SEGHERS EN ZIJN VOORLOPERS \TG VAN ,UKTE Hoogtepunt in grafische kunst BEELD BIJ DE MUUR' B1GGLES: de parachutisten tide van Elsloo der Vleuten ntte sneller m Hugens ugels eerste in België feilijklieid Schakel over op üw baard, üw huid metde nieuwe Remington Selectric. NEDERLAND I: Het levende lijk NEDERLAND II: Het wilde westen BELGIë (Vlaams): Ethiopië BELGIë (Waals): De Franse revolutie DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 7 AUGUSTUS 1967 (ANP) Jos van der Vleuten Ronde van Elsloo voor beroeps gewonnen. Vam der Vleuten samen met Jan Hugens al het begin van deze wedstrijd kilometer. In de 32e van de ien ronden had 't duo de rest ^eld een ronde achterstand be- r Vleuten en Hugens voorkwa- rna dat andere ontsnappingen uden kunnen hebben. De eind- ssen dit tweetal was voor Vaa iten, Johnny Brouwer won 1 n 42 seconden later de sprint peloton. lag is: 1 Jos van der Vleuten Jout) 103 kilometer in 2 uur 34 en 58 seconden; 2 Jan Hugens ade) op 1 minuut 42 seconden; Brouwer (Rotterdam); 4 Jo (Kruiningen); 5 Peter Post een); 6 Rinus Paul (Den Haag) Karstens (Leiden); 8 Cor g (Amsterdam) 9 Maarten Rotterdam)10 Gerard van Kockengen) [ERS (ANP) De Grote Prijs ië - een tijdrit voor beroeps- over een afstand van 84 kilo- is in een overwinning geëin- r de Nederlander Eddy Beugels mburger, die deel uitmaakte Franse Mercier-BP-ploeg reed, ometer in twee uur precies. Hij trmede zijn grootste concurrent ?er Robert Hagmann 43 secon- De Deen Ole Ritter werd met er stand van 1 minuut en 20 se- ierde. ig luidt: 1 Eddy Beugels (Ned.) Robert Hagmann Zwit.) 2.00.43 itter (Den.) 2.01.20, 4 Antoine its (Belg.) 2.02.06, 5 Sigfried >ld) 2.03.23. 11 W. Schouw (Oud-Gastel); 12 lagén. (Willemstad); 13 A. van (Steenbergen); 14 W. van der (Gouda); 15 P. van Paassen O. HèrcolMS Seghers: De grote boom (Van onze kunstredactie) BREDA Toen in 1953 het Museum Boymans te Rotterdam een schilderij van Hercules Seghers verwierf was dit aanleiding om het jaar daarop daar een Segherstentoonstelling te organiseren. Men slaagde er toen in uit het zeer zeldzame oeuvre van de schilder negen werken bijeen te brengen. Voor Seghers was dit een ongekend groot aantal. Het merkwaardige was dat al deze negen schilderijen vroeger eens op naam van andere schilders waren geëxposeerd of verhandeld. Dit gold zelfs voor de gesigneerde stukken. De toeschrijvingen waren allemaal betrekkelijk recent. Dat is kenmerkend voor de figuur van Seghers; wij weten maar heel weinig van hem af. Eigenlijk alleen datgene wat Samuel van Hoogstraten in zijn ..Inleyding tot de Hooge Schole der Schilderkonst" vermeldt benevens enkele spaarzame ge gevens die sinds 1385 uit archiefonderzoek beschikbaar zijn gekomen. Wat betreft Seghers' grafische oeu vre staan we er wat beter voor. Het Rijksmuseum te Amsterdam heeft daarvan verreweg de belangrijkste col lectie ter wereld en omdat die collec tie hoofdzakelijk stamt uit twee vroe ge collecties, die wat de toeschrijving betreft geen problemen oproepen, ken nen we dit werk in zijn totaliteit veel beter. I Eerder is hier het omgekeerde het gevaJ als bij de schilderijen: men heeft jen groep van etsen, die buiten die twee vroege collecties om waren ver worven, moeten afvoeren van de Seg- ■ttgfct en ze voorlopig op naam ge steld van de in Frieland geboren Jo- bannes Ruischer. Toch bleven ook voor Je etsen van Seghers voldoende pro blemen, Dat blijkt op de tentoonstel- ur"g, die momenteel in het Rijksmu seum wordt gehouden. Uit de eigen i collectie, aangevuld met enkele brüik- i b??'i!s vrÜwel het gehele bekende gratische oeuvre van Sehers bijeen te f. ingevuld met werken van kun- I ars» die men min of meer als zijn voorgangers en gelijkgestemde tijdge noten kan beschouwen, terwijl ook de «Nuscheretsen" er een plaats hebben 1 Avonden. LEEN POORTVLIET come-back dat werk van ae anderen blijkt op he* i plaats t0cb weer hoe uniek Bnip k i ïan Sobers is. Zeker, een taco?!! °ouwde evenals hij gefan» nitawT landschappen op; 'n Co- S Se2hers' leermeester, heeft «om® overeenkomsten; De Momper verii ril ^erWante techniek; een Sa- dichtw? i m een enkele maal heel togjj an(jgrs men- Maar Seghers was beS m°et een man geweest zijn, die lijue? Was von d'? technische moge- die 6 van de 9r(,fische kunsten, exi)pJl'°er^ro^en en onvermoeibaar rnonoi!>lei!ltferae en steeds zocht die dit betUit te breiden- Wat GolfeiM8^ e? ee" OVP-reenkomst met itellii» S eveneens op deze tentoon- kn n verfe^eniw°ordigd. Die heeft obscurfe^ gewerkt in de clair- Wnaaki waarbij gebruik werd bracht* "an tü07lPlaten, die kleur eiapniGj1 ln 'a'cr te drukken 4 rc etS" alleen, r? ?S Uee* verder gegaan. Niet obscurist°0r soms' zoab ook de clair- pier t enwel deden gekleurd pa- uele tprh^ *ken maar ook door Pussen* 6ïl ^°°7 e^aar heen toe Js dfe otsPiaten nog eens de,rde kfenHn l bewerken. Hij schil- johülende uil, een drukte in ver- heel bii?Sn Soms kwam hij Si onderpmS b?pneffecten door Jnt)es te J2? -^en fljn netwerk van Waarsch!ffl f1n' Dat bracht hem Sen te pali f2? om "jn etsen op de, textuur va« j-x® ^ukk.en> waardoor 1 JfHik effect w roateriaal een soort- aahte hii S opleveren. Vaak ook J°g natte .r,gendrukken, waarbij de Jaardoor "n JL- X werd afgedrukt, da° ^eer JS'egelbeeld ontstond, dat 1 ve^f werd opgewerkt. ]K °P 8e soms zeer kleu- rige produkten, die vaak het resultaat waren van dat samengaan van vele technieken. Is 't wonder, dat zelfs Jaro Springer, de grote Segherskenncr, die in ..Die Radierungen des Herkules Seghers" (Berlijn 1910-1912) de eerste wetenschappelijke beschrijving van de ze etskunst gaf. wel eens de kluts kwijtraakte? Hij besprak onder meer een afwijkend druk als een zelfstan dige prent en noemde een keerdruk van „Het landschap met de sparre- tak", momenteel te Amsterdam in zes verschillende uitvoeringen te zien, een olieverf schets" voor deze prent. Het is uitermate boeiend om dit al lemaal in het Prentenkabinet van het Rijksmuseum bijeen te zien. Waarbij de moeilijkheid blijft, dat we van dit werk nog zo weinig afweten. Zo wei nig, dat het niet mogelijk is om iets zinnigs te vertellen over datering en over stijlveranderingen in dit werk. We kunnen ons voorstellen dat Seg hers misschien jaren lang bezig is geweest met steeds dezelfde platen, die hij telkens opnieuw ging omwer ken om er een ander effect mee te verkrijgen. Maar het zou even goed kunnen, dat hij in een betrekkelijk korte tijd een onderwerp in een hele scala van mogelijkheden uitprobeerde. Wat dit betreft zal alleen veel en nauwgezet studeren misschien uit komst bieden. Zo'n tentoonstelling als dé onderhavige zou aan die studie wellicht een nieuwe impuls kunnen geven. We moeten ons er overigens voor hoeden dat we door de technische bomen het artistieke bos niet meer wouden zien. Want bij alle speculaties over de vraag hoe en wanneer dit werk gemaakt is, moet toch altijd op de voorgrond blijven staandat de etsen van Hercules Seghers het werk zijn van een weergaloos groot kunstenaarDie soms met een brede visie zijn gedroomde landschappen schiep, soms een minutieuze aandacht voor 't kleinste detail had zodat je er_ werkelijk met je neus op moet gaan staan om die wereld van dat won derlijk fijne te kunnen waarnemen. Zo'n prent als „De grote boom", om vrij willekeurig te kiezen, is een won der van observatievermogen, een wonder van natuurweergave. En dat geldt voor bijna alle prenten op deze tentoonstelling. Het blijkt nog te meer als men gaat vergelijken met het werk van de an deren. Die hebben, in tegenstelling waarschijnlijk tot Seghers zelf, berg landschappen uit eigen aanschouwing gekend en zij kwamen bij hun weer gave toch vaak nier verder dan een veredeld soort coulissetekening, een techniek, waarbij je het maniertje blijtt navoelen, ook als het om grote namen en in hun genre belangrijke prenten gaat. Seghers kwam verder en dat heeft hem zijn unieke positie in de kunstgeschiedenis gegeven. Dat maakt ook deze tentoonstelling, die tot sep tember in 't Prentenkabinet van het Amsterdamse Rijksmuseum e bezich tigen blijft, tot een genot voor elke, prentenliefhebber. Er is een goed be werkte en van vele illustraties voor ziene catalogus van Seghers' prenten, die ook voor later als oeuvrecatalogus in het Rijksmuseum bruikbaar blijft en een kleinere, die betrekking heeft op de „voorlopers", Hercules Seghers: met de eik. Het landschap Joos de Momper: Berglandschap met reizigers. Hercules Seghers: Het gezicht op de Noorderfeerk (ADVERTENTIE) (Er is een Remington voor élke baard, élke beurs.) De nieuwe Remington Selectric met de regelknop heeft: Vier scheerstanden. Plus een sckoonblaasstand. Plus een tondeuzestand voor snor en bakkebaard voor een oud elektrisch scheerapparaat onverschillig merk, type of ouderdom 18.45 DE MINIMOLEN 18.50 NIEUWS 19.00 KENMERK 19.30 BELEVENISSEN VAN EEN HOTELPORTIER Onzekerheden. 20.00 JOURNAAL 21.10 HET LEVENDE LIJK. Drama van Tolstoi. Deel 2. 22.25 DAGSLUITING 22.30 JOURNAAL 20.00 JOURNAAL 20.05 CORONATION STREET 20.55 CONCOURS HIPPIQUE. Défilé voor tuigpaarden. 21.30 HET WILDE WESTEN. Volksliedjes. 22.00 JOURNAAL 19.30 POLY 19.45 OPENBAAR KUNSTBEZIT. Retabel. 19.55 WEERBERICHT 20.00 NIEUWS 20.25 DE VLUCHTELING. De nachtelijke ontmoeting. 21.15 ETHlOPIë. Documentaire. 22.10 GASTPROGRAMMA 22.40 NIEUWS 18.50 NIEUWS 18.55 TOUR DE TERRE. Het skelet. Film. 19.25 BONHOMMET ET TILAPIN 19.30 LUNDI-SPORTS 20.00 JOURNAAL 20.35 LA PREUVE PAR 4. Wedstrijdspel. 21.05 LE MONDE PARALLèLE De waarheid omtrent spionage. 22.05 DE FRANSE REVOLUTIE. De godsdienstige kwestie. 22.35 JOURNAAL Maandag 7 augustus HILVERSUM I 402 M NCRV: 12.00 Het Gelders Orkest: operamuziek (opn.) 12.22 Voor boer en tuinder 12.27 Mededelingen voor land en tuinbouw 12.30 Nieuws 12.40 Tran sistor: gevarieerd programma met een toeristische inslag 14.00 Stereo: Lichte orkestmuziek, afgewisseld met licht instrumentaal kwintet 14-30 Ste- .reo- Klavecimbel-recital: moderne muziek 14-55 Weens Filharmonisch or kest (gr-): klassieke muziek 1600 Bij beloverdenking 16-30 Stereo: Lichte or kestmuziek afgewisseld met Weens kwintet 17.00 Overheidsvoorlichting: Districten in Suriname, deel IV. Spre ker: J- A- Hummelen 17.10 Voor de jeugd 17-25 Stereo: Kinderkoor met piano: Nederlandse liederen en liedjes 17.40 Stereo: Licht instrumentaal kwartet 18-00 Koorzang 18.20 Lichte grammofoonmuziek voor de tieners 19.00 Nieuws en weerpraatje 19.10 Ra diokrant 19.30 Muziek uit uw vakantie land: Zuid-Amerika, Schotland en Ne derland 2015 Hulp aan twee bejaarden, detective-hoorspel 21.15 Stereo: Licht instrumentaal ensemble (gr.) 21-30 Muziek en dienst, een informatief pro gramma 22.15 Avondoverdenking 22 30 Nieuws en herhaling SOS-berichten 2240 Literama: kroniek over boeken, schrijvers en toneel 2300 Serenade: licht gevarieerd platenprogramma 23.55 - 2400 Nieuws. HILVERSUM II 298 M AVRO: 1200 Stereo: Dansorkest en zangsolisten 1227 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw 12.30 Modern platte land, praatje 12.35 Licht orkest 13.00 Nieuws 13.10 Actualiteiten 13-30 Stere- o: 't Muzikantenuur: I. Pianorecital: klassieke en moderne muziek- II- Vo caal kwartet van Brussel: moderne liederen. III. Fluit en piano: klassieke muziek 14.20 Met het oog op de toe komst (VEI), gesprek 15-00 Voor de vrouw 16.00 Nieuws 16.02 Stereo: Licht instrumentaal ensemble 16.15 Lands eer, 's Lands wijs: volksmuziek uit Groot-Brittannië 1645 Stereo: Radio kamerorkest: moderne muziek 17.30 Brabant journaal 18.00 Nieuws 18.15 Actualiteiten 18-25 Ik verbind U door. praatje 18.30 Stereo: Tafelmuziek (gr.) 19.40 Humanistisch Verbond: Huma nistisch vormingsonderwijs, toespraak door mevrouw O. R. Varkevisser - de Boer. NRU: 19.50 Stereo: Licht vocaal ensemble 2000 Nieuws 2005 Stereo: Radiofilharmonisch orkest en solist: klassieke en moderne muziek 20-40 Wie speelt er nou vedel?, lezing 20-55 Stereo: Radiofilharmonisch orkest: moderne muziek 21.25 De grote schoon maak, klankbeeld over het werk aan het Suez-kanaal in 1956 22.00 Let the peoples sing: internationale competitie voor amateurkoren 22.30 Nieuws 22.40 Iks, een sprong in het duister: repor tages, interviews en lichte grammo foonmuziek 23.55 - 24.00 Nieuws. HILVERSUM III 240 M EN FM KRO: 12.00 - 18-00 Wegens vakantie gesloten: gevarieerd muziekprogram ma. BRUSSEL VLAAMS 324 M 1200 Nieuws 12.03 Lichte muziek 12.08 Landbouwkroniek 12-15 Lichte muziek 12.40 Weerbericht, mededelin gen. programma-overzicht en SOS-be richten voor de schippers 12.48 Lichte muziek 12.55 Buitenlands persover zicht 13-00 Nieuws, weerbericht en beursberichten 13-20 Tafelmuziek 14-00 Nieuws 14-03 Showtime 15-00 Nieuws 15.03 Kamermuziek 16.00 Nieuws 16.03 Beursberichten 16.09 Voo-r de zieken 17 00 Nieuws, weerbericht en medede lingen 17.15 Swing songs 18.00 Nieuws 18.03 Voor de soldaten 18.30 Walsmuz. 18-52 Taalwenken 18.55 Grammofoon muziek 19.00 Nieuws, weerbericht en Hst gaat omRatrida Biggies! Ik zal zp miaclit afleiden. ]ij moet trachten hem onschadelijk temaken! 1vmpms DM6T ei&U£f HEr WflAK AAN DE ACUTER KANT B/MSN. correspondentie uit Nederland 19.30 Filmmuziek 19.40 Volksmuziek 20-00 Operamuziek 22 00 - 22.15 Nieuws en berichten. Dinsdag 8 augustus HILVERSUM I 402 M KRO: 700 Nieuws 7.10 Het levende woord, lezing 7-15 Lichte grammo foonmuziek. (7.30 - 7.32 Nieuws) 7-55 Overweging 8.00 Nieuws 8-10 Voor de kinderen 8.30 Nieuws 8.32 Touring- club: vakantietips 8.45 Lichte gram mofoonmuziek. (9-35 Waterstanden) 10.00 Aubade: moderne muziek (gr.) 11 00 Voor de zieken. HILVERSUM II 298 M AVRO: 7.00 Nieuws 7.10 Ochtend gymnastiek 7 20 Lichte grammofoon- foonmuziek VPRO: 7.55 Deze dag- AVRO: 8-00 Nieuws 8-10 Actualiteiten 8.15 Lichte grammofoonmuziek. (8.30 - 8-35 De groenteman.) 8.50 Morgenwij ding 9-00 Klankjuwelen (gr.) 10.00 Voor de kleuters 10.10-Arbeidsvitami nen: populair verzoekplatenprogram- ma (11.00 - 1102 Nieuws) 11.55 Beurs berichten. HILVERSUM III 240 m en FM-kanalen TROS: 900 Nieuws 9-02 Actualiteiten 910 Vakantietips 9-13 Varen maarrr: platenprogramma met interviews. VA RA: 1000 Nieuws 10-02 Kwink: Pop en cabaretmuziek. (10.30" Geen ja, geen nee; 11.00 Nieuws). De geschiedenis van een rustig huis vol herrie ..Ja zuster, nee zuster", met de amusante dubbelrol van Leen Jongewaard als opa en Gerrit werd* zaterdag gevolgd door een Achter het Nieuws-uitzending over de actualiteit van een kruitvat waarvan de lont al brandt: de guerrillastrijd in Zuid-Ameri ka. Beelden uit Columbia en Guatemala toonden in de Marxistische leer door knede bendeleiders, gesteund door pro paganda voor diezelfde ideeën via tran sistorradio's. Dat boeren deze uitzen dingen, zoals werd gesuggereerd, zelfs gedurende het werk op het land vol gen, leek ons echter wel wat onwaar schijnlijk. A. H. N. constateerde nog dat de meeste oorlogen (in dertig landen en drie werelddelen) woeden in de arme onderontwikkelde gebieden. „Reactie op reacties" vermeldde, naast de hoge kijkcijfers voor de Kennedy- documentaire eerder in dit seizoen, het gironummer van de VARA, 500.000, voor eventuele giften ten behoeve van de melaatsen van Calcutta, waarover Ach ter het Nieuws vorige week een repor tage uitzond. Gevarieerd en met vak manschap gebracht amusement boden variétéartiesten uit Warchau in een programma, opgenomen in het Parijse Olympiatheater. AD INTERIM BERLIJN (DaD) Dit standbeeld, dat de hulpeloosheid symboliseert van een vluchteling die vanuit Oostduits- land naar het westen poogt te ont snappen zal langs de zes jaar oude Berlijnse Muur worden opgesteld. De West-Berlyners willen hiermee de 149 slachtoffers, die tydens zo'n vlucht* poging gedood werden eren.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 7