zo boeiend is nu 1641-455 LOSSE NOMMERS 60 CT. - EU Méér LAN 5000 VERKOOPPUNTEN CONTACT Dwangbui z-en gevraagd. Vloedgolf van "drugs" dreigt Nederland te overspoelen. Nieuw: de petroleum- pil, PANORAMA verkondigt onthut sende waarheden over high-maken de middelen. DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 7 OKTOBER 1967 VORMING De mytylschool staat in nauw con tact met het revalidatiecentrum in het Brabantpark onder leiding van dr. F. J. B. Zeegers, orthopedisch chirurg en tevens voorzitter van de BOSK afd. Breda. Vier maal per week worden de kinderen per taxi naar dit revalidatiecentrum ver voerd, waar een medisch team in dit zeer goed geoutilleerde centrum de verzorging in handen heeft. Het is van het grootste belang dat de mytylschool en het revalidatiecen trum als het ware een eenheid vor men, maar dit stuit nog steeds op organisatorische moeilijkheden. De school in Princenhage is te klein geworden en hierom heeft men een aantal leerlingen ondergebracht in een ander gebouw aan de Dreef, ter wijl de kleuters in de Thalmastraat zijn „gehuisvest". Er zijn echter van gemeentewege plannen om een ge bouw bij het revalidatiecentrum op te richten, waar de mytylschool in de toekomst zal komen. Bij revalidatie moet men niet zo zeer denken aan de louter medische kanten van de verzorging van het gehandicapte kind. Om enigszins een indruk hiervan te geven, volgt hier de laatste en meest uitvoerige de finitie van revalidatie: „Revalidatie is een totaal aan activiteiten, door middel waarvan gepoogd wordt de lichamelijke, geestelijke, sociale en economische vermogens van minder validen tot de hoogst mogelijke graad op te voeren of in stand te houden." Het is dus de totale benadering van arts, heilgymnast, arbeidstherapeut, orthopedagoog, maatschappelijk werkster, kinderarts, schoolarts, neu roloog, psycholoog enz „Wij zijn geen verzorgingsinstituut maar een school. Toch is een van onze belangrijkste taken, lichamelijk gehandicapten juist te leren leven met hun handicap." De heer A. Ver hoeven, hoofd van de school, zegt dat op overtuigende toon. Een af en Als ieder kind beleeft hij vreugde aan een eigengeknipt herfstblad. toe opflakkerend glimlachje beklem, toont zijn woorden. „Onze leerkrachten hebben een zeer verantwoordelijke taak. Zü moeten het gedrag van hun leerlin gen tot in de finesses kennen en dienen zich bewust te zijn van de psychologische moeilijkheden. De leerlingen moeten in hem een ver trouwensman zien. Als een leerling eens bijzonder vervelend of brutaal is, volgt niet direct straf, maar de leerkrachten gaan zoeken naar ach tergronden. Hiervoor is uiteraard een voortdurend en sterk contact met de ouders noodzakelijk." „Ter stimulering .van dit contact houden wij éénmaal per jaar een individuele ouderavond, waar de ouders minimaal een half uur kun nen spreken met de betrokken leer kracht, terwijl bovendien nog een algemene ouderavond wordt gege ven, waar deskundigen aan het woord komen." Om op de Bredase mytylschool toe gelaten te worden is het noodzakelijk, dat het kind op velerlei gebied ge test wordt door een commissie van deskundigen. „Dit is overigens een vaak zeer moeilijke taak", aldus de heer Verhoeven. „Vooral bij lichter gehandicapten moeten wij een zeer nauwkeurig onderzoek instellen. De persoonlijkheid van het kind is hier bij van het grootste belang. Kinderen die enorm verwend zijn, wat helaas nog te vaak voorkomt, kunnen zich op een normale school niet handha ven, ondanks het feit dat dit gemeten naar hun handicap wel mogelijk ge weest zou zijn". In de school is een groot aantal speciale voorzieningen getroffen, ter wijl het meubilair zo veel mogelijk aangepast is aan de kinderen. Zo treffen wij er rolstoelen en rust- en ligbanken. Bijzonder de aandacht trekken enkele elektrische schrijf machines voor fijn-motoriek gestoor de leerlingen, die tè grote schrijf- moeilijkheden hebben. Het hoofd wordt hierbij in een rechthouder ge klemd zodat de leerlingen met een waarlijk verbluffend resultaat hun schrijfwerk kunnen typen. Op som mige mytylscholen wordt de leer ling eveneens het typen met de voe ten geleerd Daar het abcentiepercentage on der deze leerlingen uiteraard vrij hoog ligt, bestaat de mogelijkheid om individueel onderwijs te volgen. Als de kinaeren de lagere school (ADVERTENTIE) Tijdens het wereldkampioenschap vier- tallenbridge, dit Jaar te Miami gehouden en wederom door het formidabele Itali aanse team gewonnen, kwam in de wed strijd Amerika—Italië onderstaand spel voor, dat voor de Italianen niet gunstig verliep. Noord-Amerika bleef in een veilig manchecontract zitten terwijl de wereld kampioenen doorstoomden naar klein slem, dat enkele speeltechnlsche proble men opleverde. West gever n-z kwetsbaar H86 <D A 107 b AH 1043 B 5 V96 3 V H854 4 10 7 6 4 3 VB975 V 2 A V10 4 2 <9 B2 O 62 A H 9 8 Roth-Root, als noord-zuid waren in de gesloten kamer tegen Avarelli-Belladonna tot 4 4 gekomen via Co-w passen steeds) noord 1 O zuid 14 noord 1 SA (geeft max. 15 punten aan) zuid 2 4 (forcing) noord 3 4 zuid 4 4. West kwam met zijn singleton uit, door noord genomen, hierna werden 4 Aas en Heer gemaakt en toen de Vrouw viel de troeven er uitgehaald. Toen de O niet vrij te spelen bleken verloor de leider 1 ^-slag en 4 10. Forquet en Garozzo legden in 6 4 aan, die Garozzo mocht spelen. Kay startte ook met O, noord het Aas, oost de 5 en zuid de 6. Het is mij niet bekend hoe lang Garozzo er over gedaan heeft zijn speelplan te benalen, maar hij begon in elk geval uitstekend: 4 Boer uit noord, gedekt door Vrouw en Aas. waarna een kleine O uit de hand werd gespeeld Kay speelde uitstekend tegen door'niet in te troeven. Troeft hii wèl. dan is de kans dat Garozzo het contract maakt groot. Hü kan dan nameHik de vijandelijke troeven met twee keer troef trekken verwilderen, terwijl ziin ^-verliezer op de hoge O weggaat. Hij moet dan de nositie in 4 taxeren en wetende dat west 1 sincde+on O en 3 troeven heeft gehad is het een betere kans te spelen op 10 vierde"nf vijfde bij west, dan op V 10 x bij oost. Door het „er uit troeven" van de 4 10 komt zuid tot. 12 slagen. West gooide een W af, waardoor de leider nog geen en^-ale aanwijzing over de 4-kleur kreor* Nonrd won de slag en hoe nu verder? Dit ziin altiid nare snellen om later aan de partners te verbaren. Met onen kaarden is het ahpm^al heel eenvoudig: twepmaa"! troef. 4 10 er troevend uit- sniiden, een O introeren met de 10. de laatste troef halen en klaas is Kees. Maar oost moet daarvoor Boer tweede van troef hebben, daar zuid anders na het vriitropven van de 4 niet meer veilig in ziin hand aan slag kan komen. Garoz zo nam een betere kans door een kleine 4 uit noord te spelen en in de hand de 8 te leggen. Als de snit op de 10 lukt is winst vrijwel zeker en anders zijn er nog diverse mogelijkheden Kav won de slag met, de 10 en vond wederom de beste ver dediging door een derde 4-ronde te nemen. Garozzo's enige kans is nu dat de 4 4—3 zitten, met de vierkaart bij de lange troef, maar toen in noord een ^7 werd opgeruimd, troefde Kaplan en ging het contract twee down Pech voor de Italianen, die wel het kansrijkste spel wissen te vinden, maar door de ligging van de k^a'-tpn en het feilloze tegenspel werden geklopt. in niets onder voor welke in de prijs. Die is-onge-( 15.-. Daarvoor krijgt u een igen, ruim plaats biedend, bagage. Vlot van acce snel op de weg (110 met jeeld met nuttige acces- j jenzine, belasting en ver- En... beplaat met Duroplast en, niet kan roesten en biedt. Spastische verlamming berust op een beschadiging van verschil lende delen van de hersenen en ontstaat door een bloeding of ont steking voor of tijdens de geboor te en - minder voorkomend - in het eerste levensjaar. Erfelijke factoren spelen geen rol, want de verlamming van het bewuste kind kan b.v. veroorzaakt worden door een verkeerde genetische aanleg, een te vroege bevalling, een her senontsteking etc. Grimassen, spraakmoeilijkheden, gebrekkige of onwillekeurige be wegingen en stijfheid zijn de voor naamste kenmerken. Hierdoor kan het kind de indruk wekken zwakzinnig of geestelijk gestoord te zijn, hoewel met nadruk ge steld moet worden, dat naast een aantal psychische afwijkingen het merendeel van deze kinderen geestelijk volkomen normaal is ja zelfs over een I.Q. beschikt, dat hoger ligt dan het gemiddelde. JWINGEN ERINGEN HOUDSWERKEN De heer J. Zopfi is een lang zaam en weldoordacht spreker. H(j is nader van de 7-jarige Ben ny. Benny is een leuk kereltje; hij is spastisch en geestelijk ge stoord. Hij loopt, staat en zit op zijn eigen wijze Hij stoot vreugdeklanken uit, wanneer zijn moeder hem opitilt. Hij ge niet op zijn manier van deze wereld, maar kan dit alleen maar door de grote opofferin gen die zijn ouders zich getroos ten. Hieronder volgt het relaas van de heer Zopfi „In het begin besef je het al lemaal nog niet Je zit ineens met problemen, kan het nog niet accepteren en tracht in alles een glimpje hoop te zien. Je praat met doktoren, chirurgen en an dere ouders. Je gaat over dit onderwerp lezen en je vraagt je steeds af, waarom? Buitenstaanders kunnen niet begrijpen wat hei betekent een dergelijk kind te hebben. Geen moment kunnen wig hem alleen laten, want ieder ogenblik kan hij vallen, kan hij gestikt zijn. Als mijn vrouw alleen thuis is, kan ze eigenlijk niet eens naar de keuken 's Nachts wordt hij in zijn bed vastgehouden. Ken nissen bieden wel eens aan om te komer oppassen, maar dat durven we niet voor onze ver antwoording te nemen. Men weet niet hoe hij behandeld moet worden. Daarom zeg ik: Mensen kijk 's avonds in je slaapkamer, kijk naar je gezonde kinderen, die zo rustig liggen te slapen en wees dankbaar iedere dag weer, dat ze niets mankeren. Mijn vurigste wens is de op richting in Breda van een kleu terdagverblijf. Omdat Benny niet op een mytylschool geplaatst kan worden, moet hij wel de he le dag thuisblijven Als er een kleuterdagverblijf zou komen, waren wij enorm geholpen, want je kunt het niet altijd opbren gen om met hem bezig te zijn. Vakantie zullen wij bijvoor beeld nooit krijgen, hoewel er een mogelijkheid bestaat om naar een speciaal ingericht zo merhuisje te trekken. Deze zo merhuisjes worden gebouwd van de opbrengst van de Spasti-rit, die jaarlijks door de BÓSK-afd. Breda wordt georganiseerd. Toch kun je zelfs dit geen echte vakantie noemen want de ou ders blijven de zorg om hun kind behoudenAltijd, in iedere omstandigheid." Gespannen aandacht tijdens de les. LIEVER GEEN BUITENBEENTJE (Van een onzer verslaggevers) BREDA - EIGENLIJK komisch dat ze zich zo onhandig tegenover ons voelen- zij die kunnen spreken, lopen, hun handen gebruiken, dansen en flirten. Wie gezond is en graag hulp wil bieden, kan dat het best doen door ons als mens te behandelen, doodgewoon als elk ander mens. Deze woorden zijn van Rikke Steinbuch, een lichamelijk zeer zwaar gehandicapt spastisch meisje, maar ze vertol ken de mening van ieder lichamelijk gehandicapt mens. Want juist de gemaakte en met sentimentaliteit geladen belangstelling bezorgt deze mensen vaak onnodig een minderwaardigheidsgevoel. Zij zijn veruit vaak ook de grootste zorg voor ouders en medici die direct met de opvoeding en verpleging van het spastische kind te maken hebben. Wat gaat er met dit kind gebeuren, wanneer het straks het ouderlijk huis of de inrichting verlaat Zullen oude vooroordelen nog van invloed zijn wanneer het probeert om als ieder ander mens zijn plaats in te nemen in het maatschappelijk leven Bevordering van het medisch on derzoek Het mogelijk maken van de juis te behandeling Bevordering van het onderzoek naar de meest geschikte onder wijsmethode Het doen inschakelen in het ar beidsproces Rechtstreekse steun Voorlichting. Men' heeft ter naleving van deze punten onder andere de oprichting voor ogen van een onderzoekcentrum, waar in internationaal verband re- search-werk wordt verricht. Boven dien is men met betrekking tot de rechtstreekse steun aangesloten bij de stichting „Frinses Beatrix Fonds", om financiële hulp te verkrijgen bij de aanschaf van hulpmiddelen in de meest ruime zin van het woord. Een van de instituten waar de zorg voor het spastische kind centraal Het laatste Nederlandse onder zoek heeft aangetoond dat van de tweeduizend Nederlandse kinderen er vijf spastisch zijn. Drieduizend kinderen in de leeftijd van 1216 jaar bleken behandelbare spastische gevallen En toch val' het accent van de zorg ïr. Nederland niet op het aantal en op de medische opvang van deze groep. Men maakt zich nög grotere zorgen over de maat schappelijke gevolgen, die de ziekte voor het spastische kind met zich meebrengt. Uit de praktijk blijkt dat spasti sche kinderen naast een opleiding op een mytylschool, vaak in het eigen gezin de beste vorming krijgen, hoewel sommige ouders hun gehan dicapte kind niet of nauwelijks blij ken te kunnen accepteren. Opname in een inrichting is dan de beste oplossing. Hoewel de kinderen in een dergelijke omgeving dagelijks geconfronteerd worden met hun „lotgenoten", vergelijkingen kunnen trekken en zelfs elkaar kunnen sti muleren, kleeft aan deze inrichtingen een groot bezwaar. Later wanneer men in de maatschappij terugkeert, blijkt namelijk het zichzelf aanpas sen bij de massa een vrijwel on- overkomenlijke hindernis. Beroepskeuze vormt voor deze mensen uite- aard nog altijd een groot probleem. Er zijn hieromtrent twee meningen 1. Er zijn bepaalde beroepen, die spastici gemakkelijk blijken te kunnen leren. Laat het kind zich dan ook beperken tot deze am bachten. 2. Laat het kind zijn eigen beroeps keuze doen en geef het een op leiding op een speciaal ingericht instituut. Het tweede punt is uiteraard de beste oplossing, maar stuit vooral op financiële en praktische moeilijk heden. Ouders van spastische kinderen zijn het meest betrokken bij de op voedkundige en financiële proble men rond hun kinderen. Zij weten wat er op medisch gebied gedaan wordt en worden dagelijks gecon fronteerd met problemen waar an dere mensen totaal geen weet van hebben. Zij moeten zich zeer veel opofferingen getroosten Om deze redenen hebben de ouders zich ver enigd in de Bond ter bevordering van de belangen van spastici (BOSK), Deze bond belegt, hetzij regionaal hetzij nationaal, bijeenkomsten waar voorlichting wordt gegeven variërend van huishoudelijke beslommeringen tot de nieuwste medische ontwikke lingen. Bovendien kunnen de ouders door het onderling contact niet alleen gesterkt worden, maar bovendien er varingen en eventuele hulpmiddelen met elkaar uitwisselen. De doelstelling van de BOSK is het bevorderen van het onderzoek en de bestrijding van hersenverlam- mingen en het behartigen van de belangen van personen met hersen- verlammingen en van de ouders van deze personen. De BOSK tracht dit doel te bereiken door middel van staat, is de Bredase mytylschool een onopvallend, wat verouderd gebouw aan de Dreef in Princenhage. De ver grijsde verf is op sommige plaatsen afgebrokkeld en wekt naar buiten een enigszins trieste indruk. Een te gelpad leidt naar de ingang aan de achterzijde. Als men echter, eenmaal in het gebouw is, valt direct de in tieme leefsfeer op. De lichamelijk ge handicapten leven hier eigenlijk in een geheel apart wereldje, waarin ze zich uiteraard zeer goed op hun ge mak voelen. De school telt 88 leerlingen, waar van ruim de helft spastisch is. Zij zijn verdeeld in 4 groeien, die lager onderwijs volgen en 2 groepen voor het voortgezet onderwijs. Een aan tal van deze laatsten wordt sinds enkele jaren in de gelegenheid ge steld de ULO te volgen. Afgelopen seizoen slaagde voor de eerste maal een leerling voor het ULO-diploma. Bovendien is men dit jaar gestart met een groep van zestien kleuters in de leeftijd van 4 tot 7 jaar. Ieder groepje heeft een eigen leerkracht, die na het beluien van de hoofdacte een specialistische opleiding heeft genoten. De leerkrachten worden bijgestaan door klasse-assistentes. Geïnspireerd werkt hij aan een schilderij. gevolgd hebben, onderzoekt een zeer zorgvuldig samengestelde nazorg commissie, ie plaatsingsmogelijkhe den voor het betrokken kind. Daar de intelligentie ook na het volgen van lager onderwijs nog moeilijk te peilen is, heeft deze commissie een grote verantwoordelijkheid. Zij laten uiteraard in overleg met en toestemming van de ouders het kind ULO-onderwijs volgen of kun nen adviseren het kind naar een in ternaat te sturen. Een andere mo gelijkheid is „Werkenrode", een am bachtsschool voor lichamelijk niet te zwaar gehandicapten in Groesbeek. Voor het vervoer van en naar school en naar het revalidatiecen trum zorgt een vaste kern taxi chauffeurs, die een grote ervaring op dit gebied hebben gekregen. De vervoerskosten ongeveer 6500, per maand worden betaald door woongemeenten van de gehandicap ten. 4

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 21