Reformatie in ROME Wie zegt er eigenlijk dat u niet toe bent aan een Mercedes-Benz 200D? Niet saai maar TELEVIZIER! NIEUW STADIUM VAN OECUMENE AANGEBROKEN WET OP DIER PROEVEN IN DE MAAK Toezicht Verdoving Van psychopaten komt 48 na proefverlof weer in inrichting Minister Polak overweegt: W eekend-verlof voor gehuwde gedetineerde Havenarbeiders gaan weer aan het werk TELE-CHEQUE Door ds. N.K.van den Akker - GROEISTUIPEN BEVESTIGD VERBLIJDEND NIET TRAGISCH STAP VOORUIT NIET GESCHEURD Ervaar het zelf. Bel meteen de dichtst bijzijnde dealer. Er wacht een Mercedes-Benz 200D op u. N.V. GARAGE VAN DONGEN-JQMKERS N.V.GARAGE'T WESTEN Britten willen spion niet uitwisselen DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 28 OKTOBER 1967 I (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Ter bescherming: van het dier wil de regering; het nemen van dierproeven omringen met een stelsel van vergunningen en inspectie. Het ne men van dierproeven zonder vergun ning zal verboden worden. Vergunnin gen zullen niet worden afgegeven aan iedere individuele onderzoeker, doch zo veel mogelijk aan de betrokken instel lingen, zoals universiteiten, farmaceu tische industrieën, ziekenhuizen etc. Dit alles blijkt uit een voorontwerp voor1 een wet op de dierproeven, dat door staatssecretaris Kruisinga (volks gezondheid) om advies is voorgelegd aan de centrale raad voor de volksge zondheid. Het ontwerp stelt de bescherming van het dier centraal en gaat voorts uit van de gedachte, dat dierproeven alleen aanvaardbaar zijn, als zij het belang van mens of dier dienen, hiervan kan volgens het ontwerp slechts ten behoe ve van een zeer gewichtig ander belang worden afgeweken. Het voorontwerp noemt het wenselijk de verzorging en voeding van de dieren op te dragen aan gediplomeerde dieren verzorgers, terwijl dierenartsen of an dere deskundigen toezicht moeten hou den op het welzijn van de proefdieren. Proefdieren zullen volgens het voor ontwerp slechts mogen worden betrok ken van andere dierproeven nemende laboratoria, proefdierfokkerijen, of van een dierenhandelaar die een vergunning op grond van de wet bezit Van belang zijn in het voorontwerp ook de voorschriften op het punt van verdoving of narcose en het zonodig na afloop van de proef doden van het dier om verdere pijn of ongemak te voor komen. Vergunninghouders zullen worden verplicht een eenvoudige administratie Van hun proeven bij te houden, zodat de inspecterende instantie kan nagaan hoe de stand van zaken met betrekking tot de aangemelde proeven is. Het toezicht op de naleving yan ,de wet wil men opdragen aan het staats toezicht op de volksgezondheid, met name aan de veterinaire hoofdinspectie waar men over deskundige dierenartsen beschikt. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG In 1966 is in 290 ge vallen proefverlof aan psychopaten ver leend. Half oktober van dit jaar was 52 procent van deze gevallen weer teruggekeerd in de maatschappij. Dertig pet. bevond zich wegens het begaan van kleinere overtredingen van voorschriften weer in de inrichtingen. De overige 18 pet. bevond zich eveneens weer in de inrichtingen vanwege het plegen van een delict, namelijk 15.5 pet. wegens het begaan van een ver mogensdelict en slechts 2.5 pet. we gens het plegen van agressief- of zeden delict. Minister Polak (justitie) wilde met deze cijfers aantonen dat het bij het verlenen van proefverlof aan psycho paten maar in zeer weinig gevallen echt fout gaat. Daarop wijst immers het ge noemde percentage van slechts 2,5 pet, dat een agressief- of zedendelict be ging. De minister concludeerde daaruit nog eens te meer, dat men verder moet gèan op het pad van een humane be handeling van psychopaten met als doel hun geschiktmaking voor terug keer in de maatschappij. De minister verheugde zich erover dat ook de ka mer achter dit beleid staat. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Minister Polak (justi tie) overweegt het systeem van week end-verlof ook toe te staan aan Jeho vah's getuigen, die wegens principiële dienstweigering in de gevangenis ver blijven. Ook wil htf nagaan of voor an dere categorieën gevangenen weekend verlof mogelijk is. dit laatste speciaal met het oog op de positie van de ge huwde gedetineerden. Minister Polak, die dit in de apen bare commissievergadering der Tweede Kamer over zijn begroting meedeelde, zei speciale aandacht te zullen geven aan de opvang van jeugdigen in hui zen van bewaring. Op 10 oktober j.l. bevonden zich 792 jeugdigen tussen 16 en 23 jaar in huizen van bewaring we gens presentieve hechtenis, er waren daar toen 178 veroordeelde jeugdigen en 1280 oudere veroordeelden. De minister zal er voor ijveren om de slaapkooien die nog in sommige ge vangenissen zijn zo spoedig mogelijk op te ruimen. Volgende maand zal de aanbesteding plaatsvinden voor een centraal ziekenhuis voor het gevange niswezen in Den Haag aan de Pompsta- tionsweg. LONDEN (AP) Zesduizend haven arbeiders in Liverpool zullen maandag weer aan het werk gaan, na zes weken staking. De staking heeft 109 schepen in de, haven van Liverpool vastgehouden en de Engelse export miljoenen ponden ge kost. De vakbondsleiders hopen dat door het besluit in Liverpool het werk te hervatten, ook de staking van de 7000 havenarbeiders in Londen, waar 44 sche pen op lading wachten, een einde zal nemen, Wacht met betalen op onze giro acceptkaart. Inzenden in als brief gefrankeerde envelop naar: l'4 AVRO Postbus 734 Amsterdam. .fc Noteer mij s.v.p. per 1 januari 1968 als lid/abonnee J jjkIk betaa' per jaar f 28,60 De 5 in december O per halfjaar f 14,30 verschijnende nummers per kwartaal f 7,15 van TELE VIZIER. m per week f 0,& krijg ik gratis! F Naam:_ Handtekening:! Straat:GA24 Plaats: j^e vierhonderdvijftigjarige herdenking van de kerkhervorming op 31 oktober is een goede gelegenheid, de recente ontwikkelingen in de rooms-katholieke kerk vanuit reformatorisch gezichtspunt te beschouwen- Luther heeft immers geen eigen kerk naast de kerk ge wild, maar de hervorming van de kerk. Het begint er op te lijken, dat zijn stem, óók na een halve eeuw van scheiding en vervreemding, thans gehoord wordt in de kerk van Rome, uit wier leven hij is voortgekomen en tot wie hij zijn profetisch protest gericht heeft. In het bestek van een kranteartikel kan ik er niet aan denken, ook maar in de verte volledig te zijn. Ik moet het bij een paar moment opnamen laten. De hernieuwingsbeweging binnen de katholieke kerk vertoont zich het duidelijkst in het optreden van paus Johannes XXIII, het uit diens Inspiratie voortgekomen Tweede Vaticaanse Concielie en de doorwerking daarvan in de postconciliaire periode. In Nederland denken wij dan nog met name aan de activiteiten rondom het pastorale concilie. Daar is, echter zeker vanaf de Tweede Wereldoorlog, een lange voorbereiding aan voorafgegaan, maar daarop kan ik nu niet ingaan. 1. Het hart van elke geloofsgemeen schap klopt in haar eredienst. Welnu, het eerste officiële conciliedocument, de constitutie over de liturgie, laat een paar dingen zien, waarover Luthèr zich van harte verheugd zou hebben. Ik noem: de invoering van de volkstaal als middel van rechtstreekse, aanspre kende verkondiging; de activering van het kerkvolk in deelname aan de ere dienst; de mogelijkheid van communie onder beide gedaanten, die de refor matie ziet als vollediger en duidelijker teken van Christus' tegenwoordigheid; de nadruk op de eigen waarde en waar digheid van de woorddienst en dus ook van de prediking; haar bijbels gehalte en de uitbreiding van de schriftlezin gen, ook over het Oude Testament als integrerend bestanddeel van het Woord Gods. Dat is een heel program, dat niet buiten een omvorming van de menta liteit van het kerkvolk kan en de ka tholieke eucharistieviering doorzichti ger en herkenbaarder maakt voor de reformatorische christen. Het moeilijke punt van het offer karakter der mis is in zoverre voor nader gesprek in aanmerking gekomen, als de eucharistie duidelijk niet als een herhaling van het ééns voor al gebrach te offer van Christus aan het kruis wordt gezien, maar als deelname en intreden van de gelovige gemeenschap In zijn algenoegzame offer en als tegen- woordigstelling daarvan. 2. De beschrijving van de kerk als het volk Gods (dogmatische constitutie over de kerk), waarbinnen het ambt, de hiërarchie dienstbaar staat. De tijd, waarin de rooms-katholiek ekerk zich, althans voor -de buitenstaander, eenzij dig vertoonde als een van boven af geordend hiërarchisch-juridisch insti tuut, waarin de leek vrijwel alleen maar plichten en nauwelijks rechten had, is hiermee in beginsel afgesloten. Als reactie op 't straffe verleden dreigt zelfs hier en daar, meen ik, een onder waardering van ambt en gezag, die wat wild aandoet. Maar dat zullen wel groeistuipen zijn, hoop ik. Nauw hiermee verbonden is het veel besproken beginsel van collegialiteit van paus en bisschoppen, dat in elk geval 'n belangrijke correctie betekent van het sinds 1870 geprononceerde cen tralisme. De functie van de opvolger van Petrus in het centrum van de ge meenschap, en niet als top daarboven, maakt een nieuwe benadering van de betekenis van het bisschopsambt en m.n. van de Petrusstoel mogelijk. Let wel: ik zeg niet, dat daarmee alle ge- loofsproblemen tussen Rome en Refor matie zijn opgelost. Integendeel. Maar er is, vanuit het bijbelse gegeven van de apostoliciteit der kerk, ook door de reformatie beleden, en van de bijzondere betekenis van de figuur van Petrus binnen de kring der apostelen, een nieuwe benadering van de vast gelopen problematiek mogelijk ge maakt. Bovendien is het verblijdend, dat deze constitutie in overwegend bij belse beelden en uitdrukkingen over de kerk spreekt. 3. Inzake de gewetensvrijheid, in som mige landen (Spanje bijv.!) door poli tieke omstandigheden een heet hang ijzer tussen Rome en Reformatie, is al thans door de kerk duidelijke taal ge sproken. Hopelijk zullen de (officieel r.-k.) staten spoedig hun beleid hier naar richten. Op bijbelse gronden is de persoonlijke vrijheid en verantwoor delijkheid van de menselijke persoon nadrukkelijk bevestigd. Soms moet je in de kerkgeschiedenis blij zijn met dingen, die eigenlijk vanzelf spreken! Wanneer deze gedachten doorwerken, is een gevoelige angel van misverstand en argwaan tussen ons beiden wegge nomen. 4. De oecumenische beweging, in oor sprong vrucht van reformatorische bo dem in de vorige eeuw is officieel als een der belangrijkste taken ,van de katholieke kerk aanvaard (decreet over de oecumenische beweging) en als een werk van de Heilige Geest gewaar deerd. Tot in de formulering van de doelstelling toe is de invloed van het intensieve contact met de Wereldraad van Kerken merkbaar. Dit is een zeer verblijdende ontwikkeling, waarvan wij no veel mngen verwachten. De oplos sing van het oecumenische vraagstuk wordt niet meer gezien als een eenzij dige terugkeer naar Rome als de enig ware moederkerk, maar als een geza menlijk toegroeien van de kerken te zamen en van elke kerk afzonderlijk naar de gestalte van de éne kerk van Jezus Christus. Daarmee is dan een gesprek op voet van gelijkberechtigd heid mogelijk. Principieel kan er, dunkt mij, thans geen beletsel meer zijn voor de toetreding van de rooms-katholieke kerk tot de Wereldraad. 5 Hiermee hangt samen, dat Rome een nieuwe kijk op de gescheiden kerken als kerken gekregen heeft. Dit wordt in de stukken van het concilie niet overal even duidelijk. Er zijn kennelijk nog weerstanden en remmingen, vooral waar het de kerken der Reformatie be treft. Dat is op zichzelf niet tragisch. De kerken zullen, na eeuwen van ver vreemding, elkaar steeds beter moeten leren kennen. Er zit groei in. Maar een aarzelende en aanvankelijke erkenning van de reformatorische kerken als ker ken is aanwezig. De moeilijkheid zit in de wijze, waarop de rooms-katholieke kerk zichzelf als kerk van Jezus Chris tus beziet. Er is in de conciliaire docu menten een neiging aanwezig, de vol heid van het kerkzijn bij, zichzelf te zoeken, en dientengevolge een onvolle dig kerk-zijn bij de andere kerken, m.n. bi4 de kerken der Reformatie. Ik vraag mij af, of men er op deze wijze komt. Is de rooms-katholieke kerk wel zo vol ledig de kerk van Jezus Christus als de stukken schijnen te veronderstellen? Of is ook deze kerk door het schisma aangetast en is ook bij haar, zij het op andere wijze en op andere punten, de volheid evenzeer geschonden? Ik ver moed, dat het gesprek tussen de kerken op dit punt grotere klaarheid zal moe ten brengen. 6. Vooruitlopend op de gemeenschap pelijke beantwoording van deze vraag is er, zeker in ons land, een nieuw sta dium van oecumene aangebroken. De tijd, waarin alleen geïnteresseerde en geëngageerde personen, zij het met me deweten en morele steun van hun ker ken, het oecumenische gesprek moesten schragen, is voorbij. De kerken zelf ont moeten elkaar op officiële niveaus. Ik noem, voor ons land, weer het pastorale concilie, waarin vertegenwoordigers van andere kerken niet slechts observers (waarnemers) zullen zijn, maar ook hun inbreng zullen hebben. Ik herinner voorts aan het aangekondigde Nationale Beraad van Kerken, waarin op bestuurs niveau de belangrijkste kerken in ons land elkaar zullen ontmoeten. Op regio naal niveau (bijv. in de provincies N. Brabant en Limburg) is zo'n beraad verleden jaar als opgericht, terwijl lo kaal dit voorbeeld in verschillende plaatsen navolging vindt. De weder zijdse dooperkenning tussen rooms- katholieke kerk enerzijds en de Ned. Herv. kerk anderzijds, die onlangs haar beslag heeft gekregen en binnenkort door een soortgelijke verklaring te za men met de Gereformeerde kerken zal worden gevolgd, is een belangrijke stap vooruit in het kerkelijk verkeer en kan veel oecumenische bedrijfsongevallen voorkomen. De kerken zien elkaar ten minste staan! Dat in de erkenning van de ambtelijk bediende doop even wel nog belangrijke consequenties lig gen voor de erkenning van de eucha ristie en het ambt in de gescheiden ker ken, zal bij verder overleg vanzelf dui delijk worden. Wij moeten steeds meer ernst maken met het feit, dat de kerken in het ge meenschappelijk fundament, de Heer zelf, niet gescheurd, maar één zijn. Fun damenteel zullen zij niet één moeten worden, want dat zijn ze reeds. Dat hebben wij tot nu toe alleen pro me morie uitgetrokken, als een stichtelijk alibi voor onze voortgaande verdeeld heden. Wij zullen er niet omheen kun nen, vanuit deze fundamentele eenheid de zichtbare verdeeldheid, die een on miskenbaar en triest feit is, maar ken nelijk in andere lagen ligt, te lijf te gaan en in de kracht van de Heilige Geest te overwinnen. Dan alleen kun nen wij aan onze eigenlijke roeping: het he;l van God in en voor de gehele wereld te representeren, trouw zijn. Er is meer haast bij, dan wij in onze comfortabele kerkelijke beslotenheid wellicht denken. Laten wij er aan werken, dat op zijn laatst 2017 een echt gemeenschappelijk feest zal kunnen worden: het feest van de hervorming der gehele kerk. Die hervorming schijnt nu pas goed te zijn begonnen. (ADVERTENTIE) Waarom u niet? Rijdt u meer dan 30.000 km per jaar? Dan ligt Mercedes-Benz grandeur binnen uw bereik. De zuinige dieselmotor van de 200 D maakt het mogelijk. Trouwens: ais u zoveel op de weg bent hebt u recht op maximale veiligheid... recht op ruimte en comfort... recht op volledige auto- mobilistische voldoening. U bent rijp voor een Mercedes-Benz. Blijf niet kleven aan het verleden. Verken de toekomst. Maak volgende week een proefrit in de machtige Mercedes-Benz 200 D. MERCEDES-BENZ uw goede ster op alle wegen BI] Inruil op een 200D valt de waarde van uw huidige auto ongetwijfeld mee. Vraag het onderstaande dealer. dealer voor westelijk Noord-Brabant en Tholen: dealer voor Zeeuwsch-Vlaanderen: Breda, Wilhelminasinge! 42, tel. 01600-30950, Roosendaal, Hoogstraat 75, tel. 01650-5792 Bergen op Zoom, Guido Gezellelaan 40, tel. 01640-6918 Oostburg, Breedestraat 23, tel. 01170-2255 (ADVERTENTIE) LONDEN (Rtr.) Groot-Brittannië heeft de Sovjet-Unie meegedeeld het wegens spionage voor Rusland in 1961 tot 20 jaar veroordeelde Amerikaanse echtpaar Helen en Peter Kroger niet t.» zullen uitwisselen voor Gerald Brooke, een Brit die in 1965 door de Russen tot vijf jaar gevangenisstraf werd veroordeeld. Een woordvoerder van het ministerie van buitenlandse zaken in Londen lei, dat Moskou duidelijk had gemaakt, be reid te zijn tot uitwisseling. (snuf... snuf) en alle 5 in december verschijnende nummers gratis!) Heeft u ook zo'n hekel aan saaiheid? Neem dan TeleVizier. Groot, dik, kleurig, prachtig uitgevoerd, interessant. Met alle binnen-en buitenlandse radio- enTV-pro- gramma's erin; uitvoerig en overzichtelijk. TeleVizier besteedt royaal redactionele aandacht aan bijzondere uitzendingen. Nee, niet van één omroep, van allemaal. Heel veel mensen tussen 8 en 80 jaar vergeten door TeleVizier soms de televisie aan te zetten. Zóveel is erin te lezen en te kijken. TeleVizier is zijn tijd vooruit, ook de komende geschenkentijd. Daarom is hier. uw eerste december-surprise: een Tele-cheque. Als u deze cheque invult, krijgt u alle 5 in december verschijnende nummers GRATIS! Voordeel: 5 55 cent of f 2,75! En dat is nog maar het begin! Straks vindt u in uw TeleVizier méér Tele-cheques, voor steeds nieuwe verrassingen. Vul daarom deze Tele-cheque in en stuur hem op. Nu! U krijgt dan een pro grammablad, dat alle saaiheid verdrijft.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 7