Waarom is de Postgiro voor 1.500.000
rekeninghouders zo aantrekkelijk?
1
3
4 5 6
Politieleiding moet stromingen
in de maatschappij goed kennen
GEZAG EN POLITIE
DOOR PERS NIET
„WEGGESCHREVEN"
KVP-STUDIECOMMISSIE
Ontwikkelingshulp
in principe uit
de rijksmiddelen
LIBELLE LICHTTE
'NEDERLANDS
HUWELIJK' DOOR
.•2ÖU -
^es
CONCLUSIE
COMMISSIE
ENSCHEDE:
2
NOTA VAN
MINISTERS
POLAK EN
BEERNINK
'00^Z:
POSTCHEQUE- EN GIRODIENST
Rechtstreeks
Overal betalen
Overal opnemen
Rente tot 51% toe Boekhoud-gemak Geen kosten
Kortsluiting
v. d. Molen
„SPAAR
ACHTER
AF"
Mensen met wensen
sluiten 'n {Dersoonlijke lening bij de NMB
De bank waar ook zich thuis voelt I
Een procent
Gelijk
Japan noteert
100.000.000 ste
Sov j et-kernfysicus
btijft in Canada
SOOo
Onbeantwoord 1
Ï5-70 41—42, D 60-65 15, 1ID
90 23, 80-85 32, 75-80 36, 70-75
9, Packhams Triomphe I 80-
0 50, 70-75 52, 65-70 44, 60-65
Gewone veiling appels: Lax-
rb I 75-80 22, 70-75 24, IID 13,
lox's I 80-85 28—41, 75-80 31
30—49, 65-70 25—42, 60-65 22
1720, Goudrenet II 85-95
2, 65-75 22, D 16, grof 16—18,
rie grof 1516, Lobo I 85-90
75-80 24, 70-75 18, Glorie van
75-80 25, 70-75 24, 65-70 21, D
Orange Pippin II 75-80 25,
15-70 28, grof 15—17, fijn 19,
nge Pippin geel I 90-95 31,
0-85 33—37, 75-80 36—39, 70-
15, II 80-85 29—32, 75-80 31—
12—34, 65-70 27—30, 60-65 21
20, grof 17—22, Ellison's
85-90 15, 80-85 17, 75-80 18, 70-
0 19, Peren: Legipont II 75-80
35, 65-70 29, grof 19, fijn 6,
uise d'Avranches II 65-70 24
31, 55-60 25—28, 50-55 6—7,
Doyenne du Cornice I 80-85
1, 70-75 94, D 30, II 80-85 72—
100, 70-75 85—108, grof 48—
19, Conference II 65-70 25,
5-60 15—31, D 13—15, grof 8—
-8, Br. Alex Lucas II 80-85 24,
0-75 25, grof 13—15, fijn 7—8,
Ideman IID 28, grof 40, fijn 15,
bramen per doos II 2132,
per doos I 102109, II 6183,
170—180, II 130—160. Totale
ard fruit 10,350 kisten. Groen-
uk: bloemkool 15—49, afw. 15,
Iers I 22—34, II 15—23, krop.
0, II 5—14, knolselderie met
1, II 1317, per bos: selderie
ïterselie 820, kroten 1114,
2124, per kg: pronkbonen I
28, snijbonen I 169, II 35150,
jonen I 150, II 61100, groe-
>1 I 32—33, B II 10—11, rode,
andijvie I 922, kroten I 11,
waspeen I 3438, B I 23, prei
II 32, komkommers krom 15,
1 I 40—45, A II 41, B I 40—48,
breekpeen 67, veldsla 70—
pelen 1115.
LE, 6 oktober Tomaten per
3 kg I A 356—364, I B 357, I C
242, I CC doordraai, rijp I A
44, I C doordraai, binnenland-
doordraai, geplukte kroet wit
'0, geplukte kroet rood door-
;te valappelen 10, rode valap-
irdraai, val Goudrenet 12.40,
ldrenet 12.40, Cox's Orange
85 29, 80 29—35, 75 32—44, 70
30—40, '60 23—32, 55 24—25,
BO 30, 75 33. 70 35, 65 15, IID
grof 15—16, fijn 10.30, Ingrid
5 22, 80 28, 75 26—27, 70 25, 65
5, Goudrenet I 85 28.30—29 40,
28.70, 65 24.50—25.40, II 85 25,
23, IID 20, grof 18.40—19.20,
nathan I 80 25, 75 29, 70 29—30,
75 15, 70 16, grof 15, Laxton
75 19, 70 23, 65 18, 60 11, IID
1, Glorie van Holland I 75 26,
15 20, 75 25, 65 24, IID 19, grof
n 11, Sterappel I 65 47, 55 36,
■of 25, fijn doordraai, Ellisons
75 21, 70 22—23, 65 19, IID 60,
aai, Lombard Calville I 80 15
7, 70 17, 65 15, 60 11, grof 11,
ransp. de Croncels I 75 23, 65
Rode Ribbeling I 75 43, 65 44,
■of 15, Rode Goudrenet I 95 38,
75 27—32, II 85 20, 75 23, 65
ine du Cornice I 85 8283, 80
-96, 70 97—98, 65 93, II 85 78,
8, 70 91, 65 87. IID 60 75—76,
grof 64—66. fijn 48. kroet 18,
Lucas I 85 25, 80 43.10, 75 50.85
0 52.20—53.10, 65 45, II 80 35,
40, 65 37, IID 60 24, 50 11, grof
n 6.5— doordraai, kroet door-
nt Remy I 80 37, 70 43, 60 42-
grof 33, fijn 18, Conference
KID 25. 60 41. 55 36, III 70 16,
24, 55 18, grof 20—22, fijn 6—7,
rdraai. Gieser Wildeman I 60
II 60 58, 50 47, IID 18, grof 41,
egipont I 75 36, 70 42, 65 45, 60
|II 75 32, 70 37, 65 36, 60 18, 55
«•draai, grof 18, fijn doordraai,
iteau II 75 15, 65 12, 55 6—10,
iraai, Br. Hardy II 65 43, bra-
Boos I 49. II 45, aardbeien per
13—96, noten per stuk I 2—3,
Iruiven per kg I 153—169, II
ananasmeloenen per stuk II
rdappelen I 1112. Groenten:
-11, bloemkool 1556, kassnij-
1185, dubb. pr.bonen 49—76,
prei 32—33, kroten 12—16,
51, komkommers 1235.
''ARDEN, 6 oktober Ge-
1046, slachtvee 840, kalveren
vette) 566, nuchtere en mest-
594, schapen en lammeren 896,
:n biggen 2, bokken en geiten
in 125. veulens 15, totaal 4143.
ïelk- en kalfkoeien 12751400,
ien 800—900, pinken 575700,
:n 950—1275, alles per stuk,
2e, 3e kw. 3.80—4.15 en 3.40
jrstkoeien 2.603.05, stieren
alles per kg slachtgew., gras
per stuk 275480, per kg
3.70—4.10, vette kalveren 2.70
:htere kalveren 1.551.60, bel
ievend gew., nuchtere kalve-
1, mestkalveren 160230, fok-
25—140, alles per stuk, vette
.503.00, lammeren 5.506.00,
kg slachtgew., lammeren per
L10, oudere paarden 2.703.00,
aarden 3.50—3.70, beide per kg
werkpaarden 13501725,
75—600, bokken en geiten 20
per stuk, bokken en geiten
per kg slachtgew. Overzicht
ivoer handel - prijzen): ge-
lager - rustig - stabiel; stie-
rs en oudere): minder - rede-
iiel; slachtvee: minder - rede-
iel; kalveren (gras- en vette):
- rustig - vrij stabiel; nucn-
estkalveren: iets meer - ma-
k; schapen en lammeren: ge-
ig - niet lager; slachtpaarden:
vlot - stabiel; werkpaarden
is: idem; bokken en geiten:
rustig - gelijk; varkens en big-
geringe aanvoer geen han*
JZEN, 6 oktober Per stuk:
26, II 3—15, bloemkool A 35-
.8—52, B 22—34, B II 16—22,
!4, witte komkommers 5, Trie-
J50, per bos: selderie 315, PJ:"
per kg; Bintjes bonken 12.01
af 8—11, andijvie I 41. II 27—
bonen I 90—121, II 82, stok-
II 49—61, pr.bonen II 63—8o,
Widusa II 48—50, sav.kool
irenkool 3, breekpeen 6, was-
25, prei 15—28, knolselderie
uiten 25—61. spinazie 22—8'.
7, witlof A II 126, B II 89-
[4498, tomaten A 4059, B
40. aardbeien per doos nea
II 4171. appelen; Coxs
15 32—34, 80 30—36, 75 33—39.
65 32—33, 60 23—27, II 85 32,
75 27—38, 70 29—39, 65 26-34
III grof 15—18, fijn 15-"'
I 85 24—29, 75 24—31, 65 1»
of 17—22, peren: Doyenne du
85 76. 80 86. 75 92. 70 92, U
93, 75 76—89, 70 92, 65 84-
-64, III grof 51—66, fijn 17-
it II 70 35, 60 27, III grof 26.
RECHT, 6 oktober Andü"
spinazie 10—34, postelein
11—18. prei 22—27, staaksny-
-185, spekbonen 82, pronkbo-
stambonen 6697, stokpr.-
81, spitskool 25—28, groene-
rodekool 5.5—21, sav.kool
ttekool 612, kroten
33—47, B 27—40, C 25, D 5ü
a 100, sla A I 10—17, II 5:7
>ol AA 21—31. A 15—21, B 15,
ananas 40—126, knolselderie
fikommers 90 pl. 64, 75 P1-
1. 52—53, 50 pl. 43—46, 40 pl.
pl. 26—33, krom 67—72, to-
50—370, B 340—350, C 280-j-
ie 516, peterselie 10--*'»
19—22, Cox's Orange PiP:
Conference 30—39, Legipont
enne du Cornice 7882, Bon-
40—44, James Grieve 25--
iy 40—43, Gieser Wildeman
Jrenet 25—31.
17
DAGBLAD DE §TEM VAN ZATERDAG 7 OKTOBER 1967
19
(ADVERTENTIE)
gemakkelijk betalings
verkeer met 1.000.000
particulieren 500.000
winkels en bedrijven. Snel en
efficiënt. (Elk jaar komen
er nog zo'n 200.000
rekeninghouders bij!)
Met de blauwe girokaart
kunt u tegenwoordig bijna
overal betalen.
U kunt contant geld op
nemen bij elk van de 2250 post
kantoren en -agentschappen,
overal in Nederland
(ook na 3 uur 's middags!).
De particuliere
rekeninghouder krijgt nl.
2 kascheques, elk voor max.
f 500.-. Na inwisseling ont
vangt u een nieuwe cheque
thuis. U zit dus nooit zonder.
U kunt van de giro zonder
meer overschrijven op een
spaarrekening bij de RPS
- ook per automatische
afschrijving.
Terugboeking op uw
girorekening is altijd
mogelijk. Uw geld is dus
niet geblokkeerd
De snelle dagafrekeningen
van de postgiro zijn
uitvoerig gespecificeerd;
naast het bedrag worden ook
gironummer en naam van
de begunstigde vermeld.
voor porti, overschrijvingen,
kascheques en stortingen
op eigen rekening.
Inlichtingen bij eik postkantoor.
het grootste gironet van Nederland - volledig geautomatiseerd
DEN HAAG De ministers
Beernink (Binnenlandse Zaken)
en Polak Justitie» hebben thans
ook het tweede interim-rapport
en het slotrapport van de com
missie van onuerzoek Amsterdam
beter bekend als „de com
missie-Enschede" naar de naam
van haar voorzitter prof. mr. Ch.
J. Ensehcüe gepubliceerd. Die
publikatie gaat evenals bij het
eerste interim-rapoort weer ver
gezeld var een regeringsnota. In
die nota gaan de ministers Beer-
nink en Polak slechts in op die
onderwerpen uit hei tweede in
terim- en het slotrapport van de
commissie Eascheue die het be
leid van hun ministeries direct
betreffen Over die onderwerpen
willen zij giaag met het parle
ment discussiëren Zij gaan in de
nota niet ir op de gebeurtenissen
in Amsterdam voorzover die de
plaatselijke overheid betreffen.
Overigens beschouwt de rege
ring het oooi de commissie-En-
schede verrichte onderzoek zon
der precedent en het verzamelde
materiaal niet alleen voor de si
tuatie in Amsterdam van belang.
„In brede Kring van het bestuur
zal men ei profij van kunnen
trekken. Hei kom' er thans op
aan uit d' ervaringen in het ver
eden gevolgtrekk ngen voor de
toekomst te maken", zo wordt
opgemerkt.
Een lantai opmerkingen en bij
lagen zijn door de ministers
Beernink en Polak niet voor pu
blikatie vrijgegeven Zo is b.v.
in het tweede interim-rapport
en de bijlager tamelijk veel aan
dacht gegeven aan de voorge
schiedenis van ie uiteindelijke
beslissing var het toenmalige ka-
binet-Cals om het huwelijk van
prinses Beatrix in Amsterdam te
sluiten. De regering meent „om
verschillend, redenen" die ge
deelten met openbaai» te njoeten
maken Ei komen namelijk me
dedelingen m voo, over stand
punten van leden van het ko
ninklijk huis die volgens de re
gering „geen onderwerp van dis
cussie dienen te zijn".
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG. Los" van alles wat zich in het nabije ver- VOOF llUWClljK BfifttflX
leden in Amsterdam rond het politieoptreden afgespeeld 1
heeft meent de Commissie Enschede, dat de leiding van vjCCIl iUl lIlCCl
ieder politiekorps op de hoogte moet zijn van de maat
schappijstromingen. Zij moet zoveel mogelijk op de contact tussen
hoogte blijven van het hoe en waarom van algemene ver-
schijnselen in de gemeente, zij moet beschikken over de T02"0ITI1Q* VjJlS
meest uiteenlopende inlichtingen betreffende manifes-
taties, acties en dergelijke en zij moet er voor zorgen, dat A TH StPTfl 3 TH
dergelijke inlichtingen in het korps zoveel mogelijk be
kend zijn.
Bovendien en dit weegt in een politiekorps wel bijzonder zwaar
de leiding moet het personeel zo weten te kiezen, vormen en be
geleiden, dat het geschikt is voor zijn taak, ook wanneer eventueel
geweld gebruikt moet worden.
De ministers Beernink van Binnen
landse Zaken en Polak van Justitie vul
len deze algemene gegevens van de
Commissie Ensc^edt nog aan. „De po
litie moet feitelijk en mentaal voorbe
reid zijn op maatregelen, die kunnen
dienen om ordeverstoringen tegen te
gaan. Hiertoe behoort ook het opstellen
van plannen voor de wjjzc, waarop or
deverstoringen tegemoctgetreden wor
den". aldus beide ministers.
Dr. F. J. E. Hoge wind, hoofd van
de Rijks Psychologische Dienst, maakt
in het tweede interimrapport rond de
sitiatie vorig jaar in Amsterdam nog
belangrijke opmerkingen over het to
tale beeld van de politie in Nederland.
,,De wijze waarop politie-ambtenaren,
ook die van lagere rang, in de prak
tijk van de te hunner beschikking
staande mogelijkheden en bevoegdhe
den gebruik maken, is uiterst respec
tabel. De zeer kleine groep, die mis
bruik zou willen maken, wordt over
het algemeen door de groep als ge
heel gecorrigeerd. Ieder korps beschikt
over uitstekende kern, die zich op
bewonderenswaardige manier ontwik
keld heeft. Het is deze kern, die zorgt
voor de rust en de veiligheid van de
bevolking'
Dr. Hogewind ziet in het werk van
de politie echter een gevaar voor de
man zelf. ,,De politieman heeft het
gevoel, dat hij bij zijn werk veelal
niet op anderen kan terugvallen, doch
zichzelf moet zien te redden en zijn
problemen zelf moet zien op te lossen.
Hij he ft de neiging zich tegenover
zijn collega's en superieuren wat af
te sluiten. Een zekere vereenzaming
is kenmerkend voor dit beroep".
Dit komt bij lezing van de verschil
lende rapporten van de commissie-
Enschede soms duidelijk tot uiting. Tal
van moeilijkheden in het Amsterdam
van vorig jaar worden geweten aan
kortsluitingen tussen burgemeester en
hoofdcommissarissen,- aan de afstand
superieuren-minderen, aan het tekort
aan inlichtingen over feitelijke situa
ties in de gemeente, aan kortsluitin
gen gemeentebestuur-politieleiding-jus-
titie, aan onzekerheid in beleid en als
gevolg daarvan aan vele onzekerheden
in het optreden van de politie in het
openhaar.
De politie heeft ook geen houvast
aan wettelijke voorschriften, hoever
zij b.v. mag gaan bij het werkelijk
handhaven van de openbare orde.
Hiervoor bestaan nauwelijks wettelij
ke regels. „Met name bij relletjes,
demonstraties e.d. kan de politieman
komen te staan voor de keuze of 'ets
het verstoren van de openbare orde
is of een strafbaar feit. Moet hij ar
resteren of proces-verbaal opmaken?",
aldus de commissie-Enschede. „De po
litieman moet herhaaldelijk ter plaat
se uitmaken wat hem volgens hemzelf
te doen staat". Daarom wordt in de
rapporten van de commissie door tal
van deskundigen gepleit voor een veel
betere opleiding van de toekomstige
politie-ambtenaren. Vooral in mentaal
opzicht. In iedere gemeente treft men
.+re situaties een andere menta
liteit, een totaal andere bevolking aan-
Maar: „Met elke organisatie, welke
dan ook, kan men prima resultaten
bereiken, als men maar goede mensen
a?r*i aldus de rijkspsy-
•choloOfiT dr. Hogewind. Goed samen
spel, wederzijds vertrouwen tussen bur.
gemeester-politieleiding en tussen lei
ding en lager kader is daarbij het
belangrijkst. „Spanningen zullen er al
tijd zijn, maar de goede greep op het
korps hangt af van de persoonlijkheid
van de hoofdcommissaris."
DEN HAAG Over het prinselijk
huwelijk in Amsterdam concludeert de
commissie-Enschede dat de regering
Cals een besluit nam „zonder dat daar
aan enig ander dan informeel contact
met enkele vooraanstaande Amster
dammers is voorafgegaan."
De commissie stelt: „De regering
heeft de stedelijke overheid niet voor
af gepolst en de stedelijke overheid
heeft ziel-, voordat de regering tot haar
besluit kwam, niet over de kwestie be
raden". Stellig moet in de keuze van
Amsterdam een der achtergronden van
de reeks ordeverstoringen gezien wor
den.
Voorts is er over deze materie een
verklaring van mr. F. R. Mijnlieff,
directeur-generaal voor openbare orde
en veiligheid bij het ministerie van
Binnenlandse Zaken. Mr. Mijnlieff
zegt in een verklaring: „Ik heb van
minister Smallenbroek vernomen dat
op aandrang van Amsterdam zelf, met
name van (oud)-burgemeester v. Hall
is besloten het huwelijk in Amsterdam
te doen plaatsvinden. De overweging
was namelijk: Amsterdam moet ook
eens wat hebben", aldus mr. Mijnlieff.
Helaas heeft mr. Van Hall bij de
ze kwestie niet zijn gedachtengang
over hoofdcommissaris v. d. Molen be
trokken. Later gaf hij namelijk mr.
Mijnlieff te verstaan ernstige bezwa
ren tegen de hoofdcommissaris te heb
ben.
„Omdat de voorbereidingstijd voor
het huwelijk kort was heb ik de bur
gemeester toen gezegd: U kunt twee
dingen doen: de heer v. d. Molen met
vakantie sturen, of hem uw volle ver
trouwen schenken. Mr. van Hall gaf
toe dat het laatste het beste was.
Tijdens de besprekingen over de or
ganisatie rond het huwelijk is niet veel
van het schenken van vertrouwen aan
de heer V. d. Molen gebleken", aldus
mr. Mijnlieff.
(ADVERTENTIE)
NEDERLANDSCHE
MIDDENSTANDSBANK
225 vestigingen in Nederland
DEN HAAG „De meermalen gehoorde klacht, dat het gezag of de
P.° ,e.door de Amsterdamse pers zijn „weggeschreven" berust op een
simplificatie, die in het licht van de feiten geen stand houdt".
Commissie Enschede in haar slotrapport over de achtergron-
vattine aan ffe" in Amsterdam. De commissie komt tot deze op-
voor /erretenhsrhapZTer^mXfe.EOOy' dirCCteUr het InStUuut
De commissie meent dait de houding
van de pers stellig meermalen kri
tisch t.o.v. de politie bij ordeversto
ringen blijkbaar veel genuanceer
der is geweest dan sommige klagers
menen.
In de nota van de regering die het
slotrapport begeleidt, laten de minis
ters Beernink er, Polak merken, dat ook
zij niet geloven dat de onrust in Am
sterdam en elders bijzonder te wijten
zou zijn aan een te subjectieve wijze
van verslaggeving door pers, radio en
t.v.
Het is volgens beide ministers te
eerbiedigen dat de commissie-Ensche
de de verslaggeving door radio en t.v
niet heeft onderzocht, omdat teksten
en beelden daarvan veel moeilijker te
achterhalen zijn dan de dag. en week
bladen. Daardoor is echter volgens de
bewindslieden de invloed van de massa
communicatiemiddelen niet meer met
grote „auwgezetheid vast te stellen.
Zij stellen voorts dat de bestuurs
diensten op de wijze van berichtgeving
geen invloed kunnen uitoefenen, maar
wel zoveel mogelijk informatie kunnen
aandragen. Zij moeten, evenals de po
litie, le mogelijkheid voor objectieve
berichtgeving versterken door snelle en
goede informatie.
In de bijlage van het slotrapport is
het reeds genoemde rapport opgeno
men van het Instituut voor Persweten
schappen te Amsterdam, dat onderte
kend ia door de directeur, prof. Koojj.
Deze meent dat de verslaggevers de
gebeurtenissen in de junidagen met dis
tantie benaderd hebben en feitelijke
verslagen hebben gemaakt. Over de po
litie werd niet in ongunstige termen
en ten dele zelfs met waardering ge
schreven, met uitzondering van De
Waarheid" en het weekblad „Vrij 'Ne
derland".
Over de grote lijnen van de gebeur
tenissen gaven de kranten een vrijwel
gelijk beeld. In tegenstelling tot ande
re bladen gaf „De Waarheid" uitge
breid aandacht aan het voorspel van
de junigebeurtenissen: de kwestie van
de korting op de vakantiebonnen van
ongeorganiseerde bouwvakarbeiders
Met deze publikaties heeft „De Waar
heid" volgens prof. Rooij ongetwijfeld
materiaal aangedragen voor de onrust
onder de bouwvakkers. Dit blad heeft
ook een belangrijke bijdrage geleverd
voor de demonstratie bij het Marnix-
plantsoen, met alle gevolgen van dien.
Ook de commissie-Enschede meent
dat het plausibel is dat door de pu
blikaties in „De Waarheid" de kans
op een explosieve demonstratie in de
hand gewerkt is.
De commissie-Enschede zegt voorts
nog de indruk te hebben dat het soms
schortte aan de coördinatie van de
voorlichting door burgemeester en stad
huis, politie en justitie. Ook heeft de
commissie de indruk gekregen dat het
klimaat tussen politie en pers te wen
sen overliet.
Beter begrip nodig voor de situatie
DEN HAAG Een KVP-studie-
commissie is tot de conclusie geko
men, dat de ontwikkelingshulp in
principe uit de rijksmiddelen moet
komen tot een minimum van één
procent. Een hoger percentage is,
aldus de commissie, op korte termijn
niet te bereiken.
Daarom kan als aanvulling een volks
lening dienen, maar dan met een hoge
rente, om de particulière acties niet te
beconcurreren. Bovendien zou een spe
ciale belasting op dranken en bepaalde
andere consumptiegoederen gewenst
zijn.
Deze maatregelen kunnen, aldus de
commissie, een psychologische band
leggen tussen het ontwikkelingswerk en
de inspanningen daarvoor van het Ne
derlandse volk.
In de opvattingen van de commissie-
Mommersteeg komen gedachten voor,
die de voorzitter, mr. J. A. M. Mom-
mersteeg, onlangs tijdens de kamerde
batten over de ontwikkelingshulp even
eens ontvouwd heeft. In het thans ver
schenen rapport van het centrum voor
staatkundige vorming „Internationale
ontwikkelingssamenwerking" wordt er
de nadruk op gelegd, dat een mentali
teitsverandering in Nederland ten op
zichte van de ontwikkelingshulp nood
zakelijk is. Het te besteden bedrag uit
de rijksmiddelen moet een normale be
grotingspot zijn, die voorlopig gelijk
dient te staan met één procent van het
nationaal inkomen, uiterlijk in 1970 te
bereiken.
Dit bedrag moet, aldus de commissie,
zeker verhoogd worden, wanneer blijkt
dat internationaal meer gedaan moet
worden aan de hand van een nieuwe
sleutelvor deling. Nadrukkelijk wordt
ook vastgesteld, dat het bedrag van
een procen* alleen betrekking heeft °P
de overheidsmiddelen, met inbegrip van
giften, schenkingen, netto leningen en
garanties.
De particuliere activiteiten en die van
het bedrijfsleven moeten buiten deze
optelsom blijven.
Verder concludeert de commlssie-
Mommersteeg, dat de post ontwikke
lingshulp normaal te beschouwen in
gelijke rangorde met bijvoorbeeld on
derwijs, sociale zaken e.d. voorlopig
absolute voorrang moet krijgen om de
achterstand te kunnen wegwerken.
TOKIO (Reuter) De Japanse be
volking heeft in augustus de 100 mil
joen overschreden, volgens een offi
ciële statistiek die vrijdag gepubliceerd
is. Maandelijks groeit de Janpanse be
volking met 100.000. Wat het aantal
inwoners betreft komt Japan op de
zevende plaats na China, India, de
Sovjet-Unie, de Verenigde Staten, In
donesië en Pakistan.
In de studiecommissie onder voor
zitterschap van mr. J. A. Mommersteeg
hadden verder zitting, het oud-Tweede-
Kamerlid mej. dr. J. C. H. H. de Vink,
oud-Tweede-Kamerlid mr. P. Blasse,
oud-minister Bot als waarnemer, oud-
Eerste Kamerlid mr. Ph. C. M. van
Campen, de heer H. G. Cloudt. mr.
J. van Gennip, de heer A. Jacobs, prof.
dr. L. H. Janssen s.j. van de Tilburgse
Hogeschool, de heer A. F. Kuiper, prof.
dr. J. A. Ponsioen s.c.j., drs. M. M. van
Soest en drs. J. G. L. Werry.
EDMONTON (AP) Boris Dotsenko,
een 41 jaar oude ex-kernfysicus van
de Oerkrainische academie van we
tenschappen te Kiev, heeft bekendge
maakt, dat hij niet naar de Sovjet-
Unie zal terugkeren en dat hij zich in
Canada wil gaan vestigen.
Dotsenko kwam een jaar geleden naar
de universiteit van Alberta. Hij had
tien maanden verlof gekregen als hoofd
van het kernfysische laboratorium van
de staatsuniversiteit te Kiev.
Dotsenko zei bezoek gekregen te heb
ben van functionarissen van de Rus
sische ambassade, die hem probeerden
v rr den naar huis terug ie keren.
Hij zei daar niets voor te voelen.
Dotsenko is tijdelijk te werk gesteld
in het kernfysische centrum van de
universiteit van Alberta.
Hij wilde niets vertellen over zijn
privé-leven in de Sovjet-Unie. Hij zei,
dat zijn besluit om zijn vaderland
te verlaten slechts na veel langdu
rig en zorgvuldig denken was genomen.
Dotsenko's specialisme is abstracte
kernresearch, die direct tot toepassingen
leidt. Er wordt niet voldoende de na
druk gelegd op het zuiver wetenschap
pelijke onderzoek, zei hij.
(ADVERTENTIE)
PAARSGEWIJS, doch onafhankelijk van elkaar, hebben
enquêtrices 'het Nederlandse huwelijk' doorgelicht.
Resultatf *-54 vierenzeventig percent van de huwelijken (3
van de 4) 7 n{ vrouw behoefte aan seksuele voor
lichting.
lijden onder
t.a.v.
Tweede
trammel?
de sekst'
blijkt in
De em
kost, w<
van 'Lil
stad) e
de NV
van d(
Dat
Xendt
welif
kwa
tijd
de
we
st
5SV
!^kgi
I
COS&",KJ
vieu
ZO/fsf
USZK(
de
quêtiè
prefererea bëvë
Volgens vragenstellers
gemeen bekend, dat bijna zevèHÏ
percent van de Nederlanders regel
matig op afbetaling koopt.
vAT-
week:
Zeventig
68 pet
er aan
te ver-
heb een
gesproken
iet artikel
artkijkers
echt-
Sntal
En
wordt
die beweren dat
afname van het aantal echtschei
dingen geïnterpreteerd zou kunnen
worden door zwartkijkers en opti.
misten.
Na Inleidingen van prof. G. A.
Kooy en prof. dr. J. J. M. van Tulder
werd in allerlei formuleringen de