NNoot de Zeeuwse eilanden: GOES, kiokstraat 1, telefoon 6252 - Bureau voor Zeeuwsch-Vlaanderen: HULST, Steenstraat 14 - telefoon 2377 (Bijbureaus: TERNEUZEN, Potgietersfraat 3. telefoon 2601 - OOSTBURG, Nieuwstraat 41 - telefoon 2893), Zes doden in Engeland; oud jacht drijft stuurloos in zware zee Beek (L) ontsnapt aan ramp JAMIN g§#|. 3^5öS5 3s§&2Ïl& "S$&-Sêj 7*2 K tHAAG pi,iiips heeft een |'?Ö'!^erlW8UUr: maan TSJECHEN DRINKEN HET MEESTE BIER Stiptheidsactie groeit uit tot staking Vliegtuig stort neer34 doden «rSft Herfstweer PYROMAAN IN BREUKELEN? TANKWAGEN MET VLOEI BAAR GAS KANTELT [om brero rt feestweek FTEN 'ING [at 31 Axe! Chauffeurs ■krijgen tips |n auto Belgen zondag zonder l. v. Belgische douane M 1* £*-•& 0(EL f" A. Lion Axel DAGBLAD VOOR ZEELAND Axel traat 31 Axel \i ter zaak Axel bestballon \e kollektie /agens Iledikantjes, wiegen op Ibelgebied üekjes, truitjes, 5s ièd vindt u bij van de hderiva gens POEF PHILIPS Koeler ZONDER ZEILEN ROTTERDAM GEVAAR EERSTE RIT GEëVACUEERD STAKING DREIGT Glazenwasser valt uit dakgoot ANDAAG IN Zeeuwsch- Vlaanderen kokos macaroontjes JAARGANG No. 25602 i*. 6* JZ t** m#* 5*** jj» W^WSd*., ^1 Ja*** n.V. Uitg. Mij. Neerlandia sur; Dr. W. A. J. M. Hark* ||##|dredac,eur: L Leijendekker L,Mi«Md! J. M. A. C. v. Dongen n, j v, Hootegem, mr. dr. A. J. J. M. ■Is'mr. H. M. L. de Rechter, P. V. M. Klauteren L. J. v.'t Westende. J su. Breda - Reigerstraal 16 22341 (7 lijnen) Postgiro 1114111 Voor God, Koningin en Vaderland 11 Rail WOENSDAG 6 SEPTEMBER 1967 Abonnementsprijs: f 12,65 per kwar taal (excl. incassokosten), f 4,25 per maand, f 0,98 per week. Losse num mers 20 cent. Post abt. binnenland, buiten versprei dingsgebied f 19,—. Prijs van buiten landse abonnementen op aanvrage. Advertentieprijs voor de gehele op lage f 0,50 per mm. Bij contract aan zienlijke reductie. Volledige tarieven en Algemene Voorwaarden worden op aanvraag gaarne verstrekt. Te land Te water In de lacht STORMACHTIG WEER LUIDT DE HERFST IN kindei- en wandel- (vier in één) Ahelfeestweek ECI AALZAAK en schriftelijk aan pxy uojit. I 'Vi# onze parlementaire redactie) "wieren ontvangapparaat ,vaa™ee politie en andere automobilisten kunnen voor plaatselijke ver- 'Heden zoals opkomende aveSversperringen, ketting- I!et nieuwe waarschu- °"1 wor<it thans beproefd op 'e* D™ Haag-Utrecht. |J. zal ^jgf"apparatuur1'^Nederland Kooien rn h„(atlde,n duren' Tussen j «1 over e™ J^^rsplein Ouda e™ riihaat ?£stan4 van 1,2 km ''«Mus wwL rjikswaterstaat 91 is het ÏÏ!!i?lnsMeeti Daar- ^insiaUafit met behulp van """wissen doel 'ngeschakelde Pol"ie en W(Jatl "Ikswaterstaat Jtf* een sneS'f tl-die beschik- K i ""'vansanni '"'ervoor ont- P^lwk "hpeljjf Sa' De st'chting pem 'd Vei7a»elt verkeers- fc' i0"h'0le on Lgegevens en 1 Uit. °P «et verloop van de |xij Snr,1Cgèid1"e««edeeld door Iopklad- buien If.vanavond: KI aehif sen- Kr„it1r WISS<1bi door IS 5t SlT tot st°™- 15' West. Ut ™ena van zuidwest I S"3" «vind "e middag af- Raa?' "e middagtem- OP 05.00 uur,maanop (Van onze corres pondenten) DE BILT DEN HAAG/ LONDEN De herfst is gis teren op Nederland afge stormd. Een actieve storm- depressie- veroorzaakte de eerste krachtige september zuidwester met windkracht acht tot negen- De storm heeft in ons land nog geen grote schade aangericht. In Engeland daarentegen eisten orkaanachtige stormen tot gister avond zes mensenlevens. Min stens acht mensen werden ernstig gewond. Een vrouw en een man stierven in hun auto toen een grote door de wind gevelde boom de wagen in tweeën spleet. Drie mannen werden door instortende muren en afgebroken takken ge dood. De storm zwiepte aan de kust de golven tot een hoogte van 15 meter op. Van een aantal hotels in de badplaat sen Blackpool liepen de souterrains onder. In Wales werden talloze jachten en andere kleine vaartuigen van hun ankers losgerukt en dreven naar zee af. Reddingsboten en schepen zijn inmid dels het 56 jaar oude jacht Theodora te hulp gesneld, dat stuurloos in zware zee ter hoogte van de oostkust van Engeland ronddrijft. Het jacht heeft 11 jonge passaigers en een bemanning van drie aan boord. Het jacht werd zonder zeilen waargenomen- Het was van Holland op weg naar Brightingsea. Ook verschillende andere schepen hebben om hulp gevraa«gd, Het bijzonder slechte weer ln de Ierse Zee heeft ook het s.s. „Rotter dam" danig parten gespeeld. Maandag morgen vroeg zou het vlaggeschfp van de Holland Amerika Lijn voor de rede van het Ierse Cobh voor ander gaan om 130 passagiers af te zetten- Zoals ge bruikelijk in Cobh zouden de passa giers met een tender van boord ge haald worden en naar de vaste wal worden gevaren. In verband met het slechte weer zou dit gisterenmorgen echter een levensgevaarlijke operatie zijn geweest. De gezagvoerder van de „Rotterdam", commodore A. de Jong besliste toen dat hij met zijn schip zou doorvaren naar Southampton om daar de 130 passaigers aan wal te zetten. (Van onze redactie binnenland) BREUKELEN Gistermorgen in alle vroegte is een groot dee! van een zadel- fabriek te Breukelen uitgebrand. Het was de zesde brand in twee en een halve week tijds, waarvan de oorzaak niet kon worden vastgesteld. De commandant van de brandweer in Breukelen, de hoer Lemaire vermoedt, dat zes branden zijn aangestoken. Hij zegt geen concrete bewijzen in handen te h:bben, maar ur vrijwel zeker van te zijr dat de zes branden van de laatste weken - waarbij door onbekende oor zaak brand ontstond in 2 hooibergen, een hooiopsiagplaats, in de brievenbus van het hoofdpostkantoor en in enkele onbewoonde huizen - het werk zijn ge- wtjst van één en dezelfde pyromaan. De heer Lemaire heeft na de brand van gisteren het onderzoek met verdubbelde ijver voortgezet, omdat hij de mogelijk» he: niet uitgesloten acht, dat er slacht offers vallen, als de pyromaan vrij blijft rondl.pen. RUSSISCHE COMPONISTEN onder wie Sjostakowitsj, Chatsjatoerian en Kaba- lewsky, hebben in een brief aan koning ivonstantijn van Griekenland aangedron gen op „onmiddellijke maatregelen tot vrylatmg van Theodorakis". (Van een onzer verslaggevers) BEEK Gisterenmorgen is het Limburgse dorp Beek aan een ramp ontsnapt. Een tankwagen beladen met 40.000 liter vloeibaar, uiterst brandbaar propyleengas kantelde in de bocht van de voor lopige oprit naar de E-9. Het on geluk werd veroorzaakt door de zelfde manoeuvre die de tankwa gen maakte die in Martelange een catastrofe veroorzaakte. Met te gro te snelheid werd de bocht naar links genomen. De wagen sloeg in zijn val door met de wielen omhoog en kantelde toen terug op zijn kant. De cabine werd helemaal inge deukt. De chauffeur kwam er met enkele lichte kneuzingen vanaf. Een toesnellende wegenwachter van de A.N.W.B. haalde de accu's uit de verongelukte wagen om te voorkomen, dat een eventuele kort sluiting een ontploffing zou veroor zaken. Direct werden de brandweren van de gemeente Beek en de Staatsmijnen gealarmeerd. Leden van de veilig heidsdiensten van de staatsmijnen be gaven zich eveneens naar de omge slagen gasauto. Bij de rijkspolitie werd groot alarm gegeven en binnen de korste keren was de E-9 vanaf de rotonde Geusselt in Maastricht tot in Beek voor alle verkeer afgesloten. Marechaussee en het Maastrichtse po litiekorps werden ingeschakeld om het verkeer om te leiden. Experts bij de Staatsmijnen consta teerden na een grondig onderzoek dat de gastank bij het omslaan niet werd beschadigd. Zij stelden echter meteen vast, dat het rechtzetten van de geladen wagen groot gevaar met zich zou meebrengen. Daarbij deed zich tevens de vraag voor: voor wiens rekening en verantwoording moest het opruimen van de wagen geschie den. Loco-burgemeester Sangers van Beek de burgemeester is met va kantie op Texel nam contact op met de firma Fouet Marcher te Fontaine-Isère, de eigenaresse van de wagen. De firma heeft 41 van zulke tankwagens op de weg. Besloten werd, dat een van de directeuren van het bedrijf zelf zou komen om de werk zaamheden te leiden. Hij vertrok di rect per vliegtuig naar Brussel. Het gas was bestemd, volgens mededeling van de voorlichtingsdienst van de Staatsmijnen voor Usine Koeleman te Lyon. De wagen werd bestuurd door Pierre Dupont. Hij is sinds kort uit mili taire dienst' ontslagen. Hij is 22 jaar. Hij had geen enkele ervaring in het rijden met deze bakbeesten van wa gens. Enkele ritten had hij als bijrij der meegemaakt. Nu maakte hij zijn eerste rit. Hij was onbekend met de route en hij werd dan ook volkomen verrast door de bocht naar links in de autoweg. Na het ongeluk liep hij een beetje mank maar was dolgeluk kig dat het zo was afgelopen. Hij was met' de nodige angst aan de rit be gonnen. Enkele weken geleden ver ongelukte een van zijn vrienden met een soortgelijke wagen nabij Chartres op de grote weg naar Parijs. Pierre Dupont vertrok zondagmiddag om drie uur uit Grenoble en arriveerde in de nacht van maandag op dinsdag om 1 uur bij de Staatsmijnen. Onderweg tankte hij benzine in Martelange, het Belgische dorpje waar twee weken geleden een tankwagen met vloeibaar gas ontplofte en daar een vreselijke ravage aanrichtte en waarbij negen tien mensen het leven verloren. Na aankomst sliep hij de rest van de nacht. Hij vertrok vanaf de Staats mijnen dinsdagmorgen omstreeks half elf. Na het ongeluk strompelde hij bij de familie Vissers binnen en stelde van daaruit telefonisch zijn bedrijf in Frankrijk van het ongeluk op de hoog- Bij dit' gesprek vielen nogal harde woorden. Zijn directeur verweet hem onvoorzichtigheid. Toen het overpompen van het gas van de verongelukte wagen in een an dere tank begon werd het verkeer vanuit Maastricht en Beek omgelegd over Meerssen, Schinveld en De Am- steeg. Deze operatie was niet van ge vaar ontbloot omdat bij het overpom pen onder geen beding zuurstof bij het vloeibaar gas mocht komen daar het anders zou ontploffen. De bewoners van de omliggende huizen werden geëvacueerd. De Antwerpse gemeenteraad heeft inmiddels besloten de toegang tot de Seheldetunnel te verbieden voor vrachtauto's die ontplofbare ladin-gen vervoeren. De recente ramp te Marte lange is aanleiding geweest voor een herziening van het uit 1934 daterende tunnelreglement. De wijziging moet nog door de minister van openbare werken worden goedgekeurd. (ZIE OOK PAG. 3) De gekantelde Franse tankwagen met 40.000 liter propyleen op de toerit naar rijksweg 9. (Van onze correspondent in Brussel) BRUSSEL De kans is groot dat België het zondag zonder radio- en te levisie-uitzendingen zal moeten stellen. Het technisch personeel en de program mamakers van de Belgische radio en televisie - zowel van de Nederlands talige ais van de Franstalige uitzendin gen - gaan waarschijnlijk zondag a.s. om zes uur 's morgens in staking. Door de centrales van openbare dien sten, waarbij het personeel is aangeslo ten, is een stakingsaanzegging inge diend. Als niet aan de wensen van het radio- en televisiepersoneel wordt te gemoet gekomen, zal men met ingang van zondag op alle zon- en feestdagen het werk neerleggen. De vakbonden eisen dat het personeel van radio en Televisie voor werk op zon- en feestda gen dubbel betaald zal worden. De bon den zeggen dat daarover destijds al in1 principe 'n akkoord werd bereikt dat met ingang van 1 januari 1966 zou wor den toegepast. Tot nu toe is dat niet gebeurd. (Van onze correspondent) ROTTERDAM. De 37-jarige glazen wasser J. Sprong uit Rotterdam, is gis teren door nog onbekende oorzaak uit" een dakgoot gevallen- Hij overleed in het Dijkzigtziekenhuis. De man ver richtte werkzaamheden aan een huis. (Van onze redactie buitenland) LONDEN De wereld zwemt op het ogenblik in meer bier dan ooit. De brou- wersbond in Londen heeft becijferd, dat in 1966 een record-hoeveelheid van 5,1 miljard liter is opgedronken. De Tsjechen, wier stad Pilsen de naam heeft gegeven aan een populaire bier soort, schijnen de grootste dorst te heb. ben gehad. Zij sloegen bijna twee mil jard liter of 130 liter hier per hoofd van de bevolking achterover. Zij werden rp korte afstand gevolgd door de Westduitsers met 123 liter per hoofd van de bevolking. Vervolgens kwamen de Belgen. Niemvzeelanders, Australiërs en Oostenrijker*» De Neder landers dronken in 1966 38. liter per hoofd van de bevolking. Argentinië en Italië dronken met ge middeld 4.9 liter het minst. Volgens nog voorhanden gegevens werd het eerste bier gedronken in Egypte, ongeveer 6000 jaar voor Christus. Het is zeker, dat het bierdrinken van Egypte Is overgewaaid naar Europa. £Lfibta3 30 e SfcraJ Zaterdag begint in Goes weer de fruitweek. In het bijgevoeg de Fruitcorsonummer besteden we hier aandacht aan. Sylvain Poons zag Cor Ruys en Louis de Bree écht acteren in „Pofasch en Perlemoer". Pag. 7. Couturier Oick Holthaus showde o.m. knickerbockers voor de sportieve vrouw. Pag. 9. In Breda zal de eerste poging gedaan worden het Heerlense praatrecord te verbeteren. RTV pag. 13. Julien Stevens won verrassend in de Acht van Brasschaat. Sportpag. 13. Bij de ABN kan men onder be paalde voorwaarden 3 Vi rente vergoed krijgen over een bankgirotegoed. Fin. pag. 15. |s de weersverandering voor velen geen reden om bijzonder verheugd te zijn, de jeugd denkt er anders over. Elke rechtgeaarde jongen krijgt, als er een stijve bries waait, gegarandeerd de kriebel en daa moet er iets gebeuren. Dus de jassen worden zeilen en dan maar vóór de storm lenzen, zoals dat aan boord heet. Enfinmeester" en „juf" zuilen het wel geweten hebben (Van onze correspondent in Brussel) BRUSSEL De stiptheidsactie, die de Belgische douaneambtenaren, voor zover aangesloten bij het eenheids» syndicaat, begonnen, is sinids gisteren langzaam tot een echte staking aan het uitgroeien. Op vele plaatsen, waar douaneambtenaren werkzaam zijn, wordt geheel of gedeeltelijk gestaakt. Dat is vooral in de entrepots het geva!. Hoe groot de omvang van de steking echter is, wordt noch uit de gegevens van het ministerie van fin&nciën, noch uit die van het eenheidssyndicaat dui delijk. De staking is afgekondigd, omdat de Rijkswacht bij de grenspost Eynatten getracht heeft, de stiptheidsactie, die al enige weken duurt, te breken. Juist aan deze grenspost met Duitsland werd het algemene stakingsparool het best opgevolgd. De parkeerterreinen staan daar vol Belgische en Duitse vracht wagens, die niet door mogen rijden omdat het controle- en verificatie- personeel niet aanwezig is. De Rijks wacht zorgt er voor dat personenauto's kunnen doorrijden. Ook bij het personeel van de belas tingen wordt gestaakt. Het douane personeel op het vliegveld Brussel Na tionaal is ainsdag in de loop van de dag in staking gegaan. Het wegvervoer in Zeeuwsch-Vlaan deren, voornamelijk het vrachttranspórt heeft begin deze week hinder en ver» traging ondervonden van een door de Belgische douane langdurig en nauw gezet uitgevoerde controle bij de grens post Zelzaete-Sas van Gent. De douaniers eisen, zoals bekend, meer geld voor nacht- en zaterdag- arbeid. (Van onze redactie buitenland) GANDER Bij het opstygen van het vliegveld Gander op New-Found- land is gistermorgen een Tsjeeho- slowaiaks lijnviiegtuig met 69 inzittenden ontploft en op pen spoorlijn neergre- s stort. Hierbij kwamen 34 mensen om het leven. Van de 35 overlevenden hebben velen derdegraads verbrandingen opgelopen. Het toestel, een in Rusland gebouwde Iljoesjin-18 turbo-prop. was op weg van Praag naar Havana. De piloot-gezag voerder Bacovsky behoort met de tweede piloot en twee andere' beman ningsleden tot de omgekomenen. Vol» gens een functionaris van de verkeers toren van Gander had men nog tot enkele seconden voor het ongeluk met de piloot gesproken. Niets wees toen op moeilijkheden. (ADVERTENTIE) «/er# duur wel heerlijk

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 1