IKER
Nieuwe uitgave
van studie
over eenhoorn
Geheimzinnig fabeldier
vil )e
een stuk
kaas
uit het
vuistje
J
SARNEEL OP DE VUIST
OVER GUIDO GEZELLE
BIGGLES: de Samourai
Uw Kunstgebit
lEuet*'-
GRAND GALA
VRIJDAG OP
TELEVISIE
Sportreporter
vervangt
gestraften
10
11
DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 3 OKTOBER 1967
11
Woudos
Zee-eenhoorn
tAVOESmit
A
"'1
Sprookje op waterski's
V AR A-documentaire
over ruimtelijke
ordening
If 1/1 11/ u j i a n - -
NEDERLAND I
De Forsyte Saga
NEDERLAND II
K.V.P. in beweging
BELGIë (Vlaams)
De bocht
BELGIë (Waals)
La grande aventure
Dinsdag 3 oktober
Woensdag 4 oktober
M
0mt tanken-
Merk: Maseratl.
mplete set: twee
tische passeer-
tpressor. relais en
Wlnkelwasrde
emte prgs f34,SO
at is enigszins praten
p papier. En op papier
uitdrukkingsvol en
E~ o persoonlijk als een stem.
net diep gegraveerd
sterling zilver,
id) verstelbare penpunt,
net hart.
an de vele modellen
de Parker assortiment,
it f 11.-.
Company,
t Wanted Pens.
Uit Der beschlossen Gart des
Rosenkrantz Marie.
Om alles van de eenhporn, de
echte monokeroos te weten is vrij
wel uitgesloten, maar heel veel
kon men lange tijd achterhalen in
de folklore van de eenhoorn; The
lore of the Unicorn van Odell
Shephard. Dat werd echter steeds
moeilijker omdat de eerste druk
van dat boek reeds lang was uit
verkocht en het dus antiquarisch
moest gezocht worden hetgeen
moeite en kosten met zich brengt.
Gelukkig is The Lore of the Uni
corn nu opnieuw verschenen bij
George Allen en Unwin te Londen
rijk geïllustreerd met zeer goede
platen en tekeningen, want zon
der illustraties zou het niet altijd
goed mogelijk zijn te volgen waar
over Odell Shephard het in zijn
voor de kennis van de eenhoorn
onmisbare hoek heeft.
Nu is het mogelijk dat iemand die dit
leest denkt: Shephards boek mag onmis
baar zijn voor de kennis van de een
hoorn, maar is de kennis van de een
hoorn onmisbaar? De eenhoorn immers
bestaat niet, heeft nooit bestaan. En al
komt hij in alle ouderwetse bijbels
voor, hij is alleen maar een legendarisch
beest en het is volkomen onzinnig aan
zijn hoom, die natuurlijk gezien dat hij
niet bestaat, zijn hoorn niet is, genees
kracht toe te schrijven, profylactisch of
anderszins tegen vergif, tegen het poot
je, tegen vallende ziekte, tegen het ko
ningskwaad, tegen hoest, tegen kloppin
gen van het hart, tegen schurft, tegen
droefheid en melancholie en nog enkele
andere menselijke kwalen. De lieden
die. vooral in de renaissance, dat tijd
perk van het vergif, zijn hoorn gebruik
ten, waren alleen maar achterdochtiger
dan voor hun speciale geval redelijk
was of al die vergiftigingsgeschiedenis
sen zijn overdreven.
Als men de statenbijbel opslaat, of de
bijbel van Luther, van Casiodoro de
Reina, van Joao Ferreira de Almeida,
van Giovanni Deodatl of de Engelse
King James-Version overal treft men
In Numeri, In Deuteromium, in de psal
men, in Isalas, en Job de eenhoorn aan.
De onoverwinnelijke kracht van Gods
natuur wordt vergeleken met de kracht
van de eenhoorn, schreef de heilige Ba-
silius. Wie is die eenhoorn anders dan
de Eengeboren Zoon van God, schreef
de heilige Ambrosius. Maar als men
een moderner bijbelvertaling opslaat,
bijvoorbeeld de zo aangevochten Leidse
vertaling of de nieuwe vertaling zal
men daar in plaats van de eenhoorn de
woudos of de oeros vinden. Al die ver
talingen gaan terug op het hebreeuwse
woord „re'em", dat in de Griekse ver
taling van de zeventig in Alexandrie
door monokeroos werd weergegeven
en dat door de heilige Hieronymus ook
in zijn Vulgaatvertaling terechtkwam.
Al zag die in de eenhoorn de neus
hoorn. Het is, zijn de bijbelgeleerden
eens, een verkeerde vertaling, de bijbel,
se eenhoorn is een fout in Egypte ge
maakt een vertaalfout, niets meer. Er
is echter naast de bijbelse eenhoorn nog
een andere, een meer profane. Een tijd
genoot van Pericles, een Griek, Ctesias
sprak over hem en hij legde in het wes
ten de grond voor de steeds wisselen
de, maar in sommige opzichten steeds
gelijke legende Hij vindt de eenhoorn
een soort wilde ezel en hij schrijft aan
zijn hoom die steeds zeer kostbaar is,
geneeskracht toe. Hij vertelt ook dat
het een sterk dier is en zo vlug dat
geen paard of ander dier het in kan
halen. Aristoteles ontkwam er nog juist
aan de eenhoorn naar het land der fa
belen te verwijzen. Maar de meeste
invloed op de ontwikkeling van de
eenhoornlegende had waarschijnlijk de
verzameling dierbeschrijvingen Physio-
logus, nagevolgd in de middeleeuwse
beestenboeken of bestiaires. Physiolo-
gus werd door paus Gelasius verwor-
Adam noemt de dieren, Vlaams
tapijt.
pen als het werk van ketters, wat de in
vloed er van nauwelijks verminderde.
Bij Physiologus is de eenhoorn betrek
kelijk klein, meer een hinde, maar
hij vestigt voor het eerst de aandacht
op de jacht op hem gemaakt.
De eenhoorn is gevoelig voor maag
delijkheid. Hy weet die te ontdekken
en hij wordt er door betoverd. Daarom
werd by de jacht een maagd naar de
plaats gestuurd waar men de eenhoorn
had opgemerkt. Zo gauw de eenhoorn
die maagd ontdekt, gaat hy op haar
toe en legt zyn hoofd in haar schoot.
Zy aait hem en de eenhoorn valt in
slaap. Dan komen de jagers en doden
hem.
Odell Shephard wijst op een overeen
komst met de jacht op de neushoorn
zoals die vroeger gedaan werd. Daar
nam men niet zijn toevlucht tot een
maagd, maar tot een jonge apin, geen
voorbeeld van maagdelijkheid. De apin
ging naar de neushoorn en kietelde
hem. Dat vond hij behaaglijk, hij ging
er van op de rug liggen.
Als die verwijzing grond heeft, heeft
deze jacht wel aanleiding gegeven tot
een vreemde eenhoórnverering.
Want de eenhoorn is vereerd. De
ridders van de middeleeuwen zagen in
het dier, dat de maagdelijkheid verde
digde, dat eenzaam en sterk was, een
voorbeeld. De eenhooni komt niet alleen
voor op het Engelse wapen, waar het
de Schotten vertegenwoordigt, het komt
op tal van wandtapijten voor, op het
beroemde La dame a ia Licorne, een
Aubusson tapijt, op de Millefleur tapij
ten, die waarschijnlijk in Touraine wer
den vervaardigd omstreeks 1480 voor
Frangois de la Rochefoucauld en op
een prachtig Vlaams tapijt, waar Adam
de dieren namen geeft. In het laatste
tapijt staat de eenhoorn op de voor
grond.
Niet zonder reden, want hij leefde
niet alleen in de profane wereld, maar
ook in de religieuze.
Men treft eenhoorns afgebeeld in de
kathedraal van Lincoln, van Breslau,
van Bourges, Erfurt, Caen, Lyon om de
voornaamste te noemen.
De profane jacht werd een heilige
jacht. De eenhoorn werd een symbool
voor Christus, de maagd werd de Hei
lige Maagd, de jager werd God de Va
der zelf.
Men kan dit nagaan in het „Sechst
buch'' van „Der beschlossen Gart des
Rosenkrantz Marie", dat in 1505 ver
scheen en dat met houtsneden geïllu
streerd is.
Wat we hier even aanduiden is slechts
een gering gedeelte van The Lore of
the Unicorn. Er is bijvoorbeeld ook nog
een watereenhoorn, de narwal, die we
naast de andere natuurlijk ook aantref
fen in die onvolprezen verzameling van
Richard Hakluyt: The Principal naviga
tions Voiages Traffiques and Discove
ries Of the English Nation. De narwal
zal vaak de geneeskrachtige horens
geleverd hebben Het onderwerp van
het dier, waarin zelfs Aristoteles ge
loofde, heeft de geesten danig bezigge
houden al is zijn kennis wellicht voor
sommigen van geen enkele betekenis.
Zij zullen het niet eens zijn met wat
de bekwame criticus J. C. Squire des
tijds in The Observer schreef: „Wat een
boek!"
De tekst Is zo verrukkelijk, zo uitge
breid in zijn toespelingen, zo vol won
derlijke feiten en ingehouden humoris
tisch commentaar, dat van elk punt uit
kan begonnen, zelfs teruggelezen wor
den door eenieder die een tikkeltje in
zich heeft van de dichter of de geleer
de speurder. Dichters mogen het op
deze wijze zien, geleerden op een an
dere, beiden zullen hun genoegen vin
den in een „van de meest curieuze van
al de curieuze boeken die het licht
zagen".
Wij zijn hert hier wel mee eens. The
Lore of the Unicorn is met zijn goed
gekozen illustraties een boek apart.
JOS PANHUIJSEN
(ADVERTENTIE)
s Jo
5
M
«*HVW imzaüOA
(Van onze R.T.V.-redactie)
BUSSUM De Britse televisie
maakt van de verrichtingen van een
aantal prominente waterskiërs, onder
wie de Engelse kampioene Pam Hor
ton, een programma dat de VARA
vandaag via Nederland 1 uitzendt.
Dit programma heeft als thema het
sprookje „Sneeuwwitje". De kijkers
zien. John Bailey zonder ski's over
het water scheren, de parade van de
zeven dwergen wordt uitgevoerd door
leden van de Theale Water Ski Club,
Jodin Bailey en Stephen Francis ha
len acrobatische toeren uit, John Al-
laway vliegt over het water en een
waterballet wordt uitgevoerd door Pam
Horton en Stephen Francis. De mu
ziek by dit waterfestijn wordt uitge
voerd door The Londen Jazz Four
o.l.v. Mike McNaught.
De zee-eenhoorn.
(Van onze radio- en t-v.-redactie)
BUSSEM In het VARA-program-
ma van vandaag is van 22.00-22.40 een
documentaire te zien die tot onder
werp heeft de ruimtelijke ordening.
Samenstelster Hedy d'Ancona houdt
■ich hierin bezig met enkele voor
Je gewone' burger vaak onbegrijpelij
ke en onherroepelijke beslisingen, waar
iet de bouw van sommige ob
jecten betreft. Vragen als: Waarom
juist hier gebouwd en waarom niet
daar? Waarom een recreatiegebied niet
in stand gelaten? enz. zullen in deze
uitzending aan de orde komen.
(Van onze radio- én t.v.-redactie)
ROTTERDAM Tal van binnen- en
buitenlandse kunstenaars komen vrij
dag 6 oktober naar de „Doelen" in
Rotterdam om uit handen van Rotter
dams burgemeester W» Thomassen de
Edisons 1967 te ontvangen voor hun
buitengewone prestaties op het gebied
van de serieuze muziek.
Deze feestelijke uitreiking van de E-
disons geschiedt tijdens het Grand Ga
la du Disque Classique, dat wordt ge
organiseerd door de commissie Collec
tieve Grammofoonplaten Campagne.
Van een aantal hoogtepunten van dit
evenement kan men getuige' zijn in
een extra-N. T.S.-uitzending op Neder
land I van 22.55 uur tot 23.50 uur.
Deze reportage omvat ook een op
treden van het Rotterdams Philharmo-
nisch Orkest onder leiding van Jean
Fournet dat werken van Lalo, Pur-
celi en Vivaldi uitvoert. De regie van
dit programma berust bij Jan Duive-
man.
(Van onze radio- en t.v.-redactie)
HILVERSUM ,,De Odyssee van
een sportreporter" is de titel van het
klankbeeld dat de AVRO-radio van
daag van 22.00 tot 22.30 uur via Hil
versum I zal uitzenden. Deze docu
mentaire voor de B.R.T. samengesteld
door Jan Geysen en Piet Theys, dong
vorig jaar als Belgische inzending mee
naar de Prix Italia voor klankbeelden.
Aan de uitzending gaat een kort ge
sprek vooraf met Jan Geysen over de
opzet van dit boeiend radiowerkstuk.
,,De Odyssee van een sportreporter"
wordt uitgezonden in plaats van de in
de programmabladen aangekondigde
documentaire „Blijf zitten waar je zit"
een programma over lange gevange
nisstraffen. Bij het vergaren van de
stof voor dat programma deden zich
buiten de schuld van de AVRO moei
lijkheden voor, die uitstel noodzake
lijk maakten.
VLAAMSE SCHRIJVERS. Gesprek met auteur Gerard
Walschap.
WALTER EN CONNY. Engelse les voor Nederlandse
onderwijs.
KINDEREN IN ANDERE LANDEN. Israel.
MEISJESBEROEPEN. De Inrichtingsassistente.
FIPO DE CLOWN. Voor de kleuters.
NIEUWS IN HET KORT.
DE LUCY SHOW. Flitsen uit het onrustige léven van
een levenslustige vrouw. In kleuren.
KONING KLANT. Programma dat een steun wil zijn
voor de consument.
JOURNAAL.
ACHTER HET NIEUWS. Actualiteiten.
SNEEUWWITJE OP DE GOLVEN. Sprookje op wa-
terski's.
DE FORSYTE SAGE. Het verhaal van een gegoede
Engelse familie rond de eeuwwisseling.
WAAR LATEN ZE AL DIE NEDERLANDERS! Pro
gramma over ruimtelijke ordening.
JOURNAAL.
DE BEZETTING. Herhaling van serie documentaires
over Nederland in de 2e wereldoorlog.
18 55 FIPO DE CLOWN. Voor de kleuters.
19.00 NIEUWS IN HET KORT.
19.03 KEES BRUSSE PRESENTEERT.
19.10 VAN GEWEST TOT GEWEST. Programma met infor
matie uit de regio.
DE 21STE EEUW. Hoe ziet het leven er over dertig
jaar uit? Visie van Amerikaanse t.v.-reporter Walter
Cronkite.
JOURNAAL.
DUBBELSPION. Serie over twee spionnen die zich
voortdurend in hachelijke situaties bevinden.
10.20
10.45
11.10
11.35
18.55
19.00
19.07
19.32
20.00
20.20
20.45
21.10
22.00
22.40
22.45
21.10 E1DOFOOR. KVP IN BEWEGING. Schakelprogramma
tussen Krasnapolsky in Amsterdam en De'Cocange in
Eindhoven.
22.00 TWEEDUUSTER. Serie boeiende verhalen die zich af
spelen in de schemer van droom en werkelijkheid.
22.30 JOURNAAL.
SCHOOLTELEVISIE.
SCHOOLTELEVISIE
ZANDMANNETJE.
TIENERKLANKEN. Reportage van love-in op het fes
tival te Bilzen.
19.35 KWART-EEFJE. Uitzending in het kader van de Britse
week in Brussel.
HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS.
NIEUWS.
BIOGRAFIE. Programma over topfiguren uit amuse
mentswereld.
DE BOCHT. Spel door Tankred Dorst.
VERGEET NIET TE LEZEN. Auteurs te gast in de
studio.
NIEUWS.
14.05
18.00
18.55
19.00
19.52
20.00
20.25
20.55
22.05
22.40
19.30
20.00
20.20
14.20 SCHOOLTELEVISIE.
18.27 NIEUWS.
18.30 SCHOOLTELEVISIE.
18.55 ZANDMANNETJE.
19.30 LA VIE COMMENCE A MINUIT. Feuilleton naai" de
roman van Maria Luisa Linarès.
20.00 JOURNAAL.
20.30 LA GRANDE AVENTURE. Film van Joe Sargent met
Paul Burke.
21.25 TERRE DES HOMMES.
22.50 JOURNAAL.
Van niemand minder dan Jean-Paul
Sartre verscheen een lezing, die hij in
Bonne hield, in TONEEL TEATRAAL,
het tijdschrift dat op de bres staat
voor het nieuwe. „De opkomst van de
film", zei Jean-Paul Sartre heeft het
toneel niet in een crisis gestort. Som
mige schouwburgdirecteuren zijn bena
deeld, omdat zij van wat bezoekers
beroofd werden. Een bepaald soort to
neel is benadeeld, en wel dat soort
dat de functie van de film had, d.w.z.
het realistische bourgeoistoneel dat
zich de exacte uitdrukking van de
werkelijkheid ten doel stelde. En dat
sooft toneel is daarom benadeeld, om
dat van een bepaald ogenblik af het
filmische realisme voor altijd het to-
neelrealisme leek te onttronen (een
boom is voor bioscoopbezoeker altijd
een echte boom, en een toneelboom is
altijd namaak). Maar er is geen spra
ke van een naddlige uitwerking op het
toneel, integendeel. Want op hetzelfde
ogenblik heeft het toneel zich bezon
nen op zijn eigen grenzen en heeft het
zoals iedere kunstvorm, van deze gren
zen juist de voorwaarden van zijn mo
gelijkheden gemaakt".
Dat lijkt nogal hoopvol en het is in
zijn omschrijving van film en toneel
ook niet onjuist, misschien is de stuk
ken-malaise bij het toneel van het
moment maar tijdelijk.
In een moeilijke positie verkeert al
thans bij ons ook de dichtkunst. Ze
wordt wel gelezen en gekocht, soms
zelfs zeer veel; maar dat laatste be
treft toch uitzonderingen, de meeste
en soms bepaald goede poëzie bereikt
slechts weinigen.
In CONTOUR, waar men naast een
nieuw hoorspel van Henk van Kerk
wijk opmerkelijke „agressieve" -gedich
ten van Hans van de Waarsenburg
aantreft, blijkt dit verschijnsel uit de
confrontatie met twee dichteressen van
Jan Willem Overeem en Jan van der
Vegt, namelijk met Neeltje Maria
Min en Maria de Groot.
Volgens Jan Willem Overeem heeft
Neeltje Maria Min haar in aantal ver
kochte exemplaren groot succes ge
deeltelijk te danken aan de reclame,
maar toch niet alleen daaraan. Haar
verzen, eenvoudig, volgens Overeem
op de duur ritmisch vermoeiend een
voudig, spreken klaarblijkelijk vele le
zers en lezeressen aan in hun ge
voelsmatigheid. Het is natuurlijk een
kwestie of dit een poëtische benadering
is. Overeem vindt de bundel te groot,
maar hij erkent het talent in de beste
verzen er van.
Jan van der Vegt in zijn confron
tatie met Maria de Groot merkt op,
dat haar bundel Rabboeni, die in de
Windroos verscheen, veel minder de
aandacht getrokken heeft, terwijl haar
poëzie beslist opmerkelijker is dan die
van Neeltje Maria Min.
Zowel in RAAM als in MAATSTAF
worden gedichten van Lucebert nauw
keurig gelezen. Men wordt daar ze
ker iets wijzer door. Maar R. A. Cor
nets de Groots artikel over Kloos in
Monte Carlo laat zien dat deze nauw
keurigheid zijn gevaren met zich
brengt. Hij wil alles verklaren, hij wil
wat de dichter min of meer spontaan
neerschreef naar zijn oorsprongen
volgen, hij vindt voor alles een reden.
Maar die redenen hebben soms zeer
sterk het karakter van een hypothese.
Ze kunnen juist zijn, ze kunnen ook
niet juist zijn, het beslissend bewijs
is niet zelden nauwelijks te leveren,
ook niet door de dichter zelf, die dit
zeker niet zo verstandelijk heeft opge
bouwd. Structuren en meervoudige be
tekenissen zijn in een gedicht meest
al niet zo rationeel, vooral niet als
het werkelijk goed is.
In Raam gaat Fons Sarneel, onver
vaard als altijd op de vuist
als meestal met dr. Westenbroek
die hem beschuldigd had het weten
schappelijk onderzoek op het gebied
van de Gezellestudie te belemmeren.
Sarneel zegt niet in de homofilie
van Gezelle te geloven, al ziet hij wel
opwellingen die enigszins in die rich
ting wijzen. We kunnen ons moeilijk
voorstellen dat dit de wetenschap van
de Gezellestudie belemmeren kan.
Sarneel wijst er ook op, dat Ge
zelle nooit getracht heeft de feiten, de
zeer geringe feiten, te bemantelen'. De
zaak is schromelijk overdreven en de
uiterste schroomvalligheid van som
mige wetenschapsmensen heeft daar
toe geleid. Sarneel vindt ook dat Ge
zelle als dichter bepaald overschat is,
maar dat men zijn betrekkelijke groot
heid meer moet zoeken in zijn latere
gedichten, die met dat alles niets te
maken hebben, in Rijmsnoer en Tijd
krans. Sarneels toon is wat heftiger
dan voor de zaak, die hij nuchter ge
noeg bekijkt, nodig is. Maar dat is,
evenals close reading, momenteel in.
(ADVERTENTIE)
zit de gehele dag
stevig op zijn plaats!
Thans is^het niet meer nodig, dat Uw kunst
gebit bi| het spreken, eten, lachen of niezen
losschiet of verschuift. Een weinig Dentofix-
poeder op de gebitspiaot, en deze onge
makken bestaan voor U niet meer; Dento*
fix geeft U een ongekend gevoel van zeker
heid en welbehagen. Aangenaam en hygië
nisch in het gebruik. Tevredenheid gegaran
deerd. Verkrijgbaar in discrete, neutrale
plastic flacons, prijs f. 2,35, bij apotheken
en drogisterijen.
IN 1968 BEGINT de universiteit van
Dortmundt. Er zijn 1000 studenten
plaatsen vrij voor het eerste jaar van
deze nieuwe universiteit. Er is een
g'oeide vorm van samenwerking op
gezet met de nieuwe nabij gelegen
universiteit van Bochium.
HILVERSUM I 402 m
AVRO: 12.00 Het Gelders Orkest: amu
sementsmuziek 12.27 Mededelingen voor
land- en tuinbouw. 12.30 Overheidsvoor
lichting: Uitzending voor de landbouw.
12.40 Sportrevue. 13.00 Nieuws. 13.10
Journaal. NRU: 13.30 De lichte Muze
belicht: De operette. 14.30 Het Rostrum
of composers: internationaal forum.
AVRO: 15.00 Mag ik mij even voorstel
len? Mijn naam is Cox!, detective
hoorspel. (dl. 1). 15.40 Sopraan, harp
en piano: klassieke en moderne mu
ziek. 16.00 Nws. 16.02 Stereo: Lichte
orkestmuziek 17.30 Lichte grammofoon-
muziek voor de tieners. 18.00 Nws. 18.15
Actualiteiten. 18.25 Zing met ons mee:
instrumentaal ensemble en zangsolis
ten. 18-50 Orgelspel: evergreens. 19.00
Ontmoetingspunt: discussierubriek voor
actuele zaken. 19.30 Nws. 19.35 Hersen
gymnastiek. 20.00 Tot uw orders: ge
varieerd programma voor de militai
ren. 21.00 Schatten der toonkunst: licht
ensemble en zangsolisten: Duitse ca
baretliedjes. 21.40 Stereo: Muziek uit E-
gerland en Tirol (opn.). 22.00 Blijf zit
ten waar je zit, documentaire over lan
ge gevangenisstraffen. 22.30 Nws. 22.40
Actualiteiten. NRU: 22.55 Muziek van
deze eeuw: Biennale Zagreb 1967: Nieu
we muziek uit Oost-Europa. 23.55-24.00
Nieuwe.
HILVERSUM II 298 m
KRO: 12.00 Van twaalf tot twee: ge
varieerd programma, (12.23 Voor de
landbouwers; 12.27 Mededelingen voor
land- en tuinbouw; 12.30 Nws; 12.40 Ac
tualiteiten). 14.05 Schoolradio. 14.30 Piz
zicato: muzikaal middagmagazine.
(16.00 Nws.). 17.00 Overheidsvoorlich
ting: Gezondheidszorg in de Nederland
se Antillen. Vraaggesprek van Betty
van der Laan met mr. C. J. Goudsmit.
17.10 Voor de kleuters. 18.00 Licht en
semble en solisten: volksmuziek. 18.20
Uitzending van de Communistische Par
tij van Nederland. 18.30 Nws. 18.45 Ac
tualiteiten. 19.05 De Bisschoppensyno
de in Rome. 19.10 Licht ensemble en
solisten. 19.40 Concilitpostbus. 19.45 Zoe
kend geloven: godsdienstige vorming in
deze tijd. 20.00 Moderne kamermuziek.
20.45 Het Grootkruis en de Maarschalk
staf, hoorspel. 21.50 Stereo: Kerkorgel-
concert: oude muziek. 22.00 Kunst: Cul
tureel programma. 22.30 Nws. 22.40
Overweging. 22.45 De zingende kerk:
gedachten over muzikale vormgeving
en vernieuwing in de liturgie. 23.00 Con
text: magazine waarin op de dingen
wcrdt doorgepraat. 23.30 Zin in liedjes:
liedjesprogramma. 23.55 - 24.00 Nws.
HILVERSUM III 240 m EN FM
VARA: 12.00 Nieuws. 12.02 Zorro, pro
gramma voor tieners. 13.00 Nws. 13.02
Ekspres: lichte platen. (14.00 Nws.).
15.00 Nieuws. 15.02 ErJee Em Drie.
16.00 Nieuws. 16.02 Mix: 120 minuten
rijp en groen op alle toeren (17.00 Nws.)
BRUSSEL VLAAMS 324 m
12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek. 12.10
Tuinbouwkroniek. 12.15 Lichte muziek.
12.40 Weerbericht, mededelingen, pro
grammaoverzicht en SOS-berichten v,
de schippers. 12.48 Orkestmuziek. 12.55
Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nws„
weerbericht en beursberichten. 13.20 Ta-
felmuziek. 14.00 Nws., 14.03 Schoolra
dio (15.00 Nws.). 15-30 Zang. 16.00 Nws.
16.03 Beursberichten. 16.09 Programma
v. oudere luisteraars. 17.00 Nws. weer
bericht en mededelingen. 17.15 Jazzmu
ziek. 18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten.
18.28 Paardesportuitslagen. 18.30 Keurig
Frans. 18.32 Zang. 18.35 Wegwijs we
zen. 18.40 Zang. 18.45 Kroniek. 19.40 Ita
liaanse muziek. 19.50 Syndicale kroniek
20.00 Concert (20.20 - 20.55 Boekbespre
king). 21.40 Romantische pianomuziek.
22.00 - 22.15 Nws. en berichten.
HILVERSUM I 402 M
VARA: 7 00 Nieuws en ochtendgym
nastiek. 7.23 Lichte grammofoonmu-
ziek. (7.30 - 7.36 Van de voorpagina).
VPRO: 7.55 Deze dag. VARA: 8.00
Nws. 8.10 Actualiteiten. 8.20 Lichte
grammofoonmuziek (8.30-8.35 Van alle
markten thuis, praatje voor de huis
vrouw). 9.00 Stereo: Klassieke gram
mofoonmuziek. 9.35 Waterstanden. 9.40
Schoolradio. 10.00 Lichte grammofoon
muziek. 10.30 Voor de vrouw. 11.00 Nws.
11.02 RVU: Scheppend ambacht, door
drs. J. J. E. Said en. 11.32 Stereo: Pia
norecital: klassieke muziek.
HILVERSUM II 298 m
NCRV: 7.00 Nws. 7-10 Het levende
Woord. 7.15 Oude muziek voor koper
instrumenten (gr.). 7.30 Nws. 7.32 Ac
tualiteiten. 7.45 Stereo: klassieke dan
sen (gr.). 8.00 Nws. TROS: 8.10 Lichte
muziek en praatje. 8.30 Nieuws 8-32
Actualiteiten. 8.35 Lichte grammofoon
muziek. 9.15 Volksmuziek uit Tsjecho-
slowakije. 9.45 Voor de kleuters. 10.00
Klassieke muziek (opn.). 10.30 Sphinx:
gevarieerd programma voor de vrouw.
11.00 Nws. 11.02 Piekuur: amusements
programma. 11.50 Actualiteiten.
HILVERSUM III 240 m EN FM
NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Zing zing zing:
zestig minuten lichte vocale muziekjes.
10.00 Nws. 10.02 Mengelmuz: nieuwe
langspeelplaten. NR:U 11.00 Nws. 11.02
Hoogtepunten uit: Der Bettelstudent
Millöcker en uit Die Fledermaus, Jo-
hann Strauss,