ïonteurs
ende
s
monteurs
A
Citroën
de beste tabak is NORTON tabak
echt
NORTON [FOUT
Citroen Dyane: 2 cv in
moderner kostuum
ienwoordigef
t verkoper
ln Florence wordt het
voorjaar aangekondigd
rijp, vitaal,
NIET SNELLER DAN LELIJK EENDJE
;E FABRIEK
A AT N.V.
ARESSE
Even uitblazen mevrouw
Voldoende comfort
voor vier personen
V
n Jos Voet n.v.
REVOLUTIE IN DE
SLAAPKAMER
ZANDDOIMK
AUTOBEDRIJF
[DYANil (vanaf 4.925,— rijklaar)
De 1 2 CV I blijft! (rijklaar 4.425,-)
25 NORTON
ƒ1.50
Niet sneller
Soepel geveerd
Duur
tips-tips-tips-tips
U vraagt maar
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 3 NOVEMBER 1967
diepe droefheid in het
na een kortstondig ge
in de H.H. Sacramenten
en zorgzame vader, be-
broer, zwager, oom en
DE BRUYN
an mevrouw
lommaert
inze dierbare overledene
-Dobbelaer
eren, Theo, Anny,
tie Bruyn
en hun kinderen
in
Ie Bruyn
ilommaert
enst, waarbij u beleefd
ilaatshebben op zaterdag
uur in de basiliek van
luist, waarna begrafenis
aar.
iakstraat achter het zle-
s in de kerk om 9.15 uur.
lur H. Eucharistieviering
ichiekerk.
geen uitnodiging hebben
e adverenttie als zodanig
ELFT
ramen
m op verschillende
oor het gehele land
richten tot het
personeelszaken,
Delft,
0-23071.
derland Hoofdkantoor ta
e groei. Naast haar pro-
iu eert bedrijf In Middel-
ng van ons bedrijf In
dat een grote mate
eid vereist. Zonder
at niet stellen. Een
lp, want correspon-
aan de orde.
die van een secre-
allerlei aard om ta
e kunnen, zendt dan uw
ïcente pasfoto aan
EFOON 01180-7551'.
GEN DEALER
steeds stijgende verkoop
3 een
neden 20 jaar.)
uit naar iemand met ver
is niet vereist.
itatie-adres:
17 - KLOOSTERZANB"
in 01148—412
Op de Italiaanse lente- en zomermo
deshows Jie in Florence zijn gehou
den, zijn getailleerde en aansluitende
creaties weer in trek. Ze waren bijna
vergeten na alle tentlijnen, maar ze
vormen een nieuwe lyn die aantrekke
lijk en keurig staat.
Voor het eerst werden tijdens het sho
wen van ie confectie van de Italiaan
se couture huizen de prijzen omgeroe
pen. Over deze praktische vernieuwing
was iedereen te spreken. De kleuren
zijn voornamelijk rood, wit en marine
blauw, 3 kleuren die vaak samen wor
den toegepast in de vele geruite stof
fen. Antonelli gaf naai hoog toege-
knoopte vierkant geschouderde jasjes
metalen strook-ceintuurs Er onder wer
den jurken <n de A-lijn gedragen met
nauw lijfje en gerende rok.
Baratta voerde de driekwart jas met
ceintuur weer in, gedragen op jurken
met lange lijfjes en laag aangezette
plooien. Zijn bloezende jasjes werden
gedragen op diagonaal geruite jurken
Groot succes had een zwart jurkje
met v-hals, knoopsluiting opzij en wit
zijden shawltje in de hals. Hij gaf de
taille duidelijk en o de natuurlijke
plaats aan met brede goudglacé cein
tuurs op jurken met gerende rokken,
die werden gecombineerd met wollen,
exotisch bedrukte jasjes- Ceintuurs
speelden ook bij Enzo een belangrijke
rol op jasjes met korte mouwen die
bij jurk-en met de snit van schooltunie-
ken pasten. Barocco gebruikte ze in
'n jeugdige, vrolijke collectie vol crea
ties in twee of drie pastelkleuren waar
bij yvit steeds de boventoon voerde.
Emilio Pucci is er in geslaagd bijna
tien jaar dezelfde ideeën te gebruiken
zonder vervelend te worden. Zijn tra
ditionele patronen bestonden uit gol
vende lijnen en bloemenguirlandes in
de prachtigste kleuren. Hij toonde ver
der zachte zijden chiffon jersey, op de
bekende manier gedrappeerd. Zijn jur
ken sloten boven "auw aan, om uit te
waaieren tot een bollende harem-zoom
die om de enkels speelde. Om de hals
werd een priesterboord gedragen, om
de hoge taille een strakke ceintuur,
beide van lakleer. Zijn zijden crêpe
broekpakken hadden ,,rode garde" jas
jes met Loge boo-rd op pantalons met
wijde pijpen.
Gregoriana gebruikte marineblauw
voor alle uren van de dag, van simpe
le strakke mantels tot avondjurken
met marineblauwe strepen of marine
blauw mei witte kralen. Blauw speel
de ook een belangrijke rol bij Riva, in
effen en geruite stoffen voor rechte
mantels met kleine omgeslagen kraag
jes en laag geplaatste zakken. Slanke
mouw^ze jurkjes van shantung of lin
nen vertoonden Riva's uiterst draag
bare roklijn. Tita Rossi gebiuikte als
garnering een stuurwiel van koper,
schildpad en rijnstenen als oorbellen,
spelden en gespen op lakleren flatjes
Lancetti had een strandcollectie van
bedrukte maillots met een franje van
raffia om de heupen. Bedrukte ber
muda-shorts werden gedragen met bi-
kinl-bovenstukjes van raffia. Badstof
fen strandmantels waren uitgevoerd
ln schitterende pauwenkleuren.
Nauwsluitende avondjurken van crêpe
waren uitgevoerd in psychedelische
motieven- Hoog gesloten, terwijl de
schouders bloot bleven, vielen ze van
voren en achteren in punten, zodat op
zij blote benen zichtbaar waren. Andere
avondjurken waren zediger en voor
zien van een bijpassende golvende
chiffon mantel. Guidi leefde zich uit
in noppen. Pakken, kousen en cocktail,
jurkjes waren druk gestippeld, soms
met noppen ter grootte van een dol
lar. Zoals bijna alle getoonde lijnen
vertoonde zijn collectie veel lange lijf
jes, waarbij de rokken plat geplooid
waren. Witte kanten jabots zorgden
voor een romantische toets.
Onze gewoonten veranderen. Waar
vinden ./ij in onze tijd nog mensen,
die een half uuir lang met de hand
deeg staan te roeren, of die hun twaalf
uurtje zorgvuldig in een boterhampa
piertje pakken? Nee, onze tijd is vol
met slagroomkloppers en plastic zak
jes, vervuld van comfort en zindelijk
heid.
Met onze slaapgewoonten is het al
niet anders gesteld. Voor de donkere
bedstee is al jaren geleden de frisse,
luchtige slaapkamer in de plaats geko
men. Maar wie had ooit kunnen den
ken. dat de aloude „deken-laken-sloop"
combinatie ooit nog eens verdrongen
zou worden? Werkelijk, er is op het
ogenblik een revolutie gaande, die ons
gehele slaapprotocol omverwerpt.
(ADVERTENTIE)
Steeds meer mensen zeggen hun de
kentjes en lakentjes vaarwel, en krui
pen onder de lichte, gezond-warme
donzen dekbedden, die 's ochtends al
leen maar rechtgetrokken behoeven te
worden. Een belangrijk aspect van de
ze de1 edden is bovendien de hygiëne
Immers, bij het traditionele bed wor
den de lakens verschoond, maar de de
ken blijft maandenlang liggen. Donzen
dekbedden worden daarentegen van
een schone overtrek voorzien, waar
door werkelijk het gehele bed ..frisge
wassen" is. Vooral in de hotellerie is
dit hygiënisch voordeel van belang. Bo
vendien is het gebruik van spreien op
deze „nieuwe" bedden overbodig, want
de overtrekken en kussenslopen zijn
zeer decoratief, terwijl door de grote
variatie in de dessmering voor iedere
slaapkamer een passende „set" gevon
den kan worden, 't Is frappant, hoe
gretig reeds vele moderne mensen de
ze revolutionaire slaapgewoonte prefe
reren boven het gebruik van de wollen
deken.
(ADVERTENTIES)
f-
SE SPAANSE SINAASAPPELEN
zijn er weer
Plukvers uit Spanje (na 43 uur al op uw tafelboor
devol sap en zon, en... 30% rijker aan vitamine C.
Profiteer er meteen volop van l
Dealer voor Waalwijk
en omstreken
A J. MULDERS
Zanddonkweg 2 - Waalwijk
Tel. 04160-3321
N.V. AUTOBEDRIJF
Valkenstraat 10-12 BREDA Telefoon 01600 - 22371
NORTON is er!
Drie simpele woorden,
een wereld van verandering
NORTON heeft het bereikt.
Planters kweekten nieuwe
soorten volle, weelderige tabak,
de tabak voor Norton
NORTON - rijp, vitaal, echt...
Koop een pakje. Probeer er een,
juist, dat is Norton!
plain
filter
De succesvolle introduktie van NORTON
bij het Nederlandse publiek, heeft er toe geleid,
dat ook vele rokers van filtersigaretten vragen naar
dit merk van ongekende kwaliteit.
Daarom is er nu
met dezelfde unieke tabakken,
hetzelfde rijpe aroma en
met het modernste filter
In Frankrijk is de 2 cv een goedkoop, pretentieloos wagentje, dat in
de alledaagse transportbehoeften van een gezinnetje voorziet. Het
nieuwe model, dat naar de aardige naam Dyane luistert, is een mo
derner uitgave van het vehikel, dat een kleine 20 jaar lang in de
roulatie is geweest' De Fransen appreciëren het bijgewerkte figuur
van de 2 cv en vinden dat het strakkere kostuum hem flatteert. Ze
hebben vooral oog voor de detailverbeteringen. Praktischer zijn de
nieuwe dakconstructie en de achterklep, die omhoog kan, zodat de
bagageruimte gemakkelijk toegankelijk is. De Dyane is 'n gunstiger
geproportioneerde eend, platter en gestrekter, ook wat eleganter en
onopvallender. Bij ons moet men er schijnbaar nog even aan wen
nen.
m Bij de ontwikkeling
Mk van Dyane heeft
jU&nïl Citroën duidelijk reke-
MmWil ning gehouden met het
succesnummer van de
grote concurrent, de
Renault 4, die in
rVO Frankrijk op de ver-
kooplijst onbedreigd bo
venaan staat. De ver-
ngfe koop van de 2 C.V. is
■Jjl I zienderogen teruggelo-
flmall pen. Vele vaste klan-
l«VI ten zijn trouwens ook
overgestapt naar de
Ami 6, waarvan met
name de break-uitvoering er goed is
ingekomen. Met de Dyane tracht Ci
troën verloren terrein terug te win
nen.
Het nieuwe model is mechanisch nau.
welijks gewijzigd. De motor heeft er
een paar pk bijgekregen en moet vol
gens de fabriek met zijn 21 SAE-pk
iets sneller zijn dan de eend. We heb
ben er echter niets van gemerkt. De
topsnelheid is in de praktijk nog 95
km-uur en met een beetje tegenwind
blijft de Dyane liefst onder 90 km-uur,
al maakt de snelheidsmeter ons wijs
dat het er 100 zijn.
't Is jammer en ook onverstandig
dat Citroën de nieuwe 2 C.V. niet
meer vermogen heeft gegeven. Van
wege het grotere koppel en de hoge
re compressie is de acceleratie een
weinig verbeterd, maar in het snelver
keer, vooral op de autoweg, is de
Dyane nog een trage wagen, waar
mee inhaalmanoeuvres irriterend en
vaak gevaarlijk zijn. Het motorgeluid
is vrij penetrerend. In dit opzicht is
de Dyane nog ongecultiveerd. De be
diening met de kruk op het instru
mentenbord is simpel en correct, maar
een schoonheidsfoutje is dat de eer
ste arsnelling niet is gesynchroni
seerd. De remmen zijn goed en veilig.
De Dyane is evenals de eend weg-
vast en uniek geveerd. In de bocht
helt de wagen sterk over en by plot
seling koersveranderingen deinen de
passagiers wat heen en weer, maar
de wielen verliezen het contact met
de weg niet. De bekende 2 C.V.-vering
kan alle oneffenheden aan. De bestu
ring is betrekkelijk licht, maar het
parkeren en manoeuvreren vergen nog
al veel handenwerk.
De draaicirkel van ruim 11 meter is
niet bepaald aan de kleine kant,
maar in de stad hebben we met het
wagentje geen moeite. De bediening
is zoals gezegd eenvoudig en het uit
zicht gunstiger dan in de eend. Het
woongerief is bevredigend. Vier per
sonen hebben het in het interieur niet
oncomfortabel. Vóór en achter is er
voldoende beenruimte. Op de achter
bank komen de hoofden dichtbij het
dak. Het dashboard is sober uitgerust.
De bedieningsknoppen liggen ver
spreid, maar na een tijdje rijden had
den we ze gelokaliseerd. Enkele in
strumenten zijn strategisch ongunstig
opgesteld, bijvoorbeeld de ruitenwis-
serknop, die verloren onder het stuur
zit. Onhandig vinden we ook de ver
stopte portierkrukjes en het richeltje,
waarmee de deuren worden dichtge
trokken. Pietepeuterige oplossingen.
Reële verbeteringen zijn de nieuwe
vent ilatiem og el i j khed e n met op het
dashboard roosters, die kunnen wor
den gericht. Ook het roldak is prak
tische! gemaakt, want het kan nu van
binnenuit tot de eerste stand worden
geopend. Aan de buitenkant kan men
het helemaal tot achter oprollen. De
bagageruimte is groter geworden en
via de. achterdeur gemakkelijker be
reikbaar. Het reservewiel is onder de
motorkap opgeborgen en de inhoud
is nu ongeveer 250 dm3. Met de ach
terbank voorover gekanteld of eruit
komt er extra pakruimte vrij.
De Dyane is niet alleen een vrij
comfortabele maar ook een zuinige
auto. Het tweecilindertje van 425 cc
neemt, alles door elkaar, genoegen
met 6 a 7 liter op 100 kilometer. Deze
nieuwe 2 C.V. is hoog geprijsd. Voor
het standaardtype wordt f 4850,- ge
vraagd en de meer voor de hand lig
gende „confort" kost f 5130,-. Vijf mille
is veel geld voor een wagentje met
een zeer bescheiden prestatievermo
gen. De carrosserie maakt een luch
tige en fragiele indruk. De detailaf
werking had beter en degelijker kun
nen zijn. De afmetingen van de leeg
555 kg wegende Dyane (max. toelaat
baar 875 kg) zijn 390 bij 150 bij
154 centimeter.
ye strak gespannen V-snaren (dy-
namo, ventilator, waterpomp) re
sulteren al vrij snel in beschadigde
lagers omdat de eenzijdige druk op de
lagers dan te hoog is. Afhankelijk van
lengte en afmetingen der snaren gel
den bepaalde snaar spanningen die
meestal in het instructieboekje van de
auto worden aangegeven. De meest
voorkomende snaarspanning is die,
waarbij in het midden tussen twee
snaarschijven, de snaar 2 cm op en
neer kan worden bewogen.
In vrijwe1 alle moderne automobie
len is een beveiliging aangebracht
tegen het starten terwijl de motor
Het roldak en de achterklep van de Citroën Dyana zijn handiger dan die van de 2 c.v.
loopt. Dit om te voorkomen dat
tanden van de startkrans op het vlieg
wiel en die van het startronsel op
de startmotor zouden kunnen bescha
digen doordat ze, beide in rotatie, te
gen elkaar worden gedrukt. Als uw
auto deze voorziening nog niet heeft
dan is het mogelijk deze tegen niet al
te hoge kosten alsnog aan te laten
brengen.
Probeer in de komende winter het
verlies aan antivries zo laag mo
gelijk te houden. U bereikt dit om.
door de radiateur niet „tot de nok
foe" met antivries te vullen. Er blijft
dan zodoende voor uitzetting en
schuimvorming van het antivries ge
noeg ruimte beschikbaar. Vult u de
radiateur wel zover dat er hoege
naamd niets meer bij kan, dan kunt
u er van verzekerd zijn dat uw dure
antivries via het overlooppijpje in het
niets verdwijnt.
Sommige mensen zijn nog van me
ning dat een oliebadluchtfilter geen
onderhoud vraagt. Niets is echter min
der waar want het filter kan slechts
dan functioneren als het olie bad tot
de merkstreep is gevuld met de juis
te en vooral schone olie. De werking
van het filter is zo, dat de aangezo
gen buitenlucht over de olie strijkt,
daar ütof e.d. achterlaat en „schoon"
de carburateur binnenkomt. Is het
oliepeil te laag of is de olie, door
er nooit naar om te kijken, veranderd
in een breiachtige koek dan kan er
van luchtfilteren geen sprake meer
zijn en is de motor binnenkort aan
een revisiebeurt toe.
De heer K. te Ryen heeft een vraag
die wel i.iet in het technische vlak
ligt maar waar hij toch graag een
antwoord op zou hebben omdat hy
ter plaatse niet wyzer kan worden.
In 65 schrijft hij, had ik een 1200
cc V.W. van '61 en moest daar cir
ca f 105.- wegenbelasting voor beta
len. In het begin van dit jaar heb
ik een zelfde auto van iemand over
genomen maar die was van '65 en voor.
zien van een schuifdak. Men heeft mij
verteld dat ik daar nu zo'n kleine
f 150,- belasting voor moet betalen.
Kan dat volgens u ook kloppen of
ben ifc verkeerd ingelicht?
Inderdaad zult u voor een jaar „weg-
genot" ruim f 149.- moeten betalen. Dit
voorjaar is de belasting n.l. weer een
beetje opgeschroefd en daar komt dian
nog bij dat uw wagen met schuifdak
zwaarder is uitgevoerd dan een „ge
wone" 1200 en daardoor net boven de
grens van 750 kg komt te liggen. Uw
oude wagen woog 740 kg en daar was
u nu f 18.. per jaar goedkoper mee
uitgeweest.