EN SCHOUWBURG (N Toneel als een kroketje uit de muur halen JE MOEI DE JEUGD NIET ONDERSCHATTEN" Te weinig Koppelverkoop Opbouw Niet vanzelf 15 15 DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 25 NOVEMBER 1967 wij moeten de stoelen uit de schouwburg breken, wij moeten de bühne doortrekken tot op straat. wij moeten van elk theater 'n zelfbedieningstoneelschool maken, waar de spelsituaties als kroketten uit de muur kunnen worden gehaald. wij moeten de beperkingen van het voetlicht en de uit het hoofd geleerde rolletjes en de zetstukken en de souffleurs aan de kant zetten en ruimte maken voor film en muziek, voor spel niet alleen met handjes en voetjes en woordjes maar spel met licht en tover kunst en ritueel en geur en hypnose en schokken en een transcendent involvement, wij moeten de kundalini's in de schoten van de toeschouwers wakker porren, wij moeten de tibetaanse mantra's zingen in de stalles en op het frontbalkon om ieder een in te turnen. wij moeten regendansen en initiatieritten en shamans en alle maatschappijspelletjes (ga mes people play) de zaal in gooien. wij moeten het traditioneel symfonisch theater ausradieren en in clusters spelen, wij moeten de mis lezen op het toneel. wij moeten alle kerken sluiten en als schouwburgen heropenen, er verandert dan in feite toch niets aan hun functie. wij moeten om te beginnen beckett spelen in de sintjan, thomas a en samuel, wij moe ten feydeau spelen in het amstelhotel, brief encounter in de stationsrestauratie, wij moeten onaangekondigd spelen op vrachtwagens met opleggers, in warenhuizen en op de pleinen, in de bossen en op de stranden, bij de mensen thuis en op bergtoppen, er moet een einde komen aan het prostitueren van het begrip theater, waarvan alleen maar sprake is als er een magische, smartelijke binding met de werkelijkheid en het gevaar bestaat! (antonin artaud, theater van de wreedheid, eerste zin eerste manifest), draai de kassa om en betaal de toegangsprijs om naar buiten te gaan!!! peter van lieshout. verkochte paspoorten van rond de 800 opgelopen tot 1500. Dat gaat natuur lijk niet vanzelf. De heer Van Gent voert een heel bewust op de jeugd gericht beleid. Hij acht het nood zakelijk, dat er een nieuw schouw burgpubliek wordt gekweekt en daar voor schuwt hij het experiment niet. Daarvan getuigen de theater-teach-in, waarvan het resultaat boven ver wachting goed is geweest en het theatercentrum, dat startte met een „open dag", die honderden jongelui de weg naar de schouwburg heeft gewezen. Noodgedwongen (door ruimtege brek en uit financieel oogpunt) wor den binnen afzienbare tijin Etten- Leur plannen in deze richting gerea liseerd. De schouwburg De Nobe- laer is meer dan alleen maar een theater. Er worden regelmatig jeugdsocië- teiten gehouden, vergaderingen, films etc. Daardoor wordt al veel van de drempelvrees weggenomen. Ook de bibliotheek is er al geves tigd. Het plan is om het gebouw aanzienlijk uit te breiden en er een expositieruimte in onder te brengen en de school voor amateuristische kunst. „We kunnen dan alle jonge ren op alle gebied van kunst opvan gen" zegt de zakelijk leider van De Nobelaer, de heer Wit, trots. Maar daarvoor is eerst de rijksgoedkeu ring om te gaan bouwen hard nodig- De Nobelaer geeft alle jongeren, die de school voorgoed verlaten een jaar lang een gratis jeugdpaspoort. De jeugdpaspoorthouders betalen f 2 voor de voorstellingen van de kunstkringen, f 1,25 voor de culture le films. Voor 15 scholen treden in deze schouwburg regelmatig goede gezelschappen op. Elke leerling krijgt minstens twee voorstellingen per seizoen. Via de leerkrachten wordt de jeugd voorbereid. „Je bent er niet door de leerlingen te laten opdraven en een stuk te 1 '.en zien", zegt de heer Wit. Hij heeft nu het plan om aan het eind van het schooljaar alle scholieren een opstel te laten schrij ven over de schouwburg. Vergeleken met de Brabantse jon geren komt de Zeeuwse jeugd er nogal slecht af. Mede oorzaak hier van is, dat Zeeland geen open schouwburgen kent. De voorstellingen in de schouw burgen worden georganiseerd door culturele kringen en instellingen. De stichting Cultuurspreiding Zeeland organiseert voor de lagere en mid delbare scholen een aantal voorstel lingen. Alleen in de schouwburg ta Middelburg kan de jeugd zich boven dien nog abonneren op een serie he dendaags toneel van toneelgroep Studio. Hier worden ook schoolvoor stellingen gegeven in samenwerking met WIKOR. In alle Zeeuwse schouwburgen is het cultureel pas poort (voor f 1) geldig. Voor f 2 kan de paspoortjeugd naar de (jam mer genoeg beperkte hoeveelheid) toneelstukken, die in Zeeland worden opgevoerd. José Toirkens „De jeugd heeft een reuze prijsbesef. Ik heb het idee, dat ze zich voortdurend afvragen: als ik vijf of zes gulden betaal amuseer ik me daar dan ook voor. Misschien dat ze daarom niet zo gemakkelijk naar de schouwburg gaan". Aan het woord is Cyriel van Dijk, leider van de schouwburg te Roosen daal. Van de schouwburgdirec ties met wie wij over jeugd en schouwburg spraken staat hij qua leeftijd het dichtst bij de jongerengroepen waarvoor te genwoordig zoveel georgani seerd wordt. Roosendaal heeft pas sinds kort een gemeente lijke schouwburg. Dat betekent dat de 29-jarige leider de zaak geheel moet opbouwen. Een van de belangrijkste punten op zijn programma is: de jeugd van de drempelvrees afhelpen en naar zijn „cultuurpaleis" halen. Maar hoe doe je dat in deze tijd? ,Je moet Jingen brengen die aan- spreken", zegt hij. Jazz-concerten misschien? „Nee, die spreken niet meer aan" Wat dan? ,,Ik wou dat ik het wist. Als je zoiets brengt als dat boetiekbal een t'jdje geleden in Amsterdam zal het wel aanslaan. Iets dergelijks ga ik in december organiseren. Ik heb het Beatbal ge noemd, al dekt r"ie naam niet de inhoud. Beat is al weer uit. Het publiek is hier niet zo hip als in Amsterdam, maar je moet het zeker niet onderschatten". De vergelijking met de randstad valt niet zomaar los in het gesprek. Als artistiek leider van het Neder lands Danstheater (na lyceum te Den Haag, militaire dienst, 1,5 jaar Nieuw Guinea en drie jaar Spanje) kan hij over de „westelijke mentali teit" meepraten. Drie jaar was hij toerneeleider. „tot zich in Roosen daal deze kans voordeed. Ik heb het hier erg ïaar mijn zin. Het klinkt niet erg bescheiden, maar eigenlijk ben ik er erschikkelijk trots op de jongste schouwburgleider van Ne derland te zijn. D^ anderen zijn alle maal kerels van achter in de dertig, begin veertig. Toei. ik mijn contract +ekende was ik 27 jaar. Het is een kwestie van geluk, maar dat niet alleen. Ze nemen je niet zomaar aan. Jr krijgt immers een grote ver antwoordelijk eid". Vat gebeurt er onder zijn leiding in Roosendaal? ,,De tien voor acht kaarten, die er vroeger voor de jeugd waren zijn vervangen door cul turele paspoorten. Alléér tien. voor acht-kaarten was een onredelijk sy steem. Was een voorstelling uitver kocht dan zat je ernaast. De jeugd had zo geen kans om alle goede voorstellingen te zien. Dat is mis bruik maken van het feit dat de jon geren niet zoveel geld hebben. De culturele paspoorten geven reductie op bijna alle voorstellingen en men kan 'n dag te voren reserveren. Ten minste tot tien procent van de zaa- capaciteit (totaal 750 zitplaatsen). De rest ka*-» op de avond zelf be steld worden om kwart voor acht. De prijs ligt dan iets hoger dan de laagste toegangsprijs. Of dit inder daad een grote toename van het schouwburgbezoek tot gevolg zal heb ben? Och, het zal misschien wel hel pen. Nee, geen aanmerkelijke stij ging. Hier m Roosendaal loopt het wel goed. Ir komen regelmatig gro- te groepen. Je moet de jeugd trek ken door het brengen van speciaal voor de jeugd interessante voorstel lingen, jazz-concerten af en toe, jazz and poetry-avonden, beatavonden, het Nederlands Danstheater, Fiesta Gitana en goede toneelstukken en films. Nieuw voor Roosendaal is ook het jeugd abonnement voor vijf avon den. Het duurste kost f 20,-. Verder organiseren we speciale series voor de scholen. Ik ben van plan om in de toekomst ook iets te gaan doen voor de hoogste klassen van de lagere scholen. Verder is de streek hier voor ons "ok interessant. Ik ga ac tief werken aan het plan grote se ries voorstellingen voor muio's etc. Het is belangrijk dat je op de scho len een ast basis legt. Er is in Roosendaal wel eens wat aan ge daan. Maar het is volkomen verwaar loosd. Het is de bedoeling in de toe komst de jeugd met speciale bussen op te halen uit de omliggende dor pen om ze de middagvoorstellingen te laten bijwonen. Ik heb verder het plan. maar ik weet nog niet of het lukt om een jeugdfestival voor scholieren te organiseren, dat samenvalt met een expositie van beeldende kunst van die leerlingen. Daar zouden we twee dagen een groot feest ^an kunnen maken. Het hele schouwburggebouw erbij be trekken". Dit scholierenfestival is gepland voor eind april, begin mei. Er zijn nog andere plannen op langere ter mijn. De heer Van Dijk wil zijn schouwburg nog meer openstellen. In de weekends komt de jeugd al in groten getale „beaten" in de kelder van de schouwburg. Er zijn echter nog meer ruimtes in het gebouw die productief gemaakt kunnen wor den, zoals op de eerste verdieping. Daar zal, als zijn idee gereali seerd wordt, nog eens een studio theater komen. Cyriel van Dijk Een groot percentage jongeren heeft nog nooit een schouw burg bezocht. Al dat gedoe je nette pak aantrekken, een hele avond naar zo'n stelletje acteurs zitten kijken die je vast na een uur al vervelen, en dan ook nog een forse entreeprijs betalen waar je later dan beslist spijt van krijgt vinden ze maar niks. Ze hebben nooit geleerd om naar de schouwburg te gaan. Helemaal niet vreemd trouwens. Want tot voor kort werd op de meeste scholen aan culturele activiteiten als toneelvoorstellingen en concerten om over beeldende kunst maar helemaal te zwijgen nauwe lijks aandacht besteed. In een heleboel gemeenten gebeurt dit nog niet. In Bergen op Zoom bij voorbeeld, waar de muze maar ma gertjes wordt omringd door bewon deraar^, komt de jeugd er bekaaid af. De bekende „tien-over-acht-pas- jes" zijn ook bier te verkrijgen en er wordt zelfs nog gebruik van ge maakt. Echter niet alleer door jon geren, maar ook door oudere schouw burgbezoekers, die geen gebruik ge maakt hebben van de voorverkoop, die door de Stichting Gamma de enige organisatie van betekenis, die culturele evenementen organi seert in Bergen op Zoom wordt gehouden. Er schijnt daarnaast nog een stichting Scapin te zijn, die spe ciaal voor de schoolgaande jeugd voorstellingen organiseert. Maar de laatste jaren is van enige activiteit uit deze hoek weinig te merken. Op deze manie geloven de jon gens en meisjes het wel. Ze zeggen ,,A1 dat artistieke gedoe is toch niets voor ons" en zc blijven lie ver bij de t.v. of in een beatsoos hangen, dan enige moeite te doen ook maai de mogelijkheden van een schouwburg in hun omge-ing te le ren kennen- Hun klagen: er wordt nooit iets voor ons georganiseerd is niet terecht. Nog niet zo lang geleden werd in Den Bosch een teach-in gehouden over de „vergrijzing van het thea ter". Een hele avond lang hebben directeuren van toneelgroepen en an dere mensen, die in de verte iets met cultuur te maken hebben of hebben gehad, zoals oud-minister mr. M. Vrolijk en oud-staatssecretaris drs. L. v. d. Laar, zich met dit probleem beziggehouden. Zoals op zoveel van die teach-ins werd er wel veel gepraat die avond, maar niet veel gezegd. Van de jongeren kwa men helemaal weinig zinnige op merkingen. Een van de weinigen, die hierop een uitzondering vormden was Peter van Lieshout, een van. de Bossche angry young men, o.a. bekend van de poëzie-happenings op de Bossche Markt. Toneel moet zo gewoon worden, het moet zo als iets vanzelfsprekends in je leven passen, dat het even gemakkelijk moet zijn om naar de schouwburg te gaan als om een kroketje uit de muur te ha len, was zijr mening. De schouwburg directies moeten het de jeugd dus heel erg gemakkelijk maken. Dat neemt niet weg dat de jeugd zelf toch ook nog iets zal moeten doen. Want zelf als je een kroketje uit de automatiek wil pakken moet je er een kwartje ingooien en het luikje openen. Maken de schouwburgdirecties 't de jeugd gemakkelijk? We hebben hierover met een groot aantal direc ties in Brabant en Zeeland gespro ken. Er bleek nogal verschil te be staan in de manieren waarop zij de jeugd naar hun theater proberen te trekken. Er wordt ook niet overal evenveel gedaan. Maar zelfs in de schouwburg, die de meeste mogelijk heden biedt, is de directeur van me ning dat er nog veel te weinig ge beurt. Dat is in Tilburg. De directeur, de heer Leo N. den Brabander, zegt: „Hoe de jeugd de schouwburg binnenkomt, zou me wei nig kunnen schelen, maar het moet wel verantwoord zijn". Elke zondagavond wordt in de Studiozaal een schouwburgbal ge organiseerd voor twens. Gestart is met zo'n honderd jongelui. Nu ko men er wekelijks 450. „Waarom zou ik op zondagavond de schouwburg ongebruikt laten? Ik hoop dat het de drempel is naar het grote theater. Ik zit altijd in de kassa te kijken wie er kaartjes kopen. Dan denk ik: Kijk nou staan ze in de rij voor de echte schouwburg. Er blijkt behoefte te zijn aan die schouwburg bals. We proberen het een beetje leuk in te richten. Maar het hoeft geen kieteltent te worden". Over het Festival voor de Wer kende Jeugd te Tilburg behoeft nau welijks iets gezegd te worden. Dit jaar wordt ook voor de tweede keer een Festival voor Plattelandsjonge- ren gehouden. Het succes is enorm. .„Die .plattelandsjeugd -heeft v«*l losgeslagen. Afdelingen van de KPJ vroegen of er niet speciale voorstel lingen konden worden georgani seerd voor hen. We hebben toen ge zegd. We willen een arrangement maken: jullie zijn om zes uur hier. Je krijgt een rondleiding, je brengt brood mee dat je hier kunt opeten en je krijgt 's avonds een voorstel ling". De heer Den Brabander heeft geleerd hoe hij met de jeugd moet omspringen. Het gaat niet altijd even gemakkelijk. „Vorig jaar heb ben we voor het eerst een culturele dag voor de M.A.-scholen en Le vensscholen georganiseerd. Het heeft bloed, zweet en tranen gekost om de jeugd geboeid te houden, maar het is gelukt. Na afloop kwamen ze vragen: Hoe komen we aan een cul tureel paspoort? Zo'n cultureel paspoort is wel goed voor de algemene belangstelling. Maar het is geen kunst om achtdui zend culturele paspoorten te verko pen. Ik heb mijn collega's uitge daagd aan te tonen hoeveel bezoe kers ze er uit halen". Dat kan in Tilburg aangetoond worden dooi de abonnementen: de schoolabonnementen (vorig jaar 1600)de jongerenabonnementen, die ze zelf kunnen vaststellen. De jeugd kan voor f 11, uit 24 voorstel lingen er vier kiezen. Als ze een abonnement hebben kunnen ze een cultureel paspoort aanvragen. Voor de studerende jongeren zijn er speciale studentencouponboekjes. Deze geven vijftig procent reductie op de normale couponboekjes. Ook deze jongeren kunnen op vertoon van deze kaart een paspoort krijgen, gen. Elke groep bezoekt door de abon nementen al vier keer de schouw burg voor zij het paspoort gaat ge bruiken. „Mijn collega's noemen dit koppelverkoop". De heer Den Bra bander geeft toe dat het daar wel erg veel op lijkt. Maar het is een effectief systeem. Sinds kort is er een mededelingenblad voor alle pas poorthouders, die in het algemeen vijftig procent reductie krijgen op al le toegangsprijzen. Tien procent van de zaal wordt iedere voorstelling voor ze gereserveerd. Bovendien hebben ze het recht om de reste rende plaatsen om vijf over acht (aanvang 20-15 uur) voor f 2 te be zetten. „Je moet ze niet als kinderen be handelen" is een van de stelregels van de Tilburgse directeur. „Ik zet Hein Jordans vertelt tijdens het festival te Tilburg over „zijn" muziek nooit meer dan tweehonderd jonge mensen in een voorstelling, om er geen jeugdvoorstelling van te ma ken. We zullen ook nooit welke groep er ook komt zo'n groep bij elkaar in de zaal zetten. Dan zeggen we: U kunt plaatsen krijgen, maar maximaal vier personen bij elkaar. Zo blijft het tenminste een „avond je uit". Je moet de jeugd verant woordelijkheid bijbrengen. Je merkt dat ze het fijn vinden om zich er ook speciaal voor te kleden". De commissie cultuurbehartiging schooljeugd zorgt ervoor, dat de la gere schooljeugd uit de 5e en 6e klas matineevoorstellingen krijgt. De eerste drie klassen van de middelba re scholen en ulo's krijgen een avondvoorstelling, en de vierde en vijfde klassers kunnen een abonne ment nemen (4 voorstellingen voor f 6). Wordt er genoeg gedaan? „Nee", zegt de heer Den Brabander. „Ik ben voorstander van één cultu reel jongerenblad voor Brabant. Dat is ideaal, omdat de paspoorten in Brabant al onderling geldig zijn. Nee, landelijk niet, al worden ze wel landelijk uitgegeven. Verder probeer ik steeds meer de arbeidersjeugd er bij te betrekken. Er wordt nu een jongerenafdeling opgericht van het Tilburgs Theater contact". Wat minder wordt er in Breda gedaan. Maar daar verkeert het „jongerenwerk" nog in een opbouw- periode. Jonge mensen tot 21 jaar, studerenden en militairen beneden de rang van officier kunnen er een cultureel paspoort krygen (voor f 1,50), dat tevens geldig is als Jeugdmuseumkaart. In Breda zelf kan het paspoort uitsluitend als zgn. „tien-voor-acht-pasje" worden ge bruikt. Dit is een gevolg van de ver laging van de entreeprijzen, die hier dit seizoen zijn ingevoerd. Het is nou in Breda even gemakkelijk om een „bioscoopje" als een „schouwburg je" te pikken. De laagste entreeprijs is f 1,75. Die is lager dan de reductieprijzen, die de paspoorthouders (in Breda rond de vijfduizend) in de andere schouwburgc i moeten betalen. De heer F. Niemeijer, directeur van de stadsschouwburg Breda, gelooft dat zijn nieuwe systeem zeer effectief zal zijn. Speciaal voor jongeren heeft hij dit jaar ook een modern-toneel abonnement in het leven geroepen. Vijf voorstellingen door toneelgroep „Studio" voor f 12,50. De stads schouwburg Breda beschikt niet over een zaal voor kleine produk- ties- De vorig jaar begonnen experi menten om bij modern toneel zowel de uitvoerenden als de toeschouwers op het toneel zelf te plaatsen in de beslotenheid van de coulissen en de technische entourage waardoor een zeer sfeerrijk „studio-theatertje" ontstaat, worden nu met enthousias me voortgezet. Na afloop kunnen de jongeren met de acteurs en de re gisseur van gedachten wisselen. „Ze hoeven niet hun beste pak aan te trekken als ze hier komen", zegt de heer Niemeijer, „Naar die Studio voorstellingen komen ze gewoon in trui". Zijn streven is om opk cultu rele happenings naar Breda te ha len, zoals in het verleden de voor stelling „Naar een nieuw Babyion". Er is ook een balletabonnement voor de jeugd met voorstellingen van het Nederlands Danstheater en het Na tionaal Ballet. Voor de schooljeugd worden voorts regelmatig voorstellingen georgani seerd door het Pedagogisch centrum en het comité cultuurbehartiging schooljeugd. „Vader" Hans Tiemeyer draagt zijn liefde voor het toneel over op de, jeugd. Hoe kan de jeugd over de cultu rele drempelvrees worden geholpen? De geavanceerde ideeën van de heer Niemeijer gaan in de richting van een „open theatei", een gebouw met vele ruimten, die mogelijkheid bie den voor de beoefening .van toneel, muziek, beeldende kunst, biblio theek etc. Helemaal prachtig zou het zijn als men wil men een be paalde afdeling bereiken ook de andere afdelingen per se door zou moeten gaan, zodat men ook met andere vormen van kunst dan waar naar in eerste instantie de interesse uitgaat, kan kennismaken. Luc van Gent kersvers directeur van de Bossche Casino-schouwburg, maakt eveneens gebruik van de cul turele paspoorten. En niet zonder succes, in korte tijd is het aantal V t

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 15