bezorgen het rijk een meevaller
rberichten
CONTROLE-AUTO'S MAKEN 4 MILJOEN FOTO'S PER JAAR
T\. U. lUUCZil L Lui moeilijker geworden
Wat do© je met
onverwachte eters?
Danpakjezo'n
lekker blikje vlees!
n
I
i 1 Ontduiken van belasting
Spanje maakt
nu zelf „de pil"
Philips vast in markt
075
ANN
Amsterdamse Effectenbeurs
gekozen
:onder
'midabel
\ven
lm stel is
ten is
verdient.
DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 3 OKTOBER 1967
15
I
CONTROLE
MINDER KANS
MEER VRACHTAUTO'S
GOEDKOPER
F aillissementen
Premielening Breda
1954-1 uitgeloot
4
het aangebreide
In. Van praktisch
Iwasbaar en snel
Ie nieuwe
1:110 t/m
lmaat110
EL
15
ACHILLES 1 te Cristobal.
ACILA 1 v H'dam n Lissabon.
ACTEON 2 te Stanlow.
ADRASTUS 1 te Makassar.
ALCHIBA 2 te Damman verw.
ALCOR 1 te Chittagong.
ALHENA 1 v Tenerife n Santos.
ALIOTH 1 v Salvador n Las Palmas.
ALKES 30 v New York n Mossamedes.
2 v ^ta Cardon n Cristobal.
ALMKERK 30 v R'dam n Bremen.
ALNATI 1 te R'dam.
AMELAND 30 te R'dam.
AMSTELDIEP 1 te Sydney.
AMSTELLAND 1 op rede Santos.
AMPENAN 1 te Detroit.
ARCA 1 te R'dam.
ARCHIMEDES 30 V A'dam n Hamburg.
ARENDSKERK 2 v Singapore n Pt
Swettenham.
ARISTOTELES 1 v Kingston n Bar
rios.
ATTIS 1 te Antigua.
BANGGAI 3 te Penang verw.
BARENDRECHT 30 v A'dam n Mena al
Ahmadi.
BILLITON 2 te Houston verw.
BORNEO 3 te Sorong verw.
CALTEX DELFZIJL 1 te R'dam.
CALTEX GORINCHEM 1 te R'dam.
CALTEX NEDERLAND 30 v Maracaibo
n Antwerpen.
CALTEX ROTTERDAM 2 v Lor. Marq
n Beira.
CAMEROUNKUST 1 v Tema n Free
town.
CAMITIA 4 te Pto Cardon verw.
CARIBTRADER 2 v Ras Lanuf n Tha-
meshaven.
CHEVRON THE HAGUE 30 v Bangkok
n Saigon.
CERES 30 v Curasao n Le Havre.
CRANIA 2 t h v Flores n Curacao.
CUMULUS 29 v R'dam n Noordzee.
DAHOMEYKUST 1 v Abidjan n Coto-
nou.
DALLIA 2 te Kharg. Eil. verw.
DAPHNIS 1 te Antwerpen.
DELFT 30 v A'dam n Venezuela.
DELTADRECHT 1 te Seven Island.
DIADEMA 1 te Lavera.
DINTELDIJK I v La Libertad n Los
Angeles.
DIOGENES 30 v A'dam n Z.-Pacific.
DORESTAD 2 te R'dam verw
ESSO AMSTERDAM 2 t h v v Ras Ta-
nura n Bombay.
GAASTERLAND 2 v Bremen n A'dam.
GABONKUST 30 v Rouaan n Bor
deaux.
GEERTJE BUISMAN 3 te R'dam.
GEESTSTAR 2 te Barbados.
GORREDIJK 30 v Antwerpen n Sa
vannah.
GROTEDIJK 29 v R'dam n New York.
GROOTEKERK 1 te Porbunder.
GR A VEL AND 1 te A'dam.
GUINEEKUST 30 te A'dam.
HAGNO 1 te R'dam.
HECTOR 2 te Alexandrië.
HEEMSKERK 30 te Bremen.
HILVERSUM 1 v A'dam n Hamburg.
HOLSWORTHYBEACON 30 v La Li
bertad n Maracaibo.
ISIS 30 v Maracaibo n Pto Cabello.
KAAP HOORN 3 te Las Palmas.
KALYDON 30 te Walvisbaai.
KAMPERDIJK 29 v Savannah n New
Orleans.
KARA 2 v Miri n Singapore.
KARIMATA 29 te A'dam.
KATELYSIA 1 v Stanlow n Curacao
KATENDRECHT 3 te Genua.
KATSEDIJK 1 te R'dam.
KEIZERSWAARD 2 t h v Lissabon n
R'dam.
KENIA 2 in Kielerkanaal n R'dam.
KERKEDIJK 1 te R'dam.
KINDERDIJK 2 te Bermuda.
KOPIONELLA 2 te Gothenburg.
KORENDIJK 2 te R'dam.
KREBSIA 1 te Point Fortin.
KREON 1 te Georgetown.
KRYPTOS 2 te Santander.
LADON 29 v New York n Aruba.
LEKHAVEN 1 te Bahia.
LELYKERK 30 te Basrah.
UBERIAKUST 30 v A'dam n W.
Afrika.
LYCAON 1 te A'dam.
MAASDAM 2 te Le Havre.
MAINLLOYD 1 te R'dam.
MARATHON 29 v A'dam n W.-Indië.
MEDON 29 v Kingston n Baltimore.
MEMNON 30 te Port of Spain.
MERCURIUS 2 te Barbados.
MERWELLOYD 30 te Los Angeles.
MISSISSIPPILLOYD 1 te Houston.
MOORDRECHT 1 v Lake Charles n
Montreal.
NEDERRHóNE 2 v Barcelona n Ant
werpen.
NISO 2 te R'dam. i
NOORD WIJK 1 v Safi n Newport
News.
NIJKERK 29 v A'dam n Kaapstad.
OMMENKERK 2 rede Durban.
ONDINA 30 v Thameshaven n Mena al
Ahmadi.
ORANJE-NASSAU 2 v Southampton n
A'dam.
OUWERKERK 30 v Antwerpen n Ge
nua.
OVERIJSEL 3 te Penang verw.
PARTHENON 30 te Port of Spain.
PERICLES 2 te Arica.
PHILIDORA 3 te Geelong verw.
POLYDORUS 3 te Muntok verw.
POET,DIJK 1 te Tampico.
PR. WILLIAM V S TUBMAN 30 v Pas-
cagoula n R'dam.
PRINSES ANNA 2 t h v Lizardpoint n
Londen.
PRINSES MARGRIET 30 v R'dam n
New York.
PRINS MAURITS 1 v R'dam n Londen.
RANDFONTEIN 2 v Pt Elizabeth n
Kaapstad.
RONDO 30 rede Tripoll.
ROTTERDAM 2 te R'dam.
RIJNDAM 1 v Cobh n New York.
SFINELLOYD 2 v Balbao n Papeete.
SEPIA 29 v R'dam n Mena al Ahmadi
SINON 1 te Paramaribo.
SINOUTSKERK 2 te Antwerpen.
SLAMAT 2 te Manilla.
SOCRATES 29 v A'dam n Georgetown
SPAARNFKERK 1 te Dar es Salaam.
STAD DEN HAAG 30 v Napels n An-
naba.
STAD UTRECHT 2 v Hamburg n
R'dam.
STATFNDAJVI 1 v San Francisco n Ho
nolulu.
STRAAT MADURA 30 v Durban n Lor
Marq.
STRAAT MOZAMBIQUE I te Kaap
stad.
STREEFKERK 1 te Adelaide.
TAHAMA p 2 Gibraltar n Antwerpen.
TH^ANO 30 v R'dam n Belfast.
THERON 2 te A'dam.
TJIKAMPFK 30 rede Dar es Salaam.
TOOOKUST 3 te Dakar verw.
ULYSSES 30 v Hamburg n Antwerpen
VIDENA 2 v Thameshaven n R'dam.
VLIET 1 te Wakamat.su.
VIVIPARA 2 v ""Curacao n New York
ZAANLAND 2 te Tampa verw.
ZAANKERK 30 v A'dam n Hamburg.
ZAFpa 1 te Mena al Ahmadi.
ZEELAND 2 rede Calcutta.
ZWIJNDRECHT 1 te Huil.
MADRID (AP) Tien Spaanse fir
ma's hebben de fabricage van de an
ti-conceptie pil ter hand genomen,
wat in het katholieke Spanje als een
historische stap wordt beschouwd.
Volgend jaar zullen ongeveer 40
miljoen pillen van Spaanse makelij in
de handel worden gebracht Waar
schijnlijk zullen zij op doktersrecept en
slechts voor getrouwde mensen ver
krijgbaar zijn. Doktoren schatten dat
ongeveer 500.000 Spaanse vrouwen de
pil zullen gebruiken. Een onbekend
aantal gebruikt al geïmporteerde oil-
ten die in een beperkt aantal apothe
ken zonder recept verkrijgbaar zijn.
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG 's Rijks kas wordt dit jaar fors gespekt door de ge
motoriseerde weggebruikers, die ruim anderhalf miljard gulden in
het laatje brengen. Dat is aanzienlijk meer dan aanvankelijk was ge
raamd. Bij de begroting-1967 gingen de cijferaars namelijk uit van
inkomsten op de benzin-accijns ten bedrage van 930 miljoen gulden.
Mede als gevolg van de iets opgetrokken benzineprijzen was dat een
te lage schatting: de werkelijke opbrengsten zullen het miljard over
schrijden met 75 miljoen gulden.
Een computer in het Apeldoornse cen
traal hureau motorrijtuigenbelasting
slurpt nu alle gegevens betreffende de
betaling op en op de wegen vindt een
voortdurende controle plaats door een
aantal fotograferende auto's. De ge
maakte foto's worden in Apeldoorn
teruggelezen door middel van 'n view
er, waarna de computer antwoord geeft
op de vraag of de betrokken automo
bilist al dan niet in gebreke is geble
ven bij het betalen van zijn belasting.
Is er inderdaad sprake van ontduiking
of vergeetachtigheid dan volgt er een
aanslag. Behalve voor de verschuldig
de belasting komt men tevens in aan
merking voor een boete van vijftig pro
cent van het belastingbedrag, tot een
maximum van vijfhonderd gulden.
Met deze som zijn de gezamenlijke
autobezitters nog niet van het rijk af;
het houdt zich sterk aanbevolen voor
de betaling van motorrijtuigenbelasting.
Dat betekent met de sinds 1 februari
verhoogde opcenten voor het rijkswe
genfonds nog eens een bedrag van
ruim een half miljard.
De hoogte van deze bedragen, de
inning ervan en de controle daarop,
vormen vaak inzet van verbeten dis
cussies. „Kijk", zo redeneren veel anto-
mobilisten, „wij brengen met z'n allen
een slordige anderhalf miljard op
maar hoeveel wordt er besteed ten
behoeve van het wegennet? Dat is vol
gend jaar nog lang geen miljard, ergoi
we worden veel te zwaar belast".
Dat is op het eerste gehoor een slui
tende redenering. Wat men evenwel
uit het oog verliest is, dat de benzi-
ne-accijns niet als bestemmingsheffing
is bedoeld. Tenslotte komen, om een
vergelijking te trekken, de opbrengsten
van de bieraccijns ook niet ten goede
aan het horecabestel.
De controle op de betaling van de
motorrijtuigenbelasting is nu sinds een
jaar sterk geïntensiveerd. Op 1 okto
ber 1966 stapte de belastinginspectie
af van het gedecentraliseerde innings-
en controlesysteem.
Genoemde ontduikers en vergeters
hebben bij het huidige systeem be
duidend minder kans om door de ma
zen van het belastingnet te duiken
dan vroeger.
Door de foto-auto's is het aantal ge
controleerde voertuigen acht- tot tien
maal zo hoog geworden. Dat houdt, no-
gischerwijs in dat momenteel ongeveer
acht- tot tienmaal zoveel overtreders
worden gesnapt als voorheen het ge
val was. Bij het afgeschafte controle
systeem bleek ongeveer drie procent
(ADVERTENTIE)
Vlees!
Want dat is
smakelijk en
pikant op zo'n
moment. En
blikjes vlees kun
je overal krijgen.
van de aangehouden automobilisten de
verschuldigde belasting om een of an
dere reden nog in eigen beheer te heb
ben. Nu is dat percentage iets hoger
geworden: bij de belastingdienst 'be
staat de indruk dat het aantal „ver
geters" de neiging heeft iets op te
lopen. e
Duidelijker conclusies kunnen wor
den getrokken op het gebied van de
ontduiking.
Het nationale wagenpark geeft een
verhouding te zien tussen de aantallen
personenauto's enerzijds en vrachtau
to's, bussen en touringcars anderzijds
van 5:1. De overeenkomstige relatie
bij de ontduikers van de motorrijtui
genbelasting ligt geheel anders. Dit vis
gevolg van het feit dat de belasting
voor zware wagens dusdanig hoog is
dat de eigenaars sneller geneigd zijn
het risico van ontdekking te lopen.
Het is bepaald geen uitzondering, dat
voor zware vrachtauto's een bedrag
van vijftienhonderd gulden per kwar
taal verschuldigd is en dat stemt ken
nelijk vaak tot nadenken
Na enige aanvangsproblemen raakt de
controle thans goed op dreef. De con
trolevoertuigen (het zijn er, volgens het
ministerie van Financiën „tussen de
tien en twintig") werken in een ploe-
gensysteem en zijn vrijwel daP en
nacht in bedrijf. Er worden per jaar
zo'n vier miljoen foto's genomen. Dit
komt er op neer dat iedere automobi
list de kans loopt tweemaal per jaar
„gekiekt" te worden. Overigens is het
natuurlijk wel zo, dat beroepschauf
feurs, die veel weguren maken, veel
vaker gecontroleerd worden dan inci
dentele zoindagsrijdrs. Bovendien wordt
er, gezien de ervaringen, een extra
oogje op de weg gehouden ten aan
zien van het vrachtvervoer.
Financieel gezien verdient deze nu
een jaar oude methode verre de voor
keur boven de vroegere gang van za
ken. Door het nieuwe heffingssysteem
zijn 240 ambtenaren minder nodig.
Uitbreiding van het wegennet en het
autopark vergen per jaar tien nieuwe
controleurs en inners. Bij het oude
systeem zouden dat er vijftig zijn ge
weest. Tjcn kan men de vraag stellen
of hiermee de meest efficiënte werk
wijze gevonden is-
Uitgaande van de omstandigheid dat
in ons land niet het bezitten van een
voertuig, maar het rijden op de open
bare weg een belastbaar feit is, moet
deze vraag bevestigend worden .be
antwoord.
Maar wat zijn de consequenties wan
neer er motorrijtuigenbelasting wordt
geheven op iedere auto, al dan niet
in gebruik, zoals ook in een aantal
landen het geval is? In ieder geval
wordt ermee bereikt dat de mogelijk
heid tot fraude vrijwel wordt uitge
sloten. Een tweede voordeel zou zijn,
dat de wrakopruiming in belangrijke
mate wordt bevorderd; eigenaars van
onbruikbaar geworden rammelkasten
hebben er namelijk groot belang bij
het keutel .en in te leveren en kunnen
dan direct worden geïnterpelleerd over
de wijze waarop hun vehikel is afge
voerd. Het zou de politie een belang
rijke ruggesteun geven bij het steeds
veeleisender opruimingswerk van on-
beheer achtergebleven wrakken.
AMSTERDAM (ANP) Beursplein 5 heeft de nieuwe beursweek ingezet met
een ncht verdeelde stemming dij de opening voor de internauonaie waaiden. Pm-
iips onaerscneidae zien door i l.xo hoger te openen op lib.ou. Later zakte de koers
even in tot iiö.zu ais gevolg van wat wmsJieimngen aoch dij hei sluiten van ae Ie
periode deed rniiips weer riö.ou. De min ox meer vaste tendentie voor het pninps-
aandeei houdt nog steens veroano met oe zeer gunstige verkoop van kieuren-t.v.-
to es tenen, uit werkt biykoaar stimulerend op de koopiust van het puoiiek. Van
deze zijae werden dan ook de stukken uit ue markt genomen. Kon. Olie was
nauwenjxs prijsnouoend op i4z.öu. aivU en Unnever waien goed prijsnouoend op
respecuevenjK bz.iu en liu.ïu. Hoogovens werd onveranderd op 99 geadviseerd.
De nanuei in ane hooxdionusen verliep zeer kaïm. Dit door georeK aan stimulerend
nieuws, oenaive dan voor rninps.
Van wail Street werd weoerom geen enkele stimulans ontvangen omdat de
beurs daar vnjuag verdere koersaiorokicenngen te zien gal. Ook oe Westduitse
beurzen gaven geen veranderingen van oetexems te zien. Het puDiiek hieid zien
in nmsieiuam grotenoeeis aizyaig, terwijl oe aroitrage zeer weinig te doen had.
Ook in oe scneepvaartsecior nep oe alxaire uiterst rustig. Van Nieveit was
11/z punt lager op ub. eveneens i«ger waren H.A.u., Kon. uoot en Scneepvaart-
Ume. ±ot grote veroazmg van oe oeurs weru oe noek van De/i—My open gemaaxt.
De eerste vernanoeung Kwam cot stand op t>ö, hetgeen nu cent boven de prijs van
vnjuag was. De icoopiust voor Den kwam siecnts van een enKeie zijue. Tegenóver
deze viaag Stond met voldoende aanuoo. meraoor Steeg ue prijs tot ö9. De vrij lorse
koersstijging was zener met m overeenstemming met de geoane zaken want ei
ging weniiè, om. veenu wordt in Den voistaan met siecnts een notering en dan nog
vaan aneen rn ae ie periode.
in. ae staatSAonuSeirmarKt zetten de 7-pct. leningen het herstel van eind vorige
ween veraer voort, ue overige lenmgen schommelden rond het voorgaande siot-
niveau. van ae cultures steeg Hva uijna i punt tot" 119 7/8, Amsterdam ituooer
eenter gar ó/i punt piys op ba.
ueouienue ue vexuéie ueiusduur kwam er in de internationale waarden weinig
veï-anueiing meer. üjxU sioot op bz.io, Pninps iib.iu, unnever nu.bo en rt.on. Une
op r^a.öO. Ook in ueii-rviaa.sehapprj bieei ae noers scnommexen ie«,s oeneuen de b9.
in ae eerste penoae verueterae .ueeuwaraer x-apxer o punten op ae hogere resul
taten in ae eerste neut van i9bU ïnooneem was zeer vast op ae gunstige gang van
zaken in het eeiste nanjaar van het nieuwe uoekjaar. ViViF ging 3 1/2 punt om
hoog op de aangekonaigue samenwerking met hei Zwitserse bedrijf Chemica. Sin-
kep Tin, Blijaes.ein en rtommenholler waren ieder 5 punten hoger bieden. Ned.
Ford verbeterde 5 pumen tot 1005. Mijnbouwkundige werken ging 5 punten om
hoog en Elsevier f 1.50. Vijf pumen lager waren: Nederhorst, Wernink Beton en
Int. Gew. Beton. Zes punten daalden Erdal en Carps Garen. Ned. Springstoffen en
de Spaarnestad gaven ieder 7 punten prijs. Holl.-Soc. verloor 13 1/2 punt. KVT was
8 punten lager niet af te komen op het gepubliceerde dividendvoorstel.
Het tegenargument dat juist de min-
derdraagkrachtigen die hun auto a 1-
1 e e n in vakantietijd gebruiken oneven
redig worden belast, spreekt onze re-
feerders echter sterker aan. De aan-
rang om dit standpunt te verlaten
neemt desondanks krachtig toe. De
aardigheid voor de naar schatting zes
tigduizend ontduikers zou er, als de
oppositie mocht winnen, wel van af
zijn.
Uitgesproken:
H. J. Claassen. Kalverstraat 28, 's-Her-
togenbosch. Cur. mr. O. van Zinnicq
Bergmann, Peperstraat 8, 's-Hertogen-
bosch.
Surséance van betaling:
Dd. 20-9-1967 is aan Euro-Schoenen
mode N.V., Dick Flemmingstraat 12,
Sprang-Capelle, voorlopig surséance
van betaling verleend. Het verhoor is
bepaald op 19-11-1967 te 11.30 uur. Be
windvoerder Is mr. J. P. M. Hermans,
Hinthamerstraat 88, 's-Hertogenbosch.
BREDA (ANP) Bij de gisteren ge
houden trekking van de 2 1/2 pet. pre
mielening Breda 1954 is de hoofdprijs
van f 25.000 gevallen op obligatie ïum-
mer 11276. De premies van f 1000 en
f 500 viel ecop nr. 36896 resp. nr. 49519.
Er werden twee prijzen van f 250 ge
trokken. Deze vielen op de nrs. 65944 en
49434.
BERGEN OP ZOOM, 2 okt. Aard
appelen 10—18, andijvie 1553, bospeen
25—30, waspeen 10—28, breekpeen 4—
10, sav.kool 818, rodekool 611, witte-
kool 6—8, bloemkool 1541, prei 15
19, uien 12—23, sla 518, spruiten 25
105, spinazie 15—60, dubb. bonen 35
117, snijbonen 50145, kassnijbonen 75
212, kroten 1025, selderie t 50112,
meloenen 80150, knolselderie 82b,
komkommers 15—41, staakpr. 50110,
Cox's 1543, James 1520, Goudrenet
1532, Sterappelen 15—22, Conference
652, aardbeien 28—126 per doosje,
bramen 2034 per doosje, pruimen 54—
66, tomaten A 378—390, B 402—411, C
311, CC 240, prei 16.10—16.80, bladselde-
rie 9.10.
BREDA, 2 okt. Andijvie 35-50,
bl.kool A 30-50 B 15-25, snijbonen 170-
190, dubb. bonen 50-85, spekbonen 50-70,
pronkbonen 30-40, komkommers 18-51,
kroten A 12-15, B 6-10, r.kool 8-15, sav.
kool gr. 30-40, w.kool 12-15, spitskool
15-20, bospeen 20-30, prei Al 20-24 A2
16-20, radijs 8-12, selderij bos 8-12, knol
selderij A 20-25, sla I 18-25, II 12-17,
spinazie 15-45, spruiten AAI 130 AA2
140, Al 80-100 A2 70 BI 40 B2 40 Dl
150, tomaten A 377-394 B 382-384 C 300-
307 AE 384, peterselie bos 8-15, was
peen Al 18-30.
GOES, 2 oktober Export- en in-
dustrieveiling: bramen 2 kg per krat I
211, II 190—198, idem 4 kg per krat II
134. Appels: Cox's Orange Pippin I 85-
90 30—35, 80-85 30—40, 75-80 36—44, 70-
75 38—39, 65-70 36, 60-65 25, 55-60 19,
II 85-90 25—27, 80-85 27, 75-80 31, 70-75
34, 65-70 33, 60-65 22, 55-60 19, Cox's
Orange Pippin rijp II 85-90 31, 80-85 36,
75-80 41, 70-75 42, 65-70 38, 60-65 29, Lobo
I 90-100 16, 85-90 21, 80-85 22, 75-80 17,
70-75 11, James Grieve Neumann II 85-
90 15, 80-85 16, 75-80 15, 70-75 17, 65-70
16. Peren: Legipont I 80-85 32, 75-80 35,
70-75 40, 65-70 37, 60-65 30, 55-60 19, IID
6, II 80-85 33, 75-80 34, 70-75 34, 65-70 29,
60-65 24, 55-60 16, Conference I 65-70 30,
60-65 32, 55-60 24—26, II 70-75 30, 65-70
31, 60-65 30—33, 55-60 14—33, IID 9—21,
Bonne Louise d'Avranches H 65-70 23,
60-65 26, 55-60 27, 50-55 22, IID 6, Saint
Remy I 80-90 33, 70-80 39, 60-70 40, Ge
wone veiling appels: Cox's Orange Pip
pin I 75-80 33—39, 70-75 35—40, 65-70 31
—35, 60-65 21—27, 55-60 17, II 80-85 37,
75-80 38, grof 3516, Cox's Orange Pip
pin rijp I 80-85 38, 75-80 40, 70-75 40, 65-
70 37, 60-65 21, grof 17—19, Allington
Pippin I 80-85 16, 75-80 18, 70-75 17, 65-
70 16, 60-65 14, Laxton's Superb II 75-80
18, 70-75 17, 65-7U 15, 60-65 14, Peren:
Conference I 70-75 25—31, 65-70 28—34,
60-65 23—32, 55-60 22, II 65-70 13—28,
60-65 14, 55-60 9—10, grof 6—21, fijn
7—13, Legipont I 70-75 35, 65-70 23,
Saint Remy II 80-90 35—37, 70-80 37,
grof 30—32, Bonne Louise d'Avranches
grof 67. Totale aanvoer hard fruit 5150
kisten. Diversen: aardbeien per doos I
107136, meloenen per stuk I 3075, II
1570, groene noten per kg 7683, no
ten per 100 stuks 210, druiven I 150
180, II 130140, Reine Victoria fabriek
55. Groenten: per stuk: bloemkool 18
29/9 2/10
Staatsleningen
Ned
1ÖÖÖ-1 1%
105%
Ned
1966-2 7%
105%
105%
Ned
1966 6^%
100A
Neder i
1967 6
98ft
Ned
65 53/4
96%
Ned.
65 11 5%
96%
Ned
64 5%
92%
Nederi
1964 2 5%
92%
XV A
Ned
64 S
91
Ned.
08 4«,
90ft
Ned
59 4%
88%
Nederi
1960 1 4VSj
98ft
Ned
60-2
87%
87 ft
Nederi
1963 4}fe
87%
Nederi
1964 llA
95fi
Ned
59 41/4
87H
Nederi
1960 *y4
85ft
Ned
61 \yA
85ft
Nederi
1963-1 4%
85ft
Nederi
1963-2 4%
84%
Nederi
1961 4
85ft
Ned
62 4
83%
83%x
Nederi
1953 33/4
81%
Ned Staft 4? 3%
72%
Nederi
1951 3U>
90%
Ned 1953 1-2 3%
84%
Ned
1956 31/1
83%
Nederi
1948 3%
72%
72%
Ned
50/1-2 3%
74ft
74%
Ned
54/1-2 3%
78
77%
Ned
55/1 3%
77%
77%
Ned
55/2 3%
83%
83%
Nederland 37 3
83%
83%
Ned Gr.b 48 3
83H
83H
Ned DoU 47 3
89%
89%
Ned In verst.
99%
99'/.
Indlë 37a
92ft
92%
Bank- en kredietwezen
B. Ned Gem 57 6 98%
Id. 30 j 58/59 4% 87 A
Id. 25 i 60/3-5 4% 88%
A'dam Rubber
HVA Mljen ver.
62%
119
87%
88%
62*
119%
Handel, Industrie, diversen
A.K.U. 61.90 62.10
Deli Mij t. cert. 85.50 89
Hougov n.r c.v.a 99
Philips Gem Bez 116.10 §116.50
Unilever c.v.a 110.80 110.60
Dortsche Petr. 646% 644%
Dortsche Petr. 7% 644% 642%
Kon Petr 143 142.90
Scheepvaart en Luchtvaart
H.AL.
Java-China Pak
K.L.M t cert
KJJ.SJd n.b
Stv Mij Ned.
Nievelt Goudr
v. Ommeren o
Rotterd Lloya
Scheepv. Unie
92%
180
92
181
267
95% 94%
112% 112y4
118 116%
181
156 156
13 137%
29/9 2/10
Bank- cred.- en verzekeringswez
A.B.N sp.b 65-70 112 112
B N Gem 66 7 104% 104%
B N Gem 58 4% 88% 88%
B N Gem 63 4% 84% 85
B N G rip 64 112% b 113 b
B. N G r.sp 65 106% 107
B. N G rsp 66-1106% bl06% b
Exp tin 66 7%
Exp fin. 58 5
Gr ind c.b 66 7%
Gr ind c.b 65 53/4
Nat B M Kr 66 7
Ned ontw.b
Ned Ontw.b
Rijnl Dlsc.b
Utr fiyp.b
Idem
66 7
64 6
64 5
3%
#3
- 95%
101 101
8% x 88%
101% 101%
103& -
95% 95%
- 71%
71% -
Premieleningen en
A. Heyn w.o '55 4
AmsteJ brouw 5
Co-op Ned aob 7
Co-op Ned r.sp.
Ned Gasunie 53^
Philips dlr '51 4
Idem 1948 3V»
Idem dir. '49 3%
Pegus 1-2 1957 6
Obligaties:
Blaauwh 66 7%
Blaauwh 67 6%
Blaauwhoed 5%
Blaauwhoed 4%
Bliidenst.-W 63 6
Bredero v.g. 65 6
Bred v.b 66 7%
Bred v.b. 6
Brit Petr 66 7%
Brit. Petr 65 6
Hoogovens 66 6%
K Zout-K 65 6
M. N Bak 46 3%
Nat. Gr bez 65 5
N. Gasunie 66 7%
N. Gasunie 66 6%
Nyma 4
Overz. Gas 5%
PEGEM 58 5%
PEG EM
Rott -Rijn
Rott -Rijn
Schiphol
Scholten-H 65 5%
Scholten-H. 5%
Scholten-H.
Scholten-H
UnlJever
Ver Glas
Ver Mach.I 58 5
Ver Mach.f 62 5
Werkspoor 3%
Wilt F.-Br 3%
4 b 94% b
104
104
141%
141%
96%
96
82%
92%
92%
94% b
98%
98
103%
103
100%
100
90
90
58 6
5%
4%
6
4%
4%
6
5
76x
88%
102%
87 %b
106
97A
101
93%
106
100%
95%
93%
95b
100%
89%
97%
91%
95%
95%
95%
98
90b
91 %b
90%
89%
76x
88tf
102%
106%
95&
100%
97
93%
106A
100%
75
96
93%
95x
100%
89%
98
91%
95%
95%
95%
98'/<
90
92
90%
90
Obl Inchtv spoorw
KLM 15-jarlg 5
KLM 20-jarig 4%
Ned S "57 I 2 4%
I Alkmaar 56 2%
93y4
90%
93
73%
90
94
73%
29/9
2/10
A'dam 1933 3
111
111
Id pr obl
'51 2%
86%
86%
Id 56-1
2'l,
77%
77%
Id 56-2
2%
87
85%
Id 56-3
2 '1,
88%
87%
Idem 1959
2%
78%
79
Breda
54 2>/i
74%
Dordrechl
56 2%
72%
72%
Eindhoven
54 2'/.
76M>
76%
Enschede
54 2%
73%
72%
s-Gravh
52-1 215
37 y2
88%
Idem
32-2 2%
88 y4
88%
Rotterd
52-1 2%
86%
89
Idem
52-2 2%
85%
85%
Idem
57 2%
87
87%
Utrecht
52 2%
103%
104
Z.-Holland
57 2%
87%
87%
Z.-Holland
59 2%
86%
86%
Converteerbare obligaties
AKU flOOO 4H
89%
89%
Amstel 53/4
106%
106
Gelder Zn. v 43/4
89
89
Hoogovens 53/4
108
107%
Scholten Fox 4%
89%
89%
Aig. Bank Ned.
245
244
AMEV N.R cert
905
905
AMRO Bank
48.90
48.60
Banken
Cuituurbank
75%
75%
Gron ind -Cr B
149
150
Hull dank Unle
221
219
Kasassociatle
121
120
Nat Inv B
Nat Ned cert.
617
620
Ned Crediet B
1783/4
178%
Ned Mld^t B
92.50
92.80
Ned Overzee B
187
188
R.V.S cert. d.
525
528
Slavenburg's B
181
182
107 x
106 b
Conberteerbare obligaties:
Amstelbrouw 53/4 106% 106
Amst Ballast 43/4l05% X 105
Bergh pap.f 4% 93% b 94 b
Berkei patent 5 89%
Drie Hoefijzers 6
Enth Cie. pl 43/4
Grass kjn.f. 53^
Grinten v.d. 6 116 115%
Hatema 5% 98% 98%
Havenwerken 43/4 80% 80%
Hoek's m./z. 53/4 106%
ïndola 5%-6 89% 89%
Ing.b bouwn 43^ 88% x
Inventuro 5
Koudljs 43/4 86% 86%
M J4 Bak 66 6% 130 129
Meteoor bet 53^ 76% 76%
Mulder-Vog 5% 124
N Melk Unie 5% 117 b 120
v. Ommeren 53/4 101% 101%
Pietersen autoS
Pont Houth. S3/4 92% 92%
Ruhaak en Co 4
Schuitema 4% 86 86
Stokvis en Zn 43^ 88 88%
St.sp Twenthe 4% 78% 79
Thom -üt ver 4% 109% 109
Tilburg water 5% 94% 94% x
VlhamJJ 6 93 92%
Wilt F.-Br 6% 101% 102
H:iort 1 industrie,
Alb. Heyn
978 978
or -
2/10
Alg Hm« Onr G
134
134
Amstel br
351%
350
A'dam Balast Mjj
442
440
A'dam Droog MJ]
120
123
A'dam Htltuig Mh
147
148
AN1EM oat bez
66%
67l/i
Beeren trtcotfabr
11%
11
Beers en Zn.
251
250
Begemann
114%
116
Bensdorp ntern
366
364
Bergh Jurg 125
211%
213
Bergoss
324
320
Berkel's Patent
142
139%
Blaauwhoed
103.9U
105
Bhjdenst Will
80
85
Bols Lucas
187
187.50
Borsumlj Wehry
73%
73%
Braatmach R'dam
Breda mach.fabr
252
250
Bredero Ver bedT
443
435
Brocades
723
Buhrmann Tettei
464
466
Bijenkorf beheet
633
620
Calvé
781
782%
Carps Garentatn
224
221
Centr Suiker Mij
401$
399%
Crane Nederland
70
Cur Handel Mil
166
I68V2
Daalderop
16?
160x
Dagra
218
219
Dess tapijtenfabi
337
334%
Oikkei en Co.
123
121%
Drie Hoefijzers
93.5i
93.20
D.R.U
295
300
Duy vis Jz.
280
280
Emba
106
110
ErdaJ Mij.
500
Excelsior
70
69%
Figee mach.fabr
123b
125
Fokker
447
445%
Ford
1000
1005
Gazelle rljw.fahi
183
185
Gelder-Papier
112
113
Gelden neiens
365
368
Gero fabr Cert
20x
Geveke en Co.
486
486
Gist en Spnr.fabi
Grassu mach.fabi
126
125
Grinten v.d
844
844%
Gruyteif& Zn 6%
116b
Bergh-Jurg 5% pc
85
87
Bredero vastgoed
143
146
Calvé cum pref
145%
Edy emaille
77
77
Hagemeljex St L'c
102
106 b
dalberg m fabr
59
59 y2
t Hart inst
Hatema N V
205
205
Havenwerken
108',
109%
Heinek Bierb
549 V
554
Hero con BredB
199
200
Hoek's mach.f a ht
516
Hull Katten bin
68%
Holl Beton Ml]
378
371
doll Const w
95
95
Holl Melksutkei
291
294
Homburg
256%
257
Huogenbosch act)
225
226
Hoolmeyer Zn
92
92%
Indobeem
28.21
34
Ing Bur Bouwn
168
165
Internatte
289
288
Int gew betonb
355
350
Inventum
147
149 b
Jongeneel houth
Kemo
Kempen Begeer
Key Houthandel
Kiedingmo Smit*
Kiene Suikerw
Kon .fabr vh.Alex
Kon Papierfabr
K.N Tex Unie
Kon Zoul Ketjen
Korenscbooi
Koudys voed
Kon Vei lapijl
Kwatta choc.
Leeuw Papier
Leidse Wolsp
Llndeteves
Macintosh
Meel Ned Bakk
Mees bouwtnat B
Meteooi Beton
Misset Uitg Ml]
Mosa
Mulder-Vogem
Muiier en Co
Miintiouwk werk
Naarden-Ch.fabr
Nedap
Ned üagbl Unie
Ned Dok Mij
N.exp.pap.tabr.
Ned Kabeitabr
Ned Melkunie
Ned.Scneep8b.Mii
Nelle wed. v.
Netam
Norit
NijverdaJ.Cate
Oranjeboom
Overzeese Gas
Paiemb Ind Mil
Pa J the
Philips 6% compi
Pietersen auto's
Lips en Gispen
Ned Springstof
Nutrlcla
Reesink en Co
Reineveld Mach
Rlva
Ruhaak en Co.
Rijn-Schelde
Schev expl Mij
Schev expl 196«
Schok beton
Schuiten Karton
Scholten Honig
Slmon de Wit
Simons emh.fahi
Smit Ntimegen
Spaarnestad
Stokvis Zn.
Stoomsp Twenth
Swaay van
Synres Chem.
Tabak PhU c.v
Tech Unie
Texoprint
rhom-Iïr verblifr-
Thomson v bedr
Tw Over/ Hand
Udenhout Steenf
29/9
2/10
257
254
431%
431%
1007/s
100
168 b
168
121
122
172
172
61
164%
164%
58
58
780
780
185 x
110
111
373
365 x
170
168
287
292
300
117%
117%
438
438
370
370
105 x
»OV4
265%
264
204
204
323
327%
266
268%
280
283
460
465
151
151
135 b
107
106
76%
76 x
310
307
226
229
104
105
360
360
159
161
179
180
105
107
374
378
102.50
102.70
70 x
66
67%
90
88%
115%
160
161
145%
145%
247
250 b
141%
141%
218%
215%
43.80
42.50
40.50
39.20
220
220
82.70
82
384
383
88
88
179
178
640
639
91
91
66%
63
269%
201
205
81 b
81 b
257
257
109%
109%
104.51
04.80
101%
101%
73
74%
93%
90 1
29/9 2/10
7%
6«/i
Unilever
Idem
Idem
Utermohlen
Utr asfaitfabr
Varossteau
Veenend Stm.sp
Ver Glastabr n.b
Ver Mach fabr
Ver Touwfabr
Vettewinkei
Vezel verwerking
Vthamn
Vredenstein rub
Vulcaansoord
Walvisvaart
Wereldhaven
Wernink's Beton
Wessanen
Wilt Feyen -Br
Weyers Ind H
Zaalberg
Zeeuwse Confeci
Zwanen berg-Org
Texoprint 5% pr
109%
98%
64%
220
208
194%
149
117%
172
159
287
104
125
158
55
320
532
146
505
168%
420
64%
135
195
102
MUnbuuw en petroleum
Alg Expl Mij 26.40
Billiton le rubr
Billitun 2e rubr 132.90
Kon Petr Cert
idem eert
Moerara Enim 1596
ld eert opr l/lb 2630
Id 1 winstbew 2850
ld 4 winstbew 2820
Oost-Borneo Mij 115
Furness 450
Oostzee 115
Alg Fonds bezit 1035
Converto l-lpb 1035
HBBhel depl.l-2pb 767
Interbond» 1 pb 664
intergas 398
Beleggingsfondsen
A'dam bel.mij t 5ii
Dutch int.
Interunie
Nefo
Robeco
Rolinco
Unltas
t/tllico
Ver bez 1894 51
'Juropar l-lü pb
Union mlniere 1
boiiarfondsen
Anaconda
Bethlehem Steei
General Electric
General Motors
Prot and Gamble
Republic SteeJ
Shell OU
US Steel 10 eert
5t
ƒ50
ƒ50
129
126
183.60
85.50
225.90
211.90
ƒ50 408
111.90
100.81
460
lll3/4
88%
93%
47%
69%
46%
109
98%
65%
31
218
194%
154
122
175%
158%
287%
102%
124
57
320
535
14
171
418
64%
135
195
101
26.40
133.50
1597 b
2600
280C
2780 b
118 b
453
113%
1035
1037
765
664
397
129
126
183.50
335
224.60
211.50
406
112
00.80
470
745
48%
36%
12%
88
98%
47%
69%
46%
m gedaan en bieden
x m laten
m gedaan en (aten
b m bieden
e ex claim
<1 ex dividend
56, afw. 15—35, kropsla II 8—20, kom
kommers I 3640. II 2027, per bos:
beterselie 1114, kroten II 12—13, per
kg: snijbonen I 155—161, dubb. pr.bonen
II 6098, groene sav.kool II 2529, wit-
tekool 13—15, rodekool I 10—15, andij
vie I 17—25, II 13—15, kroten I 12—13,
II 12, tomaten A I 4358, A II 4051, B
I 56, B II 46—53, C I 40, C II 40—46,
aardappelen bonken 14, grote 1112,
driel. 4, komkommers krom 17, uien I
21, II 8, spruiten B I 46, spinazie I 56,
prei I 31—37, II 33—37.
I^APELLE, 2 oktober Industrie- en
exportveiling: bramen industrie in
kratten van 4 kg II 134, exporttomaten I
A 382, I B 382, I C 281, I CC doordr.,
rijpe exporttomaten I A 335, I B 350, I C
246, binnenland kwaliteit I A 240, I B
251,1 C doordr Appelen en peren: Cox's
Orange Pippin I 85 32, 80 3135, 75 38
39, 70 38—41, 65 35—38, 60 23—27, 55 18
—19, H 80 25, 75 23, 70 22, 65 19, 60 20,
55 15, III grof 15 en doordr., IID en III
fijn doordr., gele Cox's Orange Pippin
I 85 32, 80 38, 75 42, 70 45, 65 41, 60 29,
II 80 25, 75 27—30, 70 34, 65 32, 60 21,
55 18, II grof doordr., Ingrid Marie I 85
23—25, 80 23—27, 75 29—33, 70 26—31,
III grof 15, Glorie van Holland II 85 18,
75 19—20, 65 18, IID 16, Laxton's Su
perbe I 80 21, 75 24, 70 23—24, 65 22, 60
18, IID 15, in grof 16, fijn 14, Zoete
Rode Ribbeland I 70 43, 65 38, 60 33,
Tuinzoet I 60 35, 55 25, IID doordr., El
lison's Orange I 75 25, 70 30, 65 25, 60 16,
IID 55 11, Conference I 65 42, 60 41, 55
39, II 70 25, 65 36, 60 30—38, 55 22—34,
IID 16, III grol 18, fijn 9.50, kroet 4,
rijpe Conference I 70 29, 65 33, 60 29,
55 22, II 70 24—25, 65 27—30, 60 24—30,
55 21—24, Legipont I 75 36, 70 40, 65 40,
60 31, 55 22, II 55 13, Bonne Xouise
d'Avranches II 65 14, Saint Remy I 80
33, 70 40, 60 39, III grof 33, fijn 15,
kroet doordr., Nouveau Poiteau II 76
16, 65 8.509, 55 7.50, diversen: bramen
per doos II 3949, noten per stuk I 33,
II 1, pruimen: Reine Victoria I 112, II
1849, fabr. 6—7, pompoenen per kg
I 9.50. Groentenveiling: kropsla 1322,
bloemkool 3355, groene sav.kool 11
23, kassnijbonen 153, dubb. pr.bonen 64
78, andijvie 27, kroten 16.
MIDDELBURG 29 sept. Appelen:
cox oranje p. 85 2332, 8( 2538, 75 20
—41, 70 27—48, 65 34-^42. 60 22—36, 2d
21, val en kroet 16; james grieve: 75
15—27, 70 2540, 65 20—32, 2d 15—21,
3 grof 15; goudienet val en kroet 22
25; james grieve rood 75 17, 70 19, 65
22, 2d 20; gl. v. holland 65 25, 60 18, 3
grof 16. Peren: conference 70 39, 65 28
51, 60 27—44, 55 18—30, 2d 11—23,
3 grof 25, 3 fijn 718; st. remy 70 41,
65 37—40, 3 grof 30—41, 3 fijn 33, val
en kroet 2739; bonne louise 3 grof
1017, 3 fijn 6; meloenen: net 10-46,
o. ananas 23—109, overige 38, tomaten
per 6 kg: Al 326 BI 340 Cl 240 en door
dr., CC1 doordr. A2 240 en doordr. B2
240 en doordr. C2 doordr., druiven 105-
197, aardbeien 76-82, bramen 27-47, prui.
men 43-39, aardappelen furore grote 9,
bintje bonken 15, grote 10-11, koopm.
blauwe grote 13-16. Groenten: paprika
26-33, sla 5-27, andijvie 16-22, spinazie
5-28, postelein 6-27, bospeen 21, breek
peen 2-13, waspeen 10-27, kroten 8-11,
prei 23-37, uien 10-15, rodekool 6-16,
wittekool 7-11, sav.kool 7-21, dubb. bo
nen 44-106, kassnijbonen 101-123, stok-
snijbonen 60-102, pronkbonen 47-60,
prinsessenbonen 39-117, radijs 6-15,
bleekselderij p. st. 2-4, komkommers gr.
61-76 25—35, 51-61 15—27, 41-51 15—24,
krom p. kg. 1516, bloemkool 3 p. kist
57, 4 p. kist 16-56, 6 p. kist 17-44, 8 p.
kist 15-28, 10 p. kist 15, snijseld. p.
kistje 52-78, peterselie p kistje 34-63,
knolselderij p. st. 7-16, p. kg 10-12,
spruiten ongesch. A 33-54, B 25, ge-
sch. A 58-68, witlof A2 132, B2 157.
ROTTERDAM, 2 oktober Totale
aanvoer 1391, slachtrunderen 1006, var
kens (alleen maandag) 385. Prijzen:
(in ets. p. kg) resp. extra, le, 2e, 3e kw.:
slachtrunderen 440470, 395425 350
365 320—335, varkens (idem) 212—215
208—212 200—208 195—200, stieren (id.)
400460, worstkoelen (id.) 300—ó35,
slachtzeugen (id.) 165170, zware var
kens (p. stuk) 180185. Aanvoer, handel
prijzen: slachtrunderen: korter, kalm,
goed prijsh., varkens: even kleiner, rus
tig, lager.
TERNEUZEN, 2 oktober 1967. Sla
1 21-25, 2 3-12, bloemkool A 16, A2 16-
44, B2 15-21, C 15, C2 15-16, afwijkend
16-21, groene komkommers 7, witte
komkommers B2 15, per bos selderij 17,
peterselie 20, per kg: bintjes 8-13, bon
ken 10-13,50. andijvie 1 33-39, 2 15-19,
kassnijbonen 1 141-153, 2 119 prinses
senbonen 2 57-80, sabo 2 62, rodekool 7,
savooiekool 15-29, breekpeen B 11-14,
waspeen A2 32-37, prei 1 29-38, spruiten
A2 65, spinazie 1 56, 2 22-43, uien 7-19,
witlof B 179-186. B2 151-170, afwijkend
85-124, tomaten A 47-67, A2 40-53, B
47, B2 52-59, pruimen reine victoria fab.
27-50, appels: cox oTange 1 maat 85 29-
30 80 33-35 75 39-40, 70 39-40, 65 32-37,
60 23-26, 2 maat 80 26-28, 75 24-29, 70
26, 65 20-24, 60 19, 3 grof 11-23, james
grieve 2 maat 75 16-20, peren: confé
rence 2 maat 70 36, 65 24-39, 60 39, 55
35, 3 grof 20-28, 3 fijn 11-17.
ZWIJNDRECHT, 2 oktober Andij
vie 29—46, spinazie 23—54, postelein 55
—75, uien 14—19, prei 29—33, staak-
snijbonen 150166, pronkbonen 4462
stambonen 70—101, stokpr. 70—95, spits
kool 26—31, groenekool 10—21, rodekool
5.525, sav.kool 5.5—18, wittekool 6—7
kroten 5—18, spruiten A 53—77, B 64—
70, D 60—65, sla A I 15—23, II 5—16
bloemkool AA 33—48, A 18—38 B 15—
25, C 15, meloenen ananas 40—140, knol
selderie 8—14. komkommers 90 pl 62
75 pl. 58—62, 60 pl. 51—55, 50 pl. 41—42'
40 pl. 3233, 35 pl. 2627, krom 54-
59, tomaten A 360—380, B 370—380, C
300, selderie 8—19, peterselie 17—24 ra
dijs witp. 19—24, Gieser Wildeman 40
ên49aaCCS'S/5ranf!,e, P' 35~54' Rappel
3035, St. Remy 41.
APAN heeft twee nieuwe olieconces
sies in het gebied van de Perzische
golf verworven. De concessies heb»
ben betrekking op oliereserves t«
land en voor de kust van de sjeik-
dommen Sbarjar en Umin ai Quai-
wan.