bezorgen het rijk een meevaller rberichten CONTROLE-AUTO'S MAKEN 4 MILJOEN FOTO'S PER JAAR T\. U. lUUCZil L Lui moeilijker geworden Wat do© je met onverwachte eters? Danpakjezo'n lekker blikje vlees! n I i 1 Ontduiken van belasting Spanje maakt nu zelf „de pil" Philips vast in markt 075 ANN Amsterdamse Effectenbeurs gekozen :onder 'midabel \ven lm stel is ten is verdient. DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 3 OKTOBER 1967 15 I CONTROLE MINDER KANS MEER VRACHTAUTO'S GOEDKOPER F aillissementen Premielening Breda 1954-1 uitgeloot 4 het aangebreide In. Van praktisch Iwasbaar en snel Ie nieuwe 1:110 t/m lmaat110 EL 15 ACHILLES 1 te Cristobal. ACILA 1 v H'dam n Lissabon. ACTEON 2 te Stanlow. ADRASTUS 1 te Makassar. ALCHIBA 2 te Damman verw. ALCOR 1 te Chittagong. ALHENA 1 v Tenerife n Santos. ALIOTH 1 v Salvador n Las Palmas. ALKES 30 v New York n Mossamedes. 2 v ^ta Cardon n Cristobal. ALMKERK 30 v R'dam n Bremen. ALNATI 1 te R'dam. AMELAND 30 te R'dam. AMSTELDIEP 1 te Sydney. AMSTELLAND 1 op rede Santos. AMPENAN 1 te Detroit. ARCA 1 te R'dam. ARCHIMEDES 30 V A'dam n Hamburg. ARENDSKERK 2 v Singapore n Pt Swettenham. ARISTOTELES 1 v Kingston n Bar rios. ATTIS 1 te Antigua. BANGGAI 3 te Penang verw. BARENDRECHT 30 v A'dam n Mena al Ahmadi. BILLITON 2 te Houston verw. BORNEO 3 te Sorong verw. CALTEX DELFZIJL 1 te R'dam. CALTEX GORINCHEM 1 te R'dam. CALTEX NEDERLAND 30 v Maracaibo n Antwerpen. CALTEX ROTTERDAM 2 v Lor. Marq n Beira. CAMEROUNKUST 1 v Tema n Free town. CAMITIA 4 te Pto Cardon verw. CARIBTRADER 2 v Ras Lanuf n Tha- meshaven. CHEVRON THE HAGUE 30 v Bangkok n Saigon. CERES 30 v Curasao n Le Havre. CRANIA 2 t h v Flores n Curacao. CUMULUS 29 v R'dam n Noordzee. DAHOMEYKUST 1 v Abidjan n Coto- nou. DALLIA 2 te Kharg. Eil. verw. DAPHNIS 1 te Antwerpen. DELFT 30 v A'dam n Venezuela. DELTADRECHT 1 te Seven Island. DIADEMA 1 te Lavera. DINTELDIJK I v La Libertad n Los Angeles. DIOGENES 30 v A'dam n Z.-Pacific. DORESTAD 2 te R'dam verw ESSO AMSTERDAM 2 t h v v Ras Ta- nura n Bombay. GAASTERLAND 2 v Bremen n A'dam. GABONKUST 30 v Rouaan n Bor deaux. GEERTJE BUISMAN 3 te R'dam. GEESTSTAR 2 te Barbados. GORREDIJK 30 v Antwerpen n Sa vannah. GROTEDIJK 29 v R'dam n New York. GROOTEKERK 1 te Porbunder. GR A VEL AND 1 te A'dam. GUINEEKUST 30 te A'dam. HAGNO 1 te R'dam. HECTOR 2 te Alexandrië. HEEMSKERK 30 te Bremen. HILVERSUM 1 v A'dam n Hamburg. HOLSWORTHYBEACON 30 v La Li bertad n Maracaibo. ISIS 30 v Maracaibo n Pto Cabello. KAAP HOORN 3 te Las Palmas. KALYDON 30 te Walvisbaai. KAMPERDIJK 29 v Savannah n New Orleans. KARA 2 v Miri n Singapore. KARIMATA 29 te A'dam. KATELYSIA 1 v Stanlow n Curacao KATENDRECHT 3 te Genua. KATSEDIJK 1 te R'dam. KEIZERSWAARD 2 t h v Lissabon n R'dam. KENIA 2 in Kielerkanaal n R'dam. KERKEDIJK 1 te R'dam. KINDERDIJK 2 te Bermuda. KOPIONELLA 2 te Gothenburg. KORENDIJK 2 te R'dam. KREBSIA 1 te Point Fortin. KREON 1 te Georgetown. KRYPTOS 2 te Santander. LADON 29 v New York n Aruba. LEKHAVEN 1 te Bahia. LELYKERK 30 te Basrah. UBERIAKUST 30 v A'dam n W. Afrika. LYCAON 1 te A'dam. MAASDAM 2 te Le Havre. MAINLLOYD 1 te R'dam. MARATHON 29 v A'dam n W.-Indië. MEDON 29 v Kingston n Baltimore. MEMNON 30 te Port of Spain. MERCURIUS 2 te Barbados. MERWELLOYD 30 te Los Angeles. MISSISSIPPILLOYD 1 te Houston. MOORDRECHT 1 v Lake Charles n Montreal. NEDERRHóNE 2 v Barcelona n Ant werpen. NISO 2 te R'dam. i NOORD WIJK 1 v Safi n Newport News. NIJKERK 29 v A'dam n Kaapstad. OMMENKERK 2 rede Durban. ONDINA 30 v Thameshaven n Mena al Ahmadi. ORANJE-NASSAU 2 v Southampton n A'dam. OUWERKERK 30 v Antwerpen n Ge nua. OVERIJSEL 3 te Penang verw. PARTHENON 30 te Port of Spain. PERICLES 2 te Arica. PHILIDORA 3 te Geelong verw. POLYDORUS 3 te Muntok verw. POET,DIJK 1 te Tampico. PR. WILLIAM V S TUBMAN 30 v Pas- cagoula n R'dam. PRINSES ANNA 2 t h v Lizardpoint n Londen. PRINSES MARGRIET 30 v R'dam n New York. PRINS MAURITS 1 v R'dam n Londen. RANDFONTEIN 2 v Pt Elizabeth n Kaapstad. RONDO 30 rede Tripoll. ROTTERDAM 2 te R'dam. RIJNDAM 1 v Cobh n New York. SFINELLOYD 2 v Balbao n Papeete. SEPIA 29 v R'dam n Mena al Ahmadi SINON 1 te Paramaribo. SINOUTSKERK 2 te Antwerpen. SLAMAT 2 te Manilla. SOCRATES 29 v A'dam n Georgetown SPAARNFKERK 1 te Dar es Salaam. STAD DEN HAAG 30 v Napels n An- naba. STAD UTRECHT 2 v Hamburg n R'dam. STATFNDAJVI 1 v San Francisco n Ho nolulu. STRAAT MADURA 30 v Durban n Lor Marq. STRAAT MOZAMBIQUE I te Kaap stad. STREEFKERK 1 te Adelaide. TAHAMA p 2 Gibraltar n Antwerpen. TH^ANO 30 v R'dam n Belfast. THERON 2 te A'dam. TJIKAMPFK 30 rede Dar es Salaam. TOOOKUST 3 te Dakar verw. ULYSSES 30 v Hamburg n Antwerpen VIDENA 2 v Thameshaven n R'dam. VLIET 1 te Wakamat.su. VIVIPARA 2 v ""Curacao n New York ZAANLAND 2 te Tampa verw. ZAANKERK 30 v A'dam n Hamburg. ZAFpa 1 te Mena al Ahmadi. ZEELAND 2 rede Calcutta. ZWIJNDRECHT 1 te Huil. MADRID (AP) Tien Spaanse fir ma's hebben de fabricage van de an ti-conceptie pil ter hand genomen, wat in het katholieke Spanje als een historische stap wordt beschouwd. Volgend jaar zullen ongeveer 40 miljoen pillen van Spaanse makelij in de handel worden gebracht Waar schijnlijk zullen zij op doktersrecept en slechts voor getrouwde mensen ver krijgbaar zijn. Doktoren schatten dat ongeveer 500.000 Spaanse vrouwen de pil zullen gebruiken. Een onbekend aantal gebruikt al geïmporteerde oil- ten die in een beperkt aantal apothe ken zonder recept verkrijgbaar zijn. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG 's Rijks kas wordt dit jaar fors gespekt door de ge motoriseerde weggebruikers, die ruim anderhalf miljard gulden in het laatje brengen. Dat is aanzienlijk meer dan aanvankelijk was ge raamd. Bij de begroting-1967 gingen de cijferaars namelijk uit van inkomsten op de benzin-accijns ten bedrage van 930 miljoen gulden. Mede als gevolg van de iets opgetrokken benzineprijzen was dat een te lage schatting: de werkelijke opbrengsten zullen het miljard over schrijden met 75 miljoen gulden. Een computer in het Apeldoornse cen traal hureau motorrijtuigenbelasting slurpt nu alle gegevens betreffende de betaling op en op de wegen vindt een voortdurende controle plaats door een aantal fotograferende auto's. De ge maakte foto's worden in Apeldoorn teruggelezen door middel van 'n view er, waarna de computer antwoord geeft op de vraag of de betrokken automo bilist al dan niet in gebreke is geble ven bij het betalen van zijn belasting. Is er inderdaad sprake van ontduiking of vergeetachtigheid dan volgt er een aanslag. Behalve voor de verschuldig de belasting komt men tevens in aan merking voor een boete van vijftig pro cent van het belastingbedrag, tot een maximum van vijfhonderd gulden. Met deze som zijn de gezamenlijke autobezitters nog niet van het rijk af; het houdt zich sterk aanbevolen voor de betaling van motorrijtuigenbelasting. Dat betekent met de sinds 1 februari verhoogde opcenten voor het rijkswe genfonds nog eens een bedrag van ruim een half miljard. De hoogte van deze bedragen, de inning ervan en de controle daarop, vormen vaak inzet van verbeten dis cussies. „Kijk", zo redeneren veel anto- mobilisten, „wij brengen met z'n allen een slordige anderhalf miljard op maar hoeveel wordt er besteed ten behoeve van het wegennet? Dat is vol gend jaar nog lang geen miljard, ergoi we worden veel te zwaar belast". Dat is op het eerste gehoor een slui tende redenering. Wat men evenwel uit het oog verliest is, dat de benzi- ne-accijns niet als bestemmingsheffing is bedoeld. Tenslotte komen, om een vergelijking te trekken, de opbrengsten van de bieraccijns ook niet ten goede aan het horecabestel. De controle op de betaling van de motorrijtuigenbelasting is nu sinds een jaar sterk geïntensiveerd. Op 1 okto ber 1966 stapte de belastinginspectie af van het gedecentraliseerde innings- en controlesysteem. Genoemde ontduikers en vergeters hebben bij het huidige systeem be duidend minder kans om door de ma zen van het belastingnet te duiken dan vroeger. Door de foto-auto's is het aantal ge controleerde voertuigen acht- tot tien maal zo hoog geworden. Dat houdt, no- gischerwijs in dat momenteel ongeveer acht- tot tienmaal zoveel overtreders worden gesnapt als voorheen het ge val was. Bij het afgeschafte controle systeem bleek ongeveer drie procent (ADVERTENTIE) Vlees! Want dat is smakelijk en pikant op zo'n moment. En blikjes vlees kun je overal krijgen. van de aangehouden automobilisten de verschuldigde belasting om een of an dere reden nog in eigen beheer te heb ben. Nu is dat percentage iets hoger geworden: bij de belastingdienst 'be staat de indruk dat het aantal „ver geters" de neiging heeft iets op te lopen. e Duidelijker conclusies kunnen wor den getrokken op het gebied van de ontduiking. Het nationale wagenpark geeft een verhouding te zien tussen de aantallen personenauto's enerzijds en vrachtau to's, bussen en touringcars anderzijds van 5:1. De overeenkomstige relatie bij de ontduikers van de motorrijtui genbelasting ligt geheel anders. Dit vis gevolg van het feit dat de belasting voor zware wagens dusdanig hoog is dat de eigenaars sneller geneigd zijn het risico van ontdekking te lopen. Het is bepaald geen uitzondering, dat voor zware vrachtauto's een bedrag van vijftienhonderd gulden per kwar taal verschuldigd is en dat stemt ken nelijk vaak tot nadenken Na enige aanvangsproblemen raakt de controle thans goed op dreef. De con trolevoertuigen (het zijn er, volgens het ministerie van Financiën „tussen de tien en twintig") werken in een ploe- gensysteem en zijn vrijwel daP en nacht in bedrijf. Er worden per jaar zo'n vier miljoen foto's genomen. Dit komt er op neer dat iedere automobi list de kans loopt tweemaal per jaar „gekiekt" te worden. Overigens is het natuurlijk wel zo, dat beroepschauf feurs, die veel weguren maken, veel vaker gecontroleerd worden dan inci dentele zoindagsrijdrs. Bovendien wordt er, gezien de ervaringen, een extra oogje op de weg gehouden ten aan zien van het vrachtvervoer. Financieel gezien verdient deze nu een jaar oude methode verre de voor keur boven de vroegere gang van za ken. Door het nieuwe heffingssysteem zijn 240 ambtenaren minder nodig. Uitbreiding van het wegennet en het autopark vergen per jaar tien nieuwe controleurs en inners. Bij het oude systeem zouden dat er vijftig zijn ge weest. Tjcn kan men de vraag stellen of hiermee de meest efficiënte werk wijze gevonden is- Uitgaande van de omstandigheid dat in ons land niet het bezitten van een voertuig, maar het rijden op de open bare weg een belastbaar feit is, moet deze vraag bevestigend worden .be antwoord. Maar wat zijn de consequenties wan neer er motorrijtuigenbelasting wordt geheven op iedere auto, al dan niet in gebruik, zoals ook in een aantal landen het geval is? In ieder geval wordt ermee bereikt dat de mogelijk heid tot fraude vrijwel wordt uitge sloten. Een tweede voordeel zou zijn, dat de wrakopruiming in belangrijke mate wordt bevorderd; eigenaars van onbruikbaar geworden rammelkasten hebben er namelijk groot belang bij het keutel .en in te leveren en kunnen dan direct worden geïnterpelleerd over de wijze waarop hun vehikel is afge voerd. Het zou de politie een belang rijke ruggesteun geven bij het steeds veeleisender opruimingswerk van on- beheer achtergebleven wrakken. AMSTERDAM (ANP) Beursplein 5 heeft de nieuwe beursweek ingezet met een ncht verdeelde stemming dij de opening voor de internauonaie waaiden. Pm- iips onaerscneidae zien door i l.xo hoger te openen op lib.ou. Later zakte de koers even in tot iiö.zu ais gevolg van wat wmsJieimngen aoch dij hei sluiten van ae Ie periode deed rniiips weer riö.ou. De min ox meer vaste tendentie voor het pninps- aandeei houdt nog steens veroano met oe zeer gunstige verkoop van kieuren-t.v.- to es tenen, uit werkt biykoaar stimulerend op de koopiust van het puoiiek. Van deze zijae werden dan ook de stukken uit ue markt genomen. Kon. Olie was nauwenjxs prijsnouoend op i4z.öu. aivU en Unnever waien goed prijsnouoend op respecuevenjK bz.iu en liu.ïu. Hoogovens werd onveranderd op 99 geadviseerd. De nanuei in ane hooxdionusen verliep zeer kaïm. Dit door georeK aan stimulerend nieuws, oenaive dan voor rninps. Van wail Street werd weoerom geen enkele stimulans ontvangen omdat de beurs daar vnjuag verdere koersaiorokicenngen te zien gal. Ook oe Westduitse beurzen gaven geen veranderingen van oetexems te zien. Het puDiiek hieid zien in nmsieiuam grotenoeeis aizyaig, terwijl oe aroitrage zeer weinig te doen had. Ook in oe scneepvaartsecior nep oe alxaire uiterst rustig. Van Nieveit was 11/z punt lager op ub. eveneens i«ger waren H.A.u., Kon. uoot en Scneepvaart- Ume. ±ot grote veroazmg van oe oeurs weru oe noek van De/i—My open gemaaxt. De eerste vernanoeung Kwam cot stand op t>ö, hetgeen nu cent boven de prijs van vnjuag was. De icoopiust voor Den kwam siecnts van een enKeie zijue. Tegenóver deze viaag Stond met voldoende aanuoo. meraoor Steeg ue prijs tot ö9. De vrij lorse koersstijging was zener met m overeenstemming met de geoane zaken want ei ging weniiè, om. veenu wordt in Den voistaan met siecnts een notering en dan nog vaan aneen rn ae ie periode. in. ae staatSAonuSeirmarKt zetten de 7-pct. leningen het herstel van eind vorige ween veraer voort, ue overige lenmgen schommelden rond het voorgaande siot- niveau. van ae cultures steeg Hva uijna i punt tot" 119 7/8, Amsterdam ituooer eenter gar ó/i punt piys op ba. ueouienue ue vexuéie ueiusduur kwam er in de internationale waarden weinig veï-anueiing meer. üjxU sioot op bz.io, Pninps iib.iu, unnever nu.bo en rt.on. Une op r^a.öO. Ook in ueii-rviaa.sehapprj bieei ae noers scnommexen ie«,s oeneuen de b9. in ae eerste penoae verueterae .ueeuwaraer x-apxer o punten op ae hogere resul taten in ae eerste neut van i9bU ïnooneem was zeer vast op ae gunstige gang van zaken in het eeiste nanjaar van het nieuwe uoekjaar. ViViF ging 3 1/2 punt om hoog op de aangekonaigue samenwerking met hei Zwitserse bedrijf Chemica. Sin- kep Tin, Blijaes.ein en rtommenholler waren ieder 5 punten hoger bieden. Ned. Ford verbeterde 5 pumen tot 1005. Mijnbouwkundige werken ging 5 punten om hoog en Elsevier f 1.50. Vijf pumen lager waren: Nederhorst, Wernink Beton en Int. Gew. Beton. Zes punten daalden Erdal en Carps Garen. Ned. Springstoffen en de Spaarnestad gaven ieder 7 punten prijs. Holl.-Soc. verloor 13 1/2 punt. KVT was 8 punten lager niet af te komen op het gepubliceerde dividendvoorstel. Het tegenargument dat juist de min- derdraagkrachtigen die hun auto a 1- 1 e e n in vakantietijd gebruiken oneven redig worden belast, spreekt onze re- feerders echter sterker aan. De aan- rang om dit standpunt te verlaten neemt desondanks krachtig toe. De aardigheid voor de naar schatting zes tigduizend ontduikers zou er, als de oppositie mocht winnen, wel van af zijn. Uitgesproken: H. J. Claassen. Kalverstraat 28, 's-Her- togenbosch. Cur. mr. O. van Zinnicq Bergmann, Peperstraat 8, 's-Hertogen- bosch. Surséance van betaling: Dd. 20-9-1967 is aan Euro-Schoenen mode N.V., Dick Flemmingstraat 12, Sprang-Capelle, voorlopig surséance van betaling verleend. Het verhoor is bepaald op 19-11-1967 te 11.30 uur. Be windvoerder Is mr. J. P. M. Hermans, Hinthamerstraat 88, 's-Hertogenbosch. BREDA (ANP) Bij de gisteren ge houden trekking van de 2 1/2 pet. pre mielening Breda 1954 is de hoofdprijs van f 25.000 gevallen op obligatie ïum- mer 11276. De premies van f 1000 en f 500 viel ecop nr. 36896 resp. nr. 49519. Er werden twee prijzen van f 250 ge trokken. Deze vielen op de nrs. 65944 en 49434. BERGEN OP ZOOM, 2 okt. Aard appelen 10—18, andijvie 1553, bospeen 25—30, waspeen 10—28, breekpeen 4— 10, sav.kool 818, rodekool 611, witte- kool 6—8, bloemkool 1541, prei 15 19, uien 12—23, sla 518, spruiten 25 105, spinazie 15—60, dubb. bonen 35 117, snijbonen 50145, kassnijbonen 75 212, kroten 1025, selderie t 50112, meloenen 80150, knolselderie 82b, komkommers 15—41, staakpr. 50110, Cox's 1543, James 1520, Goudrenet 1532, Sterappelen 15—22, Conference 652, aardbeien 28—126 per doosje, bramen 2034 per doosje, pruimen 54— 66, tomaten A 378—390, B 402—411, C 311, CC 240, prei 16.10—16.80, bladselde- rie 9.10. BREDA, 2 okt. Andijvie 35-50, bl.kool A 30-50 B 15-25, snijbonen 170- 190, dubb. bonen 50-85, spekbonen 50-70, pronkbonen 30-40, komkommers 18-51, kroten A 12-15, B 6-10, r.kool 8-15, sav. kool gr. 30-40, w.kool 12-15, spitskool 15-20, bospeen 20-30, prei Al 20-24 A2 16-20, radijs 8-12, selderij bos 8-12, knol selderij A 20-25, sla I 18-25, II 12-17, spinazie 15-45, spruiten AAI 130 AA2 140, Al 80-100 A2 70 BI 40 B2 40 Dl 150, tomaten A 377-394 B 382-384 C 300- 307 AE 384, peterselie bos 8-15, was peen Al 18-30. GOES, 2 oktober Export- en in- dustrieveiling: bramen 2 kg per krat I 211, II 190—198, idem 4 kg per krat II 134. Appels: Cox's Orange Pippin I 85- 90 30—35, 80-85 30—40, 75-80 36—44, 70- 75 38—39, 65-70 36, 60-65 25, 55-60 19, II 85-90 25—27, 80-85 27, 75-80 31, 70-75 34, 65-70 33, 60-65 22, 55-60 19, Cox's Orange Pippin rijp II 85-90 31, 80-85 36, 75-80 41, 70-75 42, 65-70 38, 60-65 29, Lobo I 90-100 16, 85-90 21, 80-85 22, 75-80 17, 70-75 11, James Grieve Neumann II 85- 90 15, 80-85 16, 75-80 15, 70-75 17, 65-70 16. Peren: Legipont I 80-85 32, 75-80 35, 70-75 40, 65-70 37, 60-65 30, 55-60 19, IID 6, II 80-85 33, 75-80 34, 70-75 34, 65-70 29, 60-65 24, 55-60 16, Conference I 65-70 30, 60-65 32, 55-60 24—26, II 70-75 30, 65-70 31, 60-65 30—33, 55-60 14—33, IID 9—21, Bonne Louise d'Avranches H 65-70 23, 60-65 26, 55-60 27, 50-55 22, IID 6, Saint Remy I 80-90 33, 70-80 39, 60-70 40, Ge wone veiling appels: Cox's Orange Pip pin I 75-80 33—39, 70-75 35—40, 65-70 31 —35, 60-65 21—27, 55-60 17, II 80-85 37, 75-80 38, grof 3516, Cox's Orange Pip pin rijp I 80-85 38, 75-80 40, 70-75 40, 65- 70 37, 60-65 21, grof 17—19, Allington Pippin I 80-85 16, 75-80 18, 70-75 17, 65- 70 16, 60-65 14, Laxton's Superb II 75-80 18, 70-75 17, 65-7U 15, 60-65 14, Peren: Conference I 70-75 25—31, 65-70 28—34, 60-65 23—32, 55-60 22, II 65-70 13—28, 60-65 14, 55-60 9—10, grof 6—21, fijn 7—13, Legipont I 70-75 35, 65-70 23, Saint Remy II 80-90 35—37, 70-80 37, grof 30—32, Bonne Louise d'Avranches grof 67. Totale aanvoer hard fruit 5150 kisten. Diversen: aardbeien per doos I 107136, meloenen per stuk I 3075, II 1570, groene noten per kg 7683, no ten per 100 stuks 210, druiven I 150 180, II 130140, Reine Victoria fabriek 55. Groenten: per stuk: bloemkool 18 29/9 2/10 Staatsleningen Ned 1ÖÖÖ-1 1% 105% Ned 1966-2 7% 105% 105% Ned 1966 6^% 100A Neder i 1967 6 98ft Ned 65 53/4 96% Ned. 65 11 5% 96% Ned 64 5% 92% Nederi 1964 2 5% 92% XV A Ned 64 S 91 Ned. 08 4«, 90ft Ned 59 4% 88% Nederi 1960 1 4VSj 98ft Ned 60-2 87% 87 ft Nederi 1963 4}fe 87% Nederi 1964 llA 95fi Ned 59 41/4 87H Nederi 1960 *y4 85ft Ned 61 \yA 85ft Nederi 1963-1 4% 85ft Nederi 1963-2 4% 84% Nederi 1961 4 85ft Ned 62 4 83% 83%x Nederi 1953 33/4 81% Ned Staft 4? 3% 72% Nederi 1951 3U> 90% Ned 1953 1-2 3% 84% Ned 1956 31/1 83% Nederi 1948 3% 72% 72% Ned 50/1-2 3% 74ft 74% Ned 54/1-2 3% 78 77% Ned 55/1 3% 77% 77% Ned 55/2 3% 83% 83% Nederland 37 3 83% 83% Ned Gr.b 48 3 83H 83H Ned DoU 47 3 89% 89% Ned In verst. 99% 99'/. Indlë 37a 92ft 92% Bank- en kredietwezen B. Ned Gem 57 6 98% Id. 30 j 58/59 4% 87 A Id. 25 i 60/3-5 4% 88% A'dam Rubber HVA Mljen ver. 62% 119 87% 88% 62* 119% Handel, Industrie, diversen A.K.U. 61.90 62.10 Deli Mij t. cert. 85.50 89 Hougov n.r c.v.a 99 Philips Gem Bez 116.10 §116.50 Unilever c.v.a 110.80 110.60 Dortsche Petr. 646% 644% Dortsche Petr. 7% 644% 642% Kon Petr 143 142.90 Scheepvaart en Luchtvaart H.AL. Java-China Pak K.L.M t cert KJJ.SJd n.b Stv Mij Ned. Nievelt Goudr v. Ommeren o Rotterd Lloya Scheepv. Unie 92% 180 92 181 267 95% 94% 112% 112y4 118 116% 181 156 156 13 137% 29/9 2/10 Bank- cred.- en verzekeringswez A.B.N sp.b 65-70 112 112 B N Gem 66 7 104% 104% B N Gem 58 4% 88% 88% B N Gem 63 4% 84% 85 B N G rip 64 112% b 113 b B. N G r.sp 65 106% 107 B. N G rsp 66-1106% bl06% b Exp tin 66 7% Exp fin. 58 5 Gr ind c.b 66 7% Gr ind c.b 65 53/4 Nat B M Kr 66 7 Ned ontw.b Ned Ontw.b Rijnl Dlsc.b Utr fiyp.b Idem 66 7 64 6 64 5 3% #3 - 95% 101 101 8% x 88% 101% 101% 103& - 95% 95% - 71% 71% - Premieleningen en A. Heyn w.o '55 4 AmsteJ brouw 5 Co-op Ned aob 7 Co-op Ned r.sp. Ned Gasunie 53^ Philips dlr '51 4 Idem 1948 3V» Idem dir. '49 3% Pegus 1-2 1957 6 Obligaties: Blaauwh 66 7% Blaauwh 67 6% Blaauwhoed 5% Blaauwhoed 4% Bliidenst.-W 63 6 Bredero v.g. 65 6 Bred v.b 66 7% Bred v.b. 6 Brit Petr 66 7% Brit. Petr 65 6 Hoogovens 66 6% K Zout-K 65 6 M. N Bak 46 3% Nat. Gr bez 65 5 N. Gasunie 66 7% N. Gasunie 66 6% Nyma 4 Overz. Gas 5% PEGEM 58 5% PEG EM Rott -Rijn Rott -Rijn Schiphol Scholten-H 65 5% Scholten-H. 5% Scholten-H. Scholten-H UnlJever Ver Glas Ver Mach.I 58 5 Ver Mach.f 62 5 Werkspoor 3% Wilt F.-Br 3% 4 b 94% b 104 104 141% 141% 96% 96 82% 92% 92% 94% b 98% 98 103% 103 100% 100 90 90 58 6 5% 4% 6 4% 4% 6 5 76x 88% 102% 87 %b 106 97A 101 93% 106 100% 95% 93% 95b 100% 89% 97% 91% 95% 95% 95% 98 90b 91 %b 90% 89% 76x 88tf 102% 106% 95& 100% 97 93% 106A 100% 75 96 93% 95x 100% 89% 98 91% 95% 95% 95% 98'/< 90 92 90% 90 Obl Inchtv spoorw KLM 15-jarlg 5 KLM 20-jarig 4% Ned S "57 I 2 4% I Alkmaar 56 2% 93y4 90% 93 73% 90 94 73% 29/9 2/10 A'dam 1933 3 111 111 Id pr obl '51 2% 86% 86% Id 56-1 2'l, 77% 77% Id 56-2 2% 87 85% Id 56-3 2 '1, 88% 87% Idem 1959 2% 78% 79 Breda 54 2>/i 74% Dordrechl 56 2% 72% 72% Eindhoven 54 2'/. 76M> 76% Enschede 54 2% 73% 72% s-Gravh 52-1 215 37 y2 88% Idem 32-2 2% 88 y4 88% Rotterd 52-1 2% 86% 89 Idem 52-2 2% 85% 85% Idem 57 2% 87 87% Utrecht 52 2% 103% 104 Z.-Holland 57 2% 87% 87% Z.-Holland 59 2% 86% 86% Converteerbare obligaties AKU flOOO 4H 89% 89% Amstel 53/4 106% 106 Gelder Zn. v 43/4 89 89 Hoogovens 53/4 108 107% Scholten Fox 4% 89% 89% Aig. Bank Ned. 245 244 AMEV N.R cert 905 905 AMRO Bank 48.90 48.60 Banken Cuituurbank 75% 75% Gron ind -Cr B 149 150 Hull dank Unle 221 219 Kasassociatle 121 120 Nat Inv B Nat Ned cert. 617 620 Ned Crediet B 1783/4 178% Ned Mld^t B 92.50 92.80 Ned Overzee B 187 188 R.V.S cert. d. 525 528 Slavenburg's B 181 182 107 x 106 b Conberteerbare obligaties: Amstelbrouw 53/4 106% 106 Amst Ballast 43/4l05% X 105 Bergh pap.f 4% 93% b 94 b Berkei patent 5 89% Drie Hoefijzers 6 Enth Cie. pl 43/4 Grass kjn.f. 53^ Grinten v.d. 6 116 115% Hatema 5% 98% 98% Havenwerken 43/4 80% 80% Hoek's m./z. 53/4 106% ïndola 5%-6 89% 89% Ing.b bouwn 43^ 88% x Inventuro 5 Koudljs 43/4 86% 86% M J4 Bak 66 6% 130 129 Meteoor bet 53^ 76% 76% Mulder-Vog 5% 124 N Melk Unie 5% 117 b 120 v. Ommeren 53/4 101% 101% Pietersen autoS Pont Houth. S3/4 92% 92% Ruhaak en Co 4 Schuitema 4% 86 86 Stokvis en Zn 43^ 88 88% St.sp Twenthe 4% 78% 79 Thom -üt ver 4% 109% 109 Tilburg water 5% 94% 94% x VlhamJJ 6 93 92% Wilt F.-Br 6% 101% 102 H:iort 1 industrie, Alb. Heyn 978 978 or - 2/10 Alg Hm« Onr G 134 134 Amstel br 351% 350 A'dam Balast Mjj 442 440 A'dam Droog MJ] 120 123 A'dam Htltuig Mh 147 148 AN1EM oat bez 66% 67l/i Beeren trtcotfabr 11% 11 Beers en Zn. 251 250 Begemann 114% 116 Bensdorp ntern 366 364 Bergh Jurg 125 211% 213 Bergoss 324 320 Berkel's Patent 142 139% Blaauwhoed 103.9U 105 Bhjdenst Will 80 85 Bols Lucas 187 187.50 Borsumlj Wehry 73% 73% Braatmach R'dam Breda mach.fabr 252 250 Bredero Ver bedT 443 435 Brocades 723 Buhrmann Tettei 464 466 Bijenkorf beheet 633 620 Calvé 781 782% Carps Garentatn 224 221 Centr Suiker Mij 401$ 399% Crane Nederland 70 Cur Handel Mil 166 I68V2 Daalderop 16? 160x Dagra 218 219 Dess tapijtenfabi 337 334% Oikkei en Co. 123 121% Drie Hoefijzers 93.5i 93.20 D.R.U 295 300 Duy vis Jz. 280 280 Emba 106 110 ErdaJ Mij. 500 Excelsior 70 69% Figee mach.fabr 123b 125 Fokker 447 445% Ford 1000 1005 Gazelle rljw.fahi 183 185 Gelder-Papier 112 113 Gelden neiens 365 368 Gero fabr Cert 20x Geveke en Co. 486 486 Gist en Spnr.fabi Grassu mach.fabi 126 125 Grinten v.d 844 844% Gruyteif& Zn 6% 116b Bergh-Jurg 5% pc 85 87 Bredero vastgoed 143 146 Calvé cum pref 145% Edy emaille 77 77 Hagemeljex St L'c 102 106 b dalberg m fabr 59 59 y2 t Hart inst Hatema N V 205 205 Havenwerken 108', 109% Heinek Bierb 549 V 554 Hero con BredB 199 200 Hoek's mach.f a ht 516 Hull Katten bin 68% Holl Beton Ml] 378 371 doll Const w 95 95 Holl Melksutkei 291 294 Homburg 256% 257 Huogenbosch act) 225 226 Hoolmeyer Zn 92 92% Indobeem 28.21 34 Ing Bur Bouwn 168 165 Internatte 289 288 Int gew betonb 355 350 Inventum 147 149 b Jongeneel houth Kemo Kempen Begeer Key Houthandel Kiedingmo Smit* Kiene Suikerw Kon .fabr vh.Alex Kon Papierfabr K.N Tex Unie Kon Zoul Ketjen Korenscbooi Koudys voed Kon Vei lapijl Kwatta choc. Leeuw Papier Leidse Wolsp Llndeteves Macintosh Meel Ned Bakk Mees bouwtnat B Meteooi Beton Misset Uitg Ml] Mosa Mulder-Vogem Muiier en Co Miintiouwk werk Naarden-Ch.fabr Nedap Ned üagbl Unie Ned Dok Mij N.exp.pap.tabr. Ned Kabeitabr Ned Melkunie Ned.Scneep8b.Mii Nelle wed. v. Netam Norit NijverdaJ.Cate Oranjeboom Overzeese Gas Paiemb Ind Mil Pa J the Philips 6% compi Pietersen auto's Lips en Gispen Ned Springstof Nutrlcla Reesink en Co Reineveld Mach Rlva Ruhaak en Co. Rijn-Schelde Schev expl Mij Schev expl 196« Schok beton Schuiten Karton Scholten Honig Slmon de Wit Simons emh.fahi Smit Ntimegen Spaarnestad Stokvis Zn. Stoomsp Twenth Swaay van Synres Chem. Tabak PhU c.v Tech Unie Texoprint rhom-Iïr verblifr- Thomson v bedr Tw Over/ Hand Udenhout Steenf 29/9 2/10 257 254 431% 431% 1007/s 100 168 b 168 121 122 172 172 61 164% 164% 58 58 780 780 185 x 110 111 373 365 x 170 168 287 292 300 117% 117% 438 438 370 370 105 x »OV4 265% 264 204 204 323 327% 266 268% 280 283 460 465 151 151 135 b 107 106 76% 76 x 310 307 226 229 104 105 360 360 159 161 179 180 105 107 374 378 102.50 102.70 70 x 66 67% 90 88% 115% 160 161 145% 145% 247 250 b 141% 141% 218% 215% 43.80 42.50 40.50 39.20 220 220 82.70 82 384 383 88 88 179 178 640 639 91 91 66% 63 269% 201 205 81 b 81 b 257 257 109% 109% 104.51 04.80 101% 101% 73 74% 93% 90 1 29/9 2/10 7% 6«/i Unilever Idem Idem Utermohlen Utr asfaitfabr Varossteau Veenend Stm.sp Ver Glastabr n.b Ver Mach fabr Ver Touwfabr Vettewinkei Vezel verwerking Vthamn Vredenstein rub Vulcaansoord Walvisvaart Wereldhaven Wernink's Beton Wessanen Wilt Feyen -Br Weyers Ind H Zaalberg Zeeuwse Confeci Zwanen berg-Org Texoprint 5% pr 109% 98% 64% 220 208 194% 149 117% 172 159 287 104 125 158 55 320 532 146 505 168% 420 64% 135 195 102 MUnbuuw en petroleum Alg Expl Mij 26.40 Billiton le rubr Billitun 2e rubr 132.90 Kon Petr Cert idem eert Moerara Enim 1596 ld eert opr l/lb 2630 Id 1 winstbew 2850 ld 4 winstbew 2820 Oost-Borneo Mij 115 Furness 450 Oostzee 115 Alg Fonds bezit 1035 Converto l-lpb 1035 HBBhel depl.l-2pb 767 Interbond» 1 pb 664 intergas 398 Beleggingsfondsen A'dam bel.mij t 5ii Dutch int. Interunie Nefo Robeco Rolinco Unltas t/tllico Ver bez 1894 51 'Juropar l-lü pb Union mlniere 1 boiiarfondsen Anaconda Bethlehem Steei General Electric General Motors Prot and Gamble Republic SteeJ Shell OU US Steel 10 eert 5t ƒ50 ƒ50 129 126 183.60 85.50 225.90 211.90 ƒ50 408 111.90 100.81 460 lll3/4 88% 93% 47% 69% 46% 109 98% 65% 31 218 194% 154 122 175% 158% 287% 102% 124 57 320 535 14 171 418 64% 135 195 101 26.40 133.50 1597 b 2600 280C 2780 b 118 b 453 113% 1035 1037 765 664 397 129 126 183.50 335 224.60 211.50 406 112 00.80 470 745 48% 36% 12% 88 98% 47% 69% 46% m gedaan en bieden x m laten m gedaan en (aten b m bieden e ex claim <1 ex dividend 56, afw. 15—35, kropsla II 8—20, kom kommers I 3640. II 2027, per bos: beterselie 1114, kroten II 12—13, per kg: snijbonen I 155—161, dubb. pr.bonen II 6098, groene sav.kool II 2529, wit- tekool 13—15, rodekool I 10—15, andij vie I 17—25, II 13—15, kroten I 12—13, II 12, tomaten A I 4358, A II 4051, B I 56, B II 46—53, C I 40, C II 40—46, aardappelen bonken 14, grote 1112, driel. 4, komkommers krom 17, uien I 21, II 8, spruiten B I 46, spinazie I 56, prei I 31—37, II 33—37. I^APELLE, 2 oktober Industrie- en exportveiling: bramen industrie in kratten van 4 kg II 134, exporttomaten I A 382, I B 382, I C 281, I CC doordr., rijpe exporttomaten I A 335, I B 350, I C 246, binnenland kwaliteit I A 240, I B 251,1 C doordr Appelen en peren: Cox's Orange Pippin I 85 32, 80 3135, 75 38 39, 70 38—41, 65 35—38, 60 23—27, 55 18 —19, H 80 25, 75 23, 70 22, 65 19, 60 20, 55 15, III grof 15 en doordr., IID en III fijn doordr., gele Cox's Orange Pippin I 85 32, 80 38, 75 42, 70 45, 65 41, 60 29, II 80 25, 75 27—30, 70 34, 65 32, 60 21, 55 18, II grof doordr., Ingrid Marie I 85 23—25, 80 23—27, 75 29—33, 70 26—31, III grof 15, Glorie van Holland II 85 18, 75 19—20, 65 18, IID 16, Laxton's Su perbe I 80 21, 75 24, 70 23—24, 65 22, 60 18, IID 15, in grof 16, fijn 14, Zoete Rode Ribbeland I 70 43, 65 38, 60 33, Tuinzoet I 60 35, 55 25, IID doordr., El lison's Orange I 75 25, 70 30, 65 25, 60 16, IID 55 11, Conference I 65 42, 60 41, 55 39, II 70 25, 65 36, 60 30—38, 55 22—34, IID 16, III grol 18, fijn 9.50, kroet 4, rijpe Conference I 70 29, 65 33, 60 29, 55 22, II 70 24—25, 65 27—30, 60 24—30, 55 21—24, Legipont I 75 36, 70 40, 65 40, 60 31, 55 22, II 55 13, Bonne Xouise d'Avranches II 65 14, Saint Remy I 80 33, 70 40, 60 39, III grof 33, fijn 15, kroet doordr., Nouveau Poiteau II 76 16, 65 8.509, 55 7.50, diversen: bramen per doos II 3949, noten per stuk I 33, II 1, pruimen: Reine Victoria I 112, II 1849, fabr. 6—7, pompoenen per kg I 9.50. Groentenveiling: kropsla 1322, bloemkool 3355, groene sav.kool 11 23, kassnijbonen 153, dubb. pr.bonen 64 78, andijvie 27, kroten 16. MIDDELBURG 29 sept. Appelen: cox oranje p. 85 2332, 8( 2538, 75 20 —41, 70 27—48, 65 34-^42. 60 22—36, 2d 21, val en kroet 16; james grieve: 75 15—27, 70 2540, 65 20—32, 2d 15—21, 3 grof 15; goudienet val en kroet 22 25; james grieve rood 75 17, 70 19, 65 22, 2d 20; gl. v. holland 65 25, 60 18, 3 grof 16. Peren: conference 70 39, 65 28 51, 60 27—44, 55 18—30, 2d 11—23, 3 grof 25, 3 fijn 718; st. remy 70 41, 65 37—40, 3 grof 30—41, 3 fijn 33, val en kroet 2739; bonne louise 3 grof 1017, 3 fijn 6; meloenen: net 10-46, o. ananas 23—109, overige 38, tomaten per 6 kg: Al 326 BI 340 Cl 240 en door dr., CC1 doordr. A2 240 en doordr. B2 240 en doordr. C2 doordr., druiven 105- 197, aardbeien 76-82, bramen 27-47, prui. men 43-39, aardappelen furore grote 9, bintje bonken 15, grote 10-11, koopm. blauwe grote 13-16. Groenten: paprika 26-33, sla 5-27, andijvie 16-22, spinazie 5-28, postelein 6-27, bospeen 21, breek peen 2-13, waspeen 10-27, kroten 8-11, prei 23-37, uien 10-15, rodekool 6-16, wittekool 7-11, sav.kool 7-21, dubb. bo nen 44-106, kassnijbonen 101-123, stok- snijbonen 60-102, pronkbonen 47-60, prinsessenbonen 39-117, radijs 6-15, bleekselderij p. st. 2-4, komkommers gr. 61-76 25—35, 51-61 15—27, 41-51 15—24, krom p. kg. 1516, bloemkool 3 p. kist 57, 4 p. kist 16-56, 6 p. kist 17-44, 8 p. kist 15-28, 10 p. kist 15, snijseld. p. kistje 52-78, peterselie p kistje 34-63, knolselderij p. st. 7-16, p. kg 10-12, spruiten ongesch. A 33-54, B 25, ge- sch. A 58-68, witlof A2 132, B2 157. ROTTERDAM, 2 oktober Totale aanvoer 1391, slachtrunderen 1006, var kens (alleen maandag) 385. Prijzen: (in ets. p. kg) resp. extra, le, 2e, 3e kw.: slachtrunderen 440470, 395425 350 365 320—335, varkens (idem) 212—215 208—212 200—208 195—200, stieren (id.) 400460, worstkoelen (id.) 300—ó35, slachtzeugen (id.) 165170, zware var kens (p. stuk) 180185. Aanvoer, handel prijzen: slachtrunderen: korter, kalm, goed prijsh., varkens: even kleiner, rus tig, lager. TERNEUZEN, 2 oktober 1967. Sla 1 21-25, 2 3-12, bloemkool A 16, A2 16- 44, B2 15-21, C 15, C2 15-16, afwijkend 16-21, groene komkommers 7, witte komkommers B2 15, per bos selderij 17, peterselie 20, per kg: bintjes 8-13, bon ken 10-13,50. andijvie 1 33-39, 2 15-19, kassnijbonen 1 141-153, 2 119 prinses senbonen 2 57-80, sabo 2 62, rodekool 7, savooiekool 15-29, breekpeen B 11-14, waspeen A2 32-37, prei 1 29-38, spruiten A2 65, spinazie 1 56, 2 22-43, uien 7-19, witlof B 179-186. B2 151-170, afwijkend 85-124, tomaten A 47-67, A2 40-53, B 47, B2 52-59, pruimen reine victoria fab. 27-50, appels: cox oTange 1 maat 85 29- 30 80 33-35 75 39-40, 70 39-40, 65 32-37, 60 23-26, 2 maat 80 26-28, 75 24-29, 70 26, 65 20-24, 60 19, 3 grof 11-23, james grieve 2 maat 75 16-20, peren: confé rence 2 maat 70 36, 65 24-39, 60 39, 55 35, 3 grof 20-28, 3 fijn 11-17. ZWIJNDRECHT, 2 oktober Andij vie 29—46, spinazie 23—54, postelein 55 —75, uien 14—19, prei 29—33, staak- snijbonen 150166, pronkbonen 4462 stambonen 70—101, stokpr. 70—95, spits kool 26—31, groenekool 10—21, rodekool 5.525, sav.kool 5.5—18, wittekool 6—7 kroten 5—18, spruiten A 53—77, B 64— 70, D 60—65, sla A I 15—23, II 5—16 bloemkool AA 33—48, A 18—38 B 15— 25, C 15, meloenen ananas 40—140, knol selderie 8—14. komkommers 90 pl 62 75 pl. 58—62, 60 pl. 51—55, 50 pl. 41—42' 40 pl. 3233, 35 pl. 2627, krom 54- 59, tomaten A 360—380, B 370—380, C 300, selderie 8—19, peterselie 17—24 ra dijs witp. 19—24, Gieser Wildeman 40 ên49aaCCS'S/5ranf!,e, P' 35~54' Rappel 3035, St. Remy 41. APAN heeft twee nieuwe olieconces sies in het gebied van de Perzische golf verworven. De concessies heb» ben betrekking op oliereserves t« land en voor de kust van de sjeik- dommen Sbarjar en Umin ai Quai- wan.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 15