Fregat Van Nes in dienst gesteld te Vlissingen Burgemeester en zoon fietsen door Zeeland StaatssecretarisSovjet-activiteiten, ter see zijn onrustbare rul In gesprek met Jongens zwoegen tijdens vakantietij d op examens Congres begonnen over loop toeristentremen Week tijd voor reliëf Nieuwe appel op de markt L. van Grol Aanbesteding autoweg Sloedam China heeft geen plannen met Hongkong Japan bouwt record aantal >chep en DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 10 AUGUSTUS 1967 |FENPROGRAMMA V.V. STEEN af Vandaag Ielrurg Jingen Ikzee Morgen Meer nieuws uit stad en streek op pag. 3 en 5 NUT BELANG OFFERS 't keukencentrum Stelling tegen rapport herindeling Z.-Beveland Fraaie ontdekking Stichting Vakopleiding Bouwbedrijf Om provincie te leren kennen Aanbeveling Pontjes Melk Dit jaar in Bergen op Zoom lieiclrsrechtersverenlging ng der wedstrijden..: 'velrt Hoek-Terneuze.nse Bov» i.:1 irechtcrs-H.V.V. '24, 1 sn V c-*-nisse, 2.15 H.V.v' VSf- I <..40 Blijft Joag-Teri, A'- cbeidsrechters-Terneuzen jZ1, 4.30: voor 3e en 4e i Van poule A en B. P aat* [2: 1.00: Hojitenisse-Blijft Irneuzen-Rober, 1.50 Hoek 1.15 Rober-Scheidsrechters 5,7' Ïsse-Hoek, 3.05: H.VV '24 d: I (45: voor 7e en 8e p'lakts: 'Z' 1 I poule A en B. !r; Ten: voor iedere vereniging 1. Lo nV,iUha.=r TTo i,W—.i5 6 1 schikbaar. De uitreikin, I om zes uur in hotel De <e hier. Linde. snstoen Ioefenprogramma van de voeHui ■ging Steen werd voortgezet Jiuiswedstrijd tegen Unitas ■lit Eindhoven. Steen 1 won' iDe doelpuhten werden gema* I ■Vojtal. Saman en van Rattint 1 1 2 won een voorwedstriid t„ 1 2 met 8—1. [dag Na 29 jaar heeft de he«r I 1 de Maat ontslag genomen 1 laris van de plaatselijke EHr I Janiging. Als wnd. secretary »i ■pig fungeren mevrouw A vS ■Zwietering. In de ledenvergafc ■ip 5 september zal een nieuws ■aris worden gekozen. (dorps dboogschieting De handboot |chappij St.-Sebastiaan oreaai. een schieting op de beide staan, ■ppen, waarvoor veel belangstel lestond, vooral van Belgische 3 ■uitslag voor wip 1 was: eerst? I C. v. d. Velde, Zelzate (B) hoge: M. v. d. Haegen, Ert'1 IB), zij vogels: Ph. Obrie, Zand- 1 J. Fopma, Sluiskil. De ka" voor Obrie en A. Kronent ■uitslag van wip 2 was: eerstel I M. v. d. Haeghen, tweede hoge' ■hoof, Sas van Gent, zijvogels: lir.. Zelzate en J. Bruggemaa, 1 ïpolder.^aUen: Van dw Wulf |den bruiloft In Westdorpe 1 het echtpaar A. Kindt-de Buck dag zijn gouden huwelijksfeest jubilarissen, resp. 73 en 72 jaar, I |en nog een uitstekende gezond-1 1 De bewoners uit de buurt had-1 oor een goed feestprogramma g tien uur vertrok het echtpaar Jiijn familie in optocht naar de fhiekerk, voorafgegaan door de I Bes. Daar werd een h. mis uit I paarheid opgedragen door pastoor bk. buurtcomité had voor enige ver-1 ig zorg gedragen. Een deputatie! rde gehele buurt bood 's middags I'adio aan. Daarna volgde een re-1 Ie. De muziekvereniging ..Eikei"! len Bomen" bracht de familie eti| liade. Islia? 1017 uur Tentoonstelling lldelburg, stad in de Delta" latuur Walcheren, geopend 9—18 |&ngentoren 10-12, 14-17.30 en 19.30- ir Exposities: Ned. Loodswezen en Istkring Het Zuiden. |ravensteen 1417 uur Tentoonstel- Piet Bulthuis (Zierikzeese perio- er weeshuis 1017 uur Kunstten* fstelling. 7NSPLAAT oshuis 13-17 uur Expositie Zeeuwse 'lende kunstenaars HENS Idelshaven 19.30 uur trek showboot lELBÏTRG Ishal 10—17 uur Tentoonstelling pdelburg, stad in de Delta" latuur Walcheren, geopend 9— llNGEN ,n,n hngentoren 10-12, 14-17.30 en l"^ fur Exposities: Ned. Loodswezen e Istkring Het Zuiden. [avensteen 14—17 uur Tentoonstel- Piet Bulthuis (Zierikzeese pen» lerweeshuis 1017 uur Kunstten ■stelling. TNSPLAAT .it o,,w„ pshuis 13-17 uur Expositie Zeeuws 'dende kunstenaars pE Be Vylder 19.30 uur ngschieting. Tla's een wonder IP'ekIR!"1—':.En sak^°°an uylen. <n nu zou ik, als :ht, de inhoud van m l r hui at kunt U mu vertellen üW ge len toetsen aan de mh szelfs bewoners? rheugd B(j verjaardagen, plechtige en offi ciële gebeurtenissen horen nu een maal cadeautjes. Vandaar dat de pre sident-directeur van de Koninklijke Maatschappij ..De Schelde" de heer J. W. Hupkes gisteren bij de indienst- Btelling van het onderzeebootbestrij- dingsfregat Hr. Ms. „Van Nes" niet met lege handen aankwam. Namens i.De Schelde" overhandigde hij de Koninklijke Marine een massief teak houten reliëf van het fregat „De Een dracht". Het had overigens niet zoveel ge scheeld of de heer Hupkes was wel wet lege handen gekomen. Het ver vaardigen van het kunstwerk is wel «en haastkarwei geweest. De Middelburgse kunstenaar Piet Rijken heeft precies een week de tijd gehad om de spoedopdracht van de maatschappij „De Schelde" uit te voeren. Opdracht was om een reliëf te maken van het fregat „De Eendracht". Het schip waar in de 17e eeuw luite nant-admiraal Aert Janszoon van Nes als gezagvoerder op heeft gevaren. Drie dagen waren nodig om een plaat teakhout van 1 meter bij 50 cm te vinden, die dan bovendien nog 10 cm dik moest zijn. Vier dagen bleven er voor de heer Rijken nog over om het reüëf te maken. Het reliëf is 50 by 87 cm groot en is bestemd voor de officiers-mess. CADZAND beleefde gisteren een rela- ttef rustige dag. De zon bleef weg. Badmeester L. van Grol van het ge meentelijk. zeebad kon het een dag mat kalmer aandoen. Zijn werk be am uit het verhuren van strand- attnbuten, het opvangen van zoek- Beraakte kinderen, verzorgen van ge. wnde badgasten, het redden van eventuele drenkelingen en het voor men van ongelukken aan het mnd. Dfjtr°oh van elf kilometer strand mm de Zwarte Polder en het Zwin terrein. „En dat," zegt hij, bi» t wel een beetje moeilijk bordelen over de situatie el- i J: 'k kan met geen mogelijk- ze9Sen. wat nu de oorzaak is in v van ,let fete, dat de stran- '""Noord- en Zuid-Holland be- duiji,ine week °Peens zo'n stuk ge- 3 Sljn ?ew°rden. Ook al niet hphhï,we er flier absoluut niets van men gemerkt. Wél heb ik sterk sin», i J de windrichting in- «d heeft gehad." «enonrSi?'®? wind ontstaat er een el ip b°venstroom, die maar i!s lurhrh kkfUjk dat drijvende spul einri "eaden en banden een heel een mlJee, int^rW^- D"t is echter ffiiim el h verschijnsel bij oosten- iumnl f, l-kt me sterkdat het lijn nrw ln 8elegen heeft. Er SiWip/jL, en^e andere moge- tuurupr/oj, •i<?ofc srote tempera- CTlcMlen het water ont- teranderillll67'^6 stromingen. Of plaatsen ln de bodem. Het ver. fonder l!f! em zandbank kan bij- troaartiifrj Sa<ïj en zandbanken zijn P'aats Z L onim9en. omdat hun 'oor ?ii» r!m volm-aakt onbereken- ie Wars'nh,, maakt dan ook, dat «Men n&en die wii de bad- eens overs™, V01r„ zandbanken wel «"k Wel hJken. We ziften er terrakeZn,lllast\maar hei is be- bezwuren L* ko,uden met de ergste komen dat we JZt0t het besef te noeg Zijn gl^e ,f voorzichtig ge- m«Kstrnier^'l we hier een vrij n°«ea ahne}Ienmin!te als we het «el"kken dal hi, uet aanta-l on- m hler gebeurt. Zeker in vergelijking met andere badplaatsen is dat bijzonder klein, maar ieder verdrinkingsgeval is er een te veel. Een van onze gevaarlijkste punten is het wrak van de Uilenspiegeleen jaar of vier geleden in de nacht voor Kerstmis gestrand tussen hotel Noordzee en het Zwin „ER staat dit jaar voor het eerst een bord met Verboden toegangop. Natuurlijk zijn er nog altijd mensen die zich daarvan niets aantrekken maar over het algemeen helpt zoiets toch wel. Ongelukken zoals het vorige jaartoen een Duitser van het schip viel, die nu nog met krukken moet lopen, zijn er dit jaar nog niet gebeurdmaar het seizoen is nog niet afgelopen (Van een onzer verslaggeefsters) VLISSINGEN Er is gistermorgen op de werf van de Koninklijke maat schappij „De Schelde'' te Vlissingen niet al te hard gewerkt. Hoog in de kra nen, op schepen in aanbouw en in de raamkozijnen van het voormalige stad huis maakten mannen het zich, voor zover dat dan kon, gemakkelijk om te kijken naar de plechtigheid aan boord van het fregat ,,Van Nes". Het fregat is het derde van de zes voor de Konink. lijke Marine in aanbouw zijnde onder- zeebootbestrijdingsfregatten van de „Van Speijk"-klasse- Gistermorgen werd de „Van Nes" in dienst gesteld. De plechtigheid werd bijgewoond door marine- en civiele autoriteiten, waar onder de staatssecretaris van defensie A. van Es, vice-admiraal J. G. Stege- mar. en echtgenote, mevrouw A. E. J. Stegeman-SaloiTions, de doopster van het schip. Verder waren o.a. aanwezig de loco-burgemeester van Vlissingen, de heer Clh- J. Gillisem Verschage en de president-directeur van „De Schel de", de heer J. W. Hupkes. Present was ook het fanfare korps der Genie uit Vug'ht. Het was de taak van de heer Hupkes om het fregat „Van Nes" formeel ter overname aan te bieden. Hij deed dit tijdens een korte toespraak. Een uitge breide speech werd vervolgens afgesto ken door de staatssecretaris. Hij wees op het nut om stil te staan bij de rol, die de onderzeebootbestrijdingsfregatten in het kader van het bondgenootschap zal worden toebedeeld. Hij noemde de wijze, waaiT>p de Sovjet Unie haar ma ritieme activiteiten op alle wereld zeeën intensiveert onrustbarend. „Deze ontplooiing manifesteert zich door de aanhoudend snelle groei van de, volledig onder staatscontrole staan de, koopvaardijvloot, het gebruik van deel van de enorme vissersvloot voor intelligence doeleinden en tenslotte door die zeer spectaculaire modernisatie van de oorlogsvloot", aldus de staats secretaris- Hij voegde daar later aan toe: „Het is een ontwikkeling, waarbij de kwa liteit van het materieel haast nog meer indruk maakt dam'de enorme kwanti teit Een ontwikkeling die wat vreemd aan doet bij alle „geluiden betreffende ont spanning". welke thans zo vaak via di verse media te beluisteren zijn De staatssecretaris vondt, dat deze toenemende macht te zjee, gckoppeldl aan de eveneens toenemende Sovjet „aanwezigheid" aan de ene kant en de afhankelijkheid van de vrije zee van het Atlantisch bondgenootschap aan de andere kant een situatie schept, waar bij, aldus de heer Van Es, een zekere ongerustheid niet overdreven mag wor den genoemd. „Een situatie immers", zo zei hij, „waarbij de mogelijkheid tot conflicten groeit met de Sovjet- expansie ter zee- Conflicten die, om dat ze ver verwijderd zijn van het vasteland en zijn bewoners en daarom geen onmiddellijk nationale bedreiging vormen niet .snel zullen escaleren lot een grote oorlog"- (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG Op het kantoor van de rijkswaterstaat heeft de aanbesteding plaatsgehad van de aanleg van een auto snelweg (1.8 kilometer) op de Sloedam in de gemeenten 's-Heer Arendslcerke en Arnemuiden. De weg zal aansluiten op de autoweg Nieuwland-Sloedam, die vorig jaar gereedgekomen is. Er waren zestien inschrijvers. De fa. Boone en Besuyen te Goes was de laag ste voor een bedrag van 1.596.800,— De hoogste inschrijving kwam van de fa. A. Wandel uit Nieuwerkerk met een bedrag van op de kop af 2,5 miljoen gulden. De gunning is aangehouden. Volgens de staatssecretaris is het daarom van groot belang dat de NAVO over een krachtig maritiem potentieel beschikt met een grote paraatheid- De staatssecretaris deelde verder mee, dat die er o-m- toe heeft geleid dat door de NAVO de behoefte naar voren is gebracht om in vredestijd over een permanent-samen opererend en oefe nend verband te beschikken, waaraan, om aan de Navo-gedachte gestalte te geven, zoveel mogelijk naties zullen moeten deelnemen- Volgens de staats secretaris heeft de Matchmaker-oefe ning de mogelijkheid tot de vorming van een „NAVO-smaldeel in vredestijd" duidelijk bewezen- De vorming van zo'n smaldeel hoeft naar de mening van die heer Vaai Es dam ook geen grote pro blemen te geven- „In dit NAVO-smal deel zal in de toekomst het. Van Speijk- fregat als Nederlandse bijdrage goed passen", aldus de staatssecretaris Hij zei aan het eirude van zijn rede dat hij met zijn woorden het belang van de onderzeehootfoestrijdingsfregat- ten duidelijk heeft willen schetsen- ,.Tk vond dit gewenst om met name het Nederlandse volk dat zich zulke grote financiële offers getroost voor zijn defensie en in deze tijd de uiterste ef ficiëntie ten aanzien van het gebruik van rijksgeldem mag verwachten, de overtuiging te geven dat de Konink lijke Marine bij de aanpassing en daar door noodzakelijke vernieuwing van haar „inbreng" een dergelijke efficiën tie voor ogen staat- Tenslotte verklaarde hij het fregat van de maatschappij „De Schelde" te hebben overgenomen. Op zijn beurt droeg hij het schip over aan comman deur R. M- Eibers, als waarnemend be velhebber der zeestrijdkrachten Commandeur Eibers vervolgens stelde het schip als Hr- Ms- „Vlain Nes" in dienst Het schip zal vrijwel onmiddellijk na deze inóienststellrnig als eerste van de „Van Speijk"-klasse fregatten bij smal deel 5 worden ingedeeld, Het fregat is genoemd naar de be roemde 1 u itemamt -admiraa 1 Aert Jans zoon' van Nes uit de Goeden Eeuw- De „Van Speijk"-fregatten, die oor spronkelijk naar een Brits ontwerp zijn opgezet, zijn door tal van wijzigingen volgens een bijna Nederlands ontwerp gebouwd. Door een speciaal geprofileerd voordek en hoge bouw van de romp is een „droog" schip ontwikkeld, dat bij een hoge zeegang en maximum snel heid nauwelijks water overneemt- (ADVERTENTIE) GUIN MODERN van" OmfOCt (de enige échte speciaalzaak) Baroniel'aai(|^|, Breda Tel. 01600-30967 (Bèl ohsc'hrii even 'ot vraag bezoek van ofi,ze;fld.Viseii - GOES In de door de statenkring Goes van de KVP belegde vergadering van de KVP-raadsleden op Zuid-Beve land is stelling genomen tegen de wijze waarop het rapport van de zgn. voor bereidingscommissie inzake de gemeen telijke herindeling van Zuid-Beveiand zonder voldoende inspraak van de geko zen vertegenwoordigers tot stand is ge komen. Ook de inhoud van het rapport on dervond kritiek De vergadering was in het algemeen van mening dat een in grijpende herindeling van Zuid-Beve iand moet worden bepleit. De vergade ring achtte het onjuist dat het toekom stige industriegebied langs de noordelij ke Scheldeoever over twee gemeenten zou worden verdeeld. De vergadering achtte het noodzakelijk dat in dit op-j zicht een krachtige gemeente voldoende! tegenwicht zou kunnen opleveren. (Van onze correspondent) KAPELLE De bekende fruitteler Rinus Lindenbergh van het fruitbedrjjf „Ostrea" te Wemeldinge is met een nieuwe appelsoort op de markt versche nen. Hij ontdekte enkele jaren geleden in Engeland tijdens zijn speurtochten naar nieuwe en betere fruitrassen een appel die een goede indruk op hem maakte. Hij haalde deze naar zijn be drijf in Wemeldinge en entte enkele ap pelbomen om met het nieuwe ras. Het vorig jaar voor het eerst kon hij de handel een partij van deze nieuwe appels aanbieden- Deze bleek er toen veel belangstelling voor te hebben. De fraai rood gekleurd en zeer goed smakende nieuwe ontdekking van de heer Lindenbergh kreeg de naam „Dis covery". Woensdag kon de heer Lindenbergh op de fruitveiling in Kapelle-Biezelinge ruim 2000 kg van deze appels ter ver koop aanbieden. De keurig verpakte par tij van mooie, helderrode appels trok veel bekijks en de handel besteedde ho ge prijzen om een deel van dit aanbod te bemachtigen. De grote maat klasse I werd verkociht voor f 0.92 tot f 1.04 per kg. De middel maat noteerde rond f 0.85 cent per kg en de kleine maat klasse I kwaliteit werd werd verkocht voor 55 tot 58 cent per kg. Tot de velen die de op de vei ling aangevoerde partij appels kwamen bekijken behoorden ook b. en w. van Kapelle. De heer Lindenbergh vertelde ons zeer hoge verwachtingen te hebben van zijn Discovery die rijpt in een periode waarin er vraag is naar een goede handappel en met betrekkelijk weinig aanbod- TAIPEH (RTR) Een uit Hongkong naar nationalistisch China uitgeweken invloedrijke linkse uitgever heeft in Taipeh gezegd, dat Peking niet van plan is Hongkong van de Britten af te nemen en ook geen plannen heeft de Maoïsti sche culturele revolutie tot de Britse kroonkolonie uit te beriden- Woe Sjoe-Toeng, directeur van de grootste linkse uitgeverij in Hongkong, had zijn politieke vrienden de rug toege keerd en had contact opgenomen met de nationalistische Chinezen in Taipeh waarna h ij op 2 augustus met zijn vrouw in het geheim de Chinese zee was over gestoken naar Formosa- Op een perscon ferentie zei hij dat premier Stjoe en-Laii en andree Chinese leiders liem in 1966 in Peking had gezegd, dat China geen plan. nen heeft met betrekking tot Hongkong De „Agitatoren" in Hongkong zijn thans niet in staat hun campagne tegen de overheid te staken- „Zij zijn als de ver liezers bij een gokspel. Natuurlijk willen zij doorspelen, maar daar zij steeds min der steun van de Chinese gemeenschap in Hongkong en elders krijgen, zullen zij het onvermijdelijke einde onder ogen moeten zien". Nauwlettend wordt toegezien by het vervaardigen van de werk stukken. (Van een onzer verslaggevers) HULST In Hulst, Goes en Middel burg hadden de examens plaats van de Stichting Vakopleiding Bouwbedrijf. In Middelburg waar het examen voor aspirant gezel werd afgenomen, start ten de jongens om 8 uur 's morgens. Ruim 90 jongelui uit heel Walcheren Zuid-Beveland en Schouwen-Duiveland waren naar de provinciehoofdstad ge komen- In Goes begonnen ongeveer op het zelfde tijdstip als te Middelburg een aantal jongens aan het gezellenexa- men. Zij kwamen uit heel Zeeland. Gistermiddag om twee uur kwamen in Hulst in het geboa-w van de l.t.s. 13 jongens examen doen voor het bouw werkstukken. In deze tijd, waarin men (banktimrueren). De jongens werken alle reeds in het bouwbedrijf. Na hun drie jarige l.t.s.-opieiding zijn ze de twee jarige bedrijfsopleiding gaan vol gen, een middag in de week, op kosten van de baas. Na twee jaar doen ze het schoolexamen met landelijke exa meneisen. Als een jongen slaagt voor zowei theorie als praktijk, ontvangt hij het aspirant - gezel - bedrijfsdiploma. Hij komt nu in aanmerking voor loons verbetering. In de klaslokalen van de l.t.s. te Hulst gingen we een kijkje nemen. Ei- heerste een ongedwongen sfeer, hoe wel er hard werd gezwoegd op de werkstukken. In deze tijd, w ar in men over weinig andere dingen praat als vakantieplannen en vakantieervarin gen, deed het examenbeeld ietwat vreemd aan. ,,Och", zei een van de jongens", We letten er nauwelijks op". De heer J. Provoost, consulent bij de Stichting Vakopleiding Baouwbedrijf was belast met het verzamelen en ver werken van de examengegevens. Van de zijde van het bestuur van de Stich ting Vakopleiding afdeling Hulst werd tijdens de examens veel belangstelling getoond. De heer R. Blijenberg, voor zitter en de secretaris, de heer P. He- melaar, kwamen een kijkje nemen. Ook de heren E. de Bruin, P. J. Brand en de heer E. van de Water waren aanwezig. De heer Brand, kwam uit hoofde van zijn functie als directeur van het arbeidsbureau te Hulst. De diploma-uitreiking zal morgen om 20.00 uur plaatsvinden in de school- Burgemeester Reuser en zijn zoon bestuderen de lijvige routekaart „Ik snap niet", zegt hij, „waarom de mensen het allemaal in het buiten land moeten zoeken en dan te beden ken dat de meesten urenlang in een. auto moeten hangen voor ze een mooi plekje bereiken. Je riskeert bovendien je leven op die overvolle autowegen". Tien jaar geleden heeft hij ook een dergelijke fietstocht gemaakt. „Ik vind", zegt hij, „dat je als burge meester van een Zeeuwse gemeente je eigen provincie moet leren kennen. En hoe kun je dat beter doen dan per fiets. Ik kan u echt wel zeggen dat ik iets van Zeeland heb gezien. Het zou goed zijn als meer collega's dit deden". (Van een onzer verslaggevers) SINT-JAN STEEN De burg emees ter van Sint-Jansteen, mr. J. I. M. Reuser en zijn elfjarige zoon Michiel hebben samen een fietstocht door de provincie Zeeland gemaakt. In vyf dagen tyd legden ze een afstand af van driehonderd kilometer. Tezelf dertijd maakten zijn vrouw met haar twee dochtertjes een andere tocht. Zij deden het niet per fiets maar met de auto en de bestemming was het buitenland. „Toch", zegt ons de bur gemeester, leunend op zijn soliede fiets, „zou ik met jullie niet willen ruilen wat de ervaringen onderweg aangaat". Zijn vrouw lacht om zijn commentaar maar is toch trots op de prestaties van haar man en zoon. Na de laatste etappe van Tholen regelrecht naar huis, had de burge meester niet veel puf meer. Onder het strooien hoedje dat hij droeg, glinsterden talrijke zweetdruppels. Michiel had nog wel enige reserve. „Het was verschrikkelijk, dat laai- ste stuk", zegt hij, „eentonig tot en met. Het* verkeer raast bovendien in een stroom langs je heen". Over de rest van de tocht is hij uitermate te vreden. „Het was soms wel eens moei lijk mijn zoon bij te houden, wane zijn tempo ligt natuurlijk wat. hoger dan dat van mij. Maar over het' alge meen genomen ging het uitstekend. Ik kan het iedereen aanbevelen". Het tweetal heeft onderweg gebroe derlijk gegeten, gedronken en gesla pen. In Vlissingen gebeurde dat in een jeugdherberg. „Heel aardig", al dus de heer Reuser, „het is alleen jam mer dat er zo weinig van deze dingen in onze provincie zijn. Na Vlissingen hebben we elders een onderkomen voor de nacht moeten zoeken". Op een lijvige routekaart toont hij de plaatsen weike hij met zijn zoon heeft aangedaan. „Jammer" zegt hij, ..dat al die leuke pontjes zijn opge doekt, dat fleurde zo'n tochtje een beetje op. Bovendien kon je wat uit rusten en wat ook belangrijk is, het scheelde je tientallen kilometers om rijden". Zoveel mogelijk hebben we de grote wegen gemeden. Het is zalig langs stille zandweggetjes te rijden. Hef drukke autoverkeer maakt je dol, Ik wist niet dat onze provincie zo rijk aan natuurschoon was. Elke week rijd ik met de auto over Zeelands autowegen maar dan zie je niks. Alleen het beton voor je neus. Je ziet niks en je krijgt daarbij zo'n akelig sloom, mat gevoel. Maar nu", zegt hij, „het was een brok gezond heid. Onze lijfdrank was uiteraard: melk. Gezondheid bij gezondheid". Zoon Michiel luistert in alle beschei» denheid naar het verhaal van zijn vader. Hij maakt ér niet zoveel ophef over. „Het viel best mee" zegt hij. (Van een onzer verslaggevers) BERGEN OP ZOOM Gisteren be gon in hotel De Draak te Bergen op Zoom een driedaags internationaal spoorwegcongres, waaraan vertegen woordigers van de spoorwegen uit Ne derland, Duitsland, Zwitserland en Oostenryk, evenals de vertegenwoordi gers van diverse reisbureaus deel nemen. Het is op zich een „technische" con ferentie omdat de mensen rond de conferentietafel het eens moeten zien te worden over de loop van de speciale toeristentreinen, die in het komende winterseizoen tot en met Pasen van het volgende jaar, door Europa zullen rijden. Voordat de deelnemers aan deze con ferentie gisteren rond de tafel gingen zitten, werden zij door burgemeester drs. L. v. d. Laar, de wethouders Leijs en Ratsma en de gemeentesecretaris mr. Kuijpers officieel in de Markiezen- zaal van het stadhuis ontvangen. Drs. v. d. Laar was er trots op, dat Bergen op Zoom voor dit internationale congres is uitgekozen. Hij vond het een gelukkig feit dat West-Brabant in het algemeen en Bergen op Zoom in het bijzonder, opnieuw in het middelpunt van de belangstelling kom te staan. Hij vond dit verheugend omdat West-Bra bant is achtergebleven in de algemene ontwikkeling, die de rest van Neder land na de oorlog heeft doorgemaakt. Burgemeester Van de Laar deelde mee dat Bergen op Zoom niet het mooie kleine stadje wil blijven, maar dat deze stad wil uitgroeien tot een krachtig commercieel, industrieel havencentrum. Hij nodigde de congressisten uit voor een tocht door de stad en hoopte dat ze dan al wat zouden bespeuren van de komende ontwikkeling. De spoorwegen van de diverse landen zijn enkele jaren geleden begonnen met het laten rijden van speciale toeristen- treinen, omdat men veel concurrentie kreeg van de luchtvaartbedrijven en van het wegverkeer. Voor de toeristen kwamen er comfortabele treinen, waar van men de prijzen uit concurrentie- oogpunt zo laag mogelijk hield. In feite is de conferentie, die in Ber gen op Zoom wordt gehouden een on derdeel van de „Europaische Fahrplan Konferenz", waarin de loop van alle internationale Europese treinen onder ling door de belanghebbende maat schappijen wordt geregeld. De dienst regeling voor de toeristentreinen wordt elk jaar vastgesteld tijdens een inter nationale conferentie, die steeds in Ne derland wordt gehouden. TOKIO (Reuter) Het Japanse mi nisterie van transport heeft besloten toestemming te verlenen voor de bouw van een record aantal schepen in het komende jaar met een totaal bruto- totmage van 2.530.000 ton. Ean woordvoerder van het ministerie heeft verklaard, dat de toestemming n» verleend krachtens het scheepsbouw- programma van de Japanse regering. Meer dan driekwart van de schepen zal bestaan uit tankers en uit schepen voor hetvervoer van gestorte lading. De woordvoerder zei, dat Japan op grote schaal schepen moet bouwen, om dat zijn koopvaardijvloot overeenkom stig het economisch en sociale rege ringsprogramma in 1970 met 9 miljoen ton moet zijn uitgebreid. Het aantal op stapel staande schepen heeft dit jaar een brutotonnag# van 2.200.000 ton.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 3