Vervalsing van geschiedenis
bij TV moeilijk te vermijden
KIJKERS ZIEN GRAAG OUDE PLAATJES
Stem-Hit parede
Formidabele maggi Coud-Uleesbouillon Wedstrijd
0,-
zen
Theun de Vries vertaalt
De Costers „Uilenspiegel"
in Mexico
BIGGLES: Objectief Boomerang
ILATOREN
10
11
DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 2 NOVEMBER 1967
11
VERVALSINGEN
Rudi-Carrellshow
FOEFJE
Keith West
hield Bee Gees
achter zich
Werkvergunning
Hitjournaal
Wedstrijdformulier op elk pak
NEDERLAND 1
De slinger
NEDERLAND II
Dienstplicht in burger
BELGIë (Vlaams):
Sluk
BELGIë (Waals):
Le prisonnier d'Alcatraz
Van potsenmaker tot verzetsheld
EU Gmmtimmiuism
oimnm HHHima mm
mommiMmiEMHimifN.
^Mis moeilijker dm ikdsckt.
Hoor ik heb dl ondere sloten
klein QekieQett
aeschermde naam „Chto-
xtra-vermelding „bijzon-
ar subliem vakmanschap
eft Omega deze uiterste
een Omega. U zult dan
5 eens een. horloge nodig
•mega kopen. Draagt U
.n eens binnen bij de er-
zal, wanneer U de vele
ft, weinig moeite hebben
U zult weldra de trotse
i.
Omega garantiecertif icaat
aar recht op onvoorwaar-
iden van de vrije wereld,
Jw Omega gekocht heeft.
)mega "Searnaster de Ville" t
olide en modieus. Leverbaar is ft*
itvotringen. Dit horloge kunt Uvf
Ike gelegenheid dragen.
loud ƒ740,- Goud op staal f380,'
taal f305,
uren in haar keuken
er af. En bij al die
taat damp, ontstaan
THO komen!
sar, dus gemakkelijk
schoon te- maken.
Hij is van kunst
stof, dus roest
vrij. 3 Jaar garan
tie. Het boekje
„HOE VENTILEER
IK MIJN HUIS"
gratis op aan
vraag.
"BUS 21 SCHIEDAM
Op de avond van 2 september 1964 kondigde de intendant van de
WDR in Keulen de televisiekijkers een documentair programma aan,
dat waard was, door de hoogste televisiechef aangekondigd te worden:
die avond zagen de Westduitse kijkers de eerste wereldoorlog op
nieuw in een opeenvolging van trillende, grijze beelden, zoals ze
eens opgenomen waren door cameralieden, die met hun primitieve
toestellen het lot van de soldaten in de loopgraven waren gaan delen,
om de verschrikking en de krankzinnigheid van de oorlog vast te
leggen op celluloid.
Dezelfde documentaire liep dezelfde
avond ook over de Franse televisietoe
stellen en niet alleen omdat de oor
log zich voor een groot deel in Frank
rijk had afgespeeld. De dcumentaire
was ontstaan in nauwe samenwerking
tussen Westduitse en de Franse televi
sie-organisaties. Samen had men ge
zocht naar materiaal, samen had men
het materiaal beoordeeld en gemon
teerd. Samen had men ook de begelei
dende tekst geschreven, die in het Duits
en het Frans woordelijk hetzelfde was.
De avond van 2 september 1964 was,
eigenlijk het beginpunt van een nieuw
soort geschiedschrijving: geschiedschrij
ving op de beeldband. Geschiedschrij
ving ook, die door een druk op de
knop onder ogen kwam van miljoenen
mensen middels het indringendste me
dium dat de twintigste eeuw tot dus
ver kent.
Alle historische beelden, die tot dan
toe in (vaak slecht beheerde) archie-
yen verborgen waren gebleven, kwamen
in één slag opnieuw tot leven. Ze wer
den zelfs levender dan ze ooit geweest
waren: wat in de primitieve filmjour
naals van de wereldoorlogsdagen bij
stukjes en brokken het publiek bereikt
had in de cinema's, werd nu op slag
één lopend verhaal, een brok huive
ringwekkende realiteit. Het tijdperk
der historische filmdocumentatie was
begonnen.
De kijkdichtheidscijfers die op die a.
vond in West-Duitsland en Frankrijk
gemeten werden, waren ongewoon hoog
en een onderzoek naar de achtergron
den van die cijfers bracht twee opval
lende dingen aan het licht. Ten eer
ste, dat de belangstelling niet alleen
bestond bij degenen, die deze oorlog
zelf hadden meegemaakt, maar ook
en zelfs vooral bij de jongeren.
Het tweede feit was, dat de kijker
zich niets aangetrokken had van de
slechte beeldkwaliteit, gevolg van de
regen" op de oude films. Het had
met name de jongeren ook niet ge
stoord, dat het tempo waarin zich de
figuren op de film bewogen te hoog
was (gevolg van de verkeerde opna
mesnelheid). Het bleek dat men juist
deze historische onvolkomenheden als
oprecht waardeerde.
De toeschouwer die een dergelijke
documentaire ziet, wil een zo groot
mogelijke authenticiteit, die niet be
roerd *ordt door een technische per-
fectmakerij. Iedere Verandering aan
de beelden zou ervaren zijn als een
vervalsing. Niet alleen vervalsing van
het beeld, maar zelfs als een echte
geschiedvervalsing.
Nergens is overigens de verleiding
tot „geschiedvervalsing" zo groot als
bij de televisiegeschiedschrijving van
gebeurtenissen die voor de twintigei
jaren plaatsgevonden hebben. Film
materiaal uit die dagen is maar
schaars bewaard gebleven en dit film
materiaal is vaak „onecht" vooral
waar het films betreft, waar hoogge
plaatste persoonlijkheden op voorko
men. Vrijwel nergens bijvoorbeeld
vindt men beelden, die een indruk ge
ven van de persoonlijkheid van kei
lers en koningen. De filmstroken, waar
zij op voorkomen, moesten worden op
genomen op heilige afstand en boven
dien werden deze filmpjes gemaakt bij
officiële gelegenheden zoals staatsie-
bezoeken, wanneer geen enkele vorst
zich (zeker in die tijd) gaf, zoals hij
werkelijk was.
Dat laatste zou men kunnen recon
strueren door beelden te monteren van
het leefmilieu der groten dezer aarde,
van foto's en portretten, maar dat is
een gevaarlijke zaak. Want deze beel
den uitzoeken en in een bepaalde volg
orde monteren, drukt de maker van
de documentaire wellicht een te sterk
persoonlijk stempel op het werk en
hij pleegt aldus geschiedvervalsing.
(ADVERTENTIE)
fDRAKA
de harde matras
met alle runt lort
van een zachte ',j
BUSSUM De tweede Eudi Car-
rell-show, die zaterdagavond op Ne
derland I wordt uitgezonden, is geheel
geplaatst tegen het decor van een trou
werij, ergens in Nederland.
In deze huwelijkse sfeer ontvangt Ru-
di Carrell een echt zojuist getrouwd
Amsterdams paar en de bruiloft wordt
opgeluisterd door de aanwezigheid van
o.a. tante Leen, imitator André van
jjuyn, de Engelse komiek Richard
Hearne, het Cocktail Trio en een groot
aantal andere medewerkers.
In het septembernummer van de
„EBU-review" is een artikel ver
schenen onder de titel „Looking at
history", waarin de geschiedschrij
ving wordt behandeld door liet
nieuwste registratiemedium: de
televisie. Het werd geschreven
door Franz Wördemann, chef-re
dacteur by de WDR. Dit is n sa
menvatting van dat artikel, dat een
beeld poogt te geven van de moge
lijkheden maar ook van de moei
lijkheden b\j het schryven van his
torie op de beeldbuis.
■iiiiiBiiiiMiiiiiHiitimiiuiiiiimiiimiimiifHiimiiiiiwnmiiiiB
Voor die televïsie-geschiedschrijving
is diat monteren van foto's helaas
maar al te dikwijls de enige manier
om een historische gebeurtenis te la
ten herleven, omdat er geen filmma
teriaal meer van te vinden is
De fotomontage in de historische te
levisieregistratie biedt maar beperkte
mogelijkheden- Men kan haar aanvul
len met geluid en met tekst, waar
dat nodig is, maar vooral, wanneer
de registratie over personen handelt,
is dat bijzonder moeilijk. De tijdgeno
ten van de figuur in kwestie zijn al
lang overleden, de mensen uit zijn om
geving die hem gekend hebben niet al
leen in zijn grote ogenblikken, maar
ook in zijn momenten van zwakheid
en vertwijfeling, zijn er niet meer.
En ook de zwakheid moet belicht wor
den, het hoort bij de man, het is de
andere kant van zijn wezen. Bij het
maken van een documentaire over Le-
nin zocht de Westduitse televisie naar
mensen, die in zijn omgeving ver
keerd hadden. En in Rome vond men
een stokoude vrouw Angelika Balaba-
nov, die in Lenins strijdbare dagen
zijn medewerkster was geweest. Met
stokkende, af en toe haast onverstaan
bare stem, vertelde zij over de grote
man, zoals zij hem had meegemaakt,
dag-in, dag-uit. En. dit verhaal ook
over Lenins zwakheden vormde het
tegenwicht voor de beelden, die men
van de volksleider had en die hem
alleen maar lieten zien als de ver
overaar, de bedwinger van menigten
de voorman van »en van enz waaiende
''evolutie.
Televisiegeschiedschrijving van meer
nabije gebeurtenissen, waarover vol
doende filmmateriaal beschikbaar is,
levert desondanks moeilijkheden op.
Een voorbeeld: de Westduitse televi
sie, werkend aan een documentaire
over de rol, die de Duitsers speelden
m de Spaanse burgeroorlog, plande
daarin een reeks opnamen van het
bombardement van Guernica. Er was
materiaal te over: van de brandende
stad, van puinhopen, van mensen en
slachtoffers in die stad. Maar er wa
ren geen opnamen van de vliegtuigen
tijdens dat bombardement. Omdat men
tot volledigheid besloten had, kwam
men op de gedachte, andere opna
men van bombarderende vlieg
tuigen in te lassen, een vrij on
schuldig toefje, temeer, omdat men
over opnamen beschikte van dezelfde
vliegtuigen, die Guernica gebombar
deerd hadden, tijdens andere bombar
dementsacties, Maar zo eenvoudig als
het leek, bleek het niet te zijn. Men
beschikte over vliegtuigen tegen een
bewolkte hemel. Maar was de hemel
bewolkt bij de aanval op Guernica
Men had vliegtuigen tegen een heldere
lucht. Maar was de lucht die dag hel
der? Er is heel wat documentenstudie
aan te pas moeten komen voor in de
televisiedocumentaire de vliegtuigen
in het beeld pasten.
Welke problemen zich voordoen, wan
neer men beschikt over een onuitput
telijke schat aan materiaal, blijkt uit
een ander voorbeeld- Voor de documen
taire serie „Het Derde Rijk" wist men
beslag te leggen op in totaal honderd
kilometer originele 35 mm-film: Hit-
Iers propagandafilmers waren niet ka
rig met materiaal.
Deze honderd kilometer werden over
gebracht op veertig kilometer 16 mm-
film. Van deze veertig kilometer werd
uiteindelijk „maar" bijna vierduizend
meter gebruikt. Het „uitsorteren" van
het materiaal bleek een tijdrovend
maar vooral alle attentie vergend werk
te zijn, waarmee twee teams van tech
nici en historici vele maanden druk
waren.
Bij dit alles komt, dat de archieven
niet altijd betrouwbaar zijn. Beeldma
teriaal, dat blijkens opgaven van het
archief zou stammen uit de eerste
maanden van de eerste wereldoorlog,
bleek van latere datum te zijn. Tij
dens de montage ontdekte iemand, dat
de uniformen, die de Duitse soldaten
droegen, uitmonsteringen hadden die
pas na 1915 waren ingevoerd. Soms
kan men de tijd vrij nauwkeurig con
troleren aan de hand van bijvoorbeeld
automodellen, die op de beeldstrook
voorkomen of aan 't stadsbeeld, waar
in de documentaire is opgenomen.
Maar bij alle controle en precisie blij
ven fouten mogelijk. In de documentai
re van de eerste wereldoorlog werd
een reusachtig kanon in actie ge
toond: de befaamde „Dikke Bertha".
Maar onmiddellijk na de uitzending
regende het brieven, waarin de heren
van de t.v. werd gezegd, dat het niet
de „Dikke Bertha", maar de „Lan
ge Max" was geweest
(ADVERTENTIE)
De Rolling Stones die hun gitarist Brian Jones voorlopig moe
ten missen omdat hij tot negen maanden gevangenisstraf ver
oordeeld werd wegens het beschikbaar stellen van zijn woning
aan henneprokers, werden van de eerste plaats verdrongen door
Keith West, het nieuwe Engelse fenomeen. Met zijn „Excerpt
of a teenage opera" hield hij de Bee Gees overigens maar net
van de eerste plaats af. En wij twijfelen er aan of hij het op deze
plaats nog een week zal uitzingen. De Bee Gees namelijk ver
rasten vriend en vijand met het formidabele „Massachusetts" en
zijn overal goed voor een eerste plaats. De Stones staan nu
derde, „Hole in my shoes" van de Traffic kwam op de vierde
plaats. De Tremeloes zijn in onze hitparade weer eens uitgeteld.
Hun „Even the bad times" belandde op de laatste plaats.
De Bee Gees
De plaat van de week „Massa
chusetts" gaat naar Betty van Dun.
Galderseweg 58, Galder.
De Stem-hitparade ziet. er al»
volgt uit:
1. Excerpt of a teenage opera
Keith West
2. Massachusetts
•Bee Gees
3. We love you
Rolling Stones
4. Hole in my shoes
Traffic
5. San Francisco
Scott' Mackenzie
6. Don't go out into rain
David Garrick
7. Leath of a clown
Dave Davies
8 Time seller
Spencer Davies groep
9. Itchycoo park
Small Faces
10 Even the bad times are good
Tremeloes
De nieuwe hi': van de Beegees,
het melodieuze Massachusetts, is
een fijn nummer. Echte beatmu.
ziek? Eigenlijk niet meer. De
Bee Gees hebben duidelijk hoor
baar iets van de „flower-power"
in hun nieuwste creatie gelegd.
Dat ze ook al heel wat uren van
de dag mediterend doorbrengen
ligt niet voor de hand. De afge
lopen weken speelden zij avond
na avond. Bovendien werden zij
met hun neus op de werkelijk
heid gedrukt, omdat twee van
hen zonder werkvergunning zit
ten. De Engelse regering heeft de
in Australië geboren Bee Gees,
Colin Petersen en Vince Melou-
ney, tot nog toe een werkver
gunning voor onbepaalde tijd
onthouden, Ze hebben anderhal
ve maand uitstel weten te krij
gen, maar daar is het bij geble
ven.
Het Cocktail Trio heeft zijn
20-jarig bestaan geruisloos voor
bij laten gaan. Zij voelden er
kennelijk niets voor om een zaal
tje te huren en daar handjes te
staan schudden. Nee, ze zijn er
twee maanden op uitgetrokken
om in Rusland van een verdiende
vakantie te genieten. Wat ze daar
allemaal beleefd hebben, staat
op hun nieuwste singletje ,,Ka-
dewaska I H. 743". Lang niet
geruisloos.
Stel uit de volgende lijst je ei
gen hitparade samen en zet die op
een briefkaart. Vermeld er ook bij
op welke plaats „Hole in my
shoes" van de Traffic in onze hit
parade van volgende week terecht
komt. De briefkaarten moeten ge
zonden worden naar Dagblad De
Slem Reigerstraat 16, Breda. Zij
moeten uiterlijk maandag in ons
bez" zijn.
De lijst ziet er als volgt uit:
We love you
Rolling Stones
San Francisco
Scott Mackenzie
Death of a clown
Dave Davies
Hole in my shoes
Traffic
Don't go out into rain
David Garrick
Itchycoo Park
Small Faces
Time seller
Spencer Davies groep
Excerpt of a teenage opera
Keith Wegt
Massachusetts
Bee Gees
The Letter
Box Tops
(ADVERTENTIE)
18.55
19.00
19.07
19.32
20.00
20.20
20.50
22.00
22.40
22.45
18.55
19.00
19.03
19.25
19.45
20.00
20.20
21.10
21.56
22.30
22.35
PIPO
NIEUWS
OPENLUCHTCIRCUS. Dierendressuur
ZO IS FRANCK. Amusementsprogramma rond de zoon
van Fernandel (In kleur).
JOURNAAL
T.V.-CONCERT. Het Amsterdams Kunstmaand Orkest
DE SLINGER. Toneelspel „II Pendolo" van Aldo Ni-
cola j-
BRANDPUNT
JOURNAAL
SCHOOLTELEVISIE. Gesprek met leerkrachten over
de t.v.-lessen.
PIPO
NIEUWS
VAN GEWEST TOT GEWEST
MENSEN IN DE SPOET
OPENBAAR KUNSTBEZIT. Deugden en ondeugden
JOURNAAL
CORONATION STREET. De „oplawaai"
DIENSTPLICHT IN BURGER. Documentaire over de
burgerdienst
DICHTERBIJ HOSEA. Wie was Hosea de profeet?
JOURNAAL
SIR MALCOLM SARGENT. Herdenkingsdienst voor
de onlangs overleden populaire dirigent van de
„Proms".
16.30
18.55
19.00
19.25
19.52
20.00
20.25
21-25
22.15
22.45
16.30
17.15
17.30
18.00
18.27
18.30
18.55
19.25
19.30
20.00
20.30
22.50
23.20
DE WERELD VAN DE DIEREN. Documentaire.
ZANDMANNETJE
ZORRO. De gemaskerde knapt het weer op. FeuilL
TIENERKLANKEN. Wat is film?
HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS
JOURNAAL
SLUK. Tsj echoslowaakse muziek, zang ên dans
MOGUL. Een vliegtuig stort' neer. Feuill.
PREMIéRE. Fragmenten uit nieuwe films
JOURNAAL
LA GRANDE AVENTURE. Les Pionniers (dl. 2)
IMPRESSIONS D'AUTOMNE. Hongaarse film.
THE WHITE ARROW. TV-film
A PEKIN. Acrobatiek uit China
NIEUWS
SCHOOLTELEVISIE
VOOR DE JEUGD
KLAAS VAAK
LES ATOMISTES
JOURNAAL
LE PRISONNIER D'ALCATRAZ. Film van John Fran-
kenheimer
LE CARROUSEL AUX IMAGES. Fragmenten uit nieu
we films.
JOURNAAL.
Van Theun de Vries is by de Uit
geverij Contact in de afdeling klassie
ken de vertaling verschenen van de
kostelijke geschiedenis van Tyl Uilen
spiegel- Het werk is de vorige eeuw
in de Franse taal verschenen en was
van de hand van Charles d^ Coster.
Het boek heeft enige Nederlandse ver
talingen gekend, die echter al ver
uit de tyd zyn, zodat vernieuwing geen
weelde was.
Charles de Coster heeft met zijn Tijl
Uilenspiegel een werkstuk geleverd,
dat pas gaandeweg aansloeg bij de
brede massa, in feite was hij zijn tijd
vooruit. Waarschijnlijk heeft ook het
gebruik van de Franse taal het lezen
door de Vlaming geremd. De Vla
ming van toen was bovendien kennelijk
nog niet militant genoeg om de be
tekenis van het werk van De Coster
volkomen te begrijpen of er zich door
te laten overtuigen. De Coster plaatst
Uilenspiegel tegen de achtergrond
van de oorlog der Nederlanden contra
Spanje. Hij maakt gebruik van de klas
sieke potsen, maar weet van de pot
senmaker gaandeweg een verzetsheld
te maken, die st'rijdt tegen de tiran
nie, die belichaamd wordt in de Spaan
se koning Philips II. Teruggebracht
in de tijd, waarin het boek is geschre
ven, wordt deze Tijl het geweten van
het Vlaamse volk, dat zich vrij moet
vechten van allerlei., invloeden* die zo
wel politiek als klerikaal zijn. Boven
dien js zijn werk geïnspireerd op de
3elgisühe opstand, 'de strijH tussen
Noord- en Zuid-Nederland, die ont
stond toen het Zuiden zich verwaar
loosd en onderdrukt achtte door de
Haagse Oranjevorst Willem I. Steeds
veer drukt De Coster zijn landgeno-
en op de onmondigheid, waarin zij
-erker en, maar zijn revolutie-predi-
:ing is poëtisch en vol begrip voor
et volk dat hij liefheeft. Hij heft niet
o zeer de vaan van de opstand, want
De Coster is in de grond een zacht-
noedig man, wie de humor beter ligt
lan de directe prediking van het ver-
et.
De Coster belicht tevens diverse fa
cetten van de Vlaamse mens: hij
schetst bijvoorbeeld zijn zinnelijkheid
-?n er is weinig fantasie voor nodig
>m al lezend zich schilderijen van
"lubens of van Breughel voor de geest
e halen. Er komen zelfs periodes in
'iet boek voor, die uitgesproken doen
ienken aan de visioenen van Jeroen
Bosch. Hij schetst het vermogen van
te Vlaming tot relativeren en zijn gevoel
voor schoonheid en genieten. De Cos-
er heeft Zijn boek in een archaïsche
sfeer gehouden en het werk met grote
zorgvuldigheid geschreven, de pen, die
hij voert, is soms -psycho-analytisch
gepunt, voor een boek, geschreven in
een periode, die zich volkomen met de
romantiek confronteerde, zeker iets
bijzonders.
De wijze van schrijven is schijnbaar
eenvoudig en lijkt moeiteloos gecre-
eerd, maar juist.in die eenvoud schuilt
een raffinement, waarvoor men al le
zende, meer en meer bewondering
krijgt. Het is de grote verdienste van
de vertaler Theun de Vries, dat hij
de bijzondere sfeer van het boek voor
de Nederlandse lezer heeft weten te
behouden. Hij heeft daarmee een knap
stuk werk geleverd: het Nederlands
is vlekkeloos en vol sfeer- Met deze
vertaling is een boek van Westearo-
pees niveau teruggebracht onder de
ogen van de Nederlandse lezerskring.
Theun de Vries zorgde tevens voor
een inleiding op het werk, die zich
eveneens uitstekend lezen laat en die
de lezer de nodige informatie ver
schaft om het boek naar waarde te ge
nieten.
(ADVERTENTIE)
Donderdag 2 november
HILVERSUM I 402 m
AVRO: 12.00 Pianorecital: klassieke
muziek. 12.27 Mededelingen voor land
en tuinbouw. 12-30 Modern platteland,
praatje. 12.35 Lichte grammofoonmu-
ziek voor oudere luisteraars. 13.00
Nieuws. 13.10 Journaal. 13.30 Stereo:
cello en piano: moderne muziek. 14.00
Kerkorgelconcert: moderne muziek.
14.30 Stereo: klassieke muziek voor
koperblazers (gr.). 14.40 Nederlandse
soldaten in dienst van de paus, klank
beeld. 15.00 Voor de zieken. 16.00 Nws.
16.02 Ik hoor, ik hoor wat u niet hoort
'n iezing met grammofoonplaten. 16.30
Stereo: Koorzang: moderne liederen.
17.00 Voor de jeugd. 17.30 Toemaar:
een programma voor middelbare scho
lieren. 18.00 Nws. 18.15 Actualiteiten.
18.20 Uitzending van de Partij van de
Arbeid. Socialistisch bekennen. 18.30
De tafel van (half) zeven, gevari
eerd programma. 19.30 Nieuws. IKOR:
19.35 Mens en bijbel, radiocatechese.
20.00 Kerk veraf en dichtbij, AVRO.
20.05 Land der muzen, kunstkroniek.
20.30 Stereo: Bayreuther Festspiele
1967: Lohengrin opero v. Wagner door
Koor en orkest van de Bayreuther
Festspiele en solisten. 21.40 Omweg naar
huis. hoorspel. 22.30 Nws. 22.40 Actuali
teiten. 22.55 Stereo: Modern strijkkwar
tet (opn.). 23.20 Stereo: Conservato
rium orkest van Parijs en zangsoliste:
opera-aria's. 23.55 - 24.00 Nieuws.
HILVERSUM II 298 m
NCRV: 12.00 Lichte grammofoonmu-
ziek. 12.27 Mededelingen voor land- en
tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Actuali
teiten. 12.50 Variant: radio-snelbuffet.
13.30 Stereo: Over de band: Neder
landse ensembles en vocalisten. 14.25
stereo: Viool en piano (opn:): mo
derne en klassieke muziek. 15.00 Gods
dienstige uitzending. NRU: 15.30 Ban
den met het verleden, klankbeeld.
15.45 Spel: Kunstkroniek. 16.00 Nieuws.
16.02 Filmkroniek. 16.50 Spelen met
taal. 17.00 Klassieke en moderne ka
mermuziek. NCRV: 17.45 Sportactuali-
teiten. 18.00 Tijd vrij voor muziek in
vrije tijd: moderne gewijde muziek.
18.30 Nieuws en weerpraatje. 18.45 Ac
tualiteiten. 19.00 Muziék van Het Le
ger des Heils. 19.15 Spektrum: Nieuws
uit de protestants christelijke organi
saties. 19.30 Kerkorgelconcert: klassie
ke muziek. 20.00 Wijd als de wereld:
wekelijkse internationale oriëntatie in
kerk, zending en oecumene. 20.10 Klas
sieke kamermuziek, (gr.). 20.30 Stek
ker: Steravondprogramma. 22.25 Boek
bespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Avond-
overdenking. 22.50 Stereo: Lichte
grammofoonmuziek. 23.00 Studio 2300:
gevarieerd programma. 23.55 - 24.00
Nieuws.
HILVERSUM III FM EN 240 m
NRU: 12.00 Nieuws. 12.02 Platenkeus:
Klassiek verzoekplatenprogramma van
bekende Nederlanders. KRO: 13.00
Nieuws. 13.02 Actualiteiten. 13.07 TNT:
knalmuziek. 14.00 Nieuws. 14.02 Netty
Rosenfeld. 15.00 Nieuws. 15.02 Where
the action is. 16.00 Nieuws. 16.02 Pla-
tenshow voor de tieners. 17.00 Nieuws.
17.02 Actualiteiten. 17.07 - 18.00 Ver
zoekplaten.
BRUSSEL VLAAMS 324 m
12.00 Nieuws. 12.03 Amusementsmu
ziek-. 12.40 Weerbericht, mededelingen,
programma-overzicht en SOS-berich-
ten voor de schippers. J2.55 Buiten
lands persoverzicht. 13.00 Nieuws,
weerbericht en beursberichten. 13.20
Tafelmuziek. 14.00 Nieuwsè 14.03 Piano-
muz. 14.15 Amusementsmuziek. 15.55
Pianomuziek. 16.00 Nieuws. 16.03
Beursberichten. 16.09 Amusementsmu
ziek. 17.00 Nieuws, weerbericht en me
dedelingen'. 17.15 Lichte orgelmuziek,
(17,30 - 19.00 Stereo-uitzending alleen
over de kanalen van het derde pro
gramma). 17.30 Koormuziek. 18.00
Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28
paardesportuitslagen. 18.30 Katholiek-
godsdienstige uitzending. 19.00 Nieuws,
weerbericht en radiokroniek. 19.40 Rus
sische muziek. 19.50 Vrije politieke tri
bune. 20.00 Amusementsmuziek. 20.30
Hoorspel. 22.11 Amusementsmuziek,
22.00 - 22.15 Nieuws en berichten.
Vrijdag 3 november
HILVERSUM I 402 m
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmu-
ziek. VPRO: 7.55 Deze dag. AVRO:
8.00 Nieuws. 8.10 Actualiteiten. 8.15
Lichte grammofoonmuziek. (8.30 - 8.35
De groenteman). 8.50 Morgenwijding.
NRU: 9.00 Operaconcert (gr.). (9.35-
9.40 Waterstanden). AVRO: 10.00 Voor
de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen
(gr.) (11.00 - 11.02 Nieuws). 11.55
Beursberichten.
HILVERSUM II 298 m
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Badinerie: licht klassiek
platenprogramma. (7.30 Nieuws; 7.32
Actualiteiten). 7.55 Overweging. 8.00
Nieuws. 8.10 Badinerie: Licht klassiek
platenprogramma. 8.30 Nieuws. 8.32
Voor de huisvrouw. 9.40 Schoolradio.
10.00 Stereo: Aubade: gevarieerd pla
tenprogramma. 11.00 Nieuws. 11.02
voor de zieken.
HILVERSUM III FM EN 240 m
VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 Lichte
grammofoonmuziek. (10.00 Nieuws).
NRU: 11.00 Nieuws. 11.02 Licht geva
rieerd platenprogramma.
(ADVERTENTIE)
de harde matras'
met alle comfort
van een zachte IJ