GEWAPEND BETOI REVOLUTIONAIRE ONTDEKKING VAN 'N LUIE TUINMAN 89 Cruyter Vergeteneeuwfeest gaat toch door DRUPS ELANGE DAALDER0P DAALDEROP Redden van drenkelingen uit auto 's eist snelheid SR Extra warmte „erbij" met Man overleed na een coma van tien jaar Kleurenfoto van de aarde SCHILDERIJ VAN 210 m. LANG. 14.90 DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 16 NOVEMBER 1967 erwten ctail stjes jcaatbowts 59 :ngde noten toten 200 gram -noten 200 lbars 3e stuk gratis ~V OEDKOPER GERAAMTt FILIAAL EIERSCHAAL BREDA Evenwichtstoestand afwachten Kamer akkoord met opheffing fotoschap VROEGER elektrische radiator Salzburg en Villach dichter bij elkaar OOK VOOR GESCHENKEN ROYAL ALBERT DANK ZIJ ATS-3 Luns tevreden terug uit Praag BESCHULDIGD 12 1." Damespullover in een mooie kwaliteit Aoryl. Model met ronde hale en lange mouw. Ful ly fashioned. Keuze uit vele kleuren w.o. beige, bruin, marine, groen, camel etc. IE (Van een onzer verslaggevers) PARIJS/BREDA Nergens geschal van loftrompetten, dit jaar. Geen hoogdravende redevoeringen over neem een voor de hand liggende dwarsstraat„de onschat bare verdiensten van deze uitzonderlijke pionier." Zelfs geen monument heeft er afgekund, geen borstbeeld, geen plaquette, geen straatnaampje. Maar Joseph Monier zal zich er in zijn eenvoudige Parijse graf niet voor om draaien. Honderd jaar geleden vond hij een materiaal uit, dat niet alleen de grootste revolutie aller tijden op bouw kundig gebied zou veroorzaken, maar bovendien het leef klimaat van de twintigste eeuw belangrijk zou beïnvloe den: het gewapend beton. Hij was echter al weer totaal ver geten. toen hij in 1906 als- onbemid delde, 82-jarige grijsaard stierf Slechts een enkeling kende zijn naam Ir. Wouter Cool bijvoorbeeld, de hoofdredacteur van 't technisch tijd schrift „De Ingenieur", van wie het volgende welsprekende citaat uit 1902 afkomstig is: „Eiken morgen kleedt de voor de wereld gestor vene zich nog in de werkkiel van den tuinman, en wordt, hoewel geen nij pend gebrek, toch armoede geleden". lyter literblik Wf' Iter SEN en 215 gram 200 gram gr uyter DE GRUYTER \S tEPJE VAN DE WEEK aardige attractie van >9 Joseph Monier, uitvinder van ge wapend beton, maar nergens een standbeeld. Let wel: de ondergrondse tunnel van gewapend beton tussen het eerste en tweede hoofdadministratiegebouw van de N.S. te Utrecht was toen al acht jaar oud. De betonnen vloeren het huisarchief der koningin in Den Haag lagen er al zes jaar, en die in Berlages beroemde Koopmans beurs zelfs langer. Maar aan Monier gingen zowel de roem als het gewin onbarmhartig voorbij. Hij zou dan ook de laatste geweest zijn om zich te verbazen over het feit, dat het eeuwfeest van zijn uitvinding onopgemerkt voorbij is gegaan en helemaal geen aan dacht gekregen zou hebben, als niet een slimmerd bij de Nederlandse Be ton Vereniging nog juist bijtijds de vinger zou hebben opgestoken. Dank zij dit alarm staat de betondag 1967. die op 23 november in de Amster damse RAI wordt gehouden, in het teken van „Honderd jaar gewapend beton", en krijgt Monier postuum het minste, waarop hij recht heeft: een verbale lauwerkrans. Een merkwaardige zaak. Kan ie mand zich voorstellen, dat het eeuw feest van uitvindingen als de gloei lamp, de grammofoonplaat en de auto zonder feestgedruis voorbij zou gaan? Missc.iien ligt de verklaring m het feit. dat gewapend beton niet per kilo over de toonbank wordt ver kocht. Zoals alle grote ontdekkingen kwam die van Joseph Monier nogal toevallig tot stand. Hij was niet eens ingenieur, maar gewoon tuinman in de orangerie van Versailles. Zijn baanbrekende vinding en zijn rustie ke beroep hadden echter rechtstreeks verband. Elke herfst namelijk had jjJJ te kampen met hetzelfde pro bleem. Dan moesten de bloemen, planten en heesters, die de wereld beroemde parken sierden worden on dergebracht in verwarmde kassen, j bijna anderhalve eeuw, sinds 14 en diens knappe tuin- j k^ect Le Notre, geschied de dit op dezelfde wijze. Alle gewas- w stoaden in bakken, zodat ze bij ere,n van de eerste nacht- orst met bak en al verplaatst kon den worden. fla«elals-: het waren houten bakken, ha!5Jr1°{tm6,onderbevig, zodat om de haverklap de bodem of de zijkanten van ,e§aye.n tot grote ergernis win m .tumlied®n uiteraard, onder epn in2meu Bovendien had het hout een ander bezwaar. Vooral in de dro- Be nenoden placht het sterk te krim- maaktpn uJ?us ontstane «aden terdicht ne bakke" verre van wa- gieters gebiazenfS Si°UWeD met M?ni.l100dJ?naakte onze geplaagde •le iaaHm. H« «ilde af fan sen n»™ '«"garende ergernis- iize'ren sta vervaar<Hgde hg van •e ta ai en gaas een geraam- m rf«,H van een bloembak. onT he™ er ?en houten bekisting Mals da?' alg0?L daartussen beton: bruikt werH S ?e Romeinen ge- werd voor het maken van massieve constructies, verwijderde de bekisting en had een bloembak, die sterk was, waterdicht en niet rottend. Die eerste experimenten moeten omstreeks 1855 hebben plaatsgevon den. Het verkregen resultaat was op de duur zo goed, dat Monier octrooi vroeg. Het werd hem in 1867 ver leend de vinding had zijn offi ciële doopbewijs en trok meteen de belangstelling op de in Parijs gehou den wereldtentoonstelling. Het bleef daarna niet bij bloembakken, want de combinatie van beton en ijzer blijft Monier boeien en hij ontwikkel de ideeën voor steeds nieuwe toepas singen. Vandaar de reeks aanvul lende octrooien voor de vervaar diging van buizen, balken, platen, bruggen, vloeren, spoorwegdwars liggers en zelfs doodskisten van ge wapend beton die hem eerst echt tot de uitvinder van een materiaal met geheel nieuwe mogelijkheden maakten. Zijn patenten werden spoedig door verkocht aan andere landen, waar bij met name België zich onmiddelijk- actief toonde in het streven, om het „cement-ijzer", zoals het toen nog heette, voor alles en nog wat toe te passen. De wereldtentoonstelling van 1879 in Antwerpen was er een spre kend bewijs van. Zij gaf de nieuwe vinding een royale plaats en inspi reerde de firma gebr. Picha in Gent om de door Monier ontwikkelde idee- en in praktijk te gaan brengen. In 1880 was dat, en België haa er een mooie Europese primeur mee, want de introductie van het gewapend be ton in bijvoorbeeld Duitsland kwam pas vier jaar later: bij de bouw van een hondehok nog wel, dat er vol gens ooggetuigen uitzag als of 't van hout was gemaakt. De firma Picha heeft in de tach tiger jaren van de vorige eeuw ook naar Zeeuws-Vlaanderen artikelen van gewapend beton geleverd. De behoefte daar was kennelijk groot, want in 1888 kwam er een filiaal in Sas van Gent, dat vooral water reservoirs, rioolbuizen en putten afleverde. Wat Nederland betreft: de oudst bekende toepassing van „cement ijzer" is curieus genoeg een boot, en het 4 meter 20 lange ding is nog steeds in Artis in gebruik voor de verzorging van de aalscholvers en pelikanen. Hij dateert blijkens een erin gekrast jaartal uit 1887 en heet „De Zeemeeuw Ter gelegenheid van de betondag 1967 zal hij tijdelijk uit zijn element worden gehaald en te pronk staan in dezelfde RAI, waar futuristische toepassingen van gewa pend beton getoond zullen worden voor de uitbreiding van Neerlands grote steden en wegen. De clou van Monier's ontdekking was, dat hij met het aanbrengen van een bewapening 't reeds lang beken de beton een eigenschap gaf die het van zich zelf niet had. Grote druk- belastingen kon het voortreffelijk op nemen, maar wanneer het aan trek- belasting werd onderworpen ont stonden er snel scheuren. Dankzij de stalen staven, die Monier in het materiaal aanbracht, werd voorgoed met de last van die trekkracht afge rekend. Daarmee lag een weg open naar ongekende mogelijkheden, zoals de architect Le Corbusier om de- De koeltorens van de Limburgse mijnen lijken kolossen van beton. In werkelijkheid hebben zy een wand, die relatief gesproken zo dun is als een eierschaal. De Bredanaar F. Stulemeijer (rechts) was een van de grote voorvechters van gewapend be ton. meest bekende naam te noemen later overtuigend zou bewijzen. De Nederlandse bouwers hebben de bijzondere kwaliteiten van het toenmalige „cement-ijzer" snel on derkend. Den Haag en Breda fun geerden daarbij samen met Amster dam en Rotterdam als centra. Zo leverde de Haagse ambachts school een figuur op als dr. ir. L.A. Sanders, wiens plan voor de afslui ting van de Zuiderzee met betonnen caissons in 1907 werd weggewuifd (de afsluitdijk kwam later toch), maar wiens internationaal gewaar deerde denkbeelden hun bekroning vonden in zijn pian tot afsluiting van de Zeeuwse zeegaten. Hij kwam.er mee, toen hij 85 was, onmiddelijk na de stormramp van februari 1953. Iedereen weet, hoe het inmiddels met het Deltaplan staat en welk een rol 't gewapend beton daarbij speelt. Sanders is ook de man van de per ron-overkappingen in Maastricht wel de best geslaagde constructie in ons land uit de kleutertijd van het nieuwe materiaal. Hier werd het be ton voor het eerst niet alleen func tioneel. maar ook esthetisch zeer ef fectief toegepast. De hele construc tie ademt „kracht" uit, „stevigheid" en niet ten onrechte, want zij is ge bouwd in 1916-1917 en doet na een halve eeuw nog onvervaard dienst. Alleen in 1952-1953 bleken enkele lich te reparaties nodig. Toch in Limburg aangeland, kan het terugblikkende oog niet anders dan getroffen worden door de mas- thondontische koeltorens, die zozeer bepalend zijn voor het silhouet van de mijnen Vroeger waren ze van hout maar dat was sterk onderhevig aan rotting en zo kwamen de staatsmij nen op hetzelfde idee als de geplaag de Monier destijds: waarom niet van beton? Hier was de pionier prof. Kf. K. Th. van Iterson, toen (we schrijven 1915) hoofd van het bouwbureau van de staatsmijnen. Hij benaderde twee aannemers, maar die zagen geen kans. Vervolgens kwam hij bij de Amsterdamse ingenieurs Kuyers en Emmen terecht. „Kunt gij", zo luid de de vraag, „een koeltoren bouwen met een constructie, die lijkt op een dun betonnen vlies ofwel op een ei erschaal?". De heren zeiden dat ze het konden en ten bewijze richtten ze ie 34 meter hoge toren van de staatsmijn Emma op, die prompt het prototype werd voor alle volgen de constructies van soortgelijke aard. Geloof het of niet: de wand-dikte van het gevaarte verloopt over het grootste gedeelte van nauwelijks 7,5 cm tot niet meer dan 10 cm. Daar mag men gerust „eiersohaal" tegen zeggen. Het verbluffende is, dat de wijze waarop dergelijke „be- tonschalen" moeten worden bere kend, pas enkele jaren bekend is. Het profiel van de mijnen is louter te danken geweest aan de trefzekere intuïtie van de betonwerkers van het eerste uur. Utrecht heeft ook een paar letter lijk ijzersterke curiosa, die bewijzen, hoe vast het gewapende beton in zijn kinderschoenen stond. Genoemd is reeds de tunnel uit 1894 tussen twee administratieve gebouwen van de spoorwegen, die nog steeds gebruikt kan worden. De wanden zijn 6 centi meter dik. De dikte van het plafond is slechts 4 centimeter. Toch gebeur de er niets, toen er rond de eeuwwis seling een zware explosie plaatsvond. De oudste toepassing van gewapend beton, die in Nederland bekend is: een roeiboot, die na tachtig jaar nog steeds dienst doet in Artis. Het werk zelf liep geen scheurtje op. Een ander relikwie is de zogenaam de „Herebrug" over de oostelijke Sin gelgracht, die uit 1905 dateert. Hij heeft een overspanning van 14 meter en een breedte van 12 meter en toch is hij in het midden maar 20 centimeter dik. Voldoende kennelijk, want hij doet na 62 jaar nog betrouwbaar dienst. De naam Breda als centrum van pionierswerk is gevallen. Hier moet de figuur F. J. Stulemeijer genoemd worden, die de grondslag heeft ge legd voor de betonmaatschappij I.G.B. in alle uithoeken der wereld be kend. Een ziener, deze in 1898 een voudig begonnen handelaar in bouw materialen. In 1904 morde hij in een brochure: „onnodig zal het zijn, uw aandacht te vragen voor het artikel, waarvoor in den laatsten tijd de ge hele bouwkundige wereld vol aan dacht is: een artikel, dat bij zijn in trede in de bouwwereld door sommi gen als een wonder werd beschouwd, door velen werd gewantrouwd, door enkelen zelfs werd tegengewerkt". Het zat kenneljjk nog niet snor met het „cement-ijzer" in die tjjd. Won derlijk, want bij de bouw van de Chassé-kazerne in 1899" de Etna in 1914 en de Kwatta in 1915 in datzelfde Breda was toch op ruime schaal van gewapend beton gebruik gemaakt. En wie zijn ogen daar niet geloofde, kon even noordelijk gaan kijken, bij Heusden. Daar lag sinds 1892 onder een dijk van de Maas een 20 meter lange, 3 meter hoge duiker van ge wapend beton. Thans maken bouw kundigen een pelgrimmage naar de ze twee objecten in Brabant, die ener zijds museumstukken zijn, maar an derzijds nog steeds him functie ver vullen. Maar indertijd zag men het al lemaal zo niet. Stulemeijer echter ging door. Dat hij gelijk had, ziet momenteel ieder kind in iedere stad of in ieder dorp, dat aan uitbreiding doet. Waarbij gemakshalve maar ge zwegen wordt over stuwdammen luchthavens viaducten, havenwerken en andere miljoenenverslindende pro jecten, die voor de leek toch niet te overzien zijn, maar die wel telkens weer demonstreren, hoe 'n revolutie het gewapend beton heeft ontke tend. Dat de vergeten Monier hel aanschijn der aarde heeft veranderd is een zinloze overdrijving. Wist hij veel? Iets anders is, dat niemand nog kan voorspelen, welke elementen het gewapend beton nog meer aan de leefbaarheid of onleefbaarheid van onze samenleving zal toevoegen. Een terugblik over 100 jaar leert, hoe snel het gegaan is en daarmee: hoe snel het gaan kan. DEN HAAG (ANP) De vaste com missie voor sociale zaken uit de Twee de Kamer kan zich verenigen met de opheffing van het bedrijfschap voor het fotografisch bedrijf en van het produkt- schap voor tuinbouwzaden. Verscheidene leden verklaarden op heffing van bedrijfslichamen die geen wezenlijke functie vervullen van harte toe te juichen. Gaat de bewindsman ook zelf en uit eigener beweging na, of andere bedrijfs- lichamen in gelijke omstandigheden ver keren als de onderhavige handhaving derhalve evenmin noodzakelijk is, zo werd gevraagd. Sommige leden bepleitten dat de wet bepaalt dat opheffing van een bedrijf s- lichaam zal kunnen plaatsvinden, zodra de meerderheid van de betrokken be drijf sgenoten, c.q. de representatieve organisatorische meerderheid, welke voor de instelling van een bedrijfsli- chaam nodig is, voor de handhaving daarvan ontbreekt. Indien immers in een bedrijfslichaam niet meer een be langrijke meerderheid voor voortzet ting van de activiteiten daarvan is, komt de uit de wet op de bedrijfsorga nisatie voortvloeiende basis van een dergelijk lichaam te ontvallen, en moet de SER tot opheffing daarvan kunnen adviseren. Deze leden zouden derhalve gaarne zien, dat de wet in concreto aangeeft, dat advisering tot opheffing mogelijk is, als de helft van de betrok ken bedrijf sgenoten c.q. van de repre sentatieve organisaties zulks verlangt. HAARLEM (ANP) Tot en met ok tober van dit jaar zyn door verdrin king in totaal 556 mensen om het leven gekomen, drie meer dan in de overeen komstige periode van het vorige jaar. Aldus deelt de Koninklijke Nederland se Bond tot het Redden van Drenkelin gen mee. De bond maakt van deze gelegenheid gebruik om nogmaals uiteen te zetten wat automobilisten moeten doen als zy met hun auto het water zouden inrijden. Daaruit blijkt, dat men niet moet trachten te ontsnappen, nadat de auto naar de bodem is gezonken, maar reeds wanneer de wagen nog drijvende is. Het slachtoffer moet vroeger in actie komen. Gebleken is namelijk dat een te water gereden auto veelal, na soms gedeeltelijk ondergedompeld te zijn ge weest weer aan het wateroppervlak komt te drijven. Dit drijven kan wel één tot enkele minuten duren en van dit tijdsbestek kan gebruik worden ge maakt om uit de wagen te komen. De automobilist moet eerst de autogordel los maken, de portierramen openen en leunend tegen het portier drukken. Vol gens de bond kan het portier dan wor den geopend, wanneer het water tot borsthoogte is gestegen. Men zal dan uit de auto kunnen ontsnappen. Wellicht hiedt volgens de bond ook het schuif- dak, indien aanwezig, ontsnappings kansen. Mocht het openen van de deuren toch onmogelijk zijn, wacht dan tot de auto op de bodem is gekomen en tracht dan de deuren te openen. Meerdere auto mobilisten, zo zegt de bond, hebben hun leven te danken aan het feit, dat in de auto soms enkele minuten lang een luchthoeveelheid aanwezig bleef, die ademen mogelijk maakte. Volgens de nieuwe theorie moet dus ook nog steeds de wat genoemd wordt evenwichtstoestand worden afgewacht. Alleen moet men vroeger tot actie ko men. (ADVERTENTIE) die u zo van de ene kamer in de andere zet. Prijzen van f74,50 fot f 136,75 (verrassend laag!) 1 WENEN (AP) De rijtijd tussen Salzburg en Villach zal met bijna drie uur worden bekort als over acht jaar die Tauernalpen Autobahn zal gereed zijn met de bouw waarvan in maart zal worden begonnen. Deze Autobahn, welke ruwweg evenwijdig komt te lo pen aan die autobahn Insbruck-Bren- ner-Bolzano, zal 172 km lang worden en zes rijbanen tellen. 17 km lang zal zij door tunnels lopen. Verscheidene geweldige hangbrug gen zullen moeten worden geconstru eerd. De jaarlijkse kosten worden ge raamd op 600 a 700 miljoen schilling, waarvan de staat 60 pet. zal betalen en de provincie Salzburg en Karin- thië elk 20 pet. (ADVERTENTIE) ENGELS PORSELEIN Vraagt folders bij de importeur: HOOLHOES"lreneweg2 Bunde(L) De bond wees ons op sommige mo derne platte autodaken. Men vroeg zich af waar bij deze auto's de luchtbel blijft. Uiteraard is er altijd ergens lucht, maar kan men daar wel van gebruik maken? De bond is het niet eens met de opvatting van de Haagse brandweer, dat een te water geraakte auto altijd een ingedeukt dak oploopt. De bond komt tot deze opvatting na gesprekken met personen, die met deze kwestie te ma ken krijgen, zoals b.v. autoslopers. De bond is dan ook van oordeel dat proe ven,, o.m. met drukmeters, in een te water gebrachte auto nodig zullen zijn. Er zijn dan ook plannen om in groter verband met andere organisaties tot nieuwe proeven op dit terrein te komen. Daarbij zou de bond ook eens de mo gelijkheid onder ogen willen zien of eventuele ontsnapping door de geopen de portierramen niet mogelijk is. Wan neer een auto onder een hoek van ne gentig graden te water komt is de mo gelijkheid van klem komen te zitten van deuren niet uitgesloten, aldus de Koninklijke Nederlandsche Bond tot het Redden van Drenkelingen. (ADVERTENTIE) helpen direkt! JACKSONVILLE (AFP) Een man die tien. jaar in een coma lag is maan dag in de Amerikaanse stad Jackson ville overleden. Charles Nelson, die met andere bouwvakkers van 'n hoogte van vijf verdiepingen naar beneden stortte toen een liftkabel brak, verloor in maart 1957 het bewustzijn. Zijn zeven metgezellen in de lift kwamen om het leven. Hijzelf werd in een ziekenhuis opgenomen. Van tijd tot tijd vertoonde hij een levensteken: een beweging van de oogleden of een keelgeluid- WASHINGTON (AP) De nationa le dienst voor lucht- en ruimtevaart (NASA) heeft de eerste kleurenfoto van de aarde ontwikkeld, die is geno men door een satelliet, die 36.000 km hoven Brazilië ter hoogte van de eve naar hangt. De foto, die afkomstig i» van die ATS-3 satelliet voor toegepaste techno logie, zal morgen ter publikatie worden vrijgegeven. De foto laat delen zien van vier werelddelen Noord-Ameri- ka, Zuid-Amerika, Afrika en Europa. Ook de ijskap van Groenland is zicht baar, maar het Zuidpoolgebied is be dekt dl oor wolken. Een lange wolken gordel over het centrale deel van de Verenigde Staten van de grote meren tot aan Mexico vertegenwoordigt een koudfront, die zich in oostelijke richting beweegt, aldus NASA. Een tropische storm, die onderaan de foto te zien is, heeft te maken met een kou front dat zich tot aan Argentinië uit strekt. De ATS-3, een 365 kg zware kunstmaan vol apparatuur voor com municatie-, metereologische en navi- gatie-experiimenten, is op 5 november van Kaap Kennedy gelanceerd. De prachtige foito, die dieze week ter pu blikatie zal worden vrijgegeven, is op 10 november door een volgstation te Rosman in North Carolina ontvangen. PRAAG (ANP) „De gesprekken zijn serieus geweest. Ze waren solide en verliepen in een vriendschappelijke sfeer", zo verklaarde minister Luns gisteren in Praag. De Nederlandse minister heeft in de Tsjechoslowaakse hoofdstad twee da gen gesprekken gevoerd met zijn ambt. genoot David. Minister Luns heeft de indruk dat deze gesprekken ook van Tsjechoslowaakse zijde zeer gewaar deerd zijn. Het was trouwens ook op initiatief van minister David dat deze diepgaande gedachtenwisseling werd gehouden. Het hoofdthema was de Duit se kwestie. Minister Luns verklaarde dat bij de Tsjechoslowaken een grotere bereidwilligheid jegens West-Duitsland valt waar te nemen. WASHINGTON (RTR) De Ameri kaan Ralph Nader, bekend geworden door zijn strijd voor betere beveiliging van auto's, heeft Amerikaanse slachte rijen ervan beschuldigd vlees van zie ke dieren eetbaar te maken met be hulp van kruiden, antibiotica, conser veringsmiddelen en kleurstoffen. Er is een nieuw boek van Bibeb uit, de vrouw die zulke voortreffe lijke interviews maakt met allerlei beroemde personen. Na haar eerste „Bibeb en Vips" is nu verschenen „Bibeb en de andere Vips". Binnen kort zullen we het boek uitvoerig bespreken, maar nu alvast een klein voorproefje. In een nog niet gepubliceerd in terview met Rinus Ferdinandusse vertelt deze zijn opvattingen over het koningshuis. Hij vindt dat ons koningshuis nogal ver van het volk staat, behalve Claus: Claus wordt verkocht op een geweldige manier. Ik vind het voortreffelijk. Die vier daagse is een geweldige stunt. Er is daar een goeie grap over gemaakt. Weet je waarom hij zo hard heeft gelopen? De Israëli's liepen achter hem. Een grandioze grap. 't Wordt een soor gimmick". „Hoe ik werk? Gediciplineerd. Ik begin 's morgens om acht uur. Ik werk tot twee, drie uur in de middag. Er zijn veel schilders die op inspira tie wachten. Die zitten op een terras te praten met andere schilders die op inspiratie wachten. Dat heeft geen zin. Je moet hard werken". (In Parijs wonende schilder Cor Postma). Provinciale Staten van Limburg hebben onlangs besloten om Carna valsmaandag te behouden als alge meen erkende feestdag. De Gedepu teerde Staten hadden voorgesteld om 15 augustus, 1 november en de maan dag van het Grote Feest te schrap pen van de lijst van algemeen er kende feestdagen. Maar daar wilden de Staten niet aan. Ze waren van oordeel dat terwille van de rechts zekerheid in de provincie Limburg Carnavalsmaandag moet worden be schouwd als algemeen erkende feest dag. Gouverneur Van Rooy zei, dat het er misschien nog van komt, dat ook carnavalsdinsdag beschouwd wordt als algemeen erkende feestdag. „Het Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds kan dus alvast kennisnemen van de mogelijkheden die hier aanwezig zijn". Ik ben van mening dat tenuilte van de rechtszekerheid in de provin cie Brabant onze Statenleden de door hun Limburgse collega's genomen maatregel ten spoedigste dienen over te nemen. De Zeeuwse Staten dienen voor die gemeenten in hun provincie, waar het Carnavalsfeest hoog in aan. zien staat, eenzelfde maatregel te treffen. „Jozua heeft de boel beduveld. De muren van Jericho zijn inderdaad ingestort, nadat hij zijn priesters de bazuinen had laten blazen. Maar hij had ze vooraf ondergraven". Dat zegt de Amerikaanse ingenieur Ja cob Feld, die onlangs Jericho bezocht, en toen opnieuw, (zoals hij bij een eerder bezoek ook al gedaan had) geconstateerd heeft, dat de funde ringen van de muren waren wegge- graven. Ik doe natuurlijk niets af aan de deskundigheid van dr. Feld en even min wil ik me opwerpen als fervent verdediger van in de bijbel beschre ven verhalen, die allemaal precies zouden moeten kloppen, maar het kan natuurlijk zijn, dat dat weggra ven na Jozua is gebeurd. Die is nl. al een tijdje dood. Honderd maharadja's uit India hebben een verbond gesloten ter ver dediging van hun privileges, die drei gen te verdwijnen. Er zijn in India 279 vorsten die een staatsinkomen ge nieten. De congrespartij van mevrouw Gandhi wil deze privileges binnen kort afschaffen. En dat zint de ede len niet. Vandaar hun verbond. Moraal van deze heren: men kan de ontwikkeling niet tegenhouden, maar wel behoorlijk vertragen. En dat is een moraal die ik niet deel. U ook niet, hoop ik. Goedendag. MERIJN. DE EERSTE verlengde Fokker Friend ship, de F-27 mark 500, heeft gisteren zijn eerste, één uur en tien minuten durende, proefvlucht gemaakt. De vliegers waren, volgens een woord voerder van de Fokker fabrieken, zeer tevreden over de, nauwelijks van de gewone F-27. verschillende, eigenschappen van het vliegtuig. AMSTERDAM (ANP) In de studentensociëteit „OIofspoort" aan de Keizers gracht in Amsterdam is een groep van elf Amsterdamse kunstenaars gisteren begonnen aan de tweede helft van een schilderij op papier, dat een lengte zal krij gen van 210 meter. De eerste helft van 105 meter- is vervaardigd door zeven Vlaamse kunstschilders, die deel uitmaken van de zogenaamde „nieuwe roccocogroepen". Het gezamenlijke werk, dat over anderhalve maand klaar moet zijn, wordt vervaardigd in het kader van de culturele revolutie. „Wij will enmet dit werk bewijzen", aldus de leider van de Amsterdamse groep, Herman Eysebaert, „dat wij als kunstenaar individua listen zijn, maar tevens een groepsperhoonlijkheid hebben." Het kunstwerk zal in januari tien minuten lang worden tentoongesteld rond het gebouw van het stedelijk museum als een soort kritiek op het beleid van de mu seumdirectie.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 7