ïonteurs ende s monteurs A Citroën de beste tabak is NORTON tabak echt NORTON [FOUT Citroen Dyane: 2 cv in moderner kostuum ienwoordigef t verkoper ln Florence wordt het voorjaar aangekondigd rijp, vitaal, NIET SNELLER DAN LELIJK EENDJE ;E FABRIEK A AT N.V. ARESSE Even uitblazen mevrouw Voldoende comfort voor vier personen V n Jos Voet n.v. REVOLUTIE IN DE SLAAPKAMER ZANDDOIMK AUTOBEDRIJF [DYANil (vanaf 4.925,— rijklaar) De 1 2 CV I blijft! (rijklaar 4.425,-) 25 NORTON ƒ1.50 Niet sneller Soepel geveerd Duur tips-tips-tips-tips U vraagt maar DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 3 NOVEMBER 1967 diepe droefheid in het na een kortstondig ge in de H.H. Sacramenten en zorgzame vader, be- broer, zwager, oom en DE BRUYN an mevrouw lommaert inze dierbare overledene -Dobbelaer eren, Theo, Anny, tie Bruyn en hun kinderen in Ie Bruyn ilommaert enst, waarbij u beleefd ilaatshebben op zaterdag uur in de basiliek van luist, waarna begrafenis aar. iakstraat achter het zle- s in de kerk om 9.15 uur. lur H. Eucharistieviering ichiekerk. geen uitnodiging hebben e adverenttie als zodanig ELFT ramen m op verschillende oor het gehele land richten tot het personeelszaken, Delft, 0-23071. derland Hoofdkantoor ta e groei. Naast haar pro- iu eert bedrijf In Middel- ng van ons bedrijf In dat een grote mate eid vereist. Zonder at niet stellen. Een lp, want correspon- aan de orde. die van een secre- allerlei aard om ta e kunnen, zendt dan uw ïcente pasfoto aan EFOON 01180-7551'. GEN DEALER steeds stijgende verkoop 3 een neden 20 jaar.) uit naar iemand met ver is niet vereist. itatie-adres: 17 - KLOOSTERZANB" in 01148—412 Op de Italiaanse lente- en zomermo deshows Jie in Florence zijn gehou den, zijn getailleerde en aansluitende creaties weer in trek. Ze waren bijna vergeten na alle tentlijnen, maar ze vormen een nieuwe lyn die aantrekke lijk en keurig staat. Voor het eerst werden tijdens het sho wen van ie confectie van de Italiaan se couture huizen de prijzen omgeroe pen. Over deze praktische vernieuwing was iedereen te spreken. De kleuren zijn voornamelijk rood, wit en marine blauw, 3 kleuren die vaak samen wor den toegepast in de vele geruite stof fen. Antonelli gaf naai hoog toege- knoopte vierkant geschouderde jasjes metalen strook-ceintuurs Er onder wer den jurken <n de A-lijn gedragen met nauw lijfje en gerende rok. Baratta voerde de driekwart jas met ceintuur weer in, gedragen op jurken met lange lijfjes en laag aangezette plooien. Zijn bloezende jasjes werden gedragen op diagonaal geruite jurken Groot succes had een zwart jurkje met v-hals, knoopsluiting opzij en wit zijden shawltje in de hals. Hij gaf de taille duidelijk en o de natuurlijke plaats aan met brede goudglacé cein tuurs op jurken met gerende rokken, die werden gecombineerd met wollen, exotisch bedrukte jasjes- Ceintuurs speelden ook bij Enzo een belangrijke rol op jasjes met korte mouwen die bij jurk-en met de snit van schooltunie- ken pasten. Barocco gebruikte ze in 'n jeugdige, vrolijke collectie vol crea ties in twee of drie pastelkleuren waar bij yvit steeds de boventoon voerde. Emilio Pucci is er in geslaagd bijna tien jaar dezelfde ideeën te gebruiken zonder vervelend te worden. Zijn tra ditionele patronen bestonden uit gol vende lijnen en bloemenguirlandes in de prachtigste kleuren. Hij toonde ver der zachte zijden chiffon jersey, op de bekende manier gedrappeerd. Zijn jur ken sloten boven "auw aan, om uit te waaieren tot een bollende harem-zoom die om de enkels speelde. Om de hals werd een priesterboord gedragen, om de hoge taille een strakke ceintuur, beide van lakleer. Zijn zijden crêpe broekpakken hadden ,,rode garde" jas jes met Loge boo-rd op pantalons met wijde pijpen. Gregoriana gebruikte marineblauw voor alle uren van de dag, van simpe le strakke mantels tot avondjurken met marineblauwe strepen of marine blauw mei witte kralen. Blauw speel de ook een belangrijke rol bij Riva, in effen en geruite stoffen voor rechte mantels met kleine omgeslagen kraag jes en laag geplaatste zakken. Slanke mouw^ze jurkjes van shantung of lin nen vertoonden Riva's uiterst draag bare roklijn. Tita Rossi gebiuikte als garnering een stuurwiel van koper, schildpad en rijnstenen als oorbellen, spelden en gespen op lakleren flatjes Lancetti had een strandcollectie van bedrukte maillots met een franje van raffia om de heupen. Bedrukte ber muda-shorts werden gedragen met bi- kinl-bovenstukjes van raffia. Badstof fen strandmantels waren uitgevoerd ln schitterende pauwenkleuren. Nauwsluitende avondjurken van crêpe waren uitgevoerd in psychedelische motieven- Hoog gesloten, terwijl de schouders bloot bleven, vielen ze van voren en achteren in punten, zodat op zij blote benen zichtbaar waren. Andere avondjurken waren zediger en voor zien van een bijpassende golvende chiffon mantel. Guidi leefde zich uit in noppen. Pakken, kousen en cocktail, jurkjes waren druk gestippeld, soms met noppen ter grootte van een dol lar. Zoals bijna alle getoonde lijnen vertoonde zijn collectie veel lange lijf jes, waarbij de rokken plat geplooid waren. Witte kanten jabots zorgden voor een romantische toets. Onze gewoonten veranderen. Waar vinden ./ij in onze tijd nog mensen, die een half uuir lang met de hand deeg staan te roeren, of die hun twaalf uurtje zorgvuldig in een boterhampa piertje pakken? Nee, onze tijd is vol met slagroomkloppers en plastic zak jes, vervuld van comfort en zindelijk heid. Met onze slaapgewoonten is het al niet anders gesteld. Voor de donkere bedstee is al jaren geleden de frisse, luchtige slaapkamer in de plaats geko men. Maar wie had ooit kunnen den ken. dat de aloude „deken-laken-sloop" combinatie ooit nog eens verdrongen zou worden? Werkelijk, er is op het ogenblik een revolutie gaande, die ons gehele slaapprotocol omverwerpt. (ADVERTENTIE) Steeds meer mensen zeggen hun de kentjes en lakentjes vaarwel, en krui pen onder de lichte, gezond-warme donzen dekbedden, die 's ochtends al leen maar rechtgetrokken behoeven te worden. Een belangrijk aspect van de ze de1 edden is bovendien de hygiëne Immers, bij het traditionele bed wor den de lakens verschoond, maar de de ken blijft maandenlang liggen. Donzen dekbedden worden daarentegen van een schone overtrek voorzien, waar door werkelijk het gehele bed ..frisge wassen" is. Vooral in de hotellerie is dit hygiënisch voordeel van belang. Bo vendien is het gebruik van spreien op deze „nieuwe" bedden overbodig, want de overtrekken en kussenslopen zijn zeer decoratief, terwijl door de grote variatie in de dessmering voor iedere slaapkamer een passende „set" gevon den kan worden, 't Is frappant, hoe gretig reeds vele moderne mensen de ze revolutionaire slaapgewoonte prefe reren boven het gebruik van de wollen deken. (ADVERTENTIES) f- SE SPAANSE SINAASAPPELEN zijn er weer Plukvers uit Spanje (na 43 uur al op uw tafelboor devol sap en zon, en... 30% rijker aan vitamine C. Profiteer er meteen volop van l Dealer voor Waalwijk en omstreken A J. MULDERS Zanddonkweg 2 - Waalwijk Tel. 04160-3321 N.V. AUTOBEDRIJF Valkenstraat 10-12 BREDA Telefoon 01600 - 22371 NORTON is er! Drie simpele woorden, een wereld van verandering NORTON heeft het bereikt. Planters kweekten nieuwe soorten volle, weelderige tabak, de tabak voor Norton NORTON - rijp, vitaal, echt... Koop een pakje. Probeer er een, juist, dat is Norton! plain filter De succesvolle introduktie van NORTON bij het Nederlandse publiek, heeft er toe geleid, dat ook vele rokers van filtersigaretten vragen naar dit merk van ongekende kwaliteit. Daarom is er nu met dezelfde unieke tabakken, hetzelfde rijpe aroma en met het modernste filter In Frankrijk is de 2 cv een goedkoop, pretentieloos wagentje, dat in de alledaagse transportbehoeften van een gezinnetje voorziet. Het nieuwe model, dat naar de aardige naam Dyane luistert, is een mo derner uitgave van het vehikel, dat een kleine 20 jaar lang in de roulatie is geweest' De Fransen appreciëren het bijgewerkte figuur van de 2 cv en vinden dat het strakkere kostuum hem flatteert. Ze hebben vooral oog voor de detailverbeteringen. Praktischer zijn de nieuwe dakconstructie en de achterklep, die omhoog kan, zodat de bagageruimte gemakkelijk toegankelijk is. De Dyane is 'n gunstiger geproportioneerde eend, platter en gestrekter, ook wat eleganter en onopvallender. Bij ons moet men er schijnbaar nog even aan wen nen. m Bij de ontwikkeling Mk van Dyane heeft jU&nïl Citroën duidelijk reke- MmWil ning gehouden met het succesnummer van de grote concurrent, de Renault 4, die in rVO Frankrijk op de ver- kooplijst onbedreigd bo venaan staat. De ver- ngfe koop van de 2 C.V. is ■Jjl I zienderogen teruggelo- flmall pen. Vele vaste klan- l«VI ten zijn trouwens ook overgestapt naar de Ami 6, waarvan met name de break-uitvoering er goed is ingekomen. Met de Dyane tracht Ci troën verloren terrein terug te win nen. Het nieuwe model is mechanisch nau. welijks gewijzigd. De motor heeft er een paar pk bijgekregen en moet vol gens de fabriek met zijn 21 SAE-pk iets sneller zijn dan de eend. We heb ben er echter niets van gemerkt. De topsnelheid is in de praktijk nog 95 km-uur en met een beetje tegenwind blijft de Dyane liefst onder 90 km-uur, al maakt de snelheidsmeter ons wijs dat het er 100 zijn. 't Is jammer en ook onverstandig dat Citroën de nieuwe 2 C.V. niet meer vermogen heeft gegeven. Van wege het grotere koppel en de hoge re compressie is de acceleratie een weinig verbeterd, maar in het snelver keer, vooral op de autoweg, is de Dyane nog een trage wagen, waar mee inhaalmanoeuvres irriterend en vaak gevaarlijk zijn. Het motorgeluid is vrij penetrerend. In dit opzicht is de Dyane nog ongecultiveerd. De be diening met de kruk op het instru mentenbord is simpel en correct, maar een schoonheidsfoutje is dat de eer ste arsnelling niet is gesynchroni seerd. De remmen zijn goed en veilig. De Dyane is evenals de eend weg- vast en uniek geveerd. In de bocht helt de wagen sterk over en by plot seling koersveranderingen deinen de passagiers wat heen en weer, maar de wielen verliezen het contact met de weg niet. De bekende 2 C.V.-vering kan alle oneffenheden aan. De bestu ring is betrekkelijk licht, maar het parkeren en manoeuvreren vergen nog al veel handenwerk. De draaicirkel van ruim 11 meter is niet bepaald aan de kleine kant, maar in de stad hebben we met het wagentje geen moeite. De bediening is zoals gezegd eenvoudig en het uit zicht gunstiger dan in de eend. Het woongerief is bevredigend. Vier per sonen hebben het in het interieur niet oncomfortabel. Vóór en achter is er voldoende beenruimte. Op de achter bank komen de hoofden dichtbij het dak. Het dashboard is sober uitgerust. De bedieningsknoppen liggen ver spreid, maar na een tijdje rijden had den we ze gelokaliseerd. Enkele in strumenten zijn strategisch ongunstig opgesteld, bijvoorbeeld de ruitenwis- serknop, die verloren onder het stuur zit. Onhandig vinden we ook de ver stopte portierkrukjes en het richeltje, waarmee de deuren worden dichtge trokken. Pietepeuterige oplossingen. Reële verbeteringen zijn de nieuwe vent ilatiem og el i j khed e n met op het dashboard roosters, die kunnen wor den gericht. Ook het roldak is prak tische! gemaakt, want het kan nu van binnenuit tot de eerste stand worden geopend. Aan de buitenkant kan men het helemaal tot achter oprollen. De bagageruimte is groter geworden en via de. achterdeur gemakkelijker be reikbaar. Het reservewiel is onder de motorkap opgeborgen en de inhoud is nu ongeveer 250 dm3. Met de ach terbank voorover gekanteld of eruit komt er extra pakruimte vrij. De Dyane is niet alleen een vrij comfortabele maar ook een zuinige auto. Het tweecilindertje van 425 cc neemt, alles door elkaar, genoegen met 6 a 7 liter op 100 kilometer. Deze nieuwe 2 C.V. is hoog geprijsd. Voor het standaardtype wordt f 4850,- ge vraagd en de meer voor de hand lig gende „confort" kost f 5130,-. Vijf mille is veel geld voor een wagentje met een zeer bescheiden prestatievermo gen. De carrosserie maakt een luch tige en fragiele indruk. De detailaf werking had beter en degelijker kun nen zijn. De afmetingen van de leeg 555 kg wegende Dyane (max. toelaat baar 875 kg) zijn 390 bij 150 bij 154 centimeter. ye strak gespannen V-snaren (dy- namo, ventilator, waterpomp) re sulteren al vrij snel in beschadigde lagers omdat de eenzijdige druk op de lagers dan te hoog is. Afhankelijk van lengte en afmetingen der snaren gel den bepaalde snaar spanningen die meestal in het instructieboekje van de auto worden aangegeven. De meest voorkomende snaarspanning is die, waarbij in het midden tussen twee snaarschijven, de snaar 2 cm op en neer kan worden bewogen. In vrijwe1 alle moderne automobie len is een beveiliging aangebracht tegen het starten terwijl de motor Het roldak en de achterklep van de Citroën Dyana zijn handiger dan die van de 2 c.v. loopt. Dit om te voorkomen dat tanden van de startkrans op het vlieg wiel en die van het startronsel op de startmotor zouden kunnen bescha digen doordat ze, beide in rotatie, te gen elkaar worden gedrukt. Als uw auto deze voorziening nog niet heeft dan is het mogelijk deze tegen niet al te hoge kosten alsnog aan te laten brengen. Probeer in de komende winter het verlies aan antivries zo laag mo gelijk te houden. U bereikt dit om. door de radiateur niet „tot de nok foe" met antivries te vullen. Er blijft dan zodoende voor uitzetting en schuimvorming van het antivries ge noeg ruimte beschikbaar. Vult u de radiateur wel zover dat er hoege naamd niets meer bij kan, dan kunt u er van verzekerd zijn dat uw dure antivries via het overlooppijpje in het niets verdwijnt. Sommige mensen zijn nog van me ning dat een oliebadluchtfilter geen onderhoud vraagt. Niets is echter min der waar want het filter kan slechts dan functioneren als het olie bad tot de merkstreep is gevuld met de juis te en vooral schone olie. De werking van het filter is zo, dat de aangezo gen buitenlucht over de olie strijkt, daar ütof e.d. achterlaat en „schoon" de carburateur binnenkomt. Is het oliepeil te laag of is de olie, door er nooit naar om te kijken, veranderd in een breiachtige koek dan kan er van luchtfilteren geen sprake meer zijn en is de motor binnenkort aan een revisiebeurt toe. De heer K. te Ryen heeft een vraag die wel i.iet in het technische vlak ligt maar waar hij toch graag een antwoord op zou hebben omdat hy ter plaatse niet wyzer kan worden. In 65 schrijft hij, had ik een 1200 cc V.W. van '61 en moest daar cir ca f 105.- wegenbelasting voor beta len. In het begin van dit jaar heb ik een zelfde auto van iemand over genomen maar die was van '65 en voor. zien van een schuifdak. Men heeft mij verteld dat ik daar nu zo'n kleine f 150,- belasting voor moet betalen. Kan dat volgens u ook kloppen of ben ifc verkeerd ingelicht? Inderdaad zult u voor een jaar „weg- genot" ruim f 149.- moeten betalen. Dit voorjaar is de belasting n.l. weer een beetje opgeschroefd en daar komt dian nog bij dat uw wagen met schuifdak zwaarder is uitgevoerd dan een „ge wone" 1200 en daardoor net boven de grens van 750 kg komt te liggen. Uw oude wagen woog 740 kg en daar was u nu f 18.. per jaar goedkoper mee uitgeweest.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 5