(TE AUTO Goes N.V. Rijk is verantwoordelijk voor woonwagenbeleid" ioes Hier en daar in eigen streek BRABANTSE CENTRA HEBBEN ERNSTIGE BEZWAREN TEGEN WETSONTWERP: Grote drukte op braderie te Goes Belgische douane maakt chaos van vrachtverkeer bij grenspost Wernhout Helena Rubinstein Skin Life Throat Créam en Throat Lotion Even uitblazen mevrouw Mosseltijd breekt aan fi.v» sept. 10-20 uur sept. 10-21 uur sept. 10-21 uur ^droogde bloemen I """Positie e\te drogen. U kunt I Un ,'ue dan hp »m=-i I fci^elie neme glP?kruid. grassen I i ater in de Dlkwiils krat u Maak een flensjestaart met schuim en gember Weer veel bijval voor Tsjechische folkloregroep Moerdijkplan: ROTTERDAMSE BEDRIJVEN WILLEN WEL Zondag in Dongen Aurora-rally maakt uw keel weer als fluweel Een bewogen historie de eerste complete schoonheids behandeling voor hals en decolleté. DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 15 SEPTEMBER 196T (met oliej in de verbrü^T- erecht komen. De bousi. f,®85- nat waardoor de hoo., 1 t meer in vonkvorm overS n' le bougie-electrodec akkelijker weg neemt v£ 5e nnenisolator van de bouoii .V ii. maakt deze schoon en lï?8'e ens laat u de motor 8' ;Ie omwentelingen maken to01 k de verbrandingsruimte SL Nu monteert u de bouei« 8 u de motor. Pas als deze Z*"'r l loopt kunt u de beiuind,™ aien. M,aa een ak van vertrouwen •grijs grijs, schuifdak d Luxe, 6.000 km. geel D, automatic, d 1965 1965 1967 1964 1961 V962 1962 1965 1964 FINANCIERING OES Tel. 01100-6210 OPEL «caby street He* bij ons. i Carnaby Straat, Londen straat van de jeugdmoda. Hier iszo'nkraatie- een wintermantel die wij speciaal "op de jeugd" gekocht hebben. Van prachtige stof (brosse natté) mot naden in voor- en achter pand, lang rugsplit, vlotte mouw inzet ge Noordstraat 10- 10-12 (Van een onzer verslaggevers) BREDA Het provinciaal beraad van regionale woonwagen- I Kntra in Noord-Brabant heeft in een adres aan de Tweede Kamer rijn ernstige bezwaren kenbaar gemaakt tegen het ontwerp woon- ivagenwet, dat op 21 september in de Tweede Kamer in behandeling «1 worden genomen. Voornaamste bezwaar tegen het wetsontwerp geldt de opvatting I van de minister, dat de behartiging van het woonwagenvraagstuk c0 gemeentelijk niveau dient te geschieden. De adressanten zijn van Lening dat de zorg voor de woonwagenbewoners niet op de ge meenten kan worden afgewenteld, maar rijkszorg dient te zijn. Bovendien wordt als globaal bezwaar aangevoerd dat het ont- I werp van wet te veel gebaseerd is op theoretische gegevens en zich I onvoldoende uitspreekt over de vraag of moet worden gestreefd naar I handhaving of verdwijning van woonwagencentra in ons land. onclusie van de adressanten is, dat Indien het wetsontwerp zonder essentieje miziemeen worm "ik niets verandert en een oplos- I ii», voor het woonwagenvraagstuk t worden bereikt. Naar de overtui- 111 tvviucu I fine van het provinciaal beraad kan die inlossing alleen maar worden bereikt door het verbod (via een uitstervings- nsteem) in een woonwagen te wonen. De wetgever, aldus de adressanten moet j hier rigoureus durven zijn. De belangrijkste bezwaren tegen het wetsontwerp zijn puntsgewijze de vol zin het' wetsontwerp wordt niet duide lijk gekozen tussen handhaving of ver dwijning van woonwagencentra. Vanuit de praktijk gesproken is dit laatste de enige juiste keuze, omdat het hier om een woonvorm gaat die beslist uit de tijd is. Het beleid moet derhalve gericht zijn op een systematische vermindering van het aantal woonwagens. Kiest .de minister anderzijds voor handhaving van deze woonvorm, dan zal deze ge dragslijn omringd dienen te zijn met waarborgen voor een in alle opzichten verantwoorde bewoning. Daarvoor zul len buitengewone machtsmiddelen no dig zijn. Bovendien zal deze woonvorm voor een ieder mogelijk moeten zijn. In de praktijk zal verstrekking van een Als de zomer voorbijtrekt, begint de 1 mede tijd voor mossels te komen, de. I vis die zich evenals oesters, in herme- I sche verpakking presenteert. De echte I liefhebber hoeft niet geanimeerd te wor- I d°n mossels te consumeren. Maar om I de afzijdige of huiverige consument tot I irieer te brengen, willen wij een lans 1 no niet schelp) breken en de voordelen van de mossel bespreken. Gekookte en I gebakken mossels, mosselsla en mossel- bitterballen het een is nog heer lijker dan het ander. En zo gezond! Per persoon rekent men 12(0 gram mosselvlees (dat is ca. 1 kilo I geknipte mossels) en dat geeft meer Ivcedmgszou'.es en vitamines van het lE-complex dan 100 gram schoongemaak. 1 te zoet- of zoutwatervis. I l' hoeft geen bedenkingen te hebben 1 -dien: koop mossels bij een vishandel met een grote omzet, dan hebt u de meeste kans dat ze vers zijn; maak de mossels direct schoon: bewaar schoongemaakte mossels zo kort mogelijk óp een roele plaats; reken voor vier personen 4 kg geknipte mossels 800 gram netto). I Elke levende waar moet (ook als hij I lood is) gecontroleerd worden. U contro- I leert mossels door ze stuk voor stuk lutegaan en met duim en wijsvinger I revig op de rand te drukken. I Met te gebruiken zijn: de mossels die I hierdoor hun schelpen openen; de mos- lieis die er zand uit laten siepelen, I -ssjkmossels" heten en dan ook zwaar- I Ier zijn dan de andere. Ook gebroken Igekneusde exemplaren moet u weg ten. De ruwe mossels, „vuile mos: ruwe mossels, „vuile mossels" brand, knippen we van elkaar, de Ij'idenbundels en andere ongerechtig- kei worden er af gehaald. 1 ?e geknipte mossels zijn nog niet |v.oon De „baarden", dat zijn de dra- I ca die uit de mossel steken, worden l!i,5u afgetrokken, de schelpen gebor- Ifflden enkele malen in schoon water 1 Bet Tenslotte moeten ze een kwartier K«n half uur van het laatste vuil I mi wt>rden door weken in schoon I «er met zout: 3 eetlepels op 1 liter. Iwit ®ossekerecht begint met koken 1,1™ daarvan gaan de schelpen open Lr*Personen neemt men 4 kilo mos- l-A doet ze schoongemaakt in een 1 j? pan met een laagje water, be- »WM'met '(ingesneden ui, wat l£? i se'derij en een paar pe- I sloten verwarmer. in een ge- I tA i pan en na enkele minuten de I BimOo ™?chudden. Na ongeveer 10 I tW™ Zljn de schelpen open, het lll™iiaar en rose-achtig van kleur. I in ftze opdienen met het mossel- I hit rat scllaal ofwel een deel van I zout A aanmaken me' azÜn of mosterd, I Üs het aP®rt bij de mos- I Gebakt" 0m ze 6r'n te dopen. I i'a door6r!J5>ssels zijn eerst gekookt I *snteld -bloeln ot Paneermeel ge- I Httkm m1? hete i>oter vlug bruin r-'-ierst o °PSediend zijn ze het rrinetft er tomatenpuree, ketchup *bkS(SsL.bl- Een verrukkelijke De Nederlandse ontwerper Frans Mo lenaar heeft onlangs een aantal char mante winterkleren getoond uit zijii nieuwe wintercollectie. Hij had veel bont en laarzen toegepast bij onder meer vrij lange mantels. Soms reikten zijn met bont gegarneerde modellen tot op de grond, zoals een zwartlaken avondpak met een pantalon waarover een hes met losse panelen. Deze ge streepte robe-manteau heeft een bruine nerts-garnering en bijpassende hoed, Het eenvoudige model is licht gerend. - met rijst! ob A' nai.aar bieden talloze bloemen- I 'Uerlei "®cl"önier Wohnen" T°hnde 1meer kunstzinnig ge- Pa. j tru gedroogde bloemen Il,s zonde,^ls Proberen gaat om zo'n I kemp,ki naar huis te krÖ" 1 koog i™S' waarom de prijs zo I "'''ik tlrt (6 bloemcn kunnen er na- I ?<Mkt in „sen om in een papiertje I "'n ui p. 1? Moderne vervoermid- I hossen. Maar staan ze I !lis' korft Slil Plek3e ergens in "ü'Jüen. n ze d soms jaren uit- HVt maten?!de moeite waard om I verzamn? voor zon« boeket te -'"positie ii-„ urogen. u Kunt I de plaat, helemaal 'aanpassen jl!dereti. p ze Moeten over- M8e'Was WA'selIf I "«ren. fjTL ,ar ze moeten over- I n Gewassen zulke heerlijk geu- I ui strobloem r °P de Markt wel I tolï hiijvertfo? stat'ce, katjes en I 18ec U knnt'Ai weinig geld be- I ito,,!1651 gemakSA ^erSelÜke zalcen I n;al,en. Wee- Ai)k m uw eigen tuin I ft lacgs dt» re. so°rten plukt u I istilK Moeite vAtAiVerder 's het ze- 11,„% riddersiH?^ om duizendblad, I f heb? aS-, cn zinnia te droj oaarvoor een goed geven- tileerde maar warme liefst nogal donkere ruimte nodig. Voorts draad om ze op te hangen- en flessen om ze in te zetten. Sommige soorten kunt u beter staande laten drogen, daar ze zich dan mooier vormen. Gaat u aan de com posities beginnen, dan neemt u vazen of bakken met zand of bloemistenvul ling. Bijzonder lichte schalen en vazen worden verzwaard met een steert. U kunt wanneer u de volgende han delingen verricht een heerlijke, schui mige flensjestaart bakken: Maak een glad beslag van 80 gram bloem, twee eieren, drie dl. melk en zout. Smelt 50 gram boter, roer dit afgekoeld door het beslag en bak in een hete koekepan aan één zijde goud bruine flensjes. Gebruik daarvoor in pan geen boter meer, omdat deze immers reeds door het beslag werd ge roerd. Hierna moet u 40 gram boter zacht met 40 gram suiker en 100 gram fijn gesneden gember door elkaar roeren. Stapel daarna de flensjes op elkaar met steeds een laag gembermengsel ertus sen. Bespuit het geheel aan alle kanten met zeer stijf geslagen eiwit, vermengd met 50 gram poedersuiker per eiwit en laat in een lauwe oven dit eiwitschuim goudgeel worden. U kunt de taart met dunne schijfjes gember garneren. Het best kan de taart in punten worden geserveerd. Een verrukkelijk recept voor de da mes, die wel een paar pondjes mogen aankomen. Want deze taart doet na tuurlijk wel een aanval op uw MiUllr~ Eet smakelijk dames! vergunning uitsluitend aan woonwagen bewoners van origine tot onoplosbare moeilijkheden aanleiding geven. De adressanten stellen zich op het standpunt dat het woonwagenvraagstuk in eerste instantie een zaak van rijks zorg dient te zijn, op grond van de noodzakelijke uniformiteit, van voor schriften op het gebied van ontruiming, sloping en sluiting van woonwagens, doch ook omdat planning van het aantal centra vanwege de -mobiliteit van deze bevolkingsgroep geen gemeentelijke aaaik kan zijn Dit wordt een landelijk vraagstuk genoemd, waarvoor het Rijk de gemeentebesturen niet kan laten op draaien. Ook wordt het onjuist genoemd de kos ten voor woonwagenbewoners, die veelal geen relatie met de gemeente van hun standplaats hebben, op de gemeentebe sturen af te wentelen. Aangevoerd wordt dan ook, dat de behartiging van deze belangen onder volledige verantwoordelijkheid van het rijk dient te geschieden. Dat voor de feitelijke uitvoering van de wet de gemeenten als instrument worden ge bruikt zal weinig bezwaar ontmoeten. Ook op de planning van woonwagen centra in het wetsontwerp wordt scher pe kritiek geleverd. De telling van het aantal woonwagens, zo menen de adres santen, is geschied nadat het wetsont werp al was ingediend, in de memorie van toelichting wordt gesproken over 5300 wagens in totaal, terwijl de telling in 1964 al een uitkomst geeft van 0058 wagens. Ernstig bezwaar wordt ook gemaakt tegen het ongenuanceerd vasthouden aan de norm van tachtig standplaatsen per centrum.. Deze norm, zo menen de adressanten, steunt nergens op en het is geenszins duidelijk waarom een cen trum van bijvoorbeeld 150 wagens on bestuurbaar zou zijn. Het woonwagen centrum Breda bijvoorbeeld kent al enkele jaren boventallige wagens (ca paciteit 90, huidige gemiddelde bezet ting 135), maar het werk' op dit cen trum is daardoor niet ongunstig be- invloed. De praktijk heeft uitgewezen dat een groot, volledig geoutilleerd centrum verre valt te verkiezen boven een klein centrum met een aantal bo ventallige wagens waarvoor geen geac commodeerde ruimte aanwezig is. De middelen die 'het ontwerp biedt tot handhaving van de wet worden in het bezwaarschrift van het gebruike lijke patroon genoemd. Alleen buiten gewone middelen, zo menen de adres santen kunnen hier enig soelaas bieden bij toepassing van de wet indien de woonwagen moet worden ontruimd, ge sloten of gesloopt. Praktische ervaring leert, zo wordt aangevoerd, dat deze machtsmiddelen in de praktijk niet kun nen worden toegepast. Van onze adverteerders HEROPENING BLOEMENHUIS EN DIERENSPECIAALZAAK TE SAS VAN GENT Te Sas van Gent is de geheel ver nieuwde bloemenzaak en dierenspe ciaalzaak De Roos heropend. Deze spe ciaalzaak betekent voor Sas van Gent en omgeving een aanwinst. Op het ge bied van dieren is dit voor Sas van Gent de enige gelegenheid. Het as sortiment dieren bestaat uit vogels, vissen, terrariumdieren, zoals schild padden, en apen. Het dierengedeelte is gescheiden van de bloemenzaak. Be halve aan vele soorten bloemen en planten gaat men in de toekomst ook aandacht besteden aan het bindwerk van de bloemen. Een apart gedeelte van de bloemenzaak betreft keramiek, vazen en potten, en een grote voor raad met de hand gedraaid aardewerk. De eigenaar, de heer J .Torbijn, heeft nu in zijn pand aan de Gentsestraat een geheel gemoderniseerde winkel, die van 30 m2 tot 85 m2 is uitgegroeid. (Van onze correspondent) MIDDELBURG Voor de Middel burgse militairen van de COAK trad donderdagavond de Tsjechische Folklo regroep „Der Folklor Kindergruppe" uit Mikulcice op voor een goed bezette concert- en gehoorzaal in Middelburg. Deze groep, die op uitnodiging van de Goese Volksdansgroep Kasporgo in Ne derland vertoeft en die internationale bekendheid geniet, bracht een imposant programma met muziek en dans uit Tsjecho-Slowakije. De jeugdige musici, die tussen de 12 en 16 jaar oud zijn, krijgen o.a. veel bijval bij de uitvoering van een Kirchtagslied waarbij een op vallend fraaie solo van de 11-jarige Martin Kotasek te beluisteren viel. De 3 uur muziekstudie per dag, die zij naast hun normale schoolwerk moeten verrichten kwam vooral tot uiting in een wervelend nummer, getiteld Tanz- lieder der Musik. De avond ervoor lieten de Tsjechen hun pleegouders en enige andere ge nodigden zien waartoe zij in staat zijn op muzikaal gebied. Aan deze avond in het Schuttershof in Goes werd mee gewerkt door het jongenskoor van de katholieke koorschool in Goes en de Kasporgo-dansgroep. Met een langdurig ritmisch handge klap gaven de aanwezigen uiting aan hun waardering voor de Tsjechen. Even hard klonk het. applaus voor de jon gens van de koorschool en de boertjes en boerinnetjes van Kasporgo. (ADVERTENTIE) (Van een onzer verslaggevers) BREDA „We hebben al contac ten met enkele Rotterdamse bedrij ven die grote belangstelling hebben getoond voor het industrieterrein bij de Moerdijk". Dit zei ons burgemees ter H. E. M. Schaminée van Zeven bergen naar aanleiding van het werk gelegenheids debat in de Brabantse statenzaal waarin o.a. ook gesproken Is over de deelname van de provin cie aan het Moerdijkplan. Dit plan is, zoals bekend, opgezet door de samenwerkende gemeenten van Hooge en Lage Zwaluwe, Zeven bergen en Klundert en behelst de aan leg van een binnendijks en buitendijks industrieterrein aan het Hollandsch Diep. „De aanleg van dit industrieterrein is Rotterdam zeer welgevallig", aldus burgemeester Schaminée. ,,Het lid van gedeputeerde staten de heer P. H. Cop- pes heeft ons dan ook gestimuleerd om de plannen» met spoed voort te zetten. Het terrein ligt ook zeer gun stig t.o.v. Rotterdam, Vrachtauto's met zeer zware ladingen kunnen on gehinderd op en neer rijden". Over het feit, dat Gedeputeerde Sta ten nog geen haast maken met het verlenen van kredieten ,zei burgemees ter Scheminée, dat de gemeentebestu ren gewoon doof zullen werken aan de voorbereidingen: „Het kan ons niet schelen of de provincie nu al besluiten neemt". In tegenstelling tot de heer Coppes, die meende dat het plan pas na de afsluiting van het Hollandsch Diep, in 1970, kon worden uitgevoerd, is bur gemeester Schaminée van mening, dat het technisch omgelijk moet zijn om volgend jaar al te beginnen met de aanleg van het industrieterrein. Dit zou dan los van de afsluiting van het Hollandsch Diep kunnen gebeuren. (Van onze sportredactie) DONGEN De AMSC „Aurora" te Dongen houdt zondag na een lange vakantieperiode weer een rally. De heren D. Krol en M. van Dongen heb ben een rit uitgestippeld, die speciaal is afgestemd op de beginners, doch die ook voor meer ervaren rijders de nodige problemen kan opleveren. De rit wordt verreden volgens het KNMV-reglement 1965 met een gemid delde snelheid van 24 km per uur. Men kan zich laten inschrijven tussen 1 uur en half dirie in het clubhuis van Aurorac af é-restaur ant Aurora Kerkstraat 43, Dongen. (Van een onzer verslaggeefsters) GOES. Men kon gistermiddag al leen maar „schuifelen" door de win kelstraten in de Goese binnenstad. Het was er druk, tot vreugde van de mid denstanders uiteraard. Tenslotte heb ben de ruim 60 deelnemers aan de drie daagse braderie niet voor niets hun tenten op straat opgeslagen en vele spulletjes naar buiten gesleept. Op de stoep voor de winkels of ge woon midden op straat hebben winke liers en hun personeel in snel tempo kraampjes, stalletjes en tentjes opge bouwd. Slingers, lampionnetjes, feest verlichting, bloemen, fruit en beplakte veilingkisten kwamen er aan te pas om de boel te versieren. Over de hoofden van de winkelende mensenmassa heen spuiden grote en kleine sterren yia ra- diö ^en grammofoon hun" muzikale bij drage. gistermiddag om 3 uur hleft burge meester mr. F. Hiuber van Goes de bra derie officieel geopend. Hij deed dat met een korte toespraak op de Grote Markt voor het stadhuis. De burgemees ter gaf te kennen zeer ingenomen te zijn met het initiatief van de Goese Middenstand Centrale om een braderie te houden'. Voorzitter L. Kampman van de G.M.C. sprak de hoop uit, dat de brade rie zal aanslaan en zo mogelijk volgend jaar nog meer deelnemers zal krijgen. In gezelschap van wethouders, be stuursleden van de G.M.C. en de groep Tsjechische- muzikanten wandelde de burgemeester langs de kraampjes. Voor verschillende winkels werd halt gehouden. Het publiek werd verzocht een kring te maken, waardoor de Tsje chische groep gelegenheid kreeg mu ziek te maken, te dansen en te zingei* De braderie wordt vandaag gehou den vac 2 tot 9 uur en morgen van 11 tot 9 uur. (Van een onzer verslaggevers) WERNHOUT Vrachtwagenchauffeurs hadden donderdag bij de grens overgang Wernhout weer te maken met lange wachttijden, die zelfs uitliepen tot acht a tien uur. Gistermiddag ontstond er aan de Belgische zijde van de grens een enorme opstopping. Twee files wagens richting België blokkeerden er de doorgang compleet. Met veel gedrang probeerden verscheidene chauf feurs vooraan in de rij te komen. Op de altijd drukke donderdag ver oorzaakte het optreden van de nog „werkende" Belgische douanebeamb ten soms een complete chaos. Enige Zuiderburen, die in naam nog aan de arbeid waren, namen soms verkeers maatregelen die veel weg hadden van een leidend verzet. Niet alleen de ver voerders werden er het slachtoffer van, maar ook de Nederlandse doua niers. In Wernhout was donderdag een belangrijke teruggang merkbaar in dè uitvoer. Tal van vervoerders zoeken hun heil in andere grensplaat sen en met name in Nxspen-Essen was de drukte gisteren bijzonder groot. Het dreigement van het Antwerp se „stakingspiket", dat de stakende douaniers donderdag, na de Brussel se protestmars, massaal naar Wern hout zouden trekken, leek donderdag in de namiddag bij een dreigement te blijven. Niettemin hielden hun Ne derlandse collega's er rekening mee, dat in de avond nog een en ander RED BAND ROOSENDAAL kon gebeuren! Nederlandse hoofd ambtenaren hielden geregeld voeling met de grensposten, om direct orders te kunnen geven, wanneer de Belgi sche stakers een stap over de grens zouden zetten. Er is echter ook avonds niets gebeurd. Het verkeer kon redelijk snel de grens passeren. De Belgische minister Henrion (fi nanciën) overlegde donderdag tijdens de Brusselse protestmars met vice-pre- mier De Clercq over maatregelen, die een einde aan de staking zouden kun nen maken. De regering schijnt niet van plan aan de eis envan de stakers tegemoet te komen. Dat zou, zo kan men in regerings kringen vernemen, de schatkist op meer dan 1 miljoen frank per jaar'ko men te staan. En wat men aan de douaniers zou geven zou men niet kun nen weigeren aan andere categorieën van overheidspersoneel. Behalve in Brussel werden gisteren ook in Aarlen en Doornik betogingen gehouden. De stakers in Zelzate hebben er de voorkeur aan gegeven thuis te blijven omdat zü het zoals aan de betogers werd medegedeeld belang rijker vonden het scheepvaartverkeer in het kanaal Gent-Terneuzen volko men v*st te leggen. „Rampzalig", noemdt de nationale Bel gische federatie van baanvervoerders in een telegram aan de minister de toe stand aan de grenzen en in de stapel plaatsen. Zij dringen aan op snelle maatregelen en spreken zich uit voor een verplichte mobilisatie van de sta kers. Een van de gevolgen van de sta king is, dat het transport van goederen duurder is geworden. De Brusselse syn dicale kamer van transportondernemin gen heeft de leden toestemming gege ven aan de klanten een „stakingenbe- lasting" in tekening te brengen. Het stadhuis van Hulst, een van de oudste gebouwen van Zeeuwsch-• Vlaanderen, heeft een bewogen historie. In 1452 werd het door de Gentenaren in brand gestoken. Drie jaar later was het al weer gerestaureerd, maar weer drie jaar daarna kraaide de rode haan opnieuw. Toen waren het de bur gers van Hulst zelf, die in overleg met de overheid, het gebouw in brand staken. Ze deden het om dat een bende krijgsvolk weer gestuurd door Gent zich in het gebouw had verschanst. Alle be zetters kwamen in de vlammen om, behalve enkelen, die toen ze het brandende gebouw ontvlucht ten: door &e bevolking werden ge dood. Maar ditmaal duurde het lan ger eer de restauratie ter hand kon worden genomen; pas veel la ter besliste keizer JFfareï V dat het stadhuis mocht worden herbouwd. Men trok energiek aan de slag: in 1534 stond het stadhuis weer te pronk. Een andere trieste periode be leefde het gebouw in het begin van de 19e eeuw. Toen werd de toren tot aan het voetstuk van de lantaarn door de Franse bezetters afgebroken. Het hoge platform werd gebruikt om door middel van koperen platen, waarop het zonlicht werd weerkaatst seinen te geven naar andere torenposten in Zeeuwsch-Vlaanderen. De door de bezetting verarmde bevolking zag geen kans het gebouw, dat steeds duidelijker in verval verkeerde een grote opknapbeurt te geven. Het werd nog erger: in 1830 werd het nog bruikbare gedeelte benut voor de huisvesting van soldaten. En kele vertrekken werden als pro voost ingericht. Toch kwamen er weer betere tijden; in 1844 werd een begin ge maakt met het herstel, maar de middelen om het gebouw zijn oor spronkelijke luister te hergeven, waren niet toereikend. Niettemin werd, ruim honderd jaar later, toen het slopende werk van de befaamde tand des tijds een nieu we restauratie dringend noodzake lijk maakte de toestand van 1844 als uitgangspunt genomen. Vier jaar later, in september '52, was het werk klaar en kon het ver nieuwde gebouw met feestelijke plechtigheid weer in gebruik wor den genomen. (ADVERTENTIE) -V.y V V - V- W- brengt belangrijk nieuws: Iedere vrouw die op een verzorgd uiterlijk prijs stelt, beseft maar al te goed hoe nodig het is hals en decolleté regelmatig te verzorgen, ongeacht de leeftijd. ■HELENA RUBINSTEIN geeft U nü de mogelijkheid jaren langer Uw jeugdige halslijn te behouden. SKIN LIFE THROAT CREAM en SKIN LIFE THROAT LOTION, ge combineerd toegepast: de volmaakte verzorging voor hals en decolleté. Het-zijn de regenererende eigehschappen die weldadig, stimulerend en verstevigend op Uw hals en decolleté inwerken. Tijdelijk ter kennismaking SKIN LIFE THROAT CREAM Samen in luxe doos f43.- SKIN LIFE THROAT LOTION (normaal f47.75)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 7