RIJEIGENSCHAPPEN VERBETERD
VW 1500
kreeg
nieuwe
achteras
MEETNET IN BOTLEK
VOOR VUILE LUCHT
HUNTER
lt bezitten
SCHADE&BUYSING
Dorp voor zich alleen, maar geen geld
Nederlander
blijft matige
viseter
Te koop:
Br gunstig gelegen
DRIJFSPANDEN
en
WONINGEN
centrum van Goes
ÏTE MET EEN HEMES
Vlot en correct
Weinig temperament
Niet ongeriefelijk
tips-tips tips-tips
W. B. J. V. MOSSEL
KORTING 11%
GOVERS N.V.
VOLKSWAGEN
P. v. TILBURG-BASTIANEN
Computer waarschuwt tijdig
GARAGE
VAN STRIEN N.V.
V.W.-dealer
V.W.-dealer
A. DE JONG
VW-dealer
GARAGE
GEBR. BRUGGE
Huurdersbelangen
blijft tegen de
huurliberalisatie
Generaal Jimenez
stal zich rijk
Meewerken
Raad van Laren
kritiseert B.B.
Het gaat
om de smaak!
16
Jeu d'or.
Cclusief mode!. Een fraai
ld uit de feu d'er-collectie i
Qmega. Goud met gouden j
band. L680,- j
17
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 17 NOVEMBER 1967
27
Jeu d'or.
Een heel aparte combinatie, dit
spel van goud van kast en band.
Aiet zo iets moois verwent Omega
verwende trouwen, 1165,t
\a automatic Saphette met
gouden land. Het fijne
•terkje windt zichzelf bij elke
ging op. Aan dit keurige
•l ziet u dat bij Omega de
matische opwinding en fraaie
'geving samengaan, f940,-
:ga.hóe.jïiooi,.eent automatisch horloge
c is een model, zo klein, dat het door
ing 'kan glijden. Toch loopt het even
een groot Omega herenhorloge. De
lie Omega-garantie geeft u gedurende
onvoorwaardelijk - gratisservice bij
dealers over de hele wereld. Vraag
aankoop van een Omega een volledig
brieks-garantie-certificaat. Alleen een
mporteur aangestelde Omegadealer
cht zo'n certificaat, mits voorzien van
ïaam, af te geven. Koop dus bij hem
U heeft dan bovendien de zekerheid
mega-horloges en de laatste modellen
:open. De Omegadealer is herkenbaar
aande dealerpla<piette.
showroom
kantoor
magazijnen
garage
werkplaats
en twee woningen
totaal groot 800 m2.
Voor alle doeleinden geschikt
In overleg vrij te aanvaarden.
Uitsluitend te bevragen bij
tSKANTOOR O G. H. DE BLAEÏ,
- Kloetinge - tel. 01100-6965
(ADVERTENTIE)
-
V,- v i V
HERMEN
De kever is uiterlijk nauwelijks
veranderd, ,maar innerlijk is hij
up to date. De VW 1500, die we
hebben getest, heeft veel nieuwe
details. De 1,5 liter uitvoering is
gecombineerd met een halfauto-
matische transmissie en een nieu
we achteras en op de markt ge
bracht als de VW 1500 Sportoma-
tic. De firma Porsche, die Wolfs
burg belangrijke ontwikkelings
hulp verleent, heeft ook sportoma-
tics in 't programma opgenomen.
De nieuwe achterasconstructie,
die de wegligging en de koers
vastheid heeft verbeterd, is even
eens door Porsche ontwikkeld.
De resultaten zijn zeer bevredi
gend. Het rijden met de Sport-
omatic is gemakkelijk en plezie
rig.
Automatisch rijden gaat er toch mee
door, vooral in drnk stadsverkeer. De
bediening is simpel. De Sportomatic
heeft twee pedalen, één voor gasge-
ven en één voor remmen. De versnel-
lingshandel kan uit de neutrale stand
vier kanten uit: drie vooruit en één
achteruit. Keuzestand 1
hebben we in normale
omstandigheden niet no-
jM ARA dig. Deze wordt eigenlijk
J*iloH a11een maar aangesproken
op steile hellingen, mod
derige paden of in open
terrein. Na het starten
zetten we de handeT in
keuzestand 2. De wagen
kan dan als het beslist
noodzakelijk is. tot goed
90 km-uur worden op
getrokken. Liever doen
we het wat kalmei aan
en trekken de handel bij
50 a 60 km-uur in stand
3. Buiten de stad houden we het zo,
ook al moeten we langzamer of snel
ler rijden. BIJ inhaalpogingen wippen
we de handel even naar stand 2 om
beter te kunnen accelereren. Het is
ook mogelijk in stand 3 weg te rijden
en tot de maximumsnelheid door te
trekken, maar dit gaat wat trager.
Het kost ook iets meer aan benzine.
Voor de krachtige elastische motor
maak het weinig uit. Deze robuuste
knaap voelt zich toch al te kort ge
daan, omdat hem een snelheidsbeper
king is opgelegd. VW heeft er geen
racertje van gemaakt. De gevoelig
.geknepen' machine moet 't liever lang
kunnen uithouden.
Het schakelen gaat vlot en correct.
Alleen de achteruitversnelling is min
der handig te pakken, omdat deze
wordt beschermd door 'n veer, die met
de handel moet worden ingedrukt. Èen
praktisch punt van de halfautomati-
sche krachtoverbrenghig (de hydro-
dynamische koppelomvormer, de drie-
bak en het differentieel zijn samen in
één huis ondergebracht) is dat het me
chanisme niet teergevoelig is en dat
er moeilijk verkeerd kan worden ge
handeld. Het is logisch dat men onder
het rijden de handel niet als handsteun
tje moet gebruiken. Dit irriteert name
lijk het mechaniek. In feite wordt dan
ongewild de verbinding tussen de mo
tor en de versnellingsbak verbroken.
De diafragmakoppeling, die hier ver
antwoordelijk is, ontkoppelt meteen en
de onbelaste motor begint dan t« ra
zen. Misschien vinden \'ele rijders het
jammer dat hun linkerbeen niets meer
te doen heeft, maar helemaal op non-
actief hoeft het niet te worden gesteld.
Bij achteruitrijden en parkeermanoeu-
vres is het handig de linkervoe* op het
rempedaal te plaatsen.
De 1500 Sportomatic is ondanks de
1.5 liter 53 pk (SAE) motor geen snel-
-TV-.#
«SR*
4--t-*
7 - V' - -
De gas- en rempedaal in de nieuwe Volkswagen 1500 Sportomatic.
Ie auto. De top is circa 120 km-uur,
maar deze snelheid kan dan ook uren
lang worden aangehouden. De accele
ratietijden zijn aan de bescheiden kant
0-60 km uur in 10 sec., 0-80 km-uur in
16 sec., en 0-100 km-uur in 26 sec. Dit
was het resultaat van twee metingen,
gestart in keuzestand 2 en bij 80 km-
uur over naar 3. In de alledaagse ver-
keerspraktijk zijn deze prestaties toe
reikend. De gewone 1500 trekt iets snel
ler op, maar we geven de voorkeur
aan de Sportomatic, die weinig scha
kelen vergt en zuiver functioneert. Bin
nenkort maken we kennis met de VW
1600, die begin volgend jaar met een
geheel automatische bak wordt gele
verd.
De Volkswagens met automatische
transmissie zijn ook uitgerust met de
nieuwe achteras met dubbele kruiskop-
peling. Vergeleken met de oud" pendel-
as is de nieuwe constructie een reële
verbetering. De wagen heeft een weg
ligging en koersstabiliteit, waarop niet
veel aan te merken valt. In snel gere
den bochten is hij nu goed in de hand
te houden. Het v de buitenbocht draai
ende wiel krijgt meer de kans :ich
schrap te zetten tegen de bekende ten
dens.
De nieuwe achteras zorgt niet alleen
voor beter wielgeleiding maar tevens
voor betere wegvastheid. We krijgen
de indruk dat de wagen bij zijwind ge
makkelijker bestuurbaar is dan de an
dere VW-modellen, maar deze zullen
na verloop van tijd de nieuwe achter
as ook wel krijgen. De rij eigenschap
pen van de VW-1500 zijn zonder meer
goed. De besturing is licht en nauw
keurig. De remmen schijftype op
de voorwielen zijn uitstekend, maar
ze vergen nogal» hoge pedaaldruk. Er
is hier een gescheiden remsysteem toe
gepast.
Over de verouderde koetswerkvorm
hoeft niet veel te worden gezegd. De
kever is degelijk geconstrueerd en de
detailafwerking is beter dan we in zijn
prijsklasse gewend zijn, maar het ge
heel is minder praktisch en modern.
Het in- en u 'sstappen, achter de voor-
stoelen langs, is bezwaarlijk voor de
passagiers. De bagageruimte achter de
achterbank is moeilijk bereikbaar,
maar voor kinderen een aantrekkelijke
speelbak. Met twee personen in de
auto kan de rugleuning voorover wor
den geklapt en dan kan er genoeg
reisbagage worden meegenomen. On
der de voorkap is er nog plaats voor
tassen en jassen.
Het compartiment is overigens niet
oncomfortabel gemeubileerd Achter
het stuur zitten we ruim en stevig. De
voorstoelen zijn goed gemodelleerd en
opgevuld. Ze zijn verstelbaar, ook de
rugleuningen. Er is veel hoofdruimte.
Ventilatie en verwarming zijn tame
lijk effectief, maar moeilijk te dose
ren. Het nieuwe luchtverversingssys
teem omvat o.a. luchtinlaten onder
de voorruit, die met twee draaiknoppen
op het dashboard rechts en links apart,
regelbaar zijn. De voetruimte voorin
kan rechtstreeks worden verwarmd via
roostertjes. Ook achterin is er verwar
ming. De draaibare bedieningsknop
pen vinden we praktisch. Er staan
symbolen op. zodat we ze kunnen on
derscheiden. De ruitewissers hebben
twee snelheden.
Nieuw is het veiligheidsstuur. Bij
de VW 1968 is rekening gehouden met
allerlei veiligheidseisen, vooral met het
oog op de massale export naai de V.S.
Aan de buitenkant is de wagen voor
zien van krachtige, hoger liggende
bumpers, rechtstandig geplaatste kop
lampen en een benzinedop. Het benzi
neverbruik is, de bescheiden prestaties
in aanmerking genomen nogal fors, ge
middeld 10.2 liter op 100 kilometer Er
hoeft echter geen super in. Met stoffen
bekleding kost dit model f 6580.-.
'"Talrijk zijn in deze maanden de klach
ten over geconstateerde lekkages van
koelwater. Deze klachten dateren meest
al vanaf de overgang op antivries en
deze moet dan ook als de eigenlijke
oorzaak worden beschouwd. Antivries
heeft n.l. oplossende eigenschappen en
gaatjes en scheurtjes, die voorheen niei
lekten omdat ze met vuil en roest wa
ren gedicht, worden nu door de op
lossende werking geopend en gaan lek- 1
ken. I
I
s er een aftapkraan van uw radiateui
of van uw motorblok verstopt? Dan
kunt u dat vrij snel verhelpen door
de kraan met een ijzerdraadje door te
steken. De kranen zijn n.l. zo gecon
strueerd, dat ze een rechtdoorlopende
waterdoorvoer hebben. Mocht u een af
tapkraan moeten vernieuwen dan zult
u de oude er met de nodige voorzichtig
heid uit moeten draaien; een afgebro
ken kraan plaatst u voor nog grotere
problemen.
peilstokken voor motorolie geven de
hoogste en laagste toelaatbare ni
veaus aan. Doorrijden met olie onder de
laagste streep betekent dat uw motor
op het punt staat niet meer gesmeerd
te kunnen worden; het gevolg hiervan
is meestal een totale motorrevisie. Het
oliecarter vullen tot aanzienlijk boven
de hoogste merkstreep resulteert in het
slaan van de krukken op en in de olie
hetgeen een zware belasting voor de
krukas betekent
Cchroefsleutels van het type bahco
kunnen breken als ze foutief worden
aangewend. De juiste manier is, dat de
sleutel zo op de moer of boutkop wordt
geplaatst, dat de verstelbare sleutel-
bek, gezien in de draairichting, „voor
op" komt te liggen en de vaste sleutel-
bek dus achteraan komt.
U vraagt maar.
7pnilp "P'ien baarde onlangs deze Porsehe-Sportwagen met zilverglan-
gebruiksm«Srr?ïcïle' 0orsPronIteIUk alleen als demonstratie-object voor de
de sfanii vfn van roestvrÜ staal gedacht, was de wagen dé attractie op
auto-salnn i- Dusseldorfse informatiecentrum voor edelstaal tijdens de
er bil de firm.. ï>an J? aan c Main. Direct na de tentoonstelling kwamen
bii de «nttiü?. Pt>rsche zoveel aanvragen binnen voor een „zilvervis", dat men
-net klei"e SCTie Va" het type 911 S
De heer S. te Kaatsheuvel is sinds
juli J.l. In het bezit van een nieuwe
Renault R8. Door een to nu toe on
opgehelderde oorzaak is het tijdens het
starten al enige malen voorgekomen
dat de ollepellstok en-of de olievuldop
van hun bevestigingsplaatsen werd ge
rukt terwijl tevens een blauwe rook
vanuit de motorruimte zichtbaar werd.
De geraadpleegde dealer gaf als zijn
mening te kennen dat een en ander het
gevolg was van het foutief starten van
de warme motor. Dit zou n.l. altijd moe
ten gebeuren met gekoppelde motor,
gangwissei in vrijstond en helemaal in
gedrukt gaspedaal. Moet ik nu, vraagt
de heer S, maar aannemen dat in alle
gevallen waarin bedoelde startmethode
niet kan worden toegepast deze ontplof
fingen" als normaal moeten worden be
schouwd? Tenslotte nog één vraag. Het
benzineverbruik van zijn nieuwe R8
ligt aanmerkelijk hoger dan van mijn
vorige. Is dat ook normaal te noemen?
Als oliepeilstok en vuldoppen projec
tielen gaan worden en daarbij ook nog
blauwe rook zichtbaar wordt dan staat
het wel onweerlegbaar vast dat er
sprake moet zijn van een veel te hoge
druk in het ondercarter. We kunnen
dan ook in dezen niet anders adviseren
dan de carterverontluchting te laten
controleren. Wat de startmethode be
treft zijn we het slechts in zoverre met
uw dealer oneens dat wij voorstan
der zijn van het langzaam indrukken
van het gaspedaal bij het starten van
een warme motor. Dat u in incidentele
gevallen af moet wijken van de start
methode volgens het boekje mag nooit
resulteren in wegvliegende peilstokken
etc. Wat uw laatste vraag betreft; uw
nieuwe R8 heeft een 1100 cc motor en
uw vroegere was maar 950 cc. Vandaar
het verschil waar u overigens ook een
paar PK's voor cadeau krijgt.
(ADVERTENTIES)
i 3. Gróte portable met lichte aanslag.
fld, drie lintstanden. Sterk, nauwkeurig,
izame Hermes Media 3. Mee op reis,
i. Slaat overal en altijd voor alles kia z.
WILHELMINASTRAAT 1
BREDA - TEL. 01600-34089
V.W.-DEALER VOOR
STEENBERGEN e.o.
N.V. Autobedrijf
VAN DER KAR
v- Bredastr. 1 Steenbergen
Telefoon 01670-3750
DEALER VOOR WAALWIJK
EN OMSTREKEN
GROTESTR. 358 - WAALWIJK
TEL. 04160-3678 en 3920
V.W. 1500 Type 1967
AUTOBEDRIJF
WOUWSEWEG 120
TEL. 3355
BERGEN OP ZOOM
Schep sfeer.... schenk "Jonge"S B
of "Oude" De Waarzegster
op uw kaartavondjes, op uw feestjes
of zomaar voor de gezelligheid.
Jenever S B, heerlijk als "tic" in
een long-drink.
SCHIEDAM
UTRECHT (ANT) Elke Nederlan
der eet per jaar 10,5 kilo vis, waarvan
5,7 kilo zeevis. Dit blijkt uit gegevens
die de Nederlandse Jaarbeurs heeft ver-
eameld in verband met de internatio
nale levensmiddelenbeurs „Roka '68",
die volgend jaar april wordt gehouden.
De visconserven zullen op deze beurs
een belangrijk aandeel vormen. De vis-
conservenindustrie in ons land verwerkt
Jaarlijks 7.000 ton haring, 4.000 ton ma
kreel en 3.000 ton andere vis. Toch valt
het met het eten van visconserben
sterk tegen. Per hoofd van de bevol
king wordt slechts 1,4 kilo visconser-
ven per jaar geconsumeerd. Er is spra
ke van een zekere stabiliteit in de con
sumptie, noewel een geringe stijging
van de afname zich aftekent
Van de totale produktie van de Ne
derlandse visconservenindustrie blijft
rond 30 procent binnen de grenzen.
In geld uitgedrukt betekent de vis
conservenindustrie een niet onbelang
rijke tak van de nationale economie. De
export beliep vorig jaar bijvoorbeeld
'n bedrag van 20 miljoen gulden. Wordt
de nationale omzet daarbij geteld, dan
Komt meij tot een bedrag van 25 a 30
miljoen gulden. Er werd ook voor 25
miljoen geïmporteerd.
i ADVERTENTIES)
AUTOMATISCHRIJDEN v
- Vjlp
.- -
een pedaal }y, A.
isjs^êm.akkelijk fifden
^«/eillg^ rijden-..-
V1 beier rilden -V
ff ('goedkoop rijden '"'l'fe-.'.
Breda, Ginnekenweg 25, tel. 22488
GOES
Tel. «1100—6646
voor
ROOSENDAAL e.o.
N.V. Automobielbedrijf
Laan van België 53
Telefoon 01650-4964
Roosendaal
voor West-Zeeuwsch-Vlaanderen
OOSTBURG, tel. 01170 - 2444
BRESKENS, tel. 01172 - 1406
DEN HAAG (ANP) Het Landelyk
Verbond van Huurdersverenigingen, dat
enige tjjd geleden by de minister van
Volkshuisvesting protest aantekende te
gen de huurliberalisatie en daarop van
de minister een antwoord kreeg dat het
niet heeft bevredigd, deelt mede een
grote actie voor te bereiden om de huur
ders voor hun belangen te mobiliseren.
Het verbondsbestuur heeft alle huur-
aersverenigingen in Nederland, onge
acht of zij al dan niet bij het verbond
zijn aangesloten, opgeroepen tot een
gecombineerde besturenvergadering op
16 december in Utrecht in een der zalen
van restaurant „Vreeburg", om 11 uur.
Het woord zal daar worden gevoerd
door de wethouder van Volkshuisves
ting in Vlaardingen, de heer de Bruyn
en door de heer A. L. de Waal. voorzit
ter van de grootste en oudste huurders-
vereniging in Nederland, „Vreeswijk"
in Rotterdam-Z. Als derde spreker
treedt op de heer Cornelisse, voorzitter
van de huurdersvereniging Vlaardingen.
Beide laatstgenoemde heren zyn ver
bon dsb estuur sl eden.
De vergadering is niet openbaar en
siechts toegankelijk voor bij het ver
bond aangesloten verenigingen en an
deren, die zich vooraf bij het verbood*,
secretariaat, Leede 114, Rotterdam 24,
hebben gemeld met verzoek om intro
ducties.
(Van een onzer verslaggevers)
SCHIEDAM Op 1 januari van
het komende jaar wordt in het
Rijnmondgebied begonnen met de
inrichting van een meetnet voor
de luchtverontreiniging. Door
middel van dit waarschuwings
meetnet is het mogelijk veront
reinigingen te constateren en zo
nodig waarschuwingen te ver
strekken. Hiervoor is door de
Rijnmondraad een bedrag /an
1.150.000,beschikbaar gesteld.
In de gemeenten Maassluis (1), Vlaar
dingen (8), Schiedam (4). Waalhaven
(2), Pernis (2), Hoogvliet (3). Spijke-
nisse (4), Geervliet (1), Heen vliet (1),
Zwartewaal (2) en Rozenburg (3) zul
len die posten worden ingesteld.
Bovendien worden controleurs opge
leid, die met de verkregen gegevens
kunnen werken en waarschuwingen
kunnen opstellen. De gegevens worden
automatisch doorgegeven aan een com
putercentrale in het gebouw van de
Rijnmond te Schiedam, waar de gege
vens ook worden verwerkt.
Door constante bewaking van de ge
gevens en door daaruit zijn conclusies
te trekken, is het mogelijk luchtvel-
ontreinigingen te voorspelen. Op die
momenten kunnen waarschuwingen
gegeven worden aan de technische lei
dingen van de bedrijven in het Botlek-
gebied, zodat nagegaan kan worden,
waar de oorzaak ligt (lekkage e.d.) en
kan ook een waarschuwing gaan naar
de tuinbouwgebieden, zodat door het
snel afdekken of sluiten van de kassen,
schade kan worden voorkomen. Het in
stalleren van de voor het meetnet be
stemde aparatuur en het opleiden van
het personeel hiervoor, zal ruim een
jaar vergen. In het voorjaar van 1969
hoopt men geheel operationeel te zijn.
zwaveldyoxide gekozen, omdat dit de
meest algemeen voorkomende veronti ei-
niging is, en omdat de betrouwbare
analysetechnieken voor deze stof be
kend zijn. Op de centrale te Schiedam
treedt echter een grote moeilijkheid op.
Daar komen van de meetnetposten 3Ü
concentratiewaarden van geheel ver
schillende grootte binnen Om elk uur
een overzicht te verkrijgen worden alle
meldingen volgens een bepaalde code
geselecteerd. Dit administratie-, selec
tie-, en verwerkingsprobleem is "an
een dergelijke omvang, dat dit alleen
door een computer kan worden uitge
voerd.
GAK AC AS (APj Toen generaal
Marcos Perez Jimenez 24 november
1948 aan de macht kwam bedroeg zijn
vermogen 30.000 dollar en toen hij op
23 januari 1958 ten val gebracht werd
was zijn persoonlijk vermogen aange
groeid tot 26 miljoen dollar
Dit heeft de procureur-generaal An-
Lnnio José Lozada voor het opperste
Gerechtshof verklaard waarvoor Perez
Jimenez terechtstaat wegens het zich
Loeëigenen van openbare middexen.
Toen hij in 1958 naar de Dominicaanse
republiek vluchtte liet Perez Jimenez
een koffer achter met geld en documen
ten dat in het proces door de Venezo
laanse regering als bewiismateriaal te
gen hem wordt gebruikt.
Jimenez, die later naar Miami vlucnx-
te, is in 1963 door de V.S. aan Venezuela
uitgeleverd.
(ADVERTENTIE)
Bestrijding van de luchthavenveront
reiniging is alleen te bereiken, wanneer
algemeen en positief door alle betrok
kenen er aan wordt meegewerkt.
Rijnmond-deskundigen wijzen erop,
dat net meetnet een experimenteel ka
rakter heeft en dat het welslagen ervan
ten dele ook afhangt van de medewer
king, die men van de verschillende zij
den ondervindt, niet het minst die van
de bedrijven. Dit experiment wordt mei
veel belangsteling gevolgd door de in
spectie voor milieuhygiëne te Den
Haag. De waarschuwingen worden ver
strekt telkens enige uren voor een
hoogtepunt in de verontreiniging wordt
verwacht, zodat er tijdig maatregelen
kunnen worden getroffen. Het ligt in
de bedoeling via de P.T.T. ook een te
lefoonnummer in te stellen., waaronder
informaties verkregen kunnen worden
over de toestand van de plaatselijke at
mosfeer.
Om de verontreiniging te meten, werd
LANGELAAR (ANP) De gemeen
teraad van Laren heeft de post voor de
Bescherming Bevolking afgevoerd van
de begroting. Dit gebeurde met acht
stemmen voor (3 P.v.d.A., 5 K.V.P.) en
vier stemmen tegen 2 Prot. Chr., 1
V.V.D. en 1 K.V.P.)De raad, eigenlijk
15 man sterk, was niet voltallig.
De eerste die bezwaren uitte tegen
de post voor de B.B. was een K.V.P.-
raadslid. dat stelde dat de B.B. naar
de ervaring leerde niet aan haar doel
beantwoordde omdat reeds bij vredes-
calamit'eiten, niet effectief en snel wordt
opgetreden. Het raadslid gaf hiervan
een aantal voorbeelden, waaronder de
verhuizing van de patiënten van het
plaatselijke Diaconessenhuis, die vol
gens de B.B. wel, maar volgens vele
anderen niet bijzonder soepel was ge
lopen. Voorts het optreden van de B.B.
bij de ontploffing in Muiden, de storm
ramp in Treiht en nog enkele ondere
gevallen. De K.V.P.'er werd bijgevallen
door de voltallige P.v.d.A.-fract'ie, van
welke kant de hoop werd uitgesproken
dat door het afstemmen van de post de
discussie over zin en doelmatigheid van
de B.B. een landelijk niveau zou gaan
krijgen.
BELGRADO (AP) Djordje Gligorovsky en zijn vrouw Soloend hebben 50 hui
zen, een kerk en een telefoon helemaal voor zichzelf alleen.
Maar dit betekent niet, dat zij rijk zün. Het betekent eenzaamheid en anders niet.
De bejaarde echtgenoten zijn de laatste inwoners van het Macedonische dorp
Rosoki, gelegen in een door bergen omgeven dal bij de grens met Albanië. Behalve
zij hebben de laatsten van een bevolking, die eens 500 zielen telde, vier jaar ge
leden het dorp verlaten en Djordje en zijn vrouw met hun hond Zoecan, een paar
schapen en twee ezels eenzaam achtergelaten.
Zijn vrouw heeft vier jaar lang geprobeerd, hem over te halen, de hele zaak de
rug toe te keren en naar de hoofdstad van de provincie, Skopje, te verhuizen, maar
hij stelt haar altijd de niet te beantwoorden vraag „Waar moeten we dan van
leven
Geldgebrek is in wezen de oorzaak geweest, dat iedereen uit het dorp is verhuisd.
Het land in het dal is steenachtig en schraal. De landbouw leverde te weinig op. De
zoons en dochters trokken naar de steden om daar een beter leven te vinden.
De geringe vlees-, wol- en kaasproduktie van het dorp moest meer dan elf
km ver over een bergpas naar de dichtstbijzijnde marktplaats worden gebracht en
al wat men zelf nodig had moest over hetzelfde pad worden aangevoerd. En de
hele winter is zelfs dit pad door sneeuw onbegaanbaar.
In de afgelopen vier jaar hebben Djordje en Soloend zo ongeveer alle middelen
uitgeput om de traag verlopende uren en de eentonige dagen door te komen.
Een enkele keer gaat de telefoon. Dat geeft enige afleiding, al is het in de regel
alleen maar het meteorologisch instituut van Macedonië, dat wil weten hoe het
weer in het dorp is.
De beide bejaarde mensen praten zelfs niet veel meer me. elkaar Wat valt
er nog te praten zegt Djordje.
(ADVERTENTIE*