C.S. tijdens overleg met minister W. Schut
Snelle beslissing is nodig over
de expansieplannen van de DOW
5 Pence's
lever If
Ambassadeur opent
nieuwe huizen in
St. -Maartensdijk
Tankwagens vaak
een groot gevaar
op openbare weg
Kringbestuur KYP
wil maatregelen
voor rijksweg 58
Ipindr's
Als u er over denkt
een naaimachine
te kopen... dan
maakt u kans f 1.000-
in contanten te
ontvangen!
ADHESIE VAN OVERAL
Steen gedenkt straks
zelfstandig Kloetinge
LINZEN
f
R. J. van Strien
flBRIKOZEI
1 Sierlijke
KOP enfgj
schotel//^
MELK- />d
BEKER
KOFFIE
BEKER
SOEPK
POPPEN
WEERTJES l
CITROENEN
DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 6 SEPTEMBER 1967
Canadese woningen „beter en goedkoper"
KYP Zeeland
gaat standpunt
bepalen in
Terneuzen
lDONNT*"RQSTIi
Sprghetti Uj
pw
SIBSR 00M(ffJ
ÖPHïlw
Rosbief®
I liiii mee doen, kan een
krijgen."
I "P het m ZUS en dat moet 20- Maar
I iotioc». meht dat er iets van die
I S een alslUjt.™ n' vandaag niet
6 wTUWhal tp kzi^n.
Voordelen
lop
PFAFF Naaimachin@huis W. RIKKEN N.V.
BEPALINGEN ONTBREKEN NOG
Handtekeningen
Ver
SNEL
VOORSTELLEN
BERADEN
(ADVERTENTÏgp
vmoMzm£
PRUZEN LAGER'
-Massa verkoop
qeen Lux© r
<jept 2egeltjes
c/een. be2or<jinq
Geen ere dief
/ii&pé>/ik
SPERCIE
BONEN
Liéefbtfk
Bpaaaa./itOorae
hier hliAc
op heer/jke
r/ebsutkersiroop.
5 fr/sse
ineen
DRINKS».
gyoo* pcxkfgSi
SODT)
f/ctcon s
I inweek e voonwotsmidrJd
flacon voldoen als
yoop 200 liken son.
/y/f gedecoreerd.
div kleuren /A&
•noeroCeiA/erk
in vro/ijke tinten
Steekt de barbiepop
m het nieuw!
plots tic
p&n*iuk
OVfNVER»,
QOO yrouri&z.VLK
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG De Rijksplanologische Commissie dient spoedig
jaar standpunt te bepalen ten aanzien van de plannen van DOW-
Chemical voor uitbreiding van het industriecomplex op de mosselban-
ien ten westen van Terneuzen. Hierop aansluitend moet het kabinet
ern snelle beslissing nemen. Dit is een van de belangrijkste punten,
jje het Zeeuwse college van G.S. gistermiddag tijdens een bespreking
net de minister van volkshuisvesting en ruimtelijke ordening, ir. W.
F, Schut te Middelburg hebben gevoerd.
Van de 2Üde van de minister
uld het een louter oriënterend
overleg waarin hij Zeeuwse reacties
vilde lieren met name op de tweede
«la voor de Ruimtelijke Ordening.
Eerder op de dag had hij een derge-
tte bespreking gehad in Groningen.
I Van daar was hij per Friendship naar
I Woensdrecht gevlogen. Een helikopter
bracht hem vervolgens naar en haalde
ba» na ailoop van Middelburg.
Uitgangspunt bij het overleg in het
1 provinciehuis vormde de Ontwikke-
I Ingsschets 1967 voor Zeeland, ge-
tst tegen de achtergrond van de
I pa ruimtelijke ordening. G.S. wezen
tiidens dit overleg o.m. op het feit, dat
dé nota 750.000 als het vermoedelijke
bevolkingsaantal van Zeeland in het
jaar 2000 noemt, terwijl de ontwikke
I jaar 2000 nuciuw
I (jngsschets spreekt over slechts 650.000.
I Het Zeeuwse college meent, dat het
I door de schets genoemde aantal al
I een zeer grote krachtsinspanning
I vergt, gepaard gaande aan belangrijke
I financiële offers. „Worden hogere
I prognoses aangehouden," aldus het col-
I lege, „dan zullen van rijkszijde o.a.
I voor de woningbouw en voor de fi-
I nanciering van allerlei andere voor-
I zieningen bijzondere faciliteiten nodig
I zijn,"
Punt van bespreking was verder de
wenselijkheid van een goede coördi-
M natie tussen de verschillende departe-
I inenten bij de afweging van planolo
gische, landschappelijke en natuurwe-
I tenschappelijke belangen enerzijds en
en de met verdere industrialisatie ge-
J moeide belangen anderzijds. G.S. acht-
ten het duidelijk dat reeds in een vroeg
stadium gecoördineerd overleg nood-
zakelijk is om te voorkomen dat pla-
V no'ogische en andere bezwaren pas
aan de orde komen wanneer een be-
paalde economische ontwikkeling al
aan de gang is. In dit verband wees
het college ook op de situatie rond de
expansieve plannen van de DOW-Che-
mical te Terneuzen.
Ook het in voorbereiding zijnde ont-
I werp-sfreekplan voor Oost-Zeeuwsch-
niaaniieren werd besproken, waarbij
1 levens de denkbeelden over een
I Hehavenontwikkeling aldaar en de
problematiek van de noodzakelijk ge
oordeelde samenwerking op planolo-
pch gebied met België werd betrok
ken.
G.S. wezen Tevens op de wenselijk
heid van een zekere concentratie van
de stedelijke ontwikkeling in de pro
vincie om te bereiken dat landelijke
gebieden hun open karakter kunnen
behouden. Een recreatieschets zal op
dit punt de nodige richtlijnen moeten
verschaffen. Voor de financiering van
allerlei recreatieve objecten zal, zo
meende het college, invoering van toe
ristenbelasting nodig zijn. In dit ver
band werd de aanleg van een riolering
in de gemeente Westerschouwen als
voorbeeld aangehaald.
Minister Schut gaf te kennen, dat
hij op de hoogte gehouden wenste te
worden van de door het provinciaal
bestuur voor de verschillende delen
van de provincie te maken plannen op
middenlange termijn (ongeveer vijf
jaar). Daarin zal de vraag onder ogen
worden gezien waar en in w^ke fa
sering de woonbebouwing zal worden
geconcentreerd.
(Van een onzer verslaggevers)
HULST De Zeeuwse KVP is van
plan de partijpolitieke situatie en de
stromingen binnen de KVP eens dui
delijk te formuleren.
Tijdens een grote kringvergadering in
Terneuzen op 11 november a.s. wil men
trachten tot een gemeenschappelijk
standpunt te komen via een tevoren
bij de afdelingen voorgelegd discussie
stuk. Daarnaast, zo deelde ons de voor
zitter ..van het kringbestuur, drs. W.
,Lockefeer_ te Huist, mee, zullen de af
delingen en de sagenkringen de gele
genheid krijgen om te vergaderen over
hetzelfde onderwerp om op deze wijze
een behoorlijke bijdrage aan de discus
siestof te kunnen leveren.
7-o/x-oeie
Impor-lwijH
OMSELO F L G KIft
BLIK HEINZ. kil
ihtimtfiÈt 'éüiictÜSffrilw#.
I -flinke Wil
6EMBERK0EKI
heerlijke
6R0NINGER
KOEK. m
met ree/ sucao'3_
~t volle pond
literfles
j KOFFIE*
MELK.
'iH ONZE SlAOERUMJi
tefrohert /2 p°n°L
doorregens;!
heer!ijk mabfi't*
en aotpp'9 1
heb het gevoel dat het erg aan-
■ilaot", zegt de heer R. J. van Strien
Ijit Middelburg, secretaris van het
1»0.B. wegtransport district Zee-
I «nd, pratend over, hoe kan het an-
|?e's, de actie rijksweg 58. „De actie
li'jeboren in het brein van de ver-
I 'wteorganiscties E.V.O. en
I hO.B.-wegtransport districten Zee
land, We hebben naar zo'n 2500 be-
1 ijcen en instellingen in Zeeland
I !i rekest gestuurd, met het verzoek
l'tzovsel mogelijk adhesiebetuigin-
I'» te verzamelen. Vanmorgen is er
11;-/1 reacties binnenge-
i, ieflfypen, we zijn niet ge-
I "'hseerd. in het aanschrijven van
I a»Wfn' e hebben we dan ook
|El\™ndaan gesleept. Weet je wat
I n7 1S' verschillende besturen
I kb omdat ze zo'n papier
Ij, eL Mhp-d en ook mee willen
Ikt' ons beu>™t van talloze
litd» j e verzending. Daarom,
I fo t«LWC' -een beetie verwacht dat
•Br h» J1'iu z-° 9r°ot zou zijn om
Ikhms, s te "tappen én daar
I Jettcn p onder het rekest te
Ik L i '{weselyh gemakkelijk
I iifcs "Orreltafel te zeggen
1fl ditgaan d!t en we 3"an dat,
I Ttünr n/t5"°®? wordt> m°et je
I 'ki^km'ef~00nnen> in versehil-
r«era„i!,j J'in 0P9enomen, doen
I 6n P" s mo°< ioh. Ze wor-
I ^r««sn n„i j"lrd mp' de mooiste
IWgeld" p„' ■,goed zo" en „geen
I«loeten n-L ve'en" en „we
I '!'e brie,,. horen' We krijgen
I hrtvïl mat suSgesties. Dat is
li?!l«We m!.aTle?lif z'LaU Morgen
IPA LTn de heer Drost Pen de
I f*! «fwaol t(lfel gaan zitten en
hfen ÖP,u'a'"« We zullen be-
Iflllger 1 handtc hanhrnovi
Bergen op"."'en
MaoTe-vliss'"^
Middel burg-Goe
Terneuzen
Uenstdor^ookinml
of d I e ZULlen oe-
r „L* handtckeningenactie
moet w°rden."
"A lmStn!kn nm in de orote
I !N te trm„TC,p vniwilligers bij
1 '"Han-luii, om dan v'a een
I!!n te knvrl n°s handtekenin-
I ®et!," zien v! Pj^omelen. In ieder
I ü'e "dn mko- hendtekeningen-
I w ""i een l ache hegint
I S1""te maken mei goeie natte
I L Wel Hatuurlifp de actie P"'ct
I f^enak J? •2.0U ie ™>ede-
lif1, Woter„,.i,m"nste'' Pin Ver-
I ^"9 van rf. tZ,egt dat do ver-
I - ÏXlk&Mon
Vöi? rlrt u-c ver-
""sneld Ti ™eg niet kan
nrwwe ionilu }e een Possi-
m gaan I lt tenminste.
Ij)g Bewoon door."
reacties
'e We krijgen worden
verdeeld over vier mappen. Dat is
makkelijk. Dan kunnen we de mi
nister aantonen hoeveel reacties er
komen van de bedrijven bijv., en hoe
veel van particulieren. De reacties
komen overal vandaan. Tot mijn
grote genoegen ook heel veel uit
Zeeuwsch-Vlaanderen maar ook uit
Bergen op Zoom uit Breda en zelfs
uit Nijmegen. En als je ziet van wie.
Van leden van het provinciaal be
stuur, van de pastoorvan artsen
notarissenvertegenwoordigers. Zeg
maar gerust dat de adhesie-betuigin-
gen uit alle gelederen van de be
volking komen."
„OP 10 september moet alles binnen
zijn. Dan zullen we proberen om tus
sen de 10e en de 15e september het
rekest aan de minister aan te bie
den. Hoe dat weten we nog nietWe
stoppen het niet zomaar in de bus.
We gaan er ook geen kermis van
maken. Ook daarna blijven we door
gaan. Want na het afsluiten van de
actie zullen we met allerlei belang
hebbenden verder gaan praten. Over
hoe dat verder moet met de land
bouw vierktuig en op de weg. Je kan
wel zeggen, ze moeten erafmaar
dan moet je ook kunnen vertellen
waar ze dan wel mogen rijdenJe
ziett we zijn er dus nog lang met."
(Van een onzer verslaggevers)
ST. MAARTENSDIJK. De Ca
nadese ambassadeur in Nederland, de
heer W. F. Buil heeft gisteren in St.-
Maartsendijk twee Canadese wonin
gen, opgetrokken in houtbouw, offi
cieel geopend. Voor een van de wo
ningen hees hij de Canadese vlag en
onthulde het naambord „Haida", de
naam waaronder de fabrikant, het
timmerbedrijf Muller te St. Maar
tensdijk dit type „pre-fabricated"
woningen gaat produceren.
Het gereedkomen van deze twee
woningen noemde de Canadese am
bassadeur weer een stap vooruit in
de introductie van de houten Cana
dese woning in Nederland. De hout
bouw volgens Canadees systeem
neemt in Nederland geweldig toe. In
1965 werd hiermee een begin ge
maakt.
Overigens was toen de Studiegroep
Houtskeletbouw van de Stichting
Bouwresearch net terug van een stu
diebezoek aan Canada. Door de sti
mulans van de studiegroep en de
activiteiten van de British Columbia
Lumber Manufacturers Association,
die zich beijvert om vanuit Canada
zoveel mogelijk hout te exporteren,
is na dit bezoek de houtbouw in Ne
derland langzamerhand op gang ge
komen. Verschillende aannemersbe
drijven en timmerfabrieken in Ne
derland zijn begonnen te bouwen vol
gens het Canadese bouwsysteem. In
1965 waren er nog maar 10 Canadese
woningen, maar in 1966 werd er al
begonnen aan 37 van deze woningen.
Hoeveel van dergelijke woningen dit
jaar gereed zullen komen is niet bij
benadering te zeggen.
Het grote voordeel van de Canade
se woning is de korte bouwtijd. De
woningen in St. Maartensdijk kwa
men in acht weken tijds helemaal
gereed. Na een jaar studeren en
voorbereiden ging op 13 juni van dit
jaar de eerste paal in de grond. De
opbouw van het skelet duurde zeer
kort. In nauwelijks vijf dagen was
alles onder de kap.
Na de bouwvakantie werd met de
afwerking begonnen. Op 16 augustus
kwam de eerste woning gereed. De
tweede woning werd met opzet nog
niet voltooid om de bezoekers van
gisteren de gelegenheid te geven te
-ien hoe de Canadese woning volgens
de architect W. Wissing uit Baren-
drecht moet worden gebouwd.
Een tweede voordeel van de Ca
nadese woning is het feit dat ze com
fortabel is, terwijl de prijzen enkele
duizenden guldens lager liggen, dan
bij woningen van dezelfde inhoud.
„Als we de kennis en ervaring een
maal in onze vingers hebben, zullen
we ontdekken dat we daarmee de
eerste industrialisatie van de wo
ningbouw in ons land tot stand heb
ben gebracht, die aan drie kenteke-
kenen van een industrieel produkt
voldoen namelijk beter, meer en
goedkoper", zei gistermiddag tijdens
de officiële bijeenkomst in St. Maar
tensdijk de heer A. Horstman, rap
porteur van de Studiegroep Houtske
letbouw.
Hij wees erop dat men in Nederland
nog heel wat ervaring met deze
houtbouw moet opdoen. De studie
commissie is momenteel nog bezig
met een zeer gedetailleerde studie,
waarvan de resultaten neergelegd
zullen worden in een handleiding, die
volgend jaar gereed zal komen.
Over de woningen van de timmer
fabriek van de gebroeders Muller te
St. Maartensdijk was men gisteren
bijzonder tevreden. De twee wonin
gen, die onder één kap zijn gebouwd
hebben een aangebouwde entree met
overstekende luifel. Toegang en leef
ruimte blijven erdoor geheel van el
kaar gescheiden. Gelijkvloers is er
een grote L-vormige kamer, een keu
ken, een hal, kasten e.d. Op de eer
ste verdieping zijn er twee grote
slaapkamers en een kleinere. Tevens
is hier de badkamer.
-y
In St. Maartensdijk werd gister
middag nog eens benadrukt dat Ne
derland m.b.t. Canadese houtskelet
bouw in Europa aan de top staat. In
de andere Europese landen wordt het
Canadese systeem ook ingevoerd. Dat
Nederland echter hier een leidende
positie inneemt, is te danken aan Ben
van der Woerd, een Nederlandse Ca
nadees, die als „Timer Development
Director" van de British Columbia
Lumber Manufacturers Association,
het eerst in Nederland begonnen is
om propaganda voor dit soort wo
ningbouw te maken.
De twee Canadese wonin
gen in St. Maartensdijk. De
rechtse woning kwam in acht
weken klaar. De linkse woning
liet men met opzet nog in onaf
gewerkte staat om belangstel
lenden de werkmethode te
kunnen demonstreren.
(ADVERTENTIE)
Stap bij ons binnen en Iaat u de Pfaff-naaimachines
demonstreren. Beantwoord daarna schriftelijk eer»
paar eenvoudige vragen over het gebruik van naai
machines. Daarvoor ontvangt u een formulier. Met dat
formulier maakt u kans op uitbetaling van f1.000.-,
f 500.- of f 100.- in contanten als u vóór 31 december
1967 een naaimachine koopt, onverschillig waar en
van welk merk I a
Telefoon 01640 - 5878
Telefoon 01150 - 2291
Bergen op ZoomKortemeestraat 17
TerneuzenNieuwediepstraat 23
Verder verkrijgbaar bij
Goes: A. C. Bastiaanse, Papegaaistraat 4, tel. 01100-7476; Vlisslngen; G. Heme-
Jaar, Nieuwendjjk 29, tel. 01184-3729; Middelburg: G. Hemelaar, Langeviele
52, tel. 01180-5241; Hulst: H. A. de Breuck, B. F. van Waesberghestraat 16,
tel. 01140-2215.
(Van een onzer verslaggevers)
BEEK/BREDA Nu opnieuw
een tankwagen, gevuld met een
gevaarlijke explosieve vloeistof,
is verongelukt, ditmaal in het
Limburgse Beek, is het duidelijk,
dat het nemen van preventieve
(Van onze verslaggevers)
VLISSINGEN/HULST De
brandende kwestie rijksweg 58 is
voor het kringbestuur van de
KVP Zeeland aanleiding geweest
eerdere activiteiten op dit terrein
te continueren. Tijdens een be
stuursvergadering in Vlissingen
is nogmaals duidelijk gesteld dat
de KVP Zeeland zo snel mogelijk
een oplossing wil zien in de le
vensgevaarlijke situatie, die deze
verkeersweg bedt.
De voorzitter van het kringbestuur
drs. W. Lockef eer te Hulst deelde
mee, dat schriftelijk via de eigen ka
nalen bij de KVP'ers in de commissie
van Verkeer en Waterstaat zal worden
Aan de muren van openbare- en gemeentegebouwen in Kloetinge worden
een twintigtal gevelstenen aangebracht als een herinnering aan de zelfstandigheid
van de gemeente. Toevalligerwijze kwam twee jaar geleden zowel bij burgemees
ter P. Danielse als bij wethouder D. Schipper hetzelfde idee op om iets dergelijks
te gaan doen in verband met de herindelingsplannen. Al hoopt hij vurig, dat het
anders zal lopen, staat het voor burgemeester Danielse bijna vast. dat Kloetinge
niet zelfstandig zal blijven. „Als het eenmaal zover is zal het snel vergeten zjjn
dat de gemeente zelfstandig was", meent „de burgemeester". Deze gevelstenen
zullen echter aan dit feit blijven herinneren". De stenen zjjn vervaardigd door
pottenbakker Koen Mertens uit Noordwijk aan Zee die tevens als leraar in dit
vak fungeert aan de l.t.s. in Goes. Het linkse deel stelt het wapen van Kloetinge
voor. Naast scholen en andere openbare gebouwen zullen de stenen ook aan de
muren van woningwetwoningen worden aangebracht.
gewezen op de dringende noodzaak om
op zeer korte termijn in deze kwestie
maatregelen te treffen. De heer Locke-
feer waagde het de zaak rijksweg 58
met het predikaat „crimineel" te sie
ren- Het eigen kamerlid, de heer W
Dusarduyn was aanwezig bij het be
sluit om deze stappen te ondernemen.
De heer Dusarduyn is de man die het
initiatief heeft genomen voor de vra
gen die de Zeeuwse kamerleden aan
de minister hebben gericht.
Inmiddels heeft de advertentie, die
E.V-O. en N.O.B, wegtransport zaterdag
in de kranten hebben geplaatst, in
verband met de dringende noodzaak om
maatregelen te treffen met betrekking
rijksweg 58 een groot aantal handteke
ningen binnengebracht.
Vooral van particulieren, die van har
te adhaesie betuigden met het request
dat de beide organisaties naar do
minister van Verkeer en Waterstaat
willen zenden om aandacht te vesti
gen op de situatie van rijksweg 58
Ook op de gemeentehuizen zetten gis
teren aanmerkelijk meer mensen hun
handtekeningen onder het request dan
dit maandag het geval was.
Ook hebben twee kamerleden en vijf
leden van de Provinciale Staten hun
adhaesie betuigd met de actie. Lang
zamerhand komen ook de reacties bin
nen uit de 2500 bedrijven aan wie men
het request ter tekening heeft aangebo
den. Van de grote bedrijven verwacht
men de reacties pas later in de week
omdat deze een grotere staf personeel
de gelegenheid wil geven mee te doen
De verste reactie tet nu toe kwam
uit Nijmegen- Overigens komen er
steeds meer reacties uit geheel Zee
land zowel uit Zeeuwsch-Vlaanderen
als van Schouwen-Duiveland, maar ook
uit West-Brabant komen zeer veel hand
tekeningen binnen, vooral uit Breda.
In In Goes hebben de katholieke
vervoersorganisatie St.-Franciscus en
de Nederlandse Bond van Protestants-
Christelijke Beroepsgoederen ver voe r-
ders zich gisteren volledig achter de
actie van de Zeeuwse afdelingen van
de vervoersorganisaties EVO en NOB
Wegtransport geplaatst.
De gemeenteraad van Ovezande zal
vanavond een spoedeisende raadsver
gadering houden. Het eerste wat bur
gemeester en wethouders zullen voor
stellen is adhaesie te betuigen aan de
actie van de EVO en het NOB-weg-
transport.
DE AMERIKAAN SE gospelzangeres
Mahalia Jackson die anderhalve week
geleden in West,-Berlijn een hartaanval
kreeg, is gisteren uit het Westberlijnse
ziekenhuis ontslagen en naar Chicago
teruggekeerd.
maatregelen een dringende nood
zaak wordt. De tankwagen met
veertigduizend liter propyleen is
uit de bocht gevlogen met als ge
volg dat het verkeer op de druk
hereden E-9 ernstig en gedurende
lange tijd werd gestagneerd. Dit
is de derde keer binnen een
maand, dat een tankwagen ver
ongelukt, De ramp in Martelange
hij Bastenaken in België heeft on
langs al bewezen, dat er afdoen
de bepalingen dienen te komen,
die dergelijke ongevallen tot een
minimum beperken. Het kostte
toen mensenlevens.
Volgens de rijkspolitie moeten wa
gens, die propyleen e.d. vervoeren, een
bepaalde druk kunnen weerstaan.
Daar worden ze ook op getest. Verder
bestaan er nagenoeg geen voorschriften
omtrent liet vervoer van dergelijke stof
fen. De oude wet „ontplofbare stoffen"
schrijft in dezen niets voor. Alleen wa
gens die benzine vervoeren, moeten het
opschrift ..benzine" voeren.
De auto's mogen tot op dit moment
nog gewoon door de bebouwde kom van
een gemeente rijden. Wel is het zo, dat
een commissie zich momenteel met de
zaak bezig houdt om tot afdoende voor
schriften te komen inzake het vervoer
van propyleen e.d- omdat er steeds
meer van deze stoffen via de weg wor
den vervoerd en omdat dit groot ge
vaar met zich meebrengt.
De heer J. Th. Rademakers ing.,
brandweercommandant in Breda en
enige jaren geleden bijzonder in het
nieuws geweest vanwege zijn uitspra
ken over 't vervoer van brandbare stof
fen door de bebouwde kom, verklaarde
dat er op dit moment nog niets con
creets te zeggen is over maatregelen.
Voor het vervoer per vliegtuig, per
schip én per trein, zijn de nodige voor
zieningen getroffen maar voor het ver
voer over de weg is eigenlijk nog niets
gebeurd. Wel is er volgens hem al veel
nuttig werk verricht, maar nog niet vol
doende. „Het vervoer van kunststoffen
over de weg heeft zich zo snel ontwik
keld", aldus de heer Rademakers, ,,dat
de begeleidende maatregelen achterge
bleven zijn".
Voor de maatregelen die volgens ae
heer Rademakers getroffen moeten wor
den verwijst hij naar vroeger gedane
uitspraken. Hij stelde toen ondermeer
voor: a) bepaalde straten in de bin
nenstad voor vervoer van gevaarlijke
stoffen verboden te verklaren en slechts
een paar wegen op te laten voor be
voorrading in de bebouwde kom. b)
zeer hoge eisen stellen aan materiaal en
personeel c) instellen van een maxi
mumsnelheid voor de „gevaarlijke way
gens" c) instellen van een maximum
snelheid voor de „gevaarlijke wagens"
d) het bemannen van de wagens met
meer dan één persoon, e) er voor zor
gen dat de chauffeur volledig over de
lading is geïnstrueerd en f) het voorzien
van de wagens van een codenummer,
zodat, men direct kan zien welke lading
vervoerd worclt.
Burgemeester en wethouders van
Keek hebben verklaard, dat zjj zich
sinds het gebeuren te Martelange en
het ongeluk met de gasauto op de route
nationale bij Chartres reeds erover heb
ben heraden welke maatregelen Beek
moet treffen om zich het beste tegen
het dagelijkse gevaar van de passeren
de gasauto's te beschermen. Onder meer
werd overwogen hen een bepaalde rou
te voor te schrijven, doch tot een besluit
is men nog niet gekomen.
De grote moeilijkheid is namelijk dat
zolang men het gevaarlijke vervoer
niet helemaal verbiedt men öez«
tankauto's niet over smalle secundaire
wegen kan laten passeren. Dooi- hun
afmetingen kunnen zij alleen maar ge-*
bruik maken van ruime ver
keerswegen; smalle wegen en de daarin
gevaarlijke bochten zullen het. gevaar
van ernstige ongelukken met deze rij
dende vulkanen, slechts vergroten-
Dat men overigens wel van plan is
het gevaar van het vervoer van licht-
ontplofbare gassen zoveel mogelijk in te
dammen, blijkt wel uit het besluit van
het gemeentebestuur van Antwerpen,
dat alle dergelijke transporten via de
Schelde-tunnel heeft verboden.