TEN NIEUWE SAAB 99 NU AL GEPRESENTEERD indend Aan de rol ERK00P onbenut!! Koffie zetten.,. In 1970 in één da; naar Z.-Frankrijk DAALDER0P Woede over Franse Minister Luns in actie voor Yvonne Paul Pas in herfst 1968 in produktie ■m tips-tips-tips-tips 17 Technische gegevens PRISMA HORLOGES Bonn wijst twee Israëli's uit Apart j, Gentsestraat 73 MEREN Halve combi Warme auto U vraagt maar waar u wilt met automatische coffeemaker Veel gevaar mooie moderne modellen.» een betrouwbaar merki b PRISMA bijou Elegant model met zeer aparte wijzerplaat 149.- PRISMA, PIET VAN AART H. SCHRAUWEN C. M. v. BROEKHOVEN A. v. MIL-VELDHOVEN C. W. A. DIERCKXSENS ADRI C. BROEKHUIS N.V. BALTHAZAAR FA. J. v.d. SLUYS 16 DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 1 DECEMBER 1967 27 Modern door zgn eenvoud. Misschien wel uw eerste Omega, lets waar u nóg trots op zult zijn als de mode al honderd keer is veranderd. gnudf465r harddoublê f260,' I staal {260,- J" -fit?- j land. Het ting op. de automatische I .{940,- De nieuwe Saab 99, die pas in de herfst van 1968 in seriepro- duktie komt, is nu reeds in Stock holm gepresenteerd. De reden van deze vroegtijdige intrductie is dat men bij Saab wilde ver mijden dat fotografen op het nieuwe model zouden gaan ja gen. Het testprogramma zou door verstoppertje spelen worden op gehouden. Nu de prototypes geen geheim meer zijn, kan de fabriek ongestoord verder werken. De Saab 99 is groter, sneller en een stuk duurder dan de 95 en 96 modellen. Men zou hem kunnen vergelijken met de BMW 1660- 1800, BMC 1800, Ford 17M en Opel Rekord, althans wat het motorvermogen en de afmetin gen aangaat. uwe en accurate tijdmeter zijn in. i binnen bij een Omega-dealer de fraaie modellen op Uw pols hoe mooi een. automatisch zijn. En als U eenmaal een dan geeft het Omega wereld- ticaat U recht op een heel jaar Belijke garantie, die geldig l-rije landen van de wereld, Iwelk land U Uw Omega ge- Onder de kap ligt een viercilinder 1.7 li ter ipotor, die bij 5500 omwentelingen per mi nuut 87 SAE-pk pres teert. Deze machine, met bovenliggende nok- kenas, is ontwikkeld door Standard Triumph. Begin 1965 werd reeds overeengekomen dat Leyland Motors voor de grote Saab de krachtbron zon bonwen. De 1.7 liter is ontwor pen door de bekende motorconstructeur Ricardo. De ver snellingsbak vormt met de motor één geheel en deze bevindt zich aan de on derkant van het blok- Ze hebben echter niet een gemeen schappelijk smeersysteem. Volgens de fabriek accelereert de wagen van 0- 100 km-uur in 14.5 sec. De topsnelheid ligt boven de 160 km per uur. Daar het aantal paarden per liter cilinder inhoud vrij bescheiden is (51), kan de motor voor sportieve doeleinden (ral ly's) gemakkelijk nog wat worden op gevoerd. defroster mondstukken bij de voor- en achterruit, luchtinlaten op het dash board en ontluchtingsroosters achter in. Attent is dat de passagiers op de achterbank niet alleen rechtstreeks warmte krijgen toegevoerd, maar ook de hoeveelneid zelf kunnen regelen. De Saab 99 heeft ongeveer dezelfde vering als de 96- De achterwielen zijn in plaats van aan een V-vormige aan een rechte achteras opgehangen. De wagen heeft schijfremmen rondom, die bekrachtigd zijn. Het remsysteem bestaat uit twee circuits. Bovendien is de handrem zeer krachtig, èodat deze in noodgeval kan worden hanteerd. Naar de prijs van de nieuwe Saab kan slechts worden gegist. Vermoedelijk zal de 99 13 a 14 mille gaan kosten. In Zweden rekent men op 18000 kronen. Motor: 4-cil. in lijn; Cilinderinhoud: 1709 cc; Compressie: 9:1; Vermogen: 87 pk bij 5500 omw.-min.; Max. koppel: 13.5 kgm-3000; Aandrijving: op voor wielen; Elektrisch systeem: 12 volt, wisselstroomdynamo; Remmen: schijf remmen rondom: Afmetingen: 435 x 168 x 145 cm; Gewicht: 1035 kg: Draai- cirkel: 10.4 m; Topsnelheid: 160 km- uur. (ADVERTENTIE) De gehele collectie dames- en herenhorloges vindt u bij juweliersbedrijf n.v. Brabantplein 15 - Breda MüNCHEN (DBA) Twee Israë li's, die vier weken geleden werden betrapt bij een inbraak in de woning van de vrouw van de Gestapo-chef on der Hitier, Heinrich Müller, en daar voor tot drie maanden gevangenisstraf werden, veroordeeld!* zijn. donderdag via Zürich naar hun land teruggestuurd. De twee mannen de 39-jarige Ba- ruch Sjoer en de 38-jarige Daniël Gor don zijn officieel in dienst van het Israëlische ministerie van arbeid. Zij hebben een derde van hun vonnis uit gezeten. (ADVERTENTIE) lUUR en vesten in als klassieke genres. die U zullen toelaten tegen te maken. De carrosserie is aantrekkelijk ge stileerd. De vorm is modern, maar niet hypermodern en opzienbarend. Het geheel maakt een smeuige, niet on sportieve indruk. De Saab 99 heeft geen uitgesproken modelijnen. Met dit koetswerk kan de Zweedse fabriek ja ren vooruit. De tweedeurs wagen heeft een laag aflopende motorkap, een be trekkelijk groot glasoppervlak en een korte, vrij abrupt afgebroken achter partij. Het front herinnert enigszins aan de neus van de Renault 16 en on geveer dezelfde achtersteven treffen we bij de Opeis aan. Maar ondanks bepaalde trekken van andere merken is de nieuwe Saab een geheel aparte en onafhankelijke creatie. Evenals de tegenwoordige modellen is de 99 sterk gebouwd. Aërodynamisch is hij bijna even gunstig gevormd als de 96. Op 't eerste gezicht zou men dit niet zeg gen. De luchtweerstandscoëfficiënt is 0.37. De Saab 96 komt met 0.35 iets beter uit de bus. Ter vergelijking nog twee voorbeelden: de nieuwe NSU Ro 80 heeft 0.35 en de Citroën 19-21 slechts 0.30. De 4.35 meter lange Saab 99 staat met de wielen stevig op de grond. De wielbasis is 2.47 cm, de spoorbreedte yopr en achter respectievelijk 139 en 140 cm, aan de forse kant dus. Behalve voorwielaandrjjving heeft de grote Saab een detail, dat men niet wilde missen, namelijk het freewheel. Dit is van hetzelfde type als in de actuele modellen, maar het bedienings instrument zit nu op de console tus sen de voorstoelen. Hierop staat ook de korte versnellingspook. Om veilig heidsredenen is hier tevens het ontste- kingscontact aangebracht, dat in vele E auto's in de kniezone uitsteekt. Het interieur is smaakvol en dege lijk ingericht. De voorstoelen, met wol len stof bekleed en versterkt met kunst- \z,Vn in en hoogterichting verstelbaar. De r1 gleuningen kunnen neiemaal achterover. De achterbank neeft een zitting en rugleuning die ach tereenvolgens kunnen worden wegge kapt om extra bagageruimte vrij te maken. Met een 1.70 lange laadvloer is de Saab dan een halve combi. Nor maal neeft de koffer een volume van V ^er-,?et reservewiel is opgesteld of'n u e >nnenzijde van de drempel, een handige plaats. ,?e tastrumentering is verdeeld over Kakken, die door het stuurwiel goed leesbaar zijn. De ruitewissers heb. oen twee snelheden en de sproeiers door een elektrische vfntllatle en verwarming zijn uitstekend geregeld. Van een Scandi- Wag£9 mae men niet a«aers verwachten. Het systeem omvat o.a. Te lang koud blijven van het koel water en dus ook van de motor, de olie etc.) zal meestal het gevolg zyn van een defecte thermostaat. Deze, au tomatisch werkende „klep" is bedoeld om het koelwater dat zich in het motor blok bevindt, pas dan doorgang naar de radiateur toe te staan, als de tem peratuur van het koelwater ca. 70 gra den C. bedraagt. Komt het koelwater nu eerder in de circulatie doordat de thermostaat dit niet meer kan verhin deren, dan kan het soms uren duren voordat de vereiste bedrijfstempera- tuur bereikt is. In de wintermaanden zal de batterij een veel lagere capaciteit kunnen le veren dan in de warmere maanden het geval is. Dit nadeel telt dubbel zwaar omdat in deze tijd juist veel meer van de batterij wordt geëist en wel door de hogere startmotorbelas ting (dikke olie etc.) en het rijden met licht. Al met al reden om zuinig te zijn met het stroomverbruik en vooral zo weinig mogelijk te starten. Probeer in het belang van de ver keersveiligheid uw autoruiten zo door zichtig mogelijk te houden. Dit is be slist geen te moeilijke opgave want er zijn middelen genoeg om dit uitvoer baar te maken. Met een helderzicht- ruit aan de achterzijde, een goed wer kende voorruitverwarming, een anti- condensdoak en voldoende ventilatie bereikt u beslist bevredigende resul taten. Als u hiernaast dan nog altyd een zeem of een linnen doek voor het grijpen heeft kan u in dit opzicht niet veel meer gebeuren. Steeds meer worden kïhehten over benzinediefstallen vernomen. U kunt dan ook maar beter een tientje uitge ven voor een afsluitbare benzinetank- dop dan het risico te lopen dat bepaal de lieden op uw kosten hun racenei gingen botvieren.- Over sloten gespro ken; voor -hetzelfde bedrag koopt u ook een slot op uw motorkap en voorkomt hiermee dat ongewenste sleutelaars zich aan uw eigendommen vergrijpen. Als pas beginnend automobilist schrijft de heer B. te Hulst, heb ik nogal eens moeite met bepaalde .autotermen. Zo zou ik graag het verschil weten tussen een kopklepmotor en een zijklepmotor. Kunt u dit voor mij eens nit de doeken doen? Beide motortypen zijn z.g. vierslag motoren, hetgeen wil zeggen dat het werkingsprincipe van deze verbran dingsmotoren berust op vier slagen (ook wel takten) n.l. inlaat, compres sie, arbeid en uitlaat. De krukas is gedurende de vier slagen twee maal rondgedraaid. In- en uitlaatkleppen zor gen er voor dat lucht en benzine wor den aangezogen en als uitlaatgas ver dwijnt. Bij de kopklepmotor „hangen" de kleppen boven de zuigers en heeft de verbrandingsruimte een symmetrische vorm. De kleppen van de zijklepmo tor „staan" als het ware naast de ci linder en dus met de steel omlaag; het overbrengmechanisme kan hier door zeer eenvoudig van constructie zijn. Hier staat echter tegenover, dat de verbrandingsruimte een vrij ongun stige vormgeving heeft waardoor de zijklepmotor iets minder „fel" is dan de kopklepmotor. Inhoud tot 12 koppen 74.50 Kema keur QUEBEC (Reuter) René Leves- que, een vooraanstaande1 politicus in Quebec*, heeft een nieuwe politieke be weging gesticht met de bedoeling van de Frans-Canadese provincie Quebec een soevereine staat te maker. De be weging „Souveraineté-Association" ge heten, heeft een voorlopig karakter. Het is de bedoeling dat zij uitloopt op de stichting van een nieuwe po litieke partij tegen het voorjaar van 1968. Levesque wil echter niet dat de provincie Quebec volledig onafhanke lijk wordt van de federale regering in Ottawa. Hij wil dat bepaalde ban den, die voordelig voor Quebec zijn, tussen deze provincie en Ottawa blij ven bestaan. Het geheim van het onvergelijkelijke karakter dat aan alle Tabac Original creaties eigen is, berust op het volgende principe: van het beste hebben wij het meest edele gekozen en voor u uitgebalanceerd. De individuele geur van- Tabac Original vormt 'n onmiskenbare bijdrage tot versterking van uw strikt persoonlijke accent.- Alleen onze creaties mogen dit teken dragen. Het is internationaal gedeponeerd en staat garant voor geur en kwaliteit. Wijnboeren in Zuid-Frankrijk blokkeren de spoorweg met biels. In vele plaatsen ztfn protestacties ge voerd tegen de „wijn-politiek" van de Franse regering. De duizenden wijnboeren zijn vooral gebelgd over de invoer van wijn uit Algèrië. (ADVERTENTIE) (Van onze Parijse correspondent) PARIJS De Franse minister van uitrusting, Xavier Ortoli, heeft in ge zelschap van een groot aantal geno digden en journalisten het laatste stuk van de autoroute Parijs-Rijssel officieel geopend en wel het deel van 26 kilometer tussen Bapaume en Fresnes-les-Montauban. De gehele autoroute telt 215 kilometer, zodat de twee grote industrieën in de centra Parijs en Rijssel voor een snelle auto nog maar 3 uur rijden van elkaar verwijderd liggen. In 1972 zal de autoroute bij Bapau me worden afgetakt door een directe verbinding naar Kamerijk-Valancienne en de Belgische grens, waar de Bel gen bezig zijn met een autoroute naar Bergen en Brussel. Binnen enkele ja ren zal men dus regelrecht van Ant werpen en Amsterdam-Rotterdam naar Parijs kunnen rijden. En gezien de verbinding Parijs-Marseille in 1970 ge reed moet komen, zal men er maar één dag over behoeven te doen om van Nederland uit de Middellandse Zee te bereiken. Over 155 kilometer van de autoroute Parijs-Rijssel zal tolgeld moeten be taald worden. Te rekenen als volgt: voor toeristenauto's 8 franc beneden de 5 p.k., 11 franc boven de 5 p.k. en 16,50 franc voor wagens met aanhang (caravans); vrachtwagens en autocars betalen aan tolgeld van 11 tot 24,50 franc, naargelang de tonnage en het aantal passagiers. Zonder automobilisten die van de nieuwe weg gebruikmaken af te schrikken, dient toch te worden ge waarschuwd dat een autoroute niet zon der gevaar is. In 1967 werden tussen parijs en Bapaume 187 ongelukken geteld, waarvan 11 met dodelijke af loop. Als voornaamste oorzaken wer den opgegeven: slaap achter het stuur, slechte schatting van afstanden, over schatting van de technische kwaliteiten van de auto en breuken in het me chaniek. after shave, pre shave, ichcetzepen en «crèmes, deodorants, talbpocder, eau de cologne, haarcfème, haarlotion, luxe zcpai YVONNE PAUL (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Minister Luns (bui- tenl. zaken) probeert via de „normale diplomatieke kanalen" de Amerikaan se regering ertoe te bewegen om me juffrouw Yvonne Paul, die al sinds 9 oktober op Schiphol bivakkeert, een in reisvisum voor Amerika te verschaf fen. Minister Luns doet dit op verzoek van zijn collega minister Beernink (binnenl. zaken), die op zijn beurt hier toe weer was aangespoord door het CHU-Tweede-Kamerlid Kikkert. De heer Kikkert zei ons desgevraagd dat hij de afgelopen wéken van aller lei mensen nogal wat brieven had ont vangen waarin hem werd gevraagd of hij als kamerlid niet iets voor mej Yvonne Pau kon ondernemen. De heer Kikkert was zelf tot de bevinding ge komen dat het hier gaat om een vrouw „wier levensgeluk in ambtelijke molens dreigt te worden vermorzeld". De heer Kikkert wijst erop dat mej. Yvonne Paul iet om politieke motieven wordt geweerd en dat zij toch al vijf jaar in de Verenigde Staten heeft gewoond. Hij vindt het dan ook niet juist dat haar nu re^ds drie maal officieel een inreisvisum geweigerd is. Dat zij wel iswaar enige tijd na de oorlog in een inrichting heeft vertoefd is ook geen reden tot weigering, meent de heer Kikkert. Over de resultaten van de stappen van minister Luns is op dit ogenblik nog niets bekend. a PRISMA bijou Brede band met gediamanteerde motieven 159.- C HERENHORLOGE IN GOUO Een prachtig geschenk, reeds vanaf 185.- Uw Prisma horlogerzal u deze en andere modellen gaarne tonen *A!le Prisma's gratis verzekerd tegen verlies en diefstal UW GOUDSMID HAAGWEG 27 BREDA TEL. 33654 Molenstraat 76, Zundert, telefoon 01696- Kortemeestraat 33. Bergen op Zoom Goud - Zilver Tel. 01640—5607 Wouwsestraat 18, Bergen op Zoom Goud - Zilver Tel. 01640—5207 KADE 5 - ROOSENDAAL Grote Kerkstraat 13, Steenbergen Goud Zilver - Optiek Tel. 01670—3385 MOLENSTRAAT 12 - ROOSENDAAL DEALER VOOR DONGEN E.O. HOGE HAM 132 - DONGEN

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 17