OËÜ Leven met reuma nieuw OPEL COMMODORE: extra luxe en snelheid vergt aanpassing leendert vriens n.v. Hogere waardering dan Kapitein tips-tips-tips-tips GERAFFINEERD OPGEWERKT Garage Kerckhaert Mazairac N.V. Waveem N.V. Roosendaal n.v. neem n DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 13 OKTOBER 1967 herensokken met "ingebouwde" frisheid U vraagt maar Autobedrijf Automobielbedrijf Automobiel Mij. OPEL-DEALER Autobedrijf I Ui makkelijker gemaakt Achterruit Elastische motor Snuffeltendensen Sinterklaas al in Brussel Hulp bij aanpassingen geen hap vrijgeviger medelijden maakt de grond informatiestrook (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) U houdt frisse, droge, voeten in 3 Sterren herensokken met Hy- gitex. Want Hygitex desodori- seert, voorkomt transpiratie, desinfecteert en is aangenaam voor de huid. Elke dag weer frisse voeten met 3 Sterren sok ken. Alleen 3 Sterren sokken zijn behandeld met Hygitex. 2.95 MET Hygitex HYGIËNISCH, ALTIJD FRIS Opel Commodorede elegante opvolger van de Record karakter, maar hjj is dan ook meer bedoeld als snelle reiswagen. Bij hoge snelheden laten we zeggen tussen 140 en 160 km-uur rydt de wagen minder gedisciplineerd en ongedwon gen dan bijvoorbeeld een BMW 2000 en Peugeot 404. De besturing is niet zo precies als we het graag hadden. Zijwind en oneffenheden in het weg dek veroorzaken kleine koersafwijkin gen, die moeten worden gecorrigeerd. Dit „snuffelen" is soms hinderlijk en het is dan beter en veiliger om de snelheid aan te passen. De krachtige zescilinder zorgt er echter voor dat de gemiddelde snelheid nog hoog ge noeg blijft. Snel door de bocht is voor de Opel ook niet gezond, maar we vinden dat dit niet nodig is. Bij een elegante wagen hoort een beheerste en beschaafde rijstijl. De vering is bevredigend en geeft goed rijcomfort, maar er zijn moder ne systemen, die tevens een gunstige invloed hebben op de rijeigenschappen. De Commodore is betrekkelijk goed wendbaar en het uitzicht rondom is vanwege de grote ruiten ruim voldoen de. Het benzineverbruik schommelt tus sen 12 en 15 liter op 100 km. We noteerden een gemiddelde consumptie van 1 op 7.2 De Commodore is solide geconstrueerd en de detailafwerking is, de prijs in aanmerking genomen, ruim verantwoord. De wagen leent zich bij zonder goed voor een automatische versnellingsbak, maar het schakelen is in de normale uitvoering geen straf. ■ye zwaar op- en neerdraaien van de portierruiten is dikwijls het gevolg van te stroef geworden raamgelelders, Deze geleiders, links en rechts van de ruit, zi)n met textielweefsel bekleed en door deze met talkpoeder in te vetten zult u een opvallende verbetering kun nen opmerken. Ts uw ventilatorriem gerafeld of an- derszins beschadigd of versleten dan kunt u het best de riem maar direct vernieuwen. Laat u dit na dan maakt u kans dat op een voor u zeer ongelegen plaats of tijd de riem plotseling breekt en dan zit u met de stukken. pas er voor op dat u, na de bougie- kabels voor één of andere oor zaak te hebben losgemaakt, deze weer op de juiste wijze aansluit. Maakt u verkeerde aansluitingen dan zal als regel de motor niet meer gestart kunnen worden en zo dit wel het geval is, dan zullen er minstens twee cilinders niet functionerenDe motor gaat dan heftig bonken ('kans op breuk) terwijl tevens de knal demper kans loopt uit elkaar te springen. Ctop een ventieldop met de bekende „inkeping" voor het uitdraaien van binnenventiels in het doosje, waarin u ook de reserveventiels etc. bewaart. Op de vijf wielventiels draait u dan een van boven gladde ventieldop zodat u niet bij elke wasbeurt uw vingers en de zeem openhaalt aan de scherpe pun ten. Wist u dat er sinds kort ook ven- tieldoppen verkrijgbaar zijn waarop de, voor elke band geldende spanningen, aangegeven zijn? De heer van S. te Terneuzen vraagt wat de gemiddelde levensduur ls van een autobatterij. Hij heeft het onlangs persoonlijk meegemaakt dat de batterij van zijn Opel na nog geen anderhalf jaar vernieuwd moest worden en dat vindt hij toch wel een beetje gortig Hoe lang een autobatterij in bruik bare conditie kan blijven heeft hoege naamd niets te maken met het „merk'" auto waarin ze gemonteerd is. Primair zal de kwaliteit van de batterij een grote rol spelen. Voorts zijn onderhoud en gebruiksomstandigheden bepalend voor de levensduur. Het onderhoud be perkt zich tot het schoon en droog hou den van de batterij en het tijdig bij- vullen van het electrolyt met gedestil leerd water (0,5 cm boven de platen) De beste levenskansen heeft die batterij die regelmatig in gebruik is en dus ook naar behoefte zal worden bijgeladen. Het is geen uitzondering dat een der gelijke batterij zo'n vier of vijf jaar meegaat. Hier staat tegenover dat de zelfde batterij gemonteerd in de wagen van een „weekendrijder" de twee jaar nog niet haalt. Ook de batterij die b.v. in de winter enige maanden buiten gebruik is gesteld zonder dat daar naar om wordt gekeken is beslist geen lang leven beschoren. De Opel Commodore is eigenlijk de opvolger van de Rekord 6, maar het model legt meer gewicht in de schaal. Het stelt van buiten en van binnen meer voor. De carrosserie is elegant en geraffineerd bijgewerkt met chroom en sierlijnen. Het dak, met kunststof overtrokken, staat de wagen goed. De inrichting van het interieur getuigt van een ver fijnde smaak. De Commodore is een automobiel van standing. De prestaties zijn zeer goed, maar onder de kap ligt dan ook een elas tische zescilinder 2.5 liter, die 115 DIN-pk levert en een top van on geveer 170 km/uur haalt. De prijs van ruim 12 mille is, de capaciteiten en het gedistingeerde uiterlijk in aanmerking genomen, aan de lage kant We weten niet precies of we de Commodore voor een Europese wa gen in Amerikaanse styi dan wel voor een Amerikaan van Europees formaat moeten aanzien. De waarheid ligt on geveer in het midden. Deze Opel is «en super Rekord met elementen van (ADVERTENTIES) OPEL DEALER: HULST TEL. 01140 - 3451 TERNEUZEN TEL. 01150 - 3258 Opel dealer voor West-Brabant Erasmuslaan 6 Tel. 3960 Bergen op Zoom Dealer voor Waalwijk e.o. Marijkestraat 1 Waalwijk Tel. 04160 - 2171 - 2498 Opel dealer voor West-Brabant: Beethovenlaan 6 Tel. 6750 Roosendaal voor Breda en omstreken Markendaalseweg 74 - Breda Tel. 22361 Tevens Winkelcentrum 1-2 Etten-Leur de grotere Kapltan en nieuwe uitrus tingsdetails. De fabriek verwachtte blijkbaar veel van de nieuwe figuur, die vlot tot Commodore werd gebom bardeerd, hoger in rang dan de Kapl tan. Eerlijk gezegd gun- en nen we dit de Commo- WH dore graag, want hij smC911 I'S1' ons beter. De af- metingen zijn accepta bel. Met een 4.57 me ter lange wagen kun nen we ons in het ver keer redelijk goed be wegen. Een „bak beest" van een auto is de Commodore niet. De constructeur heeft ■IaI het manoeuvreren ge- door er een betrekke lijk klein en handig stuurwiel (van imitatiehout) in te zetten. Zonder be krachtiging is de besturing bij het wen den en parkeren nogal zwaar. Daar om adviseren we deze voorziening, die extra is, niet af te slaan. Overigens is de Commodore compleet uitgerust. Het compartiment ziet er beschaafd, vrij luxueus, maar niet protserig uit. Eerder bescheiden voor naam. Het meubilair is modern, over trokken met kunststof van goede kwa liteit, gemodelleerd en stevig geveerd. De voorzetels zijn ruim bemeten en onder het rijden gemakkelijk verstel baar, ook de rugleuningen die hele maal achterover kunnen. Op de ach terbank hebben twee volwassenen het, met e brede centrale armsteun naar beneden, comfortagel genoeg. Een zee van ruimte is er niet. We kregen de indruk dat iemand van 1.90 meter achter het stuur te weinig speelruimte voor zijn „onderdanen" heeft, ook als de stoel in de achter ste stand staat. Papieren, kranten ^n kleine spullen kunnen we kwijt in het handschoenenkastje, een kistje tussen de voorstoelen, tussen de zijkleppen aan de voorportieren en in tassen ach ter de rugleuningen. De koffer is met een nuttige inhoud van ongeveer 350 liter berekend op een normale por tie reisbagage. De wanden zijn echter niet bekleed. Het woongerief Iaat weinig te wen sen over. Ventilatie- en verwarmings systeem zijn goed geregeld, o a. met verstelbare roosters op het dashboard (warme en koude lueht kan worden gemengd) en ontluchtingsgleuven naast de achterruit, die elektrisch wordt ver warmd. De tochtraampjes vóór hoef den we nooit te openen. Met vier per sonen in de wagen en de aanjager in actie bleven de ruiten schoon. De ruitewissers hebben twee snelheden. Het sproeier-arrangement, met voet pompje, vinden we wat primitief. Op het overzichtelijke dashboard, met klokvormige instrumenten en kipscha kelaars hebben we geen aanmerkin gen. Attent is dat het kastje, de as bak en de bagageruimte zijn verlicht. De achteruitkijkspiegel is van het niet- verblindende type en niet te klein. Aan de beveiliging van de inzittenden is goede aandacht besteed. Waar no dig is gebruik gemaakt van zachte, buigzame materialen. Vóór en achter zijn bevestigingspunten voor veilig heidsgordels gemonteerd. De zescilmder 2.5 liter motor, met bovenliggende nokkenas en zeven maal gelagerde krukas, draait er 115 DIN-pk ui' (131 SAE). De top ligt bij 170 km-uur. De machine loopt rustig en stabiel, acceleert overtuigend en kenmerkt zich door grote elasticiteit. Bij 35-40 km-uur neemt de motor de vierde ver:nelling nog voor lief. Van twee en drie hebben we veel plezier gehad, maar de één wat kort gehou den. De acceleratie is niet flitsend, maar van 0-100 km-uur in goed 13 sec. is een tijd, waarover we niet te klagen hebben- Met de rijklaar 1150 kg wegende Commodore heeft hij geen enkele moeite. De vierbak is uitste kend gesynchroniseerd en de pook schakelt nauwkeurig en correct. De remmen (van het schijftype vóór) zijn berekend op het prestatievermogen Er is hier een dubbel circuit toege past. Da Gamiuodor* heaft geen aporUaf BRUSSEL (ANP) Sinterklaas na dert reeds, ook al duurt het nog wel acht weken voor het 5 december zal zijn. Hij is woensdagmiddag al in Brussel aangekomen, waar hij in een open calèche zijn intocht in de bin nenstad hield onder grote belangstel ling van de jeugd. We weten dat er ln ons land veel aan reuma geleden wordt, maar toch schokken de cijfers: 13,4 pet van de mannen tussen 15 en 74 jaar lijdt aan een of andere vorm van gewrichtsreumatiek; bij de vrouwen ligt het per centage oen stuk hoger, n.l. 18 pet Tussen de 60 en 64 Jaar zijn de cijfers: 23 pet. van de mannen en 33 pet van de vrouwen. Het is niet te zeggen voor wie de handicap groter is, voor de werkende man of voor de huishoudende vrouw; het hangt natuurlijk af van het soort werk en de aard van de reuma. Wel maakt de verscheidenheid van huis houdelijke bezigheden zo veel soorten van aanpassing noodzakelijk, dat iedere huisvrouw-reumapatiënt al doende voortdurend bezig is met „uitvinden „Het vónden van oplossingen en hulpmiddelen kost veel bedenktijd en vergt een voortdurende strijd van het vernuft", schrijft een patiënte in het reumabulletin, een contactorgaan van het Nationaal Rheumafonds. „Er zijn immers zoveel' aspecten aan het leven met reuma", gaat zij voort en beschrijft de gehandicapte huisvrouw. „Zij variëren van persoon lijk hygiëne tot hobbies. Van het voe ren van de huishouding, het uitdenken van bruikbaar huisraad, de schoon maak, het koken, het samenstellen van gemakkelijke maaltijden, het naaien, de aanpassing van huishoude lijke benodigdheden (kranen, deur krukken, knoppen van het gasfornuis, gaskranen enz.) tot het bedenken van middelen om contact te onderhouden met de postbode, de melkboer en me- teropnemer, wanneer men niet iu staat is voor hen de buitendeur te openen. Het „stroomlijnen" van mijn leven met, reuma heeft me acht jaar gekost en ik ben er nog steeds mee doende". De problemen van reuma hebben eerder een persoonlijk dan een alge meen karakter. Dit zou een argument kunnen zijn ten voordele van de mo biele fysische therapie (De bezoeken de heilgymnast-masseur zou Ideeën kunnen opdoen en doorgeven). Maar deze patiënte heeft een argument, een aandoenlijk argument, tegen mobiele fysisdhe therapie, en wel dat de thuis- behandelde patiënt verstoken blijft van het regelmatig „uitstapje" naar een behandelingscentrum, en volledig aan huis gebonden zou zijn. „Er is een tijd geweest dat mijn bezoek per ambulance aan het ziekenhuis voor mij het hoogtepunt van de week was". Een vermoeide reumapatiënt is de pressief, de stemming wisselt met de gezondheidstoestand. Patiënten, die niet in staat zijn regelmatig te rusten of nu en dan met .vakantie te gaan, hebben het zwaar te verduren. De briefschrijfster rekent zich tot de ge lukkigen die met vakantie kunnen gaan omdat een vriendin haar dan begeleidt. Zelfs de meest gerieflijke en dure hotels hebben (voor deze patiënten) te stroeve wastafelkranen, moeilijke trappen, te hoog hangende stortbakkettingen, on handelbare deurknoppen, moeilijk toe gankelijke garages of parkeerplaatsen, Een prachtig project voor recreatie van patiënten is tot stand gekomen dank zij particulier initiatief: het Bus- sums Reumavakantiecentrum „Dr. Jan van Bremen". Hier kunnen min of meer mobiele reumapatiënten een 12-daagse vakantie doorbrengen in een omgeving en verzorging, die geheel is afgestemd op de mogelijkheden van de gasten. Van het eerste ogenblik af was dit centrum een succes, maar de recreatie buitenshuis was een moeilijk punt, in tegenstelling tot de binnen- reereatie. Ter gelegenheid van het onlangs ge vierde 40-jarig bestaan van de Ned. Vereniging tot Rheumatiekbestrijding, werd door alle afdelingen van het Na tionaal Rheumafonds een minigolf aangeboden. Een transportabel baan- systeem met etemieten speelvlakken, die de spelers in staat stellen met behulp van de stok zodanig te spelen, dat afwijking van de loop van de bal door het baanoppervlak niet plaats vindt. De sticks zijn ingenieus geconstru eerd: door middel van een plastic dop kunnen de patiënten de golfbal op pakken zonder zich te bukken. Patiën ten die met hun rolstoel goed over- weg kunnen, blijken al zeer bedre ven op de baan. De Stichting Technische Voorlichting ten behoeve van Lichamelijk Gehan- dicapten (V.L.G.) Stadhouderslaan 142, Den Haag, geeft adviezen voor aanpassingen van allerlei aard. Men kan zich hiertoe wenden via de huis arts, wijkverpleegster of districtsver pleegster voor de reumatiekbestrijding. Natuurlijk zijn de mannen en vrou- wen „die a~.n een of andere vorm van gewrichtsreumatie!* lijden" en van wie wij hierboven de percentages noem den, gelukkig lang niet allen zwaar gehandicapt. Maar het is de medici bekend dat 20 tot 40 procent van de patiënten, zich nooit tot een arts wendt. En dat terwijl juist het verloop van de ziekte en het „halt" aan de handicap zo sterk beïnvloed wordt door een vroegtijdige behandelingI (ADVERTENTIE) Medelijden met zwoegende landbouwers in de ontwikkelingslanden, omdat al hun geploeter maar een zéér schamel resultaat oplevert, is een prijzenswaardige, maar wel een erg voor de hand liggende emotie. De Stichting Nederlandse Vrijwilligers probeert meer dan medelijden op te brengen. Daarom zoekt de Stichting jonge vakmensen, die zich daadwerkelijk gedurende 2 jaar willen inzetten. Niet alle vakmensen komen in aanmerking. Mensen die uitsluitend door een ondefinieerbaar, vaag gevoel van medemenselijkheid worden gedreven bijvoorbeeld niet. De Stichting Neder landse Vrijwilligers zoekt mensen, met een praktische instelling. Mensen, die begrijpen dat echte hulp erop gericht moet zijn om hulp overbodig te maken. Ze moeten een harde kern heb ben, nuchter denken en handelen. Ze moeten teleurstellingen kunnen incasseren en uithoudings vermogen hebben. Ze moeten bereid (en door hun vakmanschap in staat zijn) tot effectieve hulp. Ze moeten zich geen overdreven voorstellingen maken van de resultaten die zij in twee jaar boeken. Veel van onze Westerse vanzelfsprekendheden gaan in de ontwikkelingslanden niet op. Het is, in meer dan een opzicht, de vrijwilliger die zich zal moeten aanpassen. Hun taak is - bijvoorbeeld - de mensen in Kameroen en Columbia te leren hoe ze met minder moeite meer uit de grond kunnen halen. Of in Peru en Zambia inheemse monteurs op te leiden. De Stichting Nederlandse Vrijwilligers zoekt ook verpleegsters, visserijvoorlichters, agrarisch ge schoolden en onderwijzers. Voor jonge vakmensen in de agrarische, medische en technische sectoren betekent deze oproep een uitdaging om deel te nemen aan een modern, soms ontnuchterend, avontuur. Een avontuur, waarbij men geen grote materiële rijkdommen vergaart, maar wèl wint aan andere waarden. Indien u het aandurft - en tussen de 2Ï en 35 jaar bent en bij voorkeur ongehuwd - zendt dan deinformatiestrook aan de STICHTING NEDERLANDSE VRIJWILLIGERS, Bezuidenhout- seweg 153 te Den Haag, tel. 070-854300. ADRES WOONPLAATS TELEFOON GEBOORTEDATUM BEROEP VAKOPLEIDING GEHUWD/ONGEH. Ik verzoek U om nadere inlichtingen over werkzaamheden, financiële en socialo voorzieningen van de vrijwilliger. C0057 NAAM

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 15