mma©
pwim
mmm
$M££&-
rust W
mmmmffdè
tOMAT£N%
rPUfi££^
PATENT[ffl>l
BLOEM Wl
QMTBUrw
$R$!LtJ
&sm/£
Lums/m
mmmem"
lOSPRtTSéM
STUXKeNL*
VARK€N$*m
LEVER
Drie belangrijke voorstellen op 27 oktober
EXTRA ZITTING STATEN VOOR
ZEEUWSE WEGENPROBLEMEN
Koning Boude wijn
opent nieuwe
Zandvlietsluis
Een schandaal
Piet Geelhoed wil
500 km lopen voor
de wereldvrede
Op rijksweg 58 is
de situatie
allerbelabberdst
jsöpf; ^§1
j&Sfeft!
Dubbeldekker
31 oktober
van stapel
GUIDO
REIJERMAN
HEEFT IETS
TE ZEGGEN
WEER EEN TIENJARENPLAN
TOCHT VAN KAMPERLAND VIA
DEN BOSCH NAAR DEN HAAG
MINISTER BAKKER GEEFT TOE
up.mm
P. Dingemanse
(REKL4ME
iANBlEDINGEK
rveek in, week uit
maand in, maand uit
)iba geldense
CML(K1
IN DE PRUSÖtt
IM «/£/£- if
PRUS-SLAS
6SAMCT-#
JAC. HERMANS
>1
DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 4 OKTOBER 1967
Waarborg
Kantonrechter
boos op
verzekeringsmij.
Ruim 11 miljoen
Nieuwe eisen
Vijfjarenplan
Boete voor overtreden
van inhaalverbod
Meelopen
Gespreid
Uitgangspunt
Snelheid
Handtekenin gen
Dodelijk
Berm
Tijden
In galerie J 34
Menselijk
Inspiratie
Haak mse
.(ADVERTENTIE)
(EBBEN W'J NIET
ÏUN VASTE PRU2EN
u betaalt, In de
altyd reeas de
AA6ST6 PRUZEN
dab acVieelb
dubbeltjes
pondapak
ZUUR.
/COOL
volvet
loo gnamspalJ™ -
N DB PRU&-&ufa
om'
om te koken
SZ. pakjes
ekleui-ote linnen baaltjes
>ROOSKOKENoe^kA
inhoud aa.7o<3R"^-/
dubbele knuik /2\_
Italiaanse
küo
grote
3 pablaen
gezellige aardewerk
lii/ecse fctwben
dubkelpak
kruimelen niefci /J/Jt!
per pak lm
pak cream
lekken met koostéjcyj
cornet, jam
zo lekker zo goodiasop/ j
«oor eigen import, ine
ÏNONzT^Aeimrol
despr amulbuwan,
ipond "4V
Tik-
ponol 'a
„half om"
BERGEN OP ZOOM
MADE-VHSSINGEN j
MIDDEUBUK&-GOEÜ
TERNEUZEN-AXEt
(Van een onzer verslaggevers)
ANTWERPEN Met een druk op de
knop heeft koning Boudewyn de nieu
we Zandviietsluis officieel in werking
gesteld. Het was tijdens 'n grootscheeps
opgezette plechtigheid dat de nieuwe
sluis, de grootste ter wereld en het
daarbij behorende kanaal aan de stad
Antwerpen werden overgedragen. Mi
nister de Saeger zei daarbij:
„De algehele verwezenlijking van het
tienjarenplan is geen eindpunt en bin
nen zeer korte tijd zal een nieuw tien
jarenplan voor de uitbreiding van de
Antwerpse haven op de linker Schelde-
oever noodzakelijk zijn."
Op de eretribune zaten verscheidene re
geringsleden, het schepen-college van
Antwerpen, parlementsleden en verte
genwoordigers uit maritieme en eco
nomische kringen.
Heel de Zandvlietsluis en de om
geving boden een feestelijke aanblik.
Het ontbrak niet aan kleurrijke vlag
gen en bonte tribunes waarop het
wemelde van roodbestikte 'uniformen,
rijke damestoiletten en statige kos
tuums
De beslissende druk op de knop
werd door de koning verricht op de
hoogste verdieping van het technisch
gebouw, waar het brein van het hele
sluizencomplex is ondergebracht. De
vorst begaf zich daarna naar de hal
gelijkvloers, waar een gedenkplaat
werd onthuld.
„De plechtige inwijding van de Zand
vlietsluis betekent voor Antwerpen en
voor heel België een nieuwe waar
borg voor de toekomst", aldus betoog
de eerste minister Vandenboeynants.
Hij noemde de haven van Antwer
pen een belangrijke troef in het op
drijven van de uitvoer.
Hij achtte het echter voor Antwer
pen ook een ongelooflijk voordeel te
kunnen beschikken over een achterland
als België, met een industrieel en
economisch potentieel dat in de loop
der jaren een wereldfaam heeft ver
worven. „Het is het beste voorbeeld
van de harmonieuze wijze, waarop het
noorden en zuiden van het land elkaar
aanvullen," aldus de heer Vanden
boeynants. die besloot dat Antwerpen
aan zijn toekomst bouwt, die een
waarborg is van voorspoed en welvaart
voor het hele land-
Minister van openbare werken de
Saeger ziet de noodzaak van meer
industriële liffgingsruimte rond Ant
werpen en de Antwerpse havens en
weet ook reeds wat er in dat verband
gerealiseerd kan worden op de linker
ScheidAoever. Maar zoals dat ge-
wonpliik het geval is. zo voedde hi1
er aan toe. ziin we inzake waterbouw-
knndioie» werken afhankelijk van in
stemming van onze Nederlandse na
buur "FJen concreet voorstel werd repds
aan Nederland voorgelegd en de mi
nister snrak de hoop uit dat het ak
koord niet te lang on zich zal laten
wachten. „Is dit akkoord verkregen.
dan duldt de ontwikkeling van de lin
ker Scheldëoever geen maand uitstel.
Het is voor de Antwerpse haven en
meteen voor onze nationale economie
een levenskwestie".
De burgemeester van Antwerpen
illustreerde de uitbreiding van de ha
ven met cijfers: in 1956 bedroeg de
lengte van de meerplaatsen voor sche
pen 45 kilometer. Op dit ogenblik is
die lengte 93 kilometer, d.w.z. dat de
lengte werd verdubbeld. De uitbreiding
van de outillering van de haven was
in verhouding: het kanalenpark ver
meerde in dezelfde tijd met 50 Een
gevolg daarvan was dat het aantal
tonnen in dietijd steeg van 38 miljoen
tot 59 milioen, aan- en afvoer door
niet minder dan 18.000 schepen. Niet
zonder trots voegde de burgervader
daaraan toe dat er nu 318 lijnen op
Antwerpen varen. Ook de industrie
vestiging illustreerde hij met cijfers:
voorheen 300 hectare nu 2000 hecta
re.
(Van onze correspondent)
TERNEUZEN „Maar dat is toch
een schandaal," aldus uitte zich hevig
verontwaardigd gistermorgen de Ter-
neuzense kantonrechter mr. C. van Hees
over een passage die hij voorlas uit een
brief van een verzekeringsmaatschappij
aan zijn cliënt. In deze passage atten
deerde de maatschappij zijn verzeke
ringsnemer „goed op te letten of de
kantonrechter goed met de situatie op
de hoogte is, en niet te veel afwijkt
naar de tegenpartij."
„Dat is een schandaal," herhaalde mr.
Van Hees. Het betrof hier een zaak
tegen de niet verschenen mevr. C. M.
L.-K. te Philippine, die door met haar
auto achteruit te rijden een aanrijding
te Axel zou hebben veroorzaakt met
de auto van de heer C. O. uit Axel.
De schade aan zijn auto had hij van
zijn verzekeringsmaatschappij vergoed
gekregen, op f25.- eigen risico na, die
hij echter ook uitbetaald wilde hebben.
N.a.v. dit verzoek had hij van de maat
schappij het briefje ontvangen dat de
verontwaardiging van de kantonrechter
opwekte. O. zou volgens de afgelegde
verklaring van mevr. L. ten tijde van
het ongeluk alcohol hebben gebnr'kt,
maar O zei dat het al 35 jaar geleden
was dat hij in een café was geweest.
,,Zij zullen van mij niet rijik worden."
Mevr. L. werd overeenkomstig de eis
veroordeeld tot een boete van f35.- en
de restschade van f25.-
JEDEREEN is er nog met van door
drongen dat een gehandicapte even
veel recht op werk heejt als een
valide arbeider En recht op arbeid
betekent: recht op een stuk levens
geluk. Het is me in die tien jaar wel
duidelijk geworden, del de mensen
hier ook echt een stuk levensgeluk
vinden. Niet dal ik iemand werk
loosheid wens maai toch blijven
er ook dan voor een valide nog al
tijd meer mogelijkheden open dan
voor het merenaeel van onze men
sen."
SINDS de oprichting, tien jaar gele
den, is de heer P. Dingemanse, di
recteur van de beschuttende werk
plaats voor Midden-Zeeuwsch-Vlaan-
deren in Terneuzen, waar deze week
min of meer officiee de nieuwbouw
van in gebruik werd genomen. „Mi
nister B. Roolvmk heeft indertijd
nog als staatssecretaris de werkplaats
hier geopend. Hij zei toen: „Iedere
mens heeft zijn waarae, ook als hij
economisch gezien beneden de norm
blijft." „Ik vond het goed om dat
verslag te bewaren. Staatssecretaris
sen worden minister en dan gaan ze
over sommige dingen wel eens an
ders denken."
■DE nieuwe wet, die nu onder minis
ter Roolvink de Tweede Kamer is
gepasseerd, zegt dat de sociale werk
plaats bij het verstrekken van over
heidsopdrachten op gelijke wijze
moet worden behandeld als het par
ticuliere bedrijfsleven Daar is na
tuurlijk wat voor te zeggen. Ander
zijds zijn juisi wij hei die een dub
bele klap krijgen bij een neergaande
conjunctuur Dan stoot het vrije be
drijf meer mensen af en krijgen
wij minde, opdrachteit De nieuwe
wet zegt ook dat de gemeenten moe
ten zorgen voo> volaoende werk.
Maar dat zal voor een gemeente be
paald niet meevallen. We leven nu
eenmaal van de pieken in de con
junctuur."
„HET onzekere van het leiding geven
hier is, dat je van dav tot dag af
hankelijk bent van de opdrachten,
die je uit het vrije bedrijf moet krij
ten. We kunntn niet zelf een bepaald
werk op poten gaan zetten. Dan kun
nen we of de concurrentie niet aan,
of het vrije bedrijf protesteert dat
we oneerlijk concurreren. Boven
dien moeten wij ruist het werk naar
de mensen toehalen. We kunnen niet
zeggen, we nebben zulk werk, daar
gaan we eens mensen voor zoeken."
,EN we vrobe-en ook een zo groot
mogelijke verscheidenheid van werk
te vinden. In de eerste helft van dit
jaar was dat onmogelijk. Natuurlijk
waren we blij dat er nog wat te
doen viel, maar dat kartonnagewerk
bevredigt niet. Jhad die gezichten
eens moeten zien toen na de vakan
tie, eigenlijk onverwacht, de werk-
hal weer vol lampjes stond. „Ha",
riepen ze, „ze zijn er weer". Want
dat is zo belangrijk: dat je een pro-
dulzt maakt dat ie in dc winkel kunt
zien liggen, een produkt dat ver
kocht wordt. Want dan weet je dat
je „er bij" hoort."
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG Gedepu
teerde Staten van Zeeland zullen
Provinciale Staten in een extr;
vergadering op 27 oktober a.s
drie belangrijke met elkaar sa
menhangende voorstellen mei
betrekking tot de wegen in Zee
land doen.
De voorstellen behelzen de
vaststelling van
1 een provinciale verordening
voor de verdeling van de gel
den, die op grond van de wel
Uitkering Wegen naar de pro
vincie zullen vloeien
2 nieuwe, sterk gewijzigde se
cundaire en tertiaire wegen
plannen en
3 een nieuw vijfjarenplan voor
de verbetering en vernieuwing
van het provinciaal wegenstel
sel in Zeeland.
Wat de verordening voor de verde
ling van de W.U.W.-gelden betreft gaan
Gedeputeerde Staten uit van de volgen
de verdeelsleutel: 60 procent voor de
secundaire wegen, telkens 15 procent
voor de tertiaire en de quartaire wegen
en 10 procent voor reserve-doeleinden.
Deze percentages komen overeen met
die van de tijdelijke verdelingsverorde
ning, die vorig jaar door de staten werd
aanvaard Het is bekend dat de water
schappen zich maar moeilijk _met de
verdeling kunnen verenigen Zij vinden
het percentage voor de secundaire (pro
vinciale) wegen te hoog en dat von, de
quartaire wegen (waarvoor _de water
schappen verantwoordelijk zijn) te nag
Zeeland zal vQor 1968 op grond van
de Wet Uitkering Wegen een uitkering
ontvangen van ruim elf miljoen gulden
Dat is duidelijk meer dan volgens de
oude regeling werd ontvangen. De be
heerders van wegen in de provincie
krijgen niet alleen meer geld ter be
schikking voor de verbetering en ver
nieuwing van wegen, ook op de onder
houdspost zal een hoger subsidie wor
den verkregen. Bovendien zullen de
wegbeheerders meer met het geld kun
nen doen De subsidie zal, zoals vol
gens de tijdelijke verdelingsverorde
ning, niet meer inééns over het totale
kostenbedrag worden gegeven maar
over de rente en aflossing van leningen
die worden aangegaan om bepaalde
werken aan wegen te kunnen uitvoeren.
Voor de leningen wordt een looptijd van
tien jaar aangehouden. Met de subsi
die kunnen dus verschillende werken
tegelijk worden aangepakt.
In de jaren 1965 tot en met 1967 is
aan secundaire wegen tussen ƒ7,5 mil
joen en 9 miljoen per jaar uitgegeven.
Aan tertiaire wegen werd in die tijd
ƒ1,1 miljoen tot ƒ1,8 miljoen per jaar
gespendeerd. Op het provinciale budget
voor 1968 is voor de verbetering van se
cundaire wegen een bedrag van 13,5
miljoen geraamd. Het laatste cijfer geeft
niet zo geweldig veel soelaas, wanneer
men weet dat de gemiddelde kosten van
één kilometer secundaire weg één mil
joen gulden bedragen.
De wijziging van de secundaire en
tertiaire wegenplannen, waarover de
staten op 27 oktober eveneens zullen be
slissen, is een noodzakelijk gevolg van
de nieuwe eisen, die in de Wet Uitkering
Wegen aan rijks-, provinciale, te^iaire
en quartaire wegen worden gesteld
Alle wegen zijn aan de nieuwe eisen
getoetst Het gevolg is geweest dat ver
schillende wegen in een ander wegen-
plan ondergebracht moesten worden
De weg Schoondijke—Hoek bijvoorbeeld
was een provinciale weg. De weg is nu
echter in het rijkswegenplan opgeno
men. De rijksweg Axel—Hulst daaren
tegen zal door het rijk aan de provincie
worden overgedragen
De secundaire wegen zullen op grond
van de Wet Uitkering Wegen voortaan
voor de volle honderd procent door de
provincie betaald moeten worden. Tege-i
lijkertijd zijn de eisen, die aan deze pro
vinciale wegen worden gesteld, ver
hoogd. De provinciale wegen van de
toekomst zijn te vergelijken met de
rijkswegen van nu.
Tenslotte is er het voorstel om een
nieuw vijfjarenplan voor de secundaire
en tertiaire wegen vast te stellen. Het
huidige vijfjarenplan is eind 1964 vast
gesteld. Nu er drie jaar verlopen zijn
dient het te worden aangepast aan de
nieuwste ontwikkelingstendensen op
het gebied van industrialisatie en re
creatie.
Op het nieuwe vijfjarenplan voor de
secundaire wegen komen o.a. voor de
geheel nieuwe weg Terhole- -Zaamslag.
ontsluitingswegen naar de stranden van
Schouwen-Duiveland, een verbetering
van de weg Westkapelle-Zoutelande,
ontsluitingswegen rond Middelburg en
Vlissingen. de voltooiing van de Sloe-
weg naar de bestaande rijksweg, een
verdere aanpak van de ontsluitingsweg
door de Zak van Zuid-Beveland (de
wegvakken 's-Heerenhoek-Ovezande en
's-GravenpolderVierwegen) en een
geheel nieuwe verbinding van Hulst
naar de Tractaatweg bij Wesïdorpe.
Op het nieuwe vijfjarenplan voor de
tertiaire wegen zijn ö.a. nieuwe verbin
dingen getekend tussen St.-Kruis en
Waterlandkerkje, IJzendijke en Zand
straat, Terhole en Nieuw-Namen en
tussen Nieuw-Namen en Clinge.
De voorstellen zullen op 27 oktober
worden verdedigd door gedeputeerde J
van Dongen Deze week nog zal de com
missie voor de waterstaat uit Pr >vin-
ciale Staten haar oordeel over de drie
voorstellen geven.
(Van onze correspondent)
TERNEUZEN De heer P. M. uit
Terneuzen werd door de kantonrechter
te Terneuzen overeenkomstig de eis ver
oordeeld tot f 50- boete. Hij zou op de
weg naar het veer te Perkpolder een
daar geldend inhaalverbod hebben over
treden.
o Drie dingen: de vrede, een petitie en een aaiti-hongeractie.
(Van een onzer
verslaggeefsters)
KAMPERLAND Maandag
9 oktober, 's morgens om 10 uur
zal Piet Geelhoed uit Kamper
land de deur van zijn ouderlijk
huis aan de Noordstraat achter
zich dichttrekken. Voor 1 no
vember zullen de Kamperlan-
ders hem niet meer terugzien in
het dorp.
Piet Geelhoed gaat op weg
voor de vrede. Letterlijk. En al
leen. De inzet is: op weg naar
de vrede. Figuurlijk. En het
liefst met de hele wereld.
„Ik zal 500 kilometer lopen. Voor
drie dingen: de vrede, een petitie en
een anti-hongeractie. „Je hoeft hem
niet eens te vragen wat dat allemaal
inhoudt. Hij neemt er de tijd voor om
alles over zijn tocht te vertellen, over
het ontstaan van de plannen, het uit
werken ervan en het uiteindelijke
doel.
,,Van 8 tot en met 15 oktober wordt
de interkerkelijke vredesweek ge
houden. De bedouMng van deze hele
500 km-tooht is, de aandacht van de
mensen op deze week te vestigen.
Aandacht willen we ook voor de peti
tie, die onder auspiciën van de werk
groep Vredesweek 1967 is opgesteld".
Een van de hoofdpunten uit de pe
titie is dat de op~tellers ervan naast
de militaire dienst een soort vredes-
dienstplicht willen. Er zouden naast
de militaire dienst meer mogelijkhe
den moeten komen waarop men de
dienstplicht kan vervullen. Men zou
volgens de petitie moeten kunnen kie
zen uit militaire dienst, dienst in een
politieleger van de Verenigde Naties,
burgerdienst in eigen land of ontwik
kelingshulp. „We ziin dus geen anti
militaristen. We vinden het onjuist
om te zeggen dat het in stand houden
van een leger geen zin heeft".
zeker weten dat er een redelijke kans
van slagen inzit. Daarom moet je een
behoorlijke organisatie achter je heb
ben. In je eentje kun je niet aan zoiets
beginnen".
Dat wordt wel duidelijk wanneer
Piet over de tocht zelf gaat vertellen.
,.Op 9 oktober vertrek ik en ik hoop
31 "oktober in Den Haag, het eindpunt,
aan te komen. Ik zal de route onge
veer in 20 etappen afleggen."
De eerste etappe is Kamperland
Middelburg. Er hebben zich al een
paar mensen gemeld dat zij dit stuk
zullen meelopen. Van Middelburg gaat
het naar Goes. Dan naar Bergen op
Zoom, Roosendaal, Breda, Tilburg,
Eindhoven, Den Bosch. Vandaar via
verschillende steden als Nijmegen,
Apeldoorn en Amersfoort naar
Utrecht. „Dan pik ik via o.a. Hilver
sum en Bussum Amsterdam. Dan ko
men Gouda en Rotterdam. De laatste
etappe is van Rotterdam naar Den
Haag".
Vanuit verschillende pleisterplaat
sen van de wandelaar zijn berichten
gekomen dat er bij de aankomst van
Piet Geelhoed „iets" georganiseerd zal
worden ,Wat. weet ik nog niet. Het
is zo dat ik bij mijn vertrek vanuit
Kamperland waarschijnlijk nog maar
heel weinig zal weten van wat er op
mijn tocht allemaal gaat gebeuren".
„De Oecumenische Jeugd Gemeen
schap heeft in verschillende plaatsen
al een werkgroep in het leven geroe
pen die de ontvangst van Piet Geel
hoed zal organiseren. De hele tocht
wordt voor het grootste deel door de
Oecumenische Jeugd Gemeenschap
georganiseerd. Ook de Sjaloomgroep
werkt er aan mee.
Een ander punt uit de petitie is dat
vrede het uitgangspunt van de buiten
landse politiek moet zijn.
Het is niet de bedoeling van Piet
Geelhoed zoveel mogelijk handteke
ningen te verzamelen op zijn tocht.
„Dat gaat veel te veel tijd kosten",
zegt Piet, die toch in ieder geval de
31e oktober in Den Haag hoopt aan te
komen. Ik wil alleen maar proberen
de aandacht van de mensen op het
bestaan van de petitie te vestigen".
Hoe dan de handtekeningen van
sympathisanten worden ingezameld is
een zorg voor plaatselijke organisaties
en werkgroepen.
„De tocht is verre van een indivi
dueel zaakje", legt Piet uit. Ik ben wel
zelf met het P*an gekomen om zo'n
tocht te gaan maken. Anderhalve
week geleden ben ik op het idee ge
komen. Nog geen week geleden heb
ik na lang dubben besloten om het
plan ook werkelijk uit te voeren. Voor
dat je aan zo'n tocht begint moet je
Overal waar Piet Geelhoed komt,
zal hij zijn bedje gespreid vinden.
Wat dat betreft hoeft hij zich geen
zorgen te maken. Op verschillende
etappen zal hij ook gezelschap krijgen
van groepen „meelopers". Volgens
Piet is zijn idee voor de tocht zowel
'bij organisaties als plaatselijke werk
groepen bijzonder goed aangeslagen.
Nu al krijgt hij reacties, maar ook
afkeurende. Wat dat laatje betreft,
dat vindt hij niet erg, belangrijk vindt
hij dat er over gesproken wordt.
Hij wijst er op dat de handtekenin
genactie voor de petitie geen kerkelij
ke maar een democratische zaak is.
De bedoeling is dat hij in iedere
plaats waar hij aankorfit, de burge
meester gaat opzoeken. „Als eerste
burgers van de stad zal hu als eersten
de petitie ter ondertekening worden
aangeboden". De handtekeningen die
Piet verzamelt zullen op de avond
van de 31e oktober aan de werkgroep
Vredesweek 1967 worden overgedra
gen.
Het derde punt waar Piet reclame
voor wil maken is de gezamenlijke
anti-hongeractie die van 23 tot 29 ok
tober door o.a. UNESCO, NOVIB en
UNICEF Wordt gehouden. Zelf heeft
hij plannen gehad om in een ontwik
kelingsland te gaan werken maar een
oogaandoening belette hem dat.
(Van een onzer verslaggevers)
DEN HAAG De nieuwe plannen
met betrekking tot rijksweg 58 komen
er op neer dat in 1971 gereed moeten
komen de gedeelten Amemuiden-Le-
wedorp en Lewedorp-Biezelinge en
het gedeelte vanaf Waarde-Oostdijk tot
Rilland. In 1972 moet gereed komen heti
gedeelte Biezelinge - tot de weg Waar
de-Oostdijk. Tenslotte is in 1973 gereed-]
koming gepland van het gedeelte Ril
land - grens met Brabant (aansluiting
op Brabantse wegennet) en de verdub-,
beling van het gedeelte Souburg - vlis
singen. Ook enkele andere kleinere ge
deelten zullen uiterlijk 1973 gereed zijn.
Minister Bakker gaf .tijdens het on
derhoud met de Zeeuwse delegatie vol-|
mondig toe, dat rijksweg 58 er „aller
belabberdst" aan toe is en dat de situ
atie „onhoudbaar" is. „Ik was van de
ernst van de situatie al volledig over-l
tuigd", aldus minister Bakker. Daarom
is tot versnelde uitvoering besloten. Mi-I
nister Bakker had goede hoop dat de
ruilverkaveling „De Poel - Heinkens-
zand" bij Goes, die zeer nauw met de
plannen voor rijksweg 58 verweven is,
geen belemmeringen zal opleveren.
De uitslag van de stemming over die
ruilverkaveling zal namelijk van groot
belang zijn voor de voortgang van de
wegaanleg.
Minister Bakker zei wel met nadruk,
dat men d'e eerstkomende jaren nog heel
voorzichtig op rijksweg 58 zal moeten
rijden, „want deze weg is niet veilig"
Daar om is ook voor de gehele weg
een maximumsnelheids-beperking van
80 kilometer per uur ingesteld. „Dit
moeten we wel doen terwille van de
verkeersveiligheid. Natuurlijk is uit oog
punt van economische belangen die be
perking niet zo prettig. Maar de vei
ligheid moet het zwaarste wegen", al
dus minis.er Bakker.
De Zeeuwse delegatie bood de minis
ter een dikke 12.000 handtekeningen aan,
verzameld in 21 mappen. Elke map be
vatte op de eerste pagina een foto van
een verkeersongeval op rijksweg 58.
10.000 Van deze handtekeningen wa
ren afkomstig van particulieren, die de
moeite genomen hadden hun handteke
ning per brief in te zenden. „We mogen
het dan ook kwaliteits-handtekeningen
noemen", aldus woordvoerder Van Ben-
nekom. Er waren voorts 1000 handte
keningen bij van bedrijven en 300 van
gemeentebesturen en diverse instellin
gen, waaronder vertegenwoordigers van
alle politieke partijen. De handtekenin
gen werden in tien dagen tijd verza
meld.
Directe aanleiding tot de actie - een
initiatief van E.V.O. en N.O.B. - vormde
het dodelijk verongelukken van vijf
Amerikanen bij Rilland-Bath.
Minister Bakker deelde tijdens het
onderhoud desgevraagd ook nog mede,
dat bij Kruiningen een gedeelte van de
oude weg nog verdubbeld zal worden
met het oog op de ponten Kruiningen-
Perkpolder, die in de naaste toekomst
200 auto's tegelijk zullen kunnen ver
voeren. Ook komen er waar dit langs
de oude weg nog mogelijk is „kruip-
stroken" voor tractors en soortgelijke
landbouwvoertuigen.
Minister Bakker van Verkeer en Wa
terstaat heeft eerder in zijn antwoord
op schriftelijke vragen van Zeeuwse
kamerleden nog meegedeeld, dat op
wegvakken van rijksweg 58, waar dit
althans mogelijk is en waar veel lang
zaam verkeer van de rijksweg gebruik
maakt, een doorgaande bermverharding
zal worden gemaakt. Bestaande uitwijk
mogelijkheden zullen niet worden uit
gebreid, omdat daarvan - bij doorgaans
toch druk verkeer - geen enkel effect
valt te verwachten, eerder verhoging
van de gevaarlijke verkeerssituatie.
Minister Polak van Justitie heeft hier
aan nog toegevoegd: „Op rijksweg nr,
58 wordt gesurveilleerd door gemeente
politie Vlissingen ca. 4 km, gemeente
politie Middelburg ca. 3,5 km, gemeen
tepolitie Goes ca. 3 km, korps rijkspo
litie ca. 44 km. Door de drie gemeente
lijke politiekorpsen wordt regelmatig
gesurveilleerd. De burgemeesters van
Middelburg en Vlissingen streven naar
een gezamenlijke surveillance om tot
een zo doeltreffend mogelijk politie
toezicht op deze weggedeelten te ko
men.
Van het totaalaantal surveillance-uren
van de verkeersgroep Middelburg van
de rijkspolitie wordiï plm. 70 procent be
steed aan rijksweg nr. 58.
Tussen 8 en 19 uur zijn op het door
de rijkspolitie bewaakte gedeelte twee
opvallende surveillance-auto's en één
opvallende technische patrouillewagen
ingezet, terwijl bovendien zo veel mo
gelijk tussen 15 en 19 uur per motor ge
surveilleerd wordt.
Van de landgroepen patrouilleren tus
sen 6 en 22 uur gemiddeld twee groeps-
surveillance-auto's en vier personeels
leden per ultralicht motorrijwiel. Met
hat# totaaltoezicht op dit door de rijks
politie bediende deel van de rijksweg
zijn derhalve globaal 14 tot 15 man re
gelmatig bezig. Hieruit blijkt de hoge
prioriteit, welke dit toezicht ten opzich
te van de andere politietaken in het
rijkspolitiegebied heeft.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG Op dinsdag 31 ok
tober a.s. zal de by de n.v. De Mer-
wede te Hardinxveld-Giessendam in
aanbouw zijnde dubbeldeks veerboot
„Prinses Christina" te water worden
gelaten.
Het streven is er op gericht de
„Prinses Christina" op 1 maart 1968 op
het traject Kruiningen-Perkpolder in
de vaart te brengen.
Het is dan ook niet mogelijk, gelet
op de feitelijke personeelssterkte en an
dere politietaken, meer personeel voor
dit toezicht beschikbaar te stellen. Wel
wordt onderzocht of vervanging van
autosurveillance door motorsurveillanct
de doeltreffendheid van het toezicht
zou verhogen".
(Van een onzer redacteuren)
TERNEUZEN Het is niet wereld-
veroverend, het werk van de negentien
jarige Guido Reyerman. Maar het mag
wel „hartveroverend" genoemd worden
en waarschynlyk bedoelt hy het zo ook.
Guido Reyerman uit het Brabantse U-
den heeft op het ogenblik in Terneu
zen, in Galerie J 34 (Grenulaan 34) zyn
allereerste tentoonstelling en dat doet
hem wel wat.
De jonge kunstschilder is een beschei
den knaap, die iedere dag rustig op
en neer reist van zijn woonplaats Uden
naar de academie in Den Bosch. „Wo
nen in Den Bosch zou veel te duur wor
den", zegt hij, „en het hoeft ook hele
maal niet. Ik heb thuis alles wat ik
wens". Hij heeft er in elk geval een
artistieke familie om zich heen. Al zit
zijn vader in de verzekeringen, toneel
spelen is toch eigenlijk méér dan een
hobby voor hem. En ook de zes overige
broers en zussen houden het bij crea
tief werk.
Als hij vertelt dat het zijn bedoeling
is, de monumentale richting te kiezen,
zegt hij er oo-k heel eenvoudig de re
den bij: „Daar valt tenminste iets in
te verdienen. Als jb van je schilder
werk wil leven mag je wel een genie
zijn. En dag nog Hij voelt zich
geen genie. „Ik wil gewoon iets uit
drukken, iets zeggen aan de mensen.
Ze eigenlijk zeggen, hoe ik ze zie. Ik
kijk graag naar mensen. Maar ander
zijds ook naar vervallen huizen en
schroothopen". De schilderijen en teke
ningen op zijn expositie getuigen ervan.
Die galuigen niet alleen van de sym
pathieke aandacht van hun maker, maar
ook van de vele technieken, die hij zich
heeft eigen gemaakt. En natuurlijk is
hij daarbij nog niet losgekomen van de
academie. Hij zegt: „Ik ben jong en ik
wil alles doen. Ik heb nog geen bepaal
de stijl. Toch ga ik niet over naar ab
stract, zeker niet naar dat onemotionele
abstract. Ik wil het menselijke erin
houden".
„Ik weet wel: alles is al geweest, alle
stijlen en stromingen die je maar den
ken kunt. Toch voel ik me niet machte
loos. Ik breng het immers op myn wij
ze. Ik heb myn dingen te zeggen". Ook
als hij eenmaal de monumentale kant
gekozen heeft, wil hij blijven schilde
ren. „Natuurlijk", zegt hij, „Daarin doe
je weer inspiratie op voor groot werk.
Ik kan niet zo maar in de ruimte fan
taseren. Ik doe het op papier en op
doek, in klei of steen".
„En ik wil vooral plezier in mijn
werk hebben. Ik vind het heerlijk om
bezig 'te zijn. En vooral als anderen
zich thuis voelen in Jouw werk, dan
leef je gelukkig".
(ADVERTENTIE)
met Scheepjes Crylor. Adorable!
Wie oog heeft voor echte mode haakt
met Scheepjes Crylor. Goed wasbaar,
blijft als nieuw. Vraag het patroon bij uw
winkelier of stuur onderstaande bon op.
<5^
Q.
2
O
O
5