NNoot de Zeeuwse eilanden: GOES, kiokstraat 1, telefoon 6252 - Bureau voor Zeeuwsch-Vlaanderen: HULST, Steenstraat 14 - telefoon 2377 (Bijbureaus: TERNEUZEN, Potgietersfraat 3. telefoon 2601 - OOSTBURG, Nieuwstraat 41 - telefoon 2893),
Zes doden in Engeland; oud jacht drijft stuurloos in zware zee
Beek (L) ontsnapt aan ramp
JAMIN
g§#|.
3^5öS5
3s§&2Ïl&
"S$&-Sêj
7*2
K tHAAG pi,iiips heeft een
|'?Ö'!^erlW8UUr: maan
TSJECHEN DRINKEN HET MEESTE BIER
Stiptheidsactie
groeit
uit tot staking
Vliegtuig stort
neer34 doden
«rSft
Herfstweer
PYROMAAN IN
BREUKELEN?
TANKWAGEN
MET VLOEI
BAAR GAS
KANTELT
[om
brero
rt
feestweek
FTEN
'ING
[at 31 Axe!
Chauffeurs
■krijgen tips
|n auto
Belgen zondag
zonder l. v.
Belgische douane
M
1* £*-•&
0(EL
f"
A. Lion Axel
DAGBLAD VOOR ZEELAND
Axel
traat 31 Axel
\i ter zaak Axel
bestballon
\e kollektie
/agens
Iledikantjes,
wiegen
op
Ibelgebied
üekjes, truitjes,
5s
ièd vindt u bij
van de
hderiva gens
POEF PHILIPS
Koeler
ZONDER ZEILEN
ROTTERDAM
GEVAAR
EERSTE RIT
GEëVACUEERD
STAKING DREIGT
Glazenwasser valt
uit dakgoot
ANDAAG
IN
Zeeuwsch- Vlaanderen
kokos
macaroontjes
JAARGANG
No. 25602
i*. 6* JZ t**
m#*
5***
jj»
W^WSd*., ^1
Ja***
n.V. Uitg. Mij. Neerlandia
sur; Dr. W. A. J. M. Hark*
||##|dredac,eur: L Leijendekker
L,Mi«Md! J. M. A. C. v. Dongen
n, j v, Hootegem, mr. dr. A. J. J. M.
■Is'mr. H. M. L. de Rechter, P. V. M.
Klauteren L. J. v.'t Westende.
J su. Breda - Reigerstraal 16
22341 (7 lijnen) Postgiro 1114111
Voor God, Koningin en Vaderland
11
Rail
WOENSDAG 6 SEPTEMBER 1967
Abonnementsprijs: f 12,65 per kwar
taal (excl. incassokosten), f 4,25 per
maand, f 0,98 per week. Losse num
mers 20 cent.
Post abt. binnenland, buiten versprei
dingsgebied f 19,—. Prijs van buiten
landse abonnementen op aanvrage.
Advertentieprijs voor de gehele op
lage f 0,50 per mm. Bij contract aan
zienlijke reductie. Volledige tarieven
en Algemene Voorwaarden worden
op aanvraag gaarne verstrekt.
Te land
Te water
In de lacht
STORMACHTIG
WEER LUIDT
DE HERFST IN
kindei- en wandel-
(vier in één)
Ahelfeestweek
ECI AALZAAK
en schriftelijk aan
pxy
uojit.
I 'Vi# onze parlementaire redactie)
"wieren ontvangapparaat
,vaa™ee politie en andere
automobilisten kunnen
voor plaatselijke ver-
'Heden zoals opkomende
aveSversperringen, ketting-
I!et nieuwe waarschu-
°"1 wor<it thans beproefd op
'e* D™ Haag-Utrecht.
|J. zal ^jgf"apparatuur1'^Nederland
Kooien rn h„(atlde,n duren' Tussen
j «1 over e™ J^^rsplein Ouda
e™ riihaat ?£stan4 van 1,2 km
''«Mus wwL rjikswaterstaat
91 is het ÏÏ!!i?lnsMeeti Daar-
^insiaUafit met behulp van
"""wissen doel 'ngeschakelde
Pol"ie en W(Jatl "Ikswaterstaat
Jtf* een sneS'f tl-die beschik-
K i ""'vansanni '"'ervoor ont-
P^lwk "hpeljjf Sa' De st'chting
pem 'd Vei7a»elt verkeers-
fc' i0"h'0le on Lgegevens en
1 Uit. °P «et verloop van de
|xij Snr,1Cgèid1"e««edeeld door
Iopklad- buien If.vanavond:
KI aehif sen- Kr„it1r WISS<1bi door
IS 5t SlT tot st°™-
15' West. Ut ™ena van zuidwest
I S"3" «vind "e middag af-
Raa?' "e middagtem-
OP 05.00 uur,maanop
(Van onze corres
pondenten)
DE BILT DEN HAAG/
LONDEN De herfst is gis
teren op Nederland afge
stormd. Een actieve storm-
depressie- veroorzaakte de
eerste krachtige september
zuidwester met windkracht
acht tot negen- De storm
heeft in ons land nog geen
grote schade aangericht.
In Engeland daarentegen eisten
orkaanachtige stormen tot gister
avond zes mensenlevens. Min
stens acht mensen werden ernstig
gewond. Een vrouw en een man
stierven in hun auto toen een
grote door de wind gevelde boom
de wagen in tweeën spleet. Drie
mannen werden door instortende
muren en afgebroken takken ge
dood.
De storm zwiepte aan de kust de
golven tot een hoogte van 15 meter op.
Van een aantal hotels in de badplaat
sen Blackpool liepen de souterrains
onder. In Wales werden talloze jachten
en andere kleine vaartuigen van hun
ankers losgerukt en dreven naar zee
af.
Reddingsboten en schepen zijn inmid
dels het 56 jaar oude jacht Theodora
te hulp gesneld, dat stuurloos in zware
zee ter hoogte van de oostkust van
Engeland ronddrijft. Het jacht heeft 11
jonge passaigers en een bemanning
van drie aan boord. Het jacht werd
zonder zeilen waargenomen- Het was
van Holland op weg naar Brightingsea.
Ook verschillende andere schepen
hebben om hulp gevraa«gd,
Het bijzonder slechte weer ln de
Ierse Zee heeft ook het s.s. „Rotter
dam" danig parten gespeeld. Maandag
morgen vroeg zou het vlaggeschfp van
de Holland Amerika Lijn voor de rede
van het Ierse Cobh voor ander gaan om
130 passagiers af te zetten- Zoals ge
bruikelijk in Cobh zouden de passa
giers met een tender van boord ge
haald worden en naar de vaste wal
worden gevaren. In verband met het
slechte weer zou dit gisterenmorgen
echter een levensgevaarlijke operatie
zijn geweest. De gezagvoerder van de
„Rotterdam", commodore A. de Jong
besliste toen dat hij met zijn schip
zou doorvaren naar Southampton om
daar de 130 passaigers aan wal te
zetten.
(Van onze redactie binnenland)
BREUKELEN Gistermorgen in alle
vroegte is een groot dee! van een zadel-
fabriek te Breukelen uitgebrand. Het
was de zesde brand in twee en een halve
week tijds, waarvan de oorzaak niet
kon worden vastgesteld.
De commandant van de brandweer in
Breukelen, de hoer Lemaire vermoedt,
dat zes branden zijn aangestoken. Hij
zegt geen concrete bewijzen in handen
te h:bben, maar ur vrijwel zeker van te
zijr dat de zes branden van de laatste
weken - waarbij door onbekende oor
zaak brand ontstond in 2 hooibergen,
een hooiopsiagplaats, in de brievenbus
van het hoofdpostkantoor en in enkele
onbewoonde huizen - het werk zijn ge-
wtjst van één en dezelfde pyromaan.
De heer Lemaire heeft na de brand van
gisteren het onderzoek met verdubbelde
ijver voortgezet, omdat hij de mogelijk»
he: niet uitgesloten acht, dat er slacht
offers vallen, als de pyromaan vrij blijft
rondl.pen.
RUSSISCHE COMPONISTEN onder wie
Sjostakowitsj, Chatsjatoerian en Kaba-
lewsky, hebben in een brief aan koning
ivonstantijn van Griekenland aangedron
gen op „onmiddellijke maatregelen tot
vrylatmg van Theodorakis".
(Van een onzer verslaggevers)
BEEK Gisterenmorgen
is het Limburgse dorp Beek aan
een ramp ontsnapt. Een tankwagen
beladen met 40.000 liter vloeibaar,
uiterst brandbaar propyleengas
kantelde in de bocht van de voor
lopige oprit naar de E-9. Het on
geluk werd veroorzaakt door de
zelfde manoeuvre die de tankwa
gen maakte die in Martelange een
catastrofe veroorzaakte. Met te gro
te snelheid werd de bocht naar
links genomen. De wagen sloeg in
zijn val door met de wielen omhoog
en kantelde toen terug op zijn kant.
De cabine werd helemaal inge
deukt. De chauffeur kwam er met
enkele lichte kneuzingen vanaf.
Een toesnellende wegenwachter
van de A.N.W.B. haalde de accu's
uit de verongelukte wagen om te
voorkomen, dat een eventuele kort
sluiting een ontploffing zou veroor
zaken.
Direct werden de brandweren van
de gemeente Beek en de Staatsmijnen
gealarmeerd. Leden van de veilig
heidsdiensten van de staatsmijnen be
gaven zich eveneens naar de omge
slagen gasauto. Bij de rijkspolitie
werd groot alarm gegeven en binnen
de korste keren was de E-9 vanaf de
rotonde Geusselt in Maastricht tot in
Beek voor alle verkeer afgesloten.
Marechaussee en het Maastrichtse po
litiekorps werden ingeschakeld om het
verkeer om te leiden.
Experts bij de Staatsmijnen consta
teerden na een grondig onderzoek
dat de gastank bij het omslaan niet
werd beschadigd. Zij stelden echter
meteen vast, dat het rechtzetten van
de geladen wagen groot gevaar met
zich zou meebrengen. Daarbij deed
zich tevens de vraag voor: voor wiens
rekening en verantwoording moest
het opruimen van de wagen geschie
den. Loco-burgemeester Sangers van
Beek de burgemeester is met va
kantie op Texel nam contact op
met de firma Fouet Marcher te
Fontaine-Isère, de eigenaresse van de
wagen. De firma heeft 41 van zulke
tankwagens op de weg. Besloten werd,
dat een van de directeuren van het
bedrijf zelf zou komen om de werk
zaamheden te leiden. Hij vertrok di
rect per vliegtuig naar Brussel. Het
gas was bestemd, volgens mededeling
van de voorlichtingsdienst van de
Staatsmijnen voor Usine Koeleman te
Lyon.
De wagen werd bestuurd door Pierre
Dupont. Hij is sinds kort uit mili
taire dienst' ontslagen. Hij is 22 jaar.
Hij had geen enkele ervaring in het
rijden met deze bakbeesten van wa
gens. Enkele ritten had hij als bijrij
der meegemaakt. Nu maakte hij zijn
eerste rit. Hij was onbekend met de
route en hij werd dan ook volkomen
verrast door de bocht naar links in
de autoweg. Na het ongeluk liep hij
een beetje mank maar was dolgeluk
kig dat het zo was afgelopen. Hij was
met' de nodige angst aan de rit be
gonnen. Enkele weken geleden ver
ongelukte een van zijn vrienden met
een soortgelijke wagen nabij Chartres
op de grote weg naar Parijs. Pierre
Dupont vertrok zondagmiddag om drie
uur uit Grenoble en arriveerde in de
nacht van maandag op dinsdag om 1
uur bij de Staatsmijnen. Onderweg
tankte hij benzine in Martelange, het
Belgische dorpje waar twee weken
geleden een tankwagen met vloeibaar
gas ontplofte en daar een vreselijke
ravage aanrichtte en waarbij negen
tien mensen het leven verloren.
Na aankomst sliep hij de rest van
de nacht. Hij vertrok vanaf de Staats
mijnen dinsdagmorgen omstreeks half
elf. Na het ongeluk strompelde hij bij
de familie Vissers binnen en stelde
van daaruit telefonisch zijn bedrijf in
Frankrijk van het ongeluk op de hoog-
Bij dit' gesprek vielen nogal harde
woorden. Zijn directeur verweet hem
onvoorzichtigheid.
Toen het overpompen van het gas
van de verongelukte wagen in een an
dere tank begon werd het verkeer
vanuit Maastricht en Beek omgelegd
over Meerssen, Schinveld en De Am-
steeg. Deze operatie was niet van ge
vaar ontbloot omdat bij het overpom
pen onder geen beding zuurstof bij het
vloeibaar gas mocht komen daar het
anders zou ontploffen. De bewoners
van de omliggende huizen werden
geëvacueerd.
De Antwerpse gemeenteraad heeft
inmiddels besloten de toegang tot de
Seheldetunnel te verbieden voor
vrachtauto's die ontplofbare ladin-gen
vervoeren. De recente ramp te Marte
lange is aanleiding geweest voor een
herziening van het uit 1934 daterende
tunnelreglement. De wijziging moet
nog door de minister van openbare
werken worden goedgekeurd.
(ZIE OOK PAG. 3)
De gekantelde Franse tankwagen met 40.000 liter propyleen op de toerit
naar rijksweg 9.
(Van onze correspondent in Brussel)
BRUSSEL De kans is groot dat
België het zondag zonder radio- en te
levisie-uitzendingen zal moeten stellen.
Het technisch personeel en de program
mamakers van de Belgische radio en
televisie - zowel van de Nederlands
talige ais van de Franstalige uitzendin
gen - gaan waarschijnlijk zondag a.s.
om zes uur 's morgens in staking.
Door de centrales van openbare dien
sten, waarbij het personeel is aangeslo
ten, is een stakingsaanzegging inge
diend. Als niet aan de wensen van het
radio- en televisiepersoneel wordt te
gemoet gekomen, zal men met ingang
van zondag op alle zon- en feestdagen
het werk neerleggen. De vakbonden
eisen dat het personeel van radio en
Televisie voor werk op zon- en feestda
gen dubbel betaald zal worden. De bon
den zeggen dat daarover destijds al in1
principe 'n akkoord werd bereikt dat
met ingang van 1 januari 1966 zou wor
den toegepast. Tot nu toe is dat niet
gebeurd.
(Van onze correspondent)
ROTTERDAM. De 37-jarige glazen
wasser J. Sprong uit Rotterdam, is gis
teren door nog onbekende oorzaak uit"
een dakgoot gevallen- Hij overleed in
het Dijkzigtziekenhuis. De man ver
richtte werkzaamheden aan een huis.
(Van onze redactie buitenland)
LONDEN De wereld zwemt op het
ogenblik in meer bier dan ooit. De brou-
wersbond in Londen heeft becijferd, dat
in 1966 een record-hoeveelheid van 5,1
miljard liter is opgedronken. De
Tsjechen, wier stad Pilsen de naam
heeft gegeven aan een populaire bier
soort, schijnen de grootste dorst te heb.
ben gehad. Zij sloegen bijna twee mil
jard liter of 130 liter hier per hoofd
van de bevolking achterover.
Zij werden rp korte afstand gevolgd
door de Westduitsers met 123 liter per
hoofd van de bevolking. Vervolgens
kwamen de Belgen. Niemvzeelanders,
Australiërs en Oostenrijker*» De Neder
landers dronken in 1966 38. liter per
hoofd van de bevolking.
Argentinië en Italië dronken met ge
middeld 4.9 liter het minst.
Volgens nog voorhanden gegevens werd
het eerste bier gedronken in Egypte,
ongeveer 6000 jaar voor Christus. Het
is zeker, dat het bierdrinken van Egypte
Is overgewaaid naar Europa.
£Lfibta3 30 e SfcraJ
Zaterdag begint in Goes weer
de fruitweek. In het bijgevoeg
de Fruitcorsonummer besteden
we hier aandacht aan.
Sylvain Poons zag Cor Ruys en
Louis de Bree écht acteren in
„Pofasch en Perlemoer". Pag. 7.
Couturier Oick Holthaus showde
o.m. knickerbockers voor de
sportieve vrouw. Pag. 9.
In Breda zal de eerste poging
gedaan worden het Heerlense
praatrecord te verbeteren.
RTV pag. 13.
Julien Stevens won verrassend
in de Acht van Brasschaat.
Sportpag. 13.
Bij de ABN kan men onder be
paalde voorwaarden 3 Vi
rente vergoed krijgen over een
bankgirotegoed. Fin. pag. 15.
|s de weersverandering voor velen
geen reden om bijzonder verheugd
te zijn, de jeugd denkt er anders
over. Elke rechtgeaarde jongen
krijgt, als er een stijve bries waait,
gegarandeerd de kriebel en daa
moet er iets gebeuren. Dus
de jassen worden zeilen en dan
maar vóór de storm lenzen, zoals dat
aan boord heet.
Enfinmeester" en „juf" zuilen
het wel geweten hebben
(Van onze correspondent in Brussel)
BRUSSEL De stiptheidsactie, die
de Belgische douaneambtenaren, voor
zover aangesloten bij het eenheids»
syndicaat, begonnen, is sinids gisteren
langzaam tot een echte staking aan het
uitgroeien. Op vele plaatsen, waar
douaneambtenaren werkzaam zijn,
wordt geheel of gedeeltelijk gestaakt.
Dat is vooral in de entrepots het geva!.
Hoe groot de omvang van de steking
echter is, wordt noch uit de gegevens
van het ministerie van fin&nciën, noch
uit die van het eenheidssyndicaat dui
delijk.
De staking is afgekondigd, omdat de
Rijkswacht bij de grenspost Eynatten
getracht heeft, de stiptheidsactie, die
al enige weken duurt, te breken. Juist
aan deze grenspost met Duitsland werd
het algemene stakingsparool het best
opgevolgd. De parkeerterreinen staan
daar vol Belgische en Duitse vracht
wagens, die niet door mogen rijden
omdat het controle- en verificatie-
personeel niet aanwezig is. De Rijks
wacht zorgt er voor dat personenauto's
kunnen doorrijden.
Ook bij het personeel van de belas
tingen wordt gestaakt. Het douane
personeel op het vliegveld Brussel Na
tionaal is ainsdag in de loop van de
dag in staking gegaan.
Het wegvervoer in Zeeuwsch-Vlaan
deren, voornamelijk het vrachttranspórt
heeft begin deze week hinder en ver»
traging ondervonden van een door de
Belgische douane langdurig en nauw
gezet uitgevoerde controle bij de grens
post Zelzaete-Sas van Gent.
De douaniers eisen, zoals bekend,
meer geld voor nacht- en zaterdag-
arbeid.
(Van onze redactie buitenland)
GANDER Bij het opstygen van
het vliegveld Gander op New-Found-
land is gistermorgen een Tsjeeho-
slowaiaks lijnviiegtuig met 69 inzittenden
ontploft en op pen spoorlijn neergre-
s stort. Hierbij kwamen 34 mensen om
het leven. Van de 35 overlevenden
hebben velen derdegraads verbrandingen
opgelopen.
Het toestel, een in Rusland gebouwde
Iljoesjin-18 turbo-prop. was op weg van
Praag naar Havana. De piloot-gezag
voerder Bacovsky behoort met de
tweede piloot en twee andere' beman
ningsleden tot de omgekomenen. Vol»
gens een functionaris van de verkeers
toren van Gander had men nog tot
enkele seconden voor het ongeluk met
de piloot gesproken. Niets wees toen op
moeilijkheden.
(ADVERTENTIE)
«/er# duur wel heerlijk