Staatsgrens belemmert oplossing Sas van Gent groeit rustig PROGRAMMA EXPO-AMUSEMENT Gebrek aan samenwerking Burgemeester opent ZATERDAG ZONDAG MAANDAG DINSDAG VRIJDAG Voorzitter Kring van Werkgevers in Nederlandse Kanaalzone Rik I komt I DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 26 SEPTEMBER 1967 I Luchtvervuiling Expo Sas 420 zaterdag Kanaalprobleem Benelux-zaak Burgemeester R. den Boer Voldoende? Winkelcentrum (Van een onzer redacteuren) SAS VAN GENT De cijfers zeggen dat in Sas van Gent meer dan de |,e|(t van de mannen in de industrie werkzaam is. Volgens een rapport van het Economisch Technologisch Instituut voor Zeeland: 55 procent van de mannen en 28 procent van de vrouwen. Dat is, wat de mannen betreft, bijna tweemaal zoveel als in Terneuzen en in de rest van Zeeuwsch- Vlaanderen, terwijl voor geheel Zeeland tegenover die Sasse 55 het cijfer 21 staat en voor geheel Nederland het percentage 32. Bij de vrouwen is het bijna viermaal zoveel als in Terneuzen, bijna tweemaal zoveel als in de rest van Zeeuwsch-Vlaanderen en in geheel Zeeland zelfs zes procent boven het landelijk gemiddelde. ons is de moeilijkheid: tegen de tijd dat het kanaalwater in Gent zoutig begint te worden, zijn wij al verzilt." SAS VAN GENT Burgemeester R. A. J. den Boer van Sas van Gent zal de officiële opening verrichten van de expositie van middenstand en be drijven, die gehouden zal worden van vrijdag 29 september tot en met dins dag 3 oktober. De opening vindt plaats op vrijdag 29 september om vijf uur, maar is uitsluitend toegankelijk voor genodigden. Dit in verband met de beperkte plaatsruimte. Deze expositie van vijfentwintig-mid denstandszaken en vijf fabrieken zal die vrijdag voor het publiek geopend zijn van 's avonds zes tot negen uur. Zaterdag en zondag is de Expo ge opend van twee tot zeven uur, maan dag en dinsdag van twee tot negen uur. Kinderen onder veertien jaar hebben zonder geleide geen toegang. (Van |en onzer redacteuren) SAS VAN GENT Een enthou siaste Wim Remery (de man die voor de Sasse Expo 420 het amu sementgedeelte voor zijn reke ning neemt) haalt straks big-boss- wielrenner Rik van Steenbergen voor het eerst in de Nederlandse Kanaalzone. Zaterdag 30 septem ber zal hij in Sas van Gent de ere- st zijn tijdens de Vlaamse dag van de Expo 420. De Vlaamse wielrenner met wereld- faam zal 's avonds in de amusements- jent aan de Sasse Prinsenkade gehul digd worden namens het Oostvlaamse en Zeeuwsch-Vlaamse publiek. Hij heeft zich bereid veiklaard, belevenissen te j vertellen uit zijn glansrijke wieler- loopbaan. Gastheer Gaston Huijsmans We man van Radio Veronica) zal hem td de expo-tent interviewen. Roger Last, die als eerste Belg ein digde in ae Zeeuwsch-Vlaamse wieler* [oude, die het vorige weekeinde werd verreden, zal uit handen van Rik van steenbergen de Expo-prijs in ontvangst jwgvn nemen. Last is lid van de Gent se Velosport. Sas is een industriestad. Dat zal ook getoond worden op de „Expo 420", die van 29 september tot en met 3 oktober gehouden wordt. Daar komen (en dat is een unieke zaak bij een middenstands tentoonstelling) niet alleen midden- standsbedrijven, maar ook industrieën in de grote Expo-tent bijeen. Sas verdient de naam „oudste indu striestad van Zeeland". Al in 1872 ves tigde zich hier een fabriek, de Centrale Suikermaatschappij, gevolgd in 1899 door de eerste Nederlandse Coöperatie ve Beetwortelsuikerfabriek. Aanvanke lijk werden de fabrieken bemand door Belgische grensarbeiders en ook nu werken er nog een kleine 1500 Belgi sche pendelaars in de Sasse industrieën. Nog steeds: meer Belgen dan Sassena- ren. Wanneer we aan de heer H. J. P. Ver- schaffel, voorzitter van de kring van werkgevers in de Kanaalzone en direc teur van de Sasse meelfabriek, vragen naar de situatie van de Sasse industrie, dan breidt hjj direct het onderwerp uit tot: Kanaalzone-industrie, waarbij hij ook de Belgische Kanaalzone ter sprake brengt. „We zitten hier binnenkort met een kanaalprobleem", zegt htf. „We heb ben tegen rijkswaterstaat al wanneer u de Belgen er een meter ka naaldiepte bjjgeeft, dan moet u voorzie ningen treffen om het water te ontzil- ten". „Het is geen klein probleem", zegt hij. „Het zoutgehalte en de hardheid van het water worden toch al steeds hoger. Wanneer het kanaal nog weer een me ter dieper wordt (tot 13.50 meter), dan zullen de industrieën de dupe worden en- in de eerste plaats de Nederlandse, want die zitten het dichtst bij de zoute Schelde. We zitten nu al op de grens van praktische onbruikbaarheid van het water. En we hebben het nodig, als proces- maar vooral als koelwater. De suikerfabrieken moeten hun ruwe bie ten wassen, de N.S.M. en de Cokesfa- briek, de Fosfaat- en de Meelfabriek, ze hebben allemaal bruikbaar water no dig en het water moet ook betaalbaar zyn". „België heeft de verplichting om zoet water in het kanaal te stuwen. Op de naleving van dat voorschrift zou veel strenger moeten worden toegezien. Voor „Er zyn heel wat meer problemen, die we als regio, dus samen met België, zouden moeten oplossen. Het probleem van de luchtverontreiniging bijvoor beeld. De wijze, waarop dit sinds kort in de Nederlandse kanaalzone wordt aangepakt is uniek in ons land. Elk pro bleem wordt eerst in de technische commissie volkomen rond gemaakt, in overleg steeds met sociale zaken en volksgezondheid. Daarna komt het in de bestuurlijke commissie, waarin o.a. de burgemeesters zitting hebben". „Het is immers ondoenlijk voor be stuurders pm een volledig inzicht te hebben in de technische problematiek rond de luchtvervuiling. Maar overi gens zitten we hier met het probleem, dart het weinig ter zake doet of je ver vuilde lucht krijgt van een Nederland se industrie of van een fabriek die vijf kilometer over de grens staat. We con troleren inderdaad aan de grens, maar wie zal zeggen of een Nederlandse of een Belgische industrie op een bepaald moment vervuiling veroorzaakt? En wat dan nog als er geen samenwerking is op dit gebied?" „Vorig jaar al werd na besprekingen tus sen de Nederlandse staatssecretaris voor Sociale Zaken, de Belgische minister van tewerkstelling en arbeid en de bur gemeester en schepenen van Gent, over eengekomen besprekingen te openen op technisch terrein om tot een nadere sa menwerking te komen in de gehele Ka naalzone. Het is nog steeds niet ge beurd en het wordt toch echt wel tijd. Ook zo'n probleem als de lozing van in dustrieel afvalwater - breng zoiets toch over de staatsgrens heen". Ie en hoe kun je industrieel iets zin nigs op touw zetten als je helemaal niet over exacte cijfers kunt beschikken?" „Voor het Belgische deel van de Ka naalzone zijn gegevens beschikbaar, maar die zijn zonder meer onjuist te noemen. Zowel de gegevens uit het richtplan voor het Gentse als die uit het Benelux-rapport over de arbeids markt in de gehele Kanaalzone Gent- Temeuzen, zijn sterk verouderd. Je vaart blind zonder juiste basisgegevens. Er zou een interregionale studie moe ten worden opgezet, een vakstudie, niet opgesteld door eerstejaars studenten, om te onderzoeken wat er gaande is". „Als het arbeidspotentieel groeit, dan zul je de bedrijven moeten aanpassen. Maar je zult dan ook moeten weten, hoe lang het nog kan duren dat de landbouw werknemers afstoot. Daar ligt ook een grens. En wat gebeurt er bij de kleine middenstanders? Hoevelen zullen er nog overstappen naar de in dustrieën is minstens zo vreemd als voor vele lieden dat ik telkens weer zeg: we moeten ook dit probleem van de arbeidsmarkt niet aan beide zijden van de grens apart, maar in het gehele gebied samen bekijken". „Een willekeurige vestiging van in dustrieën is minstens z ovreemd als grond uitgeven aan diep vaarwater aan een bedrijf dat hooguit te maken heeft met wat simpele binnenvaart. In Rot terdam bestaat er een ruimtelijke in deling. Je krijgt er beslist geen grond aan diep vaarwater tenzij je het nodig hebt. Maar ook in dit soort zaken varen we hier in den blinde". „Maar één ding weten we met bijzon der grote zekerheid: 'de grondprijzen in Nederland liggen aanmerkelijk ho ger dan in België. Bij ons vraag je je af: waarom moeten er toch zulke formi dabele bedragen op tafel komen? Maar in België zeg je: hoe kunnen ze kost- Tnolrnmci bare £rond nu voor zulke schynbedra- I UëKUIIIM gen weggeven?» „We werken hier eigenlijk in het blin de weg met onze industrialisatie. Nie mand weet hoe het met het arbeidspo tentieel zit in de Kanaalzone. Een be hoorlijke studie ontbreekt ten enenma- „Drinkwatervoorziening, elektriciteits levering, afvalwaterlozing, aardgasdis tributie, personen- en goederenvervoer, recreatiemogelijkheden, niets van dat alles is in de Belgisch-Nederlandse Ka naalzone gecoördineerd. En toch zal straks het kanaal van Gent naar Ter neuzen, volgens de overeenkomst tussen beide landen, een weg zijn tussen Bel gië en Nederland voor de grote scheep vaart. En het gebied zal het karakter dragen van economische eenheid. Zo is ook het vraagstuk van de vaste oever verbinding over de Westerschelde, niet een Zeeuwsch-Vlaamse, noch een Zeeuwse, maar een Benelux-zaak". „Tot nu toe weet in Zeeland iedereen waar die vaste oeververbinding moet komen: in het westen als hij in het westen woont en in het oosten als hij in het oosten woont en op de technisch gemakkelijkste plaats als je technicus bent. Ik meen dat er heel wat meer fac toren meespreken. Ik denk er in de eer ste plaats aan, dat een dergelijke ver binding de industrieën van Midden- Zeeland moet openleggen en „ergens" moet aansluiten op de industrieën van de Kanaalzone. We moeten ook niet ver geten, welke mogelijkheden een vaste oververbindmig biedt voor de industrie van Oost-Vlaanderen en Noord-Frank rijk". „In dit perspectief behoeft men niet op een paar kilometer te letten. Zo'n verbinding moet gewoon de grootste nuttigheid opleveren. Maar dan moet men ook niet proberen, de verbinding te laten aansluiten op de bestaande we gen. Die zijn immers al vol. In België denkt men er zelfs aan, die vaste oever verbinding niet te laten aansluiten in de E3-richting, maar naar het gebied van Brugge: de ontsluiting van West- Vlaanderen". „In juni van dit jaar werd de stich* ting vaste oeververbinding Westerschel de opgericht, een Belgisch-Nederlandse stichting. Hierin zijn drie werkgroepen bezig met de bestudering van het vraag stuk: een economische, een technische en een public-relationsgroep. Het is na tuurlijk geen eenvoudige zaak. Je legt je voor vijftig of honderd jaar ergens op vast". De stichting, waarin de heer Ver- schaffel zitting heeft in het dagelijks bestuur, is in élk geval een van de mijlpalen, die dè lange weg markeren die leidt tot reële samenwerking in Benelux-verband. (Van een onzer redacteuren) SAS VAN GENT „Het heeft even een paar maanden gestag neerd omdat er onverwacht hei werk aan te pas moest komen. In andere gemeenten waren inmid dels woningen gereedgekomen en daar vonden toen ook onze wo ningzoekenden onderdak. Maar nu geven we weer gemiddeld aan een vijftal gezinnen per week ves tigingsvergunning. Sas groeit rus tig verder. We zijn alweer bijna aan de 5100 inwoners en de 125 woningen die we volgens een ETI-rapport jaarlijks nodig heb ben, die bouwen we ook en die worden ook bewoond." Burgemeester H AJ. den Boer van Sas van Gent vertelt over zijn gemeen te, de oude vestingstad, die door oud- Sassenaar pater de Calu wéinbeld e Sassenaar pater de Caluwé in beeld is gebracht op een grote wandschilde ring in de hal van het stadhuis. Het is een kaart van de stad en een tekst geeft haar toenmalige functie aan: „Sas van Gent liggende aan de Gent se. ofte Sasse vaart, zynde een bol werk voor Gent, een burgt voor het land van Waes en een poort voor Vlaanderen." „Burcht" en „bolwerk" zijn niet de juiste benamingen meer voor de industriestad van thans, maar ongetwijfeld is het nog steeds een poort voor Vlaanderen. De banden met de omliggende Vlaamse steden en dor pen zijn altijd hecht geweest- De laat ste jaren neemt het grensverkeer zelfs op verschillende manieren toe. Zo wer den 65 mijnbeambtenfondswoningen door een Vlaamse aannemer met Vlaamse arbeiders gebouwd naar het ontwerp yan een Vlaamse architect. .,Men moest hier even wennen aan deze andere bouwstijl," aldus de bur- SAS VAN GENT In een for midabele amusementstent aan de Prinsenkade in Sas van Gent zal het straks vyf dagen feest zyn. Overdag is er in de tent ernaast gelegenheid om te zien (en te ko pen) wat de Sasse middenstand en de Sasse industrie te bieden hebben Maar 's avonds wordt deze ernsti ge zaak doorbroken met amuse ment dat er zyn mag. Het feest begint vrijdag 29 september en duurt tot diifsdag 3 oktober. Vrijdag 29 september: De eerste gang van de Sasse feestmaaltijd: als smakelijk voorgerecht het op treden van het orkest „The Conti nentals". De zangeres is Gonnie Baars. Dit avondprogramma be gint om negen uur. T1ROLER ORKEST Zaterdag 30 september: Sas van Gent („een poort voor Vlaande ren") zou zichzelf niet zijn als dit geen speciale dag zou worden voor de Vlamingen, waarbij ook Zeeuw se Vlamingen hartelijk welkom zijn. Burgemeester Danschutter van Zelzate zal er aanwezig zijn met schepenen en raadsleden. Een an dere eregast: Rik van Steenbergen. In de amusementsten* ontvangt Gaston (Radio Veronica) Huijs mans de gasten. Het orkest is de Wlenerburger Blaskapelle met de grote vedette Koen Crucke. ILONKA BILUSKA W1LLEKE ALBERTI Zondag 1 oktober: Wie bezwaar heeft tegen de Amerikaanse Bat man zal die zeker laten vallen voor zijn Nederlands sprekende broer. Hij komt 's middags om vier uur in de amusementstent, samen met Ro bin. De beide idolen verzorgen een kindervoorstelling, waarmee vol wassenen ziöh ook wel zullen ver maken. Om acht uur 's avonds: beat. Nederlands Beatorkest num mer 1: de Q65. Maar ook de plaat selijke trots: Group S.A.S. Gast- vrouwe deze avond: Ilonka Bilus- ka. Maandag 2 oktober. De vader en dochter van het Nederlandse tele visiescherm, Willy en Willeke Al- berti op de Sas van Gentse plan ken. Ze beginnen hun show om acht uur in de amusementstent. Het orkest dat hen begeleidt is dat van Frans Bonne. Ook vanavond treedt Ilonka Biluska als gastvrouw op. FRED KAPS Dinsdag 3 oktober. De laatste dag van Expo Sas 420. De organisato ren hebben als luchtig nagerecht van het vijfdaagse feestmaal de wereldberoemde goochelaar Fred Kaps naar Sas van Gent gehaald. Hij komt niet alleen. Voor muziek is gezorgd met het orkest Actif Club. En ook op deze sluitings avond is Ilonka Biluska de gast vrouw. Voor elke avond zijn er aparte entreeprijzen. Wie meer avonden wil bezoeken kan heel goedkoop een passe-partout verkrijgen bij amusementsorganisator Wim Re mery, Gentsestraat 10 Sas van Gent. Men moet dan wel een pas foto overleggen. gemeester, „maar degenen die er in wonen, zijn er bijzonder enthousiast over. „Intussen verwacht men dat de 120 ratiowoningen in het nieuwe Sas binnen enkele maanden allemaal be woond zullen zijn. Daarmee zal de ge meente voorlopig wel aan het einde 1 zijn van de toewijzing van woningwet woningen. Maar er staan alweer ande re bouwplannen op stapel. In het voor jaar van 1968 hoopt men een begin te kunnen maken met de bouw van 16 bejaardenwoningen en 72 z g. premie- woningen (met vier slaapkamers). „Verschillende mensen kiezen Sas als woonplaats zonder dat ze er eco nomische banden hebben. Mensen van de Terneuzense DOW, zeelieden uit de Hollandse Randstad, die rustig willen wonen in een kleinere gemeenschap. We kunnen een goed wooncentrum worden," vindt de heer Den Boer. Toen Sas van Gent rond de eeuw wisseling als eerste stad van Zeeland begon met industrialisatie op grote schaal, bestond dadelijk al een groot deel van het personeelsbestand uit Oost-Vlamingen. De voortgaand,, indu strialisatie van Oost-Vlaanderen doet sommigen vrezen, dat er straks onvol doende werkkrachten te vinden zullen zijn. Men vraagt zich daarbij af of er uit Sas van Gent zelf wel voldoende geschoolde krachten komen omdat hier zelfs geen lagere technische schooi is. De burgemeester: „Ik geloof dat de vraag naar een l.t-s. in onze gemeen te niet reëel is. We zijn maar een stad je van 5000 inwoners. Dat levert onvol doende leerlingen op om de stichting van een 1-t.s. te rechtvaardigen. Te meer omdat zowel in Terneuzen. als in Axel, Oostburg en Hulst al derge lijke scholen zijn. Hetzelfde geldt voor het u.l.o- en zo zijn 'er ook h.b.s.'en en gymnasia in Terneuzen, Hulst en Oostburg. Voor Zeeuwsch-Vlaanderen heeft men toch al een royale uitzon dering gemaakt wat de uitgebreid tech nische school betreft. De u-t.s- in Ter neuzen moet leerlingen rekruteren uit de slechts 90.000 inwoners die Z. Vlaanderen rijk is. Een u.t.s. bestrijkt normaal een gebied van 400.000 in woners." ,.We zitten overigens goed met het kleuter- en lager onderwijs en we zijn in elk geval blij dat we hier een huis houdschool hebben. Weinig jongelui trekken na de lagere school naar Bel gië om verder te studeren. Met het Nederlandse onderwijssysteem zijn ze nu eenmaal het beste bekend en de afstand naar Terneuzen is nu eenmaal kleiner dan naar Gent. Bovendien rij den er in Zeeuwsch-Vlaanderen aparte bussen." Voorlopig zal er In de nieuwe wijk van Sas wel geen winkelcentrum ko men. De plannen zijn er wel, maar een dergelijk centrum kan pas tot ont plooiing komen als er een voldoende aantal mensen in nieuw Sas woont. De plaats is gereserveerd, maar de middenstand staat er nog wat huive rig tegenover. Voorlopig zal men vol staan met noodwinkels. De eerste nood- winkel een zelfbedicningszaak) is er al en loopt goed. Als volgend jaar de nieuwe brug in gebruik genomen kan worden, zou men ook wel graag de tweede doorbraak naar de nieuwe wijk gereed hebben. Voor die verdere ontsluiting van nieuw Sas wordt het bolwerk doorgetrokken naar de nieuwe kanaalbrug. Er zullen echter enkele woningen aan moeten worden opgeofferd en dat stagneert op een uitspraak van de kroon over het protest van een huiseigenaar. Volgend jaar ook zullen in het najaar de nieuwe sportvelden helemaal gebruiksklaar zijn Twee grote speelvelden en een oefenveld, kleedlokalen, douches, toi letten, een sprint- en hordenloopbaan en tennisbanen plus een volleybalveld, waarbij tevens een apart gebouwtje met kleedlokaal en toiletgelegenheid. De plannen voor een nieuw gemeen schapshuis zijn inmiddels bouwkundig rond. In de oude openbare school zal dit gemeenschapshuis worden onder gebracht- Een gymzaal (voor scholen en verenigingen) kan tevens dienen als toneel, en vergaderzaal. De foyer kan eveneens als vergaderruimte dienst doen. Ook zal er o.a. een bibliotheek in het gemeenschapshuis worden on dergebracht. Grote borden langs de weg vestigen de aandacht op het nieu we groot-.ndustrieterrein van de ge meente. Het zullen voor een groot dee' economische factoren zijn die de snel heid bepalen waarmee de uitgifte var het terrein zal plaatsvinden. Overi gens is de grond al voor een deel be stemd voor de uitbreiding van de be staande industrieën. Met de ontsluiting van het klein-industrieterrein hoopt men volgend jaar te beginnen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 13