IKER Nieuwe uitgave van studie over eenhoorn Geheimzinnig fabeldier vil )e een stuk kaas uit het vuistje J SARNEEL OP DE VUIST OVER GUIDO GEZELLE BIGGLES: de Samourai Uw Kunstgebit lEuet*'- GRAND GALA VRIJDAG OP TELEVISIE Sportreporter vervangt gestraften 10 11 DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 3 OKTOBER 1967 11 Woudos Zee-eenhoorn tAVOESmit A "'1 Sprookje op waterski's V AR A-documentaire over ruimtelijke ordening If 1/1 11/ u j i a n - - NEDERLAND I De Forsyte Saga NEDERLAND II K.V.P. in beweging BELGIë (Vlaams) De bocht BELGIë (Waals) La grande aventure Dinsdag 3 oktober Woensdag 4 oktober M 0mt tanken- Merk: Maseratl. mplete set: twee tische passeer- tpressor. relais en Wlnkelwasrde emte prgs f34,SO at is enigszins praten p papier. En op papier uitdrukkingsvol en E~ o persoonlijk als een stem. net diep gegraveerd sterling zilver, id) verstelbare penpunt, net hart. an de vele modellen de Parker assortiment, it f 11.-. Company, t Wanted Pens. Uit Der beschlossen Gart des Rosenkrantz Marie. Om alles van de eenhporn, de echte monokeroos te weten is vrij wel uitgesloten, maar heel veel kon men lange tijd achterhalen in de folklore van de eenhoorn; The lore of the Unicorn van Odell Shephard. Dat werd echter steeds moeilijker omdat de eerste druk van dat boek reeds lang was uit verkocht en het dus antiquarisch moest gezocht worden hetgeen moeite en kosten met zich brengt. Gelukkig is The Lore of the Uni corn nu opnieuw verschenen bij George Allen en Unwin te Londen rijk geïllustreerd met zeer goede platen en tekeningen, want zon der illustraties zou het niet altijd goed mogelijk zijn te volgen waar over Odell Shephard het in zijn voor de kennis van de eenhoorn onmisbare hoek heeft. Nu is het mogelijk dat iemand die dit leest denkt: Shephards boek mag onmis baar zijn voor de kennis van de een hoorn, maar is de kennis van de een hoorn onmisbaar? De eenhoorn immers bestaat niet, heeft nooit bestaan. En al komt hij in alle ouderwetse bijbels voor, hij is alleen maar een legendarisch beest en het is volkomen onzinnig aan zijn hoom, die natuurlijk gezien dat hij niet bestaat, zijn hoorn niet is, genees kracht toe te schrijven, profylactisch of anderszins tegen vergif, tegen het poot je, tegen vallende ziekte, tegen het ko ningskwaad, tegen hoest, tegen kloppin gen van het hart, tegen schurft, tegen droefheid en melancholie en nog enkele andere menselijke kwalen. De lieden die. vooral in de renaissance, dat tijd perk van het vergif, zijn hoorn gebruik ten, waren alleen maar achterdochtiger dan voor hun speciale geval redelijk was of al die vergiftigingsgeschiedenis sen zijn overdreven. Als men de statenbijbel opslaat, of de bijbel van Luther, van Casiodoro de Reina, van Joao Ferreira de Almeida, van Giovanni Deodatl of de Engelse King James-Version overal treft men In Numeri, In Deuteromium, in de psal men, in Isalas, en Job de eenhoorn aan. De onoverwinnelijke kracht van Gods natuur wordt vergeleken met de kracht van de eenhoorn, schreef de heilige Ba- silius. Wie is die eenhoorn anders dan de Eengeboren Zoon van God, schreef de heilige Ambrosius. Maar als men een moderner bijbelvertaling opslaat, bijvoorbeeld de zo aangevochten Leidse vertaling of de nieuwe vertaling zal men daar in plaats van de eenhoorn de woudos of de oeros vinden. Al die ver talingen gaan terug op het hebreeuwse woord „re'em", dat in de Griekse ver taling van de zeventig in Alexandrie door monokeroos werd weergegeven en dat door de heilige Hieronymus ook in zijn Vulgaatvertaling terechtkwam. Al zag die in de eenhoorn de neus hoorn. Het is, zijn de bijbelgeleerden eens, een verkeerde vertaling, de bijbel, se eenhoorn is een fout in Egypte ge maakt een vertaalfout, niets meer. Er is echter naast de bijbelse eenhoorn nog een andere, een meer profane. Een tijd genoot van Pericles, een Griek, Ctesias sprak over hem en hij legde in het wes ten de grond voor de steeds wisselen de, maar in sommige opzichten steeds gelijke legende Hij vindt de eenhoorn een soort wilde ezel en hij schrijft aan zijn hoom die steeds zeer kostbaar is, geneeskracht toe. Hij vertelt ook dat het een sterk dier is en zo vlug dat geen paard of ander dier het in kan halen. Aristoteles ontkwam er nog juist aan de eenhoorn naar het land der fa belen te verwijzen. Maar de meeste invloed op de ontwikkeling van de eenhoornlegende had waarschijnlijk de verzameling dierbeschrijvingen Physio- logus, nagevolgd in de middeleeuwse beestenboeken of bestiaires. Physiolo- gus werd door paus Gelasius verwor- Adam noemt de dieren, Vlaams tapijt. pen als het werk van ketters, wat de in vloed er van nauwelijks verminderde. Bij Physiologus is de eenhoorn betrek kelijk klein, meer een hinde, maar hij vestigt voor het eerst de aandacht op de jacht op hem gemaakt. De eenhoorn is gevoelig voor maag delijkheid. Hy weet die te ontdekken en hij wordt er door betoverd. Daarom werd by de jacht een maagd naar de plaats gestuurd waar men de eenhoorn had opgemerkt. Zo gauw de eenhoorn die maagd ontdekt, gaat hy op haar toe en legt zyn hoofd in haar schoot. Zy aait hem en de eenhoorn valt in slaap. Dan komen de jagers en doden hem. Odell Shephard wijst op een overeen komst met de jacht op de neushoorn zoals die vroeger gedaan werd. Daar nam men niet zijn toevlucht tot een maagd, maar tot een jonge apin, geen voorbeeld van maagdelijkheid. De apin ging naar de neushoorn en kietelde hem. Dat vond hij behaaglijk, hij ging er van op de rug liggen. Als die verwijzing grond heeft, heeft deze jacht wel aanleiding gegeven tot een vreemde eenhoórnverering. Want de eenhoorn is vereerd. De ridders van de middeleeuwen zagen in het dier, dat de maagdelijkheid verde digde, dat eenzaam en sterk was, een voorbeeld. De eenhooni komt niet alleen voor op het Engelse wapen, waar het de Schotten vertegenwoordigt, het komt op tal van wandtapijten voor, op het beroemde La dame a ia Licorne, een Aubusson tapijt, op de Millefleur tapij ten, die waarschijnlijk in Touraine wer den vervaardigd omstreeks 1480 voor Frangois de la Rochefoucauld en op een prachtig Vlaams tapijt, waar Adam de dieren namen geeft. In het laatste tapijt staat de eenhoorn op de voor grond. Niet zonder reden, want hij leefde niet alleen in de profane wereld, maar ook in de religieuze. Men treft eenhoorns afgebeeld in de kathedraal van Lincoln, van Breslau, van Bourges, Erfurt, Caen, Lyon om de voornaamste te noemen. De profane jacht werd een heilige jacht. De eenhoorn werd een symbool voor Christus, de maagd werd de Hei lige Maagd, de jager werd God de Va der zelf. Men kan dit nagaan in het „Sechst buch'' van „Der beschlossen Gart des Rosenkrantz Marie", dat in 1505 ver scheen en dat met houtsneden geïllu streerd is. Wat we hier even aanduiden is slechts een gering gedeelte van The Lore of the Unicorn. Er is bijvoorbeeld ook nog een watereenhoorn, de narwal, die we naast de andere natuurlijk ook aantref fen in die onvolprezen verzameling van Richard Hakluyt: The Principal naviga tions Voiages Traffiques and Discove ries Of the English Nation. De narwal zal vaak de geneeskrachtige horens geleverd hebben Het onderwerp van het dier, waarin zelfs Aristoteles ge loofde, heeft de geesten danig bezigge houden al is zijn kennis wellicht voor sommigen van geen enkele betekenis. Zij zullen het niet eens zijn met wat de bekwame criticus J. C. Squire des tijds in The Observer schreef: „Wat een boek!" De tekst Is zo verrukkelijk, zo uitge breid in zijn toespelingen, zo vol won derlijke feiten en ingehouden humoris tisch commentaar, dat van elk punt uit kan begonnen, zelfs teruggelezen wor den door eenieder die een tikkeltje in zich heeft van de dichter of de geleer de speurder. Dichters mogen het op deze wijze zien, geleerden op een an dere, beiden zullen hun genoegen vin den in een „van de meest curieuze van al de curieuze boeken die het licht zagen". Wij zijn hert hier wel mee eens. The Lore of the Unicorn is met zijn goed gekozen illustraties een boek apart. JOS PANHUIJSEN (ADVERTENTIE) s Jo 5 M «*HVW imzaüOA (Van onze R.T.V.-redactie) BUSSUM De Britse televisie maakt van de verrichtingen van een aantal prominente waterskiërs, onder wie de Engelse kampioene Pam Hor ton, een programma dat de VARA vandaag via Nederland 1 uitzendt. Dit programma heeft als thema het sprookje „Sneeuwwitje". De kijkers zien. John Bailey zonder ski's over het water scheren, de parade van de zeven dwergen wordt uitgevoerd door leden van de Theale Water Ski Club, Jodin Bailey en Stephen Francis ha len acrobatische toeren uit, John Al- laway vliegt over het water en een waterballet wordt uitgevoerd door Pam Horton en Stephen Francis. De mu ziek by dit waterfestijn wordt uitge voerd door The Londen Jazz Four o.l.v. Mike McNaught. De zee-eenhoorn. (Van onze radio- en t-v.-redactie) BUSSEM In het VARA-program- ma van vandaag is van 22.00-22.40 een documentaire te zien die tot onder werp heeft de ruimtelijke ordening. Samenstelster Hedy d'Ancona houdt ■ich hierin bezig met enkele voor Je gewone' burger vaak onbegrijpelij ke en onherroepelijke beslisingen, waar iet de bouw van sommige ob jecten betreft. Vragen als: Waarom juist hier gebouwd en waarom niet daar? Waarom een recreatiegebied niet in stand gelaten? enz. zullen in deze uitzending aan de orde komen. (Van onze radio- én t.v.-redactie) ROTTERDAM Tal van binnen- en buitenlandse kunstenaars komen vrij dag 6 oktober naar de „Doelen" in Rotterdam om uit handen van Rotter dams burgemeester W» Thomassen de Edisons 1967 te ontvangen voor hun buitengewone prestaties op het gebied van de serieuze muziek. Deze feestelijke uitreiking van de E- disons geschiedt tijdens het Grand Ga la du Disque Classique, dat wordt ge organiseerd door de commissie Collec tieve Grammofoonplaten Campagne. Van een aantal hoogtepunten van dit evenement kan men getuige' zijn in een extra-N. T.S.-uitzending op Neder land I van 22.55 uur tot 23.50 uur. Deze reportage omvat ook een op treden van het Rotterdams Philharmo- nisch Orkest onder leiding van Jean Fournet dat werken van Lalo, Pur- celi en Vivaldi uitvoert. De regie van dit programma berust bij Jan Duive- man. (Van onze radio- en t.v.-redactie) HILVERSUM ,,De Odyssee van een sportreporter" is de titel van het klankbeeld dat de AVRO-radio van daag van 22.00 tot 22.30 uur via Hil versum I zal uitzenden. Deze docu mentaire voor de B.R.T. samengesteld door Jan Geysen en Piet Theys, dong vorig jaar als Belgische inzending mee naar de Prix Italia voor klankbeelden. Aan de uitzending gaat een kort ge sprek vooraf met Jan Geysen over de opzet van dit boeiend radiowerkstuk. ,,De Odyssee van een sportreporter" wordt uitgezonden in plaats van de in de programmabladen aangekondigde documentaire „Blijf zitten waar je zit" een programma over lange gevange nisstraffen. Bij het vergaren van de stof voor dat programma deden zich buiten de schuld van de AVRO moei lijkheden voor, die uitstel noodzake lijk maakten. VLAAMSE SCHRIJVERS. Gesprek met auteur Gerard Walschap. WALTER EN CONNY. Engelse les voor Nederlandse onderwijs. KINDEREN IN ANDERE LANDEN. Israel. MEISJESBEROEPEN. De Inrichtingsassistente. FIPO DE CLOWN. Voor de kleuters. NIEUWS IN HET KORT. DE LUCY SHOW. Flitsen uit het onrustige léven van een levenslustige vrouw. In kleuren. KONING KLANT. Programma dat een steun wil zijn voor de consument. JOURNAAL. ACHTER HET NIEUWS. Actualiteiten. SNEEUWWITJE OP DE GOLVEN. Sprookje op wa- terski's. DE FORSYTE SAGE. Het verhaal van een gegoede Engelse familie rond de eeuwwisseling. WAAR LATEN ZE AL DIE NEDERLANDERS! Pro gramma over ruimtelijke ordening. JOURNAAL. DE BEZETTING. Herhaling van serie documentaires over Nederland in de 2e wereldoorlog. 18 55 FIPO DE CLOWN. Voor de kleuters. 19.00 NIEUWS IN HET KORT. 19.03 KEES BRUSSE PRESENTEERT. 19.10 VAN GEWEST TOT GEWEST. Programma met infor matie uit de regio. DE 21STE EEUW. Hoe ziet het leven er over dertig jaar uit? Visie van Amerikaanse t.v.-reporter Walter Cronkite. JOURNAAL. DUBBELSPION. Serie over twee spionnen die zich voortdurend in hachelijke situaties bevinden. 10.20 10.45 11.10 11.35 18.55 19.00 19.07 19.32 20.00 20.20 20.45 21.10 22.00 22.40 22.45 21.10 E1DOFOOR. KVP IN BEWEGING. Schakelprogramma tussen Krasnapolsky in Amsterdam en De'Cocange in Eindhoven. 22.00 TWEEDUUSTER. Serie boeiende verhalen die zich af spelen in de schemer van droom en werkelijkheid. 22.30 JOURNAAL. SCHOOLTELEVISIE. SCHOOLTELEVISIE ZANDMANNETJE. TIENERKLANKEN. Reportage van love-in op het fes tival te Bilzen. 19.35 KWART-EEFJE. Uitzending in het kader van de Britse week in Brussel. HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS. NIEUWS. BIOGRAFIE. Programma over topfiguren uit amuse mentswereld. DE BOCHT. Spel door Tankred Dorst. VERGEET NIET TE LEZEN. Auteurs te gast in de studio. NIEUWS. 14.05 18.00 18.55 19.00 19.52 20.00 20.25 20.55 22.05 22.40 19.30 20.00 20.20 14.20 SCHOOLTELEVISIE. 18.27 NIEUWS. 18.30 SCHOOLTELEVISIE. 18.55 ZANDMANNETJE. 19.30 LA VIE COMMENCE A MINUIT. Feuilleton naai" de roman van Maria Luisa Linarès. 20.00 JOURNAAL. 20.30 LA GRANDE AVENTURE. Film van Joe Sargent met Paul Burke. 21.25 TERRE DES HOMMES. 22.50 JOURNAAL. Van niemand minder dan Jean-Paul Sartre verscheen een lezing, die hij in Bonne hield, in TONEEL TEATRAAL, het tijdschrift dat op de bres staat voor het nieuwe. „De opkomst van de film", zei Jean-Paul Sartre heeft het toneel niet in een crisis gestort. Som mige schouwburgdirecteuren zijn bena deeld, omdat zij van wat bezoekers beroofd werden. Een bepaald soort to neel is benadeeld, en wel dat soort dat de functie van de film had, d.w.z. het realistische bourgeoistoneel dat zich de exacte uitdrukking van de werkelijkheid ten doel stelde. En dat sooft toneel is daarom benadeeld, om dat van een bepaald ogenblik af het filmische realisme voor altijd het to- neelrealisme leek te onttronen (een boom is voor bioscoopbezoeker altijd een echte boom, en een toneelboom is altijd namaak). Maar er is geen spra ke van een naddlige uitwerking op het toneel, integendeel. Want op hetzelfde ogenblik heeft het toneel zich bezon nen op zijn eigen grenzen en heeft het zoals iedere kunstvorm, van deze gren zen juist de voorwaarden van zijn mo gelijkheden gemaakt". Dat lijkt nogal hoopvol en het is in zijn omschrijving van film en toneel ook niet onjuist, misschien is de stuk ken-malaise bij het toneel van het moment maar tijdelijk. In een moeilijke positie verkeert al thans bij ons ook de dichtkunst. Ze wordt wel gelezen en gekocht, soms zelfs zeer veel; maar dat laatste be treft toch uitzonderingen, de meeste en soms bepaald goede poëzie bereikt slechts weinigen. In CONTOUR, waar men naast een nieuw hoorspel van Henk van Kerk wijk opmerkelijke „agressieve" -gedich ten van Hans van de Waarsenburg aantreft, blijkt dit verschijnsel uit de confrontatie met twee dichteressen van Jan Willem Overeem en Jan van der Vegt, namelijk met Neeltje Maria Min en Maria de Groot. Volgens Jan Willem Overeem heeft Neeltje Maria Min haar in aantal ver kochte exemplaren groot succes ge deeltelijk te danken aan de reclame, maar toch niet alleen daaraan. Haar verzen, eenvoudig, volgens Overeem op de duur ritmisch vermoeiend een voudig, spreken klaarblijkelijk vele le zers en lezeressen aan in hun ge voelsmatigheid. Het is natuurlijk een kwestie of dit een poëtische benadering is. Overeem vindt de bundel te groot, maar hij erkent het talent in de beste verzen er van. Jan van der Vegt in zijn confron tatie met Maria de Groot merkt op, dat haar bundel Rabboeni, die in de Windroos verscheen, veel minder de aandacht getrokken heeft, terwijl haar poëzie beslist opmerkelijker is dan die van Neeltje Maria Min. Zowel in RAAM als in MAATSTAF worden gedichten van Lucebert nauw keurig gelezen. Men wordt daar ze ker iets wijzer door. Maar R. A. Cor nets de Groots artikel over Kloos in Monte Carlo laat zien dat deze nauw keurigheid zijn gevaren met zich brengt. Hij wil alles verklaren, hij wil wat de dichter min of meer spontaan neerschreef naar zijn oorsprongen volgen, hij vindt voor alles een reden. Maar die redenen hebben soms zeer sterk het karakter van een hypothese. Ze kunnen juist zijn, ze kunnen ook niet juist zijn, het beslissend bewijs is niet zelden nauwelijks te leveren, ook niet door de dichter zelf, die dit zeker niet zo verstandelijk heeft opge bouwd. Structuren en meervoudige be tekenissen zijn in een gedicht meest al niet zo rationeel, vooral niet als het werkelijk goed is. In Raam gaat Fons Sarneel, onver vaard als altijd op de vuist als meestal met dr. Westenbroek die hem beschuldigd had het weten schappelijk onderzoek op het gebied van de Gezellestudie te belemmeren. Sarneel zegt niet in de homofilie van Gezelle te geloven, al ziet hij wel opwellingen die enigszins in die rich ting wijzen. We kunnen ons moeilijk voorstellen dat dit de wetenschap van de Gezellestudie belemmeren kan. Sarneel wijst er ook op, dat Ge zelle nooit getracht heeft de feiten, de zeer geringe feiten, te bemantelen'. De zaak is schromelijk overdreven en de uiterste schroomvalligheid van som mige wetenschapsmensen heeft daar toe geleid. Sarneel vindt ook dat Ge zelle als dichter bepaald overschat is, maar dat men zijn betrekkelijke groot heid meer moet zoeken in zijn latere gedichten, die met dat alles niets te maken hebben, in Rijmsnoer en Tijd krans. Sarneels toon is wat heftiger dan voor de zaak, die hij nuchter ge noeg bekijkt, nodig is. Maar dat is, evenals close reading, momenteel in. (ADVERTENTIE) zit de gehele dag stevig op zijn plaats! Thans is^het niet meer nodig, dat Uw kunst gebit bi| het spreken, eten, lachen of niezen losschiet of verschuift. Een weinig Dentofix- poeder op de gebitspiaot, en deze onge makken bestaan voor U niet meer; Dento* fix geeft U een ongekend gevoel van zeker heid en welbehagen. Aangenaam en hygië nisch in het gebruik. Tevredenheid gegaran deerd. Verkrijgbaar in discrete, neutrale plastic flacons, prijs f. 2,35, bij apotheken en drogisterijen. IN 1968 BEGINT de universiteit van Dortmundt. Er zijn 1000 studenten plaatsen vrij voor het eerste jaar van deze nieuwe universiteit. Er is een g'oeide vorm van samenwerking op gezet met de nieuwe nabij gelegen universiteit van Bochium. HILVERSUM I 402 m AVRO: 12.00 Het Gelders Orkest: amu sementsmuziek 12.27 Mededelingen voor land- en tuinbouw. 12.30 Overheidsvoor lichting: Uitzending voor de landbouw. 12.40 Sportrevue. 13.00 Nieuws. 13.10 Journaal. NRU: 13.30 De lichte Muze belicht: De operette. 14.30 Het Rostrum of composers: internationaal forum. AVRO: 15.00 Mag ik mij even voorstel len? Mijn naam is Cox!, detective hoorspel. (dl. 1). 15.40 Sopraan, harp en piano: klassieke en moderne mu ziek. 16.00 Nws. 16.02 Stereo: Lichte orkestmuziek 17.30 Lichte grammofoon- muziek voor de tieners. 18.00 Nws. 18.15 Actualiteiten. 18.25 Zing met ons mee: instrumentaal ensemble en zangsolis ten. 18-50 Orgelspel: evergreens. 19.00 Ontmoetingspunt: discussierubriek voor actuele zaken. 19.30 Nws. 19.35 Hersen gymnastiek. 20.00 Tot uw orders: ge varieerd programma voor de militai ren. 21.00 Schatten der toonkunst: licht ensemble en zangsolisten: Duitse ca baretliedjes. 21.40 Stereo: Muziek uit E- gerland en Tirol (opn.). 22.00 Blijf zit ten waar je zit, documentaire over lan ge gevangenisstraffen. 22.30 Nws. 22.40 Actualiteiten. NRU: 22.55 Muziek van deze eeuw: Biennale Zagreb 1967: Nieu we muziek uit Oost-Europa. 23.55-24.00 Nieuwe. HILVERSUM II 298 m KRO: 12.00 Van twaalf tot twee: ge varieerd programma, (12.23 Voor de landbouwers; 12.27 Mededelingen voor land- en tuinbouw; 12.30 Nws; 12.40 Ac tualiteiten). 14.05 Schoolradio. 14.30 Piz zicato: muzikaal middagmagazine. (16.00 Nws.). 17.00 Overheidsvoorlich ting: Gezondheidszorg in de Nederland se Antillen. Vraaggesprek van Betty van der Laan met mr. C. J. Goudsmit. 17.10 Voor de kleuters. 18.00 Licht en semble en solisten: volksmuziek. 18.20 Uitzending van de Communistische Par tij van Nederland. 18.30 Nws. 18.45 Ac tualiteiten. 19.05 De Bisschoppensyno de in Rome. 19.10 Licht ensemble en solisten. 19.40 Concilitpostbus. 19.45 Zoe kend geloven: godsdienstige vorming in deze tijd. 20.00 Moderne kamermuziek. 20.45 Het Grootkruis en de Maarschalk staf, hoorspel. 21.50 Stereo: Kerkorgel- concert: oude muziek. 22.00 Kunst: Cul tureel programma. 22.30 Nws. 22.40 Overweging. 22.45 De zingende kerk: gedachten over muzikale vormgeving en vernieuwing in de liturgie. 23.00 Con text: magazine waarin op de dingen wcrdt doorgepraat. 23.30 Zin in liedjes: liedjesprogramma. 23.55 - 24.00 Nws. HILVERSUM III 240 m EN FM VARA: 12.00 Nieuws. 12.02 Zorro, pro gramma voor tieners. 13.00 Nws. 13.02 Ekspres: lichte platen. (14.00 Nws.). 15.00 Nieuws. 15.02 ErJee Em Drie. 16.00 Nieuws. 16.02 Mix: 120 minuten rijp en groen op alle toeren (17.00 Nws.) BRUSSEL VLAAMS 324 m 12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek. 12.10 Tuinbouwkroniek. 12.15 Lichte muziek. 12.40 Weerbericht, mededelingen, pro grammaoverzicht en SOS-berichten v, de schippers. 12.48 Orkestmuziek. 12.55 Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nws„ weerbericht en beursberichten. 13.20 Ta- felmuziek. 14.00 Nws., 14.03 Schoolra dio (15.00 Nws.). 15-30 Zang. 16.00 Nws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Programma v. oudere luisteraars. 17.00 Nws. weer bericht en mededelingen. 17.15 Jazzmu ziek. 18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportuitslagen. 18.30 Keurig Frans. 18.32 Zang. 18.35 Wegwijs we zen. 18.40 Zang. 18.45 Kroniek. 19.40 Ita liaanse muziek. 19.50 Syndicale kroniek 20.00 Concert (20.20 - 20.55 Boekbespre king). 21.40 Romantische pianomuziek. 22.00 - 22.15 Nws. en berichten. HILVERSUM I 402 M VARA: 7 00 Nieuws en ochtendgym nastiek. 7.23 Lichte grammofoonmu- ziek. (7.30 - 7.36 Van de voorpagina). VPRO: 7.55 Deze dag. VARA: 8.00 Nws. 8.10 Actualiteiten. 8.20 Lichte grammofoonmuziek (8.30-8.35 Van alle markten thuis, praatje voor de huis vrouw). 9.00 Stereo: Klassieke gram mofoonmuziek. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Lichte grammofoon muziek. 10.30 Voor de vrouw. 11.00 Nws. 11.02 RVU: Scheppend ambacht, door drs. J. J. E. Said en. 11.32 Stereo: Pia norecital: klassieke muziek. HILVERSUM II 298 m NCRV: 7.00 Nws. 7-10 Het levende Woord. 7.15 Oude muziek voor koper instrumenten (gr.). 7.30 Nws. 7.32 Ac tualiteiten. 7.45 Stereo: klassieke dan sen (gr.). 8.00 Nws. TROS: 8.10 Lichte muziek en praatje. 8.30 Nieuws 8-32 Actualiteiten. 8.35 Lichte grammofoon muziek. 9.15 Volksmuziek uit Tsjecho- slowakije. 9.45 Voor de kleuters. 10.00 Klassieke muziek (opn.). 10.30 Sphinx: gevarieerd programma voor de vrouw. 11.00 Nws. 11.02 Piekuur: amusements programma. 11.50 Actualiteiten. HILVERSUM III 240 m EN FM NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Zing zing zing: zestig minuten lichte vocale muziekjes. 10.00 Nws. 10.02 Mengelmuz: nieuwe langspeelplaten. NR:U 11.00 Nws. 11.02 Hoogtepunten uit: Der Bettelstudent Millöcker en uit Die Fledermaus, Jo- hann Strauss,

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 11