p E L li Vrijheid van godsdienst in Spanje dode letter ,.lk liet personeel te veel verdienen W 25. PARLEMENT „NOG ROOMSER DAN DE PAUS" s BOVENSTE BESTE i BOILER R U i H E L D E R E BINNENHOF De nieuwe tijd VAN HEUST VOLGENS VRIJ NEDERLAND: NYLON Voor 6 miljoen gestolen aan schatkistpapier DAGBLAD DE STEM VAN ZATEBDAG 7 OKTOBER 1967 7 E N M E T AA 1 i N K l E U R E N ROND KM HET Lijdensweg Excuus Ketter ia-knikkers Gesloten Rudi Carrell Twee jaar voor juwelendief N.V PHONOGRAM DAALDEROP-TIEL kien deze speciale geo end hebben gewerkt op lie natuur, en zeer sterk |handenarbeid aangepast vertegenwoordigt on torden bepaald door de •en radicale verandering Tnarbeid. Deze verande- Imeen beïnvloed. De wo. minder noodzakelijk. Uitwijking naar meer erk gegaan dat de voor- Jsen huis en werk groter loe bijgedragen hebben, lieven zo veranderd zijn, fvan de huiselijke voor- rianteren, veelzijdig, en I afwisselende omgeving, fise designers en produ- vlg geconstrueerd, en Is n. In evolutie naar een een familie eigenlijk in it stoelen. De kasten zijn itigste kasten is wel de t worden om te drogen, spoeld. De kast beschikt iige kan dadelijk vanuit keukenmeubilair heeft kocht worden, zodat'het ;rniseren door enkel een 1 te zetten, zoals kasten, zodat ze nu voor ver- Het boekenrek bijvoor teken alleen kan dienen. en biedt meestal plaats ook voor boeken. Indien ingebouwde kleerkasten, inetten) die erg veel op tien met de achtergrond, ma helemaal niet. n de produkten van de heidene handelsforen en praktisch design hebben in Europa en Amerika ■iële kunstprodukten van a - iNotitiëf*'" v f lil (Van onze parlementaire redactie) DEW HAAG Politiek geïnteres seerde Nederlanders komen de laat ste tijd volledig aan hun trek, dit in tegenstelling tot vroeger. Werd de politiek voorheen alleen bedreven in het parlement binnen de politieke partijen en aan de borreltafel, de laatste tijd hebben ook de uitgevers zich van deze politiek meester ge maakt. Afgemeten naar de hoeveel heid politiek-maatschappelijke en politiek-sociale geschriften, doen ze dit niet zonder succes Er gaat bijna geen week voorbij, of er verschijnt iets van de politiek op de boeken markt: wetemcnappelyk, populair- wetenschappelijk of alleen maar po pulairDe populaire politiek-zwart- op-wit is kennelijk in de plaats ge komen van de borreltafel-politiek van vroeger. Toch moet men niet zo gering schattend praten over deze veel ge smade borreltafei-politiek. Hoe gek het misschien ook klinkt, een partij als D'66 is er immers groot door ge worden en de laatste maanden gaat men in ons goede land steeds meer politieke cafés tellen, al of niet met voorlopig succes. De politiek is blijk baar nog nooit „zo dicht ben de kie zer" geweest als thans het geval is. Of de vele boeken en geschriften van de laatste tijd mede het gevolg zijn van deze politieke cafés moeten we helaas in het midden laten. In derge lijke omgevingen wordi letterlijk en figuurlijk zeer hard aan politiek ge daan, dat wel. Maar sommige poli tieke uitgaven doen toch meer denken aan de inspirerende rust van de stu deerkamer, dan aan het een of ander stamcaffé in zuid of noord. Zo denkend krijg je ineens een simpele brochure, nauwelijks vijftig pagina's dik, op je schrijftafel en je leest: „Politiek bedrijven is bouwen aan de samenleving. Een deel van de rampspoed welke de mensheid te dragen heeft, kan zelfs rechtstreeks herleid worden tot de gebreken wel ke de samenleving vertoont". Om dan even verder in ditzelfde eenvoudig geschrift te lezen: „Als er werkloos heid is, dan functioneert de samenle ving niet doeltreffend. Er is dan iets mis in deze samenleving Wij zijn niet klaar met hel treffen van sociale maatregelen. Dit zijn ingrepen, die slechts de buitenkant raken, in de trant van wat men in de sfeer van de charitas deed in de vorige eeuw. Wat ons te doen staat, is de samenlevings verhoudingen zo te hervormen, dat daaruit de ingebouwde tegenstrijdig heid verdwijnt....'' Dit is niet meer de taal van de bor reltafel-politiek, maat de wel erg harde werkelijkheid vcm de politiek- waar-het-om-gaot in deze brochure van de Anti-Revolutionaire jongeren. Dit is dan toch werkelijk het evange- lisch-radikalisme waarover dr. W. P. Berghuis van de Grote AR en drs. P. J. Bogaers van de KVf het bij her haling en zo graag hebben. Tussen de zeet vele leerzame en soms boeiende opmerkingen in de meer dan vijftien geschriften, die we de laatste tijd over de politieke ver nieuwing in Nederland gelezen heb ben, blijft een aantal regels uit deze Arjos-brochure voortdurend in onze herinnering. Dit heeft niets met oecu mene te maken, maar wel met de gedachte die achter de volgende, zij het wat ingewikkelde zinnen staat: „Zoals iemand a's kardinaal Ottaviani nog wel achterhoede-gevechten kan leveren, doch in de grond van de zaak voor een verloren wijl overwon nen, standpunt staat, zo kan hier en daar de partijhierarchie van de chris telijke partijen in Nederland probe ren, thans reeds in principe over wonnen standpunten nog een tijdlang te verdedigenstap voor stap zal zij tot terugtrekken worden gedwon gen." Hoe men ook over deze opvat tingen van een groot aantal AR-jon- geren denkt; zeker is, dat om maar weer eens een versleten term te ge bruiken alles in beweging is, ook en vooral de politiek. Tradities, ge vestigde standpunten. versleten reglementen en statuten, voorbije werkwijzen en bijna overwonnen denkbeelden ook in de politiek gaan verdwijnen. Men kan daaraan ge woon niet meer ontkomen, omdat een nieuwe tijd zich heeft aangediend. Voor Nederlanders, die op welke manier dan ook aan politiek doen zou het wel een heet kwalijke hou ding zijn zich bij cle gegeven situatie neer te leggen en maar af te wach ten „tot na hen ne zondvloed komt". Want dan doen zij zichzelf schrome lijk tekort, omdat politiek nu een maal is: het bouwen aan een samen leving. En bovendien door deel te nemen aan de discussies over de ver nieuwing in welke vorm ook helpen de Nederlanders die aan politiek doen, klaarheid te brengen in de stroom van opvattingen, meningen, denkbeelden rona de partijvernieu wing. Om maa. weede simpele, maar boeiende Arjos-brochure onge veer te citeren: „De aanhangers van de zich baanbrekende nieuwe visies worden dan gedwongen zich reken schap te geven wat deze (hun) visies m vergelijking met andere opvattin- Ben, nu werkelijk waard zijn. Want Pas de toekomst zal uitwijzen of hun alternatief inderdaad historische waarde heeft, of alleen maar valse retoriek blijkt te zijn." Want lang met alles, wat zich als nteuui aandient, is werkelijk door drenkt van een nieuwe geest. Er zijn u.ee^ oude waarheden verborgen in allerlei nieuwe leuzen. Alleen: de ouae waarheden zijn verdwenen on der het stof van de jaren. Schoonge- veegd dank zij de vernieuwings- 0?'j in Nederland zullen zij als meuw de samenleving kunnen ver- Pterend<> samenleving kunnen vernieuwen. (Van onze correspondent) MADRID De verschillende kerkgemeenschappen van Spanje beleggen momenteel nationale bijeenkomsten om hun houding te bepalen tegenover de wet op de godsdienstvrijheid, die deze zomer door de regering werd afgekondigd. Zij hebben een termijn gekregen tot een januari 1968 om ruggespraak te plegen. De eerste bijeenkomst was die van de Spaanse baptisten die op 28 september te Albacete plaatsvond. Don Jose Cardona, dominee van de Spaanse baptistenkerk en secretaris-generaal van de „Commissie ter ver dediging van het evangelische geloof" in Madrid, verklaarde: „Niet alleen houdt deze wet geen enkele verbetering in, maar een volledige toepassing ervan zou zelfs een teruggang betekenen". Zijn commentaar geeft de te leurstelling weer die onder Spanje's protestanten heerst. Het lijkt waar schijnlijk dat het „protestantenstatuut", zoals de wet in de volksmond heet, grotendeels een dode letter zal blijven. Tien jaar lang keken de Sjaanse niet-katholieken (31.000 protestanten, 9000 joden en 2000 mohammedanen), met hoge verwachtingen uit naar de dag dat de regering van generaal Fran co hen godsdienstvrijheid zou toeken nen. Maar nu het eindelijk zover is, raadt de „Commissie ter verdediging van het evangelische geloof" de Spaan se protestanten aan zich niet in te schrijven in de speciale registers van degenen die „onder bescherming van de Spaanse staat" hun niet-katholieke godsdienst willen belijden. De joden en mohammedanen willen zich wel naar de nieuwe wet schikken, maar zoals de bijnaam „Protestanten statuut" reeds aanduidt, gaat het de Spaanse regering vooral om deze groep van niet-katholieken. Waarom zijn de protestanten niet tevreden met de nieu we koers van de Spaanse regering? De lijdensweg van de protestanten in Spanje begint lange jaren terug. In de 16e eeuw hadden de „katho lieke koningen", Isabel van Castilië en Ferdinand van Aragon, de politieke eenheid van Spanje bewerkstelligd door de Moorse bezettingstroepen in zee te drijven, en zij begonnen hun aandacht te richten op de godsdienstige eenheid van het land. De Inquisitie trad met in-Spaanse grondigheid op. Duizenden „bekeerden" zich zogenaamd om het vege lijf te redden. Honderdduizen den mohammedanen en joden verlieten he.t land. Zodra de protestanten in Spanje kwamen, maakte men terwille van de nationale eenheid korte metten: reeds in 1559 bestegen de eerste Spaanse protestanten te Valladolid de brandstapel. Vier eeuwen lang werd de goede Spaanse katholieken voorgehouden dat alle protestanten zonder uitzondering handlangers van de duivel waren. Nog in onze eeuw kon kardinaal Segura van Sevilïa verklaren dat men protes tanten eigenlijk een goede dienst zou verlenen door hen dood te maken .,,De vrijheid van godsdienst" zo meende deze 20e eeuwse kerkvorst, „is de meest funeste van alle vrijheden". Slechts gedurende de korte en chao tische jaren van de tweede Spaanse republiek (1933-1939) kende de rege ring in Madrid alle niet-katholieken ge lijke rechten toe. Maar zodra gene raal Franco in heel Spanje aan de macht kwam, werd de nationale een heid weer als excuus aangewend om een einde te maken aan deze kort stondige vrijheid. In het Spanje van de veertiger ja ren moesten de Spaanse protestanten, die sterk op hun buitenlandse geloofs genoten steunden, harde vervolgingen onderg&an. Zij waren immers groten deels „afvalligen" van de officiële Spaanse staatskerk. Eerst in 1955 nam een hoogstaande functionaris van de Spaanse regering zich hun probleem ter harte. Zijn naam was Fernando Maria Castiella en zijn functie (toentertijd) Spaans ambassa deur bij het Vaticaan. Toen senor Castiella in 1957 tot mi nister van buitenlandse zaken werd benoemd, nam zijn „protestantensta tuut" vastere vormen aan. Minister Castiella behoort niet alleen tot de meer liberale bewindslieden, maar ook was hij ervan overtuigd dat zijn „pro testantenstatuut" het Spaanse prestige in het buitenland aanzienlijk zou ver hogen. Helaas kende zijn project wei nig succes, totdat het tweede Vaticaan se concilie haar verklaring omtrent de vrijheid van godsdienst aflegde. Het verdween keer op keer in de ijskast. De tegenstanders, die tot in het ka binet te vinden, waren meenden dat het te gevaarlijk was om de niet- katholiek in Spanje dezelfde rechten te geven als de katholieken. Senor Castiella werd zelfs voor „ketter" uit gemaakt en zijn voorstel bleef drie jaren lang, ondanks de instemming van het Vaticaan en van generaal Franco, volkomen geblokkeerd. Pas in februari van dit jaar gaven enkele ministers hun tegenstand ge deeltelijk op en werd het wetsvoorstel doorgestuurd naar het parlement, de „Cortes". Echter niet voordat de weer barstige ministers enkele veranderingen hadden aangebracht. Het recht op be- keringsarbeid en op het inrichten van liefdadige, culturele of sociale instel lingen, waarmee senor Castiella de Spaanse protestanten had willen be denken, werd geschrapt. De ministers van de land-, zee en luchtstrijdkrach ten wilden de protestantse rekruten niet toestaan om van katholieke cere monies in dienstverband weg te blij ven, omdat dit eeft „verzwakking van de discipline" zou zijn. Ook weigerden zij om protestantse geestelijken van dienstplicht te ontslaan. Zo kwam het „protestantenstatuut" reeds gehavend bij de „Cortes" aan. Iedereen verwachtte dat het nu, na tientallen malen door de regering, door het Vaticaan en door de Spaanse bis schoppen herzien en uiteindelijk goedge keurd te zijn, spoedig als wet aange- Don Fernando Maria y Maiz, die tien jaar lang als minister van bui tenlandse zaken voor de rechten van de niet-katholieken in Spanje heeft gestreden. nomen zou worden. Men vergiste zich deerlijk. De Spaanse parlementariërs zagen in dit wetsvoorstel een prachtige ge legenheid om, zonder politieke risico's te lopen, het volk te bewijzen, dat zij niet een vergadering van ja-knikkers zijn. Ze werden „nojr katholieker dan de paus" en maakten met 239 amen dementen uit ministers Castiella's wet voorstel een karikatuur van de oor spronkelijke opzet. Zij gaven dan wel schoorvoetend toe dat men de protestanten er niet lan ger meer van kon verdenken „handlan gers des duivels" te zijn, maar vrees den klaarblijkelijk dat zij zich nog als handlangers van sinistere buitenlandse machten zouden kunnen ontpoppen. Het resultaat van het lange en slaap verwekkende debat was een verre gaande controle van de niet-katholieke Spanjaarden. Iedere religieuze ceremonie of han deling die zij buiten hun geregistreer de kerken willen laten plaatsvinden, moet dagen te voren door de civiele gouverneur van him provincie worden goedgekeurd. Zij moeten zich allen la ten inschrijven bij een speciale com missie van het ministerie van justitie, die ook jaarlijks de ledenlijsten en de boekhouding van de niet-katholieke kerkgemeenschappen nagaat. De minister van justitie zou er zelfs niet van durven dromen om de Spaanse katholieke kerk een uitleg over haar financiën te vragen. Iedere protestant se geldschenking moet verantwoord worden, zodat vooral de verbindingen met buitenlandse geloofsgenoten onder regeringscontrole komen te staan. Maar wat de protestanten wel het ergste vinden is dat zij onder de hui dige wet beschouwd worden als „asso ciaties van privaat recht". Don Ra mon Taibo, de enige bisschop van de gereformeerde episcopale kerk van Spanje, verklaarde ons zonder omwe gen: „Dit is niet juist. Wij zijn een kerkgemeenschap en willen als zoda nig erkend en behandeld worden". Do minee Ruben Gil, de woordvoerder van de nationale baptistenbijeenkomst te Albacete, legde ons uit: „Wij begrij pen niet hoe een groep leken (het par lement) een wetsvoorstel dat door de regering en door de katholieke kerk is goedgekeurd, met zulke ongelukkig ge kozen uitdrukkingen kon torpederen. Een houding die niet in de huidige, post-concilie periode past". Ook in katholieke kringen heerst er geen onverdeelde vreugde over de nieu we wet. De „ultra's" zijn kwaad, om dat de regering zich „onder druk uit het buitenland'r ertoe heeft laten bren gen om „die ketters" een vinger te geven, zodat ze later de hele arm kunnen nemen. In het parlement merkte een baron fijntjes op dat het nu misschien nog niet nodig was om de Inquisitie weer in te stellen, maar dat men niet zou moeten aarzelen tot deze stap over te gaan als het later wel nodig zou blij ken. Een groep Carlisteri zond een ge stencilde brief aan alle leden van het parlement, waarin zij hen waarschuw den dat alle leden van de „Cortes", die niet met name tegen de wet zou den stemmen „rekenschap zouden moe ten afleggen, wanneer de tijd geko men was." Tijdens een. preek in de kathedraal van Madrid verklaarde een priester, m aanwezigheid van de aartsbisschop, die ook lid van de „Cortes" is: „Spanje heeft haar religieuze eenheid verkocht voor een armzalige schotel linzen, om zQ in de E.E.G. te kun nen komen". De aartsbisschop kwam tussenbeiden, maar het kwaad was al gedaan. Weinige dagen later werd te Zaragoza. de zetel van de patronesse van Spanje, een protestants kerkje door „onbekenden" met stenen bekogeld. In extremistische, politieke kringen verzet men zich tegen de wet omdat men vreest dat zij op den duur zou kunnen leiden tot „een verregaande vrijheid van meningsuiting, ook op po litiek gebied", hetgeen natuurlijk uit den "joze is. Zo kon men in het Falangeblad Ar riba lezen: „We moeten ervoor oppas sen dat we hiermee niet de deur open zetten voor groepjes „gescheiden broe ders", bij wie men nooit weet waar de godsdienst ophoudt en waar de po litiek begint Onder de gematigde christen-demo craten, waar men probeert de gulden middenweg te bewandelen onder het motto „Beidt uw tijd", komt de onte vredenheid over de nieuwe wet niet tot openlijke uiting. Wel klaagde „Ya", de Madrileense krant die beschouwd wordt als de spreekbuis van de Spaan se christen-democraten, over 't „klein zielige gekibbel" van de parlementa riërs. De christen-democraten maken zich ook weinig zorgen over de invloed die een handjevol niet-katholieken zou kunnen uitoefenen op de katholiek een heid van Spanje. Meer diepgaande kritiek kwam van de „Cuadernos"-groep, een actieve stroming van katholieke intellectuelen die sterk op het Vaticaanse concilie steunen. Hun leider, de ex-minister van onder wijs Ruiz-Gimenez, stelde vast: „Het valt niet te betwijfelen dat deze wet in zijn geheel een beperking inhoudt ten aanzien van de verklaring van het concilie over de godsdienstvrijheid. Af gezien daarvan is het droevig dat de genen, die zo fel de „katholieke een heid" van Spanje verdedigen, er geen been inzien om de politieke en sociale ideeën van het concilie, die toch doc trine van de kerk zijn geworden, van de hand te wijzen als een „ontoelaat bare" inmenging van de kerk in hun zaken. Hij duidde daarmee op de te genstand waarop de sociale eisen van het concilie, en vooral de encycliek „Populorum Progressio", stuiten bij Spanje's katholieke machthebbers en geldmagnaten. Tenslotte haalde hij de afscheidsrede aan van de vroegere nuntius in Spanje, kardinaal Rdberi, die weinige weken geleden voor zijn vertrek naar Rome zei: „Een goede raad tot slot: Be waart en vermenigvuldigt de rijkdom van het geloof in Spanje. Wat men vroeger met wapenen en wetten kon verdedigen, heeft nu andere, nieuwe methoden nodig die meer in overeen stemming zijn met de doctrine en de geest van het tweede Vaticaanse Con cilie". De scherpste veroordeling van de nieuwe wet klonk uit de mond van padre José-Maria Gonzalez-Ruiz, de pionier van de oecumene in Spanje. Diens geschrift „De godsdienstvrijheid in het nieuwe testament", dat tijdens het tweede Vaticaanse concilie gepu bliceerd werd met hulp van het Neder landse informatiecentrum te Rome, was een van de fundamenten waarop de kerkvaders later hun verklaring om trent de vrijheid van godsdienst ba seerden. Nadat hij de Spaanse wet gelezen had, zei pater Gonzalez Ruiz ons bit ter: „Wet op godsdienstvrijheid? De ze tekst is een bepotting van het woord." Het is veelzeggend dat de eerste uitwerking van de wet volkomen ne gatief uitviel voor de protestanten. Op 1 augustus, weinige dagen nadat de vrijheid van godsdienst officieel was afgekondigd in Spanje, vergezelden en kele Spaanse agenten op bevel van de gouverneur van Bilbao een baptisten kerkje te Besauri, „Omdat bet niet in overeenstemming met dc wet was goedgekeurd en geregistreerd", In het proces-verbaal kwam de vol gende zinsnede voor: „Tenslotte wordt dominéé Samuel Pe rez gewaarschuwd dat hij ervan moet afzien om lokalen te gebruiken voor religieuze ceremonies totdat het minis terie van justitie daartoe toestemming heeft gegeven, en dat hij zich in al zijn handelingen strikt moet houden aan de vereisten genoemd in de wet op de godsdienstvrijheid". Dit veroorzaakte onmiddellijk 'n golf van protesten, want het gaf te ver staan dat de gouverneurs van plan wa ren om de niet-katholieken te dwingen zich aan de wet te onderwerpen- De inschrijving in de registers van het ministerie van justitie die volgens de wet een recht is, zou volgens deze uit leg tot een plicht worden. En juist door dit te weigeren willen de pro testanten tegen de wet protesteren. De „commissie ter verdediging van het evangelische geloof", ging onmiddellijk hij het ministerie van justitie in be roep. Dominee Cardona verklaarde ons dat hij goede hoop heeft dat deze zaak ,,in der minne geschikt kan worden". In afwachting van de beslissing die men over het kerkje van Besauri zal nemen, vertelde hij, hebben de Spaan se gouverneurs opdracht gekregen om van het sluiten van kerkjes en ver dere acties tegen de protestanten af te zien. „Wij verwachten dat de Spaanse re gering, onder druk van de wereldopi nie, de toepassing van de wet zal ver zichten in het overeenkomstige regle ment. Ook hopen wij dat de komen de synode in Rome stelling zal nemen en de Spaanse bisschoppen er in Ma drid op zullen aandringen om de vrij heid van godsdienst in Spanje tenmin ste aan te passen aan de concilie-ver- klaring. Maar wijzelf kunnen niets an ders doen dan het hoofd buigen en af wachten", besloot dominee Cardona. Zowel de baptistenbijeenkomst te Al bacete, als de andere protestantenver gaderingen (adventisten op 4 oktober in Zaragoza, Plymouth Brothers op 12 oktober in Madrid, Federatie van on afhankelijke kerken van Spanje op 14 oktober te Tarragona) hebben de wet op de vrijheid van godsdienst op hun agenda staan als een punt van het juridische programma. Het blijkt dat ook deze wet de ware geest van de oecumene niet heeft kunnen Invoe- ren in Spanje. Godsdienstvrijheid? Spanje zit nog even vast aan de „éne" katholieke leer als Franco aan de ..Hoogste Order van Christus", de onderscheiding, waarvan de tekenen hem hier, in 1954, door de kardinaal-aartsbisschop van Toledo, namens de paus, worden uitgereikt. (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM In Vrij Nederland van deze week heeft Martin van Ame- rongen een artikel geschreven over de affaire Van Heijst, waarin liy voor een deel de failliete Haagse fabrikant zelf aan het woord laat. Deze schuift de schuld van het debacle op de vakhon den, de AMRO-bank, de regering, zijn vroegere mededirecteur drs. J. F. Geen- se en zijn concurrenten. Van zichzelf zegt hij alleen: „mijn fout was, dat ik mijn arbeiders teveel heb laten verdie nen". Verder gaat het artikel over de privé- uitgaven van de heer Van Heijst en zijn relaties met Telegraaf-redacteur Henk van der Meijden voor tien mille op de loonlijst van Van Heijst en de AVRQ-directeur Siebe van der Zee, die twintigduizend gulden zou heb ben bijeen,.gesnabbeld" bij de vennoot schap. Hoe het toeging op de gezellige avondjes ten huize van de heer Van Heijst vertelt Rudi Carrell: Een paar jaar geleden ik weet niet meer wanneer het precies was werd ik opgebeld door een man met een ge affecteerd stemmetje, die zei: „U spreekt met Van Heijst, ik geef op 11 september een houseparty en ik zou graag willen dat u voor tien minuten zou optreden". Nou verdiende ik in die tijd niet zoveei een hondei-dvijftig gulden per avond en ik had van Fred Kaps gehoord dat die houseparties goed betalen, dus ik zeg: „Goed meneer, da's best. Ik wou er graag vierhonderd gulden voor heb ben". „Akkoord", zei-ie, ik snor een pianist op, die ik een deel van de vier- honderdpiek beloof en samen gaan wij op die avond naar de villa waar we zijn besteld. We bellen aan, er gaat een luikie open en een juffrouw met j'n wit kappie op vraagt wat er van onze dienst is. „Artiste!" roep ik, en wij wor den in een soort portaaltje gelaten. Komt er een dikke man op ons af dat was die Van Heijst, hij stelt zich niet voor of niks en het eerste wat-ie zegt is: „Mag ik even met u afrekenen?" Hij pakt zo'n tiet met geld uit zijn borst zak en telt de lapjes van honderd af: één, twee, drie vier in het handje.' Dan stapt-ie op m'n pianist af en tot onze aangename verrassing krijgt dié ook één, twee ,drie, vier briefjes van hon derd toegestopt. „Ja, heren" zegt die Van Heijst, „het is maar een klein ge zelschap, het bestaat uit dertien heren, allemaal van de televisie". Ik stap naar binnen en wie zie ik daar: Siebe van der Zee, Jan Cottaar, Dick de Vree, Ti2no de Wit, Jean Smits en Gei' Lug- tenburg, afijn allemaal jongens die ik kende en die wat erger was m'n hele repertoire kenden. Ik verkleed me en toen werd ik door meneer Van Hieijst aangekondigd: „Heren, vorig jaar was het een grote sof, toen hadden we Wim Sonneveld, maar nu presenteer ik u een jong talent: Rudi Carrell!" Ik heb toen maar negen minuten lang de laatste witzen van het Rembrandtsplein verteld en éen liedje gezongen. „Bravo, enorm!", zei meneer Van Heijst, hij gaat weer in die tiet met geld en geeft me er nogmaals vierhonderd ballen néé zeshonderd, ik ging die avond met sen rug naar huis bij. „En pu bept u mijn gast", zei-ie. Ik heb tot de vol gende morgen om acht uur met z'n dochter gedanst, begeleid door een or kestje van vijf man dat speciaal uit Düsseldorf was overgekomen en dat een geeltje per uur per man verdiende. Het was een mooie avond". De vereniging tot behoud van na tuurmonumenten is twee weken ge leden begonnen met een actie voor het behoud van het prachtige Deeler- woud op de Veluwe. Er is al tien pro cent van het bedrag van twee mil joen gulden bij elkaar. Minister Klompé is heel. vriende lijk geweest voor zeven organisaties en heeft ze, zoals u weet, een tijdje geleden radio-zendtijd gegeven. Blijkbaar is dat voor de zeven mini- omroepen nogal onverwachts geko men, want de HIRO (de Humanitair Idealistische Radio Omroep, van het humanistisch verbond) kan de uit zending van vanmiddag 17.00 uur niet vullen. In plaats daarvan zendt de NRU nu een platenprogramma uit. „Ik vind het belachelijk, dat het WIKOR ieder jaar duizenden kinde ren naar het slechtste stuk, dat ooit in Nederland is geschreven, laat gaan. Er staan prachtige stukken barokke poëzie in de Gysbrecht, maar jc krijgt alles te horen en niets te zien. Dramaturgisch is het een onding". 'Ton Lutz) „Er is na de oorlog een nivellering tot stand gekomen. Napoleon zei al „Democratie is de zegepraal van dc middelmaat." Ik denk dan aan dc niets ontziende democratie. Demo cratie die zo consequent is, dat ze to'. dictatuur leidt". idemj Een Duitse loterij maakt hier ir Nederland reclame met een foldertje, waarin o.a. de volgende, nogal merk waardige zin voorkomt. „Elke week is het „grote lot van de week" te winnen met bedragen van DM FOO.OOÖ, DM 500.000 of met wat geluk een be. drag van 1 miljoen D-Mark". Kijk. die hoofdprijs van 1 miljoen mark. daar moet je een beetje geluk voor hebben maar die honderdduizend er die vijfhonderdduizend, die haal jf natuurlijk elke week. AMSTERDAM (ANP) De Amster damse rechtbank heeft de 26-jarige schilder J. A. van der S. uit de hoofd stad, die in de nacht van 10 op 11 janu ari de spectaculaire inbraak pleegde bij de juwelierszaak van de N.V. Reg- li in de Kalverstraat te Amsterdam conform de eis veroordeeld tot twee jaar gevangenisstraf met aftrek van het voorarrest. In deze straf was tevens verdisconteerd de diefstal van het pas poort van zijn ex-concubine. De schilder hing een bij het Ameri can Hotel op het Leidseplein wegge nomen dekzeif voor de etalage en de toegangsdeur, trapte toen een houten deurpaneel in en stapte de zaak bin nen. Na twintig minuten verdween hij met een omvangrijke buit, waarbij o.a. 800 horloges en een groot aantal gouden lingen, armbanden en broches waren. De waarde was ruim een. ton. Met een gehuurde auto week hij uit naar Engeland, waar hij in Londen tijdens onderhandelingen met onderwe reldfiguren door rechercheurs van Scotland Yard werd gesnapt met zijn collectie sieraden en horloges. Zes maanden gevangenisstraf kreeg Van der S. omdat hij de sieraden bij binnenkomst in Engeland niet had aan gegeven. (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) ROBHOEKE 'SAVE OUR SOULS' DE ROB HOEKERS SPELEN DE ZIELEN UIT DE DIVER SE LIJVEN IN O.A.: BABE DON'T GO, SOLITARELY YOURS, WHAT'S BEHIND, ROBBY'S TUNE EN DON'T ASK ME WHAT I SAY. (VRAAG NAAR DE GRATIS ROB HOEKE-BUTTON) PHILIPS XPY855D39 (STEREO) EEN KEIJZER TAPIJT Vervaardigd mei de beroemde tapijt-computer. Sterk, veer krachtig, kleurecht. Gemak- keli|k in onderhoud. (390 cm) va. PER METER2 POSTBUS 39 - HILVERSUM NEW YORK (AP) Verhandelbare schatkistbiljetten ter waarde van 1,7 miljoen dollar (6 miljoen gulden) zijn sinds maandag spoorloos nadat zij per ongeluk aan een onbekende waren mee gegeven, aldus heeft dc Morgan Gua- .ranty Trust O. donderdag bekendge maakt. De gestolen biljetten zijn betaalbaar aan toonder. Zij zijn dus gemakkelijk verhandelbaar. De diefstal kwam aan het licht, toen de New York Stock Exchange zijn leden waarschuwde naar de stukken uit te zien. Volgens een woordvoerder voor de Morgan Guaranty Trust bood een lo per van de manifactures Hanover Trust Co. de stukken aan bij het loket van een der kassiers. De kassier ontdekte even later, dat de stukken niet bij hem terecht waren en riep de man op om hem naar het juiste loket te sturen. Een man verscheen voor het loket van de kassier. Hij kreeg de obligaties mee met de mededeling bij welke kas sier hij ze moest aanbieden. Man en obligaties zijn sindsdien spoor loos. De loper, die zat te wachten, keerde na enige tijd naar het loket terug om te vragen Tioe het het er mee stond. Toen ontdekte men, dat de stukken waren gestolen, aldU3 de woordvoer der. Ee ri Amerikaans mode-instituut beweert, dat de mini-rok helpt het gevoel van eenzaamheid te bestrij den. Want een man die een aardig meisje in minirok ziet passeren, kijkt op, andere mannen doen dat ook ep „hij voelt een warme menselijke banc met hen omdat allen tot op zekere hoogte hetzelfde denken". Ik kan me evenwel voorstellen dat er manner zijn, die bij hel zien van een aardig mini-gerokt meisje tot op zeken hoogte iets anders denken dan ik. „Een maagd is een meisje, dat ieV harder kan Jopen dan haar minnaar" schrijft de Sleutelring, het blad vai het Bredase O.L. Vrouwe-lyceum. „Ik zie geen kwaad in de mini rok, tenzij ze met opzet wordt ge dragen om bij mannen zinnelijke ge dachten op te wekken", heeft Billr Graham, de Amerikaanse evangelist laatst gezegd. Dat doet mij denkei aan die beroemde uitspraak van d Nederlandse professor Nagel: „Waar. toe heb ik mijn zinnen als zij nie geprikkeld mogen worden?" „Ik vind het altijd weer interessan' om te zien, dat er klachten binnenko men over t.v-programma's die op schudding verwekken, terwijl dat vol gens mij juist hei doel moet zijn var televisie: opschudding verwekken" (David Frost In de Franse stad Rennes stuurde de directeur van een middelbare school een langharige jongen naar huis, omdat deze weigerde zijn haar te laten knippen. De vader van de jongen nam dit niet en bracht de zaak voor de rechter, omdat hij de beslissing van de schooldirecteur „strijdig met de individuele vrijheid van de mens vond". De rechtbank ga; de vader gelijk: „het dragen van lan; haar is geen buitengewoon ernsti feit, dat uitsluiting wettigt". Om in het weekeinde, als u tjj< hebt, een beetje over na te denken „Droefheid is ais de mens zich be weegt van een grotere naar een min der grote volmaaktheid". (Spinoza Ik wens u allen, lezers en lezeres sen, een goed weekeind. En pas op dat u geen dinger,doet. waar u late spijt van krijgt. MERIJ1 (ADVERTENTIE) ELEKTRISCHE BOILERS

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 7