mma© pwim mmm $M££&- rust W mmmmffdè tOMAT£N% rPUfi££^ PATENT[ffl>l BLOEM Wl QMTBUrw $R$!LtJ &sm/£ Lums/m mmmem" lOSPRtTSéM STUXKeNL* VARK€N$*m LEVER Drie belangrijke voorstellen op 27 oktober EXTRA ZITTING STATEN VOOR ZEEUWSE WEGENPROBLEMEN Koning Boude wijn opent nieuwe Zandvlietsluis Een schandaal Piet Geelhoed wil 500 km lopen voor de wereldvrede Op rijksweg 58 is de situatie allerbelabberdst jsöpf; ^§1 j&Sfeft! Dubbeldekker 31 oktober van stapel GUIDO REIJERMAN HEEFT IETS TE ZEGGEN WEER EEN TIENJARENPLAN TOCHT VAN KAMPERLAND VIA DEN BOSCH NAAR DEN HAAG MINISTER BAKKER GEEFT TOE up.mm P. Dingemanse (REKL4ME iANBlEDINGEK rveek in, week uit maand in, maand uit )iba geldense CML(K1 IN DE PRUSÖtt IM «/£/£- if PRUS-SLAS 6SAMCT-# JAC. HERMANS >1 DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 4 OKTOBER 1967 Waarborg Kantonrechter boos op verzekeringsmij. Ruim 11 miljoen Nieuwe eisen Vijfjarenplan Boete voor overtreden van inhaalverbod Meelopen Gespreid Uitgangspunt Snelheid Handtekenin gen Dodelijk Berm Tijden In galerie J 34 Menselijk Inspiratie Haak mse .(ADVERTENTIE) (EBBEN W'J NIET ÏUN VASTE PRU2EN u betaalt, In de altyd reeas de AA6ST6 PRUZEN dab acVieelb dubbeltjes pondapak ZUUR. /COOL volvet loo gnamspalJ™ - N DB PRU&-&ufa om' om te koken SZ. pakjes ekleui-ote linnen baaltjes >ROOSKOKENoe^kA inhoud aa.7o<3R"^-/ dubbele knuik /2\_ Italiaanse küo grote 3 pablaen gezellige aardewerk lii/ecse fctwben dubkelpak kruimelen niefci /J/Jt! per pak lm pak cream lekken met koostéjcyj cornet, jam zo lekker zo goodiasop/ j «oor eigen import, ine ÏNONzT^Aeimrol despr amulbuwan, ipond "4V Tik- ponol 'a „half om" BERGEN OP ZOOM MADE-VHSSINGEN j MIDDEUBUK&-GOEÜ TERNEUZEN-AXEt (Van een onzer verslaggevers) ANTWERPEN Met een druk op de knop heeft koning Boudewyn de nieu we Zandviietsluis officieel in werking gesteld. Het was tijdens 'n grootscheeps opgezette plechtigheid dat de nieuwe sluis, de grootste ter wereld en het daarbij behorende kanaal aan de stad Antwerpen werden overgedragen. Mi nister de Saeger zei daarbij: „De algehele verwezenlijking van het tienjarenplan is geen eindpunt en bin nen zeer korte tijd zal een nieuw tien jarenplan voor de uitbreiding van de Antwerpse haven op de linker Schelde- oever noodzakelijk zijn." Op de eretribune zaten verscheidene re geringsleden, het schepen-college van Antwerpen, parlementsleden en verte genwoordigers uit maritieme en eco nomische kringen. Heel de Zandvlietsluis en de om geving boden een feestelijke aanblik. Het ontbrak niet aan kleurrijke vlag gen en bonte tribunes waarop het wemelde van roodbestikte 'uniformen, rijke damestoiletten en statige kos tuums De beslissende druk op de knop werd door de koning verricht op de hoogste verdieping van het technisch gebouw, waar het brein van het hele sluizencomplex is ondergebracht. De vorst begaf zich daarna naar de hal gelijkvloers, waar een gedenkplaat werd onthuld. „De plechtige inwijding van de Zand vlietsluis betekent voor Antwerpen en voor heel België een nieuwe waar borg voor de toekomst", aldus betoog de eerste minister Vandenboeynants. Hij noemde de haven van Antwer pen een belangrijke troef in het op drijven van de uitvoer. Hij achtte het echter voor Antwer pen ook een ongelooflijk voordeel te kunnen beschikken over een achterland als België, met een industrieel en economisch potentieel dat in de loop der jaren een wereldfaam heeft ver worven. „Het is het beste voorbeeld van de harmonieuze wijze, waarop het noorden en zuiden van het land elkaar aanvullen," aldus de heer Vanden boeynants. die besloot dat Antwerpen aan zijn toekomst bouwt, die een waarborg is van voorspoed en welvaart voor het hele land- Minister van openbare werken de Saeger ziet de noodzaak van meer industriële liffgingsruimte rond Ant werpen en de Antwerpse havens en weet ook reeds wat er in dat verband gerealiseerd kan worden op de linker ScheidAoever. Maar zoals dat ge- wonpliik het geval is. zo voedde hi1 er aan toe. ziin we inzake waterbouw- knndioie» werken afhankelijk van in stemming van onze Nederlandse na buur "FJen concreet voorstel werd repds aan Nederland voorgelegd en de mi nister snrak de hoop uit dat het ak koord niet te lang on zich zal laten wachten. „Is dit akkoord verkregen. dan duldt de ontwikkeling van de lin ker Scheldëoever geen maand uitstel. Het is voor de Antwerpse haven en meteen voor onze nationale economie een levenskwestie". De burgemeester van Antwerpen illustreerde de uitbreiding van de ha ven met cijfers: in 1956 bedroeg de lengte van de meerplaatsen voor sche pen 45 kilometer. Op dit ogenblik is die lengte 93 kilometer, d.w.z. dat de lengte werd verdubbeld. De uitbreiding van de outillering van de haven was in verhouding: het kanalenpark ver meerde in dezelfde tijd met 50 Een gevolg daarvan was dat het aantal tonnen in dietijd steeg van 38 miljoen tot 59 milioen, aan- en afvoer door niet minder dan 18.000 schepen. Niet zonder trots voegde de burgervader daaraan toe dat er nu 318 lijnen op Antwerpen varen. Ook de industrie vestiging illustreerde hij met cijfers: voorheen 300 hectare nu 2000 hecta re. (Van onze correspondent) TERNEUZEN „Maar dat is toch een schandaal," aldus uitte zich hevig verontwaardigd gistermorgen de Ter- neuzense kantonrechter mr. C. van Hees over een passage die hij voorlas uit een brief van een verzekeringsmaatschappij aan zijn cliënt. In deze passage atten deerde de maatschappij zijn verzeke ringsnemer „goed op te letten of de kantonrechter goed met de situatie op de hoogte is, en niet te veel afwijkt naar de tegenpartij." „Dat is een schandaal," herhaalde mr. Van Hees. Het betrof hier een zaak tegen de niet verschenen mevr. C. M. L.-K. te Philippine, die door met haar auto achteruit te rijden een aanrijding te Axel zou hebben veroorzaakt met de auto van de heer C. O. uit Axel. De schade aan zijn auto had hij van zijn verzekeringsmaatschappij vergoed gekregen, op f25.- eigen risico na, die hij echter ook uitbetaald wilde hebben. N.a.v. dit verzoek had hij van de maat schappij het briefje ontvangen dat de verontwaardiging van de kantonrechter opwekte. O. zou volgens de afgelegde verklaring van mevr. L. ten tijde van het ongeluk alcohol hebben gebnr'kt, maar O zei dat het al 35 jaar geleden was dat hij in een café was geweest. ,,Zij zullen van mij niet rijik worden." Mevr. L. werd overeenkomstig de eis veroordeeld tot een boete van f35.- en de restschade van f25.- JEDEREEN is er nog met van door drongen dat een gehandicapte even veel recht op werk heejt als een valide arbeider En recht op arbeid betekent: recht op een stuk levens geluk. Het is me in die tien jaar wel duidelijk geworden, del de mensen hier ook echt een stuk levensgeluk vinden. Niet dal ik iemand werk loosheid wens maai toch blijven er ook dan voor een valide nog al tijd meer mogelijkheden open dan voor het merenaeel van onze men sen." SINDS de oprichting, tien jaar gele den, is de heer P. Dingemanse, di recteur van de beschuttende werk plaats voor Midden-Zeeuwsch-Vlaan- deren in Terneuzen, waar deze week min of meer officiee de nieuwbouw van in gebruik werd genomen. „Mi nister B. Roolvmk heeft indertijd nog als staatssecretaris de werkplaats hier geopend. Hij zei toen: „Iedere mens heeft zijn waarae, ook als hij economisch gezien beneden de norm blijft." „Ik vond het goed om dat verslag te bewaren. Staatssecretaris sen worden minister en dan gaan ze over sommige dingen wel eens an ders denken." ■DE nieuwe wet, die nu onder minis ter Roolvink de Tweede Kamer is gepasseerd, zegt dat de sociale werk plaats bij het verstrekken van over heidsopdrachten op gelijke wijze moet worden behandeld als het par ticuliere bedrijfsleven Daar is na tuurlijk wat voor te zeggen. Ander zijds zijn juisi wij hei die een dub bele klap krijgen bij een neergaande conjunctuur Dan stoot het vrije be drijf meer mensen af en krijgen wij minde, opdrachteit De nieuwe wet zegt ook dat de gemeenten moe ten zorgen voo> volaoende werk. Maar dat zal voor een gemeente be paald niet meevallen. We leven nu eenmaal van de pieken in de con junctuur." „HET onzekere van het leiding geven hier is, dat je van dav tot dag af hankelijk bent van de opdrachten, die je uit het vrije bedrijf moet krij ten. We kunntn niet zelf een bepaald werk op poten gaan zetten. Dan kun nen we of de concurrentie niet aan, of het vrije bedrijf protesteert dat we oneerlijk concurreren. Boven dien moeten wij ruist het werk naar de mensen toehalen. We kunnen niet zeggen, we nebben zulk werk, daar gaan we eens mensen voor zoeken." ,EN we vrobe-en ook een zo groot mogelijke verscheidenheid van werk te vinden. In de eerste helft van dit jaar was dat onmogelijk. Natuurlijk waren we blij dat er nog wat te doen viel, maar dat kartonnagewerk bevredigt niet. Jhad die gezichten eens moeten zien toen na de vakan tie, eigenlijk onverwacht, de werk- hal weer vol lampjes stond. „Ha", riepen ze, „ze zijn er weer". Want dat is zo belangrijk: dat je een pro- dulzt maakt dat ie in dc winkel kunt zien liggen, een produkt dat ver kocht wordt. Want dan weet je dat je „er bij" hoort." (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG Gedepu teerde Staten van Zeeland zullen Provinciale Staten in een extr; vergadering op 27 oktober a.s drie belangrijke met elkaar sa menhangende voorstellen mei betrekking tot de wegen in Zee land doen. De voorstellen behelzen de vaststelling van 1 een provinciale verordening voor de verdeling van de gel den, die op grond van de wel Uitkering Wegen naar de pro vincie zullen vloeien 2 nieuwe, sterk gewijzigde se cundaire en tertiaire wegen plannen en 3 een nieuw vijfjarenplan voor de verbetering en vernieuwing van het provinciaal wegenstel sel in Zeeland. Wat de verordening voor de verde ling van de W.U.W.-gelden betreft gaan Gedeputeerde Staten uit van de volgen de verdeelsleutel: 60 procent voor de secundaire wegen, telkens 15 procent voor de tertiaire en de quartaire wegen en 10 procent voor reserve-doeleinden. Deze percentages komen overeen met die van de tijdelijke verdelingsverorde ning, die vorig jaar door de staten werd aanvaard Het is bekend dat de water schappen zich maar moeilijk _met de verdeling kunnen verenigen Zij vinden het percentage voor de secundaire (pro vinciale) wegen te hoog en dat von, de quartaire wegen (waarvoor _de water schappen verantwoordelijk zijn) te nag Zeeland zal vQor 1968 op grond van de Wet Uitkering Wegen een uitkering ontvangen van ruim elf miljoen gulden Dat is duidelijk meer dan volgens de oude regeling werd ontvangen. De be heerders van wegen in de provincie krijgen niet alleen meer geld ter be schikking voor de verbetering en ver nieuwing van wegen, ook op de onder houdspost zal een hoger subsidie wor den verkregen. Bovendien zullen de wegbeheerders meer met het geld kun nen doen De subsidie zal, zoals vol gens de tijdelijke verdelingsverorde ning, niet meer inééns over het totale kostenbedrag worden gegeven maar over de rente en aflossing van leningen die worden aangegaan om bepaalde werken aan wegen te kunnen uitvoeren. Voor de leningen wordt een looptijd van tien jaar aangehouden. Met de subsi die kunnen dus verschillende werken tegelijk worden aangepakt. In de jaren 1965 tot en met 1967 is aan secundaire wegen tussen ƒ7,5 mil joen en 9 miljoen per jaar uitgegeven. Aan tertiaire wegen werd in die tijd ƒ1,1 miljoen tot ƒ1,8 miljoen per jaar gespendeerd. Op het provinciale budget voor 1968 is voor de verbetering van se cundaire wegen een bedrag van 13,5 miljoen geraamd. Het laatste cijfer geeft niet zo geweldig veel soelaas, wanneer men weet dat de gemiddelde kosten van één kilometer secundaire weg één mil joen gulden bedragen. De wijziging van de secundaire en tertiaire wegenplannen, waarover de staten op 27 oktober eveneens zullen be slissen, is een noodzakelijk gevolg van de nieuwe eisen, die in de Wet Uitkering Wegen aan rijks-, provinciale, te^iaire en quartaire wegen worden gesteld Alle wegen zijn aan de nieuwe eisen getoetst Het gevolg is geweest dat ver schillende wegen in een ander wegen- plan ondergebracht moesten worden De weg Schoondijke—Hoek bijvoorbeeld was een provinciale weg. De weg is nu echter in het rijkswegenplan opgeno men. De rijksweg Axel—Hulst daaren tegen zal door het rijk aan de provincie worden overgedragen De secundaire wegen zullen op grond van de Wet Uitkering Wegen voortaan voor de volle honderd procent door de provincie betaald moeten worden. Tege-i lijkertijd zijn de eisen, die aan deze pro vinciale wegen worden gesteld, ver hoogd. De provinciale wegen van de toekomst zijn te vergelijken met de rijkswegen van nu. Tenslotte is er het voorstel om een nieuw vijfjarenplan voor de secundaire en tertiaire wegen vast te stellen. Het huidige vijfjarenplan is eind 1964 vast gesteld. Nu er drie jaar verlopen zijn dient het te worden aangepast aan de nieuwste ontwikkelingstendensen op het gebied van industrialisatie en re creatie. Op het nieuwe vijfjarenplan voor de secundaire wegen komen o.a. voor de geheel nieuwe weg Terhole- -Zaamslag. ontsluitingswegen naar de stranden van Schouwen-Duiveland, een verbetering van de weg Westkapelle-Zoutelande, ontsluitingswegen rond Middelburg en Vlissingen. de voltooiing van de Sloe- weg naar de bestaande rijksweg, een verdere aanpak van de ontsluitingsweg door de Zak van Zuid-Beveland (de wegvakken 's-Heerenhoek-Ovezande en 's-GravenpolderVierwegen) en een geheel nieuwe verbinding van Hulst naar de Tractaatweg bij Wesïdorpe. Op het nieuwe vijfjarenplan voor de tertiaire wegen zijn ö.a. nieuwe verbin dingen getekend tussen St.-Kruis en Waterlandkerkje, IJzendijke en Zand straat, Terhole en Nieuw-Namen en tussen Nieuw-Namen en Clinge. De voorstellen zullen op 27 oktober worden verdedigd door gedeputeerde J van Dongen Deze week nog zal de com missie voor de waterstaat uit Pr >vin- ciale Staten haar oordeel over de drie voorstellen geven. (Van onze correspondent) TERNEUZEN De heer P. M. uit Terneuzen werd door de kantonrechter te Terneuzen overeenkomstig de eis ver oordeeld tot f 50- boete. Hij zou op de weg naar het veer te Perkpolder een daar geldend inhaalverbod hebben over treden. o Drie dingen: de vrede, een petitie en een aaiti-hongeractie. (Van een onzer verslaggeefsters) KAMPERLAND Maandag 9 oktober, 's morgens om 10 uur zal Piet Geelhoed uit Kamper land de deur van zijn ouderlijk huis aan de Noordstraat achter zich dichttrekken. Voor 1 no vember zullen de Kamperlan- ders hem niet meer terugzien in het dorp. Piet Geelhoed gaat op weg voor de vrede. Letterlijk. En al leen. De inzet is: op weg naar de vrede. Figuurlijk. En het liefst met de hele wereld. „Ik zal 500 kilometer lopen. Voor drie dingen: de vrede, een petitie en een anti-hongeractie. „Je hoeft hem niet eens te vragen wat dat allemaal inhoudt. Hij neemt er de tijd voor om alles over zijn tocht te vertellen, over het ontstaan van de plannen, het uit werken ervan en het uiteindelijke doel. ,,Van 8 tot en met 15 oktober wordt de interkerkelijke vredesweek ge houden. De bedouMng van deze hele 500 km-tooht is, de aandacht van de mensen op deze week te vestigen. Aandacht willen we ook voor de peti tie, die onder auspiciën van de werk groep Vredesweek 1967 is opgesteld". Een van de hoofdpunten uit de pe titie is dat de op~tellers ervan naast de militaire dienst een soort vredes- dienstplicht willen. Er zouden naast de militaire dienst meer mogelijkhe den moeten komen waarop men de dienstplicht kan vervullen. Men zou volgens de petitie moeten kunnen kie zen uit militaire dienst, dienst in een politieleger van de Verenigde Naties, burgerdienst in eigen land of ontwik kelingshulp. „We ziin dus geen anti militaristen. We vinden het onjuist om te zeggen dat het in stand houden van een leger geen zin heeft". zeker weten dat er een redelijke kans van slagen inzit. Daarom moet je een behoorlijke organisatie achter je heb ben. In je eentje kun je niet aan zoiets beginnen". Dat wordt wel duidelijk wanneer Piet over de tocht zelf gaat vertellen. ,.Op 9 oktober vertrek ik en ik hoop 31 "oktober in Den Haag, het eindpunt, aan te komen. Ik zal de route onge veer in 20 etappen afleggen." De eerste etappe is Kamperland Middelburg. Er hebben zich al een paar mensen gemeld dat zij dit stuk zullen meelopen. Van Middelburg gaat het naar Goes. Dan naar Bergen op Zoom, Roosendaal, Breda, Tilburg, Eindhoven, Den Bosch. Vandaar via verschillende steden als Nijmegen, Apeldoorn en Amersfoort naar Utrecht. „Dan pik ik via o.a. Hilver sum en Bussum Amsterdam. Dan ko men Gouda en Rotterdam. De laatste etappe is van Rotterdam naar Den Haag". Vanuit verschillende pleisterplaat sen van de wandelaar zijn berichten gekomen dat er bij de aankomst van Piet Geelhoed „iets" georganiseerd zal worden ,Wat. weet ik nog niet. Het is zo dat ik bij mijn vertrek vanuit Kamperland waarschijnlijk nog maar heel weinig zal weten van wat er op mijn tocht allemaal gaat gebeuren". „De Oecumenische Jeugd Gemeen schap heeft in verschillende plaatsen al een werkgroep in het leven geroe pen die de ontvangst van Piet Geel hoed zal organiseren. De hele tocht wordt voor het grootste deel door de Oecumenische Jeugd Gemeenschap georganiseerd. Ook de Sjaloomgroep werkt er aan mee. Een ander punt uit de petitie is dat vrede het uitgangspunt van de buiten landse politiek moet zijn. Het is niet de bedoeling van Piet Geelhoed zoveel mogelijk handteke ningen te verzamelen op zijn tocht. „Dat gaat veel te veel tijd kosten", zegt Piet, die toch in ieder geval de 31e oktober in Den Haag hoopt aan te komen. Ik wil alleen maar proberen de aandacht van de mensen op het bestaan van de petitie te vestigen". Hoe dan de handtekeningen van sympathisanten worden ingezameld is een zorg voor plaatselijke organisaties en werkgroepen. „De tocht is verre van een indivi dueel zaakje", legt Piet uit. Ik ben wel zelf met het P*an gekomen om zo'n tocht te gaan maken. Anderhalve week geleden ben ik op het idee ge komen. Nog geen week geleden heb ik na lang dubben besloten om het plan ook werkelijk uit te voeren. Voor dat je aan zo'n tocht begint moet je Overal waar Piet Geelhoed komt, zal hij zijn bedje gespreid vinden. Wat dat betreft hoeft hij zich geen zorgen te maken. Op verschillende etappen zal hij ook gezelschap krijgen van groepen „meelopers". Volgens Piet is zijn idee voor de tocht zowel 'bij organisaties als plaatselijke werk groepen bijzonder goed aangeslagen. Nu al krijgt hij reacties, maar ook afkeurende. Wat dat laatje betreft, dat vindt hij niet erg, belangrijk vindt hij dat er over gesproken wordt. Hij wijst er op dat de handtekenin genactie voor de petitie geen kerkelij ke maar een democratische zaak is. De bedoeling is dat hij in iedere plaats waar hij aankorfit, de burge meester gaat opzoeken. „Als eerste burgers van de stad zal hu als eersten de petitie ter ondertekening worden aangeboden". De handtekeningen die Piet verzamelt zullen op de avond van de 31e oktober aan de werkgroep Vredesweek 1967 worden overgedra gen. Het derde punt waar Piet reclame voor wil maken is de gezamenlijke anti-hongeractie die van 23 tot 29 ok tober door o.a. UNESCO, NOVIB en UNICEF Wordt gehouden. Zelf heeft hij plannen gehad om in een ontwik kelingsland te gaan werken maar een oogaandoening belette hem dat. (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG De nieuwe plannen met betrekking tot rijksweg 58 komen er op neer dat in 1971 gereed moeten komen de gedeelten Amemuiden-Le- wedorp en Lewedorp-Biezelinge en het gedeelte vanaf Waarde-Oostdijk tot Rilland. In 1972 moet gereed komen heti gedeelte Biezelinge - tot de weg Waar de-Oostdijk. Tenslotte is in 1973 gereed-] koming gepland van het gedeelte Ril land - grens met Brabant (aansluiting op Brabantse wegennet) en de verdub-, beling van het gedeelte Souburg - vlis singen. Ook enkele andere kleinere ge deelten zullen uiterlijk 1973 gereed zijn. Minister Bakker gaf .tijdens het on derhoud met de Zeeuwse delegatie vol-| mondig toe, dat rijksweg 58 er „aller belabberdst" aan toe is en dat de situ atie „onhoudbaar" is. „Ik was van de ernst van de situatie al volledig over-l tuigd", aldus minister Bakker. Daarom is tot versnelde uitvoering besloten. Mi-I nister Bakker had goede hoop dat de ruilverkaveling „De Poel - Heinkens- zand" bij Goes, die zeer nauw met de plannen voor rijksweg 58 verweven is, geen belemmeringen zal opleveren. De uitslag van de stemming over die ruilverkaveling zal namelijk van groot belang zijn voor de voortgang van de wegaanleg. Minister Bakker zei wel met nadruk, dat men d'e eerstkomende jaren nog heel voorzichtig op rijksweg 58 zal moeten rijden, „want deze weg is niet veilig" Daar om is ook voor de gehele weg een maximumsnelheids-beperking van 80 kilometer per uur ingesteld. „Dit moeten we wel doen terwille van de verkeersveiligheid. Natuurlijk is uit oog punt van economische belangen die be perking niet zo prettig. Maar de vei ligheid moet het zwaarste wegen", al dus minis.er Bakker. De Zeeuwse delegatie bood de minis ter een dikke 12.000 handtekeningen aan, verzameld in 21 mappen. Elke map be vatte op de eerste pagina een foto van een verkeersongeval op rijksweg 58. 10.000 Van deze handtekeningen wa ren afkomstig van particulieren, die de moeite genomen hadden hun handteke ning per brief in te zenden. „We mogen het dan ook kwaliteits-handtekeningen noemen", aldus woordvoerder Van Ben- nekom. Er waren voorts 1000 handte keningen bij van bedrijven en 300 van gemeentebesturen en diverse instellin gen, waaronder vertegenwoordigers van alle politieke partijen. De handtekenin gen werden in tien dagen tijd verza meld. Directe aanleiding tot de actie - een initiatief van E.V.O. en N.O.B. - vormde het dodelijk verongelukken van vijf Amerikanen bij Rilland-Bath. Minister Bakker deelde tijdens het onderhoud desgevraagd ook nog mede, dat bij Kruiningen een gedeelte van de oude weg nog verdubbeld zal worden met het oog op de ponten Kruiningen- Perkpolder, die in de naaste toekomst 200 auto's tegelijk zullen kunnen ver voeren. Ook komen er waar dit langs de oude weg nog mogelijk is „kruip- stroken" voor tractors en soortgelijke landbouwvoertuigen. Minister Bakker van Verkeer en Wa terstaat heeft eerder in zijn antwoord op schriftelijke vragen van Zeeuwse kamerleden nog meegedeeld, dat op wegvakken van rijksweg 58, waar dit althans mogelijk is en waar veel lang zaam verkeer van de rijksweg gebruik maakt, een doorgaande bermverharding zal worden gemaakt. Bestaande uitwijk mogelijkheden zullen niet worden uit gebreid, omdat daarvan - bij doorgaans toch druk verkeer - geen enkel effect valt te verwachten, eerder verhoging van de gevaarlijke verkeerssituatie. Minister Polak van Justitie heeft hier aan nog toegevoegd: „Op rijksweg nr, 58 wordt gesurveilleerd door gemeente politie Vlissingen ca. 4 km, gemeente politie Middelburg ca. 3,5 km, gemeen tepolitie Goes ca. 3 km, korps rijkspo litie ca. 44 km. Door de drie gemeente lijke politiekorpsen wordt regelmatig gesurveilleerd. De burgemeesters van Middelburg en Vlissingen streven naar een gezamenlijke surveillance om tot een zo doeltreffend mogelijk politie toezicht op deze weggedeelten te ko men. Van het totaalaantal surveillance-uren van de verkeersgroep Middelburg van de rijkspolitie wordiï plm. 70 procent be steed aan rijksweg nr. 58. Tussen 8 en 19 uur zijn op het door de rijkspolitie bewaakte gedeelte twee opvallende surveillance-auto's en één opvallende technische patrouillewagen ingezet, terwijl bovendien zo veel mo gelijk tussen 15 en 19 uur per motor ge surveilleerd wordt. Van de landgroepen patrouilleren tus sen 6 en 22 uur gemiddeld twee groeps- surveillance-auto's en vier personeels leden per ultralicht motorrijwiel. Met hat# totaaltoezicht op dit door de rijks politie bediende deel van de rijksweg zijn derhalve globaal 14 tot 15 man re gelmatig bezig. Hieruit blijkt de hoge prioriteit, welke dit toezicht ten opzich te van de andere politietaken in het rijkspolitiegebied heeft. (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG Op dinsdag 31 ok tober a.s. zal de by de n.v. De Mer- wede te Hardinxveld-Giessendam in aanbouw zijnde dubbeldeks veerboot „Prinses Christina" te water worden gelaten. Het streven is er op gericht de „Prinses Christina" op 1 maart 1968 op het traject Kruiningen-Perkpolder in de vaart te brengen. Het is dan ook niet mogelijk, gelet op de feitelijke personeelssterkte en an dere politietaken, meer personeel voor dit toezicht beschikbaar te stellen. Wel wordt onderzocht of vervanging van autosurveillance door motorsurveillanct de doeltreffendheid van het toezicht zou verhogen". (Van een onzer redacteuren) TERNEUZEN Het is niet wereld- veroverend, het werk van de negentien jarige Guido Reyerman. Maar het mag wel „hartveroverend" genoemd worden en waarschynlyk bedoelt hy het zo ook. Guido Reyerman uit het Brabantse U- den heeft op het ogenblik in Terneu zen, in Galerie J 34 (Grenulaan 34) zyn allereerste tentoonstelling en dat doet hem wel wat. De jonge kunstschilder is een beschei den knaap, die iedere dag rustig op en neer reist van zijn woonplaats Uden naar de academie in Den Bosch. „Wo nen in Den Bosch zou veel te duur wor den", zegt hij, „en het hoeft ook hele maal niet. Ik heb thuis alles wat ik wens". Hij heeft er in elk geval een artistieke familie om zich heen. Al zit zijn vader in de verzekeringen, toneel spelen is toch eigenlijk méér dan een hobby voor hem. En ook de zes overige broers en zussen houden het bij crea tief werk. Als hij vertelt dat het zijn bedoeling is, de monumentale richting te kiezen, zegt hij er oo-k heel eenvoudig de re den bij: „Daar valt tenminste iets in te verdienen. Als jb van je schilder werk wil leven mag je wel een genie zijn. En dag nog Hij voelt zich geen genie. „Ik wil gewoon iets uit drukken, iets zeggen aan de mensen. Ze eigenlijk zeggen, hoe ik ze zie. Ik kijk graag naar mensen. Maar ander zijds ook naar vervallen huizen en schroothopen". De schilderijen en teke ningen op zijn expositie getuigen ervan. Die galuigen niet alleen van de sym pathieke aandacht van hun maker, maar ook van de vele technieken, die hij zich heeft eigen gemaakt. En natuurlijk is hij daarbij nog niet losgekomen van de academie. Hij zegt: „Ik ben jong en ik wil alles doen. Ik heb nog geen bepaal de stijl. Toch ga ik niet over naar ab stract, zeker niet naar dat onemotionele abstract. Ik wil het menselijke erin houden". „Ik weet wel: alles is al geweest, alle stijlen en stromingen die je maar den ken kunt. Toch voel ik me niet machte loos. Ik breng het immers op myn wij ze. Ik heb myn dingen te zeggen". Ook als hij eenmaal de monumentale kant gekozen heeft, wil hij blijven schilde ren. „Natuurlijk", zegt hij, „Daarin doe je weer inspiratie op voor groot werk. Ik kan niet zo maar in de ruimte fan taseren. Ik doe het op papier en op doek, in klei of steen". „En ik wil vooral plezier in mijn werk hebben. Ik vind het heerlijk om bezig 'te zijn. En vooral als anderen zich thuis voelen in Jouw werk, dan leef je gelukkig". (ADVERTENTIE) met Scheepjes Crylor. Adorable! Wie oog heeft voor echte mode haakt met Scheepjes Crylor. Goed wasbaar, blijft als nieuw. Vraag het patroon bij uw winkelier of stuur onderstaande bon op. <5^ Q. 2 O O 5

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 3