[commentaar HONDERD JAAR GELEDEN VERSCHEEN DAS KAP IT AL" MARX: vóór alles Messias voor het proletariaat VIER SCHOFTEN DR. CORN. VERHOEVEN defaitisme Andere mentaliteit nodig Vrijheid in dienstbaarheid nstige stemming de ledermarkt Er kan een vuur ontvlammen ïgsTw Van Heijst en het ondernemingsrecht I ^9nk ,moordzaah heeft de politie uitstekend werk verricht Vluktdevermo!!l i-fam,en,Werking ,uss'n de diverse korpsen is het ge I a Hrland word, daders $nel in de kraa9 grijpen DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 16 SEPTEMBER 1967 17 I r®is duuTt6!)Sen zLei'scb'P hom je uiteindelijk wel waar je wezen moet. De d5 KVP w ian echter wel er9 lang. En we hebben weinig tijd. Daarom zal KERSTANDEN 8S Verguisd. Messias Studie Engels Losbol Huiselijk Teleurstelling Actueel spinazie —26, II 21 a^5peetl 15 grote 10—15 tappeI«i 7-50, Bl sV-'» 42—44, «ndjvïè !-2i wdekooi'nT'1» O-T^nttekoo! PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEIL NGEN PEIUINGEN PGEN Pfysl C5 ENI PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILIIGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILNGEN PEILINGEN PEILINGEN P flLINGEN PEILINGEN PEW N PEILNGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEJL NGEN.PEIU NGEN PEILINGEN [HINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEIILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN Phll LLE i 6 I I gepl od jrdi Cox kg I A 337-345. IB 317 BB 293, I CC doordr B 342 I C 245, ,^te„!^aPPeber^ F5 T geel doordr.. valappelen wit2'??' r„ goudrenet 12.20, pep+'I JX3 Orange Pippin l i£ 42.40-43.20, 7045~to5n ï- RO 32. 75 35 7n m 7^5i)0, 80 80 32, 75 35, 70 37 Mm' - ■el I 80 58-62. 75 52-64, II 80 57-58H 11 grol 25-27, James Grieve f.2 70 2528 85 23 Ti oc,,ve I 80 7- 15 Jacq. grof 70 15; -25, Br. 63 1 I, ii 4. 65 1 fij 65 ;e I Br. 2526, 65 23711"85 15—V 55 ■18, 70 22-16, 65 15—22 [«5 15, grof 1.6, fijn 14 Bra'mi? I 90 27, 80 32, 70 32 lm ft 1. Lebel I 75 23-25 65 ai' 14, fijn 14, Ellisons branii 30, 65 27, II 75 25, 70 27 65 1? grof 15, Transp. de QnS' i, 65 17, IID 14, grof 14 oï op monster 16, Manks cZ 17, 60 15, James Grieve Lir,; -21, 80 22-23, 75 22-26 70 -22. IID 10-15, grof i(& 1 1 80 21, 75 24. 70 26 65 18 1 Marie. I 80 35, 75 41 70 45 grof 19, Tydeman's Early w„r 75 46-50, II 70 24, I 65 ffl ce I 70 59. 65 62. 60 60.956140' -58.40, II 70 54. 65 55, 60 52 55 5—37, grof 42, fijn 28-29, kr'oe Hardy I 80 7.9, 75 74, 70 7610 - 74-2°-7?.-.10- 60 74, IID SVKÜ grof 57, fijn 40, kroet 22, Boa e d'Avranches I 65 68—69 bh ,20, 55 56.60-^57.50, 50 «70! 65 65. 60 62, 55 52, 50 44 UDV fijn 29, kroet 8.5—9, Maagden-' - 29. 55 27, fijn 14, PitmX 1 I 75 35—38, 65 35-37, grof 28 Lebrun II 65 35, 60 37, 55 ai .rof 32, fijn 23, kroet 10, Tr d« 70 82-85, 65 82-89, 60 91 n 6, 70 61, 65 84, 60 85, grof 40- 52. Seigneur d'Esperen I 65 77 38, 50 24, grof 20, fijn 14, kroet illy I 60 38, 55 29. 50 17, IID 11 1 Elsa I 70 27, 65 26, Warwick I 184, grof 177, Belle de Lou. 1 10—44, bramen per doos 170, per I—124 Aardbeien per doos I 84 4768,. II 26. Blauwe druiven .76, II 132147. Aardappelen I II 8—9. Groenten: kropsla 5—13 nol 15—79, sav.kool 12—15, rode- dubb. pr.bonen 45—65, snijbonen nkbonen 25. komkommers 31, :n 54—116, uien 1819, radijs 3.5, irie 1114, andijvie 28. NB ER GEN, 15 sept. Bintje I rot 10.50-12.20. drielingen 5.20, ■imers klei groot 10.00. TEUZEN, 15 sept. Per stuk: i36, bloemkool A II 57—95, B 19. afw. 1568, groene komkom- 33. B II 15, meloenen II 2578, c selderie I 1518, peterselie I i II 3436, per kg: Meerlanden t. Bevelanders bonken 15—16, X 1113', II 8. Eigenheimers 12! idijvie II 33, kassnijbonen I 141, en I 4553, pr.bonen I 54—84, men II 72, kroten II 10—14, ro- 510, sav.kool I 1319. B 10— ekool B 4—10, prei I 23—29, II u-Der Tl 11. spinazie II 61—67, 18, tpmaten A 4043, B 49—52, en per doos I 70—74, II 3155, Cox's Orange Pippin I 75 45, I 75 35, 70 35—40, 55 15. III grof James Grieve III grof 15—18, 0—21, 80 21—22, 75 22-25, IID ;rof 16, Tydèman's I 85 43—45,80 75 55—58, 70 54—57, 65 41, II 851 O, 75 50—53, 70 50—51, 65,41, IID grof'32—33, fijn 21—24, peren:1 ■dy I 80 65, 75 73—75, 70 75-77, Ï4, 60 64, II 80 64—65, 75 70-71, 74, 65 66—74, 60 64, IID 32-38, 48-53, lijn 40-41. kroet 17, Bonn; d'Avranches II 65 61-65 60 59-62 50 36, IID 14-23, III grof 27-28, NDRECHT 15 sept. Andijvie «nazie 18-52. postelein 47-62, uien >rei 23-36. staaksnijbonen 99-198, len 64-69, pronkbonen 39-M, ïen 50-82, stokprinsessen 75-130, >1 19-23. Chinese kool 24-25, 400I 21-31, rodekool 5,50-16, sav/ 0-12, spruiten A 57-65 B 49-60 C 60-77, sla- Al 15-31, II 5-20, bb K 63-90 A 50-79 B 45-58 C 29-38, m ananas 70-155. knolselderij omk. 90 41-44. 75 35-38, 80- 9+ 25-29, 40+ 24-29, 35+ 20-24, 5-39, tomaten A 3,40-3,60 B 3.49 3,00-310. selderij 5-13, peterselie lijs rood 10-11, witp. 12, route 5-40, ja mes grieve 30-38, boMJ 70-85, -lobo 29-40. conference orange p. 40-53, beurrt hardy innen de KVP is nu voorlopig alleen nog in besloten vergaderingen [iet gesprek op gang gekomen over de toekomst van de partij. Op dit besloten beraad volgen straks openbare afdelings- en kringvergade- aen Waarna dan (8 en 9 december a.s.) de partijraad van de KVP tot een uitspraak zal moeten zien te komen. Hoe zullen de discussies binnen de KVP verlopen Dat is nog moeilijk te zeggen- De eerste indruk is, dat bijna overal geprobeerd wordt alie promingen binnen de KVP aan het woord te laten komen. De eerste indruk is echter ook, dat zeer velen verward raken door de veelheid van menin- gen. ledereen voelt instinctief aan, dat er iets moet gebeuren maar nie- nand kan nog concreet aangeven, wat dan wel de oplossing zou kunnen jjn. Daardoor dreigt het gevaar van oeverloze discussies en daarin raakt jtel gemakkelijk het geloof in de toekomst verloren. Voor défaitisme bestaat echter geen enkele aanleiding. De erkenning ■on het feit, dat de KVP op het ogenblik niet naar behoren functioneert, houdt geen veroordeling in van het verleden. Na de oorlog is in Neder- y heel wat tot stand gebracht. Op alle gebieden is grote vooruitgang geboekt en daaraan heeft de KVP steeds in wezenlijke mate bijgedragen, [juzijn er inderdaad moeilijkheden, maar die spelen werkelijk niet alleen binnen de KVP. Alle partijen in Nederland zitten met dezelfde problemen. Oreral is een politiek gewetensonderzoek gaande. In iedere partij botsen Inieuwe inzichten op oude opvattingen. Ds meeste mensen zijn van nature ongeduldig. Moet er iets veranderd worden Goed, zeggen we, maar laten we er dan niet te lang over praten maar doen wat er gedaan moet worden. Zo gemakkelijk gaat dat echter niet altijd. Ingrijpende politieke hervor- Idingen komen niet op een achternamiddag tot stand. Daarvoor is een rij pingsproces nodig, een tijd van studie en bezinning. Dus ook bij de KVP «int daar gaat het niet om duizend huizen meer of minder, althans niet op de eerste plaats. Daar gaat het om een verandering in mentaliteit. Vooral dank zij paus Joannes en hef Vaticaans concilie zijn vele KVP-ers lieh duidelijker gaan realiseren, dat hun christen-zijn ook een persoonlijke dracht inhoudt, tegenover de gemeenschapsplicht namelijk om actief nee te werken aan een wezenlijke hervorming van de maatschappij. De inorme problematiek, die hier ligt, is uiteengezet in de encycliek „Populo- rum Progressio", maar de beleidslijnen, die tot een wezenlijke hervorming Jmoeten leiden, zijn nog niet getrokken. En daar gaat het nu om. Wie zich enigszins verdiept heeft in de grote wereldvraagstukken moet tot de conclusie komen, dat het huidige politieke en economisch bestel in Nederland en in de andere ontwikkelde landen niet bij machte is een we- zenlijke hervorming tot stand te brengen. Op de huidige weg voortgaande i zullen de rijke landen steeds welvarender worden. De arme landen steeds lieper in chaos en ellende wegzakken. In de communistische landen moet het staatskapitalisme uitkomst bren- j gen. Geen enkele mens kan echter leven zonder persoonlijke vrijheid en zonder persoonlijke verantwoordelijkheid. in de vrije westerse landen ligt het hoofdaccent nog op het particuliere initiatief. Weliswaar wordt vrij algemeen de noodzaak van een I vrij vergaand overheidsingrijpen erkend, maar er is nog geen systeem ge- lijnden, waarin collectieve verantwoordelijkheid en persoonlijke verant woordelijk harmonisch samengaan. Naar dit systeem zullen we nu moeten hun zoeken, willen we in eigen land en in de wereld rechtvaardigheid en vrede brengen. De discussie over dit soort zaken wordt bemoeilijkt door etikettenplak- kerij. Zo wordt de groepering in de KVP, die een wezenlijke hervor ming voorstaat, nog al eens voor socialistisch uitgekreten. Deze KVP-ers zijn echter helemaal geen aanbidders van dirigisme en «macht. Overheidsbemoeiingen wordt aanvaard als een onmisbaar wel tot maatschappijverbetering, maar het uitgangspunt is de plicht tot oersoonlijke inzet. Dat betekent bijvoorbeeld, dat een hardwerkende ondernemer zijn be- r'i moet kunnen uitbreiden en dat een hard werkende werknemer naar prestatie wordt beloond. Dat betekend, dat de overheid de zwakken, de «i» L 6I? akdoende helpt, maar dan zodanig, dat sociale voorzieningen Dit A" hunnen worden door lieden, die te lui zijn om te werken. etekent dat iedereen zal moeten beseffen dat collectieve voorzienin- sdip m°eten worden: door verhoging van produktiviteit, door be- svJH+j0, r bezuinigingen en door belastingheffing en dat die last I e ereen naar draagkracht verdeeld zal moeten worden. KintÜ"B'C' 'n c,iensJhaarheid aan de gemeenschap. Eerst wanneer op dit UL luuui mui v ^ereenstemmin9 is bereikt, kan met enige zin gediscusieerd worden .-it/Mit) huift ™9[.amPunten. Graag met beide benen op de grond. Onze wereld LWWK - baltsten nodig maar evenzeer realisten. 9 narkte" - stemming i«» lijker rkt LWIJK up ae narkten is de stemming t geworden, terwijl de van Noord Amenta rbeterde. Op de mlandse W' hkt heeft de gunstige rder ontwikkeld. In ge«° P hulden werden meer zaken De voorraden van halzen niét ruim terwijl er g is zowel voor binnen srrote veranderin! van zaken op de merken blijken teerliao- nemen. Sommige berichten dat zij ["tf welke <>P 1 de schoenfabrieken ipaciteit draaien. Over hoen. de bedrijvigheid in d naast e zeer vanernd, ^uceren 1. 'Ajn aag ind. el ang te te er pc .ariërnd, a^uceren, bedrijven die vlot P^nderd* bedrijven <K> Jj| ut werken. Wat ne word) soorten overleer betre, t matig verkocht. ndsleer rX?nbvk °f de verrichhngen van de KVP leidt tot de conclusie, dat schans»! 'n f 'aren heen gekenmerkt is geweest door gemeen- I hsid dn« «'"'I 6 Sne meer, de andere keer minder. Die wisselvallig- I windstilaan een zeilschiP= soms op volle kracht vooruit maar bij Ook (Sr 'S er.9ee.n beweging in te krijgen. overtta' ZS blijven in de vaart der volken, van het zeilschip moeten overstappen op het stoomschip. I de andVerande-'n^ d°ef ^''n' ^aar c'oor discussies binnen de KVP en del do l5317''6" han een vuur ontvlammen, dat warmte geeft en licht, I 'dealen 7°°^ doef ontbranden in een wereld waarin het geloof in owel door armoe als door welvaart lijkt gedoofd. zijn zen i. De tige n over het zoolleerlooiers ^oeaetl. VeAkS wat. aarzeling^' erkocht. e «"«««uuwi wcivaan n|m geaooTa. rUhet geheel stzj^' r.En j?n, e' ver|eden van de KVP, gezien de opvattingen dus van dege- - t.--g" Henchten chaar tot de grootste partij in Nederland hebben gemaakt, kan n ening voor de KVP nog een veelbelovende toekomst zijn weg- Mogelijk che is het werta3 w>. over het geheel n* dc lederwarenindustrie ken bevredigend, het litgébréider, Parijs zgl br' Tranche och over de lede m zaken reten 1 brengt teeds anz 408 (ohv.); Rhe'n.. plitters- itraatsburg 308 4) Maxau 494 1 (_j2 0 (4-4) Mannheim 34 Jf)). h 18 t 1): Ma>nz, „i-Tri«r H f r>9 0 Kaub 262 (on joului I f - I 8); Koblenz 258 +3^1^ ^0 9>: MUmegen 742 I. 16P- Ds lest'v i" ®aaf Gisteren vierhonderd man de straat I liever naa rt' °rzaah; wanbeheer van een mede-eigenaar en directeur he'ondernam; de ondernemin9 leiden- Conclusie: hoog tijd dat 5e werknemor"1^^- 0'3 de b®"'ng wordt gezet en de rechtspositie van vei '9 gesteld. Een belangrijke bijdrage daartoe moet komen van Justitie, in het huidige kabinet de liberale heer Polak. itinriört wo.-*, I ^62' zijn ministerschap valt van hem in dit opzicht 9 'e verwachten. 6); Nijmegen 742 Een snel en aatst® f'id regelmatig opgeschrikt door geweldmis- |kle faken dat succe,5v°l politieingrijpen is het beste middel omduïde a' 06 misdaad niet loont. - "h (Van een onzer redacteuren) BREDA. „Had Karl maar wat meer kapitaal verzameld in plaats van „Das Kapital" te schrijven", verzuchtte de moeder van Karl Marx toen haar zoon in 1863, nu honderd jaar geleden, zijn levenswerk in een oplage van slechts duizend exemplaren publiceerde. Jaren achter elk aar had hij in de leeszaal van het British Museum in Londen gewerkt aan het boek, dat bij zijn verschijning maar weinig aandacht kreeg, maar dat in latere jaren zou uitgroeien tot de bijbel van het commu nisme. Marx was 49 jaar oud, toen hij het eerste deel van zijn boek voltooide. Hij was ziek, leefde al jaren in de diepste armoede, en trok in de Londense volksbuurten van huis naar huis. Voor zijn ouders was dat leven een diepe teleurstelling. Als gegoede bourgeois-mensen kon den zij onmogelijk begrijpen hoe een zo begaafd man als Karl een briljante loopbaan in de wetenschap of in de politiek afwees om een zaam en arm de revolutie van het proletariaat te prediken. Karl Marx was een genie. Daar over hoeft, honderd jaar later, geen meningsverschil meer te bestaan. Hij was zelfs zo'n groot genie, dat men nog altijd niet in staat is een duide lijk beeld van hem te schetsen. De feiten uit zijn leven zijn bekend, zijn werk ligt vast in een groot aantal boeken en geschriften. We beschik ken over brieven, dagboeken en ge tuigenissen, maar daaruit komt een zo overweldigende, veelzijdige, ide alistische persoonlijkheid naar voren, dat we nog niet aan een allesomvat tend oordeel zijn toegekomen. Marx als econoom is door de geschiedenis in het ongelijk gesteld. Zijn stellingen over de toekomst van het kapitalisme zijn niet bewaarheid. Maar toch heeft geen enkele andere econoom in zijn tijd het kapitalisme scherper en beter bestudeerd dan hij. Als filosoof ge niet Marx tegenwoordig nog aanzien lijk meer waardering, dan de econo men hem toekennen. De afgelopen tien jaar is er, met name in christe lijke kring, een grotere belangstelling gegroeid voor de filosofische uit gangspunten van het marxisme. Als politicus, als de grondlegger van de revolutionaire leer, waarop Lenin als eerste ter wereld een com munistische samenleving bouwde, is Marx verguisd op een manier, waar van in de geschiedenis nauwelijks een tweede voorbeeld is te vinden. Zijn opvattingen over de klassenstrijd en over de daaruit voortvloeiende klas senhaat, zijn veelomstreden uitspraak, dat de godsdienst opium van het volk is zijn overtuigd en wetenschappelijk gefundeerde atheïsme vormden aan leiding genoeg om alles wat christe lijk en gelovig was te hoop te drijven. Generaties lang heeft men in katho lieke kring niet de minste waarde ring voor Marx, het marxisme of het communisme kunnen opbrengen. Zelfs paus Pius XII was nog zo volkomen vervuld van een bijna pa nische angst voor het communisme, dat hij met Hitier een concordaat sloot omdat in zijn ogen Duitsland als buffer moest fungeren tussen het vrije kapitalistische maar katholieke westen en het goddeloze Rusland. De grootste invloed is ongetwijfeld uitgegaan van Marx, de strijder, de visionaire profeet, de idealist. Steeds meer zijn de auteurs, die Marx be studeerd hebben, er toe geneigd om aan te nemen, dat Marx niet vanuit wetenschappelijke gevolgtrekkingen tot de revolutie is gekomen, maar dat de revolutie en de bevrijding van het proletariaat voor hem het eerste doel zijn geweest, waarvoor hij de weten schap te hulp heeft geroepen. Meer dan wie ook was de jood Karl Marx geschikt om als een Mes sias de arbeiders op te roepen hun lot in eigen handen te nemen. Hoe wel hij tijdens zijn leven nauwelijks enige waardering ondervonden heeft en bitter moest aanzien, hoe zijn re volutionaire en socialistische mede standers elkaar onderling op leven en dood bevochten, heeft zijn leer na zijn dood zo snel verbreiding gevon den, dat nu ongeveer een derde van de wereldbevolking marxistisch denkt of leeft in een marxistisch geregeerd land. sofeert onder het genot van bier en tabak. Toen dronk hij al veel en rook te buitensporig, wat hij zijn leven lang gedaan heeft. In die jaren moet hij een knappe jongeman geweest zijn met zijn gitzwarte haren en baard, die spoedig grijs werden, hoog voor hoofd en krachtige neus. Hij maakte schulden en parasiteerde op anderen. In die tijd wordt hij verliefd op zijn buurmeisje, de zes jaar oudere Jenny von Westphalen, dochter van een ba ron. Ze verloven zich in stilte. Na zijn gymnasium gaat Karl Marx studeren in Bonn, waar hij zich in het studentenleven onderdompelt. Hij schrijft liefdesgedichten voor zijn meisje en ziet een toekomst als letter kundige. Maar zijn gedichten zijn slecht, Marx ziet dat spoedig in en vernietigt ze. Hij heeft trouwens al gauw genoeg van het losse leven. Na een jaar verlaat hij Bonn en gaat in Berlijn studeren. Met dezelfde ontem bare kracht waarmee hij tot nu ge boemeld had, begint hij te werken. Op eigen houtje leest hij Hegel en Feuerbach, bij wie hij de grondslag vindt van zijn filosofische opvattin gen. Aan socialisme denkt hij nog niet veel, maar politiek wordt hij steeds radicaler. Op 23-jarige leeftijd promo veert hij. Mozes Hess, de latere leider van het zionisme, beschrijft Marx in een brief in lovende bewoordingen: „Dr. Marx, zo heet mijn afgod, is nog een heel jonge man, die de middeleeuwse reli gie en filosofie de laatste stoot zal toebrengen; met een diepe filosofi sche ernst verbindt hij een scherpe spot; denk je Rousseau, Voltaire, Hol- bach, Lessing, Heine en Hegel in één persoon verenigd, ik zeg verenigd, niet bijeengesmefen, dan heb je dr. Marx." Wie was Karl-Marx? Hoe was hij? Hoe leefde hij? Zijn vader was een joodse advocaat in Trier, die uit een Duits rabbijnengeslacht stamde, zijn moeder kwam uit een Nederlandse ïabbijnenfamilie. De band met het jodendom betekent niet veel voor de advocaat; hij en zijn gezin traden toe tot de evangelische kerk, meer uit sociale dan uit godsdienstige over wegingen. Karl Marx, die op 5 mei 1818 ge boren werd, is in zijn gymnasiumtijd geen uitblinkende, maar wel een op vallende leerling. Hij komt veel in cafés, waar hij het gezelschap zoekt van ouderen en eindeloos met za filo- mijn ijskoude kinderen op de vloer hebben moeten liggen". Het gezin Marx laadde zijn schamele hebben en houden op een handkar en probeerde nagestaard door een nieuwsgierige menigde, aan nieuwe kamers te ko- Zijn eerste werkkring zoekt Marx bij een krant, waar hij spoedig hoofd redacteur wordt. Politiek is hij echter veel te radicaal voor de regering en ook voor de toen leidende standen. Het blad verdwijnt en Marx verlaat ontgoocheld Duitsland. Daar is voor hem niets te halen, en hij vestigt zich met zijn jonge vrouw in Parijs. De Parijse jaren zijn de beslissend- ste van zijn leven. Hij ontmoet er tal loze mensen, onder meer Friedrich Engels, de Duitse fabrikantenzoon, die in Manchester het lompenproletariaat gezien had en er als socialist vandaan kwam. Zij blijven vanaf 1845 voor het leven onafscheidelijk. In Parijs maakt Marx voor het eerst kennis met uitgesproken socialisti sche ideeën, die hij zo gretig in zich opneemt, dat hij al enkele jaren later, op 28-jarige leeftijd, in 1848 het Com munistisch Manifest schrijft. Hij is dan al enkele jaren in Brussel, omdat Frankrijk hem uitgewezen had, moet ook uit Brussel wijken, is tijdens de revolutie van 1848 weer in Parijs, probeert daarna ook in Duitsland een revolutie te ontketenen maar vlucht tenslotte straatarm naar Londen, waar hem tot zijn dood in 1883 veel ellende te wachten staat. Marx leeft van geld, dat hij ver dient met het schrijven van artikelen en van ondersteuning door Engels. In 1852 schrijft Marx in een brief aan Engels: „Mijn vrouw is ziek, de kleine Jenny is ziek, Leentje (de dienstbode, die mee was gegaan in de ballingschap) heeft een soort van zenuwkoorts. De dokter kan en kon ik niet roepen omdat ik geen geld voor hem noch voor medicijnen heb. Sinds 8 a 10 dagen voedt ons gezin zich met brood en aardappelen, maar het is de vraag of ik dat vandaag nog zal kunnen krijgen". Marx' vrouw beschrijft in haar dag boek een van de keren, dat ze uit huis gezet werden: „Twee deurwaarders kwamen het huis binnen en namen alles in beslag: bedden, kleren, alles, zelfs de wieg van de baby en het speelgoed van de kleine meid. De deurwaarders dreigden, dat ze alles binnen twee uur zouden meenemen. Als ze dat gedaan hadden zou ik met Marx werkte al die Jaren met de kracht van een beer door. Tot diep in de nacht zit hij in het British Museum en schrijft zijn werken, die voorlopig nog helemaal niet opgemerkt worden. Uit de mémoires van de Duitse so cialist Liebknecht, die enkele jaren, in Londen in ballingschap geleefd heeft, leren we Marx kennen als een man, die enorm veel van zijn kin deren en zijn vrouw hield een zware daverende lach had en nog steeds veel rookte en dronk. Elke dag stu deerde hij in het Museum, elke avond discussieerde hij met medestanders en opponenten, ging daarna naar huis om te praten en bier te drinken en sloot zich tot diep in de nacht weer in het Museum op. Op de zondagen trok het gezin naar buiten. Leentje, de trouwe huishoud ster, de kinderen, Liebknecht en an dere bannelingen gingen dan mee, zochten bloemen en planten en speelden spelletjes met de kinderen. Ook anderen hebben geschreven, wat een opvallend contrast er bestond tussen Marx als denker en als huis vader. Dat ook zijn vrouw, hoe vaak zij onder de ellende ook bezweken is, dit ondervond bewijst een citaat uit haar dagboek: „Hij heeft nog nooit ook niet in de verschrikkelijkste ogenblikken, de zekerheid omtrent de toekomst en zijn vrolijke humeur verloren en was geheel tevreden als hij mij maar opgewekt zag en onze lieve kinderen hun moedertje zag omhelzen". Als Marx de vijftig jaar gepasseerd is, wordt zijn gezondheid slechter. In 1873 komt er een ernstige crisis, die hij nog te boven komt. Zijn vrouw blijkt in 1878 kanker te hebben. In december 1881 sterft ze. Anderhalf jaar later volgt haar man, op 13 maart 1883. Over de laatste jaren van Marx is niet zoveel bekend. We weten niet of hij nog oprecht en met dezelfde kracht als vroeger in de toekomst van de revolutie geloofde. Hij had teleur stelling na teleurstelling moeten in casseren. Het meest ontgoochelde hem de houding van de Duitse arbeiders die in 1870, het jaar van de Duits- Franse oorlog, de zijde van Duitsland kozen en niet de kant van het inter nationale proletariaat. Bij de begrafenis van Marx waren maar enkele mensen aanwezig. In een brief aan Liebknecht, waarin En gels het overlijden van Marx aan hem mededeelde, schreef hij: „Wat wij al len zijn dat zijn we door hem en wat de tegenwoordige beweging' is,- dat is zij door zijn treoretisch en praktisch werk; zonder hem zaten wij allen nog in de modder der verwarring". En gels, Liebknecht en schoonzoon La- fargue spreken hij de begrafenis ten afscheid: „Zijn naam zal door de eeuwen voortleven en ook zijn werk". Van hun kinderen hebben Marx en zijn vrouw weinig vreugde beleefd. Twee zoons en een dochtertje stierven nog tijdens zijn leven. Zijn dochter Eleanor, op wie hij zeer gesteld was, pleegde op 42-jarige leeftijd zelf moord, evenals Laura, die met Lafar- gue getrouwd was. Zijn laatste kind, Jenny, trouwde met de Fransman Longuet en vestigde zich in Frankrijk. In die familie leven nog de enige af stammelingen van Marx. Zijn volgelingen zijn echter over de gehele wereld verspreid. De op roep van Marx tot revolutie heeft voor de bewoners van het arme deel van de wereld nog steeds een messianis tisch karakter. In het westen is de ontwikkeling geheel anders verlopen dan Marx gedacht heeft. Het kapita lisme is niet omvergeworpen maar heeft zich sociaal aangepast. Marx kon ook niet weten, dat de industriële revolutie Uit die dagen, de grote (drijf kracht van het toenmalige kapitalis me, slechts kinderspel zou zijn bij de technische revolutie, die we nu bele- ven. In de communistische landen en met name in Rusland, waar het be wind volgende maand vijftig jaar aan de macht is, is het wezenlijke doel waarvoor Marx heeft gevochten, de vrijheid van de bezitlozen nog niet opgelost. De bezitlozen zijn er bezit ters geworden, maar hun vrijheid is nog zeer beperkt. Tweederde van de wereld lijdt in 1967 honger. De Marx van 1967 is nu nog volop actueel. T. vu teeters KARL MARX: ..nog volop actueel... TV/ïidden onder zo'n goede, harde uitzending van Brandpunt, deze keer gewijd aan het rassen probleem in Rhodesië, dacht ik dat het beeld ging golven en dat van achter' de golven de gruwelijke werkelijkheid zelf de kamer in kwam. Er werd een filmpje ver toond over gevechten tussen re bellen of vrijheidsstrijders en handhavers van het blanke gezag. De eersten infiltreerden uit na burige landen om in Rhodesië voor hun idealen te strijden of hoe we dat willen noemen. Want wat het voor verlopen wanhoops- figuren of trieste mislukkelingen zijn die hier hun toevlucht nemen tot geweld, weet ik verder niet. In elk geval doden zij en worden zij gedood. De film liet dit kalm en nadrukkelijk zien met de ijs koude perfectie van een onge ïnteresseerd mechanisch oog. Wij zagen hoe een blanke verdediger van Rhodesië een zwarte tegen stander neerschoot. En terwijl hij kermend op de grond lag, ver scheen er met een weerzinwek kende duidelijkheid een flikke rende bajonet op het scherm die vakkundig tussen zijn ribben ge dreven werd. Zoiets leer je in het leger. Niet te vlug, want dan breekt het ijzer, sufferd, hoe dik wijls moet ik je dat nog zeggen. En als je hem eruit trekt, zul je dan g.v.d. niet vergeten je voet op de borst van de vijand te zetten. Deze man had zijn vak goed geleerd. Met superieure lang- relen opzettelijk en bedrieglijk geënsceneerd en wie weet hoe dikwijls; misschien ook deze scène wel. Omdat niemand weet of het echt is, kan zij gemaakt worden met dezelfde onverschilligheid waarmee in dezelfde bossen na tuuropnamen in technicolor wor den opgenomen. Een prachtig roofdier verslindt zijn prooi, gade geslagen door een heel lelijk, maar veel groter roofdier. Alweer iemand die zijn plicht doet en wie ben ik wel dat ik hem een schoft mag noemen? Wat gebeurt moet geregistreerd worden, met alle middelen, en het moet ook gezien worden. Het is schijnheilig, gruwelijke gebeurtenissen te ver bergen en daardoor mee te werken aan de suggestie dat zij niet ge beuren. Het probleem van het geweld is niet dat het gezien wordt, maar dat het er is. We moeten de zaken niet omkeren. Ik weet niet of dat juist is. Ik denk dat er gebeurtenissen zijn die nooit tot een schouwspel ge maakt kunnen worden, niet alleen omdat ze te intiem zijn, maar om dat het zien ervan alleen zinvol en toelaatbaar schijnt als we er tegelijk ook handelend bij be trokken kunnen worden. Ik heb instinctief een zekere afkeer van mensen die bij een ongeluk zo gretig blijven kijken.. Want het werkeloos kijken kan elk ogen blik omslaan in hevig bevestigen en genieten. Mensen zijn even beschouwelijk als actief en als het ene wordt uitgesloten, krijgt zaamheid zocht het staal zijn weg naar het hart; na een bijna speelse aarzeling boven de anatomische puzzel van de ribben danste het triomfantelijk en verend op zijn doel af. De ene schoft doodt de andere en de angstkreet waarin het slachtoffer te kennen, geeft dat hij in zijn doodsnood al ver van alle schoftigheden verwijderd is, sterft weg in de bossen. Twee mensen hebben hun plicht gedaan of wat zij daarvoor houden. „Cchoft", roep ik onwillekeurig te midden van de aardbeving voor mijn ogen. Nooit is de vol strekte walgelijkheid van elk ge weld rnjj zo fysiek duidelijk ge weest. Ieder die maar schelden wil op de wereld heeft gelijk; de aarde wordt bewoond door schof ten. Dit waren er twee, maar de grootste is die het overleeft. Hij zet het geweld voort. In deze volg orde gedacht komt er onmiddellijk nog een derde bij. Want wie kan in godsnaam zoiets verfilmen zon der tussenbeide te komen, zonder hysterisch te schreeuwen dat ze moeten ophouden? Hoe vanzelf sprekend moet de wreedheid al zijn, als ze zo vakkundig verfilmd kan worden? 'Een mens kan dit niet aanzien, maar de camera wél en dus ook de mens die daar de slaaf van is. Het wordt een mooie opname in een goed programma dat tot nobel doel heeft de mens heid eindelijk eens wakker te schudden. Voor dit nobel doel worden zelfs wel gruwelijke tafe- het andere onduldbare proporties: activiteit wordt geweld, beschou welijkheid wordt genot. "Pr is nog een vierde schoft die zijn plicht doet, nog verder buiten de gevaarlijke zone, waar het geweld woedt, nog meer in stemmende en. genietende toe schouwer bij iets wat voorkomen had moeten worden en wat door de simpele registratie alleen al dreigt te worden opgenomen in onze afschrikwekkende galerij van vanzelfsprekendheden. Het is toch geen hypocrisie te menen dat door het „vastleggen" van wat verwer pelijk is het verwerpelijke wortel schiet in de bodem van de wer kelijkheid. Maar wat doe ik, de vierde man, intussen zelf: ik zit t.e kijken, ik wend zelfs mijn ogen niet af. Het beeld moet gaan gol ven om mij eraan te herinneren, dat hier iets vreselijks aan de hand is. Maar het beeld boeit mij. Het was weer een goed programma vanavond, een beetje schofterig en hard, maar het kan geen kwaad dat de brave burgers voor het slapen gaan eens wakker geschud worden. En inmiddels is de wer kelijkheid van het geweld hele maal mijn eigen werkelijkheid geworden; ik kan er niet meer aan ontkomen: mijn handen drui pen. van het bloed. Het ene geweld roept onherroepelijk het andere op. Zolang er nog ergens geweld is, is er overal geweld. We komen er nooit meer uit: het is een vast onderdeel van ons programma geworden.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 17