TEN
NIEUWE SAAB 99 NU
AL GEPRESENTEERD
indend
Aan
de
rol
ERK00P
onbenut!!
Koffie
zetten.,.
In 1970 in één da;
naar Z.-Frankrijk
DAALDER0P
Woede over Franse
Minister Luns
in actie voor
Yvonne Paul
Pas in herfst 1968 in produktie
■m
tips-tips-tips-tips
17
Technische gegevens
PRISMA
HORLOGES
Bonn wijst twee
Israëli's uit
Apart
j, Gentsestraat 73
MEREN
Halve combi
Warme auto
U vraagt maar
waar u wilt met
automatische
coffeemaker
Veel gevaar
mooie moderne modellen.»
een betrouwbaar merki
b PRISMA bijou Elegant model met zeer aparte wijzerplaat 149.-
PRISMA,
PIET VAN AART
H. SCHRAUWEN
C. M. v. BROEKHOVEN
A. v. MIL-VELDHOVEN
C. W. A. DIERCKXSENS
ADRI C. BROEKHUIS
N.V. BALTHAZAAR
FA. J. v.d. SLUYS
16
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 1 DECEMBER 1967
27
Modern door zgn eenvoud.
Misschien wel uw eerste Omega, lets waar
u nóg trots op zult zijn als de mode
al honderd keer is veranderd.
gnudf465r
harddoublê f260,' I
staal {260,-
J"
-fit?-
j land. Het
ting op.
de automatische
I .{940,-
De nieuwe Saab 99, die pas in
de herfst van 1968 in seriepro-
duktie komt, is nu reeds in Stock
holm gepresenteerd. De reden
van deze vroegtijdige intrductie
is dat men bij Saab wilde ver
mijden dat fotografen op het
nieuwe model zouden gaan ja
gen. Het testprogramma zou door
verstoppertje spelen worden op
gehouden. Nu de prototypes geen
geheim meer zijn, kan de fabriek
ongestoord verder werken. De
Saab 99 is groter, sneller en een
stuk duurder dan de 95 en 96
modellen. Men zou hem kunnen
vergelijken met de BMW 1660-
1800, BMC 1800, Ford 17M en
Opel Rekord, althans wat het
motorvermogen en de afmetin
gen aangaat.
uwe en accurate tijdmeter zijn
in.
i binnen bij een Omega-dealer
de fraaie modellen op Uw pols
hoe mooi een. automatisch
zijn. En als U eenmaal een
dan geeft het Omega wereld-
ticaat U recht op een heel jaar
Belijke garantie, die geldig
l-rije landen van de wereld,
Iwelk land U Uw Omega ge-
Onder de kap ligt
een viercilinder 1.7 li
ter ipotor, die bij 5500
omwentelingen per mi
nuut 87 SAE-pk pres
teert. Deze machine,
met bovenliggende nok-
kenas, is ontwikkeld
door Standard Triumph.
Begin 1965 werd reeds
overeengekomen dat
Leyland Motors voor
de grote Saab de
krachtbron zon bonwen.
De 1.7 liter is ontwor
pen door de bekende
motorconstructeur Ricardo. De ver
snellingsbak vormt met de motor één
geheel en deze bevindt zich aan de on
derkant van het blok-
Ze hebben echter niet een gemeen
schappelijk smeersysteem. Volgens de
fabriek accelereert de wagen van 0-
100 km-uur in 14.5 sec. De topsnelheid
ligt boven de 160 km per uur. Daar
het aantal paarden per liter cilinder
inhoud vrij bescheiden is (51), kan de
motor voor sportieve doeleinden (ral
ly's) gemakkelijk nog wat worden op
gevoerd.
defroster mondstukken bij de voor- en
achterruit, luchtinlaten op het dash
board en ontluchtingsroosters achter
in. Attent is dat de passagiers op de
achterbank niet alleen rechtstreeks
warmte krijgen toegevoerd, maar ook
de hoeveelneid zelf kunnen regelen. De
Saab 99 heeft ongeveer dezelfde vering
als de 96- De achterwielen zijn in plaats
van aan een V-vormige aan een rechte
achteras opgehangen. De wagen heeft
schijfremmen rondom, die bekrachtigd
zijn. Het remsysteem bestaat uit twee
circuits. Bovendien is de handrem zeer
krachtig, èodat deze in noodgeval kan
worden hanteerd. Naar de prijs van
de nieuwe Saab kan slechts worden
gegist. Vermoedelijk zal de 99 13 a 14
mille gaan kosten. In Zweden rekent
men op 18000 kronen.
Motor: 4-cil. in lijn; Cilinderinhoud:
1709 cc; Compressie: 9:1; Vermogen:
87 pk bij 5500 omw.-min.; Max. koppel:
13.5 kgm-3000; Aandrijving: op voor
wielen; Elektrisch systeem: 12 volt,
wisselstroomdynamo; Remmen: schijf
remmen rondom: Afmetingen: 435 x
168 x 145 cm; Gewicht: 1035 kg: Draai-
cirkel: 10.4 m; Topsnelheid: 160 km-
uur.
(ADVERTENTIE)
De gehele collectie
dames- en herenhorloges
vindt u bij
juweliersbedrijf n.v.
Brabantplein 15 - Breda
MüNCHEN (DBA) Twee Israë
li's, die vier weken geleden werden
betrapt bij een inbraak in de woning
van de vrouw van de Gestapo-chef on
der Hitier, Heinrich Müller, en daar
voor tot drie maanden gevangenisstraf
werden, veroordeeld!* zijn. donderdag via
Zürich naar hun land teruggestuurd.
De twee mannen de 39-jarige Ba-
ruch Sjoer en de 38-jarige Daniël Gor
don zijn officieel in dienst van het
Israëlische ministerie van arbeid. Zij
hebben een derde van hun vonnis uit
gezeten.
(ADVERTENTIE)
lUUR
en vesten in
als klassieke genres.
die U zullen toelaten tegen
te maken.
De carrosserie is aantrekkelijk ge
stileerd. De vorm is modern, maar
niet hypermodern en opzienbarend. Het
geheel maakt een smeuige, niet on
sportieve indruk. De Saab 99 heeft
geen uitgesproken modelijnen. Met dit
koetswerk kan de Zweedse fabriek ja
ren vooruit. De tweedeurs wagen heeft
een laag aflopende motorkap, een be
trekkelijk groot glasoppervlak en een
korte, vrij abrupt afgebroken achter
partij. Het front herinnert enigszins
aan de neus van de Renault 16 en on
geveer dezelfde achtersteven treffen
we bij de Opeis aan. Maar ondanks
bepaalde trekken van andere merken
is de nieuwe Saab een geheel aparte
en onafhankelijke creatie. Evenals de
tegenwoordige modellen is de 99 sterk
gebouwd. Aërodynamisch is hij bijna
even gunstig gevormd als de 96. Op
't eerste gezicht zou men dit niet zeg
gen. De luchtweerstandscoëfficiënt is
0.37. De Saab 96 komt met 0.35 iets
beter uit de bus. Ter vergelijking nog
twee voorbeelden: de nieuwe NSU Ro
80 heeft 0.35 en de Citroën 19-21 slechts
0.30. De 4.35 meter lange Saab 99 staat
met de wielen stevig op de grond. De
wielbasis is 2.47 cm, de spoorbreedte
yopr en achter respectievelijk 139 en
140 cm, aan de forse kant dus.
Behalve voorwielaandrjjving heeft
de grote Saab een detail, dat men niet
wilde missen, namelijk het freewheel.
Dit is van hetzelfde type als in de
actuele modellen, maar het bedienings
instrument zit nu op de console tus
sen de voorstoelen. Hierop staat ook
de korte versnellingspook. Om veilig
heidsredenen is hier tevens het ontste-
kingscontact aangebracht, dat in vele
E auto's in de kniezone uitsteekt.
Het interieur is smaakvol en dege
lijk ingericht. De voorstoelen, met wol
len stof bekleed en versterkt met kunst-
\z,Vn in en hoogterichting
verstelbaar. De r1 gleuningen kunnen
neiemaal achterover. De achterbank
neeft een zitting en rugleuning die ach
tereenvolgens kunnen worden wegge
kapt om extra bagageruimte vrij te
maken. Met een 1.70 lange laadvloer
is de Saab dan een halve combi. Nor
maal neeft de koffer een volume van
V ^er-,?et reservewiel is opgesteld
of'n u e >nnenzijde van de drempel,
een handige plaats.
,?e tastrumentering is verdeeld over
Kakken, die door het stuurwiel
goed leesbaar zijn. De ruitewissers heb.
oen twee snelheden en de sproeiers
door een elektrische
vfntllatle en verwarming zijn
uitstekend geregeld. Van een Scandi-
Wag£9 mae men niet a«aers
verwachten. Het systeem omvat o.a.
Te lang koud blijven van het koel
water en dus ook van de motor, de
olie etc.) zal meestal het gevolg zyn
van een defecte thermostaat. Deze, au
tomatisch werkende „klep" is bedoeld
om het koelwater dat zich in het motor
blok bevindt, pas dan doorgang naar
de radiateur toe te staan, als de tem
peratuur van het koelwater ca. 70 gra
den C. bedraagt. Komt het koelwater
nu eerder in de circulatie doordat de
thermostaat dit niet meer kan verhin
deren, dan kan het soms uren duren
voordat de vereiste bedrijfstempera-
tuur bereikt is.
In de wintermaanden zal de batterij
een veel lagere capaciteit kunnen le
veren dan in de warmere maanden
het geval is. Dit nadeel telt dubbel
zwaar omdat in deze tijd juist veel
meer van de batterij wordt geëist en
wel door de hogere startmotorbelas
ting (dikke olie etc.) en het rijden met
licht. Al met al reden om zuinig te
zijn met het stroomverbruik en vooral
zo weinig mogelijk te starten.
Probeer in het belang van de ver
keersveiligheid uw autoruiten zo door
zichtig mogelijk te houden. Dit is be
slist geen te moeilijke opgave want er
zijn middelen genoeg om dit uitvoer
baar te maken. Met een helderzicht-
ruit aan de achterzijde, een goed wer
kende voorruitverwarming, een anti-
condensdoak en voldoende ventilatie
bereikt u beslist bevredigende resul
taten. Als u hiernaast dan nog altyd
een zeem of een linnen doek voor het
grijpen heeft kan u in dit opzicht niet
veel meer gebeuren.
Steeds meer worden kïhehten over
benzinediefstallen vernomen. U kunt
dan ook maar beter een tientje uitge
ven voor een afsluitbare benzinetank-
dop dan het risico te lopen dat bepaal
de lieden op uw kosten hun racenei
gingen botvieren.- Over sloten gespro
ken; voor -hetzelfde bedrag koopt u ook
een slot op uw motorkap en voorkomt
hiermee dat ongewenste sleutelaars
zich aan uw eigendommen vergrijpen.
Als pas beginnend automobilist schrijft
de heer B. te Hulst, heb ik nogal eens
moeite met bepaalde .autotermen. Zo
zou ik graag het verschil weten tussen
een kopklepmotor en een zijklepmotor.
Kunt u dit voor mij eens nit de doeken
doen?
Beide motortypen zijn z.g. vierslag
motoren, hetgeen wil zeggen dat het
werkingsprincipe van deze verbran
dingsmotoren berust op vier slagen
(ook wel takten) n.l. inlaat, compres
sie, arbeid en uitlaat. De krukas is
gedurende de vier slagen twee maal
rondgedraaid. In- en uitlaatkleppen zor
gen er voor dat lucht en benzine wor
den aangezogen en als uitlaatgas ver
dwijnt. Bij de kopklepmotor „hangen"
de kleppen boven de zuigers en heeft de
verbrandingsruimte een symmetrische
vorm. De kleppen van de zijklepmo
tor „staan" als het ware naast de ci
linder en dus met de steel omlaag;
het overbrengmechanisme kan hier
door zeer eenvoudig van constructie
zijn. Hier staat echter tegenover, dat
de verbrandingsruimte een vrij ongun
stige vormgeving heeft waardoor de
zijklepmotor iets minder „fel" is dan
de kopklepmotor.
Inhoud tot
12 koppen
74.50
Kema keur
QUEBEC (Reuter) René Leves-
que, een vooraanstaande1 politicus in
Quebec*, heeft een nieuwe politieke be
weging gesticht met de bedoeling van
de Frans-Canadese provincie Quebec
een soevereine staat te maker. De be
weging „Souveraineté-Association" ge
heten, heeft een voorlopig karakter.
Het is de bedoeling dat zij uitloopt
op de stichting van een nieuwe po
litieke partij tegen het voorjaar van
1968. Levesque wil echter niet dat de
provincie Quebec volledig onafhanke
lijk wordt van de federale regering
in Ottawa. Hij wil dat bepaalde ban
den, die voordelig voor Quebec zijn,
tussen deze provincie en Ottawa blij
ven bestaan.
Het geheim van het onvergelijkelijke karakter dat
aan alle Tabac Original creaties eigen is, berust op
het volgende principe: van het beste hebben
wij het meest edele gekozen en voor u uitgebalanceerd.
De individuele geur van- Tabac Original
vormt 'n onmiskenbare bijdrage tot versterking
van uw strikt persoonlijke accent.-
Alleen onze creaties mogen dit teken dragen.
Het is internationaal gedeponeerd en staat
garant voor geur en kwaliteit.
Wijnboeren in Zuid-Frankrijk
blokkeren de spoorweg met biels. In
vele plaatsen ztfn protestacties ge
voerd tegen de „wijn-politiek" van
de Franse regering. De duizenden
wijnboeren zijn vooral gebelgd over
de invoer van wijn uit Algèrië.
(ADVERTENTIE)
(Van onze Parijse correspondent)
PARIJS De Franse minister van
uitrusting, Xavier Ortoli, heeft in ge
zelschap van een groot aantal geno
digden en journalisten het laatste
stuk van de autoroute Parijs-Rijssel
officieel geopend en wel het deel van
26 kilometer tussen Bapaume en
Fresnes-les-Montauban. De gehele
autoroute telt 215 kilometer, zodat de
twee grote industrieën in de centra
Parijs en Rijssel voor een snelle auto
nog maar 3 uur rijden van elkaar
verwijderd liggen.
In 1972 zal de autoroute bij Bapau
me worden afgetakt door een directe
verbinding naar Kamerijk-Valancienne
en de Belgische grens, waar de Bel
gen bezig zijn met een autoroute naar
Bergen en Brussel. Binnen enkele ja
ren zal men dus regelrecht van Ant
werpen en Amsterdam-Rotterdam naar
Parijs kunnen rijden. En gezien de
verbinding Parijs-Marseille in 1970 ge
reed moet komen, zal men er maar
één dag over behoeven te doen om
van Nederland uit de Middellandse Zee
te bereiken.
Over 155 kilometer van de autoroute
Parijs-Rijssel zal tolgeld moeten be
taald worden. Te rekenen als volgt:
voor toeristenauto's 8 franc beneden
de 5 p.k., 11 franc boven de 5 p.k. en
16,50 franc voor wagens met aanhang
(caravans); vrachtwagens en autocars
betalen aan tolgeld van 11 tot 24,50
franc, naargelang de tonnage en het
aantal passagiers.
Zonder automobilisten die van de
nieuwe weg gebruikmaken af te
schrikken, dient toch te worden ge
waarschuwd dat een autoroute niet zon
der gevaar is. In 1967 werden tussen
parijs en Bapaume 187 ongelukken
geteld, waarvan 11 met dodelijke af
loop. Als voornaamste oorzaken wer
den opgegeven: slaap achter het stuur,
slechte schatting van afstanden, over
schatting van de technische kwaliteiten
van de auto en breuken in het me
chaniek.
after shave, pre shave, ichcetzepen en «crèmes, deodorants, talbpocder, eau de cologne, haarcfème, haarlotion, luxe zcpai
YVONNE PAUL
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG Minister Luns (bui-
tenl. zaken) probeert via de „normale
diplomatieke kanalen" de Amerikaan
se regering ertoe te bewegen om me
juffrouw Yvonne Paul, die al sinds 9
oktober op Schiphol bivakkeert, een in
reisvisum voor Amerika te verschaf
fen.
Minister Luns doet dit op verzoek
van zijn collega minister Beernink
(binnenl. zaken), die op zijn beurt hier
toe weer was aangespoord door het
CHU-Tweede-Kamerlid Kikkert.
De heer Kikkert zei ons desgevraagd
dat hij de afgelopen wéken van aller
lei mensen nogal wat brieven had ont
vangen waarin hem werd gevraagd of
hij als kamerlid niet iets voor mej
Yvonne Pau kon ondernemen. De heer
Kikkert was zelf tot de bevinding ge
komen dat het hier gaat om een vrouw
„wier levensgeluk in ambtelijke molens
dreigt te worden vermorzeld". De heer
Kikkert wijst erop dat mej. Yvonne
Paul iet om politieke motieven wordt
geweerd en dat zij toch al vijf jaar
in de Verenigde Staten heeft gewoond.
Hij vindt het dan ook niet juist dat
haar nu re^ds drie maal officieel een
inreisvisum geweigerd is. Dat zij wel
iswaar enige tijd na de oorlog in een
inrichting heeft vertoefd is ook geen
reden tot weigering, meent de heer
Kikkert. Over de resultaten van de
stappen van minister Luns is op dit
ogenblik nog niets bekend.
a PRISMA bijou Brede band met gediamanteerde motieven 159.-
C HERENHORLOGE IN GOUO Een prachtig geschenk,
reeds vanaf 185.-
Uw Prisma horlogerzal u deze en andere modellen gaarne tonen
*A!le Prisma's gratis verzekerd tegen verlies en diefstal
UW GOUDSMID
HAAGWEG 27
BREDA
TEL. 33654
Molenstraat 76, Zundert, telefoon 01696-
Kortemeestraat 33. Bergen op Zoom
Goud - Zilver Tel. 01640—5607
Wouwsestraat 18, Bergen op Zoom
Goud - Zilver Tel. 01640—5207
KADE 5 - ROOSENDAAL
Grote Kerkstraat 13, Steenbergen
Goud Zilver - Optiek Tel. 01670—3385
MOLENSTRAAT 12 - ROOSENDAAL
DEALER VOOR DONGEN E.O.
HOGE HAM 132 - DONGEN