Vervalsing van geschiedenis bij TV moeilijk te vermijden KIJKERS ZIEN GRAAG OUDE PLAATJES Stem-Hit parede Formidabele maggi Coud-Uleesbouillon Wedstrijd 0,- zen Theun de Vries vertaalt De Costers „Uilenspiegel" in Mexico BIGGLES: Objectief Boomerang ILATOREN 10 11 DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 2 NOVEMBER 1967 11 VERVALSINGEN Rudi-Carrellshow FOEFJE Keith West hield Bee Gees achter zich Werkvergunning Hitjournaal Wedstrijdformulier op elk pak NEDERLAND 1 De slinger NEDERLAND II Dienstplicht in burger BELGIë (Vlaams): Sluk BELGIë (Waals): Le prisonnier d'Alcatraz Van potsenmaker tot verzetsheld EU Gmmtimmiuism oimnm HHHima mm mommiMmiEMHimifN. ^Mis moeilijker dm ikdsckt. Hoor ik heb dl ondere sloten klein QekieQett aeschermde naam „Chto- xtra-vermelding „bijzon- ar subliem vakmanschap eft Omega deze uiterste een Omega. U zult dan 5 eens een. horloge nodig •mega kopen. Draagt U .n eens binnen bij de er- zal, wanneer U de vele ft, weinig moeite hebben U zult weldra de trotse i. Omega garantiecertif icaat aar recht op onvoorwaar- iden van de vrije wereld, Jw Omega gekocht heeft. )mega "Searnaster de Ville" t olide en modieus. Leverbaar is ft* itvotringen. Dit horloge kunt Uvf Ike gelegenheid dragen. loud ƒ740,- Goud op staal f380,' taal f305, uren in haar keuken er af. En bij al die taat damp, ontstaan THO komen! sar, dus gemakkelijk schoon te- maken. Hij is van kunst stof, dus roest vrij. 3 Jaar garan tie. Het boekje „HOE VENTILEER IK MIJN HUIS" gratis op aan vraag. "BUS 21 SCHIEDAM Op de avond van 2 september 1964 kondigde de intendant van de WDR in Keulen de televisiekijkers een documentair programma aan, dat waard was, door de hoogste televisiechef aangekondigd te worden: die avond zagen de Westduitse kijkers de eerste wereldoorlog op nieuw in een opeenvolging van trillende, grijze beelden, zoals ze eens opgenomen waren door cameralieden, die met hun primitieve toestellen het lot van de soldaten in de loopgraven waren gaan delen, om de verschrikking en de krankzinnigheid van de oorlog vast te leggen op celluloid. Dezelfde documentaire liep dezelfde avond ook over de Franse televisietoe stellen en niet alleen omdat de oor log zich voor een groot deel in Frank rijk had afgespeeld. De dcumentaire was ontstaan in nauwe samenwerking tussen Westduitse en de Franse televi sie-organisaties. Samen had men ge zocht naar materiaal, samen had men het materiaal beoordeeld en gemon teerd. Samen had men ook de begelei dende tekst geschreven, die in het Duits en het Frans woordelijk hetzelfde was. De avond van 2 september 1964 was, eigenlijk het beginpunt van een nieuw soort geschiedschrijving: geschiedschrij ving op de beeldband. Geschiedschrij ving ook, die door een druk op de knop onder ogen kwam van miljoenen mensen middels het indringendste me dium dat de twintigste eeuw tot dus ver kent. Alle historische beelden, die tot dan toe in (vaak slecht beheerde) archie- yen verborgen waren gebleven, kwamen in één slag opnieuw tot leven. Ze wer den zelfs levender dan ze ooit geweest waren: wat in de primitieve filmjour naals van de wereldoorlogsdagen bij stukjes en brokken het publiek bereikt had in de cinema's, werd nu op slag één lopend verhaal, een brok huive ringwekkende realiteit. Het tijdperk der historische filmdocumentatie was begonnen. De kijkdichtheidscijfers die op die a. vond in West-Duitsland en Frankrijk gemeten werden, waren ongewoon hoog en een onderzoek naar de achtergron den van die cijfers bracht twee opval lende dingen aan het licht. Ten eer ste, dat de belangstelling niet alleen bestond bij degenen, die deze oorlog zelf hadden meegemaakt, maar ook en zelfs vooral bij de jongeren. Het tweede feit was, dat de kijker zich niets aangetrokken had van de slechte beeldkwaliteit, gevolg van de regen" op de oude films. Het had met name de jongeren ook niet ge stoord, dat het tempo waarin zich de figuren op de film bewogen te hoog was (gevolg van de verkeerde opna mesnelheid). Het bleek dat men juist deze historische onvolkomenheden als oprecht waardeerde. De toeschouwer die een dergelijke documentaire ziet, wil een zo groot mogelijke authenticiteit, die niet be roerd *ordt door een technische per- fectmakerij. Iedere Verandering aan de beelden zou ervaren zijn als een vervalsing. Niet alleen vervalsing van het beeld, maar zelfs als een echte geschiedvervalsing. Nergens is overigens de verleiding tot „geschiedvervalsing" zo groot als bij de televisiegeschiedschrijving van gebeurtenissen die voor de twintigei jaren plaatsgevonden hebben. Film materiaal uit die dagen is maar schaars bewaard gebleven en dit film materiaal is vaak „onecht" vooral waar het films betreft, waar hoogge plaatste persoonlijkheden op voorko men. Vrijwel nergens bijvoorbeeld vindt men beelden, die een indruk ge ven van de persoonlijkheid van kei lers en koningen. De filmstroken, waar zij op voorkomen, moesten worden op genomen op heilige afstand en boven dien werden deze filmpjes gemaakt bij officiële gelegenheden zoals staatsie- bezoeken, wanneer geen enkele vorst zich (zeker in die tijd) gaf, zoals hij werkelijk was. Dat laatste zou men kunnen recon strueren door beelden te monteren van het leefmilieu der groten dezer aarde, van foto's en portretten, maar dat is een gevaarlijke zaak. Want deze beel den uitzoeken en in een bepaalde volg orde monteren, drukt de maker van de documentaire wellicht een te sterk persoonlijk stempel op het werk en hij pleegt aldus geschiedvervalsing. (ADVERTENTIE) fDRAKA de harde matras met alle runt lort van een zachte ',j BUSSUM De tweede Eudi Car- rell-show, die zaterdagavond op Ne derland I wordt uitgezonden, is geheel geplaatst tegen het decor van een trou werij, ergens in Nederland. In deze huwelijkse sfeer ontvangt Ru- di Carrell een echt zojuist getrouwd Amsterdams paar en de bruiloft wordt opgeluisterd door de aanwezigheid van o.a. tante Leen, imitator André van jjuyn, de Engelse komiek Richard Hearne, het Cocktail Trio en een groot aantal andere medewerkers. In het septembernummer van de „EBU-review" is een artikel ver schenen onder de titel „Looking at history", waarin de geschiedschrij ving wordt behandeld door liet nieuwste registratiemedium: de televisie. Het werd geschreven door Franz Wördemann, chef-re dacteur by de WDR. Dit is n sa menvatting van dat artikel, dat een beeld poogt te geven van de moge lijkheden maar ook van de moei lijkheden b\j het schryven van his torie op de beeldbuis. ■iiiiiBiiiiMiiiiiHiitimiiuiiiiimiiimiimiifHiimiiiiiwnmiiiiB Voor die televïsie-geschiedschrijving is diat monteren van foto's helaas maar al te dikwijls de enige manier om een historische gebeurtenis te la ten herleven, omdat er geen filmma teriaal meer van te vinden is De fotomontage in de historische te levisieregistratie biedt maar beperkte mogelijkheden- Men kan haar aanvul len met geluid en met tekst, waar dat nodig is, maar vooral, wanneer de registratie over personen handelt, is dat bijzonder moeilijk. De tijdgeno ten van de figuur in kwestie zijn al lang overleden, de mensen uit zijn om geving die hem gekend hebben niet al leen in zijn grote ogenblikken, maar ook in zijn momenten van zwakheid en vertwijfeling, zijn er niet meer. En ook de zwakheid moet belicht wor den, het hoort bij de man, het is de andere kant van zijn wezen. Bij het maken van een documentaire over Le- nin zocht de Westduitse televisie naar mensen, die in zijn omgeving ver keerd hadden. En in Rome vond men een stokoude vrouw Angelika Balaba- nov, die in Lenins strijdbare dagen zijn medewerkster was geweest. Met stokkende, af en toe haast onverstaan bare stem, vertelde zij over de grote man, zoals zij hem had meegemaakt, dag-in, dag-uit. En. dit verhaal ook over Lenins zwakheden vormde het tegenwicht voor de beelden, die men van de volksleider had en die hem alleen maar lieten zien als de ver overaar, de bedwinger van menigten de voorman van »en van enz waaiende ''evolutie. Televisiegeschiedschrijving van meer nabije gebeurtenissen, waarover vol doende filmmateriaal beschikbaar is, levert desondanks moeilijkheden op. Een voorbeeld: de Westduitse televi sie, werkend aan een documentaire over de rol, die de Duitsers speelden m de Spaanse burgeroorlog, plande daarin een reeks opnamen van het bombardement van Guernica. Er was materiaal te over: van de brandende stad, van puinhopen, van mensen en slachtoffers in die stad. Maar er wa ren geen opnamen van de vliegtuigen tijdens dat bombardement. Omdat men tot volledigheid besloten had, kwam men op de gedachte, andere opna men van bombarderende vlieg tuigen in te lassen, een vrij on schuldig toefje, temeer, omdat men over opnamen beschikte van dezelfde vliegtuigen, die Guernica gebombar deerd hadden, tijdens andere bombar dementsacties, Maar zo eenvoudig als het leek, bleek het niet te zijn. Men beschikte over vliegtuigen tegen een bewolkte hemel. Maar was de hemel bewolkt bij de aanval op Guernica Men had vliegtuigen tegen een heldere lucht. Maar was de lucht die dag hel der? Er is heel wat documentenstudie aan te pas moeten komen voor in de televisiedocumentaire de vliegtuigen in het beeld pasten. Welke problemen zich voordoen, wan neer men beschikt over een onuitput telijke schat aan materiaal, blijkt uit een ander voorbeeld- Voor de documen taire serie „Het Derde Rijk" wist men beslag te leggen op in totaal honderd kilometer originele 35 mm-film: Hit- Iers propagandafilmers waren niet ka rig met materiaal. Deze honderd kilometer werden over gebracht op veertig kilometer 16 mm- film. Van deze veertig kilometer werd uiteindelijk „maar" bijna vierduizend meter gebruikt. Het „uitsorteren" van het materiaal bleek een tijdrovend maar vooral alle attentie vergend werk te zijn, waarmee twee teams van tech nici en historici vele maanden druk waren. Bij dit alles komt, dat de archieven niet altijd betrouwbaar zijn. Beeldma teriaal, dat blijkens opgaven van het archief zou stammen uit de eerste maanden van de eerste wereldoorlog, bleek van latere datum te zijn. Tij dens de montage ontdekte iemand, dat de uniformen, die de Duitse soldaten droegen, uitmonsteringen hadden die pas na 1915 waren ingevoerd. Soms kan men de tijd vrij nauwkeurig con troleren aan de hand van bijvoorbeeld automodellen, die op de beeldstrook voorkomen of aan 't stadsbeeld, waar in de documentaire is opgenomen. Maar bij alle controle en precisie blij ven fouten mogelijk. In de documentai re van de eerste wereldoorlog werd een reusachtig kanon in actie ge toond: de befaamde „Dikke Bertha". Maar onmiddellijk na de uitzending regende het brieven, waarin de heren van de t.v. werd gezegd, dat het niet de „Dikke Bertha", maar de „Lan ge Max" was geweest (ADVERTENTIE) De Rolling Stones die hun gitarist Brian Jones voorlopig moe ten missen omdat hij tot negen maanden gevangenisstraf ver oordeeld werd wegens het beschikbaar stellen van zijn woning aan henneprokers, werden van de eerste plaats verdrongen door Keith West, het nieuwe Engelse fenomeen. Met zijn „Excerpt of a teenage opera" hield hij de Bee Gees overigens maar net van de eerste plaats af. En wij twijfelen er aan of hij het op deze plaats nog een week zal uitzingen. De Bee Gees namelijk ver rasten vriend en vijand met het formidabele „Massachusetts" en zijn overal goed voor een eerste plaats. De Stones staan nu derde, „Hole in my shoes" van de Traffic kwam op de vierde plaats. De Tremeloes zijn in onze hitparade weer eens uitgeteld. Hun „Even the bad times" belandde op de laatste plaats. De Bee Gees De plaat van de week „Massa chusetts" gaat naar Betty van Dun. Galderseweg 58, Galder. De Stem-hitparade ziet. er al» volgt uit: 1. Excerpt of a teenage opera Keith West 2. Massachusetts •Bee Gees 3. We love you Rolling Stones 4. Hole in my shoes Traffic 5. San Francisco Scott' Mackenzie 6. Don't go out into rain David Garrick 7. Leath of a clown Dave Davies 8 Time seller Spencer Davies groep 9. Itchycoo park Small Faces 10 Even the bad times are good Tremeloes De nieuwe hi': van de Beegees, het melodieuze Massachusetts, is een fijn nummer. Echte beatmu. ziek? Eigenlijk niet meer. De Bee Gees hebben duidelijk hoor baar iets van de „flower-power" in hun nieuwste creatie gelegd. Dat ze ook al heel wat uren van de dag mediterend doorbrengen ligt niet voor de hand. De afge lopen weken speelden zij avond na avond. Bovendien werden zij met hun neus op de werkelijk heid gedrukt, omdat twee van hen zonder werkvergunning zit ten. De Engelse regering heeft de in Australië geboren Bee Gees, Colin Petersen en Vince Melou- ney, tot nog toe een werkver gunning voor onbepaalde tijd onthouden, Ze hebben anderhal ve maand uitstel weten te krij gen, maar daar is het bij geble ven. Het Cocktail Trio heeft zijn 20-jarig bestaan geruisloos voor bij laten gaan. Zij voelden er kennelijk niets voor om een zaal tje te huren en daar handjes te staan schudden. Nee, ze zijn er twee maanden op uitgetrokken om in Rusland van een verdiende vakantie te genieten. Wat ze daar allemaal beleefd hebben, staat op hun nieuwste singletje ,,Ka- dewaska I H. 743". Lang niet geruisloos. Stel uit de volgende lijst je ei gen hitparade samen en zet die op een briefkaart. Vermeld er ook bij op welke plaats „Hole in my shoes" van de Traffic in onze hit parade van volgende week terecht komt. De briefkaarten moeten ge zonden worden naar Dagblad De Slem Reigerstraat 16, Breda. Zij moeten uiterlijk maandag in ons bez" zijn. De lijst ziet er als volgt uit: We love you Rolling Stones San Francisco Scott Mackenzie Death of a clown Dave Davies Hole in my shoes Traffic Don't go out into rain David Garrick Itchycoo Park Small Faces Time seller Spencer Davies groep Excerpt of a teenage opera Keith Wegt Massachusetts Bee Gees The Letter Box Tops (ADVERTENTIE) 18.55 19.00 19.07 19.32 20.00 20.20 20.50 22.00 22.40 22.45 18.55 19.00 19.03 19.25 19.45 20.00 20.20 21.10 21.56 22.30 22.35 PIPO NIEUWS OPENLUCHTCIRCUS. Dierendressuur ZO IS FRANCK. Amusementsprogramma rond de zoon van Fernandel (In kleur). JOURNAAL T.V.-CONCERT. Het Amsterdams Kunstmaand Orkest DE SLINGER. Toneelspel „II Pendolo" van Aldo Ni- cola j- BRANDPUNT JOURNAAL SCHOOLTELEVISIE. Gesprek met leerkrachten over de t.v.-lessen. PIPO NIEUWS VAN GEWEST TOT GEWEST MENSEN IN DE SPOET OPENBAAR KUNSTBEZIT. Deugden en ondeugden JOURNAAL CORONATION STREET. De „oplawaai" DIENSTPLICHT IN BURGER. Documentaire over de burgerdienst DICHTERBIJ HOSEA. Wie was Hosea de profeet? JOURNAAL SIR MALCOLM SARGENT. Herdenkingsdienst voor de onlangs overleden populaire dirigent van de „Proms". 16.30 18.55 19.00 19.25 19.52 20.00 20.25 21-25 22.15 22.45 16.30 17.15 17.30 18.00 18.27 18.30 18.55 19.25 19.30 20.00 20.30 22.50 23.20 DE WERELD VAN DE DIEREN. Documentaire. ZANDMANNETJE ZORRO. De gemaskerde knapt het weer op. FeuilL TIENERKLANKEN. Wat is film? HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS JOURNAAL SLUK. Tsj echoslowaakse muziek, zang ên dans MOGUL. Een vliegtuig stort' neer. Feuill. PREMIéRE. Fragmenten uit nieuwe films JOURNAAL LA GRANDE AVENTURE. Les Pionniers (dl. 2) IMPRESSIONS D'AUTOMNE. Hongaarse film. THE WHITE ARROW. TV-film A PEKIN. Acrobatiek uit China NIEUWS SCHOOLTELEVISIE VOOR DE JEUGD KLAAS VAAK LES ATOMISTES JOURNAAL LE PRISONNIER D'ALCATRAZ. Film van John Fran- kenheimer LE CARROUSEL AUX IMAGES. Fragmenten uit nieu we films. JOURNAAL. Van Theun de Vries is by de Uit geverij Contact in de afdeling klassie ken de vertaling verschenen van de kostelijke geschiedenis van Tyl Uilen spiegel- Het werk is de vorige eeuw in de Franse taal verschenen en was van de hand van Charles d^ Coster. Het boek heeft enige Nederlandse ver talingen gekend, die echter al ver uit de tyd zyn, zodat vernieuwing geen weelde was. Charles de Coster heeft met zijn Tijl Uilenspiegel een werkstuk geleverd, dat pas gaandeweg aansloeg bij de brede massa, in feite was hij zijn tijd vooruit. Waarschijnlijk heeft ook het gebruik van de Franse taal het lezen door de Vlaming geremd. De Vla ming van toen was bovendien kennelijk nog niet militant genoeg om de be tekenis van het werk van De Coster volkomen te begrijpen of er zich door te laten overtuigen. De Coster plaatst Uilenspiegel tegen de achtergrond van de oorlog der Nederlanden contra Spanje. Hij maakt gebruik van de klas sieke potsen, maar weet van de pot senmaker gaandeweg een verzetsheld te maken, die st'rijdt tegen de tiran nie, die belichaamd wordt in de Spaan se koning Philips II. Teruggebracht in de tijd, waarin het boek is geschre ven, wordt deze Tijl het geweten van het Vlaamse volk, dat zich vrij moet vechten van allerlei., invloeden* die zo wel politiek als klerikaal zijn. Boven dien js zijn werk geïnspireerd op de 3elgisühe opstand, 'de strijH tussen Noord- en Zuid-Nederland, die ont stond toen het Zuiden zich verwaar loosd en onderdrukt achtte door de Haagse Oranjevorst Willem I. Steeds veer drukt De Coster zijn landgeno- en op de onmondigheid, waarin zij -erker en, maar zijn revolutie-predi- :ing is poëtisch en vol begrip voor et volk dat hij liefheeft. Hij heft niet o zeer de vaan van de opstand, want De Coster is in de grond een zacht- noedig man, wie de humor beter ligt lan de directe prediking van het ver- et. De Coster belicht tevens diverse fa cetten van de Vlaamse mens: hij schetst bijvoorbeeld zijn zinnelijkheid -?n er is weinig fantasie voor nodig >m al lezend zich schilderijen van "lubens of van Breughel voor de geest e halen. Er komen zelfs periodes in 'iet boek voor, die uitgesproken doen ienken aan de visioenen van Jeroen Bosch. Hij schetst het vermogen van te Vlaming tot relativeren en zijn gevoel voor schoonheid en genieten. De Cos- er heeft Zijn boek in een archaïsche sfeer gehouden en het werk met grote zorgvuldigheid geschreven, de pen, die hij voert, is soms -psycho-analytisch gepunt, voor een boek, geschreven in een periode, die zich volkomen met de romantiek confronteerde, zeker iets bijzonders. De wijze van schrijven is schijnbaar eenvoudig en lijkt moeiteloos gecre- eerd, maar juist.in die eenvoud schuilt een raffinement, waarvoor men al le zende, meer en meer bewondering krijgt. Het is de grote verdienste van de vertaler Theun de Vries, dat hij de bijzondere sfeer van het boek voor de Nederlandse lezer heeft weten te behouden. Hij heeft daarmee een knap stuk werk geleverd: het Nederlands is vlekkeloos en vol sfeer- Met deze vertaling is een boek van Westearo- pees niveau teruggebracht onder de ogen van de Nederlandse lezerskring. Theun de Vries zorgde tevens voor een inleiding op het werk, die zich eveneens uitstekend lezen laat en die de lezer de nodige informatie ver schaft om het boek naar waarde te ge nieten. (ADVERTENTIE) Donderdag 2 november HILVERSUM I 402 m AVRO: 12.00 Pianorecital: klassieke muziek. 12.27 Mededelingen voor land en tuinbouw. 12-30 Modern platteland, praatje. 12.35 Lichte grammofoonmu- ziek voor oudere luisteraars. 13.00 Nieuws. 13.10 Journaal. 13.30 Stereo: cello en piano: moderne muziek. 14.00 Kerkorgelconcert: moderne muziek. 14.30 Stereo: klassieke muziek voor koperblazers (gr.). 14.40 Nederlandse soldaten in dienst van de paus, klank beeld. 15.00 Voor de zieken. 16.00 Nws. 16.02 Ik hoor, ik hoor wat u niet hoort 'n iezing met grammofoonplaten. 16.30 Stereo: Koorzang: moderne liederen. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Toemaar: een programma voor middelbare scho lieren. 18.00 Nws. 18.15 Actualiteiten. 18.20 Uitzending van de Partij van de Arbeid. Socialistisch bekennen. 18.30 De tafel van (half) zeven, gevari eerd programma. 19.30 Nieuws. IKOR: 19.35 Mens en bijbel, radiocatechese. 20.00 Kerk veraf en dichtbij, AVRO. 20.05 Land der muzen, kunstkroniek. 20.30 Stereo: Bayreuther Festspiele 1967: Lohengrin opero v. Wagner door Koor en orkest van de Bayreuther Festspiele en solisten. 21.40 Omweg naar huis. hoorspel. 22.30 Nws. 22.40 Actuali teiten. 22.55 Stereo: Modern strijkkwar tet (opn.). 23.20 Stereo: Conservato rium orkest van Parijs en zangsoliste: opera-aria's. 23.55 - 24.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 m NCRV: 12.00 Lichte grammofoonmu- ziek. 12.27 Mededelingen voor land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Actuali teiten. 12.50 Variant: radio-snelbuffet. 13.30 Stereo: Over de band: Neder landse ensembles en vocalisten. 14.25 stereo: Viool en piano (opn:): mo derne en klassieke muziek. 15.00 Gods dienstige uitzending. NRU: 15.30 Ban den met het verleden, klankbeeld. 15.45 Spel: Kunstkroniek. 16.00 Nieuws. 16.02 Filmkroniek. 16.50 Spelen met taal. 17.00 Klassieke en moderne ka mermuziek. NCRV: 17.45 Sportactuali- teiten. 18.00 Tijd vrij voor muziek in vrije tijd: moderne gewijde muziek. 18.30 Nieuws en weerpraatje. 18.45 Ac tualiteiten. 19.00 Muziék van Het Le ger des Heils. 19.15 Spektrum: Nieuws uit de protestants christelijke organi saties. 19.30 Kerkorgelconcert: klassie ke muziek. 20.00 Wijd als de wereld: wekelijkse internationale oriëntatie in kerk, zending en oecumene. 20.10 Klas sieke kamermuziek, (gr.). 20.30 Stek ker: Steravondprogramma. 22.25 Boek bespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Avond- overdenking. 22.50 Stereo: Lichte grammofoonmuziek. 23.00 Studio 2300: gevarieerd programma. 23.55 - 24.00 Nieuws. HILVERSUM III FM EN 240 m NRU: 12.00 Nieuws. 12.02 Platenkeus: Klassiek verzoekplatenprogramma van bekende Nederlanders. KRO: 13.00 Nieuws. 13.02 Actualiteiten. 13.07 TNT: knalmuziek. 14.00 Nieuws. 14.02 Netty Rosenfeld. 15.00 Nieuws. 15.02 Where the action is. 16.00 Nieuws. 16.02 Pla- tenshow voor de tieners. 17.00 Nieuws. 17.02 Actualiteiten. 17.07 - 18.00 Ver zoekplaten. BRUSSEL VLAAMS 324 m 12.00 Nieuws. 12.03 Amusementsmu ziek-. 12.40 Weerbericht, mededelingen, programma-overzicht en SOS-berich- ten voor de schippers. J2.55 Buiten lands persoverzicht. 13.00 Nieuws, weerbericht en beursberichten. 13.20 Tafelmuziek. 14.00 Nieuwsè 14.03 Piano- muz. 14.15 Amusementsmuziek. 15.55 Pianomuziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Amusementsmu ziek. 17.00 Nieuws, weerbericht en me dedelingen'. 17.15 Lichte orgelmuziek, (17,30 - 19.00 Stereo-uitzending alleen over de kanalen van het derde pro gramma). 17.30 Koormuziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 paardesportuitslagen. 18.30 Katholiek- godsdienstige uitzending. 19.00 Nieuws, weerbericht en radiokroniek. 19.40 Rus sische muziek. 19.50 Vrije politieke tri bune. 20.00 Amusementsmuziek. 20.30 Hoorspel. 22.11 Amusementsmuziek, 22.00 - 22.15 Nieuws en berichten. Vrijdag 3 november HILVERSUM I 402 m AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmu- ziek. VPRO: 7.55 Deze dag. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.10 Actualiteiten. 8.15 Lichte grammofoonmuziek. (8.30 - 8.35 De groenteman). 8.50 Morgenwijding. NRU: 9.00 Operaconcert (gr.). (9.35- 9.40 Waterstanden). AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen (gr.) (11.00 - 11.02 Nieuws). 11.55 Beursberichten. HILVERSUM II 298 m KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Badinerie: licht klassiek platenprogramma. (7.30 Nieuws; 7.32 Actualiteiten). 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.10 Badinerie: Licht klassiek platenprogramma. 8.30 Nieuws. 8.32 Voor de huisvrouw. 9.40 Schoolradio. 10.00 Stereo: Aubade: gevarieerd pla tenprogramma. 11.00 Nieuws. 11.02 voor de zieken. HILVERSUM III FM EN 240 m VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 Lichte grammofoonmuziek. (10.00 Nieuws). NRU: 11.00 Nieuws. 11.02 Licht geva rieerd platenprogramma. (ADVERTENTIE) de harde matras' met alle comfort van een zachte IJ

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 11