HET VOORTGEZET ONDERWIJS IN OPMARS COMMENTAAR: RADICAAL WAT? DR. CORN. VERHOEVEN Evolutie of revolutie? Egoïstisch Rotterdam Met „Tans of nooit is P.v.cLA nergens <2 DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 18 NOVEMBER 1967 19 Selectie BrugkL as Havo 17 door Dr. J. G. L. Theunisse Differentiatie Examens Kunstzin Maatschappij Beroepskeuze Experimenten IS HUNgS.,N6ffii im® NGE" NGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEIL NGEN PEIL NGEN JEN PFIMMrcii Dci..Ki/?l^INGnEc^..K.^ILL.INGnEnN PEILINGEN PEILIIGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILNGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN .PEILINGEN PEIL 'ïïn i^ELy,NGEN.PEILINGENPEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEIL NGEN .PEILINGEN Uw kind en de MAMMOETWET sen de lagere school (basisonderwijs) en de universiteit wordt dus door de mammoetwet opnieuw geregeld. Qnder bovenstaande titel heeft de oud-redacteur van het lerarenblad St.-Bonaventura, thans hoogleraar te Nijmegen, dr. Georg Verhaak een bij Malmberg uitgegeven brochure in het licht gegeven, die erop ge richt is de ouders van opgroeiende kinderen wegwijs te maken in de wir war van vernieuwingen, welke bij de invoering van de nieuwe school wet, de z.g. mammaetwet, het volgend schooljaar bij het voortgezet on derwijs worden ingevoerd. Een populaire samenvatting van de op til zijnde vernieuwingen is geen overbodige luxe. Steekproeven hebben immers uitgewezen hoe ontstellend weinig de ouders nog van de mam moetwet afweten. Het getuigt van realiteitszin en belangstelling voor het onderwijs, dat de Redactie mij in de gelegenheid stelt aan de hand van de genoemde brochure in enige forse halen het mammoetbeest open te snijden en zo eens te laten zien wat er zoal uit te voorschijn gaat komen. De in 1958, onder de toenmalige minister van Onderwijs mr. Cals, aangenomen mammoetwet heeft een zeer langdurige voorgeschiedenis. In de afgelopen vijftig jaar hebben meerdere regeringen pogingen aan gewend om het gehele onderwijs in een wet samen te bundelen, waar door ook de samenhang van de ver schillende takken van onderwijs be ter dan tot nu toe tot hun recht zou den kunnen komen. Thans is het zo dat de afstand tussen lagere school, ulo, middelbare school en hoger on derwijs vaak zo groot is dat de sprong van de ene school naar de andere door een groot aantal kinderen niet gemaakt kan worden. De mammoet wet is een raamwet,'waarin de mo gelijkheden zijn neergelegd voor een nauwe verbinding met alle takken van voortgezet onderwijs en waarin voorts is tegemoetgekomen aan de behoefte het onderwijs aan te pas sen aan de verlangens van de maat schappij. Alle onderwijs gelegen tus- Door een meer individuele aanpak en betere selectiemethoden biedt de nieuwe wet de mogelijkheden om de kinderen dat onderwijs te geven, waarop zij krachtens aanleg recht hebben. Het is een feit dat er in ar beiderskringen nog veel talent ver loren gaat. Vele ouders die zelf geen voortgezet onderwijs hebben kunnen genieten, leggen eqn drempelvrees voor de middelbare school aan de dag en sturen hun kinderen naar de ulo. De begaafden komen natuurlijk langs een omweg wel op een bepaal de post terecht, maar aangenomen mag worden dat zij in ons land, waar de diploma's hoog genoteerd staan, niet de honorering krijgen die zij op grond van intellectuele be gaafdheid verdienen. In Spanje hebben drie bisschoppen hun benoeming aanvaard tot lid van de Cortes, het schijnparlement, dat de dictatuur van Franco moet proberen te verbloemen. Het lijkt ons een onverstandig besluit. Door deze benoeming te accepteren bindt de r.-k. kerk zich aan het Franco-regiem en schept zij weer grotere afstand van de massa der Spaanse arbeiders, die rechteloos zijn in hun strijd voor sociale verbe teringen. Angst voor het communisme, een gerechtvaardigde angst overigens, doet de r.-k. kerk in vele landen de zijde kiezen van de hudiige macht hebbers. In de strijd tegen honger en armoede hebben de meeste bis schoppen hun hoop gesteld op een evolutie. Zolang er echter katho lieke landen zijn, waar „Populorum Progressio" tot opruiende lectuur wordt gerekend is van die evolutie niet veel te verwachten. De kerk dient te staan aan de kant van de hongerigen en verdruk ten. Zij dient voorop te gaan bij de strijd om sociale hervorming. Al léén is in Latijns Amerika en in Spanje misschien nog een vreedzame evolutie mogelijk. Anders komt onherroepelijk de revolutie. Rotterdam blijkt een moeilijke partner te zijn in het overlegorgaan voor de havenontwikkeling in Zuidwest-Nederland. De moeilijkheid met Rotterdam is dat die stad gewend is altijd haar zin te krijgen. Daar om denken ze in de Maasstad nu ook de lakens te kunnen uitdelen in het Zeeuwse en Brabantse deel van het Deltagebied en zijn ze vrij ver baasd, dat de Brabanders en Zeeuwen ook hun woordje willen mee spreken. In de Brabantse Staten is deze week opgemerkt, dat de ontwikkeling van de „Gouden Delta" veel meer in Beneluxverband aangepakt zou moeten worden. Het zou verstandig zijn als Zeeland en Brabant te zamen een aantal concrete voorstellen terzake zouden uitwerken ten dienste van de komende Beneluxministersconferentie. De royale ontwikkelingskansen, die Rotterdam aan Zeeland en Brabant wil geven kunnen gerealiseerd worden als Zuidwest-Nederland kan samenwerken met Antwerpen en Gent. De-moeilijkheden binnen de grote partijen worden dikwijls veroor zaakt door de eigen leiders. Zo heeft nu dr. Tans, de voorzitter van de P.v.d.A. vlak vóór het congres van zijn partij in een (oranje) boekje „Tans of nooit" enkele uitspraken' gedaan, die de weg naar politieke vernieuwingen in Nederland moeilijk begaanbaar maken, zo niet totaal blokkeren. Tans wil graag samenwerken met de K.V.P., vóór de verkiezingen al, maar niet met een K.V.P., die geleid wordt door het koppel Aalberse- Schmelzer. De huidige K.V.P.-leiding dient aan de kant te worden ge zet. Wel, binnen de K.V.P. wordt zeer verschillend over de K.V.P.-partij- leiding gedacht. Het zal echter duidelijk zijn, dat geen enkele K.V.P'er met een greintje zelfrespect zich door de heer Tans de wet zal laten voor schrijven. Voor hef aanbrengen van wijzigingen in de partijleiding heeft de K.V.P. de heer Tans niet nodig. Door er zich ongevraagd mee te be moeien bewijst de P.v.d.A.-voorzitter voor de zoveelste maal geen snars te begrijpen van de sfeer binnen de K.V.P. Dat botte onbegrip komt ook tot uiting in de standpuntbepaling van de P.v.d.A.-voorzitter ten aanzien van Nieuw Links. Tegen de koers, die deze groep van marxistische dogmatici voorstaat bestaan in de K.V.P., ook bij de K.V.P.-radicalen, grote bezwaren. Dat is herhaaldelijk tot uitdrukking gebracht. Wat zegt echter dr. Tans? Hij zou het „ramp zalig" vinden, als de P.v.d.A. Nieuw Links buiten de deur zou gooien. Nieuw Links moet binnen de P.v.d.A. blijven. Sterker nog, de groep moet doordringen in de beleidsinstanties van de P.v.d. A. Het is noodzakelijk, dat de KVP nu eens duidelijk kleur bekend. Ak koord, maar dan mag en moet ook van de socialisten een duidelijke keuze worden verlangd: willen zij meewerken van een evenwichtig vooruitstrevend beleid of blijven zij koketteren met uiterst links Het antwoord op deze vraag is voor de politieke vernieuwing in Ne derland even belangrijk als de ontwikkeling binnen de K.V.P. Dr. Tans zegt in „Tans of Nooit" uitsluitend namens zichzelf gesproken te heb ben. Het kan dus zijn, dat het partijcongres v.d. P.v.d.A. de volgende week tot een andere uitspraak komt. Zou de P.v.d.A. echter kiezen voor „Tans of Nooit" dan is zij nergens. Van de andere kant worden mo menteel vele kinderen te zwaar be last met intellectuele arbeid. Het zijn de leerlingen die op een bepaald schooltype niet meekunnen, maar om allerlei motieven er niet toe komen op een andere school over te stap pen. Oudertrots is hiervan een van de belangrijkste oorzaken. Veel goeds kan thans worden verwacht van een betere selectiemogelijkheid voor de toelating, de instelling van het brug. jaar en de doorstromingsmogelijkhe den van en naar de verschillende schooltypen. Voor de toelating tot de eerste klas (brugjaar) wordt naast het rapport van het hoofd van de betrokken la gere school een oordeel over de leer ling gebaseerd op gegevens die naar keuze worden verkregen door toela tingsexamen, intelligentietest, proef klas of schoolvorderingentest. vergissingen in de schoolkeuze al tijd worden gecorrigeerd met een ge ring verlies aan tijd. De havo-school als maatschappijschool doet ons den ken aan de eerste opzet van de drie jarige hbs zoals die door de stichter Thorbecke in 1863 was bedoeld als een school waarin de ordentelijke burger een passende algemene vor ming kon krijgen. Het havo-programma kent even als het mavo in de hoogste twee leerjaren ook weer een aantal kern en keuzevakken, terwijl in zes vak ken examen wordt gedaan. v.w.o. Het eerste leerjaar wordt in de toekomst voor alle leerlingen van de huidige ulo en middelbare school ge lijk. De brugklas zal het volgende schooljaar op alle zo juist genoem de schooltypen worden ingevoerd. Het brugjaar wordt als een van de belangrijkste winstpunten van de mammoetwet beschouwd. Doel van het eerste leerjaar zal moeten zijn het verzorgen van een goede aanslui. iing met het basisonderwijs, het be- «fl.len van de geschiktheid voor de t.e volgen afdeling en een grondig ad- «'es hieromtrent aan de ouders. He1- leerprogramma in de brugklas is voor ijle scholen gelijk. Daardoor wordt het mogelijk om geschikte ulo-leer lingen over te planten naar een af deling van de middelbare school en ook omgekeerd zonder dat dit dou bleren met zich meebrengt. Het getal zittenblijvers kan met deze methode drastisch worden beperkt. Om de aanpassing te bevorderen worden in het leerprogramma enige studielessen opgegeven. Deze zullen deels worden besteed voor het aanle ren van studiemethoden en het leren studeren en anderdeels voor het bij werken van zwakke leerlingen en het geVen van extrataken aan de goede. Óp grond van degelijke gegevens zal het thans mogelijk zijn een leerling een bepaalde studierichting dwin gend voor te schrijven wil bij naar een tweede klas worden bevorderd. Voorheen konden de ouders de stu dierichting van hun kinderen in vol komen vrijheid kiezen en hoefden zij zich formeel niet te storen aan het advies van de de school. Het wordt thans wel tijd afscheid te nemen van de tot nu toe gebezig de namen van ulo en hbs en ons vertrouwd te gaan maken met de nieuwe namen van MAVO, VWO en HAVO. Achter de faqade van deze af kortingen schuilen wel geen volko men nieuwe instituten, maar men kan er de oude schooltypen slechts in gewijzigde vonn in terugvinden. Het MAVO (Meer Algemeen Vormend Onderwijs) gaat de vertrouwde ulo school vervangen. Zij verschilt van de laatste door een versterking van het algemeen karakter van dit voort gezet onderwijs. Minder aandacht zal worden besteed aan de z.g. beroeps vakken. Wie zullen worden overge heveld naar het beroepsonderwijs waarvan het L.E.A.O. en het M.E.A.O. (lager en middelbaar economisch en administratief onderwijs) wel de be langrijkste zijn. Bovendien wordt het leerprogramma gevuld met een aantal keuze- en kernvakken. De eerste kunnen dus door de leerlin gen worden gekozen, de laatste zijn verplicht. Het eindexamen wordt be perkt tot zes vakken, waaronder Ne derlands en één moderne taal ver plicht is. De cursusduur is vier jaar. Het is mogelijk dat aan een mavo- school ook een driejarige cursus wordt gegeven. Het mavo-diploma geeft toegang tot het middelbaar be roepsonderwijs en tot de vierde klas van het HAVO. Het Hoger Algemeen Vormend On derwijs is een volkomen nieuw te creëren schooltype. Schertsenderwijs is de havo-school ook wel de middel bare meisjesschool voor jongens ge noemd. De huidige MMS heeft onge twijfeld grote invloed gehad op het in het leven roepen van de havo. In de praktijk is deze MMS namelijk naast hbs en gymnasium een zeer geslaagd schooltype geworden als middelbare opleiding, die algemene vorming beoogde en diende als voor trap voor het beroepsonderwijs, maar in ieder geval geen vooroplei ding bedoelde te zijn voor de univer siteit De havo-school gaat de huidi ge mms vervangen. Zij is bedoeld voor jongens en meisjes, wier capa citeiten liggen tussen het mavo-peil en het VWO (Voorbereidend Weten schappelijk Onderwijs) de havo- school is enerzijds duidelijk gericht als eindonderwijs op de maatschap pij en kan anderzijds dienen als vooropleiding voor alle vormen van hoger beroepsonderwijs, zoals Kweekschool, Sociale Academie, HTS en zelfs van het VWO. Dit nieuwe schooltype zal een aan zienlijke deel van de huidige hbs-B- en een groter deel van de hbs-A be volking, die thans dit onderwijs niet of al te moeizaam kunnen volgen, moeten gaan herbergen. Het onder wijs kan hierdoor niet alleen pro- duktiever worden, maar ook kunnen door de doorstromingsmogelijkheden Twee schooltypen zullen zuiver worden ingericht als vooropleiding voor het hoger onderwijs, nl. het huidige gymnasium en de hbs, die de nieuwe naam atheneum krijgt aangemeten. Beide schooltypen wor den aangeduid met VWO (Voorbe reidend Wetenschappelijk Onder wijs). Naar gelang de programma's worden zij elk verdeeld in een A en B-afdeling. In principe geven alle afdelingen recht op het volgen van alle soorten hoger onderwijs, maar het spreekt vanzelf dat de specifieke afdelingen automatisch zullen selec teren voor een gelijkgerichte rich ting op de universiteit. Het is on denkbaar dat een klassieke opleiding van het gym A een basis is voor een hogere studie in de exacte weten schap, maar b.v. wel voor medicijnen al zal de A-gymnasiast dan wel aan vullende examens moeten doen in natuur, en scheikunde. Eigenlijk doet het een beetje vreemd aan dat het VWO in twee afdelingen nog uiteengevallen is. Van verschillende kanten gaan er stem men op naar één ongedeeld VWO, vooral ook nu de belangstelling voor het gymnasium afneemt. Dit was echter destijds politiek niet haal baar. De verschillen in mentaliteit die er op het huidige gym en de hbs nog leven, 'zullen worden doorbroken door het gezamenlijk volgen van be. leraar aan het St.-Norbertuslyceum te Roosendaal paalde lessen. Het VWO zal het ka rakter krijgen van pre-universitair onderwijs en mede dank zij de be perking van het aantal vakken, zal de stof dieper worden uitgegraven en zal er meer zelf moeten worden verwerkt door de leerlingen. De le raren zullen daarbij meer als bege leiders dan als docenten moeten op treden. Voor de samenbundeling van het gymnasium, het atheneum en de havo zal de verzamelnaam lyceum blijven bestaan. De meest spectaculaire verande ring in het geheel van de onderwijs vernieuwing is ongetwijfeld de diffe rentiatie in het leerprogramma voor elke leerling. De individuele benade ring in de brugklas tijdens de studie lessen, het verdelen van de klas in groepen voor het verrichten van ta ken of voor het wegwerken van ach terstand doorbreken reeds het tra ditionele klassikale systeem. Om te gemoet te komen aan de individuele aanleg van ieder kind kunnen de leerlingen in de hogere klassen zelf d> vakken kiezen die zij willen vol gen en waarin zij examen wensen af te leggen. Deze keuzevrijheid is na tuurlijk niet onbeperkt. Naast de verplichte vakken moet iedere leer ling een keuze maken uit een groep van fakultatieve vakken. Dit geldt niet voor de lagere klassen. Die blij ven gericht op de algemene, breed georiënteerde vorming van de leer ling. Maar men heeft in navolging van buitenlandse onderwijsmetho den voor de laatste jaren er de voor keur aangegeven om een beperkt aantal vakken grondiger te laten verwerken in plaats van de opper vlakkige beheersing van veel vak ken te handhaven. Op deze wijze kan het voortgezet onderwijs ook beter worden aangepast aan de be langstelling en aanleg van iedere leerling. eerst is natuurlijk de aanleg bepa lend voor de keuze. Daarnaast zal het onderscheid in moeilijke en mak kelijke vakken moeten verdwijnen. Een andere onzekere fabtor is, dat de keuze van de vakken wordt ge koppeld aan de persoon van de le raar, m.a.w. de sympathieke leraren zullen een grote toeloop van leerlin gen krijgen en de minder getapte, vaak meer eisende collega's zullen voor kleine klasjes komen te staan. Voor het lerarencorps betekent de betrekkelijk vrije keuze van de scho lier een uitdaging. Iedere docent zal zijn vak, meer dan voorheen het ge val was, waar moeten maken. Door een zekere concurrentiepositie van de vakken onderling kan o.i. een gunstige stimulans uitgaan voor de activering van het lesgeven. De beperking van het aantal vak ken is niet het enige wat er bij de eindexamens voor de verschillende afdelingen gaat veranderen. Wan neer een kandidaat beneden zijn kunnen heeft gewerkt, dan kan hem nog tijdens de duur van het examen een verlengd examen worden opge legd. Op grond van de officiële uit slag is het ook mogelijk, dat een kan didaat voor een vak dat onvoldoende was een paar maanden later op nieuw examen mag afleggen maar dan voor een staatscommissie. Verder kan het mogelijk, worden dat de mondelinge examens op de scho len niet allemaal tegelijk meer wor den afgenomen In bijzijn van ge committeerden kan dit in de loop van het laatste schooljaar afzonder lijk voor een bepaald vak of een groep van vakken gebeuren. Het voordeel is dat de leerlingen dan niet meer overbelast worden bij het af leggen van examen in alle vakken tegelijk. De definitieve vaststelling van de wijze van examineren moet nog worden geregeld bij Algemene Maatregel van Bestuur. Reeds jaar en dag zijn er opmer kingen en klachten geuit, dat het Nederlandse onderwijs te intellectu alistisch is, anders gezegd te veel waarde hecht aan de verstandelijke ontwikkeling van het kind en te weinig aan zijn emotionele vorming. Hieraan wordt bij de ophanden zijn de onderwijsvernieuwing ook tege moetgekomen door de instelling van de vakken handvaardigheid en mu ziek die als verplichte vakken op het lesrooster zullen verschijnen. Daar enboven kan het bevoegd gezag on der de reeks facultatieve vakken ook plaats inruimen voor lessen in film-, toneel- en voordrachtkunst. Een veelzijdige ontplooiing behalve in het louter verstandelijke zal de arbeids- en levensvreugde verhogen. Op de onlangs gehouden jaarverga dering van het Genootschap van Le raren merkte prof. J. Kommandeur, hoogleraar in de fysische scheikunde te Groningen, o.m. op, dat dé middel bare school meer aandacht moet schenken aan de algemene vorming als geschiedenis, economie en litera tuur omdat daar op de universiteit nauwelijks iets aan gedaan wordt. Merkwaardig dat hier een scheikun dige mee voor de dag komt. Het vakkenpakket van de leerling zal worden samengesteld in overleg met de klasseleraar en met de schooldecaan. De laatste zal een ge specialiseerde leerkracht moeten zijn die op iedere school een belangrijke plaats gaat vervullen. Immers de sa menstelling van het' vakkenpakket zal ten nauwste verband moeten houden met de beroepskeuze van de jongen of het meisje. Een scholier die straks dokter wil worden moet zeker biologie en natuur, en schei kunde in zijn studieprogramma op nemen. Op het gebied van beroeps keuze wordt op vele middelbare scho len weinig of nog in het geheel niets gedaan. Een degelijke beroepenvoor. lichting behoort tot de eerste voor waarden voor het maken van een verantwoorde keuze. Van verschillende kanten is de vraag opgeworpen of -de leerlingen de weg van de minste weerstand niet zullen kiezen en de zogenaamde makkelijke vakken favoriet zullen worden. Voor- Aan het begin van dit artikel werd reeds aangestipt, dat het onderwijs dichter bij de maatschappij behoor de te worden gebracht. Ons volk is als geheel bij het onderwijs van zijn kinderen betrokken en behoort naar democratisch gebruik daar ook in vloed op te hebben. Aan de ouder comités zal een wettelijke erken ning worden verleend. De ouders kunnen meer invloed gaan uitoefe nen op de gang van zaken op de school dan voorheen. De nieuwe wet geeft meer vrijheid aan directies en schoolbesturen inzake de inrichting met het onderwijs, leerplan en les rooster. Aan het „bevoegd gezag" d.i. voor een bijzondere school het schoolbestuur, zullen in de toekomst beslissingen worden toevertrouwd die thans centraal op het departe ment van onderwijs worden geno men. Departementale besluiten kun nen in de toekomst pas dan worden uitgevaardigd wanneer representa tieve organisaties van ouders en de onderwijsmensen zelf advies hebben uitgebracht. Bevordering van het samenspel tussen school en maatschappij heeft voorts ook geleid tot het invoeren van een nieuw schoolvak: maat schappijleer, dat in de hogere klas sen van alle afdelingen verplichtend zal worden gesteld. De bedoeling van deze lessen is een inleiding te geven in eigentijdse maatschappelijke pro blemen. Het spreekt welhaast vanzelf dat het grote aantal vernieuwingen niet in één jaar van theorie in praktijk kan worden omgezet. Wanneer in het nieuwe schooljaar 1968 - '69 de brug klas op alle scholen wordt ingevoerd dan zijn daar zes jaar van experi ment aan voorafgegaan. De minister van onderwijs heeft zeven jaar ge leden, een aantal ulo-, middelbare en kweekscholen aangewezen als „experimenteerschalen". Vorig jaar is op een tiental scholen het eerste havo-eindexamen afgenomen. Op grond van de ervaringen van de ze experimenteerscholen zal het ge hele voortgezet onderwijs aan de vernieuwing worden onderworpen. Momenteel trekken inspecteurs, di recteuren en leraren die bij de expe rimenten betrokken zijn geweest het land rond om de leerkrachten in de nieuwe opzet in te werken. Veel zal er afhangen van de leraren zelf. Zij zijn het immers die de onderwijsver nieuwing metterdaad door moeten voeren. Een verzwaring van de lera- rentaak lijkt daarbij onontkoombaar. In de loop van de komende zes jaar zal de mammoetwet volledige werking moeten krijgen. Er zal ech ter nog heel wat definitief moeten worden geregeld. Begonnen wordt straks overal met de brugklas. De hogere klassen lopen in het oude sys teem tot het eindexamen door Het oude programma is in 1973 verdwe nen. Alleen voor zittenblijvers wordt het oude examen nog een keer open gesteld. De hele onderwijsvernieuwing kan globaal als volgt worden samenge vat: een grotere vrijheid van onder wijs, zowel voor de schoolleiding als voor de leerling voor wat betreft zijn studieprogramma; een meer indivi duele begeleiding van de leerling vooral tijdens de eerste jaren; een goede opvang vanuit het basisonder- wijs door middel van de brugklas I en een gedegen onderzoek naar de voor iedere leerling meest geschikte afdeling; betere doorstromingsmoge. lijkheden naar de verschillende Tor- men van voortgezet onderwijs, die bij voorkeur worden samengebundeld in scholengemeenschappen; een nieuw schooltype, de havoschool, als basis voor de hogere beroepsoplei dingen of als voorbereiding op een middelbare functie in de maatschap, pij; meer inspraak van ouders en bevoegde onderwijsinstanties op de gang van zaken in het onderwijs; meer aandacht voor de musische vorming van de tieners en tenslotte meer gerichtheid op verdere studie of levensfunktie door verminderin» van het aantal verplichte examer vakken, waaronder verdieping in de kernvakken mogelijk is. Van dit alles wordt verhoopt een verhoging van het studierendemen; een nauwere aanpassing van het on. derwijs aan de behoeften van de maatschappij en de verbreding van het levensgeluk van onze kinderen door meer verantwoorde tegemoet koming van hun kunnen en kennen I Een straat-interview, waarvan de resultaten op de buis getoond werden, leverde de conclusie op, dat vrijwel niemand bleek te we ten wat de christen-radicalen zijn en wat ze willen. „Iets van de ker ken". „Nou, kijk eens, ik ben jood". „Ja, ik geloof dus ergens wel in een god, maar wat die kerken allemaal doen, neem me niet kwalijk". „Ik zou het u niet kunnen zeggen". Zo ongeveer waren de meeste ant woorden en het enige wat er dui delijk uit bleek is 'dat niemand de christen-radicalen voor een voet balclub houdt. Nu is zo'n straat interview natuurlijk meer amusant dan wetenschappelijk, maar ook de keuze en de inhoud van het amu sement kunnen interessant en ont hullend zijn. Ik zou bijvoorbeeld wel eens willen weten, hoeveel van de ondervraagden zonder de toe voeging „christen" wel aan een voetbalclub zouden hebben ge dacht. Nu stond die toevoeging er borg voor, dat ten eerste de ant woorden onmiddellijk in de kerke lijke richting schoten en ten twee de dat een groot aantal onder vraagden al meteen de stekels op zette. Wat uit die hoek komt, ken nen we onderhand wel zo'n beetje en wat we al kennen daar verdie pen we ons niet meer in. Wat de zogeheten christen-radicalen ook willen en verkondigen, iets nieuws kan het niet zijn. De opbouw van een image wordt hiermee van den beginne af stevig gefrustreerd. Wat dat betreft zou den de radicalen het een en an- zal aanspreken die wel van conse quent optreden en hervormingen houden, is deze: het woord radi caal gaat nergens over, het heeft op zichzelf geen inhoud. Het doet denken aan noeste vlijt en vurige wil, maar daar blijft het ook bij. Het woord is, grammaticaal ge sproken, meer een bijwoord dan een bijvoeglijk naamwoord. Als „radicaal" betekent „tot de wortel reikend", dan vragen we ons on middellijk af, tot welke wortel hier gegraven wordt. Wie zich als „ra dicaal" aankondigt, moet niet na laten te vermelden in welk opzicht hij dan wel zo radicaal wil zijn en wat hij met al zijn ijver wil gaan doen. Want „losse" ijver en radi caliteit zijn zinloos: op zich zelf zegt de aankondiging' helemaal niets. Ik kan zeer radicaal zijn in één opzicht b.v. tegenover het ge vaar van alcohol of nicotine en tegelijk bijzonder inconsequent en slap in allerlei andere opzichten. Veel „radicalen" lopen te koop met een radicale specialiteit juist om zich een soepel, inconsequent leven op alle andere fronten te kunnen permitteren. Zij bewijzen hiermee dat consequentie meer een wiskundige dan een morele kwaliteit is. Het is onmogelijk in alle opzichten consequent en radi caal te zijn. Onlangs schijnt ln Oklahoma iemand geprobeerd te hebben totaal-radicaal te zijn. Na één dag hebben mensen met witte jassen aan hem moeten meesle pen, total-loss. De vraag is nu: wat is het raidi- der hebben kunnen leren van D 66 Hier werd een inhoudsloze formule gevuld met de hevige verwachting van iets totaal nieuws. De radica len geven daarentegen alleen te kennen, dat zij eindelijk willen ko men tot iets wat zij als christen al tijd al hadden moeten doen. De sa menkoppeling van deze twee woor den doet denken aan de zoveelste christelijke bekering waar ook nu wel weer niets van terecht zal ko men. Het woord „christen" is in politiek opzicht allang problema tisch en nu wordt daar nog „radi caal" aan toegevoegd om de on oplosbaarheid van het probleem toch maar duidelijk te benadruk ken. Daarbij komt dat van het woord „radicaal" twee suggesties uitgaan, die voor velen erg onprettig schij nen te zijn. De eerste suggestie is dat hier met ijzeren consequentie gewerkt zal worden. Want zo om- schijft van Dale de betekenis van het woord: „geneigd tot consequen tie, tot diep ingrijpende hervor mingen, inzonderheid gezegd van een stelsel, richting of partij". Wat wij gaan vrezen is dan dit: de ra dicalen zullen met een tank over ons heen gaan rijden. Alles moet anders worden en wel ineens. Niets is goed. Een straf bewind staat ons te wachten als de radica len het voor het zeggen krijgen. Wij worden de slaven van Conse quentie, Hervormingen en Stelsel. Het klinkt allemaal zo geweldig doctrinair, lijkt mij, althans in de oren van velen. Een tweede suggestie die van het woord uitgaat en die ook mensen cale van de christen-radicalen? En die belangrijke vraag wordt door de dure naam niet beant woord. Wie zou denken dat naam duidt op 't voornemen ra dicaal christen te zijn, vergist zien. Als hij de woordverbinding „nog eens nader beziet, zal hem blijken, dat hierin het element „radicaal niet bijwoordelijk, maar bijvoeg lijk en dat weer zelfstandig ge bruikt wordt. Deze mensen wil len niet zozeer radicaal chrb- ter zijn als wel christen w radicaal of radicaal op christelijke wijze. Zij noemen zich immers niet radicaal-christenen, maar chris ten-radicalen. En omdat ze zien politiek roeren, moeten we aanne men dat zij als christenen radlca f of radicaal politiek willen bedflj' ven. En dan weten we, afgaat™ op die naam waarvan we tot» moeten aannemen dat hij met zorg gekozen is nog niets. Wil len ze radicaal politiek zijn, dus uitsluitend en consequent politic"» en anders niets Waarom dan toevoeging christelijk? Of wille» ze een radicale politiek? Maar 1» welke richting willen ze dan con sequent zijn? En wat is het nieu»' daarvan? Enzovoorts. Moeilijk™' den genoeg o.m verwarrend te wer ken. Het verwondert mij dan niet dat ze in een straat-intervie* geen voet aan de grond Krijg®' Hun dure naam heeft geen en®' inhoud en is een logisch monster tje. Hij zoemt als een nijvere bU trekt sympathieke blikken toto® Christen en radicaal, het is zo on geveer wel alles, maar wat Is JjL alles? Het komt op het stukwer» aan. ziel vro var nin sch me alle boi uitc nisi een geb dat ten afg< mie wee geb Een der eerste gouvernt de K.M.A.: Jonkheer J. W. van Rappard. De Koninklijke Militaire mie in Breda, heeft in jaar van haar hestaan in 31 gouverneurs gehad. Daarvan waren er 13 inf; 12 artillèrist, 3 cavalerist, 2 de generale staf en 1 genis laatste is de huidige gouverne tenant-generaal A-V. van Bake. De namen van zijn dert gangers volgen in chrono volgorde hieronder: C. A. Gunkel, Luitenant-Ge neraal der Artillerie H. G. Seelig, Generaal-Ma- joor der Artillerie Jhr. J. W. Ridder van Rap pard, Generaal-Majoor der Artillerie I. W. Walther, Kolonel der Infanterie l I. Scheltus, Generaal-Majoor der Infanterie 1 I*- C. van O verstraten, Luitenant-Generaal der Artillerie i A. C. A. Schönstedt, Kolonel der Infanterie l A. Engelvaart, Kolonel der infanterie i J. M. van der Star, Majoor van de Generale Staf IJ a. Engelvaart, Generaal-Ma- 30°r der Infanterie 1 Vv-ai1 killes, Generaal- Majoor der Infanterie 1 a simon- Kolonel der Artillerie i S' P' ^en Beer Poortugael ivoionel van de Generale otaf j Amu"fendS' K°l0neI dCT J- N. A. Baron Taets v. ^Mnerongen, Generaal-Ma- n Infanterie II raai m I?ardenberg, Gene- C ij n?'i00r der Infanterie II 'a „i-jy* Bo, e'. Kolonel der Artillerie •aL'v»n Pesch, Kolonel der V, tü^erie 1J seit kPi Va"! Dam van Is" seit, Kolonel der Infante- F'*A- Sabron, Generaal- Jhr r r der Infanterie Ier r Van den Blrande- 'nf'anterieraa der 'inrK„Cn?PeR Ceneraal-Ma- Joor der Artillerie van Hoogstraten. G™-Majoor irT Jl>Mainn?'wRo®1A1- Generaal- G Majoor der Artillerie va? ^verdingen, Ge- ferie j°0r der Anil" c- J. H van der Harst. Ge neraal-Majoor der Infan_ B'n,'»G' Baron van Lawick „CavaTerfe eneraal der wJoVdtiUêfeaal-Ma- wd/caPSiUerg' K0l°nel raai M=-Van Reede> Gene raal-Majoor der Cavalerie V- van den Wall Bake Genfenant"Generaal de'! 1! li U li li 19 19 19 19 19 19 19

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 16