zo boeiend is nu
1641-455
LOSSE NOMMERS 60 CT. - EU Méér LAN 5000 VERKOOPPUNTEN
CONTACT
Dwangbui z-en gevraagd. Vloedgolf
van "drugs" dreigt Nederland te
overspoelen. Nieuw: de petroleum-
pil, PANORAMA verkondigt onthut
sende waarheden over high-maken
de middelen.
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 7 OKTOBER 1967
VORMING
De mytylschool staat in nauw con
tact met het revalidatiecentrum in
het Brabantpark onder leiding van
dr. F. J. B. Zeegers, orthopedisch
chirurg en tevens voorzitter van de
BOSK afd. Breda. Vier maal per
week worden de kinderen per taxi
naar dit revalidatiecentrum ver
voerd, waar een medisch team in
dit zeer goed geoutilleerde centrum
de verzorging in handen heeft. Het
is van het grootste belang dat de
mytylschool en het revalidatiecen
trum als het ware een eenheid vor
men, maar dit stuit nog steeds op
organisatorische moeilijkheden. De
school in Princenhage is te klein
geworden en hierom heeft men een
aantal leerlingen ondergebracht in
een ander gebouw aan de Dreef, ter
wijl de kleuters in de Thalmastraat
zijn „gehuisvest". Er zijn echter van
gemeentewege plannen om een ge
bouw bij het revalidatiecentrum op
te richten, waar de mytylschool in
de toekomst zal komen.
Bij revalidatie moet men niet zo
zeer denken aan de louter medische
kanten van de verzorging van het
gehandicapte kind. Om enigszins een
indruk hiervan te geven, volgt hier
de laatste en meest uitvoerige de
finitie van revalidatie: „Revalidatie
is een totaal aan activiteiten, door
middel waarvan gepoogd wordt de
lichamelijke, geestelijke, sociale en
economische vermogens van minder
validen tot de hoogst mogelijke graad
op te voeren of in stand te houden."
Het is dus de totale benadering van
arts, heilgymnast, arbeidstherapeut,
orthopedagoog, maatschappelijk
werkster, kinderarts, schoolarts, neu
roloog, psycholoog enz
„Wij zijn geen verzorgingsinstituut
maar een school. Toch is een van
onze belangrijkste taken, lichamelijk
gehandicapten juist te leren leven
met hun handicap." De heer A. Ver
hoeven, hoofd van de school, zegt
dat op overtuigende toon. Een af en
Als ieder kind beleeft hij vreugde aan een eigengeknipt herfstblad.
toe opflakkerend glimlachje beklem,
toont zijn woorden.
„Onze leerkrachten hebben een
zeer verantwoordelijke taak. Zü
moeten het gedrag van hun leerlin
gen tot in de finesses kennen en
dienen zich bewust te zijn van de
psychologische moeilijkheden. De
leerlingen moeten in hem een ver
trouwensman zien. Als een leerling
eens bijzonder vervelend of brutaal
is, volgt niet direct straf, maar de
leerkrachten gaan zoeken naar ach
tergronden. Hiervoor is uiteraard een
voortdurend en sterk contact met de
ouders noodzakelijk."
„Ter stimulering .van dit contact
houden wij éénmaal per jaar een
individuele ouderavond, waar de
ouders minimaal een half uur kun
nen spreken met de betrokken leer
kracht, terwijl bovendien nog een
algemene ouderavond wordt gege
ven, waar deskundigen aan het woord
komen."
Om op de Bredase mytylschool toe
gelaten te worden is het noodzakelijk,
dat het kind op velerlei gebied ge
test wordt door een commissie van
deskundigen. „Dit is overigens een
vaak zeer moeilijke taak", aldus de
heer Verhoeven. „Vooral bij lichter
gehandicapten moeten wij een zeer
nauwkeurig onderzoek instellen. De
persoonlijkheid van het kind is hier
bij van het grootste belang. Kinderen
die enorm verwend zijn, wat helaas
nog te vaak voorkomt, kunnen zich
op een normale school niet handha
ven, ondanks het feit dat dit gemeten
naar hun handicap wel mogelijk ge
weest zou zijn".
In de school is een groot aantal
speciale voorzieningen getroffen, ter
wijl het meubilair zo veel mogelijk
aangepast is aan de kinderen. Zo
treffen wij er rolstoelen en rust- en
ligbanken. Bijzonder de aandacht
trekken enkele elektrische schrijf
machines voor fijn-motoriek gestoor
de leerlingen, die tè grote schrijf-
moeilijkheden hebben. Het hoofd
wordt hierbij in een rechthouder ge
klemd zodat de leerlingen met een
waarlijk verbluffend resultaat hun
schrijfwerk kunnen typen. Op som
mige mytylscholen wordt de leer
ling eveneens het typen met de voe
ten geleerd
Daar het abcentiepercentage on
der deze leerlingen uiteraard vrij
hoog ligt, bestaat de mogelijkheid om
individueel onderwijs te volgen.
Als de kinaeren de lagere school
(ADVERTENTIE)
Tijdens het wereldkampioenschap vier-
tallenbridge, dit Jaar te Miami gehouden
en wederom door het formidabele Itali
aanse team gewonnen, kwam in de wed
strijd Amerika—Italië onderstaand spel
voor, dat voor de Italianen niet gunstig
verliep.
Noord-Amerika bleef in een veilig
manchecontract zitten terwijl de wereld
kampioenen doorstoomden naar klein
slem, dat enkele speeltechnlsche proble
men opleverde.
West gever
n-z kwetsbaar
H86
<D A 107
b AH 1043
B 5
V96 3
V H854
4 10 7 6 4 3
VB975
V 2
A V10 4 2
<9 B2
O 62
A H 9 8
Roth-Root, als noord-zuid waren in de
gesloten kamer tegen Avarelli-Belladonna
tot 4 4 gekomen via Co-w passen steeds)
noord 1 O zuid 14 noord 1 SA
(geeft max. 15 punten aan) zuid 2 4
(forcing) noord 3 4 zuid 4 4. West
kwam met zijn singleton uit, door
noord genomen, hierna werden 4 Aas
en Heer gemaakt en toen de Vrouw viel
de troeven er uitgehaald. Toen de O niet
vrij te spelen bleken verloor de leider
1 ^-slag en 4 10.
Forquet en Garozzo legden in 6 4 aan,
die Garozzo mocht spelen. Kay startte
ook met O, noord het Aas, oost de 5
en zuid de 6. Het is mij niet bekend hoe
lang Garozzo er over gedaan heeft zijn
speelplan te benalen, maar hij begon in
elk geval uitstekend: 4 Boer uit noord,
gedekt door Vrouw en Aas. waarna een
kleine O uit de hand werd gespeeld Kay
speelde uitstekend tegen door'niet in te
troeven. Troeft hii wèl. dan is de kans
dat Garozzo het contract maakt groot.
Hü kan dan nameHik de vijandelijke
troeven met twee keer troef trekken
verwilderen, terwijl ziin ^-verliezer op
de hoge O weggaat. Hij moet dan de
nositie in 4 taxeren en wetende dat west
1 sincde+on O en 3 troeven heeft gehad
is het een betere kans te spelen op
10 vierde"nf vijfde bij west, dan op V 10 x
bij oost. Door het „er uit troeven" van
de 4 10 komt zuid tot. 12 slagen. West
gooide een W af, waardoor de leider nog
geen en^-ale aanwijzing over de 4-kleur
kreor* Nonrd won de slag en hoe nu
verder?
Dit ziin altiid nare snellen om later
aan de partners te verbaren. Met onen
kaarden is het ahpm^al heel eenvoudig:
twepmaa"! troef. 4 10 er troevend uit-
sniiden, een O introeren met de 10. de
laatste troef halen en klaas is Kees.
Maar oost moet daarvoor Boer tweede
van troef hebben, daar zuid anders na
het vriitropven van de 4 niet meer veilig
in ziin hand aan slag kan komen. Garoz
zo nam een betere kans door een kleine 4
uit noord te spelen en in de hand de 8
te leggen. Als de snit op de 10 lukt is
winst vrijwel zeker en anders zijn er nog
diverse mogelijkheden Kav won de slag
met, de 10 en vond wederom de beste ver
dediging door een derde 4-ronde te
nemen. Garozzo's enige kans is nu dat
de 4 4—3 zitten, met de vierkaart bij de
lange troef, maar toen in noord een ^7
werd opgeruimd, troefde Kaplan en ging
het contract twee down Pech voor de
Italianen, die wel het kansrijkste spel
wissen te vinden, maar door de ligging
van de k^a'-tpn en het feilloze tegenspel
werden geklopt.
in niets onder voor welke
in de prijs. Die is-onge-(
15.-. Daarvoor krijgt u een
igen, ruim plaats biedend,
bagage. Vlot van acce
snel op de weg (110 met
jeeld met nuttige acces- j
jenzine, belasting en ver-
En... beplaat met Duroplast
en, niet kan roesten en
biedt.
Spastische verlamming berust
op een beschadiging van verschil
lende delen van de hersenen en
ontstaat door een bloeding of ont
steking voor of tijdens de geboor
te en - minder voorkomend - in
het eerste levensjaar. Erfelijke
factoren spelen geen rol, want de
verlamming van het bewuste kind
kan b.v. veroorzaakt worden door
een verkeerde genetische aanleg,
een te vroege bevalling, een her
senontsteking etc.
Grimassen, spraakmoeilijkheden,
gebrekkige of onwillekeurige be
wegingen en stijfheid zijn de voor
naamste kenmerken. Hierdoor
kan het kind de indruk wekken
zwakzinnig of geestelijk gestoord
te zijn, hoewel met nadruk ge
steld moet worden, dat naast een
aantal psychische afwijkingen het
merendeel van deze kinderen
geestelijk volkomen normaal is
ja zelfs over een I.Q. beschikt, dat
hoger ligt dan het gemiddelde.
JWINGEN
ERINGEN
HOUDSWERKEN
De heer J. Zopfi is een lang
zaam en weldoordacht spreker.
H(j is nader van de 7-jarige Ben
ny. Benny is een leuk kereltje;
hij is spastisch en geestelijk ge
stoord. Hij loopt, staat en zit op
zijn eigen wijze Hij stoot
vreugdeklanken uit, wanneer
zijn moeder hem opitilt. Hij ge
niet op zijn manier van deze
wereld, maar kan dit alleen
maar door de grote opofferin
gen die zijn ouders zich getroos
ten. Hieronder volgt het relaas
van de heer Zopfi
„In het begin besef je het al
lemaal nog niet Je zit ineens
met problemen, kan het nog niet
accepteren en tracht in alles een
glimpje hoop te zien. Je praat
met doktoren, chirurgen en an
dere ouders. Je gaat over dit
onderwerp lezen en je vraagt
je steeds af, waarom?
Buitenstaanders kunnen niet
begrijpen wat hei betekent een
dergelijk kind te hebben. Geen
moment kunnen wig hem alleen
laten, want ieder ogenblik kan
hij vallen, kan hij gestikt zijn.
Als mijn vrouw alleen thuis is,
kan ze eigenlijk niet eens naar
de keuken 's Nachts wordt hij
in zijn bed vastgehouden. Ken
nissen bieden wel eens aan om
te komer oppassen, maar dat
durven we niet voor onze ver
antwoording te nemen. Men weet
niet hoe hij behandeld moet
worden. Daarom zeg ik: Mensen
kijk 's avonds in je slaapkamer,
kijk naar je gezonde kinderen,
die zo rustig liggen te slapen en
wees dankbaar iedere dag weer,
dat ze niets mankeren.
Mijn vurigste wens is de op
richting in Breda van een kleu
terdagverblijf. Omdat Benny
niet op een mytylschool geplaatst
kan worden, moet hij wel de he
le dag thuisblijven Als er een
kleuterdagverblijf zou komen,
waren wij enorm geholpen, want
je kunt het niet altijd opbren
gen om met hem bezig te zijn.
Vakantie zullen wij bijvoor
beeld nooit krijgen, hoewel er
een mogelijkheid bestaat om
naar een speciaal ingericht zo
merhuisje te trekken. Deze zo
merhuisjes worden gebouwd van
de opbrengst van de Spasti-rit,
die jaarlijks door de BÓSK-afd.
Breda wordt georganiseerd.
Toch kun je zelfs dit geen echte
vakantie noemen want de ou
ders blijven de zorg om hun
kind behoudenAltijd, in iedere
omstandigheid."
Gespannen aandacht tijdens
de les.
LIEVER GEEN
BUITENBEENTJE
(Van een onzer verslaggevers)
BREDA -
EIGENLIJK komisch dat ze zich zo onhandig tegenover
ons voelen- zij die kunnen spreken, lopen, hun handen
gebruiken, dansen en flirten. Wie gezond is en graag
hulp wil bieden, kan dat het best doen door ons als mens
te behandelen, doodgewoon als elk ander mens.
Deze woorden zijn van Rikke Steinbuch, een lichamelijk
zeer zwaar gehandicapt spastisch meisje, maar ze vertol
ken de mening van ieder lichamelijk gehandicapt mens.
Want juist de gemaakte en met sentimentaliteit geladen
belangstelling bezorgt deze mensen vaak onnodig een
minderwaardigheidsgevoel.
Zij zijn veruit vaak ook de grootste zorg voor ouders
en medici die direct met de opvoeding en verpleging van
het spastische kind te maken hebben. Wat gaat er met dit
kind gebeuren, wanneer het straks het ouderlijk huis of de
inrichting verlaat Zullen oude vooroordelen nog van
invloed zijn wanneer het probeert om als ieder ander mens
zijn plaats in te nemen in het maatschappelijk leven
Bevordering van het medisch on
derzoek
Het mogelijk maken van de juis
te behandeling
Bevordering van het onderzoek
naar de meest geschikte onder
wijsmethode
Het doen inschakelen in het ar
beidsproces
Rechtstreekse steun
Voorlichting.
Men' heeft ter naleving van deze
punten onder andere de oprichting
voor ogen van een onderzoekcentrum,
waar in internationaal verband re-
search-werk wordt verricht. Boven
dien is men met betrekking tot de
rechtstreekse steun aangesloten bij
de stichting „Frinses Beatrix Fonds",
om financiële hulp te verkrijgen bij
de aanschaf van hulpmiddelen in de
meest ruime zin van het woord.
Een van de instituten waar de zorg
voor het spastische kind centraal
Het laatste Nederlandse onder
zoek heeft aangetoond dat van de
tweeduizend Nederlandse kinderen
er vijf spastisch zijn. Drieduizend
kinderen in de leeftijd van 1216
jaar bleken behandelbare spastische
gevallen En toch val' het accent
van de zorg ïr. Nederland niet op
het aantal en op de medische opvang
van deze groep. Men maakt zich
nög grotere zorgen over de maat
schappelijke gevolgen, die de ziekte
voor het spastische kind met zich
meebrengt.
Uit de praktijk blijkt dat spasti
sche kinderen naast een opleiding
op een mytylschool, vaak in het
eigen gezin de beste vorming krijgen,
hoewel sommige ouders hun gehan
dicapte kind niet of nauwelijks blij
ken te kunnen accepteren. Opname
in een inrichting is dan de beste
oplossing. Hoewel de kinderen in
een dergelijke omgeving dagelijks
geconfronteerd worden met hun
„lotgenoten", vergelijkingen kunnen
trekken en zelfs elkaar kunnen sti
muleren, kleeft aan deze inrichtingen
een groot bezwaar. Later wanneer
men in de maatschappij terugkeert,
blijkt namelijk het zichzelf aanpas
sen bij de massa een vrijwel on-
overkomenlijke hindernis.
Beroepskeuze vormt voor deze
mensen uite- aard nog altijd een
groot probleem. Er zijn hieromtrent
twee meningen
1. Er zijn bepaalde beroepen, die
spastici gemakkelijk blijken te
kunnen leren. Laat het kind zich
dan ook beperken tot deze am
bachten.
2. Laat het kind zijn eigen beroeps
keuze doen en geef het een op
leiding op een speciaal ingericht
instituut.
Het tweede punt is uiteraard de
beste oplossing, maar stuit vooral op
financiële en praktische moeilijk
heden.
Ouders van spastische kinderen
zijn het meest betrokken bij de op
voedkundige en financiële proble
men rond hun kinderen. Zij weten
wat er op medisch gebied gedaan
wordt en worden dagelijks gecon
fronteerd met problemen waar an
dere mensen totaal geen weet van
hebben. Zij moeten zich zeer veel
opofferingen getroosten Om deze
redenen hebben de ouders zich ver
enigd in de Bond ter bevordering
van de belangen van spastici
(BOSK),
Deze bond belegt, hetzij regionaal
hetzij nationaal, bijeenkomsten waar
voorlichting wordt gegeven variërend
van huishoudelijke beslommeringen
tot de nieuwste medische ontwikke
lingen. Bovendien kunnen de ouders
door het onderling contact niet alleen
gesterkt worden, maar bovendien er
varingen en eventuele hulpmiddelen
met elkaar uitwisselen.
De doelstelling van de BOSK is
het bevorderen van het onderzoek
en de bestrijding van hersenverlam-
mingen en het behartigen van de
belangen van personen met hersen-
verlammingen en van de ouders van
deze personen. De BOSK tracht dit
doel te bereiken door middel van
staat, is de Bredase mytylschool een
onopvallend, wat verouderd gebouw
aan de Dreef in Princenhage. De ver
grijsde verf is op sommige plaatsen
afgebrokkeld en wekt naar buiten
een enigszins trieste indruk. Een te
gelpad leidt naar de ingang aan de
achterzijde. Als men echter, eenmaal
in het gebouw is, valt direct de in
tieme leefsfeer op. De lichamelijk ge
handicapten leven hier eigenlijk in
een geheel apart wereldje, waarin ze
zich uiteraard zeer goed op hun ge
mak voelen.
De school telt 88 leerlingen, waar
van ruim de helft spastisch is. Zij
zijn verdeeld in 4 groeien, die lager
onderwijs volgen en 2 groepen voor
het voortgezet onderwijs. Een aan
tal van deze laatsten wordt sinds
enkele jaren in de gelegenheid ge
steld de ULO te volgen. Afgelopen
seizoen slaagde voor de eerste maal
een leerling voor het ULO-diploma.
Bovendien is men dit jaar gestart
met een groep van zestien kleuters
in de leeftijd van 4 tot 7 jaar. Ieder
groepje heeft een eigen leerkracht,
die na het beluien van de hoofdacte
een specialistische opleiding heeft
genoten. De leerkrachten worden
bijgestaan door klasse-assistentes.
Geïnspireerd werkt hij aan een schilderij.
gevolgd hebben, onderzoekt een zeer
zorgvuldig samengestelde nazorg
commissie, ie plaatsingsmogelijkhe
den voor het betrokken kind. Daar
de intelligentie ook na het volgen
van lager onderwijs nog moeilijk
te peilen is, heeft deze commissie
een grote verantwoordelijkheid. Zij
laten uiteraard in overleg met en
toestemming van de ouders het
kind ULO-onderwijs volgen of kun
nen adviseren het kind naar een in
ternaat te sturen. Een andere mo
gelijkheid is „Werkenrode", een am
bachtsschool voor lichamelijk niet te
zwaar gehandicapten in Groesbeek.
Voor het vervoer van en naar
school en naar het revalidatiecen
trum zorgt een vaste kern taxi
chauffeurs, die een grote ervaring
op dit gebied hebben gekregen. De
vervoerskosten ongeveer 6500,
per maand worden betaald door
woongemeenten van de gehandicap
ten.
4