Waarom is de Postgiro voor 1.500.000 rekeninghouders zo aantrekkelijk? 1 3 4 5 6 Politieleiding moet stromingen in de maatschappij goed kennen GEZAG EN POLITIE DOOR PERS NIET „WEGGESCHREVEN" KVP-STUDIECOMMISSIE Ontwikkelingshulp in principe uit de rijksmiddelen LIBELLE LICHTTE 'NEDERLANDS HUWELIJK' DOOR .•2ÖU - ^es CONCLUSIE COMMISSIE ENSCHEDE: 2 NOTA VAN MINISTERS POLAK EN BEERNINK '00^Z: POSTCHEQUE- EN GIRODIENST Rechtstreeks Overal betalen Overal opnemen Rente tot 51% toe Boekhoud-gemak Geen kosten Kortsluiting v. d. Molen „SPAAR ACHTER AF" Mensen met wensen sluiten 'n {Dersoonlijke lening bij de NMB De bank waar ook zich thuis voelt I Een procent Gelijk Japan noteert 100.000.000 ste Sov j et-kernfysicus btijft in Canada SOOo Onbeantwoord 1 Ï5-70 41—42, D 60-65 15, 1ID 90 23, 80-85 32, 75-80 36, 70-75 9, Packhams Triomphe I 80- 0 50, 70-75 52, 65-70 44, 60-65 Gewone veiling appels: Lax- rb I 75-80 22, 70-75 24, IID 13, lox's I 80-85 28—41, 75-80 31 30—49, 65-70 25—42, 60-65 22 1720, Goudrenet II 85-95 2, 65-75 22, D 16, grof 16—18, rie grof 1516, Lobo I 85-90 75-80 24, 70-75 18, Glorie van 75-80 25, 70-75 24, 65-70 21, D Orange Pippin II 75-80 25, 15-70 28, grof 15—17, fijn 19, nge Pippin geel I 90-95 31, 0-85 33—37, 75-80 36—39, 70- 15, II 80-85 29—32, 75-80 31— 12—34, 65-70 27—30, 60-65 21 20, grof 17—22, Ellison's 85-90 15, 80-85 17, 75-80 18, 70- 0 19, Peren: Legipont II 75-80 35, 65-70 29, grof 19, fijn 6, uise d'Avranches II 65-70 24 31, 55-60 25—28, 50-55 6—7, Doyenne du Cornice I 80-85 1, 70-75 94, D 30, II 80-85 72— 100, 70-75 85—108, grof 48— 19, Conference II 65-70 25, 5-60 15—31, D 13—15, grof 8— -8, Br. Alex Lucas II 80-85 24, 0-75 25, grof 13—15, fijn 7—8, Ideman IID 28, grof 40, fijn 15, bramen per doos II 2132, per doos I 102109, II 6183, 170—180, II 130—160. Totale ard fruit 10,350 kisten. Groen- uk: bloemkool 15—49, afw. 15, Iers I 22—34, II 15—23, krop. 0, II 5—14, knolselderie met 1, II 1317, per bos: selderie ïterselie 820, kroten 1114, 2124, per kg: pronkbonen I 28, snijbonen I 169, II 35150, jonen I 150, II 61100, groe- >1 I 32—33, B II 10—11, rode, andijvie I 922, kroten I 11, waspeen I 3438, B I 23, prei II 32, komkommers krom 15, 1 I 40—45, A II 41, B I 40—48, breekpeen 67, veldsla 70— pelen 1115. LE, 6 oktober Tomaten per 3 kg I A 356—364, I B 357, I C 242, I CC doordraai, rijp I A 44, I C doordraai, binnenland- doordraai, geplukte kroet wit '0, geplukte kroet rood door- ;te valappelen 10, rode valap- irdraai, val Goudrenet 12.40, ldrenet 12.40, Cox's Orange 85 29, 80 29—35, 75 32—44, 70 30—40, '60 23—32, 55 24—25, BO 30, 75 33. 70 35, 65 15, IID grof 15—16, fijn 10.30, Ingrid 5 22, 80 28, 75 26—27, 70 25, 65 5, Goudrenet I 85 28.30—29 40, 28.70, 65 24.50—25.40, II 85 25, 23, IID 20, grof 18.40—19.20, nathan I 80 25, 75 29, 70 29—30, 75 15, 70 16, grof 15, Laxton 75 19, 70 23, 65 18, 60 11, IID 1, Glorie van Holland I 75 26, 15 20, 75 25, 65 24, IID 19, grof n 11, Sterappel I 65 47, 55 36, ■of 25, fijn doordraai, Ellisons 75 21, 70 22—23, 65 19, IID 60, aai, Lombard Calville I 80 15 7, 70 17, 65 15, 60 11, grof 11, ransp. de Croncels I 75 23, 65 Rode Ribbeling I 75 43, 65 44, ■of 15, Rode Goudrenet I 95 38, 75 27—32, II 85 20, 75 23, 65 ine du Cornice I 85 8283, 80 -96, 70 97—98, 65 93, II 85 78, 8, 70 91, 65 87. IID 60 75—76, grof 64—66. fijn 48. kroet 18, Lucas I 85 25, 80 43.10, 75 50.85 0 52.20—53.10, 65 45, II 80 35, 40, 65 37, IID 60 24, 50 11, grof n 6.5— doordraai, kroet door- nt Remy I 80 37, 70 43, 60 42- grof 33, fijn 18, Conference KID 25. 60 41. 55 36, III 70 16, 24, 55 18, grof 20—22, fijn 6—7, rdraai. Gieser Wildeman I 60 II 60 58, 50 47, IID 18, grof 41, egipont I 75 36, 70 42, 65 45, 60 |II 75 32, 70 37, 65 36, 60 18, 55 «•draai, grof 18, fijn doordraai, iteau II 75 15, 65 12, 55 6—10, iraai, Br. Hardy II 65 43, bra- Boos I 49. II 45, aardbeien per 13—96, noten per stuk I 2—3, Iruiven per kg I 153—169, II ananasmeloenen per stuk II rdappelen I 1112. Groenten: -11, bloemkool 1556, kassnij- 1185, dubb. pr.bonen 49—76, prei 32—33, kroten 12—16, 51, komkommers 1235. ''ARDEN, 6 oktober Ge- 1046, slachtvee 840, kalveren vette) 566, nuchtere en mest- 594, schapen en lammeren 896, :n biggen 2, bokken en geiten in 125. veulens 15, totaal 4143. ïelk- en kalfkoeien 12751400, ien 800—900, pinken 575700, :n 950—1275, alles per stuk, 2e, 3e kw. 3.80—4.15 en 3.40 jrstkoeien 2.603.05, stieren alles per kg slachtgew., gras per stuk 275480, per kg 3.70—4.10, vette kalveren 2.70 :htere kalveren 1.551.60, bel ievend gew., nuchtere kalve- 1, mestkalveren 160230, fok- 25—140, alles per stuk, vette .503.00, lammeren 5.506.00, kg slachtgew., lammeren per L10, oudere paarden 2.703.00, aarden 3.50—3.70, beide per kg werkpaarden 13501725, 75—600, bokken en geiten 20 per stuk, bokken en geiten per kg slachtgew. Overzicht ivoer handel - prijzen): ge- lager - rustig - stabiel; stie- rs en oudere): minder - rede- iiel; slachtvee: minder - rede- iel; kalveren (gras- en vette): - rustig - vrij stabiel; nucn- estkalveren: iets meer - ma- k; schapen en lammeren: ge- ig - niet lager; slachtpaarden: vlot - stabiel; werkpaarden is: idem; bokken en geiten: rustig - gelijk; varkens en big- geringe aanvoer geen han* JZEN, 6 oktober Per stuk: 26, II 3—15, bloemkool A 35- .8—52, B 22—34, B II 16—22, !4, witte komkommers 5, Trie- J50, per bos: selderie 315, PJ:" per kg; Bintjes bonken 12.01 af 8—11, andijvie I 41. II 27— bonen I 90—121, II 82, stok- II 49—61, pr.bonen II 63—8o, Widusa II 48—50, sav.kool irenkool 3, breekpeen 6, was- 25, prei 15—28, knolselderie uiten 25—61. spinazie 22—8'. 7, witlof A II 126, B II 89- [4498, tomaten A 4059, B 40. aardbeien per doos nea II 4171. appelen; Coxs 15 32—34, 80 30—36, 75 33—39. 65 32—33, 60 23—27, II 85 32, 75 27—38, 70 29—39, 65 26-34 III grof 15—18, fijn 15-"' I 85 24—29, 75 24—31, 65 1» of 17—22, peren: Doyenne du 85 76. 80 86. 75 92. 70 92, U 93, 75 76—89, 70 92, 65 84- -64, III grof 51—66, fijn 17- it II 70 35, 60 27, III grof 26. RECHT, 6 oktober Andü" spinazie 10—34, postelein 11—18. prei 22—27, staaksny- -185, spekbonen 82, pronkbo- stambonen 6697, stokpr.- 81, spitskool 25—28, groene- rodekool 5.5—21, sav.kool ttekool 612, kroten 33—47, B 27—40, C 25, D 5ü a 100, sla A I 10—17, II 5:7 >ol AA 21—31. A 15—21, B 15, ananas 40—126, knolselderie fikommers 90 pl. 64, 75 P1- 1. 52—53, 50 pl. 43—46, 40 pl. pl. 26—33, krom 67—72, to- 50—370, B 340—350, C 280-j- ie 516, peterselie 10--*'» 19—22, Cox's Orange PiP: Conference 30—39, Legipont enne du Cornice 7882, Bon- 40—44, James Grieve 25-- iy 40—43, Gieser Wildeman Jrenet 25—31. 17 DAGBLAD DE §TEM VAN ZATERDAG 7 OKTOBER 1967 19 (ADVERTENTIE) gemakkelijk betalings verkeer met 1.000.000 particulieren 500.000 winkels en bedrijven. Snel en efficiënt. (Elk jaar komen er nog zo'n 200.000 rekeninghouders bij!) Met de blauwe girokaart kunt u tegenwoordig bijna overal betalen. U kunt contant geld op nemen bij elk van de 2250 post kantoren en -agentschappen, overal in Nederland (ook na 3 uur 's middags!). De particuliere rekeninghouder krijgt nl. 2 kascheques, elk voor max. f 500.-. Na inwisseling ont vangt u een nieuwe cheque thuis. U zit dus nooit zonder. U kunt van de giro zonder meer overschrijven op een spaarrekening bij de RPS - ook per automatische afschrijving. Terugboeking op uw girorekening is altijd mogelijk. Uw geld is dus niet geblokkeerd De snelle dagafrekeningen van de postgiro zijn uitvoerig gespecificeerd; naast het bedrag worden ook gironummer en naam van de begunstigde vermeld. voor porti, overschrijvingen, kascheques en stortingen op eigen rekening. Inlichtingen bij eik postkantoor. het grootste gironet van Nederland - volledig geautomatiseerd DEN HAAG De ministers Beernink (Binnenlandse Zaken) en Polak Justitie» hebben thans ook het tweede interim-rapport en het slotrapport van de com missie van onuerzoek Amsterdam beter bekend als „de com missie-Enschede" naar de naam van haar voorzitter prof. mr. Ch. J. Ensehcüe gepubliceerd. Die publikatie gaat evenals bij het eerste interim-rapoort weer ver gezeld var een regeringsnota. In die nota gaan de ministers Beer- nink en Polak slechts in op die onderwerpen uit hei tweede in terim- en het slotrapport van de commissie Eascheue die het be leid van hun ministeries direct betreffen Over die onderwerpen willen zij giaag met het parle ment discussiëren Zij gaan in de nota niet ir op de gebeurtenissen in Amsterdam voorzover die de plaatselijke overheid betreffen. Overigens beschouwt de rege ring het oooi de commissie-En- schede verrichte onderzoek zon der precedent en het verzamelde materiaal niet alleen voor de si tuatie in Amsterdam van belang. „In brede Kring van het bestuur zal men ei profij van kunnen trekken. Hei kom' er thans op aan uit d' ervaringen in het ver eden gevolgtrekk ngen voor de toekomst te maken", zo wordt opgemerkt. Een lantai opmerkingen en bij lagen zijn door de ministers Beernink en Polak niet voor pu blikatie vrijgegeven Zo is b.v. in het tweede interim-rapport en de bijlager tamelijk veel aan dacht gegeven aan de voorge schiedenis van ie uiteindelijke beslissing var het toenmalige ka- binet-Cals om het huwelijk van prinses Beatrix in Amsterdam te sluiten. De regering meent „om verschillend, redenen" die ge deelten met openbaai» te njoeten maken Ei komen namelijk me dedelingen m voo, over stand punten van leden van het ko ninklijk huis die volgens de re gering „geen onderwerp van dis cussie dienen te zijn". (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG. Los" van alles wat zich in het nabije ver- VOOF llUWClljK BfifttflX leden in Amsterdam rond het politieoptreden afgespeeld 1 heeft meent de Commissie Enschede, dat de leiding van vjCCIl iUl lIlCCl ieder politiekorps op de hoogte moet zijn van de maat schappijstromingen. Zij moet zoveel mogelijk op de contact tussen hoogte blijven van het hoe en waarom van algemene ver- schijnselen in de gemeente, zij moet beschikken over de T02"0ITI1Q* VjJlS meest uiteenlopende inlichtingen betreffende manifes- taties, acties en dergelijke en zij moet er voor zorgen, dat A TH StPTfl 3 TH dergelijke inlichtingen in het korps zoveel mogelijk be kend zijn. Bovendien en dit weegt in een politiekorps wel bijzonder zwaar de leiding moet het personeel zo weten te kiezen, vormen en be geleiden, dat het geschikt is voor zijn taak, ook wanneer eventueel geweld gebruikt moet worden. De ministers Beernink van Binnen landse Zaken en Polak van Justitie vul len deze algemene gegevens van de Commissie Ensc^edt nog aan. „De po litie moet feitelijk en mentaal voorbe reid zijn op maatregelen, die kunnen dienen om ordeverstoringen tegen te gaan. Hiertoe behoort ook het opstellen van plannen voor de wjjzc, waarop or deverstoringen tegemoctgetreden wor den". aldus beide ministers. Dr. F. J. E. Hoge wind, hoofd van de Rijks Psychologische Dienst, maakt in het tweede interimrapport rond de sitiatie vorig jaar in Amsterdam nog belangrijke opmerkingen over het to tale beeld van de politie in Nederland. ,,De wijze waarop politie-ambtenaren, ook die van lagere rang, in de prak tijk van de te hunner beschikking staande mogelijkheden en bevoegdhe den gebruik maken, is uiterst respec tabel. De zeer kleine groep, die mis bruik zou willen maken, wordt over het algemeen door de groep als ge heel gecorrigeerd. Ieder korps beschikt over uitstekende kern, die zich op bewonderenswaardige manier ontwik keld heeft. Het is deze kern, die zorgt voor de rust en de veiligheid van de bevolking' Dr. Hogewind ziet in het werk van de politie echter een gevaar voor de man zelf. ,,De politieman heeft het gevoel, dat hij bij zijn werk veelal niet op anderen kan terugvallen, doch zichzelf moet zien te redden en zijn problemen zelf moet zien op te lossen. Hij he ft de neiging zich tegenover zijn collega's en superieuren wat af te sluiten. Een zekere vereenzaming is kenmerkend voor dit beroep". Dit komt bij lezing van de verschil lende rapporten van de commissie- Enschede soms duidelijk tot uiting. Tal van moeilijkheden in het Amsterdam van vorig jaar worden geweten aan kortsluitingen tussen burgemeester en hoofdcommissarissen,- aan de afstand superieuren-minderen, aan het tekort aan inlichtingen over feitelijke situa ties in de gemeente, aan kortsluitin gen gemeentebestuur-politieleiding-jus- titie, aan onzekerheid in beleid en als gevolg daarvan aan vele onzekerheden in het optreden van de politie in het openhaar. De politie heeft ook geen houvast aan wettelijke voorschriften, hoever zij b.v. mag gaan bij het werkelijk handhaven van de openbare orde. Hiervoor bestaan nauwelijks wettelij ke regels. „Met name bij relletjes, demonstraties e.d. kan de politieman komen te staan voor de keuze of 'ets het verstoren van de openbare orde is of een strafbaar feit. Moet hij ar resteren of proces-verbaal opmaken?", aldus de commissie-Enschede. „De po litieman moet herhaaldelijk ter plaat se uitmaken wat hem volgens hemzelf te doen staat". Daarom wordt in de rapporten van de commissie door tal van deskundigen gepleit voor een veel betere opleiding van de toekomstige politie-ambtenaren. Vooral in mentaal opzicht. In iedere gemeente treft men .+re situaties een andere menta liteit, een totaal andere bevolking aan- Maar: „Met elke organisatie, welke dan ook, kan men prima resultaten bereiken, als men maar goede mensen a?r*i aldus de rijkspsy- •choloOfiT dr. Hogewind. Goed samen spel, wederzijds vertrouwen tussen bur. gemeester-politieleiding en tussen lei ding en lager kader is daarbij het belangrijkst. „Spanningen zullen er al tijd zijn, maar de goede greep op het korps hangt af van de persoonlijkheid van de hoofdcommissaris." DEN HAAG Over het prinselijk huwelijk in Amsterdam concludeert de commissie-Enschede dat de regering Cals een besluit nam „zonder dat daar aan enig ander dan informeel contact met enkele vooraanstaande Amster dammers is voorafgegaan." De commissie stelt: „De regering heeft de stedelijke overheid niet voor af gepolst en de stedelijke overheid heeft ziel-, voordat de regering tot haar besluit kwam, niet over de kwestie be raden". Stellig moet in de keuze van Amsterdam een der achtergronden van de reeks ordeverstoringen gezien wor den. Voorts is er over deze materie een verklaring van mr. F. R. Mijnlieff, directeur-generaal voor openbare orde en veiligheid bij het ministerie van Binnenlandse Zaken. Mr. Mijnlieff zegt in een verklaring: „Ik heb van minister Smallenbroek vernomen dat op aandrang van Amsterdam zelf, met name van (oud)-burgemeester v. Hall is besloten het huwelijk in Amsterdam te doen plaatsvinden. De overweging was namelijk: Amsterdam moet ook eens wat hebben", aldus mr. Mijnlieff. Helaas heeft mr. Van Hall bij de ze kwestie niet zijn gedachtengang over hoofdcommissaris v. d. Molen be trokken. Later gaf hij namelijk mr. Mijnlieff te verstaan ernstige bezwa ren tegen de hoofdcommissaris te heb ben. „Omdat de voorbereidingstijd voor het huwelijk kort was heb ik de bur gemeester toen gezegd: U kunt twee dingen doen: de heer v. d. Molen met vakantie sturen, of hem uw volle ver trouwen schenken. Mr. van Hall gaf toe dat het laatste het beste was. Tijdens de besprekingen over de or ganisatie rond het huwelijk is niet veel van het schenken van vertrouwen aan de heer V. d. Molen gebleken", aldus mr. Mijnlieff. (ADVERTENTIE) NEDERLANDSCHE MIDDENSTANDSBANK 225 vestigingen in Nederland DEN HAAG „De meermalen gehoorde klacht, dat het gezag of de P.° ,e.door de Amsterdamse pers zijn „weggeschreven" berust op een simplificatie, die in het licht van de feiten geen stand houdt". Commissie Enschede in haar slotrapport over de achtergron- vattine aan ffe" in Amsterdam. De commissie komt tot deze op- voor /erretenhsrhapZTer^mXfe.EOOy' dirCCteUr het InStUuut De commissie meent dait de houding van de pers stellig meermalen kri tisch t.o.v. de politie bij ordeversto ringen blijkbaar veel genuanceer der is geweest dan sommige klagers menen. In de nota van de regering die het slotrapport begeleidt, laten de minis ters Beernink er, Polak merken, dat ook zij niet geloven dat de onrust in Am sterdam en elders bijzonder te wijten zou zijn aan een te subjectieve wijze van verslaggeving door pers, radio en t.v. Het is volgens beide ministers te eerbiedigen dat de commissie-Ensche de de verslaggeving door radio en t.v niet heeft onderzocht, omdat teksten en beelden daarvan veel moeilijker te achterhalen zijn dan de dag. en week bladen. Daardoor is echter volgens de bewindslieden de invloed van de massa communicatiemiddelen niet meer met grote „auwgezetheid vast te stellen. Zij stellen voorts dat de bestuurs diensten op de wijze van berichtgeving geen invloed kunnen uitoefenen, maar wel zoveel mogelijk informatie kunnen aandragen. Zij moeten, evenals de po litie, le mogelijkheid voor objectieve berichtgeving versterken door snelle en goede informatie. In de bijlage van het slotrapport is het reeds genoemde rapport opgeno men van het Instituut voor Persweten schappen te Amsterdam, dat onderte kend ia door de directeur, prof. Koojj. Deze meent dat de verslaggevers de gebeurtenissen in de junidagen met dis tantie benaderd hebben en feitelijke verslagen hebben gemaakt. Over de po litie werd niet in ongunstige termen en ten dele zelfs met waardering ge schreven, met uitzondering van De Waarheid" en het weekblad „Vrij 'Ne derland". Over de grote lijnen van de gebeur tenissen gaven de kranten een vrijwel gelijk beeld. In tegenstelling tot ande re bladen gaf „De Waarheid" uitge breid aandacht aan het voorspel van de junigebeurtenissen: de kwestie van de korting op de vakantiebonnen van ongeorganiseerde bouwvakarbeiders Met deze publikaties heeft „De Waar heid" volgens prof. Rooij ongetwijfeld materiaal aangedragen voor de onrust onder de bouwvakkers. Dit blad heeft ook een belangrijke bijdrage geleverd voor de demonstratie bij het Marnix- plantsoen, met alle gevolgen van dien. Ook de commissie-Enschede meent dat het plausibel is dat door de pu blikaties in „De Waarheid" de kans op een explosieve demonstratie in de hand gewerkt is. De commissie-Enschede zegt voorts nog de indruk te hebben dat het soms schortte aan de coördinatie van de voorlichting door burgemeester en stad huis, politie en justitie. Ook heeft de commissie de indruk gekregen dat het klimaat tussen politie en pers te wen sen overliet. Beter begrip nodig voor de situatie DEN HAAG Een KVP-studie- commissie is tot de conclusie geko men, dat de ontwikkelingshulp in principe uit de rijksmiddelen moet komen tot een minimum van één procent. Een hoger percentage is, aldus de commissie, op korte termijn niet te bereiken. Daarom kan als aanvulling een volks lening dienen, maar dan met een hoge rente, om de particulière acties niet te beconcurreren. Bovendien zou een spe ciale belasting op dranken en bepaalde andere consumptiegoederen gewenst zijn. Deze maatregelen kunnen, aldus de commissie, een psychologische band leggen tussen het ontwikkelingswerk en de inspanningen daarvoor van het Ne derlandse volk. In de opvattingen van de commissie- Mommersteeg komen gedachten voor, die de voorzitter, mr. J. A. M. Mom- mersteeg, onlangs tijdens de kamerde batten over de ontwikkelingshulp even eens ontvouwd heeft. In het thans ver schenen rapport van het centrum voor staatkundige vorming „Internationale ontwikkelingssamenwerking" wordt er de nadruk op gelegd, dat een mentali teitsverandering in Nederland ten op zichte van de ontwikkelingshulp nood zakelijk is. Het te besteden bedrag uit de rijksmiddelen moet een normale be grotingspot zijn, die voorlopig gelijk dient te staan met één procent van het nationaal inkomen, uiterlijk in 1970 te bereiken. Dit bedrag moet, aldus de commissie, zeker verhoogd worden, wanneer blijkt dat internationaal meer gedaan moet worden aan de hand van een nieuwe sleutelvor deling. Nadrukkelijk wordt ook vastgesteld, dat het bedrag van een procen* alleen betrekking heeft °P de overheidsmiddelen, met inbegrip van giften, schenkingen, netto leningen en garanties. De particuliere activiteiten en die van het bedrijfsleven moeten buiten deze optelsom blijven. Verder concludeert de commlssie- Mommersteeg, dat de post ontwikke lingshulp normaal te beschouwen in gelijke rangorde met bijvoorbeeld on derwijs, sociale zaken e.d. voorlopig absolute voorrang moet krijgen om de achterstand te kunnen wegwerken. TOKIO (Reuter) De Japanse be volking heeft in augustus de 100 mil joen overschreden, volgens een offi ciële statistiek die vrijdag gepubliceerd is. Maandelijks groeit de Janpanse be volking met 100.000. Wat het aantal inwoners betreft komt Japan op de zevende plaats na China, India, de Sovjet-Unie, de Verenigde Staten, In donesië en Pakistan. In de studiecommissie onder voor zitterschap van mr. J. A. Mommersteeg hadden verder zitting, het oud-Tweede- Kamerlid mej. dr. J. C. H. H. de Vink, oud-Tweede-Kamerlid mr. P. Blasse, oud-minister Bot als waarnemer, oud- Eerste Kamerlid mr. Ph. C. M. van Campen, de heer H. G. Cloudt. mr. J. van Gennip, de heer A. Jacobs, prof. dr. L. H. Janssen s.j. van de Tilburgse Hogeschool, de heer A. F. Kuiper, prof. dr. J. A. Ponsioen s.c.j., drs. M. M. van Soest en drs. J. G. L. Werry. EDMONTON (AP) Boris Dotsenko, een 41 jaar oude ex-kernfysicus van de Oerkrainische academie van we tenschappen te Kiev, heeft bekendge maakt, dat hij niet naar de Sovjet- Unie zal terugkeren en dat hij zich in Canada wil gaan vestigen. Dotsenko kwam een jaar geleden naar de universiteit van Alberta. Hij had tien maanden verlof gekregen als hoofd van het kernfysische laboratorium van de staatsuniversiteit te Kiev. Dotsenko zei bezoek gekregen te heb ben van functionarissen van de Rus sische ambassade, die hem probeerden v rr den naar huis terug ie keren. Hij zei daar niets voor te voelen. Dotsenko is tijdelijk te werk gesteld in het kernfysische centrum van de universiteit van Alberta. Hij wilde niets vertellen over zijn privé-leven in de Sovjet-Unie. Hij zei, dat zijn besluit om zijn vaderland te verlaten slechts na veel langdu rig en zorgvuldig denken was genomen. Dotsenko's specialisme is abstracte kernresearch, die direct tot toepassingen leidt. Er wordt niet voldoende de na druk gelegd op het zuiver wetenschap pelijke onderzoek, zei hij. (ADVERTENTIE) PAARSGEWIJS, doch onafhankelijk van elkaar, hebben enquêtrices 'het Nederlandse huwelijk' doorgelicht. Resultatf *-54 vierenzeventig percent van de huwelijken (3 van de 4) 7 n{ vrouw behoefte aan seksuele voor lichting. lijden onder t.a.v. Tweede trammel? de sekst' blijkt in De em kost, w< van 'Lil stad) e de NV van d( Dat Xendt welif kwa tijd de we st 5SV !^kgi I COS&",KJ vieu ZO/fsf USZK( de quêtiè prefererea bëvë Volgens vragenstellers gemeen bekend, dat bijna zevèHÏ percent van de Nederlanders regel matig op afbetaling koopt. vAT- week: Zeventig 68 pet er aan te ver- heb een gesproken iet artikel artkijkers echt- Sntal En wordt die beweren dat afname van het aantal echtschei dingen geïnterpreteerd zou kunnen worden door zwartkijkers en opti. misten. Na Inleidingen van prof. G. A. Kooy en prof. dr. J. J. M. van Tulder werd in allerlei formuleringen de

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 17