OËÜ
Leven met reuma
nieuw
OPEL COMMODORE:
extra luxe en snelheid
vergt aanpassing
leendert
vriens n.v.
Hogere waardering dan Kapitein
tips-tips-tips-tips
GERAFFINEERD
OPGEWERKT
Garage
Kerckhaert
Mazairac N.V.
Waveem N.V.
Roosendaal n.v.
neem n
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 13 OKTOBER 1967
herensokken met
"ingebouwde" frisheid
U vraagt maar
Autobedrijf
Automobielbedrijf
Automobiel Mij.
OPEL-DEALER
Autobedrijf
I Ui makkelijker gemaakt
Achterruit
Elastische motor
Snuffeltendensen
Sinterklaas al
in Brussel
Hulp bij
aanpassingen
geen hap vrijgeviger
medelijden
maakt de grond
informatiestrook
(ADVERTENTIE)
(ADVERTENTIE)
U houdt frisse, droge, voeten in
3 Sterren herensokken met Hy-
gitex. Want Hygitex desodori-
seert, voorkomt transpiratie,
desinfecteert en is aangenaam
voor de huid. Elke dag weer
frisse voeten met 3 Sterren sok
ken. Alleen 3 Sterren sokken
zijn behandeld met Hygitex.
2.95
MET Hygitex
HYGIËNISCH, ALTIJD FRIS
Opel Commodorede elegante
opvolger van de Record
karakter, maar hjj is dan ook meer
bedoeld als snelle reiswagen. Bij hoge
snelheden laten we zeggen tussen
140 en 160 km-uur rydt de wagen
minder gedisciplineerd en ongedwon
gen dan bijvoorbeeld een BMW 2000
en Peugeot 404. De besturing is niet
zo precies als we het graag hadden.
Zijwind en oneffenheden in het weg
dek veroorzaken kleine koersafwijkin
gen, die moeten worden gecorrigeerd.
Dit „snuffelen" is soms hinderlijk en
het is dan beter en veiliger om de
snelheid aan te passen. De krachtige
zescilinder zorgt er echter voor dat
de gemiddelde snelheid nog hoog ge
noeg blijft. Snel door de bocht is voor
de Opel ook niet gezond, maar we
vinden dat dit niet nodig is. Bij een
elegante wagen hoort een beheerste
en beschaafde rijstijl.
De vering is bevredigend en geeft
goed rijcomfort, maar er zijn moder
ne systemen, die tevens een gunstige
invloed hebben op de rijeigenschappen.
De Commodore is betrekkelijk goed
wendbaar en het uitzicht rondom is
vanwege de grote ruiten ruim voldoen
de. Het benzineverbruik schommelt tus
sen 12 en 15 liter op 100 km. We
noteerden een gemiddelde consumptie
van 1 op 7.2 De Commodore is solide
geconstrueerd en de detailafwerking is,
de prijs in aanmerking genomen, ruim
verantwoord. De wagen leent zich bij
zonder goed voor een automatische
versnellingsbak, maar het schakelen is
in de normale uitvoering geen straf.
■ye zwaar op- en neerdraaien van de
portierruiten is dikwijls het gevolg
van te stroef geworden raamgelelders,
Deze geleiders, links en rechts van de
ruit, zi)n met textielweefsel bekleed en
door deze met talkpoeder in te vetten
zult u een opvallende verbetering kun
nen opmerken.
Ts uw ventilatorriem gerafeld of an-
derszins beschadigd of versleten dan
kunt u het best de riem maar direct
vernieuwen. Laat u dit na dan maakt
u kans dat op een voor u zeer ongelegen
plaats of tijd de riem plotseling breekt
en dan zit u met de stukken.
pas er voor op dat u, na de bougie-
kabels voor één of andere oor
zaak te hebben losgemaakt, deze
weer op de juiste wijze aansluit.
Maakt u verkeerde aansluitingen
dan zal als regel de motor niet meer
gestart kunnen worden en zo dit wel
het geval is, dan zullen er minstens
twee cilinders niet functionerenDe
motor gaat dan heftig bonken ('kans
op breuk) terwijl tevens de knal
demper kans loopt uit elkaar te
springen.
Ctop een ventieldop met de bekende
„inkeping" voor het uitdraaien van
binnenventiels in het doosje, waarin u
ook de reserveventiels etc. bewaart. Op
de vijf wielventiels draait u dan een
van boven gladde ventieldop zodat u
niet bij elke wasbeurt uw vingers en
de zeem openhaalt aan de scherpe pun
ten. Wist u dat er sinds kort ook ven-
tieldoppen verkrijgbaar zijn waarop de,
voor elke band geldende spanningen,
aangegeven zijn?
De heer van S. te Terneuzen vraagt
wat de gemiddelde levensduur ls van
een autobatterij. Hij heeft het onlangs
persoonlijk meegemaakt dat de batterij
van zijn Opel na nog geen anderhalf
jaar vernieuwd moest worden en dat
vindt hij toch wel een beetje gortig
Hoe lang een autobatterij in bruik
bare conditie kan blijven heeft hoege
naamd niets te maken met het „merk'"
auto waarin ze gemonteerd is. Primair
zal de kwaliteit van de batterij een
grote rol spelen. Voorts zijn onderhoud
en gebruiksomstandigheden bepalend
voor de levensduur. Het onderhoud be
perkt zich tot het schoon en droog hou
den van de batterij en het tijdig bij-
vullen van het electrolyt met gedestil
leerd water (0,5 cm boven de platen)
De beste levenskansen heeft die batterij
die regelmatig in gebruik is en dus ook
naar behoefte zal worden bijgeladen.
Het is geen uitzondering dat een der
gelijke batterij zo'n vier of vijf jaar
meegaat. Hier staat tegenover dat de
zelfde batterij gemonteerd in de wagen
van een „weekendrijder" de twee jaar
nog niet haalt. Ook de batterij die b.v.
in de winter enige maanden buiten
gebruik is gesteld zonder dat daar naar
om wordt gekeken is beslist geen lang
leven beschoren.
De Opel Commodore is eigenlijk de opvolger van de Rekord 6, maar
het model legt meer gewicht in de schaal. Het stelt van buiten en van
binnen meer voor. De carrosserie is elegant en geraffineerd bijgewerkt
met chroom en sierlijnen. Het dak, met kunststof overtrokken, staat
de wagen goed. De inrichting van het interieur getuigt van een ver
fijnde smaak. De Commodore is een automobiel van standing. De
prestaties zijn zeer goed, maar onder de kap ligt dan ook een elas
tische zescilinder 2.5 liter, die 115 DIN-pk levert en een top van on
geveer 170 km/uur haalt. De prijs van ruim 12 mille is, de capaciteiten
en het gedistingeerde uiterlijk in aanmerking genomen, aan de lage
kant
We weten niet precies of we de
Commodore voor een Europese wa
gen in Amerikaanse styi dan wel voor
een Amerikaan van Europees formaat
moeten aanzien. De waarheid ligt on
geveer in het midden. Deze Opel is
«en super Rekord met elementen van
(ADVERTENTIES)
OPEL DEALER:
HULST
TEL. 01140 - 3451
TERNEUZEN
TEL. 01150 - 3258
Opel dealer voor
West-Brabant
Erasmuslaan 6 Tel. 3960
Bergen op Zoom
Dealer voor Waalwijk e.o.
Marijkestraat 1 Waalwijk
Tel. 04160 - 2171 - 2498
Opel dealer voor
West-Brabant:
Beethovenlaan 6 Tel. 6750
Roosendaal
voor Breda en omstreken
Markendaalseweg 74 - Breda
Tel. 22361
Tevens Winkelcentrum 1-2
Etten-Leur
de grotere Kapltan en nieuwe uitrus
tingsdetails. De fabriek verwachtte
blijkbaar veel van de nieuwe figuur,
die vlot tot Commodore werd gebom
bardeerd, hoger in rang dan de Kapl
tan.
Eerlijk gezegd gun-
en nen we dit de Commo-
WH dore graag, want hij
smC911 I'S1' ons beter. De af-
metingen zijn accepta
bel. Met een 4.57 me
ter lange wagen kun
nen we ons in het ver
keer redelijk goed be
wegen. Een „bak
beest" van een auto is
de Commodore niet.
De constructeur heeft
■IaI het manoeuvreren ge-
door er een betrekke
lijk klein en handig stuurwiel (van
imitatiehout) in te zetten. Zonder be
krachtiging is de besturing bij het wen
den en parkeren nogal zwaar. Daar
om adviseren we deze voorziening, die
extra is, niet af te slaan.
Overigens is de Commodore compleet
uitgerust. Het compartiment ziet er
beschaafd, vrij luxueus, maar niet
protserig uit. Eerder bescheiden voor
naam. Het meubilair is modern, over
trokken met kunststof van goede kwa
liteit, gemodelleerd en stevig geveerd.
De voorzetels zijn ruim bemeten en
onder het rijden gemakkelijk verstel
baar, ook de rugleuningen die hele
maal achterover kunnen. Op de ach
terbank hebben twee volwassenen het,
met e brede centrale armsteun naar
beneden, comfortagel genoeg. Een zee
van ruimte is er niet.
We kregen de indruk dat iemand van
1.90 meter achter het stuur te weinig
speelruimte voor zijn „onderdanen"
heeft, ook als de stoel in de achter
ste stand staat. Papieren, kranten ^n
kleine spullen kunnen we kwijt in het
handschoenenkastje, een kistje tussen
de voorstoelen, tussen de zijkleppen
aan de voorportieren en in tassen ach
ter de rugleuningen. De koffer is met
een nuttige inhoud van ongeveer 350
liter berekend op een normale por
tie reisbagage. De wanden zijn echter
niet bekleed.
Het woongerief Iaat weinig te wen
sen over. Ventilatie- en verwarmings
systeem zijn goed geregeld, o a. met
verstelbare roosters op het dashboard
(warme en koude lueht kan worden
gemengd) en ontluchtingsgleuven naast
de achterruit, die elektrisch wordt ver
warmd. De tochtraampjes vóór hoef
den we nooit te openen. Met vier per
sonen in de wagen en de aanjager
in actie bleven de ruiten schoon. De
ruitewissers hebben twee snelheden.
Het sproeier-arrangement, met voet
pompje, vinden we wat primitief. Op
het overzichtelijke dashboard, met
klokvormige instrumenten en kipscha
kelaars hebben we geen aanmerkin
gen. Attent is dat het kastje, de as
bak en de bagageruimte zijn verlicht.
De achteruitkijkspiegel is van het niet-
verblindende type en niet te klein.
Aan de beveiliging van de inzittenden
is goede aandacht besteed. Waar no
dig is gebruik gemaakt van zachte,
buigzame materialen. Vóór en achter
zijn bevestigingspunten voor veilig
heidsgordels gemonteerd.
De zescilmder 2.5 liter motor, met
bovenliggende nokkenas en zeven
maal gelagerde krukas, draait er 115
DIN-pk ui' (131 SAE). De top ligt bij
170 km-uur. De machine loopt rustig
en stabiel, acceleert overtuigend en
kenmerkt zich door grote elasticiteit.
Bij 35-40 km-uur neemt de motor de
vierde ver:nelling nog voor lief. Van
twee en drie hebben we veel plezier
gehad, maar de één wat kort gehou
den. De acceleratie is niet flitsend,
maar van 0-100 km-uur in goed 13
sec. is een tijd, waarover we niet te
klagen hebben- Met de rijklaar 1150
kg wegende Commodore heeft hij geen
enkele moeite. De vierbak is uitste
kend gesynchroniseerd en de pook
schakelt nauwkeurig en correct. De
remmen (van het schijftype vóór) zijn
berekend op het prestatievermogen
Er is hier een dubbel circuit toege
past.
Da Gamiuodor* heaft geen aporUaf
BRUSSEL (ANP) Sinterklaas na
dert reeds, ook al duurt het nog wel
acht weken voor het 5 december zal
zijn. Hij is woensdagmiddag al in
Brussel aangekomen, waar hij in een
open calèche zijn intocht in de bin
nenstad hield onder grote belangstel
ling van de jeugd.
We weten dat er ln ons land veel aan reuma geleden wordt, maar toch
schokken de cijfers: 13,4 pet van de mannen tussen 15 en 74 jaar lijdt aan
een of andere vorm van gewrichtsreumatiek; bij de vrouwen ligt het per
centage oen stuk hoger, n.l. 18 pet Tussen de 60 en 64 Jaar zijn de cijfers:
23 pet. van de mannen en 33 pet van de vrouwen.
Het is niet te zeggen voor wie de handicap groter is, voor de werkende
man of voor de huishoudende vrouw; het hangt natuurlijk af van het soort
werk en de aard van de reuma. Wel maakt de verscheidenheid van huis
houdelijke bezigheden zo veel soorten van aanpassing noodzakelijk, dat iedere
huisvrouw-reumapatiënt al doende voortdurend bezig is met „uitvinden
„Het vónden van oplossingen en
hulpmiddelen kost veel bedenktijd en
vergt een voortdurende strijd van het
vernuft", schrijft een patiënte in het
reumabulletin, een contactorgaan van
het Nationaal Rheumafonds.
„Er zijn immers zoveel' aspecten
aan het leven met reuma", gaat zij
voort en beschrijft de gehandicapte
huisvrouw. „Zij variëren van persoon
lijk hygiëne tot hobbies. Van het voe
ren van de huishouding, het uitdenken
van bruikbaar huisraad, de schoon
maak, het koken, het samenstellen
van gemakkelijke maaltijden, het
naaien, de aanpassing van huishoude
lijke benodigdheden (kranen, deur
krukken, knoppen van het gasfornuis,
gaskranen enz.) tot het bedenken van
middelen om contact te onderhouden
met de postbode, de melkboer en me-
teropnemer, wanneer men niet iu
staat is voor hen de buitendeur te
openen. Het „stroomlijnen" van mijn
leven met, reuma heeft me acht jaar
gekost en ik ben er nog steeds mee
doende".
De problemen van reuma hebben
eerder een persoonlijk dan een alge
meen karakter. Dit zou een argument
kunnen zijn ten voordele van de mo
biele fysische therapie (De bezoeken
de heilgymnast-masseur zou Ideeën
kunnen opdoen en doorgeven). Maar
deze patiënte heeft een argument, een
aandoenlijk argument, tegen mobiele
fysisdhe therapie, en wel dat de thuis-
behandelde patiënt verstoken blijft
van het regelmatig „uitstapje" naar
een behandelingscentrum, en volledig
aan huis gebonden zou zijn. „Er is
een tijd geweest dat mijn bezoek per
ambulance aan het ziekenhuis voor mij
het hoogtepunt van de week was".
Een vermoeide reumapatiënt is de
pressief, de stemming wisselt met de
gezondheidstoestand. Patiënten, die
niet in staat zijn regelmatig te rusten
of nu en dan met .vakantie te gaan,
hebben het zwaar te verduren. De
briefschrijfster rekent zich tot de ge
lukkigen die met vakantie kunnen gaan
omdat een vriendin haar dan begeleidt.
Zelfs de meest gerieflijke en dure hotels
hebben (voor deze patiënten) te stroeve
wastafelkranen, moeilijke trappen, te
hoog hangende stortbakkettingen, on
handelbare deurknoppen, moeilijk toe
gankelijke garages of parkeerplaatsen,
Een prachtig project voor recreatie
van patiënten is tot stand gekomen
dank zij particulier initiatief: het Bus-
sums Reumavakantiecentrum „Dr.
Jan van Bremen". Hier kunnen min
of meer mobiele reumapatiënten een
12-daagse vakantie doorbrengen in een
omgeving en verzorging, die geheel is
afgestemd op de mogelijkheden van de
gasten. Van het eerste ogenblik af
was dit centrum een succes, maar de
recreatie buitenshuis was een moeilijk
punt, in tegenstelling tot de binnen-
reereatie.
Ter gelegenheid van het onlangs ge
vierde 40-jarig bestaan van de Ned.
Vereniging tot Rheumatiekbestrijding,
werd door alle afdelingen van het Na
tionaal Rheumafonds een minigolf
aangeboden. Een transportabel baan-
systeem met etemieten speelvlakken,
die de spelers in staat stellen met
behulp van de stok zodanig te spelen,
dat afwijking van de loop van de bal
door het baanoppervlak niet plaats
vindt.
De sticks zijn ingenieus geconstru
eerd: door middel van een plastic dop
kunnen de patiënten de golfbal op
pakken zonder zich te bukken. Patiën
ten die met hun rolstoel goed over-
weg kunnen, blijken al zeer bedre
ven op de baan.
De Stichting Technische Voorlichting
ten behoeve van Lichamelijk Gehan-
dicapten (V.L.G.) Stadhouderslaan
142, Den Haag, geeft adviezen voor
aanpassingen van allerlei aard. Men
kan zich hiertoe wenden via de huis
arts, wijkverpleegster of districtsver
pleegster voor de reumatiekbestrijding.
Natuurlijk zijn de mannen en vrou-
wen „die a~.n een of andere vorm van
gewrichtsreumatie!* lijden" en van wie
wij hierboven de percentages noem
den, gelukkig lang niet allen zwaar
gehandicapt. Maar het is de medici
bekend dat 20 tot 40 procent van de
patiënten, zich nooit tot een arts
wendt. En dat terwijl juist het verloop
van de ziekte en het „halt" aan de
handicap zo sterk beïnvloed wordt
door een vroegtijdige behandelingI
(ADVERTENTIE)
Medelijden met zwoegende landbouwers in de ontwikkelingslanden, omdat al hun geploeter
maar een zéér schamel resultaat oplevert, is een prijzenswaardige, maar wel een erg voor de
hand liggende emotie.
De Stichting Nederlandse Vrijwilligers probeert meer dan medelijden op te brengen. Daarom
zoekt de Stichting jonge vakmensen, die zich daadwerkelijk gedurende 2 jaar willen inzetten.
Niet alle vakmensen komen in aanmerking. Mensen die uitsluitend door een ondefinieerbaar,
vaag gevoel van medemenselijkheid worden gedreven bijvoorbeeld niet. De Stichting Neder
landse Vrijwilligers zoekt mensen, met een praktische instelling. Mensen, die begrijpen dat
echte hulp erop gericht moet zijn om hulp overbodig te maken. Ze moeten een harde kern heb
ben, nuchter denken en handelen. Ze moeten teleurstellingen kunnen incasseren en uithoudings
vermogen hebben. Ze moeten bereid (en door hun vakmanschap in staat zijn) tot effectieve
hulp. Ze moeten zich geen overdreven voorstellingen maken van de resultaten die zij in twee
jaar boeken. Veel van onze Westerse vanzelfsprekendheden gaan in de ontwikkelingslanden
niet op. Het is, in meer dan een opzicht, de vrijwilliger die zich zal moeten aanpassen. Hun taak
is - bijvoorbeeld - de mensen in Kameroen en Columbia te leren hoe ze met minder moeite
meer uit de grond kunnen halen. Of in Peru en Zambia inheemse monteurs op te leiden. De
Stichting Nederlandse Vrijwilligers zoekt ook verpleegsters, visserijvoorlichters, agrarisch ge
schoolden en onderwijzers.
Voor jonge vakmensen in de agrarische, medische en technische sectoren betekent deze oproep
een uitdaging om deel te nemen aan een modern, soms ontnuchterend, avontuur. Een avontuur,
waarbij men geen grote materiële rijkdommen vergaart, maar wèl wint aan andere waarden.
Indien u het aandurft - en tussen de 2Ï en 35 jaar bent en bij voorkeur ongehuwd - zendt dan
deinformatiestrook aan de STICHTING NEDERLANDSE VRIJWILLIGERS, Bezuidenhout-
seweg 153 te Den Haag, tel. 070-854300.
ADRES
WOONPLAATS
TELEFOON
GEBOORTEDATUM
BEROEP
VAKOPLEIDING
GEHUWD/ONGEH.
Ik verzoek U om nadere inlichtingen
over werkzaamheden, financiële en socialo
voorzieningen van de vrijwilliger.
C0057
NAAM