RSJüsS
GËsl
Ondanks stipth eidsactie
GEEN GHAOS
VERWACHT AAN
douane
Ploegen met één pk
sssr
Zonder alcohol in
verkeer: 300 doden
minder per jaar
GRENS
Vijl Amerikanen
dood onder
Rilland-Bath
IN
Huurlingen
veroveren
Boekavoe
weekend-systeem
elders in
n en
PERSONENAUTO FRONTAAL OP VRACHTWAGEN
ronde en krijg
can cadeau.
mÊmm
in
rijwel iedere
onkel nu ook
FRUIT
DAGBLAD VOOR ZEELAND
mmmwwm mcü
Bejaard echtpaar
lag vier dagen
I hulpeloos in huis
Kans op regen
S»!"eeï(Eur°Pa
„EEN OP TIEN AUTOMOBILISTEN
NIET NUCHTER ACHTER STUUR"
WENSDROOM
GEVAAR
NACHTWERK
VRACHTVERVOER
WEINIG EFFECT
Meer dan 100 doden
SCHEEPSRAMP
IN ROEMENIE
Sterke daling van
toerisme in Spanje
25 TON PAPIER
INGEDRUKT
Olievlek voor
Britse kust
OOK PIRATENZENDERS IN RUSLAND
Onderhandelingen
met Mohoctoe
lurken komen niet terug
niet duur wei heerli
;kan? Heel eenvou-
briefkaart, wat üw
77 inzendingen met
;elcan bekroond,
c de Koffieronde aan
md, Enunaplein 5,
dingen 't origineelst
jffieronde! Win tin!
12
500
3458
412
|145
tpse aanvoer
ii'..Al6j
107JAAR6ANQ No. 25579
I uitflive: N.V. Ultg. Mij. Neerlandia
plreeteur: Dr. W. A. J. M. Hark*
Hoofdredacteur: L. Leijendekker
Redactieraad: J. M. A. C. v. Dongen
Ij v, Hootegem, mr. dr. A. J. J. M.
lei mr. H. M. L. de Rechter, P. V. M.
Vercauteren L. J. v. 't Westende.
jureau: Breda - Reigersfraat 16
lel. 22341 (7 lijnen) Postgiro 1114111
Voor God, Koningin en Vaderland
3~re8v~voor Zeeuwse eilanden: GOES, Klokstraal 1, telefoon 6252 Bureau voor Zeeuwsch-Vlaanderen: HULST, Steenstraat 14 - telefoon 2377 (Bijbureaus: TERNEUZEN, Potgieterstraat 3, telefoon 2601
DONDERDAG 10 AUGUSTUS 196»
Abonnementsprijs: f 12,65 per kwar
taal (excl. incassokosten), f 4,25 per
maand, f 0,98 per week. Losse num
mers 20 cent.
Post abt. binnenland, buiten versprei
dingsgebied f 19,—. Prijs van buiten
landse abonnementen op aanvrage.
Advertentieprijs voor de gehele op
lage f 0,50 per mm. Bij contract aan
zienlijke reductie. Volledige tarieven
en Algemene Voorwaarden worden
op aanvraag gaarne verstrekt.
OOSTBURG, Nieuwstraat 41 - telefoon 2893).
GRENS
eon&ER yzuwmm
Ondanks de voortschrijdende mecha
nisatie in de landbouw, blijft het
paard op vele plaatsen nog de on
misbare hulp voor de boer.
Ook voor het ploegen doet men weer
een beroep op de vietvoeter.
'Van onze correspondent)
I TlMAR3LEM Het bejaarde echtpaar
I iïw.n Aardweg (74) en zijn vrouw
1 v'er dagen hulpeloos in hun
I nli is gele&en- Beiden waren uitge-
I 5 "adden al die tijd niets gegeten.
I aaar een ziekenhuis vervoerd.
I sictLi ie van Haarlem heeft zich
I nn IIfn ,e2anS t°t het huis verschaft
I K m van buren die sinds vrijdag
|liaddp?enriV,an het echtpaar gehoord
1SUCCP9 t? langdurig bellen had geen
I liteeDiiSf polltle vond in de gang de
I die nÏÏ mevrouw Van den Aardweg,
l Slaankamo efn {.iets lag- In bed in de
amer lag haar invalide man.
ta kE't6™1?! mGe§e4eeld door
VainHmr',8 B tot vanavond:
tCï1,Jkc Bewolking met
Wffik™ Tegen" ot «nweers-
«Itvennrt lZU1?eliJke wind. Wei-
S I"5 '«"Pesturen.
maak onder 22 9n er 2013 uur'
2m «0 Oil»,, um'; morgen
p ""8 uur, maan op 13.44 uur.
onbewolkt
zwaar bew.
zwaar bew.
^°nden
&5iöam
leemburg
50r^aux
t""ble
[rankfort
Ëhchen
Zurich
penève
tjearno
Twenen
regen
half bew.
zwaar bew.
zwaar bew.
regen
zwaar bew.
half bew.
zwaar bew.
zwaar bew.
zwaar bew.
zwaar bew.
licht bew.
zwaar bew.
onweer
half bew.
onbewolkt
onbewolkt
niet ontv.
onbewolkt
onbewolkt
geheel bew.
half bew.
zwaar bew.
licht bew.
22
18
23
22
15
23
21
23
21
22
23
35
28
28
25
30
26
21
26
27
29
35
32
29
24
29
24
(Van een onzer verslaggevers)
DEN HAAG Nederland zou jaarlijks 300 dodelijke verkeersongelukken
en 15.000 verkeersongelukken minder hebben, wanneer iedere automobilist
nuchter achter het stuur zou zitten. Van de tien automobilisten, die zelf
rijden, is zeker één bestuurder niet nuchter. Dit zijn enkele nogal opvallende
conclusies, die de stichting wetenschappelijk onderzoek verkeersveiligheid
in haar rapport „Alcohol en Verkeersveiligheid" getrokken heeft na een uit
gebreid onderzoek in deze materie.
Met deze studie heeft de stichting
zich beperkt tot automobilisten. Zij
acht eenzelfde onderzoek bij bijvoor
beeld bromfietsers, fietsers en voet
gangers echter eveneens gewenst. Ge
bleken is dat ook deze categorieën
veel alcohol-ongevallen veroorzaken.
Verkeersongevallen, veroorzaakt door
alcohol, hebben volgens het rapport
naar verhouding een ernstige afloop
„Doeltreffende maatregelen ter ver
mindering van het aantal alcohol-on
gevallen zouden dus niet alleen het to
tale aantal ongevallen doen afnemen,
maar vooral ook de ernst van de on
gevallen doen verminderen", aldus
een der conclusies.
Nodig zijn in dit verband:
normen voor de wettelijk toelaat
bare bloed-alcoholgehalten in het
verkeer,
o een doeltreffende controle op hef
naleven van deze bepaling.
deze controle vooral op plaatsen
en tijden, waar zich alcoholonge
vallen voordoen door middel van
bijvoorbeeld de ademproef.
0e stichting wetenschappelijk on
derzoek verkeersveiligheid is ervan
overtuigd, dat een geheel alcoholvrij
wegverkeer een wensdroom is. Maar
men zal moeten streven naar het aan
passen van de technische omstandig
heden in het verkeer. Dit betreft
voorzieningen, waardoor de ernst van
de ongevallen verminderd kan
worden. Maar ook betreft dit preven
tieve maatregelen, zoals het aanleg
gen van openbare verlichting en het
verbeteren van de algemene wegsitua-
tie.
Hiet rapport wijst er nadrukkelijk
op, dat alleen een alcoholgehalte van
minstens 0,8 pro mille in het bloed een
bewijsbare gevarenfactor in het ver
keer vormt. De studie is daarop ge
baseerd. En daarvan uitgaande zou de
nelft van het aantal ongevallen, waar
bij sprake is van alcoholgebruik voor
komen kunnen worden door het we
ren van alcoholisten uit het verkeer.
Boven alles geldt echter de voor
lichting aan de automobilisten zelf.
De meeste verkeersdeelnemers be
schouwen zichzelf als de „beste rij
ders". Dit zal ook wel gelden voor de
eigen rij bekwaamheid na het gebruik
van alcohol. Het gaat er dus om de
automobilisten het gevaar bij te bren
gen van alcohol in het verkeer en de
eventueel toelaatbare hoeveelheid er
van. En hem verder van het denk
beeld af te helpen, dat eten bij het
drinken zou helpen. Buitenlandse on
derzoekingen hebben uitgewezen, dat
dit niet het geval is.
Leeftijd, omstandigheden en tijd
spelen bij alcohol-ongevallen een be
langrijke rol. Mensen tussen 30 en 50
schijnen minder hinder te hebben.van
de alcohol in het verkeer, jongeren
en ouderen daarentegen meer.
(Van onze verslaggevers en correspondenten)
BRUSSEL/TERNEUZEN/ROOSENDAAL „Wij verwachten
geen chaos aan de Belgisch-Nederlandse grens". Zo reageerden giste
ren vervoerdeskundigen en douaniers in West-Brabant en Zeeland
op de aankondiging van de stiptheidsactie van de Belgische douane.
Het Belgische douanepersoneel, aangesloten bij het eenheidssyndicaat
van personeel van financiën, begint in de nacht van morgen op vrijdag
om 00.00 uur een stiptheidsactie. Wie vanaf dat moment de Belgische
grens waar dan ook moet passeren moet rekening houden met opont
houd, dat aan de grensovergangen in Brabant en Zeeland niet groot
zal zijn. Wel vreest men ernstige moeilijkheden aan de grensposten
in Limburg. Er is niet hekend gemaakt hoe lang de stiptheidsactie zal
duren.
De Belgische douaneambtenaren hebben van hun vakbond het volgende
stakingsparool gekregen: controleer alles en iedereen volgens de reglementen.
Dat geldt zowel voor het goederen- als voor het personenverkeer. Aan de
grensposten zal strenge controle uitgeoefend worden op de groene kaart,
paspoorten en identiteitsbewijzen, nationaliteitsborden van buitenlandse
voertuigen en op aangifteformulieren voor vrije uitvoer. Auto's en stuur-
cabines van vrachtwagens zullen op hun inhoud worden nagezien.
Iedere vrachtwagen, treinwagon,
schip of ander voertuig zal door de ve
rificatiediensten grondig worden onder
zocht. Aan de ontvangkantoren zullen
kwitanties aan streng onderzoek worden
onderworpen. Bovendien zal de douan-
verscherpt toezicht uitoefenen in een
straal van tien kilometer aan de Bel
gische zijde van de grens.
De actie wordt gehouden om opnieuw
kracht bij te zetten aan de eis, die het
eenheidssyndicaat van financiën al
sinds 1923 poogt ingewilligd te krijgen.
De voornaamste eis is de betaling van
zaterdag- en nachtwerk tegen 200 pet.
Andere eisen zijn: een herklassering' van
onderbrigadiers en brigadiers en eer
biediging van verworven rechten van
een groot deel van het douanepersoneel.
Een en ander houdt verband met invoer
van de Europese Douane-Unie per 1
juli 1966. Als gevolg daarvan zou het
toezicht aan de grens sterk verminderd
en deels afgeschaft kunnen worden. De
onderbrigadiers en brigadiers, die thans
in klasse vier zijn ondergebracht zou
den daardoor de kans lopen gedegra
deerd te worden tot werklieden.
De actie is aangekondigd als een voor
bereiding op een algemene staking, die
in september zal worden uitgeroepen
voor alle afdelingen van financiën. Het
eenheidssyndicaat heeft bovendien ge
dreigd dat de stiptheidsactie onmiddel
lijk in een algemene staking zal worden
omgezet als ook maar een douaneambr-
tenaar het slachtoffer zou worden van
sancties.
In Zeeuwsch-Vlaanderen verwacht
men over het algemeen geen ernstige
gevolgen van de stiptheidsactie. „Als de
douaniers echt vervelend gaan doen",
aldus hoofdinspecteur H. W. Vermeulen
van de Dienst Invoerrechten en Accijn
zen te Terneuzen, „zal het vrachtver
voer vermoedelijk de zwaarste klappen
krijgen". Hij baseert deze voorspelling
op'het feit dat de grote hoeveelheid pa
pieren die bij het grensoverschrijdend
vrachtvervoer nodig zijn, bij controle
de meeste gelegenheid biedt tot traine
ren.
In Sluis wachten de winkeliers, die
het hoofdzakelijk van Belgische koop
lustigen moeten hebben, rustig, maar
toch wel wat ongerust af, wat er gaat
gebeuren. Verdere controle op uit Sluis
naar hun woonplaats terugkerende Bel
gen zal voor de Sluise economie allerlei
onaangename gevolgen hebben.
Drs. P. C. G. Vroegop, directeur van
de busonderneming S.B.M. ie Aarden
burg ziet voor het personenvervoer
over de grens geen onoverkomelijke
problemen. „De douanemensen kunnen
hoogstens naar de papieren van de
chauffeurs vragen", meent hij. Dat er
streng gecontroleerd zal worden op
identiteitspapieren neemt hij voorlopig
nog niet aan. „Dat is uiteindelijk anti
reclame voor België", zegt hij.
De heer A. H. Dirksen te Roosendaal,
voorzitter van de Zuid Grens Expedi
teurs en Douaneagenten, verwacht dat
de stiptheidsactie niet van invloed zal
zijn op het Westbrabantse grensverkeer
bij Nispen en Wernhout. „De z.g. een
heidsbond", zegt hij, „die de stiptheids
actie in België heeft uitgeschreven,
heeft n.l. in onze streek geen leden. We
zullen daarom van de hele actie niets
merken". Afgaande op ervaringen bij
eerdere stiptheidsacties van de Belgi
sche douane verwacht ook de heer R.
D. de Lang, inspecteur van de dienst in
voerrechten en accijnsen te Roosendaal
geen of weinig effect aan de Westbra
bantse grensovergangen. „Het is altijd
voornamelijk te doen in de Belgische
provincies Luik en Limburg. Overigens
al zou de Belgische douane in onze
streek aan de actie meedoen, dan zou
het verkeer naar Nederland niet stag
neren. Alleen het grensverkeer van Ne
derland naar België ondervindt dan
hinder. Beide landen hebben n.l. de be
voegdheid om goederen, uitgezonderd
enige landbouw- en strategische pro-
dukten, in te klaren en ook voor het
andere land uit te klaren".
(Van onze redactie buitenland)
WENEN/ BOEKAREST. In Roeme
nië heeft, naar verluidt, een ramp met
een plezierboot op het Tei-meer even
buiten Boekarest plaats gehad. Daarbij
zouden tussen de 100 en 300 mensen
meest vrouwen en kinderen om het
leven zijn gekomen. Zeker is dat de
oevers van liet meer door de Roemeen
se politie zijn afgezet. De Roemeense
autoriteiten bewaren het stilzwijgen.
Volgens in Wenen ontvangen niet-
officiële berichten is een stoomboot
waarmee pleziertochtjes op het Tei-
meer worden gemaakt zondag gezonken
toen het zwaarbeladen schip werd over
vallen door een plotseling opgestoken
storm. De boot zou als een steen zijn
gezonken toen naar het scheen de
bodem er uit viel. Hoemenen in Boeka
rest beweren het wrak te hebben ge
zien, maar de omgeving is nu afgezet
ener is een onderzoek gaande, aldus de
berichten.
Bij vragen om commentaar geven de
Roemeense autoriteiten als antwoord:
we hebben geen informaties beschik
baar. Hele gezinnen "zouden bij de
ramp zijn omgekomen. Het Tei-meer
ligt op een afstand van 20 minuten
per bus van het centrum van Boeka
rest en trekt in de zomer veel toe
risten. Toen de storm opstak, zouden
velen aan boord van het schip zijn
gegaan om naar de stad terug te
keren.
Volgens sommige berichten was het
schip juist van de wal los toen het
ongeluk gebeurde. Andere geruchten
willen dat de boot reeds midden op
het meer was, waar vijf meter water
staat.
(Van onze redactie buitenland)
MADRID In Spanje zullen dit jaar
op het gebied van het toerisme geen
nieuwe records gevestigd worden. De
toevloed van vakantiegangers blijft ver
beneden die van de laatste jaren.
Uit de bekende vakantie-gebieden als
Alicante, Zaragoza, de Costa Fiera en
de Costa del Sol komen berichtèn dat
er nog volop kamers en appartementen
vrij zijn.
De Costa Brava is getroffen door
zware bosbranden bij San Feliu, waar
door in dit gebied het toerisme sterk
terugliep.
Het toerisme is uitgegroeid tot de
voornaamste industrie van Spanje waar
door de terugval dit jaar hard aan
komt.
v^an een onzer verslaggevers)
RILLAND-BATH Gisteravond, even na half zeven, is op rijksweg 58
onder Rilland-Bath een personenauto frontaal in botsing gekomen met een
truc met oplegger. Alle vijf inzittenden van de personenauto, een Ameri
kaanse familie uit Ohio, Cleveland, werden gedood. Vier van hen waren op
slag dood, t.w. Gilbert Mendelson (61 jaar), Molly Mendelson (52), Martin
Kain (27) en zijn vrouw Emily Kain-Mendelson, die juist gisteren 27 jaar was
geworden. Het vijftien maanden oude zoontje Aaron van de heer en mevrouw
Kain overleed op weg naar het ziekenhuis in Bergen op Zoom.
De vier volwassen slachtoffers konden
op de plaats van het ongeval, tussen de
wachtposten 20 en 19, niet uit de volko
men opgevouwen combiwagen worden
bevrijd. Hiet wrak werd naar de brand
weerkazerne in Rilland-Bath gesleept.
Daar zijn de stoffelijke overschotten met
snijbranders uit het restant van de auto
gehaald, waarna ze naar het St.-Joanna-
ziekenhuis in Goes werden vervoerd.
Het ongeval ontstond doordat de auto,
waarin de Amerikanen zaten, plotselin.
uit een file ging om in te halen, juist op
het moment dat van de andere kant op
ongeveer dertig meter afstand de truc
met oplegger, bestuurd door J. D. uit
Terneuzen, aankwam. Deze vrachtwagen
was geladen met 25 ton papier. De chauf
feur kon een botsing onmogelijk voor
komen.
Toen bleek dat de volwassenen on
mogelijk uit de in elkaar gedrukte wa
gen bevrijd konden worden werden de
ramen van het wrak met dekens afge
schermd.
Ook de cabine van de truck werd door
de kracht van de botsing ingedrukt. De
chauffeur liep een gebroken teen, snij-
wonden en een lichte shock op. Het ver
keer ondervond ruim een uur vertra
ging. Er ontstonden files tot in Brabant
en tot bij Goes.
De Amerikanen waren maandag voor
een drie weken durende vakantie door
Europa per vliegtuig op Schiphol aange
komen. Daar stond voor hen een huur
auto gereed. Gisteren hadden zij de
Zeeuwse kust bezocht.
LONDEN (Reuter) Ter hoogte van
de plaatsen Eastbourne, Hastings en
Shoreham aan de Engelse zuidkust
drijft een massa olie van 15 km lang
en 50 meter breed. Er zijn voorbereidin
gen getroffen om de olie te bestrijden
als deze op de kust zou komen.
-jjpaflMafl Pc Stem^
China haalt dagelijks de voor
pagina's van de kranten. Hoe u
daar heel even kunt binnenko
men vertelt onze speciale ver
slaggever op pag. 7.
President De Gaulle spreekt van
avond alle Fransen en nief-Fran-
sen toe, pag. 9.
Tweeduizend hippies naar
Amsterdamse RAI, pag. 6.
de
Voor de staatsmijnen ziet de
toekomst er, ondanks moeilijk
heden, zonnig uit, pag. 13.
NEC, een aanwinst voor de ere
divisie, en ander sportnieuws op
pag- 11.
(Van onze redactie buitenland)
MOSKOU In Zuid-Rusland zijn piratenzenders opgedoken die de normale
radioverbindingen verstoren. Dit meldt een in Bakoe verschijnend blad. De
zenders, zoals „De Zwarte Kat" en „De Parasiet" werden geëxploiteerd door
onbevoegden. Er was er een bij die jazzconcerten uitzond terwijl een andere
op de band vastgelegde liederen bracht, afkomstig van uitzendingen van de
„Stem van Amerika".
Een groep „piraten" is opgepakt toen zij een bijeenkomst wilden houden
in het dorp Razina.
BOEJOEMBOERA (ROEROENDI)
(Reuter) Blanke huursoldaten ge
steund door Katangese gendarmes heb
ben gisteren de in het noordoosten van
Kongo gelegen grensplaats Boekavoe
veroverd en stellen nu onderhandelin
gen met president Moboetoe voor.
De gevechten begonnen dinsdag en
gingen de gehele nacht door. Gisteren
morgen verdreven de huursoldaten de
Kongolese militairer uit de stad en
stootten door tot de strategisch belang
rijke brug tussen Kongo en Roeanda.
Naar schatting driehonderd Kongolese
militairen maakten van deze brug ge
bruik om naar Roeanda te vluchten,
waar zij werden ontwapend. De huur
troepen zeggen dat aan hun kant slechts
een gewonde is gevallen.
Huurlingenaanvoerder Jean Schram-
me, een Belg, verklaarde in Boekavoe:
„We staan nu in een sterke positie en
hebben laten zien dat het Kongolese
nationale leger niet in staat is ons te
verslaan. Wij zijn bereid met president
Moboetoe te onderhandelen." De voor
waarden van Schramme waren o.m. de
vrijlating van de thans in Algerije ge
vangen gehouden oud-premier Tsjombe
en een plaats voor hem in het Kon
golese kabinet.
De huurtroepen waren niet van plan
naar een naburig land uit te wijken.
We hebben voldoende voorraden, we
zijn tot de tanden bewapend en kunnen
het gedurende onbepaalde tijd uithou
den, zei majoor Schramme, die door
zijn ondergeschikten „Black Jack"
wordt genoemd. Zijn troepen hadden
Boekavoe veroverd om de 120 Europese
burgers, die zich bij hen bevonden, in
staat te stellen naar Roeanda te gaan.
Nu dit gebeurd is zullen wij onze po
sitie versterken en het onder onze con
trole staande gebied uitbreiden, aldus
Schramme.
(Van onze correspondent)
DELFT. 47 Turkse arbeiders die
bij de Nederlandse kabelfabrieken te
Delft te werk waren gesteld keren
niet van verlof terug. Dit deelde de
directeur van het gewestelijk arbeids
bureau te Delft mee. Hij voegde er
aan toe dat niet een verminderde werk
gelegenheid bij het bedrijf de oorzaak
is doch dat de Turken eenvoudig niet
wensen terug le keren.
(ADVERTENTIES)
Grondverf droog na 50 minuten.
Plamuur hard na 15 minuten!