EEN SPORT DIE HET BRITSE TEMPERAMENT BIJZONDER SCHIJNT AAN TE SPREKEN Zeilen de nationale recreatie in Engeland NA VEERTIG JAAR VLA GGESTRIJD WEER OPGELEEFD SOJABOON, FASCINEREND PRODUKT DAGBLAD DE STEM 15 Faillisseme Unilever ma Indonesië inve HANDICAPS CUPWEDSTRIJDEN THE FASTNED Netelig probleem in Zuid-Afrika UITDAGING CADET-KLASSE EXPLOSIE GROTE TREK' Vlinderbloem Koemelk Rijsttafel ERNSTIG GEÏNTERNEERD LAATSTE SPOOR ABBEKERK 3 te K ACHILLES 2 v Bi tura. AEGIS 2 v Miami i ALIOTH pf 2 Recife AMSTELLAND 3 te AMSTELVELD 3 v kong. ANNENKERK 3 te j ARCA 9 te Hambur ARES 2 v Callao i ARISTOTELES 3 te BENINKUST 3 te E BOISSEVAIN 3 te CALTEX GORINCI Furfleet.» CALTEX LEIDEN 3 CERES verm. 2 v N DAPHNE 3 v Mena rica. DELFT 3 te Bilbao. DIADEMA 3 te Gen DIOGENES 2 v Le DORESTAD 2 te R\ EEMHAVEN 2 v Ma EUMAEUS 2 v Le I GAASTERLAND 3 t GABONKUST 2 te GEESTLAND 3 te I HAGNO 3 v R'dam HATHOR 3 te Lata! HERMES 3 v Delfz. HERTA 30 v A'dam HOLENDRECHT 4 t HOUTMAN 3 v H pore. ISIS 2 v Pta Cabell KAAP HOORN 2 R'dam. KABYLIA 3 v Hambt KALYDON 2 v Wal Mashur. KARIMATA 3 te R'd KATENDRECHT 3 te KENNEMERLAND p A'dam. KOSICIA 3 t a rede KREON 3 te Nickerie LEKHAVEN 2 v Bal LIBERIAKUST 3 v R LOIRELLOYD 3 v Sh: MAASDAM 3 te R'dai MAASLLOYD 2 te S MEMNON 2 v Pt of S MERCURIUS 3 te Pt NEDERELBE 3 v Mi NEDERRHÓNE p SI Antwerpen. NEDERRIJN 3 te Ma, NIJKERK 2 100 zw O OLDEKERK 3 te A'da OMMENKERK 3 rede ONDINA 2 150 nno I meshaven. ORANJE-NASSAU 3 PARKHAVEN 3 te Bi PARTHENON 3 te Gra PERICLES 2 v Arica PRINSES ANNA 3 te RADJA 4 te Melbouri RANDFONTEIN 3 te ROTTI 1 v Los Angele SCHELPWIJK 3 te Ti SCHIELLOYD 4 te Sif SOLON 2 te Pt of Spaii STAD KAMPEN 2 te STRAAT CHATHAM laam n Lor. Marq. STRAAT COLOMBO 3 STRAAT CUMBERLA tie n Pt Louis. STRAAT FRAZER 4 verw. STRAAT FREMANTL' Trema. STRAAT MOZAMBIQÜ n Durban. STREEFKERK 3 v A bourne. TAHAMA 3 t h v St. werpen. THEMIS 2 te Miami. TJIKAMPEK 30 rede D TJITJALENGKA 3 te TJIWANGI 3 te Nagoy, TRITON 2 te Maracaifc ULYSSES 3 te R'dam. VAN RIEBEECK 3 v n Beira. VAN NOORT 4 te Bris VLIELAND 3 te Halul. VIDENA 3 te R'dam. WESTERTOREN 3 te M WOLTERSUM 2 v Le kerken. WONOGIRI 3 V Noume. ZARIA 2 in Straat Gib hirra. ZEELAND 3 rede Calcut Uitgesproken. L. van Iersel, aannemer, vaart 106, 's-Hertogenbosi A. M. Banning, Kerkstra, genbosch. De schuldvorde voor 14-11-1967 bij de ci ingediend. De verif. ver gehouden op 21-12-1967 te P. J. v. Moosdijk, onder bestratingswerken, Gra. Rosmalen. Cur. Mr. L. J. Röntgenstraal 14, 's-Hert schuldvorderingen moete 1967 bij de curator wore De verif. verg. zal worde: 21-12-1967 te 16.15 uur. J. v. Gulik, stukadoor 331, 's-Bertogenbosch. Ci Zeijl, Stationsweg 7, 's-I De schuldvorderingen mc 11-1967 bij de curator wor De verif. verg. zal worde 21-12-1967 te 16.30 uur. J. van Wortel, grond straat 15, Oud-Gastel. C, Stoffels, Pr. Beatrixstraat gen. H. Th. Bergman, aanr Heidestraat 6, Putte N.B. Lap, Stationsstraat 40. Bei Opgeheven. F. J. van Diessen, onder timmerwerken, VoltstraatJ Wegens gebrek aan aktiefj Geëindigd. J. F. Th. Swaans, koop Nieuwstraat 48, Tilburg, bindend worden van de lijst. Aan conc. cred. kor ring worden gedaan. Kam< tionaal N.V. fabricage van chemisch technische artike van anilinekleurstoffen. T Tilburg. Door het verbiil van de slotuitdelingslijst. pref. cred. kon geen uitk gedaan. Surséance van betaling. Dd. 29-9-1967 is aan J. We derfabriek Wendel, Pr. L; Breda zk. Stationsstraat voorlopig surséance van leend. Het verhoor is bep 1968 te 10.00 uur. Bewindvi F. R. van der Laken So] Breda. Dd. 29-9-1967 is aan Konin kwekerijen Pierre Lombar daseweg 32, Zundert voorlc ce van betaling verleend, is bepaald op 5-1-1968 te II windvoerder is Mr. J. M. ronielaan 1-33, Breda. DJAKARTA 1ANP) N| gen met de maatschappij hl nesische minister van ecoil hen en financiën, Sultan Boewono, Unilever-Indonei? gegven 1,5 miljoen vesteren in herstel en uitl Jafir fabriek in Indonesië «et de onderneming toeg werkzaamheden in het lan *iog dertig jaar voort te ze De eerste zeilrace^werden in En geland in 1175 uitgeschreven. De „Cumberland Fleet" zeilde regelma tig op de Thames. De verschillen de schepen behoorden aan de „Gent lemen of the Cumberland Sailing So ciety. (Van een onzer verslaggevers) LONDEN Voor het houden van een wedstrijd zijn 2 men sen, 2 paarden, 2 honden, 2 schildpadden en zelfs 2 jachten nodig. Vroeger of later daagt de een de ander nit om dat hij denkt dat zijn paard, hond, schildpad of boot sneller kan rennen, kruipen of zeilen dan die van de ander. Het is dan ook on vermijdelijk dat men methoden gaat verzinnen sneller te zijn dan de tegenstanders. Sommige middelen worden als sportief geaccepteerd, andere niet en dan worden er regels ontworpen om minder sportieve deelnemers, in te tomen en te straffen en zo een eerlijke strijd te verzekeren. Op deze manier zijn ook de zeilraces zoals we die vandaag kennen, ontstaan. Vooral in de laatste 20 jaar is deze sport in Engeland ge groeid van een sport voor weinigen tot een tijdsbesteding met vele duizenden aanhangers. Als eerste vermeldt in 1661 Eve lyn, een tijdgenoot van een ander be roemd dagboekschrijver „Samuel Pe pijs, een wedstrijd die waarschiji lijk de eerste zeilrace in de geschiedenis van Engeland is geweest. De strijd ging tussen een schip van koning Ka- rel II de „Katherine" en "het jacht „Anne" van zijn broer, de hertog van York, met een inzet van 100 pond. De schrijver vertelt niet wie gewon nen - ft, misschien uit tactische over wegingen, maar de schijnt niet zo erg best gedaan te hebben, alhoewel hijzelf een tijd aan het roer stond. Sinds die tijd wordit er vaker mel ding gemaakt van zeilwedstrijden,maar het duurde nog tot 1775 voor men er toe overging open wedstrijden te or ganiseren. Vanaf die tijd werden er door de zeilvereniging de „Cumber land Fleet", genoemd naar de hertog van Cumberland, een broer van ko ning George III, regelmatig zeilwed strijden op de Thames georganiseerd. Er werden ieder jaar bekers ter be schikking gesteld. De wedstrijden wa ren grote publieke spektakels. In 1823 ging de Cumberland Fleet o- ver in de „Thames Yacht Club", nu de Royal Thames Yacht Club". In 1854 was het deze vereniging, die als eerste gebruik ging maken van han dicaps. Deze voorschriften bekend ge worden onder de naam „The Thames Tonnage", vormden jarenlang de ba sis voor de wedstrijdbepalingen die in de Britse wateren golden. In 1815 werd het Royal Yacht Squa dron" opgericht met het speciale doel zeilraces ii zout water te organiseren. In 1851 kreeg de Britse zelfingenomen heid een flinke deuk door de aankomst van de schoener „America" in Cowes op het eiland Wight. Deze zeilboot was aanleiding tot een revolutionaire ont wikkeling in de jachtbouw en de vorm geving van de zeilen. Vooral de ka toenen zeilen gaven aan de „America" een snelheid die door de Britten met hun zware vlasgeweven zeilen, niet ge ëvenaard kon worden. In 1875 werd bij de oprichting van de „Yacht Racing Association" op nieuw een ernstige poging ondernomen vaste regels voor zeilwedstrijden op te stellen. Na aanvankelijk enige weer stand onder de zeilers werden de 32 „sailing rules" algemeen aanvaard. De ze regels, waarin later nog enkele ver anderingen werden aangebracht golden in de zeüwereld meer dan 90 jaar. Tot het uitbreken van de eerste we reldoorlog kwamen de deelnemers aan de zeilwedstrijden enkel en alleen uit de rijkste klassen. De grote schoeners onder zeilen als wolken waren de at tracties van de „Solent handicap ra ces". Een 40 tons kqtter wa>s in ver houding een klein jacht. Tussen beide wereldoorlogen in wer den de zeilraces in toenemende mate populair, maar nu ook onder de min der goed gesitueerden. De zes-, acht en twaalf meterklasse, de J-klasse, de 200 tonskotters, speciaal ontworpen voor de Amerikaanse cupwedstrijden, overheersten op de regatta's. Maar tegelijkertijd vonden er twee zeer belangrijke ontwikkelingen plaats: het begin van races over de Atlanti" sche Oceaan en het verschijnen van een kleine, snelle boot, speciaal ont worpen voor wedstrijdzeilen. Het begin van de Oceaanwedstrijden was min of meer een toeval. In 1924 keerde een Engelsman terug uit Ame rika waar hij deelgenomen had aan de New York-Bermuda Race. Hij haal de een groep jachteigenaars over een soortgelijke race op de oceaan te or ganiseren. De tocht ging van het ei land Wight rond Fastnet Rock (in Z.- Ierland) n»aar Plymout over 'n afstand van 600 mijl (966 km). Door de deel nemers werd later de „Royal Ocean Racing Club" in het leven geroepen. „The Fastned", de naam waaronder deze race bekend werd, is nu een van de grote klassiekers en trekt ieder jaar weer zeilers van internationale klasse. Na 1939 zette de opmars van het oce- aanzeilen in. Het is een sport die voor al goed schijnt aan te sluiten bij het Britse temperament en voortdurend in populariteit groeit. Jachten werden speciaal voor dit doel ontworpen. Het oceaanzeilen veroverde zich een vas te plaats onder de zeilsporten. Tegenwoordig nemen hele vloten deel Zeilen is reeds lang een geliefde vrijetijdsbesteding, soms door hele families beoefend, zoals op deze plaat uit 1871 onder de Britse kust. aan de wedstrijden. Op de wedstrijd kalender van de „Royaj Yachting As sociation" komen niet minder dan 186 races voor tot over afstanden van 100 mijl. De tweede gebeurtenis die een gro te invloed op de zeilsport heeft gehad, was het uitschrijven van de wedstrijd om dé'„Prince of Wales Cup" voor de 14 foot (4.27 meter) klasse. De wed strijden met deze kleine zeilboten vorm den een uitdaging voor de beste roer gangers en was aanleiding tot een gro te concurrentie. Toen in 1939 de donkere wolken van de dreigende wereldoorlog boven Euro pa samentrokken was deze nieuwe tak in de zeilsport reeds gevestigd, maar er waren evenals bij het oceaanzeilen nog maar betrekkelijk weinig deelne mers. In 1945 vond er weer een opleving plaats. De dekzeilen werden van de boten gehaald en spoedig werden de eerste wedstrijden georganiseerd. In 'n betrekkelijk korte tijd verscheen een aantal kleinere boottype's meestal goed koper en van een eenmalig ontwerp. Hierdoor werd ook de belangstelling van de jeugd groter. In 1947 werd er geschiedenis ge maakt met het verschijnen van de bouwpakketten voor zeilboten. Deze bo ten werden gebouwd door jongens en hun vaders en vormen nu de interna tionale kadetklasse. De wereldkampi oenschappen voor deze klasse was een van de grote gebeurtenissen tijdens de Expo '67 Regatta in Montreal dit jaar. Voor de teams die van deze sport een ernstige, zaak maken zijn de Olym- De bemanning van het Australische jacht „Dame Pattie" heeft moeilijk heden met de spinnaker tijdens een van de vele oceaanraces, die ieder Jaar worden uitgeschreven. Deze wedstrijd om de America Cup werd door het Amerikaanse jacht „Intre pid" gewennen. pische Spelen het uiteindelijke doel. De wedstrijden vinden plaats op bijna ie der geschikt stukje water, zoet of zout. Een jaar of tien geleden verscheen de catamaran voor het eerst in En geland. Aanvankelijk werd deze boot niet serieus genomen, maar door nieu we constructietechnieken, voorname lijk in de plastics kwamen er prakti sche mogelijkheden voor dit type boot. Nu heeft Engeland de leiding en groeit de belangstelling voor deze op windende vorm van zeilraces. Geheel nieuw zijn de catamarans niet. Reeds eeuwen geleden bezeilden de Polyne siërs de oceanen met deze boten- De „Royal Yachting Association", het energieke kleinkind van de „Yacht Ra cing Association" uit 1875 heeft de lei ding over al deze activiteiten. Zij houdt zich niet allen bezig met de zeilsport maar tevens met elk facet van de wa tersporten. In 1946, het eerste seizoen na de oorlog, bedroeg het aantal wedstrijdzei lers niet meer dan enkele honderden. Het waren er zo weinig dat iedereen bijna iedereen kende. Vandaag kan het aantal watersportliefhebbers in Enge land geschat worden op ca. 600.000. Het heeft iets weg van een explosie. EDGAR WALLACE: STEEDS WEER KLAVERBOER, (Prisma, Utrecht) De Engelsman Edgar Wallace wordt nu 30 jaar na zijn dood nog al tijd beschouwd als een van de groot ste detective-schrijvers uit de wereld literatuur. Hij debuteerde in 1905 met het boekje „The four just men", dat hem direct een grote bekendheid gaf. Zijn werk munt vooral uit door de na tuurlijkheid, waarmee hij zijn verhalen een zeer verrassende en door de le zer vrijwel nimmer verwachte wen ding weet te geven. „Steeds weer kla verboer" is het twintigste werkje van deze auteur, dat bij Het Spectrum is verschenen. ROSEMARY WEIR: VLUCHTELING IN LONDEN (Lemniseaat, Rotterdam) Een spannend verhaal over een Pool se jongen, die in een Londens huis op zoek gaat naar de verloren papie ren van zijn vader, op dat moment een statenloze, maar in feite een graaf die onder de oorlog mèt zijn geheu gen zijn identiteit heeft verloren. Ge schikt voor beginnende tieners. MACLEAN: ONDERGANG OM MIDDERNACHT (Elsevier). Een speu dersverhaal van allure dat zich af speelt in, op en boven het water van de Schotse eilanden. Qua kwaliteit en omvang een stevig stuk ontspannings lectuur. JOHANNESBURG (AP) Veertig jaar lang heeft het wankele compromis Inzake de Zuidafrikaanse vlag onder de oppervlakte van de politiek gesudderd. Van tyd tot tyd brachten onverzettelijke nationalisten het ter sprake op politieke bijeenkomsten, maar de reactie was in de regel zo fel, dat geen enkele partij bereid was steun te verlenen aan het eisen van een nieuwe vlag. Thans echter heeft premier Balthazar J. Vorster er zijn zegen aan gegeven en daardoor misschien een wespennest in beroering gebracht. „Als het volk een nieuwe vlag wil zal het een nieuwe vlag hebben," ze: hij kort geleden op het jaarlijkse con gres van zijn rfationale partij in de provincie Natal. De kern van de strijdvraag is de kleine Britse vlag, diie tezamen met de vlaggen van de oude boerenrepublieken is afgebeeld in de middelste baan van de huidige Zuidafrikaanse vlag. Overeenkomstig de huidige politieke verhoudingen wordt de strijd thans ge- voend tussen, de grotendeels anti-rege ringsgezinde Engels sprekende burgers van Engelse afkomst, die ongeveer 40 procent van de blanke bevolking uit maken en de voor het grootste gedeelte regeringsgezinden Afrikaans sprekende „boeren" van Nederlandse afkomst, die de rest van de blanke bevolking vormen. Het geschil is ontstaan, toen Zuld- Afrika in 1910 na de verbitterde boe renoorlog tegen de Engelsen tot een Unie binnen het Britse Gemenebest werd gemaakt en de Engelse vlag de officiële vlag werd, die het lidmaat schap der Unie, van het Britse impe rium verzinnebeeldde. Het Afrikaans sprekende deel van de Unie, dat zich nog levendig de Britse wreedheden uit de oorlogstijd herinnerde, eiste een nieuwe vlag. Men hoopte het moeilijke en emotionele vraagstuk te hebben op gelost door de vlaggewet van 1927. De standaarden van de oude Zuid afrikaanse republiek (thans de provin cie Transvaal) en de oude Oranje-Vrij staat (thans de provincie Oranje-Vrij staat) en de Britse vlag voor de oude Britse kolonies, de Kaap en Natal, thans de beide overige provincies, werden in miniatuur in de witte baan van oranje-wit-blauwe vlag geplaatst. De meesten meenden, dat thans een zekere mate van eenheid was bereikt tussen de Engelsen en Afrikaanse volks delen, die beide sterk gebonden zijn aan hun vroegere geschiedenis, maar de onverzettelijke Engelanid-haters heb- (Bijzondere correspondentie) De sojaboon werd 5000 jaar gele den in China beschreven als een van de vijf heilige voedingsmiddelen, die jaarlijks met ceremoniëel door de kei zer werden geplant. In die tijd al was de sojaboon ook ver buiten China be kend: in Korea, Mandsjoerije en Ja pan. Het geliefde produkt dat op ver schillende wijzen bereid werd, verover de het gehele Verre Oosten en er is daar p-een nationale „keuken te be denken zonder gerechten met de pi kante, zoet-zoute smaak van sojasaus of met een van de schimmelprodukten. Toen in onze rijke koopmanstijd on dernemende lieden schepen vol spece rijen uit de orient lieten komen, en de Nederlandse huisvrouw allerlei krui den leerde kennen, maakte het eerste kruikje soja zyn voorzichtige entree. Onze overgrootmoeder goot een paar druppeltjes in de soep De repatrianten die na de tweede wereldoorlog uit het oude Indië terug kwamen, brachten negatieve en positie ve waarden mee. Met hun heimwee wisten zij geen weg, wij evenmin. Hun huisvesting was een probleem voor hen en voor ons. Hun aanpassing moeilijk voor alle partijen. Maar positief is de waa.rde van de oosterse keuken die zij hier introduceerden en die bijzonder gewaardeerd en nagevolgd werd. In dische en Chinese restaurants verre zen in heel het land en hun aantal breidt nog steeds uit, zelfs „de kaas kop" uit de meest, afgelegen polder heeft nasi gegeten. En hij weet dat so ja (ofwel ketjap) de ^maak van de rijst of van de bijgerechten verhoogt. Intussen is op het ogenblik Amerika de grootste producent van sojabonen en -olie. Er is daar een studie gemaakt van dit gewas met het resultaat dat er nu soorten gekweekt worden met een hoog vetgehalte, en soorten met een hoog eiwitgehalte. De plant is opval lend, de kleine vlinderbloem is wit of lila en de peulen zijn sterk behaard: ze zijn familie van onze erwten en bonen. Ofschoon de zaden uit de peul het belangrijkst zijn-, verleent de hele plant goede diensten, want hij is waar devol als groenbemester en levert uit stekend veevoer. Ook onze erwten en bonen bevatten eiwit, maar de sojaboon overtreft ze; de meeste soorten bevatten ca. 38 pet. eiwit. Het vetgehalte bedraagt gemid deld 17 pet., maar er zijn dus soorten die speciaal voor het vet gekweekt worden en dan ook veel vetrijker zijn. De geleerden hebben uitgemaakt dat de combinatie van rijst met een soja- produkt, de waarde van beide voedings middelen verhoogt, mits ze tegelijker tijd geconsumeerd worden. Dat hangt samen met de aminozuren en het ly- sinegehalte maar 5000 j. voor die ont dekt werden, wisten de oosterlingen bij intuïtie dat de combinatie goed en gezond was! Het blijkt nu dat deze twee voedingsmiddelen samen een te kort aan dierlijk eiwit voor een groot deel goed kunnen maken. schillende manieren in de oosterse keu ken bereid worden, dat het nu eens aan zoet roggebrood doet denken, dan weer aan chips. Om de tempé te ma ken, wordei. de bonen eerst geweekt, daarna van de vliesjes ontdaan, daar na gekookt, gekoeld en geënt met een schimmel die op rijstemeel is gekweekt In het stamland van de sojabonen zijn verschillende bereidingswijzen uit gedacht, die de tong strelen en goed zijn voor de spijsvertering. Het be kendst bij ons is de pittige sojasaus, die niet alleen bij de rijsttafel wordt ge bruikt maar ook goede diensten bewijst ter verbetering van het aroma van sau sen, soepen en vleesgerechten. De so jasaus wordt bereid uit de bonen en tarwe of rijst die gezamelijk lang gis ten moeten. Het eindprodukt bevat ei wit van een bijzonder goede samenstel ling en het is alweer lang niet dom dat soms de onontwikkelde oosterling een lepe] soja per dag als medicijn gebruikt! De tempé, een schimmel- koek van sojabonen, kan op zoveel ver- De massa wordt op bamboematten, die met bepaalde bladsoorten belegd zijn, uitgespreid, met dezelfde soort bladeren bedekt en twee of drie dagen in het donker bewaard. Dan is er een vaste massa ontstaan die goed gesneden kan worden. Nu is de tempé klaar voor de verkoop en nu begint de kok ermee te toveren. Het is zulk een licht verteerbaar voedsel dat kleuters het uitstekend verdragen Intussen heeft er in het oosten een methode bestaan waarbij de tempé met de voeten ge trapt werd (zoals wij uit wijnstreken weten dat eertijds de druiven met de voeten in de wijnpers werden platge trapt) „Zo komen de onmisbare gist en bacteriesoorten erin", zegt men lachend Bekend is de sojakaas. „Ta hoe" of Takoah" in het Chinees en „7 ofu" in het Japans. Hiervan is het uitgangspunt sojamelk, die gemaakt wordt doo. geweekte, gekookte en ver malen sojabonen met water te vermen gen. Door het toevoegen van zout, azijn en ongebrande gips, gaat de melkach tige vloeistof stremmen (zoals kaas). Dit gebeurt in rechthoekige bakken, waardoor d „kaas" zich gemakkelijk in blckjes laat snijden. De smaak is wat ilauw en lijkt in de verte op cham pignons. Maar het is alweer de goede kok die er iets lekkers van weet te ma ken. Ook tahoe kan uitstekend door jonge kinderen verdragen worden. So jamelk heeft zelfs menige zuigeling die het zonder moedermelk moest stel len, in leven gehouden. In ons land speelt sojamelk van een speciale sa menstelling een rol bij de voeding van zuigelingen die overgevoelig zijn voor de eiwitten in koemelk. ben nooit de Britse imperialistische plannen in Zuid-Afrika vergeten, die reeds in 1838 hun voorvaderen nood zaakten tot de „Grote Trek" met hun ossenwagens naar het onbekende en voor het grootste gedeelte onbewoonde binnenland. Deze strijdbare boeren hebben de vlam van het Afrikaanse nationalisme brandende gehouden door te herinne ren aan de Britse gouverneurs van de Kaapkolonie, die hun voor het grootste gedeelte Nederlandse voorvaderen met geweld trachtten te verengelsen. Voor vele Afrikaanders in het noor den was de Engelse vlag een herinne ring aan de in 1895 door de door En- gelrnd benoemde bestuurder van Rho- desië, sir Leander Starr Jemeson, on dernomen mislukte poging om de aan goud rijke Zuidafrikaanse repubiiek voor Engeland te verteren. De vlaggenkwestie nam opnieuw ern stige afmetingen aan, tóen Zuid-Afrika in 1970 besloot een onafhankelijke re publiek zonder bindingen met het ge menebest te worden, pas nadat de toen malige Zuidafrikaanse premier Hendrü Verwoerd had gedreigd alle drie standaarden uit de hoofdvlag te ver wijderen, slaagde hij erin de Afrikaan ders die de oude republikeinse stand aarden nog altijd vereerden, van een nieuwe vlag te doen afzien. Het is van betekenis, dat het voorstel dit maal kwam van de provincie Natal, ofschoon deze de enige provincie is, waar de nationale partij in de minder heid is en zij altijd is beschouwd als het laatste overgebleven bolwerk van de engelsgezinden of jingoes. Premier Vorster heeft in het congres verklaard, dat hy (afkomstig uit de Kaapprovincie) „niet getrouwd" is met de Engelse vlag in die van Zuid-Afrika. Hij voegde hieraan toe, dat hij deze niet beschouwde als een Engels em bleem, maar als de provinciale vlag van de Kaap en Natal. Slechts een nationalistisch lid van de provinciale raad had een afwijkende mening. Oert Claassen betoogde, dat de bestaande vlag de strijd voor natio nale eenheid symboliseerde en een in tegrerend deel van het Zuidafrikaanse volk was geworden. Een Engels sprekende afgevaardigde wees er op, dat het land, nu het een republiek is, geen Britse kolonisten meer vertegenwoordigt en hij liet hier op volgen, dat Canada kort geleden, de Union Jack uit zijn vlag heeft geno men om de eenheid van dat land te doen uitkomen. De leider van de tot oppositie behorende verenigde partij, sir De Villiers, wees de stap van Vor ster af en zei dat de zaak niet op deze wijze behandeld verdiende te worden. Een medestander van de oppositie betoogde, dat de reden voor het voor stel was, dat Vorster en zijn partij tegen deelneming aan de tweede we reldoorlog hebben gestemd. „Zij willen de verandering, omdat zij niet onder deze vlag voor hun land hebben ge vochten," zei hij. Vorster is gedurende de tweede we reldoorlog geïnterneerd geweest we gens zijn pro-Duitse gezindheid. Tot dusver heeft de gewone man weinig gereageerd. De premier heeft te kennen gegeven, dat hij, indien de drie provinciale con gressen van zijn partij en het federale congres het eens zijn met Natal, ver plicht zal zijn, het streven in een wets ontwerp te belichamen. Waarnemers hier zijn bezorgd om wat zou kunen gebeuren als de kwestie in dat stadium komt. Een van hen zei, dat dan de verbitterde twisten tussen de Engelsen en Afrikaanse nationalis ten uit het verleden zouden herleven en een gedurende de laatste tien jaar zo zorgvuldig gekweekte eenheid van de blanken zou worden verscheurd. Als de Union Jack uit de Afrikaanse vlag wordt verwijderd zal het laatste spoor van het eens zo grote Afrikaanse imperium van Engeland zijn, dat zijn vlag nog wappert in het kleine Zwazi- land en Rhodesië. Aan Zwaziland is onafhankelijkheid beloofd tegen 1970 en de opstandige ko lonie Rhodesië, die op het ogenblik door sancties van de UNO is getroffen, over weegt zich zelf tot republiek uit te roepen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 14