RIJEIGENSCHAPPEN VERBETERD VW 1500 kreeg nieuwe achteras MEETNET IN BOTLEK VOOR VUILE LUCHT HUNTER lt bezitten SCHADE&BUYSING Dorp voor zich alleen, maar geen geld Nederlander blijft matige viseter Te koop: Br gunstig gelegen DRIJFSPANDEN en WONINGEN centrum van Goes ÏTE MET EEN HEMES Vlot en correct Weinig temperament Niet ongeriefelijk tips-tips tips-tips W. B. J. V. MOSSEL KORTING 11% GOVERS N.V. VOLKSWAGEN P. v. TILBURG-BASTIANEN Computer waarschuwt tijdig GARAGE VAN STRIEN N.V. V.W.-dealer V.W.-dealer A. DE JONG VW-dealer GARAGE GEBR. BRUGGE Huurdersbelangen blijft tegen de huurliberalisatie Generaal Jimenez stal zich rijk Meewerken Raad van Laren kritiseert B.B. Het gaat om de smaak! 16 Jeu d'or. Cclusief mode!. Een fraai ld uit de feu d'er-collectie i Qmega. Goud met gouden j band. L680,- j 17 DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 17 NOVEMBER 1967 27 Jeu d'or. Een heel aparte combinatie, dit spel van goud van kast en band. Aiet zo iets moois verwent Omega verwende trouwen, 1165,t \a automatic Saphette met gouden land. Het fijne •terkje windt zichzelf bij elke ging op. Aan dit keurige •l ziet u dat bij Omega de matische opwinding en fraaie 'geving samengaan, f940,- :ga.hóe.jïiooi,.eent automatisch horloge c is een model, zo klein, dat het door ing 'kan glijden. Toch loopt het even een groot Omega herenhorloge. De lie Omega-garantie geeft u gedurende onvoorwaardelijk - gratisservice bij dealers over de hele wereld. Vraag aankoop van een Omega een volledig brieks-garantie-certificaat. Alleen een mporteur aangestelde Omegadealer cht zo'n certificaat, mits voorzien van ïaam, af te geven. Koop dus bij hem U heeft dan bovendien de zekerheid mega-horloges en de laatste modellen :open. De Omegadealer is herkenbaar aande dealerpla<piette. showroom kantoor magazijnen garage werkplaats en twee woningen totaal groot 800 m2. Voor alle doeleinden geschikt In overleg vrij te aanvaarden. Uitsluitend te bevragen bij tSKANTOOR O G. H. DE BLAEÏ, - Kloetinge - tel. 01100-6965 (ADVERTENTIE) - V,- v i V HERMEN De kever is uiterlijk nauwelijks veranderd, ,maar innerlijk is hij up to date. De VW 1500, die we hebben getest, heeft veel nieuwe details. De 1,5 liter uitvoering is gecombineerd met een halfauto- matische transmissie en een nieu we achteras en op de markt ge bracht als de VW 1500 Sportoma- tic. De firma Porsche, die Wolfs burg belangrijke ontwikkelings hulp verleent, heeft ook sportoma- tics in 't programma opgenomen. De nieuwe achterasconstructie, die de wegligging en de koers vastheid heeft verbeterd, is even eens door Porsche ontwikkeld. De resultaten zijn zeer bevredi gend. Het rijden met de Sport- omatic is gemakkelijk en plezie rig. Automatisch rijden gaat er toch mee door, vooral in drnk stadsverkeer. De bediening is simpel. De Sportomatic heeft twee pedalen, één voor gasge- ven en één voor remmen. De versnel- lingshandel kan uit de neutrale stand vier kanten uit: drie vooruit en één achteruit. Keuzestand 1 hebben we in normale omstandigheden niet no- jM ARA dig. Deze wordt eigenlijk J*iloH a11een maar aangesproken op steile hellingen, mod derige paden of in open terrein. Na het starten zetten we de handeT in keuzestand 2. De wagen kan dan als het beslist noodzakelijk is. tot goed 90 km-uur worden op getrokken. Liever doen we het wat kalmei aan en trekken de handel bij 50 a 60 km-uur in stand 3. Buiten de stad houden we het zo, ook al moeten we langzamer of snel ler rijden. BIJ inhaalpogingen wippen we de handel even naar stand 2 om beter te kunnen accelereren. Het is ook mogelijk in stand 3 weg te rijden en tot de maximumsnelheid door te trekken, maar dit gaat wat trager. Het kost ook iets meer aan benzine. Voor de krachtige elastische motor maak het weinig uit. Deze robuuste knaap voelt zich toch al te kort ge daan, omdat hem een snelheidsbeper king is opgelegd. VW heeft er geen racertje van gemaakt. De gevoelig .geknepen' machine moet 't liever lang kunnen uithouden. Het schakelen gaat vlot en correct. Alleen de achteruitversnelling is min der handig te pakken, omdat deze wordt beschermd door 'n veer, die met de handel moet worden ingedrukt. Èen praktisch punt van de halfautomati- sche krachtoverbrenghig (de hydro- dynamische koppelomvormer, de drie- bak en het differentieel zijn samen in één huis ondergebracht) is dat het me chanisme niet teergevoelig is en dat er moeilijk verkeerd kan worden ge handeld. Het is logisch dat men onder het rijden de handel niet als handsteun tje moet gebruiken. Dit irriteert name lijk het mechaniek. In feite wordt dan ongewild de verbinding tussen de mo tor en de versnellingsbak verbroken. De diafragmakoppeling, die hier ver antwoordelijk is, ontkoppelt meteen en de onbelaste motor begint dan t« ra zen. Misschien vinden \'ele rijders het jammer dat hun linkerbeen niets meer te doen heeft, maar helemaal op non- actief hoeft het niet te worden gesteld. Bij achteruitrijden en parkeermanoeu- vres is het handig de linkervoe* op het rempedaal te plaatsen. De 1500 Sportomatic is ondanks de 1.5 liter 53 pk (SAE) motor geen snel- -TV-.# «SR* 4--t-* 7 - V' - - De gas- en rempedaal in de nieuwe Volkswagen 1500 Sportomatic. Ie auto. De top is circa 120 km-uur, maar deze snelheid kan dan ook uren lang worden aangehouden. De accele ratietijden zijn aan de bescheiden kant 0-60 km uur in 10 sec., 0-80 km-uur in 16 sec., en 0-100 km-uur in 26 sec. Dit was het resultaat van twee metingen, gestart in keuzestand 2 en bij 80 km- uur over naar 3. In de alledaagse ver- keerspraktijk zijn deze prestaties toe reikend. De gewone 1500 trekt iets snel ler op, maar we geven de voorkeur aan de Sportomatic, die weinig scha kelen vergt en zuiver functioneert. Bin nenkort maken we kennis met de VW 1600, die begin volgend jaar met een geheel automatische bak wordt gele verd. De Volkswagens met automatische transmissie zijn ook uitgerust met de nieuwe achteras met dubbele kruiskop- peling. Vergeleken met de oud" pendel- as is de nieuwe constructie een reële verbetering. De wagen heeft een weg ligging en koersstabiliteit, waarop niet veel aan te merken valt. In snel gere den bochten is hij nu goed in de hand te houden. Het v de buitenbocht draai ende wiel krijgt meer de kans :ich schrap te zetten tegen de bekende ten dens. De nieuwe achteras zorgt niet alleen voor beter wielgeleiding maar tevens voor betere wegvastheid. We krijgen de indruk dat de wagen bij zijwind ge makkelijker bestuurbaar is dan de an dere VW-modellen, maar deze zullen na verloop van tijd de nieuwe achter as ook wel krijgen. De rij eigenschap pen van de VW-1500 zijn zonder meer goed. De besturing is licht en nauw keurig. De remmen schijftype op de voorwielen zijn uitstekend, maar ze vergen nogal» hoge pedaaldruk. Er is hier een gescheiden remsysteem toe gepast. Over de verouderde koetswerkvorm hoeft niet veel te worden gezegd. De kever is degelijk geconstrueerd en de detailafwerking is beter dan we in zijn prijsklasse gewend zijn, maar het ge heel is minder praktisch en modern. Het in- en u 'sstappen, achter de voor- stoelen langs, is bezwaarlijk voor de passagiers. De bagageruimte achter de achterbank is moeilijk bereikbaar, maar voor kinderen een aantrekkelijke speelbak. Met twee personen in de auto kan de rugleuning voorover wor den geklapt en dan kan er genoeg reisbagage worden meegenomen. On der de voorkap is er nog plaats voor tassen en jassen. Het compartiment is overigens niet oncomfortabel gemeubileerd Achter het stuur zitten we ruim en stevig. De voorstoelen zijn goed gemodelleerd en opgevuld. Ze zijn verstelbaar, ook de rugleuningen. Er is veel hoofdruimte. Ventilatie en verwarming zijn tame lijk effectief, maar moeilijk te dose ren. Het nieuwe luchtverversingssys teem omvat o.a. luchtinlaten onder de voorruit, die met twee draaiknoppen op het dashboard rechts en links apart, regelbaar zijn. De voetruimte voorin kan rechtstreeks worden verwarmd via roostertjes. Ook achterin is er verwar ming. De draaibare bedieningsknop pen vinden we praktisch. Er staan symbolen op. zodat we ze kunnen on derscheiden. De ruitewissers hebben twee snelheden. Nieuw is het veiligheidsstuur. Bij de VW 1968 is rekening gehouden met allerlei veiligheidseisen, vooral met het oog op de massale export naai de V.S. Aan de buitenkant is de wagen voor zien van krachtige, hoger liggende bumpers, rechtstandig geplaatste kop lampen en een benzinedop. Het benzi neverbruik is, de bescheiden prestaties in aanmerking genomen nogal fors, ge middeld 10.2 liter op 100 kilometer Er hoeft echter geen super in. Met stoffen bekleding kost dit model f 6580.-. '"Talrijk zijn in deze maanden de klach ten over geconstateerde lekkages van koelwater. Deze klachten dateren meest al vanaf de overgang op antivries en deze moet dan ook als de eigenlijke oorzaak worden beschouwd. Antivries heeft n.l. oplossende eigenschappen en gaatjes en scheurtjes, die voorheen niei lekten omdat ze met vuil en roest wa ren gedicht, worden nu door de op lossende werking geopend en gaan lek- 1 ken. I I s er een aftapkraan van uw radiateui of van uw motorblok verstopt? Dan kunt u dat vrij snel verhelpen door de kraan met een ijzerdraadje door te steken. De kranen zijn n.l. zo gecon strueerd, dat ze een rechtdoorlopende waterdoorvoer hebben. Mocht u een af tapkraan moeten vernieuwen dan zult u de oude er met de nodige voorzichtig heid uit moeten draaien; een afgebro ken kraan plaatst u voor nog grotere problemen. peilstokken voor motorolie geven de hoogste en laagste toelaatbare ni veaus aan. Doorrijden met olie onder de laagste streep betekent dat uw motor op het punt staat niet meer gesmeerd te kunnen worden; het gevolg hiervan is meestal een totale motorrevisie. Het oliecarter vullen tot aanzienlijk boven de hoogste merkstreep resulteert in het slaan van de krukken op en in de olie hetgeen een zware belasting voor de krukas betekent Cchroefsleutels van het type bahco kunnen breken als ze foutief worden aangewend. De juiste manier is, dat de sleutel zo op de moer of boutkop wordt geplaatst, dat de verstelbare sleutel- bek, gezien in de draairichting, „voor op" komt te liggen en de vaste sleutel- bek dus achteraan komt. U vraagt maar. 7pnilp "P'ien baarde onlangs deze Porsehe-Sportwagen met zilverglan- gebruiksm«Srr?ïcïle' 0orsPronIteIUk alleen als demonstratie-object voor de de sfanii vfn van roestvrÜ staal gedacht, was de wagen dé attractie op auto-salnn i- Dusseldorfse informatiecentrum voor edelstaal tijdens de er bil de firm.. ï>an J? aan c Main. Direct na de tentoonstelling kwamen bii de «nttiü?. Pt>rsche zoveel aanvragen binnen voor een „zilvervis", dat men -net klei"e SCTie Va" het type 911 S De heer S. te Kaatsheuvel is sinds juli J.l. In het bezit van een nieuwe Renault R8. Door een to nu toe on opgehelderde oorzaak is het tijdens het starten al enige malen voorgekomen dat de ollepellstok en-of de olievuldop van hun bevestigingsplaatsen werd ge rukt terwijl tevens een blauwe rook vanuit de motorruimte zichtbaar werd. De geraadpleegde dealer gaf als zijn mening te kennen dat een en ander het gevolg was van het foutief starten van de warme motor. Dit zou n.l. altijd moe ten gebeuren met gekoppelde motor, gangwissei in vrijstond en helemaal in gedrukt gaspedaal. Moet ik nu, vraagt de heer S, maar aannemen dat in alle gevallen waarin bedoelde startmethode niet kan worden toegepast deze ontplof fingen" als normaal moeten worden be schouwd? Tenslotte nog één vraag. Het benzineverbruik van zijn nieuwe R8 ligt aanmerkelijk hoger dan van mijn vorige. Is dat ook normaal te noemen? Als oliepeilstok en vuldoppen projec tielen gaan worden en daarbij ook nog blauwe rook zichtbaar wordt dan staat het wel onweerlegbaar vast dat er sprake moet zijn van een veel te hoge druk in het ondercarter. We kunnen dan ook in dezen niet anders adviseren dan de carterverontluchting te laten controleren. Wat de startmethode be treft zijn we het slechts in zoverre met uw dealer oneens dat wij voorstan der zijn van het langzaam indrukken van het gaspedaal bij het starten van een warme motor. Dat u in incidentele gevallen af moet wijken van de start methode volgens het boekje mag nooit resulteren in wegvliegende peilstokken etc. Wat uw laatste vraag betreft; uw nieuwe R8 heeft een 1100 cc motor en uw vroegere was maar 950 cc. Vandaar het verschil waar u overigens ook een paar PK's voor cadeau krijgt. (ADVERTENTIES) i 3. Gróte portable met lichte aanslag. fld, drie lintstanden. Sterk, nauwkeurig, izame Hermes Media 3. Mee op reis, i. Slaat overal en altijd voor alles kia z. WILHELMINASTRAAT 1 BREDA - TEL. 01600-34089 V.W.-DEALER VOOR STEENBERGEN e.o. N.V. Autobedrijf VAN DER KAR v- Bredastr. 1 Steenbergen Telefoon 01670-3750 DEALER VOOR WAALWIJK EN OMSTREKEN GROTESTR. 358 - WAALWIJK TEL. 04160-3678 en 3920 V.W. 1500 Type 1967 AUTOBEDRIJF WOUWSEWEG 120 TEL. 3355 BERGEN OP ZOOM Schep sfeer.... schenk "Jonge"S B of "Oude" De Waarzegster op uw kaartavondjes, op uw feestjes of zomaar voor de gezelligheid. Jenever S B, heerlijk als "tic" in een long-drink. SCHIEDAM UTRECHT (ANT) Elke Nederlan der eet per jaar 10,5 kilo vis, waarvan 5,7 kilo zeevis. Dit blijkt uit gegevens die de Nederlandse Jaarbeurs heeft ver- eameld in verband met de internatio nale levensmiddelenbeurs „Roka '68", die volgend jaar april wordt gehouden. De visconserven zullen op deze beurs een belangrijk aandeel vormen. De vis- conservenindustrie in ons land verwerkt Jaarlijks 7.000 ton haring, 4.000 ton ma kreel en 3.000 ton andere vis. Toch valt het met het eten van visconserben sterk tegen. Per hoofd van de bevol king wordt slechts 1,4 kilo visconser- ven per jaar geconsumeerd. Er is spra ke van een zekere stabiliteit in de con sumptie, noewel een geringe stijging van de afname zich aftekent Van de totale produktie van de Ne derlandse visconservenindustrie blijft rond 30 procent binnen de grenzen. In geld uitgedrukt betekent de vis conservenindustrie een niet onbelang rijke tak van de nationale economie. De export beliep vorig jaar bijvoorbeeld 'n bedrag van 20 miljoen gulden. Wordt de nationale omzet daarbij geteld, dan Komt meij tot een bedrag van 25 a 30 miljoen gulden. Er werd ook voor 25 miljoen geïmporteerd. i ADVERTENTIES) AUTOMATISCHRIJDEN v - Vjlp .- - een pedaal }y, A. isjs^êm.akkelijk fifden ^«/eillg^ rijden-..- V1 beier rilden -V ff ('goedkoop rijden '"'l'fe-.'. Breda, Ginnekenweg 25, tel. 22488 GOES Tel. «1100—6646 voor ROOSENDAAL e.o. N.V. Automobielbedrijf Laan van België 53 Telefoon 01650-4964 Roosendaal voor West-Zeeuwsch-Vlaanderen OOSTBURG, tel. 01170 - 2444 BRESKENS, tel. 01172 - 1406 DEN HAAG (ANP) Het Landelyk Verbond van Huurdersverenigingen, dat enige tjjd geleden by de minister van Volkshuisvesting protest aantekende te gen de huurliberalisatie en daarop van de minister een antwoord kreeg dat het niet heeft bevredigd, deelt mede een grote actie voor te bereiden om de huur ders voor hun belangen te mobiliseren. Het verbondsbestuur heeft alle huur- aersverenigingen in Nederland, onge acht of zij al dan niet bij het verbond zijn aangesloten, opgeroepen tot een gecombineerde besturenvergadering op 16 december in Utrecht in een der zalen van restaurant „Vreeburg", om 11 uur. Het woord zal daar worden gevoerd door de wethouder van Volkshuisves ting in Vlaardingen, de heer de Bruyn en door de heer A. L. de Waal. voorzit ter van de grootste en oudste huurders- vereniging in Nederland, „Vreeswijk" in Rotterdam-Z. Als derde spreker treedt op de heer Cornelisse, voorzitter van de huurdersvereniging Vlaardingen. Beide laatstgenoemde heren zyn ver bon dsb estuur sl eden. De vergadering is niet openbaar en siechts toegankelijk voor bij het ver bond aangesloten verenigingen en an deren, die zich vooraf bij het verbood*, secretariaat, Leede 114, Rotterdam 24, hebben gemeld met verzoek om intro ducties. (Van een onzer verslaggevers) SCHIEDAM Op 1 januari van het komende jaar wordt in het Rijnmondgebied begonnen met de inrichting van een meetnet voor de luchtverontreiniging. Door middel van dit waarschuwings meetnet is het mogelijk veront reinigingen te constateren en zo nodig waarschuwingen te ver strekken. Hiervoor is door de Rijnmondraad een bedrag /an 1.150.000,beschikbaar gesteld. In de gemeenten Maassluis (1), Vlaar dingen (8), Schiedam (4). Waalhaven (2), Pernis (2), Hoogvliet (3). Spijke- nisse (4), Geervliet (1), Heen vliet (1), Zwartewaal (2) en Rozenburg (3) zul len die posten worden ingesteld. Bovendien worden controleurs opge leid, die met de verkregen gegevens kunnen werken en waarschuwingen kunnen opstellen. De gegevens worden automatisch doorgegeven aan een com putercentrale in het gebouw van de Rijnmond te Schiedam, waar de gege vens ook worden verwerkt. Door constante bewaking van de ge gevens en door daaruit zijn conclusies te trekken, is het mogelijk luchtvel- ontreinigingen te voorspelen. Op die momenten kunnen waarschuwingen gegeven worden aan de technische lei dingen van de bedrijven in het Botlek- gebied, zodat nagegaan kan worden, waar de oorzaak ligt (lekkage e.d.) en kan ook een waarschuwing gaan naar de tuinbouwgebieden, zodat door het snel afdekken of sluiten van de kassen, schade kan worden voorkomen. Het in stalleren van de voor het meetnet be stemde aparatuur en het opleiden van het personeel hiervoor, zal ruim een jaar vergen. In het voorjaar van 1969 hoopt men geheel operationeel te zijn. zwaveldyoxide gekozen, omdat dit de meest algemeen voorkomende veronti ei- niging is, en omdat de betrouwbare analysetechnieken voor deze stof be kend zijn. Op de centrale te Schiedam treedt echter een grote moeilijkheid op. Daar komen van de meetnetposten 3Ü concentratiewaarden van geheel ver schillende grootte binnen Om elk uur een overzicht te verkrijgen worden alle meldingen volgens een bepaalde code geselecteerd. Dit administratie-, selec tie-, en verwerkingsprobleem is "an een dergelijke omvang, dat dit alleen door een computer kan worden uitge voerd. GAK AC AS (APj Toen generaal Marcos Perez Jimenez 24 november 1948 aan de macht kwam bedroeg zijn vermogen 30.000 dollar en toen hij op 23 januari 1958 ten val gebracht werd was zijn persoonlijk vermogen aange groeid tot 26 miljoen dollar Dit heeft de procureur-generaal An- Lnnio José Lozada voor het opperste Gerechtshof verklaard waarvoor Perez Jimenez terechtstaat wegens het zich Loeëigenen van openbare middexen. Toen hij in 1958 naar de Dominicaanse republiek vluchtte liet Perez Jimenez een koffer achter met geld en documen ten dat in het proces door de Venezo laanse regering als bewiismateriaal te gen hem wordt gebruikt. Jimenez, die later naar Miami vlucnx- te, is in 1963 door de V.S. aan Venezuela uitgeleverd. (ADVERTENTIE) Bestrijding van de luchthavenveront reiniging is alleen te bereiken, wanneer algemeen en positief door alle betrok kenen er aan wordt meegewerkt. Rijnmond-deskundigen wijzen erop, dat net meetnet een experimenteel ka rakter heeft en dat het welslagen ervan ten dele ook afhangt van de medewer king, die men van de verschillende zij den ondervindt, niet het minst die van de bedrijven. Dit experiment wordt mei veel belangsteling gevolgd door de in spectie voor milieuhygiëne te Den Haag. De waarschuwingen worden ver strekt telkens enige uren voor een hoogtepunt in de verontreiniging wordt verwacht, zodat er tijdig maatregelen kunnen worden getroffen. Het ligt in de bedoeling via de P.T.T. ook een te lefoonnummer in te stellen., waaronder informaties verkregen kunnen worden over de toestand van de plaatselijke at mosfeer. Om de verontreiniging te meten, werd LANGELAAR (ANP) De gemeen teraad van Laren heeft de post voor de Bescherming Bevolking afgevoerd van de begroting. Dit gebeurde met acht stemmen voor (3 P.v.d.A., 5 K.V.P.) en vier stemmen tegen 2 Prot. Chr., 1 V.V.D. en 1 K.V.P.)De raad, eigenlijk 15 man sterk, was niet voltallig. De eerste die bezwaren uitte tegen de post voor de B.B. was een K.V.P.- raadslid. dat stelde dat de B.B. naar de ervaring leerde niet aan haar doel beantwoordde omdat reeds bij vredes- calamit'eiten, niet effectief en snel wordt opgetreden. Het raadslid gaf hiervan een aantal voorbeelden, waaronder de verhuizing van de patiënten van het plaatselijke Diaconessenhuis, die vol gens de B.B. wel, maar volgens vele anderen niet bijzonder soepel was ge lopen. Voorts het optreden van de B.B. bij de ontploffing in Muiden, de storm ramp in Treiht en nog enkele ondere gevallen. De K.V.P.'er werd bijgevallen door de voltallige P.v.d.A.-fract'ie, van welke kant de hoop werd uitgesproken dat door het afstemmen van de post de discussie over zin en doelmatigheid van de B.B. een landelijk niveau zou gaan krijgen. BELGRADO (AP) Djordje Gligorovsky en zijn vrouw Soloend hebben 50 hui zen, een kerk en een telefoon helemaal voor zichzelf alleen. Maar dit betekent niet, dat zij rijk zün. Het betekent eenzaamheid en anders niet. De bejaarde echtgenoten zijn de laatste inwoners van het Macedonische dorp Rosoki, gelegen in een door bergen omgeven dal bij de grens met Albanië. Behalve zij hebben de laatsten van een bevolking, die eens 500 zielen telde, vier jaar ge leden het dorp verlaten en Djordje en zijn vrouw met hun hond Zoecan, een paar schapen en twee ezels eenzaam achtergelaten. Zijn vrouw heeft vier jaar lang geprobeerd, hem over te halen, de hele zaak de rug toe te keren en naar de hoofdstad van de provincie, Skopje, te verhuizen, maar hij stelt haar altijd de niet te beantwoorden vraag „Waar moeten we dan van leven Geldgebrek is in wezen de oorzaak geweest, dat iedereen uit het dorp is verhuisd. Het land in het dal is steenachtig en schraal. De landbouw leverde te weinig op. De zoons en dochters trokken naar de steden om daar een beter leven te vinden. De geringe vlees-, wol- en kaasproduktie van het dorp moest meer dan elf km ver over een bergpas naar de dichtstbijzijnde marktplaats worden gebracht en al wat men zelf nodig had moest over hetzelfde pad worden aangevoerd. En de hele winter is zelfs dit pad door sneeuw onbegaanbaar. In de afgelopen vier jaar hebben Djordje en Soloend zo ongeveer alle middelen uitgeput om de traag verlopende uren en de eentonige dagen door te komen. Een enkele keer gaat de telefoon. Dat geeft enige afleiding, al is het in de regel alleen maar het meteorologisch instituut van Macedonië, dat wil weten hoe het weer in het dorp is. De beide bejaarde mensen praten zelfs niet veel meer me. elkaar Wat valt er nog te praten zegt Djordje. (ADVERTENTIE*

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 17