\0 MOLENSCHOT, DIRECTEUR VAN 100-JARIGE FABRIEK:
I
,at
Ais bedrijf
staan we
nog maar
aan bet begin
Teruggang aantal
seminaristen
blijft voortduren
IGLO SOEPGROENTEN
35 ct
Binnenkort wetten
op transport van
gevaarlijke stoffen
V
l straks
1!
Nu lekker goedkoop!
sater Terneuzen
Kaski-rapport onthullend
„Gevarenkaart" verplicht
Oud -minister in
W.-Duitsland wil
hogere straffen
LORD ROBENS
MOET OP ZIJN
POST BLIJVEN
SSSIMCA
CAPRICE"
ANKENSTEIN
EEN VROUW"
blijft altijd
- kwaliteit
Eigen kweek
Hei. Eigenhandig
Ambachtelijk
Vakgeheimen
Specialisatie
Opleiding
VAN 40" VOOR
Nationaal
Hoge eisen
Frans model
I PHILIPS BATTERl JEN I
I mi die móéten wel I
I —m^goedzijn I
Schuldige Aberfan
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 8 SEPTEMBER 1967
iV
VAf NEDERLAND HM.
id, de acceleratie, de
kosten na de aanschaf,
(principieel) nooit uit
an maar stap eventjes
veehonderdenzeventig)
naak een proefrit voor
(Van een onzer verslaggevers)
BREDA - „Er is nog geen kijk op verzadiging van de markt. Ik heb
Ja laatste twintig jaar op heel wat plaatsen op de wereld rondgeneusd.
We hebben zeker nog voor honderd jaar werk". Dat zegt de Bredanaar
j,n Molenschot, nauwelijks 60, fabrikant van „weegschalen". .,De mensen
jeggen: Molenschot? Ja, die maakt spullen om te wegen. Maar weet je
wat er allemaal gewogen wordt en hoe?" In het bedrijf aan de Teteringse-
dijlt zijn met die techniek 350 man dag in dag uit bezig. Van loopjongen
tot de meest gespecialiseerde specialist. Ook de elektronica heeft zijn in
trede in het wegen gedaan.
v. Eedenstraat 2, Tel. 01608-2975
01685-418
ig 10 september, aanvang 8 "ur
ang 2.30 uur brengen wa-
DORIS DAY
LRRIS - RAY WALSTON
de Technicolor
etsehijf in een sig-zag Sfjnage
pwinding met bedrijfsspion^6
extra spannende film over d
de middelen. jaar
lag 12 september aanvang 8 uur
ang 5 uur brengen wij-
TER CUSHING ,Tr,„pTS
SRG - ROBERT MORR1»
de Technicolor
van spanning een de
mt Peter Cushmg toch f
dan wilt u deze film n«
imum van kwaad de
4 de wereld en spo jaaJ*
irofe opbrengst, leng boJ
De „Eerste Nederlandsche Fabriek
ren Weegwerktuigen Jan Molenschot
et Zoon" bestaat honderd jaar. In
oktober wordt dat gevierd. Belang
rijkste evenement van de viering is
ie opening van een nieuw fabrieks-
enkantoorpand Daarin wordt gehuis
vest de „Iwepa". Vertaald is het een
volle mond „Internationale weegelek-
tronica en procesautomatisering". Hier
tel op de eerste plaats laboratorium
werk en elektrotechnische assembla
ge worden verricht. Research is een
niet te ontduiken voorwaarde om
zich als technisch bedrijf te kunnen
handhaven.
Molenschot is niet alleen in korte
tijd, hoofdzakelijk na de oorlog, een
groot bedrijf geworden, het is ook
een „name in business" in Italië,
In Spanje, in Turkije en Zuid-Afrika
en vele andere landen.
Op het gezicht van de heêr Jan
Molenschot is geen trots te bespeu
ren als hij het daarover heeft. Als
trots is weet hij het in ieder ge
val goed te verbergen. Zijn figuur
eigenlijk niet in het wat pom
peuze directiekantoor. Hij, de enige
directeur, doet „gewoon".
„Succesvol zakenman? Ach, we zijn
net industrialiserend Nederland mee
gegroeid. Belangrijkste is dat we niet
opgegaan zijn in een of ander con
cern. We kunnen nog steeds onze ei
gen boontjes doppen. Als bedrijf staan
we nog maar aan het begin. Ik heb
voor de volgende generatie een basis
gelegd,"
Die volgende generatie Molenschot
is trouwens al aan het werk. Er zijn
twaalf zonen Molenschot. Verschillen
den van hen bekleden de meest uit
eenlopende functies. Ze zitten vooral
in het buitenland. Z0 zijn er niet
minder dan vier werkzaam bij de
Belgische vestiging van Molenschot.
lijkt dus
Eigen
„eigen
een be-
De familievennootschap u
voor vele jaren bestendigd,
wensen, of beter gezegd:
kweek" in alle rangen, is een oe-
langrijk punt in het beleid van Jan
Molenschot.
t.Om kennis van zaken en vooral
öe juiste mentaliteit, daar gaat het
om. Er komt je niets aanwaaien. Je
juoet dubbele weken werken om bij
16 blijven. Steeds mee- komen er in
oou gespreid bedje. Dat kan in onze
maatschappij we! eens opbreken. On
dernemingsgeest moet je hebben en
er niet te lui zijn. Van werken ga
)e trouwens niet dood. als je tenmin-
ween gezonde corpus hebt.
JX Aderen veel geld aan het
Pieiden var eigen mensen. Dikwijls
ten,?VVe V00r dat geld niet veel
rug. Trouw blijven aan het bedrijf
Dat r*06^61* 'n norrn"al verschijnsel,
je afo na de Ooido2 beet-
men n' Wer^er hier zo'n 22
er meer dan 25 jaar dienst,
Lzelfs met 40 en 50 jaar
Wat ad irf zul^e medewerkers heb ik
WooJi V1 nnen bouwen- Maar tegen-
ftense h het nogal
eens voor dat
<9 on7f» u 7ak voor een Sroot deel
hun °s, komen leren en dan
Ik vrIS Plan trekken",
üe «itTiJk6? u oor reSehngen, zoals
vaarw j buitenlan<i voorkomen,
V»4jn Órie,edinetr0kk6ne 113 afl0°P
Mode o eid'ng voor een bepaalde
blijft.» bedrijf gebonden
deze zakên>ienStCl,ot ^a.n' als bet mer
(MerdmuJ™".moeilijk z'n ergernis
,ls hii het a «?at 15311 evenmin
heidsre»n over bepaalde over-
(ociaal terrefn" °P commercieel en
werkelijk nodig is,
,ociale W-i?S vo'daan- Hat is onze
Ze moeten m Ne-
'"igens. £?ra,5sen met hun
-"esus Er rneI nun ver-
«iememers 6ewal «enoeg on-
"ih trap h gezegd hebben
5<*d mee k' Voora] Bel«ië is er
"""taaatvni a een hael wat be"
Sleun van 5e. ondernemers.
radi„^ 5 "L05* trouwens
Stel sn ""overheid
?j«nemr- a! aiin
r*anoner D< doorsnee-
ÏE.G -marl» m de open sewcr-
e toekomst nèm gI? risico'® voor
m°eten dan ,n' Maar die risico's
te dragen zijn
ÏS he« Molmwwdirectiekantoor.
"ik behagehfkvoelt zich kenne-
e* °verhemH 11 lichtblauw spor-
korte mouwen en
.S!a»ve iiEhhv!f!l?'Jpass!nde don_
'Ik "Overgehouden"
pantalon. Ken-
uit zijn laatste
Zuidafrikaanse periode. Ook daar
heeft Molenschot een eigen vestiging.
Zijn haar is grijs, tegen wit aan.
„Met je zestigste jaar moet je toch
een beetje meer op jezelf gaan pas
sen. Je hoort zoveel van nog jonge
mensen, die plotseling weg zijn.
Ik zit nu al 42 jaar in het bedrijf,
waarvan 35 jaar als directeur. Mijn
grootvader, ook een Jan, de stichter
dus, overleed in 1927. We hebben het
jaar 1867 als jaar van oprichting- ge
nomen. In dat jaar werden zijn pro-
dukten bekroond oP een landbouwten
toonstelling in Breda en een exposi
tie in het Paleis voor Volksvlijt in
Amsterdam. De medailles hangen daar
nog In een lijstje.
De fabriek heette toen „Fabriek
van kachels, haarden, brandkasten,
geijkte basculen, hang-balansen, ge
wichten, enz." Dat lijkt heel wat,
maar mijn grootmoeder moest de of
fertes en facturen met de hand schrij
ven. Rond de eeuwwisseling waren er
zo'n twintig mensen in dienst. Mijn
grootvader werkte ook .eigenhandig'.
Ik heb trouwens ook genoeg m'n han
den moeten gebruiken."
Deze „eerste Molenschot" had als
ondernemer al voldoende aanzien. Zo
had hij zitting in een staatscommis
sie, die een wet moest voorbereiden
„tot ijking van weegwerktuigen".
De vader van de huidige directeur,
alweer een Jan, voerde door om-tan-
digheden, maar korte tijd de leiding.
Hard ging de groei in die tijd niet.
In de twintiger jaren kwam het aan
tal werknemers niet boven de zeven
tig-
Het was toen trouwens een ambach
telijk bedrijf in de werkelijke zin van
het woord. Na de moeilijk doorwor
stelde crisisjaren kwam de Duitse be
zetter letterlijk in eigen huis. Er werd
precies gedecreteerd wat geprodu
ceerd moest worden.
Jan Molenschot: „Ondanks de aan
wezigheid van 'n Duitse Verwalter'*
gelukte het ons toch hier een zestig-
taj mensen aan het werk te houden,
die er eigenlijk helemaal niet thuis
hoorden, zoals een slager, een banket
bakker, 'n leerbewerker enz. We kon
den ze zo voor deportatie behoeden".
De volgende opduvel kwam kort na
de oorlog met het verlies van Neder-
lands-Indië onze belangrijkste buiten
landse afzetmarkt.
„We hebben ons daarom moeten her
oriënteren. Het is een gespreide ex
port geworden tot in de verste uit
hoeken van de wereld. Als het er
gens fout gaat we hebben b.v. last
gehad van het Indiaas - Pakistaanse
conflict, de strijd bi het Midden-Oos
ten, enz., dan kunnen we altijd nog
op andere punten terugvallen. Ik heb
'n groot aantaj verkenningsreizen ge
maakt om de markten te kunnen pei
len. Natuurlijk hebben we ook aan
tientallen buitenlandse jaarbeurzen
deelgenomen. Je moet aan de weg
timmeren. We hebben eigen vestigin
gen opgebouwd in België Engeland,
Spanje en Zuid-Afrika. Binnenlands
hebben we, zoals gezegd, kunnen pro
fiteren van de snelle industrialisatie"
„Bijzondere capaciteiten? Door om
standigheden heb ik niet eens een ho
gere studie kunnen voortzetten. Ik
was, net als mijn vader, eniige zoon.
Ik heb me zo van alles wat eigen
gemaakt, 't technische, het commer
ciële. Ik sta noodt achter de teken
plank, maar ik denk mee over nieu
we constructies. Ik probeer ook zo
veel mogelijk op mijn zoons over te
brengen. Ja, ze hebben aanleg."
Wat gebeurt er eigenlijk achter die
muren aan de Teteringsedijk?
Het publiek weet er niet veel van.
De familie Molenschot heeft nooit ge
tracht daar iets aan te veranderen.
Er zijn te veel vakgeheimen.
Als het om de huidige produktie
gaat komt ook de vierde generatie
Molenschot aan het woord. Deze is
nu ook in de commerciële en tech
nische leiding opgenomen. „Geen
massafabricage van kleine weegscha
len, maar weegapparatuur tot de
meest ingewikkelde toe, is onze spe
cialiteit geworden.
Het wegen is in een modern be
drijf, de havens, hoogovens, voedsel
industrie, silo's, spoorwegen enz. on
derdeel van 'n zeer ingewikkelde cy
clus geworden. Die cyclus kan niet
worden doorbroken want dan zou het
produktieproces, de belading of het
transport worden onderbroken. On
derdeel van die cyclus zün betekent
ook, dat de weegapparatuur in de
wereld van de automatisering, van
de computer is getreden."
Een voorbeeld daarvan is o.a. de
ontwikkeling van het „dynamisch we
gen" die tegenstelling van het „sta
tisch wegen". Vroeger moest bij de
spoorwegen bijvoorbeeld elke wagon
op een weegbrug worden gereden
waarna het wegen en de bijbehoren
de administratie volgden. Nu rijdt
de complete trein met een bepaal
de snelheid over de weeginstallatie.
De elektronische machine, spuit ogen
blikkelijk alle gewenste gegevens.
Andere weeginstallaties krijgen com
manderende functies". Een ponskaart
in de apparatuur voor bijvoorbeeld
de mengvoederindustrie sorteert en
weegt de verschillende granen e.d.
op uiterst nauwkeurige hoeveelhe
den. Die installaties hebben geheel
automatische besturingen-
Het zijn de meest uiteenlopende
opdrachten: Voor de hoogovensweeg-
apparaten tot 300 ton een heel ge
specialiseerd programma voor 't he
le bedrijf, apparatuur voor prak
tisch alle nieuwe graanhavens in Eu
ropa zoals Arhus, Amsterdam, Rot
terdam, Terneuzen, Antwerpen,
Gent, Tarragona, Ancona, Triëst enz.
e Jan Molenschot: „Ze moeten hier
tn Nederland echt oppassen met hun
verlangens".
installaties voor het vullen van olie
wagens in Mexico. Te veel om op te
noemen.
Je kan zeggen, dat waar een niéu
we industrie wordt gebouwd wij ook
zitten. Zo staan in onze orderboe
ken ook de namen van Hoechst en
BiiUiton in Vlissingen-Oost en Hercu
les in Middelburg, en grote nieuwe
bedrijven in Rotterdam, Botlek en
Europoort, enz.
Dat wij een trouwe klant aan de
Westbrabantse industriën hebben
spreekt voor zich. Noodzaak is dus
dat de specialisatie in elektronica
en mechanica voortgaat. In de nieu
we laboratoria, op de tekentafels, op
de proefstanden en in de produktie-
hallen zullen nog vele ingewikkelde
vragen moeten worden beantwoord.
Molenschot senior: „Wat ik verdiende
heb ik steeds in 't bedrijf gestoken. Je
moet zorgen „liquide" te blijven. Als
de zon schijnt krijg je gemakkelijk
een paraplu aangeboden, als het re
gent sta je gauw in de drup...."
(ADVERTENTIE)
DEN HAAG (KNP) De da
ling in het aantal nieuw inge
schreven klein- en groot-semina
risten van vorige jaren heeft zich
ook voor het studiejaar 1966/67
scherp voortgezet.
In totaal meldden slechts 929 leerlin
gen zich aan voor het klein seminarie,
van wie 70 voor huizen voor late roe
pingen. Vorig jaar waren dat er nog
1195 en in 1961/62 1634. Ook daalde het
aantal priesterstudenten dat aan de ho
gere opleidingen begon flink n.l. tot 335
in het afgelopen studiejaar 1965/66 363,
1964/65 409.
Vorig jaar werden in totaal 226 pries
ters gewijd, dat is bijna 50 minder dan
in het voorafgaande jaar (72 wereldhe
ren en 154 paters). Zeven jaar geleden
werden nog 373 priesters gewijd (119
wereldheren en 254 paters)
Deze cijfers zijn gepubliceerd in een
kaski-rapport, dat werd samengesteld in
opdracht van het Pastoraal Instituut
voor de Nederlandse Kerkprovincie te
Rotterdam. Dit instituut moet met deze
sombere cijfers rekening houden bij de
planning van de zielzorg in de komen
de jaren.
De leerlingen, die op 16 september
1966 voor de klein seminaries waren in
geschreven, waren verdeeld over totaal
42 internaten: zij bevolkten 32 school-
eenheden, d.w.z. 20 erkende seminarie-
scholen. 11 gewone v.h.m.o.-scholen en
1 niet erkend seminarie. Ten opzichte
van het voorgaande schooljaar betekent
dit een lichte verschuiving naar de ge
wone v.h.m.o.-scholen.
In een rapport, n.l. dat van de com
missie klein seminaria van de Neder
landse Katholieke Schoolraad klein
seminaries in een proces van gesloten
heid naar openheid wordt de Neder
landse bisschoppen en de provinciaals
aanbevolen alle priesterstudenten het
normale v.h.m.o.-onderwijs te laten vol
gen.
Uit het Kaski-rapport blijkt dat steeds
meer jongeren de seminariescholen be
zoeken, zonder priester te willen wor
den, n.l. 1319 vorig jaar tegenover 926
in 1964. In die twee jaar daalde het to-
yen leerlingen evenwel met ruim 1000,
tale aantal als priesterstudent ingeschre-
n.l. van de 5691 in 1964 tot 4593 in 1966.
De grootste teruggang in het aantal
voor het eerst ingeschreven in de perio
de 1961-66 valt te constateren bij de se
culiere klein seminaries, n.l. van 461
naar 188, een daling van 60 percent. Bij
de regulieren was die daling 40 percent.
Zou het aantal toegelaten priesterstu
denten gelijke tred hebben gehouden
met de bevolkingsgroei en het relatieve
aantal toelatingen op hetzelfde niveau
zijn gebleven, dan zou het aantal toe
latingen van 1951-1966 zijn gestegen van
1670 tot 2300. In feite is het echter ge
daald t'ot 860.
In de hogere priesteropleidingen heb
ben zich vorig jaar ingrijpende veran
deringen voorgedaan, welke dit nieuwe
studiejaar met de grote concentraties
worden afgerond.
Vorig jaar waren er evenwel nog 21
huizen voor hogere priesteropleidingen
(filosofie en theologie), maar dat was al
20 minder dan in 1965-66. Het totale
aantal daar studerende priesterkandida
ten bedroeg vorig jaar 1742. in 1964 2255.
De opleiding is wel verbeterd. Meer
jonge priesters bezitten een diploma ulo
of middelbaar onderwijs. Van de 226
vorig jaar gewijde priesters bezat n.l. 47
percent een einddiploma gymnasium a
of b, hbs a of b, of mulo a of b. In 1965
was dat het geval bij 45 percent van de
neomisten. Maar nog altijd heeft bijna
de helft van de nieuwe priesters geen
enkel einddiploma.
Het Kaski onderzocht ook het ren
dement van de priesteropleiding. Dit is
ook sterk gedaald. Van de studenten die
in 1947 tot de seculiere klein seminaries
werden togelaten is later 29.3 percent
priester gewijd. Dit percentage is steeds
verder teruggelopen en wel tot 19.3 per
cent in 1950.
Het rendement aan de reguliere insti
tuten ligt veel lager n.l. 16.5 percent in
1946 en 13.6 percent voor hen die in 1951
hun studies begonnen. De verwachting
is dat het rendement in de daarop vol
gende jaren nog veel verder zal dalen,
als studenten uit die tijd dit jaar en
volgende jaren tot priester worden ge
wijd.
8 zomerverse groenten
voor 6 tot 8 borden
smakelijke groentesoep.
Heerlijk Van Iglo.
Neem gauw
een paar bekertjes mee.
Tijdelijk maar 35 centl
(Van een onzer verslaggevers)
HEERLEN Het wegtransport van
gevaarlijke stoffen zal waarschijnlijk
begin volgend jaar internationaal ge
regeld zijn. Reeds sedert 1966 bestaat
al een dergelijke overeenkomst, die
werd ondertekend door Nederland, Bel
gië, Frankrijk en Italië. Maar het
„Accord Européen relatief au Trans
port international des Marchandises par
Route" kan pas in werking treden als
ook een vijfde land er zijn handte
kening onder zet. Naar verluidt kan dit
tegen begin volgend jaar worden ver
wacht-
De maatregelen die in die wet staan
omschreven zijn voor het overgrote
deel afkomstig van de industrieën zelf.
Ze hebben immers groot belang bij zo
veilig mogelijke transporten- Zo heeft
in Nederland ..Commissie transport ge
vaarlijke goederen" aan een nationale
regeling gewerkt, die nu bij de Staats
drukkerij ligt. In die commissie werken
samen de Vereniging van Nederlandse
Chemische Industrie en de eigen ver
voersorganisaties. Voorzitter dr- Pie-
ters van deze commissie, is oud-chef
veiligheidsdienst van de chemische be
drijven - an de Staatsmijnen. De hui
dige chef is lid van de commissie.
Het werk van de commissie zal dus
binnenkort uitmonden in een „natio
nale" wet transport gevaarlijke goe
deren. Daarin wordt bijzondere aan
dacht besteed aan:
Het gebruik van juiste verpakkin
gen;
Speciale constructie-eisen voor ver
voer en tanks;
Verbod tot samen laden van be
paalde stoffen;
Instructies voor chauffeurs en be
geleiders
Snelheidsbeperkingen;
Verbod op vervoer bij mist en
gladheid.
Het verplicht meevoeren van een
„g-evarenkaart", waarop gegevens
staan over de hoedanigheid van de
te vervoeren stof, en maatregelen
worden opgesomd, die bij ongelukken
genomen moeten worden.
Het komt er in de nieuwe wet op
neer dat aan chauffeurs en begelei
ders zeer bijzondere eisen zullen wor
den gesteld. De chauffeur van de in
Beek omgeslagen tankwagen had zo'n
gevarenkaart bij zich, omdat Staats
mijnen nu reeds die maatregelen ne
men, die in de komende wet zullen
worden geregeld. Op die kaart staan
allerlei gegevens over propeen. Die
kaart heeft zijn diensten bewezen, want
de chauffeur vond er de telefoonnum
mers op van diegenen, die weten wat
met dit vloeibare gas moest worden
gedaan. Er staan ook andere voorzorgs
maatregelen bij ongelukken op, als
niet roken, verkeer tegenhouden, enz.
enz.
Secretaris D. Nouwen van de Com
missie transport gevaarlijke goederen
in Den Haag zei ons: „U moet deze
ongevallen zien in de veelheid van
het wegtransport dat voor Nederland
alleen al in de miljoenen tonnen per
(ADVERTENTIE)
jaar loopt. En op de tweede plaats is
b-v. in Beek gebleken, dat bij de con
structie van de tank wel degelijk met
ongelukken rekening is gehouden- Aan
het materiaal worden tegenwoordig de
hoogste eisen gesteld- Overheid en be
drijfsleven doen werkelijk alles om der'
gelijke transporten zo veilig mogelijk
te laten verlopen".
Opvallend is dat de Franse wetge
ving rond gevaarlijke transporten mo
del heeft gestaan voor zowel de inter
nationale regeling, als vele nationale
regelingen- In Beek was sprake van
een Franse transportfirma- In die wet
geving worden speciale eisen gesteld
aan chauffeurs, die gevaarlijke stoffen
vervoeren. In Nederland loopt men
ook hier vooruit op dergelijke nog wet
telijk te regelen eisen. Voor chauffeurs
van benzinetankwagens is dat reeds gere
geld bij de wet. Zo moeten deze chauf
feurs minstens 21 jaar zijn en zij moe
ten een medische verklaring kunnen
overleggen, waarin staat dat zij fy
siek in staat geacht moeten worden
een tankwagen te besturen.
(ADVERTENTIE)
-SI—HL.
BONN (AP) Richard Stücklen,
voormalig minister van verkeer, heeft
voorgesteld in West-Duitsland de dood
straf weer in te voeren voor kinder
moordenaars- De doodstraf werd afge
schaft in de Duitse grondwet, die na
de oorlog geschreven werd-
Westduitse kranten besteden deze zo
mer veel aandacht aan kindermoor
den, die volgens minister van justitie
Gustav Heinemann echter in aantal af
nemen.
„Het aantal van bijna 243.000 mis
daden tegen kinderen sinds '53 is meer
dan geneog voor mij", zei Stücklen in
de Abendzeitung van München.
Stücklen stelde verder voor, in over
weging te nemen, zedenmisdadigers na
voltooiing van hun gevangenisstraf in
gestichten te stoppen of zelfs te ont
mannen.
LONDEN (AFP) - Lord Robens,
voorzitter van het Britse nationale bu
reau voor de kolenindustrie. blijft in
zijn functie gehandhaafd. De minister
van energie, Richard Marsh, heeft
besloten het ontslag, dat Robens hem
vorige maand aanbood, niet te aan
vaarden.
Zoals bekend werd het kolenbureau
in een officieel rapport als de hoofd
schuldige aangewezen voor de ramp in
Aberfan, in oktober vorig jaar, toen
1440 personen, voornamelijk kinderen,
bedolven werden onder een kolenafval
die op een school terechtkwam.
De golf van verontwaardiging na de
ramp in het dorp in Wales een on
geluk dat volgens de commissie van
onderzoek voorkomen had kunnen wor
den ebde na de ontslagaanvra
ge van de voorzitter van het kolenbu
reau goeddeels weg.
De 56-jarige Robens, lid van de La-
bourpartij, die in 1960 door de con
servatieve regering in zijn huidige func
tie werd benoemd, staat bekend als een
uitstekend organisator. De regering-
Wilson vertrouwt erop dat hij het plan
voor de modernisering van de kolen-
industrie tot werkelijkheid zal maken.
Sinds de publikatie van het rapport
hebben verscheidene lagere ambtena
ren, die van nalatigheid waren beschul-
digd, een andere functie gekregen.
METAVERPA boekte over de eerste
zes maanden van het lopende boek
jaar een praktisch gelijke omzet als
over de overeenkomstige periode van
1966. De export ondervindt moeilijk
heden door sterk optredende concur
rentie.
314 Nederlanders hebben een open
brief geschreven aan de leden van
de Tweede Kamer, waarin ze pro
testeren tegen het „beschamende de
bat" over Vietnam in de Tweede Ka
mer. Volgens de ondertekenaars
hebben de Kamerleden zich daarin
laten „beetnemen" door minister
Luns. Ze schrijven: „De Tweede Ka
mer die dit (met wat zwak protest)
over haar kant liet gaan en niet eist
dat de minister zijn politiek onver
wijld in overeenstemming brengt
met de gevoelens van de Kamer,
heeft het vertrouwen geschokt in hen
die op dit moment inhoud moeten
geven aan de parlementaire demo
cratie".
„Juf, daar rit een weduwe in de
boom" is de wat vreemde titel van
een boek vol kinderuitspraken. Er
zijn bijzonder grappige dingen bij.
Een paar voorbeelden: „Elsje uit
Tilburg is bij een oom en tante in
Drenthe op bezoek. Ze ziet dat haar
tante de baby borstvoeding geeft en
ze kijkt er met grote ogen naar. „Zo
heb jij vroeger ook bij je moeder ge
dronken", zegt oom. „Nietwaar", zegt
Els, „dat doen ze in Brabant niet; bij
mijn moeder gaan alle jurken van
achteren open".
Hansje ziet zijn /ader in het bad
gaan. Vol verbazing kijkt hij naar
pappies behaarde borst. Een beetje
geschrokken fluistert hij: „Pap, bij
jou komt de vulling er helemaal uit".
De overgang in Zweden naar rechts
verkeer is zo minutieus en uitvoerig
voorbereid, dat er bijna niets verge
ten kón worden. Nu Zweden een paar
dagen rechts rijdt blijkt er toch één
ding vergeten ie zijn: de uitlaten van
de vrachtwagens, die nog steeds naar
rechts gericht zijn, zodat de voet
gangers op de trottoirs de uitlaatgas
sen nu recht in het gezicht krijgen.
In de dierentuin in Londen is een
vrouwtjesolifant overleden, toen ze
in de droge gracht viel, die om het
olifantenterrein ligt. De olifant pakte
met haar slurf pinda's aan van be
zoekers en kreeg toen een duwtje
van een andere olifant. De gracht is
nog geen tv/ee meter diep. De direc
tie houdt het voor mogelijk, dat de
olifant een hartverlamming heeft ge
kregen.
Punch, het aloude Engelse satiri
sche weekblad publiceert in zijn
laatste nummer een cartoon over
„ontwikkelingshulp", zo genadeloos
scherp, dat ik wil proberen de teke
ning te omschrijven. Een echtpaar is
ergens in het Midden-Oosten op va
kantie. Tegen een muur zit een
broodmagere, halfblinde bedelaar die
zijn bedelnap in de hand houdt. De
vrouw staat met een muntstuk in de
hand over de bedelaar gebogen maar
heeft haar hoofd naar haar man ge
wend, die op het punt staat dit tafe
reel te fotograferen. Enorm!
Johnson heeft een neger benoemd
tot burgemeester van Washington.
Dat lijkt me niet meer dan normaal
voor een stad, waarvan de bevolking
voor tweederde neger is.
Er zijn in ons land nogal wat ma
lafide huwelijksbureaus, die hun
klanten vaak voor honderden gul
dens in de boot doen. De politie kan
er maar weinig tegen doen, want, zo
zegt een politieman: „Kwamen de
mensen die Z'tch bedrogen voelen
maar met klachten Maar zij schamen
zich voor hun desillusies en naïvi
teit en willen deze als zo persoonlijk
gevoelde zaken niet nog eens met een
ander bespreken. Kregen wij maar
eens twintig klachten over één en de
zelfde man. Dan konden wij op on
derzoek uit en had de officier van
justitie meer houvast".
„Radicaliteit? Dat woord zegt mij
nul, helemaal nul. Als je niet radi
caal bent, ben je een slappeling".
Drs. Schmelzer.
„Binnenkort is er plaats voor een
HUWBAAR MEISJEleeftijd plm. 40
jaar of priller. Knap en bemiddeld
geen bezwaar" (Kranteadvertentie).
In Sacramento, de hoofdstad van
Californië, kregen de gemeentelijke
autoriteiten een goed idee: op een
drukke, gevaarlijke verkeersweg
trokken ze een grillige zigzagstreep
midden over de weg in plaats van
de gewone rechte lijn. Het was een
succes: er gebeuren minder ongeluk
ken en de automobilisten rijden lang
zamer. Wel Jee gemeente hier begint
er mee?
MERIJN
(ADVERTENTIE)