(TE AUTO
Goes N.V.
Rijk is verantwoordelijk
voor woonwagenbeleid"
ioes
Hier en daar in eigen streek
BRABANTSE CENTRA HEBBEN ERNSTIGE
BEZWAREN TEGEN WETSONTWERP:
Grote drukte
op braderie
te Goes
Belgische douane maakt
chaos van vrachtverkeer
bij grenspost Wernhout
Helena Rubinstein
Skin Life
Throat
Créam
en Throat
Lotion
Even uitblazen mevrouw
Mosseltijd breekt aan
fi.v»
sept. 10-20 uur
sept. 10-21 uur
sept. 10-21 uur
^droogde bloemen
I """Positie e\te drogen. U kunt
I Un ,'ue dan hp »m=-i
I fci^elie neme glP?kruid. grassen
I i ater in de Dlkwiils krat u
Maak een flensjestaart
met schuim en gember
Weer veel bijval
voor Tsjechische
folkloregroep
Moerdijkplan:
ROTTERDAMSE
BEDRIJVEN
WILLEN WEL
Zondag in Dongen
Aurora-rally
maakt uw keel weer als fluweel
Een bewogen
historie
de eerste complete schoonheids
behandeling voor hals en decolleté.
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 15 SEPTEMBER 196T
(met oliej in de verbrü^T-
erecht komen. De bousi. f,®85-
nat waardoor de hoo., 1
t meer in vonkvorm overS n'
le bougie-electrodec
akkelijker weg neemt v£ 5e
nnenisolator van de bouoii .V
ii.
maakt deze schoon en lï?8'e
ens laat u de motor 8'
;Ie omwentelingen maken to01
k de verbrandingsruimte SL
Nu monteert u de bouei« 8
u de motor. Pas als deze Z*"'r
l loopt kunt u de beiuind,™
aien. M,aa
een
ak van vertrouwen
•grijs
grijs, schuifdak
d Luxe, 6.000 km.
geel
D, automatic,
d
1965
1965
1967
1964
1961
V962
1962
1965
1964
FINANCIERING
OES
Tel. 01100-6210
OPEL
«caby street
He* bij ons.
i
Carnaby Straat, Londen
straat van de jeugdmoda.
Hier iszo'nkraatie-
een wintermantel
die wij speciaal "op
de jeugd" gekocht
hebben. Van
prachtige stof
(brosse natté)
mot naden in
voor- en achter
pand, lang
rugsplit,
vlotte
mouw
inzet
ge Noordstraat 10-
10-12
(Van een onzer verslaggevers)
BREDA Het provinciaal beraad van regionale woonwagen-
I Kntra in Noord-Brabant heeft in een adres aan de Tweede Kamer
rijn ernstige bezwaren kenbaar gemaakt tegen het ontwerp woon-
ivagenwet, dat op 21 september in de Tweede Kamer in behandeling
«1 worden genomen.
Voornaamste bezwaar tegen het wetsontwerp geldt de opvatting
I van de minister, dat de behartiging van het woonwagenvraagstuk
c0 gemeentelijk niveau dient te geschieden. De adressanten zijn van
Lening dat de zorg voor de woonwagenbewoners niet op de ge
meenten kan worden afgewenteld, maar rijkszorg dient te zijn.
Bovendien wordt als globaal bezwaar aangevoerd dat het ont-
I werp van wet te veel gebaseerd is op theoretische gegevens en zich
I onvoldoende uitspreekt over de vraag of moet worden gestreefd naar
I handhaving of verdwijning van woonwagencentra in ons land.
onclusie van de adressanten is, dat
Indien het wetsontwerp zonder essentieje
miziemeen worm
"ik niets verandert en een oplos-
I ii», voor het woonwagenvraagstuk
t worden bereikt. Naar de overtui-
111 tvviucu
I fine van het provinciaal beraad kan die
inlossing alleen maar worden bereikt
door het verbod (via een uitstervings-
nsteem) in een woonwagen te wonen.
De wetgever, aldus de adressanten moet
j hier rigoureus durven zijn.
De belangrijkste bezwaren tegen het
wetsontwerp zijn puntsgewijze de vol
zin het' wetsontwerp wordt niet duide
lijk gekozen tussen handhaving of ver
dwijning van woonwagencentra. Vanuit
de praktijk gesproken is dit laatste de
enige juiste keuze, omdat het hier om
een woonvorm gaat die beslist uit de
tijd is. Het beleid moet derhalve gericht
zijn op een systematische vermindering
van het aantal woonwagens. Kiest .de
minister anderzijds voor handhaving
van deze woonvorm, dan zal deze ge
dragslijn omringd dienen te zijn met
waarborgen voor een in alle opzichten
verantwoorde bewoning. Daarvoor zul
len buitengewone machtsmiddelen no
dig zijn. Bovendien zal deze woonvorm
voor een ieder mogelijk moeten zijn.
In de praktijk zal verstrekking van een
Als de zomer voorbijtrekt, begint de
1 mede tijd voor mossels te komen, de.
I vis die zich evenals oesters, in herme-
I sche verpakking presenteert. De echte
I liefhebber hoeft niet geanimeerd te wor-
I d°n mossels te consumeren. Maar om
I de afzijdige of huiverige consument tot
I irieer te brengen, willen wij een lans
1 no niet schelp) breken en de voordelen
van de mossel bespreken. Gekookte en
I gebakken mossels, mosselsla en mossel-
bitterballen het een is nog heer
lijker dan het ander.
En zo gezond! Per persoon rekent men
12(0 gram mosselvlees (dat is ca. 1 kilo
I geknipte mossels) en dat geeft meer
Ivcedmgszou'.es en vitamines van het
lE-complex dan 100 gram schoongemaak.
1 te zoet- of zoutwatervis.
I l' hoeft geen bedenkingen te hebben
1 -dien:
koop mossels bij een vishandel
met een grote omzet, dan hebt
u de meeste kans dat ze vers
zijn;
maak de mossels direct schoon:
bewaar schoongemaakte mossels
zo kort mogelijk óp een roele
plaats;
reken voor vier personen 4 kg
geknipte mossels 800 gram
netto).
I Elke levende waar moet (ook als hij
I lood is) gecontroleerd worden. U contro-
I leert mossels door ze stuk voor stuk
lutegaan en met duim en wijsvinger
I revig op de rand te drukken.
I Met te gebruiken zijn: de mossels die
I hierdoor hun schelpen openen; de mos-
lieis die er zand uit laten siepelen,
I -ssjkmossels" heten en dan ook zwaar-
I Ier zijn dan de andere. Ook gebroken
Igekneusde exemplaren moet u weg
ten. De ruwe mossels, „vuile mos:
ruwe mossels, „vuile mossels"
brand, knippen we van elkaar, de
Ij'idenbundels en andere ongerechtig-
kei worden er af gehaald.
1 ?e geknipte mossels zijn nog niet
|v.oon De „baarden", dat zijn de dra-
I ca die uit de mossel steken, worden
l!i,5u afgetrokken, de schelpen gebor-
Ifflden enkele malen in schoon water
1 Bet Tenslotte moeten ze een kwartier
K«n half uur van het laatste vuil
I mi wt>rden door weken in schoon
I «er met zout: 3 eetlepels op 1 liter.
Iwit ®ossekerecht begint met koken
1,1™ daarvan gaan de schelpen open
Lr*Personen neemt men 4 kilo mos-
l-A doet ze schoongemaakt in een
1 j? pan met een laagje water, be-
»WM'met '(ingesneden ui, wat
l£? i se'derij en een paar pe-
I sloten verwarmer. in een ge-
I tA i pan en na enkele minuten de
I BimOo ™?chudden. Na ongeveer 10
I tW™ Zljn de schelpen open, het
lll™iiaar en rose-achtig van kleur.
I in ftze opdienen met het mossel-
I hit rat scllaal ofwel een deel van
I zout A aanmaken me' azÜn of mosterd,
I Üs het aP®rt bij de mos-
I Gebakt" 0m ze 6r'n te dopen.
I i'a door6r!J5>ssels zijn eerst gekookt
I *snteld -bloeln ot Paneermeel ge-
I Httkm m1? hete i>oter vlug bruin
r-'-ierst o °PSediend zijn ze het
rrinetft er tomatenpuree, ketchup
*bkS(SsL.bl- Een verrukkelijke
De Nederlandse ontwerper Frans Mo
lenaar heeft onlangs een aantal char
mante winterkleren getoond uit zijii
nieuwe wintercollectie. Hij had veel
bont en laarzen toegepast bij onder
meer vrij lange mantels. Soms reikten
zijn met bont gegarneerde modellen tot
op de grond, zoals een zwartlaken
avondpak met een pantalon waarover
een hes met losse panelen. Deze ge
streepte robe-manteau heeft een bruine
nerts-garnering en bijpassende hoed,
Het eenvoudige model is licht gerend.
- met rijst!
ob A' nai.aar bieden talloze bloemen-
I 'Uerlei "®cl"önier Wohnen"
T°hnde 1meer kunstzinnig ge-
Pa. j tru gedroogde bloemen
Il,s zonde,^ls Proberen gaat om zo'n
I kemp,ki naar huis te krÖ"
1 koog i™S' waarom de prijs zo
I "'''ik tlrt (6 bloemcn kunnen er na-
I ?<Mkt in „sen om in een papiertje
I "'n ui p. 1? Moderne vervoermid-
I hossen. Maar staan ze
I !lis' korft Slil Plek3e ergens in
"ü'Jüen. n ze d soms jaren uit-
HVt maten?!de moeite waard om
I verzamn? voor zon« boeket te
-'"positie ii-„ urogen. u Kunt
I de plaat, helemaal 'aanpassen
jl!dereti. p ze Moeten over-
M8e'Was
WA'selIf
I "«ren. fjTL ,ar ze moeten over-
I n Gewassen zulke heerlijk geu-
I ui strobloem r °P de Markt wel
I tolï hiijvertfo? stat'ce, katjes en
I 18ec U knnt'Ai weinig geld be-
I ito,,!1651 gemakSA ^erSelÜke zalcen
I n;al,en. Wee- Ai)k m uw eigen tuin
I ft lacgs dt» re. so°rten plukt u
I istilK Moeite vAtAiVerder 's het ze-
11,„% riddersiH?^ om duizendblad,
I f heb? aS-, cn zinnia te droj
oaarvoor een goed geven-
tileerde maar warme liefst nogal
donkere ruimte nodig. Voorts draad
om ze op te hangen- en flessen om ze
in te zetten. Sommige soorten kunt u
beter staande laten drogen, daar ze zich
dan mooier vormen. Gaat u aan de com
posities beginnen, dan neemt u vazen
of bakken met zand of bloemistenvul
ling. Bijzonder lichte schalen en vazen
worden verzwaard met een steert.
U kunt wanneer u de volgende han
delingen verricht een heerlijke, schui
mige flensjestaart bakken:
Maak een glad beslag van 80 gram
bloem, twee eieren, drie dl. melk en
zout. Smelt 50 gram boter, roer dit
afgekoeld door het beslag en bak in
een hete koekepan aan één zijde goud
bruine flensjes. Gebruik daarvoor in
pan geen boter meer, omdat deze
immers reeds door het beslag werd ge
roerd.
Hierna moet u 40 gram boter zacht
met 40 gram suiker en 100 gram fijn
gesneden gember door elkaar roeren.
Stapel daarna de flensjes op elkaar met
steeds een laag gembermengsel ertus
sen. Bespuit het geheel aan alle kanten
met zeer stijf geslagen eiwit, vermengd
met 50 gram poedersuiker per eiwit en
laat in een lauwe oven dit eiwitschuim
goudgeel worden. U kunt de taart met
dunne schijfjes gember garneren. Het
best kan de taart in punten worden
geserveerd.
Een verrukkelijk recept voor de da
mes, die wel een paar pondjes mogen
aankomen. Want deze taart doet na
tuurlijk wel een aanval op uw MiUllr~
Eet smakelijk dames!
vergunning uitsluitend aan woonwagen
bewoners van origine tot onoplosbare
moeilijkheden aanleiding geven.
De adressanten stellen zich op het
standpunt dat het woonwagenvraagstuk
in eerste instantie een zaak van rijks
zorg dient te zijn, op grond van de
noodzakelijke uniformiteit, van voor
schriften op het gebied van ontruiming,
sloping en sluiting van woonwagens,
doch ook omdat planning van het aantal
centra vanwege de -mobiliteit van deze
bevolkingsgroep geen gemeentelijke
aaaik kan zijn Dit wordt een landelijk
vraagstuk genoemd, waarvoor het Rijk
de gemeentebesturen niet kan laten op
draaien.
Ook wordt het onjuist genoemd de kos
ten voor woonwagenbewoners, die veelal
geen relatie met de gemeente van hun
standplaats hebben, op de gemeentebe
sturen af te wentelen.
Aangevoerd wordt dan ook, dat de
behartiging van deze belangen onder
volledige verantwoordelijkheid van het
rijk dient te geschieden. Dat voor de
feitelijke uitvoering van de wet de
gemeenten als instrument worden ge
bruikt zal weinig bezwaar ontmoeten.
Ook op de planning van woonwagen
centra in het wetsontwerp wordt scher
pe kritiek geleverd. De telling van het
aantal woonwagens, zo menen de adres
santen, is geschied nadat het wetsont
werp al was ingediend, in de memorie
van toelichting wordt gesproken over
5300 wagens in totaal, terwijl de telling
in 1964 al een uitkomst geeft van 0058
wagens.
Ernstig bezwaar wordt ook gemaakt
tegen het ongenuanceerd vasthouden
aan de norm van tachtig standplaatsen
per centrum.. Deze norm, zo menen de
adressanten, steunt nergens op en het
is geenszins duidelijk waarom een cen
trum van bijvoorbeeld 150 wagens on
bestuurbaar zou zijn. Het woonwagen
centrum Breda bijvoorbeeld kent al
enkele jaren boventallige wagens (ca
paciteit 90, huidige gemiddelde bezet
ting 135), maar het werk' op dit cen
trum is daardoor niet ongunstig be-
invloed. De praktijk heeft uitgewezen
dat een groot, volledig geoutilleerd
centrum verre valt te verkiezen boven
een klein centrum met een aantal bo
ventallige wagens waarvoor geen geac
commodeerde ruimte aanwezig is.
De middelen die 'het ontwerp biedt
tot handhaving van de wet worden in
het bezwaarschrift van het gebruike
lijke patroon genoemd. Alleen buiten
gewone middelen, zo menen de adres
santen kunnen hier enig soelaas bieden
bij toepassing van de wet indien de
woonwagen moet worden ontruimd, ge
sloten of gesloopt. Praktische ervaring
leert, zo wordt aangevoerd, dat deze
machtsmiddelen in de praktijk niet kun
nen worden toegepast.
Van onze adverteerders
HEROPENING BLOEMENHUIS
EN DIERENSPECIAALZAAK
TE
SAS VAN GENT
Te Sas van Gent is de geheel ver
nieuwde bloemenzaak en dierenspe
ciaalzaak De Roos heropend. Deze spe
ciaalzaak betekent voor Sas van Gent
en omgeving een aanwinst. Op het ge
bied van dieren is dit voor Sas van
Gent de enige gelegenheid. Het as
sortiment dieren bestaat uit vogels,
vissen, terrariumdieren, zoals schild
padden, en apen. Het dierengedeelte
is gescheiden van de bloemenzaak. Be
halve aan vele soorten bloemen en
planten gaat men in de toekomst ook
aandacht besteden aan het bindwerk
van de bloemen. Een apart gedeelte
van de bloemenzaak betreft keramiek,
vazen en potten, en een grote voor
raad met de hand gedraaid aardewerk.
De eigenaar, de heer J .Torbijn, heeft
nu in zijn pand aan de Gentsestraat
een geheel gemoderniseerde winkel,
die van 30 m2 tot 85 m2 is uitgegroeid.
(Van onze correspondent)
MIDDELBURG Voor de Middel
burgse militairen van de COAK trad
donderdagavond de Tsjechische Folklo
regroep „Der Folklor Kindergruppe" uit
Mikulcice op voor een goed bezette
concert- en gehoorzaal in Middelburg.
Deze groep, die op uitnodiging van de
Goese Volksdansgroep Kasporgo in Ne
derland vertoeft en die internationale
bekendheid geniet, bracht een imposant
programma met muziek en dans uit
Tsjecho-Slowakije. De jeugdige musici,
die tussen de 12 en 16 jaar oud zijn,
krijgen o.a. veel bijval bij de uitvoering
van een Kirchtagslied waarbij een op
vallend fraaie solo van de 11-jarige
Martin Kotasek te beluisteren viel. De
3 uur muziekstudie per dag, die zij
naast hun normale schoolwerk moeten
verrichten kwam vooral tot uiting in
een wervelend nummer, getiteld Tanz-
lieder der Musik.
De avond ervoor lieten de Tsjechen
hun pleegouders en enige andere ge
nodigden zien waartoe zij in staat zijn
op muzikaal gebied. Aan deze avond
in het Schuttershof in Goes werd mee
gewerkt door het jongenskoor van de
katholieke koorschool in Goes en de
Kasporgo-dansgroep.
Met een langdurig ritmisch handge
klap gaven de aanwezigen uiting aan
hun waardering voor de Tsjechen. Even
hard klonk het. applaus voor de jon
gens van de koorschool en de boertjes
en boerinnetjes van Kasporgo.
(ADVERTENTIE)
(Van een onzer verslaggevers)
BREDA „We hebben al contac
ten met enkele Rotterdamse bedrij
ven die grote belangstelling hebben
getoond voor het industrieterrein bij
de Moerdijk". Dit zei ons burgemees
ter H. E. M. Schaminée van Zeven
bergen naar aanleiding van het werk
gelegenheids debat in de Brabantse
statenzaal waarin o.a. ook gesproken
Is over de deelname van de provin
cie aan het Moerdijkplan.
Dit plan is, zoals bekend, opgezet
door de samenwerkende gemeenten
van Hooge en Lage Zwaluwe, Zeven
bergen en Klundert en behelst de aan
leg van een binnendijks en buitendijks
industrieterrein aan het Hollandsch
Diep.
„De aanleg van dit industrieterrein
is Rotterdam zeer welgevallig", aldus
burgemeester Schaminée. ,,Het lid van
gedeputeerde staten de heer P. H. Cop-
pes heeft ons dan ook gestimuleerd
om de plannen» met spoed voort te
zetten. Het terrein ligt ook zeer gun
stig t.o.v. Rotterdam, Vrachtauto's
met zeer zware ladingen kunnen on
gehinderd op en neer rijden".
Over het feit, dat Gedeputeerde Sta
ten nog geen haast maken met het
verlenen van kredieten ,zei burgemees
ter Scheminée, dat de gemeentebestu
ren gewoon doof zullen werken aan
de voorbereidingen: „Het kan ons niet
schelen of de provincie nu al besluiten
neemt".
In tegenstelling tot de heer Coppes,
die meende dat het plan pas na de
afsluiting van het Hollandsch Diep, in
1970, kon worden uitgevoerd, is bur
gemeester Schaminée van mening, dat
het technisch omgelijk moet zijn om
volgend jaar al te beginnen met de
aanleg van het industrieterrein. Dit
zou dan los van de afsluiting van het
Hollandsch Diep kunnen gebeuren.
(Van onze sportredactie)
DONGEN De AMSC „Aurora" te
Dongen houdt zondag na een lange
vakantieperiode weer een rally. De
heren D. Krol en M. van Dongen heb
ben een rit uitgestippeld, die speciaal
is afgestemd op de beginners, doch
die ook voor meer ervaren rijders de
nodige problemen kan opleveren.
De rit wordt verreden volgens het
KNMV-reglement 1965 met een gemid
delde snelheid van 24 km per uur. Men
kan zich laten inschrijven tussen 1
uur en half dirie in het clubhuis van
Aurorac af é-restaur ant Aurora
Kerkstraat 43, Dongen.
(Van een onzer verslaggeefsters)
GOES. Men kon gistermiddag al
leen maar „schuifelen" door de win
kelstraten in de Goese binnenstad. Het
was er druk, tot vreugde van de mid
denstanders uiteraard. Tenslotte heb
ben de ruim 60 deelnemers aan de drie
daagse braderie niet voor niets hun
tenten op straat opgeslagen en vele
spulletjes naar buiten gesleept.
Op de stoep voor de winkels of ge
woon midden op straat hebben winke
liers en hun personeel in snel tempo
kraampjes, stalletjes en tentjes opge
bouwd. Slingers, lampionnetjes, feest
verlichting, bloemen, fruit en beplakte
veilingkisten kwamen er aan te pas om
de boel te versieren. Over de hoofden
van de winkelende mensenmassa heen
spuiden grote en kleine sterren yia ra-
diö ^en grammofoon hun" muzikale bij
drage.
gistermiddag om 3 uur hleft burge
meester mr. F. Hiuber van Goes de bra
derie officieel geopend. Hij deed dat
met een korte toespraak op de Grote
Markt voor het stadhuis. De burgemees
ter gaf te kennen zeer ingenomen te
zijn met het initiatief van de Goese
Middenstand Centrale om een braderie
te houden'.
Voorzitter L. Kampman van de
G.M.C. sprak de hoop uit, dat de brade
rie zal aanslaan en zo mogelijk volgend
jaar nog meer deelnemers zal krijgen.
In gezelschap van wethouders, be
stuursleden van de G.M.C. en de groep
Tsjechische- muzikanten wandelde de
burgemeester langs de kraampjes.
Voor verschillende winkels werd halt
gehouden. Het publiek werd verzocht
een kring te maken, waardoor de Tsje
chische groep gelegenheid kreeg mu
ziek te maken, te dansen en te zingei*
De braderie wordt vandaag gehou
den vac 2 tot 9 uur en morgen van 11
tot 9 uur.
(Van een onzer verslaggevers)
WERNHOUT Vrachtwagenchauffeurs hadden donderdag bij de grens
overgang Wernhout weer te maken met lange wachttijden, die zelfs uitliepen
tot acht a tien uur. Gistermiddag ontstond er aan de Belgische zijde van de
grens een enorme opstopping. Twee files wagens richting België blokkeerden
er de doorgang compleet. Met veel gedrang probeerden verscheidene chauf
feurs vooraan in de rij te komen.
Op de altijd drukke donderdag ver
oorzaakte het optreden van de nog
„werkende" Belgische douanebeamb
ten soms een complete chaos. Enige
Zuiderburen, die in naam nog aan de
arbeid waren, namen soms verkeers
maatregelen die veel weg hadden van
een leidend verzet. Niet alleen de ver
voerders werden er het slachtoffer
van, maar ook de Nederlandse doua
niers. In Wernhout was donderdag
een belangrijke teruggang merkbaar
in dè uitvoer. Tal van vervoerders
zoeken hun heil in andere grensplaat
sen en met name in Nxspen-Essen was
de drukte gisteren bijzonder groot.
Het dreigement van het Antwerp
se „stakingspiket", dat de stakende
douaniers donderdag, na de Brussel
se protestmars, massaal naar Wern
hout zouden trekken, leek donderdag
in de namiddag bij een dreigement te
blijven. Niettemin hielden hun Ne
derlandse collega's er rekening mee,
dat in de avond nog een en ander
RED BAND ROOSENDAAL
kon gebeuren! Nederlandse hoofd
ambtenaren hielden geregeld voeling
met de grensposten, om direct orders
te kunnen geven, wanneer de Belgi
sche stakers een stap over de grens
zouden zetten.
Er is echter ook avonds niets
gebeurd. Het verkeer kon redelijk
snel de grens passeren.
De Belgische minister Henrion (fi
nanciën) overlegde donderdag tijdens
de Brusselse protestmars met vice-pre-
mier De Clercq over maatregelen, die
een einde aan de staking zouden kun
nen maken.
De regering schijnt niet van plan aan
de eis envan de stakers tegemoet te
komen.
Dat zou, zo kan men in regerings
kringen vernemen, de schatkist op
meer dan 1 miljoen frank per jaar'ko
men te staan. En wat men aan de
douaniers zou geven zou men niet kun
nen weigeren aan andere categorieën
van overheidspersoneel.
Behalve in Brussel werden gisteren
ook in Aarlen en Doornik betogingen
gehouden. De stakers in Zelzate hebben
er de voorkeur aan gegeven thuis te
blijven omdat zü het zoals aan de
betogers werd medegedeeld belang
rijker vonden het scheepvaartverkeer
in het kanaal Gent-Terneuzen volko
men v*st te leggen.
„Rampzalig", noemdt de nationale Bel
gische federatie van baanvervoerders in
een telegram aan de minister de toe
stand aan de grenzen en in de stapel
plaatsen. Zij dringen aan op snelle
maatregelen en spreken zich uit voor
een verplichte mobilisatie van de sta
kers. Een van de gevolgen van de sta
king is, dat het transport van goederen
duurder is geworden. De Brusselse syn
dicale kamer van transportondernemin
gen heeft de leden toestemming gege
ven aan de klanten een „stakingenbe-
lasting" in tekening te brengen.
Het stadhuis van Hulst, een van
de oudste gebouwen van Zeeuwsch-•
Vlaanderen, heeft een bewogen
historie. In 1452 werd het door de
Gentenaren in brand gestoken.
Drie jaar later was het al weer
gerestaureerd, maar weer drie
jaar daarna kraaide de rode haan
opnieuw. Toen waren het de bur
gers van Hulst zelf, die in overleg
met de overheid, het gebouw in
brand staken. Ze deden het om
dat een bende krijgsvolk weer
gestuurd door Gent zich in het
gebouw had verschanst. Alle be
zetters kwamen in de vlammen
om, behalve enkelen, die toen ze
het brandende gebouw ontvlucht
ten: door &e bevolking werden ge
dood.
Maar ditmaal duurde het lan
ger eer de restauratie ter hand
kon worden genomen; pas veel la
ter besliste keizer JFfareï V dat het
stadhuis mocht worden herbouwd.
Men trok energiek aan de slag: in
1534 stond het stadhuis weer te
pronk.
Een andere trieste periode be
leefde het gebouw in het begin
van de 19e eeuw. Toen werd de
toren tot aan het voetstuk van de
lantaarn door de Franse bezetters
afgebroken. Het hoge platform
werd gebruikt om door middel
van koperen platen, waarop het
zonlicht werd weerkaatst seinen te
geven naar andere torenposten in
Zeeuwsch-Vlaanderen. De door de
bezetting verarmde bevolking zag
geen kans het gebouw, dat steeds
duidelijker in verval verkeerde een
grote opknapbeurt te geven. Het
werd nog erger: in 1830 werd het
nog bruikbare gedeelte benut voor
de huisvesting van soldaten. En
kele vertrekken werden als pro
voost ingericht.
Toch kwamen er weer betere
tijden; in 1844 werd een begin ge
maakt met het herstel, maar de
middelen om het gebouw zijn oor
spronkelijke luister te hergeven,
waren niet toereikend. Niettemin
werd, ruim honderd jaar later,
toen het slopende werk van de
befaamde tand des tijds een nieu
we restauratie dringend noodzake
lijk maakte de toestand van 1844
als uitgangspunt genomen. Vier
jaar later, in september '52, was
het werk klaar en kon het ver
nieuwde gebouw met feestelijke
plechtigheid weer in gebruik wor
den genomen.
(ADVERTENTIE)
-V.y V V - V- W-
brengt belangrijk nieuws:
Iedere vrouw die op een verzorgd uiterlijk prijs stelt, beseft maar al te
goed hoe nodig het is hals en decolleté regelmatig te verzorgen,
ongeacht de leeftijd.
■HELENA RUBINSTEIN geeft U nü de mogelijkheid jaren langer Uw
jeugdige halslijn te behouden.
SKIN LIFE THROAT CREAM en SKIN LIFE THROAT LOTION, ge
combineerd toegepast: de volmaakte verzorging voor hals en
decolleté.
Het-zijn de regenererende eigehschappen die weldadig, stimulerend
en verstevigend op Uw hals en decolleté inwerken.
Tijdelijk ter kennismaking
SKIN LIFE THROAT CREAM
Samen in luxe doos f43.-
SKIN LIFE THROAT LOTION
(normaal f47.75)