Reformatie in ROME
Wie zegt er
eigenlijk dat u
niet toe bent
aan een
Mercedes-Benz
200D?
Niet saai
maar TELEVIZIER!
NIEUW STADIUM VAN OECUMENE AANGEBROKEN
WET OP DIER
PROEVEN
IN DE MAAK
Toezicht
Verdoving
Van psychopaten
komt 48 na
proefverlof weer
in inrichting
Minister Polak overweegt:
W eekend-verlof
voor gehuwde
gedetineerde
Havenarbeiders gaan
weer aan het werk
TELE-CHEQUE
Door
ds. N.K.van den Akker
- GROEISTUIPEN
BEVESTIGD
VERBLIJDEND
NIET TRAGISCH
STAP VOORUIT
NIET GESCHEURD
Ervaar het zelf.
Bel meteen de
dichtst bijzijnde dealer.
Er wacht een
Mercedes-Benz 200D op u.
N.V. GARAGE
VAN DONGEN-JQMKERS
N.V.GARAGE'T WESTEN
Britten willen spion
niet uitwisselen
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 28 OKTOBER 1967
I
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG Ter bescherming: van
het dier wil de regering; het nemen van
dierproeven omringen met een stelsel
van vergunningen en inspectie. Het ne
men van dierproeven zonder vergun
ning zal verboden worden. Vergunnin
gen zullen niet worden afgegeven aan
iedere individuele onderzoeker, doch zo
veel mogelijk aan de betrokken instel
lingen, zoals universiteiten, farmaceu
tische industrieën, ziekenhuizen etc.
Dit alles blijkt uit een voorontwerp
voor1 een wet op de dierproeven, dat
door staatssecretaris Kruisinga (volks
gezondheid) om advies is voorgelegd
aan de centrale raad voor de volksge
zondheid.
Het ontwerp stelt de bescherming van
het dier centraal en gaat voorts uit van
de gedachte, dat dierproeven alleen
aanvaardbaar zijn, als zij het belang
van mens of dier dienen, hiervan kan
volgens het ontwerp slechts ten behoe
ve van een zeer gewichtig ander belang
worden afgeweken.
Het voorontwerp noemt het wenselijk
de verzorging en voeding van de dieren
op te dragen aan gediplomeerde dieren
verzorgers, terwijl dierenartsen of an
dere deskundigen toezicht moeten hou
den op het welzijn van de proefdieren.
Proefdieren zullen volgens het voor
ontwerp slechts mogen worden betrok
ken van andere dierproeven nemende
laboratoria, proefdierfokkerijen, of van
een dierenhandelaar die een vergunning
op grond van de wet bezit
Van belang zijn in het voorontwerp
ook de voorschriften op het punt van
verdoving of narcose en het zonodig na
afloop van de proef doden van het dier
om verdere pijn of ongemak te voor
komen.
Vergunninghouders zullen worden
verplicht een eenvoudige administratie
Van hun proeven bij te houden, zodat
de inspecterende instantie kan nagaan
hoe de stand van zaken met betrekking
tot de aangemelde proeven is.
Het toezicht op de naleving yan ,de
wet wil men opdragen aan het staats
toezicht op de volksgezondheid, met
name aan de veterinaire hoofdinspectie
waar men over deskundige dierenartsen
beschikt.
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG In 1966 is in 290 ge
vallen proefverlof aan psychopaten ver
leend. Half oktober van dit jaar was
52 procent van deze gevallen weer
teruggekeerd in de maatschappij.
Dertig pet. bevond zich wegens het
begaan van kleinere overtredingen van
voorschriften weer in de inrichtingen.
De overige 18 pet. bevond zich eveneens
weer in de inrichtingen vanwege het
plegen van een delict, namelijk 15.5
pet. wegens het begaan van een ver
mogensdelict en slechts 2.5 pet. we
gens het plegen van agressief- of zeden
delict.
Minister Polak (justitie) wilde met
deze cijfers aantonen dat het bij het
verlenen van proefverlof aan psycho
paten maar in zeer weinig gevallen echt
fout gaat. Daarop wijst immers het ge
noemde percentage van slechts 2,5 pet,
dat een agressief- of zedendelict be
ging. De minister concludeerde daaruit
nog eens te meer, dat men verder moet
gèan op het pad van een humane be
handeling van psychopaten met als
doel hun geschiktmaking voor terug
keer in de maatschappij. De minister
verheugde zich erover dat ook de ka
mer achter dit beleid staat.
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG Minister Polak (justi
tie) overweegt het systeem van week
end-verlof ook toe te staan aan Jeho
vah's getuigen, die wegens principiële
dienstweigering in de gevangenis ver
blijven. Ook wil htf nagaan of voor an
dere categorieën gevangenen weekend
verlof mogelijk is. dit laatste speciaal
met het oog op de positie van de ge
huwde gedetineerden.
Minister Polak, die dit in de apen
bare commissievergadering der Tweede
Kamer over zijn begroting meedeelde,
zei speciale aandacht te zullen geven
aan de opvang van jeugdigen in hui
zen van bewaring. Op 10 oktober j.l.
bevonden zich 792 jeugdigen tussen 16
en 23 jaar in huizen van bewaring we
gens presentieve hechtenis, er waren
daar toen 178 veroordeelde jeugdigen
en 1280 oudere veroordeelden.
De minister zal er voor ijveren om
de slaapkooien die nog in sommige ge
vangenissen zijn zo spoedig mogelijk
op te ruimen. Volgende maand zal de
aanbesteding plaatsvinden voor een
centraal ziekenhuis voor het gevange
niswezen in Den Haag aan de Pompsta-
tionsweg.
LONDEN (AP) Zesduizend haven
arbeiders in Liverpool zullen maandag
weer aan het werk gaan, na zes weken
staking.
De staking heeft 109 schepen in de,
haven van Liverpool vastgehouden en
de Engelse export miljoenen ponden ge
kost.
De vakbondsleiders hopen dat door
het besluit in Liverpool het werk te
hervatten, ook de staking van de 7000
havenarbeiders in Londen, waar 44 sche
pen op lading wachten, een einde zal
nemen,
Wacht met betalen op onze giro acceptkaart.
Inzenden in als brief gefrankeerde envelop naar:
l'4 AVRO Postbus 734 Amsterdam.
.fc Noteer mij s.v.p. per 1 januari 1968 als lid/abonnee J
jjkIk betaa' per jaar f 28,60 De 5 in december
O per halfjaar f 14,30 verschijnende nummers
per kwartaal f 7,15 van TELE VIZIER. m
per week f 0,& krijg ik gratis!
F Naam:_
Handtekening:!
Straat:GA24
Plaats:
j^e vierhonderdvijftigjarige herdenking van de kerkhervorming op
31 oktober is een goede gelegenheid, de recente ontwikkelingen
in de rooms-katholieke kerk vanuit reformatorisch gezichtspunt te
beschouwen- Luther heeft immers geen eigen kerk naast de kerk ge
wild, maar de hervorming van de kerk. Het begint er op te lijken,
dat zijn stem, óók na een halve eeuw van scheiding en vervreemding,
thans gehoord wordt in de kerk van Rome, uit wier leven hij is
voortgekomen en tot wie hij zijn profetisch protest gericht heeft.
In het bestek van een kranteartikel kan ik er niet aan denken, ook
maar in de verte volledig te zijn. Ik moet het bij een paar moment
opnamen laten.
De hernieuwingsbeweging binnen de katholieke kerk vertoont zich het
duidelijkst in het optreden van paus Johannes XXIII, het uit diens Inspiratie
voortgekomen Tweede Vaticaanse Concielie en de doorwerking daarvan in
de postconciliaire periode. In Nederland denken wij dan nog met name aan
de activiteiten rondom het pastorale concilie. Daar is, echter zeker vanaf
de Tweede Wereldoorlog, een lange voorbereiding aan voorafgegaan, maar
daarop kan ik nu niet ingaan.
1. Het hart van elke geloofsgemeen
schap klopt in haar eredienst. Welnu,
het eerste officiële conciliedocument,
de constitutie over de liturgie, laat een
paar dingen zien, waarover Luthèr zich
van harte verheugd zou hebben. Ik
noem: de invoering van de volkstaal
als middel van rechtstreekse, aanspre
kende verkondiging; de activering van
het kerkvolk in deelname aan de ere
dienst; de mogelijkheid van communie
onder beide gedaanten, die de refor
matie ziet als vollediger en duidelijker
teken van Christus' tegenwoordigheid;
de nadruk op de eigen waarde en waar
digheid van de woorddienst en dus ook
van de prediking; haar bijbels gehalte
en de uitbreiding van de schriftlezin
gen, ook over het Oude Testament als
integrerend bestanddeel van het Woord
Gods. Dat is een heel program, dat niet
buiten een omvorming van de menta
liteit van het kerkvolk kan en de ka
tholieke eucharistieviering doorzichti
ger en herkenbaarder maakt voor de
reformatorische christen.
Het moeilijke punt van het offer
karakter der mis is in zoverre voor
nader gesprek in aanmerking gekomen,
als de eucharistie duidelijk niet als een
herhaling van het ééns voor al gebrach
te offer van Christus aan het kruis
wordt gezien, maar als deelname en
intreden van de gelovige gemeenschap
In zijn algenoegzame offer en als tegen-
woordigstelling daarvan.
2. De beschrijving van de kerk als het
volk Gods (dogmatische constitutie over
de kerk), waarbinnen het ambt, de
hiërarchie dienstbaar staat. De tijd,
waarin de rooms-katholiek ekerk zich,
althans voor -de buitenstaander, eenzij
dig vertoonde als een van boven af
geordend hiërarchisch-juridisch insti
tuut, waarin de leek vrijwel alleen
maar plichten en nauwelijks rechten
had, is hiermee in beginsel afgesloten.
Als reactie op 't straffe verleden dreigt
zelfs hier en daar, meen ik, een onder
waardering van ambt en gezag, die
wat wild aandoet. Maar dat zullen wel
groeistuipen zijn, hoop ik.
Nauw hiermee verbonden is het veel
besproken beginsel van collegialiteit
van paus en bisschoppen, dat in elk
geval 'n belangrijke correctie betekent
van het sinds 1870 geprononceerde cen
tralisme. De functie van de opvolger
van Petrus in het centrum van de ge
meenschap, en niet als top daarboven,
maakt een nieuwe benadering van de
betekenis van het bisschopsambt en
m.n. van de Petrusstoel mogelijk. Let
wel: ik zeg niet, dat daarmee alle ge-
loofsproblemen tussen Rome en Refor
matie zijn opgelost. Integendeel. Maar
er is, vanuit het bijbelse gegeven van
de apostoliciteit der kerk, ook
door de reformatie beleden, en van de
bijzondere betekenis van de figuur van
Petrus binnen de kring der apostelen,
een nieuwe benadering van de vast
gelopen problematiek mogelijk ge
maakt. Bovendien is het verblijdend,
dat deze constitutie in overwegend bij
belse beelden en uitdrukkingen over de
kerk spreekt.
3. Inzake de gewetensvrijheid, in som
mige landen (Spanje bijv.!) door poli
tieke omstandigheden een heet hang
ijzer tussen Rome en Reformatie, is al
thans door de kerk duidelijke taal ge
sproken. Hopelijk zullen de (officieel
r.-k.) staten spoedig hun beleid hier
naar richten. Op bijbelse gronden is
de persoonlijke vrijheid en verantwoor
delijkheid van de menselijke persoon
nadrukkelijk bevestigd. Soms moet je
in de kerkgeschiedenis blij zijn met
dingen, die eigenlijk vanzelf spreken!
Wanneer deze gedachten doorwerken, is
een gevoelige angel van misverstand
en argwaan tussen ons beiden wegge
nomen.
4. De oecumenische beweging, in oor
sprong vrucht van reformatorische bo
dem in de vorige eeuw is officieel als
een der belangrijkste taken ,van de
katholieke kerk aanvaard (decreet over
de oecumenische beweging) en als een
werk van de Heilige Geest gewaar
deerd. Tot in de formulering van de
doelstelling toe is de invloed van het
intensieve contact met de Wereldraad
van Kerken merkbaar. Dit is een zeer
verblijdende ontwikkeling, waarvan wij
no veel mngen verwachten. De oplos
sing van het oecumenische vraagstuk
wordt niet meer gezien als een eenzij
dige terugkeer naar Rome als de enig
ware moederkerk, maar als een geza
menlijk toegroeien van de kerken te
zamen en van elke kerk afzonderlijk
naar de gestalte van de éne kerk van
Jezus Christus. Daarmee is dan een
gesprek op voet van gelijkberechtigd
heid mogelijk. Principieel kan er, dunkt
mij, thans geen beletsel meer zijn voor
de toetreding van de rooms-katholieke
kerk tot de Wereldraad.
5 Hiermee hangt samen, dat Rome een
nieuwe kijk op de gescheiden kerken
als kerken gekregen heeft. Dit wordt
in de stukken van het concilie niet
overal even duidelijk. Er zijn kennelijk
nog weerstanden en remmingen, vooral
waar het de kerken der Reformatie be
treft. Dat is op zichzelf niet tragisch.
De kerken zullen, na eeuwen van ver
vreemding, elkaar steeds beter moeten
leren kennen. Er zit groei in. Maar een
aarzelende en aanvankelijke erkenning
van de reformatorische kerken als ker
ken is aanwezig. De moeilijkheid zit in
de wijze, waarop de rooms-katholieke
kerk zichzelf als kerk van Jezus Chris
tus beziet. Er is in de conciliaire docu
menten een neiging aanwezig, de vol
heid van het kerkzijn bij, zichzelf te
zoeken, en dientengevolge een onvolle
dig kerk-zijn bij de andere kerken, m.n.
bi4 de kerken der Reformatie. Ik vraag
mij af, of men er op deze wijze komt.
Is de rooms-katholieke kerk wel zo vol
ledig de kerk van Jezus Christus als
de stukken schijnen te veronderstellen?
Of is ook deze kerk door het schisma
aangetast en is ook bij haar, zij het op
andere wijze en op andere punten, de
volheid evenzeer geschonden? Ik ver
moed, dat het gesprek tussen de kerken
op dit punt grotere klaarheid zal moe
ten brengen.
6. Vooruitlopend op de gemeenschap
pelijke beantwoording van deze vraag
is er, zeker in ons land, een nieuw sta
dium van oecumene aangebroken. De
tijd, waarin alleen geïnteresseerde en
geëngageerde personen, zij het met me
deweten en morele steun van hun ker
ken, het oecumenische gesprek moesten
schragen, is voorbij. De kerken zelf ont
moeten elkaar op officiële niveaus. Ik
noem, voor ons land, weer het pastorale
concilie, waarin vertegenwoordigers van
andere kerken niet slechts observers
(waarnemers) zullen zijn, maar ook hun
inbreng zullen hebben. Ik herinner
voorts aan het aangekondigde Nationale
Beraad van Kerken, waarin op bestuurs
niveau de belangrijkste kerken in ons
land elkaar zullen ontmoeten. Op regio
naal niveau (bijv. in de provincies N.
Brabant en Limburg) is zo'n beraad
verleden jaar als opgericht, terwijl lo
kaal dit voorbeeld in verschillende
plaatsen navolging vindt. De weder
zijdse dooperkenning tussen rooms-
katholieke kerk enerzijds en de Ned.
Herv. kerk anderzijds, die onlangs haar
beslag heeft gekregen en binnenkort
door een soortgelijke verklaring te za
men met de Gereformeerde kerken zal
worden gevolgd, is een belangrijke stap
vooruit in het kerkelijk verkeer en kan
veel oecumenische bedrijfsongevallen
voorkomen. De kerken zien elkaar ten
minste staan! Dat in de erkenning
van de ambtelijk bediende doop even
wel nog belangrijke consequenties lig
gen voor de erkenning van de eucha
ristie en het ambt in de gescheiden ker
ken, zal bij verder overleg vanzelf dui
delijk worden.
Wij moeten steeds meer ernst maken
met het feit, dat de kerken in het ge
meenschappelijk fundament, de Heer
zelf, niet gescheurd, maar één zijn. Fun
damenteel zullen zij niet één moeten
worden, want dat zijn ze reeds. Dat
hebben wij tot nu toe alleen pro me
morie uitgetrokken, als een stichtelijk
alibi voor onze voortgaande verdeeld
heden. Wij zullen er niet omheen kun
nen, vanuit deze fundamentele eenheid
de zichtbare verdeeldheid, die een on
miskenbaar en triest feit is, maar ken
nelijk in andere lagen ligt, te lijf te
gaan en in de kracht van de Heilige
Geest te overwinnen. Dan alleen kun
nen wij aan onze eigenlijke roeping:
het he;l van God in en voor de gehele
wereld te representeren, trouw zijn.
Er is meer haast bij, dan wij in onze
comfortabele kerkelijke beslotenheid
wellicht denken. Laten wij er aan
werken, dat op zijn laatst 2017 een echt
gemeenschappelijk feest zal kunnen
worden: het feest van de hervorming
der gehele kerk. Die hervorming schijnt
nu pas goed te zijn begonnen.
(ADVERTENTIE)
Waarom u niet? Rijdt u meer dan 30.000 km per jaar? Dan
ligt Mercedes-Benz grandeur binnen uw bereik. De zuinige
dieselmotor van de 200 D maakt het mogelijk.
Trouwens: ais u zoveel op de weg bent hebt u recht op maximale
veiligheid... recht op ruimte en comfort... recht op volledige auto-
mobilistische voldoening. U bent rijp voor een Mercedes-Benz.
Blijf niet kleven aan het verleden. Verken de toekomst. Maak
volgende week een proefrit in de machtige Mercedes-Benz 200 D.
MERCEDES-BENZ
uw goede ster op alle wegen
BI] Inruil op een 200D valt de waarde van uw huidige auto ongetwijfeld mee. Vraag het onderstaande dealer.
dealer voor westelijk Noord-Brabant en Tholen:
dealer voor Zeeuwsch-Vlaanderen:
Breda, Wilhelminasinge! 42, tel. 01600-30950,
Roosendaal, Hoogstraat 75, tel. 01650-5792
Bergen op Zoom, Guido Gezellelaan 40, tel. 01640-6918
Oostburg, Breedestraat 23, tel. 01170-2255
(ADVERTENTIE)
LONDEN (Rtr.) Groot-Brittannië
heeft de Sovjet-Unie meegedeeld het
wegens spionage voor Rusland in 1961
tot 20 jaar veroordeelde Amerikaanse
echtpaar Helen en Peter Kroger niet
t.» zullen uitwisselen voor Gerald
Brooke, een Brit die in 1965 door de
Russen tot vijf jaar gevangenisstraf
werd veroordeeld.
Een woordvoerder van het ministerie
van buitenlandse zaken in Londen lei,
dat Moskou duidelijk had gemaakt, be
reid te zijn tot uitwisseling.
(snuf... snuf)
en alle 5 in december verschijnende nummers gratis!)
Heeft u ook zo'n hekel aan saaiheid? Neem dan TeleVizier. Groot, dik, kleurig,
prachtig uitgevoerd, interessant. Met alle binnen-en buitenlandse radio- enTV-pro-
gramma's erin; uitvoerig en overzichtelijk.
TeleVizier besteedt royaal redactionele aandacht aan bijzondere uitzendingen.
Nee, niet van één omroep, van allemaal. Heel veel mensen tussen 8 en 80 jaar vergeten
door TeleVizier soms de televisie aan te zetten. Zóveel is erin te lezen en te kijken.
TeleVizier is zijn tijd vooruit, ook de komende geschenkentijd. Daarom is hier.
uw eerste december-surprise: een Tele-cheque. Als u deze cheque invult, krijgt u alle
5 in december verschijnende nummers GRATIS!
Voordeel: 5 55 cent of f 2,75! En dat is nog maar het begin! Straks vindt u in
uw TeleVizier méér Tele-cheques, voor steeds nieuwe verrassingen.
Vul daarom deze Tele-cheque in en stuur hem op. Nu! U krijgt dan een pro
grammablad, dat alle saaiheid verdrijft.