Simca 1100 concurrent
van Peugeot en BMC
...Als dat hier zo doorgaat
met Simca zitten de Fransen straks
met een lange levertijd!
SIMCA 1000
Nieuwe lampen bij Citroën
R4 kri jgt 4 versnellingen
GRENZELOOS GOED
Bleijenbergh-
FERKET N.Y.
KEUKENS
Lede! Theater Oostburg
GROOT KERMISBAL
Luxor Theater Terneuzen
SI MCA
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 8 SEPTEMBER 196?
Blikvanger
Technische
gegevens
tips - tips - tips - tips- tips- tips - tips - tips
U vraagt maar
.Frankrijk exporteert wel meer goede auto's maar
Simca slaat alles: in 1966 passeerden er (per dag!)
veertig de nederlandse grens, zon- en feestdagen mee
gerekend. Voor bijna vijftienduizend nederlandse auto
mobilisten werd elke rijdag een feestdag. Simca bleek
een grenzeloze auto en Hollanders voelen zoiets onmid
dellijk aan. Op hun klompen. Wat verwachten zij van
Simca. Vrijheid en veiligheid en comfort en zekerheid
en dat geheime lachje van uw vrouw en de opgewonden
ogen van uw kinderen en de kwispelende staart van de
hond.
Simca zag en ziet geen enkele reden om zijn Simca in
grijpend te wijzigen. Aha: dat garandeert een plezierige
hoge inruilwaarde. Tel daar dan nog het een en ander
bij op: de snelheid, de wendbaarheid, de twee deuren
voor, het comfort, de veiligheid, de twee deuren achter,
de fijne Iïjn, de betrouwbaarheid, de acceleratie, de
klimkwaliteiten en de wérkelijke kosten na de aanschaf,
Simca-rijders lenen hun wagen (principieel) nooit uit
Wendt u dus niet tot uw buurman maar stap eventjes
binnen bij een van de 270 (tweehonderdenzeventig)
nederlandse Simca-dealers. En maak een proefrit voor
fijnproevers.
GARAGE J. L. v. d. VOORDE
d
SiMCA
GARAGE VERVAET
SIMCA
AUTOMOBIELBEDRIJF LAARAKKER
AUTOBEDRIJF ROB HELLEMONS «mo I
SIMCA
AUTOMOBIELBEDRIJF BRABANT n.v. JS^.3£168 - 235 I
SIMCA
ftARAGE A PAENEN Hoofdstraat 66,
0
SIMCA
Fa. GEBR. DE JONG
Volgende week
BRADERIE
„GAMBIT
TE NIEUW-NAMEN
Orkest: „The Music Makers"
„CAPRICE"
„FRANKENSTEIN
SCHIEP EEN VROUW"
De Wijbo-ui blijft altijd
toch de top-kwaliteit!
De voorwielaandrijvers hebben
nieuwe versterking gekregen. Na de
Peugeot 204, die vooral in Frankrijk
een bestseller is geworden, krijgen
we nu de nieuwe Simca 1100. Dit
model heeft evenals de 204, de BMC-
typen 850, 1100 en 1800, en de Primu
la van Fiat-Autobianchi de motor
dwars voorin. Deze plaatsing heeft
het voordeel, dat de wagen betrekke
lijk kort kan worden gehouden, zon
der dat de passagiersruimte er onder
lijdt. Voorwielaandrijving heeft een
positieve invloed op de rijeigenschap-
pen en verscheidene constructeurs
hebben zich hierop steeds meer toe
gelegd. Commerciële argumenten
hebben hierbij ook een rol gespeeld,
want wagens met voorwielaandrij
ving winnen meer terrein.
De BMC-modellen zijn een goed ver
koopsucces geworden. De Renault 16
(en R 4) heeft de marktpositie van Re
nault aanmerkelijk verbeterd. Volgend
jaar- komt deze fabriek met een nieuw
model a la R 4. die reeds als de Renault
6 aangekondigd is. Peugeot heeft met
de 204 zeer goede resultaten geboekt.
De Italiaanse Primula wordt minder
verkocht, maar dit is gedeeltelijk te wij
ten aan de concurrentie van de nieuwe
re Fiat-modellen.
Intussen heeft de door Chrysler ge
controleerde Simca volgens dezelfde
constructieprincipes een geheel nieuwe
wagen gemaakt, die ongetwijfeld een
van de blikvangers van de komende
autosalon zal zijn. De Simca 1100 lijkt
in enkele opzichten op de BMC 1100 en
de Peugeot 204.
De koetswerklijn komt
enigszins overeen met die
Êk van de BMC 1100, maar
AAtf&El ^an me^ duidelijke Sim-
//'T-Vj-üSl ca-trekken, een conven
tionele motorkap, een
groot glasoppervlak en
een kort uitgebouwde
koffer, waarvan het dek-
sel en de achterruit één
geheel vormen, dat op
klapbaar is. De vierdeurs
fc wagen is s'abiel en eeri-
■0jfe voudig gestileerd.
F BH 9 Het prestatievermogen
benadert meer dat van de
Peugeot 204 dan van de
BMC 1100. Met de 1.1 liter motor van
ongeveer 58 pk (SAE) komt de topsnel
heid in de buurt van 140 km/u. Tot 100
km/u. accelereert de wagen in goed 20
seconden.
De motor van de nieuwe Simca is
nieuw geconstrueerd. In principe is de
ze gelijk aan die van de onlangs ge
presenteerde 1200 S coupé, die met twee
dubbele carburateurs een top van on
geveer 170 km/u. heeft. Over de rij-
eigenschappen en het zitcomfort kun
nen we pas iets zeggen als we de Simca
hebben getest. Dat hieraan extra aan
dacht is besteed, ligt voor de hand,
vooral met het oog op de scherpe con
currentie in deze categorie. Wat de ve
ring aangaat heeft Simca hier onafhan
kelijke wielophanging en torsiestaven
toegepast. Uit ervaring weten we dat
dit systeem goed veercomfort garan
deert.
Naar de prijs van de nieuwe Simca
kan men slechts gissen. Vermoedelijk
zal de goedkoopste uitvoering tussen 7
en 7,5 mille komen te liggen. De 1100
wordt ook in luxe en grand luxe ver
sies geleverd. Het nieuwe model bete
kent een bedreiging van de Simca 1301,
vooral omdat het actueler, sneller en
ongeveer even ruim is.
De nieuwe modellen van de
Citroën ID en DS series zullen
door de nieuwe koplampen on
middellijk herkenbaar zijn. Bij
alle typen treft men nu vier
koplampen aan, waarvan twee
een normale taak hebben en de
beide andere als verstralers
dienst doen. Bij de DS Pallas zijn
deze voorzien van jodium- gloei
lampen. Een tweede interessan
te voorziening bij de DS Pallas
is het feit dat de stralenbundels
van dit tweede stel koplampen
meedraait met de stuurbeioegin-
gen van de wagen en zodoende
dus een lichtbwidel werpt in de
richting die men inslaat. Tech
nisch zijn de ID en DS alleen op
enkele detailpunten gewijzigd.
inwendig van lengtegroeven voorzien en
is schuifbaar op een gegroefd aseinde.
Door schuifmof en as gelijktijdig in te
gengestelde richting te draaien kan men
de mate van slijtage vaststellen.
Ter vergelijking van de drie wagens
hier de technische gegevens:
Simca 1100
Motor: 4-cTinder
Plaatsing: voorin dwars
Cil. inhoud: 1118 cc
Max. vermogen: 56 pk/5750
Transmissie: voorwielaandr.
Versn. bak: 4 versn. met vloerschakeling
Remsysteem: schijfr. vóór
Lengte: 395 cm
Tank: 40 liter
Topsnelheid: 135 km/u.
Prijs: f 7700
Peugeot ?94
Motor: 4-cil. met bovenl. nokkenas
Plaatsing: voorin dwars
Cil. inhoud: 1130 cc
Max. vermogen: 58/5800
Transmissie: voorwielaandr.
Versn. bak: 4-versn. met stuurschakeling
Remsysteem: schrijfr. vóór
Lengte: 399 cm
Tank: 42 liter
Topsnelheid: 140 km/u.
Prijs: f 7990
BMC 1100:
Motor: 4-cil.
Plaatsing: voorin dwars
Cil. inhoud: 1098 cc
Max. vermogen: 50/5500
Transmissie: voorwielaandr.
Versn, bak: 4-versn. met vloersch.
Remsysteem: schrijfr. vóór
Lengte: 373 cm
Tank: 38 liter
Topsnelheid: 130 km/u.
Prijs: f 7995
Te ver afslijten van dynamo- of start
motorborstels moet u voorkomen
daar de te korte koolborstels storingen
veroorzaken en bovendien de collectors
kunnen inbranden. Plaatst u een uitge
nomen borstel weer in de borstelhouder
dan dient u er op te letten dat deze
weer in dezelfde stand geplaatst wordt
als vóór "iet uitnemen. De borstel is n.l.
op de collector ingesleten en draagt al
leen dan op haar gehele contactvlak.
In plaats van remvloeistof (.ten onrech
te nog dikwijls remolie genoemd) de
één of andere oliesoort gebruiken om
het remsysteem bij te vullen is zonder
meer levensgevaarlijk. De rubbercups
en de remslangen worden door „gewo
ne" olie snel aangetast en zullen binnen
zeer korte tijd dan ook gaan lekken als
een zeef. Dat een dergelijke lekkage het
uitoefenen van een remdruk onmogelijk
maakt zal u wel duidelijk zijn.
Probeer nooit te schakelen zonder
eerst uw motor ontkoppeld te heb
ben. Doet u dit niet dan gaat dit altijd
ten koste van uw versnellingsbak en re
paraties hieraan zijn peperduur. Hebt u
een hekel aan „koppelen" dan is er vol
doende keus in automerken om u het
rijden zonder koppelen mogelijk te
maken.
Cchuifmoffen worden daar aange-
bracht, waai' een variërende asleng-
te noodzakelijk is. In automobielen wor
den ze meestal in combinatie met kruis-
koppelingen gebruikt. De schuifmof is
Tijdens mijn vakantie in de bergen
heb ik een paar keer meegemaakt dat de
radiateur van mijn drie jaar oude Opel
ging koken schrijft de heer van G. te
Halsteren. Ter verdere informatie deelt
hij dan nog mede dat d^i rad'iateurdop
niet de fabrieksdop was maar één die
toevallig paste en niet lekte. Het snel
gaan koken van het koelwater tijdens
het rijden in de bergen heeft meerdere
oorzaken. In de eerste plaats is de be
lasting van de motor daar hoger dan
normaal het geval is. Voorts speelt de
„hoogte" waarop men rijdt een belang-
rij -e rol want met het stijgen boven het
zeespiegelniveau zal het kookpunt van
koelwater evenredig lager komen te
liggen. Zo zal het koelwater op een be
paalde hoogte al bij 85 graden gaan ko
ken en dtie 15 graden verschil merkt u
echt wel. Mede om deze reden past men
tegenwoordig algemeen z.g. overdruk-
koelsystemen toe die het kookpunt van
het water belangrijk hoger doen worden
dan normaal het geval is. Radiateur-
doppen, niet geëigend voor dergelijke
overdrukkoelsystemen. maken van een
dergelijk systeem weer een „normaal"
koelsysteem en we vermoeden dat dit in
uw geval ook de oorzaak zal zijn ge
weest.
De Renault 4 heeft voor het nieuwe autojaar een bretler grille gekregen die de
wagen van voren minder hoog doet lijken. De bumpers met beschermende rubber
plaatjes zijn iets krachtiger geworden. De belangrijkste verbetering, die door de
klanten zeker zal worden gewaardeerd, is dat de R 4 met een vierversnellingsbak
is uitgerust. Tegelijkertijd werd ook het schakelschema veranderd. De eerste ver
snelling en de achteruit liggen nu tegenover elkaar, evenals de tweede en derde. De
vierde ligt helemaal rechts. Het goedkoopste type, dat o.a. geen derde zijraam heeft,
heeft nog de driehak.
De Renault 8 wordt voortaan aangedreven door de 1108 cc motor van de Renault
10. Het scheelt een paar pk. Het instrumentenbord werd vernieuwd en met imita
tiehout afgewerkt. De grote ronde snelheidsmeter is duidelijker dan de vorige, die
moeilijker afleesbaar was. Het interieur van de R 8 Major is ongewijzigd. De
Renault 10 heeft de ronde instrumenten vreemd genoeg niet gekregen. Wel heeft
het dashboard enkele kleine veranderingen ondergaan. Aan de buitenkant onder
scheidt het nieuwe model zich van het oude. De neus en de achterzijde werden her-
tekend. Het is handig gedaan, want de 1968-uitgave lijkt op 't eerste gezicht breder.
De ronde koplampen zijn vervangen door rechthoekige.
Het mMdenklassemodel, de Renault 16 is praktisch onveranderd. Alleen is de
automatische choke, die vorig jaar werd toegepast, weer weggelaten. De choke kan
nu weer met de hand worden bediend. Het schakelschema werd een weinig gewij
zigd. De achteruit ligt nu in plaats van vóór aan de achterkant, dus bij het dash
board. Er is sprake van een luxueus GT-type van de „16", maar hierover is nog
niets bekend.
Mg S1,. WC»./" «C.I.-
HH
In 1966 verkocht Simca 14310 nieuwe auto s m ons land
In 1958 werden er in Nederland 600 Simca s verkocht
SIMCA 1000, VANAF F 5195,—
Voor O.Z.-Vlaanderen
Steensedijk 108,
HULST. Tel. 01140 - 2878
Voor West-Zeeuwsch-Vlaanderen
Provincialeweg
BIERVLIET. Tel. 01152 - 400 - bgg - 454
Voor Etten, Leur, Hoeven, Bosschenhoofd, Oudenbosch
Baai 2, Tel. 01608-2613, Fred. v. Eedenstraat 2 Tel. 01608-297,!|
ETTEN
SIMCA
Voor Breda, Oosterhout, Prinsenbeek, Nieuw-Ginneken, Rijsbergen en Zundert
Voor Made, Drimmeien, Geertruidenberg. Raamsdonksveer, W aspik en 's-Gravenmoer
Voor Zevenbergen, Terheijden, Hooge- en Lage-Zwaluwe, Moerdijk
V7MKMV7C rnLKUH ZEVENBERGSCHENHOEK, Tel. 01685 - 418
Voor Gilze-Rijen. Alphen, Riel, Baarle-Nassau, Chaam
Raadhuisstraat 24-26
GILZE. Tel. 01605 - 215
De nieuwe modellen voor 1968 van de Renault 10 (links) en de R 4.
Bezoekt in de binnenstad
van GOES de door de G.M.C.
georganiseerde
14 - 15 en 16 september
Van twee uur des middags
tot negen uur des avonds.
BOUWMATERIALEN-
HANDEL
Tel. 01140 - 3251
(2 lijnen)
HULST
EUROLINE-DEALER
PLASTIC BUIZEN en
PLASTIC GOTEN
Zaterdag 9 - zondag 10 en dinsdag 12 september
aanvang 8 uur, zondag middag 2 en 4.30 uur brengen
wij:
SHIRLEY MACLAINE - MICHAEL CAINE -
HERBERT LOM
in de kostelijke Technicolor
Gentleman-zwendelaar)
Geraffineerde kunstzwendel met een vrouw als
„toevallige" medeplichtige. Heel listig wordt de jon
ge danseres voor het karretje van een avonturier
gespannen, maar zij doorziet alles en speelt mee
op haar eigen manier.
Avontuur, fantasie en een beetje geluk, vooral
wanneer er de vrouw in het spel komt.
alle leeftijden
Zondag 10 en maandag 11 september a.s.
in het VERENIGINGSGEBOUW
met de zanger JO JANSSENS
Aanvang 19.30 uur.
Zaterdag 9 en zondag 10 september, aanvang 8 uur
zondagmiddag aanvang 2.30 uur brengen wij.
DORIS DAY
RICHARD HARRIS - RAY W ALSTON
in de Technicolor
Doris Day als schietschijf in een
van spanning en opwinding met bearyissy
als „thriller-thema"! uer <je
Doris Day in een extra spannende iiim
handel in verdovende middelen. jaar
Maandag 11 en dinsdag 12 september aany^ 8 UU
zondagmiddag aanvang 5 uur brengen wij-
PETER CUSHING n/rnRms
SUSAN DENBERG - ROBERT MOKK^
in de Technicolor
Een nieuw toppunt van spanning ujt de
Frankenstein (U kent Peter Cushmg w mjS.
film „Dracula". Nou dan wilt u deze film
sen!). t aM i,pgeerte.
Hij schiep een maximum van kwaad en de
Frankenstein schokt de wereld en sp jg jaar
duivel.
vroeg rijp, grote opbrengst, lang