RSJüsS GËsl Ondanks stipth eidsactie GEEN GHAOS VERWACHT AAN douane Ploegen met één pk sssr Zonder alcohol in verkeer: 300 doden minder per jaar GRENS Vijl Amerikanen dood onder Rilland-Bath IN Huurlingen veroveren Boekavoe weekend-systeem elders in n en PERSONENAUTO FRONTAAL OP VRACHTWAGEN ronde en krijg can cadeau. mÊmm in rijwel iedere onkel nu ook FRUIT DAGBLAD VOOR ZEELAND mmmwwm mcü Bejaard echtpaar lag vier dagen I hulpeloos in huis Kans op regen S»!"eeï(Eur°Pa „EEN OP TIEN AUTOMOBILISTEN NIET NUCHTER ACHTER STUUR" WENSDROOM GEVAAR NACHTWERK VRACHTVERVOER WEINIG EFFECT Meer dan 100 doden SCHEEPSRAMP IN ROEMENIE Sterke daling van toerisme in Spanje 25 TON PAPIER INGEDRUKT Olievlek voor Britse kust OOK PIRATENZENDERS IN RUSLAND Onderhandelingen met Mohoctoe lurken komen niet terug niet duur wei heerli ;kan? Heel eenvou- briefkaart, wat üw 77 inzendingen met ;elcan bekroond, c de Koffieronde aan md, Enunaplein 5, dingen 't origineelst jffieronde! Win tin! 12 500 3458 412 |145 tpse aanvoer ii'..Al6j 107JAAR6ANQ No. 25579 I uitflive: N.V. Ultg. Mij. Neerlandia plreeteur: Dr. W. A. J. M. Hark* Hoofdredacteur: L. Leijendekker Redactieraad: J. M. A. C. v. Dongen Ij v, Hootegem, mr. dr. A. J. J. M. lei mr. H. M. L. de Rechter, P. V. M. Vercauteren L. J. v. 't Westende. jureau: Breda - Reigersfraat 16 lel. 22341 (7 lijnen) Postgiro 1114111 Voor God, Koningin en Vaderland 3~re8v~voor Zeeuwse eilanden: GOES, Klokstraal 1, telefoon 6252 Bureau voor Zeeuwsch-Vlaanderen: HULST, Steenstraat 14 - telefoon 2377 (Bijbureaus: TERNEUZEN, Potgieterstraat 3, telefoon 2601 DONDERDAG 10 AUGUSTUS 196» Abonnementsprijs: f 12,65 per kwar taal (excl. incassokosten), f 4,25 per maand, f 0,98 per week. Losse num mers 20 cent. Post abt. binnenland, buiten versprei dingsgebied f 19,—. Prijs van buiten landse abonnementen op aanvrage. Advertentieprijs voor de gehele op lage f 0,50 per mm. Bij contract aan zienlijke reductie. Volledige tarieven en Algemene Voorwaarden worden op aanvraag gaarne verstrekt. OOSTBURG, Nieuwstraat 41 - telefoon 2893). GRENS eon&ER yzuwmm Ondanks de voortschrijdende mecha nisatie in de landbouw, blijft het paard op vele plaatsen nog de on misbare hulp voor de boer. Ook voor het ploegen doet men weer een beroep op de vietvoeter. 'Van onze correspondent) I TlMAR3LEM Het bejaarde echtpaar I iïw.n Aardweg (74) en zijn vrouw 1 v'er dagen hulpeloos in hun I nli is gele&en- Beiden waren uitge- I 5 "adden al die tijd niets gegeten. I aaar een ziekenhuis vervoerd. I sictLi ie van Haarlem heeft zich I nn IIfn ,e2anS t°t het huis verschaft I K m van buren die sinds vrijdag |liaddp?enriV,an het echtpaar gehoord 1SUCCP9 t? langdurig bellen had geen I liteeDiiSf polltle vond in de gang de I die nÏÏ mevrouw Van den Aardweg, l Slaankamo efn {.iets lag- In bed in de amer lag haar invalide man. ta kE't6™1?! mGe§e4eeld door VainHmr',8 B tot vanavond: tCï1,Jkc Bewolking met Wffik™ Tegen" ot «nweers- «Itvennrt lZU1?eliJke wind. Wei- S I"5 '«"Pesturen. maak onder 22 9n er 2013 uur' 2m «0 Oil»,, um'; morgen p ""8 uur, maan op 13.44 uur. onbewolkt zwaar bew. zwaar bew. ^°nden &5iöam leemburg 50r^aux t""ble [rankfort Ëhchen Zurich penève tjearno Twenen regen half bew. zwaar bew. zwaar bew. regen zwaar bew. half bew. zwaar bew. zwaar bew. zwaar bew. zwaar bew. licht bew. zwaar bew. onweer half bew. onbewolkt onbewolkt niet ontv. onbewolkt onbewolkt geheel bew. half bew. zwaar bew. licht bew. 22 18 23 22 15 23 21 23 21 22 23 35 28 28 25 30 26 21 26 27 29 35 32 29 24 29 24 (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG Nederland zou jaarlijks 300 dodelijke verkeersongelukken en 15.000 verkeersongelukken minder hebben, wanneer iedere automobilist nuchter achter het stuur zou zitten. Van de tien automobilisten, die zelf rijden, is zeker één bestuurder niet nuchter. Dit zijn enkele nogal opvallende conclusies, die de stichting wetenschappelijk onderzoek verkeersveiligheid in haar rapport „Alcohol en Verkeersveiligheid" getrokken heeft na een uit gebreid onderzoek in deze materie. Met deze studie heeft de stichting zich beperkt tot automobilisten. Zij acht eenzelfde onderzoek bij bijvoor beeld bromfietsers, fietsers en voet gangers echter eveneens gewenst. Ge bleken is dat ook deze categorieën veel alcohol-ongevallen veroorzaken. Verkeersongevallen, veroorzaakt door alcohol, hebben volgens het rapport naar verhouding een ernstige afloop „Doeltreffende maatregelen ter ver mindering van het aantal alcohol-on gevallen zouden dus niet alleen het to tale aantal ongevallen doen afnemen, maar vooral ook de ernst van de on gevallen doen verminderen", aldus een der conclusies. Nodig zijn in dit verband: normen voor de wettelijk toelaat bare bloed-alcoholgehalten in het verkeer, o een doeltreffende controle op hef naleven van deze bepaling. deze controle vooral op plaatsen en tijden, waar zich alcoholonge vallen voordoen door middel van bijvoorbeeld de ademproef. 0e stichting wetenschappelijk on derzoek verkeersveiligheid is ervan overtuigd, dat een geheel alcoholvrij wegverkeer een wensdroom is. Maar men zal moeten streven naar het aan passen van de technische omstandig heden in het verkeer. Dit betreft voorzieningen, waardoor de ernst van de ongevallen verminderd kan worden. Maar ook betreft dit preven tieve maatregelen, zoals het aanleg gen van openbare verlichting en het verbeteren van de algemene wegsitua- tie. Hiet rapport wijst er nadrukkelijk op, dat alleen een alcoholgehalte van minstens 0,8 pro mille in het bloed een bewijsbare gevarenfactor in het ver keer vormt. De studie is daarop ge baseerd. En daarvan uitgaande zou de nelft van het aantal ongevallen, waar bij sprake is van alcoholgebruik voor komen kunnen worden door het we ren van alcoholisten uit het verkeer. Boven alles geldt echter de voor lichting aan de automobilisten zelf. De meeste verkeersdeelnemers be schouwen zichzelf als de „beste rij ders". Dit zal ook wel gelden voor de eigen rij bekwaamheid na het gebruik van alcohol. Het gaat er dus om de automobilisten het gevaar bij te bren gen van alcohol in het verkeer en de eventueel toelaatbare hoeveelheid er van. En hem verder van het denk beeld af te helpen, dat eten bij het drinken zou helpen. Buitenlandse on derzoekingen hebben uitgewezen, dat dit niet het geval is. Leeftijd, omstandigheden en tijd spelen bij alcohol-ongevallen een be langrijke rol. Mensen tussen 30 en 50 schijnen minder hinder te hebben.van de alcohol in het verkeer, jongeren en ouderen daarentegen meer. (Van onze verslaggevers en correspondenten) BRUSSEL/TERNEUZEN/ROOSENDAAL „Wij verwachten geen chaos aan de Belgisch-Nederlandse grens". Zo reageerden giste ren vervoerdeskundigen en douaniers in West-Brabant en Zeeland op de aankondiging van de stiptheidsactie van de Belgische douane. Het Belgische douanepersoneel, aangesloten bij het eenheidssyndicaat van personeel van financiën, begint in de nacht van morgen op vrijdag om 00.00 uur een stiptheidsactie. Wie vanaf dat moment de Belgische grens waar dan ook moet passeren moet rekening houden met opont houd, dat aan de grensovergangen in Brabant en Zeeland niet groot zal zijn. Wel vreest men ernstige moeilijkheden aan de grensposten in Limburg. Er is niet hekend gemaakt hoe lang de stiptheidsactie zal duren. De Belgische douaneambtenaren hebben van hun vakbond het volgende stakingsparool gekregen: controleer alles en iedereen volgens de reglementen. Dat geldt zowel voor het goederen- als voor het personenverkeer. Aan de grensposten zal strenge controle uitgeoefend worden op de groene kaart, paspoorten en identiteitsbewijzen, nationaliteitsborden van buitenlandse voertuigen en op aangifteformulieren voor vrije uitvoer. Auto's en stuur- cabines van vrachtwagens zullen op hun inhoud worden nagezien. Iedere vrachtwagen, treinwagon, schip of ander voertuig zal door de ve rificatiediensten grondig worden onder zocht. Aan de ontvangkantoren zullen kwitanties aan streng onderzoek worden onderworpen. Bovendien zal de douan- verscherpt toezicht uitoefenen in een straal van tien kilometer aan de Bel gische zijde van de grens. De actie wordt gehouden om opnieuw kracht bij te zetten aan de eis, die het eenheidssyndicaat van financiën al sinds 1923 poogt ingewilligd te krijgen. De voornaamste eis is de betaling van zaterdag- en nachtwerk tegen 200 pet. Andere eisen zijn: een herklassering' van onderbrigadiers en brigadiers en eer biediging van verworven rechten van een groot deel van het douanepersoneel. Een en ander houdt verband met invoer van de Europese Douane-Unie per 1 juli 1966. Als gevolg daarvan zou het toezicht aan de grens sterk verminderd en deels afgeschaft kunnen worden. De onderbrigadiers en brigadiers, die thans in klasse vier zijn ondergebracht zou den daardoor de kans lopen gedegra deerd te worden tot werklieden. De actie is aangekondigd als een voor bereiding op een algemene staking, die in september zal worden uitgeroepen voor alle afdelingen van financiën. Het eenheidssyndicaat heeft bovendien ge dreigd dat de stiptheidsactie onmiddel lijk in een algemene staking zal worden omgezet als ook maar een douaneambr- tenaar het slachtoffer zou worden van sancties. In Zeeuwsch-Vlaanderen verwacht men over het algemeen geen ernstige gevolgen van de stiptheidsactie. „Als de douaniers echt vervelend gaan doen", aldus hoofdinspecteur H. W. Vermeulen van de Dienst Invoerrechten en Accijn zen te Terneuzen, „zal het vrachtver voer vermoedelijk de zwaarste klappen krijgen". Hij baseert deze voorspelling op'het feit dat de grote hoeveelheid pa pieren die bij het grensoverschrijdend vrachtvervoer nodig zijn, bij controle de meeste gelegenheid biedt tot traine ren. In Sluis wachten de winkeliers, die het hoofdzakelijk van Belgische koop lustigen moeten hebben, rustig, maar toch wel wat ongerust af, wat er gaat gebeuren. Verdere controle op uit Sluis naar hun woonplaats terugkerende Bel gen zal voor de Sluise economie allerlei onaangename gevolgen hebben. Drs. P. C. G. Vroegop, directeur van de busonderneming S.B.M. ie Aarden burg ziet voor het personenvervoer over de grens geen onoverkomelijke problemen. „De douanemensen kunnen hoogstens naar de papieren van de chauffeurs vragen", meent hij. Dat er streng gecontroleerd zal worden op identiteitspapieren neemt hij voorlopig nog niet aan. „Dat is uiteindelijk anti reclame voor België", zegt hij. De heer A. H. Dirksen te Roosendaal, voorzitter van de Zuid Grens Expedi teurs en Douaneagenten, verwacht dat de stiptheidsactie niet van invloed zal zijn op het Westbrabantse grensverkeer bij Nispen en Wernhout. „De z.g. een heidsbond", zegt hij, „die de stiptheids actie in België heeft uitgeschreven, heeft n.l. in onze streek geen leden. We zullen daarom van de hele actie niets merken". Afgaande op ervaringen bij eerdere stiptheidsacties van de Belgi sche douane verwacht ook de heer R. D. de Lang, inspecteur van de dienst in voerrechten en accijnsen te Roosendaal geen of weinig effect aan de Westbra bantse grensovergangen. „Het is altijd voornamelijk te doen in de Belgische provincies Luik en Limburg. Overigens al zou de Belgische douane in onze streek aan de actie meedoen, dan zou het verkeer naar Nederland niet stag neren. Alleen het grensverkeer van Ne derland naar België ondervindt dan hinder. Beide landen hebben n.l. de be voegdheid om goederen, uitgezonderd enige landbouw- en strategische pro- dukten, in te klaren en ook voor het andere land uit te klaren". (Van onze redactie buitenland) WENEN/ BOEKAREST. In Roeme nië heeft, naar verluidt, een ramp met een plezierboot op het Tei-meer even buiten Boekarest plaats gehad. Daarbij zouden tussen de 100 en 300 mensen meest vrouwen en kinderen om het leven zijn gekomen. Zeker is dat de oevers van liet meer door de Roemeen se politie zijn afgezet. De Roemeense autoriteiten bewaren het stilzwijgen. Volgens in Wenen ontvangen niet- officiële berichten is een stoomboot waarmee pleziertochtjes op het Tei- meer worden gemaakt zondag gezonken toen het zwaarbeladen schip werd over vallen door een plotseling opgestoken storm. De boot zou als een steen zijn gezonken toen naar het scheen de bodem er uit viel. Hoemenen in Boeka rest beweren het wrak te hebben ge zien, maar de omgeving is nu afgezet ener is een onderzoek gaande, aldus de berichten. Bij vragen om commentaar geven de Roemeense autoriteiten als antwoord: we hebben geen informaties beschik baar. Hele gezinnen "zouden bij de ramp zijn omgekomen. Het Tei-meer ligt op een afstand van 20 minuten per bus van het centrum van Boeka rest en trekt in de zomer veel toe risten. Toen de storm opstak, zouden velen aan boord van het schip zijn gegaan om naar de stad terug te keren. Volgens sommige berichten was het schip juist van de wal los toen het ongeluk gebeurde. Andere geruchten willen dat de boot reeds midden op het meer was, waar vijf meter water staat. (Van onze redactie buitenland) MADRID In Spanje zullen dit jaar op het gebied van het toerisme geen nieuwe records gevestigd worden. De toevloed van vakantiegangers blijft ver beneden die van de laatste jaren. Uit de bekende vakantie-gebieden als Alicante, Zaragoza, de Costa Fiera en de Costa del Sol komen berichtèn dat er nog volop kamers en appartementen vrij zijn. De Costa Brava is getroffen door zware bosbranden bij San Feliu, waar door in dit gebied het toerisme sterk terugliep. Het toerisme is uitgegroeid tot de voornaamste industrie van Spanje waar door de terugval dit jaar hard aan komt. v^an een onzer verslaggevers) RILLAND-BATH Gisteravond, even na half zeven, is op rijksweg 58 onder Rilland-Bath een personenauto frontaal in botsing gekomen met een truc met oplegger. Alle vijf inzittenden van de personenauto, een Ameri kaanse familie uit Ohio, Cleveland, werden gedood. Vier van hen waren op slag dood, t.w. Gilbert Mendelson (61 jaar), Molly Mendelson (52), Martin Kain (27) en zijn vrouw Emily Kain-Mendelson, die juist gisteren 27 jaar was geworden. Het vijftien maanden oude zoontje Aaron van de heer en mevrouw Kain overleed op weg naar het ziekenhuis in Bergen op Zoom. De vier volwassen slachtoffers konden op de plaats van het ongeval, tussen de wachtposten 20 en 19, niet uit de volko men opgevouwen combiwagen worden bevrijd. Hiet wrak werd naar de brand weerkazerne in Rilland-Bath gesleept. Daar zijn de stoffelijke overschotten met snijbranders uit het restant van de auto gehaald, waarna ze naar het St.-Joanna- ziekenhuis in Goes werden vervoerd. Het ongeval ontstond doordat de auto, waarin de Amerikanen zaten, plotselin. uit een file ging om in te halen, juist op het moment dat van de andere kant op ongeveer dertig meter afstand de truc met oplegger, bestuurd door J. D. uit Terneuzen, aankwam. Deze vrachtwagen was geladen met 25 ton papier. De chauf feur kon een botsing onmogelijk voor komen. Toen bleek dat de volwassenen on mogelijk uit de in elkaar gedrukte wa gen bevrijd konden worden werden de ramen van het wrak met dekens afge schermd. Ook de cabine van de truck werd door de kracht van de botsing ingedrukt. De chauffeur liep een gebroken teen, snij- wonden en een lichte shock op. Het ver keer ondervond ruim een uur vertra ging. Er ontstonden files tot in Brabant en tot bij Goes. De Amerikanen waren maandag voor een drie weken durende vakantie door Europa per vliegtuig op Schiphol aange komen. Daar stond voor hen een huur auto gereed. Gisteren hadden zij de Zeeuwse kust bezocht. LONDEN (Reuter) Ter hoogte van de plaatsen Eastbourne, Hastings en Shoreham aan de Engelse zuidkust drijft een massa olie van 15 km lang en 50 meter breed. Er zijn voorbereidin gen getroffen om de olie te bestrijden als deze op de kust zou komen. -jjpaflMafl Pc Stem^ China haalt dagelijks de voor pagina's van de kranten. Hoe u daar heel even kunt binnenko men vertelt onze speciale ver slaggever op pag. 7. President De Gaulle spreekt van avond alle Fransen en nief-Fran- sen toe, pag. 9. Tweeduizend hippies naar Amsterdamse RAI, pag. 6. de Voor de staatsmijnen ziet de toekomst er, ondanks moeilijk heden, zonnig uit, pag. 13. NEC, een aanwinst voor de ere divisie, en ander sportnieuws op pag- 11. (Van onze redactie buitenland) MOSKOU In Zuid-Rusland zijn piratenzenders opgedoken die de normale radioverbindingen verstoren. Dit meldt een in Bakoe verschijnend blad. De zenders, zoals „De Zwarte Kat" en „De Parasiet" werden geëxploiteerd door onbevoegden. Er was er een bij die jazzconcerten uitzond terwijl een andere op de band vastgelegde liederen bracht, afkomstig van uitzendingen van de „Stem van Amerika". Een groep „piraten" is opgepakt toen zij een bijeenkomst wilden houden in het dorp Razina. BOEJOEMBOERA (ROEROENDI) (Reuter) Blanke huursoldaten ge steund door Katangese gendarmes heb ben gisteren de in het noordoosten van Kongo gelegen grensplaats Boekavoe veroverd en stellen nu onderhandelin gen met president Moboetoe voor. De gevechten begonnen dinsdag en gingen de gehele nacht door. Gisteren morgen verdreven de huursoldaten de Kongolese militairer uit de stad en stootten door tot de strategisch belang rijke brug tussen Kongo en Roeanda. Naar schatting driehonderd Kongolese militairen maakten van deze brug ge bruik om naar Roeanda te vluchten, waar zij werden ontwapend. De huur troepen zeggen dat aan hun kant slechts een gewonde is gevallen. Huurlingenaanvoerder Jean Schram- me, een Belg, verklaarde in Boekavoe: „We staan nu in een sterke positie en hebben laten zien dat het Kongolese nationale leger niet in staat is ons te verslaan. Wij zijn bereid met president Moboetoe te onderhandelen." De voor waarden van Schramme waren o.m. de vrijlating van de thans in Algerije ge vangen gehouden oud-premier Tsjombe en een plaats voor hem in het Kon golese kabinet. De huurtroepen waren niet van plan naar een naburig land uit te wijken. We hebben voldoende voorraden, we zijn tot de tanden bewapend en kunnen het gedurende onbepaalde tijd uithou den, zei majoor Schramme, die door zijn ondergeschikten „Black Jack" wordt genoemd. Zijn troepen hadden Boekavoe veroverd om de 120 Europese burgers, die zich bij hen bevonden, in staat te stellen naar Roeanda te gaan. Nu dit gebeurd is zullen wij onze po sitie versterken en het onder onze con trole staande gebied uitbreiden, aldus Schramme. (Van onze correspondent) DELFT. 47 Turkse arbeiders die bij de Nederlandse kabelfabrieken te Delft te werk waren gesteld keren niet van verlof terug. Dit deelde de directeur van het gewestelijk arbeids bureau te Delft mee. Hij voegde er aan toe dat niet een verminderde werk gelegenheid bij het bedrijf de oorzaak is doch dat de Turken eenvoudig niet wensen terug le keren. (ADVERTENTIES) Grondverf droog na 50 minuten. Plamuur hard na 15 minuten!

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 1