Simca 1100 concurrent van Peugeot en BMC ...Als dat hier zo doorgaat met Simca zitten de Fransen straks met een lange levertijd! SIMCA 1000 Nieuwe lampen bij Citroën R4 kri jgt 4 versnellingen GRENZELOOS GOED Bleijenbergh- FERKET N.Y. KEUKENS Lede! Theater Oostburg GROOT KERMISBAL Luxor Theater Terneuzen SI MCA DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 8 SEPTEMBER 196? Blikvanger Technische gegevens tips - tips - tips - tips- tips- tips - tips - tips U vraagt maar .Frankrijk exporteert wel meer goede auto's maar Simca slaat alles: in 1966 passeerden er (per dag!) veertig de nederlandse grens, zon- en feestdagen mee gerekend. Voor bijna vijftienduizend nederlandse auto mobilisten werd elke rijdag een feestdag. Simca bleek een grenzeloze auto en Hollanders voelen zoiets onmid dellijk aan. Op hun klompen. Wat verwachten zij van Simca. Vrijheid en veiligheid en comfort en zekerheid en dat geheime lachje van uw vrouw en de opgewonden ogen van uw kinderen en de kwispelende staart van de hond. Simca zag en ziet geen enkele reden om zijn Simca in grijpend te wijzigen. Aha: dat garandeert een plezierige hoge inruilwaarde. Tel daar dan nog het een en ander bij op: de snelheid, de wendbaarheid, de twee deuren voor, het comfort, de veiligheid, de twee deuren achter, de fijne Iïjn, de betrouwbaarheid, de acceleratie, de klimkwaliteiten en de wérkelijke kosten na de aanschaf, Simca-rijders lenen hun wagen (principieel) nooit uit Wendt u dus niet tot uw buurman maar stap eventjes binnen bij een van de 270 (tweehonderdenzeventig) nederlandse Simca-dealers. En maak een proefrit voor fijnproevers. GARAGE J. L. v. d. VOORDE d SiMCA GARAGE VERVAET SIMCA AUTOMOBIELBEDRIJF LAARAKKER AUTOBEDRIJF ROB HELLEMONS «mo I SIMCA AUTOMOBIELBEDRIJF BRABANT n.v. JS^.3£168 - 235 I SIMCA ftARAGE A PAENEN Hoofdstraat 66, 0 SIMCA Fa. GEBR. DE JONG Volgende week BRADERIE „GAMBIT TE NIEUW-NAMEN Orkest: „The Music Makers" „CAPRICE" „FRANKENSTEIN SCHIEP EEN VROUW" De Wijbo-ui blijft altijd toch de top-kwaliteit! De voorwielaandrijvers hebben nieuwe versterking gekregen. Na de Peugeot 204, die vooral in Frankrijk een bestseller is geworden, krijgen we nu de nieuwe Simca 1100. Dit model heeft evenals de 204, de BMC- typen 850, 1100 en 1800, en de Primu la van Fiat-Autobianchi de motor dwars voorin. Deze plaatsing heeft het voordeel, dat de wagen betrekke lijk kort kan worden gehouden, zon der dat de passagiersruimte er onder lijdt. Voorwielaandrijving heeft een positieve invloed op de rijeigenschap- pen en verscheidene constructeurs hebben zich hierop steeds meer toe gelegd. Commerciële argumenten hebben hierbij ook een rol gespeeld, want wagens met voorwielaandrij ving winnen meer terrein. De BMC-modellen zijn een goed ver koopsucces geworden. De Renault 16 (en R 4) heeft de marktpositie van Re nault aanmerkelijk verbeterd. Volgend jaar- komt deze fabriek met een nieuw model a la R 4. die reeds als de Renault 6 aangekondigd is. Peugeot heeft met de 204 zeer goede resultaten geboekt. De Italiaanse Primula wordt minder verkocht, maar dit is gedeeltelijk te wij ten aan de concurrentie van de nieuwe re Fiat-modellen. Intussen heeft de door Chrysler ge controleerde Simca volgens dezelfde constructieprincipes een geheel nieuwe wagen gemaakt, die ongetwijfeld een van de blikvangers van de komende autosalon zal zijn. De Simca 1100 lijkt in enkele opzichten op de BMC 1100 en de Peugeot 204. De koetswerklijn komt enigszins overeen met die Êk van de BMC 1100, maar AAtf&El ^an me^ duidelijke Sim- //'T-Vj-üSl ca-trekken, een conven tionele motorkap, een groot glasoppervlak en een kort uitgebouwde koffer, waarvan het dek- sel en de achterruit één geheel vormen, dat op klapbaar is. De vierdeurs fc wagen is s'abiel en eeri- ■0jfe voudig gestileerd. F BH 9 Het prestatievermogen benadert meer dat van de Peugeot 204 dan van de BMC 1100. Met de 1.1 liter motor van ongeveer 58 pk (SAE) komt de topsnel heid in de buurt van 140 km/u. Tot 100 km/u. accelereert de wagen in goed 20 seconden. De motor van de nieuwe Simca is nieuw geconstrueerd. In principe is de ze gelijk aan die van de onlangs ge presenteerde 1200 S coupé, die met twee dubbele carburateurs een top van on geveer 170 km/u. heeft. Over de rij- eigenschappen en het zitcomfort kun nen we pas iets zeggen als we de Simca hebben getest. Dat hieraan extra aan dacht is besteed, ligt voor de hand, vooral met het oog op de scherpe con currentie in deze categorie. Wat de ve ring aangaat heeft Simca hier onafhan kelijke wielophanging en torsiestaven toegepast. Uit ervaring weten we dat dit systeem goed veercomfort garan deert. Naar de prijs van de nieuwe Simca kan men slechts gissen. Vermoedelijk zal de goedkoopste uitvoering tussen 7 en 7,5 mille komen te liggen. De 1100 wordt ook in luxe en grand luxe ver sies geleverd. Het nieuwe model bete kent een bedreiging van de Simca 1301, vooral omdat het actueler, sneller en ongeveer even ruim is. De nieuwe modellen van de Citroën ID en DS series zullen door de nieuwe koplampen on middellijk herkenbaar zijn. Bij alle typen treft men nu vier koplampen aan, waarvan twee een normale taak hebben en de beide andere als verstralers dienst doen. Bij de DS Pallas zijn deze voorzien van jodium- gloei lampen. Een tweede interessan te voorziening bij de DS Pallas is het feit dat de stralenbundels van dit tweede stel koplampen meedraait met de stuurbeioegin- gen van de wagen en zodoende dus een lichtbwidel werpt in de richting die men inslaat. Tech nisch zijn de ID en DS alleen op enkele detailpunten gewijzigd. inwendig van lengtegroeven voorzien en is schuifbaar op een gegroefd aseinde. Door schuifmof en as gelijktijdig in te gengestelde richting te draaien kan men de mate van slijtage vaststellen. Ter vergelijking van de drie wagens hier de technische gegevens: Simca 1100 Motor: 4-cTinder Plaatsing: voorin dwars Cil. inhoud: 1118 cc Max. vermogen: 56 pk/5750 Transmissie: voorwielaandr. Versn. bak: 4 versn. met vloerschakeling Remsysteem: schijfr. vóór Lengte: 395 cm Tank: 40 liter Topsnelheid: 135 km/u. Prijs: f 7700 Peugeot ?94 Motor: 4-cil. met bovenl. nokkenas Plaatsing: voorin dwars Cil. inhoud: 1130 cc Max. vermogen: 58/5800 Transmissie: voorwielaandr. Versn. bak: 4-versn. met stuurschakeling Remsysteem: schrijfr. vóór Lengte: 399 cm Tank: 42 liter Topsnelheid: 140 km/u. Prijs: f 7990 BMC 1100: Motor: 4-cil. Plaatsing: voorin dwars Cil. inhoud: 1098 cc Max. vermogen: 50/5500 Transmissie: voorwielaandr. Versn, bak: 4-versn. met vloersch. Remsysteem: schrijfr. vóór Lengte: 373 cm Tank: 38 liter Topsnelheid: 130 km/u. Prijs: f 7995 Te ver afslijten van dynamo- of start motorborstels moet u voorkomen daar de te korte koolborstels storingen veroorzaken en bovendien de collectors kunnen inbranden. Plaatst u een uitge nomen borstel weer in de borstelhouder dan dient u er op te letten dat deze weer in dezelfde stand geplaatst wordt als vóór "iet uitnemen. De borstel is n.l. op de collector ingesleten en draagt al leen dan op haar gehele contactvlak. In plaats van remvloeistof (.ten onrech te nog dikwijls remolie genoemd) de één of andere oliesoort gebruiken om het remsysteem bij te vullen is zonder meer levensgevaarlijk. De rubbercups en de remslangen worden door „gewo ne" olie snel aangetast en zullen binnen zeer korte tijd dan ook gaan lekken als een zeef. Dat een dergelijke lekkage het uitoefenen van een remdruk onmogelijk maakt zal u wel duidelijk zijn. Probeer nooit te schakelen zonder eerst uw motor ontkoppeld te heb ben. Doet u dit niet dan gaat dit altijd ten koste van uw versnellingsbak en re paraties hieraan zijn peperduur. Hebt u een hekel aan „koppelen" dan is er vol doende keus in automerken om u het rijden zonder koppelen mogelijk te maken. Cchuifmoffen worden daar aange- bracht, waai' een variërende asleng- te noodzakelijk is. In automobielen wor den ze meestal in combinatie met kruis- koppelingen gebruikt. De schuifmof is Tijdens mijn vakantie in de bergen heb ik een paar keer meegemaakt dat de radiateur van mijn drie jaar oude Opel ging koken schrijft de heer van G. te Halsteren. Ter verdere informatie deelt hij dan nog mede dat d^i rad'iateurdop niet de fabrieksdop was maar één die toevallig paste en niet lekte. Het snel gaan koken van het koelwater tijdens het rijden in de bergen heeft meerdere oorzaken. In de eerste plaats is de be lasting van de motor daar hoger dan normaal het geval is. Voorts speelt de „hoogte" waarop men rijdt een belang- rij -e rol want met het stijgen boven het zeespiegelniveau zal het kookpunt van koelwater evenredig lager komen te liggen. Zo zal het koelwater op een be paalde hoogte al bij 85 graden gaan ko ken en dtie 15 graden verschil merkt u echt wel. Mede om deze reden past men tegenwoordig algemeen z.g. overdruk- koelsystemen toe die het kookpunt van het water belangrijk hoger doen worden dan normaal het geval is. Radiateur- doppen, niet geëigend voor dergelijke overdrukkoelsystemen. maken van een dergelijk systeem weer een „normaal" koelsysteem en we vermoeden dat dit in uw geval ook de oorzaak zal zijn ge weest. De Renault 4 heeft voor het nieuwe autojaar een bretler grille gekregen die de wagen van voren minder hoog doet lijken. De bumpers met beschermende rubber plaatjes zijn iets krachtiger geworden. De belangrijkste verbetering, die door de klanten zeker zal worden gewaardeerd, is dat de R 4 met een vierversnellingsbak is uitgerust. Tegelijkertijd werd ook het schakelschema veranderd. De eerste ver snelling en de achteruit liggen nu tegenover elkaar, evenals de tweede en derde. De vierde ligt helemaal rechts. Het goedkoopste type, dat o.a. geen derde zijraam heeft, heeft nog de driehak. De Renault 8 wordt voortaan aangedreven door de 1108 cc motor van de Renault 10. Het scheelt een paar pk. Het instrumentenbord werd vernieuwd en met imita tiehout afgewerkt. De grote ronde snelheidsmeter is duidelijker dan de vorige, die moeilijker afleesbaar was. Het interieur van de R 8 Major is ongewijzigd. De Renault 10 heeft de ronde instrumenten vreemd genoeg niet gekregen. Wel heeft het dashboard enkele kleine veranderingen ondergaan. Aan de buitenkant onder scheidt het nieuwe model zich van het oude. De neus en de achterzijde werden her- tekend. Het is handig gedaan, want de 1968-uitgave lijkt op 't eerste gezicht breder. De ronde koplampen zijn vervangen door rechthoekige. Het mMdenklassemodel, de Renault 16 is praktisch onveranderd. Alleen is de automatische choke, die vorig jaar werd toegepast, weer weggelaten. De choke kan nu weer met de hand worden bediend. Het schakelschema werd een weinig gewij zigd. De achteruit ligt nu in plaats van vóór aan de achterkant, dus bij het dash board. Er is sprake van een luxueus GT-type van de „16", maar hierover is nog niets bekend. Mg S1,. WC»./" «C.I.- HH In 1966 verkocht Simca 14310 nieuwe auto s m ons land In 1958 werden er in Nederland 600 Simca s verkocht SIMCA 1000, VANAF F 5195,— Voor O.Z.-Vlaanderen Steensedijk 108, HULST. Tel. 01140 - 2878 Voor West-Zeeuwsch-Vlaanderen Provincialeweg BIERVLIET. Tel. 01152 - 400 - bgg - 454 Voor Etten, Leur, Hoeven, Bosschenhoofd, Oudenbosch Baai 2, Tel. 01608-2613, Fred. v. Eedenstraat 2 Tel. 01608-297,!| ETTEN SIMCA Voor Breda, Oosterhout, Prinsenbeek, Nieuw-Ginneken, Rijsbergen en Zundert Voor Made, Drimmeien, Geertruidenberg. Raamsdonksveer, W aspik en 's-Gravenmoer Voor Zevenbergen, Terheijden, Hooge- en Lage-Zwaluwe, Moerdijk V7MKMV7C rnLKUH ZEVENBERGSCHENHOEK, Tel. 01685 - 418 Voor Gilze-Rijen. Alphen, Riel, Baarle-Nassau, Chaam Raadhuisstraat 24-26 GILZE. Tel. 01605 - 215 De nieuwe modellen voor 1968 van de Renault 10 (links) en de R 4. Bezoekt in de binnenstad van GOES de door de G.M.C. georganiseerde 14 - 15 en 16 september Van twee uur des middags tot negen uur des avonds. BOUWMATERIALEN- HANDEL Tel. 01140 - 3251 (2 lijnen) HULST EUROLINE-DEALER PLASTIC BUIZEN en PLASTIC GOTEN Zaterdag 9 - zondag 10 en dinsdag 12 september aanvang 8 uur, zondag middag 2 en 4.30 uur brengen wij: SHIRLEY MACLAINE - MICHAEL CAINE - HERBERT LOM in de kostelijke Technicolor Gentleman-zwendelaar) Geraffineerde kunstzwendel met een vrouw als „toevallige" medeplichtige. Heel listig wordt de jon ge danseres voor het karretje van een avonturier gespannen, maar zij doorziet alles en speelt mee op haar eigen manier. Avontuur, fantasie en een beetje geluk, vooral wanneer er de vrouw in het spel komt. alle leeftijden Zondag 10 en maandag 11 september a.s. in het VERENIGINGSGEBOUW met de zanger JO JANSSENS Aanvang 19.30 uur. Zaterdag 9 en zondag 10 september, aanvang 8 uur zondagmiddag aanvang 2.30 uur brengen wij. DORIS DAY RICHARD HARRIS - RAY W ALSTON in de Technicolor Doris Day als schietschijf in een van spanning en opwinding met bearyissy als „thriller-thema"! uer <je Doris Day in een extra spannende iiim handel in verdovende middelen. jaar Maandag 11 en dinsdag 12 september aany^ 8 UU zondagmiddag aanvang 5 uur brengen wij- PETER CUSHING n/rnRms SUSAN DENBERG - ROBERT MOKK^ in de Technicolor Een nieuw toppunt van spanning ujt de Frankenstein (U kent Peter Cushmg w mjS. film „Dracula". Nou dan wilt u deze film sen!). t aM i,pgeerte. Hij schiep een maximum van kwaad en de Frankenstein schokt de wereld en sp jg jaar duivel. vroeg rijp, grote opbrengst, lang

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 6