Fregat Van Nes in dienst
gesteld te Vlissingen
Burgemeester en
zoon fietsen
door Zeeland
StaatssecretarisSovjet-activiteiten,
ter see zijn onrustbare rul
In gesprek met
Jongens zwoegen tijdens
vakantietij d op examens
Congres begonnen over
loop toeristentremen
Week tijd voor reliëf
Nieuwe appel
op de markt
L. van Grol
Aanbesteding
autoweg
Sloedam
China heeft
geen plannen
met Hongkong
Japan bouwt
record aantal
>chep
en
DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 10 AUGUSTUS 1967
|FENPROGRAMMA
V.V. STEEN
af
Vandaag
Ielrurg
Jingen
Ikzee
Morgen
Meer nieuws uit
stad en streek
op pag. 3 en 5
NUT
BELANG
OFFERS
't keukencentrum
Stelling tegen
rapport
herindeling
Z.-Beveland
Fraaie ontdekking
Stichting Vakopleiding Bouwbedrijf
Om provincie te leren kennen
Aanbeveling
Pontjes
Melk
Dit jaar in Bergen op Zoom
lieiclrsrechtersverenlging
ng der wedstrijden..: 'velrt
Hoek-Terneuze.nse Bov» i.:1
irechtcrs-H.V.V. '24, 1 sn V
c-*-nisse, 2.15 H.V.v' VSf- I
<..40 Blijft Joag-Teri, A'-
cbeidsrechters-Terneuzen jZ1,
4.30: voor 3e en 4e i
Van poule A en B. P aat*
[2: 1.00: Hojitenisse-Blijft
Irneuzen-Rober, 1.50 Hoek
1.15 Rober-Scheidsrechters 5,7'
Ïsse-Hoek, 3.05: H.VV '24 d: I
(45: voor 7e en 8e p'lakts: 'Z' 1
I poule A en B. !r;
Ten: voor iedere vereniging 1.
Lo nV,iUha.=r TTo i,W—.i5 6 1
schikbaar. De uitreikin,
I om zes uur in hotel De
<e hier.
Linde.
snstoen
Ioefenprogramma van de voeHui
■ging Steen werd voortgezet
Jiuiswedstrijd tegen Unitas
■lit Eindhoven. Steen 1 won'
iDe doelpuhten werden gema* I
■Vojtal. Saman en van Rattint 1
1 2 won een voorwedstriid t„
1 2 met 8—1.
[dag Na 29 jaar heeft de he«r I
1 de Maat ontslag genomen 1
laris van de plaatselijke EHr I
Janiging. Als wnd. secretary »i
■pig fungeren mevrouw A vS
■Zwietering. In de ledenvergafc
■ip 5 september zal een nieuws
■aris worden gekozen.
(dorps
dboogschieting De handboot
|chappij St.-Sebastiaan oreaai.
een schieting op de beide staan,
■ppen, waarvoor veel belangstel
lestond, vooral van Belgische 3
■uitslag voor wip 1 was: eerst? I
C. v. d. Velde, Zelzate (B)
hoge: M. v. d. Haegen, Ert'1
IB), zij vogels: Ph. Obrie, Zand-
1 J. Fopma, Sluiskil. De ka"
voor Obrie en A. Kronent
■uitslag van wip 2 was: eerstel
I M. v. d. Haeghen, tweede hoge'
■hoof, Sas van Gent, zijvogels:
lir.. Zelzate en J. Bruggemaa, 1
ïpolder.^aUen: Van dw Wulf
|den bruiloft In Westdorpe 1
het echtpaar A. Kindt-de Buck
dag zijn gouden huwelijksfeest
jubilarissen, resp. 73 en 72 jaar, I
|en nog een uitstekende gezond-1
1 De bewoners uit de buurt had-1
oor een goed feestprogramma g
tien uur vertrok het echtpaar
Jiijn familie in optocht naar de
fhiekerk, voorafgegaan door de I
Bes. Daar werd een h. mis uit I
paarheid opgedragen door pastoor
bk.
buurtcomité had voor enige ver-1
ig zorg gedragen. Een deputatie!
rde gehele buurt bood 's middags
I'adio aan. Daarna volgde een re-1
Ie. De muziekvereniging ..Eikei"!
len Bomen" bracht de familie eti|
liade.
Islia? 1017 uur Tentoonstelling
lldelburg, stad in de Delta"
latuur Walcheren, geopend 9—18
|&ngentoren 10-12, 14-17.30 en 19.30-
ir Exposities: Ned. Loodswezen en
Istkring Het Zuiden.
|ravensteen 1417 uur Tentoonstel-
Piet Bulthuis (Zierikzeese perio-
er weeshuis 1017 uur Kunstten*
fstelling.
7NSPLAAT
oshuis 13-17 uur Expositie Zeeuwse
'lende kunstenaars
HENS
Idelshaven 19.30 uur
trek showboot
lELBÏTRG
Ishal 10—17 uur Tentoonstelling
pdelburg, stad in de Delta"
latuur Walcheren, geopend 9—
llNGEN ,n,n
hngentoren 10-12, 14-17.30 en l"^
fur Exposities: Ned. Loodswezen e
Istkring Het Zuiden.
[avensteen 14—17 uur Tentoonstel-
Piet Bulthuis (Zierikzeese pen»
lerweeshuis 1017 uur Kunstten
■stelling.
TNSPLAAT .it o,,w„
pshuis 13-17 uur Expositie Zeeuws
'dende kunstenaars
pE
Be Vylder 19.30 uur
ngschieting.
Tla's een wonder
IP'ekIR!"1—':.En sak^°°an uylen.
<n nu zou ik, als
:ht, de inhoud van m l r hui
at kunt U mu vertellen üW ge
len toetsen aan de mh
szelfs bewoners?
rheugd
B(j verjaardagen, plechtige en offi
ciële gebeurtenissen horen nu een
maal cadeautjes. Vandaar dat de pre
sident-directeur van de Koninklijke
Maatschappij ..De Schelde" de heer
J. W. Hupkes gisteren bij de indienst-
Btelling van het onderzeebootbestrij-
dingsfregat Hr. Ms. „Van Nes" niet
met lege handen aankwam. Namens
i.De Schelde" overhandigde hij de
Koninklijke Marine een massief teak
houten reliëf van het fregat „De Een
dracht".
Het had overigens niet zoveel ge
scheeld of de heer Hupkes was wel
wet lege handen gekomen. Het ver
vaardigen van het kunstwerk is wel
«en haastkarwei geweest.
De Middelburgse kunstenaar Piet
Rijken heeft precies een week de tijd
gehad om de spoedopdracht van de
maatschappij „De Schelde" uit te
voeren. Opdracht was om een reliëf te
maken van het fregat „De Eendracht".
Het schip waar in de 17e eeuw luite
nant-admiraal Aert Janszoon van Nes
als gezagvoerder op heeft gevaren.
Drie dagen waren nodig om een
plaat teakhout van 1 meter bij 50 cm
te vinden, die dan bovendien nog 10
cm dik moest zijn. Vier dagen bleven
er voor de heer Rijken nog over om
het reüëf te maken. Het reliëf is 50
by 87 cm groot en is bestemd voor de
officiers-mess.
CADZAND beleefde gisteren een rela-
ttef rustige dag. De zon bleef weg.
Badmeester L. van Grol van het ge
meentelijk. zeebad kon het een dag
mat kalmer aandoen. Zijn werk be
am uit het verhuren van strand-
attnbuten, het opvangen van zoek-
Beraakte kinderen, verzorgen van ge.
wnde badgasten, het redden van
eventuele drenkelingen en het voor
men van ongelukken aan het
mnd.
Dfjtr°oh van elf kilometer strand
mm de Zwarte Polder en het Zwin
terrein. „En dat," zegt hij,
bi» t wel een beetje moeilijk
bordelen over de situatie el-
i J: 'k kan met geen mogelijk-
ze9Sen. wat nu de oorzaak is
in v van ,let fete, dat de stran-
'""Noord- en Zuid-Holland be-
duiji,ine week °Peens zo'n stuk ge-
3 Sljn ?ew°rden. Ook al niet
hphhï,we er flier absoluut niets van
men gemerkt. Wél heb ik sterk
sin», i J de windrichting in-
«d heeft gehad."
«enonrSi?'®? wind ontstaat er een
el ip b°venstroom, die maar
i!s lurhrh kkfUjk dat drijvende spul
einri "eaden en banden een heel
een mlJee, int^rW^- D"t is echter
ffiiim el h verschijnsel bij oosten-
iumnl f, l-kt me sterkdat het
lijn nrw ln 8elegen heeft. Er
SiWip/jL, en^e andere moge-
tuurupr/oj, •i<?ofc srote tempera-
CTlcMlen het water ont-
teranderillll67'^6 stromingen. Of
plaatsen ln de bodem. Het ver.
fonder l!f! em zandbank kan bij-
troaartiifrj Sa<ïj en zandbanken zijn
P'aats Z L onim9en. omdat hun
'oor ?ii» r!m volm-aakt onbereken-
ie Wars'nh,, maakt dan ook, dat
«Men n&en die wii de bad-
eens overs™, V01r„ zandbanken wel
«"k Wel hJken. We ziften er
terrakeZn,lllast\maar hei is be-
bezwuren L* ko,uden met de ergste
komen dat we JZt0t het besef te
noeg Zijn gl^e ,f voorzichtig ge-
m«Kstrnier^'l we hier een vrij
n°«ea ahne}Ienmin!te als we het
«el"kken dal hi, uet aanta-l on-
m hler gebeurt. Zeker in
vergelijking met andere badplaatsen
is dat bijzonder klein, maar ieder
verdrinkingsgeval is er een te veel.
Een van onze gevaarlijkste punten
is het wrak van de Uilenspiegeleen
jaar of vier geleden in de nacht voor
Kerstmis gestrand tussen hotel
Noordzee en het Zwin
„ER staat dit jaar voor het eerst een
bord met Verboden toegangop.
Natuurlijk zijn er nog altijd mensen
die zich daarvan niets aantrekken
maar over het algemeen helpt zoiets
toch wel. Ongelukken zoals het
vorige jaartoen een Duitser van het
schip viel, die nu nog met krukken
moet lopen, zijn er dit jaar nog niet
gebeurdmaar het seizoen is nog
niet afgelopen
(Van een onzer verslaggeefsters)
VLISSINGEN Er is gistermorgen
op de werf van de Koninklijke maat
schappij „De Schelde'' te Vlissingen
niet al te hard gewerkt. Hoog in de kra
nen, op schepen in aanbouw en in de
raamkozijnen van het voormalige stad
huis maakten mannen het zich, voor
zover dat dan kon, gemakkelijk om te
kijken naar de plechtigheid aan boord
van het fregat ,,Van Nes". Het fregat
is het derde van de zes voor de Konink.
lijke Marine in aanbouw zijnde onder-
zeebootbestrijdingsfregatten van de „Van
Speijk"-klasse- Gistermorgen werd de
„Van Nes" in dienst gesteld.
De plechtigheid werd bijgewoond door
marine- en civiele autoriteiten, waar
onder de staatssecretaris van defensie
A. van Es, vice-admiraal J. G. Stege-
mar. en echtgenote, mevrouw A. E. J.
Stegeman-SaloiTions, de doopster van
het schip. Verder waren o.a. aanwezig
de loco-burgemeester van Vlissingen,
de heer Clh- J. Gillisem Verschage en
de president-directeur van „De Schel
de", de heer J. W. Hupkes. Present was
ook het fanfare korps der Genie uit
Vug'ht.
Het was de taak van de heer Hupkes
om het fregat „Van Nes" formeel ter
overname aan te bieden. Hij deed dit
tijdens een korte toespraak. Een uitge
breide speech werd vervolgens afgesto
ken door de staatssecretaris. Hij wees
op het nut om stil te staan bij de rol,
die de onderzeebootbestrijdingsfregatten
in het kader van het bondgenootschap
zal worden toebedeeld. Hij noemde de
wijze, waaiT>p de Sovjet Unie haar ma
ritieme activiteiten op alle wereld
zeeën intensiveert onrustbarend.
„Deze ontplooiing manifesteert zich
door de aanhoudend snelle groei van
de, volledig onder staatscontrole staan
de, koopvaardijvloot, het gebruik van
deel van de enorme vissersvloot voor
intelligence doeleinden en tenslotte
door die zeer spectaculaire modernisatie
van de oorlogsvloot", aldus de staats
secretaris-
Hij voegde daar later aan toe: „Het
is een ontwikkeling, waarbij de kwa
liteit van het materieel haast nog meer
indruk maakt dam'de enorme kwanti
teit
Een ontwikkeling die wat vreemd aan
doet bij alle „geluiden betreffende ont
spanning". welke thans zo vaak via di
verse media te beluisteren zijn
De staatssecretaris vondt, dat deze
toenemende macht te zjee, gckoppeldl
aan de eveneens toenemende Sovjet
„aanwezigheid" aan de ene kant en de
afhankelijkheid van de vrije zee van
het Atlantisch bondgenootschap aan de
andere kant een situatie schept, waar
bij, aldus de heer Van Es, een zekere
ongerustheid niet overdreven mag wor
den genoemd. „Een situatie immers",
zo zei hij, „waarbij de mogelijkheid
tot conflicten groeit met de Sovjet-
expansie ter zee- Conflicten die, om
dat ze ver verwijderd zijn van het
vasteland en zijn bewoners en daarom
geen onmiddellijk nationale bedreiging
vormen niet .snel zullen escaleren lot
een grote oorlog"-
(Van een onzer verslaggevers)
DEN HAAG Op het kantoor van
de rijkswaterstaat heeft de aanbesteding
plaatsgehad van de aanleg van een auto
snelweg (1.8 kilometer) op de Sloedam
in de gemeenten 's-Heer Arendslcerke en
Arnemuiden. De weg zal aansluiten op
de autoweg Nieuwland-Sloedam, die
vorig jaar gereedgekomen is.
Er waren zestien inschrijvers. De fa.
Boone en Besuyen te Goes was de laag
ste voor een bedrag van 1.596.800,—
De hoogste inschrijving kwam van de
fa. A. Wandel uit Nieuwerkerk met een
bedrag van op de kop af 2,5 miljoen
gulden.
De gunning is aangehouden.
Volgens de staatssecretaris is het
daarom van groot belang dat de NAVO
over een krachtig maritiem potentieel
beschikt met een grote paraatheid- De
staatssecretaris deelde verder mee, dat
die er o-m- toe heeft geleid dat door
de NAVO de behoefte naar voren is
gebracht om in vredestijd over een
permanent-samen opererend en oefe
nend verband te beschikken, waaraan,
om aan de Navo-gedachte gestalte te
geven, zoveel mogelijk naties zullen
moeten deelnemen- Volgens de staats
secretaris heeft de Matchmaker-oefe
ning de mogelijkheid tot de vorming
van een „NAVO-smaldeel in vredestijd"
duidelijk bewezen- De vorming van zo'n
smaldeel hoeft naar de mening van die
heer Vaai Es dam ook geen grote pro
blemen te geven- „In dit NAVO-smal
deel zal in de toekomst het. Van Speijk-
fregat als Nederlandse bijdrage goed
passen", aldus de staatssecretaris
Hij zei aan het eirude van zijn rede
dat hij met zijn woorden het belang
van de onderzeehootfoestrijdingsfregat-
ten duidelijk heeft willen schetsen-
,.Tk vond dit gewenst om met name
het Nederlandse volk dat zich zulke
grote financiële offers getroost voor zijn
defensie en in deze tijd de uiterste ef
ficiëntie ten aanzien van het gebruik
van rijksgeldem mag verwachten, de
overtuiging te geven dat de Konink
lijke Marine bij de aanpassing en daar
door noodzakelijke vernieuwing van
haar „inbreng" een dergelijke efficiën
tie voor ogen staat-
Tenslotte verklaarde hij het fregat
van de maatschappij „De Schelde" te
hebben overgenomen. Op zijn beurt
droeg hij het schip over aan comman
deur R. M- Eibers, als waarnemend be
velhebber der zeestrijdkrachten
Commandeur Eibers vervolgens stelde
het schip als Hr- Ms- „Vlain Nes" in
dienst
Het schip zal vrijwel onmiddellijk na
deze inóienststellrnig als eerste van de
„Van Speijk"-klasse fregatten bij smal
deel 5 worden ingedeeld,
Het fregat is genoemd naar de be
roemde 1 u itemamt -admiraa 1 Aert Jans
zoon' van Nes uit de Goeden Eeuw-
De „Van Speijk"-fregatten, die oor
spronkelijk naar een Brits ontwerp zijn
opgezet, zijn door tal van wijzigingen
volgens een bijna Nederlands ontwerp
gebouwd. Door een speciaal geprofileerd
voordek en hoge bouw van de romp is
een „droog" schip ontwikkeld, dat bij
een hoge zeegang en maximum snel
heid nauwelijks water overneemt-
(ADVERTENTIE)
GUIN
MODERN van" OmfOCt
(de enige échte speciaalzaak)
Baroniel'aai(|^|, Breda Tel. 01600-30967
(Bèl ohsc'hrii even 'ot vraag bezoek van
ofi,ze;fld.Viseii -
GOES In de door de statenkring
Goes van de KVP belegde vergadering
van de KVP-raadsleden op Zuid-Beve
land is stelling genomen tegen de wijze
waarop het rapport van de zgn. voor
bereidingscommissie inzake de gemeen
telijke herindeling van Zuid-Beveiand
zonder voldoende inspraak van de geko
zen vertegenwoordigers tot stand is ge
komen.
Ook de inhoud van het rapport on
dervond kritiek De vergadering was in
het algemeen van mening dat een in
grijpende herindeling van Zuid-Beve
iand moet worden bepleit. De vergade
ring achtte het onjuist dat het toekom
stige industriegebied langs de noordelij
ke Scheldeoever over twee gemeenten
zou worden verdeeld. De vergadering
achtte het noodzakelijk dat in dit op-j
zicht een krachtige gemeente voldoende!
tegenwicht zou kunnen opleveren.
(Van onze correspondent)
KAPELLE De bekende fruitteler
Rinus Lindenbergh van het fruitbedrjjf
„Ostrea" te Wemeldinge is met een
nieuwe appelsoort op de markt versche
nen. Hij ontdekte enkele jaren geleden
in Engeland tijdens zijn speurtochten
naar nieuwe en betere fruitrassen een
appel die een goede indruk op hem
maakte. Hij haalde deze naar zijn be
drijf in Wemeldinge en entte enkele ap
pelbomen om met het nieuwe ras.
Het vorig jaar voor het eerst kon hij
de handel een partij van deze nieuwe
appels aanbieden- Deze bleek er toen
veel belangstelling voor te hebben.
De fraai rood gekleurd en zeer goed
smakende nieuwe ontdekking van de
heer Lindenbergh kreeg de naam „Dis
covery".
Woensdag kon de heer Lindenbergh
op de fruitveiling in Kapelle-Biezelinge
ruim 2000 kg van deze appels ter ver
koop aanbieden. De keurig verpakte par
tij van mooie, helderrode appels trok
veel bekijks en de handel besteedde ho
ge prijzen om een deel van dit aanbod
te bemachtigen.
De grote maat klasse I werd verkociht
voor f 0.92 tot f 1.04 per kg. De middel
maat noteerde rond f 0.85 cent per kg
en de kleine maat klasse I kwaliteit
werd werd verkocht voor 55 tot 58 cent
per kg. Tot de velen die de op de vei
ling aangevoerde partij appels kwamen
bekijken behoorden ook b. en w. van
Kapelle.
De heer Lindenbergh vertelde ons
zeer hoge verwachtingen te hebben van
zijn Discovery die rijpt in een periode
waarin er vraag is naar een goede
handappel en met betrekkelijk weinig
aanbod-
TAIPEH (RTR) Een uit Hongkong
naar nationalistisch China uitgeweken
invloedrijke linkse uitgever heeft in
Taipeh gezegd, dat Peking niet van plan
is Hongkong van de Britten af te nemen
en ook geen plannen heeft de Maoïsti
sche culturele revolutie tot de Britse
kroonkolonie uit te beriden-
Woe Sjoe-Toeng, directeur van de
grootste linkse uitgeverij in Hongkong,
had zijn politieke vrienden de rug toege
keerd en had contact opgenomen met de
nationalistische Chinezen in Taipeh
waarna h ij op 2 augustus met zijn vrouw
in het geheim de Chinese zee was over
gestoken naar Formosa- Op een perscon
ferentie zei hij dat premier Stjoe en-Laii
en andree Chinese leiders liem in 1966 in
Peking had gezegd, dat China geen plan.
nen heeft met betrekking tot Hongkong
De „Agitatoren" in Hongkong zijn thans
niet in staat hun campagne tegen de
overheid te staken- „Zij zijn als de ver
liezers bij een gokspel. Natuurlijk willen
zij doorspelen, maar daar zij steeds min
der steun van de Chinese gemeenschap
in Hongkong en elders krijgen, zullen
zij het onvermijdelijke einde onder ogen
moeten zien".
Nauwlettend wordt toegezien by het vervaardigen van de werk
stukken.
(Van een onzer verslaggevers)
HULST In Hulst, Goes en Middel
burg hadden de examens plaats van
de Stichting Vakopleiding Bouwbedrijf.
In Middelburg waar het examen voor
aspirant gezel werd afgenomen, start
ten de jongens om 8 uur 's morgens.
Ruim 90 jongelui uit heel Walcheren
Zuid-Beveland en Schouwen-Duiveland
waren naar de provinciehoofdstad ge
komen-
In Goes begonnen ongeveer op het
zelfde tijdstip als te Middelburg een
aantal jongens aan het gezellenexa-
men. Zij kwamen uit heel Zeeland.
Gistermiddag om twee uur kwamen in
Hulst in het geboa-w van de l.t.s. 13
jongens examen doen voor het bouw
werkstukken. In deze tijd, waarin men
(banktimrueren). De jongens werken
alle reeds in het bouwbedrijf. Na hun
drie jarige l.t.s.-opieiding zijn ze de
twee jarige bedrijfsopleiding gaan vol
gen, een middag in de week, op kosten
van de baas. Na twee jaar doen ze
het schoolexamen met landelijke exa
meneisen. Als een jongen slaagt voor
zowei theorie als praktijk, ontvangt hij
het aspirant - gezel - bedrijfsdiploma.
Hij komt nu in aanmerking voor loons
verbetering.
In de klaslokalen van de l.t.s. te
Hulst gingen we een kijkje nemen. Ei-
heerste een ongedwongen sfeer, hoe
wel er hard werd gezwoegd op de
werkstukken. In deze tijd, w ar in men
over weinig andere dingen praat als
vakantieplannen en vakantieervarin
gen, deed het examenbeeld ietwat
vreemd aan.
,,Och", zei een van de jongens", We
letten er nauwelijks op".
De heer J. Provoost, consulent bij de
Stichting Vakopleiding Baouwbedrijf
was belast met het verzamelen en ver
werken van de examengegevens. Van
de zijde van het bestuur van de Stich
ting Vakopleiding afdeling Hulst werd
tijdens de examens veel belangstelling
getoond. De heer R. Blijenberg, voor
zitter en de secretaris, de heer P. He-
melaar, kwamen een kijkje nemen.
Ook de heren E. de Bruin, P. J. Brand
en de heer E. van de Water waren
aanwezig. De heer Brand, kwam uit
hoofde van zijn functie als directeur
van het arbeidsbureau te Hulst.
De diploma-uitreiking zal morgen om
20.00 uur plaatsvinden in de school-
Burgemeester Reuser en zijn zoon bestuderen de lijvige routekaart
„Ik snap niet", zegt hij, „waarom
de mensen het allemaal in het buiten
land moeten zoeken en dan te beden
ken dat de meesten urenlang in een.
auto moeten hangen voor ze een mooi
plekje bereiken. Je riskeert bovendien
je leven op die overvolle autowegen".
Tien jaar geleden heeft hij ook een
dergelijke fietstocht gemaakt. „Ik
vind", zegt hij, „dat je als burge
meester van een Zeeuwse gemeente
je eigen provincie moet leren kennen.
En hoe kun je dat beter doen dan per
fiets. Ik kan u echt wel zeggen dat
ik iets van Zeeland heb gezien. Het
zou goed zijn als meer collega's dit
deden".
(Van een onzer verslaggevers)
SINT-JAN STEEN De burg emees
ter van Sint-Jansteen, mr. J. I. M.
Reuser en zijn elfjarige zoon Michiel
hebben samen een fietstocht door de
provincie Zeeland gemaakt. In vyf
dagen tyd legden ze een afstand af
van driehonderd kilometer. Tezelf
dertijd maakten zijn vrouw met haar
twee dochtertjes een andere tocht.
Zij deden het niet per fiets maar met
de auto en de bestemming was het
buitenland. „Toch", zegt ons de bur
gemeester, leunend op zijn soliede
fiets, „zou ik met jullie niet willen
ruilen wat de ervaringen onderweg
aangaat". Zijn vrouw lacht om zijn
commentaar maar is toch trots op de
prestaties van haar man en zoon.
Na de laatste etappe van Tholen
regelrecht naar huis, had de burge
meester niet veel puf meer. Onder
het strooien hoedje dat hij droeg,
glinsterden talrijke zweetdruppels.
Michiel had nog wel enige reserve.
„Het was verschrikkelijk, dat laai-
ste stuk", zegt hij, „eentonig tot en
met. Het* verkeer raast bovendien in
een stroom langs je heen". Over de
rest van de tocht is hij uitermate te
vreden. „Het was soms wel eens moei
lijk mijn zoon bij te houden, wane
zijn tempo ligt natuurlijk wat. hoger
dan dat van mij. Maar over het' alge
meen genomen ging het uitstekend. Ik
kan het iedereen aanbevelen".
Het tweetal heeft onderweg gebroe
derlijk gegeten, gedronken en gesla
pen. In Vlissingen gebeurde dat in
een jeugdherberg. „Heel aardig", al
dus de heer Reuser, „het is alleen jam
mer dat er zo weinig van deze dingen
in onze provincie zijn. Na Vlissingen
hebben we elders een onderkomen
voor de nacht moeten zoeken".
Op een lijvige routekaart toont hij
de plaatsen weike hij met zijn zoon
heeft aangedaan. „Jammer" zegt hij,
..dat al die leuke pontjes zijn opge
doekt, dat fleurde zo'n tochtje een
beetje op. Bovendien kon je wat uit
rusten en wat ook belangrijk is, het
scheelde je tientallen kilometers om
rijden". Zoveel mogelijk hebben we
de grote wegen gemeden. Het is zalig
langs stille zandweggetjes te rijden.
Hef drukke autoverkeer maakt je dol,
Ik wist niet dat onze provincie zo
rijk aan natuurschoon was.
Elke week rijd ik met de auto over
Zeelands autowegen maar dan zie je
niks. Alleen het beton voor je neus.
Je ziet niks en je krijgt daarbij zo'n
akelig sloom, mat gevoel. Maar nu",
zegt hij, „het was een brok gezond
heid. Onze lijfdrank was uiteraard:
melk. Gezondheid bij gezondheid".
Zoon Michiel luistert in alle beschei»
denheid naar het verhaal van zijn
vader. Hij maakt ér niet zoveel ophef
over. „Het viel best mee" zegt hij.
(Van een onzer verslaggevers)
BERGEN OP ZOOM Gisteren be
gon in hotel De Draak te Bergen op
Zoom een driedaags internationaal
spoorwegcongres, waaraan vertegen
woordigers van de spoorwegen uit Ne
derland, Duitsland, Zwitserland en
Oostenryk, evenals de vertegenwoordi
gers van diverse reisbureaus deel
nemen.
Het is op zich een „technische" con
ferentie omdat de mensen rond de
conferentietafel het eens moeten zien
te worden over de loop van de speciale
toeristentreinen, die in het komende
winterseizoen tot en met Pasen van het
volgende jaar, door Europa zullen
rijden.
Voordat de deelnemers aan deze con
ferentie gisteren rond de tafel gingen
zitten, werden zij door burgemeester
drs. L. v. d. Laar, de wethouders Leijs
en Ratsma en de gemeentesecretaris
mr. Kuijpers officieel in de Markiezen-
zaal van het stadhuis ontvangen.
Drs. v. d. Laar was er trots op, dat
Bergen op Zoom voor dit internationale
congres is uitgekozen. Hij vond het een
gelukkig feit dat West-Brabant in het
algemeen en Bergen op Zoom in het
bijzonder, opnieuw in het middelpunt
van de belangstelling kom te staan. Hij
vond dit verheugend omdat West-Bra
bant is achtergebleven in de algemene
ontwikkeling, die de rest van Neder
land na de oorlog heeft doorgemaakt.
Burgemeester Van de Laar deelde
mee dat Bergen op Zoom niet het mooie
kleine stadje wil blijven, maar dat deze
stad wil uitgroeien tot een krachtig
commercieel, industrieel havencentrum.
Hij nodigde de congressisten uit voor
een tocht door de stad en hoopte dat ze
dan al wat zouden bespeuren van de
komende ontwikkeling.
De spoorwegen van de diverse landen
zijn enkele jaren geleden begonnen met
het laten rijden van speciale toeristen-
treinen, omdat men veel concurrentie
kreeg van de luchtvaartbedrijven en
van het wegverkeer. Voor de toeristen
kwamen er comfortabele treinen, waar
van men de prijzen uit concurrentie-
oogpunt zo laag mogelijk hield.
In feite is de conferentie, die in Ber
gen op Zoom wordt gehouden een on
derdeel van de „Europaische Fahrplan
Konferenz", waarin de loop van alle
internationale Europese treinen onder
ling door de belanghebbende maat
schappijen wordt geregeld. De dienst
regeling voor de toeristentreinen wordt
elk jaar vastgesteld tijdens een inter
nationale conferentie, die steeds in Ne
derland wordt gehouden.
TOKIO (Reuter) Het Japanse mi
nisterie van transport heeft besloten
toestemming te verlenen voor de bouw
van een record aantal schepen in het
komende jaar met een totaal bruto-
totmage van 2.530.000 ton.
Ean woordvoerder van het ministerie
heeft verklaard, dat de toestemming n»
verleend krachtens het scheepsbouw-
programma van de Japanse regering.
Meer dan driekwart van de schepen
zal bestaan uit tankers en uit schepen
voor hetvervoer van gestorte lading.
De woordvoerder zei, dat Japan op
grote schaal schepen moet bouwen, om
dat zijn koopvaardijvloot overeenkom
stig het economisch en sociale rege
ringsprogramma in 1970 met 9 miljoen
ton moet zijn uitgebreid.
Het aantal op stapel staande schepen
heeft dit jaar een brutotonnag# van
2.200.000 ton.