Panhard - Levasson
bestaat niet meer
HOEWEL
Econ<
Voor patrijzen breekt
zware tijd aan
Op 16 november feestelijke erepromties
vocalistenconcours
- 77 JAAR OUD AUTOMERK
Voorzichtige
prognose van
Engelse Bank
Brian Epstein
nam te veel
slaapmiddelen
Eerste selectie of
General Electric
'"-marine f2 min teve
"Sïï? s
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 9 SEPTEMBER 1967
„HET UITERSTE"
SMEERSYSTEEM
„Uitlekken" troonrede
Geen maatregelen
tegen Hogendijk
Finale Europa Cup I
in Wembley-stadion
DUIZEND
Fataal
Machtig
NAJAARSB
heé
HISTORIE
GROEI
LAAGBOUW
I 7 v Patras n V°1
ln november 1962 kon de Hogeschool haar eigen huis betrekken, een prachtig, modern gebouw, tuaarbij de,
ruimten gegroepeerd zijn om twee royale rustige binnenhoven. Deze Hogeschool aan de westkant van Tilburg,
was na enkele jaren al weer te klein. Er werd een Provisorium gebouwd. De plannen voor een reusachtige
hoogbouw zijn door de gemeente goedgekeurd. Als het rijfc zijn toestemming geeft zal de nieuwbouw snel ter
hand worden genomen
PARIJS (AP) Een van de meest trotse automerken en misschien wel het
oudste uit de geschiedenis is van de personenautomarkt verdwenen na meer
dan tachtig jaar. Citroën deelt mee dat De Panhard-Levassor 24 niet meer
zal worden gebouwd
Citroën, die Panhard-Levassor in begin 1965 had overgenomen, deelde mee
de produktie van de 24, een lichte en snelle wagen met voorwielaandrijving,
te zullen stopzetten. De 24 was het laatste model van de oude firma Panhard-
Levassor.
Het betekent het eind van een dyna.
misch bedrijf dat reeds in 1890 begon
met het bouwen van auto's. Het begon
met de samer werking tussen René
Panhard, kleinzoon van een wagenma
ker uit de twintiger jaren van de ne-
g'entiende eeuw, en de ingenieur Emi-
Levassor. Ze begonnen met het bou
wen van een vierzitter, voortbewogen
door een in Duitsland onder licentie
vervaardigde Daimler benzinemotor
Na jaren van experimenteren noem
den ze zich de oudsten onder de auto
fabrikanten. Deze titel kwam ze ech
ter niet toe, daar de Duitsers Gottlieb
Daimler en Karl Benz ai een jaar of
twee eerder waren oegonnen met de
bouw van automobielen. Panhard-Le
vassor verdiende echter zijn sporen in
het verkoopbaar maken van een per
sonenauto en met winnen van autora
ces.
De eerste modellen werden aange
dreven met een ketting en bestuurd
door middel van een stuurknuppel.
De firma is nog steeds in het trotse
bezit van een foldertje dat in 1892
werd uitgegeven en waarin een calè-
che-achtig vehikel met vier zitplaatsen
waarboven een paraplu werd aangebo
den, dat 17 kilometer per uur zou kun
nen rijden en wel 20 op een gebaande,
vlakke weg. „Deze grote snelheden
eisen echter het uiterste van de aan
dacht van de bestuurder en wij raden
het dan ook af voortdurend met top
snelheid te rijden", stond erin.
De fabriek kon de snelle ontwikke
ling van de automobiel bijhouden en
de door Panhard-Levassor vervaar
digde auto's eindigden vele malen als
eerste tijdens autoraces. Een van de
wagens won in 1895 met een gemiddel
de snelheid van 24,6 kilometer per uur
de grote race Parijs - Bordeaux - Pa
rijs. over een parcours van 1.170 kilo
meter, de eerste grote afstandswed-
elrijd voor auto's in de geschiedenis.
Steeds werden nieuwe uitvindingen
in de auto's van Panhard-Levassoi
toegepast. Het eerste automatische
«meersysteem werd al in 1902 inge
bouwd. Bij het uitbreken van de eerste
wereldoorlog begon de fabriek zich toe
te leggen op de vervaardiging van mi
litaire voertuigen. Na de oorlog bouw
de de fabriek een serie revolutionaire
modellen, onder andere de 16 pk auto
met een zuigerloze motor in 1919 en
een snelle sportwagen, die ..Het scnerp
van de snede" werd genoemd, in 1926.
Van 1926 tot 1934 had de fabriek het
uurrecord op haar naam staan. In
1926 was dat 193,6 kilometer en in
1933 214 kilometer. Het werelduurre
cord van 1930 bracht Panhard-Lévas-
Bor ook op haar naam met een snel
heid van 222.2 kilometer. De Engelse
PJmpire Trophy werd gewonnen in
1932 in Brocklands (Engeland) met
een snelheid van 203 kilometer per uur.
LONDEN (AFP) Terwijl de vak
beweging het economische beleid van
de Britse regering veroordeelt, waar
schuwt de Bank van Engeland de re
gering in haar jongste kwartaalover
zicht voor het gevaar van een te ster
ke opleving van de binnenlandse vraag.
Om het oorspronkelijk gestelde doel
te bereiken nl. vorming van een
bevredigend overschot op de betalings
balans met vermijding van een onaan
vaardbaar werkloosheidspercentage
moet de binnenlandse vraag in de loop
van de komende maanden met zorg
worden geregeld.
Onder de huidige omstandigheden -
zo schr'jft de bank, zal een beschei
den versnelling van de economische
bedrijvigheid op zichzelf geen schade
toebrengen aan het saneren van de
betalingsbalans, maar de cumulatieve
uitwerking van de reeds genomen
maatregelen, waaronder de onlangs
van kracht geworden verzachting van
de beperkingen op de afbetalingsaan
kopen zal uiteindelijk de binnenlandse
vraag aanzienlijk stimuleren. Volgens
de bank zal er enige tijd overheen gaan
voordat die uitwerking over de genele
Britse economie merkbaar wordt.
Dat tijdsbestek mag niet worden on
derschat.
LONDEN (RTR) Brian Epstein,
de impressario van de Beatles, is op
27 augustus overleden aan de gevolgen
van een overmatig en onvoorzichtig
gebruik van slaapmiddelen en midde
len om depressies te verdrijven.
Dit heeft de lijkschouwer die een
onderzoek heeft ingesteld naar de oor
zaak van Epsteins dood, gisteren ver
klaard.
De psychiater John Flood, die de
impressario drie maanden geleden be
handeld heeft voor slapeloosheid,
angstaanvallen en neerslachtigheid, zei
dat Epstein een man was die nogal
zorgeloos omsprong met slaap- en ge
neesmiddelen. Maar hij had in hem
nooit een verslaafde gezien.
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG De regering vindt
het niet nodig maatregelen te treffen
tegen drs. F. Hogendijk (Elsevier en
AVRO's Televizier) of een onderzoek
in te, stellen, naar aanleiding van Ho-
gendijks t.v.-causerie over rijksbegro
ting en troonrede. „Bij het beluisteren
ervan kon men geschokt worden om
dat men de indruk kon krijgen, dat
Hogendijk inzage had gehad van ge
heime documenten. Nadere kritische
analyse van zijn tekst wijst echter uit,
dat door de teweeggebrachte ontplof-
stuk voordroeg, dat iedereen wel bij
elkaar had kunnen denken en fanta
seren," zo zei een woordvoerder van
de regering.
LONDEN (ANP) De finalewed
strijd in het toernooi om de Europese
beker voor landskampioenen is nu de
finitief vastgesteld op 29 mei 1968 en
zal in het Wembley-stadion in Londen
worden gespeeld. Deze beslissing werd
gisteren door Europese voetbalbond
bekendgemaakt.
jaar in jaar uit bleven de Panhard-
Levassor auto's prijzen in de wacht
«Iepen In 1965 vertelde Pau] Panhard,
president van de fabriek, dat zijn be
drijf sinds 1948 duizend races had gé-
wonnen, waarbij tien Le Mans 24 uur
races.
Tegelijkertijd ging het bedrijf voort
met de produktie van snelle, sierlijke
wagens, zoals bijvoorbeeld de Panora
mic, uit de dertiger jaren en de eer
ste compact na de tweede wereldoor
log, de Dyna.
Het bedrijf dat nog op een familie-
basis was geschoeid kon echter niet
concurreren met de fabrieken die zien
op massaproduktie Hadden toegelegd.
De prijzen gingen steeds omhoog, er
waren te weinig servicestations, zodat
de verkoop daalde van 67.383 wagens
in 1957 tot 15.213 in 1964.
In 1955 sloot Panhard-Levassor een
samenwerkingscontract met Citroën
dat leidde tot de overname van het be
drijf tien jaar later.
De fabriek bouwt nu slechts nog
pantserwagens en tanks voor het le
ger.
De vrije, onbezorgde levensdagen van de patrijzen zijn geteld. Toen de
leden van het Jagersgilde het laatste kalenderblaadje van augustus af
scheurden en de één van september te voorschijn kwam, was het zo ver.
Voor veldhoenders staan vier gevaarlijke maanden in het vooruitzicht.
Het zullen vooral de jonge, onerva
ren partijzen zijn die de knal van het
voor hen zo noodlottige schot niet meer
zullen horen. Zij die de eerste driften
overleven, zullen weldra hun natuurlij
ke gevarengrens weten te vergroten
en in het vervolg ver buiten schoots
afstand op de vlucht slaan.
In het patrijzenwereldje is het maar
raar gesteld; in sommige velden zoekt
men ze tevergeefs terwijl in andere
velden de stand vrij goed is. Ondanks
het feit dat plaatselijk een geringe toe
name van deze veldhoenderste con
stateren valt, is men ten aanzien van
het voortbestaan als jachtobject nogal
somber gestemd. Een feit is, dat in
vergelijking met tien tot vijftien jaar
geleden de stand enorm hard is achter
uitgegaan waarin de bejaging overigens
geen enkele rol heeft gespeeld- Ook
wanneer men de velden enkele jaren
niet bejaagde, bleek dat de stand af
nam. Behoorden destijds klochten van
twaalf tot zestien stuks tot de norma
le, thans prijst de jager zich al geluk
kig met een klocht van acht st.uks.
Onder de jagers heerst alom de me
ning dat het spuiten van veldgewassen
vele patrijzen fataal is geworden, ter
wijl het voor de veldhoenders onmis
bare onkruid uit de veldgewassen
wordt geweerd. De laatste tijd heeft
men vaker bemerkt, dat patrijze-eie-
ren onder een kriel of in een broedma
chine gelegd niet uitkwamen. Vele wa
ren zelfs niet eens bevrucht terwijl bij
andere het wel aanwezige kuiken de
kracht miste de eierschaal te doorbre
ken. Hieruit zou men, zij het voor
zichtig, kunnen cincluderen, dat 't ver
gif de patrijzen impotent maakt en-of
ze geweldig afzwakt.
In andere dun bezette velden zag ik
een overvloed aan eksters en kraaien,
die zich zeer waarschijnlijk aan het
broedsel van de patrijzen te goed heb
ben gedaan. Waar dit eveneens het ge
val mocht zijn, moet de weidman de
schuld bij zichzelf zoeken- De gevol
gen van zijn nalatigheid om onder deze
eierrovers opruiming te houden, kan
hij eerst nu goed constateren.
Ondanks de niet al te opwekkende ge
luiden welke de jagers laten horen, zul
len velen toch het veld intrekken- Mas
saal zal men niet in het geweer ko
men, want daar leent de patrijzenjacht
zich niet zo zeer voor. Grote drijfjach
ten worden over het algemeen niet ge
houden, niet zozeer 'om de veldhoen
ders te sparen maar meer om het ove
rige wild niet ril (schuw) te maken.
Het grote genot dat de jager in deze
jacht vindt, is het harmonisch samen
spel tussen hem en zijn trouwe vier
voeter- Ook dit duo zal er zich wel
voor wachten te vaak het veld in te
trekken. De jager zal immers niet
steeds kunnen voorkomen, dat zijn hond
een haas opjaagt en er achter gaat
drijven. Komt dit te vaak voor dan
is Lampe tegen 15 oktober te schuw ge
worden hetgeen eveneens voor de fa
zant geldt.
Zo zullen ervaren jagers liever de pa
trijzen wat rust gunnen, want krijgen
doet hij zijn aantal toch wanneer het ta
bleau na de opening van de grote jacht
ook hazen en fazanten laat zien.
G- A. M. OUEN.
KATHOLIEKE
HOGESCHOOL
TILBURG
VEERTIG JAAR
®J
spws
Mgr. professor Ar. Th. J. A. J.
Goossens, de eerst? rector-mami-
ftcus van de Hogeschool, toen rij
nog R.-K. Handelshogeschool heet
te. Hij was tevens rector oan de
Katholieke Leergangen.
(Van een'onzer redacteuren)
TILBURG De Tilburgse Katholieke Hogeschool bestaat dit jaar
veertig jaar. Een feit, dat in november wordt herdacht. Hoogte
punt en slot van dat bescheiden driedaags feest zijn de erepromoties
donderdag 16 november van de hoogleraar in de economische
wetenschappen aan de Ann Arbor universiteit van Michigan, profes
sor dr. R. Likert, en de eigen afgestudeerde drs. Rottier, directeur van
de N.V. Nederlandse Staatsmijnen.
Met deze erepromoties demonstreert men nog eens dat men nog steeds werkt
in de geest van de priester-leraar professor dr. J. Cobbenhagen. Die bepaalde
voor jaren het bijzondere karakter van de hogeschool door een rapport dat hij
voorlegde aan het curatorium dat de stichting voorbereidde. Daarin stelde hij
dat de grondslag van de opleiding zou moeten .zijn: vorming voor de praktijk
van het leven en tegelijkertijd wetenschappelijke bezinning op die economi
sche opleiding op ethische en moraaltheologische gronden. Daarom ongetwij
feld 16 november een erepromotie voor een beoefenaar van de economische
wetenschap én een alumnus van eigen erf die in de praktijk van het leven
staat
Er is alle reden om bij dit „jubi
leum" stil te. staan- Niet alleen, om
dat de Hogeschool een van de jong
ste in ons land in die veertig jaar
driemaal van naam veranderde, maar
ook en vooral omdat zij voor
spoedig groeide ea zeer duidelijk voor
de toekomst van de wetenschappelijke
scholing van de jongeren van Zuid-Ne
derland een grot» belofte in zich bergt.
Die drie naamsveranderingen zelf
reeds duiden op de groeiende beteke
nis van de jubilaresse. Aan haar wieg
staan de Katholieke Leergangen. Toen
in de zomer van 1923 de r-k. univer
siteit van Nijmegen haar poorten
opende, vond het curatorium van deze
Tilburgse onderwijsinstelling het een
vanzelfsprekende zaak dat de afdeling
handelswetenschappen zou worden om
gezet in een Handelshogeschool. Was
dat niet, als pleister op de Brabantse
wonde, met zoveel woorden gezegd in
het rapport dat in 1920 Nijmegen aan
het episcopaat als (katholieke) univer
siteitsstad aanbeval?
Er is daarover jarenlang gestreden.
Maar het episcopaat, tenslotte, beslis
te voor Tilburg- Waarschijnlijk ook,
omdat de Tilburgse vroede vaderen in
een geheime raadsvergadering hadden
beloofd „zich niet onbelangrijke finan
ciële offers" te willen getroosten als
de „Leergangen zullen oprichten een
Handels-Hogeschool in optima forma,
die aan alle eisen voor het jus promo
vendi voldoet".
In 1927 werd dus begonnen met de
weinig weidse naam „R-K. Handels
hogeschool"- Ruim tien jaar later, in
1938, werd die verouderde naam om
gezet in „Katholieke Economische Ho
geschool". Toen werden er alleen eco
nomen opgeleid- In 1946 volgde de
splitsing in een economische en een
sociale afdeling. Ook sociologen kon
den er van toen af hun opleiding krij
gen. In 1963 werd het „Katholieke Ho
geschool", een naamsverandering die
duidde op een nieuwe verandering van
de opleidingsstructuur. De Hogeschool
kreeg toen drie faculteiten onder haar
vleugels, die van de economische en
de sociale wetenschappen en die van
de rechtsgeleerdheid.
Professor dr. J. Cobbenhagen, de
priester-leraar, is de grondlegger
geweest van de zogenaamde „Til
burgse richting" in het economisch
denken. Hij zag de samenhang tus
sen ethiek en het economisch den-
kén reeds in de twintiger jaren,
toen de discussie over de stichting
van de „R.-K. Handelshogeschool"
in volle gang was. Hy legde de
volle nadruk op de ,Wirtschaftsmo-
ral", onder invloed van de jezuïet
Heinrich Pesch.
Cobbenhagen maakte daarmee
duidelijk onderscheid tussen de
zuivere theoretische economie als
zelfstandige wetenschap en de
praktische economie. Hjj had daar
bij de steun van professor dr. F.
Weve O.P. zijn college in- de ethica.
Cobbenhagen is daardoor in ons
land ongetwijfeld een wetenschap
pelijk, pionier. De invloed die hij
daardoor heeft gehad op de ont
wikkeling van het wetenschappe
lijk denken „in Tilburg" zal men
moeilijk kunnen overschatten.
Dr. J. A. Bornewasser wijst hier
op terecht in zijn doorwrochte stu
die „vijftig jaar Katholieke Leer
gangen, 1912-1962".
Groei dus i* de wetenschappelijke
vormingsmogelijkheden. Maar groei
ook daardoor op velerlei gebied-
De „R.-K. Handelshogeschool" van
1927 telde 28 studenten. Vijf hooglera-
een gaven hen de colleges. De eerste
rector magnificus, mgr- professor dr.
Th. J. A. J. Goossens, was tevens rec
tor van de Leergangen. Waardoor nog
eens duidelijk werd onderstreept dat
er toen sterke banden bestonden tus
sen beide onder wijs-instituten.
Er zijn nu ruim tweeduizènd studen
ten ingeschreven. Aan de Hogeschool
zijn veertig gewone en acht buitenge
woon hoogleraren verbonden. Een stu
die onlangs door de curatoren van de
Hogeschool is gepubliceerd, komt tot
de conclusie dat er in 1970 zo'n drie
duizend studenten in Tilburg college
zullen lopen.
Maar de groeiende betekenis van ,de
Hogeschool wordt ook nog bewezen
door de aan de inrichting verbonden
instituten: het Economisch Instituut,
het Instituut voor ArbeidsvTaagstuk-
ken, het Instituut voor Ontwikkelings
vraagstukken, het Rekencentrum en
de jongste spruit op dit terrein
het Instituut voor Theologie. Er wordt
naar gestreefd dit instituut te laten
Een van de hoogtepunten in het veertigjarig leven van de Hogeschool
is ongetwijfeld de erepromotie geweest van de Franse staatsman, de „vader
van EuropaRobert Schuman. Die vond plaats dertien december 1952.
Achter Schuman (met bul), toen Frans minister van Buitenlandse Zaken,
staan professor dr. W. v.d. Grinten en professor dr. W. Heere.
uitgroeien tot een., volledige theologi
sche faculteit. De wens hiertoe is door
de bisschoppen van Breda en Den
Bosch uitgesproken.
Tilburg is daarvoor gekozen als ves
tigingsplaats, niet alleen om geografi
sche redenen. De bisschoppen hebben
daarbij zeker ook rekening gehouden
met het feit dat de Katholieke Hoge
school reeds drie faculteiten heeft en
mogelijk tot een volledige universiteit
zal uitgroeien.
In dit verband is het veelzeggend
dat het curatorium van de Tilburgse
Hogeschool zich nog niet zo lang gele
den op grond van een aantal objectie
ve argumenten heeft uitgesproken
voor de vestiging van de achtste me
dische faculteit in ons land in Tilburg.
Een kandidatuur waarover nog niets
is beslist. Andere gegadgden voor die
faculteit zijn Eindhoven, Limburg en
Twente.
De groei van de Hogeschool leidde
reeds voor 1950 tot huisvestingsnv
lijkheden- Het onderdak dat zij ga-1
jarenlang ontving in de gebouwen
de Leergangen aan de Bosscha
was door de uitbreiding van het
tal faculteiten en door de toenenu
onvoldoende l!
Vijfendertig jaar, van 1927 tot
1962, woonde de Hogeschool ,,in}'
bij de Katholieke Leergangen aan
de Bosscheweg in Tilburg. Reeds
in 1952 was dat een moeilijke si
tuatie, om het zachtjes te zeggen,
in verband met de stormachtige
groei van de Hogeschool. Tien jaar
moest men zich op een ongeloof
lijke manier behelpen.
het studentental
worden.
De architecten J- Bedaux en ir.
van der Laan ontwierpen 'n ^en!
gebouw aan de bosrand in het we.
van de stad. Het werd 13 noveffl,
1962 geopend door de minister van
derwijs, Kunsten en Wetenschap
mr. J. M. L. Th. Cals. Ruim hoe
hectare bos garanderen daar alie
breidingsmogelijkheden die in ae
komst nog nodig kunnen worden.
De snelle uitbreiding van taken
het aantal studenten maakten i
dig in 1965 het gebouwencomplex B
een Provisorium te verrijken.'een
breiding opgetrokken uit gepre
ceerde elementen. {„mirfdeU
De gemeente Tilburg heeft in
toegestemd in een ni?u^rf,n rijks-1
zienlijke uitbreiding Als hieraa I
goedkeuring wordt gegeven za J
hoogbouw verrijzen van eU«s J
de twee onderste verdiepingen i
de werkcollegeruimten- ue i
bouwlagen zijn bestemd vooi L
vesting van hoogleraren, 0 ^1
schappelijke staven, het adm 1
ve personeel en de leeszalen,
Aansluitend aan de I
een gebouw van drie lagen, I
onde? andere, de collegezalen»^
Rekencentrum zullen wora
bracht ,rtd»r»i|
r,OL 8 v Rangoon n Chittagoni
bOLAKUST 9 te Amsterdam
.DONIS 7 te Kingston,
r TOTH 7 v Santos n Buenos Ai.
LMKERK 7 v Cadiz n TripolL
TiTHENA 8 v Las Palmas n K i
[RENDSKERK 8 v Tsingtao n
CHICLES 7 v Hamburg n R'dt
LKMAAR 7 te Thameshaven.
.RCHIMEDES 7 v Santamata n tj
Curasao.
RGOS 7 v Piraeus n Dermce. I
RTEMIS 7 v Puertoplata n S. Jl
CMAE 8 v Turku n Fredencia. 1
LCOR 8 t.a. Calcutta.
KiERSKERK 9 te Singapore vei|
BIDA 8 te A'dam.
RISTOTELES 8 te R dam
ALONG 8 te Bombay.
ATJAN 6 v Penang n Chalna.
ENGALEN 8 te Tj Mam.
INTANG 8 V Montreal n Kaapst
OVENKERK 9 rede Constanza.
ALTEX LEIDEN 8 te Bahrain.
ARIBTRADER 9 te Taranto vert
„LTEX ROTTERDAM 8 te R
nura.
,JaLTEX ARNHEM p 7 Casquetj
Trinidad. f
IARTAGO 7 v Freeport n Genua
iONGOKUST 8 te Rouaan.
!ERES 8 te Ito
DHARIS 8 v A'dam n W.-Indie.
)INTELDIJK 7 v Hamburg n i
werpen.
JUMAEUS p 7 Mauritius n Durba
JAASTERKERK 8 te Las Palmas.
JULF HANS A pas 8 kp Finisterr
Gulf ba vn.
■JAASTERDIJK 8 te New-York.
GEERTJE BUISMAN p 7 Belle Is
n Erie.
EESTSTAR 7 v Dominica n Pres
lOEREE 9 Melbourne verw.
(RAVELAND 8 te Rio de Janeiro
GANYMEDES 8 te Antwerpen.
GOOILAND 8 te A'dam.
GIESSENKERK p 7 Mozambique
Das es Salaam.
HECTOR 7 v Hamburg n Bremen.
HERMES 8 v Georgetown, 8 te Pt
maribo verw.
HERTA p 6 Vlissingen n Goole.
ITTERSUM 8 te Antwerpen.
JASON 8 te A'dam.
JOHANNESFRANS p 7 Miami n I
ladelphia.
KATWIJK 7 v Tampa n Cristobal.
KONINGSWAARD 8 te Willemstad.
KARAKORUM 8 v^Kuwait, 8 te K|
ralmufatta verw.
KIELDRECHT 8 v Antwerpen h
terdam.
KARACHI 8 v Singapore, 9 te I
Swettenham verw.
KARIMUN 8 v We wak n Sukarnop
KABYLIA 7 te R'dam.
KELLETIA 7 1e R'dam.
KLOOSTERKERK 8 R'dam verw.
KOPIONELLA 7 te R'dam.
KOSSMATELLA 8 te Hamble.
KAMPERDIJK 1 v Hamburg n R'd
XHASIELLA 8 1e Estham.
LEKHAVEN 7 v Hamburg n R'dar|
'LIBERIAKUST p 7 Las Palmas n
Lehavre.
MAT ARAM 7 te Antwerpen.
MAASLLOYD 8 te Dar es Salaam
MAASDAM 9 te Southampton ven
teWELLOYD 9 te Nasipit verw,
MINOS 7 v R'dam n Tunis.
HSï?2S 8 thv Wight n Tunis. s
K^ÏS^kAND 8 te Paranagura.
8 te Seven Islands. L
NEDERRHONE 7 v Penang n Kal
stad.
OSIRIS 8 thv Hoek van Holland
Gdynia.
OSSENDRECHT p 7 kp Santamarl
Gehete n Pto Alegre.
0OSTKERK 8 thv Dakar n Antw
pen.
0NDINA 6 450 o Mogadiscio n Tham
nhaven.
phANCIUS 6 v Garston n
POOLSTER 7 v Harbourgrace n Git
cester.
I 8 ie Singapore.
J r,DER NEDERLANDEN 7 v 1
I paSpSSS? n Southampton.
I P&SPffiSï 8 v Guracao n ArubJ
1 PI[JNS PHILIPS WILLEM 8 te Tor'
I 8 te Kaapstad vei
I STrSH?8 te Philadelphia.
I 9 Lagos verw.
Kaapstad, 9 te
Groei dus, allerwege ên J^Ljjjnerf
Jat is wel het voornaamste
van de Katholieke Hogeschool
burg. Een groei, waarvan
SWONSKERK 8
«nÏÏYisbaai verw,
STRAAT1 J\^A Zt v Bremen n Rotterda
1 STRAA? D1EMEN 8 V Zanzib
1 STRMTmn A,TTA^ 8 te Durban'
S®dG VLA A!T ^Monrovia.
ft 7 v Siuguporel
STPA A,yettenham.
veAAT MAGELHAEN
STRAATEFn-rI,te Lour""-"
ÏAHAMA 8 ?A^n? teu ?urban ve1
TJINEGARa I KiUingholme.
^a€nsV «ane n Sydn
gag? Culvert™5'
Aires CIIT 1 v Rosario n BueJ
av6 Dar es SaIaam-
VANNEck- ^7 A1?ante n Lissabon.
WOLTERtV-IALabuan n Bangkok.
2AANKPrtz^> Lakecharles.
ZWDeSS 8 ta Genua.
7 v Sydney.
Smgapi
te Lourenco Marqu
Het a
db I
nog lang niet is te zien. j^rden-
ook niet te Sewaap^ib!L besta®
king van het v^rtigjarig fJ|1 I
veronderstellen dat de in
ze Hogeschool in Rra8a"en door*
nog aanzienlijk zal toene {'aClliteitei
uitbreiding van het aanUi we,,,. j
en subfaculteiten en o
schappelijke arbeid vali
die aan deze instelling
derwijs zijn verbonden.
(Van onze corresponde""
DEN BOSCH. - °P/h^iot^
van de demi-fmalei van m g-
nale vocahstenconcour^
heeft de jury tot de m iw
de hassen-bantons Jos ,seif'A
land), Chris Verh~« «Mg
Louis Williams (Am*.
WIckens en de alt Heb»
Finland.
te Veel betaald ve
f^enkaam» ^lngsinstallaties.
f dat hii r enkamcr heeft bec
?riis voor hP+ on<J®rhandeUngen
b®Paala op 1 ge Project
W'-OOO doUar 3 IA dollar, maar
?eest, omdat nde zou ziin
5?ZeSd had d. ?eïCTal Electric,
^Jken, w d®,tarbmeg zelf te zuil
E?s had uitho^lo Jteg?n deze lag<
5ad echter na»ii omdememi
^handelaar ^f.laten de regerings,
"et mini terie blerovar in te licht,
-ï.s'aPPen om wmaTine ondemee
gom "en om het geld terug te ki