Megalopolis STAD VAN CE TOEKOMST Pablo maakt fantasie-ogen havenstad verklaarbaar nauwelijks ingreep Accentueren ^DAGBLAD BE STEM VAN ZATERDAG 9 SEPTEMBER 1967 Er zijn heel wat mensen die voor geen geld in een stad zouden willen wonen. Van de andere kant echter oefent zij toch ook op deze groep een grote aantrek kingskracht uit. De relatie van mensen tot het feno meen stad zou men kunnen omschrijven als een liefde- haat-verhouding die de ste debouwkundigen en plano logen grijze haren bezorgt. Vooral na de oorlog is in ons land de verstedelijking - sterk toegenomenzodat op het ogenblik iedere stad van enige importantie een stedebouwkundige staf in dienst heeft die haar groei in juiste banen moet leiden. (Bijzondere correspondentie) DE bouw van satellietsteden één van deze pogingen als uitlaatklepen voor de oude overvolle stad vindt in Nederland op grote schaal toe passing. Zo is in de afgelopen jaren rond Amsterdam en Rot terdam een krans van nieuwe wooncentra gelegd, In Engeland waar reeds rond de eeuwwisseling dit probleem urgent werd wil men van deze methode af stappen. Een lichaam als de Town and Country Planning Association dringt er bij de Engelse regering op aan, geen satellietsteden voor Lon den meer te bouwen. Zij staat een systeem voor dat in feite gelijk is aan de structuur van het New York- se Manhattan Island, dat is opge bouwd uit lange brede horizontaal van elkaar gelegen zgn. corridors, waaromheen een netwerk van stra ten is gelegd. Wellicht de grootste barrière die verwezenlijking van haar plannen in de weg staat is de angst die men voor een dergelijke stad heeft. De angst voor de zgn. megapolis, waar de mensen en het verkeer schijnbaar doelloos tussen de torenhoge gebou wen krioelen. Een stad zonder „hart". Met deze angst zijn de meeste grote steden behept. Parijs maakt hierop een uitzondering. Als de plan nen doorgaan zou Parijs wel eens de eerste corridorstad van Europa kunnen worden. Evenals in de Na poleontische tijd toen een begin werd gemaakt met de aanleg van de be faamde boulevards laat men zich nu niet afschrikken door minstens even revolutionaire plannen. Globaal ko men deze hierop neer dat men Parijs een trechtervorm wil geven. De uit loper die zowel de rechter als de linkeroever van de Seine bestrijkt, zal steeds verder westwaarts door stoten. Hoewel het in het jaar 2.000 nog niet zover zal zijn de plannen zijn op dit jaartal afgestemd houdt men zelfs ernstig rekening met de mogelijkheid dat op die manier eens de havenstad Le Havre wordt be reikt. Maar om bij Engeland te blijven, Londen is nog niet zo ver. Deze mil joenenstad heeft haar toevlucht ge nomen tot de bouw van conventio nele satellietsteden. Alleen na de Tweede Wereldoorlog al zijn er zes nieuwe bijgekomen. Immense steden die over een tiental jaren met het zelfde probleem komen te zitten dat zij op hun beurt overbevolkt raken en geen kant meer uit kunnen. De idee voor de bouw van satel lietsteden ligt ten grondslag aan filo sofieën die dateren uit de industriële revolutie en de latere van de eco noom Robert Owen en de stedebouw kundige Sir Thomas Balt. Zij leef den in een tijd dat in Engeland de steden als paddestoelen uit de grond rezen. Het waren de zgn. „Milltowns" (fabriekssteden). Leeds, Manchester, Liverpool, Cardiff, Blackpool en noem maar op, groeiden uit tot be langrijke industriecentra waar mas sa's mensen werk vonden. Londen had toen reeds respectabele afme tingen. Het ideaal destijds was deze steden uit te breiden met geheel vrij staande stadsdelen, waarin ook fa brieken, scholen en winkels verrezen. Dit is verklaaibaar. De pioniers na melijk op dit terrein en hun opvolgers zoals Ebenezei Howard de vader van de zgn. „Garden City"-beweging, wat wij zoiets als de Bond voor het Behoud van Groen zouden noemen wilden met deze problemen de bestaande steden geheel ontvluchten om ergens midden in het maagde lijke landschap een geheel nieuwe stad te bouwen. Dat kon toen nog. Later echter, werd het een te kost bare zaak, toen moderne voorzienin gen als waterleiding, elektriciteit, gas, riolering etc. hun intrede deden. De stedenbouwers uit de vcrige eeuw hebben ook niet kunnen voor zien dat het gemotoriseerde verkeer zo'n geweldige vlucht zou nemen, waarop hun scheppingen dan ook niet berekend bleken te zijn. Lang zaam maar zeker werd de leefbaar heid van deze steden onvoldoende. De relatie tot de natuur een wan verhouding. De in de negentiende eeuw al vuile woonoorden werden de groezelige en grauwe steden van de 20e eeuw, die men minstens een dag per week de rug zou moeten toekeren om „bui ten" wat op verhaal te komen. Een groot winstpunt was dat men in Engeland langzamerhand ging beseffen dat woningbouw en stads uitbreiding een zaak was van de gemeenschap der stedelingen zelf, en niet langer konden afhangen van de beslissing van landeigenaren en huizenbouwers. Deze mentaliteits verandering, hoewel nog verre van algemeen in Engeland, vond haar neerslag in de uit 1954 daterende Town Development Act die miljoe nen beschikbaar stelde voor ver snelde uitbreiding van „amechtige" steden. Ook Londen kwam weer aan de beurt. Maar met uitzondering van Milton Keynes een geheel nieuwe stad voor 250.000 inwoners lijkt de tweede „generatie" satellietsteden op uitbreidingen van bestaande steden, die zelfs nauwelijks van Londen te onderscheiden zijn. Zo bleef deze miljoenenconcentratie als het ware overkoken. Steeds verder raakte het centrum van de natuur verwijderd. Er valt op het ogenblik een ken tering te constateren in de uitbrei dingsdrift van de Engelse hoofdstad. Men zoekt het thans meer in de hoogte. Het corridorsysteem is echter in Engeland volop in discussie, maar nog niet als redder in de Londense nood. Professor Colin Buchanan heeft een plan op tafel gelegd om de en kele tientallen kilometers van elkaar gelegen steden. Portsmouth en Sou thampton naar elkaar toe te laten groeien en samen te voegen tot een stad van een half miljoen inwoners. De verbinding wordt gevormd door enkele brede straten die met talloze zijstraten, die ook weer vertakt zijn, een langgerekte keten vormen. Op die manier blijft de natuur dichtbij. Het ziet er naar uit dat ook de En gelse hoofdstad zich mettertijd van het conventionele stadsbeeld dient te ontdoen en de zaken Amerikaans aan moet gaan pakken, om niet ver stikt te raken. Londens satellieten bieden nog slechts twintig jaar uit komst. Ook steden als Manchester Liverpool en Birmingham zijn eigen lijk eveneens aan een revolutionaire ingreep toe. De corridorstad is de stad van de toekomst. De grootste agglomeratie ter wereld aan de Oostkust van Ame. rika die de steden Boston en Was hington overlapt geeft ons in dit opzicht een blik in de toekomst. De achterbuurten, luchtverontreiniging en het feit dat iedereen zich daar toch ook niet helemaal op zijn ge mak voelt worden door mensen die in de zgn. megalopolis geloven slechts als tijdelijke tekortkomingen gezien. Wetenschap en techniek zullen hier een handje helpen. 111 liet monarchieloze Ameri- staan enkele imperia op rotsvaste bodem: het zijn de t-ken van schoonheidsheer- sstessen. z'i reageren over talloze 'Wielingen in de Nieuwe ldi en zij tellen er evenveel in de Oude, waar fvemeurs de zaken behar- 'len. Maar zie: het is toch dat de grootste in vloed heeft op Amerikaanse schoonheid. Moest zo pas de kapper Vi- dal Sassoon niet overkomen uit Londen om Mia Farrow, Frank Sinatra's jonge vrouw te kappen voor de film? (Het kostte de maatschappij 5000 dollar, die haartjes kort te krijgen). Geen schaar knipt knapper dan die Lon dense schaar. 'hltaanse ABL0 in zii« 1 vrouwen 2l)n handen. zijn De Amerikaanse schoonheid (en ook die van vrouwen in Europa) wordt beheerst door de Italiaan Pablo. Bij het vrijgeven van de nieuwe modelijnen voor winter '67-'68 staat Pablo in de schijnwerpers met zijn „Nor thern Lights" de naam van Eli sabeth Ardens nieuwe maquil lage. Miss Arden voerde hem drie jaar geleden naar Amerika. Tevoren schitterde hij in haar sa lon te Rome om voor de vrouwen van de eeuwige stad haar speciale make-up te creëren. Zijn ideeën vergezelden elk seizoen de nieuwe collecties van grote Italiaanse ont werpers als Fourquet en Carosa. Aan niemand anders dan aan hem danken we de dubbele diepte van een dubbele rij valse wimpers langs het bovenste ooglid tegen een langs het onderste; het veranderde het gezicht van de Schoonheid totaal!! Pablo is het allerbekendst om de fantasie-ogen die hij creëerde voor persfoto's. Hij tekende brutale zebra- strepen om het oog, of bezette het met schittersteentjes; hij zoekt in spiratie in veren en bloemen. Twee jaar geleden ontving hij de City- Fashion-prijs, voor de vernieuwin gen waarmee hij make-up in het mode-zoeklicht plaatste Hij is de enige visagist die ooit deze prijs behaalde. Nu wijdt hij zich aan de ontwikke ling van nieuwe schoonheidsprepara ten en kleuren, in samenwerking met E.A.'s chemici over de hele wereld- Elk seizoen ontwerpt hij een nieuwe make-upcollectie die harmonisch past bij de laatste mode en kleuren. Hij werkt nauw samen met mode journalisten, fotografen en model len om zijn ideeën pittoresk te ma ken voor publikatie. Deze foto's ge ven een indrukwekkend verslag van de nieuwste opvattingen, lanceren ze als mode en Hebben enorme in vloed op de Amerikaanse vrouw. Waarin gelooft Pablo? In de individuele schoonheid van de vrouw. Hij durft zelfs een zoge naamd schoonheidsfoutje te accentu eren en het daardoor om te buigen tot een onderstreping van haar per soonlijkheid Wie heeft persoonlijkheid? Me vrouw Roosevelt en Indira Gandhi bijvoorbeeld. En La Callas en Hein tje Davids- Men is niet zo gemakkelijk een persoonlijkheid- Maar dank zij man nen zoals Pablo kunnen wij het wor den- De onderstreping van een schoonheidsfoutje., en het glorieus accentueren van wat niet fout is! Pablo is een machtig man en de Amerikaanse vrouwen zijn als was in zijn handen. In dit licht is het belangwekkend te weten dat deze zoon van graaf Zappi-Manzoni voprgoed het land huis te Romagna heeft verlaten om zich permanent in Amerika te vesti gen, waar hij in zijn vrije tijd naar muziek luistert, antiek verzamelt en kleine etentjes geeft. Voor schoonheidsminnenden die zijn gedachten willen lezen, hier filosofietjes van Pablo. Ik houd van mooie vrouwen en hun gezelschap. Ik hen natuurlijk, zoals alle Italianen, verliefd op Boitticelli's schoonheden. Een perfecte schoonheid is oer- vervelend, de werkelijke eigentijdse schoonheid is charmant. Charme kan bereikt worden door persoon lijkheid, temperament, parfum, kleuren, individualisme (alweer persoonlijkheid zouden we zeggen) zelfbeheersing en vriendelijkheid. Geen enkele make-up kan een laag karakter vriendelijker uit drukking geven. Vrouwen hebben altijd tot mij gesproken door haar ogen, voor mij zijn dan ook de ogen haar schoon heid. Daarom heb ik altijd ernaar gezocht de boodschap van haar ogen uit te dragen. Mijn droommeisje? Ik ben er dol op haar te creëren, net als Hig- gins. Hoe zij eruit ziet? Zoals zij IS, maar wel verbeterd. Ik ver ander een gezicht niet. Al te veel mooie meisjes verge ten handen en voeten- Ik niet. Hoe merkwaardig dat zo weinigen het belang inzien van een och tend-oogdruppel, tegelijk met de ochtendthee of koffie- (Niet in het kopje dom gansje! red.). Ik ben voor de zacht-opgeborstel- de schoonheid, zo liefelijk en zacht als de poeder op vlindervleug ei tjes. Gebruik niet zoveel poeder onder de ogen; het is niet nodig de na druk te leggen op lijntjes.. Het kunstmatig blosje op de wan gen moet zacht uitvloeien tot aan de pezen in de hals, speciaal voor het gezicht op uw profiel. Het is een vergissing dat donkere make-up ter weerszijden van de neus de proporties lijken te ver kleinen. Bovendien kan dan geen zakdoek gebruikt worden Make-up is gemakkelijk: lever u over aan de spiegel en aan enke le goede preparaten, en verhoog daprmee wat u zelf in uw ge zicht aardig vindt. Negeer wat u niet aanstaat. Beauty Director Pablo verdiept in haar schoont id— Inieland heeft het probleem van overbevolkte steden trachten op te lossen door de bouw van otfllietsteden waar ook fabrieken, winkels en scholen verrezen, maar waar ook ruimte voor I wrefttle werd geschapen. Rit kon dikwijls alleen maar worden bereikt door de bouw van woïken- hbbere. Braeknell New Town in Berkshire (in het zuiden van Engeland) telt 102 van zulke ge- I riffen Onder deze flats bevindt zich de parkeerruimte (hierboven). Dit beeldhouwwerk met I rijver zorgt voor de nodige rust In het centrum van de stad Basildon, een geheel nieuw woonoord lil Esse*, Zuidwest-Engeland (rechts boven). Crawley New Town biedt een gevarieerde accom- I mndatie. Men bouwde er flats maar ook kleinerewoongelegenheden terwijl men het oorspronkelijke I tetaidschap zo veel mogelijk intact liet (hieronder). NORTHERN LIGHTS heet de nieuwste make-up van Arden, een stralen krans van doorschijnende kleur! Pablo beteugelde zijn fantasie, maar zorgde wel dat de ogen hun taal duidelijk spreken! De diamanten in het haar zijn van Parijs' beroemde juwelier Van Cleef en Arpels,

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 19