maanden niet bekend, maar over het algemeen koopt de Ame rikaanse industrie maandelijks voor ge middeld vijftien miljoen dollar aan goud. Als men daar rekening mee houdt hebben de verliezen op de transacties met het buitenland niet meer dan 60 70 miljoen dollar bedragen. Omtrent de situatie op de inlandse huidenmarkt kan van een stabiele gang van zaken worden gesproken. De slach tingen zijn weliswaar iets groter maar de huiden die er vallen vinden geregeld kopers. De inlandse looierij is voortdu rend aan de markt en koopt voor direc te behoefte. Speculatieve aankopen van betekenis hebben ook in het verleden, toen de prijzen wat lager noteerden, niet van betekenis plaatsgehad. Lichte koehuiden zijn iets gemakkelijker in prijs dan de overige wichten. Midden wichten worden verhandeld tegen vaste prijzen, terwijl de zware huiden zeer vast in de markt liggen. Daar de laatste tijd wat meer crouponzaken werden afgesloten is het aanbod van afvallen iets groter. Halzen worden verkocht te gen standhoudende prijzen. Flanken worden tegen iets lagere prijzen aange boden. Op de zoolleermarkt is de situatie weinig veranderd. Er wordt door de schoenfabrieken regelmatig voor di recte behoefte gekocht Deze behoefte is de laatste weken echter niet groter geworden. Voor overleer is de vraag zeer ge varieerd. Soepele leersoorten voor de produktie van dameslaarzen blijven het meest gangbaar en hierin kon een be vredigende omzet worden bereikt. Voor technisch leer stabiliseert zich de omzet op bevredigend peil. De leder- prijzen zijn onveranderd vast. De han del in croupons voor de schoenherstel lers is ongewijzigd kalm. Het werkaan bod was over het algemeen de laatste week iets beter, doch blijft bij vele on dernemers onbevredigend. De omzet van diverse soorten leder Voor de lederwarenindustrie is nog wat verbeterd, de industrie produceert vlot terwijl de omzet in de detailzaken thans zeer goed is. In de schoendetailzaken is de verkoop wisselend. Dameslaarzen zijn er de laat ste weken veel verkocht. Als het echt winter gaat worden mag nog een bedui dende vraag, ook naar gevoerde laarzen, worden tegemoet gezien. Overigens is er een regelmatige verkoop zowel van sportieve als klassieke modellen dames- en herenschoenen. De verkoop van pantoffels en schoenen welke binnens huis gedragen worden neemt toe. Ook de verkoop van schaatsenlaarzen begint nu tegen St.-Nicolaas op gang te komen. in de schoenindustrie is de produktie- capaeiteit niet veel veranderd. Toch verneemt men zo nu en dan dat een fabriek heeft moeten sluiten we gens gebrek aan orders of om andere redenen. Een flinke buitenlandse schoenorder, waarover volgens recente berichten bin nenkort onderhandeld gaat worden, zou ae schoenindustrie zeer welkom zijn. IN EEN GOUDMIJN in West-Driefon tein, op 75 km ten westen van Johan nesburg, zijn gisteren 3 mijnwerkers om het leven gekomen, doordat een stroom modder de mijn binnendrong. Een vierde mijnwerker wordt nog ver mist. Konstanz 288 (—1), Rheinfelden 206 (+13), Straatsburg 198 (onv.), Plitters- dorf 337 (—5), Maxau 387 (—3), Plo- chingen 127 (+3), Mannheim 218 (+5). Steinbach 141 (+12), Mainz 238 (+16)! Bingen 168 (+19), Kaub 177 (+21). Trier 459 (+58), Koblenz 247 (+37), Keulen 230 (+54), Ruhrort 392 (+44). Lobith 986 (+39), Nijmegen 766 (+35), Arnhem 787 (+30), Eefde IJssel 436 (+88), Deventer 320 (+82), Monsin 5498 (+38), Borgharen 4125 (+104). Belfeld 1238 (+46), Grave beneden de sluis 514 (+13).

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 25