Autometer een utopie nachtstroom Rapport Ruim Raan wil laten opdraaien voor alle alleen automobilisten wegvoorsieningen VIKINGBANK WEER BOVEN WATER Lekasin Dr. Meinsma terug uit Y.S. „ROKEN HEEFT NU GENOEG SCHADE VEROORZAAKT' 55 toverhoed van het kabinet OCUJLUS 55 Wegenfonds Frequentie Bestemming Onwaardig Onuitvoerbaar NIEUW DIEFSTAL EN INBRAAK Taxi's de snelle en zekere pijnverdrijver Rector verdedigt docenten tegen verdach tmakingen RESULTATEN LONGKANKER Den Haag gaat optreden tegen de mannelijke prostitutie Heet water zo uit de kranen! Zó dat uw badkamer fris, uw keuken schoon blijft? Dan een elektrische boiler! N.V. PROVINCIALE ZEEUWSCHE ELECTRICITEITS-MAATSCHAPPU DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 16 SEPTEMBER 1967 onze peritmentane redactiè) „aAG Met welke gehei- tmt mrH- Beernink> onze m van binnenlandse zaken Ma op 'iet Binnenhof langs de by het namens koningin Lbi«el sluiten van d' Staten- Xel 1966-1967? utreen zou het vandaag al graag Zweten. Maar de geheimen bhj- \oo verborgen onder de hoge IVmn ie minister, die eens als .„«te-secretaris van Rijswijk E gedroomd moet hebben van glorieuze dag in zijn leven: het lm ioor Den Haag tn een fraaie uit ie koninklijke stallenhet «teren van de erewacht te voet ?t» paard op het historische Bm- nhof het sluiten van de Staten- unal. ten grote dag in het leven m ambtenaar, een gemeente- cretarts, een politicus-partijvoor- egn minister. Ben telkens ten belangrijke dag ook voor Mei Nederland, ook al staat men 1 „jft iedere dag bij stil. Kr H Beernink schrijdt daar op Binnenhof niet gewoon als mi jter Beernink. Hij vertegenwoor- er in feite geheel Nederland, do Staten-Generaal 19661967 de toekeert met alles wat in de [gelopen maanden aan kabinetseri- m interimregering, aan verkie zen, aan kabinet-De Jong, aan ,rtij-opstanden en partijvernieuwin- aan werkloosheidsstijgingen en politieke waarheden en onwaar- lêderi voorgevallen is. Over drie dagen weet ditzelfde Herland, 'welke geheimen de ver- .ijentooordiger van het kabinet-De jong vandaag onder zijn hoge hoed terborgen gehouden heeft en met nlke toverformules het parlemen- liire jaar 1967—1968 gaande wordt jebottae». Hiet voor niets dragen autoriteiten tn goochelaars bij hun optreden in het openbaar hoge hoeden. Beide ca tegorieën onmisbare Nederlanders hebben dikwijls veel met elkaar ge ien, omdat zij dagelijks rondlopen met geheimen, met trucs en met tries. Dikuiijls ook zijn beider ge heimen ondoorzichtig, maar nog va ker zeer doorzichtig. Als men maar ie moeite doet de sleutel van som mige mysteries te ontdekken. Politiek Den Haag doet in feite niet anders. Men is dagelijks op zoek naar de sleutel die de regeringsge- hetme» toeten te ontsluiten. Voordat de miljarden-nota op Prinsjesdag met een tragi-komisch gebaar uit het befaamde koffertje gehaald tmrdt, is zeker de helft van de in- ktid al weken lang nog maar een fractie van een geheim. Dat geldt ook voor de toverformules van het Mrinet-De Jong. De Nederlanders weten vandaag al, dat hen in hel komende jaar las tenverzwaringen te wachten staan. tij het dan dat het met de benzine- prijsperhoginj waarschijnlijk eerder mee- dan tegenvalt. Maar de om zetbelasting van sommige artikelen gaat onherroepelijk omhoog en daar- aan zit dan toch weer een fikse prijs verhoging vast Bijvoorbeeld aan al lerlei artikelen die nóg steeds hard nekkig als enige luxe of weelde beschouwd worden, maar die al lang tot de normale benodigdheden van Jat welvaartstaat" gerekend wor den: wat aangename lekkernijen en snoeperijtjes, wat duurdere vervoer- middelen dan de fiets. Ook de andere toverformule, die Mn,dtbezuinigingen, houdt de Ne Wander vandaag nog in spanning, mr ss intussen al, dat wij volgend n'ete kard op een loons- oging moeten rekenen, dat wij rij i gende raad krijgen wat ijve- m te sparen en wat meer aan de ;™™fO<JuKtit>itett te doen. Het w>ig beheer geldt ook voor aller- departementen. maar daarnaast «m i Ie Nederlander op dit mo 'til, ontwikkelingshulp is. it dentallen miljoenen gul. m,rT.a aaatdat verkeer en leeoJ Wat meer Beidt krijgt, voor toert» "nJ,"00r onder meer de delta lom» de ,nPastructuur van iets gebieden in Nederland op Bfld kan rekenen via ver- her departementen, zoals ver- ken?conom,sche zaken, sociale za- itrt.'s 1'nndbouw, dat voor de relL. de werkloosheid wat foraen tChter de hand Behouden tenslotte ook dat ondanks met £l!,m9ifn de riiksuitguven "•«S gaan m"1ara5r" gvldens om ten IriN ,an Vedertje Staat to Kn'Zlln„We' Beiiik met de zor- eek Mei f! vaaer l" Nederland V-mK1 Uit em zorgen heeft voor (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG. Het wetenschappelijk centrum van de V.V.D., de prof. dr. B. M. Teldersstichting, publiceert binnenkort het rapport Ruim Baan „voor meer wegen en doelmatiger weggebruik door prijsmecbanisch rijden en parkeren". De stichting heeft uitgerekend, dat de' kosten van een verplicht te stellen elektronische meter, die gebruikt kan worden voor zowel de heffing op het rijdend verkeer als voor de parkeerheffing, zouden lig gen tussen de dertig en de vijftig gulden per meter. Na vraag bij Philips heeft ons evenwel geleerd, dat van zo'n meter nog helemaal geen sprake is, terwijl de kosten per meter zeker enige du'zenden guldens zullen bedragen. „lk heb geen kennis genomen van de meterplannen, maar als ik het zo bekijk lijkt het mij een utopie. Een eenvoupdige dynamo kost al een gul den of tachtig en dan zou men in staat zijn een dergelijk apparaat voor vijf tig gulden te maken? Zeer onwaar schijnlijk". Dit is de mening van drs. M. Bierman, verbonden aan de ver- kcers- en transportgroep van Philips. „Als medewerker van een industrieel bedrijf geloof ik hier niet in. De mon tering van een autoradio kost al vijftig gulden, een koffiemolen drie tientjes. Ik vraag me af of men de problemen beseft. De electronische timer, waar over wordt gesproken, kost, als hij goed moet functioneren, een paar duizend gulden. Voorts moet men rekening hou den met stabiliteit, beveiliging tegen allerlei storingen en tegen fraude en men wil het apparaat toch ook nog nauwkeurig maken. De commissie blijkt, voor de prijs berekening te zijn afgegaan op Engelse onderzoekingen. „Als de reële prijs in derdaad veel hoger ligt", aldus een van hen, „dan verandert deze zaak natuurlijk volkomen". derzocht. Het aanbod van taxi's zou vrijwel overal worden beperkt, doordat het taxi wezen zich als een exclusief kartel gedraagt. „Het is dan ook geen wonder dat er een bloeiende handel in taxivergunningen is ontstaan. In grote steden betaalt men tegenwoordig circa 25.000 voor een vergunning". De Stichting Weg is met de Telders- commissie eens, dat er meer wegen moeten komen, waarvan 'een doelma tiger gebruik wordt gemaakt. De in stelling van een financieel zelfstandig wegenfonds, waardoor een betere fi nanciering van de infrastructuur zou worden bereikt, valt bij de stichting eveneens in goede aarde. Over de uit voering ervan is men minder optimis tisch. In een commehtaar van de stich ting wordt de realisering van de plan nen „voorshands niet wel mogelijk" ge noemd. iiiiüh i ■lllllllllimilllilllIIKIIilltlBlilllllllll Het plan van de stichting, waarin deze meter onmisbaar is, gaat uit van de volgende gedachte „Maak het wegvervoer onderhevig aan krachten van vraag en aanbod en laat iedere automobilist betalen voor zijn specifieke aandeel in het verkeer, dan zullen de verkeersproblemen (opstop pingen, tekort aan parkeerplaatsen enz.) zichzelf oplossen. Daartoe beveelt de stichting de vol gende voorzieningen aan De instelling van een financieel zelf standig wegenfonds; de hoogte van de motorrijtuigen belasting moet verschillen naar ge lang o.a. van gewicht en landstreek; ongesubsidieerd openhaar vervoer moet zichzelf kunnen bëdruipen; het taxiwezen (in welke bedrijfstak „buitensporig hoge winsten worden gemaakt") moet gereorganiseerd; aanbrenging in alle auto's van een electronische meter en aanbrenging van bijbehorende apparatuur in de wegen. De commissie, die zich voor de prof. Teldersstichting met het onderzoeik heeft beziggehouden, zweeft een systeem voor ogen, waarbij iedere automobilist wordt aangeslagen voor de door hem teweeg gebrachte kosten. Die zijn dan o.m. af hankelijk van de frequentie waarmee de betrokken automobilist van de weg gebruik maakt, van de bereden weg, van het tijdstip van weggebruik, van de soort auito, enz. Met de invoering van een financieel onafhankelijk wegenfonds, dat alle door weggebruik binnenkomende gelden ook daadwerkelijk voor wegvoorzieningen moet gebruiken, bepleit de Telders stichting dus de invoering van een soort bestemmingspost. Men vindt het niet billijk, dat niet automobilisten meebetalen aan voor automobilisten te treffen voorzieningen, in zoverre deze geen collectief karakter hebben. De commissie zegt van mening te zijn, dat „het metersysteem, gecombineerd met een matige motorrijtuigenbelasting en een speciale heffing op brandstoffen, tot een dusdanige differentiatie van ta rieven zal kunnen leiden, dat een op timale voorziening van de vraag zo dicht mogelijk wordt benaderd". Het kernpunt van dit betoog is er in gele' gen, dat „degenen, die weinig of geen gebruik maken van de wegen, niet lan ger worden gedwongen een versluierde subsidie te verlenen aan weggebrui kers". In dit kader zij opgemerkt, dat de commissie zich ervan bewust is dat de andere categorieën weggebruikers, zo als fietsers, bromfietsers en voetgan gers, door praktische problemen niet kunnen worden aangeslagen. ■^/an een wetenschappelijk centrum als de prof. dr. B. M. Teldersstich ting mag men verwachten, dat een rapport een weldoordacht, met zoveel mogelijk factoren rekening houdend werkstuk is. De commissie, die verantwoordelijk is voor het binnenkort te publiceren rapport Ruim Baan (een economische benadering van verkeersproblema tiek) heeft niet de indruk kunnen vestigen, aan dit criterium te voldoen. Een principieel uitgangspunt van het rapport is, dat de wetten van vraag en aanbod doorslaggevend moeten zijn in het verkeersvraagstuk en vooral, dat iedere automobilist moet opdraaien voor de voor hem gemaak te kosten. Hiermee worden deze weg gebruikers geïsoleerd als de enige groep, die bij een goed wegenstelsel belang heeft. Daarbij wordt uit het oog verloren, dat de maatschappij in al haar geledingen (door toerisme, door handelsbetrekkingen met het buitenland) ervan profijt trekt. Voorts gaat men ermee voorbij aan de maat schappelijke structuur, waarin sub sidies van niet-belanghebbenden aan belanghebbenden (kunst, sport) heel normaal zijn. Tenslotte is men zich bewust, dat grote groepen wegge bruikers als fietsers en bromfietsers niet kunnen worden aangeslagen op grond van de frequentie van hun weggebruik. De door de commissie gesignaleerde „onrechtvaardigheid" wordt dus bepaald niet teniet gedaan. Dit hele systeem wordt opgehangen aan de invoering van een z.g. meter. Voor de prijs ervan (raming dertig tot vijftig gulden) baseerde men zich op Engelse onderzoekingen. Zelf wist men er geen verstandig woord over te zeggen. Een deskundige van Philips wel: „onuitvoerbaar". «■«iiBiüiHiüiBiiiiiBiniaiiiiaüiiiHiiiiiHiiiniiiiiniiiaiiiiiBiiiii Naar aanleiding van het deze tveele gepubliceerde rapport van de PvdA over de partijvernieuwing heeft frac tievoorzitter drs. Den Uyl gezegd: „Het feit dat de PvdA zichzelf op de tocht gaat zetten, moet op zwhzelf een stimulerende factor tn de Nederlana. se politiek zijn." Als de partij maar niet in de kou komt te staan. De heer B. Korsten, die vooral in zaken van public-relations als per soonlijk adviseur van een aantal mi nisters optreedt, vertelt in de Haag se Post over eerste minister De Jong: „Pietje is geweldig, een geboren let- der, een man met veel hersenen en een' groot bevattingsvermogen." Als je deze heer Korsten zo hoort „een goeie vent, Den Toom" en „die' Udink, een fijne vent" moet je toch wel stellen dat het zittende kabinet ons niets dan zegen kan bren gen. Maar laat ik hierover, met de miljoenennota zo vlak voor de deur, wijselijk het zwijgen toe doen. Over KVP-fractievoorzitter Schmêl. zei zei hij: „Norbert is aalglad". „Europa heeft twee minderwaar digheidscomplexen, ten opzichte van zijn koloniaal verleden en ten op zichte van de Verenigde Staten", heeft Paul Henry Spaak onlangs ge zegd. Hij vergat het derde minder waardigheidscomplex: ten opzichte van generaal De Gaulle En dan was er die prins die bij nader inzien toch maar weer zijn snor drukte (Nieuwe Linie). tQVER I'EVTT" voorkomt Uniek alarm-apparaat voor iedereen - compleet 34.95 voor geïnteresseerde winkeliers: H. H. STAAIJEN Bleislaan 12 Eindhoven, Tel. 040 - 39308 Wtir *norme verschil, dat meer te, zor9en heeft voor ditwelislJ„ m,tJoen Nederlanaers, «tomen Jrlen °r6ot dee' van nun kist in n a,Zragen aan de s°hat- naast mJl'.ag, maar die aaar- veelheii I. ar, ee" e>iorme noe- In hi en hebt>e>'- Ml b!ii)f»„nieUl(,e Panementaire jaar d<»kti l,Zlhet kab;»et-De Jong mar 5 verwezenlijken en hug nn„ inzicht van deze rege- "tent S„, ?et wacateh °P het mo- spaars i. Weer wat bD^an ge- d,n ervan mrt» m Nêw"0rieans wor- utle drj, „al Ult zucht naar seo- ehaufieurJ A 5*ïJwie twe® ta*i" 'e nebben vermoord. Het openbaar vervoer is, volgens het rapport, van onvoldoende kwaliteit en wordt ten onrechte gesubsidieerd. De commissie wénst de dienstverle ning te verbeteren, de kosten voor de passagiers te verlagen en de maatschap pijen niet langer te subsidiëren. Dit moet o.a. bereikt worden door afschaf fing van het abonnementensysteem en verhoging van de prijs in de spitsuren. De redenering is, dat als automobilisten in de stad een hóóg tarief moeten be talen, zij de voorkeur kunnen geven aan openbaar vervoer, dat door een hoger gebruik weer goedkoper wordt en beter kan draaien. De toestanden tot nu tóe zijn maar „mensonwaardig", zo vindt de stichting. De commissie heeft de indruk, dat de monopoliewinstên in het taxiwezen „buitensporig hoog" zijn en dat dit vraagstuk dringend moet worden on- ADVERTENTIE EINDHOVEN (KNP) Drs. G. Daal huizen a.a., rector van het Theologisch Instituut te Eindhoven, heeft zich gis teren in zijn rede scherp verweerd te gen verdachtmakingen van vrijzinnig heid der theologie-docenten en infec tering der theologie-studenten. De ketterjacht is open. aldus pater Daalhuizen. „Voor zover de oriëntatie van de jagers vooral „confrontatie" is, maakt zo merkt hij op het geluid van hun jachthoorn weinig of geen in druk, maar het wordt erger als dé ver dachtmakingen van elders komen, van instanties, die mensen metterdaad kun. nen maken en breken". In verband hiermee deelde rector Daalhuizen mee, dat een van de docen ten ernstig ziek is. Diens lichamelijke constitutie was de laatste tijd niet zo erg goed. maar aldus de rector van het instituut het is minstens niet uitgesloten dat de toestand waarin de betrokken docent 'pater dr. A. Huls bosch o.s.a., bekend om zijn evolutie- theologie red. KNP) verkeert, mede een gevolg is van zacht gezegd weinig stijlvolle aanvallen op zijn we tenschappelijke prestaties. Rector Daalhuizen prees de eerlijke bijdragen van deze theoloog tot de ont wikkeling van de wetenschap. „Als zulk een man zo nodig verketterd moet wor den, wordt het wel moeilijk te blijven geloven in de toekomst van d« theolo SCHIPHOL (ANP) Opgetogen over de brede overeenstemming, die onder de 500 afgevaardigden uit der tig landen bleek te bestaan, is dr. L. Meinsma, medisch directeur van de Stichting Landelijke Organisatie voor de Kankerbestrijding te Amsterdam, op Schiphol teruggekeerd van het eerste wereldcongre? over roken en gezondheid, dat deze week in New York is gehouden. Hill, een Britse deskundige, die het op het congres uit de doeken deed. „We zullen van dat sigaretten-roken afmoeten", zo vervolgde dr. Meinsma. „We doen het nu sinds het begir.- van deze eeuw en het heeft lang genoeg geduurd en schade genoeg veroorzaakt. We kunnen er van af komen, want we zijn ook van het snuiven afgekomen en dat is min of meer vergelijkbaar". Hij somde nog enkele cijfers op: in de Amerikaanse sigaretten varieert het nicotine-gehalte tussen 0.2 en 2.6 mili- gram, het teergehalte tussen 4 en 48 miligram. Wanneer Nederland er, even als in Amerika al geschiedt, toe zou overgaan de handel te verplichten op de pakjes waarschuwingen af te druk ken en wanneer daarnaast ook de teer- en nicotinegehalten zouden worden ver meld, dan is het volgens dr. Meinsma niet meer twijfelachtig of er zal een veiliger sigaret uit voortvloeien. „De fabrikanten zullen uit concurrentie^ overwegingen wel moeten", zo zei hij.' „Zij zullen het teer- en nicotinegehalte zo laag mogelijk maken". Zijn slotopmerking: „Iemand die nu nog volhoudt niet te geloven, dat siga retten gevaarlijk voor de gezondheid zijn, heeft naar mijn mening niet vol doende verantwoordelijkheidsgevoel voor Zijn eigen gezondheid en die van zijn gezin". teergehalte op pakje Waarschuwend toonde hij bij zijn aankomst een zojuist op de Amerikaan se markt verschenen pakje sigaretten van wat hij noemde „Super King Size". De sigaretten zijn namelijk 10 cm lang en dat is circa 1,5 cm langer dan de langste, die we tot nu toe in Neder land kennen. „Ik hoop, dat tenminste deze verlengde versie van de King Size-sigaret in ons land verboden zal worden", zo zei Nederlands sigaretten- bestrijder nummer 1. „In Nederland sterft tegenwoordig 1 op iedere 5 man nen aan de gevolgen van het roken, dus door longkanker of hart- en vaatziek ten. Dit blijkt uit de officiële sterfte cijfers". Op het congres waaraan naast artsen ook research-deskundigen en onderwijs personeel deelnamen, is een 50-tal re soluties aangenomen in een poging de wereldbevolking te overtuigen van het sigarettengevaar en in de hoop, dat de industrie tot fabricage var. een veiliger sigaret zal overgaan. In die resoluties wordt er o.a. op aangedrongen, dat art sen en opvoeders niet meer roken. Ook behoren ze anderen te adviseren er mee op te houden, respectievelijk kinderen ervan te weerhouden met roken te be ginnen. Voorts wordt gesteld dat in alle openbare gebouwen een rookver bod dient te worden ingesteld en dat sigaretten-automaten worden verwij derd. Voorgesteld wordt op alle pakjes sigaretten een waarschuwing af te druk ken van de volgende inhoud: „Het roken van sigaretten is gevaarlijk voor de gezondheid en kan de dood door kanker en andere ziekten veroorzaken". Dit laatste heeft naar gemeld de Amerikaanse senator Robert Kennedy rheds in een wetsvoorstel neergelegd. „In Engeland zijn de Britse artsen massaal met roken opgehouden", aldus dr. Meinsma. „Die zijn dus wat ver standiger dan de gemiddelde Brit. Sta tistieken hebben uitgewezen, dat in de periode van 11 jaar vanaf 1954 tot en met 1964 de longkanker-frequentie bij de gemiddelde bevolking met 25 procenl steeg, maar bij de groep artsen in die zelfde periode met 30 procent daalde Is dat opzienbarend of niet?".. Dit nieuws bracht dr. Meinsma over uit de mond van air Austin Bradford (ADVERTENTIE) De sleepboot Vtkingsbank die bi) een poging het Griekse schip Alkyone vlot te trekken op 18 maart verging, gelicht werd op 1 augustus en later zonk in de Waalhaven (10 augustus), is gisteren opnieuw gelicht. Drie hok ken, (Arend, Condor en Kolos 6), met elk een hefvermogen van 200 ton werden bij dit karwei ingeschakeld. DEN HAAG 'ANP) B. en w. van Den Haag voelen er voor te kunnen optreden tegen de mannelijke prostitu tie, die ook in Den Haag bedenkelijke vormen begint aan te nemen. Daarom hebben zij het ontwerp Algemene Poli tieverordening (APV) gewijzigd, zodat tegen mannelijke en vrouwelijke prosti tutie op de openbare weg kan worden opgetreden, terwijl aanstootgevende ge dragingen in het homofiele verkeer op de openbare weg, zoals hij bepaalde plaatsen en in het Haagse Bos, kunnen worden gekeerd. De wijze waarop in een nieuwe APV artikelen onder het hoofdstuk „homo seksuelen" werden opgenomen heeft on gewild de schijn gewekt van discrimi natie. Hierom en omdat beter tegen de mannelijke prostitutie dient te kunnen worden opgetreden, worden wijzigingen in ontwerp APV voorgesteld. HONDERD militairen uit Zuid-Laren kammen de bossen rond Dwingelo uit op zoek naar een 72-jarige man uit het psychiatrische ziekenhuis „Licht en Kracht" te Assen. Liesbeth List zou voor de AVRO- televisie een paar liederen van de gevangen genomen Griek Theodora- kis zingen. Toen de AVRO de teksten zag, schrok men terug van het linkse proza (het ging over het concentra tiekamp Mauthausen). Zo onafhanke lijk kan men niet zijn, of men slaat nog wel eens een keer rechts-af. Het Amsterdamse provo-raadslid L. Schimmelpennink heeft b. en w. schriftelijk gevraagd maatregelen te nemen „tot het behoud van de post- zegelmarkt op de Nieuwe Zijds Voor burgwal". In onze dagen schijn je provo te moeten zijn om begrip te kunnen opbrengen voor zo'n onschul dig plezier als filatelisten hebben op hun ruilmarktje. In de V.S. heeft men nu „spreken de" aanplakzuilen. Toen men had vastgesteld dat slechts 37 procent van de voorbijgangers naar de reclame op deze Zuilen keek, is men begonnen met draaiende, verlichte zullen. Na een druk op een knop speelt ten overvloede een geluidsband de re clame-kreten af. Ik ben hier vierkant tegen. Er wordt op dit ondermaanse al veel te veel herrie gemaakt. En nu gaan we met z'n allen het enige onparlementaire weekeinde van het jaar in. Het oude parlementaire jaar wordt vanmiddag afgesloten en het nieuwe begint dinsdag pas. Ik zöu zeggen, néém het ervan! MERIJN VÉÉL HEET WATERVOOR WEINIG GELD! voordelig: nachtstroomtarief, geen kostbare afvoerkanalen, praktisch geen onderhoud schoon: geen.vochtige keuken snel: krachtige straal- wérkelijk heet water(85°Q absoluut veilig AFDELING VOORLICHTING - POELENDAELE - MIDDELBURG -TELEF. 01180-5351

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 9