n huis
NEDERLAND ZAL ZIJN POSITIE
IN VERVOER NIET PRIJSGEVEN
BREDA
De ledermarkt
Staatssecretaris Keyzer in Rotterdam:
berichten
Forse stijging Holl. Sociëteit
mxWémgm*:
America-Fund
Amsterdamse Effectenbeurs
24
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 1 DECEMBER 1967
29
J
GAS-
Beurs van koffers en
lederwaren in Utrecht
Zeer ernstig
Ondenkbaar
Plari-Leber niet
tegen Europa
gericht
Beleg in Amerika
met
Goudvoorraad
van Y.S. sterk
geslonken
WATERSTANDEN
23
{KS3 xwi' mfm %}ccSiS5' «s»
graag tonen en aanbevelen.
5 dragen. Waarborg voor
n en duurzaamheid.Praktischortl
krijgen.
in uw huishouden:
net de grootste keus.
ROTTERDAM (ANP) „Wij wensen dat de andere EEG-landen
rekening houden met de bijzondere positie die Nederland inneemt
op het gebied van het verkeer". Dit verklaarde staatssecretaris Key
zer (Verkeer en Waterstaat) gisteren in Rotterdam bjj de opening
van de Europese vervoersconferentie van het comité van vervoers-
vakbonden in de EEG.
ACHILLES 29 te Bremen.
ALGOL 29 v Hamburg n Bremen.
ALHENA 29 te R'dam.
ALIOTH 29 thv Florianapolis n Buenos
Aires.
ALKMAAR 30 te Point Fortin verw.
ALNATI 29 v Salvador n Las Palmas.
ALUDRA 1-12 Damman verw.
AMMON 29 te Georgetown.
AMPENAN 30 t a Khorramshahr.
AMSTELPARK 30 te Mobile.
AMSTELVELD 30 te Yokohama verw.
ANCOSFRAY 30 rede Calcutta.
ANDIJK 30 te Marseille.
ANNENKERK 30 te Antwerpen.
ARCHIMEDES 29 t a rede Pto Pacas-
mayo.
ARTEMIS 30 te Hamburg.
ATTIS 30 v R'dam n Antwerpen.
BALI 30 te Genua.
BARENDRECHT p 30 Alderney n
Duinkerken.
BILLITON 29 te A'dam.
CALTEX MADRID 29 v Kharg. Eil. n
Bahrein.
CHEVRON THE HAGUE 30 v Bandar
Mashur n Bahrein.
CHIVRON 29 te Oranjestad.
CERES 29 v Shoreham n Vlissingen.
CONGOKUST 29 te Rouen.
CRANIA 30 rede Ravenna.
DAHOMEYKÜST 30 v R'dam n Rouen.
DTLIGENTIA 29 te Le Havre.
ECHO 30 te Dublin.
ESSO ROTTERDAM 29 v Lasalina n
Portland-Maine.
GAASTERKERK 30 te Chittagong
verw.
GIESSENKERK 30 te R'dam.
GOEREE 29 te Chanaral.
GUINEEKUST 30 v Freetown n Da-
HATHOR 29 te Piraeus.
HERMES 30 te A'dam.
HOLLANDSDREEF 30 v Basrah n East
London.
HOLLANDSDUIN 30 v Mackay n Ja
pan.
ITTERSUM 30 te Charleston verw.
KABYLIA 30 te Bangkok.
KEIZERS WAARD 30 te Santander.
KOROVINA 30 v Teesport n Swansea.
LEKHAVEN 29 te R'dam.
LIMBURG 20 t a Hoogly River.
LOOSDRECHT 30 v Marseille n R'dam.
LOIRELLOYD 29 v Cristobal n Genua.
MARIJKE IRENE 28 v Livorno n Mar-
sa el Brega.
MATARAM 1-12 te Singapore verw.
MEERDRECHT 30 v Avonmouth n Nor
folk.
MEMNON 30 te A'dam.
MENTOR 30 te Pto Limon verw.
MERCURIUS 29 te A'dam.
MINOS 29 v Pirea n Beiroet.
MOERDIJK 28 v Portland n Stockton.
MONTFERLAND p 30 Kp Verdischc
Eil. n Vlissingen.
MUSILLOYD 30 v Singapore n Hong
kong.
NEDERELBE 28 v Oakland n Portland.
NIJKERK 28 ono Ascension n Duin-
korkpn
ONDINA 29 wzw Casablanca n Genua.
OSIRIS 29 te Kingston.
OUWERKERK 30 te Beira verw.
PARKHAVEN p 30 St. Paulsrocks n
Santos.
PERICLES 30 te A'dam.
REMPANG 30 v Mangelore n Mombasa
SCHIEKERK 29 v Durban n Lor. Marq
SCHIELLOYD p 29 Gibraltar n R'dam
SEROOSKERK 29 v Bremen n Ham
burg.
STEENKERK 28 ono Gibraltar n Kaap
stad.
STENTOR 30 te Latakkia.
STRAAT CLEMENT 29 v Durban n
Kaapstad.
STRAAT LEMAIRE 1-12 Hobart verw.
STRAAT TORRES 30 v Auckland n
Wellington.
TARA 28 v Buenos Aires n Rio de Ja
neiro.
UTRECHT 1-12 te Colombo verw.
WIELDRECHT 30 te Brisbane verw.
WISSEKERK 1-12 te Melbourne verw.
WONORATO 30 te Guayaquil.
ZAANLAND 1-12 te Manilla verw.
ZARIA 29 v Gamba n Curasao.
(ADVERTENTIE)
de ideale
aansteker
in diverse
uitvoeringen
Imp. Le Corbeau 4 Zn. Rotterdam
Tel. 010-138974
UTRECHT (ANP) De Utrechtse
wethouder van financiën, dr. J. de
Nooij, zal op 8 januari de internationale
souvenirbeurs en de wintervakbeurs
voor koffers en lederwaren openen.
Deze beurzen worden in de jaar
beursgebouwen op het Vredenburg in
Utrecht gehouden. De zestiende souve
nirbeurs telt 116 deelnemers, onder
meer uit Duitsland en Italië, die in to
taal ruim 2.000 vierkante meter netto
tentoonstellingsruimte in beslag nemen.
Daarnaast wordt 2.200 m2 netto expo
sitieruimte ingenomen door 115 deelne
mers aan de wintervakbeurs voor kof
iers en lederwaren. De twee beurzen
duren tot en met 12 januari.
(ADVERTENTIE)
-fr jt -4r
WOU) J 0
TititniiT] WtfuPiJ
POT STILL
I A.B.1780
door velen
ontdekt In hun
Irish Coffee!
MP03T: SCHAEFERS WORDEMANN N.V.. AMSTERDAM
Nederland claimt dat het vervoer
in de E.E.G. op gelijke wijze zal wor
den behandeld als bijvoorbeeld land
bouw en industrie en dat met de bij
zondere positie van Nederland op 't ge
bied van 't vervoer rekening wordt ge
houden, zoals zo vaak met harte
lijke medewerking van Nederland re.
kening werd en wordt gehouden met
de bijzondere positie van andere lan
den op andere gebieden",
aldus staatssecretaris Keyzer, die in
dit verband nog opmerkte dat het niet
past een der bases van de welvaart
van een bepaald land af te breken.
„Het verdriet de Nederlanders,
dat er zo weinig schot zit in het tot
stand brengen van een gemeenschap
pelijk vervoerbeleid in de E.E.G. Dit
is een tor rein, waarop Nederland ge
specialiseerd is en juiist op dit terrein
blijft de ontwikkeling achter".
Men moet niet vergeten, zo zei de
heer Keyzer, dat het vervoer voor
Nederland ongeveer dezelfde betekenis
heeft als de horloge-industrie voor
Zwitserland.
Het ten dele wegvallen van zo een
belangrijk exportprodukt zou „zeer ern
stige" gevolgen hebben voor de totale
economie, met name voor de betalings
balans. De staatssecretaris liet mer
ken, dat uitblijven van een ge-
meenschapeplijke vervoerpolitiek voor
alle E.E.G.-landen nadelige gevolgen
zal hebben. „Wij zijn in enkele andere
sectoren zo ver gevorderd met de in
tegratie dat het achterblijven van het
vervoer een gevaar gaat vormen voor
hetgeen in andere sectoren reeds is
verwezenlijkt en een rem op wat daar
verder nog verwezenlijkt zou kunnen
worden", zo zei de heer Keyzer. Hij
vroeg zich af of een douane-unie, die
de E.E.G. op 1 juli 1968 moet berei
ken niet een te groot woord is voor
een unie zonder een vervoerbeleid. De
onbelemmerde goederenuitwisseling kan
fo zei hij niet volledig functione
ren, als de verplaatsing der goederen
niet goed ie geregeld.
„De Nederlandse regering zal zich
blijven inspannen om volgens de op
gestelde spelregels de vervoerpolitiek
in Europa te realiseren. Mocht even
tueel in het verleden mogelijk zelfs
maar de schijn zijn gewekt dat wij
ons niet goed aan bepaalde regels hou
den, dan zal ik mij persoonlijk inspan
nen om ook zulk een eventuele schijn
weg te nemen"- Europa kan, zo verze
kerde de heer Keyzer, in de Europese
vervoerpolitiek op Nederland reke
nen, onder voorwaarde evenwel dat
men niet tracht de door een energiek
deel van het Nederlandse volk opge
bouwde positie af te breken. In ons
land zijn momenteel 12.000 beroeps-
vervoer-ondememingen. Deze tellen
50.000 werknemers. Ongeveer 1000 on
dernemingen zijn ingesteld op interna
tionaal wegvervoer.
De heer Victor Bodson, beheerder
van de vervoerportefeuille in de En-
ropese commissie, zei, dat de econo
mische unie tussen de E.E.G.-landen
ondenkbaar is zonder 'n gemeenschap
pelijk vervoerbeleid.
Tal van voorstellen heefj de Euro
pese commissie op dit gebied gedaan,
meer dan tien ontwerpverordeningen
zijn bij de raad van ministers in be
handeling, maar de ministers komen
zelden bijeen. Onlanks de achterstand
zei de heer Bodson, de toekomst met
vertrouwen tegemoet te zien. Daar
voor zijn twee redenen. In de eerste
plaats stelt de E.E.G.-douane-unie per
1 juli 1968 zijn eisen, waaraan niet te
ontkomen valt, en in de tweede plaats
bestaat bij de ministers van verkeer
de politieke wil om te slagen.
De minister van verkeer van de
Duitse bondsrepubliek, Georg Leber,
verklaarde in Rotterdam, dat het Duit
se vervoerplan net plan Leber
niet tegen Europa is gericht „Het plan
is een noodmaatregel, nodig omdat de
Europese vervoerpolitiek nog niet zo
ver was, dat deze ons kon helpen".
Minister Leber zei dat de E.E.G.-lan
den eerst m eigen huis orde op zaken
moeten stellen en daarna het gemeen
schappelijk dak moeten bouwen. Een
van de meest kenmerkende moeilijk
heden, die de integratie van de ver-
keershuishouaingen in de E.E.G. in de
weg staat, ligt hierin, dat alle E.E.G.-
landen hun eigen ordening van het ver
voer bezitten. Juist op het gebied van
het vervoer, aldus minister Leber, is
gebleken hoe moeilijk het is uit zes
delen een geheel te maken. De Duit
se minister verklaarde verder, dat hij
een gemeenschappelijke vervoerpoli
tiek niet ziet als een doel, maar als
een middel om in de E.E.G. een har
monische economie tot stand te bren
gen. Uit deze visie volgt, dat de E.E.G.
zich niet behoeft te bezinnen over het
systeem van een gemeenschappelijk
vervoerbeleid. Het is beter, aldus de
Duitse minister van verkeer, om tot
actie over te gaan en de vraag te stel
len, welke maatregelen nodig zijn om
de doeleinden van de gemeenschappe
lijke markt te bereiken en tegelijker
tijd om de verkeersveiligheid niet te
verwaarlozen.
Het gaat er om> de grootste barriè
res in onze verkeerssystemen op te rui
men, omdat deze niet alleen de vrije
concurrentie, maar ook de doelen van
het E.E.G.-verdrag in gevaar brengen.
Pas als dit geregeld is, zo meent mi
nister Leber, kunnen de E.E.G.-landen
zich wijden aan een gezamenlijk ver-
keerspolitiek systeem. Hij voegde er
aan toe, dat hij met voldoening uit
een interview in een dagblad had ver
nomen, dat de Franse minister van
verkeer langs soortgelijke lijnen denkt.
AMSTERDAM (ANP) Indien niet toevallig door een stimulerend bericht
uit Djakarta de Philipsaandelen gisteren op de beurs van Amsterdam op de voor
grond waren getreden, dan zou de handel wel een zeer onbelangrijk karakter
hebben gedragen. Het was namelijk een zeer ongeanimeerde stemming waarin
het beursplein verkeerde, aangezien ook van het buitenland weinig of geen
invloed uitging. De Internationale concerns hadden dan ook een opmerkelijk
stil verloop. Philips trok de aandacht door het bericht, dat dit bedrijf een over
eenkomst heeft gesloten met de regering van Indonesië voor oprichting van een
joint-venture ter vervaardiging in Indonesië van elektrische en elektronische
apparatuur. Hierdoor ontstond al vroeg vraag naar Philips. De officiële opening
stelde zich twee gulden hoger op 117.80 waarna 118 werd gedaan. Kon. Olie
ging een gulden achteruit wegens de zwakkere houding in Wall Street. Unilever
was in New York wat beter, opende hier op 106.10 en trok. aan tot 106.50 Van de
overige afdelingen viel nog weinig te vermelden. De handel verliep bijzonder
traag.
De scheepvaarthoek had een verdeeld voorkomen maar de aanvankelijke winst
voor de HAL bleef niet behouden. Toch was de ondertoon voor scheepvaart wat
gunstiger. Een herstel lieten ook Nederlandse Staatsfondsen zien die over de gehele
Unie op hoger niveau kwamen. Onder de lokale fondsen trok het bericht Crane
Nederland de aandacht. De gewone aandelen van dit bedrijf kunnen worden
ingeruild in obligaties die 5,5 pet. rente geven. De ruilverhouding is 1 op 1.
Spoedig zal het jaarverslag verschijnen maar over 1967 wordt het dividend
weer gepasseerd. Het laatste werd dividend uitgekeerd over 1965 en dat was twee
procent. Zowel in de gewone aandelen als in de 4 pet. cum pref. aandelen mocht
geen notering worden gemaakt. Op 4 december begint ter beurze de claimhan-
del in Ned. Lloyd levensverzekering uit hoofde van de emissie van f 2,5 min
aandelen op naam. De inschrijving is op 12 december.
In de tweede beursperiode ontstond voor PhiUps een lichte reactie en Uep
het fonds terug van 118 tot 117.30. AKU was goed prijshoudend, Hoogovens
noteerde 110.30 en Zout-Organon 150.50. In de cultures waren Deli maatschappij en
Amsterdam Rubber zwakker, maar HVA iets beter. Aandelen KLM noteerden 276
en dat was zes gulden lager. De scheepvaarthoek bleef verdeeld met Furness
5,5 punt hoger. Aandelen Holl. Sociëteit stegen Uefst 100 punten tot 560 op de
mededeling over de fusie met Amstleven. Ned. Dagblad Unie ging verder om
hoog tot 144. Vóór de mededeling over de commerciële en technische samen
werking met de Telegraaf-combinatie waren zij 135,25. Aandelen Kluwer bleven
vrijwel onberoerd door de mededeling over de te verwachten lagere resultaten.
Voorts viel op een koersdaling van 25 punten voor Alb. Heijn tot 1223, koersstij
gingen voor Hero, Holl. Beton, KVT en Overzee Bank en een verder afgUjden
voor de EMS tot 28.10 respec. 26.10.
(ADVERTENTIE)
(ADVERTENTIE)
Geliik
FIJNAART, 29 november 1967 Cox's
Or. P. 1 55-60 15—17, 60-65 28—40, 65-70
42—36, 70-75 51—69. 75-80 53—76, 80-85
46—63, 85-90 46—56 II 55-60 21, 60-65
24—42, 65-70 3646, 70-75 45—51, 75-80
46—55, 80-85 41—63, 85-90 41—60, Jona
than I 65-70 19—26, 70-75 26—31, 75-80
25—30, II 60-65 15, 65-70 18—26, 70-75
21—30, 75-80 19—30, 80-85 15—30, Gol
den Del. I 60-65 17—23, 65-70 20—32. 70-
75 22—40, 75-80 29—46, 80-85 33—39, 35-
90 33—36, II 60-65 15—21, 65-70 20—23,
70-75 27—35, 75-80 28—36, 80-85 25—37,
85-90 2729, Goudreinette I 65-70 15—
18, 10-75 21—25, 75-80 23—29, 80-85 23—
35, 85-90 25—40, 90-95 26—42, Lom-
bartscalville I 70-75 24, 75-80 28, 80-85
26, 35-90 24, 90-op 21, Doyenné du Com.
I 65-70 1.05—1.27, 70-75 1.19—1.31, 75-80
1.22—1.31, 80-85 1.18—1.22, 85-90 1.08—
1.15, Conf. I 55-60 65—71, 60-65 70—75,
65-70 69—74, II 55-60 58—59, 60-65 61—64
65-70 64.
ZWIJNDRECHT 30 nov. 1967 An
dijvie 5372, spinazie 123134, uien
15—18, prei 2534, boerenkool 1317,
rodekool 5,5017, sav.kool 5,5012 veld
sla 76—109, witlof All 129—158, BH 113
—136, spruiten A 32—54, B 33—42. C 26,
D 41—58, sla AI 8—15, selderie 11—16
peterselie 1723, sterkers 0,210,23.
STEENBERGEN, 30 november
Bintje klei bonken 9.5011.10, grote
89.10, Eigenheimers klei grote 9.10.
OUDENBOSCH, 80 november
Spruiten D I 144—151, D II 101—119,
A I 86—99, A II 54—77, A afw. 40, B I
64—65, B II 40, C I 25, C II 25, ongesch.
26, St. Remy 65, Golden Delicious 75-
85 37—42, 70-75 33, 65-70 25—28, Goud
renet 32, Lombarts 16—24, Jonathan 16
21, Cox's Orange 75-80 5462, 70-75 55,
65-70 46, 60-65 33, boerenkool 811, ro
dekool 57, sav.kool 26, andijvie 52
61, afw. 28, sla 911, waspeen 2427,
breekpeen 412, rammenas 1214, wit
lof 121149, koolraap 1, knolselderie
926, prei 1625, tomaten A 410490,
B 500, C 380—390, CC 260.
GOES, 30 november Export- en in
dustrieveiling: Cox's Orange Pippin I
80-85 54—56, 75-80 49—56, 70-75 50—55,
65-70 45—48, 60-65 35—37, 55-60 10—20,
II 80-85 44—50, 75-80 45^18, 70-75 45^48,
65-70 39—44, 60-65 31—35, 55-60 10, IID
10, Golden Delicious I 90-95 32, 85-90 30
—34, 80-85 30—35, 75-80 32—38, 70-75 34
—38, 65-70 19—34, 60-65 15—24, IID 10—
15, II 90-95 32, 85-90 29—33, 80-85 28—33,
75-80 29—35, 70-75 30—36, 65-70 23—29,
60-65 16—23, Jonathan I 80-85 26, 75-80
(ADVERTENTIE)
PRIJS CA. f 212.-
Vraag verdere inlichtingen bij uw bankier of commissionair
rnv
yfv GOLDEN GATE vfv
29/11 30/11
Staatsleningen
Ned. 1968-1 7%
102%
103V.
Ned. 1966-2 7%
102%
103ft
Ned. 1966 6%%
99
99
Neder) 1967 6
96%
96%
Ned. 65 6%
93%
93%*
Ned. 65 5%
93%
93%
Ned. 64 5%
90
90ft
Nederl. 1964.2 5%
90
90
Ned. 64 5
88%
83V.
Ned. 58 4%
88H
88H
Ned. 59 4%
86ys
86%
Nederl 1960.1 4%
88ys
88'/.
Ned 60-2 4%
85ft
85%
Nederl 1963 4%
85%
85«
Nederl 1964 4%
95
95
Ned 59 4%
86ft
86ft
Nederl. I960 4
83%
83%
Ned. 01 4%
83%
83%
Nederl 1963-1 4y4
82%
82%
Nederl. 1963-2 4%
82%
82%
NederL 1961 4
83%
83%
Ned 62 4
81%
82
Nederl. 1953 3%
80'/.
80y2b
Ned Staff. 47 3%
71%
71%
Nederl. 1951 3%
9oy8
90%*
Ned. 1953 1-2 3%
83%
84
Ned 1956 3>/t
82
82%
Nederl 1948 3%
71 y2
71%
Ned. 50/1-2 3%
72%
72%
Ned. 54/1-2 3%
75
75'/.
Ned. 55/1 3%
75
75»/.
Ned. 55/2 3%
80
81*
Nederland 37 3
82%
83%
Ned Gr.b 46 3
82ft
82ft
Ned. Doll 47 8
87%*
88
Ned. Inverst.
99%
99%
Indlë 37a
91ft
Bank- en kredietwezen
B. Ned. Gem 57 6
97%
97%
Id. 30). 58/59 4%
85%
85%
Id. 25 J -59/1-3 4%
87
87%
Id. 25 J 60/3-5 4%
86%
86%
Handel. Industrie,
diversen
A'dam Rubber
58
57*
HVA My en ver.
116
116'/.*
29/11 30/11
80Mi
81%
112%
108 Va
108
60 7% 102y8x
95b
101
85%
84
100%
68'/« 68&
95
104
58,40 58,40
84,80 84,50*
109,20
115,705 117,90
105,70 106,60
671 696%
670% 668%
146,505 145,70
Scheepvaart en Luchtvaart
A.K.U.
Dell MIJ. t. eert.
Hoogov n.r.c.v.a
Philips Gem Bez
Unilever c.v.a.
Dort8che Petr.
Dortsche Petr. 7%
Kon, Petr
HAL.
74
74
Java-China Pak.
167
168
KA.M t cert.
K.N.S.M n.b
90*
90% 5
stv Mb Ned.
107%
107
Nlevelt Goudr.
120%
120*
v. Ommeren rve
167%*
1668
Rottere Lloyd
142
Scheepv Unle
123
1245
Bank, cred - en ver/,eh-it
"iswez
A-B.N sp b 05-7U
113
113
R N Gem 66 1
102
102%
B. N. Gem. 58 4%
B. N. Gom. 63 4%
B N. G rAp 64
B. N.-G. r.sp 65
B. N G. r.sp 06-1
Exp fin.
Exp. fin. 58 5
Gr .lnd. c.b 66 7%
Gr. tnd. c.b. 65 5%
Nat. B M Kr 66 7
Ned Ontw.b 66 7
Ned Ontw.b 64 6
EUjnl Dlsc.b. 64 5
Utr. Hyp. B 7
Idem 6
Utr Hyp.b 3%
Idem 3
Premieleningen en diversen
A. Heyn w.o. '55 4
Amstel brouw 6
Bijenkorf beh. 6
Co-op Ned aob 7
Co-op Ned r.sp.
Hoogovens 66 6 99
Ned. Gasunie 53/4 103
N. Gasunie 66 7% 99%
N. Gasunie 66 6% 94V«
Philips dlr '51 4 81
Idem 1948 3»/» 92%
Idem dir. '49 8%
Pegem 1-2 '57 6 951/4
PEGEM 88 5% 92%
PEGEM 58 8 89%
Idem 1-3 '52 4% 93%
Pegus 1-2 1957 6 99
Obligaties:
Blaauwh. 66 7%
Blaauwh. 67 6%
Blaauwhoed 5%
Blaauwboed 43/.
Bll.1denst.-W 63 5
Bredero v.g. 65 6
Bred v.b 68 7%
Bred v.b. 8
Brit Petr 60 7i/4
Brit Petr 65 8
K Zout-K 68 fc
M. N Bak 46 3%
86V4
81%
112%
108 V*
108%
102
95A
lOlx
85%
100
93 V4
84
100%
Nat Gr bez
Nyma
Overz Gas
Rott.-Ryn
Rott -Rijn
Schiphol
6
4
5%
8%
43/4
6
Scholten-H 65 5%
Scholten-H.
Scholten-H.
Scholten-H
Unilever
Ver Glaa
Ver Mach 4
Ver MachJ
Werkspoor
Wilt. F.-Br.
48/4
4%
8
8
68 b
62 6
3%
3%
102%
99%
92%
87%
77
87
lOlx
101"/.
94
92
65
96
93%
89'/.
95%
92%
93 %b
93
93
95%
87x
91%
89»/.
94%
95
97 %x
104
103V.
100%
94&
80%
96'/.
92^
90
93%
99%
102%
99%
92%
87
77
100%
87%b
101%
95
96'/.
92 %b
93%
89'/.
96
92%
93 %b
93
93
96
86%
91%
94%
Obl. luchtv spoorv
KLM 18-jarlg 6
KLM 20-jarig 4%
idem 1962 4%
urem obL
93% 93%
90% 90%
94'/. 94%b
Z9/11 30/11
Ntd.S. '571-2 4%
73%
91%
Alkmaar 56 2%
92
72%
A'dam 1933 3
115ft
Id. pr.obL '51 2%
76
77%
Id. 56-1 2«/t
75%
75%
Id. 56-2 2
84%
86
Id. 56-3 2V>
84%
85
Idem 1959 2%
79%
79%
Breda 54 21/»
72%
Dordrecht 56 2%
73%
72ft
Eindhoven 54 2>/«
73%
Enschede 54 2%
71ft
s-Gravb 52-1 2Yi
88%
89%
Idem 62-2 2%
87'/.
Rotterd 52-1 2^
91'/.
Idem 52-2 2%
38
87%
Idem 57 2^
85%
86
Utrecht 52 2%
106% 105%
Z.-Holland 57 214
85ft
85%
Z.-Holland 59 2%
87ft
87%
Converteerbare obligaties
AKU 11UÜ0 4J4
88
89'/.
Amstelbrouw 6%
108%b
109
Amst Ballast 4%
110
111%
Bergh papt 4%
94%
Berkel patent 6
90%
90%
Drle Hoefyzers 6
107%
Gelder Zn. v. 4%
87
86%
Hoogovens 5%
112
111'/.
Inodheem
89
89b
Scholten Fox 4%
89
Weyers
105
88
Alg. Bank Ned.
229%
228%
AMEV N.R. cert.
AMRO Bank
45,50
45,50
Banken
Cuituurbank
66
69
Eerst* N.V JM.
303
310
Gron Ind.-Cr. B
140
140
Holl. Bank Unle
213
213
Kasassociatle
119'/.
119'/.
Nat Inv B
84%
Nat Ned cert.
596
598>2
Ned. Crediet B
175%
175%
Ned Mldxl B.
87
87,20
Ned. Overzee B
186
192
R.V.S cert <L
515
510x
Slaven burg's B.
171
171%
Zeven pr. ass. mU
Conbertcerbare obligaties:
Enth Cle. pi 4%
108b
102
Grass krn^. 5%
90'/.
Grinten v.d 6
119
117'/.
Hatema 8^
99%
99%
Havenwerken 4%
78
78%
Hoek's m./z. 5%
101'/.
101
Indola 5% - 5
87b
87
Ing.b bouwn. 4%
86b
86%x
Inventum 5
Koudys 4%
85
86
M N Bak. 66 6%
113
115
Meteoor bet 5%
77
77%
Mulder-Vog. 5%
115
115'/.
N Melk Unle 5%
117
v. Ommeren 53/4
96%
Pietersen auto5
106%
Pont Houth 5%
92'/.
92
Ruhaak en Co 4
Schultema
115
Stokvis en Zn 4%
87%
87%
St.sp Twenthe 4%
76'/.
76%
Thom.-Dr ver 4%
105%
105%
Tilburg water 5%
93x
93
Vlhamy 8
89
88
Wilt. F.-Br. 5i&
97
29/11 30/11
Alb Heijn
Alg ümy Onr G
Amstel br.
A'dam Balast My
A'dam Droog My
A'dam RUtuig Mij
AN1EM nat. bez
Beeren tricotfabr
Beers en Zn.
Begemann
Bensdorp Intern.
Bergh Jurg. f 125
Bergoss
Berkei's Patent
Blaauwhoed
Blydenst WUL
Bols Lucas
Borsumy Wehry
Braatmach R'dam
Breda mach.fa br
Bredero Ver bedr
Buhrmann Tetter
Byenkorf beheer
Calvé
Carps Garenfabr
Centr Suiker My
Crane Nederland
Cur Handel My
Daaiderop
Dagra
Dess tapijten fabr.
Dikker en Co.
Drie Hoefijzer*
D.R.ü.
Duyvls Jz.
Emba
ErdaJ My.
Excelsior
Figee mach.fabr.
Fokker
Ford
Gazelle rywJJabr.
Gelder-Papier
Gelderl Tielena
Gert» fabr Cert.
Geveke en Co.
Gist en SpmJabr
Grasso machJabr
Grinten v.d.
Gruyter Zn. 8%
Bergh-Jurg 5% pc
Braat Bouwstofl
Bredero vastgoed
Caivé euro pref.
Edy emaiile
Hagemeyei Co
Halberg mJabr.
Hatema N.V
Havenwerken
Heinek bei beh.
üeinek Blerb.
Hero con Breda
Hoek'* mach Jabr
Holl Kattenburg
Holl Beton Mij,
Holl Const w.
Holl Melksuiker
Homburg
Hougenbosch ech.
Hoouneyer Zn.
Indoheem
lü.C Holland
Ing. Bur. Bouwn.
diverse»
1245
1220 x
130
130
381
382
472
477
101%
101
124
123&
61%
61%
12%
13
244
131
130
333
330
206
2O6V2
320 x
320
139
139%
72
71%
184
183.20
70
68%
343
344V2
380 b
380
477
477
630
640
741
741
197
200
409
406
75
147 )<4
151
143 x
140
176
178
102
104
93.30
93.30
310
314!/2
284
280
90
83 x
536
534
60'/.
61
127
127%
434
435
172
171
107%
107%
385
385
484
484
743
749
123
122%
173.50
171.50
112%
112%
83 x
82 x
284%
168
-
79
105
59
59 x
208
208
90%
91
584%
585%
593
595
185 b
195
67
66
379
388
94
94
290%
290%
175
228
228
84
83%
30.50
30.90
178
179
164
«9/11
30/11
Internatlo
269
269
Int gew betonb.
365
367
Inventum
142%
1«
Jongeneel houth.
250
Kemo
426
430
Kempen Begeer
97
97%
Key houthandel
170
172
Kledingma Smits
119%
Kiene Suikerw
169
166
Kon., fabr. vb. Alex.
53
54
Kon Papierfabr.
155%
156%
K.N Tex Unle
45
45%
Kon Zout Ketjen
Korenschoof
155 x
155 x
Koudys voed.
90
87
Kon Vei lapyt
220
230
Kwatta choc.
135
137
Leeuw Papier
299
300 b
Leldse Wolsp.
287
287
Lalndeteves
112%
112
Macintosh
450 b
450 b
Meel Ned Bakk.
332
331
Mees bouwmat. B
95
Meteooi Beton
91%
93
Misset Uitg My
220
205
Mosa
235 x
235
Mulder- Vogem
300
300
Muller en Co.
241%
240%
Mynbouwk. werk.
330
328
Naarden-Ch.fabr.
461
465
Nedap
141
141
Ned Uagbl. Unle
140 b
144
Ned Dok My.
89
88
N.exp.pap.fabr.
70 x
69 X
Ned Kabellabr.
281
281%
Ned Melkunie
219%
86
220
Ned.SCheepsb.My
Neile wed. v.
338%
343
Netaro
159
154
Norit
180.80
180-70
Ny verdal.Cate
80
80
Oranjeboom
395
399
Overzeese Gas
99
98.50
Palemb Ind My.
Pal the
61%
61%
Philips 6% compr
115.10
117.10
Pietersen auto's
88
88
Lips en Gispen
52
117
Ned Springstof.
Nu trie te
500
504
Keesink en Co
160
160
Reineveld Mach.
134
137
Si va
225%
225%
Ruhaak en Co.
.4%
143%
Rijn-Schelde
190
191%
Schev expl My.
28.80
28.10
Schev expl 1966
27.50
26.10
Schok betoD
197%
196
Scholten Karton
258
252
Scholten Honig
88
83.20
Simon de Wit
414%
414%
Simon's emb fabr.
86
86
Smit Nymegan
147 d
143
Spaamestad
674
668
Stokvis A Zn.
77%
77
Stoomsp I wenthe
56%
56
Swaay van
232
240 b
Synres Chem.
156
155
Tabak Phll c.v.
80
Tech Unle
247
247
Texoprlnt
114%
114%
Tbom-Or-verblifa
102.90
104
Thomsen v bedt.
95%
95
Tw Overz Hand.
70%
71
Udenhout Steent
77
76%
Unilever 7%
Idem 6»/»
idem 4
Utermohlen
Utr asfaJtfabr.
Varossleau
Veenend Stm.sp.
Ver Glasfabr n.b
Ver Mach ia br.
Ver Touwfabr.
VettewlnkeJ
Vezel ve r werking
Vlhamy
Vredensteln rub,
Vulcaansoord
Walvisvaart
Wereldhaven
Wemmk'8 Beton
Wessanen
Wilt Feyen.-Br.
Weyers Ind EL
Zaalberg
Zeeuwse Conf eet
Zwanen berg-Org
Texoprlnt 8% pr.
Mijnbouw en petroleum
AJg. Expl. My.
BlUltoo le rubr.
BUliton 2e rubr.
Moerara En lm
ld. cert opr 1/10
Id. 1 wlnstbew.
Id. 4 wlnstbew
Oost-Borneo Mij
Furness
Oostzee
Alg Fonds bezit
Converto 1-lpb
HBBbel.depl.l-2pb
interbonds 1 pb
Intergas
Beleggingsfondsen
J8/11
30/11
109 b
109 li
96
96
63%
64
277
277
252
225
184
181
175
180
107
105)4
166
168
132%
131
262 b
267
96%
99
114
116
153
153
60%
70 b
509
512
144
145
491%
493
156 y4
156
375
370
62 x
128 x
125 x
93%
93)4
31 b
31 b
775
780
142
143
1680 b
1677
2650
2630
2820
110 b
110 b
432%
438
106
106
1035
1035
985
985
756
756
635
635
394
394.50
ƒ80
ƒ80
ƒ60
ƒ00
A'dam bel.mij 50
Dutch Int
Interunle
Nefo
Robeco
Rollnco
(Jul tas
U tl li co
Ver bez 1894 50
Europar l-lo pb
Union mlnlere 1
Uoilarfondsen
Anaconda
Bethlehem Stee)
General Klectrlo
General Motors
Prot and Gambia
Republic Stee)
Shel) OU
US Stee) 10 cert
128
126.50
181.50
84.50
221.50
261.50
403
110.50
99.20
448
760
47%
31%
106)4
81%
87)4
42)4
65
40%
128.50
126.50
182
85.50
221.90
216.50
405
110.50
99.60
449
770
47%
3«4
106%
80%
88%
41%
66%
40%
m «daan m bieden
X m Late»
g m ceduo en Ixteo
b bieden
e m ex cixlm
d m ex dividend
25—29, 70-75 30—31, 65-70 28—29, 60-63
16—18, IID 10, II 80-85 16—25, 75-80 15
—28, 70-75 15—31, 65-70 10—29, 60-65 10
18, Goudrenet I 85-95 2631, 75-85
21—29, 65-75 20—22, II 85-95 27—28, 75-
85 21—26, 65-75 10—20, D 10, Rode Goud.
renet I 95-195 30—42, 85-95 31—44, 75-83
27—36, 65-75 21—22, II 95-105 25—29, 85,
95 28—29, 75-85 23—29, 65-75 18—23. Pe
ren: D. du Cornice I 85-90 110, 80-85 118,
75-80 123, 70-75 121—125, 65-70 118, 60-65
109, n 85-90 106, 80-85 115, 75-80 117,
70-75 119, 65-70 117, 60-65 108, Saint Re
my I 80-90 75, 70-80 78, 60-70 76, IID
61. Op monster: Conference I 65-70 76,
60-65 73—74, 55-60 68, IID 46, grof 60,
fijn 48. Verpakt: Golden Delicious I 75-
80 43, Jonathan I 70-75 39, 75-80 34, D. du
Cornice I 70-75 129—130. Gewone vei.
ling appels: Cox's Orange Pippin I 80-
85 52, 70-75 40, 60-65 35, nD 10, II 60-65
31, 55-60 10—17, grof 10—28, fijn 10—27
Golden Delicious I 80-85 32, 65-70 19, II
85-90 26—31, 80-85 26—33, 75-80 25—34,
70-75 24—35, 65-70 20—29, 60-65 15—19,
grof 1023, fijn 1016. (Golden Deli
cious klasse III in standaardkist aan
voeren met 18 kg netto). Jonathan I 75-
80 22, 70-75 22—26. 65-70 16—22, 60-65 10,
II 75-80 20, 70-75 16, 60-65 10, grof 10—
17, Zoete Ermgaard grof 49, fijn 27,
Goudrenet grof 1019, fijn 10—16, Rode
Goudrenet II 75-85 32, 65-75 21, grof 17
21. Peren: D. du Comice nD 75, grof
90—94, fijn 74—91, Conference grof 37
—58, fijn 42, Comtesse de Paris II 70-75
47, 65-70 44—49, 60-65 44—50, 55-60 39,
IID 31. Kleiperen n 55-60 48, 50-55 31,
Gieser Wildeman II 55-60 82. grof 67—
81, fijn 41—51. Saint Remy I 80-90 72—
81, 70-80 81. 60-70 65—73, II 80-90 67—
69, 70-80 65, grof 59—63, fiin 46—58,
Totale aanvoer hard fruit 12.650 kisten.
WASHINGTON (Reuter-AFP) In
oktober Is de Amerikaanse goudvoor
raad verminderd tot de kleinste om
vang sedert mei 1935, zo heeft de Fe
deral Reserve Board bekendgemaakt.
Hoewel Frankrijk geen aankopen
heeft gedaan is de reserve met 38 mil
joen dollar afgenomen tot 13.309 mil
joen dollar. Een woordvoerder van het
ministerie van financiën heeft in te
genstelling tot de gebruikelijke gang
van zaken medegedeeld dat het verlies
voor 21,4 miljoen dollar is veroorzaakt
door binnenlandse aankopen van goud
en dat de goudhandel in oktober eigen
lijk ..bescheiden" is geweest.
Van meer betekenis is de toeneming
van het Amerikaanse bezit van conver
teerbare deviezen met 309 miljoen dol
lar, voor een deel als gevolg van het
opnemen van ponden sterling. Daarin
komt het begin van de aanval op het
pond sterling tot uiting, die eindigde
met de devaluatie. Begin november
bezaten de Verenigde Staten 134 miljoen
dollar aan goud in hun valutastabilisa-
tiefonds, dat wordt gebruikt voor ver
kopen aan het buitenland en aan de
„goudpool" in Londen.
In bevoegde kringen in Washington
merkt men op, dat men voor het ogen
blik geen aandacht heeft geschonken aan
de goud verliezen van 130 miljoen dollar
als gevolg van aankopen door specu
lanten in de vier maanden die aan de
devaluatie van het pond voorafgingen.
De verkopen van goud aan binnenland
se afnemers, die in oktober 21,4 miljoen
dollar hebben bedragen, zijn voor de
voorafgaande drie maanden niet bekend,
maar over het algemeen koopt de Ame
rikaanse industrie maandelijks voor ge
middeld vijftien miljoen dollar aan
goud. Als men daar rekening mee houdt
hebben de verliezen op de transacties
met het buitenland niet meer dan 60
70 miljoen dollar bedragen.
Omtrent de situatie op de inlandse
huidenmarkt kan van een stabiele gang
van zaken worden gesproken. De slach
tingen zijn weliswaar iets groter maar
de huiden die er vallen vinden geregeld
kopers. De inlandse looierij is voortdu
rend aan de markt en koopt voor direc
te behoefte. Speculatieve aankopen van
betekenis hebben ook in het verleden,
toen de prijzen wat lager noteerden,
niet van betekenis plaatsgehad. Lichte
koehuiden zijn iets gemakkelijker in
prijs dan de overige wichten. Midden
wichten worden verhandeld tegen vaste
prijzen, terwijl de zware huiden zeer
vast in de markt liggen. Daar de laatste
tijd wat meer crouponzaken werden
afgesloten is het aanbod van afvallen
iets groter. Halzen worden verkocht te
gen standhoudende prijzen. Flanken
worden tegen iets lagere prijzen aange
boden.
Op de zoolleermarkt is de situatie
weinig veranderd. Er wordt door de
schoenfabrieken regelmatig voor di
recte behoefte gekocht Deze behoefte
is de laatste weken echter niet groter
geworden.
Voor overleer is de vraag zeer ge
varieerd. Soepele leersoorten voor de
produktie van dameslaarzen blijven het
meest gangbaar en hierin kon een be
vredigende omzet worden bereikt.
Voor technisch leer stabiliseert zich
de omzet op bevredigend peil. De leder-
prijzen zijn onveranderd vast. De han
del in croupons voor de schoenherstel
lers is ongewijzigd kalm. Het werkaan
bod was over het algemeen de laatste
week iets beter, doch blijft bij vele on
dernemers onbevredigend.
De omzet van diverse soorten leder
Voor de lederwarenindustrie is nog wat
verbeterd, de industrie produceert vlot
terwijl de omzet in de detailzaken thans
zeer goed is.
In de schoendetailzaken is de verkoop
wisselend. Dameslaarzen zijn er de laat
ste weken veel verkocht. Als het echt
winter gaat worden mag nog een bedui
dende vraag, ook naar gevoerde laarzen,
worden tegemoet gezien. Overigens is er
een regelmatige verkoop zowel van
sportieve als klassieke modellen dames-
en herenschoenen. De verkoop van
pantoffels en schoenen welke binnens
huis gedragen worden neemt toe. Ook
de verkoop van schaatsenlaarzen begint
nu tegen St.-Nicolaas op gang te komen.
in de schoenindustrie is de produktie-
capaeiteit niet veel veranderd.
Toch verneemt men zo nu en dan dat
een fabriek heeft moeten sluiten we
gens gebrek aan orders of om andere
redenen.
Een flinke buitenlandse schoenorder,
waarover volgens recente berichten bin
nenkort onderhandeld gaat worden, zou
ae schoenindustrie zeer welkom zijn.
IN EEN GOUDMIJN in West-Driefon
tein, op 75 km ten westen van Johan
nesburg, zijn gisteren 3 mijnwerkers
om het leven gekomen, doordat een
stroom modder de mijn binnendrong.
Een vierde mijnwerker wordt nog ver
mist.
Konstanz 288 (—1), Rheinfelden 206
(+13), Straatsburg 198 (onv.), Plitters-
dorf 337 (—5), Maxau 387 (—3), Plo-
chingen 127 (+3), Mannheim 218 (+5).
Steinbach 141 (+12), Mainz 238 (+16)!
Bingen 168 (+19), Kaub 177 (+21).
Trier 459 (+58), Koblenz 247 (+37),
Keulen 230 (+54), Ruhrort 392 (+44).
Lobith 986 (+39), Nijmegen 766 (+35),
Arnhem 787 (+30), Eefde IJssel 436
(+88), Deventer 320 (+82), Monsin
5498 (+38), Borgharen 4125 (+104).
Belfeld 1238 (+46), Grave beneden de
sluis 514 (+13).