May Spils, eerste Duitse regisseuse TWEE „WINNERS" UIT DE RITMEESTER STAL RITMEESTER Van de brug af gezien erg traditioneel toneel T.v.-spel „De troost van je gezelschap" BIGGLES: Objectief Boomerang DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 24 OKTOBER 1967 15 Snoep verstandig eet 'n appel Première Haagsche Comedie muimiiimuimium UIT DE KUNST miumuimuimium TENTOONSTELLING UITGESTELD DOOR HAVENSTAKING Pickpocket met minimum aan beelden Snoep verstandig eet 'n appel Snoep verstandig eet 'n appel retour Transparant Satin transparante kleurlak 1 NEDERLAND I: De zaak Dirk de Vogel NEDERLAND II: Eidofoor BELGIë (Vlaams): Beschuldigde sta op BELGIë (Waals): Mère Jeanne Marie des Anges Ras is onmiskenbaar. Ras zit niet in het formaat. U herkent het in de heerlijke Pikeur, maar ook in de geurige Riant. Twee „volbloed" Ritmeesters. WMawmmimrm mmmmmmmmm ocmrj-i Dinsdag 24 oktober Woensdag 25 oktober VA (ADVERTENTIE) m DEN HAAG „Het toneel van vandaag wordt in beweging gebracht door de regisseurs, niet door de auteurs". Hoe waar deze uitspraak van Arthur Miller is, bleek dit weekeinde tijdens de première van zijn stuk „Van de brug af gezien", in een prachtig decor van Hep van Delft, door de Haagsche Comedie. Het was na melijk voor een groot deel aan de regie te wijten dat wij nu een stuk toneel voorgeschoteld kregen dat ettelijke jaren geleden waar schijnlijk enorm aangeslagen zou zijn, maar nu door zijn te stati sche vorm na afloop 'n onbevre digend gevoel achterliet. In „Van de brug af gezien" ver telt Arthur Miller ons over de niet te stuiten, ondergang van de dokwer ker Eddie Carbone, die met zijn vrouw en een door hem opgevoed nichtje Catherine, in de sloppen langs de East River in New York woont. Eddie blijkt voor Catherine meer dan vaderlijke gevoelens te koesteren, die hij achter allerlei voorwendsels pro beert te verbergen. Van het begin af aan is echter duidelijk dat hij gedoemd is aan deze gevoelens ten onder te gaan, wanneer Catherine liefde opvat voor een van de twee illegale immi granten, die tijdelijk in zijn huis zijn ondergebracht. Eddie's jaloezie drijft hem er tenslotte toe de immigran ten aan te geven. Hij wordt aan het slot door Marco voor dit verraad ge dood. Miller schreef „Van de brug af ge zien" aanvankelijk als een eenacter, waarin hij zich bediende van een zeer directe stijl, die zich geheel concen treerde op de hoofdpersoon, terwijl de bijfiguren als onderdeel van de han deling wel aanwezig waren, maar toch nauwelijks de aandacht kregen- Het ging hem hoofdzakelijk om de innerlijke strijd van Eddie. Later her zag hij zijn stuk en plaatste hij de figuur van Eddie tegen een meer so ciale achtergrond. „Het innerlijk van Eddie Carbone is niet te begrijpen, wanneer men zijn relaties tot zijn om geving, zijn mede-arbeiders en zijn maatschappelijke situatie buiten be schouwing laat", schrijft Miller in zijn voorwoord bij de tweede versie van zijn toneelspel. Het is deze maatschap pelijke gebondenheid van het conflict, die we an de opvoering van de Haag sche Comedie misten. De regie van Paul Steenbergen, bij gestaan door Dolf de Vries, was te zeer toegespitst op de rol van Eddie. Deze bood daardoor Ko van Dijk wel alle mogelijkheden om werkelijk groot toneel te brengen. Hij maakte hiervan op sublieme wijze gebruik. Geen van de anderen kon zijn niveau halen, wat er ook wel aan zal hebben bijgedra gen, dat de bijfiguren door de hoofd figuur volledig naar de achtergrond gespeeld werden. Dat neemt niet weg dat ook in deze rollen van uitstekend spel genoten kon worden. Wim van Rooi.1 als de jonge immigrant Odol- pho en Anne-Wil Blankers als Cathe rine waren zeer overtuigend. Kees Coolen tekende intelligent de zwijg zame Marco, die tenslotte als voltrek ker van het noodlot optreedt. Anny de Lange maakt een mooie, levensech te creatie van Eddie's vrouw Beatri- ce. Dat dit toneelstuk ons niet gaf wat wij verwachtten was dan ook be slist niet de schuld van de spelers Op de eerste plaats was dit te wij ten aan het stuk zelf. Een klassieke tragiedie (èn Miller heeft dit stuk als Klassieke tragedie opgezet. Het koor flat m de klassieke tragedie de bedrij ven verbindt, wordt vervangen door een advocaat) mag dan van alle tij den zijn. deze Miller-tragedie is dat beslist niet. Zeker niet als de regis seur m deze tijd vasthoudt aan de traditionele vorm van ruim tien jaar geleden. Geconcentreerd rond de hoofd nguur leek nu het drama zich uitslui- f»nlln,e\om £em te spelen. Dit verleende de solotragiek een intensi teit, die met naliet indruk te maken huJle,t ,p"bllek. dat zich na afloop bijna tot tranen toe geroerd toonde. «p«f van Arthur Miller was dit n het2elfde voorwoord segt hij namelijk: „Eddie is geen S f(Wle, men moet huilen; mijn stuk heeft niet de bedoeling het pu- wil w te ,afcen swemmen. Het wil het publiek Eddie's handelingen in verband laten brengen met de zij- d'® manier zichzelf heter leren kennen. De voorstelling van de Haagsche Comedie gaat hieraan voor- Elisabeth Andersen en Frans van der Lingen in een scène uit het televisiespel „De troost van je gezelschap", dat donderdagavond door de NCRV zal worden ge presenteerd. Vertaling, bewerking en regie: Gerard Kekers. .T. MANIFESTEN heet een nieuwe serie boekjes (uitg. Boucher, Den Haag). De reeks wil werken uitgeven die een manifest heten te zijn tegen het conformistisch denken op gebied van maatschappijwetenschappen en poli tiek. We treffen er de namen in van Erich Fromm, Sartre, Marx, Rosa Luxenburg, Bloch, Mao Tse Toeg e.a. De redactie is in handen van drs. A. Dekker o.p., dr. L. Horn- stra, en Paul Rodenko. DE NEDERLANDSE operastichting zal als tweede opera in het seizoen een aantal voorstellingen geven van de opera „Der Rosenkavalier" van Ri chard Strauss. De première zal wor den gegeven op 4 november in het circustheater in Scheveningen. De regie is in handen, van Johan de «Meester. Dirigent van de produktie is Richard Kraus, die het Utrechts Sym fonie Orkest zal leiden. De rol van Marschallin zal worden vertolkt door Gré van Swol-Brouwenstijn. Andere solisten en medewerkenden zijn o.a. Mimi Aarden, Norma Williams, Maria Michels en Dagmar Naaf. HET OOSTEUROPA INSTITUUT van de Vrije Universiteit te Berlijn heeft een Medische Literatuurdienst inge steld. Deze zal zich vooral toeleg gen op het verzamelen van litera tuur op medisch gebied uit de Oost- europese landen. EINDHOVEN (ANP) De opening van de tentoonstelling Kompas 3 in Eindhoven, die een overzicht van de naoorlogse schilderkunst in New York biedt, en oorspronkelijk vandaag zou worden geopend, moet tot een latere datum worden uitgesteld. Het grootste deel van de tentoonge stelde werken is afkomstig uit Ameri ka. Aangezien de havenarbeiders in New York onlangs geruime tijd heb ben gestaakt, is het transport dermate vertraagd dat de opening waarschijn lijk eerst rond 9 november zal kunnen plaatshebben. De juiste datum zal binnenkort worden vastgesteld. HILVERSUM Morgen, woensdag, wordt op Nederland I om 20.45 uur de film Pickpocket vertoond. Robert Bresson is een van de weinige re gisseurs, die naar uiterste ^soberheid streven. Zijn films werden meer en meer ontdaan van alle franje, het shockef*ect en alles wat de toeschou wer ook maar enigszins zou kunnen afleiden van wat Bresson ons wil zeggen. In „Le journal d'"n curé de campagne" en zijn „Een terdoodver- oordeelde ontsnapt" waren al uiterst sobere werkjes, in „Pickpocket" over treft Bresson in dit opzicht zichzelf. De geschiedenis van Michael, de zak kenroller, die zijn „beroep" uitoefent uit passie: het stelen om het stelen. Banger voor het moment betrapt te worden, dan voor de gevangenisstraf, die erop zal volgen. Het is een spel van handen geworden, waarvoor Bres son ditmaal eens niet amateurs dan wel de handen van beroepszakkenrol- Iers gebruikte. Bressons eenvoudige benadering van zijn onderwerp maakt dat velen zijn films saai en eentonig vinden. De regisseur tracht echter met een minimum aan middelen tot een pure filmvorm te komen en, wie zich de moeite neemt te blijven kijken zal ongetwijfeld geboeid worden door het maximum aan spanning dat Bres son uit een minimum aan beelden haalt. Dit zoeken naar de meest een voudige filmvorm zette zich na „Pick pocket" voort in fil-ms als Bressons „Jeanne d'Arc" en in „Au hasard Balthasar", de Bressonfilm, die dezer dagen in bioscooproulatie zal gaan. (ADVERTENTIE) m (ADVERTENTIE) m CARAL BEKE: PIM PANDOER EN DE RIDDERS VAN DE TURFBURCHT (L.C.G. Malmberg, 's-Hertogenbosch). De Pim-Pandoerserie is zo langza merhand even populair geworden als die van de overbekènde Arendsoog. Het zijn fris geschreven verhalen en de jeugd krijgt er rode oortjes van. Deze nieuwe Pim Pandoer doet, voor wat de spanning betreft, voor zijn voor gangers zeker niet onder. J. NICOLAI: HOBBYSERIE (L. J. Veen's Uitgeversmaatschappij). In de hobbyserie zijn twee boekjes uitgeko men van de heer J. Nicolai. De boek jes heten „Kooi- en volièrevogels" en „Het houden en verzorgen van vo- lièrevogels". Er staan vele goede tips ins, maar de vraag rijst of er zo langzamerhand niet teveel van het goe de op de markt komt. Boeken over vogels en over het houden van vo gels zijn al zo dik gezaaid. AGATHA CHRISTIE: MOORD IS KINDERSPEL en HET DERDE MEISJE (A.W. Sijthoff, Leiden) Twee detectives van de bekende Engelse schrijfster, die zich blijkbaar heeft voorgenomen er nooit meer mee op te houden. Omdat het procédé langza merhand overbekend is, winnen haar verhalen zeker niet aan spanning. Het is allemaal te gekunsteld, te uitge dacht, te vaak herhaald dan dat het nog werkelijk verrassend zou kun nen zijn. SIMONE DE BEAUVOIR: DE SCHO NE SCHIJN (Uitg. C. de Boer jr. Hilversum). Evenals in al haar ro mans belijdt Sartres vriendin ook in deze bijzonder knap geschreven ro man haar (existentialistische) geloof in de doelloosheid van het bestaan en m de mens die volgens haar met de ze doelloosheid moet leven. Overigens zijn haar romanfiguren geen loutere projecties van haar ideeën, maar men sen van vlees en bloed, doorleefde per sonen, wier spreken en handelen dui delijk getuigen van de oprechtheid en het mede-lijden, waarmee de schrijf ster het geheim van de mens tracht te doorgronden. (Van onze correspondent) MUNCHEN Verstandig en ironisch kijken twee expressieve donkere ogen uit een smal, met lange haren en een pony omlijst gezicht de wereld in, die „noodgedwongen iets komisch heeft". Meer dan slank en zeer apart ziet May Spils eruit, die op het eerste ge zicht meer op een fotomodel dan op een regisseuse lijkt. Maar de jonge dame van 25 jaar is de eerste en eni ge filmregisseuse van de Duitse Bondsrepubliek en zo beweert in ieder geval heer producent Peter Scha moni zeer serieus. Peter Schamoni, die door meerde re films als producent en regisseur tot de „leiders" van de jonge garde van de Duitse film behoort, had May Spils in Oberhausen tijdens de „Kurzfilm- tage" leren kennen, toen zij daar haar tweede korte film met veel succes ver toonde. Het draaiboek voor haa;- eerste speelfilm had ze destijds al in de zak Schamoni was over het werk zo en thousiast, dat hij onmiddellijk besloot het in produktie te nemen. „Ter zake, liefje", luidt de veelbetekenende titel van deze eersteling, die in het milieu van de kunstenaarswijk van München spoelt. Wekenlang heeft May met wak kere en kritische blik twee van haar daar wonende vrienden geobserveerd en hun alledaagse leven tot een filmver haal verwerkt. Zonder staatssubsidie en zonder verhuurgelden wordt deze rolprent thans opgenomen. May be lastte de zojuist van haar grootvader geërfde boerderij met hypotheken. Schamoni stelde bet geld van een kort geleden ontvangen filmprijs ter beschik king. „Als de film niets wordt, is de hoeve verloren", stelt de jonge regis seuse laconiek vast, hetgeen erop duidt, hoezeer zij van haar succes overtuigd Is. (ADVERTENTIE) May Spils in gesprek met haar hoofdrolvertolker Werner Enke. r 0 0 0 0 0 ll 0 0 0 0 10.20 10.45 11.10 11.35 18.55 19.00 19.07 19.32 20.00 20.20 20.45 21.10 22.15 22.25 HULP AAN KINDEREN. WALTER EN CONNIE. KINDEREN IN ANDERE LANDEN. Denemarken. MEISJESREROEPEN. De confectienaaister. PIPO DE CLOWN. NIEUWS. DE LUCY SHOW. Het t.v.-journaal. KONING KLANT. JOURNAAL. ACHTER HET NIEUWS. SNEEUWWITJE OP DE GOLVEN. Een sprookje op waterski's. TELEVISIERECHTBANK. Hervatting van de ver daagde zitting tegen Dirk de Vogel. NAASTENLIEFDE, kent geen mini-mode. JOURNAAL. 18.55 PIPO DE CLOWN. 19.00 NIEUWS. 19.03 KEES BRUSSE. 19.10 VAN GEWEST TOT GEWEST. 19.30 DE 21e EEUW. De reis naar de maan 20.00 JOURNAAL. 20.20 DUBBELSPION. Beschadigde goederen worden niet geruild, (in kleur) 21.10 EIDOFOOR. Afrika kijkt naar Europa. Schakelpro gramma. 22.00 TWEEDUUSTER. Mensen zijn overal mensen. Ook op Mars. 22.30 JOURNAAL. 14.05 SCHOOLTELEVISIE. 18.55 ZANDMANNETJE. 19.00 TIENERKLANKEN. 19.35 KWART-EEFJE. 19.52 HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS. 20.00 NIEUWS. 20.25 BESCHULDIGDE STA OP. Reconstructie yan het proces Khenceval. 22.10 MEDIUM. Kunstkroniek. 22.40 NIEUWS. 14.20 SCHOOLTELEVISIE. 18.30 NIEUWS. 18.55 LA PENSéE ET LES HOMMES. 19.25 BONHOMMET ET TILAPIN. 19.30 LES ATOMISTES. FeuiU. over een kernonderzoek centrum. 20 00 JOURNAAL. 20.30 VIBRATO. Tienerprogramma met o.a. Procol Harum. 21.20 SEPTIèME ART. Pools drama. Mère Jeanne Marie des Anges. 23.10 JOURNAAL. (ADVERTENTIE) Vdttdf f({| 0§eitblil( ddt kêt KlddK- ófuisddfi boord is.zijK AVRO: 12.00 Stereo: Pianorecital (opn.): klassieke muziek 12.27 Mede delingen voor land- en tuinbouw. 12.30 Overheidsvoorlichting: Uitzending voor de landbouw 12.40 Sportrevue 13.00 Nieuws 13.10 Journaal met: Dat an dere Duitsl. wat moeten wij er mee, beschouwing NRU: 13.30 De lichte ntu- ze belicht: filmmuziek 14.30 Rostrum of Composers. Een Internationaal Fo rum: Muziek uit Polen. AVRO: 15.00 Mag ik mij even voorstellen? Mijn naam is Cox, detective-hoorspel (dl. 4) 15.35 Inleiding tot muziekbegrip, mu zikale lezing 16.00 Nieuws 16.02 Ste reo: Kerkorgelconcert (opn.): klassie ke en moderne muziek 16.25 Voor de jeugd 17.15 Dansmuziek 17.30 Lichte grammofoonmuziek voor de tieners 18.00 Nieuws 18.15 Actualiteiten 18.25 Promenade-orkest en solisten: roman tische muziek 19.00 Trefpunt: een dis cussierubriek over actuele zaken 19.30 Nieuws 19.35 Kop en staart, literair wedstrijdprogramma 20.00 Nordring— Tour 1967: Licht muziekprogramma. Co-produktie van 7 Noordeuropese landen 21.00 Stereo: Dansorkest 21.20 Jazz Spectrum 22.00 Gonki, satirisch programma 22.30 Nieuws 22.40 Actua liteiten met: Dat andere Duitsland, wat moeten wij er mee, beschouwing. NRU: 22.55 Signaal - Muziek van ei gen tijd 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 m KRO: 12.00 Van twaalf tot twee, ge varieerd programma (12.23 Voor de landbouwers; 12.27 Mededelingen voor land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.40 Actualiteiten) 14.05 Schoolradio 14.30 Pizzicato: muzikaal middag maga zine (16.00-16.02 Nieuws) 17.00 Over heidsvoorlichting: Nieuws uit de Ne derlandse Antillen. Spreker: E. R. Wou ters 17.10 Voor de kinderen 18.00 Ste reo: Metropole-orkest: amusements muziek 18.20 Uitzending van de Boe ren Partij 18.30 Nieuws 18.45 Actuali teiten 19.05 De Bisschoppensynode in Rome 19.10 Licht ensemble en solis ten 19.40 Conciliepostbus 19.45 Zoekend geloven: Godsdienstige vorming in de-' ze tijd 20.00 Het Brabants Orkest, een vrouwenkoor en soliste: moderne ge wijde muziek 21.10 Rusland nu, lezing 21.25 Instrumentaal ensemble: klas sieke muziek (opn.) 22.00 Kunst, cul tureel programma 22.30 Nieuws 22.40 Overweging 22.45 De zingende kerk: inleiding op de vaste gezangen van de Hoogmis 23.00 Context: magazine waar in op de dingen wordt doorgepraat 23.30 Zin in liedjes: liedjesprogram ma 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM in 240 m en F.M. VARA: 12.00 Nieuws 12.02 Zorro: programma voor tieners 13.00 Nieuws 13.02 Ekspres: gevarieerd platenpro- gramma (14.00 Nieuws) 15.00 Nieuws 15.02 Er-Jee-Em-Drie 16.00 Nieuws 16.02-18.00 Mix: licht platenprogram- ma (17.00 Nieuws). BRUSSEL VLAAMS 324 m 12.00 Nieuws 12.03 Lichte muziek 12.40 Weerbericht, mededelingen, pro gramma-overzicht en SOS-berichten v. de schippers 12.48 Lichte muziek 12.55 Buitenlands persoverzicht 13.00 Nws., weerbericht en mededelingen 13.20 Ta- felmuziek 14.00 Nieuws 14.03 Schoolra dio 15.30 Lichte muziek 16.00 Nws., 16.03 Beursberichten 16.09 Program ma voor oudere luisteraars 17.00 Nieuws en weerbericht 17.15 Jazzmu ziek 18.00 Nieuws 18.03 Tips voor het verkeer 18.40 Lichte muziek 18.45 Sportkroniek 18.52 Taalwenken 18.55 Lichte muziek 19.00 Nieuws, weerbe richt en radiokroniek 19.40 Lichte mu ziek 19.50 Praatje 20.00 Nord-Ring 1967: lichte muziek 21.00 Boekbespre king 21.10 Klassieke muziek 22.00-22.15 Nieuws en berichten. HILVERSUM I 402 m VARA: 7.00 Nieuws en ochtendgym nastiek 7.20 Socialistisch strijdlied 7 23 Lichte grammofoonmuziek (7.30-7 35 Van de voorpagina). VPRO: 7.55 Deze dag. VARA: 8.00 Nieuws 8.10 Actuali teiten 8.20 Lichte grammofoonmuziek <8.30-8.35 Van alle markten thuis, praatje voor de huisvrouw) 9.00 Ste reo: klavecimbel-recital: klassieke mu ziek 9.35 Waterstanden 9.40 Schoolra- nio 10.00 Lichte grammofoonmuziek 10.30 Voor de vrouw 11.00 Nieuws 11.02 R.V.U.: Rembrandt's tien laatste levensjaren door dr. G. Knuttel Wzn. 11.32 Stereo: Klassieke grammofoon muziek. HILVERSUM II 298 m NORV: 7.00 Nieuws 7.10 Het leven de woord 7.15 Stereo: Klassieke gram mofoonmuziek 7.30 Nieuws 7.32 Actua liteiten 7.45 Stereo: Klassieke dansen (gr.) 8.00 Nieuws. TROS: 8.10 Lichte grammofoonmuziek en praatje 8 30 Nieuws 8.32 Actualiteiten 8.35 Lichte grammofoonmuziek 9.15 Volksmuziek van Cyprus 9.45 Voor de kleuters 10.00 ?neorneo:c ^assieke Srammofoonmuziek 10.30 Sfinx: programma voor de vrouw 11.00 Nieuws 11.02 Piek-uur- amusementsprogramma 11.50 Actuali teiten. HILVERSUM III 240 m en F.M. NCRV: 9.00 Nieuws 9.02 Lichte vo cale muziekjes 10.00 Nieuws 10.02 Men- meuwe langspeelplaten. NRU Jl-gO Nieuws 11.02 Operetteklanken 11.30 Grenzenloos: muziek uit alle windstreken (12.00 Nieuws).

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 13