Autometer een utopie
nachtstroom
Rapport Ruim Raan wil
laten opdraaien voor alle
alleen automobilisten
wegvoorsieningen
VIKINGBANK WEER BOVEN WATER
Lekasin
Dr. Meinsma terug uit Y.S.
„ROKEN HEEFT NU
GENOEG SCHADE
VEROORZAAKT'
55
toverhoed van
het kabinet
OCUJLUS
55
Wegenfonds
Frequentie
Bestemming
Onwaardig
Onuitvoerbaar
NIEUW
DIEFSTAL EN INBRAAK
Taxi's
de snelle en zekere pijnverdrijver
Rector verdedigt
docenten tegen
verdach tmakingen
RESULTATEN
LONGKANKER
Den Haag gaat
optreden tegen
de mannelijke
prostitutie
Heet water zo uit de kranen! Zó dat uw badkamer
fris, uw keuken schoon blijft? Dan een elektrische
boiler!
N.V. PROVINCIALE ZEEUWSCHE ELECTRICITEITS-MAATSCHAPPU
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 16 SEPTEMBER 1967
onze peritmentane redactiè)
„aAG Met welke gehei-
tmt mrH- Beernink> onze
m van binnenlandse zaken
Ma op 'iet Binnenhof langs de
by het namens koningin
Lbi«el sluiten van d' Staten-
Xel 1966-1967?
utreen zou het vandaag al graag
Zweten. Maar de geheimen bhj-
\oo verborgen onder de hoge
IVmn ie minister, die eens als
.„«te-secretaris van Rijswijk
E gedroomd moet hebben van
glorieuze dag in zijn leven: het
lm ioor Den Haag tn een fraaie
uit ie koninklijke stallenhet
«teren van de erewacht te voet
?t» paard op het historische Bm-
nhof het sluiten van de Staten-
unal. ten grote dag in het leven
m ambtenaar, een gemeente-
cretarts, een politicus-partijvoor-
egn minister. Ben telkens
ten belangrijke dag ook voor
Mei Nederland, ook al staat men
1 „jft iedere dag bij stil.
Kr H Beernink schrijdt daar op
Binnenhof niet gewoon als mi
jter Beernink. Hij vertegenwoor-
er in feite geheel Nederland,
do Staten-Generaal 19661967 de
toekeert met alles wat in de
[gelopen maanden aan kabinetseri-
m interimregering, aan verkie
zen, aan kabinet-De Jong, aan
,rtij-opstanden en partijvernieuwin-
aan werkloosheidsstijgingen en
politieke waarheden en onwaar-
lêderi voorgevallen is.
Over drie dagen weet ditzelfde
Herland, 'welke geheimen de ver-
.ijentooordiger van het kabinet-De
jong vandaag onder zijn hoge hoed
terborgen gehouden heeft en met
nlke toverformules het parlemen-
liire jaar 1967—1968 gaande wordt
jebottae».
Hiet voor niets dragen autoriteiten
tn goochelaars bij hun optreden in
het openbaar hoge hoeden. Beide ca
tegorieën onmisbare Nederlanders
hebben dikwijls veel met elkaar ge
ien, omdat zij dagelijks rondlopen
met geheimen, met trucs en met
tries. Dikuiijls ook zijn beider ge
heimen ondoorzichtig, maar nog va
ker zeer doorzichtig. Als men maar
ie moeite doet de sleutel van som
mige mysteries te ontdekken.
Politiek Den Haag doet in feite
niet anders. Men is dagelijks op zoek
naar de sleutel die de regeringsge-
hetme» toeten te ontsluiten. Voordat
de miljarden-nota op Prinsjesdag
met een tragi-komisch gebaar uit
het befaamde koffertje gehaald
tmrdt, is zeker de helft van de in-
ktid al weken lang nog maar een
fractie van een geheim. Dat geldt
ook voor de toverformules van het
Mrinet-De Jong.
De Nederlanders weten vandaag
al, dat hen in hel komende jaar las
tenverzwaringen te wachten staan.
tij het dan dat het met de benzine-
prijsperhoginj waarschijnlijk eerder
mee- dan tegenvalt. Maar de om
zetbelasting van sommige artikelen
gaat onherroepelijk omhoog en daar-
aan zit dan toch weer een fikse prijs
verhoging vast Bijvoorbeeld aan al
lerlei artikelen die nóg steeds hard
nekkig als enige luxe of weelde
beschouwd worden, maar die al lang
tot de normale benodigdheden van
Jat welvaartstaat" gerekend wor
den: wat aangename lekkernijen en
snoeperijtjes, wat duurdere vervoer-
middelen dan de fiets.
Ook de andere toverformule, die
Mn,dtbezuinigingen, houdt de Ne
Wander vandaag nog in spanning,
mr ss intussen al, dat wij volgend
n'ete kard op een loons-
oging moeten rekenen, dat wij
rij i gende raad krijgen wat ijve-
m te sparen en wat meer aan de
;™™fO<JuKtit>itett te doen. Het
w>ig beheer geldt ook voor aller-
departementen. maar daarnaast
«m i Ie Nederlander op dit mo
'til, ontwikkelingshulp is.
it dentallen miljoenen gul.
m,rT.a aaatdat verkeer en
leeoJ Wat meer Beidt krijgt, voor
toert» "nJ,"00r onder meer de delta
lom» de ,nPastructuur van
iets gebieden in Nederland op
Bfld kan rekenen via ver-
her departementen, zoals ver-
ken?conom,sche zaken, sociale za-
itrt.'s 1'nndbouw, dat voor de
relL. de werkloosheid wat
foraen tChter de hand Behouden
tenslotte ook dat ondanks
met £l!,m9ifn de riiksuitguven
"•«S gaan m"1ara5r" gvldens om
ten IriN ,an Vedertje Staat to
Kn'Zlln„We' Beiiik met de zor-
eek Mei f! vaaer l" Nederland
V-mK1 Uit em
zorgen heeft voor
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG. Het wetenschappelijk centrum van de
V.V.D., de prof. dr. B. M. Teldersstichting, publiceert
binnenkort het rapport Ruim Baan „voor meer wegen
en doelmatiger weggebruik door prijsmecbanisch rijden
en parkeren". De stichting heeft uitgerekend, dat de'
kosten van een verplicht te stellen elektronische meter,
die gebruikt kan worden voor zowel de heffing op het
rijdend verkeer als voor de parkeerheffing, zouden lig
gen tussen de dertig en de vijftig gulden per meter. Na
vraag bij Philips heeft ons evenwel geleerd, dat van zo'n
meter nog helemaal geen sprake is, terwijl de kosten per
meter zeker enige du'zenden guldens zullen bedragen.
„lk heb geen kennis genomen van
de meterplannen, maar als ik het zo
bekijk lijkt het mij een utopie. Een
eenvoupdige dynamo kost al een gul
den of tachtig en dan zou men in staat
zijn een dergelijk apparaat voor vijf
tig gulden te maken? Zeer onwaar
schijnlijk". Dit is de mening van drs.
M. Bierman, verbonden aan de ver-
kcers- en transportgroep van Philips.
„Als medewerker van een industrieel
bedrijf geloof ik hier niet in. De mon
tering van een autoradio kost al vijftig
gulden, een koffiemolen drie tientjes.
Ik vraag me af of men de problemen
beseft. De electronische timer, waar
over wordt gesproken, kost, als hij goed
moet functioneren, een paar duizend
gulden. Voorts moet men rekening hou
den met stabiliteit, beveiliging tegen
allerlei storingen en tegen fraude en
men wil het apparaat toch ook nog
nauwkeurig maken.
De commissie blijkt, voor de prijs
berekening te zijn afgegaan op Engelse
onderzoekingen. „Als de reële prijs in
derdaad veel hoger ligt", aldus een
van hen, „dan verandert deze zaak
natuurlijk volkomen".
derzocht. Het aanbod van taxi's zou
vrijwel overal worden beperkt, doordat
het taxi wezen zich als een exclusief
kartel gedraagt. „Het is dan ook geen
wonder dat er een bloeiende handel in
taxivergunningen is ontstaan. In grote
steden betaalt men tegenwoordig circa
25.000 voor een vergunning".
De Stichting Weg is met de Telders-
commissie eens, dat er meer wegen
moeten komen, waarvan 'een doelma
tiger gebruik wordt gemaakt. De in
stelling van een financieel zelfstandig
wegenfonds, waardoor een betere fi
nanciering van de infrastructuur zou
worden bereikt, valt bij de stichting
eveneens in goede aarde. Over de uit
voering ervan is men minder optimis
tisch. In een commehtaar van de stich
ting wordt de realisering van de plan
nen „voorshands niet wel mogelijk" ge
noemd.
iiiiüh
i
■lllllllllimilllilllIIKIIilltlBlilllllllll
Het plan van de stichting, waarin deze
meter onmisbaar is, gaat uit van de
volgende gedachte
„Maak het wegvervoer onderhevig
aan krachten van vraag en aanbod en
laat iedere automobilist betalen voor zijn
specifieke aandeel in het verkeer, dan
zullen de verkeersproblemen (opstop
pingen, tekort aan parkeerplaatsen
enz.) zichzelf oplossen.
Daartoe beveelt de stichting de vol
gende voorzieningen aan
De instelling van een financieel zelf
standig wegenfonds;
de hoogte van de motorrijtuigen
belasting moet verschillen naar ge
lang o.a. van gewicht en landstreek;
ongesubsidieerd openhaar vervoer
moet zichzelf kunnen bëdruipen;
het taxiwezen (in welke bedrijfstak
„buitensporig hoge winsten worden
gemaakt") moet gereorganiseerd;
aanbrenging in alle auto's van een
electronische meter en aanbrenging
van bijbehorende apparatuur in de
wegen.
De commissie, die zich voor de prof.
Teldersstichting met het onderzoeik heeft
beziggehouden, zweeft een systeem voor
ogen, waarbij iedere automobilist wordt
aangeslagen voor de door hem teweeg
gebrachte kosten. Die zijn dan o.m. af
hankelijk van de frequentie waarmee
de betrokken automobilist van de weg
gebruik maakt, van de bereden weg,
van het tijdstip van weggebruik, van de
soort auito, enz.
Met de invoering van een financieel
onafhankelijk wegenfonds, dat alle door
weggebruik binnenkomende gelden ook
daadwerkelijk voor wegvoorzieningen
moet gebruiken, bepleit de Telders
stichting dus de invoering van een soort
bestemmingspost.
Men vindt het niet billijk, dat niet
automobilisten meebetalen aan voor
automobilisten te treffen voorzieningen,
in zoverre deze geen collectief karakter
hebben.
De commissie zegt van mening te zijn,
dat „het metersysteem, gecombineerd
met een matige motorrijtuigenbelasting
en een speciale heffing op brandstoffen,
tot een dusdanige differentiatie van ta
rieven zal kunnen leiden, dat een op
timale voorziening van de vraag zo
dicht mogelijk wordt benaderd". Het
kernpunt van dit betoog is er in gele'
gen, dat „degenen, die weinig of geen
gebruik maken van de wegen, niet lan
ger worden gedwongen een versluierde
subsidie te verlenen aan weggebrui
kers". In dit kader zij opgemerkt, dat de
commissie zich ervan bewust is dat de
andere categorieën weggebruikers, zo
als fietsers, bromfietsers en voetgan
gers, door praktische problemen niet
kunnen worden aangeslagen.
■^/an een wetenschappelijk centrum
als de prof. dr. B. M. Teldersstich
ting mag men verwachten, dat een
rapport een weldoordacht, met zoveel
mogelijk factoren rekening houdend
werkstuk is.
De commissie, die verantwoordelijk
is voor het binnenkort te publiceren
rapport Ruim Baan (een economische
benadering van verkeersproblema
tiek) heeft niet de indruk kunnen
vestigen, aan dit criterium te voldoen.
Een principieel uitgangspunt van het
rapport is, dat de wetten van vraag
en aanbod doorslaggevend moeten
zijn in het verkeersvraagstuk en
vooral, dat iedere automobilist moet
opdraaien voor de voor hem gemaak
te kosten. Hiermee worden deze weg
gebruikers geïsoleerd als de enige
groep, die bij een goed wegenstelsel
belang heeft. Daarbij wordt uit het
oog verloren, dat de maatschappij in
al haar geledingen (door toerisme,
door handelsbetrekkingen met het
buitenland) ervan profijt trekt. Voorts
gaat men ermee voorbij aan de maat
schappelijke structuur, waarin sub
sidies van niet-belanghebbenden aan
belanghebbenden (kunst, sport) heel
normaal zijn. Tenslotte is men zich
bewust, dat grote groepen wegge
bruikers als fietsers en bromfietsers
niet kunnen worden aangeslagen op
grond van de frequentie van hun
weggebruik. De door de commissie
gesignaleerde „onrechtvaardigheid"
wordt dus bepaald niet teniet gedaan.
Dit hele systeem wordt opgehangen
aan de invoering van een z.g. meter.
Voor de prijs ervan (raming dertig
tot vijftig gulden) baseerde men zich
op Engelse onderzoekingen. Zelf
wist men er geen verstandig woord
over te zeggen. Een deskundige van
Philips wel: „onuitvoerbaar".
«■«iiBiüiHiüiBiiiiiBiniaiiiiaüiiiHiiiiiHiiiniiiiiniiiaiiiiiBiiiii
Naar aanleiding van het deze tveele
gepubliceerde rapport van de PvdA
over de partijvernieuwing heeft frac
tievoorzitter drs. Den Uyl gezegd:
„Het feit dat de PvdA zichzelf op de
tocht gaat zetten, moet op zwhzelf een
stimulerende factor tn de Nederlana.
se politiek zijn."
Als de partij maar niet in de kou
komt te staan.
De heer B. Korsten, die vooral in
zaken van public-relations als per
soonlijk adviseur van een aantal mi
nisters optreedt, vertelt in de Haag
se Post over eerste minister De Jong:
„Pietje is geweldig, een geboren let-
der, een man met veel hersenen en
een' groot bevattingsvermogen."
Als je deze heer Korsten zo hoort
„een goeie vent, Den Toom" en
„die' Udink, een fijne vent" moet
je toch wel stellen dat het zittende
kabinet ons niets dan zegen kan bren
gen. Maar laat ik hierover, met de
miljoenennota zo vlak voor de deur,
wijselijk het zwijgen toe doen.
Over KVP-fractievoorzitter Schmêl.
zei zei hij: „Norbert is aalglad".
„Europa heeft twee minderwaar
digheidscomplexen, ten opzichte van
zijn koloniaal verleden en ten op
zichte van de Verenigde Staten",
heeft Paul Henry Spaak onlangs ge
zegd. Hij vergat het derde minder
waardigheidscomplex: ten opzichte
van generaal De Gaulle
En dan was er die prins die bij
nader inzien toch maar weer zijn snor
drukte (Nieuwe Linie).
tQVER I'EVTT"
voorkomt
Uniek alarm-apparaat voor
iedereen - compleet 34.95
voor geïnteresseerde
winkeliers:
H. H. STAAIJEN
Bleislaan 12
Eindhoven, Tel. 040 - 39308
Wtir *norme verschil, dat
meer te, zor9en heeft voor
ditwelislJ„ m,tJoen Nederlanaers,
«tomen Jrlen °r6ot dee' van nun
kist in n a,Zragen aan de s°hat-
naast mJl'.ag, maar die aaar-
veelheii I. ar, ee" e>iorme noe-
In hi en hebt>e>'-
Ml b!ii)f»„nieUl(,e Panementaire jaar
d<»kti l,Zlhet kab;»et-De Jong
mar 5 verwezenlijken en
hug nn„ inzicht van deze rege-
"tent S„, ?et wacateh °P het mo-
spaars i. Weer wat bD^an ge-
d,n ervan mrt» m Nêw"0rieans wor-
utle drj, „al Ult zucht naar seo-
ehaufieurJ A 5*ïJwie twe® ta*i"
'e nebben vermoord.
Het openbaar vervoer is, volgens het
rapport, van onvoldoende kwaliteit en
wordt ten onrechte gesubsidieerd.
De commissie wénst de dienstverle
ning te verbeteren, de kosten voor de
passagiers te verlagen en de maatschap
pijen niet langer te subsidiëren. Dit
moet o.a. bereikt worden door afschaf
fing van het abonnementensysteem en
verhoging van de prijs in de spitsuren.
De redenering is, dat als automobilisten
in de stad een hóóg tarief moeten be
talen, zij de voorkeur kunnen geven
aan openbaar vervoer, dat door een
hoger gebruik weer goedkoper wordt
en beter kan draaien. De toestanden
tot nu tóe zijn maar „mensonwaardig",
zo vindt de stichting.
De commissie heeft de indruk, dat de
monopoliewinstên in het taxiwezen
„buitensporig hoog" zijn en dat dit
vraagstuk dringend moet worden on-
ADVERTENTIE
EINDHOVEN (KNP) Drs. G. Daal
huizen a.a., rector van het Theologisch
Instituut te Eindhoven, heeft zich gis
teren in zijn rede scherp verweerd te
gen verdachtmakingen van vrijzinnig
heid der theologie-docenten en infec
tering der theologie-studenten.
De ketterjacht is open. aldus pater
Daalhuizen. „Voor zover de oriëntatie
van de jagers vooral „confrontatie" is,
maakt zo merkt hij op het geluid
van hun jachthoorn weinig of geen in
druk, maar het wordt erger als dé ver
dachtmakingen van elders komen, van
instanties, die mensen metterdaad kun.
nen maken en breken".
In verband hiermee deelde rector
Daalhuizen mee, dat een van de docen
ten ernstig ziek is. Diens lichamelijke
constitutie was de laatste tijd niet zo
erg goed. maar aldus de rector van
het instituut het is minstens niet
uitgesloten dat de toestand waarin de
betrokken docent 'pater dr. A. Huls
bosch o.s.a., bekend om zijn evolutie-
theologie red. KNP) verkeert, mede
een gevolg is van zacht gezegd
weinig stijlvolle aanvallen op zijn we
tenschappelijke prestaties.
Rector Daalhuizen prees de eerlijke
bijdragen van deze theoloog tot de ont
wikkeling van de wetenschap. „Als zulk
een man zo nodig verketterd moet wor
den, wordt het wel moeilijk te blijven
geloven in de toekomst van d« theolo
SCHIPHOL (ANP) Opgetogen
over de brede overeenstemming, die
onder de 500 afgevaardigden uit der
tig landen bleek te bestaan, is dr. L.
Meinsma, medisch directeur van de
Stichting Landelijke Organisatie voor
de Kankerbestrijding te Amsterdam,
op Schiphol teruggekeerd van het
eerste wereldcongre? over roken en
gezondheid, dat deze week in New
York is gehouden.
Hill, een Britse deskundige, die het op
het congres uit de doeken deed.
„We zullen van dat sigaretten-roken
afmoeten", zo vervolgde dr. Meinsma.
„We doen het nu sinds het begir.- van
deze eeuw en het heeft lang genoeg
geduurd en schade genoeg veroorzaakt.
We kunnen er van af komen, want we
zijn ook van het snuiven afgekomen en
dat is min of meer vergelijkbaar".
Hij somde nog enkele cijfers op: in
de Amerikaanse sigaretten varieert het
nicotine-gehalte tussen 0.2 en 2.6 mili-
gram, het teergehalte tussen 4 en 48
miligram. Wanneer Nederland er, even
als in Amerika al geschiedt, toe zou
overgaan de handel te verplichten op
de pakjes waarschuwingen af te druk
ken en wanneer daarnaast ook de teer-
en nicotinegehalten zouden worden ver
meld, dan is het volgens dr. Meinsma
niet meer twijfelachtig of er zal een
veiliger sigaret uit voortvloeien. „De
fabrikanten zullen uit concurrentie^
overwegingen wel moeten", zo zei hij.'
„Zij zullen het teer- en nicotinegehalte
zo laag mogelijk maken".
Zijn slotopmerking: „Iemand die nu
nog volhoudt niet te geloven, dat siga
retten gevaarlijk voor de gezondheid
zijn, heeft naar mijn mening niet vol
doende verantwoordelijkheidsgevoel
voor Zijn eigen gezondheid en die van
zijn gezin".
teergehalte op pakje
Waarschuwend toonde hij bij zijn
aankomst een zojuist op de Amerikaan
se markt verschenen pakje sigaretten
van wat hij noemde „Super King Size".
De sigaretten zijn namelijk 10 cm lang
en dat is circa 1,5 cm langer dan de
langste, die we tot nu toe in Neder
land kennen. „Ik hoop, dat tenminste
deze verlengde versie van de King
Size-sigaret in ons land verboden zal
worden", zo zei Nederlands sigaretten-
bestrijder nummer 1. „In Nederland
sterft tegenwoordig 1 op iedere 5 man
nen aan de gevolgen van het roken, dus
door longkanker of hart- en vaatziek
ten. Dit blijkt uit de officiële sterfte
cijfers".
Op het congres waaraan naast artsen
ook research-deskundigen en onderwijs
personeel deelnamen, is een 50-tal re
soluties aangenomen in een poging de
wereldbevolking te overtuigen van het
sigarettengevaar en in de hoop, dat de
industrie tot fabricage var. een veiliger
sigaret zal overgaan. In die resoluties
wordt er o.a. op aangedrongen, dat art
sen en opvoeders niet meer roken. Ook
behoren ze anderen te adviseren er mee
op te houden, respectievelijk kinderen
ervan te weerhouden met roken te be
ginnen. Voorts wordt gesteld dat in
alle openbare gebouwen een rookver
bod dient te worden ingesteld en dat
sigaretten-automaten worden verwij
derd. Voorgesteld wordt op alle pakjes
sigaretten een waarschuwing af te druk
ken van de volgende inhoud: „Het
roken van sigaretten is gevaarlijk voor
de gezondheid en kan de dood door
kanker en andere ziekten veroorzaken".
Dit laatste heeft naar gemeld de
Amerikaanse senator Robert Kennedy
rheds in een wetsvoorstel neergelegd.
„In Engeland zijn de Britse artsen
massaal met roken opgehouden", aldus
dr. Meinsma. „Die zijn dus wat ver
standiger dan de gemiddelde Brit. Sta
tistieken hebben uitgewezen, dat in de
periode van 11 jaar vanaf 1954 tot en
met 1964 de longkanker-frequentie bij
de gemiddelde bevolking met 25 procenl
steeg, maar bij de groep artsen in die
zelfde periode met 30 procent daalde
Is dat opzienbarend of niet?"..
Dit nieuws bracht dr. Meinsma over
uit de mond van air Austin Bradford
(ADVERTENTIE)
De sleepboot Vtkingsbank die bi)
een poging het Griekse schip Alkyone
vlot te trekken op 18 maart verging,
gelicht werd op 1 augustus en later
zonk in de Waalhaven (10 augustus),
is gisteren opnieuw gelicht. Drie hok
ken, (Arend, Condor en Kolos 6),
met elk een hefvermogen van 200 ton
werden bij dit karwei ingeschakeld.
DEN HAAG 'ANP) B. en w. van
Den Haag voelen er voor te kunnen
optreden tegen de mannelijke prostitu
tie, die ook in Den Haag bedenkelijke
vormen begint aan te nemen. Daarom
hebben zij het ontwerp Algemene Poli
tieverordening (APV) gewijzigd, zodat
tegen mannelijke en vrouwelijke prosti
tutie op de openbare weg kan worden
opgetreden, terwijl aanstootgevende ge
dragingen in het homofiele verkeer op
de openbare weg, zoals hij bepaalde
plaatsen en in het Haagse Bos, kunnen
worden gekeerd.
De wijze waarop in een nieuwe APV
artikelen onder het hoofdstuk „homo
seksuelen" werden opgenomen heeft on
gewild de schijn gewekt van discrimi
natie. Hierom en omdat beter tegen de
mannelijke prostitutie dient te kunnen
worden opgetreden, worden wijzigingen
in ontwerp APV voorgesteld.
HONDERD militairen uit Zuid-Laren
kammen de bossen rond Dwingelo uit
op zoek naar een 72-jarige man uit het
psychiatrische ziekenhuis „Licht en
Kracht" te Assen.
Liesbeth List zou voor de AVRO-
televisie een paar liederen van de
gevangen genomen Griek Theodora-
kis zingen. Toen de AVRO de teksten
zag, schrok men terug van het linkse
proza (het ging over het concentra
tiekamp Mauthausen). Zo onafhanke
lijk kan men niet zijn, of men slaat
nog wel eens een keer rechts-af.
Het Amsterdamse provo-raadslid
L. Schimmelpennink heeft b. en w.
schriftelijk gevraagd maatregelen te
nemen „tot het behoud van de post-
zegelmarkt op de Nieuwe Zijds Voor
burgwal". In onze dagen schijn je
provo te moeten zijn om begrip te
kunnen opbrengen voor zo'n onschul
dig plezier als filatelisten hebben
op hun ruilmarktje.
In de V.S. heeft men nu „spreken
de" aanplakzuilen. Toen men had
vastgesteld dat slechts 37 procent van
de voorbijgangers naar de reclame
op deze Zuilen keek, is men begonnen
met draaiende, verlichte zullen. Na
een druk op een knop speelt ten
overvloede een geluidsband de re
clame-kreten af.
Ik ben hier vierkant tegen. Er
wordt op dit ondermaanse al veel te
veel herrie gemaakt.
En nu gaan we met z'n allen het
enige onparlementaire weekeinde van
het jaar in. Het oude parlementaire
jaar wordt vanmiddag afgesloten en
het nieuwe begint dinsdag pas. Ik zöu
zeggen, néém het ervan!
MERIJN
VÉÉL HEET
WATERVOOR
WEINIG GELD!
voordelig: nachtstroomtarief, geen kostbare afvoerkanalen,
praktisch geen onderhoud schoon: geen.vochtige keuken
snel: krachtige straal- wérkelijk heet water(85°Q absoluut veilig
AFDELING VOORLICHTING - POELENDAELE - MIDDELBURG -TELEF. 01180-5351