Ex-oesterkwekers zijn aa ramp goed terechtgekomen Reimerswaal mag andere projecten niet vertragen JEUGDRAGE IS NIET ZONDER GEVAREN Vlissingen alternatief van Rotterdamse plannen Rini Wagtmansl is verkouden mbantse statenleden N. Veldhuis Pax Christi- voettocht nu in de herfst Te hoge sturen bij brommers CONTROLE IS NOODZAKELIJK Tilburg toont kamerleden enorme werkloosheid lubilarissen U „De Schelde" HOOGWATER 'at Vandaag Morgen op pag. STRENGE winter struikelblok Havenschap Kapslok Dodelijk ongeluk te Tilburg YCkur mot Meer nieuws uit stad en streek 3 en 5 J i'tmaTJJ1TWe',ipolder is al BO- I '"'de Zrh lVariaaL ook het reltpnj„_ oc gemeente voor """loucIe LZPP wi'len nomen. Oud- ^zitter 3j' tnij kende als en later «i r .cwïturele advies- c%urnpn,p.JV s, "d van de stichting "»e8 Z o TdP Jn Vlissingen, "c die baan wilde ne UITKERING SCHADE Kuikenmester niet terug naar oesters Geloven op maandag Stabiliteit Deugdelijk „lot in de hemel' Ter bescherming van Westlandse tuinbouw Slagvaardigheid Scliaperifokdag in Den Bosch werd succes Twee pompoenen voor f 9.29; ook reuzendahlia's DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 31 AUGUSTUS 1967 (Van een onzer vi IVLISSINGEN Bij de Maatschappij „De Schelde" in «;r Vn vieren de heren Z. c lerge (alg. onderhoudsafdèlm feervliet (reparatie 8'. Jeervliet (reparatie machinew loord) en A. Rosier (bur. hoofdXW 1 iiiinefabriek) deze maand het dn'-1" ■ienstjubileu t. Vijfentwintis i Iat ienst ziin de heren .T ,Jaar lienst zijn de heren J. Tevel louw voormontage)F. de Kok /kW gereedschappen), J. P. Va Sipefcig 1 plaatwerkerij) en ir. J, ?rever^ bouwer (directie). ^Ulocl (Van onze sportredactie) HEERLEN Hit het trainingsbad ^an de Nederlandse wielrennen Uuth komen voor de Brabantse wielt Supporters verontrustende berichte Kini Wagtmans, één van de favoriet In de Strijd bij de amateurs, heeft e Irnstige verkoudheid opgelopen, De Brabander zei dat hij zijn pin En de wedstrijd om het individu) kampioenschap beschikbaar zai sti koor een andere renner wanneer vandaag in de ploegentijdrit niet gq rijdt. „Ik wil niet tijdens de wedstr uitvallen. Dan stel ik liever mijn plai beschikbaar voor een andere jonger aldus Wagtmans. De coureur uit ftVillebrord is overigens niet de e renner in de Nederlandse ploeg Jover zijn gezondheid klaagt. Gert 1 Igers heeft namelijk weer last van ■rug. IIDDELBURG Vleeshal 10-17 uur Tentoonstelling „Middelburg, stad in de .Delta" IMiniatuur Walcheren: Geopend yan 19—18 uur INT JANSTEEN J Raadzaal 16,30 uur Openbare raads J vergadering ERNETTZEN Grenulaan 34: 1417 uur Expositie Edelkartoens GISSINGEN Gevangentoren 10-12, 14-17.30 en 1931 22 uur Exposities Ned. Loodswezen e| Kunstkring tïet Zuiden (laatste dag) IERIKZEE Burgerweeshuis 1017 uur Kunsttentoonstelling ke heerschapp'n, geen ^ntaaie g'u"®! i :en gelaad'n pistool en e n° !?nie e za'k gebruuk'n ook, els e^{ille^p|e itengevolge toevallig P Iaat>n k mand daar zijn fiets heM zj te liksnut ook nog ee"„^jiei( dan 'Uft i mocht Eelco's methodiftredea s zijn, werkzaam was zu koi&p* ifant'elijke wijze y°|rd J00r he® d°rp" nog diezelfde middag Morgen, vrijdag 1 september 1ML [hoogwater te: Hansweert 12.23; Tel neuzen 11.53: Vlissingen 11.28; V/eml dinge 0.33 en 13.10 uur. (Van een onzer verslaggevers) den bosch. Verschillende Bra- Ionise statenleden zijn van mening dat «n provinciale zijde niet teveel nadruk itltri moet worden op het Reimers- Julplan, omdat daardoor eerder uit- roerbace projecten in West-Brabant op dt achtergrond zouden kunnen raken ïij hebben deze opvattingen naar voren „dracht tijdens de bespreking van de jelmerswaalnota in de afdelingen, la deze nota, die op 13 september ge lijktijdig in de Brabantse en Zeeuwse iwnvergadermg besproken zal wor- ïeii, letten de colleges van Gedeputeer den uiteen hoe zij een haven voor het Reimerswaalgebied den ken óp te richten. Zij achten de oprich ting daarvan nu al gewenst, omdat de uitvoering van dit havenproject in de Oosterschelde veel voorbereiding zal ergen. Voor het op te richten havenschap Seimerswaal staat in de opvattingen G.S. liet havenschap Delfzijl model, r diverse Brabantse statenleden zijn het met die opzet niet eens. Met klem n zij de voorgestelde financiële regeling van de hand. Zij achten het zeer voortijdig om over de financiële kant van de zaak te spre ken, nu nog niet eens vaststaat of het rijk vil meedoen. In de tweede plaats vinden zij het onmogelijk om de voor gestelde regeling (50 procent voor het rijk, 25 procent voor de beide provin cies, en 25 procent voor de gemeenten Bergen op Zoom en Reimerswaal! een verstandig woord te zeggen, omdat nog ;i\iets bekend is over de investeringen en de exploitatielasten. Aan G.S. is ook de vraag gesteld of F het inderdaad mogelijk en wenselijk is [een deel van het project vervroegd dat wil zeggen voor 1978, uit te voeren. 'ien dat het geval zou zijn, kan niet 5 gewacht worden op de oprichting J van een havenschap, warmee jaren ge- I moeid kan zijn, maar zullen Brabant I en Zeeland een voorlopig orgaan in het lieven moeten roepen dat alvast met 1 grondaankopen en dergelijke kan be- I «innen. Gevraagd is verder of de gemeente- I «ad van Bergen op Zoom zich ook niet 1 over de zaak moet uitspreken. In de opzet van G.S. zijn immers ook Bergen op Zoom en de nieuwe te vormen ge meente Reimerswaal partners in het havenschap- Verschillende statenleden vragen of het niet toegankelijk gemaakt moet worden voor schepen van 50.000 inplaats van .000 ton. Een andere vraag is of her gebied geen aansluiting moet krijgen op het in aanleg zijnde Schelde- Rijnkanaal. In tenminste één afdeling werd niet alleen van waardering blijk gegeven, maar ook van terughoudendheid. Het Reimerswaalplan werd daardoor be schouwd als toekomstmuziek. Het mag volgens deze leden in geen geval een kapstok worden voor de Westbrabantse projecten in Bergen op Zoom, aan de Dintelmond, bij Moerdijk en aan de Dongemond. Men vond het ook be« zwaarlijk dat' het plan geheel buiten de provinciegrens gesitueerd is. In deze afdeling is ook gevraagd of Rotterdam op enigerlei wijze bij het Reimerswaalplan betrokken is. Kan, zo vraagt men, van Rotterdamse kant niets gedaan worden voor de realise ring van dit project? Aan G.S. is voorts verzocht een prognose over te leggen van de behoefte aan industrieterrein aan diep vaarwater- De Reimerswaalnota is inmiddels ook in de afdelingen van de Zeeuwse staten behandeld, maar het verslag van het besprokene is nog niet verschenen. Voordat de nota mondeling behandeld wordt, zullen de colleges van G.S. de gestelde vragen nog schriftelijk beant woorden. TILBURG (ANP) Bij een poging om per fiets de Ringbaan-Zuid te Til burg over te steken, is de 14-jarige W. Ley ten uit die gemeente aangereden door een auto. De jongen overleed op weg naar het ziekenhuis. j I vlV IllCL ;oES Grote Markt 10 uur Centrale klemve tentoonstelling KOEWACHT R. Clapdorp 19 30 uur Schieting IIDDELBURG Miniatuur Walcheren Geopend van 918 uur. City 20 uur The great race a.l. Vleeshal 1017 uur „Middelburg, stad in de Delta )OSTBURG Ledel 20 uur „ui 1 Vuurdoop op de Yangtse-Kiang, J PERNEUZEN l111P Grenulaan 34: Geopend 14—17 uur Expositie Edelkartoens IERIKZEE Burgerweeshuis 1017 uur Kunsttentoonstelling [KT is wel een kar vol werk maar I 'teb er peel rin in". Dit zegt de I eer A' Veldhuis uit Vlissingen, die I'geleden is benoemd tot archi- w ■lens can Vlissingen en van Veere. I I .net is eere prachtige combinatie en Ij' oen blij dal het in beide gemeen- I "Heil tioor elkaar gekomen is. In I sere wacht me een moeilijke en I taaki Paar Is een heel mooi ■to oud archief. maar het moet nog I eemunl geïnventariseerd worden. I to archie/ in Veere gaat terug tot I 'told van de 15e eeuw. Het is bij- 'ier waardevol." I i™ ?TC'l'ef van Vlissingen is ge- I 2 nseer(? tot ^15. Het oude ar- U Vlissingen is bij de grote I tin» iw 'S"S Beheel verloren ge- lltti, T. d was een Bevolg van I TO k p01'^emen' van de Engelsen I'''Ilse garnizoen in Vlissin- I M,,f oude bukken zijn uit I ijm ere ■l'cn wel weer terugge- Vf,;™"Tnnar d"t is toch maar heel de herindeling der gemeenten zofB voor de archieven I der p c !J'Ritthem Vrouwenpol- ha n„T°Skerke s°uburg had een Tel pm, v°JzmBd archief. Het is iiarkp, .?'00® ',rchief. Sinds vorig i' Smb. mct do inventarisatie van ïeiWPse "schiefstukken bezig. 'e loofo»! oa? R'tthem heeft tijdens broek gein" behoorliik voor 7.rin I '.'"entarisi 'e ir.,-- natnem heeft tijdens '"elt„„k'!?0,'! behoorlijk voor zijn I Serootlvót an het arohief van I'® hom jPS'!>0B niets gedaan". I ®eidc rtajd op 1 oktober voor leide „.Z" op 1 omooer voor «Wi iK' n aan de slaB kan ''"Sen ™e,100r 's morgens Vlis- I Itoni m, aBs Veere te nemen. I "P t»'n «t„e??aat Sraag iedere dag non rr, plaats- Verder blijf ik lijk- ml iTna^ Van het stede- "ider hoiiri, m, bssingen. Een en 'krcle werp dat ik mii» «d- 'e' sul T Wtssingen per 1 okto- "sn sclmZ ofstuiten. Je kunt S er nu ni Uen pofe™ ziïn- Ik hmL wlmet "Vf". ""Den i„ J "V de gemeente Vlis- 'oen cc„ 'ff' gekomen. Er was Ct" «reiiiuar'0. V00r de functie "Os nan m gemeentebestuur ®ee'1 i'oüptida' de archivaris I Jn zocht daBt<"ik zou Itebben 'ekelrp w naar iemand, die, men. Na lang nadenken heb ik „ja" gezegd". „GELUKKIG kreeg ik van burgemees- ster en wethouders de volledige vrij heid om voor archivaris te studeren. In oktober 1963 ben ik met de studie begonnen en in 1966 ben ik geslaagd. Dat betekende een kalf jaar stage lo pen aan het rijksarchief en bijna acht maanden elke zaterdag naar de ar chief school in Den Haag. Tot april 1964 kwam ik alleen vrijdags in het gemeentehuis. Na de verhuizing naar het nieuwe stadhuis hebben we nogal wat moeilijkheden gehad met de kas ten, die voor het archief waren be steld. Ze waren veel te licht voor de zware archiefstukken. Het is meer dan eens voorgekomen dat een kast gewoon in elkaar plofte." „EEN archivaris moet de plaatselijke historie niet alleen beschrijven maar ook zelf kennen, en haar bovendien weten door te geven. Wat dat laatste betreft: het is mijn grootste ideaal om de archieven toegankelijk te nik ken voor het publiek en dat gelat vooral voor het prachtige stadsarchief van Veere". (Van een cmzer verslaggeefsters) YERSEKE. Zoals er zoveel mensen zijn die spreken van vóór en na de oorlog hebben de bewo ners van Yerseke het over vóór en na de ramp. De ramp van 1962 '63, toen een strenge winter de bedrijfjes van heel veel oester kwekers „naar de bliksem" hielp, zoals de ex-oesterkwekers dat zelf plegen uit te drukken. De oesterkwekers zelf zijn er vast van overtuigd, dat niet alleen de vorst maar zeker ook de zand- vorming en het zoet water als ge volg van de uitvoering van de Deltawerken funest'zijn geweest. Voor de ramp telde Yerseke zo'n 130 grote en kleine oesterkwekers. Daarvan hebben er na de ramp 11 hun bedrijf voortgezet. En de anderen? Waar zijn de bijna 120 andere gedupeerde oesterkwekers terecht gekomen? Gesteld mag worden dat zij allemaal in Yerseke zijn ge bleven en daar, dank zij hun eigen doorzettingsvermogen ook weer aan de slag zijn gekomen. Want: Twee ex-kwekers hebben een slacht- kuikenbedrijf opgebouwd- Twee zijn zich gaan toeleggen op de tuinbouw. Vier vroegere collega's zijn nu eier- producent. Zeven zijn overgestapt op de visserij, o.a. de palingvisserij. Een tiental oesterkwekers is nu mos selkweker. Dan zijn er ongeveer 20 die zich bezig houden met de sportvisserij en dus hun boterham verdienen in de recreatie. Eveneens ongeveer 220 zijn overge schakeld op de champignonkwekerij. Twintig tot dertig ex-kwekers zijn nu werknemer geworden, al of niet in loondienst. Daaronder is een aantal pen delaars dat werkt in de haven van Rot terdam. Verschillende werken er ook bij de bouw in de havens van Kruinin- gen en Walsoorden- Weer anderen von den werk bij de binnen- en de kust vaart. Tenslotte zijn er ongeveer 30 mannen met het werk gestopt, eenvoudig om dat zij te oud voor werken zijn gewor den. In zijn totaliteit heeft de omschake ling van de getroffen oesterkwekers naar ancier werk ongeveer z jaar in be slag genomen. In deze tijd van om schakeling kregen de mensen een uit kering via de zogenaamde zelfstandige regeling van oesterkwekers. Deze rege ling is ongeveer twee jaar van kracht geweest. Van werkloosheid in en vlak na het rampjaar in Yerseke kan men eigenlijk niet spreken- Na de slag wa rén de gedupeerden er gauw van door drongen dat er meer één ding opzat: ander werk zoeken. Hadden ze dat toen niet gedaan dan zouden ze er, bij de af sluiting van de Oosterschelde toe ge- gedwongen worden. De één stapte zo- wie-zo in dienst bij een ander. Een tweede bezocht voorlichtings avonden over de mogelijkheden van een heel nieuw bedrijf- Het opzetten van zo n nieuw bedrijf betekende voor sommige oesterkwekers: leren, stag© lopen op een ander bedrijf, zelf gaan bouwen en dan pas beginnen. De champignonkwekers en de eierprodu- centen bijvoorbeeld is het zo vergaan. De omschakeling van de oesterkwe kers is, zo vindt men in Yerseke zelf betrekkelijk vlot gegaan. Vooral omdat de betrokkenen bijna allemaal ouderen zijn, die uiteraard moeilijker dan een jong persoon ander werk kunnen krij gen. Behalve de 130 oesterkwekers zelf, waren er ook ongeveer 60 werknemers in de oester cultuur, die genoodzaakt waren naar iets anders uit te kijken, Deze werknemers zijn dééls overge stapt naar de nieuwe bedrijven van "hun bazen en deels terecht gekomen in de mosselcultuur. 4 Het kwekersbedrijf van een ex- oesterkweker. (Van een onzer verslaggeefsters) YERSEKE Ongeveer 120 Yersekese ex-oesterkwekers brengen hun dagen door in de tuinbouw, op een pluim- reebedrijf of in de fabriek. De ramp in 1962/1963 dwong hen daartoe. Over het algemeen zijn de mensen goed terechtgekomen. Zo goed soms dat er nu ex-kwekers zijn, die verklaren niet meer terug te willen naar de oester cultuur. „Het bevalt me prima", is de bijzonder positieve reactie van de familie P. Nij- sen. De heer Nijsen is, zoals zijn.vrouw vertelde, „opgegroeid in het zeemans leven" en heeft dertig jaar in de oes tercultuur gezeten. Ruim een jaar heeft hij nu een pluim veebedrijf, waar 36.000 kuikens rondscharrelen. Straks zullen dat er tweemaal zoveel zijn. Op het ogenblik is men bezig het bedrijf flink uit te breiden. Een teken dat de zaken goed gaan. Waarom het nieuwe bedrijl zo goed be valt? O.a. omdat „de zee zo nat en koud is en het bedrijf zo droog en warm". Even optimistisch zijn ver schillende mannen, ook ex-oesterkwe kers, die nu werken in de conserven- fabriek „Special Mundi". Zij zouden niet terug willen. Ze hebben nu een goed, vast salaris en sociale zekerhe den. En dat is hun nu heel wat waard. Er klinken ook somberder geluiden. De heer D. C. de Koeijer van een cham pignonkwekerij vertelde dat de om schakeling hem vooral in het beg'in bijzonder moeilijk is gevallen. Volgens hem biedt de oesterkwekerij meer va riatie en is het vooral 's zomers veel aantrekkelijker om buiten te kunnen werken dan binner op je bedrijf te moeten zitten. Hij voegt daaraan toe, dat de champignonkwekerij echter in de winter weer zijn voordelen heeft. DEN BOSCH (K.N.P.) Voor het eerst wordt de traditionele Pax Chris- ti-Voettocht naar Den Bosch voor eind- examinandi van middelbare scholen in de komende herfstvakantie gehouden en wel van 2 tot 5 november. Hiermee is een traditie van tien jaar doorbroken, waarbij deze voettochten altijd in de paasvakantie plaatsvonden. De vervroeging der zomervakanties en daarmee ook de eindexamens maak te deze verplaatsing noodzakelijk. De deelname voor de komende herfstvoet- tocht staat open voor jongeren, die in 1968 eindexamen aan een middelbare school doen, doch er zijn ook mogelijk heden voor andere jongeren, .die niet geplaatst zijn op de middelbare school. Onderwerp van de tocht is „Geloven op maandag". Tot 16 september kan men op de scholen inschrijfkaarten krijgen. Er be staat ook een grote behoefte aan aal moezeniers en gespreksleiders voor de tocht. Inlichtingen kan men verkrijgen bij het secretariaat van de Pax Christi Voettochten Nieuwstraat 35, Den Bosch. (Van een onzer verslaggevers) BREDA De Bossche kanton rechter mr. J. Franken heeft zoals wjj gisteren reeds in een deel van onze edities meldden, een aantal jon gelui veroordeeld omdat ze op hun bromfiets een stuurmodel gemon teerd hadden, dat niet aan de gestel de eisen bleek te voldoen. In enke le gevallen werd zelfs het stuur ver beurd verklaard. Bij informatie bleek dat ook in het Westbrabantse al ge ruime tijd opgetreden wordt tegen deze rage van de jeugd om het be staande stuur van fiets of bromfiets te vervangen door een extra hoog, breed of smai model, v,.Dergelijke gevallen komen hier met de regelmaat van de klok voor, dat is bepaald geen nieuwtje" zegt de Bredase officier van Justitie mr. A. J. Kalthoff, naar aanleiding van de vonnissen van zijn Bossche collega. „Een speciale actie? Nee. Je zou kunnen spreken van een permanente actie. De politie voert een regelma tige controle op de bestuurbaarheid van bromfietsen. We hebben al heel wat gevallen op de zitting gehad". Inspecteur H. van de Abeelen, hoofd van de afdeling verkeer van de Bre dase politie zegt daarover: „In het voorjaar is die rage van die idioot lange sturen begonnen. We hebben besloten daartegen op te treden en dat doen we nog. Er zijn al heel wat bromfietsers geverbaliseerd en in en kele gevallen moest zelfs worden overgegaan tot inbeslagneming van het stuur. Bij recidive en dat is gelukkig nog niet voorgekomen is het zelfs mogelijk, dat de hele brom fiets in beslag wordt genomen. In ieder geval zijn ze hun brommer en kele weken kwijt, totdat de kanton rechter vonnis heeft gewezen". Eenzelfde geluid hoorden we ook van dp zijde van de politie in andere plaatsen in West-Brabant. De vraag rijst nu aan welke eisen een stuur van fiets of bromfiets moet voldoen. Wat betreft de breedte is de wet duidelijk. De maximumbreedte van een fiets of brommer mag niet groter zijn dan 75 centimeter. Wat de hoogte van het stuur betreft ligt de zaak moeilijker. Daarvoor zijn geen vaste maatstaven. De politie gaat in dit geval uit vanartikel 79 van het Wegenverkeersreglement, waarin staat' dat rijwielen, onder welke ca tegorie ook de bromfietsen vallen, voorzien moeten zijn van een deug delijke stuurinrichting. In de praktijk komt het er op neer, dat het stuur zodanig moet zijn ingericht, dat de bestuurder de controle over het stuur niet kan verliezen en geen gevaar oplevert op de weg. Bij al te hoge of brede sturen is het namelijk mogelijk dat de bestuur der in zijn beweging belemmerd wordt doordat hij in een bocht het stuur tegen zijn lichaam krijgt. De stabili teit kan eveneens in gevaar gebracht ..met een laag stuur kom je ook hoger... worden doordat de afstand van de stuurstang tussen balhoofd en stuur te groot wordt, wat de wendbaar heid niet ten goede komt. Bovendien is het niet denkbeeldig, dat door wringen, hard optrekken en remmen een breuk in de stuurstang optreedt, die daardoor plotseling kan afbreken. Bij erg smalle sturen komt het voor, dat bij draaien het stuur in de maagstreek van de bestuurder komt waardoor hij uit balans raakt. De importeur van een bekend bromfiefcsmerk die wij commentaar vroegen op de controle die de politie uitoefent op de mindere wendbaar heid van de hoge sturen en de ver oordelingen die er uit voortgevloeid zijn verklaarde: ,,Wij monteren in derdaad hogere sturen op onze brom fietsen, niet zo hoog als*je soms ziet, maar iets hoger dan gebruikelijk. In ieder geval voldoen ze aan de wet telijke eisen. En als er nu jongelui zijn die de stuurstang door eigen knut selwerk verlengen, dan is dat niet onze zaak. Al reikt het tot in de he mel, dan moet de rechter maar uit maken op welke gronden hij dit in overtreding acht met de wettelijke voorschriften, en ik betwijfel of hij dat wel,kan". Over het algemeen is iedereen na de ramp goed terecht gekomen. Maar uiteraard blijft het steken, dat ze hun eigen bedrijf kwijt zijn. Zeker voor de ex-kwekers die nu in loondienst wer ken is en blijft dat een pijnlijke zaak. Even pijnlijk is de schaderegeling. Vele gedupeerden hebben nu één, som migen zelfs 2 of 3 voorschotten ont vangen. Er zijn er ook, die nog helemaal niets hebben gehad- Deze voorschotten zijn vooral in de nieuwe bedrijven ge stoken. In sommige gezinnen was het geld nodig voo<r het levensonderhoud. Afwachten is het ook no gmaar hoe de schade zal worden geregeld wat be treft de bedrijven die indirect zijn ge troffen door de ramp. Voor de ramp waren er in Yerseke bijv. drie bedrijven waar de tonnetjes voor de oesters werden gemaakt. Met dit werk verdienden zes man hun brood. Twee kuipers zijn gebleven en hebben hun bedrijfjes samengevoegd De drie mensen die er nu werken heb ben er geen dagtaak meer aan en doen daarnaast dan ook nog allerlei ander werk. De handelaren in scheepsartike len hebben weinig van de klap ge merkt, dank zij de recreatieve ontwik kelingen. Hoewel de oesterkwekers van het toneel verdwenen, zijn de boten voor het merendeel gebleven. Veel boten van de oesterkwekers zijn omgebouwd ten dienste van recreanten. Ze worden nu verhuurd aan sportvis sers, of ze doen dienst als rondvaart- of plezierboot. Er is ook een aantal ge sloopt. Een paar liggen er nog in de haven. Weg te rotten- 'Als bewijs van vergane glorie. DE POLITIE van Leeuwarden is er vrij spoedig in geslaagd de dader van de inbraak bij V. en D. te arresteren. Het is de 21-jarige glazenwasser J. van der H. uit Leeuwarden. Het grootste deel van de buit, bestaande uit horloges, armbanden en ringen, ter waarde van bijna 16.000,—, werd in de woning van Van der H. gevonden. DEN HAAG (ANP) „19 Nu", het blad van de Stichting Public Relations Land- en Tuinbouw, bevat een arti kel van de heer R. Idenburg over de consequenties, die de Rotterdamse lia- vcnplannen voor de Westlandse tuin bouw kunnen hebben. De auteur meent dat Vlissingen een alternatief zou kun nen bieden voor het Rotterdamse plan, aan de noordelijke oever van de Nieuwe Waterweg tussen Maassluis en Hoek van Holland een nieuwe haven te graven. De schrijver vraagt zich af of dit plan niet de angel is, die een sluipend gif brengt in het Westlandse tuinders- bestaan. Hij geeft toe dat een contai nerhaven tussen Hoek van Holland en Rotterdam op zichzelf' van stimuleren de betekenis kan zijn voor het West- land. Je hooggeconcentreerde tuin- bouwproduktie van dat gebied is ge diend met een zo snel mogelijk ver voer van de produkten naar elders en gezegd moet worden dat de situatie aan de noordelijke oever van de Wa terweg welhaast ideaaj lijkt, gezien ook de goede aan- en afvoerwegen. Maar juist deze ideale situatie is zo aantrek kelijk voor ook andere activiteiten, dat de vrees voor een verdere, en dan ook industriële activiteit terecht mag wor den geuit. Dat zou dan gaan ten koste van de tuinbouw en van het welbe vinden van een geconcentreerde bevol king. Rotterdams burgemeester heeft ge zegd dat Vlissingen geen alternatief is- Van zijn gezichtspunt uit juist, vindt de schrijver in ,,19 Nu", maar van een bredere visie uit gezien mag achter die stelling een vraagteken gezet wor den. Hemelsbreed gezien ligt Vlissin gen echt niet ver weg. Bovendien: als de Maassluise contai nerhaven volop in bedrijf zal zijn be staan er al lang bijzonder goede, recht streekse verbindingen via bruggen, dam men on tunnels met het Zeeuwse ge bied. Daarvan kan ook het passagiers- verkeer, waarop Rotterdam in eerste instantie mikt, profiteren. Waarom geen terugkeer van de verbinding Ne derland Harwich naar Vlissingen, als daar betere faciliteiten komen dan in Hoek van Holland? vraagt de heer Idenburg. Rotterdam zegt dat de nieuwe haven niet meer dan 450 hectaren in beslag zal nemen. Maar welke garantie heeft men tegen een verder opdringen van de Rotterdamse havenactiviteiten aan de noordelijke oever van de Waterweg? De heer Idenburg vestigt ook de aan dacht op de „kangoeroe-schepen", een nieuwt vorm van containervervoer, die de spreiding van containerhavens in de hand werkt. Zodoende kan men zich containterhavens voorstellen in Terneu- zen, Vlissingen, Bergen op Zoom, IJ- muiden enz. Maar als eenmaal enige honderden miljoenen guldens zouden zijn geïnvesteerd in Rijnpoort Maas sluis moet die haven natuurlijk een an dere bestemming krijgen. Het gevaar van een industriële ontwikeling in het Westland ligt dan duidelijk in het ver schiet. (ADVERTENTIE) GUN UZELF keuken-komfort MODERN van 't keukencentrum (de enige échte speciaalzaak) Bdronielaan 59. Breda Tek Ö160Q 30967 Bel ol schri|f even of vraag bez'oek van "t onze adviseur) LIET „openbaar gehoor" van 25 Ka- nierleden in Tilburg over de oor zaken van de geringe industriële groei in Midden-Brabant heeft nau welijks nieuwe gezichtspunten ge- opehd. Dat werd ook niet verwacht. Na het brede betoog van burgemeester mr. G. C. J. Becht die zich niet in details verdiepte, maar in grote lij nen de oorzaken en achtergronden van het verlies aan arbeidsplaatsen in de textielindustrie, de leider- en. schoenenindustrie en de bouwnij verheid tekende, was eigenlijk alles gezegd, wat gezegd moest worden. Hoofdpunt van zijn uiteenzetting was de aandrang die hij uitoefende op de Kamerleden om in het parle ment te pleiten voor een soepeler rij ks-inidustrialisatiebeleid, waar door in incidentele gevallen rijks- steun kan worden geboden als industrieën zich in een bepaald ge bied, waar structurele of conjunctu rele werkloosheid heerst, willen ves tigen. Het was vreemid dat een van de Ka merleden ideze aandrang meende te moeten beantwoorden met de op merking dat het huidige industrie- stimuleringsbeleid van de regering „toch volgend jaar afloopt en er dan wel wat nieuws zal komen". Die opmerking, zo menen wij, ge tuigde van een passiviteit die men bij een volksvertegenwoordiger niet mogelijk had geacht. Het is toch, zeker in Den Haag, een publiek ge heim dat het huidige industrialisa tiebeleid verouderd is en alle slag vaardigheid mist. Het maakt de on derhandelingspositie van ons land, bijvoorbeeld ten opzichte van België, bij het aantrekken van nieuwe in dustrieën uiterst zwak. Ook onze zuiderburen zijn bij het aan trekken van nieuwe bedrijven ge bonden aan regels. Maar, en daar op doelde burgemeester Becht, zij houden zich niet strak en star aan die voorschriften als zich een moge lijkheid voordoet een nieuw bedrijf in België te vestigen. Dat is vaak een kwestie van klimaat. Dat vangt men niet met voorbeelden. In Bel gië hebben de regels gemakkelijker uitzonderingen dan in ons land. Daarop doelde Tilburgs burgemees- ter toen hij uiteenzette dat de Bel gen ons bij het onderhandelen over 'die vestiging van nieuwe bedrijven bij voorbaat voor zijn. Voorschriften kunnen bij hen dan soepel geïnter preteerd worden. Ook dat is een vorm van slagvaardigheid. (Van onze correspondent) DEN BOSCH Meer dan in andere .laren is de Provinciale Schapenfokdag in Den Bosch een succes geworden. Ei- waren dieren te zien van zeer goede kwaliteit. Ook vanuit Gelderland was voor deze speciale schapenkeuring gro te belangstelling. De jury had geen gemakkelijke taak am uit de aanvoer, die maar liefst der tig procent groter was dan in voorgaan de jaren, de juiste keuze te doen. Uit eindelijk werd de uitslag als volgt: rammen: kampioen: 1 1/2-jarige ram van fokker A. Koopmans uit Barsinger- horn en eigendom van A. Bink uit Waalwijk, reserve kampioen: 2 1/2-jari ge ram van fokker M. J. Jansen uit Rijssen en eigendom van J. Borstlap uit 's-Gravenmoer; ooien: kampioen num mer 1613, 3 1/2 jaar, fokker-eigenaar A. Bink uit Waalwijk: reserve kampioen nr. 8337, eigenaar-fokker J. Borstlap uit 's-Gravenmoer. Opvallend tijdens deze provinciale schapendag was de zeer ac tieve handel. Er is veel kleinvee ver kocht tegen bijzonder interessante prij zen. (Van onze correspondent) KAPELLE Twee reuzen vruchten van tuinder W. j. Pouwer uit Hans- weert zoals gemeld een pompoen van 25 kilo en voorts een van 19 kilo werden op de veiling te Kapelle-Bieze- linge per kg verkocht en brachten res pectievelijk 25 en 16 cent per kg op dat is f 9.29 voor beiden samen. Ze wer den gekocht resp. door de handelaar g. van Hooydonk te Bergen op Zoom en Tilroe's fruitbedrijf in Kapelle-Bieze- linge. Pompoenen worden over het al gemeen gebruikt als sier vrucht. Niet alleen de pompoenen zijn groot dit jaar, ook de dahlia's mogen er zijn. Een 25-tal leden van de Floraliavereni- ging in Kapelle teelt dit jaar in wed strijdverband de variëteit Uche, een donkerrode dahlia die enorm groot wordt. De bekende amateur-bloemkwe ker P. Oele uit Kapelle, die ook aan deze wedstrijd mee doet, heeft op het ogenblik reeds dahlia's met een door snede van 35 cm. Op zijn uitgebreid per ceel dahlia's zijn van de variëteit Uche geen bloemen beneden de 30 cm door snede te vinden. Bij alle Kapelse dahlia kwekers is de Uche dit jaar bijzonder groot. (Van een onzer verslaggevers) TILBURG Voor de tweede helft van dit jaar een gemiddelde werkloos heid voor Tilburg en Midden-Bfabant van ongeveer 3000 personen, onder wie 2700 manen, dat is het sombere toe komstbeeld, dat de Tilburgse burge meester mr. C. Becht woensdag schil derde voor de vaste Tweede-Kamercom missies voor economische en sociale za ken. De commissies waren naar Til burg gekomen om er een openbare hea ring te houden. Sinds medio vorig jaar wordt de structurele kwaal van het stadsgewest Tilburg niet meer door conjuncturele spanningen op de arbeidsmarkt ver sluierd. Op 31 juli j.l. telde de stad Til burg alleen al 1650 werkloze mannen en 166 werkloze vrouwen, hetgeen 4.8 pet. betekende voor de mannelijke loontrek- kenden Sinds die tijd loopt de werk loosheid in Tilburg regelmatig op. Vo:ral de toekomst van de textiel- en schoenindustrie ziet er, volgens de woorden van mr. Becht, somber uit. Zonder regeringssteun verwacht- hij in die sectoren in de komende drie tot vier jaar een verlies van ca. 2000 arbeids plaatsen. Hij gaf als maatregel tot oplossing van de moeilijke economische situatie in Midden-Brabant en Tilburg: voor in dustrievestiging in het stadsgewest Til burg het incidenteel verlenen van de zelfde faciliteiten als bij vestiging van industrieën in de stimuleringsgebieden, tot daardoor drie- vierduizend nieu we arbeidsplaatsen zijn geschapen vestiging van stuwende en welvaart- scheppende instituten en diensten in het stadsgewest en in Tilburg verplaat sing van rijksdiensten ,zo daar sprake van is, naar het stadsgewest Til burg uitbouw van de be staande Tilburgse Economische Hoge school tot een volwaardige universiteit aanleg van rijksweg 63. van Eindho ven via Tilburg naar Breda en verder naar het westen het bereikbaar ma ken van het natuurschoon in Midden- Brabant voor de recreatiezoekende lief hebber.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 3