GEWAPEND BETOI
REVOLUTIONAIRE
ONTDEKKING VAN
'N LUIE TUINMAN
89
Cruyter
Vergeteneeuwfeest gaat toch door
DRUPS
ELANGE
DAALDER0P
DAALDEROP
Redden van drenkelingen
uit auto 's eist snelheid
SR
Extra warmte
„erbij"
met
Man overleed
na een coma
van tien jaar
Kleurenfoto
van de aarde
SCHILDERIJ VAN 210 m. LANG.
14.90
DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 16 NOVEMBER 1967
erwten
ctail
stjes
jcaatbowts 59
:ngde noten
toten 200 gram
-noten 200
lbars 3e stuk gratis
~V
OEDKOPER
GERAAMTt
FILIAAL
EIERSCHAAL
BREDA
Evenwichtstoestand afwachten
Kamer akkoord
met opheffing
fotoschap
VROEGER
elektrische radiator
Salzburg en Villach
dichter bij elkaar
OOK VOOR
GESCHENKEN
ROYAL
ALBERT
DANK ZIJ ATS-3
Luns tevreden
terug uit Praag
BESCHULDIGD
12
1."
Damespullover in een
mooie kwaliteit Aoryl.
Model met ronde hale
en lange mouw. Ful
ly fashioned. Keuze
uit vele kleuren w.o.
beige, bruin, marine,
groen, camel etc.
IE
(Van een onzer verslaggevers)
PARIJS/BREDA Nergens geschal van loftrompetten,
dit jaar. Geen hoogdravende redevoeringen over neem
een voor de hand liggende dwarsstraat„de onschat
bare verdiensten van deze uitzonderlijke pionier." Zelfs
geen monument heeft er afgekund, geen borstbeeld, geen
plaquette, geen straatnaampje. Maar Joseph Monier zal
zich er in zijn eenvoudige Parijse graf niet voor om
draaien. Honderd jaar geleden vond hij een materiaal uit,
dat niet alleen de grootste revolutie aller tijden op bouw
kundig gebied zou veroorzaken, maar bovendien het leef
klimaat van de twintigste eeuw belangrijk zou beïnvloe
den: het gewapend beton.
Hij was echter al weer totaal ver
geten. toen hij in 1906 als- onbemid
delde, 82-jarige grijsaard stierf
Slechts een enkeling kende zijn naam
Ir. Wouter Cool bijvoorbeeld, de
hoofdredacteur van 't technisch tijd
schrift „De Ingenieur", van wie het
volgende welsprekende citaat uit
1902 afkomstig is: „Eiken morgen
kleedt de voor de wereld gestor
vene zich nog in de werkkiel van den
tuinman, en wordt, hoewel geen nij
pend gebrek, toch armoede geleden".
lyter
literblik Wf'
Iter
SEN en
215 gram
200 gram
gr
uyter
DE GRUYTER
\S
tEPJE VAN DE WEEK
aardige attractie van >9
Joseph Monier, uitvinder van ge
wapend beton, maar nergens een
standbeeld.
Let wel: de ondergrondse tunnel van
gewapend beton tussen het eerste en
tweede hoofdadministratiegebouw
van de N.S. te Utrecht was toen al
acht jaar oud. De betonnen vloeren
het huisarchief der koningin in Den
Haag lagen er al zes jaar, en die
in Berlages beroemde Koopmans
beurs zelfs langer.
Maar aan Monier gingen zowel de
roem als het gewin onbarmhartig
voorbij. Hij zou dan ook de laatste
geweest zijn om zich te verbazen
over het feit, dat het eeuwfeest van
zijn uitvinding onopgemerkt voorbij
is gegaan en helemaal geen aan
dacht gekregen zou hebben, als niet
een slimmerd bij de Nederlandse Be
ton Vereniging nog juist bijtijds de
vinger zou hebben opgestoken. Dank
zij dit alarm staat de betondag 1967.
die op 23 november in de Amster
damse RAI wordt gehouden, in het
teken van „Honderd jaar gewapend
beton", en krijgt Monier postuum
het minste, waarop hij recht heeft:
een verbale lauwerkrans.
Een merkwaardige zaak. Kan ie
mand zich voorstellen, dat het eeuw
feest van uitvindingen als de gloei
lamp, de grammofoonplaat en de
auto zonder feestgedruis voorbij zou
gaan? Missc.iien ligt de verklaring
m het feit. dat gewapend beton niet
per kilo over de toonbank wordt ver
kocht.
Zoals alle grote ontdekkingen
kwam die van Joseph Monier nogal
toevallig tot stand. Hij was niet eens
ingenieur, maar gewoon tuinman in
de orangerie van Versailles. Zijn
baanbrekende vinding en zijn rustie
ke beroep hadden echter rechtstreeks
verband. Elke herfst namelijk had
jjJJ te kampen met hetzelfde pro
bleem. Dan moesten de bloemen,
planten en heesters, die de wereld
beroemde parken sierden worden on
dergebracht in verwarmde kassen,
j bijna anderhalve eeuw, sinds
14 en diens knappe tuin-
j k^ect Le Notre, geschied
de dit op dezelfde wijze. Alle gewas-
w stoaden in bakken, zodat ze bij
ere,n van de eerste nacht-
orst met bak en al verplaatst kon
den worden.
fla«elals-: het waren houten bakken,
ha!5Jr1°{tm6,onderbevig, zodat om de
haverklap de bodem of de zijkanten
van ,e§aye.n tot grote ergernis
win m .tumlied®n uiteraard, onder
epn in2meu Bovendien had het hout
een ander bezwaar. Vooral in de dro-
Be nenoden placht het sterk te krim-
maaktpn uJ?us ontstane «aden
terdicht ne bakke" verre van wa-
gieters gebiazenfS Si°UWeD met
M?ni.l100dJ?naakte onze geplaagde
•le iaaHm. H« «ilde af fan
sen n»™ '«"garende ergernis-
iize'ren sta vervaar<Hgde hg van
•e ta ai en gaas een geraam-
m rf«,H van een bloembak.
onT he™ er ?en houten bekisting
Mals da?' alg0?L daartussen beton:
bruikt werH S ?e Romeinen ge-
werd voor het maken van
massieve constructies, verwijderde
de bekisting en had een bloembak,
die sterk was, waterdicht en niet
rottend.
Die eerste experimenten moeten
omstreeks 1855 hebben plaatsgevon
den. Het verkregen resultaat was op
de duur zo goed, dat Monier octrooi
vroeg. Het werd hem in 1867 ver
leend de vinding had zijn offi
ciële doopbewijs en trok meteen de
belangstelling op de in Parijs gehou
den wereldtentoonstelling. Het bleef
daarna niet bij bloembakken, want
de combinatie van beton en ijzer
blijft Monier boeien en hij ontwikkel
de ideeën voor steeds nieuwe toepas
singen. Vandaar de reeks aanvul
lende octrooien voor de vervaar
diging van buizen, balken, platen,
bruggen, vloeren, spoorwegdwars
liggers en zelfs doodskisten van ge
wapend beton die hem eerst echt
tot de uitvinder van een materiaal
met geheel nieuwe mogelijkheden
maakten.
Zijn patenten werden spoedig door
verkocht aan andere landen, waar
bij met name België zich onmiddelijk-
actief toonde in het streven, om het
„cement-ijzer", zoals het toen nog
heette, voor alles en nog wat toe te
passen. De wereldtentoonstelling van
1879 in Antwerpen was er een spre
kend bewijs van. Zij gaf de nieuwe
vinding een royale plaats en inspi
reerde de firma gebr. Picha in Gent
om de door Monier ontwikkelde idee-
en in praktijk te gaan brengen. In
1880 was dat, en België haa er een
mooie Europese primeur mee, want
de introductie van het gewapend be
ton in bijvoorbeeld Duitsland kwam
pas vier jaar later: bij de bouw van
een hondehok nog wel, dat er vol
gens ooggetuigen uitzag als of 't van
hout was gemaakt.
De firma Picha heeft in de tach
tiger jaren van de vorige eeuw ook
naar Zeeuws-Vlaanderen artikelen
van gewapend beton geleverd. De
behoefte daar was kennelijk groot,
want in 1888 kwam er een filiaal
in Sas van Gent, dat vooral water
reservoirs, rioolbuizen en putten
afleverde.
Wat Nederland betreft: de oudst
bekende toepassing van „cement
ijzer" is curieus genoeg een boot, en
het 4 meter 20 lange ding is nog
steeds in Artis in gebruik voor de
verzorging van de aalscholvers en
pelikanen. Hij dateert blijkens een
erin gekrast jaartal uit 1887 en heet
„De Zeemeeuw Ter gelegenheid
van de betondag 1967 zal hij tijdelijk
uit zijn element worden gehaald en te
pronk staan in dezelfde RAI, waar
futuristische toepassingen van gewa
pend beton getoond zullen worden
voor de uitbreiding van Neerlands
grote steden en wegen.
De clou van Monier's ontdekking
was, dat hij met het aanbrengen van
een bewapening 't reeds lang beken
de beton een eigenschap gaf die het
van zich zelf niet had. Grote druk-
belastingen kon het voortreffelijk op
nemen, maar wanneer het aan trek-
belasting werd onderworpen ont
stonden er snel scheuren. Dankzij
de stalen staven, die Monier in het
materiaal aanbracht, werd voorgoed
met de last van die trekkracht afge
rekend. Daarmee lag een weg open
naar ongekende mogelijkheden, zoals
de architect Le Corbusier om de-
De koeltorens van de Limburgse
mijnen lijken kolossen van beton. In
werkelijkheid hebben zy een wand,
die relatief gesproken zo dun is
als een eierschaal. De Bredanaar F.
Stulemeijer (rechts) was een van de
grote voorvechters van gewapend be
ton.
meest bekende naam te noemen
later overtuigend zou bewijzen.
De Nederlandse bouwers hebben
de bijzondere kwaliteiten van het
toenmalige „cement-ijzer" snel on
derkend. Den Haag en Breda fun
geerden daarbij samen met Amster
dam en Rotterdam als centra.
Zo leverde de Haagse ambachts
school een figuur op als dr. ir. L.A.
Sanders, wiens plan voor de afslui
ting van de Zuiderzee met betonnen
caissons in 1907 werd weggewuifd
(de afsluitdijk kwam later toch),
maar wiens internationaal gewaar
deerde denkbeelden hun bekroning
vonden in zijn pian tot afsluiting van
de Zeeuwse zeegaten. Hij kwam.er
mee, toen hij 85 was, onmiddelijk na
de stormramp van februari 1953.
Iedereen weet, hoe het inmiddels
met het Deltaplan staat en welk een
rol 't gewapend beton daarbij speelt.
Sanders is ook de man van de per
ron-overkappingen in Maastricht
wel de best geslaagde constructie
in ons land uit de kleutertijd van het
nieuwe materiaal. Hier werd het be
ton voor het eerst niet alleen func
tioneel. maar ook esthetisch zeer ef
fectief toegepast. De hele construc
tie ademt „kracht" uit, „stevigheid"
en niet ten onrechte, want zij is ge
bouwd in 1916-1917 en doet na een
halve eeuw nog onvervaard dienst.
Alleen in 1952-1953 bleken enkele lich
te reparaties nodig.
Toch in Limburg aangeland, kan
het terugblikkende oog niet anders
dan getroffen worden door de mas-
thondontische koeltorens, die zozeer
bepalend zijn voor het silhouet van
de mijnen Vroeger waren ze van hout
maar dat was sterk onderhevig aan
rotting en zo kwamen de staatsmij
nen op hetzelfde idee als de geplaag
de Monier destijds: waarom niet van
beton?
Hier was de pionier prof. Kf. K.
Th. van Iterson, toen (we schrijven
1915) hoofd van het bouwbureau van
de staatsmijnen. Hij benaderde twee
aannemers, maar die zagen geen
kans. Vervolgens kwam hij bij de
Amsterdamse ingenieurs Kuyers en
Emmen terecht. „Kunt gij", zo luid
de de vraag, „een koeltoren bouwen
met een constructie, die lijkt op een
dun betonnen vlies ofwel op een ei
erschaal?". De heren zeiden dat ze
het konden en ten bewijze richtten
ze ie 34 meter hoge toren van de
staatsmijn Emma op, die prompt
het prototype werd voor alle volgen
de constructies van soortgelijke aard.
Geloof het of niet: de wand-dikte
van het gevaarte verloopt over het
grootste gedeelte van nauwelijks 7,5
cm tot niet meer dan 10 cm.
Daar mag men gerust „eiersohaal"
tegen zeggen. Het verbluffende is,
dat de wijze waarop dergelijke „be-
tonschalen" moeten worden bere
kend, pas enkele jaren bekend is. Het
profiel van de mijnen is louter te
danken geweest aan de trefzekere
intuïtie van de betonwerkers van het
eerste uur.
Utrecht heeft ook een paar letter
lijk ijzersterke curiosa, die bewijzen,
hoe vast het gewapende beton in zijn
kinderschoenen stond. Genoemd is
reeds de tunnel uit 1894 tussen twee
administratieve gebouwen van de
spoorwegen, die nog steeds gebruikt
kan worden. De wanden zijn 6 centi
meter dik. De dikte van het plafond
is slechts 4 centimeter. Toch gebeur
de er niets, toen er rond de eeuwwis
seling een zware explosie plaatsvond.
De oudste toepassing van gewapend beton, die in Nederland bekend is: een
roeiboot, die na tachtig jaar nog steeds dienst doet in Artis.
Het werk zelf liep geen scheurtje op.
Een ander relikwie is de zogenaam
de „Herebrug" over de oostelijke Sin
gelgracht, die uit 1905 dateert. Hij
heeft een overspanning van 14 meter
en een breedte van 12 meter en toch is
hij in het midden maar 20 centimeter
dik. Voldoende kennelijk, want hij
doet na 62 jaar nog betrouwbaar
dienst.
De naam Breda als centrum van
pionierswerk is gevallen. Hier moet
de figuur F. J. Stulemeijer genoemd
worden, die de grondslag heeft ge
legd voor de betonmaatschappij I.G.B.
in alle uithoeken der wereld be
kend. Een ziener, deze in 1898 een
voudig begonnen handelaar in bouw
materialen. In 1904 morde hij in een
brochure: „onnodig zal het zijn, uw
aandacht te vragen voor het artikel,
waarvoor in den laatsten tijd de ge
hele bouwkundige wereld vol aan
dacht is: een artikel, dat bij zijn in
trede in de bouwwereld door sommi
gen als een wonder werd beschouwd,
door velen werd gewantrouwd, door
enkelen zelfs werd tegengewerkt".
Het zat kenneljjk nog niet snor met
het „cement-ijzer" in die tjjd. Won
derlijk, want bij de bouw van de
Chassé-kazerne in 1899" de Etna in
1914 en de Kwatta in 1915 in datzelfde
Breda was toch op ruime schaal van
gewapend beton gebruik gemaakt.
En wie zijn ogen daar niet geloofde,
kon even noordelijk gaan kijken, bij
Heusden. Daar lag sinds 1892 onder
een dijk van de Maas een 20 meter
lange, 3 meter hoge duiker van ge
wapend beton. Thans maken bouw
kundigen een pelgrimmage naar de
ze twee objecten in Brabant, die ener
zijds museumstukken zijn, maar an
derzijds nog steeds him functie ver
vullen. Maar indertijd zag men het al
lemaal zo niet. Stulemeijer echter
ging door. Dat hij gelijk had, ziet
momenteel ieder kind in iedere stad
of in ieder dorp, dat aan uitbreiding
doet. Waarbij gemakshalve maar ge
zwegen wordt over stuwdammen
luchthavens viaducten, havenwerken
en andere miljoenenverslindende pro
jecten, die voor de leek toch niet te
overzien zijn, maar die wel telkens
weer demonstreren, hoe 'n revolutie
het gewapend beton heeft ontke
tend. Dat de vergeten Monier hel
aanschijn der aarde heeft veranderd
is een zinloze overdrijving. Wist hij
veel? Iets anders is, dat niemand nog
kan voorspelen, welke elementen het
gewapend beton nog meer aan de
leefbaarheid of onleefbaarheid van
onze samenleving zal toevoegen. Een
terugblik over 100 jaar leert, hoe snel
het gegaan is en daarmee: hoe snel
het gaan kan.
DEN HAAG (ANP) De vaste com
missie voor sociale zaken uit de Twee
de Kamer kan zich verenigen met de
opheffing van het bedrijfschap voor het
fotografisch bedrijf en van het produkt-
schap voor tuinbouwzaden.
Verscheidene leden verklaarden op
heffing van bedrijfslichamen die geen
wezenlijke functie vervullen van harte
toe te juichen.
Gaat de bewindsman ook zelf en uit
eigener beweging na, of andere bedrijfs-
lichamen in gelijke omstandigheden ver
keren als de onderhavige handhaving
derhalve evenmin noodzakelijk is, zo
werd gevraagd.
Sommige leden bepleitten dat de wet
bepaalt dat opheffing van een bedrijf s-
lichaam zal kunnen plaatsvinden, zodra
de meerderheid van de betrokken be
drijf sgenoten, c.q. de representatieve
organisatorische meerderheid, welke
voor de instelling van een bedrijfsli-
chaam nodig is, voor de handhaving
daarvan ontbreekt. Indien immers in
een bedrijfslichaam niet meer een be
langrijke meerderheid voor voortzet
ting van de activiteiten daarvan is,
komt de uit de wet op de bedrijfsorga
nisatie voortvloeiende basis van een
dergelijk lichaam te ontvallen, en moet
de SER tot opheffing daarvan kunnen
adviseren. Deze leden zouden derhalve
gaarne zien, dat de wet in concreto
aangeeft, dat advisering tot opheffing
mogelijk is, als de helft van de betrok
ken bedrijf sgenoten c.q. van de repre
sentatieve organisaties zulks verlangt.
HAARLEM (ANP) Tot en met ok
tober van dit jaar zyn door verdrin
king in totaal 556 mensen om het leven
gekomen, drie meer dan in de overeen
komstige periode van het vorige jaar.
Aldus deelt de Koninklijke Nederland
se Bond tot het Redden van Drenkelin
gen mee.
De bond maakt van deze gelegenheid
gebruik om nogmaals uiteen te zetten
wat automobilisten moeten doen als zy
met hun auto het water zouden inrijden.
Daaruit blijkt, dat men niet moet
trachten te ontsnappen, nadat de auto
naar de bodem is gezonken, maar reeds
wanneer de wagen nog drijvende is.
Het slachtoffer moet vroeger in actie
komen. Gebleken is namelijk dat een
te water gereden auto veelal, na soms
gedeeltelijk ondergedompeld te zijn ge
weest weer aan het wateroppervlak
komt te drijven. Dit drijven kan wel
één tot enkele minuten duren en van
dit tijdsbestek kan gebruik worden ge
maakt om uit de wagen te komen. De
automobilist moet eerst de autogordel
los maken, de portierramen openen en
leunend tegen het portier drukken. Vol
gens de bond kan het portier dan wor
den geopend, wanneer het water tot
borsthoogte is gestegen. Men zal dan uit
de auto kunnen ontsnappen. Wellicht
hiedt volgens de bond ook het schuif-
dak, indien aanwezig, ontsnappings
kansen.
Mocht het openen van de deuren toch
onmogelijk zijn, wacht dan tot de auto
op de bodem is gekomen en tracht dan
de deuren te openen. Meerdere auto
mobilisten, zo zegt de bond, hebben hun
leven te danken aan het feit, dat in de
auto soms enkele minuten lang een
luchthoeveelheid aanwezig bleef, die
ademen mogelijk maakte.
Volgens de nieuwe theorie moet dus
ook nog steeds de wat genoemd wordt
evenwichtstoestand worden afgewacht.
Alleen moet men vroeger tot actie ko
men.
(ADVERTENTIE)
die u zo van de ene kamer in
de andere zet.
Prijzen van f74,50 fot f 136,75
(verrassend laag!)
1
WENEN (AP) De rijtijd tussen
Salzburg en Villach zal met bijna drie
uur worden bekort als over acht jaar
die Tauernalpen Autobahn zal gereed
zijn met de bouw waarvan in maart
zal worden begonnen. Deze Autobahn,
welke ruwweg evenwijdig komt te lo
pen aan die autobahn Insbruck-Bren-
ner-Bolzano, zal 172 km lang worden
en zes rijbanen tellen. 17 km lang zal
zij door tunnels lopen.
Verscheidene geweldige hangbrug
gen zullen moeten worden geconstru
eerd. De jaarlijkse kosten worden ge
raamd op 600 a 700 miljoen schilling,
waarvan de staat 60 pet. zal betalen
en de provincie Salzburg en Karin-
thië elk 20 pet.
(ADVERTENTIE)
ENGELS PORSELEIN
Vraagt folders bij de importeur:
HOOLHOES"lreneweg2 Bunde(L)
De bond wees ons op sommige mo
derne platte autodaken. Men vroeg zich
af waar bij deze auto's de luchtbel
blijft. Uiteraard is er altijd ergens lucht,
maar kan men daar wel van gebruik
maken? De bond is het niet eens met
de opvatting van de Haagse brandweer,
dat een te water geraakte auto altijd een
ingedeukt dak oploopt. De bond komt
tot deze opvatting na gesprekken met
personen, die met deze kwestie te ma
ken krijgen, zoals b.v. autoslopers. De
bond is dan ook van oordeel dat proe
ven,, o.m. met drukmeters, in een te
water gebrachte auto nodig zullen zijn.
Er zijn dan ook plannen om in groter
verband met andere organisaties tot
nieuwe proeven op dit terrein te komen.
Daarbij zou de bond ook eens de mo
gelijkheid onder ogen willen zien of
eventuele ontsnapping door de geopen
de portierramen niet mogelijk is. Wan
neer een auto onder een hoek van ne
gentig graden te water komt is de mo
gelijkheid van klem komen te zitten
van deuren niet uitgesloten, aldus de
Koninklijke Nederlandsche Bond tot
het Redden van Drenkelingen.
(ADVERTENTIE)
helpen direkt!
JACKSONVILLE (AFP) Een man
die tien. jaar in een coma lag is maan
dag in de Amerikaanse stad Jackson
ville overleden. Charles Nelson, die met
andere bouwvakkers van 'n hoogte van
vijf verdiepingen naar beneden stortte
toen een liftkabel brak, verloor in
maart 1957 het bewustzijn. Zijn zeven
metgezellen in de lift kwamen om het
leven. Hijzelf werd in een ziekenhuis
opgenomen. Van tijd tot tijd vertoonde
hij een levensteken: een beweging van
de oogleden of een keelgeluid-
WASHINGTON (AP) De nationa
le dienst voor lucht- en ruimtevaart
(NASA) heeft de eerste kleurenfoto
van de aarde ontwikkeld, die is geno
men door een satelliet, die 36.000 km
hoven Brazilië ter hoogte van de eve
naar hangt.
De foto, die afkomstig i» van die
ATS-3 satelliet voor toegepaste techno
logie, zal morgen ter publikatie worden
vrijgegeven. De foto laat delen zien
van vier werelddelen Noord-Ameri-
ka, Zuid-Amerika, Afrika en Europa.
Ook de ijskap van Groenland is zicht
baar, maar het Zuidpoolgebied is be
dekt dl oor wolken. Een lange wolken
gordel over het centrale deel van de
Verenigde Staten van de grote meren
tot aan Mexico vertegenwoordigt
een koudfront, die zich in oostelijke
richting beweegt, aldus NASA. Een
tropische storm, die onderaan de foto
te zien is, heeft te maken met een kou
front dat zich tot aan Argentinië uit
strekt. De ATS-3, een 365 kg zware
kunstmaan vol apparatuur voor com
municatie-, metereologische en navi-
gatie-experiimenten, is op 5 november
van Kaap Kennedy gelanceerd. De
prachtige foito, die dieze week ter pu
blikatie zal worden vrijgegeven, is op
10 november door een volgstation te
Rosman in North Carolina ontvangen.
PRAAG (ANP) „De gesprekken
zijn serieus geweest. Ze waren solide
en verliepen in een vriendschappelijke
sfeer", zo verklaarde minister Luns
gisteren in Praag.
De Nederlandse minister heeft in de
Tsjechoslowaakse hoofdstad twee da
gen gesprekken gevoerd met zijn ambt.
genoot David. Minister Luns heeft de
indruk dat deze gesprekken ook van
Tsjechoslowaakse zijde zeer gewaar
deerd zijn. Het was trouwens ook op
initiatief van minister David dat deze
diepgaande gedachtenwisseling werd
gehouden. Het hoofdthema was de Duit
se kwestie. Minister Luns verklaarde
dat bij de Tsjechoslowaken een grotere
bereidwilligheid jegens West-Duitsland
valt waar te nemen.
WASHINGTON (RTR) De Ameri
kaan Ralph Nader, bekend geworden
door zijn strijd voor betere beveiliging
van auto's, heeft Amerikaanse slachte
rijen ervan beschuldigd vlees van zie
ke dieren eetbaar te maken met be
hulp van kruiden, antibiotica, conser
veringsmiddelen en kleurstoffen.
Er is een nieuw boek van Bibeb
uit, de vrouw die zulke voortreffe
lijke interviews maakt met allerlei
beroemde personen. Na haar eerste
„Bibeb en Vips" is nu verschenen
„Bibeb en de andere Vips". Binnen
kort zullen we het boek uitvoerig
bespreken, maar nu alvast een klein
voorproefje.
In een nog niet gepubliceerd in
terview met Rinus Ferdinandusse
vertelt deze zijn opvattingen over
het koningshuis. Hij vindt dat ons
koningshuis nogal ver van het volk
staat, behalve Claus: Claus wordt
verkocht op een geweldige manier.
Ik vind het voortreffelijk. Die vier
daagse is een geweldige stunt. Er is
daar een goeie grap over gemaakt.
Weet je waarom hij zo hard heeft
gelopen? De Israëli's liepen achter
hem. Een grandioze grap. 't Wordt
een soor gimmick".
„Hoe ik werk? Gediciplineerd. Ik
begin 's morgens om acht uur. Ik
werk tot twee, drie uur in de middag.
Er zijn veel schilders die op inspira
tie wachten. Die zitten op een terras
te praten met andere schilders die
op inspiratie wachten. Dat heeft geen
zin. Je moet hard werken". (In Parijs
wonende schilder Cor Postma).
Provinciale Staten van Limburg
hebben onlangs besloten om Carna
valsmaandag te behouden als alge
meen erkende feestdag. De Gedepu
teerde Staten hadden voorgesteld om
15 augustus, 1 november en de maan
dag van het Grote Feest te schrap
pen van de lijst van algemeen er
kende feestdagen. Maar daar wilden
de Staten niet aan. Ze waren van
oordeel dat terwille van de rechts
zekerheid in de provincie Limburg
Carnavalsmaandag moet worden be
schouwd als algemeen erkende feest
dag.
Gouverneur Van Rooy zei, dat het
er misschien nog van komt, dat ook
carnavalsdinsdag beschouwd wordt
als algemeen erkende feestdag. „Het
Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds
kan dus alvast kennisnemen van de
mogelijkheden die hier aanwezig
zijn".
Ik ben van mening dat tenuilte
van de rechtszekerheid in de provin
cie Brabant onze Statenleden de door
hun Limburgse collega's genomen
maatregel ten spoedigste dienen over
te nemen.
De Zeeuwse Staten dienen voor
die gemeenten in hun provincie,
waar het Carnavalsfeest hoog in aan.
zien staat, eenzelfde maatregel te
treffen.
„Jozua heeft de boel beduveld. De
muren van Jericho zijn inderdaad
ingestort, nadat hij zijn priesters de
bazuinen had laten blazen. Maar
hij had ze vooraf ondergraven". Dat
zegt de Amerikaanse ingenieur Ja
cob Feld, die onlangs Jericho bezocht,
en toen opnieuw, (zoals hij bij een
eerder bezoek ook al gedaan had)
geconstateerd heeft, dat de funde
ringen van de muren waren wegge-
graven.
Ik doe natuurlijk niets af aan de
deskundigheid van dr. Feld en even
min wil ik me opwerpen als fervent
verdediger van in de bijbel beschre
ven verhalen, die allemaal precies
zouden moeten kloppen, maar het
kan natuurlijk zijn, dat dat weggra
ven na Jozua is gebeurd. Die is nl. al
een tijdje dood.
Honderd maharadja's uit India
hebben een verbond gesloten ter ver
dediging van hun privileges, die drei
gen te verdwijnen. Er zijn in India
279 vorsten die een staatsinkomen ge
nieten. De congrespartij van mevrouw
Gandhi wil deze privileges binnen
kort afschaffen. En dat zint de ede
len niet. Vandaar hun verbond.
Moraal van deze heren: men kan
de ontwikkeling niet tegenhouden,
maar wel behoorlijk vertragen. En
dat is een moraal die ik niet deel.
U ook niet, hoop ik. Goedendag.
MERIJN.
DE EERSTE verlengde Fokker Friend
ship, de F-27 mark 500, heeft gisteren
zijn eerste, één uur en tien minuten
durende, proefvlucht gemaakt. De
vliegers waren, volgens een woord
voerder van de Fokker fabrieken,
zeer tevreden over de, nauwelijks
van de gewone F-27. verschillende,
eigenschappen van het vliegtuig.
AMSTERDAM (ANP) In de studentensociëteit „OIofspoort" aan de Keizers
gracht in Amsterdam is een groep van elf Amsterdamse kunstenaars gisteren
begonnen aan de tweede helft van een schilderij op papier, dat een lengte zal krij
gen van 210 meter.
De eerste helft van 105 meter- is vervaardigd door zeven Vlaamse kunstschilders,
die deel uitmaken van de zogenaamde „nieuwe roccocogroepen". Het gezamenlijke
werk, dat over anderhalve maand klaar moet zijn, wordt vervaardigd in het kader
van de culturele revolutie. „Wij will enmet dit werk bewijzen", aldus de leider
van de Amsterdamse groep, Herman Eysebaert, „dat wij als kunstenaar individua
listen zijn, maar tevens een groepsperhoonlijkheid hebben."
Het kunstwerk zal in januari tien minuten lang worden tentoongesteld rond het
gebouw van het stedelijk museum als een soort kritiek op het beleid van de mu
seumdirectie.